Toon posts:

[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 102 103 104 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dorkie
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 17:01
Sleeon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:59:
Ik zoek ook nog lampjes, laatste zijn tijdens mijn daktent reis stuk gegaan na 3 maanden ;(
ik heb deze
10 meter, dimbaar met usb aansluiting dus ook met een accupack te gebruiken.

Heel gezellig ook :), heb alleen geen goede zichtbare foto's...

Shuttle SP35P2 Pro 4 GB,Intel E6850 XFX 8800 GT

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:02
Luuk84 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:33:
[...]

[...]

20x liever een snoer met wat lampjes met warm wit licht (niet te fel), dan zo'n verschrikkelijke ongezellige buitenlamp aan de buitenkant van de caravan/camper waar keihard (blauw) wit koud licht uitkomt, het liefst nog met de meest ongezellige witte klapstoelstoeljes + uitklaptafel pal onder die buitenlamp. Brrr, het is nog gezelliger bij een crematorium.

RGB Hoeft voor mij ook niet. Ben zelf meer van een leuke campinglamp van bijvoorbeeld barebones. Maar goed, tegenwoordig zit 80/90% van de caravan- en camperbezitters toch binnen als het donker wordt, dus die gaan er niets van merken :+
Wij hebben wel een mooie staand/hanglamp. Dimt, verschillende warmtekleuren wit en candlelight. Hoeft niet gelijk een bouwlamp te zijn

• Smok3yNL
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:23
dorkie schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:48:
[...]

ik heb deze
10 meter, dimbaar met usb aansluiting dus ook met een accupack te gebruiken.

Heel gezellig ook :), heb alleen geen goede zichtbare foto's...
Thanks. Heb deze zojuist ook besteld.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
Ik gebruik tegenwoordig deze lamp onder de luifel:

https://www.nordlux.com/products/product/2018003003

Oplaadbaar, warm wit licht, 3 standen.
Werkt op een volle accu zo'n 8 uur in de hoge stand (genoeg om bij te lezen) tot 24+ uur op de laagste stand.

En is ook fijn om thuis in de tuin te gebruiken als je niet overal buitenverlichting hebt.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Ereader met verlichting werkt ook erg goed. Al ben ik gewoon voorstander van een kaars en als het echt donker is en je verveelt je is het gewoon bedtijd. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maartend
Gonadan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:47:
Ereader met verlichting werkt ook erg goed. Al ben ik gewoon voorstander van een kaars en als het echt donker is en je verveelt je is het gewoon bedtijd. :P
Dan moet ik er hieer al om 19.30 inliggen.

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:06

Dennis1812

Amateur prutser

maartend schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:29:
[...]

Heerlijk.
Zou willen dat mij dat vaker lukte 😄

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
maartend schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:29:
[...]

Dan verveel je je wel erg snel. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Flipmo
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:26

Flipmo

OMG !!

wij hebben deze oplaadbare lamp van de ANWB er ook bij. Om te lezen , of in de voortent te hangen.
Dimbaar tot zacht licht, en ook flink fel te zetten.
oplaadbaar, ook kan je je telefoon ermee opladen en op de zachtste stand 75 uur brandduur :)

https://webwinkel.anwb.nl...mpinglamp-oplaadbaar.html

[Voor 30% gewijzigd door Flipmo op 11-10-2021 10:29]

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:52

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:47:
Kaarsen hadden wij ook altijd, maar nu we met een 2-jarige (en volgend jaar met een 3-jarige..) zijn gaan kamperen, toch maar LED lampjes gekocht :P

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• wienesroa
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 25-11 20:31
Ik heb even teruggezocht in mijn mail, wij hebben deze. 5m lampen (10x) en 2m aansluitkoord = 7m totaal.
Zowel wit als kleurtjes.

https://www.ibood.com/nl/...amled-ledsnoer-10-lampen/

[Voor 25% gewijzigd door wienesroa op 24-09-2021 08:52]

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:42:
[...]

Kaarsen hadden wij ook altijd, maar nu we met een 2-jarige (en volgend jaar met een 3-jarige..) zijn gaan kamperen, toch maar LED lampjes gekocht :P
Wat heeft dat met elkaar te maken dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:52

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:41:
[...]

Grijpgrage handjes en een ietwat onhandige motoriek van een gemiddelde peuter i.c.m. met kaarsen en een tent/luifel vind ik niet zo'n prettig idee :P

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Flipmo
  • Laatst online: 22:26

Flipmo

OMG !!

Gonadan schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:41:
[...]

een kind die minder oplet en een tafel / kaars omstoot en zodoende de hele boel in de hens zet?

Tom was me al voor ;)

[Voor 4% gewijzigd door Flipmo op 24-09-2021 09:51]

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Geen last van. Meestal is het al kinderbedtijd voordat de kaarsen aan moeten en onbeheerd achter laten vind ik sowieso een slecht idee. Maar mijn kleuter is een stuk minder lomp dan gemiddeld ben ik wel achter. ;)

[Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 24-09-2021 11:41]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:01

Bommes

Capo del formaggio

Wij hebben afgelopen vakantie niet veel buiten gezeten op tijden dat er verlichting nodig was.
In Italië was het nog wel warm genoeg om buiten te zitten maar waren er erg veel muggen. Heb ik niet zo een last van maar mijn vrouw wel die reageert daar meestal behoorlijk allergisch op. Kei grote bulten, veel jeuk.
Dus niet echt ontspannen buiten zitten dan.

In de Vogezen waren geen muggen maar was het net te fris in de avond om nog lekker buiten te zitten.

Daarnaast zijn we allebei na een dag buiten, op pad, van alles doen samen met ons 6 maanden oude dochtertje wel redelijk gesloopt.
Dus gewoon lekker op/in bed liggen, beetje lezen, Netflix, internetten.

Dustyroads.nl - Adventures are not always fun while you're having them

• TgR_KILLER
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-11 22:39
Thanks... haha sorry beetje laat, we zijn net weer terug. We hebben een week op CP Port Zélande gezeten. Vorig jaar september ook een week en nu weer een week, blijft een heerlijke camping en overwegend prachtig weer gehad. Enkel maandag wind en regen en vannacht / vanmorgen hele tijd regen. Maar gelukkig hield het net op voor we echt de caravan uit moesten en alles op moesten ruimen. Het hele veld was mega drassig haha. Het mooie weer houd ook wel een beetje op nu, dus timing was perfect eigenlijk.

En bijna elke avond de zonsondergang meegepakt op de brouwersdam, echt heerlijk daar.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• aReaRe
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Iemand al plannen voor 2022 :?

* aReaRe gaat eens kijken om weer eens buiten NL op vakantie te gaan.

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen (mei 2017) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
GSX-MAN schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:04: Luister, ik ben een prinsesje.

• Yukkie
  • Laatst online: 26-11 17:26

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hoezo 2022? 2021 heeft nog 3 maanden hoor ;) Ik wil in ieder geval nog 1x een weekendje weg dit jaar. Maar dat is met een camper wel iets makkelijker dan met een tent of vouwwagen :)

We've got that ring of confidence

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@aReaRe wat een luxe om nu al na te kunnen denken over vakantie in 2022. Veel plezier met de voorpret!

• TgR_KILLER
aReaRe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:30:
Iemand al plannen voor 2022 :?

* aReaRe gaat eens kijken om weer eens buiten NL op vakantie te gaan.
Nog niet concreet, sowieso vanaf april wat weekendjes weg. We zijn serieus aan het overwegen om in juni 2 weken naar Noorwegen te gaan. Ben al langer aan het kijken om naar Noorwegen / Zweden te gaan maar met Corona kwam dat er sowieso niet van. Een paar keer 'vrij' kamperen in de natuur lijkt me heerlijk.
Yukkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:43:
Hoezo 2022? 2021 heeft nog 3 maanden hoor ;) Ik wil in ieder geval nog 1x een weekendje weg dit jaar. Maar dat is met een camper wel iets makkelijker dan met een tent of vouwwagen :)
Met een camper is dat net wat makkelijker ja :p maar sowieso is het weer komende tijd niet je van het volgens mij. Wij hebben net een week nog prachtig weer gehad maar dat houd nu ook op. Komende weken al genoeg gepland in de weekenden en dan is het zo weer november. We moeten alleen eind oktober/begin november ergens de Hobby nog een zaterdag of zondag mee naar huis nemen zodat we hem winter klaar kunnen maken. Even goed stofzuigen, vloeistoffen allemaal eruit, accu eruit en in de schuur..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

De afgelopen jaren hebben we qua najaarsweer wel geluk gehad. Vorig jaar ben ik midden november naar Ermelo geweest en de twee jaar daarvoor in oktober naar Duitsland. Overdag lekker wandelen en s avonds lekker het kacheltje aan en vroeg naar bed. Op kou kun je je kleden, als het verder droog is, is het heerlijk!

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Ik heb zowel voor 2021 als 2022 al vakantieplannen gemaakt, maar die zijn niet echt kamperen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Heel misschien nog een weekendje met de caravan naar Drenthe, familie bezoeken, ergens in de komende 4/5 weken.

In 2022 wil ik eigenlijk wel weer een weekje op pad met de motor. Beetje offroad rijden in Italië of zo. Maar met een klein kindje is dat wat lastig plannen/uit te voeren. Misschien dus een keer een midweekje of zo iets.

Met mijn gezin denk ik dat we eens Frankrijk in gaan in 2022. Paar weekjes met de caravan rond trekken. Ardèche of de Provence of zo iets.

• TgR_KILLER
Ik heb nog zoveel plannen om zoveel plekken te bezoeken maar Frankrijk trekt me dan echt niet... Normandië dan weer wel maar das voor de geschiedenis. Heb ook gewoon een hekel aan Fransen en de taal... kan er niks aan doen xD.

Zweden / Noorwegen / Duitsland / Oostenrijk / Slovenië staan heel wat hoger op t lijstje :p. Oh en Wat plekken in noord Spanje wil ik ook graag nog eens heen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@TgR_KILLER toch zonde want je doet je zelf best wel te kort door weg te blijven uit Frankrijk, is namelijk best een mooi land.
Divers ook, net als de inwoners.
Verbaasd me dan ook dat je al die miljoenen Fransen over 1 kam scheert. Vooroordelen much??

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik ben er ook jaren huiverig voor geweest, maar dit jaar toch door Frankrijk getrokken. Het viel me heel erg mee. Als je zelf vriendelijk bent en begint met Bonjour, dan zijn het vriendelijke mensen. Ook in het verkeer heb ik in die 2 weken Frankrijk meer hoffelijkheid ervaren dan in de afgelopen jaren op de Nederlandse wegen.

• TgR_KILLER
Bommes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:48:
@TgR_KILLER toch zonde want je doet je zelf best wel te kort door weg te blijven uit Frankrijk, is namelijk best een mooi land.
Divers ook, net als de inwoners.
Verbaasd me dan ook dat je al die miljoenen Fransen over 1 kam scheert. Vooroordelen much??
Yep, misschien ligt dat aan al die Fransen die door NL schuren met hun gammele bakken, of die ik in België of waar dan ook tegen kom. Je pikt ze er zo uit, zonder de kentekenplaten te zien. En ik spreek geen woord Frans, en mijn ervaring is dat hun nauwelijks Engels spreken.

Er zijn genoeg mooie landen in Europa, dus ik hoef er niet zo nodig heen ;).

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 00:29
TgR_KILLER schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:27:
[...]

Yep, misschien ligt dat aan al die Fransen die door NL schuren met hun gammele bakken, of die ik in België of waar dan ook tegen kom. Je pikt ze er zo uit, zonder de kentekenplaten te zien. En ik spreek geen woord Frans, en mijn ervaring is dat hun nauwelijks Engels spreken.

Mooi om te zien dat gammele bakken (wacht even... die gammele bakken moeten dan wel van Franse merken zijn, of niet?) betekend dat je een
hekel aan ze heb (ik vermoed dat je ze arrogant vind?) :?
Ze spreken daar echt wel prima Engels, vooral de jongere generatie dan.

Er zijn zeker genoeg andere landen, maar laat je niet zo beperken zou mijn advies zijn.. Mijn ervaring met Spanje ( aangezien je daar nog geen wil) is dat het daar veel slechter gesteld was met de Engelse kennis zodra je maar even uit de steden bent, maar dat beperkt de pret voor mij niet .

Scheelt wel zo dat het weer iets rustiger is in Frankrijk :)

• Bacchus
  • Laatst online: 26-11 15:28
Yukkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:01:
Ook in het verkeer heb ik in die 2 weken Frankrijk meer hoffelijkheid ervaren dan in de afgelopen jaren op de Nederlandse wegen.
Tsja, daar noem je dan ook ongeveer gemiddeld de grootste horken van een automobilisten (zeker ten opzichte van zwakkere verkeersdeelnemers) van Europa.

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 26-11 12:33
Ik heb over het algemeen ook een hekel aan Franse mensen (vooral omdat ze goed zijn in het weigeren om zich aan te passen) maar toch kom ik er bijna elk jaar. Het land zelf maakt veel goed :+

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06:31
Mooi hè, die Nederlands die een "hekel" hebben aan Fransen omdat ze zich niet aanpassen. Terwijl ze zelf met een kofferbak vol gouda kaas, rookworst en bitterballen op een ANWB camping staan. :D /overeenkamscheren-modus-uit

Ik woon zelf in Frankrijk en het is echt een compleet andere cultuur. Daar moet je misschien even aan wennen. Daarnaast, als je naar de populaire toeristengebieden gaat aan het einde van de zomer, zijn ze waarschijnlijk niet zo vriendelijk meer omdat (zoals in elke toeristische plek) ze wel een beetje over de toeristen heen zijn. Daarnaast is Frankrijk een enorm land met enorme verschillen per regio: de Fransen uit Parijs, de Elzas en Nice zijn heel anders. Dus je doet jezelf echt tekort om 67M Fransen over één kam te scheren en het land te mijden. ;)

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Ik kom er niet vaak, vind het te ver rijden terwijl dichterbij ook zat moois is, maar heb mij er wel vermaakt. Net zoals in elk land heb je dorpjes met stugge chagrijnige baklappen, toeristische plekken waar ze alleen lachen als je je portemonnee trekt en ook gewoon onwijs vriendelijke mensen. Moet je een beetje opzoeken en ook gewoon wat mazzel mee hebben.

Zo heb ik ooit bij een boertje gestaan (soort mini-Asterix met strohoed) die oprecht geen woord Engels sprak, alleen een openingszin waarna elk antwoord niet begrepen werd. Maar die had wel onwijs het geduld om mijn steenkolenpogingen te begrijpen. Uiteindelijk heb ik in het Duits met een andere campinggast overlegd hoe we dingen konden vragen en zo kwam je er wel.
Plus dat hij elke ochtend verse broodjes op je tafeltje kwam leggen als je die besteld had maakt natuurlijk ook veel goed. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 26-11 16:33
Dit jaar weer prima vermaakt in Frankrijk. Ja de Fransen zijn een volkje apart. Vooral erg conservatief. Soms moet je echt een paar keer zuchten omdat de inefficiëntie te erg is. Soms ook wel een beetje stug. Ik begrijp dat soms wel omdat toeristen ook het meest lompe volk is af en toe. Andersom is het voor Frankrijk een behoorlijk goudmijn dus ze mogen het wel iets meer omarmen. En ja, hoe hard de Fransen ook roepen als het om persoonlijk hygiëne gaat; een fatsoenlijk toilet kom je er nauwelijks tegen.

Daarentegen is het een prachtig land met veel diversiteit en heel veel en goede faciliteiten voor toerisme. Je kunt alle kanten op en overal is er genoeg te doen en te zien. Mooie historie en cultuur overal. Dat compenseert de enkele vervelende gesprekken die ik in de weken in Frankrijk heb ruimschoots. Bovendien zijn de wegen goed en zit het weer ook vaak mee.

Maar ach, eigenlijk kan ik overal wel vakantie vieren :+ . Toch juist mooi dat elk land zijn voor- en nadelen heeft?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• aReaRe
  • Niet online
Yukkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:43:
Ik heb een caravan :+

Reden dat ik het opperde was de komende Caravan beurs in Utrecht.

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen (mei 2017) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
GSX-MAN schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:04: Luister, ik ben een prinsesje.

• aReaRe
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:27:
[...]

Of campings bezoeken in Frankrijk met Nederlandse eigenaren, win win :P

• ProudElm
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 25-11 16:05
Is dat ook niet een beetje de charme van de vakantie? Met handen en voeten iets proberen uit te leggen? Hoewel tegenwoordig met google translate het een stuk makkelijker is :-)

Ik heb gemerkt, met zo veel in het leven, dat als jij je best doet, de meeste anderen dat ook doen. Tuurlijk, sommige Fransen kijken je met de kont aan als je geen Frans spreekt, maar ach, negeren en door, je bent toch met vakantie ;-)

Wij proberen meestal wel weg te blijven bij de mega toeristische plekken, dus wellicht scheelt dat ook..

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Het valt mij juist de laatste jaren op dat ik/we in Frankrijk minder last hebben van een taalbarrière dan in andere landen in Europa.
En dat los van welke talen we wel of niet zelf spreken.
In Italië, Kroatië, Spanje, Duitsland kom ik heel wat meer mensen tegen die niets anders spreken dan hun eigen taal dan in Frankrijk.
Wat dat rijtje betreft is Duitsland eigenlijk wel koploper met stug de eigen taal spreken.
Nou heb ik 5 jaar voor een Duitse firma gewerkt dus ik red me meer dan goed in het Duits.
Frans kan ik genoeg om wat eten en drinken te krijgen en een campingplekje te reserveren of bij aankomt op de camping te regelen.
Zelfde geld voor Italiaans, echter houd het dan wel ongeveer op.

Meestal vind ik niet eens de taal een probleem, het is meer de sfeer of het gevoel wat me ergens tegen staat. Communicatie kom je altijd wel uit maar als het ergens niet fijn voelt, de mensen vervelend of stug tegen je zijn dan komt het niet echt goed met mijn vakantie stemming.
Zo ben ik ooit na een paar dagen weg gevlucht uit Istrië, we vonden het daar echt niet tof.
Mega campings waar we nog minder dan een nummertje waren voor het personeel, onvriendelijke mensen in de restaurants waar we kwamen, enz.
Let wel dat was onze ervaring toen, wij voelde ons daar niet welkom en zijn dus na een paar dagen maar vertrokken en in Italië terecht gekomen.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

ProudElm schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:52:
Is dat ook niet een beetje de charme van de vakantie? (...)
Als er iets is wat ik van deze topic-reeks heb geleerd, dan is dat wat voor de een charme is, voor een ander absolute gruwel kan zijn ;)

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Vwb taal, ik leer altijd de beleefdheid woorden (hallo, goedendag etc) in de lokale taal. Mijn ervaring is dat als je zo het gesprek begint men meestal vlot bereid is om vriendelijk te communiceren. En een glimlach doet ook wonderen.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
franssie schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:03:
Vwb taal, ik leer altijd de beleefdheid woorden (hallo, goedendag etc) in de lokale taal. Mijn ervaring is dat als je zo het gesprek begint men meestal vlot bereid is om vriendelijk te communiceren. En een glimlach doet ook wonderen.
Overal waar ik geweest ben kon/kan ik hallo zeggen én 2 biertjes bestellen in de lokale taal :7

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 18:27
Gisteren zijn we naar de camper en caravan beurs geweest. We hoopten dat er onder de campers ook wat gezinscampers zouden staan ondanks dat we niet belangrijkste doelgroep zijn. Maar dat viel dus flink tegen. Geen alkoven, geen stapelbedden.

Al moet ik zeggen dat het uitzicht in de bestuurdersstoel van een integraal wel indrukwekkend is. Maar dan zouden de kinderen (3 en 4) in het hefbed moeten, waarbij de zithoek 's avonds niet meer te gebruiken is. Waar gaan wij dan zitten als het buiten koud of nat is?

Prijstechnisch zijn caravans wel wat betaalbaarder, scheelt al snel 75-100k. Voor het prijsverschil kun je ook een leuke trek auto kopen en flink wat overhouden. Hoe makkelijk is het rijden met een 8,5m caravan (incl dissel)?

Een grote zware lange camper is geen probleem, ik heb een C rijbewijs, maar ik heb nog maar een enkele keer met een klein aanhangertje gereden, laat staan zo'n bakbeest.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Timmert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Een klein aanhangertje rijdt lastiger dan een grote caravan is mijn ervaring. Ik zag er jaren tegenop, wilde nooit een caravan. Maar nu vind ik het geweldig en het rijden is echt geen probleem als je verkeersinzicht en voertuigbeheersing hebt.

Wij hebben zelfs niet eens een mover, ik krijg hem met de auto eigenlijk overal waar ik hem hebben wil.

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:09

JdM

Gas?Gas!

@pirke als je naar een 8,5mtr caravan kijkt met bijbehorende trekauto dan ga je waarschijnlijk ook naar een BE rijbewijs toe, dus oefenen met rijden van zo'n span zal al bij een rijschool gaan gebeuren. Ik rijd zelf inmiddels al een tijd met een caravan en ervaar zelf dat lengte niet de uitdaging is, maar vooral de breedte wel. Aangezien jij een C rijbewijs hebt weet je wat breedte op de weg betekent. Wat je met een brede caravan dan vooral hebt is dat je auto smaller is (tenzij je er een busje voor hangt dan valt het verschil mee) en je dus moet denken aan de breedte achter je en dat rijdt vreemd, maar is goed te doen. Ik rijd zelf met een 2,5 meter brede caravan en een lengte van 7,5 mtr. Deze 2,5 meter is denk ik het breedste wat je kunt krijgen, ik zou niet anders meer willen. Heb hiervoor een 2,3 meter brede caravan gehad, maar die 20 cm doen voor mij echt veel.

N54 powered

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
pirke schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:26:
Prijstechnisch zijn caravans wel wat betaalbaarder, scheelt al snel 75-100k. Voor het prijsverschil kun je ook een leuke trek auto kopen en flink wat overhouden. Hoe makkelijk is het rijden met een 8,5m caravan (incl dissel)?
8,5m is wel een flinke caravan voor met z’n vieren hoor en zo lang daar een potente trekauto voor zit stelt het niet zoveel voor. Het is eigenlijk niet veel anders als een vrachtwagen (breder, langer en langzamer), denk ik. Eventueel kan je ook een proefles of dagcursus BE doen en dan moet het zeker geen probleem zijn. Belangrijkste van een caravan is hoe en waar je bagage laad.

Zelf heb ik enkel mijn B rijbewijs heb na aantal jaren gereden met een kleine caravan (850 kg, 4,5 meter) reed ik dit jaar probleemloos met onze nieuwe caravan (1500 kg en 7 meter). Gezien het aantal auto’s voor die combinatie nogal beperkt staan heb ik BE wel in de planning staan voor het voorjaar.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• pirke
@JdM @Deveon Thx. Misschien is een dagcursus BE inderdaad een leuk iets, kan ik daarna altijd nog kijken wat we doen.

We willen vooral rond kunnen trekken. Nu zijn we beperkt tot huisjes of stacaravans en die moet je vooraf boeken (yuk) en van zaterdag tot zaterdag (yuk). We willen het liefst niks boeken en na 2 a 3 nachten willen we alweer verder. Een camper is daar ideaal voor, en met een oprit van 25 meter kan hij prima naast ons huis staan, altijd klaar voor vertrek.

En wat betreft de grootte: ook bij slecht weer willen we graag wat ruimte en comfort. En een bank vind ik 's avonds wel zo prettig om te relaxen. Dus als we iets kopen dan wordt het sowieso groot :) En met 1000kg laadvermogen in een gemiddelde C-rijbewijs camper heb je ook nooit problemen dat je te zwaar bent met 4 man + water + eten + inventaris (tafel/stoelen/fietsen/...) + diesel + zonnepanelen + luifel + ... voor 4-6 weken rondtrekken. Ik zou zelfs m'n ouders mee kunnen nemen, vinden de kinderen leuk en kunnen wij ook even ertussenuit :)

We kamperen niet om met minimale spullen te overleven, we willen vooral kunnen gaan en staan waar we willen zonder aan huisjes vast te zitten maar wel met een beetje comfort en vooral niet te lang op 1 locatie blijven.

We zijn een tijdje terug naar deze wezen kijken, een dubbelasser achter:

Een tv vind ik persoonlijk dan weer overbodig, zo heeft ieder z'n ding denk ik dan :)

• Red devil
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 26-11 14:42
pirke schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:26:

Wat voor auto heb je? Is ook een belangrijke factor.

• pirke
Red devil schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:39:
[...]

Wat voor auto heb je? Is ook een belangrijke factor.
Een zakelijk gekochte Tesla Model 3 zonder trekhaak met slechts 4% bijtelling, en een Aygo van m'n vrouw 8)

Maar ik wil best een leuke cabrio als trekauto, heb ik geen moeite mee... BMW 4 serie ofzo. Alleen is de laadruimte dan wel wat beperkt.

• Red devil
pirke schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:52:
[...]

Een zakelijk gekochte Tesla Model 3 zonder trekhaak met slechts 4% bijtelling, en een Aygo van m'n vrouw 8)

Maar ik wil best een leuke cabrio als trekauto, heb ik geen moeite mee... BMW 4 serie ofzo. Alleen is de laadruimte dan wel wat beperkt.
Mmm maar een 8.5 m caravan is toch wel min 1500/1600 kg? Mag die tesla dat trekken? Had hiervoor een V70, mocht 1800 kg trekken maar de 1500 kg die we hebben was toch wel beetje wiebelig soms. Nu verwend met SUV, dat rijdt stuk rustiger.

• pirke
Red devil schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:54:
[...]

Mmm maar een 8.5 m caravan is toch wel min 1500/1600 kg? Mag die tesla dat trekken? Had hiervoor een V70, mocht 1800 kg trekken maar de 1500 kg die we hebben was toch wel beetje wiebelig soms. Nu verwend met SUV, dat rijdt stuk rustiger.
Zonder trekhaak wordt het lastig trekken, en opladen wordt lastig als er iets achter hangt, de hele tijd moeten loskoppelen lijkt me ook zo'n gedoe.

Maar er zijn meer redenen waarom ik op zie tegen een caravan. Even overnachten op een camperplaats zit er ook niet meer in dan.

• Red devil
pirke schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:57:
[...]

Zonder trekhaak wordt het lastig trekken, en opladen wordt lastig als er iets achter hangt, de hele tijd moeten loskoppelen lijkt me ook zo'n gedoe.

Maar er zijn meer redenen waarom ik op zie tegen een caravan. Even overnachten op een camperplaats zit er ook niet meer in dan.
Idd, grote afstanden electrisch afleggen met caravan is nog niet echt je van het.

• JdM
  • Laatst online: 00:09

JdM

Gas?Gas!

Red devil schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:02:
[...]

Idd, grote afstanden electrisch afleggen met caravan is nog niet echt je van het.
Mogelijk al bekend bij je (of anderen) en het is inderdaad nog niet je van het, maar daar wordt aan gewerkt

N54 powered

• Red devil
JdM schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Mogelijk al bekend bij je (of anderen) en het is inderdaad nog niet je van het, maar daar wordt aan gewerkt
Mooi concept, alleen wel lastig als je met de caravan erachter moet gaan (snel)laden. Misschien moeten we maar hopen op grotere accu's?

• aReaRe
  • Niet online
Red devil schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:22:
[...]

Mooi concept, alleen wel lastig als je met de caravan erachter moet gaan (snel)laden. Misschien moeten we maar hopen op grotere accu's?

+

Dan moet het wel lukken :P

/rent

• Deveon
  • Niet online
JdM schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Zelf ben ik redelijk optimistisch met betrekking tot elektrische rijden en adoptie van nieuwe technologie, maar dit concept is echt bijzonder kansloos. Een accu is zonde van het kapitaal en grondstoffen om deze 360 dagen van het jaar niet te gebruiken.

Volledig elektrisch met een caravan zou ik niet aanraden, maar wel aandurven. Ik denk dat 800-900 km op een dag best te doen moet zijn. Pauzes neem ik met een brandstofauto toch ook al om de 2-3 uur. Al ben je dan wel beperkt tot Ionity waar je tenminste niet hoeft af te koppelen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@pirke ik heb jaren met campers rond getrokken.
Zonder kinderen en met een motorscooter achterop zodat we ook op locatie mobiel waren.
Als je niet nieuw gaat winkelen moet er echt wel wat te vinden zijn in jullie wensen wat betreft inrichting.
Kijk eens naar een merk als Laika, hun alkoof camper zijn echt op grote Italiaanse gezinnen gemaakt.
Veel zit en slaap ruimte, kwalitatief ook echt heel goede campers.
Wat meer budget vriendelijk, Carado heeft ook nog wel wat erg grote alkoof campers in het assortiment gehad, met ruimte zithoeken en veel slaap ruimte.

Zelf heb ik een Hymer B644 (integraal) uit 2000 gehad.
Vast hoog bed achterin, daaronder garage groot genoeg voor motorscooter.
Zitbank in L opstelling, groet genoeg om met zijn 2en lekker op de chillen.
2-persoons hefbed in de cabine.
Terug gekeurd naar max 3,5ton maar dat was een lachertje want ding woog vakantie klaar ongeveer 4000kg.
Technische maximale massa was 4250kg.

Maar lang verhaal kort:
Er zijn best wel campers te vinden die bij jullie ruimte wensen aansluiten.
Nieuw misschien wat lastig omdat het nu inderdaad de trent is om de beide voorstoelen (draaibaar) te gebruiken bij de zithoek.

Ik ben nu over naar een caravan, mede omdat mijn huidige vrouw absoluut geen camper wil hebben.
Maar nu na de eerste vakantie kan ik wel zeggen dat het me eigenlijk ook wel bevalt.
Op locatie lekker mobiel met de auto, wel zo handig met een kindje er bij.
Het rijd best acceptabel en dan hebben wij nog wel een ontzettende milieu/muesli Captur met een 90pk 3 cilindertje.
Wel mis ik het gemak van de camper pakken, die voor de deur klaar stond.
Het comfort tijdens het rijden, heerlijke stoelen, veel overzicht, drinken en eten binnen handbereik (van de bijrijder) enz.
Aankomen, luifel uit draaien, stoelen buiten gooien en klaar. Heerlijk.
En veel meer overnachting mogelijkheden, het stikt van de camperplaatsen in Duitsland en Frankrijk, je kunt bijna in elk dorp wel ergens een plaats vinden.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:32
Deveon schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Zelf ben ik redelijk optimistisch met betrekking tot elektrische rijden en adoptie van nieuwe technologie, maar dit concept is echt bijzonder kansloos. Een accu is zonde van het kapitaal en grondstoffen om deze 360 dagen van het jaar niet te gebruiken.

Volledig elektrisch met een caravan zou ik niet aanraden, maar wel aandurven. Ik denk dat 800-900 km op een dag best te doen moet zijn. Pauzes neem ik met een brandstofauto toch ook al om de 2-3 uur. Al ben je dan wel beperkt tot Ionity waar je tenminste niet hoeft af te koppelen.
Tja maar met een brandstofauto worden de pauzes niet afgedwongen door techniek. Lange afstanden doen we met zijn tweeën dus dan is het tanken, plassen, rekken en strekken en chauffeur wisselen en doorrrrr....

PVoutput

• pirke
@Bommes budget is niet eens echt een probleem, als we willen kopen we zo een nieuwe Carthago e line... Maar dat we het hebben wil niet zeggen dat we het er ook aan uit moeten geven. Het is wel een makkelijke manier om een deel vd VRH te ontwijken, al zal de afschrijving (heel) veel hoger zijn helaas.

Het is vooral dat ik nooit serieus een caravan overwogen heb, waarschijnlijk vanwege vooroordelen. En inderdaad het niet kunnen overnachten op camperplaatsen.

• Deveon
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:06:
[...]

Tja maar met een brandstofauto worden de pauzes niet afgedwongen door techniek. Lange afstanden doen we met zijn tweeën dus dan is het tanken, plassen, rekken en strekken en chauffeur wisselen en doorrrrr....
Klopt, maar de beperking is bij ons de kinderen en zonder kinderen hoeft het kamperen van mij ook niet.

• aReaRe
  • Niet online
Uiteindelijk besloten om niet naar de Caravan beurs in Utrecht te gaan, te weinig nieuwe dingen.
In januari naar de Caravan in Leeuwarden, daar staan meer landen / camping stands.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:32
Deveon schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:20:
[...]

Klopt, maar de beperking is bij ons de kinderen en zonder kinderen hoeft het kamperen van mij ook niet.
Maar ga jij omdat je kinderen hebt om de twee uur een half uur pauze houden?

Die van mij wil ook zo snel mogelijk op de camping zijn. Maar goed, ik er maar 1 op de achterbank en ze is gewend aan lange ritten

PVoutput

• Deveon
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:34:
[...]

Maar ga jij omdat je kinderen hebt om de twee uur een half uur pauze houden?

Die van mij wil ook zo snel mogelijk op de camping zijn. Maar goed, ik er maar 1 op de achterbank en ze is gewend aan lange ritten
Bij ons begint de vakantie bij het inpakken en hoeven daarom niet zo snel mogelijk op de bestemming te zijn. Zodra de kinderen het zat worden zoeken wij meestal een stop en het is vrij uitzonderlijk dat ze het drie uur volhouden met z’n drieën op de achterbank.

• aReaRe
  • Niet online
Deveon schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:35:
[...]

Bij ons begint de vakantie bij het inpakken en hoeven daarom niet zo snel mogelijk op de bestemming te zijn. Zodra de kinderen het zat worden zoeken wij meestal een stop en het is vrij uitzonderlijk dat ze het drie uur volhouden met z’n drieën op de achterbank.
Wereldoorlog III op de achterbank :P

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Kinderen inpakken helpt ook, duct-tape o.i.d.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maartend
Deveon schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:35:
[...]

Wagenziekpilletjes geven. Ook al zijn ze niet wagenziek. Slapen ze een uur of 5 op. Mooi moment om dan te stoppen

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:33
Gonadan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:35:
Yep, en dat is gelijk dan de laatste vakantie, want jeugdzorg heeft hier blijkbaar ook ideeën over.. :)

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• maartend
koppie schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:39:
[...]

Yep, en dat is gelijk dan de laatste vakantie, want jeugdzorg heeft hier blijkbaar ook ideeën over.. :)
Ja, je moet ook geen fotoos daarvan op Faceboek zetten

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:33
maartend schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:40:
[...]

Ja, je moet ook geen fotoos daarvan op Faceboek zetten
Het jaar daarna wel in 1 ruk naar zuid-Spanje! :D

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• aReaRe
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:35:
Tire raps en GHB ook :+

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
Eh nope, de suggestie om m'n eigen dochter GHB te voeren gaat me dan weer een stap te ver. :)

Wij hebben maar één kind, dat scheelt een hoop oorlog op de achterbank. Daarentegen betekent dat ook dat je die meer bezig moet houden, maar dat is dan mama's taak. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Gonadan schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:53:
Eh nope, de suggestie om m'n eigen dochter GHB te voeren gaat me dan weer een stap te ver. :)
Je geeft het een andermans dochter, en iemand anders geeft het aan de jouwe? O-)

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23:12
Als ik het zo lees @pirke is een caravan niet jullie stijl van vakantie.

Campers zijn er zat in allerlei vormen en maten, dat ze voor jullie smaak effe niet op die beurs staan, kan natuurlijk ook gebeuren. Jullie zijn waarschijnlijk niet de meest voorkomende doelgroep..

Ik zou even verder kijken naar de juiste camper, of ie nu nieuw is of niet. Je concurreert trouwens wel met de doorsnee babyboomer met wat overwaarde, dus ook tweedehands zijn ze stevig aan de prijs.

• aReaRe
  • Niet online
Feli @JanHenk , nog een jaarte dichter bij je AOW :)F *O*

• Deveon
  • Niet online
maartend schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Wagenziekpilletjes geven. Ook al zijn ze niet wagenziek. Slapen ze een uur of 5 op. Mooi moment om dan te stoppen
Net zo mooi om daar een half uurtje later langs te rijden ;)

• Outerspace
  • Laatst online: 00:27

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Oef, voordat het rare gesprekken gaat opleveren over GHB en drugs even snel die discussie afkappen ;)

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• pirke
JanHenk schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:15:
Je concurreert trouwens wel met de doorsnee babyboomer met wat overwaarde, dus ook tweedehands zijn ze stevig aan de prijs.
Ik denk niet dat de gemiddelde baby boomer op zoek is naar een alkoof op een tandemasser chassis ;)

• aReaRe
  • Niet online
En de Thule Omnistor 6300 cassetteluifel besteld voor op de caravan, montage ergens in februari als de caravan toch voor de garantie vochtkeuring en wat garantie perikelen bij de dealer in Almere staat.

• TgR_KILLER
aReaRe schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:57:
En de Thule Omnistor 6300 cassetteluifel besteld voor op de caravan, montage ergens in februari als de caravan toch voor de garantie vochtkeuring en wat garantie perikelen bij de dealer in Almere staat.
Lekker! Hebben wij ook over getwijfeld maar we wilde hem dit jaar nog hebben, en er zou pas in november nieuwe voorraad zijn. Dus wij zijn voor een 1200 gegaan, en tot nu toe echt geen spijt van. Zakluifel hebben we nu een keer of 4 gebruikt en met dat beetje oefening staat hij zo en is hij ook zo weer ingepakt. Bijkomend voordeel dat je hem echt makkelijk schoon kan maken omdat je de luifel gewoon kan laten hangen. Het materiaal is wel super fijn, is echt in no time schoon gemaakt dat zal bij een 6300 wel hetzelfde zijn vermoed ik.

• knutsel smurf
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 24-11 20:02

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

De thule omnistore6300 is perfect heb hem ook op mijn caravan wel een aanradertje om een tie-down setje aan te schaffen dat geeft echt de stabiliteit die je nodig hebt.

• pirke
Wat is eigenlijk het verschil in al die verschillende type luifels?

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Een omnistore is een zgn. cassetteluifel van Thule. Een luifel in een stevige behuizing, die je uitdraait. Een zakluifel is een luifel die in een zak aan je caravan of camping hangt, geen idee eigenlijk of je die uit moet draaien of uitrollen oid? Daarnaast heb je nog een inschuifluifel, die je met een pees in een rail schuift.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ah, ik lees dat een zakluifel ook met een pees in de goot wordt geschoven. Maar die kun je laten hangen tijdens het rijden. Wat ik dan bedoel met een inschuifluifel, is een lap "doek" wat je niet kan laten hangen tijdens de rit :)

• TgR_KILLER
pirke schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:43:
Wat is eigenlijk het verschil in al die verschillende type luifels?
Een Thule 6300 is een cassette luifel en die kan je uitdraaien en een Thule 1200 is een zakluifel die moet je zelf uitrollen en oprollen.
Yukkie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:53:
Een omnistore is een zgn. cassetteluifel van Thule.
Beide heete omnistore btw ;) Je hebt ook nog de 9300 en die is 3 meter diep, de 6300 is net als de 1200 2.5 meter diep.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@TgR_KILLER Ah, ik dacht altijd dat Omnistore de naam was voor hun cassetteluifels :) Maar is dus voor alle luifels.

* Yukkie heeft sinds de zomer een F45i cassetteluifel van Fiamma aan de bus hangen:

• TgR_KILLER
Fiamma en Thule zijn wel beetje de grote merken met de meeste uitbreidingen enzo.
Wat ik wel slim vind van Fiamma is dat de lengtes allemaal net afwijken van Thule.. dus als een Thule net op 10 CM niet past en je eigenlijk 20 CM korter moet nemen. Dan heeft Fiamma waarschijnlijk een tussenmaat in hun gamma.

Wij zijn voor een Thule 3.5 meter gegaan, past exact op de Hobby :)

• aReaRe
  • Niet online
Hier inclusief zijwanden en de voorwand besteld.

De Thule voor het snelle werk, voor de langere termijn op een camping de Verona XXL luifel die dan aan de pees de goot ingaat.
De Thule wordt op het dak verlijmd, nadien kan alleen het dakluik van het toilet niet meer open.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Afgelopen zomer voor het eerst met onze dochter wezen kamperen. We stonden we in de Vogezen op een schitterende camping. Het was alleen nat, nat, nat. Van de twee weken hebben we op 10 dagen regen gehad, op 2 dagen heeft het >12 uur geregend. Ons tentje (een jaar of tien geleden gekocht voor € 200 bij de vrijbuiter) was geen match voor dit weer. Geen kuip in de voortent, geen luifel, totale oppervlakte iets van 10m²...
Op vakantie nog wel een tarp gekocht, maar de grond was doorweekt en daarmee alles in de voortent ook. Dus toch maar besloten om voor een upgrade te gaan. De wensenlijst was redelijk beperkt:
- een voortent waarmee je ook een dagje regen kan verslaan;
- een kuip in de voortent;
- minstens 1,90 hoog;
- makkelijk&snel op te zetten.
Pakgrootte is ook een ding, we blijven doorgaans in de benelux en gaan (tot nu toe) zonder dakkoffer / aanhangwagen op vakantie. Opblaasbare tenten vielen daarmee af. In Frankrijk al e.e.a. uitgezocht; Bardani, Karsten & Falco zagen er goed uit. Ik was m.n. gecharmeerd van de 'scheerlijnloze' Falco's. Vorige week naar de winkel gegaan en uiteindelijk voor de Falco Buizerd gegaan. Enige nadeel was dat deze geen 2 gescheiden binnententen heeft, maar de kuip is 50 cm langer dan de Havik. Ook vonden we de 'gesloten' luifel van de Havik wat beklemmend.
Pakgrootte wordt nog wel een dingetje, ze lagen niet op voorraad dus hoe dat precies gaat uitvallen moeten we nog even bekijken. Worst case komt er een dakkoffer bij.

• Smurf
  • Laatst online: 02:01

Smurf

Detri

@Tehh Als je wel een trekhaak hebt zou je die tent ook op een fietsendrager kunnen knopen.

Ik ben jaren zo op vakantie gegaan. Wilde tijdens mijn nachtritten door Duitsland geen aanhanger achter de auto. Dakkoffer zag ik om dezelfde reden ook niet zo zitten.

-insert charnames+lvl's here-

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Smurf schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:48:
@Tehh Als je wel een trekhaak hebt zou je die tent ook op een fietsendrager kunnen knopen.

Ik ben jaren zo op vakantie gegaan. Wilde tijdens mijn nachtritten door Duitsland geen aanhanger achter de auto. Dakkoffer zag ik om dezelfde reden ook niet zo zitten.
Da's wel een goede tip. Voorlopig gaan we er nog gewoon van uit dat alles past, en anders zou ik nog eerder op zoek gaan naar stoelen die kleiner op te bergen zijn / het huren van een koelkast op de camping o.i.d.; een trekhaak hebben we namelijk niet. Nu scheelt het dat we voornemens zijn om in Nederland op vakantie te gaan, we kunnen altijd nog een boel ruimte winnen wanneer ik op de fiets naar de camping ga (vind ik absoluut geen straf).

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:07

Heb hier onlangs ook naar gekeken. Strikt genomen mag dit niet.

ANWB: "op grond van artikel 5.18.7 lid 1 sub d Regeling Voertuigen is het niet toegestaan een lastdrager, welke geconstrueerd is voor het vervoer van specifieke goederen, voor andere of meer goederen te gebruiken, dan waarvoor de constructie is bestemd."

Daarnaast zit je natuurlijk met de kogeldruk, dus je kan niet ongelimiteerd laden. Een beetje fietsendrager weeg bijna 20 kg. Maximale kogeldruk vaak rond de 75 kg. Dan kun je nog 55 kg laden. Mijn Falco Havik 4000 weegt 48 kilogram, dat zou dus passen + nog een paar campingstoelen.

Sommige merken hebben fietsendragers die om te bouwen zijn naar bagageboxen.

Overigens heb ik 0 last van mijn dakkoffer. Goede dragers die niet suizen, en ook de dakkoffer zelf maakt zo goed als geen geluid. Afgelopen vakantie grapten we zelfs tegen elkaar dat we 'm waarschijnlijk verloren waren :P.

Op de camping had ik de dakkoffer er af gehaald. Dat was toen echter een verzamelplek van kikkers geworden. Bleght, dus die laat ik er voortaan op.

[Voor 13% gewijzigd door Kees_B op 28-10-2021 14:26]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Smurf

Smurf

Detri

@Kees_B Nooit geweten. Maar dat is ook wel een vage regel. Als je de fietsgoten eraf haalt, een plank monteert en het ding consequent bagagedrager noemt is de constructie ineens wel voor $randomspul.
Gewicht is inderdaad wel een ding. Maar als je dat op orde hebt en ook verlichting + kenteken gewoon goed leesbaar zijn verwacht ik niet dat je hier ooit problemen mee gaat krijgen.

• knutsel smurf
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 24-11 20:02

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Thule heeft setjes om je fietsen drager om te bouwen naar koffer.
Of je koopt zoiets https://www.dakkofferspec...ajGq1HeqFj08aAm6hEALw_wcB

• jurjen_g
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:06
Ik ga al meer dan 5 jaar op vakantie met de de Waard Albatros op een bakrak (https://www.bakrak.nl/)

• Smurf

Smurf

Detri

knutsel smurf schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:39:
Thule heeft setjes om je fietsen drager om te bouwen naar koffer.
Of je koopt zoiets https://www.dakkofferspec...ajGq1HeqFj08aAm6hEALw_wcB
Mooi ding en ik heb toentertijd ook nog naar zo'n trekhaakkoffer gekeken. Maar de multifunctionele bagagedrager waar ook fietsen op kunnen :+ die ik van Marktplaats haalde kostte geloof ik 3 tientjes.

Maarja, inmiddels een caravan, dus 130km/h gemiddeld hebben we afgelopen vakantie sowieso niet meer gehaald in Duitsland. :P

Voordeel is echter wel dat we nu een stuk vaker er op uit trekken. Vorige week nog een weekje op camping de Zanderij (Voorthuizen) gestaan. Ondanks dat het weer op een paar dagen een beetje tegenzat hebben we ons daar prima vermaakt. De herfst blijft toch een van de mooiste jaargetijden in het bos.

[Voor 17% gewijzigd door Smurf op 28-10-2021 21:31]

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter

Wat heeft een dakkoffer dan gemeen met een aanhanger? Ik snap dat je een kar niet ziet zitten, maar een dakkoffer merk je in principe vrij weinig van. Tenzij je de 150 ruim wilt passeren natuurlijk, maar je kunt je afvragen of een flink gewicht op je kogel dan niet net zo onhandig is. Qua stabiliteit benadeelt een dakkoffer dat een stuk minder dan een tent op je trekhaak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Smurf

Smurf

Detri

@Gonadan Snelheid inderdaad.
Ik rij de vakantieritten graag s'nachts, en met name van zaterdag op zondag omdat het dan meestal lekker rustig op de wegen is. Ook het feit dat er dan bijna geen vrachtauto's op de weg mogen helpt natuurlijk mee. Langere stukken met de cruisecontrol op 160 (GPS) zijn dan als je eenmaal voorbij het Roergebied bent gewoon goed mogelijk. Volgens mij ga je een dakkoffer dan wel merken qua geluid en verbruik.

Daarnaast heb ik geen dakkoffer, en wel een fietsendrager die de rest van het jaar ook nog regelmatig gebruikt wordt. Als ik een dakkoffer gekocht zou hebben had ik die waarschijnlijk alleen maar in de zomer gebruikt en had hij de rest van het jaar alleen maar ergens in de weg gelegen.

• maartend
Smurf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:12:
@Gonadan Snelheid inderdaad.
Langere stukken met de cruisecontrol op 160 (GPS) zijn dan als je eenmaal voorbij het Roergebied bent gewoon goed mogelijk. Volgens mij ga je een dakkoffer dan wel merken qua geluid en verbruik.
Nog sterker, ik betwijfel of er dakkoffers zijn die zijn gegarandeerd met die snelheid.

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Topicstarter
@Smurf qua verbruik ga je dat wel merken inderdaad, qua geluid zal de auto zelf ook al genoeg maken gok ik.

@maartend ik daag je uit een fabrikant te vinden die garanties geeft op een fietsendrager waar een tent op gebonden is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Smurf

Smurf

Detri

@maartend @Gonadan
Ik dacht, ga toch eens kijken of het er is. En jawel: Thule Easybase. Dat is dus een platform waar je ofwel een koffer, of de fietsendrager rails (beide natuurlijk voor ook lekker veel geld van Thule zelf) op kan monteren.

Had eigenlijk niet verwacht wat te vinden. Als ik dat toen had geweten had ik op MP wel wat gerichter naar zo'n ding gezocht in plaats van een mooi plat model fietsendrager voor niet al te veel :)

Vraag me nu ook wel af of je echt veel problemen zou krijgen bij een controle. Denk dat het vooral van de gehele indruk zal afhangen. Als de boel stevig vast zit, gewicht onder de 75kg, verlichting ect. goed zichtbaar en geen scherpe randen of uitstekende delen hebt moet je een eind komen. Geest van de wet vs. letter van de wet.

En om toch ook nog wat kampeer-related te melden hier: Morgen zit het seizoen voor ons er echt op. Dan ga ik de caravan wegbrengen voor zijn winterslaap.
Eerste jaar met de caravan is zeer goed bevallen. Dit voorjaar 2 lange weekenden en afgelopen herfstvakantie ook nog een week weggeweest. Dat hadden we met de tent nooit gedaan, te veel gesleep met de kampeerspullen voor die paar dagen. En dat was ook een van de redenen waarom ik overstag ben gegaan als vervend tentkampeerder. En nu kunnen we ook nog de fietsen meenemen :o :D

[Voor 25% gewijzigd door Smurf op 29-10-2021 22:26]

• maartend
Smurf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:15:
@maartend @Gonadan
En dat was ook een van de redenen waarom ik overstag ben gegaan als vervend tentkampeerder. En nu kunnen we ook nog de fietsen meenemen :o :D
Bij ons precies hetzelfde. Alleen willen we volgende week ook weer een week weg. Ik denk dit jaar keer of 8 mee weg geweest.

Maar ook 2 keer met tent
Pagina: 1 ... 102 103 104 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee