[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 276 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08

Wailing_Banshee

You're Next

Ivow85 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:19:
[...]

Voordelen van de caravan tov tent:
- aanzienlijk minder last van koude nachten in voor- en naseizoen door de isolatie. Of zelfs helemaal geen last, als je de kachel aan zet.
- bij mindere weersomstandigheden geen last van klamme kleding, slaapzakken etc
- caravan is thuis in te richten. Voor je op pad gaat ligt het meeste al op de 'ideale' plek. Keukeninventaris, kleding, toiletartikelen
- complete keuken tot je beschikking, met 'stromend' water, gas, licht...
- tegenwoordig vaak ook sanitair ter beschikking. Handig als het camping sanitair te wensen over laat. Of voor een nachtelijke kleine boodschap, of wanneer het noodweer is.
- een bed van de grond af.

Nadelen:
- lagere maximumsnelheid in veel landen.
- kosten voor stalling en periodiek een veiligheidskeuring/onderhoud tbv remmen, banden, verlichting
- hoger brandstofverbruik, in veel landen hogere tol kosten
- zomerhitte blijft langer binnen hangen dan in een tent
- minder 'authentiek' kampeergevoel
Je vergeet een heel belangrijk nadeel: je kunt niet overal komen met een caravan. Wij rijden graag weggetjes waar caravans verboden zijn...
vso schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:24:
[...]

Meest irritante puten van een camper lijkt mij:
naar de wc gaan .. snap wel dat het hangt af van de camper/inbouw etc .. maar iemand die stinkt oid .. en het is buiten slecht weer ... dan zit je .. (zal wel door de regel meevallen)
Iemand die stinkt wil je ook niet in de caravan hebben...
De grote van de camper .. even makkelijk ergens parkeren zit er niet snel bij .. en bent net zoals een vrachtwagen toch aan hoogte/lengte gebonden .je staat sneller klem. ik zou bv niet zo snel "de berm" in duiken.. (niet dat je dat snel onderweg doet met caravan oid)
Er bestaan ook buscampers (zelfbouw of fabrieksbouw) Ik hoef ook geen integraal camper, maar een bus camper. En dan niet omdat er een toilet of keuken in zit, maar omdat er een vast bed in kan. De meeste voordelen die @Ivow85 noemt, zijn voor ons niet belangrijk... Het gaat er mij alleen om dat er een vast bed in zit en eventueel dat je ook in het voor- en najaar op pad kan (dat is met een trekkerstent wat lastiger, vanwege vocht, of in de vorm van dauw of in de vorm van regen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Buscamper is wel een mooie tussenweg. Zet je ook wat makkelijker in het wild neer en kom je ook de stad goed mee in. Wel vooral geschikt voor koppels en kleine gezinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:42

-tom-562

Oliesjeik

Bommes schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:39:
[...]

Eerst maar eens gaan kijken voor die andere.
Niet de oude schoenen weg voordat we nieuwe hebben. :P
Ik hou je in de gaten, ik vind die caraven die je nu hebt echt supertof :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 20:59
Ivow85 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:19:
[...]
Uiteraard maak je geen gebruik van een grote voortent als je gaat rondtrekken. Veel te veel werk en je zit toch niet binnen. Want als er slecht weer op komst is, trek je toch verder... Een luifel die zorgt voor wat schaduw en een beetje beschutting tijdens een kleine regenbui is voldoende en staat in een paar minuten.
Dit dus. Opblaasluifel er aan, 10 keer pompen, klaar.
Leeg, stop er uit, vouwen en weg met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Sethro schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:38:
Buscamper is wel een mooie tussenweg. Zet je ook wat makkelijker in het wild neer en kom je ook de stad goed mee in. Wel vooral geschikt voor koppels en kleine gezinnen.
Ik vond het niks. Hebben vroeger grote camper gehad. Kids huis uit, uiteindelijk grote camper ook weg Later eens voor een week buscamper gehuurd. Hier moest eerst het bed worden ingeklapt voor ik ontbijt kon maken. week uitgeprobeerd, daarna kleine caravan gekocht.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 22-03-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
maartend schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:31:
[...]

Ik vond het niks. Hebben grote camper gehad. Hier moest eerst het bed worden ingeklapt voor ik ontbijt kon maken. week uitgeprobeerd, daarna kleine caravan gekocht.
Dat was dan geen grote camper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Dat was dan geen grote camper...
Typen en met wat anders bezig zijn werkt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:23
Bommes schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Ik wil naast meer ruimte ook meer luxe, gewoon warm water uit de kraan, een "badkamertje", mover, enz.
Bedenk wel hoe meer luxe, hoe kleiner de mogelijkheid is om te kunnen kamperen op fijne rustige terreinen zonder stroomaansluiting.

Ik kan je als zo'n terreinbeheerder wel adviseren om dat mogelijk te houden. De eerste stap is te zorgen dat zoveel mogelijk van je luxe dingen op gas kunnen draaien, zeker de grootverbruikers zoals koelkast, verwarming en boilers. Wat dan overblijft voor elektra is verlichting en pompen. Voor je verlichting kan je alles vervangen voor led, je hebt tegenwoordig fijne zachte kleuren.

Verder moet je zorgen dat je verbruik van elektrische apparaten weer aangevuld kan worden. daarvoor kan je op de caravan een of twee zonnepanelen installeren met een druppellader. De moveraccu kan je altijd wel opladen bij het rijden. En is ook niet zo interessant in dit verhaal.

Er zijn caravans die uitermate efficiënt zijn op gas maar dan zal je moeten overstappen naar een ander merk (ook klassiek). Dan kom je bij de Polar, Solifer of Kabe uit. Erg goed geïsoleerd en belangrijk, met een echte CV op vloeistof basis (zoals thuis dus) die boilers en de verwarming doet. Nog mooier dat er in de circuits ook elektrische patronen kunnen worden gezet die je kan inzetten als je wel een aansluiting hebt en zo weer wat gas kan uitsparen. Ik geloof dat in de eerste Eriba Nova's ook nog zo'n CV systeem mogelijk was.

CV-systemen worden ook los verkocht maar dan heb je wel heel veel kluswerk. Zie bijvoorbeeld: https://www.jasicamp.nl/v...-vloeistofverwarming/c808

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Sethro schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:38:
En als je niet zoveel luxe zoekt, hoewel je ook best luxe buscampers hebt (maar die worden al snel best lang). Maar voorlopig vind ik het nog zonde van m'n geld, dus blijven we gewoon lekker met de tent reizen. En als we luxe zoeken, gaan we wel met de cruiseboot :p (dit jaar geen grote kampeervakantie, maar een cruise vakantie).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Vorig jaar best wat onderzoek gedaan omdat ik eigen bus wilde bouwen. Ik zat op de lijn van geen gas vanwege alle extra installatie en overall het gedoe.

Alleen diesel voor het rijden en de verwarming en de rest elektrisch op accu’s / zonnepaneel.

Dat gaat allemaal goed alleen off-grid warm douchen was er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Sethro schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:28:
Vorig jaar best wat onderzoek gedaan omdat ik eigen bus wilde bouwen. Ik zat op de lijn van geen gas vanwege alle extra installatie en overall het gedoe.

Alleen diesel voor het rijden en de verwarming en de rest elektrisch op accu’s / zonnepaneel.

Voor een busje is een standkachel op de brandstof waarmee je ook mee rijd inderdaad verstandig. Koken kan je ook doen op een losse brander (hout, spiritus, gas of benzine). Koeling kan je inderdaad op elektriciteit doen als je het kan bijhouden met zonnepanelen. Je bent goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:28
Als je voldoende stroom opwekt zou je een mobiele, elektrische, geiser kunnen overwegen.

Maar makkelijk is zo'n buitendouche kopen die bestaat uit een zwarte slang en een douchekop, na een dagje in de zon heb je een heerlijk warme douche!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Heb het bus idee alleen even op pauze gezet. Goede bussen zijn er bijna niet en als je ze al vind dan kosten ze nu de hoofdprijs. En de inbouw is ook niet gratis. En dan heb je ook nog de lopende kosten wat aardig optelt. En er zijn ook nog andere projectjes die tijd vragen.

Komende jaren dus eerst maar even met de auto en een tent. Tent hebben we tot nu toe steeds gehuurd maar gaan we nu toch zelf kopen. Minimaal 4 persoons, (poly)katoen en opblaasbaar. Neig naar de Decathlon 6.3 Polykatoen.

Dat is het formaat van een 4 persoonstent met een optionele 2p cabine waardoor die ook met 6 te gebruiken is. Dat is soms wel handig. Vind wel aardig wat geld voor een Decathlon tent. Alternatief is Outwell Hayward Lake 5ATC en die is qua oppervlakte een maatje groter en is 5p. Vind die wel een stuk mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Sethro schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:50:

Komende jaren dus eerst maar even met de auto en een tent. Tent hebben we tot nu toe steeds gehuurd maar gaan we nu toch zelf kopen. Minimaal 4 persoons, (poly)katoen en opblaasbaar. Neig naar de Decathlon 6.3 Polykatoen.

Dat is het formaat van een 4 persoonstent met een optionele 2p cabine waardoor die ook met 6 te gebruiken is. Dat is soms wel handig. Vind wel aardig wat geld voor een Decathlon tent. Alternatief is Outwell Hayward Lake 5ATC en die is qua oppervlakte een maatje groter en is 5p. Vind die wel een stuk mooier.
Ik ben zelf een tipikampeerder, als je een 8 persoons tipi neemt heb je zat ruimte voor 4 personen en 6 lukt dan ook nog wel als je logees hebt. Of je gooit een paar kids naar buiten in een bijzettentje :) Robens heeft wel een aantal billige tipi-achtige tenten https://www.robens.de/nl-...fabric=Polycotton+Ripstop

Voordeel van tipi-achtige tenten is dat ze extreem stormvast zijn door een conisch model. Menige tent zien omgaan terwijl onze 3,5m hoge tipi met 5 meter doorsnee en tarp ervoor prima bleven staan (oke voor de tarp idiote zware stokken en dubbele carrosserie rubbers tussen de scheerlijnen en idiote lange stevige haringen.) Vaak kan er ook een houtkachel in.

Voor mij nooit meer een andere soort tent. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
En heb je daar dan ook iets van een afscheiding tussen de slaapcabines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Sethro schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:29:
En heb je daar dan ook iets van een afscheiding tussen de slaapcabines?
Hangt van het merk af maar Robens heeft dat wel binnententen met gescheiden slaapcabines. Niet echt mijn ding maar als je dat wel wil bestaat het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 21:53

Bommes

Capo del formaggio

zuma schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Bedenk wel hoe meer luxe, hoe kleiner de mogelijkheid is om te kunnen kamperen op fijne rustige terreinen zonder stroomaansluiting.

Ik kan je als zo'n terreinbeheerder wel adviseren om dat mogelijk te houden. De eerste stap is te zorgen dat zoveel mogelijk van je luxe dingen op gas kunnen draaien, zeker de grootverbruikers zoals koelkast, verwarming en boilers. Wat dan overblijft voor elektra is verlichting en pompen. Voor je verlichting kan je alles vervangen voor led, je hebt tegenwoordig fijne zachte kleuren.

Verder moet je zorgen dat je verbruik van elektrische apparaten weer aangevuld kan worden. daarvoor kan je op de caravan een of twee zonnepanelen installeren met een druppellader. De moveraccu kan je altijd wel opladen bij het rijden. En is ook niet zo interessant in dit verhaal.

Er zijn caravans die uitermate efficiënt zijn op gas maar dan zal je moeten overstappen naar een ander merk (ook klassiek). Dan kom je bij de Polar, Solifer of Kabe uit. Erg goed geïsoleerd en belangrijk, met een echte CV op vloeistof basis (zoals thuis dus) die boilers en de verwarming doet. Nog mooier dat er in de circuits ook elektrische patronen kunnen worden gezet die je kan inzetten als je wel een aansluiting hebt en zo weer wat gas kan uitsparen. Ik geloof dat in de eerste Eriba Nova's ook nog zo'n CV systeem mogelijk was.

CV-systemen worden ook los verkocht maar dan heb je wel heel veel kluswerk. Zie bijvoorbeeld: https://www.jasicamp.nl/v...-vloeistofverwarming/c808
Zoals ik al wat eerder schreef: ik heb ruim 15 jaar met campers gekampeerd.
Daarbij er inderdaad altijd voor gezorgd dat we ook makkelijk zonder wal aansluiting uit de voeten konden.
150amp/u accu er die oplaad bij rijden en/of middels zonnepanelen.
Verlichting naar led.
Verwarmen, boiler, koelkast op gas.
Mijn makkelijk meerdere dagen zonder 230 aangesloten staan.
In de winter waar minder lang omdat de rest modernere camper gas kachels met een flinke ventilator werkt in de warme lucht rond te blazen.
Dat verbruikt stiekem best veel stroom.

Mijn ex gooide wel roet in het off-grid kamperen, ze wilde haar föhn kunnen gebruiken..
Dat trok de 12->230volt omvormer niet.. :o :|
Dus moest de stroom van de camping eigenlijk altijd aangesloten worden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

betreft "off-grid" en solarbag douche(s) .. werken de volgende zaken relatatief goed (als je stil staat) en genoeg warmte op kan vangen ..

Het zonneverwarmen van je water (grijswater dus niet drinken ! inverband met samonella) is best goed te doen.. zeker als je koud water erbij mixt ..

bv zoiets maar ik zou geen ruimte voor PV opofferen..
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/g/catalog/product/8703/360f360/oku_zonnecollector_type_1001.jpg

Je hebt ook EPDM matten met collector buizen die zijn goed met 50mm buis te verlijmen (50mm in de bouwmarkt is dunner dan 50mm zwembad "drukbuis" .. --> zie zwembad topic hier op GOT surf dat topic met plaatjes.. voor DIY solar verwarming (tyleenbuis) alleen je moet een manier vinden om het op je dak "vast" te leggen. vergeet niet het overdruk ventiel ;)

btw je kan het ook tussen zonnepanelen / dak leggen en het werkt ook goed als koelmiddel voor je bus
een 12v dompelpomp en jerrycan dichtbij het dak is voldoende ..

Ik doe al jaren ons zwembad verwarmen met Solarmatten .. zolang de wind er niet te veel opstaat krijg je lekkere temperaturen ..

maar op zo'n solar oplossing werkt alleen dus als je tijdje stilstaat in de middag .. en als de zon weg is kan je niet lang wachten voordat je de temperatuur kwijt raakt..

Wil je minder geknutsel .. https://www.obelink.nl/qlima-pgwh1010-mobiele-geiser.html

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Mijn ex gooide wel roet in het off-grid kamperen, ze wilde haar föhn kunnen gebruiken..
Dat probleem heb je alvast opgelost :)

Ook een vloeistofverwarming heeft een elektrische pomp, dus ja in de winter is alles lastiger als het om off-grid gaat. Dan kan je beter een houtkachel gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bommes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Zoals ik al wat eerder schreef: ik heb ruim 15 jaar met campers gekampeerd.
Daarbij er inderdaad altijd voor gezorgd dat we ook makkelijk zonder wal aansluiting uit de voeten konden.
150amp/u accu er die oplaad bij rijden en/of middels zonnepanelen.
Verlichting naar led.
Verwarmen, boiler, koelkast op gas.
Mijn makkelijk meerdere dagen zonder 230 aangesloten staan.
In de winter waar minder lang omdat de rest modernere camper gas kachels met een flinke ventilator werkt in de warme lucht rond te blazen.
Dat verbruikt stiekem best veel stroom.

je hebt toch camping fohn(s) :?

verwarmen / koelen kost inderdaad helaas (te)veel energie .. als iemand dat op kan lossen op een efficiente manier is die steen en steen rijk :)

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zuma
FF weer na al dit caravan, camper en vouwwagen geweld weer even een leuke trekkerstent plempen. Tent is met haringen, zonder grondzeil 2kg zwaar. Tarp is 500 gram. Import uit de V.S. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sSDTta2SleOplrYHWRSLRIJkwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vevZ9dIbIu3VgZ1xVgeOK0DP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Erg leuk zo een tipi tent, inderdaad erg makkelijk lichtgewicht te krijgen.

Ze hebben wel een groot nadeel, ze zijn enkel daks. Dus bij koud weer erg veel vocht aan de binnenzijde wat dan dus ook meteen overal op druppelt.
Dat enkele doek maakt het ook meteen een stuk lichter dan een vergelijkbaar grote dubbel doek tent.

En nu heb je er een trap bij maar zonder regent het meteen binnen als je de tent open ritst.

[ Voor 0% gewijzigd door Bommes op 22-03-2022 18:29 . Reden: Woordaanvulling fouten er uit gehaald ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:18:
Erg leuk zo een tipi tent, inderdaad erg makkelijk lichtgewicht te krijgen.

Ze hebben wel een groot nadeel, ze zijn enkel deals. Dus bij koud weer erg veel vocht aan de binnenzijde wat dan dus ook meteen overal op druppelt.
Dat enkele doek maakt het ook meteen een stuk lichter dan een vergelijkbaar grote dubbel doek tent.

En nu heb je er een trap bij maar zonder regent het meteen binnen als je de tent open ritst.
Hahaha ik zal je het ff uitleggen waarom je de plank aardig mis slaat ;)

Enkeldaks, ja (maar je kan er nog liners bij kopen maar is extra gewicht). Condens aan de binnenzijde drupt niet omdat de wandel stijl zijn. Het rolt over het doek aan de binnenzijde naar beneden zonder te druppen. Je moet er niet met je hoofd in gaan hangen hè :) Tipi's hebben ruimte zat om dat te voorkomen
Door het gebrek aan een grondzeil loopt dat condens ook niet op je grondzeil. Onder de matjes leg je gewoon een stuk plastic of tyvek. En ach als het koud is gaat gewoon de titanium houtkachel mee van 1kg (inclusief pijp)

Tipi zonder tarp. Ja kan inregenen ja. Maar als je zorgt dat er niets in de opening ligt (dus ook geen plastic of tyvek dan is er ook niets aan de hand. Wederom de kunst van zat ruimte.

En och als iemand benauwd is voor beestjes kan je er ook nesten van no-see-um mesh met ingenaaid grondzeil inhangen in allerlei maten, mocht iemand nog over beestjes beginnen. Maar goed beestjes hebben wij geen last van dus wij doen het lekker zonder. Muggen worden door de ventilatie (van onderen naar boven in de top) 'gezogen' dus dat is ook zeer beperkt overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dan sla ik de plank nog niet eens heel erg mis.
Je hebt het dus over een zijltje met 1 stok in de vorm van een tipi.
Zonder grondzijl vind ik het niet te vergelijken met een tent.
Je hebt dan juist nog meer vocht, niet alleen op de wanden maar dus ook van onderen uit de grond.
Om nog maar niet over de koude te spreken.

Leuk als je dus super licht gewicht in het gras wil liggen.
Maar mijn inziens geen vergelijk dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:38
aReaRe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:50:
[...]

Ga je ook mee met https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=45288&start=450 :?
Er zijn nog plekjes vrij op voorjaarstreffen 29, 30 april en 01 mei 2022

Vooralsnog heb ik geboekt.
Nope, wij zijn die dagen op de brouwersdam met de caravan, eindelijk weer weekendje aan zee.

Ik had eerlijk gezegd ook niet gezien dat het voorjaarstreffen dan is, ik ben niet zo heel actief op het caravan forum :x. Door die hele regel dat je elkaar niet mag quoten mis ik sowieso heel veel aangezien ik 1x per dag of per 2 dagen kijk (zie je nu wel weer haha) en ga niet elke keer hele topics doorlezen of iemand gereageerd heeft :p.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@TgR_KILLER Dat gebrek aan quoten bestaat op het camper forum ook, zeer irritant. Ook geen werkende @ functie zoals hier. Maar ja, tweakers blijven tweakers he.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Zo, meerdere filialen door gestruind maar heb nu toch een aantal van die mooie vouwkratten voor m'n vouwwagen kunnen hamsteren. Passen perfect in de wagenbak, zowel qua hoogte als breedte.

Voor een idee ervan: (foto gejat van feesboek):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIHo8xV-edgikhL0PHLZfucprpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqtGKoz0aSpyGKh6zEZNUpjy.jpg?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:47:
@TgR_KILLER Dat gebrek aan quoten bestaat op het camper forum ook, zeer irritant. Ook geen werkende @ functie zoals hier. Maar ja, tweakers blijven tweakers he.
Ik navigeer op het kampeerforum middels https://caravan-forum.nl/...?author_id=44768&sr=posts (mijn user ID) dan kan je het enigzins volgen.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-09 17:25
Gonadan schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:57:
Zo, meerdere filialen door gestruind maar heb nu toch een aantal van die mooie vouwkratten voor m'n vouwwagen kunnen hamsteren. Passen perfect in de wagenbak, zowel qua hoogte als breedte.
Mag ik vragen waar je die hebt gevonden? Ik zoek ook nog mooie kratten met specifieke afmetingen om de ruimte in de "garage" van ons buscampertje optimaal te kunnen benutten. Heb alleen geen idee waar die zoektocht te beginnen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Luuk741 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Mag ik vragen waar je die hebt gevonden? Ik zoek ook nog mooie kratten met specifieke afmetingen om de ruimte in de "garage" van ons buscampertje optimaal te kunnen benutten. Heb alleen geen idee waar die zoektocht te beginnen :P
Gokje, hier:
https://www.bol.com/nl/nl...ergkrat/9300000004799611/

Of bij de AC Tion (Werckmann is een merk wat daar verkocht wordt :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 13:58

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Hier ook mensen die hun kampeervakantie naar rusland hebben afgezegd? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2XXS3UHSq1EM1nJ_Yn7_POVj84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYMBdee8zZIKC4ydSBh1V125.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

vso schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:46:
[...]

je hebt toch camping fohn(s) :?
Een fohn.... Met kamperen... Het enige electrische apparaat wat wij meenemen wat niet ter lering ende vermaak is, is het scheerapparaat van m'n man. Die hij ook alleen gebruikt met vakanties :D
zuma schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:30:
[...]
En och als iemand benauwd is voor beestjes kan je er ook nesten van no-see-um mesh met ingenaaid grondzeil inhangen in allerlei maten, mocht iemand nog over beestjes beginnen. Maar goed beestjes hebben wij geen last van dus wij doen het lekker zonder. Muggen worden door de ventilatie (van onderen naar boven in de top) 'gezogen' dus dat is ook zeer beperkt overlast.
Wel gaaf, zo'n tipi, maar die beestjes houd ik toch liever buiten... En onder beestjes versta ik ook wat grotere dieren, zoals egels (hebben we ook al in de tent gehad :D)

Hoe lastig is zo'n ding eigenlijk op te zetten?
Bommes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:22:
Je hebt dan juist nog meer vocht, niet alleen op de wanden maar dus ook van onderen uit de grond.

Euhh, onze kleine koepeltent heeft 2 stokken en een losse slaapcabine die er gewoon uit kan. En geen grondzeil. Dus dat is dan geen tent? Of wel omdat die slaapcabine standaard meegeleverd wordt en bij die tipi niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:24:
Euhh, onze kleine koepeltent heeft 2 stokken en een losse slaapcabine die er gewoon uit kan. En geen grondzeil. Dus dat is dan geen tent? Of wel omdat die slaapcabine standaard meegeleverd wordt en bij die tipi niet?
:) Zonder de binnentent zou je die koepel tent niet gebruiken toch?
Tenminste niet als standaard tent die je op die manier koopt.
Er zijn ook best wel mensen die onder een tarp kamperen.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648017386-560-x-560px-100591002_b_tarp_10_ul_hilleberg.jpg

Zo zie ik de door @zuma geposte tipi een beetje.
Helemaal niets mis mee, maar niet te vergelijken met een standaard koepel/tunnel/whatever tent.
En dus ook niet wat betreft gewicht e.d. een eerlijk vergelijk

Overigens verkondig ik alleen maar mijn mening :+ die is vaak heel verre van ander mans waarheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 23-03-2022 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
knutsel smurf schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 23:22:
Hier ook mensen die hun kampeervakantie naar rusland hebben afgezegd? [Afbeelding]
Oh, ik wist niet dat Nederlanders normaal massaal in Rusland kampeerden :?
Is dit een artikel van De Spelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bommes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:37:
[...]

[Afbeelding]

Overigens verkondig ik alleen maar mijn mening :+ die is veel verre van ander mans waarheid.
Ik vind er nog wel een verschil tussen een tent een tarp zitten. In mijn ogen is een tent een "huis". Een tarp is alleen een dak. En nee, wij halen die binnentent er niet uit, eigenlijk alleen omdat ik iets tegen beestjes heb. Als ik zo'n tipi zou kopen, zou ik er zeker zo'n binnentent in willen hebben die al dat ongedierte buiten houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:42:
[...]

Ik vind er nog wel een verschil tussen een tent een tarp zitten. In mijn ogen is een tent een "huis". Een tarp is alleen een dak.
Nu ja dat dus, dat vind ik van een tipi zonder binnentent, of welke tent dan ook zonder binnentent ook.
Dat is een dak, geen "huis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
Cheesy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:39:
[...]

Oh, ik wist niet dat Nederlanders normaal massaal in Rusland kampeerden :?
Is dit een artikel van De Spelt?
Er staat Nieuwspaal rechtsboven op de foto. Dat is net zoiets als de Speld, inderdaad.

En ik ga dit jaar inderdaad niet kamperen in Rusland.

@knutsel smurf Er staat niet dat Nederlanders hun vakantie in Rusland afzeggen, hè...

[ Voor 18% gewijzigd door Wild Chocolate op 23-03-2022 08:03 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:52
[...]

[Afbeelding]

Helemaal niets mis mee, maar niet te vergelijken met een standaard koepel/tunnel/whatever tent.

Overigens verkondig ik alleen maar mijn mening :+ die is vaak heel verre van ander mans waarheid.
ach ik heb een tunnel voor 2 personen, met vestibule en grondzeil van 2 kilo, dus gewicht is vrij reëel..

Maar goed, persoonlijk vind ik de tipi ook eerder onder de tenten vallen dan onder een tarp. En wat is standaard? Als ik al het electra/caravan/camper/ koelkast/vriezer/tuinset geweld hier hoor valt dat voor mij standaard ook niet onder kamperen, maar het is gelukkig allemaal welkom hier (ok af en toe denk ik...start een eigen caravan forum.. >:) )

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:52
Bommes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:59:
[...]

Nu ja dat dus, dat vind ik van een tipi zonder binnentent, of welke tent dan ook zonder binnentent ook.
Dat is een dak, geen "huis".
het kan ook aanpassen aan de situatie zijn: wil ej wel een dak, maar minder gewicht en beestjes geen bezwaar: dan alleen de buitentent. Is het erg heet en wil je geen beestjes: zet je alleen de binnentent op. In dit geval is de binnentent ook optioneel. Dus imho vrij rekbaar. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 23-03-2022 08:31 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Tegen beestjes heb je toch gewoon een hor voor je raam/deur/dakluik? O-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

Wild Chocolate schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:01:
[...]

Er staat Nieuwspaal rechtsboven op de foto. Dat is net zoiets als de Speld, inderdaad.

En ik ga dit jaar inderdaad niet kamperen in Rusland.

@knutsel smurf Er staat niet dat Nederlanders hun vakantie in Rusland afzeggen, hè...
Klopt maar vond het wel een grappig bericht, je weet nooit waar mensen heen gaan.

Ikzelf ga naar Oostenrijk deze zomer. 2 campings geboekt de eerste relatief dicht bij Salzburg omdat de vrouw graag daar heen wilde. En dan de 2e in Tirol.

En wij gaan met de Caravan een Adria Altea 542PK. Vorig jaar Maart werd deze geleverd en zijn er super blij mee. Hebben er een Thule 6300 casette luifel op en dat maakt het zeer snel op te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWAUrgkEIEKrXpSYID7zeTqQyL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8HCU3R0dQ4ckZAXzjEfUiSk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

knutsel smurf schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Klopt maar vond het wel een grappig bericht, je weet nooit waar mensen heen gaan.

Ikzelf ga naar Oostenrijk deze zomer. 2 campings geboekt de eerste relatief dicht bij Salzburg omdat de vrouw graag daar heen wilde. En dan de 2e in Tirol.

En wij gaan met de Caravan een Adria Altea 542PK. Vorig jaar Maart werd deze geleverd en zijn er super blij mee. Hebben er een Thule 6300 casette luifel op en dat maakt het zeer snel op te zetten.
[Afbeelding]
Wow :o

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
[...]

[Afbeelding]
Aah, Salzburg en omgeving is erg mooi. Wij hebben een jaar of 12 geleden een paar weken in Abtenau gestaan, camping was alleen een veldje met een zwembad(je) en net sanitair, maar super uitzicht en een mooie omgeving.

De zoutmijn bij Hallein is leuk om te zien (wel wat toeristisch), Salzburg heeft zijn naam ontleend aan de zoutwinning in het gebied. Ook vonden wij het waterspel in de slot-tuin leuk (beetje Efteling gevoel, zeg maar, dus wel wat Kitscherig...).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:06
Gonadan schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:57:

Voor een idee ervan: (foto gejat van feesboek):

[Afbeelding]
Mooie kratten.
Die kan ik hier in de buurt niet meer vinden :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
zuma schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Hahaha ik zal je het ff uitleggen waarom je de plank aardig mis slaat ;)

Enkeldaks, ja (maar je kan er nog liners bij kopen maar is extra gewicht). Condens aan de binnenzijde drupt niet omdat de wandel stijl zijn. Het rolt over het doek aan de binnenzijde naar beneden zonder te druppen. Je moet er niet met je hoofd in gaan hangen hè :)
Altijd gedacht dat er in dit soort tenten meer regen ín de tent valt, dan ernaast.

Maar je uitleg klinkt logisch, zo heb ik er nooit aan gedacht. Kun je toch nog droog liggen, dus.

Verder is iedere mate van comfort er wel uit, maar dat kan ook niet anders als je met weinig gewicht aan het trekken moet. Vind het wel gaaf.

In ieder geval een leuke afwisseling op de discussie over felle LED'jes van airco's... :D

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JanHenk schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:22:
[...]
Verder is iedere mate van comfort er wel uit, maar dat kan ook niet anders als je met weinig gewicht aan het trekken moet. Vind het wel gaaf.
Definieer comfort. Ik zou er wel zo'n binnentent, die @zuma noemt, in hangen (dat is het stukje comfort wat ik absoluut niet zou willen opgeven: een afgesloten slaap cabine), maar voor de rest is het een beetje hetzelfde als onze huidige koepeltent... Misschien zelfs beter, omdat hij wat hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:10

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Die komt zelfs zonder auto de Alpen wel over :*)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dat is voor iedereen anders natuurlijk, dus die discussie ga ik liever niet aan.. :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
Whisky als mijn tentje net staat op een prachtige plek in heuvels/bergen met uitzicht over dal bij een heerlijk zonnetje na een dag doortrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JanHenk schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Dat is voor iedereen anders natuurlijk, dus die discussie ga ik liever niet aan.. :P
Dat bedoel ik. Als je altijd met die enorme caravan op vakantie gaat, waar alles in zit van tv tot wasmachine, dan zal een grote tent, met alleen een koelkast al geen comfort meer zijn, laat staan een klein tentje waar je helemaal geen apparaten hebt. Maar als je in die laatste categorie zit dan kan zo'n tipi ineens wel meer comfort geven, omdat je bijv. makkelijker binnen kunt koken (dat is in onze koepeltent wat lastiger, omdat dat altijd buiten moet)

@zuma ik zat nog eens naar die foto te kijken, heb je nu wandelstokken gebruikt als tentstokken voor die tarp? Deden wij ook altijd met onze kleine koepeltent! Scheelde toch weer een paar stokken meenemen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
[...]

Bauhaus heeft ook een uitgebreide collectie kratten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Luuk84 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:08:
Mooie kratten.
Die kan ik hier in de buurt niet meer vinden :(
Wel verwarrend zo twee keer een Luuk met een nummer. :D

Ik had ze inderdaad van de AC tion, dat was voor 11 euro per stuk in plaats van de 30 die Bol begin deze week nog rekende toen ze op voorraad waren. Het schijnt dat ze uit het assortiment zijn dus je moet het geluk hebben dat ze in een winkel liggen. Op de vouwwagenclub zal ik ook al mensen zoeken in regio Utrecht, dus daar zal het wel op raken.
Zelf heb ik hier in de buurt (midden Noord-Holland) zo'n negen filialen af geweest om in totaal zeven kratten te verzamelen. Zes filialen hadden al niets meer. Daarna ben ik gestopt want met de huidige benzineprijzen ben je dan alsnog je voordeel kwijt. :P

Overigens zijn er ook alternatieve merken met hetzelfde krat, zoals Relaxdays. Alleen zijn dit gewoon heel degelijke kratten en normaal minimaal drie tientjes, vandaar dat die 11 euro per stuk mij wel triggerde tot snel handelen. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Een fohn.... Met kamperen... Het enige electrische apparaat wat wij meenemen wat niet ter lering ende vermaak is, is het scheerapparaat van m'n man. Die hij ook alleen gebruikt met vakanties :D
Elektrisch scheren...
En al helemaal op een camping. -O-
Een eettafel met een laken noemen we ook een tent, zou er niet te moeilijk over doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Elektrisch scheren...
En al helemaal op een camping. -O-
Ik houd niet zo van mannen met baarden... (en nat scheren vindt hij niet prettig als we aan het kamperen zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Elektrisch scheren, tja, je kan die scheerlijnen ook met een dieselmotor spannen toch? Powertools :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

pirke schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:26:
Elektrisch scheren, tja, je kan die scheerlijnen ook met een dieselmotor spannen toch? Powertools :9
Daarom zei ik ook het scheerapparaat van mijn man! De scheerlijnen van de tent doe ik altijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Ik houd niet zo van mannen met baarden... (en nat scheren vindt hij niet prettig als we aan het kamperen zijn).
Lekker kwasten met zeep voor een gammele spiegel, heerlijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

* Bommes laat zijn baard voor de vakanties trimmen.
Dan blijft het meestal wel acceptabel genoeg tot het einde van de vakantie.

Dit weer maakt wel dat ik weer op pad wil..
Van de week even door gesproken wat en hoe we in het voorjaar gaan doen.
Mijn vrouw met onze dochter en oma op vakantie ergens in een huisje.
Ik met de motor en tentje op vakantie.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648049108-600-x-450px-IMG_20200910_192033611.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wie heeft er nog een leuke tip voor camping(s) het hoeft niet super luxe resort achtig te zijn alhoewel bij de boer net "te" is ..

lees een camping waar een vuurtje voor de tent oid niet een probleem is (niet een mega vuur of course)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@vso waar?
In NL of Frankrijk of of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bommes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:02:
@vso waar?
In NL of Frankrijk of of?
Ach maakt me niet zoveel uit DE mag ook .. beetje weg van het gebaande pad "plek nummer 12" oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Hopjesvla79 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:29:
[...]

ach ik heb een tunnel voor 2 personen, met vestibule en grondzeil van 2 kilo, dus gewicht is vrij reëel..

Maar goed, persoonlijk vind ik de tipi ook eerder onder de tenten vallen dan onder een tarp. En wat is standaard? Als ik al het electra/caravan/camper/ koelkast/vriezer/tuinset geweld hier hoor valt dat voor mij standaard ook niet onder kamperen, maar het is gelukkig allemaal welkom hier (ok af en toe denk ik...start een eigen caravan forum.. >:) )
Die is er al :P ( https://caravan-forum.nl of https://camper-forum.nl O-) )

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

[...]

[Afbeelding]
Kom hier met die Thule 6300 , ik wacht al 6 maanden op de mijne :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:35
Bommes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:25:
* Bommes laat zijn baard voor de vakanties trimmen.
Dan blijft het meestal wel acceptabel genoeg tot het einde van de vakantie.

Dit weer maakt wel dat ik weer op pad wil..
Van de week even door gesproken wat en hoe we in het voorjaar gaan doen.
Mijn vrouw met onze dochter en oma op vakantie ergens in een huisje.
Ik met de motor en tentje op vakantie.
[Afbeelding]
Is dat heeeeel toevallig in Obernai, Frankrijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:22:

Wat tussen de oren zit komt er niet zomaar weer tussen uit :) Als trekkers kamperen we al ruim tien jaar op deze manier (zonder vast grondzeil, enkel wat los plastic onder de matjes. Ja het levert wat meer condens op. Veel kouder is het niet dan in een situatie met een volledig grondzeil. De grootste koude komt van de grond via geleiding, niet convectie. Een volledige dichte binnentent (dus geen nest van gaas) is wel een stukje warmer. Tegenwoordig vind ik dat al snel te warm en als ik een tent met binnentent bij me heb. Dan sluit ik enkel het gaas in de opening en houdt ik de buitentent gewoon open. Kortom het is maar wat je gewend bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:52:
[...]

Kortom het is maar wat je gewend bent.
Tot een jaar of 2 geleden was ik een tevreden tent kampeerder (Karsten 260) maar ben intussen verslingerd geraakt aan de caravan. Schijnt een leeftijds dingetje te zijn (meer comfort) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma

[...]

Wel gaaf, zo'n tipi, maar die beestjes houd ik toch liever buiten... En onder beestjes versta ik ook wat grotere dieren, zoals egels (hebben we ook al in de tent gehad :D)

Hoe lastig is zo'n ding eigenlijk op te zetten?
[...]
Zeer eenvoudig, haring bij 1 rits (achterzijde) de grond in. Tegenovergesteld bij de andere rits (voorzijde) de boel aantrekken en dan een stap terug zetten om de haring in te zetten (de spanning gaat dan van de boel af) aan de zijkaneten (halverwege) ook strak zetten en dan de ongevree 10 cm terug en de haring erin. Nu heb je vier punten vast staan. Dan kan de stok eronder en omhoog gezet worden. Dan de rest van de haringen (iedere keer ook de tegenovergestelde kant) vast zetten. En klaar is kees. Staat binnen 10 minuten (de ultralichte tipi dus, mijn zware tipi's ben ik ongeveer een halfuurtje mee bezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
[...]

[Afbeelding]

Tarpen is ook gaaf inderdaad. Doe ik ook wel eens, net zoals kamperen in een hangmat. Iedere gelegenheid een ander kampeermiddel. Ik heb ook al een paar keer gekampeerd achter in mijn Espace :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:05:
[...]

@zuma ik zat nog eens naar die foto te kijken, heb je nu wandelstokken gebruikt als tentstokken voor die tarp? Deden wij ook altijd met onze kleine koepeltent! Scheelde toch weer een paar stokken meenemen :D
Yup goed gespot idd wandelstokken, dubbelgebruik verlicht! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
aReaRe schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:57:
[...]

Tot een jaar of 2 geleden was ik een tevreden tent kampeerder (Karsten 260) maar ben intussen verslingerd geraakt aan de caravan. Schijnt een leeftijds dingetje te zijn (meer comfort) :P
En ik aan kamperen in een tent met een houtkachel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Wailing_Banshee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:42:
[...]

Als ik zo'n tipi zou kopen, zou ik er zeker zo'n binnentent in willen hebben die al dat ongedierte buiten houdt...
Gelukkig zijn er zat merken die ook binnententen erbij verkopen. Want je bent echt niet de enige :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Hopjesvla79 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:29:
[...]

Als ik al het electra/caravan/camper/ koelkast/vriezer/tuinset geweld hier hoor valt dat voor mij standaard ook niet onder kamperen, maar het is gelukkig allemaal welkom hier (ok af en toe denk ik...start een eigen caravan forum.. >:) )
Neeeh niet apart! Het is zo leuk hier met al die verschillende smaken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Hopjesvla79 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:30:
[...]

het kan ook aanpassen aan de situatie zijn: wil ej wel een dak, maar minder gewicht en beestjes geen bezwaar: dan alleen de buitentent. Is het erg heet en wil je geen beestjes: zet je alleen de binnentent op. In dit geval is de binnentent ook optioneel. Dus imho vrij rekbaar. :)
Ha ha zeer herkenbaar! Op een trektocht in een weekend lang geleden, zeer warm maar wel kans op regen.... De achterste binnentent met een tarp erover, die is van mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upaZchUa9ngrXw0v_rxo-yTI57s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cl6clhm38Z0i5cXQQJPHe1rb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
vso schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:37:
[...]

Ach maakt me niet zoveel uit DE mag ook .. beetje weg van het gebaande pad "plek nummer 12" oid ..
DE https://www.xn--strotzbschermhle-pzbg.de/nl/
BE https://www.campinglesochay.be/
NL Distelheide (alleen met Groenboekje) en nog een aantal andere natuurkampeerterreinen (wel altijd even telefonisch checken of je vuur voor je tent mag stoken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

aReaRe schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:42:
[...]

Kom hier met die Thule 6300 , ik wacht al 6 maanden op de mijne :P
Hehe zit al zeker 1.7jaar op maar ik kan iedereen het aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
@knutsel smurf Je kunt er een hele voortent van knutselen van dat ding. Nie normaal man! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

zuma schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:56:
@knutsel smurf Je kunt er een hele voortent van knutselen van dat ding. Nie normaal man! ;)
Dat kan zowizoo je kan er wanden bij kopen en dan heb je een volledig voortent.
We hebben nu sunshade gekocht omdat als je in de volle zon staat je soms weinig schaduw hebt, en die schuif je in de luifel 6 haringen erin en klaar in 5 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

voor wie het "nieuws" net gemist heeft ..
caravans niet aan te slepen, showrooms leeg

what ? zou bijna mijn caravan voor aanschaf waarde te koop zetten en dan met het minimum er op uit gaan ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Waar komt die gekte vandaan joh? Ik merkte het al met een onderhoudsbeurt voor m'n kar. Dealer trekt het überhaupt niet meer, die hebben het uitbesteed. En de lokale kampeertoko zit al tot de zomer rammetje vol. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

FreeShooter schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:46:
[...]

Is dat heeeeel toevallig in Obernai, Frankrijk?
Ja zeker, kwam net voor sluiten van de poort de camping op gereden.
Tent opgezet, naar Bernardswiller gereden om wat te eten en terug op de camping om te slapen.
Bij zonsopkomst weer vertrokken richting huis.
Dus niet veel van de omgeving gezien maar van wat ik er van zag was het best een okay camping en omgeving.

Maar zit de tag nog in de foto of herken jij aan een hek en heg gewoon een camping??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

Gonadan schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:28:
Waar komt die gekte vandaan joh? Ik merkte het al met een onderhoudsbeurt voor m'n kar. Dealer trekt het überhaupt niet meer, die hebben het uitbesteed. En de lokale kampeertoko zit al tot de zomer rammetje vol. :D
Het heeft voor een groot deel te maken met Corona, daarnaast denk ik dat we nu een generatie hebben waarbij velen zijn opgegroeid met kamperen. Ikzelf ook mijn ouders hadden altijd een caravan, en kan mij de dagen nog herinneren achter in de auto door frankrijk 3x rond de rotonde omdat mijn moeder niet zat op te letten, of andersom.

Voor ons was het gewoon dat we tijdens de 1e lockdown periode tot de ontdekking kwamen dat het wel heel lekker is om je eigen huis op wielen te hebben. Gelukkig direct het besluit genomen om er 1 te kopen en dus geen last van de huidige schaarste. En als over een aantal jaar de gekte weer voorbij is en de kids wat groter ruilen we waarschijnlijk deze weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

knutsel smurf schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Voor ons was het gewoon dat we tijdens de 1e lockdown periode tot de ontdekking kwamen dat het wel heel lekker is om je eigen huis op wielen te hebben. Gelukkig direct het besluit genomen om er 1 te kopen en dus geen last van de huidige schaarste. En als over een aantal jaar de gekte weer voorbij is en de kids wat groter ruilen we waarschijnlijk deze weer in.
Ik denk dat er nu steeds meer mensen zijn die zo denken. Vooral na het gedoe rond de kerstvakantie in Oostenrijk. Met je eigen "huisje" heb je geen last van hotels/appartementen die toch gesloten worden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wel jammer, allemaal van die 'appartementbezoekers' op de camping die zich ook nog gedragen alsof ze in een appartement zitten.

* Gonadan gaat dit jaar weer wat kritischer kijken naar de te bezoeken campings

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
knutsel smurf schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:54:
[...]
(...) En als over een aantal jaar de gekte weer voorbij is en de kids wat groter ruilen we waarschijnlijk deze weer in.
En dat is dan voor mij het moment om een nieuwere tweedehands caravan te gaan scoren, wanneer al die Corona-caravans weer in de verkoop gaan 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:12:
Wel jammer, allemaal van die 'appartementbezoekers' op de camping die zich ook nog gedragen alsof ze in een appartement zitten.
Ja, dat is iets waar ik ook een beetje tegenop kijk... Het gaat drukker worden op de campings. Nu hebben we voor dit jaar geen kampeervakantie gepland, dus hopelijk wordt het gros van die caravans volgend jaar niet meer gebruikt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:16:
[...]

En dat is dan voor mij het moment om een nieuwere tweedehands caravan te gaan scoren, wanneer al die Corona-caravans weer in de verkoop gaan 8)
Inderdaad, lijkt me dan ook wel wat. Maar m'n vrouw wil er nog niet aan, die vindt dat nep-kamperen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wailing_Banshee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:31:
[...]

Ja, dat is iets waar ik ook een beetje tegenop kijk... Het gaat drukker worden op de campings. Nu hebben we voor dit jaar geen kampeervakantie gepland, dus hopelijk wordt het gros van die caravans volgend jaar niet meer gebruikt :p
Ligt ook wel heel erg aan het land en de streek waar je heen gaat natuurlijk.
Wil je aan het water aan het Gardameer staan, tja dan is het sowieso al erg druk in het hoogseizoen.
Ga je ergens in het binnenland van Frankrijk staan dan is er echt nog wel rust en ruimte te vinden.

Ons dochtertje is voorlopig nog niet van de schoolvakanties leeftijd dus we nemen het er nog van in buiten de hoogseizoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bommes schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Ligt ook wel heel erg aan het land en de streek waar je heen gaat natuurlijk.
Wil je aan het water aan het Gardameer staan, tja dan is het sowieso al erg druk in het hoogseizoen.
Ga je ergens in het binnenland van Frankrijk staan dan is er echt nog wel rust en ruimte te vinden.
Dat klopt, maar als de grotere campings vol komen te staan, zal zul je dat ook merken bij de kleinere campings wat meer uit de gebaande paden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Tot op zekere hoogte wel.
Het blijft toch een kwestie van doelgroepen die bepaalde campings kiezen.
Het merendeel van de luxe appartementen vakantievierders vind je echt niet terug op een municipal in een klein gat ergens in Frankrijk.

Maar dat het drukker wordt staat als een paal boven water.
Er worden overal in Europa meer caravans en campers verkocht, die gaan echt wel gebruikt worden dus die vind je natuurlijk terug op de vele campings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

oftewel de sta prijs op campings word welllicht ook duurder .. verdienen ze de misgelopen corona beetje terug (als ze al verlies hadden)

Waar ik zelf toch wel een uitdaging in zie samen met deze caravan gekte is de trekauto .. zeker gezien de gemiddelde caravan toch 1000kg + weegt eerder rond de 1,4k. Teminste mijn voertuig (c-max) mag niet zoveel trekken als de gemiddelde caravan die ik tegenkwam tijdens de zoektocht voor een gebruikte die ik dan op het oog had.

Vandaar dat ik wel intressant vond dat de renault Captur oid als slecht word ervaren, persoonlijk roest de merk/uiterlijk van de auto nu ja .. multipla is iets waar ik dan wel hard passeer maar je snapt het denk ik wel.

Het word steeds lastiger een goeie 2de hands bezine te vinden die kan trekken, teminste ik ga ervan uit dat gezien per 2040 ? alleen maar elektrisch verkocht mag worden .. dat je met je caravan wel een uitdaging krijgt. vouwwagen wat minder

ik zit toch echt niet te wachten op de "laadfile" naast de zwarte zaterdag zeg maar.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:23
@vso Het is hier wel vaker benoemd: dat een auto een caravan mag trekken wil niet zeggen dat dat altijd een goed idee is.

Vooral het gewicht van de auto ten opzichte van de beladen caravan. Men adviseert gewicht caravan onder 75% van het gewicht van de auto.

Ik heb ervaring met een auto van <1200 kg die 1500 mag trekken. Motorisch geen probleem met 150pk, maar windvlagen, vrachtwagens etc....

Nu een zwaardere auto met dezelfde motor. Een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:58
vso schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:13:
Het word steeds lastiger een goeie 2de hands bezine te vinden die kan trekken, teminste ik ga ervan uit dat gezien per 2040 ? alleen maar elektrisch verkocht mag worden .. dat je met je caravan wel een uitdaging krijgt. vouwwagen wat minder

ik zit toch echt niet te wachten op de "laadfile" naast de zwarte zaterdag zeg maar.
Dat gaat dan volgens mij om nieuwe auto's en mag je met je bestaande bezinebak nog langer doorrijden.
(snelle Google-actie, correct me if I'm wrong)
Wij rijden met een 1.0 liter 115pk Octavia met een Caravelair erachter met een 1200kg mtg. en dat rijdt eigenlijk prima.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:35
Bommes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:34:
[...]

Ja zeker, kwam net voor sluiten van de poort de camping op gereden.
Tent opgezet, naar Bernardswiller gereden om wat te eten en terug op de camping om te slapen.
Bij zonsopkomst weer vertrokken richting huis.
Dus niet veel van de omgeving gezien maar van wat ik er van zag was het best een okay camping en omgeving.

Maar zit de tag nog in de foto of herken jij aan een hek en heg gewoon een camping??
Toevallig herkende ik het inderdaad aan de heg en hek (en de positie van de zon...) . Wij stonden daar afgelopen zomer met de fiets en tent voor 2 nachtjes. Was voor ons ook niet zo ver, wij wonen in Straatsburg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De grenzen verschuiven simpelweg een beetje door de drukte. Ook de doelgroepen voor de grotere campings met animatie, zuipfeestenbarbecues in groepsverband en dergelijke herrie komen in de knel en wijken dan uit naar de kleinere en normaal rustigere campings. Dan merk je dat daar ook ineens de regels omtrent autovrij, avondrust en andere kampeeretiquette snel het raam uit gaat.

Zo hadden wij afgelopen jaar erg slechte ervaringen op een camping die jaren geleden heerlijk rustig was, maar nu echt niet meer (zie ervaringen in het topic). Dat is volgens mij mede de nieuwe eigenaars aan te rekenen, want die laten het gebeuren, maar het maakt wel dat ik niet meer de doelgroep voor die camping ben.

Daardoor moet ik nu met een andere blik gaan kijken en eigenlijk op zoek naar een nieuwe selectie van campings die bij mij passen. Bij voorkeur dan dus campings die online juist minder goed te vinden zijn via internet of een zeer brakke website hebben lijkt wel. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

djiedjee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:18:
@vso Het is hier wel vaker benoemd: dat een auto een caravan mag trekken wil niet zeggen dat dat altijd een goed idee is.

Vooral het gewicht van de auto ten opzichte van de beladen caravan. Men adviseert gewicht caravan onder 75% van het gewicht van de auto.

Ik heb ervaring met een auto van <1200 kg die 1500 mag trekken. Motorisch geen probleem met 150pk, maar windvlagen, vrachtwagens etc....

Nu een zwaardere auto met dezelfde motor. Een wereld van verschil.
Ik gebruik eigenlijk de stelregel dat de caravan nooit meer dan 80% mag wegen van totale maximum laad vermogen van het trekkende voertuig. uitijndelijk het doel van Caravan trekkende auto is dat je met plezier onderweg bent met je caravan. Een goed bij elkaar passende combinatie is daarvoor best belangrijk.

Uiteraart helpt een goede rijstijl en belading er ook bij, en daar is veel mee op te vangen.

je kan je combinatie best eens invullen op https://caravantrekker.nl krijg je een Trekadvies. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

djiedjee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:18:
ik hou van amerikaanse auto's maar gezien de status van mijn nogal zwaarwegende voet(en) is dat milieu en portomonee technisch niet handig maar ze zijn vaak wel zwaar genoeg om zoiets te trekken inderdaad

@TheOmen ik mag wel langer doorrijden maar vrees dat mijn C-max tzt echt einde oefening is .. dus nieuwe zoeken ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
vso schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:13:
oftewel de sta prijs op campings word welllicht ook duurder .. verdienen ze de misgelopen corona beetje terug (als ze al verlies hadden)

Waar ik zelf toch wel een uitdaging in zie samen met deze caravan gekte is de trekauto .. zeker gezien de gemiddelde caravan toch 1000kg + weegt eerder rond de 1,4k. Teminste mijn voertuig (c-max) mag niet zoveel trekken als de gemiddelde caravan die ik tegenkwam tijdens de zoektocht voor een gebruikte die ik dan op het oog had.

Vandaar dat ik wel intressant vond dat de renault Captur oid als slecht word ervaren, persoonlijk roest de merk/uiterlijk van de auto nu ja .. multipla is iets waar ik dan wel hard passeer maar je snapt het denk ik wel.

Snap het probleem niet echt. Elektrische auto’s zijn zwaar en hebben meestal veel koppel en vermogen en zijn dus eigenlijk hele geschikte trekkers.

En er zijn vandaag de dag al aardig wat laadplekken waar je ook met je caravan / aanhanger terecht kunt en dus kunt laden zonder af te koppelen.

En aantal laadpunten neemt minstens net zo snel toe als het aantal elektrische auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het hangt ook een beetje van je insteek af. De afgelopen twee jaar heb ik er heel bewust op gelet wat de mogelijkheden waren op en rondom de camping en dat was niet best.
Dat heeft ook zeker te maken met de keuze qua campings, want ik kies al snel voor een camping waar de auto niet bij de tent mag staan. Het aantal campings wat ik met laadpaal heb gezien was één. Dat was dan ook één laadpaal waar een Polestar en een A3 E-tron beurtelings aan het laadpaalkleven waren. Natuurlijk kan je dan ook gewoon even naar een lader rijden, of bij het boodschappen doe hopen dat er eentje vrij is. Maar dat soort gedoe heb ik écht geen zin in. Eigenlijk zie ik daar nog meer problemen dan de reis naar bestemming, want dat kan je prima plannen.

En dat terwijl ik eigenlijk heel graag een elektrische auto zou willen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Waarom die obsessie voor enorme vermogens? Onze 5,5 ton camper heeft ook maar 160pk/400nm, meer dan genoeg. Vroeger reden dit soort campers zonder problemen op 100-120pk. Waarom zou een auto-caravan combinatie met minder totaalgewicht dan opeens zoveel meer nodig hebben? Wij hebben een officiele topsnelheid van 155 km/u, maar waarom zouden we? (nog los vd draaikolk in de tank...)

En ja, onze Tesla heeft 325pk/420nm en bij 200km/u het pedaal in trappen wordt je nog steeds hard in je stoel gedrukt, maar met een caravan wil je toch gewoon lekker rustig naar je bestemming kachelen ipv stoplichtsprintjes winnen?

We zijn er zonder caravan mee naar zuidfrankrijk gereden, geen probleem met laden onderweg (Tesla superchargers), en bij het huisje aan de mobiele lader die bij de auto kwam. Maar met een caravan erachter blijft er gewoon geen fatsoenlijk bereik meer over, kun je elk uur (als je dat al haalt) een half uur gaan laden... kun je beter gewoon langzamer gaan rijden en dan heb je dat vermogen niet meer nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door pirke op 24-03-2022 12:33 ]

Pagina: 1 ... 111 ... 276 Laatste