[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 275 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 07:42

Flipmo

OMG !!

Gonadan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:57:
Drenthe, Achterhoek, Twente, Veluwe, allemaal heerlijk om heen te gaan. Niet om te rijden, maar wel om te kamperen.
Ik woon in de Achterhoek, snap ook niet zo goed wat niet zo leuk is om te rijden?
Hier kan ik met de racefiets een ronde fietsen van 150km zonder 1x te hoeven stoppen voor een verkeerslicht (en nee, dan fiets ik niet door rood..) Rijd 100x liever hier dan dat ik in de file moet staan in de randstad, of hutje mutje achter elkaar aanrijd op de snelweg.

Als je om je heen kijkt zie je ook genoeg moois, zoals vanmorgen naar het werk, 3 hazen en 6 reeën :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 23:00

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Het enige nadeel wat ik me kan bedenken van die omgevingen is dat alles zo takke ver weg is. Je moet altijd zo'n eind fietsen voor de supermarkt enzo. :+

Nee, niet serieus, ik ben gewoon zo'n verwende randstedeling met drie supermarkten in een straal van een km van huis ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Yukkie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:49:
Het enige nadeel wat ik me kan bedenken van die omgevingen is dat alles zo takke ver weg is. Je moet altijd zo'n eind fietsen voor de supermarkt enzo. :+

Nee, niet serieus, ik ben gewoon zo'n verwende randstedeling met drie supermarkten in een straal van een km van huis ;)
Dat vind ik juist een voordeel!

Ik ben zo'n niet verwende plattelander met 3 supermarkten buiten een straal van 10km van huis

Maar even serieus, dat kan natuurlijk wel een "probleem" zijn als je iemand bent die naar de camping gaat om daar dan het liefst 3 weken niet meer weg te gaan. Maar juist die omgevingen zijn erg geschikt om juist wel van de camping af te gaan en dan kom je, zelfs daar, wel eens langs een supermarkt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Anton2610 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:56:
[...]

Ik heb de laatste jaren een Goal zero Yeti gebruikt bij het kamperen. Accu staat als powerstation in de auto voor het opladen van apparatuur en vormt de stroomvoorziening van de koelbox. De accu hiervan laad ik bij met 12v tijdens het rijden, een inklapbaar zonnepaneel of als het echt niet anders kan op 230v op een camping.

De laatste jaren in Noorwegen amper de 230v nodig gehad door de combinatie van 12v tijdens het rijden of het zonnepaneel.
kan je iets meer vertellen over de ervaring met de capaciteit (je stelt je er natuurlijk ook op in) maar ik kan me goed begrijpen dat je soms niet eens merkt (of juist wel) dat hij leeg is ... en hoe veel/snel je hem gebruikt bv ff een lampje aan kortom een beetje reilen en zeilen van een paar laadcycli ofzo

ik leef momenteel van 230 10A op de camping dus "off grid" zijn is voor mijn gezin echt iets abnormaals
daarin tegen geef mij een slaapzak, zakmes en wat voer en ik kom er wel in de wildernis.. (jagen op voedsel is net een stap tever zeg maar)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:55
vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:41:
[...]

kan je iets meer vertellen over de ervaring met de capaciteit (je stelt je er natuurlijk ook op in) maar ik kan me goed begrijpen dat je soms niet eens merkt (of juist wel) dat hij leeg is ... en hoe veel/snel je hem gebruikt bv ff een lampje aan kortom een beetje reilen en zeilen van een paar laadcycli ofzo

ik leef momenteel van 230 10A op de camping dus "off grid" zijn is voor mijn gezin echt iets abnormaals
daarin tegen geef mij een slaapzak, zakmes en wat voer en ik kom er wel in de wildernis.. (jagen op voedsel is net een stap tever zeg maar)
We hebben nog nooit meegemaakt dat hij leeg is. We rijden op vakantie ook iedere dag een stuk (trekken rond met daktent) waardoor er sowieso dagelijks wordt bijgeladen tijdens het rijden. Als we stil staan gebruiken we de accu voor het opladen van telefoons/laptop/drone/camerabatterijen en als voeding voor een 12V compressor koelkast.

Volgens mij is de accu nooit verder ontladen dan 80% en dat is dan na een bewolkte dag waarbij het zonnepaneel ook niet veel heeft geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anton2610 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:07:
[...]

We hebben nog nooit meegemaakt dat hij leeg is. We rijden op vakantie ook iedere dag een stuk (trekken rond met daktent) waardoor er sowieso dagelijks wordt bijgeladen tijdens het rijden. Als we stil staan gebruiken we de accu voor het opladen van telefoons/laptop/drone/camerabatterijen en als voeding voor een 12V compressor koelkast.

Volgens mij is de accu nooit verder ontladen dan 80% en dat is dan na een bewolkte dag waarbij het zonnepaneel ook niet veel heeft geproduceerd.
ja ergens ook wel erg logisch .. je gebruikt het maar enkele uurtje(s) .. verder is hij grotendeels inactief / aan de oplader

Thx !

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:14

Bommes

Capo del formaggio

Voor de camping kampeerders snap ik zo een ding niet helemaal.
Als er zo goed als elke dag een stuk wordt auto gereden dan kun je daarin toch ook je apparatuur opladen?
Dat doe ik tenminste wel als ik met de motor op vakantie ben.

Nou ja eigenlijk laad ik tijdens het rijden een powerbank op. Waarmee ik dan in de avond/nacht mijn telefoon en bluetooth headset oplaad.

Daarnaast kost zo een ding als hier nu beschreven wordt een goede 500 euro.
Dan moet er nog een zonnepaneel bij?
Dat zijn heel wat nachtjes stroom op de camping.

Heb je de auto bij je op je kampeer plek dan is de snelste en goedkoopste slag daar een extra accu in te zetten. Die opgeladen wordt tijdens het rijden maar los gekoppeld is van de startaccu als de auto uit staat. (simpele relais schakeling + wat kabels)
300watt omvormer 12-> 230 voor als je echt 230 volt nodig hebt.
En je bent er wel.

In meerdere van mijn campers kon ik zonder zonnepanelen makkelijk meerdere dagen zonder wal stroom kamperen.
Koelkast op gas, diverse lampjes vervangen voor led, waterpomp op 12 volt, boiler op gas.
Opladen van telefoons via USB 12volt laadplug.
Daar was ook naar gewoon een 100 of 150Amp/h (extra) accu gemonteerd die tijdens het rijden opgeladen werd door de dynamo van de bus/camper.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:56
Bommes schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Mijn broer gaat trouwen en viert dit ergens bij Arnhem op een landgoed.
Wilde graag dat we bleven slapen zodat we samen konden ontbijten, hotel was iets van 150 eur per nacht.
Camping op het zelfde landgoed van donderdag tot en met maandag ook zo iets.
Nou ja keuze snel gemaakt. :)
Tip https://www.campingwarnsborn.nl/nl/mobile/camping-warnsborn

Of anders Zegenoord, wat verder rijden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@zuma toevallig hebben we ook geboekt bij die camping Warnsborn :)
Op het landgoed Groot Warnsborn is de trouwerij.
Zondag middag en avond, kunnen we nadien zo naar de caravan terug rollen :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:13:
Wat bedoel je met "niet om te rijden"? Het zijn juist gebieden waar wij heen gaan om te rijden!
Daar had ik wat specifieker kunnen zijn, maar voor veel mensen heb je een verschil tussen reizen en toeren. Waarbij die ellenlange provinciale wegen met inhaalverbod en kaal gemaakte berm of schermen geestdodend zijn. Voor lekker toeren door de dorpjes, bossen of langs weilanden is het wel erg lekker inderdaad.

En ja, voor mij is de reis naar vakantie ook al onderdeel van de vakantie, dus die discussie hoeft niet opnieuw. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 11:08
Bommes schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:35:
Als er zo goed als elke dag een stuk wordt auto gereden dan kun je daarin toch ook je apparatuur opladen?
Wij hebben hem ook alleen maar gekocht omdat ik van plan ben in Noorwegen een dag of 7 minimaal 'los' te staan en niet op een camping.. Als je op een camping 100% aan stroom hangt heeft het weinig nut nee.
Bommes schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:02:
@zuma toevallig hebben we ook geboekt bij die camping Warnsborn :)
Wij staan met Pasen op Warnsborn, stonden we vorig jaar ook een weekendje, prima camping.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@TgR_KILLER voor ons is het tijdens het Hemelvaart weekend dat we op die camping staan.

Net de fout gemaakt om op MP bij de caravans te kijken en dus een tof ding zien staan.
Stukje groter dan we nu hebben waarbij er dus echt een afsluitbare slaap ruimte is voorin de caravan voor ons dochtertje + flinke zit achterin. Wasruimte/badkamer, keukentje.
En super veel vernieuwd: kachel, leidingen, kranen, enz.
Oh en een mover er onder en voortent er bij.

Niet geheel onbelangrijk onze huidige milieu muesli Captur mag het ding trekken.
Maar ja.. die prijzen tegenwoordig, godsamme zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21

Cheezus

Luiaard

Dat doe ik tenminste wel als ik met de motor op vakantie ben.

Nou ja eigenlijk laad ik tijdens het rijden een powerbank op. Waarmee ik dan in de avond/nacht mijn telefoon en bluetooth headset oplaad.

Daarnaast kost zo een ding als hier nu beschreven wordt een goede 500 euro.
Dan moet er nog een zonnepaneel bij?
Dat zijn heel wat nachtjes stroom op de camping.

Heb je de auto bij je op je kampeer plek dan is de snelste en goedkoopste slag daar een extra accu in te zetten. Die opgeladen wordt tijdens het rijden maar los gekoppeld is van de startaccu als de auto uit staat. (simpele relais schakeling + wat kabels)
300watt omvormer 12-> 230 voor als je echt 230 volt nodig hebt.
En je bent er wel.

In meerdere van mijn campers kon ik zonder zonnepanelen makkelijk meerdere dagen zonder wal stroom kamperen.
Koelkast op gas, diverse lampjes vervangen voor led, waterpomp op 12 volt, boiler op gas.
Opladen van telefoons via USB 12volt laadplug.
Daar was ook naar gewoon een 100 of 150Amp/h (extra) accu gemonteerd die tijdens het rijden opgeladen werd door de dynamo van de bus/camper.
Als je wat meer basic kampeert kom je ook wel eens op plekken zonder stroom.. of uberhaupt geen campingplek. Vroeger gebruikte ik ook alleen de auto om spullen op te laden maar tegenwoordig heb ik graag een beetje meer luxe (koud bier :+ ) dus heb ik een koelkast (op 12v, ik gebruik ook geen gas). Dan is alleen koelen tijdens een autoritje niet meer zo praktisch, ik heb zelf een losse accu + regelaar + paneel voor zo'n €150 aangeschaft en dan kan de koelkast gewoon lekker in de tent (aan) blijven terwijl we overdag op pad zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<snip>
mijn vraag is/was wie heeft ervaring met zo iets .. dat was een antwoord :)
en die extra accu +omvormer en een losse MPPT charger is wellicht goedkoper :) maar niet iedereen wil knutselen en iets wat "werkt"

voor de rest kan ik wel wat nuttige dingen ervoor bedenken
- indien mogelijk kabel eraan en je 14,4 tot 20v "accutool" eraan hangen (klusjes in/rond huis bv)
- voor je mover accu op de caravan (scheelt een extra accu / gewicht in de caravan ..)
- dagje op het strand (voor je koelbox oid en de "speaker)
- ding in de tent van de kids (ipv verlengsnoer)
- verlichting in de tuin (bij feestjes)
- UPS achtige functie voor je aquarium oid als ze onderhoud op je stroomnet plegen ..
- je hebt een volktuintje en wil daar wat met elektra doen ..

btw in koude landen is het soms verplicht om je motor te laten draaien 24x7 oid en hebben sommige auto's ook elektra in de motor liggen om het motorblok voor te verwarmen .. (te koud wil motor niet starten)

In sommige gevallen kan je inderdaad met een verlengkabel beter af zijn, ofzo .. dat kan ook .. :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Hemelvaart / Pinksteren skippen wij meestal, in ieder geval de afgelopen jaren. Vaak hebben campings dan arrangementen die niet bepaald goedkoop zijn of meteen een week.. Sowieso zijn sommige prijzen dan echt schofterig...

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:08
Bommes schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:49:
@TgR_KILLER voor ons is het tijdens het Hemelvaart weekend dat we op die camping staan.

Net de fout gemaakt om op MP bij de caravans te kijken en dus een tof ding zien staan.
Stukje groter dan we nu hebben waarbij er dus echt een afsluitbare slaap ruimte is voorin de caravan voor ons dochtertje + flinke zit achterin. Wasruimte/badkamer, keukentje.
En super veel vernieuwd: kachel, leidingen, kranen, enz.
Oh en een mover er onder en voortent er bij.

Niet geheel onbelangrijk onze huidige milieu muesli Captur mag het ding trekken.
Maar ja.. die prijzen tegenwoordig, godsamme zeg.
Herkenbaar is het bij MP gebleven? Wij hadden tijdens de oriëntatie of een caravan iets voor het gezin is binnen een uur al 1 gekocht 🙄 Blijkbaar zijn de 5 persoons met stapelbed e.d. wat lastig verkrijgbaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@kiefty14 zo kochten we de huidige caravan ook.
Vrijdagavond op MP kijken, zaterdag contact, zondag geld overgemaakt.
Ongezien dus.. :P
De week daarop opgehaald.

Dus nee het is niet alleen bij kijken gebleven.
Heb er ook een bericht achteraan gestuurd met wat vragen over de caravan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:42
@vso De mover aansluiten op die accu zou ik niet doen. Een Mover heeft flinke inschakelstromen, als je die aansluit op een accu welke daar niet voor geschikt is zou het zomaar kunnen dat je je accu om zeep helpt.

Wij hadden besloten dat we gingen kijken of het camperen wat voor ons was. Zodoende de vouwwagen van mijn ouders geleend om 2 weken te gaan proefkamperen. Nog voordat we met de vouwwagen op vakantie gingen hadden we onze 1e caravan gekocht. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-08 13:51
205Gutmann schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:44:
Wij hadden besloten dat we gingen kijken of het camperen wat voor ons was. Zodoende de vouwwagen van mijn ouders geleend om 2 weken te gaan proefkamperen. Nog voordat we met de vouwwagen op vakantie gingen hadden we onze 1e caravan gekocht. :+
Haha herkenbaar. Wij hadden een weekend een VW campertje gehuurd om te kijken of het iets voor ons was. Een week voor het zover was stond onze eigen camper al op de oprit. September gehaald en de hele winter door gekampeerd (incl. wintersport) dus we kunnen wel stellen dat het een succes is :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Na wat berichtjes heb en weer op MP met de verkoper van de gespotte caravan ga ik de goede man maar ff bellen zo meteen.

Hebben jullie dat ook:
Het ding is dan eigenlijk al gekocht, bellen en vragen stellen is niet meer dan een formaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bommes schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:04:
Na wat berichtjes heb en weer op MP met de verkoper van de gespotte caravan ga ik de goede man maar ff bellen zo meteen.

Hebben jullie dat ook:
Het ding is dan eigenlijk al gekocht, bellen en vragen stellen is niet meer dan een formaliteit.
1ste caravan ? zo niet ..

let wel op dat de wc aan de andere kant zit (dus aan de kant van de voordeur)
je wilt niet met je chemisch toilet tank door de voortent hobbelen. (wegens stank)

Vraag wel even of je de pomp(en) mag testen .. oid ..
Welke wall-stroom verbinding omvormer (met/zonder accu etc) . en eventuele "verborgen" zaken ..
ook niet geheel onbelangrijk .. je watertank legen (opbergen in opslag)

ik zou zelf kijken naar de koelkast (die van ons is boven wiel model en dus erg klein kwa inhoud)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Bommes Gezien je smaak voor caravans ben ik erg benieuwd wat voor één je nu op de kop gaat tikken :)

En de Captur mag hem misschien trekken, maar is het in de praktijk ook verstandig?..

Zo heeft een maat van mij nu een 100pk muesli Mégane Estate met een trekgewicht van 1700 kilo… Hij gaat een caravan met een beladen gewicht van 1350kg erachter knopen. Ik heb het hem afgeraden…

Zélf ga ik morgen kijken naar een tweedehands Falco Havik 4000. Toch maar besloten om een tent te kopen. (Vouwwagen blijft staan op de wensenlijst.)

Iemand tips waar op te letten bij de Falco’s? Ik weet dat er hier een aantal bezitters meelezen..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JanHenk schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:53:
@Bommes Gezien je smaak voor caravans ben ik erg benieuwd wat voor één je nu op de kop gaat tikken :)

En de Captur mag hem misschien trekken, maar is het in de praktijk ook verstandig?..

Zo heeft een maat van mij nu een 100pk muesli Mégane Estate met een trekgewicht van 1700 kilo… Hij gaat een caravan met een beladen gewicht van 1350kg erachter knopen. Ik heb het hem afgeraden…

Zélf ga ik morgen kijken naar een tweedehands Falco Havik 4000. Toch maar besloten om een tent te kopen. (Vouwwagen blijft staan op de wensenlijst.)

Iemand tips waar op te letten bij de Falco’s? Ik weet dat er hier een aantal bezitters meelezen..
Lease bak = captur caravan 1250kg en waarom zou ik hem niet trekken ??? begin toch wel erg benieuwd te raken .. oftewel waarom raad je het af ?

Als je een vouwwagen wenst waarom ga je toch voor een tent ook hier gewoon nieuwsgierig geen goed/afkeuring dat betreft .. immers jou vakantie middel :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Lease bak = captur caravan 1250kg en waarom zou ik hem niet trekken ??? begin toch wel erg benieuwd te raken .. oftewel waarom raad je het af ?
Zodra het wat heuvelachtig is, kom je naar mijn mening vermogen tekort met 100pk en een combinatiegewicht van tegen de 3000kg. De caravan is haast net zo zwaar als de trekker. Daarnaast kan ook warmte wel een probleem worden. Je moet in ieder geval weten hoe je ermee om moet gaan.

Ik vind het niet aan te raden, deze persoon heeft geen idee hoe ie met een caravan moet rijden en wil het ook niet weten.

Het heeft in ieder geval niet veel marge. Nu heb ik zelf ook geen ervaring met caravans en al helemaal niet met 100pk blokken, dus misschien is het wat overdreven… Ik zou een compacter model caravan pakken in ieder geval.
Als je een vouwwagen wenst waarom ga je toch voor een tent ook hier gewoon nieuwsgierig geen goed/afkeuring dat betreft .. immers jou vakantie middel :)
Vouwwagens zijn momenteel slecht leverbaar (nieuw) of erg aan de prijs (gebruikt). Tenten overigen idem. Heb er nog geen budget voor vrij gemaakt.. Tentkamperen is voor ons type vakantie ook prima geschikt en halen we veel plezier uit. Liep tegen een mooie aan, dus vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:42
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Dat een auto volgens kenteken een bepaald gewicht mag trekken wil niet altijd zeggend dat het ook verstandig is of lekker rijd.
Voer de gegevens maar eens in op caravantrekker en trek daaruit je conclusies.
Daarnaast staan Franse auto's er om bekend dat het treingewicht lager is dan trekgewicht+laadvermogen, altijd even in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:35:
[...]
Ik vind het niet aan te raden, deze persoon heeft geen idee hoe ie met een caravan moet rijden en wil het ook niet weten.
De bestuurder is dan het probleem, niet de combinatie. Zo een combinatie kan prima zo lang je maar weet wat je doet en waar je op moet letten. Zo kan je bijvoorbeeld beter je caravan te zwaar beladen dan verkeerd beladen.

Aan de andere kant betekent dat wanneer een auto 1800kg mag trekken niet heel veel. Een aanhanger met kuub zand rijdt heel anders dan een enkelasser met 7 meter opbouw. In principe geld voor de keuring dat de koeling en rem capaciteit van de auto het aan kan. Het belangrijkste is dat je weet wat het verschil is, dat je best een beetje toeren mag draaien en uiteraard het rustig aan doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 19-03-2022 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nee tweede.
Met mijn ex samen heb ik wel bijna 16 jaar diverse campers gehad. 7 verschillende.. :o
Beetje uit de hand gelopen hobby in al die jaren.
Nu met mijn huidige vrouw hebben we 2 jaar terug ons huidige caravannetje gekocht.
Maar je tips: (y) thanks.

@JanHenk eentje van het zelfde merk, een Lander.
Maar dan groter.
We hebben er 2 gezien waarvan eentje van ongeveer het zelfde bouwjaar als die van ons is (voor 1980) die spreekt mijn vrouw het meeste aan.
De andere is van een van de laatste series, nog steeds een oud beestje maar wel met wat degelijker allemaal.
Bij de eerste verwacht ik best wel weer flink wat klus en revisie werkzaamheden.
Daar heb ik niet zo een zin in, naast mijn gezin, tuin, huis, motor, enz.
De tweede is van binnen erg oudbollig, wat veel caravans helaas zijn. Die is ook een flink stuk duurder. Maar als ik de verkoper mag geloven wel flink veel aan vernieuwd, kachel, kranen, leidingen, boiler, enz.

Maar even afwachten, volgende week zaterdag gaan we de 2de bekijken.
De eerste heeft nog niet gereageerd op mijn bericht via MP.
Ik wil naast meer ruimte ook meer luxe, gewoon warm water uit de kraan, een "badkamertje", mover, enz.

Wat betreft trekken:
De Captur mag 1200kg trekken dacht ik en weegt leeg iets van 1050kg.
Caravans van dit merk zijn erg licht gebouwd, mogen niet meer dan 1000kg wegen.
Die van ons zelfs maar 750kg.
De 800kg die het ding in de praktijk weegt is geen enkel probleem,.
Niet wat betreft kracht uit het 90pk 3 cilindertje.
Maar ook zeker de wegligging, geen enkele slinger neiging, volgde gewoon perfect.
Mijn 2de camper had slechts 75pk, op ruim 3300kg en de stroomlijn van een tuinhuis.
Daar kwam ik ook overal mee, ja wel wat langzamer maar het lukte wel.

Overigens staat een andere auto al op de planning. Maar dan vanwege ruimte gebrek met de kleine en alle zooi die daar bij komt kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 19-03-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JanHenk schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Zodra het wat heuvelachtig is, kom je naar mijn mening vermogen tekort met 100pk en een combinatiegewicht van tegen de 3000kg. De caravan is haast net zo zwaar als de trekker. Daarnaast kan ook warmte wel een probleem worden. Je moet in ieder geval weten hoe je ermee om moet gaan.

Het heeft in ieder geval niet veel marge. Nu heb ik zelf ook geen ervaring met caravans en al helemaal niet met 100pk blokken, dus misschien is het wat overdreven… Ik zou een compacter model caravan pakken in ieder geval.

[...]

Vouwwagens zijn momenteel slecht leverbaar (nieuw) of erg aan de prijs (gebruikt). Tenten overigen idem. Heb er nog geen budget voor vrij gemaakt.. Tentkamperen is voor ons type vakantie ook prima geschikt en halen we veel plezier uit. Liep tegen een mooie aan, dus vandaar.
helder verhaal .. tja .. vind caravan rijden zoiezo niks .. wil liever weer terug naar VW dat betreft .. kwa kamperen maakt het me geen moer uit .. zolang er maar een goed bed /.stoel in staat vind ik het wel best

Zo slecht leverbaar ?? ok ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ooww dan zijn de tips onnodig :P

thx voor je uitleg . ik heb een ford (prive) captur = lease en die kan ik elk moment (flex lease) omwisselen ..
Dat betreft zeker nu is het wel prettig als "de baas" betaalt .. (word ook in de vakantie gebeld maar daar ga ik niet over uitwijden)

Met het verhaal van @JanHenk erbijj ik vind caravan rijden zoals gezegd bagger, vouwwagen dat betreft is vele malen prettiger .. maar ik haat het ook weer niet .. zit te twijfelen of we portugal oid gaan bezoeken..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb in de jaren dat ik campers had altijd gezegd: voor mij nooit een caravan.
Verschil was toen wel dat er een motorscooter achter op de camper bij hadden. Dus op de vakantie adressen waren we goed mobiel met de motor.

Maar nu, na 2 keer een zomer vakantie met de caravan, kan ik niet anders dan zeggen.
Is ook wel okay.
Let wel ik ben dus gewend ook op vakantie wat langzamer te rijden. De laatste paar campers liepen ook wel ruim 120km/u maar ik reed meestal iets van 100 per uur.
Met de caravan rijd ik ook ongeveer die snelheid.
Met de caravan heb je ook eigenlijk meteen je bed beschikbaar, kastjes met je zooi er in, koelkast met koude drankjes, enz. Oh en mijn eigen plee als ik in de nacht moet plassen.
En op de bestemming heb je een auto beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647698096-600-x-450px-IMG_20200830_105345761.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bommes schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:55:
Ik heb in de jaren dat ik campers had altijd gezegd: voor mij nooit een caravan.
Verschil was toen wel dat er een motorscooter achter op de camper bij hadden. Dus op de vakantie adressen waren we goed mobiel met de motor.

Maar nu, na 2 keer een zomer vakantie met de caravan, kan ik niet anders dan zeggen.
Is ook wel okay.
Let wel ik ben dus gewend ook op vakantie wat langzamer te rijden. De laatste paar campers liepen ook wel ruim 120km/u maar ik reed meestal iets van 100 per uur.
Met de caravan rijd ik ook ongeveer die snelheid.
Met de caravan heb je ook eigenlijk meteen je bed beschikbaar, kastjes met je zooi er in, koelkast met koude drankjes, enz. Oh en mijn eigen plee als ik in de nacht moet plassen.
En op de bestemming heb je een auto beschikbaar.

[Afbeelding]
gemak van de wc is wel prettig ja .. zeker voor de dames (als de sanitaire voorzieningen mindere staat /afwezig zijn)
en je "vast" bed kan ook wat dikker/prettiger zijn dan een vouwwagen ..

ik andersom vervent tent gebruiker .. het is dat vrouwlief een voortent wil (vind ik zelf ook wel prettig to be fair) maar hoe meer ruimte hoe meer troep ik verzamel aan "indien nodig" ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Vandaag de caravan uit zijn winterslaap gehaald. 3 uur bezig geweest met hem poetsen, het dak, de zijkanten, van binnen. De lampen weer getest batterijen terug in de apparaten waar ze in moesten, het inventaris er weer terug in.. Bed opgedekt, kachel etc. getest. En de schoonwatertank schoongemaakt en helemaal doorgespoeld.

Alles klaar voor het nieuwe seizoen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 12:52
Wij hebben afgelopen nacht voor het eerst in onze nieuwe camper geslapen, hij bevalt goed! De lange bank en rondzit zijn heerlijk voor de koude avonden, net als de dubbele bodem en extra elektrische vloerverwarming. Hij is niks te groot :)

Ik moet alleen nog iets verzinnen voor het ledje vd airco dat onze slaapkamer enorm verlicht. De externe 230v loskoppelen werkt, maar dan hebben we ook geen gratis verwarming meer... Eens kijken of ik ergens een schakelaartje tussen kan zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 19-03-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daktegel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:10
Iemand ervaring met een Trigano Odyssee GL vouwwagen rond het bouwjaar 2010? Nog specifieke aandachtspunten of eventueel goede alternatieven? We zagen een aantal mooie voorbijkomen op MP.

We zijn altijd tent kampeerders geweest, zowel met kleine trekkerstentjes als de wat grotere. Maar nu met 2 kleine kinderen is dat qua ruimte in de auto toch niet heel handig. Eventueel kunnen we nog met een dakkoffer gaan, maar onze tent is ook eigenlijk net niet groot genoeg voor met z'n viertjes.

Dus nu op zoek naar een vouwwagen en we twijfelen nog heel erg, maar de Trigano lijkt ons nog redelijk betaalbaar en snel opzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
We zijn vorig jaar voor het eerst gaan kamperen met een gehuurde tent en dat is goed bevallen. Zojuist een lang weekend op Texel en 2 weken Zuid-Frankrijk geboekt en nu dus op zoek naar een eigen tent.

We gaan kamperen in wisselende samenstellingen tussen de 2 en 5 personen.

We denken aan een opblaasbare tent vanwege het alleen en snel kunnen opzetten en dan van katoen of technisch katoen. Daarnaast is een vast of inritsbaar grondzeil welkom. En qua indeling tenminste 3 slaapcabines (2-2-2 of 2-2-1).

Veel van de tenten worden dan meteen heel erg breed (4+ meter) en dat is ons te gortig voor in Zuid-Europa of voor als we slechts met z’n 2-en zijn. Meer richting de 3 meter zou fijn zijn.

Qua indeling en maatvoering komt deze Decathlon tent goed in de buurt:
https://www.decathlon.nl/...p/_/R-p-329942?mc=8611649

Decathlon staat me dan alleen minder aan omdat ik daar toch een goedkopere / minder kwaliteit associatie mee heb.

Zijn er nog alternatieven?

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 19-03-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-08 13:10

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Daktegel schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:55:
Iemand ervaring met een Trigano Odyssee GL vouwwagen rond het bouwjaar 2010? Nog specifieke aandachtspunten of eventueel goede alternatieven? We zagen een aantal mooie voorbijkomen op MP.

We zijn altijd tent kampeerders geweest, zowel met kleine trekkerstentjes als de wat grotere. Maar nu met 2 kleine kinderen is dat qua ruimte in de auto toch niet heel handig. Eventueel kunnen we nog met een dakkoffer gaan, maar onze tent is ook eigenlijk net niet groot genoeg voor met z'n viertjes.

Dus nu op zoek naar een vouwwagen en we twijfelen nog heel erg, maar de Trigano lijkt ons nog redelijk betaalbaar en snel opzetbaar.
Wij hebben al jaren een Odyssee. Niet zo'n nieuwe als 2010 overigens, dus geen inritsbaar kuipzeil, dakraam, en weet ik veel wat er in de nieuwe(re) versies nog meer allemaal zit.
Bevalt ons nog steeds ontzettend goed. Zeer snel op te zetten, fijne ruimte, goede kwaliteit.
Als je specifieke vragen hebt, of meer wil weten dan hoor ik het wel :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 20:18
JanHenk schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:53:

Eigenaar meldt zich 8)
Let vooral op:
De elastieken van de binnentent (waarmee je hem vast knoopt aan de tent)
De ritsen van het kuipzeil en de tent
Overige ritsen (luifel, deuropening)
Staat van de ogen van het kuipzeil (waarmee je het zeil aan de grond fixeert)
Staat van de stalen bogen en de 'touwen' hoe je ze op spanning zet

Dat zijn zo de dingen die ik kan verzinnen. Veel plezier met kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@mathman Bedankt voor je reactie!

Ga hem morgen opzetten met de verkoper. Hopelijk zit het weer een beetje mee, schijnen wel wat buien aan te komen.

Elastieken van de binnentent zijn een zwak punt, die had ik al genoteerd. Volgens de verkoper een jaarlijks terugkerend ding, gewoon wat voorraad meenemen. Prima..

Verder bedankt voor de aanvullingen. Ga ik op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Staat er ineens een zeldzame en erg mooie versie van mijn favoriete merk caravan te koop.
Weinig info in de advertentie en geen prijs maar bieden.. :X
Geen tel. nummer in de advertentie en op mijn berichtje nog geen reactie ontvangen.
Ik zit me hier een partij op te vreten... :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09

vhal

ಠ_ಠ

Zo, vandaag is mogelijk de dag dat de Falco naar een nieuwe eigenaar mag. We heben er leuke vakanties er mee gehad maar het is mooi geweest :+
JanHenk schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:47:
@mathman Bedankt voor je reactie!

Ga hem morgen opzetten met de verkoper. Hopelijk zit het weer een beetje mee, schijnen wel wat buien aan te komen.

Elastieken van de binnentent zijn een zwak punt, die had ik al genoteerd. Volgens de verkoper een jaarlijks terugkerend ding, gewoon wat voorraad meenemen. Prima..

Verder bedankt voor de aanvullingen. Ga ik op letten.
Hey, dat lijkt onze tent wel. Ik zal alvast de koffie klaarzetten :+ :P

[ Voor 69% gewijzigd door vhal op 20-03-2022 08:54 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vhal schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:44:
Zo, vandaag is mogelijk de dag dat de Falco naar een nieuwe eigenaar mag. We heben er leuke vakanties er mee gehad maar het is mooi geweest :+

[...]

Hey, dat lijkt onze tent wel. Ik zal alvast de koffie klaarzetten :+ :P
:+

Een Tweaker… verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Laatst online: 16:08
Daktegel schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:55:

Deze is te vergelijken met de Jametic en komt uit de zelfde fabriek.
Maar is net iets beter afgewerkt.
Ze kunnen jaren mee als ze goed behandeld zijn.
Let vooral op schimmel in het doek want een vouwwagen mag nooit langer dan 24 uur nat opgeborgen zijn.
Dit kunnen ook hele kleine zwarte puntjes zijn (spot)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/19120/files/266836655/1015x535x1/image.jpg

Helemaal schoon doek word meestal wat moeilijker want niet iedereen is net als ik en gaat nooit onder een boom staan. ;)
Harsplekken moet je niet veel aan doen en daar gaat een tentdoek niet van lekken.
Opletten dat het frame niet scheef staat (storm schade)
Kijk even of de banden niet te oud zijn ik hou tussen de 6 en 7 jaar aan want al xien e er goed uit van de buitenkant kan het van binnen helemaal mis zijn.
Heb dit al meerdere keren meegemaakt.

Kampeer al jaren met een vouwwagen heb zelfs een hobby ervan gemaakt. ;)
2 keer een vergelijkbare Jamet en het zat altijd goed met de kwaliteit alleen wilden we nog makkelijker en zijn dus overgestapt naar een Holtkamper om zijn gemak en kwaliteit.

Oja wat de verkoper ook zegt ALTIJD de hele wagen opzetten om te bekijken.
Want het gebeurt nog steeds mensen die thuis komen met een niet bekeken vouwwagen en de teleurstelling is dan groot als de schimmelbak open gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door tafmaf op 20-03-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Wij hebben vorig jaar een Combicamp country gekocht, uiteraard duurder dan de instap merken, maar het absoluut waard. Het opzetgemak en de kwaliteit geeft zo veel meerwaarde.
En uiteindelijk schrijf je ongeveer hetzelfde af, misschien wel minder. Als je ziet hoe gewild de Combicamp is, ze zijn bijna niet nieuw te krijgen en tweedehands zijn ze ook heel snel verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
Dit is jammer genoeg met alle merken zo op dit moment.
De Holkamper prijzen zijn dermate verhoogt dat de afschrijving erg laag is.
Niet echt eerlijk natuurlijk om de nieuwprijzen van dit jaar te gebruiken op een vouwwagen van zeg maar 5 jaar oud maar je houd het niet tegen.

Heel soms komt er een te mooi om waar te zijn wagen voorbij maar je moet geduld hebben.
Ik ga deze week kijken naar een Holtkamper Kyte en heb een Coccoon om dan weer te verkopen dus zal me benieuwen wat ze daar dan weer voor willen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:43:
ik andersom vervent tent gebruiker .. het is dat vrouwlief een voortent wil (vind ik zelf ook wel prettig to be fair) maar hoe meer ruimte hoe meer troep ik verzamel aan "indien nodig" ;)
Wij hebben sinds vorig najaar een vouwwagen en daar vooralsnog één weekend mee gestaan. In principe kan er in de kar al zoveel mee dat dakkoffer thuis en auto leeg zou kunnen blijven. Ruimte zat dus.
Ik vrees dus met grote vreze de hoeveelheid bagage die ik mag inladen als we daadwerkelijk een langere tijd op vakantie gaan. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tafmaf
Maar het mooie van een vouwwagen is dat ik alles wat met kamperen in de wagen laat.
Dus als we weg gaan kleren in de auto gooien en gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@tafmaf dat is inderdaad ideaal.
Met de camper was het voor ons ook altijd het zelfde.
Water in de voorraadtank, kratje eten/drinken, wat kleren en gaan.
Op vrijdagmiddag na het werk was dat in een 20 minuten gedaan en konden we op pad.
Camper stond ook voor de deur/in de straat, dus geen gedoe met halen en brengen van en naar de stalling.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647769920-600-x-450px-20150405_101721~2.jpg

Op een uurtje rijden zaten we in Zuid Limburg tegen de Belgische grens aan. Voor 2 nachtjes, beetje wandelen, biertjes drinken, bitterballen eten.
Mini vakantie dus, heerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 12:35

Gallus

Cheesy

Exocet schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:33:
Wij hebben vorig jaar een Combicamp country gekocht, uiteraard duurder dan de instap merken, maar het absoluut waard. Het opzetgemak en de kwaliteit geeft zo veel meerwaarde.
En uiteindelijk schrijf je ongeveer hetzelfde af, misschien wel minder. Als je ziet hoe gewild de Combicamp is, ze zijn bijna niet nieuw te krijgen en tweedehands zijn ze ook heel snel verkocht.
Het is echt een rare markt momenteel en de prijzen gaan door het dak. Wij hebben in januari een nieuwe Combi-Camp Flexi besteld. Wordt als het meezit nog net voor de zomervakantie geleverd. Afgelopen week werden we gebeld met de mededeling dat de prijs nog eens 500 euro omhoog gegaan is. Dat kan blijkbaar...

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kan dat echt zomaar? Staat er geen handtekening onder een offerte of zo dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafmaf
In de algemene voorwaarden kan een ondernemer opnemen dat hij binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst de prijs mag verhogen.
Daar moet dan wel tegenover staan dat je in dat geval de overeenkomst mag ontbinden.

Maar dan heb je niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
En dan neem ik aan dat ze het er ook in het hebben. Het is ook net zo'n bedrag waar je het niet op laat klappen inderdaad, en ik kan mij voorstellen dat de kosten soms nogal variabel zijn. Neemt niet weg dat die karren toch al duur genoeg zijn en dit ook gewoon een beetje ondernemersrisico is.
Maar goed, hopen dat je hem gewoon op tijd hebt dan ben je het bedrag al snel weer vergeten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
Je kunt ook niet zomaar naar een ander merk toegaan want die hebben het zelfde probleem.
De flexi is vergelijkbaar met Jamet Jametic, Trigano Odyssee en Aard kok Kavango

Reken maar voor de gein eens uit wat een Holkamper tegenwoordig kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daktegel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:10
@tafmaf en @Oscar the Grouch en de rest natuurlijk! Dankjewel voor alle tips! We gaan vandaag eens overleggen, bellen en dan hopen dat die nog niet verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
tafmaf schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:37:
Je kunt ook niet zomaar naar een ander merk toegaan want die hebben het zelfde probleem.
De flexi is vergelijkbaar met Jamet Jametic, Trigano Odyssee en Aard kok Kavango

Reken maar voor de gein eens uit wat een Holkamper tegenwoordig kost.
Wat je daar als vergelijkbaar beschouwt varieert nogal in prijsklasse. Dus als dit je net over het budget heen duwt kan het zeker uitmaken, maar dan zit je weer met nieuwe levertijd dus dat doe je niet snel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
Bedoelde het uitvouwsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Wij hebben sinds vorig najaar een vouwwagen en daar vooralsnog één weekend mee gestaan. In principe kan er in de kar al zoveel mee dat dakkoffer thuis en auto leeg zou kunnen blijven. Ruimte zat dus.
Ik vrees dus met grote vreze de hoeveelheid bagage die ik mag inladen als we daadwerkelijk een langere tijd op vakantie gaan. :X
Dat beladen ligt aan jezelf/gezin en dus je mentaliteit .. er is geen goed of slecht alleen wat je zelf uiteindelijk comfortabel (genoeg) vind ..

ik neem graag mijn hollandse aardappels, kaas enzv mee tja dat tikt snel aan :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 12:35

Gallus

Cheesy

Gonadan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Wat je daar als vergelijkbaar beschouwt varieert nogal in prijsklasse. Dus als dit je net over het budget heen duwt kan het zeker uitmaken, maar dan zit je weer met nieuwe levertijd dus dat doe je niet snel.
Het staat inderdaad in de algemene voorwaarden. We mogen ontbinden, maar dan heb je ook niks. Zit dus niks anders op dan slikken. Uiteindelijk is het wel echt een aanschaf die we over heel wat jaren uit verwachten te smeren. :)

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op zondag 20 maart 2022 @ 13:50:
Dat beladen ligt aan jezelf/gezin en dus je mentaliteit .. er is geen goed of slecht alleen wat je zelf uiteindelijk comfortabel (genoeg) vind ..
Ons idee van de stap naar vouwwagen is dat je 90% al klaar hebt met het ophalen van de kar uit de stalling. Beetje kleding en beddengoed erbij en je kunt in principe op pad. Bij verkassen net zo, het meeste zit gewoon nog op z'n plek dus tent invouwen en gaan.
Maar meestal gaat er dan nog wel vermaak mee zoals boeken, spelletjes en speelgoed. Dat is op zich niet erg als het een klapkrat betreft wat je zo uit de auto op z'n plek zet, maar we moeten wel waken dat we niet te veel zooi gaan meenemen omdat je de ruimte toch wel hebt. Dan ondermijnen we namelijk één van de hoofdredenen waarom we voor deze vouwwagen gingen.
ik neem graag mijn hollandse aardappels, kaas enzv mee tja dat tikt snel aan :)
Dat scheelt, ik alleen bier en eten voor de eerste avond en ochtend. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Wij zijn net terug van ons eerste weekendje, hij staat alweer klaar op de oprit voor de volgende trip. Water, eten en kleding erin en we kunnen weg.

Ik moet zeggen dat het met de verwarming uit en 2 graden 's nachts het nog steeds fris is 's ochtends. Je slaapt er wel heerlijk op, een frisse slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 23:00

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Yukkie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:06:
Ik lees het al. Het begint met verbouw plannen/ideetjes die allemaal op de tekentafel sneuvelen omdat het net niet kan of tegenvalt en het eindigt met de aanschaf van een andere caravan ;)
@Bommes ^^ dit was maar een grapje hè? Het was niet de bedoeling dat je daadwerkelijk een andere caravan ging kopen ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zaterdag a.s. staat er alvast 1 bezichtiging gepland van 1 caravan.
De andere die we ook nog te koop gezien hadden gaan we ook volgend weekend voor kijken.
Welke dag is nog niet afgesproken.
Die laatste heeft ook onze voorkeur.
Precies een goede inrichting voor ons, met een 1 persoons bed wat je van de rest van de caravan kunt "afsluiten" zodat ons dochtertje en eigen slaapplek heeft.
Gewicht nog rond de 1000kg max, goede isolatie. En vooral niet een standaard 13 in een dozijn caravan design, wat zeker in de interieurs vaak echt om te huilen is.

Als dit doorgaat stellen we het vervangen van onze auto nog wel ff een jaartje uit.

@Yukkie tegelijk gepost..
Maar te laat, ik zal je ons rekening nummer geven zodat je de compensatie kunt overmaken >:) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 20-03-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Ons idee van de stap naar vouwwagen is dat je 90% al klaar hebt met het ophalen van de kar uit de stalling. Beetje kleding en beddengoed erbij en je kunt in principe op pad. Bij verkassen net zo, het meeste zit gewoon nog op z'n plek dus tent invouwen en gaan.
Maar meestal gaat er dan nog wel vermaak mee zoals boeken, spelletjes en speelgoed. Dat is op zich niet erg als het een klapkrat betreft wat je zo uit de auto op z'n plek zet, maar we moeten wel waken dat we niet te veel zooi gaan meenemen omdat je de ruimte toch wel hebt. Dan ondermijnen we namelijk één van de hoofdredenen waarom we voor deze vouwwagen gingen.
ik vind het fijn(er) als je gewoon zooi in de vouwwagen/caravan kan mikken .. we houden eigenlijk alleen een nood voorraadje kleding voor onderweg, en de koelbox voor onderweg achter in de kofferbak

Enige wat fijner is met de caravan is dat je (als je wilt) de kastjes kan vullen, je tuinstoelen enzv erin kan mikken .. en indien je wenst (uitgaande dat de rit lang genoeg is ;) )
Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aY4rB5O_460s.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@vso ik wil zaken die ik in de bagagebak ga bewaren alvast in die bak hebben, maar voor spullen waarvan dat niet het geval is werkt achterin de auto juist wel goed.

Zo ook het speelkrat van m'n dochter. Thuis zet ik hem direct in de kofferbak, hoef er geen rekening mee te houden in de kar. Op bestemming zet ik het achtertentje op en kan hem daar gewoon in één keer in zetten.

De koelbox hangt bij ons achterop de vouwwagen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Bommes schreef op zondag 20 maart 2022 @ 16:59:
Zaterdag a.s. staat er alvast 1 bezichtiging gepland van 1 caravan.
Even mezelf gequote.. de advertentie is gewoon van internet af.. :o :o

Gisteren en vandaag een aantal berichten heen en weer gestuurd.
Overleg gehad over wat we maximaal willen uitgeven (was een bieden prijs en verkoper gaf geen richtprijs).
Afgesproken dat we volgend weekend zouden gaan kijken, dag nog af te spreken.
Adverteerder heeft de caravan online gezet voor haar ouders. Waar ze vanavond langs ging, daarna zou ze nog wat foto's mailen.

Maar nu is dus de advertentie weg... :o
Voor ons omdat we gaan kijken??
Of verkocht aan een ander??
Omg the suspense is killing me :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Op zich wil ik nog wel een binnentent voor de achtertent van onze vouwwagen. Na zo'n half jaar online zoeken naar een tweedehands model kom ik erachter dat ze nieuw ook uitverkocht zijn.
Onderhand begin ik te overwegen om maar wat spulletjes bij Esvo te halen en maar zelf de naaimachine aan te zwengelen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Vandaag dus de Falco Havik 4000 van @vhal overgenomen! (Was via marktplaats, bleek dus een Tweaker te zijn. Beter kun je het niet treffen :+)

Tussen de buien door even opgezet. Heel nette tent, voorzien van alle accessoires. Fijn dat we deze over konden nemen. Gaan we veel plezier van hebben.

Nog een paar spulletjes verzamelen en dan staat met Hemelvaartsweekend de eerste test gepland. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:45:
Op zich wil ik nog wel een binnentent voor de achtertent van onze vouwwagen. Na zo'n half jaar online zoeken naar een tweedehands model kom ik erachter dat ze nieuw ook uitverkocht zijn.
Onderhand begin ik te overwegen om maar wat spulletjes bij Esvo te halen en maar zelf de naaimachine aan te zwengelen. :D
hier lijken ze op voorraad

https://www.obelink.nl/obelink-aanbouw-binnentent.html
https://www.bol.com/nl/nl...ondzeil/9300000045997900/

Denk dat je deze ook nodig hebt dan https://www.bol.com/nl/nl...et-sleuf/9200000095292126

je zal wellicht iets moeten inkorten/aanpassen maar denk dat dit wel wat werk scheelt ..

nermind zag dat je dat min of meer ook bedoelde ;)

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 20-03-2022 21:23 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

/me ademt uit.

Het duurde ff maar net kwamen er wat berichten van de verkoper.
A.s. zondag gaan we kijken :)
Voor een Lander Pierre Cardin, wat een speciale uitvoering is van de Lander linea tre.
Uit 1986, verkocht door de 1ste eigenaren.

Willekeurige foto van het internet:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647810089-600-x-323px-7c4bc238-a39f-40e3-b9a7-93ed977151ca.jpg

Volledig polyester sandwich opbouw, rondzit achterin, kleine trein zit aan de zijkant met daarboven een uitklapbaar bed, badkamertje voorin.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647810672-390-x-502px-Screenshot_20220320-220741_Drive.jpg

Het zeker weekend, zaterdag, gaan we voor de "normale" uitvoering kijken. Een Lander Linea tre.
Iets andere indeling, zelfde opbouw/carrosserie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wat een leuk ding. Hopelijk bevalt de bezichtiging!

Had het er vandaag nog met m'n vrouw over, hoe overspannen de caravanmarkt is.
Wij hebben een 2007 Dethleffs Camper met populaire indeling (stapelbed achter, treinzit midden, grote rondzit annex vast bed voorin). Hebben we ooit 12,5k voor betaald, het zou me niet verbazen als we hem nu, 6 jaar later, met winst konden verkopen. Maar dat doen we niet, want we zijn er te zeer aan gehecht en de puber gaat nog mee dus 5 persoons is momenteel nog vereist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

TgR_KILLER schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:27:
Vandaag de caravan uit zijn winterslaap gehaald. 3 uur bezig geweest met hem poetsen, het dak, de zijkanten, van binnen. De lampen weer getest batterijen terug in de apparaten waar ze in moesten, het inventaris er weer terug in.. Bed opgedekt, kachel etc. getest. En de schoonwatertank schoongemaakt en helemaal doorgespoeld.

Alles klaar voor het nieuwe seizoen!
Ga je ook mee met https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=45288&start=450 :?
Er zijn nog plekjes vrij op voorjaarstreffen 29, 30 april en 01 mei 2022

Vooralsnog heb ik geboekt.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Inflatie heeft ook zo zijn voordelen... Voor degene die er al 1 hebben dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat doet een caravan 3 jaar versus nu dan ? moet ik verwachten dat die van mij opeens 2K gestegen is oid ?
20/30 jaar oude caravan oid .. (merk sprite)

ik stond paar jaar geleden eigenlijk wel verbaast dat veel oude caravans opgekocht worden en naar het buitenland verscheept worden.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:53:
Wij hebben afgelopen nacht voor het eerst in onze nieuwe camper geslapen, hij bevalt goed! De lange bank en rondzit zijn heerlijk voor de koude avonden, net als de dubbele bodem en extra elektrische vloerverwarming. Hij is niks te groot :)

Ik moet alleen nog iets verzinnen voor het ledje vd airco dat onze slaapkamer enorm verlicht. De externe 230v loskoppelen werkt, maar dan hebben we ook geen gratis verwarming meer... Eens kijken of ik ergens een schakelaartje tussen kan zetten.
Waarom zo high tech? Gewoon een plakkertje, stift, druppeltje verf of nagellak over het ledje en dan heb je er geen last meer van. Je wilt toch hooguit zien of t ledje brandt? Dat hoeft inderdaad niet heel fel te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Phony schreef op maandag 21 maart 2022 @ 00:32:
[...]

Waarom zo high tech? Gewoon een plakkertje, stift, druppeltje verf of nagellak over het ledje en dan heb je er geen last meer van. Je wilt toch hooguit zien of t ledje brandt? Dat hoeft inderdaad niet heel fel te zijn.
Het ledje zit achter glas en daarnaast zit de IR ontvanger. Iets over het glas heen plakken (mijn eerste idee was ducttape) zorgt er ook voor dat de afstandsbediening het niet meer doet. Het tweede wat in mij opkwam was om klittenband om het glaasje heen te plakken en daar een lapje tegenaan te plakken zodat het ook weer verwijderbaar is als we hem willen gebruiken. Maar een simpel schakelaartje is een gebruiksvriendelijkere oplossing. Ander alternatief is om een schuifje of een klepje ofzo te 3d printen, dat zou pas high-tech zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://www.dejonghattem.nl/wp-content/uploads/2019/12/Telair-Dualclima-8400H-luchtverdeler-De-Jong-Hattem-uw-caravan-en-camper-airco-specialist.jpg

Het gaat om dat glaasje aan de rechterkant.

De lichtknop die naast m'n hoofd hangt is ook verlicht. Dat is vast handig als je hem wilt gebruiken in het pikkedonker, maar als je wilt slapen is zo'n schijnwerper in je oog niet fijn. Die knop steekt flink wat uit en daar kon ik gewoon een sok omheen hangen, dat werkt prima. Nu heb ik alleen geen sokken die om de complete airco heen passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-08 11:45
Voorzichtig open schroeven en dan wat nagellak over de led?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

pirke schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:31:
[...]
Het ledje zit achter glas en daarnaast zit de IR ontvanger. Iets over het glas heen plakken (mijn eerste idee was ducttape) zorgt er ook voor dat de afstandsbediening het niet meer doet.
Wij hadden een soortgelijk probleem met de Humax die we in de slaapkamer hebben staan. Dat ding geeft veel te veel licht in een donkere kamer (wij nemen er nog steeds mee op, dus hij kan midden in de nacht ineens aan gaan...)

We hebben daar zonnefilter folie overheen geplakt. Werkt perfect, je kunt nog steeds zien dat hij aan staat (dus licht wordt niet 100% gefilterd), maar het schijnt niet meer. Wat natuurlijk het idee is van dat zonnefilter folie, aangezien je dat gebruikt om foto's van de zon mee te kunnen maken :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:33

-tom-562

Oliesjeik

Bommes schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:14:
* -tom-562 ademt uit.

Het duurde ff maar net kwamen er wat berichten van de verkoper.
A.s. zondag gaan we kijken :)
Voor een Lander Pierre Cardin, wat een speciale uitvoering is van de Lander linea tre.
Uit 1986, verkocht door de 1ste eigenaren.

[Afbeelding]

Volledig polyester sandwich opbouw, rondzit achterin, kleine trein zit aan de zijkant met daarboven een uitklapbaar bed, badkamertje voorin.
[Afbeelding]

Het zeker weekend, zaterdag, gaan we voor de "normale" uitvoering kijken. Een Lander Linea tre.
En de 'oude'? Binnenkort te koop? :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 20:18
Bommes schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat wordt schilderen! Hij moet natuurlijk wel bij de auto passen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

vso schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:44:
Wat doet een caravan 3 jaar versus nu dan ? moet ik verwachten dat die van mij opeens 2K gestegen is oid ?
20/30 jaar oude caravan oid .. (merk sprite)

ik stond paar jaar geleden eigenlijk wel verbaast dat veel oude caravans opgekocht worden en naar het buitenland verscheept worden.
Ik weet niet of dat ook voor oudere modellen geldt, maar denk het wel.
Met name de populaire gezinscaravans zijn gewoon flink gestegen. 3 jaar geleden konden wij 10-11k vragen voor onze Dethleffs, nu is dat makkelijk 14k. Als je van je Sprite af wil, is dit misschien wel het moment :)

Dat gezegd hebbende, wij hebben alles voor de zomervakantie rond.
Eerst 8 dagen naar de Vendee, daarna 2 weken Ardèche en dan weer langzaamaan naar huis. In totaal 3 tussenovernachtingen dus al met al een leuke trip denk ik. Nu nog een nieuwe trekauto zien te vinden voor die tijd...

[ Voor 17% gewijzigd door Timmert op 21-03-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Timmert schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Ik weet niet of dat ook voor oudere modellen geldt, maar denk het wel.
Met name de populaire gezinscaravans zijn gewoon flink gestegen. 3 jaar geleden konden wij 10-11k vragen voor onze Dethleffs, nu is dat makkelijk 14k. Als je van je Sprite af wil, is dit misschien wel het moment :)

Dat gezegd hebbende, wij hebben alles voor de zomervakantie rond.
Eerst 8 dagen naar de Vendee, daarna 2 weken Ardèche en dan weer langzaamaan naar huis. In totaal 3 tussenovernachtingen dus al met al een leuke trip denk ik. Nu nog een nieuwe trekauto zien te vinden voor die tijd...
Dat is wel bizar dan, voor mij zou dat eerder 50% zijn van maar dan nog .. wel food voor thought ..
ik weet niet of ik er af wil maar het maakt de keuze niet moeilijker .. ;)

Overgens heb ik meer een aversie tegen de caravan zelf (teveel minpunten) ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 21-03-2022 10:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

vso schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Dat is wel bizar dan, voor mij zou dat eerder 50% zijn van maar dan nog .. wel food voor thought ..
ik weet niet of ik er af wil maar het maakt de keuze niet moeilijker .. ;)

Overgens heb ik meer een aversie tegen de caravan zelf (teveel minpunten) ..
Ik zag je eerder iets typen over de aversie idd. Ik wilde ook nooit een caravan en was van het type "met 170 richting het zuiden". Nu we hem hebben wil ik niet anders meer, al vind ik tentkamperen ook heerlijk. Dat laatste wel alleen of met 1 van de kinderen. Met het hele gezin vind ik dat weer minder.

Het rijden met de caravan vind ik juist wel leuk en uitdagend. Als er dan iets achter de auto hangt en je kan niet hard, dan kan het maar beter groot zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Timmert schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:59:
[...]

Het rijden met de caravan vind ik juist wel leuk en uitdagend. Als er dan iets achter de auto hangt en je kan niet hard, dan kan het maar beter groot zijn :)
9 meter camper van ruim 5 ton. Lekker kilometers tuffen onder het genot van het gebrom van de dieselmotor en een kopje koffie 8) Dat ding rijdt zo heerlijk ontspannen. Alleen bij rotondes ben je hard aan het werk om je kont (ruim 2 meter overhang) langs de verkeersborden te sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

pirke schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:16:
[...]

9 meter camper van ruim 5 ton. Lekker kilometers tuffen onder het genot van het gebrom van de dieselmotor en een kopje koffie 8) Dat ding rijdt zo heerlijk ontspannen. Alleen bij rotondes ben je hard aan het werk om je kont (ruim 2 meter overhang) langs de verkeersborden te sturen...
Precies, dat lijkt me ook geweldig rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik zag je eerder iets typen over de aversie idd. Ik wilde ook nooit een caravan en was van het type "met 170 richting het zuiden". Nu we hem hebben wil ik niet anders meer, al vind ik tentkamperen ook heerlijk. Dat laatste wel alleen of met 1 van de kinderen. Met het hele gezin vind ik dat weer minder.

De aversie is 2 ledig maar mag best met een enorme lading zout gegeten worden. oftewel als je niks te wensen hebt ;) en het kan altijd beter.

Rijden met de caravan, zolang hij stabiel achter de auto ligt en je dus alles goed beladen hebt en bandjes etc op spanning .. rijd het inderdaad prettig, en het helpt niet als je dat vergeet
Wat in mijn geval ook niet helpt is dat ik paar keer gereden heb met storm condities .. dat vertekend mijn beeld best wel.

Daarnaast is het de 1ste caravan, we weten nu meer wat we zoeken

ik heb zelf meer een voorkeur voor de USA "toyhauler"/popup dan de europese campeer middelen maar dat is mijn afwijking

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 21-03-2022 11:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Wij zijn nooit van dat type "met 170 richting het zuiden" geweest, maar een caravan is nog steeds iets wat ik niet hoef. Wij zijn trekkers. En een caravan is dan alleen maar lastig, omdat het je behoorlijk beperkt in waar je kunt staan (er is eigenlijk altijd wel plek op trekkers veldjes...) \
Mijn ouders hebben een korte periode een caravan gehad, toen ik nog jong was, maar in die tijd trokken we ook niet zo heel veel. Toen m'n jongste broertje wat ouder was (jaar of 5), is dat ding weer verkocht en is er een (bus)camper voor terug gekomen (zelfbouw). Dat sloot veel beter aan op het trekken wat wij (als gezin) graag deden. Drie slaapplekken in de camper (grote bed [banken en tafel] voor m'n ouders, m'n jongste broertje in een hangmat boven de voorstoelen) en 2 op de camper (een Maggiolina daktent met mij en m'n oudste broer) En een klein trekkerstentje voor het zeldzame geval die daktent niet gebruikt kon worden (voor zover ik weet, hebben we dat 1 keer meegemaakt, met een storm bij de Golf van Biskaye, zelfs die tent werd platgeblazen, tot m'n vader de camper verplaatste zodat die de wind kon opvangen :p)

Als we echt later groot zijn, en die tent gewoon echt niet meer kan, komt er een (bus)camper met een vast bed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:55
Wailing_Banshee schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Wij zijn nooit van dat type "met 170 richting het zuiden" geweest, maar een caravan is nog steeds iets wat ik niet hoef. Wij zijn trekkers. En een caravan is dan alleen maar lastig, omdat het je behoorlijk beperkt in waar je kunt staan (er is eigenlijk altijd wel plek op trekkers veldjes...) \
Ik ben ook niet van 170 naar zuiden. Wel van tent, zowel groter voor 3 weken 1 plek als kleine trekkerstenten. Hebben ook een camper gehad. Grootste nadeel? Ik wil een stuk gaan wandelen, dat is 10 km verderop, camper dus inpakken, uprimen, enz.
2 jaar geelden (vlak voor de boom) een caravan gekocht. 350 lang. Vast bed. Gestald op 800 meter van huis, altijd bereikbaar. Vanaf moment dat we een camping oprijden, tot moment dat we een rum-cola pakken zit 30 minuten. Vanaf moment dat we klaar zijn met ontbijt tot vertrek ; 20 minuten. En als we nu gaan wandelen en we vertrekken met de wandeling van een afgelegen plek (wat meestal gebeurt) staat er enkel een auto en geen camper waarvan iedereen weet dat er minsten een tablet in ligt en mogelijk meer.
Gaan nu vaak genoeg voor 1 of 2 nachhten met de caravan weg. Iets dat ik met de tent niet doe, want dan ben ik langer bezig met opbouwen en afbreken.

En over 2 weken ga ik weer met tent en rugzak weg. En mogelijk van de zomer weer 3 weken met tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Timmert schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Precies, dat lijkt me ook geweldig rijden!
En dan lekker met 80 op de cruise control op de rechterbaan hangen, geen haast en 1500 toeren brommen in de 8e versnelling. Hij heeft er 9... gelukkig wel automaat :) De 9e versnelling wordt richting de 100 nuttig, maar de toename in luchtweerstand wint het van een hogere overbrenging = meer zuipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

-tom-562 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:28:
[...]

En de 'oude'? Binnenkort te koop? :P
Eerst maar eens gaan kijken voor die andere.
Niet de oude schoenen weg voordat we nieuwe hebben. :P
mathman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Of een andere auto op de kop tikken. >:)
Maar je hebt wel gelijk helaas is de caravan die we nu op het oog hebben "saai wit met blauw"
Beetje modelletje koelkast zoals de niet caravan en camper bezitters vaak roepen als ze minachtend over dergelijke voertuigen praten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@ discussie over caravan camper tent
Ik heb jaren een camper gehad, eerste 2 jaar met een paar fietsen achterop.
Dat was niet je van het, zoals door meerdere mensen vaak gehoord: als je dan op locatie ergens heen wilt om te wandelen of stadje te bezoeken moet ik heel die camper in pakken.
3 de jaar hadden we een bromfiets scooter achterop hangen en die is jaren mee gegaan.
Op een gegeven moment vervangen voor een motorscooter.
Met 2 personen is dat wel echt ideaal.
Wij bleven meestal een dag of 4 a 5 op de zelfde plek, waar vandaan we dan met de motor de omgeving verkende, dorpjes gingen bezichtigen, zwemen, wandelen enz.
Dan weer door naar de volgende plek.

Nu met de caravan doen we ongeveer het zelfde maar dan met de auto de omgeving verkennen.
Dat is met 3 personen toch wel wat handiger.
Misschien ooit een campertje met zijspan er achter op een aanhanger :P

En die laatste zin..
Misschien wel ooit..
Doe het nu, als je middelen hebt, koop dan nu die camper als dat je wens is voor de toekomst.
Ik kocht mijn eerste camper toen ik 25 was en heb er 15 jaar heel veel plezier aan beleefd.
Ik ken en heb genoeg mensen gekend die riepen/roepen dat ze het wel gaan doen als ze met pensioen zijn.
Die halen of dat pensioen niet of met zo veel gebreken dat ze niet meer op pad kunnen.

Overigens met de tent ga ik ook nog erg graag op pad, solo met de motor.
heerlijk.
Misschien straks met mijn dochtertje achterop als ze er oud genoeg voor is, lijkt me geweldig.

[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 21-03-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bommes schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:46:
Wij bleven meestal een dag of 4 a 5 op de zelfde plek, waar vandaan we dan met de motor de omgeving verkende, dorpjes gingen bezichtigen, zwemen, wandelen enz.
Wij houden ervan om 1 nacht ergens te blijven en dan weer door te rijden. Waarbij we tussen de 50 en 100km per dag rijden.
Doe het nu, als je middelen hebt, koop dan nu die camper als dat je wens is voor de toekomst.
Ik kocht mijn eerste camper toen ik 25 was en heb er 15 jaar heel veel plezier aan beleefd.
Ik ken en heb genoeg mensen gekend die riepen/roepen dat ze het wel gaan doen als ze met pensioen zijn.
Die halen of dat pensioen niet of met zo veel gebreken dat ze niet meer op pad kunnen.
Het probleem is, dan moeten we onze auto weg doen (we hebben er twee). We vinden het nu nog te leuk om met de mazda (MX5) weg te gaan, met de tent achterop en we kunnen dat ook nog perfect doen. De camper zou daar een vervanger van moeten worden. Dus het is voor ons niet iets van: dat doen we later wel als we meer tijd hebben, maar meer van: dat doen we later wel als het huidige systeem gewoon niet meer werkt. Is toch een andere insteek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:31:
[...]

Het ledje zit achter glas en daarnaast zit de IR ontvanger. Iets over het glas heen plakken (mijn eerste idee was ducttape) zorgt er ook voor dat de afstandsbediening het niet meer doet. Het tweede wat in mij opkwam was om klittenband om het glaasje heen te plakken en daar een lapje tegenaan te plakken zodat het ook weer verwijderbaar is als we hem willen gebruiken. Maar een simpel schakelaartje is een gebruiksvriendelijkere oplossing. Ander alternatief is om een schuifje of een klepje ofzo te 3d printen, dat zou pas high-tech zijn :)

[Afbeelding]

Het gaat om dat glaasje aan de rechterkant.

De lichtknop die naast m'n hoofd hangt is ook verlicht. Dat is vast handig als je hem wilt gebruiken in het pikkedonker, maar als je wilt slapen is zo'n schijnwerper in je oog niet fijn. Die knop steekt flink wat uit en daar kon ik gewoon een sok omheen hangen, dat werkt prima. Nu heb ik alleen geen sokken die om de complete airco heen passen...
Weerstand tussen de LED solderen zodat die minder fel schijnt :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

mathman schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Of een Renault aanschaffen die matched @Bommes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:16:
[...]

Weerstand tussen de LED solderen zodat die minder fel schijnt :?
Ik zat net de installatiehandleiding vd airco te lezen om te kijken of de 230v aan de binnenunit of buitenunit aangesloten zit, zie ik er ook in staan dat hij op 10A afgezekerd moet zijn. In de handleiding vd camper staat dat er naast de hoofd 230v automaat er in de zekeringenkast (ingebouwd in een makkelijk toegankelijke kledingkast) nog extra zekeringen geplaatst kunnen zijn voor bijv klimaatregeling. Oftewel grote kans dat ik al een schakelaar heb om hem te ontkoppelen :D Morgen even uittesten. Toch nuttig, zo'n handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@pirke mijn voor laatste camper, een Hymer B644 had een grote nieuwe koelkast ingebouwd zitten.
Zo een vol automaat met een los vriesvak er boven.
Evengoed ding had ik zo een ontzettend fel blauw led licht/display.
Maakte een nacht lampje overbodig, gebruikte camper voorzien van een blauwe gloed.
Mega irritant van die producten die duidelijk zijn ontworpen door mensen die het zelf niet gebruiken.

Ik heb ook ooit wel eens een camper gehad waarin de lader bromde.
Overdag merkte je daar niet heel veel van die omgevingsgeluid.
Maar in de nacht was het genoeg om mij wakker te houden.
Die trok ik dus welke avond uit de 230, volgende ochtend weer terug.
Mega irritant.

[ Voor 25% gewijzigd door Bommes op 21-03-2022 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Bommes Inderdaad. Het moet gewoon donker en stil zijn 's nachts.

De Alde verwarming maakt ook best wat herrie als hij aanslaat. Normaal niet hoorbaar, tenzij je hoofdkussen recht boven de combi boiler ligt. Wie dat bedacht heeft... Nu zou Alde superstil moeten zijn, maar dat was hij dus echt niet. Wat blijkt: pomp staat op max snelheid. Waarschijnlijk is dat alleen nodig om te ontluchten en is iemand vergeten om hem terug te zetten op de goede stand. In welke stand hij precies moet staan heb ik bij de Bürstner service afdeling neergelegd. Gezien de afmetingen vd camper en het feit dat er zelfs radiatoren in de alkoof zitten, met een parallel circuit voor het achterbed kan ik me voorstellen dat de Alde aanbeveling voor een gemiddelde camper ook niet helemaal passend is. Daarom maar even navragen. Maar lager gaat hij sowieso. Eventueel ook op de continu stand 's nachts, het is het opspinnen wat herrie maakt en daarna licht gebrom. Die brom is van de vibraties door een te hoge snelheid verwacht ik, en wellicht komt het "jetmotor geluid" van het opspinnen ook daar vandaan. Zoniet dan gaat hij op de continu stand.

Het zijn redelijk wat systemen allemaal, het moet nog even goed ingesteld worden. Er gaat best wat tijd in zitten om het je allemaal eigen te maken en door te hebben hoe alles precies werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:22
Wailing_Banshee schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Dat is alleen tijdens het hoogseizoen een aandachtspunt. Buiten het hoogseizoen kun je ook met caravan overal terecht. En als je de caravan + uitrusting hebt afgestemd op trekken, heb je met caravan een groot voordeel.

Een caravan staat zo op zijn plaats. Luifeltje er aan, stroomkabel aansluiten stoeltjes uitklappen en je kunt van je welverdiende drankje genieten, wat netjes gekoeld uit de koelkast komt.

Uiteraard maak je geen gebruik van een grote voortent als je gaat rondtrekken. Veel te veel werk en je zit toch niet binnen. Want als er slecht weer op komst is, trek je toch verder... Een luifel die zorgt voor wat schaduw en een beetje beschutting tijdens een kleine regenbui is voldoende en staat in een paar minuten.

Met mijn kleine Eriba Puck heb ik als ik alleen reis hooguit 30 minuten nodig. Met 2 personen staat alles in 15 a 20 minuten. Het bed ligt opgemaakt in de caravan. Keuken is gebruiksklaar. Aan sanitair ontbreekt het. Zo'n kleine caravan is ook nauwelijks een "last" tijdens het rijden. Zelf achter de oldtimer Mini volgt de caravan "als een huis". Natuurlijk merk je dat er meer gewicht meegesleept wordt en dat je meer luchtweerstand hebt. Maar niet op een hinderlijke wijze.
Voorheen gebruikte ik ook altijd de tent (groot of klein), soms ook met rugzak op pad. Toen dacht ik ook dat zo'n logge caravan een hoop gedoe was. Maar dat idee komt vooral van de "3-weken op één plek" (of nog langer) kampeerders die een grote voortent met alles er op en er aan neerzetten op de camping. Dat is veel werk. En daar krijg je dan weer veel leefruimte voor terug. Handig met slecht weer, zeker wanneer je kinderen hebt en de plek op de populaire camping al voor 3 weken gereserveerd was.

Voordelen van de caravan tov tent:
- aanzienlijk minder last van koude nachten in voor- en naseizoen door de isolatie. Of zelfs helemaal geen last, als je de kachel aan zet.
- bij mindere weersomstandigheden geen last van klamme kleding, slaapzakken etc
- caravan is thuis in te richten. Voor je op pad gaat ligt het meeste al op de 'ideale' plek. Keukeninventaris, kleding, toiletartikelen
- complete keuken tot je beschikking, met 'stromend' water, gas, licht...
- tegenwoordig vaak ook sanitair ter beschikking. Handig als het camping sanitair te wensen over laat. Of voor een nachtelijke kleine boodschap, of wanneer het noodweer is.
- een bed van de grond af.

Nadelen:
- lagere maximumsnelheid in veel landen.
- kosten voor stalling en periodiek een veiligheidskeuring/onderhoud tbv remmen, banden, verlichting
- hoger brandstofverbruik, in veel landen hogere tol kosten
- zomerhitte blijft langer binnen hangen dan in een tent
- minder 'authentiek' kampeergevoel

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Als je toch gaat rondtrekken, de voordelen van een camper vs caravan:
- naast campings kun je ook op camperplaatsen terecht, dat zijn er 2 a 3x zoveel
- makkelijker achteruit rijden / maneuvreren, geen mover nodig
- kinderen kunnen onderweg lekker tekenen aan tafel, of spelletjes spelen met mama
- minder gedoe met gewichtslimieten en -verdeling (mits C/C1 rijbewijs camper)
- meer bergruimte
- hoge zit tijdens het rijden
- grotere brandstoftank
- camper wordt verwarmd tijdens het rijden (helemaal met Alde heat exchanger die het interieur opwarmt met restwarmte vd motor, omgedraaid werkt het als standkachel bij vorst)
- koelkast op 12v vd motor tijdens het rijden
- huishoudaccu laden op 12v vd motor tijdens het rijden
- starteraccu vd motor druppelladen indien aangesloten op 230v
- gasfles mag open blijven tijdens het rijden
- mogelijkheid tot LPG inbouw ipv propaan flessen en vullen aan de pomp
- vaak grotere schoon- en grijswatertanks voor langere autonomie
- tijdens het rijden even iets uit de koelkast halen (mag niet, wel verleidelijk)
- dubbele bodem voor extra opslag en isolatie
- stiekem ergens overnachten vaak mogelijk/gedoogd mits je geen camping gedrag vertoont. Je lijkt gewoon geparkeerd. Geen pootjes uitgedraaid.
- geen extra spiegels monteren

Nadelen:
- prijs
- wegenbelasting
- verzekering
- onderhoud / APK
- even loskoppelen om alleen met de auto ergens heen te gaan niet mogelijk
- de meeste campers zijn niet bedacht voor gezinnen, er is veel minder keus in indelingen tenzij je een (oud of kinderloos) echtpaar bent
- minder veilig bij een crash dan een gewone auto
- de meeste campers zijn net een paar cm smaller dan caravans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pirke schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:05:
Als je toch gaat rondtrekken, de voordelen van een camper vs caravan:
- naast campings kun je ook op camperplaatsen terecht, dat zijn er 2 a 3x zoveel
- makkelijker achteruit rijden / maneuvreren, geen mover nodig
- kinderen kunnen onderweg lekker tekenen aan tafel, of spelletjes spelen met mama
- minder gedoe met gewichtslimieten en -verdeling (mits C/C1 rijbewijs camper)
- meer bergruimte
- hoge zit tijdens het rijden
- grotere brandstoftank
- camper wordt verwarmd tijdens het rijden (helemaal met Alde heat exchanger die het interieur opwarmt met restwarmte vd motor, omgedraaid werkt het als standkachel bij vorst)
- koelkast op 12v vd motor tijdens het rijden
- huishoudaccu laden op 12v vd motor tijdens het rijden
- starteraccu vd motor druppelladen indien aangesloten op 230v
- gasfles mag open blijven tijdens het rijden
- mogelijkheid tot LPG inbouw ipv propaan flessen en vullen aan de pomp
- vaak grotere schoon- en grijswatertanks voor langere autonomie
- tijdens het rijden even iets uit de koelkast halen (mag niet, wel verleidelijk)
- dubbele bodem voor extra opslag en isolatie
- stiekem ergens overnachten vaak mogelijk/gedoogd mits je geen camping gedrag vertoont. Je lijkt gewoon geparkeerd. Geen pootjes uitgedraaid.
- geen extra spiegels monteren

Nadelen:
- prijs
- wegenbelasting
- verzekering
- onderhoud / APK
- even loskoppelen om alleen met de auto ergens heen te gaan niet mogelijk
- de meeste campers zijn niet bedacht voor gezinnen, er is veel minder keus in indelingen tenzij je een (oud of kinderloos) echtpaar bent
- minder veilig bij een crash dan een gewone auto
- de meeste campers zijn net een paar cm smaller dan caravans
Meest irritante puten van een camper lijkt mij:
naar de wc gaan .. snap wel dat het hangt af van de camper/inbouw etc .. maar iemand die stinkt oid .. en het is buiten slecht weer ... dan zit je .. (zal wel door de regel meevallen)

De grote van de camper .. even makkelijk ergens parkeren zit er niet snel bij .. en bent net zoals een vrachtwagen toch aan hoogte/lengte gebonden .je staat sneller klem. ik zou bv niet zo snel "de berm" in duiken.. (niet dat je dat snel onderweg doet met caravan oid)

meestal kijk ik vooraf de eindbestemming op google maps .. (streetview) om even nare verassingen te voorkomen .

1 of 2 (vouw)fietsen lost ook wel veel op als je ergens naar toe wilt .. denk ik zo.

ps niet dat ik een camper afkeur oid .. elk ding heeft ziin + en - :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
vso schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:24:
[...]

ps niet dat ik een camper afkeur oid .. elk ding heeft ziin + en - :)
Dit. Voor elk wat wils. Maar voor bepaalde toepassingen zijn bepaalde kampeermiddelen geschikter dan anderen.

Drie weken op 1 camping zou ik nooit met een camper doen. Een tent/vouwwagen/caravan zijn een betere keus.

Zo heb ik wel 6 weken door Canada en een stuk VS getrokken (16000 km van oost naar west naar oost...) met een mini tweepersoons tentje en een huurauto. Een camper was hier een betere keus maar kon ik als student toen niet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
vso schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:24:
[...]

Meest irritante puten van een camper lijkt mij:
naar de wc gaan .. snap wel dat het hangt af van de camper/inbouw etc .. maar iemand die stinkt oid .. en het is buiten slecht weer ... dan zit je .. (zal wel door de regel meevallen)
De wc is hetzelfde als in een caravan. Gewoon een cassette toilet met chemicaliën vloeistof, werkt perfect. De chemicaliën maskeren de geur en kleur (fijn bij het legen), voorkomen opbouw van gassen en helpen bij de afbraak/ontbinding. Het is dat je weet wat er in zit, anders zou je het niet meer herkennen als je het leeg kiept.

En de cassette zelf zit hermetisch afgesloten tenzij je hem opent vlak voor je op de pot gaat zitten. Dan ruik je wat dennengeur of lavendel of welk geurtje ze hebben gebruikt. Als je zelfs dat teveel vindt heb je een SOG afzuigsysteem dat een onderdruk in de tank creëert door de lucht in de tank via een actief koolstoffilter naar buiten te blazen. De wc pot is dan de luchtinlaat waardoor er geen geur meer naar boven komt.

Voor onze eerste camper ervaring zag ik ook op tegen de wc, en dan vooral het legen ervan, maar na de eerste keer had ik door dat al mijn angsten ongegrond zijn. Het is echt geen onprettige ervaring. De luiers van mijn kinderen verschonen was erger. Als ze er zo'n grote geurige bruine vloeibare pap met brokjes in hadden zitten ging ik letterlijk over m'n nek... Stevige boodschappen waren gelukkig veel voorkomender en geen probleem :)
Pagina: 1 ... 110 ... 275 Laatste