[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sethro schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:14:
[...]
En er zijn vandaag de dag al aardig wat laadplekken waar je ook met je caravan / aanhanger terecht kunt en dus kunt laden zonder af te koppelen.
Dat valt volgens mij vies tegen als je nog net 250 km red tussen de snelladers. De meeste snelladers die ik onderweg tegenkom zal een gemiddelde caravan (6-7m) toch echt afgekoppeld moeten worden om niet de toegang of andere laders te blokkeren. De superchargers van Tesla kan je helemaal vergeten gezien de kabel nauwelijks lang genoeg is om mijn eGolf mee te laden. In Noorwegen lijken wel beter ingericht te zijn op aanhangers/caravans.

In Spanje overigens genoeg elektrische auto's gezien met gele platen en dat is ook prima te doen. Overigens zie je daar ook de trend om de caravan in Spanje te stallen, ook bij brandstofrijders. Dat scheelt toch aanzienlijk in brandstof, tol en reistijd. De stalling daar is vaak niet duurder dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Gonadan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:12:
Wel jammer, allemaal van die 'appartementbezoekers' op de camping die zich ook nog gedragen alsof ze in een appartement zitten.

* Gonadan gaat dit jaar weer wat kritischer kijken naar de te bezoeken campings
Stacaravan/cottage? En wat versta jij onder "gedragen alsof ze in een appartement zitten"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
zuma schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:20:
[...]

Neeeh niet apart! Het is zo leuk hier met al die verschillende smaken _/-\o_
Dit. Ieder z'n ding. Ik vind het leuk om ook de tenten en tipis voorbij te zien komen, ook al zie ik mezelf dat met een peuter en een kleuter niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

djiedjee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:18:
@vso Het is hier wel vaker benoemd: dat een auto een caravan mag trekken wil niet zeggen dat dat altijd een goed idee is.

Vooral het gewicht van de auto ten opzichte van de beladen caravan. Men adviseert gewicht caravan onder 75% van het gewicht van de auto.

Ik heb ervaring met een auto van <1200 kg die 1500 mag trekken. Motorisch geen probleem met 150pk, maar windvlagen, vrachtwagens etc....

Nu een zwaardere auto met dezelfde motor. Een wereld van verschil.
Met een lichtere auto kan het heel gevaarlijk worden als de combinatie gaat slingeren, je zou dan gas bij moeten geven om het stabiel te krijgen maar dan ga je ook harder rijden en als het niet werkt nog harder slingeren. Mijn vader vond het vroeger altijd leuk met een klein autootje (toyota corola hatchback, het was begin jaren 90) en een redelijke grote caravan maar we hebben in Duitsland wel bijna in de vangrail gelegen met het hele gezin omdat het bijna onmogelijk was om het te laten stoppen met slingeren. Daarna heeft hij meteen een stabilisatiestang gekocht en de auto daarna werd weer een grotere auto.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:53
Marzman schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Met een lichtere auto kan het heel gevaarlijk worden als de combinatie gaat slingeren, je zou dan gas bij moeten geven om het stabiel te krijgen.
Meest foute advies ooit.

Als de combinatie gaat slingeren dan moet de snelheid OMLAAG.
Gas loslaten en rustig bijremmen (niet abrupt) is de enige juiste actie in dit soort situaties.

Jammer dat dit sprookje (gas geven bij slingeren) nog steeds circuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zolang ik van A naar Bestemming kom zal het me roesten wat er eigenlijk voor motor in zit ..
Wederhelft en ik rijden om en om in 1x naar de bestemming ..

maar achteruit gaan tijdens het beklimmen en/of naar beneden geduwt worden met 150+ km/h door de caravan zie ik niet zitten ..

En ik heb ook geen zin om mijn reistijd dat volgens de navigatie 16 uur rijden is .. + 2x 12 uur (overnachting) te doen dan is de pret van een vakantie er voor mij vanaf. gezien het enkele reis is en ik dus 1 dag op de camping kan gaan staan ..

@pirke hoor je graag nog een keer als je nummer 30 bent in de rij van 40 laadplekken die onderling maar 16A /32A moeten verdelen . oftewel dit vind ik echt horror verhalen .. snelladers die gereduceerd worden naar granny variant omdat het net het niet aankan .. (leeggezogen is oid) ..
en nee dat wens ik je niet toe natuurlijk .

De E-caravan die zijn eigen accu c.q. aandrijving heeft is wel grappig maar ook die moet geladen worden .. en hoe veel (extra) tijd kost dat dan ?

ik maak me er alleen niet druk over , ik vind het een leuk onderwerp om over te hebben gezien het redelijk dichtbij is ..

het is best wat als generatie om eigenlijk geboren te worden waar iedereen hout/kolen stookte in huis .. en nu we dat puur ter vermaak doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:43

JdM

Humbled

@killerbee1958 en ook het rustig afremmen is discutabel: idealiter rem je zo hard als je kunt wanneer de aanhanger recht achter de auto staat. Dus gas los en dan goed de slinger in de gaten houden om te kunnen timen. Of dat op zo'n moment nog lukt is een tweede :P

Totaal eens met de opmerking dat gas bijgeven echt en absoluut het stomste is wat je kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Gonadan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:33:
De grenzen verschuiven simpelweg een beetje door de drukte. Ook de doelgroepen voor de grotere campings met animatie, zuipfeestenbarbecues in groepsverband en dergelijke herrie komen in de knel en wijken dan uit naar de kleinere en normaal rustigere campings. Dan merk je dat daar ook ineens de regels omtrent autovrij, avondrust en andere kampeeretiquette snel het raam uit gaat.

Zo hadden wij afgelopen jaar erg slechte ervaringen op een camping die jaren geleden heerlijk rustig was, maar nu echt niet meer (zie ervaringen in het topic). Dat is volgens mij mede de nieuwe eigenaars aan te rekenen, want die laten het gebeuren, maar het maakt wel dat ik niet meer de doelgroep voor die camping ben.

Daardoor moet ik nu met een andere blik gaan kijken en eigenlijk op zoek naar een nieuwe selectie van campings die bij mij passen. Bij voorkeur dan dus campings die online juist minder goed te vinden zijn via internet of een zeer brakke website hebben lijkt wel. :P
Wij kijken altijd naar campings met zo min mogelijk vaste staanplaatsen en huuraccomodaties. De ervaring leert dat vaste staanplaatsen in het weekend vaak vol staan met tokkie families en dat de sfeer met huuraccomodaties ook anders dan met toerplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:52
JdM schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:18:
@killerbee1958 en ook het rustig afremmen is discutabel: idealiter rem je zo hard als je kunt wanneer de aanhanger recht achter de auto staat. Dus gas los en dan goed de slinger in de gaten houden om te kunnen timen. Of dat op zo'n moment nog lukt is een tweede :P

Totaal eens met de opmerking dat gas bijgeven echt en absoluut het stomste is wat je kunt doen.
Ik vraag mij ook af hoe snel je ESC eventueel zou ingrijpen, zou er pas griepverlies aan de achterzijde van de auto optreden als het al te laat is om de boel nog te kunnen redden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Als a.s. weekend een van de caravans door gaat die we gaan bezichtigen dan komen we op ongeveer 1000kg max caravan uit.
Dit achter onze Renault Captur die leeg 1081kg weegt volgens het RDW.
Daar komen 2 volwassenen bij, kind, gereedschap, eventueel wat andere zware zooi in de auto zeg 1300kg en een beetje.
Daar voorzie ik niet zo veel probleem mee wat betreft gewichtsverhouding.
Belangrijkste is de kogeldruk goed hoog te houden, die liever over de max dan onder wat toegelaten is.
Geen fietsen achterop de caravan dus, zware zooi onderin in het midden of net voor de as, enz enz.
Grote voordeel van dit model auto is wel dat de achteras erg ver achterop/in de auto zit.
Afstand trekhaak tot as is dus veel minder dan bij de gemiddelde sedan en of stationcar.

Voor de vakantie trip nog maar een paar keer een oefenrondje rijden, auto goed onderhoud laten hebben.
Daarbij extra aandacht voor de remmen en het koelsysteem.
Dan mag het 3 cilindertje zich weer gaan bewijzen, alle 90 pony's paraat :P

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 24-03-2022 13:52 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Elektrisch rijden + caravans en opladen.. :P
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mZMWJbHn/Asociale-ev-laders.jpg
gevonden op het caravanforum

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
vso schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:17:
De E-caravan die zijn eigen accu c.q. aandrijving heeft is wel grappig maar ook die moet geladen worden .. en hoe veel (extra) tijd kost dat dan ?
Het is ook totaal niet duurzaam om voor een paar duizend kilometer per jaar (obv de huidige accu technieken) elektrische te rijden, dan beter gewoon een diesel ervoor er daar het hele jaar mee rijden. Of nog beter een plugin hybride. Zwaar, veel koppel en veel bereik.
Marzman schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Met een lichtere auto kan het heel gevaarlijk worden als de combinatie gaat slingeren,
Een lichtere auto is geen probleem mits je goed beladen bent. De meeste goederen gaan namelijk ook in/op een aanhanger met lichtere voertuig ervoor de weg over. Gasgeven bij instabiliteit is enorm fout, je "trekt" dat er niet uit maar je moet net even de rem aantikken zodat de remmen van je aanhanger de instabiliteit eruit halen.. en vervolgens rustiger gaan rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 24-03-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het gaat met caravantrekkers eigenlijk ook niet om PK's, zoals hier eerder benoemd. Alles draait om gewicht en de verhoudingen daartussen.

De juiste gewichtsverdeling tussen trekker en aanhanger, de juiste verdeling van gewicht over de assen (dus kogeldruk). Daarnaast moet de trekker ook uitgerust zijn op het totale gewicht (remmen, koeling, etc.).

Ik vind de adviezen van ANWB en de eerder genoemde website best verhelderend.

Elektrische voertuigen zijn overigens juist heel goede caravan- en aanhangertrekkers. Genoeg vermogen, altijd beschikbaar koppel en niet te vergeten een hoog gewicht van de trekker.. Het enige nadeel is de luchtweerstand van een caravan, er blijft niet zoveel van je range over. Als je binnen NL blijft is dat nog wel te overzien. Maar wil je 1000kg verderop kamperen, dan is het niet aan te raden. Of je moet het opdelen in meerdere etappes.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zelf wil ik met de elektrische auto en bagagewagen naar Frankrijk deze zomer. Ik heb er nog geen enkele ervaring mee. In ieder geval wil ik een groot deel van de km's in de nacht gaan maken (heel vroeg vertrekken) en ook absoluut het weekend vermijden.

Zal de ervaringen hier delen 8)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Vermogen is juist vervelend met een vouwwagen merk ik. Heb je zo'n verkeerslicht van twee stroken wat na de kruising één wordt en trek je gewoon vlot op dan moet je uitkijken voor een bult aanrijdingen omdat andere automobilisten per se voor je willen en denken dat je langzamer optrekt dan een gewone auto zonder kar. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
knutsel smurf schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Ik gebruik eigenlijk de stelregel dat de caravan nooit meer dan 80% mag wegen van totale maximum laad vermogen van het trekkende voertuig. uitijndelijk het doel van Caravan trekkende auto is dat je met plezier onderweg bent met je caravan. Een goed bij elkaar passende combinatie is daarvoor best belangrijk.

Uiteraart helpt een goede rijstijl en belading er ook bij, en daar is veel mee op te vangen.

je kan je combinatie best eens invullen op https://caravantrekker.nl krijg je een Trekadvies. 8)7
Grotendeels eens, hoewel je beter uitgaat van het daadwerkelijke gewicht van het trekkend voertuig, dan van het maximale gewicht. Ik heb om die reden ook altijd mijn voortent en volle koelbox in de auto staan. Dat is zomaar 100 kg die de auto zwaarder weegt, en de caravan lichter.

Naast het gewicht speelt ook de afstand van de achteras naar de trekhaak een grote rol in de stabiliteit. In dat opzicht is mijn Octavia Station niet ideaal. Dat hij ten opzichte van onze vorige Octavia (RS) Station 100 kg lichter is en minder sportief geveerd, helpt ook al niet mee. De combinatie is niet meer zo super stabiel als hij met de vorige auto was :'(

Alko heeft trouwens een systeem dat de caravan automatisch afremt wanneer de boel in een slinger raakt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

nooberke schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Ik vraag mij ook af hoe snel je ESC eventueel zou ingrijpen, zou er pas griepverlies aan de achterzijde van de auto optreden als het al te laat is om de boel nog te kunnen redden?
Gripverlies wordt gemeten aan de hand van de verschillende omwentelingssnelheden van de wielen in combinatie met de stuurhoek en mogelijk ook nog wel wat g-krachts- en slingersensoren. Als dat in ESC wordt berekend en uitgevoerd is het effect iets minder effectief dan wanneer het bij TSP wordt uitgevoerd.
Vervolgens is het weer afhankelijk of deze systemen tijdig ingrijpen van de abruptheid waarmee de slinger zich inzet. Een slingerende caravan na een klapband met 120km/u is minder makkelijk te corrigeren door de systemen dan een lichte slinger met 90km/u door een inhalende vrachtauto naast je. Dus of het tijdig ingrijpt is van nogal wat factoren afhankelijk.
Feit is wel dat een elektronisch systeem gewoon doet wat het wordt opgedragen, wij mensen zijn vaak toch wat trager in het nemen van een beslissing überhaupt bij dit soort problemen, laat staan de juiste beslissing.

Ik hoor wel bij het kamp wat denkt dat de verkeerde beslissingen door elektronische systemen voor lief genomen kunnen worden als je ze afzet tegen verkeerde beslissingen (of het nemen van geen beslissing) van mensen :+

[ Voor 3% gewijzigd door JdM op 24-03-2022 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Bommes schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:56:
[Afbeelding]
Djezus, even afkoppelen een idee? Oh nee, we zijn op vakantie en moeten snel weer door 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Deveon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:59:
Een lichtere auto is geen probleem mits je goed beladen bent. De meeste goederen gaan namelijk ook in/op een aanhanger met lichtere voertuig ervoor de weg over. Gasgeven bij instabiliteit is enorm fout, je "trekt" dat er niet uit maar je moet net even de rem aantikken zodat de remmen van je aanhanger de instabiliteit eruit halen.. en vervolgens rustiger gaan rijden.
Dat is wel een hele andere situatie, goederenvervoer. Daar zit het bevestigingspunt van de trailer boven de achteras of in het slechtste geval er tegenaan. Ook heeft een vrachtwagen doorgaans 2 achterassen en een véél stuggere vering dan een personenauto. Belangrijkste van alles: een vrachtwagen is gemaakt om trailers te trekken...
Je wilt overigens ook niet weten hoe instabiel een lege trailer met een zo'n kooi-aap heftruckje achterop is.

Verhouding gewicht trekkend voertuig vs. gewicht aanhanger is wel degelijk een héle grote factor in stabiliteit van de combinatie. Naast inderdaad belading.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Deveon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:59:
Dat is wel een hele andere situatie, goederenvervoer. Daar zit het bevestigingspunt van de trailer boven de achteras of in het slechtste geval er vlak achter. Ook heeft een vrachtwagen doorgaans 2 achterassen en een véél stuggere vering dan een personenauto. Belangrijkste van alles: een vrachtwagen is gemaakt om trailers te trekken...
Je wilt overigens ook niet weten hoe instabiel een lege trailer met een zo'n kooi-aap heftruckje achterop is.

Verhouding gewicht trekkend voertuig vs. gewicht aanhanger is wel degelijk een héle grote factor in stabiliteit van de combinatie. Naast inderdaad belading.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Bommes schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:56:
[Afbeelding]
Jeetje, dat is pas asociaal. Die Mercedes neemt zo 4 laadpalen in beslag. Bij een dergelijke setup gewoon afkoppelen en netjes in je vak gaan staan.

@vso Ik heb op onze vakantie naar Zuid-Frankrijk slechts 1x 5 minuten hoeven wachten bij een Tesla supercharger, en dat was op een drukke zaterdag waarbij het de enige supercharger was op een lang stuk snelweg. Alle andere plekken hadden genoeg capaciteit. Maar goed, het aantal EVs groeit, hopelijk het aantal palen ook. Maar voor ons niet meer relevant nu we weer op diesel op vakantie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:52

-tom-562

Oliesjeik

pirke schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:15:
[...]

Jeetje, dat is pas asociaal. Die Mercedes neemt zo 4 laadpalen in beslag. Bij een dergelijke setup gewoon afkoppelen en netjes in je vak gaan staan.
Ik snap het niet als ik zoiets zie. Mensen die zo'n auto kunnen betalen zijn niet dom. Waarom doen ze zulke domme dingen? :X

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

-tom-562 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Ik snap het niet als ik zoiets zie. Mensen die zo'n auto kunnen betalen zijn niet dom. Waarom doen ze zulke domme dingen? :X
Vraag dat ook even aan de gemiddelde RangeRover/X5/Q7/Cayenne die je op de snelweg van de weg drukt omdat ie haast heeft en rechts inhaalt en hem er dan tussen plempt. Veel geld uit(kunnen)geven staat niet gelijk aan Niet dom staat niet gelijk aan Sociaal :X

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 24-03-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Dat is wel een hele andere situatie, goederenvervoer. Daar zit het bevestigingspunt van de trailer boven de achteras of in het slechtste geval er tegenaan. Ook heeft een vrachtwagen doorgaans 2 achterassen en een véél stuggere vering dan een personenauto. Belangrijkste van alles: een vrachtwagen is gemaakt om trailers te trekken...

Uiteraard wel een beetje overdreven, maar een auto met een trekgewicht van 2100 kg is ook gemaakt om trailers te trekken (koeling, remmen, chassis), echter zit er een enorm verschil tussen een caravan van 2100 kg en een kuub zand. Vanuit Australië zie ik regelmatig video van belading op schaalmodellen maar daaruit blijkt inderdaad dat gewicht van trekkend voertuig een rol speelt, echter een slecht beladen aanhanger kan je wel degelijk stabieler maken met méér gewicht recht boven de as. Een zwaardere aanhanger wordt dan stabieler omdat hij dan minder geneigd is om op zijn as te draaien (slingeren).

Helaas is een caravan alleen lastig boven de as te beladen want daar zit meestal het gangpad en geen serviceluiken. Het is wel de reden waarom je vaak in het midden de keuken, verwarming en natte cel ziet. Echter zoals bij fietsen meenemen heb je ze het liefst op de auto, gevolgd door in de caravan, op de dissel en pas als laatste achterop. Dat laatste is dus het minst veilig maar wel erg praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@-tom-562 & @pirke & @JdM ik heb begrepen dat het een foto is gemaakt door een Duits tijdschrift om het elektrisch rijden met caravans te belichten.
Nou ja eigenlijk om er met een generaliserende foto een over te schrijven. (maar goed ik het niet gelezen).

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 24-03-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
JdM schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Vraag dat ook even aan de gemiddelde RangeRover/X5/Q7/Cayenne die je op de snelweg van de weg drukt omdat ie haast heeft en rechts inhaalt en hem er dan tussen plempt. Veel geld uit(kunnen)geven staat niet gelijk aan Niet dom staat niet gelijk aan Sociaal :X
1,5 meter afstand houden zei de overheid. Geen probleem, zeiden de BMW rijders, dan doen wij al jaren 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
JanHenk schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:04:
Zelf wil ik met de elektrische auto en bagagewagen naar Frankrijk deze zomer. Ik heb er nog geen enkele ervaring mee. In ieder geval wil ik een groot deel van de km's in de nacht gaan maken (heel vroeg vertrekken) en ook absoluut het weekend vermijden.

Zal de ervaringen hier delen 8)
Ik rij regelmatig langere afstanden met een aanhanger (lage bak) achter mijn M3 LR en kom er zelfs in de winter nog wel 300km verder mee. Mijn ervaring is dat de aanhanger minder range kost dan een fietsendrager. De aanhanger zit netjes achter de auto en zie je amper in de spiegels (en die vergeet je soms bijna :/ ) terwijl de fietsen er half bovenuit steken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Deveon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:52:
[...]

Dat valt volgens mij vies tegen als je nog net 250 km red tussen de snelladers. De meeste snelladers die ik onderweg tegenkom zal een gemiddelde caravan (6-7m) toch echt afgekoppeld moeten worden om niet de toegang of andere laders te blokkeren. De superchargers van Tesla kan je helemaal vergeten gezien de kabel nauwelijks lang genoeg is om mijn eGolf mee te laden. In Noorwegen lijken wel beter ingericht te zijn op aanhangers/caravans.

In Spanje overigens genoeg elektrische auto's gezien met gele platen en dat is ook prima te doen. Overigens zie je daar ook de trend om de caravan in Spanje te stallen, ook bij brandstofrijders. Dat scheelt toch aanzienlijk in brandstof, tol en reistijd. De stalling daar is vaak niet duurder dan hier.
Tesla heeft specifieke laadplekken voor aanhangers, dan kun je er langs rijden en inpluggen. Gaat prima alleen beschikbaarheid is nog laag maar groeit wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7sa3-DVfhNklHz98RnqkkIQD90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/26kwQx5JC5tFB3ja2JaVgBaB.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 24-03-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

JdM schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:18:

Zo is het uiteindelijk ook gered toen met hard remmen op het goede moment, maar we reden toen wel al een stuk harder dan toen het begon. Maar ik heb het over de jaren 90, misschien dat er toen anders over gedacht werd. Mijn vader had toen alle rijbewijzen voor auto's, aanhangers en bussen en ook een rijschool toen en las alle autobladen ;)
Deveon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:52:
[...]

Vooral bij de overwinteraars denk ik. Dan kun je caravan daar inderdaad laten staan en zelfs even op en neer vliegen voor een paar tientjes.

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 24-03-2022 15:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@pirke ik heb andere "horror" verhalen gelezen dus ..

BTW mijn aversie tegen elektrisch rijden is de dat de accu de prijs van de auto bepaald je betaald 30K oid en accu kaduuk en je auto is 2k waard .(logisch) .. en de levensduur is beperkt(er) dan de benzine.
en het eerder genoemde laad issue .. naast parkeer/laad issues hier in de wijk .. (lees geen palen in de omtrek, kan niet voor de deur parkeren laat staan eigen terrein )
en ik mag van mijn werkgever niet eens elektrisch rijden (24x7 door het hele land moeten kunnen karren voor standby diensten)
Gonadan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:05:
Vermogen is juist vervelend met een vouwwagen merk ik. Heb je zo'n verkeerslicht van twee stroken wat na de kruising één wordt en trek je gewoon vlot op dan moet je uitkijken voor een bult aanrijdingen omdat andere automobilisten per se voor je willen en denken dat je langzamer optrekt dan een gewone auto zonder kar. :D
Valt wel mee .. net na luik heb je een leuke "kuil' .. GTI 6 bak cruise control aan . +vouwwagen erachter
Vrienden die meereden (zonder VW en dus tent in de kofferbak) reden mee ,,

Komt de bewuste kuil ter sprake .. vraagt tie "moest je terugschakelen ?" waarop ik hem vreemd aan kijk heb die pook vanaf NL al niet meer aangeraakt tot de afslag (camping in ardennen) oid .. hij moest gewoon met zijn wago 2 versnellingen terugschakelen blijkbaar ..

BTW deze zijn "la boheme maxi" is niet de meest gestroomlijnde zeker niet als je fietsen erop hebt enzv .. (10" banden)
Afbeeldingslocatie: https://images.bva-auctions.com/static/auctions/45077/lots/640x480/2072.jpg

Het is dat de fietsen erop zaten en dat ding net zo breed is als een caravan anders had ik echt niet gemerkt dat er een VW achterhing LOL

Moet wel zeggen dat de 130PK Duster + caravan toch wel prettiger reed dan een 1.6 benzine Cmax ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:38
Stomme vraag: wij hebben een caravan van nog 1,5 jaar oud. Daar hebben we nu voor het eerst de koelkast op gas geprobeerd.

Het is een dometic RMS 8550. Volgens de handleiding gasregelaar indrukken en op de vonk-knop drukken.
Hij vonkt alleen niet. Ik denk dat er ergens batterijen in zouden moeten zitten. Waar zou dat kunnen zitten?

Anders morgen de dealer maar bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:50
Sethro schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Tesla heeft specifieke laadplekken voor aanhangers, dan kun je er langs rijden en inpluggen.

[Afbeelding]
Oef ziet er smal uit , en hopelijk trekken de caravan bestuurders niet te vroeg aant stuur .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Marzman schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:36:

[...]

Vooral bij de overwinteraars denk ik. Dan kun je caravan daar inderdaad laten staan en zelfs even op en neer vliegen voor een paar tientjes.
Dit is voor iedereen voordeliger en eigenlijk geniaal! stalling is idd even duur en de reis ( 1dag) sneller en veel goedkoper en je kan een grote caravan gebruiken je trekt hem tenslotte niet meer zelf ( brengservice ) en kan dus ook af met elke (kleine )auto niet speciaal voor de caravan .

Kijk voor de gein eens op marktplaats bij caravans en typ als trefwoord 'spanje' . Zat mensen die het zo doen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:44
djiedjee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:39:
Stomme vraag: wij hebben een caravan van nog 1,5 jaar oud. Daar hebben we nu voor het eerst de koelkast op gas geprobeerd.

Het is een dometic RMS 8550. Volgens de handleiding gasregelaar indrukken en op de vonk-knop drukken.
Hij vonkt alleen niet. Ik denk dat er ergens batterijen in zouden moeten zitten. Waar zou dat kunnen zitten?

Heb je de gaskraan openstaan, in het keukenblok zitten ook nog 3 gaskranen, een voor de koelkast, kachel en gasfornuis.
Daarnaast moet je vaak een knop (meestal de temperatuurknop) ingedrukt houden om het thermokoppel te overbruggen.
Soms wil het niet meteen de 1e keer werken en moet je een paar vonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Batterij is leeg, er zit ergens een rond drukknopje. Deze zit meestal in het bovenste deel van de koelkastafwerkking. Deze indrukken en een kwartslag draaien, dan komt deze eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
Vandaag kreeg ik (en geen idee waarom precies) 20% korting bij Bever. Mogelijk voor iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
nuffy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:08:
[...]

Dit is voor iedereen voordeliger en eigenlijk geniaal! stalling is idd even duur en de reis ( 1dag) sneller en veel goedkoper en je kan een grote caravan gebruiken je trekt hem tenslotte niet meer zelf ( brengservice ) en kan dus ook af met elke (kleine )auto niet speciaal voor de caravan .

Kijk voor de gein eens op marktplaats bij caravans en typ als trefwoord 'spanje' . Zat mensen die het zo doen .
Je bent met kamperen dan natuurlijk wel beperkt tot Spanje. Even in het voor of najaar ergens heen zit er niet in. Als je er naar zoekt zie je wel dat met name oudere en grotere caravans daar staan. Die gasten rijden er trouwens ook als idioten mee en ze worden op enkele cms van elkaar gestalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

djiedjee schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:39:

Afbeeldingslocatie: https://barsema-recreatie.nl/images/productimages/big/1c638ab17f938919b95369cd43e69c4a078ac606.jpg

batterij of piezo ontsteking ? gok het laatste een batterij zou mij erg onlogisch lijken

(piezo = zelfde ontsteking als bij een drukknop aansteker)

google ff voor onderdelen voor je dometic .. kom je er wellicht sneller achter

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 24-03-2022 20:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
@djiedjee Na bovengenoemde kan het best even duren voordat de lucht uit de gasleiding is. De waakvlam waarmee de koelkast start, is erg klein. Het gas stroomt dus maar langzaam. Dus zeker niet gek opkijken als je de gasregelknop een minuut of langer ingedrukt moet houden, terwijl je blijft vonken. (Je wilt niet dat er zich gas ophoopt, dus blijven vonken zodat hij niet ploft wanneer je het na een minuut een keer probeert...)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
@ hierboven

Ook mijn kachel gaat (de eerste keer) langzaam aan. Het fornuis is echt in no time aan, maar voor de kachel gas heeft, duurt ff.. Koelkast nog nooit op gas geprobeerd overigens..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:38
Bedankt voor de input. Morgen bij daglicht ga ik eea proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 16:17
maartend schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:34:
Vandaag kreeg ik (en geen idee waarom precies) 20% korting bij Bever. Mogelijk voor iedereen?
Het was relatiedag.... en daarvoor had je een speciale code voor nodig... maar fijn dat je sowieso korting kreeg!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
maartend schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:34:
NKBV lid toevallig? Die kregen vandaag 20% korting dus ik heb ook maar even gebruik van gemaakt om een nieuwe klimgordel te scoren :) Qua kampeerspullen had ik even niets nodig.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 16-09 19:21
Hopjesvla79 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:25:
[...]

NKBV lid toevallig? Die kregen vandaag 20% korting dus ik heb ook maar even gebruik van gemaakt om een nieuwe klimgordel te scoren :) Qua kampeerspullen had ik even niets nodig.
Nee, niet meer. Wel geweest. Paar dingen besteld, ook voor vrienden. S2S lakenzak en wat GSI bestek voor de rugzaktrekkings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
maartend schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:03:
[...]

Nee, niet meer. Wel geweest. Paar dingen besteld, ook voor vrienden. S2S lakenzak en wat GSI bestek voor de rugzaktrekkings
vermoedelijk staat het zo wel nog in het Bever systeem dan, die koppeling met je NKBV lidnummer is volgens mij niet actief (mits je het ooit heb aangegeven) ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:11
knutsel smurf schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:34:
[...]

je kan je combinatie best eens invullen op https://caravantrekker.nl krijg je een Trekadvies. 8)7
Als tentkampeerder zonder aanhanger heb ik voor de gein even de caravan trekker ingevoerd. Wat kan mijn autootje aan?

Beladen Caravan 1510 kg met 1425 kg asdruk
De Renault heeft wettelijk ruim voldoende trekvermogen
BE-rijbewijs is noodzakelijk (of B+ code 96)
Geadviseerde kogeldruk 85 kg
Uitstekende prestaties op de vlakke weg
Hogere toerentallen daarbij zelden noodzakelijk
Uitstekende souplesse 292 punten
Zeer snelle acceleratie 13.7 sec.
Goed op steile hellingen 22%
Bergop minimaal 2900 toeren
Gewichtsverhouding 72%
Veilig rijgedrag
Goede combinatie!

Het is een 3,5 V6 Espace _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Sethro schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Snap het probleem niet echt. Elektrische auto’s zijn zwaar en hebben meestal veel koppel en vermogen en zijn dus eigenlijk hele geschikte trekkers.

En er zijn vandaag de dag al aardig wat laadplekken waar je ook met je caravan / aanhanger terecht kunt en dus kunt laden zonder af te koppelen.

En aantal laadpunten neemt minstens net zo snel toe als het aantal elektrische auto’s.
Actieradius is het grootste probleem. En altijd je accu's maar zappen met snelladers is ook niet zo gezond voor de accu's. Oke als leaser zal dat aan je reet roesten, dus leasers met elektrische auto's ga vooral tekeer (en denk niet na over de afvalberg van die accu's). :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@zuma ik denk dat ze bij de Shell ook blij worden van jou als je met die auto een caravan gaat trekken.. :o :+

Mijn buren hebben een Renault Vel Satis met de zelfde motor en automaat als in jou Espace.
Leuke bak maar daar wil ik het verbruik niet van weten met de huidige brandstof prijzen :o :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:01:
@zuma ik denk dat ze bij de Shell ook blij worden van jou als je met die auto een caravan gaat trekken.. :o :+

Mijn buren hebben een Renault Vel Satis met de zelfde motor en automaat als in jou Espace.
Leuke bak maar daar wil ik het verbruik niet van weten met de huidige brandstof prijzen :o :o
Ze worden nu al blij van me bij de Shell, maar het rijdt zo ontzettend fijn! O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Dat geloof ik meteen.
Als het financieel uit kon had ik allang een Mercedes Viano V6 diesel gekocht.
Maatje van mij had die eentje, wat een heerlijke auto zeg..
V6 FTW _/-\o_
Ik heb zelf 3 jaar in een VW transporter gereden met de 5 cilinder diesel. De TDI met 140pk. Dat liep ook al erg goed maar in vergelijk met die V6 van Mercedes was het echt een Tractor..

Ontopic:
Voor de tent kampeerders misschien interessant, ik zag een advertentie voorbij komen van Karsten tenten. Ze verkopen ook gebruikte tenten:
https://www.karstententen...jqvLn8WbT6lsaApI3EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Deveon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Je bent met kamperen dan natuurlijk wel beperkt tot Spanje. Even in het voor of najaar ergens heen zit er niet in. Als je er naar zoekt zie je wel dat met name oudere en grotere caravans daar staan. Die gasten rijden er trouwens ook als idioten mee en ze worden op enkele cms van elkaar gestalt.
klopt dat je aan een regio vast zit maar stel je doet het 5 jaar zo met kids bijv. scheelt een hoop zeker int hoogseizoen . Je kunt alsnog een jaar overslaan die stalling betaal je toch. Het is inderdaad wat ouder 15-20 jaar spul maar dat geeft ook de rust ( althans mij ) dat een evt. deukje of krasje minder uitmaakt . Tussen oktober en maart lekker een huisje boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Deveon schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:53:
[...]

je bedoelt caravan/camper kamperen zeker?

Ik heb mijn hele kampeerspul toch al een paar keer het vliegtuig ingekregen. Moest de diepvries en tuinset wel thuislaten >:)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Ik heb mijn hele kampeerspul toch al een paar keer het vliegtuig ingekregen. Moest de diepvries en tuinset wel thuislaten >:)
kan idd makkelijk in een 50 liter rugzakje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:51:
[...]

je bedoelt caravan/camper kamperen zeker?

Als je tent in Spanje laat stallen heb je hetzelfde probleem, maar je ziet dit over het algemeen alleen met caravans omdat je daar onderweg toch wat meer last van hebt dan de alternatieven (tol, brandstof, reistijd, ect).
nuffy schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:29:
[...]

klopt dat je aan een regio vast zit maar stel je doet het 5 jaar zo met kids bijv. scheelt een hoop zeker int hoogseizoen . Je kunt alsnog een jaar overslaan die stalling betaal je toch. Het is inderdaad wat ouder 15-20 jaar spul maar dat geeft ook de rust ( althans mij ) dat een evt. deukje of krasje minder uitmaakt . Tussen oktober en maart lekker een huisje boeken.
Wij laten de caravan in de zomer juist thuis en wil qua planning ook flexibeler zijn dan om 5 jaar ongeveer dezelfde vakantie te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:57

Shabbaman

Got love?

Bommes schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:21:
Dat geloof ik meteen.
V6 FTW _/-\o_
Ik heb zelf 3 jaar in een VW transporter gereden met de 5 cilinder diesel. De TDI met 140pk. Dat liep ook al erg goed maar in vergelijk met die V6 van Mercedes was het echt een Tractor..

Ontopic:
Voor de tent kampeerders misschien interessant, ik zag een advertentie voorbij komen van Karsten tenten. Ze verkopen ook gebruikte tenten:
Die tenten van Karsten zijn wel grappig, je kan verschillende modules koppelen en zo de tent bouwen die je op dat moment nodig hebt. Ze zijn alleen erg duur, dus op zich de moeite waard om die occasions te bekijken. Ik vind het alleen wat uit de richting.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
zuma schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Actieradius is het grootste probleem. En altijd je accu's maar zappen met snelladers is ook niet zo gezond voor de accu's. Oke als leaser zal dat aan je reet roesten, dus leasers met elektrische auto's ga vooral tekeer (en denk niet na over de afvalberg van die accu's). :+
Altijd? Als je zeg eens 25.000 per jaar rijd waarvan misschien 5.000 van/naar het vakantie-adres laad je net 20% bij snelladers. En dan is de verhouding nog fors tov het snelladen denk ik.
DC = snelladen
AC = langzaam/normaal laden.
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHpRk02st3LS6_m-lH6smC5IEJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAzkcMBvwA9o8MfNpJwEQl7r.jpg?f=fotoalbum_large
En daar zit dan ook een Oostenrijk vakantie tussen. Denk dat het relatief meevalt, de impact van die paar keer snelladen

[ Voor 41% gewijzigd door Eddos op 25-03-2022 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 06:35

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Eddos schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Altijd? Als je zeg eens 25.000 per jaar rijd waarvan misschien 5.000 van/naar het vakantie-adres laad je net 20% bij snelladers. En dan is de verhouding nog fors tov het snelladen denk ik.
De actieradius van een electrokar is met een caravan echt een plumpudding. Er blijft niets van over.
Dus als je 1500km moet rijden en iedere 200 sta je bij de snellader wordt je echt niet happy.

Ander probleem is dat als je een electro auto zoekt die het gewicht van een beetje Caravan (1350kg) mag trekken je portemonnee ook wel mag open trekken.
En als ik daar dan in kijk dan zegt mijn portomonee heel snel insufficient fund's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
knutsel smurf schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:00:
[...]

De actieradius van een electrokar is met een caravan echt een plumpudding. Er blijft niets van over.
Dus als je 1500km moet rijden en iedere 200 sta je bij de snellader wordt je echt niet happy.

Ander probleem is dat als je een electro auto zoekt die het gewicht van een beetje Caravan (1350kg) mag trekken je portemonnee ook wel mag open trekken.
En als ik daar dan in kijk dan zegt mijn portomonee heel snel insufficient fund's.
Elke 200KM stoppen vind ik niet zo’n probleem (en mijn zoontje van 3 wel fijn) maar dat is heel persoonlijk (denk ik dus).
Dat er weinig EV’s zijn die mogen trekken ben ik met je eens. Maar ook dat wordt vanzelf beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Bommes schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:01:

Hobby mag geld kosten :P

Hopelijk met een LPG tank :>

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:21:
Dat geloof ik meteen.
V6 FTW _/-\o_

Ontopic:
Hoe dacht jij dat ik zonder Marktplaats gezeik van mijn Karsten 260 (met accessoires) ben afgekomen :> O-)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:30:
[...]

kan idd makkelijk in een 50 liter rugzakje :+
Gewoon met KLM Cairgo in een 20 feet container laten vervoeren :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zuma
Ik ben weer even buiten. Niet helemaal echt kamperen maar het komt in de buurt. Ik zit nu op een eiland in de Loosdrechtse plassen (tussen plas 1 en plas 2) . Lekker bij mijn eigenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-FZbHvCcVm_0CKVxU2pVaU269A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0Ub2FHUg9VE1ElmVVtaBfli.jpg?f=fotoalbum_large vuurtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Voor diegenen die geïnteresseerd in mijn vuurschaal, het is een compleet opvouwbaar. Het wordt een plat pakket. Het is gemaakt van het merk Snow Peak. Het reflectiescherm is van Drifta. Drifta heeft deze vuurschaal ook gekopieerd omdat Snow Peak niet meer verkrijgbaar is in de EU. Het is ook een bak goedkoper.

https://www.drifta.eu/pro...ockton-firepit-kit-large/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Holy shitballs! En ik dacht dat mijn Skotti grill met z'n 150€ al duur was :X

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RVS Rooster, RVS vonkenvangergaas en wat RVS plankjes als windscherm met een paar scharnieren.
Maar alles bij elkaar in een tas is ook wel wat waard. Best creatief ding.
Ik vind het ding wel doordacht, ga er mijn Cobb niet op inruilen.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 26-03-2022 01:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Yukkie schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 00:45:
Holy shitballs! En ik dacht dat mijn Skotti grill met z'n 150€ al duur was :X
Inpak volume is ontzettend belangrijk voor mij. Want als je gaat winterkamperen met een compleet gezin dan komt die Espace van mij makkelijk vol! Dus minder pakvolume is voor mij iedere cent waard. Dan kan er weer meer gietijzer mee om te koken en bakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
zuma schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Snelladen is geen probleem voor de accu zolang de temperatuur onder controle blijft. Gelukkig kunnen de hedendaagse EVs dat prima. Veel belangrijker is om de accu niet te lang helemaal vol of helemaal leeg te laten.

Voor de grap trouwens de calculator gedaan met onze caravan achter een Tesla Model X en Y performance. Binnen 5 of 7 seconde naar de 100 lijkt mij een interessant ervaring op de weg. _O- ze geven in de berekening ook het verlies in range aan van 50-60%.. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@zuma Ik herken het, ik maak niet voor niets de vergelijking met een Skotti ;) Ook dat is een heel compacte grill, van edelstaal en multi inzetbaar (kolen, gas of hout). Alleen is-ie denk ik iets kleiner dan jouw grill. Vorig jaar had ik nog een Weber Go Anywhere in de camper staan, maar die heb ik eigenlijk niet meer gebruikt. Waarschijnlijk laat ik die daarom dit jaar thuis.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik snap het vuur stoken drift ..

Ik zou voor een portable ding met een ventilator ... (zoek op rookloos bbq) die dingen zijn ook wel grappig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
vso schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:07:
ik snap het vuur stoken drift ..

Ik zou voor een portable ding met een ventilator ... (zoek op rookloos bbq) die dingen zijn ook wel grappig
Tsja zo'n portabele brander met ventilator is primair bedoeld om op te koken. Voor sfeer vuurtjes zijn ze ongeschikt want het hout vliegt er doorheen. En als je de ventilator uitzet dan is er een risico dat het smelt.

Je hebt bijvoorbeeld de biolite https://www.bever.nl/p/bi...Re-Ydxbg_RdkaAhikEALw_wcB

Maar die vind ik nogal zwaar voor in de rugzak. Ik gebruik liever daarvoor een passieve houtvergasser zoals de bush buddy.

Wil je een grote houtvergasser die dus minder rookt dan kan je ook kijken naar de Petromax Atago: https://www.bushcraftshop.nl/petromax-atago-vuurschaal.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zuma schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Tsja zo'n portabele brander met ventilator is primair bedoeld om op te koken. Voor sfeer vuurtjes zijn ze ongeschikt want het hout vliegt er doorheen. En als je de ventilator uitzet dan is er een risico dat het smelt.

Je hebt bijvoorbeeld de biolite https://www.bever.nl/p/bi...Re-Ydxbg_RdkaAhikEALw_wcB

Maar die vind ik nogal zwaar voor in de rugzak. Ik gebruik liever daarvoor een passieve houtvergasser zoals de bush buddy.

Wil je een grote houtvergasser die dus minder rookt dan kan je ook kijken naar de Petromax Atago: https://www.bushcraftshop.nl/petromax-atago-vuurschaal.html
Ventilator kan je ook afkoppel anders is het waardeloos product .. toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 06:35

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Solostove vind ik ook wel een mooi product alleen jammer van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
In Canada en VS heb je gewoon een fire pit bij veel kampeerplaatsen, cirkel van wat grote stenen met (meestal) een rooster erboven. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Sethro schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:50:
Heb het bus idee alleen even op pauze gezet. Goede bussen zijn er bijna niet en als je ze al vind dan kosten ze nu de hoofdprijs. En de inbouw is ook niet gratis. En dan heb je ook nog de lopende kosten wat aardig optelt. En er zijn ook nog andere projectjes die tijd vragen.

Komende jaren dus eerst maar even met de auto en een tent. Tent hebben we tot nu toe steeds gehuurd maar gaan we nu toch zelf kopen. Minimaal 4 persoons, (poly)katoen en opblaasbaar. Neig naar de Decathlon 6.3 Polykatoen.

Dat is het formaat van een 4 persoonstent met een optionele 2p cabine waardoor die ook met 6 te gebruiken is. Dat is soms wel handig. Vind wel aardig wat geld voor een Decathlon tent. Alternatief is Outwell Hayward Lake 5ATC en die is qua oppervlakte een maatje groter en is 5p. Vind die wel een stuk mooier.
Vandaag even rondje winkels gedaan. Die Outwells vallen af want die missen echt iets gezelligs. Door grijze dak komt er kil licht binnen.

Positief werden we verrast door de Redwood Navarro Air 310. Die is nog redelijk compact en heeft echt een grote fijne buitenruimte als de luifel erop zit. Heeft binnen ook nog een extra wand erin waardoor het wat knusser wordt.

Decathlon 6.3 ook een goede optie maar toch wat logger en door gebrek aan voortent en luifel heb je niet echt een buitenruimte. En de grote binnenruimte heeft echt iets nodig om beetje in te delen en knusser te maken.

Nu nog even kijken welke alternatieven er nog meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Vandaag wezen kijken naar een gebruikte caravan.

Oudje uit de 1985 van binnen nog helemaal netjes en orgineel.
Maar dat behoeft voor ons dus veel werk om er een beetje ons ding van te maken.
Voor nu dus nee voor deze.
Morgen gaan we er nog eentje bekijken, daar hebben we onze zinnen eigenlijk op gezet.
Hopelijk is die net zo netjes en orgineel als degene die we vandaag gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik ben alleen en ik heb nog een kleine, hele oude katoenen tent waarin ik niet kan staan.
Dus Air Seconds 4.1 van decathlon leek mij leuk.
Gezien de reviews hier zijn ze nog niet zo slecht? Tja het is polyester maar ja daar moet ik misschien dan maar aan wennen

Enige wat ik dan wel mis, is een (grote) luifel( om bijvoorbeeld onder te koken bij miezerig weer)
Iemand een betaalbaar idee voor een oplossing?

[ Voor 68% gewijzigd door Harribo op 26-03-2022 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:02
Harribo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:57:
Enige wat ik dan wel mis, is een (grote) luifel( om bijvoorbeeld onder te koken bij miezerig weer)
Je zou kunnen kijken naar een tarp. Die heb je in allerlei soorten, maten, prijzen en gewichten. Bevalt ons prima als luifel bij de tent.

You can't be late until you show up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Harribo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:57:
Ik ben alleen en ik heb nog een kleine, hele oude katoenen tent waarin ik niet kan staan.
Dus Air Seconds 4.1 van decathlon leek mij leuk.
Gezien de reviews hier zijn ze nog niet zo slecht? Tja het is polyester maar ja daar moet ik misschien dan maar aan wennen

Die luifels heeft Decahtlon niet echt voor elkaar. Tarp zou mijn oplossing zijn.

Kijk ook nog even naar de F&B variant. Dat zorgt toch voor een beter binnenklimaat. En ik vind deze kleuren ook veel mooier.
https://www.decathlon.nl/...302837?mc=8648382&c=BEIGE

Of de poly variant van de tent waar ik naar kijk, daar is bijpassende luifel voor te koop:
https://www.vrijbuiter.nl...tunneltent-green-caab0186

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 26-03-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
Ik ben ondanks mijn bezwaren voor synthetische tenten toch op zoek naar een compact lichtgewicht tent voor 1 á 2 personen.
Het is echt voor mezelf alleen maar hij moet wel langer dan 2.05 zijn ivm mijn lengte. En wil mijn motor kleding ook nog binnen kunnen leggen liefst geen honderden euro's, want dat heb ik er niet voor over voor die ene keer dat ik hem gebruik per jaar. Iemand nog tips ?

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een half persoon wordt lastig :+ maar zelf ben ik aan het kijken voor de nieuwe generatie popup tent ziet er goed uit: https://www.decathlon.nl/...y-2-personen/_/R-p-303286

Als bijzettentje gaan wij denk ik voor de drie persoons fresh&black zodat de kinderen niet te vroeg wakker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:02

charrel

Cortisol4life..

Deveon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:58:
Een half persoon wordt lastig :+ maar zelf ben ik aan het kijken voor de nieuwe generatie popup tent ziet er goed uit: https://www.decathlon.nl/...y-2-personen/_/R-p-303286

Als bijzettentje gaan wij denk ik voor de drie persoons fresh&black zodat de kinderen niet te vroeg wakker worden.
Zou inderdaad altijd de fresh and black nemen, ik ben fervent aanhanger O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
@Deveon ook die is maar 2.05 lang, dat houdt gewoon in dat ik tegen het doek aanlig en dat wil ik niet. Heb nu een ouderwets katoen driehoektentje voor als ik alleen op pad ga, die is ik schat 2,5x1,3 en dat is qua afmeting ideaal. Alleen wel relatief groot om mee te nemen vanwege het dikke kwaliteit kuipzeil en doek ivm aluminium stokken. Die pull up tenten zien we wel goed uit maar door de constructie ook niet echt heel compact

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Nu het zonnetje eindelijk eens een beetje schijnt kon ik mijn 100 watt paneeltje eens proberen. Begon met 86 watt en liep naar 80 watt af, maar hij zit ook bijna vol dus vond het niet zo gek.

Werkt in ieder geval best ok 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVwhGLLIUn377qIO1bN7K5i4zSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXisY63V8AqpxUc9978PpS9E.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:43
TgR_KILLER schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:39:
Nu het zonnetje eindelijk eens een beetje schijnt kon ik mijn 100 watt paneeltje eens proberen. Begon met 86 watt en liep naar 80 watt af, maar hij zit ook bijna vol dus vond het niet zo gek.

Werkt in ieder geval best ok 😊

[Afbeelding]
Hoe groot en zwaar is zo'n setje?
En hoeveel capaciteit heeft de accu

Corona uitgezonderd kampeer ik elk jaar wel 1 of 2 lange weekenden op een plek zonder stroom. Gezien de sterke ontwikkeling van accu's de afgelopen jaren beginnen dit soort systemen interessant te worden om bijvoorbeeld de koelkast te kunnen laten draaien.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
harley schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:08:
Ik ben ondanks mijn bezwaren voor synthetische tenten toch op zoek naar een compact lichtgewicht tent voor 1 á 2 personen.
Het is echt voor mezelf alleen maar hij moet wel langer dan 2.05 zijn ivm mijn lengte. En wil mijn motor kleding ook nog binnen kunnen leggen liefst geen honderden euro's, want dat heb ik er niet voor over voor die ene keer dat ik hem gebruik per jaar. Iemand nog tips ?
hmm ja lichtgewicht en goedkoop, dan lever je meestal wel ergens op in. Hetzij pakmaat (zie pop-up), kwaliteit of prijs.En hoe licht is licht voor jou? Daarbij, wat wil je nog meer? Moet je ook kunnen koken? Dan is een tunnel met vestibule bijvoorbeeld wel handig.

Misschien dat er bij de lichtgewicht tenten van Decathlon nog wat voor je tussen zit?

https://www.decathlon.nl/...htgewicht-tent/_/N-7vgirq

qua prijs/kwaliteit verhouding prima, anders kom je toch al gauw op de "echte" merken uit, maar daar is de prijs dan ook naar.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ivow85 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:55:
[...]

Hoe groot en zwaar is zo'n setje?
En hoeveel capaciteit heeft de accu

Corona uitgezonderd kampeer ik elk jaar wel 1 of 2 lange weekenden op een plek zonder stroom. Gezien de sterke ontwikkeling van accu's de afgelopen jaren beginnen dit soort systemen interessant te worden om bijvoorbeeld de koelkast te kunnen laten draaien.
Je hebt ze in allelei formaten en van allerlei merken. Dit is een Landport AC50 300 watt inverter en 500 ah accu. Maar ze zijn er veel groter ook. Maar meer had ik niet nodig, puur bedoeld om laptop / camera / telefoon op te laden. Voor overige specs google hem ff :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
TgR_KILLER schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Je hebt ze in allelei formaten en van allerlei merken. Dit is een Landport AC50 300 watt inverter en 500 ah accu. Maar ze zijn er veel groter ook. Maar meer had ik niet nodig, puur bedoeld om laptop / camera / telefoon op te laden. Voor overige specs google hem ff :)
500Ah? Weet je zeker dat het geen 50 Ah is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
205Gutmann schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:55:
[...]

500 Ah op 1 volt wellicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
205Gutmann schreef op zondag 27 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Heb de specs er maar even bij gezocht. het is 500Wh xD 500 Ah zou ook wel erg veel zijn.. de accu in de caravan heeft 95 Ah haha... Ik zat op een terrasje toen ik het tikte, dat is mijn excuus ;).

CAPACITEIT
500Wh (11,1V)

VERMOGEN
300W

TYPE
NCM (Lithium-Ion)

AFMETINGEN
259,5 x191x196mm (lxbxh) / 6,2 kg

[ Voor 16% gewijzigd door TgR_KILLER op 27-03-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
TgR_KILLER schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:21:
[...]

Heb de specs er maar even bij gezocht. het is 500Wh xD 500 Ah zou ook wel erg veel zijn.. de accu in de caravan heeft 95 Ah haha... Ik zat op een terrasje toen ik het tikte, dat is mijn excuus ;).

CAPACITEIT
500Wh (11,1V)

VERMOGEN
300W

TYPE
NCM (Lithium-Ion)

AFMETINGEN
Is die 95Ah accu in de caravan ook een lichtgewicht accu?

Wij krijgen in onze nieuwe caravan een 40Ah lithium accu, deze wil ik ook aansluiten zodat hij als boordaccu kan dienen. Ik hoop dat dat voldoende is om een weekendje door te komen zonder de caravan aan de stroom te gooien. Bijladen kan tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
Hopjesvla79 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:19:
[...]

hmm ja lichtgewicht en goedkoop, dan lever je meestal wel ergens op in. Hetzij pakmaat (zie pop-up), kwaliteit of prijs.En hoe licht is licht voor jou? Daarbij, wat wil je nog meer? Moet je ook kunnen koken? Dan is een tunnel met vestibule bijvoorbeeld wel handig.

Misschien dat er bij de lichtgewicht tenten van Decathlon nog wat voor je tussen zit?

https://www.decathlon.nl/...htgewicht-tent/_/N-7vgirq

qua prijs/kwaliteit verhouding prima, anders kom je toch al gauw op de "echte" merken uit, maar daar is de prijs dan ook naar.
Het is voor mij echt en alleen om te slapen in dit geval heb ik de voorkeur voor zo compact mogelijk omdat ik totaal geen bagageruimte heb op mijn motor. Wil ik meer ruimte in de tent dan heb ik nog 3 andere tenten maar die neem ik wel mee met het zijspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
TgR_KILLER schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:21:
[...]

CAPACITEIT
500Wh (11,1V)

VERMOGEN
300W

TYPE
NCM (Lithium-Ion)

AFMETINGEN
Precies wat ik zei: 500Ah op 1 volt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Gonadan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:33:
De grenzen verschuiven simpelweg een beetje door de drukte. Ook de doelgroepen voor de grotere campings met animatie, zuipfeestenbarbecues in groepsverband en dergelijke herrie komen in de knel en wijken dan uit naar de kleinere en normaal rustigere campings. Dan merk je dat daar ook ineens de regels omtrent autovrij, avondrust en andere kampeeretiquette snel het raam uit gaat.

Zo hadden wij afgelopen jaar erg slechte ervaringen op een camping die jaren geleden heerlijk rustig was, maar nu echt niet meer (zie ervaringen in het topic). Dat is volgens mij mede de nieuwe eigenaars aan te rekenen, want die laten het gebeuren, maar het maakt wel dat ik niet meer de doelgroep voor die camping ben.

Daardoor moet ik nu met een andere blik gaan kijken en eigenlijk op zoek naar een nieuwe selectie van campings die bij mij passen. Bij voorkeur dan dus campings die online juist minder goed te vinden zijn via internet of een zeer brakke website hebben lijkt wel. :P
Nog tips hoe je zo'n camping vindt? ;)
Wij zoeken iets kleinschaligs voor deze zomer in zuidfrankrijk, bij voorkeur met een riviertje en bos in de omgeving voor de kids (10 en 12). Een een vuurtje mogen stoken wordt ook altijd erg gewaardeerd.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
205Gutmann schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:55:
[...]

Is die 95Ah accu in de caravan ook een lichtgewicht accu?
Nope, af fabriek AGM boordaccu van Hobby, incl het hele standaard systeem. Maakt me niet zoveel uit dat die wat zwaarder is, hebben een verzwaarde as en ruimte zat qua gewicht.

Boordaccu is voor de lampen en waterpomp etc. etc. en de portable is om laptop / camera etc. op te laden. Boordaccu heeft enkel 12 volt en geen 230.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Gekocht..
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648406949-510-x-383px-20220327_144644.jpg

Een Lander 474 Pierre Cardin uit 86.
Inclusief (winter)voortent en luifel
Van de 2de eigenaren, minutieus onderhouden, binnen gestald geweest, compleet origineel nog.
Niet alleen gewassen met ook echt gepoetst zeg maar.
Laatste 2 jaar niet gebruikt geweest ivm de gezondheid van de huidige eigenaar (82 jaar oud).
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648406949-510-x-680px-IMG-20220327-WA0013.jpg

Mooi (vinden wij dan toch) fris licht interieur
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648407594-330-x-440px-20220327_144508.jpg

Met badkamertje
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648407595-330-x-440px-20220327_144533.jpg

Klein 2de zithoekje waarboven een bed naar beneden geklapt kan worden. Samen met het zitje vormt zich dan dus een stapelbed.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648407595-330-x-440px-20220327_144610.jpg

Op de foto's lijkt het wat geler aan de binnenkant. In werkelijkheid is het wit, grijs en blauw.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648407595-330-x-440px-20220327_144557.jpg

Dit is een speciale uitvoering, maar 16 van in NL verkocht.
Koste nieuw in '86 Fl.36.000 waar mede er voor zorgde dat er zo was weinig van zijn verkocht. En ook uiteindelijk de productie gestopt is.
Dit was dus eigenlijk de ondergang van het merk Lander.
A.s. zaterdag gaan ik het ding ophalen, nu is het zaak om onze huidige Lander netjes te wassen, op te ruimen en te verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 27-03-2022 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Bommes waarom willen jullie een andere? Zijn vast goede redenen voor maar jullie huidige vind ik er zo tof uit zien. Echt een gezellige uitstraling.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TgR_KILLER schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Nope, af fabriek AGM boordaccu van Hobby, incl het hele standaard systeem. Maakt me niet zoveel uit dat die wat zwaarder is, hebben een verzwaarde as en ruimte zat qua gewicht.

Boordaccu is voor de lampen en waterpomp etc. etc. en de portable is om laptop / camera etc. op te laden. Boordaccu heeft enkel 12 volt en geen 230.
Neem aan dat je boord accu beveiliging heeft tegen diep ontladen ? ik weet niet wat de spec is van je PV setje bij je Li-ion portable maar je zou die kunnen combineren met je vaste accu .. indien nodig heb je gelijk 230v conversie

ik zou zelf eigenlijk niet met 12v --> 230v willen generen zie de noodzaak ook niet ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
@Bommes leuk ding ga je veel plezier van hebben. @Gonadan volgens mij is deze een behoorlijk stuk ruimer, toch wel handig na een gezinsuitbreiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@Gonadan thanks het is ook een leuke en fijne caravan.
Die we hebben gekocht toen we met zijn 2tjes waren, dus zonder dochtertje.
(Een mini Bommes stond wel in de planning maar wilde niet lukken)

We hebben het caravannetje na aanschaf compleet opgeknapt.
Waarbij we echt van 2 personen op reis zijn uit gegaan.
Vast bed achterin, met 2 lattenbodems (0,7x2.0m keer 2)
Onderweg dus niet terug om te bouwen naar zit hoek (we hebben alle onderdelen nog wel)
2 persoons zitje voorin, de badkamer/wasruimte er uit gehaald om meer beweeg ruimte te krijgen.
Klein keukentje en wat kastjes.

Met een simpel gordijn zou het ding ook wel voldoen voor 2 + kind want het voorste zitje is zo om te klappen naar een 1 persoons bed.
En met een gordijn afsluitbaar te maken.
Maar we wilde gewoon wat meer ruimte.

En ik schreef het hier al eerder: mijn vrouw wilde eigenlijk de helft van de vakantie in een appartement/hotel en de andere helft kamperen.
Om volledig te kamperen moest er meer ruimte komen in de caravan.
Zo gezegd zo gedaan ;) 8)

Zoals @harley ook al zegt, deze "nieuwe" is een stukje langer en mag ook met wegen.
Wat wel fijn is met een op groeiend kind wat mre gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 27-03-2022 21:34 ]

Pagina: 1 ... 112 ... 277 Laatste