AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Met boot van Eemshaven naar Noorwegen?TgR_KILLER schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:56:
Onze eerste camping trip van volgend jaar geboekt, eind juni 2 weken naar Noorwegen met de caravan
Correct!
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Met goeie lage dragers tussen! de dakrails en recente koffer erover die horizontaal ligt merk je er vrijwel niks van zowel wind als verbruik .Smurf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:12:
@Gonadan Volgens mij ga je een dakkoffer dan wel merken qua geluid en verbruik.
Dat hangt grotendeels ook van je auto af bv. een schuin aflopende station ( megane/308) ligt de koffer voorkant al gauw omhoog en na inveren met belading word dit nog sterker richting de maan.
De dakdragers komen vaak op! de rails te liggen wat het geheel nog hoger maakt + de dwarsbalk steekt heel ver buiten de zijkanten vd auto en dat is de boosdoener qua wind ( fluiten) . Wel kun je met dragers en rails zorgen dat de koffer diagonaal in lijn met t voorraam ligt en achter wat hoger staat zodat met belading de koffer mooi horizontaal ligt.
De meesten kijken echter nergens naar en als je ziet hoe die bakken schots en scheef erop gepleurd worden ja dan snap ik de 'bak herrie' 🤡
Met een rek/bak op je trekhaak plaats je nog meer gewicht achter je achteras ( en die krijgt de volle kofferbak al voor zn kiezen ) en wordt nog minder stabiel en krijg je last van (na)deinen alsof dr een caravan achter hangt .
Met een dakkoffer verdeel je het gewicht wat meer over de gehele auto en gaat er ook wat naar bijv. de vooras.
Hoge snelheden 150/160+ zijn ook geen probleem met recentere <10jaar koffers ( dubbele overlap randen/3-puntssluiting/2scharnieren) alleen zal de fabrikant dat er nooit opzetten ( max 130km )
Dus met goeie spullen en een beetje effort om die koffer er goed op te leggen vind ik herrie en verbruik vallen in de categorie borrel/verjaardag praat .
Ik wil best geloven dat 't type drager en de manier van bevestiging veel invloed heeft...nuffy schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 19:59:
[...]![]()
Hoge snelheden 150/160+ zijn ook geen probleem met recentere <10jaar koffers ( dubbele overlap randen/3-puntssluiting/2scharnieren) alleen zal de fabrikant dat er nooit opzetten ( max 130km )
Dus met goeie spullen en een beetje effort om die koffer er goed op te leggen vind ik herrie en verbruik vallen in de categorie borrel/verjaardag praat .
Maar ik geloof er echt helemaal niks van dat bij een snelheid van 160 zo'n box niks doet voor je aërodynamica, het is niet voor niets dat auto's minutieus getest worden op lucht weerstand.
Je hebt zeker een tankpas
Met een fiets op 't dak ga ik met de huidige maximumsnelheid overdag van 1:19 naar 1:13/14
Helaas geen tankpas + rijd er ook zeker geen 160kmh mee en daar gaat het ook niet over dat is nergens gezegd . Alles wat je erop en buitenaan op monteert is niet best voor de aerodynamica , zelfs met de trekhaakbox achterop word het verstoord .nooberke schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:26:
[...]
Ik wil best geloven dat 't type drager en de manier van bevestiging veel invloed heeft...
Maar ik geloof er echt helemaal niks van dat bij een snelheid van 160 zo'n box niks doet voor je aërodynamica, het is niet voor niets dat auto's minutieus getest worden op lucht weerstand.
Je hebt zeker een tankpas![]()
Met een fiets op 't dak ga ik met de huidige maximumsnelheid overdag van 1:19 naar 1:13/14
bovenstaande subaru met dakkoffer verbruikt 1op10 -1op11, met of zonder dakkoffer merk ik geen verschil innooberke schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:26:
[...]
laatst nog naar Wallonie op en neer gereden met dakkoffer erop een tank leeggereden 50liter/540km
zonder dakkoffer heb ik nog nooit meer dan 550km gehaald met 50 liter
het zijn betrouwbare motoren die 2 liter boxer, maar efficient zijn ze niet
[ Voor 23% gewijzigd door Mr. Detonator op 15-11-2021 00:43 ]
1 op 10 zijn inmiddels redelijk ouderwetse waardes natuurlijk. Efficiënt zijn ze inderdaad niet, maar daardoor merk je ook zo weinig van extra luchtweerstand (of snelheid). Wel heerlijk zo'n boxerblokMr. Detonator schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:48:
[...]
bovenstaande subaru met dakkoffer verbruikt 1op10 -1op11, met of zonder dakkoffer merk ik geen verschil in
laatst nog naar Wallonie op en neer gereden met dakkoffer erop een tank leeggereden 50liter/540km
Ik heb zelf sinds kort een BEV en dakkoffers nemen wel echt een hap uit je range. Omdat een EV al zo efficiënt is (of eigenlijk, moet zijn) ga je die extra luchtweerstand wel echt merken.
Een trekhaakkoffer is een optie, maar een bagagewagen heeft eigenlijk nog mijn voorkeur... Die valt qua luchtweerstand naar mijn idee een beetje tussenbeide, maar wel een betere verdeling van de last, er kan meer in (zowel gewicht als volume) en je kunt hem lekker eenvoudig wegzetten in de opslag met de het spul er nog in.
Wel weer lastig bij de snellader, zo'n kar
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Je auto is al een vierkante bak waar het woord aerodynnamica nooit op is losgelaten.Mr. Detonator schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:48:
[...]
bovenstaande subaru met dakkoffer verbruikt 1op10 -1op11, met of zonder dakkoffer merk ik geen verschil in
Dus ja, daar gaat een dakkoffer niet veel aan verslechteren. Mogelijk zelfs wat verbeteren indien je de ruimte tussen voorkant dakkoffer en dak zelf nog afdicht. Kun je een vliegtuig effect creeeren
Wat verbrandingsmotoren betreft, het hangt er erg vanaf wat je auto heeft. Met efficiënt bedoelen ze tegenwoordig een ondergedimensioneerde motor waar ze zoveel mogelijk uit persen, die heeft dus geen marge meer als er extra gewerkt moet worden. Een motor die van zichzelf al wat meer vermogen heeft zal het veel minder snel moeilijk krijgen als hij extra moet werken en dat merk je ook in minder uitschieters qua verbruik. Het nadeel is dat hij onder de perfecte omstandigheden (lees: één werknemer die met lege auto naar z'n kantoor tuft) gemiddeld toch minder zuinig is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het hangt van de lay-out van het laadplein af of je er veel last van hebt. Als het een opzet heeft zoals bijv. de Tesla laadpleinen hebben, waarbij de laadpaal op de kopse kant van het vak zit. (achteruit of vooruit inparkeren in een vak) moet je sowieso een kar afkoppelen.Gonadan schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:38:
@JanHenk daar noem je wat, heb je bij die laadstations überhaupt wel ruimte voor een aanhanger met wat speling, of is dat echt niet te doen?
Als je een lay-out hebt waarbij je langszij kan parkeren, zoals de meeste Fastned pleinen hebben, kun je eventueel (afhankelijk van de lengte) nog wel wegkomen met de aangekoppelde kar. Maar ik vermoed dat je ook dan regelmatig wel een 'stall' blokkeert.
Ionity heeft tegenwoordig ook een laadplein met een speciale "aanhangerplaats" die verlengt is en waar de lader langszij staat. Maar die zijn dus nog echt een zeldzaamheid.
Kortom, meestal moet je afkoppelen en je karretje op een aparte plaats drukken..
(Ik heb er nog geen ervaring mee, maar zo gaat het er dan wel uit zien. Alternatief is in Nederland op vakantie
Hebben dit afgelopen zomervakantie ook in Frankrijk gezien bij een tweetal Tesla superchargers. Een of twee plekken waarbij de stall zo was geplaatst dat je er met een aanhanger aangekoppeld naast kon staan.JanHenk schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:51:
[...]
Ionity heeft tegenwoordig ook een laadplein met een speciale "aanhangerplaats" die verlengt is en waar de lader langszij staat.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
160km/h was voor mij wel een van de redenen om het spul achter de auto te hangen in plaats van erop. Naast onder andere investeren in iets wat ik echt maar 1x per jaar zou gebruiken tegenover de fietsendrager die de rest van het jaar ook wel regelmatig aan de auto hing.nuffy schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:05:
[...]
Helaas geen tankpas + rijd er ook zeker geen 160kmh mee en daar gaat het ook niet over dat is nergens gezegd . Alles wat je erop en buitenaan op monteert is niet best voor de aerodynamica , zelfs met de trekhaakbox achterop word het verstoord .
Meerverbruik van een dakkoffer (en de evt. herrie) heb ik nooit kunnen ervaren, maar bierviltjes-natuurkunde zegt mij al dat het frontale oppervlak van je auto vergroten vast meer invloed gaat hebben dan iets in de luwte achter de auto hangen.
Hangt natuurlijk ook van de auto af. Bij een sedan merk je het vast wel weer meer. In mijn geval betrof het een 2008 Mondeo station. Die zijn best recht aan de achterkant. In de nachtritten van/naar Oostenrijk gooide ik hem vlak voor de grens nog even vol (Diesel in Duitsland is op de snelweg echt niet goedkoper dan bij een goedkope pomp in NL) en (even indekken) als de omstandigheden het toelieten ging het gas daarna open. Niet naar de top, maar cruise vaak rond de 160, en gemiddelde snelheid tussen stops door zo'n 130km/h volgens Google. Toch was Winterswijk - Kufstein, zo'n 800km, goed haalbaar op 1 tank van 70 liter.
Ik twijfel of ik dat met een koffer op het dak ook gehaald had.
Nu inmiddels 2 jaar een (lease) benzine auto en een sinds vorig jaar ook een caravan. Dus Duitsland door zonder tanken is niet meer aan de orde. Maar afgelopen jaar ook met de caravan s'nachts gereden (en een paar weken later nog een keer met de losse auto overdag) en ondanks dat de gemiddelde snelheid nu natuurlijk wat lager ligt blijf ik toch bij de nachtritten. Zo veel fijner om niet voor praktisch iedere baustelle of druk knooppunt in de file te moeten staan.
Volgens jaar als het goed is ook weer Oostenrijk. We willen ook wel weer eens ergens anders heen, maar dat zal waarschijnlijk pas gaan gebeuren als we weer zonder coronamaatregelen op vakantie kunnen. Tot die tijd vind ik het toch wel heel fijn om in een land te zijn waar ik me in ieder geval altijd verstaanbaar kan maken.
Nooit begrepen waarom Tesla dit niet al veel eerder had. Misschien gewoon wel nooit over nagedacht omdat de Model S toch geen aanhanger mocht trekken?Himalaya schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:40:
[...]
Hebben dit afgelopen zomervakantie ook in Frankrijk gezien bij een tweetal Tesla superchargers. Een of twee plekken waarbij de stall zo was geplaatst dat je er met een aanhanger aangekoppeld naast kon staan.
Bij het kiezen van de leaseauto heb ik ook heel hard naar de M3 gekeken. Vakantieritten met een (lage) aanhanger of vouwwagen erachter leek mij op zich wel goed mogelijk. Alleen dat je die dan bij ieder laadpunt weer zou moeten afkoppelen was wel heel onhandig.
[ Voor 13% gewijzigd door Smurf op 15-11-2021 13:03 ]
)

Als het niet druk is kan je hier natuurlijk ook gewoon dubbelparkeren met een caravan.
Als de Tesla Semi er komt zullen ze daar ook wel wat voor moeten verzinnen, even afkoppelen is dan ook niet wenselijk
Dit is Ionity Salzbergen bijvoorbeeld:
Al zit m.i. ook deze lader niet op een heel handige plek als je bijvoorbeeld de laadpoort in de neus hebt.
Even afkoppelen blijft het beste. Met een karretje ook prima te doen. Met een caravan een stuk minder, maar m.i. moet je niet met een caravan een lange reis maken met je BEV...
Als jonge vader kan ik je de Decathlon Air Seconds 6.3 F&B aanraden.Tehh schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:51:
Afgelopen zomer voor het eerst met onze dochter wezen kamperen. We stonden we in de Vogezen op een schitterende camping. Het was alleen nat, nat, nat. Van de twee weken hebben we op 10 dagen regen gehad, op 2 dagen heeft het >12 uur geregend. Ons tentje (een jaar of tien geleden gekocht voor € 200 bij de vrijbuiter) was geen match voor dit weer. Geen kuip in de voortent, geen luifel, totale oppervlakte iets van 10m²...
Op vakantie nog wel een tarp gekocht, maar de grond was doorweekt en daarmee alles in de voortent ook. Dus toch maar besloten om voor een upgrade te gaan. De wensenlijst was redelijk beperkt:
- een voortent waarmee je ook een dagje regen kan verslaan;
- een kuip in de voortent;
- minstens 1,90 hoog;
- makkelijk&snel op te zetten.
Pakgrootte is ook een ding, we blijven doorgaans in de benelux en gaan (tot nu toe) zonder dakkoffer / aanhangwagen op vakantie. Opblaasbare tenten vielen daarmee af. In Frankrijk al e.e.a. uitgezocht; Bardani, Karsten & Falco zagen er goed uit. Ik was m.n. gecharmeerd van de 'scheerlijnloze' Falco's. Vorige week naar de winkel gegaan en uiteindelijk voor de Falco Buizerd gegaan. Enige nadeel was dat deze geen 2 gescheiden binnententen heeft, maar de kuip is 50 cm langer dan de Havik. Ook vonden we de 'gesloten' luifel van de Havik wat beklemmend.
Pakgrootte wordt nog wel een dingetje, ze lagen niet op voorraad dus hoe dat precies gaat uitvallen moeten we nog even bekijken. Worst case komt er een dakkoffer bij.
https://www.decathlon.nl/...mpartimenten/_/R-p-324957
Ding is binnen no-time opgezet. Slaapcompartimenten zijn verduisterd, echt ideaal. Fatsoenlijk dik kuipzuil en genoeg ruimte om bij regen binnen te zitten.
Ik was eerst huiverig (want polyester), ik kom van een (technisch) katoenen tent af. Maar dat Fresh & Black materiaal van de Decathlon is echt super (voelt ook heel anders dan een 'normale' polyester tent), er zijn ook heel veel ventilatiemogelijkheden.
[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 15-11-2021 13:53 ]
Vaak bu'j te bang!
De opstelling van die foto zou voor de meeste prima zijn. Vergeet niet dat er niet alleen een caravan achter een auto kan en vrijwel de meeste aanhangers blijft de combinatie onder de 12 meter (standaard parkeerplaats is 6 meter) en zelfs met een halve meter speling buiten het vak blijf je daar met de meeste caravans ook wel onder, zeker het formaat wat nog enigszins achter een elektrische auto. Met dubbelassers en/of 250cm brede caravans zoek je namelijk toch wel erg de limieten op de de range. De korte kabels van de Superchargers kan nog wel een ding worden.pirke schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:25:
Tja, op welke lengte caravan moeten ze dan gaan rekenen? De langste? Op het gereserveerde oppervlak kun je tot wel 2 extra oplaadplekken kwijt.
[Afbeelding]
Als het niet druk is kan je hier natuurlijk ook gewoon dubbelparkeren met een caravan.
Als de Tesla Semi er komt zullen ze daar ook wel wat voor moeten verzinnen, even afkoppelen is dan ook niet wenselijk
Vriend van me rijdt veel met zijn model 3 met aanhanger, die moet dacht ik op 95% van de keren bijladen in het buitenland zijn aanhanger er even afhalen. Zijn maar weinig tesla laadt punten die rekening houden met een aanhanger, laat staan die ene plek toevallig vrij is. Die korte kabel helpt alleen maar het snelladen, niet de flexibiliteit qua aanhanger en opladen op een tesla laadpunt ( maar volgens mij mopperde die op een heleboel laadpunten).Deveon schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:34:
[...]
De opstelling van die foto zou voor de meeste prima zijn. Vergeet niet dat er niet alleen een caravan achter een auto kan en vrijwel de meeste aanhangers blijft de combinatie onder de 12 meter (standaard parkeerplaats is 6 meter) en zelfs met een halve meter speling buiten het vak blijf je daar met de meeste caravans ook wel onder, zeker het formaat wat nog enigszins achter een elektrische auto. Met dubbelassers en/of 250cm brede caravans zoek je namelijk toch wel erg de limieten op de de range. De korte kabels van de Superchargers kan nog wel een ding worden.
Dus als ie 3 plekken bezetten in de breedte weet je in ieder geval waarom

[ Voor 6% gewijzigd door charrel op 15-11-2021 14:58 ]
NoorwegenJanHenk schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:38:
@pirke Dit ziet eruit als een USA laadplein? Een hele reutel asfalt.
Wij zijn dus uiteindelijk voor een Falco Buizerd 3500 gegaan. Een pro zet hem in 20 minuten op en hij heeft nét iets meer binnenruimte dan de Air Seconds 6.3. Een luifel ben ik na ons regenseizoen in Frankrijk ook wel gaan waarderen, het zorgt er toch voor dat je een stuk droger naar binnen loopt.-tom-562 schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:50:
[...]
Als jonge vader kan ik je de Decathlon Air Seconds 6.3 F&B aanraden.
https://www.decathlon.nl/...mpartimenten/_/R-p-324957
Ding is binnen no-time opgezet. Slaapcompartimenten zijn verduisterd, echt ideaal. Fatsoenlijk dik kuipzuil en genoeg ruimte om bij regen binnen te zitten.
Ik was eerst huiverig (want polyester), ik kom van een (technisch) katoenen tent af. Maar dat Fresh & Black materiaal van de Decathlon is echt super (voelt ook heel anders dan een 'normale' polyester tent), er zijn ook heel veel ventilatiemogelijkheden.
Hoofdzakelijke afweging bij het kiezen voor een 'gewone tent' t.o.v. 'opblaas tent' was overigens het pakvolume, al zou het mogelijk met een polyster opblaastent niet eens heel veel uitmaken t.o.v. onze Falco. Verschil zit er dan nog wel in dat de Falco als 4 tassen opgeborgen kán worden waardoor je hem wat sneller ergens tussen propt, en dat heb je met een opblaastent niet. Dat is gewoon 1 groot vierkant blok (en dan komt er nog een pomp bij).
Als je de Falco vergelijkt met de Decathlon dan valt mij wel gelijk op hoe rommelig zo'n polyster tent er uit ziet, maar dat is puur persoonlijke smaak natuurlijk (je mag diep in de buidel tasten om die paar kreukels en scheerlijnen weg te krijgen

Camping is trouwens al gereserveerd, volgens jaar gaan we 'gewoon' weer naar Nederland.
Ja, van een tent die bijna 3x zo duur is mag je wel verwachten dat die iets strakker staatTehh schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:02:
[...]
Wij zijn dus uiteindelijk voor een Falco Buizerd 3500 gegaan. Een pro zet hem in 20 minuten op en hij heeft nét iets meer binnenruimte dan de Air Seconds 6.3. Een luifel ben ik na ons regenseizoen in Frankrijk ook wel gaan waarderen, het zorgt er toch voor dat je een stuk droger naar binnen loopt.
Hoofdzakelijke afweging bij het kiezen voor een 'gewone tent' t.o.v. 'opblaas tent' was overigens het pakvolume, al zou het mogelijk met een polyster opblaastent niet eens heel veel uitmaken t.o.v. onze Falco. Verschil zit er dan nog wel in dat de Falco als 4 tassen opgeborgen kán worden waardoor je hem wat sneller ergens tussen propt, en dat heb je met een opblaastent niet. Dat is gewoon 1 groot vierkant blok (en dan komt er nog een pomp bij).
Als je de Falco vergelijkt met de Decathlon dan valt mij wel gelijk op hoe rommelig zo'n polyster tent er uit ziet, maar dat is puur persoonlijke smaak natuurlijk (je mag diep in de buidel tasten om die paar kreukels en scheerlijnen weg te krijgen)
Camping is trouwens al gereserveerd, volgens jaar gaan we 'gewoon' weer naar Nederland.
Die Decathlon tent is er ook in katoen (die staat ook veel strakker). Die heb ik ook sterk overwogen, juist omdat ik ook een hekel heb aan gekreukelde tenten
Vaak bu'j te bang!
Na 4 jaar kamperen afscheid genomen van de Suncruiser (opzetten en afbreken ging ons teveel tegenstaan). Die was een paar weken terug binnen een dag verkochtThe Legend schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:20:
Afgelopen week een vouwwagen gekocht! Een Europa Camper Suncruiser, volgens mij zo ongeveer het grootste wat er te krijgen is, maar ik ben dan ook 2 meter lang en heb graag een beetje ruimte (plus vriendin en twee kleine kinderen inmiddels). Met m'n vriendin 3 keer tent gekampeerd, en verder alleen maar verre reizen gemaakt buiten Europa. Nu met kinderen weer kamperen. Had eigenlijk niet eens maar aan vouwwagens gedacht (vind die hoekige modellen er allemaal zo bejaard uitzien en het gedoe met opzetten leek mee niks), maar toen ik ging kijken naar caravans bleek dat een model waar ik rechtop in kan staan bijna niet te vinden is (of 20.000+ euro kost). Los daarvan bleek mijn vriendin al een veto te hebben uitgesproken voor wat betreft de caravanEen tent met kleine kinderen ga ik niet doen, dus bleek de vouwwagen ineens een reeele optie
Enige nadeel van de Suncruiser is ook het voordeel: hij is zo groot. Past dus niet op ieder plekje, maar komend jaar iig naar Frankrijk en dan is ruimte meestal niet zo'n probleem. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.

Ik ben toch malle pietje niet!
Heb hem gegoogled, ziet er mooi uit. Makkelijk op te zetten, maar ook makkelijk af te breken??The Legend schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:38:
[...]
Na 4 jaar kamperen afscheid genomen van de Suncruiser (opzetten en afbreken ging ons teveel tegenstaan). Die was een paar weken terug binnen een dag verkochtVandaag de nieuwe wagen opgehaald: een Kyte XL uit 2018
Belachelijk veel geld, maar een een mooie wagen
en veel eenvoudiger op te zetten, waardoor we nu ook niet meer in hotels hoeven te overnachten en meerdere campings kunnen / willen aandoen in 1 vakantie
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Binnen het uur moet het in ieder geval lukken, das heel veel sneller dan met de Suncruiser ooit is geluktlost95 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:46:
[...]
Heb hem gegoogled, ziet er mooi uit. Makkelijk op te zetten, maar ook makkelijk af te breken??
Ik ben toch malle pietje niet!
Veel plezier ermeeThe Legend schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:50:
[...]
Binnen het uur moet het in ieder geval lukken, das heel veel sneller dan met de Suncruiser ooit is gelukt
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik mis nou even of je ergens op reageert maar volgens mij mag je met BE gewoon een combi van 18 meter rijden? En vrachtwagen + aanhanger is 18.75 meter..knutsel smurf schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:19:
Met een BE rijbewijs mag de combinatie maximaal 16.4M zijn dus daar kan je dan rekening mee houden
In die zoektocht zijn we begonnen met het zoeken naar oppomptenten en hierbij kwamen vooral de Outwell tenten als interessante opties. Nu heeft Outwell naast de oppomptenten ook de normale tenten.
Een beetje binnenruimte (toch op z'n minst 2.50x3.00m, het liefst iets breder) is belangrijk met daarbij een luifel(tje) waar je bijvoorbeeld nog een beetje onder kunt zitten of koken als het wat regent. De tent moet niet te zwaar zijn en het liefst zo compact mogelijk. De meeste 4 persoons tenten zijn dan te klein en de 6 persoonstenten te groot.
Het geheel moet wel zo onder of rondom de 1000 euro max liggen, dus de katoen tenten vallen wel af (ook al ivm het gewicht en de pakmaat)
Als oppomptent kwam daarbij vooral Avondale 5PA als optie. Als normale stokkentent de Greenwood 5.
Echter lees ik op internet reviews van mensen waarbij de luchtbuizen knikken, leeglopen of zelfs ontploffen of scheuren waardoor de tent uiteraard inzakt. En dat houdt me uiteraard weer tegen in het kiezen voor een oppomptent. Lastige keuzes....
[ Voor 11% gewijzigd door hars73 op 09-12-2021 11:57 ]
Mocht nog iemand algemeen advies hebben over kamperen in Duitsland, grote verschillen met Frankrijk?
De taal en andere wijnenlost95 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:58:
[...]
Mocht nog iemand algemeen advies hebben over kamperen in Duitsland, grote verschillen met Frankrijk?
Ze spreken er geen Frans en ze hebben geen stokbroodlost95 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:58:
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Don't mention the war.lost95 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:58:
Wat ons in Duitsland opviel is dat de plekken kleiner zijn. Kan natuurlijk toeval zijn in de paar keer dat we in beide landen zijn geweest, maar toch.lost95 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:58:
Ga langzamerhand ook de zomervakantie voorbeiden (thats half the fun right). We gaan uiteraard met onze tent. Na jaren naar Frankrijk gegaan te zijn gegaan, zitten we nu te denken aan Duitsland. Gelukkig is dat land niet zo groot
.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Zoals al genoemd zijn de eetgewoonten in Duitsland wat anders. Geen stokbrood, maar doorgaans wel prima harde broodjes voor weinig geld. Het gemiddelde Duitse restaurant is wat minder culinair dan in FR. Groot stuk vlees, iets van aardappel en met geluk wat groenten. Meestal moet je een salade los bestellen wanneer je graag nog iets van vitaminen wenst binnen te krijgen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Maar dus extra goed letten op plekgrootte is met onze tent wel aanrader (met luifel volgens wel wel 8 meter lang, 3,5 breed).
Minder campings met vermaak zie ik als een plus, hoeft van mij niet helemaal back to basic, iets van zwembad op warme dag is wel lekker maar daar hoeven echt geen glijbanen/attracties/entertainment bij te zitten
In Frankrijk merk ik wel dat je als gewone tent campeerder steeds meer "verdrongen" wordt door huisjes/glamping/vaste constructies, is dat in Duitsland ook?
Wij zijn deze zomer met de Quechua AirSeconds 5.2 op pad geweest. Nu zijn wij maar met zijn tweetjes, maar dit is een hele flinke tent, ruim binnen budget. Je kan daar prima met 2+2 in kamperen en de degelijkheid lijkt mij meer dan prima hoewel ik er nu pas twee weken ervaring mee heb.hars73 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:43:
Op dit moment hebben we een Coleman Cook 4 tent met bijbehorend luifel (gebruikt voor 1 volwassene en 2 kinderen) en zijn op zoek naar een tent voor komende zomer waarin net iets meer ruimte zit (nu 2 volwassenen en 2 kinderen).
In die zoektocht zijn we begonnen met het zoeken naar oppomptenten en hierbij kwamen vooral de Outwell tenten als interessante opties. Nu heeft Outwell naast de oppomptenten ook de normale tenten.
Een beetje binnenruimte (toch op z'n minst 2.50x3.00m, het liefst iets breder) is belangrijk met daarbij een luifel(tje) waar je bijvoorbeeld nog een beetje onder kunt zitten of koken als het wat regent. De tent moet niet te zwaar zijn en het liefst zo compact mogelijk. De meeste 4 persoons tenten zijn dan te klein en de 6 persoonstenten te groot.
Het geheel moet wel zo onder of rondom de 1000 euro max liggen, dus de katoen tenten vallen wel af (ook al ivm het gewicht en de pakmaat)
Als oppomptent kwam daarbij vooral Avondale 5PA als optie. Als normale stokkentent de Greenwood 5.
Echter lees ik op internet reviews van mensen waarbij de luchtbuizen knikken, leeglopen of zelfs ontploffen of scheuren waardoor de tent uiteraard inzakt. En dat houdt me uiteraard weer tegen in het kiezen voor een oppomptent. Lastige keuzes....
Heb je die al bekeken?
Verder zijn er qua cultuur wel significante verschillen. Duitsers zijn meer van de regels en het opvolgen daarvan, wat zowel in je voordeel als nadeel kan werken.
Uit eten in Duitsland doe je omdat je bier wilt drinken, niet voor het eten.
Had je een bepaalde regio ingedachten? Want daar zitten vaak ook nog verschillen tussen, zoek je iets specifieks?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had Decathlon eigenlijk een beetje overgeslagen, omdat ik bij een 'serieuzere' tent voor de zomervakantie eigenlijk niet direct aan Quechua dacht.Ojjorz schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:13:
[...]
Wij zijn deze zomer met de Quechua AirSeconds 5.2 op pad geweest. Nu zijn wij maar met zijn tweetjes, maar dit is een hele flinke tent, ruim binnen budget. Je kan daar prima met 2+2 in kamperen en de degelijkheid lijkt mij meer dan prima hoewel ik er nu pas twee weken ervaring mee heb.
Heb je die al bekeken?
Heb hem even bekeken en die 5.2 is mooi breed (3.60m) en dus ook 2 ruime slaapcabines. Had eventueel nog wel iets langer mogen zijn. Dus ik ging even bij de 6.3 versie kijken. Die is wat langer, dus mooi veel binnenruimte, maar die is weer smaller (3.00m).
Lees dat het kuipzeil niet van de allerbeste kwaliteit is, maar daar is overheen te komen door eerst een footprint op de grond te leggen. En in de tent zelf een zacht tentkleed te leggen.
Bleef nog een beetje bij de Outwell tenten hangen omdat die een silent magnetische sluiting hebben van de slaapcabines. Mijn vrouw moet er 's nachts nogal eens uit om te plassen, dus dan is zo'n sluiting heerlijk stil ten opzichte van de rits

Ik ga Quechua op het lijstje plaatsen
ThanksGonadan schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:03:
@lost95 in mijn ervaring kan je over het algemeen alle typen campings, plekgrootte en faciliteiten in elk land wel vinden. Dat is een kwestie van een camping zoeken die bij je wensen past.
Verder zijn er qua cultuur wel significante verschillen. Duitsers zijn meer van de regels en het opvolgen daarvan, wat zowel in je voordeel als nadeel kan werken.
Uit eten in Duitsland doe je omdat je bier wilt drinken, niet voor het eten.
Had je een bepaalde regio ingedachten? Want daar zitten vaak ook nog verschillen tussen, zoek je iets specifieks?
Eifel is leuk, zie het maar als de Duitse Ardennen, heb je ook het onwijs bekende Trier in de buurt liggen.lost95 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:22:
Thanks. Regios moet ik me nog in verdiepen. Natuurcamping + water (meer en of rivier), liefst dat je ook stadjes kan bezoeken (binnen uur rijden van camping). Ben zelf wel van kastelen, maar rest van familie niet zo
. Dus ik denk dat mijn criteria het zoekgebied verkleint naar maar 95% van Duitsland. Gelukkig heb ik nog tijd om me in te lezen.
Wil je iets ruiger dan is het Zwarte Woud ook leuk, meer bergachtig maar ook iets verder rijden. Heb daar zelf wel eens in de buurt van Titisee gestaan.
Op niet gek veel afstand ligt dan ook nog Freiburg im Bresgau, ook een leuke stad om dan eens heen te gaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Thuringenlost95 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:22:
[...]
Thanks. Regios moet ik me nog in verdiepen. Natuurcamping + water (meer en of rivier), liefst dat je ook stadjes kan bezoeken (binnen uur rijden van camping). Ben zelf wel van kastelen, maar rest van familie niet zo
. Dus ik denk dat mijn criteria het zoekgebied verkleint naar maar 95% van Duitsland. Gelukkig heb ik nog tijd om me in te lezen.
Daar zijn we ook een keer geweest, dan zou ik eerder zwarte woud aanbevelen.
Wat zijn hier de ervaringen met Kampa opblaastenten? Is er veel gedoe mee of zijn het gewoon betrouwbare tenten? Ik had tot deze week nog nooit van het merk gehoord...
[ Voor 5% gewijzigd door hars73 op 10-12-2021 08:21 ]
Wij hebben de Kampa Croyde Air 6, wel pas twee keer mee weggeweest maar bevalt ons prima. Echt heul veul binnenruimte, enige kleine nadeel is dat het eigenlijk twee gelijke delen zijn (buiten de slaapcabines); dat had wat mij betreft best 66/33 mogen zijn, dus een kleinere "foyer" en meer in het midden (als je begrijpt wat ik bedoel). Nog één klein minpuntje is dat de tussenschotten tussen de slaapcabines niet vastzitten aan de grond, dus als je bv kleine kinderen hebt dan liggen ze zonder waarschuwing zo op jouw bed in plaats van in hun eigen hok.hars73 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:21:
Na nog wat verder zoeken lijkt naast de Outwell tenten, ook Kampa kandidaten te hebben voor onze nieuwe tent. Zo lijkt de Kampa Hayling 4 of 6 Air wel een fijne tent te zijn met in ieder geval een mooie diepe luifel en bij de 6 een heel ruime binnenruimte. Nadeel van de 6 is wel weer dat ie misschien net even te groot is. En er is geen tussenmaat 5 helaas.
Wat zijn hier de ervaringen met Kampa opblaastenten? Is er veel gedoe mee of zijn het gewoon betrouwbare tenten? Ik had tot deze week nog nooit van het merk gehoord...
Qua kwaliteit en comfort zijn we er erg blij mee. Vast kuipzeil ook ideaal. Alleen het pakket is groot, lomp en zwaar en moet in één keer in de kofferbak, daar moet je wel ff rekening mee houden (onze oude was 3 of 4 pakketten, veel makkelijker in de auto te verdelen).
Edit: leuke video over hoe snel het ding wordt opgezet en afgebroken: YouTube: Kampa Bergen 4/6 Air Pro Pitching & Packing Video (Real Time)
[ Voor 6% gewijzigd door Bra-Jo op 10-12-2021 11:19 ]
Nomen nescio
Ik niet. ,Thuringen is meer ongerept, oude -oostblokRed devil schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:33:
[...]
Ik niet. ,Thuringen is meer ongerept, oude -oostblokRed devil schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:33:
[...]
Die Croyde Air 6 is nog breder en langer dan de Hayling Air 6! De Croyde is voor ons zeker te groot en te zwaar. We gaan binnenkort eens even wat winkels langs om te kijken of de Hayling Air 4 en 6 er staan. Misschien is de 4 ook voldoende.Bra-Jo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:17:
[...]
Wij hebben de Kampa Croyde Air 6, wel pas twee keer mee weggeweest maar bevalt ons prima. Echt heul veul binnenruimte, enige kleine nadeel is dat het eigenlijk twee gelijke delen zijn (buiten de slaapcabines); dat had wat mij betreft best 66/33 mogen zijn, dus een kleinere "foyer" en meer in het midden (als je begrijpt wat ik bedoel). Nog één klein minpuntje is dat de tussenschotten tussen de slaapcabines niet vastzitten aan de grond, dus als je bv kleine kinderen hebt dan liggen ze zonder waarschuwing zo op jouw bed in plaats van in hun eigen hok.![]()
Qua kwaliteit en comfort zijn we er erg blij mee. Vast kuipzeil ook ideaal. Alleen het pakket is groot, lomp en zwaar en moet in één keer in de kofferbak, daar moet je wel ff rekening mee houden (onze oude was 3 of 4 pakketten, veel makkelijker in de auto te verdelen).
Edit: leuke video over hoe snel het ding wordt opgezet en afgebroken: YouTube: Kampa Bergen 4/6 Air Pro Pitching & Packing Video (Real Time)
We gaan met z'n 4en (mijn vrouw, haar dochtertje van 10, mijn zoon van 14 en ikzelf) naar Noord Italie. In principe dus mooi weer, maar er zal nog wel eens een stevige bui vallen en dan wil je toch binnen zitten, of op z'n minst onder een luifel.
En mijn zoon slaapt sowieso in een bijzettentje, dus die kan al z'n spullen daar wel kwijt. Dus het is even kijken of de leefruimte van de 4 voldoende is voor een koelkastje, kastje en wat spullen en om eventueel te zitten met slecht weer.
Ik vind dat diepe luifel dus wel weer fijn, zo hoef je niet te klooien met een losse tarp. En je kunt er nog best veel onder zetten wat je anders binnen zou zetten.
En het voordeel van de 4 versie is dat ie wat kleinere pakmaat heeft en je hem veel eerder zou gaan gebruiken als we met z'n 2en een keer een lang weekend weggaan. Met de 6 versie is dat een beetje overkill.
[ Voor 6% gewijzigd door hars73 op 10-12-2021 11:38 ]
Ja klopt, moet je wel van houden. Had een beetje depressieve uitstraling. De wegen daarentegen waren erg goed, allemaal vers aangelegd met EU geld.maartend schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:31:
[...]
Ik niet. ,Thuringen is meer ongerept, oude -oostblok
Helemaal mee eens.hars73 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:31:
[...]
Die Croyde Air 6 is nog breder en langer dan de Hayling Air 6! [knip]
Onze kinderen (18 en 15) gaan komende zomer waarschijnlijk voor het laatst samen mee, daarna gaat de Croyde Air er ook weer uit, voor drie personen (en straks twee) is ie echt veel te groot. Maar buiten dat een prima tent dus.
Nomen nescio
Kampa "voelt" voor mij inderdaad wel als een betrouwbaar merk. Is volgens mij een submerk van Dometic (welke ik ook niet kende). Dometic als high-end en de Kampa daar net onder. Ik kwam zo de Dometic Rarotonga FTT 401 nog tegen namelijk... Erg mooi en praktisch, maar wel een prijsklasse hoger.
Afgelopen jaar onze eerste 2 vakanties, en voor het komende voorjaar de derde geplanned op basis van contacten en bekendheid op die campings, maar nu op zoek naar een plek voor in de zomer.
Kan heel NL door, buitenland doen we ff niet dit jaar, scheelt ook evt gezeik met maatregelen enzo.
Zie door de bomen het bos niet meer (na ANWB, ACSI etc geprobeerd te hebben), zeker ook omdat wat specifiek filteren (helemaal op buitenlandse campings) best wel een uitdaging is.
Eisen zijn (bij benadering)
- Niet te grote camping, wel wat voorzieningen (net toiletgebouw bv), vooral speeltuintjes zijn fijn (7 en 5 jarige). Animatie hoeft niet perse, wel mooi meegenomen. Mag best wat afgelegen zijn, auto is welwillend voor boodschappen dorp verderop etc. Autovrij veldje zou helemaal mooi zijn, maar hoeft ook niet perse.
Plek is de uitdaging, we hebben een Cabanon Mercury, en die is vrij diep, tegen de 10 meter heb je eigenlijk wel nodig.
Tips welkom, zowel voor stekkies als goede sites / tips om daar door heen te komen.
Ook al in mijn hoofd gehad om gewoon wat campings af te rijden en wat plekken te bekijken, maar dat hebben ze toch liever op bepaalde kijkdagen en toen ik een lijst met 5 campings had zat ik al op een ronde van 500 km
"Mekker, blaat"
Dat is toch een grote camping? Ooit eens gaan kijken, veel te druk en niet al te overzichtelijk.Red devil schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:03:
Beerze Bulten, erg mooie plekjes, fijne speeltuinen en indoor (handig met vies weer). Zwembad ook groot, animatie erg professioneel.
Googlemapsdjidee schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:46:
Iemand nog tips voor goede camping zoek sites? De pricewatch heeft geen functie daarvoor![]()
Afgelopen jaar onze eerste 2 vakanties, en voor het komende voorjaar de derde geplanned op basis van contacten en bekendheid op die campings, maar nu op zoek naar een plek voor in de zomer.
Kan heel NL door, buitenland doen we ff niet dit jaar, scheelt ook evt gezeik met maatregelen enzo.
Zie door de bomen het bos niet meer (na ANWB, ACSI etc geprobeerd te hebben), zeker ook omdat wat specifiek filteren (helemaal op buitenlandse campings) best wel een uitdaging is.
- Niet te grote camping, wel wat voorzieningen (net toiletgebouw bv), vooral speeltuintjes zijn fijn (7 en 5 jarige). Animatie hoeft niet perse, wel mooi meegenomen. Mag best wat afgelegen zijn, auto is welwillend voor boodschappen dorp verderop etc. Autovrij veldje zou helemaal mooi zijn, maar hoeft ook niet perse.
Plek is de uitdaging, we hebben een Cabanon Mercury, en die is vrij diep, tegen de 10 meter heb je eigenlijk wel nodig.
Tips welkom, zowel voor stekkies als goede sites / tips om daar door heen te komen.
Ook al in mijn hoofd gehad om gewoon wat campings af te rijden en wat plekken te bekijken, maar dat hebben ze toch liever op bepaalde kijkdagen en toen ik een lijst met 5 campings had zat ik al op een ronde van 500 km
Bommes schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:54:
@djiedjee welke hoek van NL zoek je?
Of anders gezegd welke hoek juist niet ivm te dicht bij je woonplaats?
Ah even gemist dat een kleine camping gewenst is. Kan hem nog steeds aanraden hoor, is juist een overzichtelijke camping doordat het niet dezelfde plekjes zijn. Is de enige camping waar ik elk jaar in de herfstvakantie kom. Het liefst gingen mijn kinderen er elke vakantie heen.Exocet schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:06:
[...]
Dat is toch een grote camping? Ooit eens gaan kijken, veel te druk en niet al te overzichtelijk.
hars73 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:21:
Na nog wat verder zoeken lijkt naast de Outwell tenten, ook Kampa kandidaten te hebben voor onze nieuwe tent. Zo lijkt de Kampa Hayling 4 of 6 Air wel een fijne tent te zijn met in ieder geval een mooie diepe luifel en bij de 6 een heel ruime binnenruimte. Nadeel van de 6 is wel weer dat ie misschien net even te groot is. En er is geen tussenmaat 5 helaas.
:strip_exif()/f/image/a1kZsYZ6eNMRUASo47bFiME2.jpg?f=fotoalbum_large)
Repost plaatje
Hier m'n review: eamelink in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
Qua betrouwbaarheid geen enkel probleem gehad.
Wonen zelf in Marum, dus alles onder de lijn Meppel / Hoogeveen is prima (ook Limburg / Zeeland)....Bommes schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:54:
@djiedjee welke hoek van NL zoek je?
Of anders gezegd welke hoek juist niet ivm te dicht bij je woonplaats?
Waddeneilanden is niet handig
"Mekker, blaat"
Als je een beetje door de viva-hipness heen kan kijken is 30+kids een goede plek om te kijken naar het aanbod.djidee schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:46:
Iemand nog tips voor goede camping zoek sites? De pricewatch heeft geen functie daarvoor![]()
Qua ervaring kan ik De gastmolen in Vaals aanraden. Genoeg te doen op de camping en in de omgeving, alleen voor zwemmen moet je 500m lopen naar het Landal-zwembad.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Dank! Wij hebben afgelopen weekend in Roden zowel de Hayling 4 en 6 Air in het echt gezien (ook de Croyde 6 trouwens, maar die is echt te groot). En we zijn er wel uit dat het de Hayling 6 Air gaat worden. En dan de gewone polyester uitvoering, anders wordt het allemaal nog zwaarder en groter.eamelink schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:25:
[...]
[Afbeelding]
Repost plaatje
Hier m'n review: eamelink in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
Qua betrouwbaarheid geen enkel probleem gehad.
Dit is eigenlijk meer een 4-5 persoons tent ipv 6 en dat is prima voor ons. Heerlijk grote binnenruimte en inderdaad een diep luifel. Wij gaan toch proberen het luifel als zonneluifel te gebruiken, ook al gaan we naar Noord Italie. Tijdens het ontbijten prima te gebruiken om niet direct in de zon te zitten. En overdag toch vaak bij het zwembad. En mocht dat niet voldoende zijn, dan in de toekomst een extra losse tarp mee.
In Zuid Limburg ben ik vaak naar camping Oosterberg geweest:djidee schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:25:
[...]
Wonen zelf in Marum, dus alles onder de lijn Meppel / Hoogeveen is prima (ook Limburg / Zeeland)....
Waddeneilanden is niet handig
https://goo.gl/maps/KLzciBCbnZaqFGCSA
Met nog wat boeren activiteiten erg leuke voor kinderen en een erg mooie omgeving.
Iets noordelijker in Noord Brabant:
https://goo.gl/maps/4sT4nDZSnmepzciY9
mooi terrein in mooie bosrijke omgeving.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik kan alleen vertellen over mijn ervaringen met Karsten 260 oppomptent (www.karstententen.nl) uit Zwaag en Bardani Airwave 300 omdat het mij te zwaar werd (reden zoek maar in dit topic).hars73 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:43:
Op dit moment hebben we een Coleman Cook 4 tent met bijbehorend luifel (gebruikt voor 1 volwassene en 2 kinderen) en zijn op zoek naar een tent voor komende zomer waarin net iets meer ruimte zit (nu 2 volwassenen en 2 kinderen).
Beide hebben geen last van plotseling inzakken .
Tegenwoordig geen last meer van vanwege een Caravalair 3.90
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Sinds een paar maanden zijn mijn vriendin en ik in het bezit van een eenvoudige VW T5 camper met een slaaphefdak van SCA. Tussen de slaapplank en het dak zit er in gesloten toestand wat ruimte (een cm of 5). Op dit moment ligt daar een (te) dun schuimrubberen matrasje, maar daar is niet comfortabel op te slapen. Met een schuin oog kijken we nu dan ook naar de zelf opblaasbare matten van Exped.
Qua breedte is een matras/slaapmat van max. 110 cm mogelijk. De Exped deepsleep 7.5 Duo heeft dan onze aandacht, of een Exped Megamat DUO 10. De laatste is dan dus wat dikker. Online kan ik nergens vinden hoe dun de matten worden wanneer ze leeggelopen zijn. Zouden ze op de slaapplank kunnen blijven liggen als we het hefdak oplaag doen? Uiteraard met het ventiel open om eventuele lucht eruit te persen. Heeft iemand hier toevallig een van beide modellen? En daarbij ook een idee van de dikte in 'leeggelopen' toestand? Dan bedoel ik dus niet hem helemaal leeg geperst en opgerold, maar eerder wanneer het overtollige lucht eruit is.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Je moet ze echt leegdrukken, met het inlaatventiel dicht, om ze dunner te maken.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
die cm of 5 moet wel lukken (leeg dan). Bedenk wel dat aanbevolen wordt om deze matten (alles met een vulling) normaal met ventiel open op te slaan. Bij een Megamat betekend dat dus dat deze zichzelf weer zo goed als helemaal vol zuigt. En dan haal je die 5 cm nietLuuk741 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:46:
Hoi allemaal! Sinds een tijdje dit topic gevonden en lees met plezier mee. Nu loop ik zelf ook tegen een vraagje aan:
Sinds een paar maanden zijn mijn vriendin en ik in het bezit van een eenvoudige VW T5 camper met een slaaphefdak van SCA. Tussen de slaapplank en het dak zit er in gesloten toestand wat ruimte (een cm of 5). Op dit moment ligt daar een (te) dun schuimrubberen matrasje, maar daar is niet comfortabel op te slapen. Met een schuin oog kijken we nu dan ook naar de zelf opblaasbare matten van Exped.
Qua breedte is een matras/slaapmat van max. 110 cm mogelijk. De Exped deepsleep 7.5 Duo heeft dan onze aandacht, of een Exped Megamat DUO 10. De laatste is dan dus wat dikker. Online kan ik nergens vinden hoe dun de matten worden wanneer ze leeggelopen zijn. Zouden ze op de slaapplank kunnen blijven liggen als we het hefdak oplaag doen? Uiteraard met het ventiel open om eventuele lucht eruit te persen. Heeft iemand hier toevallig een van beide modellen? En daarbij ook een idee van de dikte in 'leeggelopen' toestand? Dan bedoel ik dus niet hem helemaal leeg geperst en opgerold, maar eerder wanneer het overtollige lucht eruit is.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Zie ook hierboven
Hi Ha Hopjesvla
Dat klinkt goed, tijdens het vervoer kunnen we hem leeg en met ventielen dicht opbergen. Dan zal de druk op het dak ook niet zo erg zijn. Off season en thuis kan hij dan met ventielen open ergens liggen of staan. Om het zekere voor het onzekere te nemen gaan we wel voor de 7.5 cm deepsleep. We hebben hem vanavond besteld dus ben benieuwd naar het comfort en hoe het werkt!
Meivakantie wordt 10 dgn Texel (krim) met de caravan.
Komende zomer willen we graag weer wat verder gaan en zijjn we op zoek naar een leuke camping met zwembad incl glijbanen, veel speelmogelijkheden voor de kinderen. Regio is niet zo belangrijk, we kijken van istrië, cote d’azur tot aan costa brava, maar ook Italie is een optie, vereiste is wel een warme zomer. Mochten jullie nog tips hebben… afgelopen jaar stonden we op de kleine wolf en dat was superleuk. Als we dit jaar ook in Nl 25-30 gr hadden grhad, waren we daar zeker terug gegaan. Maar met een koude natte zomer verlangden we terug naar bijvoorbeeld L’amfora….
Ben benieuwd hou ons op de hoogte!Luuk741 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:02:
@Orion84 @Hopjesvla79 dankjulliewel voor de vlugge reacties!![]()
Dat klinkt goed, tijdens het vervoer kunnen we hem leeg en met ventielen dicht opbergen. Dan zal de druk op het dak ook niet zo erg zijn. Off season en thuis kan hij dan met ventielen open ergens liggen of staan. Om het zekere voor het onzekere te nemen gaan we wel voor de 7.5 cm deepsleep. We hebben hem vanavond besteld dus ben benieuwd naar het comfort en hoe het werkt!
Denk zelfs dat je hem niet eens helemaal leeg hoeft te maken. Gewoon voor vertrek even er op liggen en ventiel opendraaien. Wachten tot er niks meer uitkomt, en dan weer dicht. Dan ben je een deel van de lucht al kwijt en past hij er met een beetje geluk precies onder.Luuk741 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:02:
@Orion84 @Hopjesvla79 dankjulliewel voor de vlugge reacties!![]()
)
Dat is precies hoe wij hopen dat het werkt. Zal nog van me laten horen als we hem hebben getest!Smurf schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:45:
[...]
Denk zelfs dat je hem niet eens helemaal leeg hoeft te maken. Gewoon voor vertrek even er op liggen en ventiel opendraaien. Wachten tot er niks meer uitkomt, en dan weer dicht. Dan ben je een deel van de lucht al kwijt en past hij er met een beetje geluk precies onder.
Hij past perfect in ons slaaphefdak. In de breedte hebben we aan weerszijde zo'n 2 cm vrije ruimte. Als je er op blijft liggen en het ventiel open zet is hij inderdaad voldoende leeggelopen om het hefdak te sluiten.
Het comfort hebben we nog niet kunnen testen aangezien hij zonder extra lucht niet volledig opgepompt kan worden. Met de mond bijblazen schijnt gezien het vocht niet slim te zijn dus heb gisteren de mini pump besteld. Wanneer die binnen is kunnen we hem ook op comfort testen, en dan hopelijk dit kerstweekend al in het hefdak slapen!
Hartelijk bedankt voor alle hulp en ik blijf meelezen op het forum!
Zo ja zelf gebouwd?
Heb je misschien wat foto's die je wil delen?
* Bommes heeft 15 jaar campers gehad en wil eens wat zelf gaan bouwen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
met de mond bijblazen kan gewoon hoor, qua vocht niet helemaal ideaal maar zolang je hem na gebruik maar weer met de ventielen open opslaat komt dat vast goed. Maar je heb vast plek voor de minipump, dus dat is dan inderdaad een beter optie.Luuk741 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:01:
Korte update n.a.v. mijn vragen rond de exped deepsleep:
Hij past perfect in ons slaaphefdak. In de breedte hebben we aan weerszijde zo'n 2 cm vrije ruimte. Als je er op blijft liggen en het ventiel open zet is hij inderdaad voldoende leeggelopen om het hefdak te sluiten.
Het comfort hebben we nog niet kunnen testen aangezien hij zonder extra lucht niet volledig opgepompt kan worden. Met de mond bijblazen schijnt gezien het vocht niet slim te zijn dus heb gisteren de mini pump besteld. Wanneer die binnen is kunnen we hem ook op comfort testen, en dan hopelijk dit kerstweekend al in het hefdak slapen!
Hartelijk bedankt voor alle hulp en ik blijf meelezen op het forum!
Hi Ha Hopjesvla
Zelfbouw zou ik het niet helemaal noemen. We hebben hem in september via marktplaats gekocht. Van origine was het een gewone transporter, maar een bedrijf heeft de camperinrichting verzorgd. Daarbij is er dus ook een slaaphefdak toegevoegd. De indeling is gebaseerd op die van een VW California, dat lijkt mij met de beperkte afmetingen ook de handigste indeling. De bus heeft vier zitplaatsen met gordel en dus ook tevens vier slaapplaatsen. Keukentje bevat twee gaspitjes en een waterkraan, waarbij de verswatertanks achterin zijn gesitueerd. Hij heeft een walstroomaansluiting en (met dit weer niet onprettig) er zit een standkachel in.Bommes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:04:
@Luuk84 is jullie T5 busje een zelfbouw campertje?
Zo ja zelf gebouwd?
Heb je misschien wat foto's die je wil delen?
* Bommes heeft 15 jaar campers gehad en wil eens wat zelf gaan bouwen.
Hieronder twee plaatjes die ik zo snel tegen kwam. Die in de mist was afgelopen weekend in Nijkerk. Mijn vriendin heeft een 'hefdaksjaal' gemaakt tbv de isolatie en dat helpt goed tegen de tocht! Ook een interieurkiekje. Als je meer informatie wilt hoor ik het wel!
:strip_exif()/f/image/1Pq2HZKgLmGrKCUuZsGptOIz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OgvJCC6r9jLgJ7CWH6tqBbQ7.jpg?f=fotoalbum_large)
Op die camping zijn we (nog) niet geweest. Als het voor september was waren het wellicht de vorige eigenaren, dat kan wel natuurlijk!wienesroa schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:28:
Stonden jullie dit jaar op kleine wolf? Ik kan me niet direct meer herinneren of de T5 die daar stond dezelfde kleur had, maar qua interieur wel sprekend...
De meeste die je ziet hebben zo een mini "belasting regeltjes" dak.
Is het een 1.9 TDI of een 2,5?
Ik heb een paar jaar eeen T5 bedrijfsbus gehad, de 140pk 2,5 TDI met de 5 cilinder.
Dat liep echt super goed, heerlijke bus.
Mijn eerste campertje was een Ford Transit uit 1987 met een vast hoog dak.
We kochten het ding voor 2 duizend euro met de bedoeling om allen de binnenkant opnieuw er in te klussen.
Maar onze roze bril was echt veel te groot toen we dat ding kochten.
Er was overal roest, ik ben 2 maanden elke zaterdag aan het lassen geweest om alle rotte delen te vernieuwen.
En toen moest het interieur nog en zag het ding er van buiten uit als een lappendeken.
Ik heb er helaas erg weinig foto's van, al helemaal geen van al het klussen aan die bus.

2 grote vakantie's mee gehad en veel weekend tripjes. En toen verkocht voor iets met wat meer ruimte.
In alle jaren daar na kochten we elke 2 jaar weer iets anders, een nieuwere, grotere, enz.
De laatste was toevallig weer een Ford Transit maar dan met een Hymer opbouw uit 2006.

In al die jaren was de camper wel een grote hobby, ik ben ook al flink wat jaren moderator op het camperforum.nl
Ondertussen ben ik een vrouw verder.. en is er na vele jaren camper een caravan gekomen.
Een klein busje is niet zo handig op dit moment met een eerder dit jaar geboren dochtertje. Dan is was mobiliteit op locatie wel prettig.
Zou best kunnen, was begin Augustus. Was een jonger stel <30jr.Luuk741 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:30:
[...]
Op die camping zijn we (nog) niet geweest. Als het voor september was waren het wellicht de vorige eigenaren, dat kan wel natuurlijk!
Enfin, ik vind hem heel gaaf! Veel plezier ermee!
Ja, een volwaardig hefdak was voor ons ook een sterke wens. Ook met het oog op extra slaapplekken voor vrienden of eventueel een toekomstige kleine. Het is een 1.9TDI, die rijdt tot dusver ook erg prettig! Over de 2.5 ook veel goede verhalen gehoord inderdaadBommes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:24:
Tof busje @Luuk741 heel gaaf, eentje met een "echt/volwaardig" hefdak.
De meeste die je ziet hebben zo een mini "belasting regeltjes" dak.
Is het een 1.9 TDI of een 2,5?
Ik heb een paar jaar eeen T5 bedrijfsbus gehad, de 140pk 2,5 TDI met de 5 cilinder.
Dat liep echt super goed, heerlijke bus.
Mijn eerste campertje was een Ford Transit uit 1987 met een vast hoog dak.
We kochten het ding voor 2 duizend euro met de bedoeling om allen de binnenkant opnieuw er in te klussen.
Maar onze roze bril was echt veel te groot toen we dat ding kochten.
Er was overal roest, ik ben 2 maanden elke zaterdag aan het lassen geweest om alle rotte delen te vernieuwen.
En toen moest het interieur nog en zag het ding er van buiten uit als een lappendeken.
Ik heb er helaas erg weinig foto's van, al helemaal geen van al het klussen aan die bus.
[Afbeelding]
2 grote vakantie's mee gehad en veel weekend tripjes. En toen verkocht voor iets met wat meer ruimte.
In alle jaren daar na kochten we elke 2 jaar weer iets anders, een nieuwere, grotere, enz.
De laatste was toevallig weer een Ford Transit maar dan met een Hymer opbouw uit 2006.
[Afbeelding]
In al die jaren was de camper wel een grote hobby, ik ben ook al flink wat jaren moderator op het camperforum.nl
Ondertussen ben ik een vrouw verder.. en is er na vele jaren camper een caravan gekomen.
Een klein busje is niet zo handig op dit moment met een eerder dit jaar geboren dochtertje. Dan is was mobiliteit op locatie wel prettig.
Jij hebt ook een mooie diversiteit aan campers onder je hoede gehad! Mooi hoe je dan na al die jaren toch weer bij een transit uit bent gekomen. Qua flexibiliteit op de locatie kan ik me dat met een dochtertje goed voorstellen. Wij zijn gelukkig fervent wielrenners, dus op locatie verse broodjes halen bij de bakker met de racefiets is ook geen straf
Met de camper was dit de oplossing voor onze mobiliteit ter plaatse:Luuk741 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:51:
Qua flexibiliteit op de locatie kan ik me dat met een dochtertje goed voorstellen. Wij zijn gelukkig fervent wielrenners, dus op locatie verse broodjes halen bij de bakker met de racefiets is ook geen straf
Zelf gemaakte drager achter op het chassis bevestigd met daarop een Vespa motorscooter.
Ze hebben alleen nog geen helmen voor baby's van 9 maanden..
De laatste vakantie hing dit achter onze auto:

Ik kijk meestal op zoover voor de camping. En verder krijg ik tips van familie en vrienden.djidee schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:46:
Op google maps kun je ook goed zoeken, daarna ook via zoover de reviews lezen.
Mijn game nick is all ongeveer 20 jaar Deejee..
Wat betreft campings zoeken: er zijn een aantal van die charme/kleine camping verzamel sites.
Meestal weet ik wil ongeveer wat ik hen wil, via Googlemaps zoek ik dan een camping in de buurt. Google reviews en foto's geven dan wel een aardige indruk.
djiedjee schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:39:
@djidee leuke naam trouwens :-)
Op google maps kun je ook goed zoeken, daarna ook via zoover de reviews lezen.
Haha, ooit eens 25 jaar geleden ofzo bedacht, in de brugklas aan het ouwehoeren met een klasgenoot (hoi @Scyth ) met fasttracker 2 ofzo, om wat beats/muziek iets te generen. En daarbij mijn naam gebruikt Dj Ide e .Bommes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:47:
@djiedjee inderdaad een leuke nick @djidee
Mijn game nick is all ongeveer 20 jaar Deejee..![]()
Wat betreft campings zoeken: er zijn een aantal van die charme/kleine camping verzamel sites.
Meestal weet ik wil ongeveer wat ik hen wil, via Googlemaps zoek ik dan een camping in de buurt. Google reviews en foto's geven dan wel een aardige indruk.
Affin, dat werd ook mijn hotmail/icq/msn/irc handle en dat is dus zo gebleven. Op wat platformen na, waar een amerikaanse MC hem had (heeft ook geld geboden voor mijn twitternaam
Goed, ontopic:
Campings
Inmiddels een shortlijstje gemaakt, gaan ook wat rondbellen, juist vanwege de diepte. Merk ook dat veel campings met nieuwe layout / aanpassingen komen, dus dat maakt het soms wat lastiger inschatten ook.
Op dit moment meest kansrijk: Het Hemelke bij Hulsberg.
Dank overigens voor alle tips hier, aantal staan ook nog zeker op de shortlist.
"Mekker, blaat"
2 jaar terug op de camping daar gestaan (eerste covid jaar), leuke camping, goed onderhouden sanitair, 's zomers entertainment voor de kinderen en een redelijk groot zwembad met glijbaan).djidee schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:04:
[...]
Op dit moment meest kansrijk: Het Hemelke bij Hulsberg.
Dank overigens voor alle tips hier, aantal staan ook nog zeker op de shortlist.
Beperkt restaurant en ten tijde van mijn bezoek alleen de snackbar open.
Alleen 's nachts hoor je de A79 behoorlijk goed (ik was toen nog een tent kampeerder).
Andere aanrader in de buurt is Camping Vinkenhof in Schin op Geul, daar stond ik dit jaar als eerste jaar op pad met de caravan tijdens die hoosbuien waterballet. (in het verleden daar gekampeerd met tent).
Zwembad is kleiner, maar de camping is rustiger gelegen. Goed onderhouden camping & sanitair, 's zomers entertainment voor de kinderen, restaurant met beperkte menukaart maar wel lekker eten.
(Bax) en in Schijndel (De Wit).
Zijn er meerdere grotere winkel die in Brabant liggen, die de moeite waard zijn om er naar toe te rijden?
Wij zijn gecharmeerd van de Baco .
Edit: vooral door het materiaal en doordat je scheerlijnen niet echt uitsteken
We willen de Baco vergelijken met andere tenten die er op lijken.
Misschien een toevoeging voor in de OP?
Waar de grotere winkels zijn waar je fysiek de tenten kan zien en voelen?
[ Voor 22% gewijzigd door streamnl op 27-12-2021 14:23 ]
Ik begrijp niet zo goed waarom deze Baco zoveel duurder is als bijvoorbeeld een Familia van Obelink?streamnl schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:15:
Je hebt in Bergeijk een grote winkel zitten
Zijn er meerdere grotere winkel die in Brabant liggen, die de moeite waard zijn om er naar toe te rijden?
(meteen winkel 1 waar je tenten kunt zien en voelen, Winterswijk)
Afgelopen zomer ben ik ook bij Hendriks in Ermelo geweest. Daar stonden voornamelijk de kleinere tenten vlakbij het slaapmateriaal, maar ook een aantal grotere exemplaren tussen de caravanvoortenten
Kan van alles zijn, maar kwaliteit van het doek is iig verschillend. Weet niet of het zelfde is als bij gewoon katoen, maar het TC van baco is 320 grm2 en die van obelisk 185. Voel het verschil is het beste om te zien wat dat uitmaakt.Pathogen schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:05:
[...]
Ik begrijp niet zo goed waarom deze Baco zoveel duurder is als bijvoorbeeld een Familia van obelink
Aanvulling:
Website van Obelink geeft dit aan:
Levensduur polyester/katoen tent
Bij tenten van polykatoen wordt onderscheid gemaakt in 3 verschillende soorten:
Zwaargewicht (220 à 320 gram per vierkante meter): 30 à 55 weken
Middengewicht (180-220 gram per vierkante meter): 20 à 40 weken
Lichtgewicht (130 à 180 gram per vierkante meter): 15 à 40 weken
https://www.obelink.nl/ad...ng-gaat-een-tent-mee.html
[ Voor 32% gewijzigd door lost95 op 27-12-2021 19:56 ]
Mooie tent, zou zelf het slaapgedeelte wel iets te groot vinden (250 is best lang, maar als je met 4 bent wellicht overwegen, tassen dan aan 1 kant, al kan dat wellicht met 220/230 ookal).streamnl schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:15:
Je hebt in Bergeijk een grote winkel zitten
Over het stof, het stof voelde erg stevig aan. Ook de bodem zag (en voelde) erg stevig. En met een hond leek me dat wel prettig.
Dit was een gevoel, wij hebben nog geen ervaring met andere “kantoenachtige tenten” om dit te kunnen onderbouwen.
@lost95 waarom vind jij het slaapgedeelte te groot? Ons leek dat juist wel prettig.
We zijn met z’n 2en. We willen 1 slaapgedeelte en de andere kant wordt voor de opslag (tassen/koelkast/etc).
Dan houden we resterende gedeeltes over om “te leven”.
Dan zou ik zelf zeker voor minder lang gaan. Wij gebruiken slaapcabine voor slapen en tassen. Ons matje is 2 meter dus aan die 20 cm hebben we voldoende zodat je niet direct met je hoofd tegen tent aanligt (nu is einde van onze tent vrij recht, zijn ook tenten die zo schuin aflopen dat je idd baat hebt bij langere slaapcabine, kan op foto's van baco niet zien hoe schuin het einde van tent is). De ruimte die je bespaart in slaapcabine win je dan in leefgedeelte.streamnl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:02:
Bedankt voor de reacties.
Over het stof, het stof voelde erg stevig aan. Ook de bodem zag (en voelde) erg stevig. En met een hond leek me dat wel prettig.
Dit was een gevoel, wij hebben nog geen ervaring met andere “kantoenachtige tenten” om dit te kunnen onderbouwen.
@lost95 waarom vind jij het slaapgedeelte te groot? Ons leek dat juist wel prettig.
We zijn met z’n 2en. We willen 1 slaapgedeelte en de andere kant wordt voor de opslag (tassen/koelkast/etc).
Dan houden we resterende gedeeltes over om “te leven”.
Afgelopen zomer waren we in de buurt van Winterswijk en hebben we daar ook een dagje rondgeneusd. Dat ze, ten opzichte van ons ouwetje, de glasfiberstokken hebben vervangen door voorgevormd aluminium is wat mij betreft een groot pluspunt in stevigheid, en een geïntegreerd kuipzeil zie je gelukkig ook heel veel nu, met of zonder rits (in dit geval met) waardoor je toch een hoop tocht en een eventueel regenstroompje buiten je tent moet kunnen houden.
Ik wil ook heel graag nog een keer bij OutdoorXL in Barendrecht langsgaan, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Overigens ben ik na die twee bezoekjes, en meerdere exemplaren te hebben gezien op de camping, nog steeds niet overtuigd van de opblaasbare tenten. Ten opzichte van glasfiber is het wel steviger, het lijkt makkelijker om de boel recht op te zetten, maar als je gaat duwen aan de zijkant (als een flinke windvlaag) dan gaat het ongeveer net zo makkelijk om als een fiberstoktent. Vorig jaar hebben we een weekje op een behoorlijk tochtige boerderijcamping gestaan en dat was geen pretje qua wind...
Op een camping in Castricum gestaan met windkracht 7, en de Karsten tent gaf geen krimp.Pathogen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:49:
Bedanktik stelde de vraag ook omdat wij na een aantal jaar in een tweedehands Obelink-op-leeftijd (Fashion Gold) ook met een schuin oog aan het kijken zijn naar een nieuw kampeermiddel.
Afgelopen zomer waren we in de buurt van Winterswijk en hebben we daar ook een dagje rondgeneusd. Dat ze, ten opzichte van ons ouwetje, de glasfiberstokken hebben vervangen door voorgevormd aluminium is wat mij betreft een groot pluspunt in stevigheid, en een geïntegreerd kuipzeil zie je gelukkig ook heel veel nu, met of zonder rits (in dit geval met) waardoor je toch een hoop tocht en een eventueel regenstroompje buiten je tent moet kunnen houden.
Ik wil ook heel graag nog een keer bij OutdoorXL in Barendrecht langsgaan, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Overigens ben ik na die twee bezoekjes, en meerdere exemplaren te hebben gezien op de camping, nog steeds niet overtuigd van de opblaasbare tenten. Ten opzichte van glasfiber is het wel steviger, het lijkt makkelijker om de boel recht op te zetten, maar als je gaat duwen aan de zijkant (als een flinke windvlaag) dan gaat het ongeveer net zo makkelijk om als een fiberstoktent. Vorig jaar hebben we een weekje op een behoorlijk tochtige boerderijcamping gestaan en dat was geen pretje qua wind...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xokVWVZlma5JCEna0K5w4gUP.jpg?f=user_large)
Tent is weliswaar ietsje duurder dan je bij De Wit aantreft, Nederlands kwalitetitsprodukt uit Zwaag (bij Hoorn, Noord Holland).
Een goede opblaastent zou er idd geen problemen mee-eten hebben, tis bij mij toch iets psygisch denk ikaReaRe schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:02:
[...]
Op een camping in Castricum gestaan met windkracht 7, en de Karsten tent gaf geen krimp.
[Afbeelding: Karsten 2.60]
Tent is weliswaar ietsje duurder dan je bij De Wit aantreft, Nederlands kwalitetitsprodukt uit Zwaag (bij Hoorn, Noord Holland).