Je vergeet een heel belangrijk nadeel: je kunt niet overal komen met een caravan. Wij rijden graag weggetjes waar caravans verboden zijn...Ivow85 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:19:
[...]
Voordelen van de caravan tov tent:
- aanzienlijk minder last van koude nachten in voor- en naseizoen door de isolatie. Of zelfs helemaal geen last, als je de kachel aan zet.
- bij mindere weersomstandigheden geen last van klamme kleding, slaapzakken etc
- caravan is thuis in te richten. Voor je op pad gaat ligt het meeste al op de 'ideale' plek. Keukeninventaris, kleding, toiletartikelen
- complete keuken tot je beschikking, met 'stromend' water, gas, licht...
- tegenwoordig vaak ook sanitair ter beschikking. Handig als het camping sanitair te wensen over laat. Of voor een nachtelijke kleine boodschap, of wanneer het noodweer is.
- een bed van de grond af.
Nadelen:
- lagere maximumsnelheid in veel landen.
- kosten voor stalling en periodiek een veiligheidskeuring/onderhoud tbv remmen, banden, verlichting
- hoger brandstofverbruik, in veel landen hogere tol kosten
- zomerhitte blijft langer binnen hangen dan in een tent
- minder 'authentiek' kampeergevoel
Iemand die stinkt wil je ook niet in de caravan hebben...vso schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:24:
[...]
Meest irritante puten van een camper lijkt mij:
naar de wc gaan .. snap wel dat het hangt af van de camper/inbouw etc .. maar iemand die stinkt oid .. en het is buiten slecht weer ... dan zit je .. (zal wel door de regel meevallen)
Er bestaan ook buscampers (zelfbouw of fabrieksbouw) Ik hoef ook geen integraal camper, maar een bus camper. En dan niet omdat er een toilet of keuken in zit, maar omdat er een vast bed in kan. De meeste voordelen die @Ivow85 noemt, zijn voor ons niet belangrijk... Het gaat er mij alleen om dat er een vast bed in zit en eventueel dat je ook in het voor- en najaar op pad kan (dat is met een trekkerstent wat lastiger, vanwege vocht, of in de vorm van dauw of in de vorm van regen).De grote van de camper .. even makkelijk ergens parkeren zit er niet snel bij .. en bent net zoals een vrachtwagen toch aan hoogte/lengte gebonden .je staat sneller klem. ik zou bv niet zo snel "de berm" in duiken.. (niet dat je dat snel onderweg doet met caravan oid)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.