Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ik ook. Ik had daar wel om gevraagd en m'n emailadres ingevuld. Maar nog geen mail gehad..TheOmen schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:04:
[...]
Hmm, dat heb ik gemist. Moest je daar nog wat voor doen of kwamen ze automatisch in je postvak?
Hij mailde ze direct nadat we klaar waren, hoefde er niet om te vragenTheOmen schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:04:
[...]
Hmm, dat heb ik gemist. Moest je daar nog wat voor doen of kwamen ze automatisch in je postvak?
Eens zien of ik Saucony nog kan benaderen, lijkt me wel leuk om te hebben.Gaargod schreef op maandag 19 maart 2018 @ 09:11:
[...]
Hij mailde ze direct nadat we klaar waren, hoefde er niet om te vragen
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
heb alleen het no-reply adres van de bevestiging.... als je een beter adres hebt hoor ik het graag....Pathogen schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:18:
Oeh, dat lijkt mij ook nog wel interessant... Ik waag er ook even een mail aan
In dat geval ben ik ook wel geïnteresseerd, hopelijk hebben ze het filmpje niet meteen weggegooid...Pathogen schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:40:
DM gestuurd, mailadressen zo op het forum plempen vind ik niet zo netjes
kun je hier een beetje leuk lopen en wat is een mooi startpunt om de auto te parkeren en het gebied in te gaan? Ik heb al een beetje gekeken op google maps en afstandmeten maar hoor graag van mensen die hier ook wel eens lopen
In de oostvaardersplassen zelf lopen is denk ik lastig, omdat het een beschermd natuurgebied is. Daarnaast zijn alle wandelroutes vaak dicht tot 1 mei (broedseizoen) Als je niet vies bent van een stukje dijk, dan valt er in Almere nog wel een leuke route uit te stippelen, waarbij je langs de Noorderplassen, lepelaarplassen en kwalplas kan lopen, via de sluis en dan een stuk onverhard door het wilgenbos, óf via de sluis loopt. parkeren is dan ook geen probleem, want er is een grote parkeerplaats op de trekvogelweg.wann0wfhc schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:54:
Ik wil van het weekend een rondje gaan lopen rond de Oostvaardersplassen om eens een klein beetje afwisseling in trainingsomgeving te hebben.
kun je hier een beetje leuk lopen en wat is een mooi startpunt om de auto te parkeren en het gebied in te gaan? Ik heb al een beetje gekeken op google maps en afstandmeten maar hoor graag van mensen die hier ook wel eens lopen
paar routes die ik daar in de buurt heb gelopen:
https://www.strava.com/activities/1319934957
https://www.strava.com/activities/1180705799
https://www.strava.com/activities/1250192540
https://www.strava.com/activities/1034800083
als je die aan elkaar knoopt dan is daar best een leuke route van te maken
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Hmm jammer dat de paden nog tot 1 Mei dicht zijn. Heb je anders nog een aanrader in de buurt van Harderwijk of Putten? wil een stukje trail doen als het kan. Mooi door de modder ploegenkwakke01 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:27:
[...]
In de oostvaardersplassen zelf lopen is denk ik lastig, omdat het een beschermd natuurgebied is. Daarnaast zijn alle wandelroutes vaak dicht tot 1 mei (broedseizoen) Als je niet vies bent van een stukje dijk, dan valt er in Almere nog wel een leuke route uit te stippelen, waarbij je langs de Noorderplassen, lepelaarplassen en kwalplas kan lopen, via de sluis en dan een stuk onverhard door het wilgenbos, óf via de sluis loopt. parkeren is dan ook geen probleem, want er is een grote parkeerplaats op de trekvogelweg.
paar routes die ik daar in de buurt heb gelopen:
https://www.strava.com/activities/1319934957
https://www.strava.com/activities/1180705799
https://www.strava.com/activities/1250192540
https://www.strava.com/activities/1034800083
als je die aan elkaar knoopt dan is daar best een leuke route van te maken
harderwijk/putten kom ik zelden, en als ik daarin de buurt kom dan is het met de racefiets. daar kan ik je dus helaas niet mee helpen.wann0wfhc schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:36:
[...]
Hmm jammer dat de paden nog tot 1 Mei dicht zijn. Heb je anders nog een aanrader in de buurt van Harderwijk of Putten? wil een stukje trail doen als het kan. Mooi door de modder ploegen
https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410
Voetbal kun je wel zien als interval training als je puur naar het lopen kijkt, dus dat heeft zeker invloed op je fitness en fatigue.Miki schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:51:
Ik heb een vraagje voor de stravistix gebruikers onder ons en andere data fetishisten. Naast het hardlopen voetbal ik ook nog alleen deze data schrijf ik niet weg in Strava en wordt dus ook niet meegenomen in mijn fatique, form en fitness scores en worden dus gezien als rustdagen. In hoeverre is dan de data dan accuraat/up2date in Stravistix?
Sowieso moet je die curve met een korrel zout nemen
[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 20-03-2018 11:41 ]
Genoeg bos en hei in het gebied tussen Ermelo Putten en Speuld. Ik heb er nog nooit gelopen, maar er is daar genoeg te vinden. Download OSMand op je telefoon en stippel een route uitwann0wfhc schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:36:
[...]
Hmm jammer dat de paden nog tot 1 Mei dicht zijn. Heb je anders nog een aanrader in de buurt van Harderwijk of Putten? wil een stukje trail doen als het kan. Mooi door de modder ploegen
https://www.openstreetmap...4/52.2774/5.6457&layers=H
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ho sorry, drukke ochtend op t werk dus nog niet gereageerd.Rudedadude schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:59:
[...]
Genoeg bos en hei in het gebied tussen Ermelo Putten en Speuld. Ik heb er nog nooit gelopen, maar er is daar genoeg te vinden. Download OSMand op je telefoon en stippel een route uit![]()
https://www.openstreetmap...4/52.2774/5.6457&layers=H
Ik heb ondertussen inderdaad een gebied gevonden waar wel een mooi rondje uit te stippelen is.
Zaterdag voor dag en dauw op om bij zonsopgang lekker te lopen in ieder geval
Thanks voor de OSMand tip, die ga ik er wel even in zetten dat loopt wat makkelijker
Ik heb vorige maand deze route gelopen daar in de buurt, daar zaten aardig wat modderpaden bij (had ook met 't weer te maken toen dus pin me hier niet op vastwann0wfhc schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:36:
[...]
https://www.strava.com/activities/1402043701
Gewoon uit interesse.
Nee je hebt het goed mis. Kijk eens op runinfo.nl voor wat meer achtergrond informatie tav op hartslagmeting en dergelijke.Tweakarim schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:33:
Zegt de gemiddelde hartslag over een bepaalde afstand iets over het feit of je al dan niet tot het uiterste bent gegaan op die afstand? Stel je gemiddelde hartslag over je snelste 5km lag op 157 terwijl de maximale hartslag rond de 180 zou moeten liggen, kun je dan stellen dat er meer in had gezeten, puur op basis van hartslag? Of kan een minder getraind iemand minder lang zijn maximale hartslag benaderen waardoor deze op een lager gemiddelde zou uitkomen?
Gewoon uit interesse.
Waar heb je gelopen? Ik zwoeg daar met enige regelmaat door de modder, heerlijke periodes!wann0wfhc schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:01:
[...]
Ho sorry, drukke ochtend op t werk dus nog niet gereageerd.
Ik heb ondertussen inderdaad een gebied gevonden waar wel een mooi rondje uit te stippelen is.
Zaterdag voor dag en dauw op om bij zonsopgang lekker te lopen in ieder geval![]()
Thanks voor de OSMand tip, die ga ik er wel even in zetten dat loopt wat makkelijker
Heb even met mijn loopmaatje gekeken en we gaan rondom het Beekhuizerzand een rondje doen.KaiseRRuby schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:55:
[...]
Waar heb je gelopen? Ik zwoeg daar met enige regelmaat door de modder, heerlijke periodes!
Dus waarschijnlijk iets minder modder en iets meer zand
[ Voor 18% gewijzigd door wann0wfhc op 20-03-2018 14:24 ]
Je kunt ongeveer een uur rond je drempel lopen dus als je een 10k in 45' loopt en je hartslag zit het grootste gedeelte onder of rond je drempel dan kun je veilig stellen dat het geen maximale inspanning was. Voor een maximale inspanning op een 10k zal je gemiddelde hartslag rond 103% (zo uit m'n hoofd) liggen. Bij een 5k is dat iets hoger en bij een halve marathon weer een heel stuk lager.Tweakarim schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:33:
Zegt de gemiddelde hartslag over een bepaalde afstand iets over het feit of je al dan niet tot het uiterste bent gegaan op die afstand? Stel je gemiddelde hartslag over je snelste 5km lag op 157 terwijl de maximale hartslag rond de 180 zou moeten liggen, kun je dan stellen dat er meer in had gezeten, puur op basis van hartslag? Of kan een minder getraind iemand minder lang zijn maximale hartslag benaderen waardoor deze op een lager gemiddelde zou uitkomen?
Of je makkelijk kunt zeggen op hoeveel procent van HRmax je een bepaalde afstand zou kunnen lopen weet ik niet maar ten opzichte van je omslagpunt meestal wel.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Overigens, iemand die een HR max heeft van 180 en gemiddeled 157 BPM heeft op een 5km, heeft zeer ws niet het maximale eruit gehaald.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
"krap"kenneth schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:10:
Uitgaande van twee personen die probleemloos, zeg, anderhalf uur kunnen lopen (elk op hun eigen tempo) zal de snellere loper op zijn drempel meer afstand af kunnen leggen, maar beide lopers zullen na een uur in de hekken hangen. Een eliteloper heeft dan (bijna) een halve marathon afgelegd, ik krap 10 mijl.
Even van de (niet zo betrouwbare) theorie uitgaan: bij een HRmax van 180 BPM is de anaërobe drempel van een beginnende hartloper 144 BPM . Op basis van deze (niet zo betrouwbare) anaërobe drempel zou de gemiddelde hartslag bij een 5KM (ook weer niet zo betrouwbaar) theoretisch 154 BPM zijn. Een gemiddelde hartslag van 157BPM hoeft dus helemaal niet zo gek te zijn en kan ook zeker wel het maximale geweest zijn...Requiem19 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:37:
Overigens, iemand die een HR max heeft van 180 en gemiddeled 157 BPM heeft op een 5km, heeft zeer ws niet het maximale eruit gehaald.
Ik dacht dat de lactaat grens gemiddeld 90% van je HR max is. In dit geval dus 180*0,9 = 162. Dit is een hartslag die je ongeveer 10km zou moeten kunnen volhouden, dus bij 5km zou je een nog iets hogere HR verwachten.lateef schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:30:
[...]
Even van de (niet zo betrouwbare) theorie uitgaan: bij een HRmax van 180 BPM is de anaërobe drempel van een beginnende hartloper 144 BPM . Op basis van deze (niet zo betrouwbare) anaërobe drempel zou de gemiddelde hartslag bij een 5KM (ook weer niet zo betrouwbaar) theoretisch 154 BPM zijn. Een gemiddelde hartslag van 157BPM hoeft dus helemaal niet zo gek te zijn en kan ook zeker wel het maximale geweest zijn...
Ik volg je theoretische benadering volledig alleen van de vragensteller weten we relatief niets en dus ook niet wat zijn hr max is.lateef schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:30:
[...]
Even van de (niet zo betrouwbare) theorie uitgaan: bij een HRmax van 180 BPM is de anaërobe drempel van een beginnende hartloper 144 BPM . Op basis van deze (niet zo betrouwbare) anaërobe drempel zou de gemiddelde hartslag bij een 5KM (ook weer niet zo betrouwbaar) theoretisch 154 BPM zijn. Een gemiddelde hartslag van 157BPM hoeft dus helemaal niet zo gek te zijn en kan ook zeker wel het maximale geweest zijn...
Het enige wat we wel weten is dat -in mijn ogen- de vragensteller de grenzen aan het opzoeken is van wat je überhaupt aan kunt als beginnend hardloper. Het zal me weinig verbazen als dit op een enorme deceptie icm blessure leed gaat leiden.
De/een theorie is dat de drempel bij beginners 80% tot 90% bij gevorderden is. En een vijf kilometer zou je weer volgens een andere theorie op 107% van je drempel moeten kunnen lopen, waardoor je dus theoretisch op 154 BPM uitkomt.Requiem19 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:58:
[...]
Ik dacht dat de lactaat grens gemiddeld 90% van je HR max is. In dit geval dus 180*0,9 = 162. Dit is een hartslag die je ongeveer 10km zou moeten kunnen volhouden, dus bij 5km zou je een nog iets hogere HR verwachten.
Voor wat het waard is, maar die HRmax is één van de weinige dingen die hij aangaf. Maar alles dus in theorie en voor wat dat waard is.Miki schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:15:
[...]
Ik volg je theoretische benadering volledig alleen van de vragensteller weten we relatief niets en dus ook niet wat zijn hr max is.
Met zo af en toe de grenzen opzoeken lijkt me op zich weinig mis. Ook niet voor een (relatieve) beginner.Miki schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:15:
[...]
Het enige wat we wel weten is dat -in mijn ogen- de vragensteller de grenzen aan het opzoeken is van wat je überhaupt aan kunt als beginnend hardloper. Het zal me weinig verbazen als dit op een enorme deceptie icm blessure leed gaat leiden.
Ik ben nu een schema aan het samenstellen voor de marathon. Met de zomer op komt, vakantie en 2 festivals, wil ik de marathon van Amsterdam als doel stellen. Nu vraag ik me af of iemand weet of deze marathon uitverkocht raakt en hoe het gaat wanneer je nummer hebt maar niet gaat.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Bedankt, niet goed gelezentlpeter schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:29:
@racoon minimaal een kwartier voor de start. Heb je al een mail gehad met startbewijs? Daar staat het in.
Ik loop de kwart.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Om mezelf eens te quoten
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën en dan toegespitst op mijn situatie. Ik heb een beetje zitten dubben of dit wel de juiste plek hiervoor was, maar ik doe het dus toch maar hier.
Ik loop nu bijna vijf jaar, waarbij de eerste anderhalf jaar de vorderingen het hardste gingen, daarna was ik eigenlijk wel content en trainde ik met name op handhaving en zocht wat variatie door bijvoorbeeld ook (relatief kortere) trails te lopen. In 2016 ben ik daarnaast ook gaan fietsen, voornamelijk omdat ik dat ook leuk vind om te doen. In 2017 werd mijn motivatie wat minder en trainde ik voor het hardlopen minder en minder gericht. Het fietsen daarnaast deed ik ook niet heel gestructureerd. Ook heb ik in 2017 geen serieuze wedstrijden gelopen, de wedstrijden die ik liep waren vooral voor de gezelligheid en/of als haas. Ondanks dat ik qua uren in 2017 waarschijnlijk meer heb gesport dan in de jaren daarvoor, bleek het toch niet zo efficiënt geweest te zijn. Langzaam, maar gestaag liep mijn conditie terug; trainingstempo's werden lager en (voor mijn doen) langere afstanden kosten steeds meer energie en kracht. Zonder het recent getest te hebben, weet ik vrij zeker dat mijn wedstrijdtempo's lager zullen liggen dan ze lagen.
Waar ik in (de zomer van) 2017 wel mee ben begonnen, is het bijhouden van mijn hartslag, ik had tijdelijk een gratis abonnement op Strava Premium en vond de extra informatie die je op basis van hartslag kon krijgen toch wel interessant (informatie die Garmin Connect voor een groot deel hetzelfde of vergelijkbaar overigens ook geeft, maar waar ik voorheen nooit zoveel waarde aan hechtte). In de herfst vond ik dat mijn oude horloge (Garmin 610) wel aan een update toe was en kocht ik een 735. Dit horloge kan nog meer data verwerken en ik vind dat toch wel leuk/interessant.
Op het moment zit ik weer op een punt dat mijn motivatie weer toeneemt, maak ik meer bewust tijd vrij om te sporten en ik ben weer gestructureerder aan het trainen. Zowel met hardlopen als met fietsen. Gelukkig merk ik dat ook terug in mijn trainingen, die gaan me ook weer langzaam, maar gestaag beter af. Echter zit ik nu ook op een punt dat ik me afvraag wat ik met die hartslag- en daaraan gerelateerde gegevens, die Garmin geeft, aanmoet. Mijn VO2 max voor het hardlopen en daaraan gerelateerde raceprognose lijkt me redelijk accuraat, mijn gedetecteerde lactaatdrempel echter een heel stuk minder. Zo liep ik afgelopen weekend ruim een uur vlak en ontspannen op het tempo van mijn gedetecteerde lactaatdrempel, maar lag mijn gemiddelde hartslag bijna 10 slagen per minuut lager en heb ik de hartslag van mijn lactaatdrempel niet bereikt. De waarde die Garmin hiervoor geeft, lijkt me dus niet accuraat.
Ook heb ik vraagtekens bij mijn hartslagzones, deze zijn niet gemeten, maar op basis zelf gemeten max en mijn gemiddelde rusthartslag die mijn horloge aangeeft (en dus niet op basis van de door mijn horloge gedetecteerde lactaatdrempel, want daar heb ik nog meer twijfels over). Deze zones gebruik ik voor zowel hardlopen als fietsen, maar dat lijkt me zeker niet bruikbaar. Ik doe eigenlijk nooit een echt rustige duurloop, maar bij degene die ik doe, ben ik altijd redelijk goed in staat om te praten, maar zit ik zo in hartslagzone 3. Anderzijds kan ik anderhalf uur fietsen in vermogenszone 2 en kom ik niet of nauwelijks in hartslagzone 1 (op vermogen fietsen kan ik alleen indoor en dat doe ik nooit langer dan anderhalf uur, de door Zwift gemeten FTP lijkt me wel redelijk betrouwbaar).
Garmin geeft op basis van hartslagzones, tempo (bij hardlopen) en vermogen (bij fietsen) informatie over hersteltijd, prestatie etc. Aangezien ik mijn twijfels over die zones heb, heb ik ook mijn twijfels over de waarde die ik aan deze informatie moet geven. Op zich vind ik die cijfertjes die Garmin geeft inmiddels best leuk, maar dan moeten ze wel waarde hebben. Wanneer ze waarde hebben, denk ik dat dat wel kan bijdragen aan mijn trainingen, de frequentie en de intensiteit. Ik wil weer serieuzer wedstrijdjes gaan lopen, maar ik wil daarnaast wel blijven fietsen en denk er ook over na om iets als een duathlon of run-bike-run te gaan proberen.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan? Zou ik het gewoon laten voor wat het is en op tempo (bij het hardlopen), vermogen (bij het indoorfietsen) en gevoel doortrainen? Een keer gericht de lactaatdrempeltest van mijn horloge lopen (is die wel betrouwbaar?)? Of is het toch echt de moeite waard om eens een sportmedisch onderzoek te laten verrichten en dan voor zowel het fietsen als het hardlopen mijn lactaatdrempel (en VO2 max) te laten en op basis daarvan mijn hartslagzones te laten bepalen? Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen/ideeën
Als ik kijk naar mijn eigen trainingen, wij hebben de zones in Garmin als volgt aangepast:
Zone 0 : inlopen 60 slagen onder max
Zone 1 : Rustig lopen, 50 slagen onder max
Zone 2 : Duurloop T1, 40 slagen onder max
Zone 3 : Tempoloop T2, 30 slagen onder max
Zone 4 : Wedstrijdtempo, 20 slagen onder max
Zone 5 : Hard lopen, 10 slagen onder max
voor meer info zie volledige post van 14 maart
Een halve marathon loop ik in zone 3 & 4. In het begin aangenaam hard, naarmate de tijd vordert gaat de HR omhoog en kom ik in zone 4 terecht.
Overigens, omdat je de FR735 gebruikt, maak je gebruik van borst of polsmeting? Indien pols dan is het interessant om de post van 14 maart die ik hier aanhaal te checken, hier zie je een degelijk verschil tussen meting op pols en borst.
zonder te veel in details te treden, aangezien we dan weer een discussie gaan voeren die beter in het grote Sporthorloge met GPS topic thuishoort.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Omdat je er niet op traint is de hartslag tempo verhouding nog niet optimaal. Een methode om je zwakke zone te vinden is de zoladz test. Zwakke zones verbeteren is goed voor je gehele vorm.lateef schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 01:03:
[...]
...
Ook heb ik vraagtekens bij mijn hartslagzones, deze zijn niet gemeten, maar op basis zelf gemeten max en mijn gemiddelde rusthartslag die mijn horloge aangeeft (en dus niet op basis van de door mijn horloge gedetecteerde lactaatdrempel, want daar heb ik nog meer twijfels over). Deze zones gebruik ik voor zowel hardlopen als fietsen, maar dat lijkt me zeker niet bruikbaar. Ik doe eigenlijk nooit een echt rustige duurloop, maar bij degene die ik doe, ben ik altijd redelijk goed in staat om te praten, maar zit ik zo in hartslagzone 3. Anderzijds kan ik anderhalf uur fietsen in vermogenszone 2 en kom ik niet of nauwelijks in hartslagzone 1 (op vermogen fietsen kan ik alleen indoor en dat doe ik nooit langer dan anderhalf uur, de door Zwift gemeten FTP lijkt me wel redelijk betrouwbaar).
Voor hardlopen en fietsen kun je bij sommige horloges verschillende zones instellen. Ze zijn ook niet echt vergelijkbaar omdat je spieren ook mee moeten werken. Een hardloper haalt meestal niet dezelfde max HR bij een fiets test omdat de boven benen verzuren.
Lactaat drempel vind ik bij mijn fenix 5s (die ik sinds december gebruik hiervoor 410) ook niet echt duidelijk. de uitleg onder help maakt het ook niet beter (heb het idee dat deze over een oudere weergave gaat). Wat ik momenteel zie is dat de snelheid hoger wordt maar de hartslag daalt.Garmin geeft op basis van hartslagzones, tempo (bij hardlopen) en vermogen (bij fietsen) informatie over hersteltijd, prestatie etc. Aangezien ik mijn twijfels over die zones heb, heb ik ook mijn twijfels over de waarde die ik aan deze informatie moet geven. Op zich vind ik die cijfertjes die Garmin geeft inmiddels best leuk, maar dan moeten ze wel waarde hebben. Wanneer ze waarde hebben, denk ik dat dat wel kan bijdragen aan mijn trainingen, de frequentie en de intensiteit. Ik wil weer serieuzer wedstrijdjes gaan lopen, maar ik wil daarnaast wel blijven fietsen en denk er ook over na om iets als een duathlon of run-bike-run te gaan proberen.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier mee omgaan? Zou ik het gewoon laten voor wat het is en op tempo (bij het hardlopen), vermogen (bij het indoorfietsen) en gevoel doortrainen? Een keer gericht de lactaatdrempeltest van mijn horloge lopen (is die wel betrouwbaar?)? Of is het toch echt de moeite waard om eens een sportmedisch onderzoek te laten verrichten en dan voor zowel het fietsen als het hardlopen mijn lactaatdrempel (en VO2 max) te laten en op basis daarvan mijn hartslagzones te laten bepalen? Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen/ideeën
De ingebouwde lactaatdrempel training wil ik binnenkort is gaan doen.
Ik heb ook wel eens gedacht aan een medische keuring maar zou ik volledig zelf moeten betalen en het is en blijft maar een moment op name. Momenteel train ik voor de marathon (r`dam) de trainingstatus en het gevoel komt wel overeen. De vo2max indicatie werkt eigenlijk alleen goed indien je telkens in dezelfde condities rent de eerste 6 minuten van een duurloop. Een paar keertje tegen wind aan het begin en hij denkt dat je langzamer bent geworden en mogelijk overtraint.
Een HRmax test is niet echt rocketscience, wanneer ik hem thuis uitvoer op mijn eigen fiets hecht ik daar waarschijnlijk ook meer waarde aan dan aan een test op een spinfiets.Calitomnication schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:38:
@lateef; wat ik heb gedaan bij aankoop van mijn horloge met borstband is contact opgenomen met de lokale fysio en aangegeven dat ik graag mijn max HR wilde vaststellen. Kon gewoon langskomen, werd op een fiets gezet en na afloop had ik mijn max HR. Dit getal zet je in je horloge, dan weet je iig dat de max klopt.
Maar buiten dat krijg je met jouw methode hartslagzones die geen enkele rekening houden met verandering in conditie of verschillende sporten en is even arbitrair als de methode die ik nu toepas.
Overigens gebruik ik wel een hartslagband, anders had mijn horloge ook geen lactaatdrempel kunnen detecteren (dit kan de 235 toch ook?)
Tja, daar zit wellicht wel mijn manco, die verhouding lijkt inderdaad verre van optimaal. Ik ben ook wel benieuwd in welke mate het verbeteren van die zwakke zones goed is voor mijn gehele vorm. Het gaat bij mij dan vooral om de laagste twee zones, daar train ik - met lopen - niet op. Wanneer ik een (wissel)duurloop doe, zit ik vooral in mijn (arbitraire) zone drie. Dat is voor mij in een tempo dat goed voelt. Langzamer lopen kost op een andere manier ook energie.Tazzios schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:31:
[...]
Omdat je er niet op traint is de hartslag tempo verhouding nog niet optimaal. Een methode om je zwakke zone te vinden is de zoladz test. Zwakke zones verbeteren is goed voor je gehele vorm.
Die lage zones zijn op de fiets dan weer helemaal geen probleem, in dat opzicht train ik die dus wel, alleen niet sportspecifiek.
Mijn horloge ondersteunt inderdaad ook zones voor verschillende sporten, maar hoe ik die zones moet bepalen, is eigenlijk een raadsel. Ik merk nu dat ik op de fiets veel eenvoudiger in verschillende zones kan trainen, waarbij ik op de fiets ook wel intensieve trainingen op hoge hartslag kan doen.Tazzios schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:31:
[...]
Voor hardlopen en fietsen kun je bij sommige horloges verschillende zones instellen. Ze zijn ook niet echt vergelijkbaar omdat je spieren ook mee moeten werken. Een hardloper haalt meestal niet dezelfde max HR bij een fiets test omdat de boven benen verzuren.
Bij mij schommelt die vooral, dan is mijn hartslag weer iets lager, dan het tempo weer wat hoger. De laatste aanpassing is overigens ook al weer van ruim een maand geleden, maar mijn gevoel en ook de data zeggen dat die niet accuraat is (anders kan ik volgens mij nooit ruim een uur op lactaatdrempeltempo lopen, terwijl mijn gemiddelde hartslag bijna 10 slagen per minuut lager is).Tazzios schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:31:
[...]
Lactaat drempel vind ik bij mijn fenix 5s (die ik sinds december gebruik hiervoor 410) ook niet echt duidelijk. de uitleg onder help maakt het ook niet beter (heb het idee dat deze over een oudere weergave gaat). Wat ik momenteel zie is dat de snelheid hoger wordt maar de hartslag daalt.
De ingebouwde lactaatdrempel training wil ik binnenkort is gaan doen.
Die ingebouwde lactaatdrempeltest moet ik misschien ook maar eens inplannen, iemand idee hoe die test er ongeveer uitziet?
Nu wordt het voor mij voor een redelijk deel vergoed, ongeveer volledig wanneer ik een eenzijdige onderzoek zou doen (afhankelijk van waar ik het zou laten doen), al denk ik dat wanneer ik zou laten doen, ik dan wel voor zowel een fiets- als looponderzoek zou gaan (en ik dan wel iets zou moeten betalen). Mede omdat het inderdaad een momentopname is, ben ik wel benieuwd wat de toegevoegde waarde is ten opzichte van minder gecontroleerde tests die je zelf zou kunnen uitvoeren. Geven ze bijvoorbeeld specifieke hartslagzones per sport, die uitgaan van verschillende lactaatdrempels maar ook andere verdeling van de zones, specifiek op mijn conditie. Of krijg je verschillende lactaatdrempels en krijg je 'gewoon' standaardzones per sport en zou het in mijn geval bijvoorbeeld betekenen dat ik toch meer aandacht aan trainingen in lage zones zou moeten geven. Hoop vragen allemaal, eigenlijk zou ik het gewoon een keer proefondervindelijk moeten ervaren.Tazzios schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:31:
[...]
Ik heb ook wel eens gedacht aan een medische keuring maar zou ik volledig zelf moeten betalen en het is en blijft maar een moment op name.
Dat die indicatie ook onderhevig is aan de condities begrijp ik wel, daar kan ik wel redelijk doorheen prikken en dat wel op waarde schatten. Enigszins terzijde, maar ik train sinds een tijdje gestructureerder indoor op de fiets en dan zijn de condities natuurlijk altijd wel gelijk en ik moet zeggen dat ik daar wel steeds meer de waarde van in zie. Ik kan dan heel bewust op bepaalde vermogensniveaus trainenTazzios schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:31:
[...]
Momenteel train ik voor de marathon (r`dam) de trainingstatus en het gevoel komt wel overeen. De vo2max indicatie werkt eigenlijk alleen goed indien je telkens in dezelfde condities rent de eerste 6 minuten van een duurloop. Een paar keertje tegen wind aan het begin en hij denkt dat je langzamer bent geworden en mogelijk overtraint.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Alleen zul je op de fiets (zeker als hardloper) je max HR niet bereiken op de fiets. Veel beter is het om dat op een loopband te doen of gewoon met een goede hartslagmeter buiten:Calitomnication schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:38:
@lateef; wat ik heb gedaan bij aankoop van mijn horloge met borstband is contact opgenomen met de lokale fysio en aangegeven dat ik graag mijn max HR wilde vaststellen. Kon gewoon langskomen, werd op een fiets gezet en na afloop had ik mijn max HR. Dit getal zet je in je horloge, dan weet je iig dat de max klopt.
Als ik kijk naar mijn eigen trainingen, wij hebben de zones in Garmin als volgt aangepast:
Zone 0 : inlopen 60 slagen onder max
Zone 1 : Rustig lopen, 50 slagen onder max
Zone 2 : Duurloop T1, 40 slagen onder max
Zone 3 : Tempoloop T2, 30 slagen onder max
Zone 4 : Wedstrijdtempo, 20 slagen onder max
Zone 5 : Hard lopen, 10 slagen onder max
voor meer info zie volledige post van 14 maart
Een halve marathon loop ik in zone 3 & 4. In het begin aangenaam hard, naarmate de tijd vordert gaat de HR omhoog en kom ik in zone 4 terecht.
Overigens, omdat je de FR735 gebruikt, maak je gebruik van borst of polsmeting? Indien pols dan is het interessant om de post van 14 maart die ik hier aanhaal te checken, hier zie je een degelijk verschil tussen meting op pols en borst.
zonder te veel in details te treden, aangezien we dan weer een discussie gaan voeren die beter in het grote Sporthorloge met GPS topic thuishoort.
Aleen een heuvel vinden kan hier wat lastig zijn, je kan het ook helemaal vlak doenWarm up for 15 minutes on a flat surface. Build up to your usual training pace.
Choose a hill that will take more than 2 minutes to climb. Run up the hill once, building to as hard a pace as you can hold for 20 minutes. Return to the base of the hill.
Run up the hill again. Get your heart going as hard as you can to be able to just about hold it there for 3 kilometers. Observe your highest heart rate on the display.Your HR max is approximately 10 beats higher than the now-noted value.
Run back down the hill. Allow your heart rate to drop 30–40 beats per minute from where it was.
Run up the hill once again at a pace that you can only hold for 1 minute. Try to run halfway up the hill. Observe your highest heart rate. This brings you close to your maximum heart rate. You can use this value as your HRmax to set sport zones.
Make sure you cool-down for a minimum of 10 minutes.
Dit is mijn ervaring ook. Ik ben 2,5 jaar geleden getest bij een SMA op een fiets. Max. hartslag 195, omslagpunt 180. Ik liep toen net 3 maanden, dus redelijk beginner. De arts vertelde dat deze waardes bij hardlopen ~5 slagen hoger liggen doordat bij hardlopen meer spiergroepen gebruikt worden.Bartske schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:43:
[...]
Alleen zul je op de fiets (zeker als hardloper) je max HR niet bereiken op de fiets. Veel beter is het om dat op een loopband te doen of gewoon met een goede hartslagmeter buiten:
[...]
Aleen een heuvel vinden kan hier wat lastig zijn, je kan het ook helemaal vlak doen
Bovenstaande klopt wel met mijn ervaringen, een 5K max kan ik lopen op 190-192 slagen, 10K ca. 5 slagen lager. Dit haal ik op de racefiets nooit, bergop is 175-180 het maximum wat ik langdurig kan trappen.
Een SMA test vond ik wel een aanrader, vooral als je zoals ik boven de 40 bent.
Maar dat is langdurig, bij bijvoorbeeld een marathon zal je hartslag ook lager (moeten) zijn dan bij een 5 of 10K om dat überhaupt vol te houden. Bij een korte(re) rit zal je waarschijnlijk in staat zijn om op een hogere hartslag te kunnen fietsen. Bij korte ritten kan ik zelf in elk geval (een deel) trappen op een hartslag die vergelijkbaar is met intensieve hardlooptrainingen. Maar ik denk dat ik binnenkort maar eens een wedstrijdje in de buurt op zoek om enerzijds te zien waar ik nu sta en anderzijds om te kijken wat het met mijn hartslag doet. Wedstrijden zijn naar mijn idee toch ook altijd goede meetpunten om je conditie te bepalen (ik bepaalde daar voorheen in elk geval altijd mijn tempo's op).bert74 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:15:
[...]
Bovenstaande klopt wel met mijn ervaringen, een 5K max kan ik lopen op 190-192 slagen, 10K ca. 5 slagen lager. Dit haal ik op de racefiets nooit, bergop is 175-180 het maximum wat ik langdurig kan trappen.
Tot die doelgroep hoor ik ook, dat is ook wel een extra reden waarom ik een test overweeg, echter ben ik toch wel benieuwd waarom je hem aanraadt en waarom je het daarna niet meer hebt gedaan? Voor je algehele gezondheid is het natuurlijk wel goed om zo'n test te laten doen, mede vanwege de leeftijd, maar specifiek voor de sportprestatie is het natuurlijk ook een momentopname. Je maximale hartslag zal weinig verandert zijn, maar je omslagpunt waarschijnlijk wel. Wanneer je je hartslag gebruikt om op te trainen, lijkt me het toch wel belangrijk dat die waarde enigszins accuraat is?bert74 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:15:
[...]
Een SMA test vond ik wel een aanrader, vooral als je zoals ik boven de 40 bent.
Toen ik begon met hardlopen maakte ik me vooral zorgen overn m’n hoge hartslag. Bij een pace van 6:00 per km had ik al 180 slagen per minuut. Tijdens de test heb ik alles laten checken, hr-max, omslagpunt, ecg, vo2 max etc. Gelukkig zijn er op een iets verhoogd vetpercentage na, geen gekke zaken gevonden. Die hoge hartslag, hoort gewoon bij me, mijn vader blijkt het ook te hebben, hij liep op z’n 54 de marathon in 3:41.lateef schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:22:
[...]
Maar dat is langdurig, bij bijvoorbeeld een marathon zal je hartslag ook lager (moeten) zijn dan bij een 5 of 10K om dat überhaupt vol te houden. Bij een korte(re) rit zal je waarschijnlijk in staat zijn om op een hogere hartslag te kunnen fietsen. Bij korte ritten kan ik zelf in elk geval (een deel) trappen op een hartslag die vergelijkbaar is met intensieve hardlooptrainingen. Maar ik denk dat ik binnenkort maar eens een wedstrijdje in de buurt op zoek om enerzijds te zien waar ik nu sta en anderzijds om te kijken wat het met mijn hartslag doet. Wedstrijden zijn naar mijn idee toch ook altijd goede meetpunten om je conditie te bepalen (ik bepaalde daar voorheen in elk geval altijd mijn tempo's op).
[...]
Tot die doelgroep hoor ik ook, dat is ook wel een extra reden waarom ik een test overweeg, echter ben ik toch wel benieuwd waarom je hem aanraadt en waarom je het daarna niet meer hebt gedaan? Voor je algehele gezondheid is het natuurlijk wel goed om zo'n test te laten doen, mede vanwege de leeftijd, maar specifiek voor de sportprestatie is het natuurlijk ook een momentopname. Je maximale hartslag zal weinig verandert zijn, maar je omslagpunt waarschijnlijk wel. Wanneer je je hartslag gebruikt om op te trainen, lijkt me het toch wel belangrijk dat die waarde enigszins accuraat is?
Die hoge hartslag heb ik nog steeds, maar kan door verbeterde conditie harder lopen bij een lagere hartslag. Nu loop ik 6:00 bij een hartslag bij ruim 160. Als ik straks weer meer op de racefiets zit, gaat hartslag onder de 160 bij zelfde tempo. Omslagpunt lijkt gevoelsmatig wel ongeveer te kloppen. Boven de 180-185 kost moeite, tot 175 zou ik puur conditioneel een halve marathon kunnen lopen op 5:30 verwacht ik.
Helaas ben ik qua belastbaarheid nog lang niet zo ver, eerst scheenbenen, dat is inmiddels klaar, momenteel blijven kuiten en liezen nog gevoelig, dus ik bouw heel langzaam het aantal kilometers uit. Best frustrerend, terwijl de conditie wel prima is.
Mijn vrouw schrok zich rot toen ze voor het eerst zag dat ik 180-190 BPM liep, zij komt zelf misschien aan 170-175 max. Haar zones zijn gewoon anders dan de mijne.
Ik heb het gevoel dat mijn zones niet helemaal lekker staan ingesteld. Wat het randje is tussen Z2/Z3 voelt eigenlijk gewoon als tempo (Z3) en niet meer echt dat er conversatie mogelijk is.
Gelukkig kom ik steeds vaker verder van dat randje vandaan
Ging eigenlijk nog best wel goed, al waren de laatste kilometers wel aardig zwaar.. Uiteindelijk viel het niet tegen, zeker omdat ik dinsdag ook nog 20km had gelopen. Vandaag eigenlijk best alweer aardig hersteld.
Zondag nog de halve marathon in Zandvoort en dan ben ik wel klaar voor mijn eerste marathon op 8 april
[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 23-03-2018 11:13 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Toffe route!M@cer schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 11:13:
Gisteren mijn tweede en laatste 30km loop gedaan voor Rotterdam.. Van werk (Aalsmeer) naar huis gelopen (Purmerend), totaal 31,7 kilometer.
Ging eigenlijk nog best wel goed, al waren de laatste kilometers wel aardig zwaar.. Uiteindelijk viel het niet tegen, zeker omdat ik dinsdag ook nog 20km had gelopen. Vandaag eigenlijk best alweer aardig hersteld.
Zondag nog de halve marathon in Zandvoort en dan ben ik wel klaar voor mijn eerste marathon op 8 april
Verwijderd
Https://www.strava.com/ac...8f3b5a0a0a68abad38f286a0e
*Hoewel ik het uit heb staan op strava
Twijfel heel erg of ik er vanaf moet zien of niet.
Fietsen --> https://www.strava.com/activities/1469400045
lopen --> https://www.strava.com/activities/1471160936
Vrees niet! Je krijgt nog je rustweek voor de marathon, neem aan dat je nu dat niet had. Mijn eerste marathon was met in de voorbereiding een maximale duurloop van 27km en een tempo van 6.30. Toch <4h.00 gelopen.FrankoNL schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:02:
Zojuist 29 km gelopen, gemiddelde snelheid 6:11 min per km in voorbereiding op de marathon in Rotterdam over 2 weken. Ik was bij terugkomst totaal gesloopt. Last van Hamstring, benen volledig verzuurd .. hartslag door het dak. Op dit moment zie ik het even niet meer zitten om daar over 2 weken 42 km te gaan lopen...
Gegeten en gedronken onderweg? Over 2 weken kun je om de 5 kilometer drinken en daarbij telkens kort rust pakken. De rest is je mentaal focussen op 42km ipv 30km lopen. En verder niet teveel meer doen, zo te horen ben je redelijk diep gegaan. Geef jezelf de kans om daarvan te herstellen en te profiteren.FrankoNL schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:02:
Zojuist 29 km gelopen, gemiddelde snelheid 6:11 min per km in voorbereiding op de marathon in Rotterdam over 2 weken. Ik was bij terugkomst totaal gesloopt. Last van Hamstring, benen volledig verzuurd .. hartslag door het dak. Op dit moment zie ik het even niet meer zitten om daar over 2 weken 42 km te gaan lopen...
Ik heb inmiddels ook een startbewijs overgenomen. Nu moet ik nog bedenken op wat voor tijd ik ga mikken. De verleiding om (redelijk) voluit te gaan is altijd aanwezig.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Wel ongeveer een liter water mee en 2 gels, maar dat zijn natuurlijk ook geen wondermiddelen. Ik heb hem vorig jaar ook gelopen en ik merkte toen inderdaad wel dat het erg hielp die drinkposten om de 5km. Blijf je toch beter gehydrateerd door ofzo. Ik ga zeker even rustig aan doen. Dinsdag een heel kort herstelloopje (3 a 4 km) en dan verder een aantal korte andere lopen de komende 2 weken maar eigenlijk niks meer wat boven de 11 km uit komt.Rudedadude schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:00:
[...]
Gegeten en gedronken onderweg? Over 2 weken kun je om de 5 kilometer drinken en daarbij telkens kort rust pakken. De rest is je mentaal focussen op 42km ipv 30km lopen. En verder niet teveel meer doen, zo te horen ben je redelijk diep gegaan. Geef jezelf de kans om daarvan te herstellen en te profiteren.
Ik heb inmiddels ook een startbewijs overgenomen. Nu moet ik nog bedenken op wat voor tijd ik ga mikken. De verleiding om (redelijk) voluit te gaan is altijd aanwezig.
Moet eerlijk gezegd toegeven dat ik het al merkte toen ik vertrok vandaag. Ik had namelijk zeer stijve kuiten. Dit is toch wel een teken dat je lichaam nog niet helemaal toe is aan een nieuwe lange duurloop.
Dan hoop ik maar op die supercompensatie.
Vandaag mijn allereerste hardloopwedstrijd gelopen. Ik ben gevraagd door een aantal collega's om met de Zandvoort Circuit Run mee te doen, de 12 kilometer. Vol spanning in de auto gestapt en ruim op tijd gearriveerd, zo'n anderhalf uur voor de start. Als echte amateur had ik een tas mee met allerlei onnodige voorbereidingen (incl. muts/handschoenen tot dextro & AA-drink), uiteindelijk vrijwel niets van gebruikt. Korte broek, T-shirt & hesje was voldoende. Vervolgens zo'n 10 minuten voor aanvang naar het startvak gelopen en daar een korte warming-up gedaan.
Ik stond redelijk vooraan in het startvak, was een tip van een collega zodat je niet iedereen hoeft in te halen. Nu bleek alleen dat vrij veel mensen mij moesten inhalen
Laatste stuk door het dorp was gezellig, veel toeschouwers en aanmoedigingen!
Uiteindelijk 12km gelopen in 1.04.40. Zodra ik binnen was wist mijn horloge me te verblijden met een nieuw record op de 10km (53.36), zo snel heb ik nog nooit gelopen.
Voor iedereen die hier meeleest maar nog nooit heeft meegedaan; een absolute aanrader. Goede sfeer, goede organisatie en (voor mij) een toptijd
Strava linkje :)
If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different
Kuiten kun je met voldoende foamrollen redelijk goed soepel krijgen. Een deegroller of tennisbal werkt ook. gewoon op zoek gaan naar de knopen in je spieren en niet te kleinzerig zijn voor jezelfFrankoNL schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:14:
[...]
Moet eerlijk gezegd toegeven dat ik het al merkte toen ik vertrok vandaag. Ik had namelijk zeer stijve kuiten. Dit is toch wel een teken dat je lichaam nog niet helemaal toe is aan een nieuwe lange duurloop.
Dan hoop ik maar op die supercompensatie.
Strava or it didn't happen
[ Voor 37% gewijzigd door Webgnome op 26-03-2018 10:14 ]
Tuurlijk niet, gewoon er voor gaan.. Je moet altijd een slechte generale hebben om een goede uitvoering te hebben.FrankoNL schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:02:
Gisteren halve marathon in Zandvoort gelopen, wat was dat strand een ellende.. Ook even afgevraagd waar ik in hemelsnaam mee bezig ben, maar uiteindelijk toch nog redelijk tevreden over de finish gekomen in 1:50. Nu rustig(er) aan doen tot 8 april.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Afgelopen week liep alles qua schema even helemaal in het honderd dus ik ben uiteindelijk zaterdag ochtend en gisteren middag wezen lopen. Viel me eigenlijk niet tegen. Ga ik zeker niet te vaak doen maar heel ernstig was het eind resultaat niet. Nu in ieder geval geen extreme spierpijn of last van dus ben wel blij.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Daardoor uiteindelijk gefinisht op 1:44:19..langzamer dan gepland, maar het was gisteren echt het maximaal haalbare voor mij..
Nu op naar de Halve van Nijkerk!
Dat is waar! Ik was gisteren zo gedemotiveerd. Het wilde echt totaal niet... ik denk dat ik achter de 4:30 pacer ga hangen en dan zien we het wel.M@cer schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:26:
[...]
Tuurlijk niet, gewoon er voor gaan.. Je moet altijd een slechte generale hebben om een goede uitvoering te hebben.
Gisteren halve marathon in Zandvoort gelopen, wat was dat strand een ellende.. Ook even afgevraagd waar ik in hemelsnaam mee bezig ben, maar uiteindelijk toch nog redelijk tevreden over de finish gekomen in 1:50. Nu rustig(er) aan doen tot 8 april.
Herkenbaar, ik krijg van het lezen hier ook enorme zin om aan een evenement mee te doen, maar wil eerst weer op 10km zitten voor ik me inschrijf. Opbouwen gaat zo met vallen en opstaan (gelukkig figuurlijk) dat ik geen gok durf te wagen.ElectricHead schreef op maandag 26 maart 2018 @ 08:50:
Hmmm.. Als ik dit allemaal zo lees krijg ik al zin om me ergens voor in te schrijven... Maar daar moet ik nog heel even mee wachten.Nog 5 weekjes interval naar de 10K en dan denk ik wel dat ik in staat ben om iets te doen. Hoewel... Dit weekend heb ik even erg gesmokkeld met mijn training.
Ik zit nu op lesje 22/30 van de 0 to 5km. Lekker hoor, om weer een beetje gas te mogen geven. Vrijdag 2x15 minuten mogen hardlopen met tussendoor een 2 minuten wandelen. Pace ruim onder de 6:00, inclusief het wandelstuk, dus qua tempo zit het wel goed. Pasfrequentie ligt buiten iets lager dan op de loopband (175 om 185), terwijl ik harder loop. Maar het voelt goed, dus zal het wel goed zijn.
Zaterdag een enorm eind op de racefiets gezeten en dat voel ik nu toch ook wel weer aan de knieën. Erg vreemd, vorig jaar had ik daar nooit last van, toch een teken dat het nog niet helemaal goed zit. Aan de andere kant was het ook wel de eerste echt lange rit van het jaar en heb ik me zeker niet ingehouden. Kan ook wat verklaren
- zo constant mogelijk 10km/u proberen te lopen.
- iets langzamer dan 10km/u te starten en vervolgens versnellen om gemiddeld op 10km/u uit te komen.
- iets sneller te starten, vervolgens wat verlies in snelheid om op het eind nog even voluit te gaan?
Of is dit meer een kwestie van persoonlijke voorkeur?
Dat is heel wisselend per persoon, Of je van nature een stayer bent of een sprinter, lichaamsbouw, training hebben daar allemaal invloed op. Maar in de regel lijkt me de 2e optie het minst verstandig als je een voor jou snelle tijd wilt lopen.Tweakarim schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:11:
Bestaat er eigenlijk zoiets als een 'beste' opbouw voor een loop als je gaat voor een snelle tijd? Stel ik wil 10km in een voor mij snelle tijd van een uur lopen, dan moet ik gemiddeld 10km/u lopen. Is het dan verstandig om:
- iets langzamer dan 10km/u te starten en vervolgens versnellen om gemiddeld op 10km/u uit te komen.
- iets sneller te starten, vervolgens wat verlies in snelheid om op het eind nog even voluit te gaan?
Zowel op de fiets als met hardlopen ga ik voor optie 3, ook omdat ik weet dat ik in het zicht van de haven altijd weer een extra stoot krachten krijg, ook als ik echt helemaal stuk zit. 'De stal ruiken', zeg maar.
Ik vermoed dat voor de meeste mensen een vlakke race het beste werkt. Dat lukt mij alleen nooit. Ik ga standaard te hard weg, ongeacht wat voor sport ik doe. Inmiddels heb ik op de fiets echt veel ervaring, maar ook daar gebeurt het me nog heel regelmatig dat ik na 30/40 km tot de conclusie kom dat ik gemiddeld toch echt 1,5 tot 2 km/u te hard ben gegaan.
Voordeel is wel dat je dan ook echt lekker kapot gaat. Dat is af en toe heerlijk.
Heeft alles met persoonlijke voorkeur en getraindheid te maken. Ik loop in een 10km de eerste 1 á 2km wat harder - dan maak je nog gebruik van de adrenaline en wedstrijdspanning waardoor je dit eigenlijk niet echt hoeft te bekopen. Vervolgens zoek je een tempo tot km 7 of 8 dat nog redelijk comfortabel voelt. Vanaf dat punt versnellen naar het einde toe en jezelf helemaal leegwringen.Tweakarim schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:11:
Bestaat er eigenlijk zoiets als een 'beste' opbouw voor een loop als je gaat voor een snelle tijd? Stel ik wil 10km in een voor mij snelle tijd van een uur lopen, dan moet ik gemiddeld 10km/u lopen. Is het dan verstandig om:
Maar, no offence: als je nog op 6:00/km zit dan is waarschijnlijk (de eerste) 2km te hard al veel te veel van het goeie, en heb je ook niet zo'n lange (2-3km) 'eindsprint' in je lijf.
Dus ik zou zeggen: 6:00/km lopen op je GPS, elke kilometer handmatig afklokken zodat je weet of je iets harder moet/zachter kan en dan met een goeie eindsprint (max. 500m) onder het uur duiken.
'T was heerlijk weer. Zonnig maar niet te warm, dus korte broek en T-shirt met sleeves, die afgingen toen ik opgewarmd was.
Heb de route een beetje als leidraad gebruikt. Zag ik een leuke klim of singletrack dan volgde ik die en met de kaart om de pols kwam ik wel weer uit waar ik moest zijn. Al met al 15 km in anderhalf uur. Geen toptijd, maar moest ook even foto's maken onderweg.
Strava or it didn't happen. (Strava is een stuk optimistischer over het aantal hoogtemeters tov Sporttracks (178 vs 104)
@Rudedadude Zag dat jij ook in de buurt bezig was, alleen wat later. Tip als je hoogtemeters wilt maken: de oude vuilnisbelt (Bult of Belt) achter het Wekeromse Zand. Behoorlijk steile paden.
Tegenwoordig veel in het lokale nieuws omdat er schijnbaar troep uit lekt, dus profiteer ervan zolang het kan
Is inderdaad persoonlijk maar ik probeer over het algemeen gewoon een vlakke pace te lopen, soms 1 a 2 sec eronder om een buffer te hebben. In de praktijk start ik altijd te hard en is het daarna een beetje zoeken maar uiteindelijk gaan de eerste en laatste km het hardst en daar tussenin redelijk stabiel.Tweakarim schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:11:
Dus komt het neer op optie 3
Schijnt wel het beste te zijn voor de snelste tijd.
Heb ooit een artikel gelezen waar voorbeelden van profs werden aangehaald. Wat mij nog bijstaat: 'Echt goede tijden werden gelopen met negatieve splits.' kan het alleen niet meer vinden zo snel...
De winnaar van de Berlijn en Amsterdam marathon (die even opgezocht) liepen vrijwel vlak (klein beetje sneller eerste helft).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
In de praktijk startte ik vaak zo snel dat ik 20-30 seconden speling had na 1km
Mijn lekkerste wedstrijdjes (en dikste PR's) zijn negatieve splits geweest. Doel niet te hoog stellen en dan blijkbaar sneller kunnen, heerlijk. Maar zonder een goeie pacing in de eerste 5km had ik dat nooit gehaald.
Ik herinner me een heerlijke 10km vorig jaar (Pathogen in "Hardlopen - Deel 7") waar ik een km of 7 op net-onder-PR tempo heb kunnen lopen met gemak en de laatste 3km echt dik heb kunnen versnellen omdat ik mijn krachten nog niet verspeeld had.
Weer heel wat andere koek. Dit weekend veel op het dak gewerkt en dan gebruik je toch een hoop beenspieren om niet te vallen
Gelukkig hang ik tegenwoordig een methode aan die predikt dat je je beenspieren zoveel mogelijk hoort te ontspannen, dus laten we de proef op de som nemen en gewoon gaan
En wat blijkt: 90% van de tijd geen centje last van mijn bovenbenen of kuiten. Heerlijk zeg! Helemaal na de douche voelen mijn benen een stuk beter dan vóór het lopen.
Uiteraard heb ik geen knalharde training gedaan, maar wel elke kilometer een versnelling ingebouwd. De basis voelt wel weer OK na deze bijschaving van techniek, dus tijd om eens te experimenteren met versnellingen
Overigens zijn mijn Kinvara's nu officieel aan het verslijten. Er zit een gaatje bij mijn kleine teennagel in de binnenvoering. Dus mijn dilemma welke schoenen ik erbij wil kopen begint nu toch wel wat meer te dringen. Ik zit te twijfelen om een paar Topo Tributes voor wènag te kopen, dat zou toch wel een goeie schoen zijn om nog iets verder de minimalistische kant op te gaan zonder meteen een paar Vibrams op te zoeken
Gister dit toch maar eens een serieuze kans gegeven door een duurloop in zone 2 te lopen en ging me beter af dan ik had verwacht. Merkte ook hier dat mijn vorm toch echt weer beter begint te worden, ik liep nu op een tempo waarbij paar maandjes terug mijn hartslag in zone 3 en zelfs 4 kwam. Vond het ook wel lekker, dus denk dat ik toch maar wat meer van dit soort trainingen ga doen.Tazzios schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:31:
[...]
Omdat je er niet op traint is de hartslag tempo verhouding nog niet optimaal. [...] Zwakke zones verbeteren is goed voor je gehele vorm.
Niet zo'n beste tip van je collegaBakkerM schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:22:
Ik stond redelijk vooraan in het startvak, was een tip van een collega zodat je niet iedereen hoeft in te halen. Nu bleek alleen dat vrij veel mensen mij moesten inhalen.
De eerste loop die ik liep, had ik eigenlijk geen idee hoe ik me verhield tot andere lopers, dus was vrijwel achteraan gestart. Dat had ik niet zo goed ingeschat, maar uiteindelijk werkte dat voor mij goed. De eerste kilometer was wellicht ietwat druk, maar goed te doen, daarna alle ruimte, kon ik versnellen en heb ik negen kilometer mensen in kunnen halen. Inmiddels weet ik wel beter hoe ik me verhoud tot de andere lopers en vaak kijk ik ook naar uitslagen van voorgaande edities, dat is meestal wel een goede richtlijn. Bij kleine(re) lopen start ik redelijk vooraan. Bij grotere lopen (zoals bijvoorbeeld 7heuvelen of de bruggenloop) mag ik in het eerste (niet wedstrijdlopers)vak starten, maar ik ga dan in dat vak redelijk achteraan, dat is wat rustiger vaak en je kan dan ook meer inhalen dan dat je ingehaald wordt. Persoonlijk vind ik dat het prettigst en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er lopers zijn die het fijn vinden om de hele loop ingehaald te worden.
Persoonlijke voorkeur inderdaad en ook ervaring. Wedstrijden lopen moet je ook leren. Mijn persoonlijke voorkeur is afhankelijk van de afstand. Bij een vijf kilometer start ik de eerste één/anderhalve kilometer relatief echt snel en is het een kwestie van daarna afzien en het tempo, zonder verval, zo hoog mogelijk houden. Een tien kilometer loop ik ongeveer als @MrAcid, eerste twee kilometer iets sneller beginnen, daarna comfortabel tempo zoeken en op het eind - indien mogelijk - versnellen. Vijftien kilometer of verder loop ik - afhankelijk van het parcours natuurlijk - zo vlak mogelijk en ook daar indien mogelijk op het eind versnellen.Tweakarim schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:11:
Maar in jouw geval hierin ook met @MrAcid, eerste kilometers sneller is waarschijnlijk te veel van het goede, zo vlak mogelijk en indien mogelijk laatste ~500 meter versnellen zal waarschijnlijk de beste strategie zijn.
Ik snap deze tip, maar zeker als je nog niet vaak een 10km hebt gelopen, moet je wel uitkijken dat je op die laatste 500mtr jezelf geen blessure loopt. Je hebt je lijf dan al behoorlijk tot een uiterste gedreven en dan kan een eindsprint funest zijn. Ga dan dus niet ineens een pace onder de 4:00 lopen als je de rest op 6:00 hebt gedaan.lateef schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:50:
[...]
Maar in jouw geval hierin ook met @MrAcid, eerste kilometers sneller is waarschijnlijk te veel van het goede, zo vlak mogelijk en indien mogelijk laatste ~500 meter versnellen zal waarschijnlijk de beste strategie zijn.
Althans, mij is dat de laatste keer erg slecht bevallen.
Mwah, je moet geen volle spint gaan doen inderdaad - maar dat is 4:00/km voor niemand hoor.Hoppa! schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:12:
[...]
Ik snap deze tip, maar zeker als je nog niet vaak een 10km hebt gelopen, moet je wel uitkijken dat je op die laatste 500mtr jezelf geen blessure loopt. Je hebt je lijf dan al behoorlijk tot een uiterste gedreven en dan kan een eindsprint funest zijn. Ga dan dus niet ineens een pace onder de 4:00 lopen als je de rest op 6:00 hebt gedaan.
Althans, mij is dat de laatste keer erg slecht bevallen.
Iedereen onder de 60 jaar die 6:00/km loopt als wedstrijdtempo* op de 10km moeten zichzelf wat meer pijn leren doen.
*Lees: zo hard mogelijk over die afstand.
Je zegt het met een knipoog gelukkig, maar ik wil er toch even serieus op reageren.MrAcid schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:16:
[...]
Mwah, je moet geen volle spint gaan doen inderdaad - maar dat is 4:00/km voor niemand hoor.
Iedereen onder de 60 jaar die 6:00/km loopt als wedstrijdtempo* op de 10km moeten zichzelf wat meer pijn leren doen.
Ik denk dat menig startend hardloper eerder afgeremd moet worden dan gemotiveerd om zich meer pijn te doen. En iedereen onder de 60 die een 6:00 op 10km als 'voor zichzelf snel' bestempeld, beschouw ik als beginner, of in elk geval in een fysieke staat dat forceren aan het einde van een 10km misschien niet zo'n goed idee is.
Overigens vind ik een 10km in 60 minuten gewoon knap, ongeacht leeftijd. Ik vind het überhaupt knap dat iemand, in tijd die hij op elke mogelijke manier kan besteden, er voor kiest om 10km te gaan rennen.
Nogmaals, ik zie je knipoog, maar dit soort opmerkingen kunnen voor sommige mensen het gevoel geven dat er een norm is waar je boven moet zitten voordat het 'knap' is of je genoeg je best doet. Ik vermoed dat je het zo niet bedoelt, maar ik moest het toch even gezegd hebben.
Qua start was het voor ons perfect, we stonden helemaal vooraan in het eerste startvak. Achter ons stonden pakweg 9500 man en het schijnt dat er nogal wat commotie is geweest om het startvak in te komen, maar daar heb ik niets van meegekregen. Precies om 2.00 klonk het startschot en om 2.00.45 liep ik over de startstreep; Venloop 2018 was van start!
We liepen mooi met 4 man bij elkaar, de richttijd was 4.27/km (of net hoe het ging). De eerste 5 km vlogen voorbij, met 22.14 op de 5 een mooie doorlooptijd en precies op schema.
Onderling werden water en bekertjes sportdrank goed doorgegeven. Op de 10k was de tijd 22.04, iets te hard, maar 10 seconden op 5km valt te verwaarlozen.
Nog steeds voelde alles goed, nergens last, een PR was aanstaande! Het 2e gedeelte van de Venloop is aanzienlijk lastiger dan het 1e, maar op de 15 km was de split 22.14, nog steeds heel strak op schema.
Nog steeds voelde alles prima, maar ik begon wel te merken dat de Zuiderbrug (een klim van pakweg 500meter) nog in mn bovenbenen zat. Op km 17 raakte ik de aansluiting met het groepje kwijt, ik probeerde nog aan te zetten, maar de verzuring sloeg toe!
De laatste 4 km waren zwaar! Tempo viel terug naar 4.30, 4,45 en zelfs 5.05. Gelukkig heb ik me wel nog kunnen dwingen om 5.00 te gaan lopen, maar wat was ik toe aan de eindstreep! De laatste 1km was een hel! Voor mijn gevoel liep ik 7.00/km, iedereen haalde me in en iedereen keek naar me, achreraf blijkt dat ik gewoon 4.50 liep, maar zo voelde het niet!
De eindstreep was in zicht, heb nog 2 seconden over een eindsprint nagedacht, maar mijn bovenbenen dachten daar anders over. Op 1.35.42 over de eindstreep. Een dik PR op de halve (was 1.38.30) en dik parcoursrecord (1.43.37).
Tevreden? Met een parcoursrecord en dik PR kun je niet ontevreden zijn, toch? Maar toch baal ik ervan dat ik me, ondanks alle heuveltraingen en weet ik wat, weer de verzuring heb ingelopen! Streeftijd was 1.34.00, dat heeft het helaas niet mogen zijn, maar desondanks dat, dik tevreden!
tips voor New York
Wanneer je goed naar een uur (of wellicht zelfs meer) achter elkaar hardlopen hebt opgebouwd, kan je lichaam wel wat hebben. Wanneer je in een wedstrijd bijna een uur op (een reëel) streeftempo hebt gelopen en je hebt nog over om te versnellen, zou ik dat niet nalaten. Beginnende lopers moeten waarschijnlijk wel eerder afgeremd dan gemotiveerd worden, maar wanneer je een uur kunt hardlopen, mag je zo af en toe best iets pushen. Een wedstrijd is daar naar mijn idee een uitstekend moment voor. Om hard van start te gaan is in dat geval waarschijnlijk geen goed idee, maar in een tempo wat goed, maar misschien wat pittig, vol te houden is en je hebt dan nog over om te versnellen, geloof ik niet dat je daarmee fysiek iets forceert. Ja, wellicht dat het zwaar is, dat je misschien wat (meer) spierpijn hebt , maar met eventueel iets langere rust dan gebruikelijk, loop je daarmee echt geen blessures op. Zonder oordelen over normen ben ik ook zonder knipoog wel van mening dat je ook moet leren om jezelf wat meer pijn te doen.Hoppa! schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:38:
[...]
Ik denk dat menig startend hardloper eerder afgeremd moet worden dan gemotiveerd om zich meer pijn te doen. En iedereen onder de 60 die een 6:00 op 10km als 'voor zichzelf snel' bestempeld, beschouw ik als beginner, of in elk geval in een fysieke staat dat forceren aan het einde van een 10km misschien niet zo'n goed idee is.
Ik begrijp wel dat je toch wel baalt, naar mijn idee heb je veel en gericht getraind en er ook een hoop andere dingen voor gedaan en gelaten. En tijdje terug had je het vanwege vorm over nog hoger tempo, dan kan ik me goed voorstellen dat het - ondanks een PR - toch een tegenvalle is. Enig idee waar het aan lag? Gewoon pech, net niet de juiste vorm van de dag of toch de training niet helemaal goed gedoseerd of...?Calitomnication schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:24:
Maar toch baal ik ervan dat ik me, ondanks alle heuveltraingen en weet ik wat, weer de verzuring heb ingelopen!
Ondanks dat wel gefeliciteerd met je PR natuurlijk
Nee, ik was er zaterdag al naar toe gefietst om daar wat hoogtemeters en kilometers te maken. Ik heb toen de zandafgraving daar van alle kanten beklommen en afgedaald en tot onderaan de heuvel aan de Meulunterse kant (wat uiteindelijk het grootste hoogteverschil oplevert en tevens mijn beginpunt was). Die heuvel was me ook al opgevallen laatst toen ik hetzelfde pad rond het Wekeromse zand nam en staat nog op het lijstje om te verkennen. Als er troep uit lekt twijfel ik nog, ik wil wel m'n schoenen mooi houden natuurlijkTheOmen schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:08:
@Rudedadude Zag dat jij ook in de buurt bezig was, alleen wat later. Tip als je hoogtemeters wilt maken: de oude vuilnisbelt (Bult of Belt) achter het Wekeromse Zand. Behoorlijk steile paden.
Tegenwoordig veel in het lokale nieuws omdat er schijnbaar troep uit lekt, dus profiteer ervan zolang het kan
Hmmm, die zal ik ook een bekijken, dank voor de tip!Rudedadude schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:10:
[...]
en tot onderaan de heuvel aan de Meulunterse kant (wat uiteindelijk het grootste hoogteverschil oplevert ).
Absoluut!Hoppa! schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:38:
[...]
Je zegt het met een knipoog gelukkig, maar ik wil er toch even serieus op reageren.
Overigens vind ik een 10km in 60 minuten gewoon knap, ongeacht leeftijd. Ik vind het überhaupt knap dat iemand, in tijd die hij op elke mogelijke manier kan besteden, er voor kiest om 10km te gaan rennen.
Nogmaals, ik zie je knipoog, maar dit soort opmerkingen kunnen voor sommige mensen het gevoel geven dat er een norm is waar je boven moet zitten voordat het 'knap' is of je genoeg je best doet. Ik vermoed dat je het zo niet bedoelt, maar ik moest het toch even gezegd hebben.
Ik zeg het inderdaad bewust met een knipoog. Niet de bedoeling om iemand persoonlijk voor het hoofd te storen - wel om te prikkelen om jezelf uit te blijven dagen en je sportieve grenzen op te zoeken! Ik snap ook dat dat niet voor iedereen een (tijds)doel is dus die mensen kunnen er gewoon overheen lezen.
Geen idee waar het aan heeft gelegen, misschien de spanning van de wedstrijd, toch nét niet de vorm van de dag of misschien dat de 15km wedstrijd die ik 2 weken ervoor heb gehad toch nog in de bovenbenen heeft gezeten en na de 18 eruit is gekomen. Nou is de Venloop ook niet het makkelijkste parcours, wat een beetje tegenstrijdig is met de tijden die de topatleten lopen. Bij de topatleten staat de Venloop juist bekent als één van de snelste halve marathons die je maar kunt lopen.lateef schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:25:
[...]
Ik begrijp wel dat je toch wel baalt, naar mijn idee heb je veel en gericht getraind en er ook een hoop andere dingen voor gedaan en gelaten. En tijdje terug had je het vanwege vorm over nog hoger tempo, dan kan ik me goed voorstellen dat het - ondanks een PR - toch een tegenvalle is. Enig idee waar het aan lag? Gewoon pech, net niet de juiste vorm van de dag of toch de training niet helemaal goed gedoseerd of...?
Ondanks dat wel gefeliciteerd met je PR natuurlijk
Bij een snelle halve marathon denk ik meer aan vlak parcours waarbij je de krachten goed kunt verdelen, Eindhoven bijvoorbeeld. De Venloop heeft vanaf de 14km een smerige kleine klim en een brug van 400/500 meter die je uit het rimte haalt. Eenmaal boven is het veel vals plat en kleine stukjes klimmen, zeker als je nét tegen de verzuring aanzit hakt dit er toch in.
Heb inderdaad gericht getraind en er veel voor gelaten, maar zonder dat had ik deze tijd ook nooit kunnen lopen, dan was ik op de 13 of 14 gebroken (is normaal mijn breekpunt bij de Venloop),
Wat ik eerder al aan heb gegeven, ik heb een haat-liefdeverhouding met de Venloop; de sfeer is geweldig, rent door eigen dorp, overal sfeerpunten en duizenden mensen langs de kant, maar heb de Venloop nog nooit "lekker" uitgelopen. Misschien volgend jaar
tips voor New York
Niks mis mee, overkomt iedereen wel eens, maar dan staat het wel bijna vast dat het resultaat je tegen gaat vallen en dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Ach, je bent er weer een jaar vanafPathogen schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:24:
@Calitomnication ik denk dat je je verwachtingen ook wel érg hoog op laat lopen hoor... De afgelopen 3 maanden hoor ik bijna niks anders van je dan "Venloop"Ik snap dat je er heel erg naartoe leeft en specifiek voor traint, maar ik denk dat je net iets aan de onrealistische kant bent wat betreft je hoop en verwachting
Niks mis mee, overkomt iedereen wel eens, maar dan staat het wel bijna vast dat het resultaat je tegen gaat vallen en dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Ga me nu richten op verder trainen en andere evenementen, zal toevallig op hardloopkalender.nl om een paar leuke wedstrijden uit te zoeken, maar eerst even de bovenbenen rust gunnen. Zo'n verzuring hakt er best wel in
Daarnaast heb je natuurlijk gelijk, 1.35.42 is gewoon een hele nette tijd. Had je me 6 jaar geleden, na mijn eerste halve marathon (2.00.07) gezegd.. Ooit loop jij 1.35, had ik je keihard uitgelachen.
Maar denk ook dat dit te maken heeft met de winnaarsmentaliteit en het feit dat je altijd kijkt naar wie er voor je over de eindstreep loopt.
2013: 2.00.17. Waarom heb ik niet 1.59.59 gelopen?
2014: 1:56:59. Had toch liever onder de 1.55 gelopen?
2015: 1.50.06. Waarom geen 1.49.49?
2016: 1.43.59. Hé, had toch liever onder de 1.40 gelopen.
2016: 1.38.30. Waarom geen 1.36.
2017: 1.43.48. Mét blessure, dat dan weer wel.
2018: 1.35.42. Waarom niet 1.34.
Als je de tijden zo op een rijtje ziet staan, dan is het gewoon een geweldige vooruitgang, iedere halve marathon een dik PR lopen, dus je hebt gelijk, ik moet zeker tevreden zijn. Maar welke tijd je ook loopt, je staart je altijd blind op de lopers die sneller zijn.
wat voor mij werkt, want dan ga ik eraan werken om ieder jaar sneller en sterker aan de start te staan
[ Voor 38% gewijzigd door Calitomnication op 27-03-2018 11:03 ]
tips voor New York
Ik hoef niemand hier te vertellen dat het weer ongelooflijk meezat. Voor een keer hoefde ik niet ver te rijden, dus mooi op tijd ter plaatse. Plots besefte ik dat ik 10 minuten voor de start nog stond te kletsen op de stand van Jaybird. Toch maar richting start dan (met een laatste toiletbezoek). Met in mijn hoofd een "gemakkelijk" tijdsdoel (3u30, had ik beloofd aan vrouw en kinderen), een lichtjes ambitieuze tijdsdoel (3u12, ofte 10km/u gemiddeld) en een opdrachtje: niet wandelen op de klimmetjes, snel nog wat rijtjes opgeschoven, maar relatief achteraan gestart. Lekker ontspannen.
Na de start direct een klimmetje, dus kon ik makkelijk 100 plaatsen opschuiven zonder gek te doen. Ik besefte toen eigenlijk al dat ik mijn rechterschoen niet lekker geknoopt had, maar ik moet nog leren om dat soort foutjes gewoon gelijk op te lossen. Daarna gelukkig het bos/veld in, dat een fantastisch modderfestijn bleek te zijn. Echt genoten, zon op de snoet (had ik moeten smeren? ik voel me verbranden!) en pootjes in de modder. Wat wil dit varkentje meer?
De eerste grote klim (inclusief de skipiste) kon ik blijven rennen. Ik haalde net voor de top een jongedame in, die daar schijnbaar absoluut niet mee opgezet was. Puffend en hijgend klampte ze aan, en probeerde ze van zodra het terug wat vlakker werd, me zelfs terug achter te laten. Waarmee ze zichzelf een kilometer of zo verder compleet te vernieling in liep. Ik heb ze niet meer teruggezien. Sorry!!

Ook de volgende klim en lange afdaling gingen zeer naar wens, ploeterend en genietend, in mijn beste Frans korte gesprekjes met wie me voorbij ging of vice versa (om één of andere reden lukte het maar niet om een groepje te vormen). Enig minpuntje: zonder mijn schoen te hoeven uitdoen wist ik al dat die slecht geknoopte schoen in combinatie met de vele modderplassen een flinke blaar op mijn voetzool had achtergelaten (de blaren op mijn 5 tenen zag ik pas achteraf).

In de laatste 4km kwamen er nog 2 klimmetjes waar ik uiteindelijk toch een stukje moest wandelen (ik had ze niet gezien in het parcours op voorhand, en was mijn krachten al aan het opgebruiken). Over de finish in net geen 3u15 gegaan met een brede glimlach! Goed voor een 135e plaats op 500-en-nog wat deelnemers (voor zover dat ook maar enigzins belangrijk zou zijn).
Strava-linkje: https://www.strava.com/activities/1469126134/overview

Heel veel geslaagde punten:
- ik was de volgende dag perfect gerecupereerd! Geen pijntjes, geen klachten, niets!
- ik begin stilaan de juiste balans voor eten en drinken te vinden, ik deed dit op 1 gelleke, 250ml water+appelsap en nog 500ml water schat ik zo ongeveer. (ja, ik weet wat jullie denken
- bergop blijven volhouden-test is geslaagd
Leerpuntjes:
- zwaarder geladen rugzakje zat niet echt goed (schoof naar beneden/vooraan naar boven wat mijn tepels kittelde)
- schoenen goed knopen (eerste keer dat ik blaren loop), en als je het toch niet goed hebt gedaan, stop er effe voor.
Next stop: Antwerp 10 Miles. Dan Koning Van Spanje en heel misschien de Great Breweries Marathon (waarom twijfel ik nog steeds dat ik een marathon kan lopen?).
Alleen was het éigenlijk de bedoeling om een 7,5-8km te doen...
Dus ik begin, loop een extra lus, verder langs de Maasboulevard, oeh licht op groen, kan ik mooi een extra lus lopen! Halverwege: oh, maar wacht... ik hád al een extra lus gelopen
Dan maar tempo aanhouden en hopen dat het totaal meevalt, want het was al een point of no return geworden... Uiteindelijk ruim 10km gedaan
Terug langs de Maasboulevard maar even geëxperimenteerd met versnellingen, zonder mezelf meteen de vernieling in te lopen natuurlijk. Maar pwoh, nog wat verder naar voren leunen en mijn pas dus wat groter maken, das nog best pittig! Voelde wel als een erg lekker tempo, zo die paar stukjes rond de 4:45/4:40. Hier ga ik toch eens wat vaker mee trainen.
Qua loophouding e.d. denk ik dat mijn basics nu wel weer aardig goed zitten, Z2 kan ik weer zonder al teveel nadenkwerk lopen, dus op naar de volgende uitdaging.
Ik snap dit wel, 10 km/u is een snelheid die je wel mag verwachten van een gezonde mens van <50 jaar. Hoe lang je dit vol houd is wel een kwestie van trainen en belastbaarheid opbouwen.MrAcid schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:16:
[...]
Mwah, je moet geen volle spint gaan doen inderdaad - maar dat is 4:00/km voor niemand hoor.
Over beginnende hardlopers, juist motiveren om sneller te lopen, remmen in het te vaak te veel lopen en wat stimuleren om regelmatig de grenzen te zoeken.

foto is een random image.google hit
Heb verschillende schoenen, waaronder Nike, Saucony en New Balance, geprobeerd maar deze Mizuno's voelden het beste. Was op zoek naar een schoen ik zowel voor lange duurloop als voor kort en snel werk zou kunnen gebruiken.
Ze zijn een beetje geel, dat klopt
tips voor New York
Ik heb persoonlijk een lage dunk van Nike als hardloopschoenfabrikant. Ja, ze hebben een geweldige marketingafdeling en ja, ze liggen in élke winkel die ook maar zijdelings met hardlopen te maken heeft, het liefst pontificaal op de voorgrond en nóg liever zonder de aanwezigheid van andere merken.
Als ik hier Sport2000, Actiesport of Daka inloop word ik doodgegooid met Nike voordat er überhaupt een glimp van een ander merk te vinden is. Alleen Adidas komt nog enigzins naar voren. Zelfs bij Run2Day en Runnersworld is het meest prominent geëtaleerde merk Nike.
Maar als je gaat kijken naar de schoenen zelf? Hoog geprijsd (by far de duurst verkrijgbare schoenen) en hoge slijtage. Het enige (dat ik vind) dat ze goed doen zijn de superflexibele modellen uit de Free serie, maar die worden met elke iteratie weer "meer schoen" en minder minimalistisch.
Overigens. Bijna twee weken geleden liep ik op Ameland de Vuurtorentrail. Op zaterdag de 12km met een neef die niet super getraind was. Ik zag dat als een leuke rustige warming up voor de 35km op zondag.
Wat me opviel was dat op zondag het strand er totaal anders bij lag dan zaterdag, niet beter. Zaterdag kon je prima aan één stuk doorlopen maar nu lag er her en der hopen opgewaaid los zand waar je liever omheen loopt.

Verder vond ik het weer een leuke wedstrijd, de sfeer is er goed. Jammer van die harde wind, dat wel. Mijn doel was de eerste 25km rustig aan te doen. Het duingebied was weer lekker om te lopen, alleen liet ik me weer iets gek maken door de mini afdalingen gewoon hard te pakken omdat dat juist leuk is. De waarschuwing dat we natte voeten zouden krijgen klopte ook, maar ik heb geen blaren gekregen. Geen idee of blaren snel komen met natte sokken, dit was mijn eerste keer dat ik even een verkeerde inschatting maakte en toch tot de enkels wegzakte (bij -1°C)
Na 16-17km leek het alsof ik trek kreeg, gelukkig was er op/rond 18km weer een verzorgingspost en ben ik daar even staan kletsen met de vrijwilligers daar terwijl ik even wat aan het eten was. En met wat winegums met zand in de hand liep ik weer verder. Wat ik zelf als nadeel vond was dat waar je normaal richting de finish gaat je nu een extra lus van 6km kreeg.
Daar kwam je weer op het strand maar in plaats van de wind in de rug had je die nu vol in het gezicht. Gelukkig hadden we een buff gekregen en had ik er ook eentje meegenomen. Eén had ik al op mijn hoofd en de andere heb vanuit mijn hals ik over mijn mond getrokken, geen korrel zand binnengekregen zo! Met mijn bril er nog bij op zag het er vast niet uit.

Aangezien ik relatief rustig gelopen had heb ik hier het tempo strak gehouden. Toen we het strand afgingen hadden we de wind van zij-schuin-achter, ik heb hierdoor lopen vloeken want regelmatig trapte ik hierdoor tegen mijn enkels aan door de windvlagen.
Uiteindelijk was die 35km "maar" 33,5km maar ik heb er niet minder om genoten.
Strava Vuurtorentrail 33.5km
Filmpje op strand
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Volgens mij zit het wel goed met jouw marathonvoorbereiding trouwens. Als dit soort loopjes je relatief makkelijk afgaan is de basis in ieder geval prima
If you can see, look. If you can look, observe
Pathogen schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:20:
Ahh @Calitomnication je koopt eindelijk échte hardloopschoenen
Ik heb persoonlijk een lage dunk van Nike als hardloopschoenfabrikant. Ja, ze hebben een geweldige marketingafdeling en ja, ze liggen in élke winkel die ook maar zijdelings met hardlopen te maken heeft, het liefst pontificaal op de voorgrond en nóg liever zonder de aanwezigheid van andere merken.
Als ik hier Sport2000, Actiesport of Daka inloop word ik doodgegooid met Nike voordat er überhaupt een glimp van een ander merk te vinden is. Alleen Adidas komt nog enigzins naar voren. Zelfs bij Run2Day en Runnersworld is het meest prominent geëtaleerde merk Nike.
Maar als je gaat kijken naar de schoenen zelf? Hoog geprijsd (by far de duurst verkrijgbare schoenen) en hoge slijtage. Het enige (dat ik vind) dat ze goed doen zijn de superflexibele modellen uit de Free serie, maar die worden met elke iteratie weer "meer schoen" en minder minimalistisch.
Mijn ervaring met Nike is dat ze mij gewoon het beste zitten en lekkerste lopen, maar dan koop ik ook voornamelijk de schoenen uit het topsegment en niet zozeer de Sport2000 lijn. Als je daar gaat kijken, dan is het voornamelijk plastic fantastic, harde zolen et cetera.
Zo heb ik de Flyknit Racers, die heb ik op dit moment aan ivm klein gaatje voor in mesh, maar die zitten zó heerlijk, alsof je gewoon een sok met een zool aanhebt. HEER-LIJK!!!

Maar ik ben het met je eens dat Nike voornamelijk draait op marketing en daar zijn ze, eerlijk is eerlijk, heel goed in.
tips voor New York
Btw die gele kleur vind ik erg tof. Naast het kekke kleurtje ben je ook goed zichtbaar, ik loop zelf ook veel met fel gekleurde kleding zodat ik goed opval in het verkeer. Je ontkomt er soms niet aan om ook op een fietspad te lopen en dan is het wel fijn dat ze je van grote afstand al zien aankomen
[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 29-03-2018 12:21 . Reden: tekst, te snel willen opschrijven wat ik wilde zeggen ]
Is er zoveel veranderd in deze winkels? Voorheen was het Asics wat min of meer door je strot werd geduwd bij RW en R2D. Maar bij Sport2000 e.d. is het aanbod vrij karig, daar houdt het meestal wel op na Nike, Asics en een verdwaalde Saucony. Brooks vind je daar niet terwijl dit toch wel een bekend hardloopmerk is.Pathogen schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:20:
Neemt niet weg dat ik de Nike's wel het mooiste vind qua design/kleur/vormgeving. Al zien andere merken dat ook wel in (Saucony xyz ISO-lijn)
[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 29-03-2018 11:38 ]
Het bekendste of beste hardloopmerk wil niet zeggen dat dit ook meteen het meest verkochte is natuurlijk. De mensen die bij Sport2000 schoenen kopen laten zich meestal leiden door merk (nofi als iemand van hier daar schoenen koopt), design en prijs.vhal schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 11:36:
[...]
Is er zoveel veranderd in deze winkels? Voorheen was het Asics wat min of meer door je strot werd geduwd bij RW en R2D. Maar bij Sport2000 e.d. is het aanbod vrij karig, daar houdt het meestal wel op na Nike, Asics en een verdwaalde Saucony. Brooks vind je daar niet terwijl dit toch wel een bekend hardloopmerk is.
Neemt niet weg dat ik de Nike's wel het mooiste vind qua design/kleur/vormgeving. Al zien andere merken dat ook wel in (Saucony xyz ISO-lijn)
De verkoper van Sport2000 is totaal niet gespecialiseerd in hardloopschoenen, dus kan je geen advies geven maar zal ws worden gedreven en gestuurd door commissie, prestatiebonussen en andere verdienmodellen.
Een merk als Brooks of HOKA maakt daar totaal geen kans. De afzetmarkt van Brooks is volgens mij vrij klein, maar wel heel specifiek en voor HOKA idem. Een HOKA koop je niet voor het design, maar puur voor de ondersteuning en comfort. Maar zet je deze bij Sport2000 tussen de flitsende schoenen, dan zullen ze er geen verkopen ben ik bang
Als je gaat kijken op Nike.com, je kunt een schoen bestellen en vervolgens heb je tig kleurencombinaties waar je uit kunt kiezen, dat is natuurlijk hip en trendy. Nog gekker, met Nike ID kun je zelfs je eigen schoen samenstellen!
Overigens moet ik toegeven dat New Balance ook goed aan de weg aan het timmeren is, nieuwe modellen hebben echt oog voor vormgeving. Dat zelfde ook voor Mizuno, volgens de eigenaar van Run2Day Venlo is Mizuno een compleet Europese lijn gestart, waar de Wawe Shadow er 1 van is. de Japanse flitsigheden en complexe designs schijnen toch niet zo goed te werken in Europa.
[ Voor 10% gewijzigd door Calitomnication op 29-03-2018 11:51 ]
tips voor New York
Ik wil zó graag eens door de woestijn van Las Vegas lopen. Zeker in San Francisco zie je verschrikkelijk veel mensen hardlopen, vooral rondt de Bay Bridge aan de waterkant richting Golden Gate, schitterend.
New York 10k NY wedstrijd en rondje door Central Park kan ik al afstrepen, nu nog de woestijn in
Maar vooral westkust? Waar ga je nog meer naartoe als ik zo vrij mag zijn
tips voor New York
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic