tl;dr;
A bit late to the party but: hier een

super

blije

finisher

van de marathon te Rome. Ik ben super blij met een tijd iets onder de 3:40.
Voorbereiding
M'n voorbereiding liep op rolletjes en liep vanaf december vrijwel wekelijks 50+km. Halverwege februari ging 't helaas toch mis: ik kreeg knieklachten. Ik vermoedde m'n meniscus en ben wat minder gaan doen. Twee weken later zou ik tijdens een alternatieve Salland Trail eens zien hoe ik er voor stond. Na afloop, geen meniscus klachten, maar wel iets hoger op m'n knie een zeurende irritatie, voornamelijk bij het afgaan van een trap: lopersknie misschien? Ik ben nog meer rust gaan houden en heb me beperkt tot een hoop sportschool geknooi en kleine rustige rondjes van 2/3/4 km. Tussendoor nog een keer een week niet hardgelopen, maar 't ging maar niet weg.
Woensdag 28 maart, nog anderhalve week tot de marathon. Eens goed nagedacht over m'n blessure en een beslissing genomen: als m'n knie kapot is, dan wordt 't sowieso niet wat, maar is m'n knie overbelast, dan volledige rust houden en flink wat ibuprofen wegwerken om de irritatie weg te krijgen. Gegokt op 't laatste.
Vrijdag 6 april, aankomst in Rome
Aangekomen in Rome onmiddellijk een rondje gaan hardlopen, met de zon op m'n kop met m'n maat het om de hoek park in gedoken en daar wat gaan rondzwerven. Man man man, helemaal naar de tering gegaan van de hitte en hoogte verschillen in dat park, als dat zondag maar goed komt. Maar, het belangrijkste, _geen_ knieklachten

. Bij het beeindigen van m'n activiteit op m'n horloge komt de recovery advisor in beeld: 45uur, dat is _na_ (de start van) de marathon. We zouden zondag wel zien wat er van zou komen, ik was al lang blij dat ik blessure vrij kan starten.
Match day
Opstarten
Wekker om 5:30, rustig ontbijten met m'n maat. We zouden starten om iets over 8:30, nog drie uur om wat te eten en te reizen. 5 snee brood met Nutella naar binnen werken en rustig aan vertrekken. Gelukkig ruim op tijd, nog een foto'tje kunnen maken met het Colosseum op de achtergrond voordat we het deelnemersgebied zouden betreden. Nog een keertje poepen, de kleren afgegeven en naar de startvakken met nog ruim een half uur te gaan. Het zou in de loop van de dag zon 20-22 graden worden. We begonnen gelukkig met wat sluierbewolking, maar de zon brak later op de ochtend wel volledig door.
Ik zou in het voorste startvak, A, staan op basis van m'n verwachting begin november. Ik had 3:30 opgegeven als richttijd met het vermelden van 3:50 van Berlijn van anderhalf jaar geleden. Dan merk ik opeens op dat m'n maat die 2:50 wil lopen in een ander startvak staat... Sta ik dan toch niet vooraan? Blijkbaar wel en is hij in achterste startvak ingedeeld, ondanks het opgeven van 2:50 als richttijd, wel z'n eerste marathon dus een referentie kon hij ook niet opgeven bij het aanmelden. Wisselen van startvak wilde ook niet lukken, helaas voor hem.
It's on
Rustig de tijd in het startvak doorgebracht, nog een keer geplast en daarna ging het los. Ik ben rustig weggegaan op een voor mij ontspannen tempo van 5:05-5:20 afhankelijk van het stuk van het parcours waar we ons bevonden. Ik had na die waardeloze anderhalve maand aan training geen idee waar ik stond en na die zware sessie van vrijdagmiddag moest ik nog maar zien wat er zou gebeuren.
Ik kan er helaas niet een spannend verhaal van maken: mijn marathon ging van een leien dakje.- Bij elke modulo 5 kilometer bij de waterpunten twee bekertjes water over mezelf heen gegooid: als je afkoelt door water hoef je zelf minder te zweten. Tevens daar een paar flinke slokken sportdrank genomen.
- Bij elke modulo 5 + 2,5 kilometer een paar sponzen over mezelf heen uitgeknepen.
- Vanaf kilometer 16 elke 8 kilometer een drinkgelletje genomen.
De kasseistroken in het parcours waren niet echt vervelend om te lopen.Het was geen vlak asfalt, maar de stenen lagen ook niet schots en scheef. De stukken vals plat en het klimmetje bij ~28km liepen wel minder makkelijk, maar door het aanpassen van het tempo was geen echte hindernis.
Vlak voor het binnenlopen van het oude centrum stond er nog zo'n 5 kilometer open. Ik probeerde nog een lichte versnelling te plaatsen en iets onder de 5:00/km lopen, maar dat viel nog wel tegen. Hier was het parcours het mooist en stonden verschrikkelijk veel mensen langs het parcours, erg mooi. op 1/2 km voor de streep doemde plots nog een flinke klim in een donkere tunnel op, hier had ik geen rekening meer mee gehouden. Ik verhoogde m'n pasfrequentie en zette wat kleinere passen, waardoor dat eigenlijk wel prima bleef gaan. Het afdalen daarna vond ik vervelender.
Uiteindelijk in 3:38:xx over de streep gekomen, waar ik super blij mee ben. Aan de virtuele race posities is ook te zien dat 'iedereen' vanaf kilometer 30 kapot is gegaan. Bij die doorkomst lig ik nog 3000e waar ik over de finish kom als 2000e. Vermelden moet ik ook nog dat ik m'n maat 8,5 km voor ben gebleven en hij uiteindelijk 2:53:xx heeft gelopen waarmee hij (volgens mij) eerste Nederlander is geworden en in de top 100 is gefinisht.
En nu
Geen idee, mijn marathon van Berlijn was me heel zwaar bevallen en had ik gezegd het nooit weer te doen. Door deze marathon moet ik daar toch een beetje op terug komen, ik heb me goed vermaakt en 10 minuten van m'n pr afgehaald. Ook heb ik een vriend van me gezegd: 'Als deze marathon goed gaat, ga ik in 2019 een hele triatlon doen.' Maar dat was misschien iets voorbarig, ik ben immers wel anderhalve maand met mijn knie aan het knooien geweest voorafgaand aan deze marathon. Wat ik op dit moment wel heb gepland is een 70.3 in Nice halverwege september. Het is weer mooi weer dus de racefiets kan weer van stal.
Linkjes!
:D Strava :D 
en
:D uitslag :D