MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Dat is niet waar, je kunt een bekeuring krijgen voor te veel gewicht maar je verzekering kan je hierop niet uitsluiten.pirke schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:31:
je rijdt onverzekerd rond als je te zwaar bent.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
:strip_exif()/f/image/wLpYnxEwScwxZNTWLIhEPP2l.jpg?f=fotoalbum_large)
Leeg 4200kg, mag 5500kg wegen. 6 zitplaatsen met gordel en 7 slaapplaatsen zodat opa&oma of neefjes/nichtjes/vriendjes/vriendinnetjes mee kunnen, of gewoon lekker veel binnenruimte in het voor- en naseizoen.
Treinzit met lange bank, om te bouwen tot volledige rondzit waarbij de bestuurderscabine met een deur af te sluiten is.
Reclame folder foto (onze bekleding is een ander kleurtje) voor een idee van de binnenkant:

Dan mag je de kleine lettertjes eens goed nalezen. Als jij achterop iemand rijdt in de file omdat je te zwaar bent en daardoor een te lange remweg had, dan kunnen ze de schade op jou komen verhalen.Bommes schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Dat is niet waar, je kunt een bekeuring krijgen voor te veel gewicht maar je verzekering kan je hierop niet uitsluiten.
Wow, wat een slagschippirke schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:38:
Over campers gesproken, deze hebben we afgelopen vrijdag bij de dealer opgehaald:
[Afbeelding]
Leeg 4200kg, mag 5500kg wegen. 6 zitplaatsen met gordel en 7 slaapplaatsen zodat opa&oma of neefjes/nichtjes/vriendjes/vriendinnetjes mee kunnen, of gewoon lekker veel binnenruimte in het voor- en naseizoen.
Treinzit met lange bank, om te bouwen tot volledige rondzit waarbij de bestuurderscabine met een deur af te sluiten is.
Reclame folder foto (onze bekleding is een ander kleurtje) voor een idee van de binnenkant:
[Afbeelding]
Geniet ervan!
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Leuke camperpirke schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:38:
Over campers gesproken, deze hebben we afgelopen vrijdag bij de dealer opgehaald:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jij hebt zeker een C1 rijbewijs
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Setje sneeuwkettingen standaard er in leggen is iets wat ik wel zou doen.
Dat heeft mij ook al een aantal keren uit benarde situaties geholpen.
En modder/sneeuw banden, dat helpt ook wel.
Maar het blijft behelpen voorwielaandrijving en zoveel gewicht met name achterop de as(sen).
Anders kan dit wel eens vaker gaan gebeuren:

Mijn moeder + man met hun toenmalige camper ergens in DE op een camperplaats.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Nee, volwaardig C. Is net zo duur en veel leuker om te halenaReaRe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:26:
[...]
Leuke camper
Jij hebt zeker een C1 rijbewijs
Ook niet dat men zegt ; je had daar niet mogen zijn in deze hoedaningheid, ergo we betalen niet?Bommes schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Dat is niet waar, je kunt een bekeuring krijgen voor te veel gewicht maar je verzekering kan je hierop niet uitsluiten.
Ik heb 2 van die rubberen wegrijplaten die dat hopelijk helpen te voorkomen. Maar het kan voor uitdagingen zorgen ja...Bommes schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:30:
Flink ding @pirke ik zou maar opletten met vochtig gras en de aangedreven voorwieltjes.
Setje sneeuwkettingen standaard er in leggen is iets wat ik wel zou doen.
Dat heeft mij ook al een aantal keren uit benarde situaties geholpen.
En modder/sneeuw banden, dat helpt ook wel.
Maar het blijft behelpen voorwielaandrijving en zoveel gewicht met name achterop de as(sen).
Anders kan dit wel eens vaker gaan gebeuren:
[Afbeelding]
Mijn moeder + man met hun toenmalige camper ergens in DE op een camperplaats.

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, lijkt me duidelijk wat de conclusie is. Gewoon drie campers huren of met een auto & paar tentjes mee gaan.caspervc schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:33:
Conclusie: 3 campers huren.
Of 2, en één team met tentje en auto (diehard)
En ik zag het zelf ook al niet zitten om met zo veel volk in een camper te gaan liggen, gezien dat ik de enige ben die niet drink scheelt me dat een hoop bierscheten die ik niet inadem dan
@pirke, ontzettend mooie camper. Veel plezier er van! Is deze geheel nieuw?
Been there done that, die vliegen volgas de camping over.. niet alleen bij mij, ik hoor alleen maar onvrede over die dingen.pirke schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:35:
[...]
Ik heb 2 van die rubberen wegrijplaten die dat hopelijk helpen te voorkomen. Maar het kan voor uitdagingen zorgen ja...
[Afbeelding]
waardeloos dus..
Sorry kan het niet mooier maken dan het is
Je leert er wel mee omgaan
Niet te scherp sturen, niet zo neer zetten dat je bergop weer weg moet, niet in de natte maanden op klei campings gaan staan (lees Zuid Limburg), niet het strand op rijden..
Ik heb in 15 jaar campers 3 keer vast gezeten:
1 keer op natte klei/gras grond, zelf los gekomen met behulp van sneeuwkettingen.
1 keer op het strand ergens in Normandië, ook weer zelf los gekomen na lang graven en proberen.
Wel brak daarbij de voorbumper af omdat die te laag hing en ik alleen achteruit er uit kon komen. Toen ik eenmaal gang had heb ik dei er in gehouden, dus bleef de bumper achter terwijl de camper wel door reed
Dat was beide keren met deze camper:
1 keer op natte gras klei ondergrond weer in Limburg, hulp van tractor van de camping eigenaar gehad.
Dat was met:
1 camper gehad met dubbel lucht en achterwiel aandrijving, dat was een verademing, dat ding hobbelde overal doorheen. Verder was het een klote camper dus snel weer ingeruild, maar wat betreft rijden was het een fijn ding.
Yep, wij zijn de eerste eigenaar, maar wel met een eerste registratie in Duitsland vanwege milieu eisen... euro 6d-temp mag niet meer nieuw geregistreerd worden in Nederland/Europa. In Duitsland had deze camper (samen met ruim 5000 andere campers) een uitzondering van de Duitse overheid, daar mogen ze tot februari 2023 nog als nieuw geregistreerd worden, maar die uitzondering is niet in Nederland geldig. Dan maar zo.Koehandelaar schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:13:
[...]
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden, lijkt me duidelijk wat de conclusie is. Gewoon drie campers huren of met een auto & paar tentjes mee gaan.
En ik zag het zelf ook al niet zitten om met zo veel volk in een camper te gaan liggen, gezien dat ik de enige ben die niet drink scheelt me dat een hoop bierscheten die ik niet inadem dan![]()
@pirke, ontzettend mooie camper. Veel plezier er van! Is deze geheel nieuw?
Ik heb de rest van het topic even niet gelezen, maar let op het gewicht! zon levelingssysteem weegt volgens mij echt veel.. en bij elk kampeermiddel is gewicht altijd een ding xDpirke schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:55:
@Bommes Ik wil er nog zo'n auto-levelingsysteem onder laten hangen. Dat heeft naast het makkelijk waterpas zetten en stabilisering ook het voordeel dat hij niet de hele nacht het gras onder de wielen in zit te drukken, wat de kans op vastzitten helpt verkleinen. Maar je moet er inderdaad rekening mee houden.
Wij hebben overigens gisteren/vandaag 2 campings geboekt voor in April. We hadden al een tijdje plannen in ons hoofd maar we hadden nog niks geboekt. 1 van onze favo campings is in het voorseizoen blijkbaar mega duur (bijna 2x zo duur als in september...) dus die viel toch af. Maar plannen iets omgegooid en Voor zowel Pasen als na Koningsdag een camping geboekt
Kan niet wachten!

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Het E&P levelsysteem voor een camper van 5 tot 7,5 ton weegt alles bij elkaar 65kg. Met 1300kg laadvermogen moet dat wel lukkenTgR_KILLER schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:09:
[...]
Ik heb de rest van het topic even niet gelezen, maar let op het gewicht! zon levelingssysteem weegt volgens mij echt veel.. en bij elk kampeermiddel is gewicht altijd een ding xD
Dat mag mijn hele caravan beladen wegenpirke schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:57:
[...]
Het E&P levelsysteem voor een camper van 5 tot 7,5 ton weegt alles bij elkaar 65kg. Met 1300kg laadvermogen moet dat wel lukken
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Die is zonder kenteken beperkt op 750kg.
Vergeet niet om het laadvermogen van je auto mee te tellen, bij een camper gaat het gewicht van de passagiers ook van het laadvermogen af
14ton in huidige toestand, max 18ton.
Als voormalig mechatorina monteur wordt ik wel eg blij van de manier waarop alle elektro en dergelijke zijn gemaakt in dat ding. Maar verder spreekt mij dit echt niet aan.
1 keer op een camping in Frankrijk zo een ding recht voor ons gehad.
In de ochtend ging een klein campertje weg en in de loop van de dag kwam er zo iets als dit terug.
Iets kleiner maar evengoed een bakbeest van heb ik jouw daar.

Dat mini bbqtje en die was lijn zijn van mij.. LOL
het uitzicht net voordat die camper arriveerde..:

Ja die boom staat denk ik recht voor zijn/haar deur
[ Voor 35% gewijzigd door Bommes op 01-02-2022 08:44 ]
Een klant van mij heeft zo'n Carthago als van dat plaatje. Ben er ook wel eens in geweest. Het interieur bij mij thuis is een stuk soberder.
Nadat mijn schoonmoeder heeft toegezegd een leuk bedrag te schenken aan mijn vriendin, zitten wij toch weer te kijken naar een vouwwagen (het leek haar leuk dat we dat ervan zouden kopen). De prijzen van die dingen zijn echter t.o.v. 2021 zomaar € 1.000 tot € 1.500 hoger.
Een vriend van mij zou afgelopen zaterdag kijken naar een Hobby de Luxe uit 2003 (400 KB). Die stond te koop voor € 6.750. Hij zou kijken maar werd afgebeld, het ding was verkocht voor € 9.500. De nieuwprijs van het ding was in 2003 ± 12.000. Dat begint ook vrij bizarre vormen aan te nemen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Mijn voor laatste camper was ook wel aan de grote kant, de voorste op deze foto, die met de NL nr.plaat.JanHenk schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:49:
@Bommes Je kunt dan gewoon je huis verkopen, met zo'n slagschip. Bizarre creatie. Kan het wel waarderen, al zou ik het zelf nooit kopen (kan het waarschijnlijk ook niet, maar dat is een detail).
Een klant van mij heeft zo'n Carthago als van dat plaatje. Ben er ook wel eens in geweest. Het interieur bij mij thuis is een stuk soberder.
Nadat mijn schoonmoeder heeft toegezegd een leuk bedrag te schenken aan mijn vriendin, zitten wij toch weer te kijken naar een vouwwagen (het leek haar leuk dat we dat ervan zouden kopen). De prijzen van die dingen zijn echter t.o.v. 2021 zomaar € 1.000 tot € 1.500 hoger.
Een vriend van mij zou afgelopen zaterdag kijken naar een Hobby de Luxe uit 2003 (400 KB). Die stond te koop voor € 6.750. Hij zou kijken maar werd afgebeld, het ding was verkocht voor € 9.500. De nieuwprijs van het ding was in 2003 ± 12.000. Dat begint ook vrij bizarre vormen aan te nemen.

Fantastische plek trouwens, in de Alpen een vrije kampeerplaats, geen voorzieningen alleen maar bergen en een riviertje.
De meest linkse camper waren wij., met de stoetjes lekker buiten

En wat betreft die prijzen.. inderdaad bizar.
Ik wilde een flink aantal jaren terug een camper verkopen, ding uit 1992, dieseltje zonder turbo, wel in erg nette staat.
Met geen mogelijkheid kreeg ik het ding verkocht voor een redelijke prijs.
Inruil kreeg ik er uit eindelijk 7 duizend euro voor terug.
Zelfde type, bouwjaar en uitvoering worden nu op MP aangeboden voor ronde de € 10.000
WTF, ik heb het over 2006 dat ik dat ik dat ding wilde verkopen..

Pas zag ik ook al een Duitse over de A12 rijden. Dat vind ik wel enorm gave dingen hoor!
De prijslijst begint bij zo'n 160k en eindigt bijna op 500k.
Ga daar maar eens in de 30+ graden met je NL stads fietsjes de berg op en af..
Ik had een mountainbike en mijn toenmalige vrouw een stadsfiets met 7 versnellingen.
Dat was voor mij nog wel te doen maar voor haar waren de heuvels/bergen niet op te komen.
No los van de hitte en het feit dat ze in de meeste landen buiten NL niet echt ingericht zijn op fietsers langs de weg.
Dat geeft soms echt gevaarlijke situaties zeker langs de provinciale wegen, bijvoorbeeld als er zo een bakbeest van een camper langs wil..
Dat is toch ook funest voor je wegligging, zoveel gewicht achter? Je achteras werkt als kantelpunt en met veel gewicht achterin til je effectief voorwielen op. Helemaal als je hem achterop hangt (kracht * arm).Bommes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:17:
Nee hoor @LordSinclair
[Afbeelding]
Gewoon een van de (motor)scooters er uit of af pakken en gaan..
Ja zeker, dat is er niet echt bevorderlijke voor.pirke schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:29:
[...]
Dat is toch ook funest voor je wegligging, zoveel gewicht achter? Je achteras werkt als kantelpunt en met veel gewicht achterin til je effectief voorwielen op. Helemaal als je hem achterop hangt (kracht * arm).
Bij die camper waren er 2 voordelen: erg kort ding (<6 meter) en ik had er extra hulpveren onder gemaakt.
Overigens was die foto en die situatie (met 2 scooters) een uitzondering.
We hebben in 2017 4 maanden in Italië gewoond en gewerkt, dit was de "verhuizing" en ons wooncampertje voor die 4 maanden.
Voor de rest heb ik altijd alleen de Vespa motor scooter op diverse campers achterop (of er in) gehad.
Bij allemaal heb ik extra vering geplaatst of zat er al hulp lucht vering onder.
Ja je merkt het dan nog wel maar dat is minimaal.
Dat campertje van die laatste foto (Hymer van uit 2006) was trouwens echt een top ding, wat reed die transit goed zeg.
Fantastische wegligging voor zo een bakbeest, meer dan genoeg vermogen met de 2.0 tdci met 125pk en gewoon het ideale (voor mij toen dan toch) compromis tussen kleine afmetingen maar toch veel comfort.
Vast bed achterin in de breedte (1,4 op 2m) douche/toilet/keukentje en zitruimte voor 4 volwassenen.
Dit youtube-kanaal doet rondleidingen door de duurste huizen, boten en campers. Ook deze wordt bekeken, maar ze doen er nog meer.LordSinclair schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:08:
[Afbeelding]
Zolang je niet fatsoenlijk je auto mee kan nemen is een camper toch eigenlijk veel te klein? Elke keer je kamp opbreken als je je wat verder wilt verplaatsen dan loopafstand.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Je weet niet wat er achter het stuur zit en op de bijrijders plek, misschien wel heel veel contragewichtpirke schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:29:
[...]
Dat is toch ook funest voor je wegligging, zoveel gewicht achter? Je achteras werkt als kantelpunt en met veel gewicht achterin til je effectief voorwielen op. Helemaal als je hem achterop hangt (kracht * arm).
Dat heb je met die scooters ipv fietsenRudolf schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:56:
[...]
Je weet niet wat er achter het stuur zit en op de bijrijders plek, misschien wel heel veel contragewicht
Zo lang je achter de voorwielen zit heeft dat niet veel effect hoor. Vergeet niet dat daar voorin ook nog een aandrijflijn van een paar honderd kilo ligt.Rudolf schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:56:
[...]
Je weet niet wat er achter het stuur zit en op de bijrijders plek, misschien wel heel veel contragewicht
De meeste campers met z'n garage hebben volgens mij een laadvermogen erin van +/- 80kg en ik denk niet dat het dan de bedoeling is nog meer achter te bevestigen. Een elektrische fiets (eventueel met kenteken) is dan een stuk lichter alternatief dan een scooter, eventueel kan je de accu laden tijdens het rijden en/of naar voren verplaatsen.
Nu zoek ik nog een camping in Navarra of Rioja. Liefst met zwemwater (zwembad, of meer), en wat voor kinderen om mee te spelen/zich uit te leven. Animatie mag maar hoeft niet. 50-150 plaatsen vind ik wel prima, niet teveel vaste seizoensplekken.
Ik kan online niet heel veel fraais vinden, iemand ervaring met een camping in die regio? (Of net de grens over in Frankrijk)
[ Voor 3% gewijzigd door DaWayne op 01-02-2022 15:41 ]
Nul naar 500K in 10 seconden afgeschrevenCheesy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:03:
Over campers gesproken, ik zag afgelopen zaterdag in Zandvoort nog een Morelo op Nederlands kenteken.
Pas zag ik ook al een Duitse over de A12 rijden. Dat vind ik wel enorm gave dingen hoor!
De prijslijst begint bij zo'n 160k en eindigt bijna op 500k.
Ouch, dat doet pijn
net over de grens in Frankrijk, neem ik aan voor een tussenstop. Welke route ga je Frankrijk in? Via Breda, Antwerpen etc. Of via maastricht, Luxemburg etc.DaWayne schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:40:
Ik kan online niet heel veel fraais vinden, iemand ervaring met een camping in die regio? (Of net de grens over in Frankrijk)
Alles is relatief. Je koopt geen vrachtwagen camper van 500k als je dat niet makkelijk kan betalen. Pijn is dan ook niet het goede woord... Die van ons gaat ook richting de 150k als ik er een levelsysteem en zonnepanelen aan toegevoegd heb. We hebben hem zonder financiering kunnen kopen, en hebben nog genoeg over zullen we maar zeggen.aReaRe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:47:
[...]
Nul naar 500K in 10 seconden afgeschreven
Ouch, dat doet pijn
Uiteindelijk is vermogen maar een setje getallen op een schermpje, nu kan ik een deel omzetten in (hopelijk) mooie herinneringen voordat ik onverwacht een hartstilstand krijg of wat dan ook. Zo zal dat ook gelden voor de koper van dat vrachtwagenbeest.
Thanks, maar ik bedoelde eigenlijk net over de grens met Spanjezuma schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:50:
[...]
net over de grens in Frankrijk, neem ik aan voor een tussenstop. Welke route ga je Frankrijk in? Via Breda, Antwerpen etc. Of via maastricht, Luxemburg etc.
Wil erheen en terug 1 overnachting plannen en circa 3 weken in de regio blijven.
Kust van Baskenland hebben we getackeld, nu nog navarra, rioja of Frans Baskenland voor 2 extra stops als wens.
Alles is relatief, maar als ik Afro Jack een paar mooie Italiaanse volbloeden volledig total loss zie rijden, lees voor die Italiaanse volbloeden een leuk aangeklede Pösle buscamperpirke schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:22:
[...]
Alles is relatief. Je koopt geen vrachtwagen camper van 500k als je dat niet makkelijk kan betalen. Pijn is dan ook niet het goede woord... Die van ons gaat ook richting de 150k als ik er een levelsysteem en zonnepanelen aan toegevoegd heb. We hebben hem zonder financiering kunnen kopen, en hebben nog genoeg over zullen we maar zeggen.
Uiteindelijk is vermogen maar een setje getallen op een schermpje, nu kan ik een deel omzetten in (hopelijk) mooie herinneringen voordat ik onverwacht een hartstilstand krijg of wat dan ook. Zo zal dat ook gelden voor de koper van dat vrachtwagenbeest.
Maar de belevenissen / impressies maken het waard.
Dat vooral! Wij maken van elke vakantie (langer dan een week) een fotoboek en het is elke keer weer nagenieten. Ook van de meest simpele kampeervakanties. Gezellig / leuk maken doe je vooral zelf.aReaRe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:07:
[...]
Maar de belevenissen / impressies maken het waard.
* Bommes op motor vakantie in 2014
Helaas is de oude digitale doos niet veel ouder dan dat.. dus veel verder in de tijd kan ik nu niet.
Even goed, motor trip met tentje en zooi mee, Route des Grandes Alpes op de Vespa.

Tentje was een goedkoop Perry sport ding van toen ook al zeker 20 jaar oud, self inflatable matje geleend van vrienden, slaapzakje, krukje, brandertje en nog wat zooi mee.
Week onderweg geweest.

Heerlijke trip, super herinneringen aan, alle spulletje mee, beetje door de bergen sturen.
Bij aankomst bleek alleen dat de aanwezige safari tenten goedkoper waren met 4 personen dan ieder in zijn eigen tentje. Dus die maar eens een keer niet opgezet en de safaritent gebruikt. Met de klei/modderzooi na alle regen ook geen spijt van. Zondags matje oprollen (nieuwe nomad dreamzone, welke 8cm kleiner opgerold is dan de redwood van dezelfde afmetingen ) en weer op pad en thuis geen tent meer te hoeven drogen
:strip_exif()/f/image/QHMI5KnBfEyJXuBuJJz3PNLH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TV0qN3hgqwtJMWBo8wVJmFWg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mgylNMRxPzcRTHimcEg0Vhqr.jpg?f=fotoalbum_large)
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Ok, daar ben ik niet zo bekend met kampeerplekkenDaWayne schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:53:
[...]
Thanks, maar ik bedoelde eigenlijk net over de grens met Spanje![]()
Wil erheen en terug 1 overnachting plannen en circa 3 weken in de regio blijven.
Kust van Baskenland hebben we getackeld, nu nog navarra, rioja of Frans Baskenland voor 2 extra stops als wens.
Motor en bergen.. beste combinatie die er isBommes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:49:
Na al dat camper geweld en het grijze weer buiten dacht ik eens wat uit de "oude doos" delen.
[Afbeelding]
* Bommes op motor vakantie in 2014
Helaas is de oude digitale doos niet veel ouder dan dat.. dus veel verder in de tijd kan ik nu niet.
Even goed, motor trip met tentje en zooi mee, Route des Grandes Alpes op de Vespa.
[Afbeelding]
Tentje was een goedkoop Perry sport ding van toen ook al zeker 20 jaar oud, self inflatable matje geleend van vrienden, slaapzakje, krukje, brandertje en nog wat zooi mee.
Week onderweg geweest.
[Afbeelding]
Heerlijke trip, super herinneringen aan, alle spulletje mee, beetje door de bergen sturen.
[Afbeelding]

Heb precies zo'n zelfde foto (nog analoog) op de top van de L'Iseran.. Maar dan uit ...1996
Dit jaar lekker met een klein tentje en een Tesla die kant op... roadtrip door de Alpen.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Mooie tent, is dat een Tentipi?zuma schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:40:
Ook maar even wat tegengewicht tegen dat campergeweld (Zeewolde vorig jaar februari in de sneeuwstorm):
[Afbeelding]
Ik heb twee rechterhanden, en heb wel eens gekeken naar de aanschaf van een bestelbus om om te bouwen naar een camper, maar ik heb geen zin in de kosten van zo'n camper qua APK, onderhoud en dergelijke, plus die bestelbusjes zijn nog vrij prijzig (ben je zo 10K voor kwijt). Ook de stalling is nog een dingetje, hoewel dat wel te regelen is. Daarnaast rij ik een (elektrische) leaseauto waarmee ik graag op vakantie ga.
Nu kwam ik laatst "teardrop trailers" tegen, ook in Nederland zoals Gobanna of een andere. Eigenlijk een bed op wielen met een keuken achterop. We gaan vooral in de zomer op vakantie, en het idee dat je ergens kan gaan staan en alleen nog maar je tafels / stoelen hoeft neer te zetten lijkt mij wel wat. Zeker voor de doorreis is het erg prettig. Ook het voordeel van zo'n ding is dat het een stuk zuiniger rijdt dan een full-size caravan. Met een elektrische auto is dat wel fijn. Ze zijn er ook in "cargo" vorm zonder interieur, dan kan ik hem helemaal inrichten naar smaak, en dat scheelt ook qua kosten want een goede koelbox en matras hebben we al. Helemaal zelf bouwen is ook een optie, maar dat is dan wel gelijk een hoop werk en vooral het waterdicht maken lijkt mij een uitdaging. Wellicht is dat wel een stuk goedkoper (want zo'n cargo versie kost ook al snel 7000 euro).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cJrTC39omsmjx5QJnh6JaZsz.jpg?f=user_large)
Na wat zoeken heb ik hier op Tweakers eigenlijk niets gevonden. Iemand die zo'n ding heeft? Ik zag dat @_ferry_ in 2015 het erover had, maar ik weet niet of die hem nog heeft
Wij hebben afgelopen zomer zo’n ding gekocht, inderdaad omdat je heel snel op kan bouwen en af kan breken. Dat de keuken tijdens een stop onderweg ook toegankelijk is, is heel prettig.TheJVH schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:40:
Heeft er iemand hier ervaring met mini caravans / teardrop trailers? Het grootste nadelen van het kamperen vind ik het in / uitpakken van alle zooi als je ergens staat. Het vertrekken van een plek naar een andere plek is altijd zo'n gedoe. De tent opzetten is zo gepiept, maar dan komen nog de bedden, stoelen, tafel, kookgerei, tassen met kleren, tarp, etc.
Ik heb twee rechterhanden, en heb wel eens gekeken naar de aanschaf van een bestelbus om om te bouwen naar een camper, maar ik heb geen zin in de kosten van zo'n camper qua APK, onderhoud en dergelijke, plus die bestelbusjes zijn nog vrij prijzig (ben je zo 10K voor kwijt). Ook de stalling is nog een dingetje, hoewel dat wel te regelen is. Daarnaast rij ik een (elektrische) leaseauto waarmee ik graag op vakantie ga.
Nu kwam ik laatst "teardrop trailers" tegen, ook in Nederland zoals Gobanna of een andere. Eigenlijk een bed op wielen met een keuken achterop. We gaan vooral in de zomer op vakantie, en het idee dat je ergens kan gaan staan en alleen nog maar je tafels / stoelen hoeft neer te zetten lijkt mij wel wat. Zeker voor de doorreis is het erg prettig. Ook het voordeel van zo'n ding is dat het een stuk zuiniger rijdt dan een full-size caravan. Met een elektrische auto is dat wel fijn. Ze zijn er ook in "cargo" vorm zonder interieur, dan kan ik hem helemaal inrichten naar smaak, en dat scheelt ook qua kosten want een goede koelbox en matras hebben we al. Helemaal zelf bouwen is ook een optie, maar dat is dan wel gelijk een hoop werk en vooral het waterdicht maken lijkt mij een uitdaging. Wellicht is dat wel een stuk goedkoper (want zo'n cargo versie kost ook al snel 7000 euro).
[Afbeelding]
Na wat zoeken heb ik hier op Tweakers eigenlijk niets gevonden. Iemand die zo'n ding heeft? Ik zag dat @_ferry_ in 2015 het erover had, maar ik weet niet of die hem nog heeft.
Wij zijn voor een gegaan die al helemaal af is (Hero Camper Ranger)
:strip_exif()/f/image/cGDOZbmy9gjozNRZ0LSzk6Kh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IyIG3GHoD6OM17YuwrnsnzIG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan het zeker aanbevelen, goedkoop zijn ze helaas niet. Any questions, just ask
Nu nog de bandjes van je caravan ook op je trekvoertuig zetten en je kan overal uit voeteniAdema schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:57:
[...]
Wij hebben afgelopen zomer zo’n ding gekocht, inderdaad omdat je heel snel op kan bouwen en af kan breken. Dat de keuken tijdens een stop onderweg ook toegankelijk is, is heel prettig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan het zeker aanbevelen, goedkoop zijn ze helaas niet. Any questions, just ask
Wat gaaf! Dus je hebt kids bovenop de caravan slapen in die opklaptent? Wiebelt de boel niet als ze boven bewegen? En het lijkt me wel lekker rijden, zo'n kleine caravan. Merk je het veel in verbruik? Vangt nog wel veel wind natuurlijk. Wat zijn de afmetingen van een bed binnen?iAdema schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:57:
[...]
Wij hebben afgelopen zomer zo’n ding gekocht, inderdaad omdat je heel snel op kan bouwen en af kan breken. Dat de keuken tijdens een stop onderweg ook toegankelijk is, is heel prettig.
Menig klassiek caravantje voldoet ook aan "gestroomlijnd en licht in gewicht"
Wij hebben een Lander uit 1976, max gewicht 750kg en goed afgerond.
Achter onze milieu muesli Renault Captur met 900cc mototortje kam ik nog op een nette 1 op 11 over 3500 vakantie kilometers door en over de Alpen.

Evengoed dat is n1 dat moge duidelijk zijn. Maar dat neemt niet weg dat er erg veel klassieke caravans zijn die ook in jou zoekplaatje vallen.
Eriba, Lander, Biod, enz.
[ Voor 9% gewijzigd door Bommes op 04-02-2022 09:25 ]
[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 04-02-2022 09:55 ]
Vaak bu'j te bang!
In dat kader; een bekende van mij heeft recent een T@b caravannetje aangeschaft. Wel iets groter dan enkel een bed, maar ook een klein, licht en gestroomlijnd ding
En wellicht dat de KIP shelters nog een optie zijn?Luuk741 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:59:
[...]
In dat kader; een bekende van mij heeft recent een T@b caravannetje aangeschaft. Wel iets groter dan enkel een bed, maar ook een klein, licht en gestroomlijnd ding
https://kipcaravans.nl/nl/shelter/
Dankjewel! Het is zeker een goede gespreksstarter! Ook erg vermakelijk als mensen proberen “stiekem” een foto ervan te maken.Smok3yNL schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:53:
Wat een gave caravan zeg! Daar heb je vast veel bekijks mee
Er staat nog iets met All Wheel Drive op de wenslijst voor de volgende auto, maar deze is nog niet afgereden dus we beginnen maar even zo 😉TheOmen schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:54:
[...]
Nu nog de bandjes van je caravan ook op je trekvoertuig zetten en je kan overal uit voeten
Op dit moment 1 van 6, die slaapt inderdaad boven. Als hij ‘s ochtends uitgebreid gaat spelen dan voel je het wel een beetje, maar het is niet zo dat je elke beweging voelt. Verbruik is redelijk. Bij 110km/u haal ik 1 op 8/9 (diesel). Het bed binnen is de reden dat we voor deze zijn gegaan, ik ben vrij lang. Bed is 2.07 bij 1.55, in de daktent 2.00 bij 1.80Red devil schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:58:
[...]
Wat gaaf! Dus je hebt kids bovenop de caravan slapen in die opklaptent? Wiebelt de boel niet als ze boven bewegen? En het lijkt me wel lekker rijden, zo'n kleine caravan. Merk je het veel in verbruike? Vangt nog wel veel wind natuurlijk. Wat zijn de afmetingen van een bed binnen?
[ Voor 65% gewijzigd door iAdema op 04-02-2022 10:13 ]
Lindlerhof, heeft een apart tentenveld en wij vonden het super gezellig:-tom-562 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:54:
Heeft er iemand nog aanraders voor campings in Oostenrijk (regio Tirol/Karinthië) waar de kampeervelden niet hyperefficiënt op zijn Duits zijn ingedeeld (lees: een perfect open grasveld waar alle kampeerplekken volgens een vierkant raster op de millimeter nauwkeurig zijn ingedeeld). Ik zou graag een keer naar die streek willen, maar nagenoeg alle campings die ik vind zijn superstrak (imo sfeerloos/ongezellig) ingedeeld zonder al te veel beschutting.
https://goo.gl/maps/gBpUEyxAD8dtRs53A
[ Voor 98% gewijzigd door iAdema op 04-02-2022 10:13 ]
Geweldige kleuren en mooi met de matchende (toch?) auto.Bommes schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:24:
@TheJVH om je zoek veld wat te vergroten:
Menig klassiek caravantje voldoet ook aan "gestroomlijnd en licht in gewicht"
Wij hebben een Lander uit 1976, max gewicht 750kg en goed afgerond.
Achter onze milieu muesli Renault Captur met 900cc mototortje kam ik nog op een nette 1 op 11 over 3500 vakantie kilometers door en over de Alpen.
[Afbeelding]
Evengoed dat is n1 dat moge duidelijk zijn. Maar dat neemt niet weg dat er erg veel klassieke caravans zijn die ook in jou zoekplaatje vallen.
Eriba, Lander, Biod, enz.
Klinkt goed, ons bed in een 5.5m is stuk smaller, gelukkig wel vrij lang want ik ben ook vrij lang.iAdema schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:06:
[...]
Op dit moment 1 van 6, die slaapt inderdaad boven. Als hij ‘s ochtends uitgebreid gaat spelen dan voel je het wel een beetje, maar het is niet zo dat je elke beweging voelt. Verbruik is redelijk. Bij 110km/u haal ik 1 op 8/9 (diesel). Het bed binnen is de reden dat we voor deze zijn gegaan, ik ben vrij lang. Bed is 2.07 bij 1.55, in de daktent 2.00 bij 1.80
Het lijkt me voor later wel een ideale caravan, om met z'n 2tjes op pad te gaan.
Dat verbruik valt me nog best tegen met zo een klein caravannetje er achter, zeker voor een dieseltje.iAdema schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:06:
Op dit moment 1 van 6, die slaapt inderdaad boven. Als hij ‘s ochtends uitgebreid gaat spelen dan voel je het wel een beetje, maar het is niet zo dat je elke beweging voelt. Verbruik is redelijk. Bij 110km/u haal ik 1 op 8/9 (diesel). Het bed binnen is de reden dat we voor deze zijn gegaan, ik ben vrij lang. Bed is 2.07 bij 1.55, in de daktent 2.00 bij 1.80
Maar iets anders, lees ik goed 1 van 6.. heb je 6 kinderen? wow das een hele club
De auto is net een andere tint maar het is wel een opvallend span zo om mee onderweg te zijn.Wouterkaas schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:45:
[...]
Geweldige kleuren en mooi met de matchende (toch?) auto.
Zoals bij @iAdema is het ook een goede gesprek starter
Maakt het zoeken naar een andere auto wel lastig want alles is maar saai zo na deze kleur combi.

Stiekem is de caravan zo klein nog niet (4,75m en 1300kg max gewicht) en met 110km/u vind ik het niet zo gek dat het zuinige eraf is. Ter vergelijking: zelfde auto met een caravan van 2 ton, 8m lang 2,52 breed had het hetzelfde verbruik bij 85 km/u.Bommes schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:23:
[...]
Dat verbruik valt me nog best tegen met zo een klein caravannetje er achter, zeker voor een dieseltje.
Maar iets anders, lees ik goed 1 van 6.. heb je 6 kinderen? wow das een hele club![]()
[...]
De auto is net een andere tint maar het is wel een opvallend span zo om mee onderweg te zijn.
Zoals bij @iAdema is het ook een goede gesprek starter![]()
Maakt het zoeken naar een andere auto wel lastig want alles is maar saai zo na deze kleur combi.
[Afbeelding]
Ik denk dat die daktent nog een aardige windvanger is.
En gelukkig geen 6 kinderen, maar 1 van 6 jaar oud
Ik schrok erg van het verbruik, dus had de caravan is opgezocht, stiekem is hij veel groter dan je denkt:Bommes schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:23:
[...]
Dat verbruik valt me nog best tegen met zo een klein caravannetje er achter, zeker voor een dieseltje.
Dan nog die dak tent er bovenop, die zal zeker geen goed doet aan de aerodynamica, zeker bij een snelheid van 110Hoogte: 232 cm
Lengte: 482 cm
Breedte: 230 cm
Leeg gewicht: 800 kg
Max gewicht: 850-1200 kg (optie)
Mijn ouders hebben een relatief lichte (1100 a 1200KG) en smalle caravan (2,10), een LMC Sassino 460 E Comfort. Als ik naar de verbruikscijfers daarvan kijk lijkt dat niet bijster veel uit te maken die Hero Camper

OK, dat is dan wel een suf hok
EDIT; iAdema was me al net voor
[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 04-02-2022 13:51 ]
Dat reservewiel aan de zijkant is ook een aardige deuk in de aerodynamicaiAdema schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:49:
[...]
Stiekem is de caravan zo klein nog niet (4,75m en 1300kg max gewicht) en met 110km/u vind ik het niet zo gek dat het zuinige eraf is. Ter vergelijking: zelfde auto met een caravan van 2 ton, 8m lang 2,52 breed had het hetzelfde verbruik bij 85 km/u.
Ik denk dat die daktent nog een aardige windvanger is.
En gelukkig geen 6 kinderen, maar 1 van 6 jaar oud
Zijn campinghouders ook erg blij mee, als zo'n vrachtwagen ff het veld om komt ploegenBommes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:42:
Vond er zelfs nog een foto van..
[Afbeelding]
Dat mini bbqtje en die was lijn zijn van mij.. LOL
het uitzicht net voordat die camper arriveerde..:
[Afbeelding]
Ja die boom staat denk ik recht voor zijn/haar deur
Kan niet stoppen met ontploffen!
:strip_exif()/f/image/eh5U6UFpqID6t6eiQcM5QdJs.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn setup ook maar eens posten, ranzig na 3 maanden reizen, maar oke.
Nog uit te bouwen met luifel als het regent/zon schijnt.
Edit: Oja, racefietsen zitten ook nog achterop
[ Voor 4% gewijzigd door Sleeon op 04-02-2022 16:36 ]
En dat valt dus eigenlijk in verhouding nog best mee.Bob Popcorn schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:50:
[...]
Zijn campinghouders ook erg blij mee, als zo'n vrachtwagen ff het veld om komt ploegen
Die echt grote en zware campers hebben veel grotere en bredere wielen. Meestal ook nog dubbellucht achter.
Een beetje onkundige caravan eigenaar met een voorwiel aangedreven auto er voor richt meestal meer schade aan .
Heel vet, 3 maanden op reis.. vertel ... Waar heen, hoe lang in totaal, waarom, hoe, wat??Sleeon schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:15:
[Afbeelding]
Mijn setup ook maar eens posten, ranzig na 3 maanden reizen, maar oke.
Nog uit te bouwen met luifel als het regent/zon schijnt.
Edit: Oja, racefietsen zitten ook nog achterop
Dat je ook nog racefietsen bij had heb ik maar niet gelezen..
Geintje hè, ik ben zo een asociale stinkende motorrijder dus mag ik met mijn vingertje wijzen.
[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 04-02-2022 16:45 ]
Ik kwam pas een Nederlandse camping tegen waar tandem-assers (ik denk zowel caravans als aanhagers) niet zijn toegestaan op het kampeerveld. Ik kan het me eigenlijk best voorstellen, dat wringt altijd en daar gaat je mooie grasmatje.Bommes schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:41:
[...]
En dat valt dus eigenlijk in verhouding nog best mee.
Die echt grote en zware campers hebben veel grotere en bredere wielen. Meestal ook nog dubbellucht achter.
Een beetje onkundige caravan eigenaar met een voorwiel aangedreven auto er voor richt meestal meer schade aan .
3 maanden onbetaald verlof, Luxemburg -> Zwitserland -> Italie -> Bootje naar Griekenland -> Dan terug omhoog via Albanie -> Montenegro -> Kroatie -> Slovenie en dan Duitsland.Bommes schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:41:
[...]
En dat valt dus eigenlijk in verhouding nog best mee.
Een beetje onkundige caravan eigenaar met een voorwiel aangedreven auto er voor richt meestal meer schade aan .![]()
[...]
Heel vet, 3 maanden op reis.. vertel ... Waar heen, hoe lang in totaal, waarom, hoe, wat??
Dat je ook nog racefietsen bij had heb ik maar niet gelezen..![]()
#vooroordeel #wielrennerszijngehaktballen
![]()
Geintje hè, ik ben zo een asociale stinkende motorrijder dus mag ik met mijn vingertje wijzen.
Hoe bevalt de dak tent?
Ik hoor wat tegenstrijdige verhalen over die dingen.
Mij lijkt het wel een toffe oplossing.
Vaak zijn dat soort eisen met name bedoeld om een bepaalde groep mensen te (kunnen) weigeren of omdat het inbreuk doet op wat zij als “kampeerders” zien. Als ze zich echt zorgen maken om het gras dan is een tractor inzetten véél effectiever.Cheesy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:56:
[...]
Ik kwam pas een Nederlandse camping tegen waar tandem-assers (ik denk zowel caravans als aanhagers) niet zijn toegestaan op het kampeerveld. Ik kan het me eigenlijk best voorstellen, dat wringt altijd en daar gaat je mooie grasmatje.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 04-02-2022 17:13 ]
Ook met een enkel-asser kan je voldoende schade aanrichten, zeker als het geregend heeft.Cheesy schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:56:
[...]
Ik kwam pas een Nederlandse camping tegen waar tandem-assers (ik denk zowel caravans als aanhagers) niet zijn toegestaan op het kampeerveld. Ik kan het me eigenlijk best voorstellen, dat wringt altijd en daar gaat je mooie grasmatje.
Onderstaande foto was na dag 1 na de zondvloed (juli 2021 Schin op Geul), caravans waren versleept met een tuinders tractor. Dit was het tentveld
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xBusTWNjBcrqfuJau5g7CDfP.jpg?f=user_large)
Bevalt prima, zeker als je elke dag, om de dag, ergens anders heen gaat, in 5 minuten ingeklapt.Bommes schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:08:
@Sleeon heel gaaf, klinkt als een vette roadtrip.
Hoe bevalt de dak tent?
Ik hoor wat tegenstrijdige verhalen over die dingen.
Mij lijkt het wel een toffe oplossing.
Slaapt hetzelfde als elke tent, je moet alleen niet te veel wiebelen, valt op
En je hebt meestal prachtig uitzicht vanuit de tent, das ook wel tof.
[ Voor 7% gewijzigd door Sleeon op 05-02-2022 15:05 ]
Wat een verademing! Alles werkte en degelijk voor een caravan. Geluk voor ons was dat er eigenlijk nog geen prijskaartje aanging dus er waren nog geen kopers voor. Meteen de knoop doorgehakt en de koopovereenkomst getekend.
Over 4 weken ophalen
5-6 persoon, precies wat we zochten!
Aap!
Veel kampeer plezierharmageddon schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:44:
Mijn vrouw en ik gingen vandaag kijken voor een hobby 560 uit 2009. Interieur was helemaal gaar, veel deurtjes die niet goed dicht gingen, koelkast ging niet dicht en nog meer zaken die kapot waren. Daarnaast stond een knaus sudwind 504 uit 2004.
Wat een verademing! Alles werkte en degelijk voor een caravan. Geluk voor ons was dat er eigenlijk nog geen prijskaartje aanging dus er waren nog geen kopers voor. Meteen de knoop doorgehakt en de koopovereenkomst getekend.
Over 4 weken ophalen
Nice! Wij hebben ook een vergelijkbare, Sudwind 550 uit 2004. Oorspronkelijk ook 5-6 persoons, na ombouw potentieel 7 persoons. Je staat er niet bij stil, maar als je dan in andere vergelijkbare caravans komt, ga je de robuustheid van een Knaus wel waarderen.harmageddon schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:44:
Mijn vrouw en ik gingen vandaag kijken voor een hobby 560 uit 2009. Interieur was helemaal gaar, veel deurtjes die niet goed dicht gingen, koelkast ging niet dicht en nog meer zaken die kapot waren. Daarnaast stond een knaus sudwind 504 uit 2004.
Over 4 weken ophalen
Zeker!Red devil schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:41:
[...]
Nice! Wij hebben ook een vergelijkbare, Sudwind 550 uit 2004. Oorspronkelijk ook 5-6 persoons, na ombouw potentieel 7 persoons. Je staat er niet bij stil, maar als je dan in andere vergelijkbare caravans komt, ga je de robuustheid van een Knaus wel waarderen.
Nu onze oude caravan nog verkopen!
Aap!
Erg tof. Helemaal compleet zijn ze inderdaad vrij prijzig (volgens mij betaal je hetzelfde voor een Kip Shelter als zo'n teardrop), maar er zitten ook een hoop voordelen aan. En helemaal kaal zijn ze best goed te betalen (nieuw), maar dan moet je wel handig genoeg zijn om zelf het interieur te bouweniAdema schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:57:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook de wat kleinere caravans gezien zoals @Bommes, @TheOmen en @Luuk741 aanhalen, maar dan rij je wel met een echte caravan rond, dit zie ik meer als een aanhanger waar je in kan slapen. Het feit dat je niet in zo'n mini ding kan zitten als het bijvoorbeeld regent of koud is is misschien een nadeel, maar ik zie het meer als een voordeel. Kamperen met de tent vind ik erg tof maar het in en uitpakken maakt het doorreizen naar verschillende locaties wat minder aantrekkelijk.
Nou denk ik dat de dakkoffer en luifel van @iAdema ook niet erg aerodynamisch zijn, maar alsnog een stuk beter dan een Kip Shelter oid met een platte achterkant (wat feitelijk fungeert als een vacuum wat de caravan naar achter trekt).
Leuk om in ieder geval te zien dat er andere Tweakers zijn met dit concept!
[ Voor 3% gewijzigd door TheJVH op 06-02-2022 01:37 ]
Maar ik denk dat zoals in het geval van @iAdema, dat er heel wat "meer" achter de auto hangt. Wat betreft wind vangen door de daktent, reservewiel, enz maar ook voor het hogere gewicht.
Wat je dan bij je hebt is mijn inziens wel het ongemak van een aanhanger/caravan maar niet het voordeel van, ik noem maar iets, sta hoogte binnen.
Daarmee natuurlijk niet gezegd dat je dan net zo goed en tandemasser T@bert achter je auto kunt hangen.
Ik ben een keer 3 weken op vakantie geweest met de tent, auto en een motoraanhanger er achter.
Wel de lasten van de aanhanger (hogere tol, niet overal kunnen parkeren, lagere max snelheid in veel landen) maar niet de voordelen van er in kunnen slapen, zitten, koken, enz.
Reed overigens wel als een trein die combinatie:
VW Caddy 1.9tdi, dsg met de Vespa op de kar.

Op zich valt het me mee hoeveel ik er om moet denken tijdens het rijden hoor. Hij is smal genoeg dat ik er omheen kan kijken met mijn reguliere auto spiegels, dus je hebt niet het gevoel dat je met een enorm brede combinatie op weg bent.Bommes schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:01:
@TheJVH ik snap je punt, inderdaad ook een kleine caravan is een caravan.
Maar ik denk dat zoals in het geval van @iAdema, dat er heel wat "meer" achter de auto hangt. Wat betreft wind vangen door de daktent, reservewiel, enz maar ook voor het hogere gewicht.
Wat je dan bij je hebt is mijn inziens wel het ongemak van een aanhanger/caravan maar niet het voordeel van, ik noem maar iets, sta hoogte binnen.
Daarmee natuurlijk niet gezegd dat je dan net zo goed en tandemasser T@bert achter je auto kunt hangen.![]()
Ik ben een keer 3 weken op vakantie geweest met de tent, auto en een motoraanhanger er achter.
Wel de lasten van de aanhanger (hogere tol, niet overal kunnen parkeren, lagere max snelheid in veel landen) maar niet de voordelen van er in kunnen slapen, zitten, koken, enz.
Reed overigens wel als een trein die combinatie:
VW Caddy 1.9tdi, dsg met de Vespa op de kar.
[Afbeelding]
Wat betreft het staan, dan gaat je binnen gewoon niet lukken. Nu zijn wij mooiweerkampeerders, dus is de geboden oplossing daarvoor voor ons prima. Niet de beste foto, maar de enige waar ik dat “kleedhokje” op heb staan :p:
:strip_exif()/f/image/IQNDJQeqyMl8YxNNpESHxdXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is de breedte van die caravan? En begrijp ik goed dat je binnenin alleen kunt slapen? Zitten is niet mogelijk?iAdema schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Wat betreft het staan, dan gaat je binnen gewoon niet lukken. Nu zijn wij mooiweerkampeerders, dus is de geboden oplossing daarvoor voor ons prima. Niet de beste foto, maar de enige waar ik dat “kleedhokje” op heb staan :p:
Hij is 2,3M breed, maar dat is inclusief de wielen die eigenlijk naast de caravan staan. Rechts kan ik net tussen reservewiel en de wielkast doorkijken, links kan ik er volledig langs kijken.Red devil schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:37:
[...]
Wat is de breedte van die caravan? En begrijp ik goed dat je binnenin alleen kunt slapen? Zitten is niet mogelijk?
Binnenin is een bed, waar je eventueel wel met 2-3 kunt zitten, maar dan zit je op het bed. Prima voor een avondje Netflix oid, niet voor een regenachtige dag. Dan kun je beter de zij-en voor-wanden aan de luifel vast maken waardoor je een voortent krijgt.
Interieur (niet mijn foto’s):
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6TiHzivUk73gucZMwR9PMVV8.webp?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FzqWkeuzLvwaDIMxlk4uidJT.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks, hij lijkt minder breed dan 2.3m. Wel een lekker ruim bed heb je dan.iAdema schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:44:
[...]
Hij is 2,3M breed, maar dat is inclusief de wielen die eigenlijk naast de caravan staan. Rechts kan ik net tussen reservewiel en de wielkast doorkijken, links kan ik er volledig langs kijken.
Binnenin is een bed, waar je eventueel wel met 2-3 kunt zitten, maar dan zit je op het bed. Prima voor een avondje Netflix oid, niet voor een regenachtige dag. Dan kun je beter de zij-en voor-wanden aan de luifel vast maken waardoor je een voortent krijgt.
Dat was voor ons de grootste reden om hem te kopen. 2.07 bij 1,55m bed is erg prettig als je wat langer bent.Red devil schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:11:
[...]
Thanks, hij lijkt minder breed dan 2.3m. Wel een lekker ruim bed heb je dan.
Ik rij met een Eriba Puck uit van 50 jaren jong.TheJVH schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:40:
Heeft er iemand hier ervaring met mini caravans / teardrop trailers? .
Een 'echte' caravan, maar dan wel heel mini. Moet ook wel, want hij hangt bij mij achter de Mini.
De opbouw heeft geloof ik buitenmaten van 295*165cm en 198cm hoog. Door de hoogte van minder dan 2 meter betaal je in bijvoorbeeld Frankrijk geen extra tol-kosten. En bij de meeste moderne B-segment auto's heb je met deze caravan geen extra spiegels nodig.
Op mijn oude Mini gebruik ik wel caravan spiegels. De Mini is maar 141 cm breed en de standaard spiegels steken nauwelijks uit, dus dat geeft net te weinig zicht.
Het gewicht van zo'n oude Eriba Puck is amper meer dan een moderne vouwwagen. In mijn geval 370kg leeg/470kg maximum.
De caravan is voorzien van een eethoek/bed met zitplaats voor 4 tot 6 personen en na het ombouwen een slaapplek van 155 bij 180/190cm (de ene kant van het bed is langer dan de andere kant). Verder voorzien van een gaskachel, kledingkast en een keukentje met koelkast, gasfornuisje en wasbak...
Afhankelijk van verblijfsduur en weersvoorspellingen zet ik er op de camping een luifel danwel voortent aanvast. De luifel staat in 10 minuten, de voortent is net wat meer werk.
:strip_exif()/f/image/vvFGwgkU0b7MC6s2JvT7tgUC.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Leuke historische combinatieIvow85 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:24:
[...]
Ik rij met een Eriba Puck uit van 50 jaren jong.
Een 'echte' caravan, maar dan wel heel mini. Moet ook wel, want hij hangt bij mij achter de Mini.
De opbouw heeft geloof ik buitenmaten van 295*165cm en 198cm hoog. Door de hoogte van minder dan 2 meter betaal je in bijvoorbeeld Frankrijk geen extra tol-kosten. En bij de meeste moderne B-segment auto's heb je met deze caravan geen extra spiegels nodig.
Op mijn oude Mini gebruik ik wel caravan spiegels. De Mini is maar 141 cm breed en de standaard spiegels steken nauwelijks uit, dus dat geeft net te weinig zicht.
Het gewicht van zo'n oude Eriba Puck is amper meer dan een moderne vouwwagen. In mijn geval 370kg leeg/470kg maximum.
De caravan is voorzien van een eethoek/bed met zitplaats voor 4 tot 6 personen en na het ombouwen een slaapplek van 155 bij 180/190cm (de ene kant van het bed is langer dan de andere kant). Verder voorzien van een gaskachel, kledingkast en een keukentje met koelkast, gasfornuisje en wasbak...
Afhankelijk van verblijfsduur en weersvoorspellingen zet ik er op de camping een luifel danwel voortent aanvast. De luifel staat in 10 minuten, de voortent is net wat meer werk.
[Afbeelding]
We hebben al een erker die op de hypercamp kan, dus dat is goedkoper. Maar de Dorema is van betere kwaliteit coating en betere ritsen.
Bij onze vorige caravan hadden we een Obelink goldcamp, volledig PVC. Daar stappen we nu vanaf omdat het veel te warm is in de zomer en stukken zwaarder om op te hangen met onze nieuwere grotere Knaus.
[ Voor 31% gewijzigd door harmageddon op 07-02-2022 14:04 ]
Aap!
Heb er enorm veel zin in. Mijn vrouw is totaal niet van het kamperen maar wilde een tenttrailer toch eens een kans geven.
Reden waarom we voor Campooz gaan is dat deze ogenschijnlijk alleen is op te zetten. Dan kan mijn vrouw met onze dochter de camping verkennen, en ik de Campooz opzetten. Verder sprak de ruimte en het ruime bed ons aan. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
Hebben jullie ervaringen met een enkeldoeks tent in het voor- en naseizoen? Moet ik me extra voorbereiden op kou? Kacheltje en warme dekens gaan uiteraard mee.
Het merk is denk ik niet zo relevant en zou meer kijken naar het gebruikte materiaal. Obelink bied namelijk zowel Hypercamp en Goldcamp aan van PVC en met verschillende TenCate doeken.harmageddon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:03:
Wat voor caravan voortent zouden jullie kiezen? Een Obelink hypercamp of een Dorema tent?
We hebben al een erker die op de hypercamp kan, dus dat is goedkoper. Maar de Dorema is van betere kwaliteit coating en betere ritsen.
Bij onze vorige caravan hadden we een Obelink goldcamp, volledig PVC. Daar stappen we nu vanaf omdat het veel te warm is in de zomer en stukken zwaarder om op te hangen met onze nieuwere grotere Knaus.
Zelf zou ik bij een nieuwe voortent altijd voor opblaasbaar gaan. Staat snel, duurzaamheid inmiddels bewezen en een stuk lichter.
Wauw, mooie combinatie.iAdema schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:53:
[...]
Op zich valt het me mee hoeveel ik er om moet denken tijdens het rijden hoor. Hij is smal genoeg dat ik er omheen kan kijken met mijn reguliere auto spiegels, dus je hebt niet het gevoel dat je met een enorm brede combinatie op weg bent.
[Afbeelding]
Wat is jouw ervaring met slecht weer? Valt het een beetje te doen met regen om schoon binnen te komen?
Ik was eerst geïnteresseerd in een tenttrailer maar de combi teardrop + daktent lijkt me ook wel leuk voor ons. Zeker omdat je dan minder zit met het droog inpakken e.d. en wellicht iets comfortabeler qua temperatuur.
We hebben nog geen écht slecht weer gehad afgelopen jaar. Maar onder de luifel sta je natuurlijk prima droog, en daar kun je als je wil een volledige tent van maken. Hetzelfde geldt voor de keuken.DaDude schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:02:
[...]
Wauw, mooie combinatie.
Wat is jouw ervaring met slecht weer? Valt het een beetje te doen met regen om schoon binnen te komen?
Ik was eerst geïnteresseerd in een tenttrailer maar de combi teardrop + daktent lijkt me ook wel leuk voor ons. Zeker omdat je dan minder zit met het droog inpakken e.d. en wellicht iets comfortabeler qua temperatuur.
Daarnaast is het voordeel van de daktent die wij erop hebben dat deze iets over de zijkant heen hangt, waardoor het kleedhokje ook enigszins droog staat. Daardoor prima droog/schoon binnen te komen.
Als je wil heel weinig tijd kwijt met opzetten/afbreken, met slecht weer kun je dit eventueel doen (niet mijn foto, zelfde caravan):
:strip_exif()/f/image/M7PmcrPSbYMGMvDZoQ8yl0OH.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben 2 jaar geleden een Doréma President XL300 gekocht, inclusief luifel en uitbouw.harmageddon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:03:
Wat voor caravan voortent zouden jullie kiezen? Een Obelink hypercamp of een Dorema tent?
Erg tevreden over, wij hebben er een stalen en alu frame bij. Met het alu frame is het lastig om de tent mooi strak te krijgen, met het stalen frame staat ie snaarstrak.
Wij hebben bewust niet voor een opblaas tent gekozen omdat de grote luchtbuizen veel ruimte innemen en de tent klein laten voelen.
Bedankt voor je reactie. Een opblaastent doen we sowieso niet. We hebben jonge kinderen (1, 4, 6j), mochten ze vallen dan ligt je tent op z'n gat.205Gutmann schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:47:
[...]
Wij hebben 2 jaar geleden een Doréma President XL300 gekocht, inclusief luifel en uitbouw.
Erg tevreden over, wij hebben er een stalen en alu frame bij. Met het alu frame is het lastig om de tent mooi strak te krijgen, met het stalen frame staat ie snaarstrak.
Wij hebben bewust niet voor een opblaas tent gekozen omdat de grote luchtbuizen veel ruimte innemen en de tent klein laten voelen.
Bovendien kan je hier niks aan de binnenkant ophangen, zoals lampen, haakjes etc etc lijkt mij.
Overigens wij hebben een seizoensplek, dus dan lijkt mij een opblaastent sowieso niet aan te raden...
[ Voor 6% gewijzigd door harmageddon op 07-02-2022 22:19 ]
Aap!
Het uitbouwtje gebruiken wij enkel in het naseizoen voor opslag van spulletjes en speelgoed. We hebben er wel een slaapcabine bij, maar echt donker wordt het niet door gebruik van lichte stoffen.
Mijn vrouw en ik zijn beide kamperend opgegroeid, zij met haar ouders ieder jaar op de Veluwe en ik met mijn ouders zwervend door Europa. Toen wij verkering kregen studeerde zij nog en zijn we 1x gaan vliegen. Erg fijn en luxe, maar we misten allebei meteen al het leven op de camping. Plan voor het jaar erna was om toch samen te gaan kamperen, maar hoe? Een caravan achter mijn Daewoo Kalos ging hem niet worden, de ruimte om een tent + kampeerspullen mee te nemen was ook beperkt dus dan zou er een aanhanger mee moeten. Uiteindelijk is het een compromis van die 2 opties geworden en werd ons eerste huisje samen een Jamet vouwwagen.
Inmiddels een andere auto en 2 kinderen rijker, kregen we van mijn schoonouders te horen dat hun caravan al een paar jaar stil stond en ze die vanwege hun gezondheid niet meer zouden gaan gebruiken. Of wij hem alsjeblieft wilden gaan gebruiken. En zou gingen we van een vouwwagen naar een Knaus Country 350 caravan en mijn vrouw weer op vakantie met de caravan waar ze als klein meisje al mee weg ging.
Inmiddels was ons 3e kind geboren en onze oudste zoon groot genoeg voor zijn eigen tentje, dus slaapplekken hadden we nog genoeg in die kleine Knaus. Toch kwam het wel erg goed uit dat mijn ouders vorig jaar een nieuwe caravan gingen kopen en vroegen of wij dan interesse hadden in hun oude Dethleffs Family 420. De caravan waar ik als puber mee op vakantie ging, en tot op heden ieder jaar nog met mijn vader naar de 24 uur van Le Mans. Dus eigenlijk voelde dat al die tijd al een beetje als "mijn" caravan, maar nu is hij dat ook officieel.
Op 1x Italië na, gaan wij eigenlijk elke zomer naar Frankrijk. Zelfs in 2020 nog, die vakantie was immers al geboekt voordat de corona ellende uitbrak. 2021 zag er toch wat anders uit en hebben we er voor gekozen om in Nederland te blijven. Brr, 1x maar nooit weer. Nederland is heerlijk voor een tussendoor vakantie, maar voor ons niet voor de zomervakantie. Dus gaan we deze zomer weer lekker naar Frankrijk (waarbij anderen misschien wel "brr" denken
De pakmaat viel me eigenlijk nog mee. Al is ie wel behoorlijk groter dan de Coleman Cook 4 die ie gaat vervangen. Die kan binnenkort in de verkoop.
Je praat duidelijk niet uit ervaring, maar doet aannamesharmageddon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:19:
[...]
Bedankt voor je reactie. Een opblaastent doen we sowieso niet. We hebben jonge kinderen (1, 4, 6j), mochten ze vallen dan ligt je tent op z'n gat.
Bovendien kan je hier niks aan de binnenkant ophangen, zoals lampen, haakjes etc etc lijkt mij.
Overigens wij hebben een seizoensplek, dus dan lijkt mij een opblaastent sowieso niet aan te raden...
De buizen voelen wanneer ze opgeblazen zijn gewoon massief. Tevens zitten het tentdoek aan de buizen vast wat het juist super stabiel maakt (het is 1 geheel). Knap als je jonge kinderen dat omver krijgen, dat lukt een volwassene zelfs niet
Verder hebben bijvoorbeeld de Kampa Dometic opblaas voortenten gewoon allerlei haakjes/lusjes/klittenband om gewoon je lamp, kapstok etc op te hangen.
Kampa Dometic heeft daarnaast van bijna elk model ook een all season variant speciaal voor seizoensplaatsen.
Wat ik zelf ook prettig vind is dat de Kampa Dometic voortenten standaard vrij diep zijn. Afhankelijk van het model standaard 275 tot 325cm diep.
Of deze voortenten iets voor jou zijn kan ik niet beoordelen, maar je eerder genoemde argumenten kloppen in ieder geval niet