[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Trouwens @harley ik heb een Darwin 3+ tentje.
Niet heel duur, niet echt hoogstaand van kwaliteit maar voor alleen reizen op de motor wel een fijn ding.
Pak formaat acceptabel op de motor, dacht iets van 4kg compleet.
Met jou lengte moet je er wel diagonaal in liggen, maar goed dat moet ik met mijn 1,9m ook al.
Dat moet ik eigenlijk al in bijna alle tentjes.
Als je wilt mag je hem wel een keertje lenen?
Kun je er een proef nachtje/weekendje in kamperen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Leuk man! Weer een stap voorwaarts.

Ik kan genieten van je verhalen en vind het mooi om te zien waar je nu staat t.o.v. waar je vandaan kwam.

Veel plezier met de nieuwe caravan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:24
doerakje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:12:
[...]

Je zou kunnen kijken naar een tarp. Die heb je in allerlei soorten, maten, prijzen en gewichten. Bevalt ons prima als luifel bij de tent.
Dank. Ik heb een tarp van 6x4m2 (?). Maar deze vind ik de groot. Komt bij dat ze vaak vast moeten aan bomen om te kunnen staan (bomen zijn er niet altijd) of je krijgt een woud aan extra stokken en scheerlijnen.
Luifels lijken me handiger.
Sethro schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:46:
[...]
Kijk ook nog even naar de F&B variant. Dat zorgt toch voor een beter binnenklimaat. En ik vind deze kleuren ook veel mooier.
https://www.decathlon.nl/...302837?mc=8648382&c=BEIGE
Dat is inderdaad wel een mooie. Als dat F&B echt een fijner klimaat bewerkstelligt, is het de meerprijs wel waard. F&B net zo goed als katoen?
Of de poly variant van de tent waar ik naar kijk, daar is bijpassende luifel voor te koop:
https://www.vrijbuiter.nl...tunneltent-green-caab0186
Zie geen luifel zo snel maar de vrijbuiter lijkt me een slag duurder. Ik ben helaas niet zo rijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Harribo op 27-03-2022 22:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:38

-tom-562

Oliesjeik

+1 voor de F&B air tenten. Wij hebben vorig jaar een F&B Air 6.3 gekocht, mede op advies van wat Tweakers hier.
Ik was eerst sceptisch, na wat negatieve ervaringen met polyester tenten en omdat we (bij aanschaf) nog een tent hadden van TC (technisch katoen).
Maar ik ben overtuigd, het werkt goed, het is niet benauwd of broeierig in de tent (ok, we hebben er mee gekampeerd in Nederland met hooguit 25 graden, en met 30/35+ in Frankrijk is een katoenen tent ook broeierig :p). Ik zat neigde eerst naar de TC versie van de 6.3, maar vanwege het gewicht en de prijs (ruim 1200 euro voor 'maar' een Decathlon tent kon ik voor mijzelf niet verantwoorden :P) toch voor de polyester F&B versie gegaan.
Toegegeven, ik krijg hem niet zo strak neergezet als een katoenen tent, maar als je een beetje je best doet kan je zo'n tent netjes strak neerzetten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icizbGSdFA5BrH7kDqy93TmPpFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuKUizhuak3BkFCZvOn3tF04.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door -tom-562 op 27-03-2022 22:57 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
T-8one schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:40:
[...]

Nog tips hoe je zo'n camping vindt? ;)
Wij zoeken iets kleinschaligs voor deze zomer in zuidfrankrijk, bij voorkeur met een riviertje en bos in de omgeving voor de kids (10 en 12). Een een vuurtje mogen stoken wordt ook altijd erg gewaardeerd.
Ik dacht in begin “is dit mijn bericht? Ik kan niet herinneren dat ik dit getypt heb”. Toen las ik het laatste gedeelte en toen wist ik dat het niet mijn bericht was.

Wij zijn namelijk ook zoekend naar een kleinschalige camping in Zuid-Frankrijk, bij voorkeur met een riviertje en bos in de omgeving… om te wandelen :+

Dit weekend vele campings gevonden maar er is te veel keus. Maar geen waarvan wij zeggen “daar willen wij heen” (of ze zijn nog niet open in de meivakantie).

Ook wij zullen graag tips willen hoe jullie campings zoeken.
Wat ikzelf al gedaan heb
- in dit topic op “Frankrijk “ gezocht
- DuckDuck: small campings France
- DuckDuck: adults only camping France
- DuckDuck: best campings France
- DuckDuck: hiking france. En dan op maps inzoomen en naar campings zoeken

Wij vinden het ook lastig om een beslissing te maken waar wij achter staan…

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:52
streamnl schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:02:
[...]

Ik dacht in begin “is dit mijn bericht? Ik kan niet herinneren dat ik dit getypt heb”. Toen las ik het laatste gedeelte en toen wist ik dat het niet mijn bericht was.

Wij zijn namelijk ook zoekend naar een kleinschalige camping in Zuid-Frankrijk, bij voorkeur met een riviertje en bos in de omgeving… om te wandelen :+

Dit weekend vele campings gevonden maar er is te veel keus. Maar geen waarvan wij zeggen “daar willen wij heen” (of ze zijn nog niet open in de meivakantie).

Wat ikzelf al gedaan heb

probeer eerst Zuid-Frankrijk te definiëren, dat loopt van Italië tot Spanje, daarna een beetje kijken tot waar je een beetje wil zitten: bepaalde stad, bepaald natuurgebied, afstand tot iets. En dan met Google maps op campings gaan zoeken totdat je iets heb gevonden.

Ik zit meestal ergens in de Franse bergen bij een bepaald gebied (Mercantour, Ecrins etc) en ga dan in dat gebied dus zoeken. Vaak moet het dan bv in de buurt/aan een wandelroute liggen die we willen gaan doen. Hoe minder sterren de camping heeft, des te groter de kans dat het niet druk is ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-03-2022 07:19 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:57
[...]

Wat ikzelf al gedaan heb

Ik zoek onze camping altijd uit op https://www.eurocampings.nl/
Hier kun je per regio filteren, en ook op grote camping / etc etc

Wij gaan dit jaar naar " Camping le Clou" in de Dordogne. Ook een klein schalige camping.
Vorig jaar zaten we in de buurt van Gap ( randje Franse Alpen ) op camping, Les rives du lac .
Hier zit een meertje bij, en je kunt er goed wandelen / hiken / MTB , gezien je aan de rand van de Alpen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:10
Androo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:18:
[...]

Ik zoek onze camping altijd uit op https://www.eurocampings.nl/
Hier kun je per regio filteren, en ook op grote camping / etc etc

Wij gaan dit jaar naar " Camping le Clou" in de Dordogne. Ook een klein schalige camping.
Vorig jaar zaten we in de buurt van Gap ( randje Franse Alpen ) op camping, Les rives du lac .
Hier zit een meertje bij, en je kunt er goed wandelen / hiken / MTB , gezien je aan de rand van de Alpen zit.
Ik zou Le Clou ook weer niet kleinschalig noemen hoor! Wel heel leuk en gezellig, in 2018 geweest en een superleuke tijd gehad ook voor de toen nog kleine kinderen. Aanradertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Bommes schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:07:
Gekocht..
[Afbeelding]

Een Lander 474 Pierre Cardin uit 86.
Inclusief (winter)voortent en luifel
Van de 2de eigenaren, minutieus onderhouden, binnen gestald geweest, compleet origineel nog.
Niet alleen gewassen met ook echt gepoetst zeg maar.
Laatste 2 jaar niet gebruikt geweest ivm de gezondheid van de huidige eigenaar (82 jaar oud).
[Afbeelding]

Mooi (vinden wij dan toch) fris licht interieur
[Afbeelding]

Met badkamertje
[Afbeelding]

Klein 2de zithoekje waarboven een bed naar beneden geklapt kan worden. Samen met het zitje vormt zich dan dus een stapelbed.
[Afbeelding]

Op de foto's lijkt het wat geler aan de binnenkant. In werkelijkheid is het wit, grijs en blauw.
[Afbeelding]

Dit is een speciale uitvoering, maar 16 van in NL verkocht.
Koste nieuw in '86 Fl.36.000 waar mede er voor zorgde dat er zo was weinig van zijn verkocht. En ook uiteindelijk de productie gestopt is.
Dit was dus eigenlijk de ondergang van het merk Lander.
A.s. zaterdag gaan ik het ding ophalen, nu is het zaak om onze huidige Lander netjes te wassen, op te ruimen en te verkopen.
Leuk man, gefeliciteerd! Altijd mooi zo'n unieke caravan tussen al het Hobby, Knaus en Dethleffs (guilty...) geweld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Gekocht..
[Afbeelding]

...
[Afbeelding]
Echt stukken beter dan de 'meubelfabriek Oisterwijk' eiken interieurs die je meestal bij 2e hands caravans ziet. #generaliserend
Maar, een designer caravan, ik wist niet dat ze bestonden. :+

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:57
dajappie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Ik zou Le Clou ook weer niet kleinschalig noemen hoor! Wel heel leuk en gezellig, in 2018 geweest en een superleuke tijd gehad ook voor de toen nog kleine kinderen. Aanradertje.
haha misschien is onze defenitie van Kleinschalig iets anders ;)
Ik vind tot ~300 plekken nog wel kleinschalig haha.

Goed om te horen dat het een leuke camping is! ben benieuwd deze zomer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anitaatje12
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05-2022
T-8one schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:40:
[...]

Nog tips hoe je zo'n camping vindt? ;)
Wij zoeken iets kleinschaligs voor deze zomer in zuidfrankrijk, bij voorkeur met een riviertje en bos in de omgeving voor de kids (10 en 12). Een een vuurtje mogen stoken wordt ook altijd erg gewaardeerd.
Iets wat mijn schoonzus altijd doet: kijken op google maps in de regio waar je wil zitten en dan ver inzoomen. Dan inderdaad kijken of je een website kan vinden en als die slecht is dan wagen ze het er op ;) Meestal hebben ze dan een lijstje van een aantal campings en rijden ze langs om te kijken wat het beste is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Androo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:30:
[...]

haha misschien is onze defenitie van Kleinschalig iets anders ;)
Ik vind tot ~300 plekken nog wel kleinschalig haha.

Goed om te horen dat het een leuke camping is! ben benieuwd deze zomer :)
oef dat is inderdaad wel een andere definitie van kleinschalig... (bij mij is dat een factor 10 kleiner..)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 16:28

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Bommes Gefeliciteerd met de mooie aankoop! Ik ben benieuwd hoe deze gaat bevallen!

Alleen moet je nu nog wel een blauwe auto kopen om het kleurschema weer te laten matchen ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Yukkie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:52:
@Bommes Gefeliciteerd met de mooie aankoop! Ik ben benieuwd hoe deze gaat bevallen!

Alleen moet je nu nog wel een blauwe auto kopen om het kleurschema weer te laten matchen ;)
Pierre Cardin heeft ook auto's ontworpen. Deze komt qua kleurstelling wel in de buurt.
Nu nog een trekhaak erop :o
Afbeeldingslocatie: https://hagerty-media-prod.imgix.net/2020/12/Screen-Shot-2020-12-29-at-11.02.08-AM.png?auto=format%2Ccompress&ixlib=php-3.3.0&w=1477

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Anitaatje12 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Iets wat mijn schoonzus altijd doet: kijken op google maps in de regio waar je wil zitten en dan ver inzoomen. Dan inderdaad kijken of je een website kan vinden en als die slecht is dan wagen ze het er op ;) Meestal hebben ze dan een lijstje van een aantal campings en rijden ze langs om te kijken wat het beste is.
Slechte HTML website is inderdaad een goede referentie :D

Eigenlijk zijn mijn vriendin en ik er na 12 jaar nog niet over uit dat we in het hoogseizoen moeten ivm kinderen en dan vooraf moeten boeken. Liever zouden we de tent achterin de auto gooien en voor het hoogseizoen op de bonnefooi richting de middelandse zee rijden zonder verder plan.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

[...]

Wat ikzelf al gedaan heb

In de mei vakantie zal je nog niet heel veel kinderen aan treffen in Zuid Frankrijk op de campings.
Dat is toch net wel slag te ver rijden voor de meeste mensen uit NL voor 1 weekje vakantie met een auto vol met kinderen.
Dat zoek criteria zou je dus buiten het hoogseizoen kunnen laten vervallen.
Ik weet niet het in Frankrijk is met kamperen bij de boer.
In Italië kom je via Agriturismo's vaak op mooie rustige plekjes terecht.

Wat ik in mijn kampeer jaren wel heb geleerd is dat je vaak een camping niet echt goed kunt beoordelen op de site/reviews/foto's
Plekjes die op voorhand helemaal fantastisch leken bleken in de praktijk echt klote en andersom.
Soms heb je ineens met een chagrijnige eigenaar van doen, blijkt de camping gevuld met tokkies, hangt er een graflucht van een of ander bedrijf uit de buurt, enz, enz.
Aan de andere kant van het spectrum tref je ineens een camping die er op het eerste oog rommelig en maar wat shabby uit ziet en dat blijkt een heerlijk plekje.

Om te zoeken gebruik ik googlemaps, diverse camping sites (ACSI en de ANWB) en soms een specifieke zoek opdracht: kamperen bij de boer, bij een wijnproducent, bij een dorp, een rivier, meertje, enz.
Net wat de wensen zijn.

En als ik alleen onderweg ben met de motor heb ik weer hele andere eisen en wensen dan wanneer ik met vrouw + kind + caravan op pad ben.
Met de motor wil ik toch wel wel graag op loop afstand van wat te eten zitten zodat ik na een dag rijden mijn tent kan opzetten en naar een restaurant kan sjokken.
Met vrouw, kind, caravan en auto maakt me dat niet zo veel uit, dan wil ik een supermarkt op een minuutje of 5 a 10 in de buurt hebben, wat ruimte op de camping plekken en een zwembadje.

[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 28-03-2022 10:32 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Oh zag net deze voorbij komen:
https://www.domaineaupiet.nl/
Voldoet wel aan veel van de wensen van de rust zoekers hier denk ik zo.
Wel wat ver rijden misschien ;) voordeeltje: je hoeft er geen Frans te spreken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
harley schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:29:
@Deveon ook die is maar 2.05 lang, dat houdt gewoon in dat ik tegen het doek aanlig en dat wil ik niet. Heb nu een ouderwets katoen driehoektentje voor als ik alleen op pad ga, die is ik schat 2,5x1,3 en dat is qua afmeting ideaal. Alleen wel relatief groot om mee te nemen vanwege het dikke kwaliteit kuipzeil en doek ivm aluminium stokken. Die pull up tenten zien we wel goed uit maar door de constructie ook niet echt heel compact
Kijk hier maaar even naar @harley

https://luxeoutdoor.de/de/Hexpeak-f6a.html

of wat zwaarder maar ook nog meer ruimte

https://www.robens.de/nl-...oor-tenten/green-cone-prs

Of ben je meer opzoek naar echte trekkers-achtige tenten zoals deze?

https://www.robens.de/nl-nl/shop/outdoor-tenten/pioneer-3ex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Sethro schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 19:25:
[...]

Vandaag even rondje winkels gedaan. Die Outwells vallen af want die missen echt iets gezelligs. Door grijze dak komt er kil licht binnen.

Positief werden we verrast door de Redwood Navarro Air 310. Die is nog redelijk compact en heeft echt een grote fijne buitenruimte als de luifel erop zit. Heeft binnen ook nog een extra wand erin waardoor het wat knusser wordt.

Decathlon 6.3 ook een goede optie maar toch wat logger en door gebrek aan voortent en luifel heb je niet echt een buitenruimte. En de grote binnenruimte heeft echt iets nodig om beetje in te delen en knusser te maken.

Nu nog even kijken welke alternatieven er nog meer zijn.
Gekozen voor de Redwood, ook nog even naar vergelijkbare Bardani gekeken maar daar is alles toch niet even wat minder uitgevoerd tegenwoordig. Dunner grondzeil, dunner doek, geen gekoppelde buizen waardoor alles net even wat minder strak staat.

We waren er volgens ons gevoel vroeg bij maar van veel tenten is de voorraad bijna op volgens de Vrijbuiter meneer. We namen zelfs de laatste luifel mee.

Pas eind juli / augustus kregen ze nog wat binnen maar dat was dan in andere kwaliteit, meer zoals de Bardani's. En ook beperkt in aantallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Gekocht..
[Afbeelding]

Van de 2de eigenaren, minutieus onderhouden, binnen gestald geweest, compleet origineel nog.
Niet alleen gewassen met ook echt gepoetst zeg maar.
Laatste 2 jaar niet gebruikt geweest ivm de gezondheid van de huidige eigenaar (82 jaar oud).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met badkamertje
[Afbeelding]

Klein 2de zithoekje waarboven een bed naar beneden geklapt kan worden. Samen met het zitje vormt zich dan dus een stapelbed.
[Afbeelding]

Op de foto's lijkt het wat geler aan de binnenkant. In werkelijkheid is het wit, grijs en blauw.
[Afbeelding]

Dit is een speciale uitvoering, maar 16 van in NL verkocht.
Koste nieuw in '86 Fl.36.000 waar mede er voor zorgde dat er zo was weinig van zijn verkocht. En ook uiteindelijk de productie gestopt is.
Dit was dus eigenlijk de ondergang van het merk Lander.
A.s. zaterdag gaan ik het ding ophalen, nu is het zaak om onze huidige Lander netjes te wassen, op te ruimen en te verkopen.
Mooie caravan (y)

Veel kampeerplezier toegewenst, en mag de Capture deze trekken :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@aReaRe ja, de Captur mag 1200 kg trekken, deze caravan mag 1050kg wegen.
Op papier dus geen probleem, wat betreft stabiliteit verwacht ik ook geen problemen, de auto weegt op een vakantie rit denk ik iets rond de 1400kg.
Voordeel is dat de Landers ook wel bekend staan om het goede sporen/volgen achter de auto.
In de praktijk zal het vermogen niet over houden in de bergen maar voor aankomend jaar is dit nog voldoende.

Maar .. altijd een maar.. ik zag net hier om de hoek een hele toffe Renault 25 uit 1987 te koop staan, helaas niet de V6 versie maar de 2.0 met (ik dacht) 100pk lukt ook nog wel.
Mooi ding, enorme leren zachte Franse stoelen er in. Al met trekhaak..dus klaar om te gaan. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/5~sAAOSweHtiAqaM/$_86.JPG

Daar zie ik mezelf wel mee naar Zuid Frankrijk rijden deze zomer. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Inmiddels de vakantie voor de zomer geboekt.

We gaan 2 weken in een tent op een camping in Oostenrijk.
Voorheen was het meestal een weekje, dus hoefde er niet zoveel mee. Dit seizoen ook een grotere tent waar we in kunnen staan en willen we ook een aantal dagen bij de tent gaan koken.

Om wat spulletjes koel te houden, willen we ook iets van een koelkastje/koelbox... Ik zie een aantal verschillende systemen; passief, electrisch, gas...
Waar moet ik hierbij op letten??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

@GeleFles koelkasten/boxen:
De versies met ventilator en peltierelement zijn vaak de goedkoopste en werken meestal ook maar meh..
Maken ook redelijk wat lawaai door de ventilator die altijd draait boven op.
Zijn wel erg goedkoop, soms zelfs voor rond de 20 euro te vinden in de aanbieding. Werking is dan ook navenant.. MEH met hoofdletters.

De campingkoelkastjes die op 12 volt/230volt en gas werken (absorptie principe), werken redelijk tot goed.
Zodra het erg warm is buiten loop je tegen de beperking aan dat ze vaak maar tot 20/25 graden onder de omgevingstemperatuur kunnen koelen.
Nadeel is ook dat ze best wat warmte produceren in de tent, zeker bij gebruik op gas.
Overigens is het dan niet aan te raden om het ding in de tent te zetten ivm de uitlaat van de verbanding die dan ook in de tent aanwezig is.

Dan heb je nog de compressor varianten, altijd werkend op maar 1 bron: 12 of 230 volt.
Prijzig maar werking gelijk aan thuis, maakt niet uit hoe warm het is die dingen koelen altijd.
Ook zijn deze hoorbaar, in de tent of caravan kan dit irritant zijn, maar net de vraag of je er last van hebt.

Wat je het meeste tegen zult komen zijn die koelkastjes met de klep boven op, werkend op 12/230 volt en gas.
Als ik nu los iets bij zou kopen zou het ook dat zijn.
Redelijk goede prijs/kwaliteit: kosten/koelingscapaciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@GeleFles Op YouTube hebben de wat grotere kampeerzaken alvast wat verschillen uitgelegd...

Zelf recent ook een koelbox aangeschaft. Belangrijk om voor jezelf te overwegen;
- Hoeveel liter inhoud heb ik minimaal nodig;
- Hoeveel ruimte (buitenmaat) heb ik in de auto;
- Wil je ook actief koelen in de auto (12volt), of is op de kampeerplek (230volt of gas) ook voldoende;
- Ga je naar warme oorden (meer koelvermogen nodig);
- Is geluid een belangrijke factor;

Ik heb een Mestic MCC-35 aangeschaft, maar dit is best een prijzig apparaat. Kan me voorstellen dat dit een keuze is die niet iedereen zou maken..

De inhoud is met 35L voor ons wel voldoende, de buitenmaat is daarnaast ook relatief beperkt (hij gaat in de auto). Hij heeft een 12volt compressor. Voor werking op 230volt heb je wel een (externe) adapter nodig, die heb ik er dus ook bij. Koelboxen op 12volt compressor zoals deze zie je weinig.

De meeste koelboxen hebben een 230volt compressor plus een 12volt thermo-elektrisch gedeelte. Dat noemen ze dan hybride. Een koelbox zoals de bekende Mobicool MB40 (schijnt een heel goede koelbox te zijn overigens) werken op die manier. Voordeel is dat ze goedkoper zijn. Nadeel is dat je verschillende technieken hebt dus deze boxen meer ruimte innemen en de werking op 12volt is redelijk, maar wel minder.

Edit: Wij zijn ook een keer gaan kamperen in Toscane met zo'n thermo-elektrische koelbox. Die hebben qua buiten-/binnenmaat ook een goede verhouding, maar ik kreeg m'n biertje er echt niet koel uit en hij maakte een hoop lawaai... Vond het eigenlijk maar een zinloos ding, dus..

Toen maar rode wijn gedronken :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 28-03-2022 14:40 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wij kamperen al jaren zonder koelkast 8) Wellicht zijn we daarin een uitzondering maar we hebben het nooit als een probleem ervaren.
Bij 9 van de 10 campings staat een algemene koelkast die we gebruiken voor een pak melk en een biertje.
En anders is 2 weken zonder koelkast ook geen ramp. Een koud biertje op het terras is ook prima.

Die bekende blauwe koelboxen met koelelement in het deksel geeft een hoop vocht en rommel. Daarnaast ook niet echt koud en neemt teveel ruimte in m'n auto in beslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 21:11
Cheesy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:38:
Wij kamperen al jaren zonder koelkast 8) Wellicht zijn we daarin een uitzondering maar we hebben het nooit als een probleem ervaren.
Bij 9 van de 10 campings staat een algemene koelkast die we gebruiken voor een pak melk en een biertje.
En anders is 2 weken zonder koelkast ook geen ramp. Een koud biertje op het terras is ook prima.

Die bekende blauwe koelboxen met koelelement in het deksel geeft een hoop vocht en rommel. Daarnaast ook niet echt koud en neemt teveel ruimte in m'n auto in beslag.
Zorgen dat je naast een beekje zit :) .
Toch is het wel een bijzonder, ze kijken me iedere keer nog steeds raar aan als ik geen stroom hoef op de campings waar dit niet standaard meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Helder, thanks!

Dan ga ik mijn zoektocht in ieder geval filteren naar compressor koelboxen. Dan eens zien of we dat de investering waard vinden.
We zullen het vooral gebruiken om wat drankjes te koelen en wat voedsel wat savonds of de volgende dag op de gril gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bijkomend voordeel van een compressor koelbox is dat het eigenlijk gewoon een kleine versie van je koelkast thuis is. Ook geschikt voor (tuin)feestjes dus 8).
ocrammarco schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Toch is het wel een bijzonder, ze kijken me iedere keer nog steeds raar aan als ik geen stroom hoef op de campings waar dit niet standaard meer is.
Ik heb een 80 kWh accupakket met 230V omvormer bij me, dus ik zou het ook wel even vol kunnen houden op een plaats zonder stroomaansluiting :P

Maar goed, energie heb je wel nodig. Of je nu hout sprokkelt voor een vuurtje, gasflessen bij je hebt, benzinebranders, zonnepanelen met accu's, elektrische auto's, of gewoon je mooie blauwe CEE-stekker in het stroompunt op de kampeerplek aansluit... Voor ieder wat wils.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ocrammarco schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Haha, dat doet me denken aan zo'n 10 jaar terug.
We hadden een krat pils in het beekje gezet, maar blijkbaar stroomde het zo hard dat we een dag later alle flesjes moesten opvissen. Sommige waren 300 meter verderop terechtgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:44
Ik heb juist net een kleine koelkast (Klarstein Yummie) gekocht voor vooral het voorseizoen *O*

De koelkast in de caravan is een absorptiemodel zoals je dat meestal ziet (in nieuwere caravans gelukkig steeds minder). Hij doet het maar verbruikt in verhouding natuurlijk veel stroom. Tevens duurt het lang voor hij op temperatuur is, is de ruimte beperkt en bij heel warm weer is het maar net aan te doen. Ik schroefde dan vaak de roosters eraf, meer ruimte voor de lucht om te circuleren.

Daarom nu een kleine compressor koelkast erbij, in het voorseizoen kan deze aan blijven als we niet op de camping zijn. Deze verbruikt aanzienlijk minder stroom (en die moet ik in het voorseizoen los afrekenen op basis van verbruik) en is ook een heel stuk ruimer.

Denk dat ik hem in de zomer, als we kamperen want dat doen we niet elk jaar, ook mee ga nemen ipv de koelbox. Die blauwe vriend is leuk om een paar graden te koelen, maar mist simpelweg de kracht om het echt koud te krijgen. Qua ruimte maakt het niet zo gek veel uit allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 28-03-2022 15:02 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
JanHenk schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:28:
@GeleFles Op YouTube hebben de wat grotere kampeerzaken alvast wat verschillen uitgelegd...

Zelf recent ook een koelbox aangeschaft. Belangrijk om voor jezelf te overwegen;
- Hoeveel liter inhoud heb ik minimaal nodig;
- Hoeveel ruimte (buitenmaat) heb ik in de auto;
- Wil je ook actief koelen in de auto (12volt), of is op de kampeerplek (230volt of gas) ook voldoende;
- Ga je naar warme oorden (meer koelvermogen nodig);
- Is geluid een belangrijke factor;

Ik heb een Mestic MCC-35 aangeschaft, maar dit is best een prijzig apparaat. Kan me voorstellen dat dit een keuze is die niet iedereen zou maken..

De inhoud is met 35L voor ons wel voldoende, de buitenmaat is daarnaast ook relatief beperkt (hij gaat in de auto). Hij heeft een 12volt compressor. Voor werking op 230volt heb je wel een (externe) adapter nodig, die heb ik er dus ook bij. Koelboxen op 12volt compressor zoals deze zie je weinig.

De meeste koelboxen hebben een 230volt compressor plus een 12volt thermo-elektrisch gedeelte. Dat noemen ze dan hybride. Een koelbox zoals de bekende Mobicool MB40 (schijnt een heel goede koelbox te zijn overigens) werken op die manier. Voordeel is dat ze goedkoper zijn. Nadeel is dat je verschillende technieken hebt dus deze boxen meer ruimte innemen en de werking op 12volt is redelijk, maar wel minder.

Edit: Wij zijn ook een keer gaan kamperen in Toscane met zo'n thermo-elektrische koelbox. Die hebben qua buiten-/binnenmaat ook een goede verhouding, maar ik kreeg m'n biertje er echt niet koel uit en hij maakte een hoop lawaai... Vond het eigenlijk maar een zinloos ding, dus..

Toen maar rode wijn gedronken :Y)
Waarom heb je voor deze gekozen en niet de Mobicool MCF40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 12:10
Hoppa. Zomer weer veranderd

Wilden eerst naar Portugal, maar heb uiteindelijk maar 2 weken en 4 dagen. En wil daarvan niet 4 dagen rijden. Dus nu lekker naar Normandie. Enkel nog keuze maken tussen caravan of tent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Komen wij aan met 153L (incl vriesvak en groentela) 8)

Voorheen hadden we zo'n draagbare compressor koelkast: Dometic CoolFreeze CDF 18. Dit is 1 vd grootste die toentertijd bij ons in de auto nog met enig fatsoen tussen de achterbank en de voorstoel paste. Met 18 liter is hij groot genoeg voor de basis benodigdheden. Met omvormer (bijv. CoolPower EPS 817) ook geschikt voor 230v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:10
JanHenk schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:28:
@GeleFles
Mobicool MB40 prima ding, koelt als een dolle op 230V, op standje 1 bijna bevroren. Veel binnenruimte ook voor grote flessen. Wel loeizwaar en neemt flink wat ruimte in beslag. Als hij aanslaat dan hoor je het in een tent wel. Als de buitentemperatuur 's nachts niet te hoog is, dan gebeurt dat maar een paar keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Waarom heb je voor deze gekozen en niet de Mobicool MCF40?
Bij de lokale kampeerzaak niet op voorraad en de Mestic wel, die bovendien in de aanbieding was... Vrij eenvoudige reden dus. Anders had het waarschijnlijk een MCF40 geworden, inderdaad. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 21:11
JanHenk schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:51:
Bijkomend voordeel van een compressor koelbox is dat het eigenlijk gewoon een kleine versie van je koelkast thuis is. Ook geschikt voor (tuin)feestjes dus 8).

[...]

Ik heb een 80 kWh accupakket met 230V omvormer bij me, dus ik zou het ook wel even vol kunnen houden op een plaats zonder stroomaansluiting :P

Maar goed, energie heb je wel nodig. Of je nu hout sprokkelt voor een vuurtje, gasflessen bij je hebt, benzinebranders, zonnepanelen met accu's, elektrische auto's, of gewoon je mooie blauwe CEE-stekker in het stroompunt op de kampeerplek aansluit... Voor ieder wat wils.. :)
Ja dat is waar, in mijn geval benzine (of coleman vloeistof dat stinkt wat minder :-P). Mijn Coleman en de waard Albatros still going strong dus die heb ik bij me. Ooit zelf met exact dezelfde spullen begonnen als kind en ruim 35! jaar later doen ze het beide nog goed met zo goed als elk jaar kamperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
pirke schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:38:
Relatief nieuwe caravan?

Mijn ouders hebben ook zo'n geweldig grote koelkast, vooral het vriesvak is ideaal. Wij zijn een beetje aan het kijken voor een andere caravan en dat is 1 van de belangrijkste eisen: een grote compressor koelkast.

Maar aangezien wij op dit moment de caravan met name in het voorseizoen gebruiken (3 maanden op de camping) en in de zomervakantie juist anders vakantie vieren heeft het geen prio. Het kopen van een simpel klein koelkastje was een stuk voordeliger :7

Overigens ook een Zibro kachel gekocht via Marktplaats *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tot een tijdje terug:

* Op de camping met stroom: compressor-koelkast
* Als (ook) je graag op plekken zonder stroom kampeert: absorptie-koelkast op gas, die je aan de stroom hangt waar het kan
* Peltier-koelbox eventueel voor een dagje uit, of je verse aankopen koel te houden in de auto als de supermarkt drie kwartier rijden is

Maar inmiddels denk ik dat zelfs op plekken zonder stroom in veel gevallen een compressor-koelkast beter is, maar dan met een zonnepaneeltje. De absorptie-koelkast begint dan wel een echte niche te worden.

Wij hebben zo'n Mobicool, fantastisch apparaat. Inderdaad wel zwaar en volumineus.

Eventueel kan je ook nog voor 109 euro een Ikea koelkastje overwegen: https://www.ikea.com/nl/e...estanding-white-10496953/

[ Voor 17% gewijzigd door eamelink op 28-03-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Hopjesvla79 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:17:
[...]

probeer eerst Zuid-Frankrijk te definiëren, dat loopt van Italië tot Spanje, daarna een beetje kijken tot waar je een beetje wil zitten: bepaalde stad, bepaald natuurgebied, afstand tot iets. En dan met Google maps op campings gaan zoeken totdat je iets heb gevonden.

Ik zit meestal ergens in de Franse bergen bij een bepaald gebied (Mercantour, Ecrins etc) en ga dan in dat gebied dus zoeken. Vaak moet het dan bv in de buurt/aan een wandelroute liggen die we willen gaan doen. Hoe minder sterren de camping heeft, des te groter de kans dat het niet druk is ;)
Jij weet elk jaar waar je naartoe gaat?
Bij ons is het dit jaar 'zuid frankrijk' veel specifieker zijn we niet. :D

Vanavond hier meer eens doorheen bladeren: http://www.kamperen-bij-d...rencamping-frankrijk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pirke schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:38:

<> Dometic CoolFreeze CDF 18. Dit is 1 vd grootste die toentertijd bij ons in de auto nog met enig fatsoen tussen de achterbank en de voorstoel paste. Met 18 liter is hij groot genoeg voor de basis benodigdheden. Met omvormer (bijv. CoolPower EPS 817) ook geschikt voor 230v.
Die heb ik ook, en dat ding kan tot -18 (in)vriezen dus in het ergste geval gebruik je die voor je koelelementen :+
Maar, ideaal ding, heel veel vermogen om dingen te koelen (ipv koel te houden zoals in een koelbox) en verbruik is zeer laag.

Ik zou niet zonder koelkast willen of kunnen - teveel regionale markten met kaasjes, vis en zeefruit etc die het bij 20+C al snel minder goed doen.
En het traditionele biertje bij aankomst geniet ik liefs gelijk koud.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:33
dajappie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Mobicool MB40 prima ding, koelt als een dolle op 230V, op standje 1 bijna bevroren. Veel binnenruimte ook voor grote flessen. Wel loeizwaar en neemt flink wat ruimte in beslag. Als hij aanslaat dan hoor je het in een tent wel. Als de buitentemperatuur 's nachts niet te hoog is, dan gebeurt dat maar een paar keer.
Die hadden / hebben wij ook, gebruikte we in de tent. Inderdaad wel loeizwaar en log. Maar werkte als een dolle, die gebruikten we nu vooral voor het ontdooien van de koelkast, maar nu we een nieuwe koelkast hebben hoeft dat ook niet meer haha. Enkel voor verjaardagen gaat die eigenlijk nu nog aan...

De onze in de caravan is ook 150liter ofzo, standaard in Hobby, initieel koelen is wat traag maar verder doet ie t prima.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Die heb ik ook en werkt inderdaad heel erg goed. Nu staat hij in de schuur als bierkoeler voor in de zomer. Hij slaat overigens wel vaker dan een paar keer per nacht aan, aan de lopende band en stil is hij gewoon niet. Niet dat je er wakker van ligt, maar hij is zeker merkbaar.

In m'n vouwwagen zit nu een absorptie, ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Het koelt een stuk minder snel had ik alvast gemerkt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Ik dacht: thanks voor de link, ik heb vanavond ook wat te doen.
Maar.. tjeemig wat een onhandige manier van campings verzamelen.
Op alfabet van de plaatsnaam.
Geen enkele sortering op departement of streek, of een overzichtje op een kaartje.
En ook bij de paar linkjes waar ik tot nu toe op geklikt heb is er in de beschrijving niets te vinden over wat voor boeren bedrijf het betreft.
Als dat al zo is want er waren er ook bij waarbij het enkel ging om een terrein waar vroeger en boerderij was.

Evengoed geef ik niet zo snel op, maar klik ik vrolijk verder.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one

T-8one

Bommes schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:42:
[...]

Ik dacht: thanks voor de link, ik heb vanavond ook wat te doen.
Maar.. tjeemig wat een onhandige manier van campings verzamelen.
Op alfabet van de plaatsnaam.
Geen enkele sortering op departement of streek, of een overzichtje op een kaartje.
En ook bij de paar linkjes waar ik tot nu toe op geklikt heb is er in de beschrijving niets te vinden over wat voor boeren bedrijf het betreft.
Als dat al zo is want er waren er ook bij waarbij het enkel ging om een terrein waar vroeger en boerderij was.

Evengoed geef ik niet zo snel op, maar klik ik vrolijk verder.. ;)
Eens, vreselijke site, maar, slechte website goeie camping.😉
Anitaatje12 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:33:
@Gonadan thanks het is ook een leuke en fijne caravan.
Die we hebben gekocht toen we met zijn 2tjes waren, dus zonder dochtertje.
(Een mini Bommes stond wel in de planning maar wilde niet lukken)

We hebben het caravannetje na aanschaf compleet opgeknapt.
Waarbij we echt van 2 personen op reis zijn uit gegaan.
Vast bed achterin, met 2 lattenbodems (0,7x2.0m keer 2)
Onderweg dus niet terug om te bouwen naar zit hoek (we hebben alle onderdelen nog wel)
2 persoons zitje voorin, de badkamer/wasruimte er uit gehaald om meer beweeg ruimte te krijgen.
Klein keukentje en wat kastjes.

Met een simpel gordijn zou het ding ook wel voldoen voor 2 + kind want het voorste zitje is zo om te klappen naar een 1 persoons bed.
En met een gordijn afsluitbaar te maken.
Maar we wilde gewoon wat meer ruimte.

En ik schreef het hier al eerder: mijn vrouw wilde eigenlijk de helft van de vakantie in een appartement/hotel en de andere helft kamperen.
Om volledig te kamperen moest er meer ruimte komen in de caravan.
Zo gezegd zo gedaan ;) 8)

Zoals @harley ook al zegt, deze "nieuwe" is een stukje langer en mag ook met wegen.
Wat wel fijn is met een op groeiend kind wat mre gaat.
Ah, uitbreiding is wel een goede reden inderdaad. Van die nieuwe is vast ook wat leuks te maken hoor, maar dat geel was zo schattig. <3

Nog even een rant: wanneer gaan ze kappen met die drang om een tegelplateau op een kampeerplaats 'handig' te noemen? Zelfs leuke boerderijcampinkjes schuiven steeds meer die kant op. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Gonadan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:19:
[...]
Nog even een rant: wanneer gaan ze kappen met die drang om een tegelplateau op een kampeerplaats 'handig' te noemen? Zelfs leuke boerderijcampinkjes schuiven steeds meer die kant op. }:|
Dat is toch duidelijk ? Dan zet iedereen het op dezelfde plek, en zie je die kaalgekampeerde plekken niet zo...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Zie dat de winkel voorraden bij decathlon van die F&B opblaasbare tent 4.1 bijna op zijn.
Ik mag hopen dat dat niet de laatste tenten zijn en de winkel voorraden nog worden bijgevuld eerdaags?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Harribo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:54:
Zie dat de winkel voorraden bij decathlon van die F&B opblaasbare tent 4.1 bijna op zijn.
Ik mag hopen dat dat niet de laatste tenten zijn en de winkel voorraden nog worden bijgevuld eerdaags?
Seizoen 2023 pas :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:20:
In m'n vouwwagen zit nu een absorptie, ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Het koelt een stuk minder snel had ik alvast gemerkt.
Werkt op zich wel goed, maar een tip is niet teveel warm spul tegelijk erin zetten. Ik koel altijd voor in de koelbox, dat scheelt een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

T-8one schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Eens, vreselijke site, maar, slechte website goeie camping.😉

[...]
Ooit in Italië aan het Comomeer in een B&B overnacht toen we met de auto onderweg waren naar Toscane.
Op hun website was het een Bad & Breakfast, niet gelogen.. :P
We hadden gereserveerd, wat ze schijnbaar vergeten waren want toen we aankwamen schrokken ze zichtbaar.
Er werd wat gerommeld, de kamer werd vliegensvlug "schoon" gemaakt.
Lees: het raam werd open gezet, het bed opgeklopt en wat stoelen werden uit die kamer op de gang gezet.
Die avond zaten de schorpioentjes in de wasbak.. De opvolgende ochtend kregen we als ontbijt de restjes brood van de avond er voor, enz.

Maar het was wel tof en nu veel jaren later nog steeds een hele leuke herinnering.

Na jaren met de camper, met eigen toilet en als het echt te ranzig op de camping was, ook de mogelijkheid om in de camper te douchen, is mijn eisen pakket wat minder geworden.
Als ik ergens enigszins vlak de camper neer kon zetten, er eventueel stroom was, watertank kon vullen en mijn toiletcasette kon legen vind ik het wel goed eigenlijk.

Hecht meer waarde aan de omgeving.
Al naar gelang de wensen van dat moment: bergen, een dorpje, stad, water, enz.

En nu is het leven weer anders, met een klein kindje, geen camper meer, een andere vrouw :P
* Bommes maakt een nieuw wensen lijstje.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Drardollan schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:14:
[...]

Werkt op zich wel goed, maar een tip is niet teveel warm spul tegelijk erin zetten. Ik koel altijd voor in de koelbox, dat scheelt een hoop.
En nog een tip @Gonadan lucht circulatie desnoods helpen.
Hoe beter de afvoer van warme lucht aan de achterzijde van de absorptie koelkast hoe beter de werking.
Desnoods met een paar stille pc ventilators
Oh en vlakke plaatsing, graag zo waterpas mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
@bommes bedankt voor her aanbod van je Darwin tent maar ik verwacht dat die echt te klein is

@zuma bedankt zal eens kijken naar die hexapeak of er reviews van te vinden zijn.

Wij hebben sinds vorig jaar de Mobicool mcf40 en ja hij maakt wat geluid, maar dat is vooral de ventilator die ik ergens ver weg op de achtergrond hoor. In ieder geval niet hinderlijk. Reden van deze is dat hij ook op 12v kan en een stuk compacter is dan die kubussen die toch wel veel ruime innam in de aanhanger. 12v nog niet getest of nodig gehad maar qua isolatie werkt ie goed aangezien het eten na 36 uur nog steeds koel was op de heenreis.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:48
Wat een verhalen over koelkasten en koelboxen.

De 50 jaar oude Electrolux absorptie koelkast in mijn Eriba doet het nog altijd uitstekend op 230V en gas. Op 12V heb ik het nooit geprobeerd. Thuis "voor-koelen" aan 230V en er voor vertrek een paar bevroren flesjes water in te leggen is goed genoeg om de inhoud 2 reisdagen koel te houden. Op de camping aan het gas of aan de 230V werkt het ding als een tierelier. Ook bij 35graden is het ding gewoon echt ijskoud.

Het is wel het allerkleinste model caravan-koelkast wat er ooit is gemaakt. Daarom hebben we ook een oude AEG-elektrolux absorbtie koelbox op de kop getikt. Die werkt op zich prima, maar koelt toch echt maximaal zo'n 20 a, 25 graden onder de omgevingstemperatuur. Das prima in het voor- en naseizoen, maar geeft in het hoogseizoen al snel zure melk en bedorven vlees/vis.

De combinatie van twee koelers werkt voor ons wel perfect. De koelbox gebruiken we voor fris/sap, water, bier, wijn. En het koelkastje voor vlees en zuivel. Zo doet het koelkastje met bederfelijke waren het extra goed, want er worden nooit 'warme' producten in gezet én hij gaat alleen voor en na de maaltijd even open. De koelbox met drinken gaat veel vaker open. En een fles cola of wijn uit de supermarkt is gewoon relatief warm, zeker als de super niet om de hoek zit. Waardoor de inhoud van de koelbox dus maar moeilijk continue goed gekoeld is. Maar das dan weer niet zo'n probleem omdat er toch niks bederfelijks in staat.

Bovendien staat de koelbox veel beter binnen handbereik dan het koelkastje in de kleine Eriba Puck.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 28-03-2022 22:52 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik wil van het jaar misschien er toch aan naar Portugal (region lisabon) te gaan rijden .. met de sleurhut ..

Hebben jullie tips voor de reis ? is het te doen (we kunnen beide rijden) mijn ouders deden de trip in 14 uur oid .. (met vouwwagen)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 28-03-2022 23:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
T-8one schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:26:
[...]

Jij weet elk jaar waar je naartoe gaat?
Bij ons is het dit jaar 'zuid frankrijk' veel specifieker zijn we niet. :D

Vanavond hier meer eens doorheen bladeren: http://www.kamperen-bij-d...rencamping-frankrijk.html
helemaal niet nee, maar wel als ik een camping ga zoeken, dan is de keuze voor het gebied al gemaakt . Vandaar dus misschien het gebied iets beter definiëren, dat maakt de zoektocht wat gemakkelijker. Ik ga niet een camping zoeken en zie dan wel waar die staat.. Maar ieder zo z'n tactiek.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
vso schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:14:
Ik wil van het jaar misschien er toch aan naar Portugal (region lisabon) te gaan rijden .. met de sleurhut ..

Hebben jullie tips voor de reis ? is het te doen (we kunnen beide rijden) mijn ouders deden de trip in 14 uur oid .. (met vouwwagen)
Vanaf Groningen is Lisabon ruim 2300km, dus vanuit Zuid Nederland ruim 2000km, ik weet niet hoe je dat in 14 uur wilt doen. Ik zou er lekker twee dagen van maken, of nee, ik zou er een week over doen. Bij ons gaat het vaak om de reis :+

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Himalaya schreef op maandag 28 maart 2022 @ 23:40:
[...]

Vanaf Groningen is Lisabon ruim 2300km, dus vanuit Zuid Nederland ruim 2000km, ik weet niet hoe je dat in 14 uur wilt doen. Ik zou er lekker twee dagen van maken, of nee, ik zou er een week over doen. Bij gaat het vaak om de reis :+
week is net te lang dan kan ik bij aankomst weer terug wil ook nog wat van de omgeving zien (kids gaan mee) en familie uit de USA land daar (geboorte plek)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 23:57
Het is een forse trip. Wij hebben met de vouwwagen ooit een keer in 1 ruk terug gereden 1100km. Dat was echt slopend. Voor iedereen. Echt niet fijn..

Daarna altijd in twee keer, met zo’n beetje max 700/800 op eerste reisdag. Dan is bij ons de lol er wel af.
Als je dan vroeg vertrekt (4u am). Is er nog tijd om even een duik te nemen op de tusenstop en uitgebreid te douchen (nu met caravan ook geen uitklapstress).

2x 1000km zou mij te gortig zijn. Ik zou dan liever 800/800/400 doen. Dan heb je wat meer hersteltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Harribo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:54:
Of je kijkt op Decathlon.fr en besteld hem daar en haalt hem ergens onderweg op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
GeleFles schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:10:

Voorheen was het meestal een weekje, dus hoefde er niet zoveel mee. Dit seizoen ook een grotere tent waar we in kunnen staan en willen we ook een aantal dagen bij de tent gaan koken.

Om wat spulletjes koel te houden, willen we ook iets van een koelkastje/koelbox... Ik zie een aantal verschillende systemen; passief, electrisch, gas...
Een box die flexibel is, is aan te bevelen dus gas en stroom (220 of 12V). Zie bijvoorbeeld: https://www.koelbox4you.n...2-volt-dc,230-volt-ac,gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:24:
@GeleFles koelkasten/boxen:

Nadeel is ook dat ze best wat warmte produceren in de tent, zeker bij gebruik op gas.
Overigens is het dan niet aan te raden om het ding in de tent te zetten ivm de uitlaat van de verbanding die dan ook in de tent aanwezig is.
Wij hebben jaren en jaren zo'n koelbox op gas in de voortent gehad, nimmer een probleem. Ventilatie is uiteraard belangrijk dan. Een tent is meestal meer dan voldoende geventileerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Ach en met een Zonnepaneel van ongeveer 180 a 200watt en een knappe Accu 90Ah kan je prima een elektrische koelbox aan de praat houden. Zoiets als deze: https://www.4wdshop.be/na...-twin-fridge-freezer.html ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53

Cheezus

Luiaard

En met de helft van dat paneel en accu lukt het ook prima om een koelbox voor 1/5e van die prijs te laten draaien: https://www.amazon.nl/Ele...id=pla-564664860659&psc=1

Belangrijk is dat je een koelbox neemt die op 12v op de compressor werkt en niet een 220v koelkast met een 12v peltier element voor een beetje koeling onderweg (veruit de meeste goedkopere 220v/12v koelboxen). Peltier wil je sowieso niet gebruiken als hoofdkoeling (koelt amper en maximaal een graad of 15 t.o.v. omgevingstemp), op zonne-energie is dat continue veel stroom aan het vreten terwijl een compressor alleen af en toe hoeft te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
harley schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:38:
@bommes bedankt voor her aanbod van je Darwin tent maar ik verwacht dat die echt te klein is

@zuma bedankt zal eens kijken naar die hexapeak of er reviews van te vinden zijn.
Hier een aardige review:
YouTube: The Luxe F6A Hex Peak and F8 Octapeak

Mocht je de middenpaal in het midden vervelend vinden dan kan ik nog de tip geven om een langere stok te nemen zoals die van de octapeak. Die kan je dan schuin zetten in de hexapeak f6, dus schuin naar achteren of schuin naar voren. Ik doe dit ook wel eens bij mijn mini-tipi's (ja ik heb er een aantal...)

De luxe tenten hebben ook nog eens een lus aan de top. Dus je kan ook twee stevige takken pakken en deze in de top aan elkaar knopen en dan de tent er aan hangen (de takken staan dan buiten om). Dan heb je helmaal geen stok in je tent. :+

[ Voor 40% gewijzigd door zuma op 29-03-2022 14:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
GeleFles schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:10:

Ruwweg heb je de volgende mogelijkheden:

- Met een peltier element, kunnen typisch (slechts) ca. 20 °C onder de buitentemperatuur koelen (en vaak ook zo'n 60 °C verwarmen!), werken alleen op (12V) gelijkspanning. Erg energie-inefficiënt, maar wel super goedkoop. Zelf heb ik zo'n koelboxje meestal in mijn auto (tijdens de vakantie) om boodschappen wat langer koel te houden, of om chocolade goed te houden bij tropische temperaturen. Hier draait doorgaans continu een ventilator, wat ze vrij irritant maakt om naast te slapen.
- Absorbtiekoelkasten, werken op 12V, 230 V en (eventueel op) gas. Meest veelzijdig, koelen beter dan peltier, ook erg bruikbaar wanneer je "off the grid" gaat. Qua prijs houden ze het midden tussen Peltier en Compressor. Vroeger erg populair, tegenwoordig zie je ze geloof ik minder. Van zichzelf erg stil, hooguit een beetje geborrel.
- Compressorkoelkasten, zelfde principe als thuis, duur wanneer ze ook op 12V moeten werken (vandaar ook de hybride variant van absorbtie op 12V en compressor op 230V), koelen het beste (veelal tot -20 °C), meest energie-efficiënt. Maar ook verreweg het duurst. Geluid is wat meer dan bij absorbtie, maar bij een goede niet storend.

Edit:
Uhh, wat @Bommes dus grotendeels ook zei 8) Echter, er zijn zeker wel compressorkoelkasten die zowel 12V als 230 V doen, ze zijn alleen reteduur.

[ Voor 10% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-03-2022 14:51 . Reden: Aanvullingen ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Wild Chocolate schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Edit:
Uhh, wat @Bommes dus grotendeels ook zei 8) Echter, er zijn zeker wel compressorkoelkasten die zowel 12V als 230 V doen, ze zijn alleen reteduur.
Zie m'n vorige post, de mobicool FR40 (of MCF40 heet ie tegenwoordig geloof ik) werkt ook op 12v als compressorkoelkast en is regelmatig voor <300 te koop. Nog steeds duur t.o.v. peltier maar stukken beter te doen dan bijna €1000 van jouw voorbeeld :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Wild Chocolate
Van die laatste categorie (12v compressor, w.o. de Dometic uit je link) zijn er wel wat goedkopere alternatieven;
- Mobicool MCF32/40 (volgens mij de populairste als deze categorie)
- Mestic MCC-25/35/40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Cheezus schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Zie m'n vorige post, de mobicool FR40 (of MCF40 heet ie tegenwoordig geloof ik) werkt ook op 12v als compressorkoelkast en is regelmatig voor <300 te koop. Nog steeds duur t.o.v. peltier maar stukken beter te doen dan bijna €1000 van jouw voorbeeld :o
Ja, klopt, had beter een goedkopere optie kunnen linken en die dan reteduur kunnen noemen 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:09
Bommes schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:09:
@aReaRe ja, de Captur mag 1200 kg trekken, deze caravan mag 1050kg wegen.
Op papier dus geen probleem, wat betreft stabiliteit verwacht ik ook geen problemen, de auto weegt op een vakantie rit denk ik iets rond de 1400kg.
Voordeel is dat de Landers ook wel bekend staan om het goede sporen/volgen achter de auto.
In de praktijk zal het vermogen niet over houden in de bergen maar voor aankomend jaar is dit nog voldoende.

Maar .. altijd een maar.. ik zag net hier om de hoek een hele toffe Renault 25 uit 1987 te koop staan, helaas niet de V6 versie maar de 2.0 met (ik dacht) 100pk lukt ook nog wel.
Mooi ding, enorme leren zachte Franse stoelen er in. Al met trekhaak..dus klaar om te gaan. :P

[Afbeelding]

Daar zie ik mezelf wel mee naar Zuid Frankrijk rijden deze zomer. 8)
Wat is de TTM van de Captur? Mijn broer heeft een Clio met dezelfde motor maar als je daar de maximale 1200KG achter hangt blijft er niet heel veel laadvermogen in de auto meer over :+

Komen doe je er wel met zo'n turbo torretje :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harribo
Besteld! Ben benieuwd.
Horgaas en Dark room erbij (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9JfIwb7bayDdlmMxLMjPiH_NJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71naqrmSB3AhMng5SidgYs28.jpg?f=fotoalbum_large

De grootste voorraad bij de decathlon begint begin april pas. Ik was te vroeg maar het lijkt mij zo'n fijne tent dat ik hem meteen maar besteld heb

[ Voor 14% gewijzigd door Harribo op 29-03-2022 15:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

nooberke schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Wat is de TTM van de Captur? Mijn broer heeft een Clio met dezelfde motor maar als je daar de maximale 1200KG achter hangt blijft er niet heel veel laadvermogen in de auto meer over :+

Komen doe je er wel met zo'n turbo torretje :9
2563kg
min de max 1050kg die de caravan mag wegen.
Dan blijft er 1513 max voor de auto over.
En laat die nou 1663kg max mogen wegen, dus kan ik net niet maximaal beladen.
Maar daar ga ik echt niet komen, auto gaat nooit die 1513kg halen.

Is het al zaterdag..?? (dan ga ik de caravan ophalen) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wild Chocolate schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:38:
[...]
Ruwweg heb je de volgende mogelijkheden:

- Met een peltier element, kunnen typisch (slechts) ca. 20 °C onder de buitentemperatuur koelen (en vaak ook zo'n 60 °C verwarmen!), werken alleen op (12V) gelijkspanning. Erg energie-inefficiënt, maar wel super goedkoop. Zelf heb ik zo'n koelboxje meestal in mijn auto (tijdens de vakantie) om boodschappen wat langer koel te houden, of om chocolade goed te houden bij tropische temperaturen. Hier draait doorgaans continu een ventilator, wat ze vrij irritant maakt om naast te slapen.
- Absorbtiekoelkasten, werken op 12V, 230 V en (eventueel op) gas. Meest veelzijdig, koelen beter dan peltier, ook erg bruikbaar wanneer je "off the grid" gaat. Qua prijs houden ze het midden tussen Peltier en Compressor. Vroeger erg populair, tegenwoordig zie je ze geloof ik minder. Van zichzelf erg stil, hooguit een beetje geborrel.
- Compressorkoelkasten, zelfde principe als thuis, duur wanneer ze ook op 12V moeten werken (vandaar ook de hybride variant van absorbtie op 12V en compressor op 230V), koelen het beste (veelal tot -20 °C), meest energie-efficiënt. Maar ook verreweg het duurst. Geluid is wat meer dan bij absorbtie, maar bij een goede niet storend.

Edit:
kwa prijs kan je beter een dometic gas/12v/230 ding van 2de hands sites afhalen die dingen zijn in mijn optiek onverwoestbaar en vervangings-onderdelen zijn relatief makkelijk te vinden mocht er iets toch begeven hebben ..

Als je toch stroom afneemt kan je beter een 230v systeem nemen .. zelfs ikea verkoopt ze en ze zijn ongeveer 100-125,- ik zou zelf het vriesvak vermijden als het even kan. (als ze klein zijn) ..

Zelf vind ik het wel fijn om ze van de grond te hebben, op een stabiel krukje oid .. een goeie neodium magneet met een haak is wel fijn om je handdoek/theedoek aan op te hangen. daarnaast een doek over je kruk heen zorgt ervoor dat wat eronder ligt ook nog relatief koel kan blijven, en de bovenkant is dan wel lekker als werkblad/opslag.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:38

-tom-562

Oliesjeik

vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:34:
[...]

kwa prijs kan je beter een dometic gas/12v/230 ding van 2de hands sites afhalen die dingen zijn in mijn optiek onverwoestbaar en vervangings-onderdelen zijn relatief makkelijk te vinden mocht er iets toch begeven hebben ..

Als je toch stroom afneemt kan je beter een 230v systeem nemen .. zelfs ikea verkoopt ze en ze zijn ongeveer 100-125,- ik zou zelf het vriesvak vermijden als het even kan. (als ze klein zijn) ..

Zelf vind ik het wel fijn om ze van de grond te hebben, op een stabiel krukje oid .. een goeie neodium magneet met een haak is wel fijn om je handdoek/theedoek aan op te hangen. daarnaast een doek over je kruk heen zorgt ervoor dat wat eronder ligt ook nog relatief koel kan blijven, en de bovenkant is dan wel lekker als werkblad/opslag.
Een tafelmodel koelkast is wel echt super onpraktisch en echt veel te lomp :P zo'n mobicool is echt ideaal (wij lenen hem altijd van m'n schoonmoeder 8)), die past b.v. gewoon op de achterbank of in de kofferbak van een station.
Harribo schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:47:
Besteld! Ben benieuwd.
Horgaas en Dark room erbij (y)

[Afbeelding]

De grootste voorraad bij de decathlon begint begin april pas. Ik was te vroeg maar het lijkt mij zo'n fijne tent dat ik hem meteen maar besteld heb
Daar ga je geen spijt van krijgen. Die verduisterende binnentent is ook echt ideaal 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:25:
Dat is toch duidelijk ? Dan zet iedereen het op dezelfde plek, en zie je die kaalgekampeerde plekken niet zo...
Nog nooit met een tent gekampeerd vermoed ik? Maar ja, deze opmerking onderschrijft wel mijn gevoel dat het kampeerleven opschuift. Veel campings groeien langzaam naar parkeerplaatsachtige bungalowdorpen waar gemak, consumptie en luidruchtig vertier de toon zet.
Locaties met rust, ruimte, natuur en nog relatief simpele voorzieningen worden steeds schaarser, of blijven bewust meer buiten beeld om die rust te kunnen houden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

-tom-562 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:55:
Een tafelmodel koelkast is wel echt super onpraktisch en echt veel te lomp :P zo'n mobicool is echt ideaal (wij lenen hem altijd van m'n schoonmoeder 8)), die past b.v. gewoon op de achterbank of in de kofferbak van een station.
dan heb je het grotere broertje .. ik bedoel deze https://www.ikea.com/nl/n...t-losstaand-wit-10496953/ 43 liter .. dat is ongeveer vergelijkbaar met een "camping" model ..

Nadeel van die camping dingen vind ik de gas aansluiting .. (steekt zo uit) .. voor de rest zijn ze inderdaad wel ideaal ..ik zet hem meestal dagje op zijn kop, dan weer recht en na een tijdje aan met wat koelelementen erin .. voordat ik vertrek vul ik hem met bevroren sap + andere meuk en dan direct in de auto en jassen eroverheen (niet aan) en gaan

We hebben een koelbox voor in de auto (voor onderweg) en een dompelaar voor heet water..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 20:48
Gonadan schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:18:
[...]

Nog nooit met een tent gekampeerd vermoed ik? Maar ja, deze opmerking onderschrijft wel mijn gevoel dat het kampeerleven opschuift. Veel campings groeien langzaam naar parkeerplaatsachtige bungalowdorpen waar gemak, consumptie en luidruchtig vertier de toon zet.
Locaties met rust, ruimte, natuur en nog relatief simpele voorzieningen worden steeds schaarser, of blijven bewust meer buiten beeld om die rust te kunnen houden.
Ik hoop inderdaad op het laatste, ik heb ontzettend veel moeite om een leuke camping te vinden in Nederland voor een weekendje. Ik heb persoonlijk een gigantische hekel aan de campings die meer op een parkeerplaats voor sleurhutten lijken. Dit lijkt vaak ook samen te gaan met een groot aandeel vaste staanplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Staatsbosbeheer campings zijn over het algemeen lekker rustig en natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
[...]
Ssst niet verder vertellen! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Anton2610 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Ik hoop inderdaad op het laatste, ik heb ontzettend veel moeite om een leuke camping te vinden in Nederland voor een weekendje. Ik heb persoonlijk een gigantische hekel aan de campings die meer op een parkeerplaats voor sleurhutten lijken. Dit lijkt vaak ook samen te gaan met een groot aandeel vaste staanplaatsen.
Ik ben zelf mijn halve leven lid van het NIVON, natuur vrienden.
Die hebben oa volgens mij gewoon nog ouderwetse campings. Kost ook niet veel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zuma
Anton2610 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Bij deze een eenmalig advies wat ik niet al te vaak geef omdat ik graag wil dat het ook rustig blijft >:)

SVR
Natuurkampeerterreinen
NTKC (niet voor caravans tenzij je niet anders kan en al een tijd lid bent)

Meer schrijf ik niet op

[ Voor 5% gewijzigd door zuma op 29-03-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
zuma schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:50:
[...]

Bij deze een eenmalig advies wat ik niet al te vaak geef omdat ik graag wil dat het ook rustig blijft >:)
Hahaha zoiets dacht ik ook al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
[...]

Ze zijn er juist nog wel en best veel. Maar je moet idd wel even zoeken en niet via een asci of anwb site. Maar ik zoek gewoon via google maps.

Nu ook weer ; normanide. camping, 27 plaatsen, scoort maar een 5.5 op kindvriendelijkheid (dus bij mij een 10 al daarvoor), klein meertje, wel wat afgezette plekken, maar daar hou ik ook wel weer van. Maar wel frankrijk, dus soms eten met de hele camping als je dat wilt. Maar dat vind ik meestal erg leuk en is goed om de taal op te pakken. En die fransen waarderen het heel erg als je idd meedoet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja ik heb niet voor niets het groene boekje en dat soort dingen, dus weet m'n weg wel te vinden. Maar de 'gewone' camping lijkt wel te verschuiven. Steeds meer gaan voor comfortplekken met sanitair en/of bestrating.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Gonadan schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:15:
Ja ik heb niet voor niets het groene boekje en dat soort dingen, dus weet m'n weg wel te vinden. Maar de 'gewone' camping lijkt wel te verschuiven. Steeds meer gaan voor comfortplekken met sanitair en/of bestrating.
Dit zeker. Alsof je je huis loskoppelt, achter de auto zet en weer aansluit op een nieuwe plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:15:
Ik vind het erger dat het "commercieel" word .. je besteed alles uit die doen half werk denk aan smerige stinkende sanitair(gebouw).. maar je betaald wel de hoofdprijs ..

Kom niet op de camping voor wifi/internet/gsm bereik maar irriteer me wel mateloos als je 24x7 je verbinding dicht kan trekken dat beetje krantje/weertje checken een heel ochtend ritueel word oid .. (flikker iedereen elk half uur het internet af oid ..) en kids --> speciaal honk waar ze de hele dag kunnen hangen oid met fixed internet ..

Of geen dedicated "speel" veld in de buurt .. ik vind echt niet erg dat mensen voor de deur met kleintjes spelen of batmintonnen oid .. maar kneiterhard ballen tegen tenten/caravans/auto's omdat je nergens anders kan spelen is wel jammer ..

snap niet zo goed wat je bedoelt met bestrating ? zolang je het water maar wegloopt na een regenbui (lees geen meer voor of in/rond je tent oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:47
En wat te denken van steeds meer campings met sanitair op het eigen plekje? Hoewel afwassen nog steeds niet mijn hobby is, vind ik het wel onderdeel van de campingsfeer om met z'n allen aan de vaat te staan.

Eigenlijk het eerste wat ik doe als ik op zoek ga naar een camping is kijken naar de verhouding verhuurobjecten en kampeerplaatsen. Ik vind het helemaal niet erg om op zo'n kampeerdorp waar je je 3 weken kunt vermaken te staan, maar ik wil wel het gevoel hebben dat ik op een camping sta. Dus tussen genoeg andere mensen die daar met hun eigen kampeermiddel staan en we gemeenschappelijke kampeer problemen/avonturen hebben. En elkaar daar dan natuurlijk ook bij helpen.

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
[...]

Oh ja, juist wel. Ook deze winter al. Ik ben lid van de NTKC, als het je iets zegt.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 18:20
Wij zijn in 2020 naar de sprookjescamping geweest, deze was toen vrij recent overgenomen door Capfun. Toen was de verhouding kampeerplekken en huuraccommodaties al scheef. Vorig jaar naar de Zandstuve geweest en een wandeling gemaakt naar de sprookjescamping, nu is er vrijwel geen enkele kampeerplaats over gebleven.

Daarnaast heb ik me op diverse campings mateloos gestoord aan de familie/vriendengroepen bbq's waar het nodige bier genuttigd werd onder het genot van het Nederlandstalig levenslied uit de veel te grote Bluetooth speaker.

Mijn kinderen vinden zulke campings geweldig vanwege de vele faciliteiten en het animatieprogramma, zelf zit ik liever op een wat rustigere camping waar ik onder het genot van een biertje een boek kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Oh ja, juist wel. Ook deze winter al. Ik ben lid van de NTKC, als het je iets zegt.
Ja die ken ik wel. Ik ben wel voor autovrije campings, liefst met fysieke blokkade, maar bij opzetten/opbreken wil ik toch wel graag even naar m'n plek kunnen rijden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Voor de camperaars die in Frankrijk rust en bijzondere plekjes willen:

https://www.france-passion.com/en/

Overnachten/camperen bij (wijn)boeren.
Vaak gratis als je wat van hun producten koopt.

In NL ging ik voorheen vaak naar Staatsbosbeheer campings beviel ook wel goed.

Maar wat vooral de beste kans op rust en ruimte is: Kamperen buiten het hoogseizoen.

Mijn vakantie zijn eigenlijk altijd in mei/juni en een tweede tripje september geweest.
Dan is het gewoon rustig overal, tenminste als je weg blijft van de Acsi en ANWB korting campings.
Zeker in het zuiden van Europa puilen die dan uit van de bejaarden..
Voor de rest is het overal rustig en dan is zo een hele luxe geregelde camping ook wel te nassen hoor. Wel de faciliteiten maar niet de Tokkies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:48:
Ik vind het erger dat het "commercieel" word .. je besteed alles uit die doen half werk denk aan smerige stinkende sanitair(gebouw).. maar je betaald wel de hoofdprijs ..
Dat is de reden dat velen nu overgestapt zijn van een huisje of appartement naar een caravan of het zogenaamde 'glamping'. Dat is niet omdat ze kamperen zo leuk vinden maar omdat die vorm van kamperen tegenwoordig in de prijsklasse zit van huisjes en appartementen van vijf jaar geleden. :+
Kom niet op de camping voor wifi/internet/gsm bereik maar irriteer me wel mateloos als je 24x7 je verbinding dicht kan trekken dat beetje krantje/weertje checken een heel ochtend ritueel word oid .. (flikker iedereen elk half uur het internet af oid ..) en kids --> speciaal honk waar ze de hele dag kunnen hangen oid met fixed internet ..

Of geen dedicated "speel" veld in de buurt .. ik vind echt niet erg dat mensen voor de deur met kleintjes spelen of batmintonnen oid .. maar kneiterhard ballen tegen tenten/caravans/auto's omdat je nergens anders kan spelen is wel jammer ..

snap niet zo goed wat je bedoelt met bestrating ? zolang je het water maar wegloopt na een regenbui (lees geen meer voor of in/rond je tent oid ..
Met bestrating bedoel ik dat een groot deel van je standplaats verhard is met tegelwerk of grind. Zodat de caravan en voortent niet op het gras hoeven, want gras is vies. En dan liefst nog met houten vlonders die je onder de luifel kunt leggen zodat je daar ook niet op dat enge gras hoeft te zitten.

Vroegâh was dat alleen op een bepaald slag rijtjescampings, maar ik zie dat nu zelfs heel veel bij minicampings en boerencampings langs komen.

Zelf ben ik dan weer minder van een 'dedicated speelveld'. Wat toestellen ergens is best leuk maar kinderen moeten ook gewoon overal kunnen spelen. Wanneer dat resulteert in ballen tegen de tent schoppen dan hebben ze gewoon nog wat opvoeding nodig, daar wil ik best bij helpen. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:13:
Maar wat vooral de beste kans op rust en ruimte is: Kamperen buiten het hoogseizoen.

Mijn vakantie zijn eigenlijk altijd in mei/juni en een tweede tripje september geweest.
Dan is het gewoon rustig overal, tenminste als je weg blijft van de Acsi en ANWB korting campings.
Zeker in het zuiden van Europa puilen die dan uit van de bejaarden..
Voor de rest is het overal rustig en dan is zo een hele luxe geregelde camping ook wel te nassen hoor. Wel de faciliteiten maar niet de Tokkies.
Dat kan je binnenkort dus wel vergeten heb ik begrepen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Gonadan Wij zijn een jaar of 4 geleden gestart net kamperen, althans mevrouw Gutmann zag het kamperen voorheen niet zitten, ikzelf kampeer al van jongs af aan.
Samen met m'n ouders gingen we altijd met de vouwwagen, om de vrouw te bekoren moest het minimaal een caravan worden.
Nu we een aantal keer met de kinderen hebben gekampeerd willen ze niet meer terug naar de resorts.
Sinds de corona periode merk je heel goed dat er andere mensen op de camping staan. Veel mensen die normaal in een all-in resort zitten vind je nu terug op de campings met alle bijbehorende gewoontes.

Mijn buren verklaren me voor gek dat ik in de herfstvakantie nog met de caravan op pad ga, da's toch veel te koud?
Met mijn Zibro in de voortent heb ik daar geen last van, als je het thuis koud krijgt zet je toch ook de verwarming aan? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:22:
Dat is de reden dat velen nu overgestapt zijn van een huisje of appartement naar een caravan of het zogenaamde 'glamping'. Dat is niet omdat ze kamperen zo leuk vinden maar omdat die vorm van kamperen tegenwoordig in de prijsklasse zit van huisjes en appartementen van vijf jaar geleden. :+
- caravan stalling 300-500 euro per jaar
- onderhoud / kleine kosten / + extra verbruik
- aanschaf + inventaris + verzekering .. delen door (verwachte ) gebruiks duur
- camping (prijs)

Denk dat een huisje niet veel er vandaan ligt (pre-corona to be fair) .. ik weet de prijs nu niet

Vind alleen alles om 20:00 achter de tv gaan hangen in de caravan wel een irritant fenomeen .. die ik vergeten was in de vorige post ..
Natuurlijk hoef ik niet bij de buren / jou op de borrel te komen s'avonds maar vind het wel leuk als mensen nog lekker voor de tent zitten te genieten van de avond oid .. onderling beetje spelletjes doen etc etc ..

Beetje het idee van "ik steek een vuurtje aan voor de tent' en wie wil komt er bij zitten je wisselt onderling wat tips uit over de omgeving oid .. en peert hem als je wilt slapen ..
Met bestrating bedoel ik dat een groot deel van je standplaats verhard is met tegelwerk of grind. Zodat de caravan en voortent niet op het gras hoeven, want gras is vies. En dan liefst nog met houten vlonders die je onder de luifel kunt leggen zodat je daar ook niet op dat enge gras hoeft te zitten.

Vroegâh was dat alleen op een bepaald slag rijtjescampings, maar ik zie dat nu zelfs heel veel bij minicampings en boerencampings langs komen.
ow dat jakkes bah .. wegrennen inderdaad, beetje van die zand campings waar je 20 haringen naar de mallemoer slaat om je tent vast te zetten (harde wind) en als het net te lang regent alles onder de modder zit enzv ..
Zelf ben ik dan weer minder van een 'dedicated speelveld'. Wat toestellen ergens is best leuk maar kinderen moeten ook gewoon overal kunnen spelen. Wanneer dat resulteert in ballen tegen de tent schoppen dan hebben ze gewoon nog wat opvoeding nodig, daar wil ik best bij helpen. O-)
Maakte wel bewust een 2deling .. zolang de bal niet met 100km/h op objecten af gaat maar een milde 10km/h zal het me een zorg zijn :) als je problemen hebt met spelende kinderen moet je niet gaan kamperen.. ik verplaats mijn auto wel hoor ..

vanaf de 8 a 10 jaar moet je lekker kunnen ravotten en je energie kwijt kunnen --> dedicated speelveld alles wat onder "ouder" begeleiding moet spelen .. heb ik geen probleem mee .. heb zelfs speelgoed standaard voor de tent liggen, kinderen op het veld mogen het altijd pakken ..

Wat ik wel merk is dat er meer "hoog bezoek" staat waarbij men zich geroepen voelt anderen aan te spreken of volume c.q activiteten al dan niet te negeren (lees door het spel van kids heen te lopen) dan voel ik me geroepen mee te spelen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@vso ik zet niet dat kamperen goedkoop is, maar de prijzen van huisjes zijn wel echt bizar hard gestegen de afgelopen jaren.

@205Gutmann kachel? Vest aan, kaarsje aan en lekker zitten. Eventueel een plaid in je stoel en je hebt het niet koud toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Gonadan Eind oktober wil het wel eens behoorlijk fris zijn, ik vind het wel prettig als je dan gewoon kunt eten of een spelletje kunt spelen zonder dat je je helemaal in moet pakken. Wij hebben een redelijk grote voortent, een kaarsje heeft geen merkbaar effect.
In het begin wel gebruik gemaakt van zo'n gaslampje maar daar krijg je best veel condens van in de tent, met de Zibro hebben we daar geen last van.
En soms moet je jezelf een beetje luxe gunnen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee het kaarsje was dan ook voor de sfeer, niet de warmte. :D
Overigens zijn de meningen qua warmte hier ook vaak verdeeld hoor. Ik zit rustig onder de luifel met een vest terwijl mijn eega over de winterjas en straalkachel aan het nadenken is. Overigens hebben wij ook wel perioden meegemaakt dat het richting vriespunt ging, dan ga je echt wel binnen zitten.
Toen heb ik twee stenen bloempotjes in de bosjes gevonden en omgekeerd op het fornuis gezet, dat heb ik jaren als kachel gebruikt wanneer nodig. Tegenwoordig heb ik ook wel een klein straalkacheltje voor de perioden waarin het tegen kan vallen. Niet vaak nodig maar soms wel even lekker om de ergste koude weg te krijgen.

[ Voor 76% gewijzigd door Gonadan op 29-03-2022 22:11 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Rust en ruimte (foto bomb incoming.. :P )

2007 Die Frankrijk
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648584090-600-x-450px-2007%20Die%20Frankrijk.JPG

2011 Texel NL
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648584887-600-x-450px-IMG_5209.JPG

2016 Zuid Italië in de buurt van Matera
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648584091-600-x-450px-2016%20zuid%20Italie.jpg

2017 Sospel Zuid Frankrijk
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648584091-600-x-450px-2017%20zuid%20frankrijk.jpg

Zelfde jaar Bourg-Saint-Maurice Frankrijk
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648584091-600-x-450px-2017%20Alpen%20Frankrijk.jpg

2019 Die Frankrijk (andere camping dan de bovenste)
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648584092-600-x-338px-2019%20Die%20Frankrijk.jpg

2020 Port Frankrijk
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648584092-600-x-338px-2020%20Frankrijk.jpg

2020 Pavia Italië
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1648584092-600-x-450px-2020%20Italie.jpg

Rust en ruimte.. O+

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 29-03-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Gonadan schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:22:
[...]

Dat kan je binnenkort dus wel vergeten heb ik begrepen. :+
Mijn dochtertje is pas een jaar oud nu, school duurt nog wel even.
En dan kan ik nog altijd ff solo er van door op de motor eind mei of begin juni ;)

Pagina: 1 ... 113 ... 277 Laatste