Bravertal schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:56:
Ik wil graag een camper (geschikt voor gezin van 5) huren vanaf half juli. Best prijzig allemaal, zijn er nog tips of moet ik ergens specifiek op letten?
Ik zag dat particuliere huur via marktplaats of goboony.nl ook mogelijk is. Valt hier nog te onderhandelen?
Wat is wijsheid, hoop op jullie ervaringen en tips.
Zorg dat hij niet te zwaar is. De rijklaar gewichten in de kentekenpapieren wijken makkelijk 300kg af met het werkelijke gewicht door allerlei accessoires (luifel, airco, tv, bankkussens, zonnepanelen, extra accu, etc). Daar komen dan de inzittenden, inventaris, water, etc nog bij. Oftewel met 5 man onder de 3500kg blijven wordt erg lastig. Oftewel zoek een zo klein mogelijke (6 meter) en basic mogelijke (geen airco, tv, etc) alkoof camper en neem zo min mogelijk mee. Idealiter zet je hem op de weegbrug nadat hij is ingepakt (kost een tientje ofzo) en dat kan veel ellende onderweg voorkomen.
Alternatief is je C of C1 rijbewijs halen en een fatsoenlijke camper huren, maar meestal zijn C rijbewijs campers niet te vinden in de verhuur. De mijne wordt niet verhuurd
De meeste particuliere eigenaren zijn oudjes met een twee persoons half-integraal camper. Een gezin heeft veel meer aan een alkoof camper voor de extra zit- en slaapplaatsen. Het aanbod van alkoof campers is voornamelijk van verhuurbedrijven die niet zoveel geven of het beladen gewicht nog legaal is of niet, die willen simpelweg voldoen aan de vraag uit de markt (grote camper op kenteken max 3500kg toegestaan ivm rijbewijs). Uiteindelijk is de onwetende consument de dupe als ze onderweg problemen hebben, met als toppunt dat ze onverzekerd rondrijden als overgewicht een oorzaak van een ongeluk kan zijn (achterop iemand rijden door langere remweg).
In mijn optiek zou het verboden moeten zijn om campers zwaarder dan 2750kg rijklaar aan gezinnen te verhuren, omdat je daarmee al aan de 3500kg komt bij normaal gebruik. Maar dat is dus ook heel erg afhankelijk van wat je meeneemt (fietsen zijn zwaar!) en zonder lading is hij legaal te rijden... Dus dat zal er wel nooit van komen.