Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.958 views

Onderwerpen

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Geen matches
Ja, het loopt soepeler voor mijn gevoel. Voorvoet landing blijft en die is hoe dan ook plezierig (en economischer).
Ik tel ook alleen de snelle stukken tijdens de souplesse.

Als ik kijk naar de 1e week kom ik hierop uit (gemiddelde genomen):
1e keer de 200mtr kwam ik op 3:55 uit terwijl ik 4:10max had mogen lopen. Té snel dus
2e keer de 200mtr kwam ik op 3:45 uit. Nog steeds té snel
3e keer kwam ik op 4:05 uit...beter maar nog wat te vlot.
1e keer 400mtr kwam uit op 4:54 en had 4:58 moeten zijn.

Ik blijk dus redelijk hardnekkig iets te snel te lopen. Mijn Garmin horloge fluit me ook vaker terug dat ik te snel loop dan te langzaam.
Ik ben echter benieuwd of dit met de 6x1000 ook zal gebeuren, want dan (aanname) verwacht ik terug te vallen naar mijn duurloop tempo en dat is ong 6:30. Vanuit souplesse zou ik echter tussen de 5:21 en 5:40 moeten komen. En juist dáár zit het verschil dat ik ook met deze methode wil wegwerken.
Bij mij geldt dus "duurlopen maakt langzamer"...en ik loop in april liever 30min minder lang over de marathon in Rotterdam als het kan :)

Wat beftreft de cadence denk ik dat ik gewoon niet genoeg mijn staplengte heb gebruikt die ik zou kunnen (of moeten) lopen tot nu toe. Ik wil liever zelf ook geen belachelijk grote passen doen, maar wat ik verwacht dat er mogelijk gebeurd (wederom aanname) is dat ik straks de cadence wat omhoog kan gooien waarna de snelheid mee omhoog gaat.

EDIT: ik zie dat mijn staplengte op mijn laatste 5km 1,044mtr was. Bij de souplesse is dat 1,21mtr.

[ Voor 16% gewijzigd door Tallguy op 28-08-2017 12:09 ]

specs | 3360wP met SE3000

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Geen matches
Tallguy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:29:
@Roozzz Tempo tijdens de 400mtrs lag op 4:54. Tempo op de 5km lag op 5:36.
Dat klopt dus ook met de 200-tjes die je te hard loopt.
Zoals je vast wel weet gaat het niet om die 200 en 400 tjes snel te lopen.... maar ze in het juiste tempo te lopen.
Loop je snel... dan train je in de opbouw een andere zone dan als je het doet zoals zou moeten.

Omdat je anders gericht traint, immers meer gericht op hogere snelheden op kortere afstanden, valt jouw 5 km "tegen..."
Die 40 seconden verschil per km is best heel veel, het ontbreekt je nog aan inhoud of je weet niet hoe je een 5 km zou moeten lopen (stel: je loopt hem te voorzichtig, maar dat kan ik op afstand niet beoordelen...)
Immers 5x40 sec=200 sec is ruim 3 minuten verschil op de 5 km tijd...
Toen ik de 5 km nog scherp liep ... was het resultaat van die 5 km vaak binnen 15-25 sec variatie van wat ik verwachtte obv de training en eerdere 5 km's.

Troost je.... dit "probleem"komt heel veel voor... immers die 200 en 400 tjes zijn zo kort tov een 5 km... die loop je al heel snel te hard... Maw het gaat dus om zelf beheersing... immers ..je moet ze rustiger lopen... om op de 5 km harder te lopen...
Das een beetje "tegen-intuïtief"... en daarom gat het vaak mis...
Dus je moet eerst een knop omzetten..
Met jouw laatste reactie ben je al een heel eind op de goede weg: hoeveel loop ik ze te hard... ?
Nu nog het echie.. precies zo lopen (plus/min een paar seconden.. wees ook niet te star...)

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 28-08-2017 13:04 ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
Geen matches
Tallguy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:54:
Ja, het loopt soepeler voor mijn gevoel. Voorvoet landing blijft en die is hoe dan ook plezierig (en economischer).
Ik tel ook alleen de snelle stukken tijdens de souplesse.

Als ik kijk naar de 1e week kom ik hierop uit (gemiddelde genomen):
1e keer de 200mtr kwam ik op 3:55 uit terwijl ik 4:10max had mogen lopen. Té snel dus
2e keer de 200mtr kwam ik op 3:45 uit. Nog steeds té snel
3e keer kwam ik op 4:05 uit...beter maar nog wat te vlot.
1e keer 400mtr kwam uit op 4:54 en had 4:58 moeten zijn.

Ik blijk dus redelijk hardnekkig iets te snel te lopen. Mijn Garmin horloge fluit me ook vaker terug dat ik te snel loop dan te langzaam.
Ik zou graag eens op een baan lopen waar ze dit systeem gebruiken:

https://sport-technologies.nl/pacer2/

Soort elektronische haas die je precies kan instellen op jouw gewenste tempo's / intervallen. :)

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Geen matches
@route99 Die 5km die ik noemde is niet mijn PR hoor...die is van zondag een week geleden en haalde ik er alleen bij als voorbeeld.
Het verschil van de 200's tov mijn PR op de 5km is iets meer als een minuut.En de grap is dan nog dat ik die 5km niet begon me als doel een PR neer te zetten...het kwam er toevallig van :D

En ik weet dat ik niet hard moet lopen bij de souplesse, maar nu ik op een bepaald tempo moet lopen is het nog even zoeken naar het gevoel.

Ik probeer nl, zo zit ik in elkaar, juist met deze info eruit te halen waar ik kan verbeteren. Is dat op kadans, is dat op staplengte...of beiden? Wat voelt lekker aan, wat past bij me. En daar ben ik nu mee bezig...meetgegevens opdoen, luisteren naar mijn lichaam en hoe die reageert op deze manier van lopen, het herstel wat inderdaad, net als bij velen, korter lijkt te zijn. Overtrainen wil ik iig niet.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-01 21:11
Matched: www
tlpeter schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:48:
[...]

Klinkt als een peesplaat ontsteking. Ik heb er nu last van en als je daar mee door loopt dan krijg je alleen maar meer last. Ga naar de fysio en geef het tot dan in ieder geval rust. Rust roest niet.
route99 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:57:
Hielspoor problemen ?
Zou er even naar laten kijken voor de juiste diagnose...

https://www.thuisarts.nl/...k-heb-hielspoorklachten-2
Op de 1 of andere manier is dit even spontaan weer verdwenen als dat het kwam. Heb wel vaker pijntjes maar dit was erg pijnlijk voor 1 dag.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-01 10:51
Geen matches
KaiseRRuby schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:25:
[...]

[...]

Op de 1 of andere manier is dit even spontaan weer verdwenen als dat het kwam. Heb wel vaker pijntjes maar dit was erg pijnlijk voor 1 dag.
Bij mij viel het op doordat ik ineens in het midden bovenop mijn voet een stekende pijn had welke na een meter of 20 meteen weer verdween.
Achteraf gezien had ik wel wat pijntjes in mijn voet bij het opstaan welke redelijk snel weer verdwenen.
Hou het goed in de gaten en als het weer terug komt zou ik een afspraak maken met de fysio.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Geen matches
Valorian schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:11:
[...]Ik zou graag eens op een baan lopen waar ze dit systeem gebruiken: https://sport-technologies.nl/pacer2/ Soort elektronische haas die je precies kan instellen op jouw gewenste tempo's / intervallen. :)
FBK stadion, Papendal en ik dacht in Nijmegen.
In het westen weet ik het niet...
Mss handig... het is een visuele waarschuwing, wij deden het in de jaren negenti nog met de piepjes op de wereldberoemde Seiko horloges met de blauwe knopjes...

Maar mijn ervaring is: als de mind setting goed is.. heb je het ook met de piepjes zo onder de knie..
Later keek ik maar af en toe nog op mijn klokje zonder piepjes.... allemaal prima...

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
Tallguy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:15:
@route99 Die 5km die ik noemde is niet mijn PR hoor...die is van zondag een week geleden en haalde ik er alleen bij als voorbeeld.
Het verschil van de 200's tov mijn PR op de 5km is iets meer als een minuut.En de grap is dan nog dat ik die 5km niet begon me als doel een PR neer te zetten...het kwam er toevallig van :D

En ik weet dat ik niet hard moet lopen bij de souplesse, maar nu ik op een bepaald tempo moet lopen is het nog even zoeken naar het gevoel.

Ik probeer nl, zo zit ik in elkaar, juist met deze info eruit te halen waar ik kan verbeteren. Is dat op kadans, is dat op staplengte...of beiden? Wat voelt lekker aan, wat past bij me. En daar ben ik nu mee bezig...meetgegevens opdoen, luisteren naar mijn lichaam en hoe die reageert op deze manier van lopen, het herstel wat inderdaad, net als bij velen, korter lijkt te zijn. Overtrainen wil ik iig niet.
Dit probleem is één van de redenen dat ik begonnen ben met 1000's en niet met 200-400's. Voor mijn gevoel kan ik die nu rédelijk op juiste pace lopen, dus hierna ga ik steeds kortere intervallen proberen.

Overigens doe ik (nog?) niet aan een schema volgens de methode, maar probeer ik mijn trainingen wel als extensieve intervallen of wisselduurlopen te doen.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:55
Geen matches
Besloten de zevenheuvelenloop te gaan doen in november :) Heb ik weer iets om naartoe te werken. Weet dat ik de afstand wel kan, nu alleen het tempo nog aanscherpen.

Daarna wellicht een keer mijn eerste halve marathon 8)

[ Voor 15% gewijzigd door InZane op 28-08-2017 14:22 ]

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-01 14:03
Geen matches
Tallguy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:45:
Ik ben sinds afgelopen dinsdag begonnen met de Souplessemethode. Begonnen met 3 dagen de bekende 15x200 te lopen. Uitgaande van mijn PR op de 10km moest ik lopen binnen de 4:16-4:58min/km
Het was even wennen maar toch had ik erg snel mijn 'gevoel' te pakken wat bij die tijden hoort.
Zaterdag de laatste 15x200 gelopen en gisteren begonnen met de 10x400mtr. Die moet tussen de 4:9 en 5:31 liggen.
Die gisteravond gelopen en ik moet zeggen...deze manier van trainen bevalt me tot nu toe wel. Ik merk dat ik, in tegenstelling bij de duurlopen, veel actiever loop, niet half schuifelend, maar meer beweging in de benen (hoger optillen). Ik zie echter wel aan de data dat mijn cadans wat lager is gaan liggen, maar de paslengte is wel toegenomen. Is dit herkenbaar mbt de cadans?

Mijn plan is eerst maar eens het riedeltje te doen van 15x200, 10x400 en 6x1000. Daarna wil ik deze gaan combineren in 1 week, dus binnen een week 1x de 15x200, 1x de 10x400, 1x de 6x1000 en dan aan het einde vd week een 5km op hoog tempo oid. Ook eens kijken wat het boek hierover adviseert...volgens mij iets soortgelijks.
Ikzelf heb ook het boek 'De Souplessemethode', maar herken niet het bekende riedeltje dat je beschrijft. Gebruik wel dingen uit het boek (met name 11*200 | 8*400 | 5*1000 en gemixte training), maar dit klinkt alsof het iets is dat iedereen eerst probeert? En dan snelheid op basis van je 10km-tijd? Klinkt interessant namelijk, vooral omdat ik mijn 200 en 400 sneller loop dan jij, terwijl mijn 10km tijd (rond de 50) denk ik vergelijkbaar is?

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Dit is het boek 'duurloopmisverstand'.

https://www.duurloopmisverstand.nl/?add-to-cart=11075

Weet niet of dat hetzelfde is als die jij hebt, maar in mijn boek wordt echt gekeken naar de 10km en daar komen de 200,400 en 1000mtr tijden uit (blz 78 58)

[ Voor 21% gewijzigd door Tallguy op 28-08-2017 16:35 ]

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
InZane schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 14:15:
Besloten de zevenheuvelenloop te gaan doen in november :) Heb ik weer iets om naartoe te werken. Weet dat ik de afstand wel kan, nu alleen het tempo nog aanscherpen.

Daarna wellicht een keer mijn eerste halve marathon 8)
Hoewel zeer massaal is de 7H echt wel een mooie loop. Succes met de voorbereidingen!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• InZane
Geen matches
Poekie schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:18:
[...]

Hoewel zeer massaal is de 7H echt wel een mooie loop. Succes met de voorbereidingen!
Mijn enige echte wedstrijd verder is de Midwinter Marathon (8km). Die was ook vrij massaal. Geen idee of de Zevenheuvelenloop nog massaler is :P

• Valorian
Geen matches
InZane schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:39:
[...]

Mijn enige echte wedstrijd verder is de Midwinter Marathon (8km). Die was ook vrij massaal. Geen idee of de Zevenheuvelenloop nog massaler is :P
De 7H is zeker massaler. Er zijn maar een handjevol hardloop-events waar echt zo'n 20.000-50.000 mensen aan meedoen, dat zijn uit mijn hoofd:
- Marathon R'dam
- Marathon A'dam
- De Damloop (A'dam)
- 7Heuvelenloop (Nijmegen)

Allen zijn grosso modo prima georganiseerd, moet ook wel met zo'n groot deelnemersveld en na zoveel jaar ervaring. Maar gezien het enorme aantal mensen zijn er altijd nog dingen die niet goed gaan. De ene keer zijn het mensen die 2 uur moeten wachten op een pendelbus naar een parkeerplaats, de andere keer blijkt de garderobe te klein of zijn de drinkposten te druk, etc. Zoiets ga je vrijwel niet geheel uitsluiten, wil je dat wel dan moet je dit soort events mijden ;)

Zelf kies ik voor een gezonde mix. Paar keer per jaar tussen tienduizenden mensen lopen vind ik heerlijk. Maar zo nu en dan een wedstrijd van een lokale AV door een polder met drie toeschouwers vind ik ook erg fijn.

• InZane
Geen matches
Valorian schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

De 7H is zeker massaler. Er zijn maar een handjevol hardloop-events waar echt zo'n 20.000-50.000 mensen aan meedoen, dat zijn uit mijn hoofd:
- Marathon R'dam
- Marathon A'dam
- De Damloop (A'dam)

Allen zijn grosso modo prima georganiseerd, moet ook wel met zo'n groot deelnemersveld en na zoveel jaar ervaring. Maar gezien het enorme aantal mensen zijn er altijd nog dingen die niet goed gaan. De ene keer zijn het mensen die 2 uur moeten wachten op een pendelbus naar een parkeerplaats, de andere keer blijkt de garderobe te klein of zijn de drinkposten te druk, etc. Zoiets ga je vrijwel niet geheel uitsluiten, wil je dat wel dan moet je dit soort events mijden ;)

Zelf kies ik voor een gezonde mix. Paar keer per jaar tussen tienduizenden mensen lopen vind ik heerlijk. Maar zo nu en dan een wedstrijd van een lokale AV door een polder met drie toeschouwers vind ik ook erg fijn.
Je moet het een keer meegemaakt hebben he :) Het leek mij wel een mooie tussenafstand op de weg naar een HM.

• Valorian
Geen matches
InZane schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:28:
[...]

Je moet het een keer meegemaakt hebben he :) Het leek mij wel een mooie tussenafstand op de weg naar een HM.
Ah, dat zeker hoor. Ik vind hem ook super, als er niets tussenkomt loop ik hem straks voor de vierde keer (tot nu toe elk kaar een pr op de 15 (maar ook de enige 15's die ik gelopen heb).

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36

Galois

1811 - 1832

Geen matches
Nemen jullie extra eiwitten na je training in de vorm van shakes? Zo ja, welk merk dan?

Ik doe dat nooit, maar denk er nu over na om 7 weken voor de marathon (Amsterdam) het wel te gaan doen. Niet extreem, maar bv. één schepje na elke training. Om zo het herstel te bevorderen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• tlpeter
Geen matches
Valorian schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

- Marathon R'dam
- Marathon A'dam
- De Damloop (A'dam)

Singelloop Breda was vorig jaar iets meer dan 18000 deelnemers. Het jaar er voor liep ik voor het eerst deze wedstrijd. Ik was meteen verslaafd.
Af en toe zo'n grote wedstrijd is best leuk maar dan moet je goed weten waar je start.
Dit jaar sta ik in het startvak voor 30 minuten terwijl eigenlijk al een PR heb gelopen dit jaar van 26:30 maar dat zal ik waarschijnlijk niet gaan halen.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
Geen matches
Galois schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:51:
Nemen jullie extra eiwitten na je training in de vorm van shakes? Zo ja, welk merk dan?

Ik doe dat nooit, maar denk er nu over na om 7 weken voor de marathon (Amsterdam) het wel te gaan doen. Niet extreem, maar bv. één schepje na elke training. Om zo het herstel te bevorderen?
Waarom zou je 1 schepje nemen? De aanbevolen hoeveelheid is 20 gram eiwitten binnen 30 minuten na een intensieve inspanning. Je kunt kwark nemen, eieren, of iets anders. Of een shake. Het merk maakt vermoedelijk alleen iets uit voor de smaak en eventuele andere stoffen. Als het maar 20 gram is.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:46

Rudedadude

Maybe we were born to run

Geen matches

Ja. Ik gebruik de smaakloze wheypoeder van bulkpowders en stop daar zelf een paar teelepels cacao bij. ik heb nu ook melkeiwitpoeder (caseine ipv whey dus) met chocoladesmaak en dat gaat ook prima. Relatief goedkoop, zo lang je minimaal met 30% korting koopt. Maar ze hebben zo ongeveer dagelijks acties...

Ik merk dat het met name na zware inspanningen een verschil maakt om snel te herstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 29-08-2017 05:57 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Geen matches
nogeeninlog schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 19:36:
[...]

Waarom zou je 1 schepje nemen? De aanbevolen hoeveelheid is 20 gram eiwitten binnen 30 minuten na een intensieve inspanning. Je kunt kwark nemen, eieren, of iets anders. Of een shake. Het merk maakt vermoedelijk alleen iets uit voor de smaak en eventuele andere stoffen. Als het maar 20 gram is.
Ik bedoelde de spreekwoordelijke één schepje :-)
Gewoon extra eiwit om sneller/beter te herstellen na een zware training.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
Valorian schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:58:
[...]

Ah, dat zeker hoor. Ik vind hem ook super, als er niets tussenkomt loop ik hem straks voor de vierde keer (tot nu toe elk kaar een pr op de 15 (maar ook de enige 15's die ik gelopen heb).
@InZane, helemaal eens met @Valorian - 7H is echt geweldig om mee te maken, de route is erg mooi en als we geluk hebben met t weer loopt t ook erg fijn. Wordt mijn 3e dit jaar. Eerste keer had ik storm op de Zevenheuvelenweg en dat was wel - eh - apart.
Qua 'mooie route' en ietwat grotere wedstrijden moet ik alleen de Diepe Hel nog noemen, die iets eerder in de herfst valt en heide en bos om zich heeft, maar zich wel in een (mijn) uithoek van t land bevind :)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:06

vhal

ಠ_ಠ

Geen matches
Ruim een week niet kunnen lopen door fikse maagdarmklachten, zal ws. iets van noro zijn geweest want mijn lichaam liep zo'n beetje helemaal leeg aan beide kanten :+ . Ook behoorlijk wat vocht kwijt, op een gegeven moment was ik ruim 4 kilo kwijt binnen 4 dagen wat nu wel weer redelijk is aangevuld met ORS-oplossingen. Vast voedsel is nog een gevoelig punt en ook zuivel trek ik even slecht. Al met al een vervelend iets

Vraag is ook wanneer het verstandig is om het sporten weer op te pakken. Gisteren lag mijn rHR nog ruim 10 slagen hoger dan normaal maar nu lijkt hij normaal te zijn. Maar fysiek voel ik mij nog steeds als een vaatdoek :/

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 29-08-2017 08:21 ]

Strava

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Geen matches
@vhal Ik zou wachten tot je voelt weer wat energie in je lijf 'over' te hebben. Ook al is je HR vandaag voor het eerst normaal, dan denk ik dat je lijf nog echt wel even terug moet komen naar een stabiele toestand. Ook gezien de temperatuur die vandaag verwacht wordt zou ik zelf echt nog wel even wachten tot later in de week. En dan een klein rondje dat je makkelijk kan afbreken als het niet mocht lukken.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
vhal schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:20:
Ruim een week niet kunnen lopen door fikse maagdarmklachten, zal ws. iets van noro zijn geweest want mijn lichaam liep zo'n beetje helemaal leeg aan beide kanten :+ . Ook behoorlijk wat vocht kwijt, op een gegeven moment was ik ruim 4 kilo kwijt binnen 4 dagen wat nu wel weer redelijk is aangevuld met ORS-oplossingen. Vast voedsel is nog een gevoelig punt en ook zuivel trek ik even slecht. Al met al een vervelend iets

Vraag is ook wanneer het verstandig is om het sporten weer op te pakken. Gisteren lag mijn rHR nog ruim 10 slagen hoger dan normaal maar nu lijkt hij normaal te zijn. Maar fysiek voel ik mij nog steeds als een vaatdoek :/
Ugh, dat is wel even een aanslag... Ik zou beginnen met een stukje wandelen als je een beetje energie over hebt, frisse lucht en het bloed een beetje rond laten pompen op een rustige manier kan erg lekker zijn als je ziek bent geweest.

De vuistregel schrijft volgens mij voor: voor elke dag ziek 2 dagen niet (hard) trainen. Zeker met een virusje, die zijn vaak nog niet helemaal weg als je symptomen weg zijn. Rustig fietsen en lopen kan vast prima zodra het lichaam meewerkt, maar jezelf in het zweet werken zou ik zeker niet te snel doen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Geen matches
Mijn advies: niet meten maar op gevoel doen. Als je er weer zin in hebt, ben je er weer klaar voor. Je bent geen topsporter (no offence) die koste wat kost zo snel mogelijk zijn training weer moet oppakken om niet achterop te raken. :)

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:52
Geen matches
Zijn er hier nog meer lopers die aankomende Zondag de Halve van Nieuwkoop lopen?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
dennismaus schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:54:
Zijn er hier nog meer lopers die aankomende Zondag de Halve van Nieuwkoop lopen?
Halve van Oostland hier :) Succes met jouw 21,1km!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Geen matches
dennismaus schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:54:
Pathogen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:57:
[...]

Halve van Oostland hier :) Succes met jouw 21,1km!
Ik doe de Halve in Haarlemmermeer. Succes! :)

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geen matches
MrAcid schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:38:
[...]

Mijn advies: niet meten maar op gevoel doen. Als je er weer zin in hebt, ben je er weer klaar voor. Je bent geen topsporter (no offence) die koste wat kost zo snel mogelijk zijn training weer moet oppakken om niet achterop te raken. :)
Ik zou inderdaad oppassen, zelfs een 'simpel' griepje kan je volgens mij 4 tot 6 weken last van hebben.

Gevaar is dat je als je je iets beter voelt na een paar dagen denkt ik ben weer beter en intensief gaat sporten dat je daarmee je herstel vertraagd.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 12:50
Geen matches

Ik doe het vrijwel nooit na een trainingen. Volgens mijn fysio herstellen de spieren vooral 's nachts doordat de groeihormonen dan hun werk doen. Een flinke portie kwark voor het slapen gaan is ideaal, caseïne wordt langzaam opgenomen op het tijdstip dat er groeihormonen eiwit nodig hebben.

• InZane
Geen matches
Poekie schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:06:
[...]
Qua 'mooie route' en ietwat grotere wedstrijden moet ik alleen de Diepe Hel nog noemen, die iets eerder in de herfst valt en heide en bos om zich heeft, maar zich wel in een (mijn) uithoek van t land bevind :)
Dat is voor mij wel goed te doen (Apeldoorn), maar ik ga me eerst maar eens richten op de 7H :)

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-01 16:35
Geen matches
[...]
Zelf mankeer ik op wat verkoudheden na (gelukkig) bijna nooit iets, maar eind vorig jaar had ik ook een vervelend virus (of meerdere) waardoor ik ruim 3 weken lang zat opgescheept met op en afgaande koorts, oor/keel ontstekingen, opgezette lymfen en vooral veel lamlendigheid. Ik heb mijn huisarts toen gevraagd hoe zij aankeek tegen sporten en dan mat name hardlopen. Ze vond dat absoluut geen bezwaar, mits met mate, dus niet meteen een HM. Ze adviseerde om te beginnen met maximaal de helft van de normale trainingstijd en niet te intensief. Ik kan me herinneren dat de eerste 2 of 3 loopjes van 4-5km wel zwaar voelden, maar dat ik me daarna juist extra snel weer fit ging voelen.
Ik heb in het verleden wel vaker het gevoel gehad dat ik een zeurende verkoudheid met een rustige duurloop de nek om kon draaien.

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-01 12:09
Geen matches
Ik heb een wellicht rare vraag aan mede hardlopers. Als ik een rondje doe, van zeg 13km, dan kan ik dit in een uur tijd doen. Ik heb hierbij wel een hartslag van gemiddeld 192-194. Als ik langer doorren wordt dit uiteraard lager doordat het steeds zwaarder wordt.

Ik heb zelf nog niet meer dan 23km gelopen, ga eind september wel even 33km lopen, maar 42km is wel een nog grotere stap. Ik ga in Amsterdam de hele marathon lopen, op welke hartslag zal ik voor zo'n afstand op moeten letten? Ik weet dat 192-194 wel te hoog is, maar zal ik het met 180-185 deze afstand wel beter kunnen uitlopen?

Ik weet dus nog niet hoe ik dit zal ervaren qua moeite en of er tips zijn waar ik op moet letten.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07
Geen matches
Het Tabata schema blijft toch een bijzondere ervaring ondanks meerdere ervaringen. Nu ik op vakantie ben heb ik wat minder tijd om ff een duurloopje te doen dus leek me het inlassen van Tabata schema een prima alternatief.
Zo gezegd zo gedaan, eerste 4 runs laag in de 3:xx ok vervolgens happend naar lucht de laatste 4 te overleven. Na de run daalde mijn hartslag weer snel naar laag in 100-110 maar nog steeds hijgen als een paard en toch "fit" voelen. Weird Stuff :)

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Matched: fm
Fitzer schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:29:
Ik heb een wellicht rare vraag aan mede hardlopers. Als ik een rondje doe, van zeg 13km, dan kan ik dit in een uur tijd doen. Ik heb hierbij wel een hartslag van gemiddeld 192-194. Als ik langer doorren wordt dit uiteraard lager doordat het steeds zwaarder wordt.

Ik heb zelf nog niet meer dan 23km gelopen, ga eind september wel even 33km lopen, maar 42km is wel een nog grotere stap. Ik ga in Amsterdam de hele marathon lopen, op welke hartslag zal ik voor zo'n afstand op moeten letten? Ik weet dat 192-194 wel te hoog is, maar zal ik het met 180-185 deze afstand wel beter kunnen uitlopen?

Ik weet dus nog niet hoe ik dit zal ervaren qua moeite en of er tips zijn waar ik op moet letten.
Hartslag an sich zegt niet zoveel. Dat is o.a. afhankelijk van je leeftijd, conditie en je HFmax. Tenzij je een geoefende loper van begin 20 bent lijkt het me wel hoog.

• Fitzer
mrwolf schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Hartslag an sich zegt niet zoveel. Dat is o.a. afhankelijk van je leeftijd, conditie en je HFmax. Tenzij je een geoefende loper van begin 20 bent lijkt het me wel hoog.
Bedankt, hoef mij dan geen zorgen te maken over mijn hartslag. Ik hoor van veel vrienden dat mijn hartslag hoog is. Ik zie mijzelf wel als een geoefende sporter (wielrennen en hardlopen veel gedaan) Ben wel eind 20. :P

• MrAcid
  • Niet online
mrwolf schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Hartslag zegt niet zoveel (klopt) - maar het lijkt je wel hoog (waarom dan? Daar kun je nou precies 0,0 over zeggen namelijk). :)
Fitzer schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 11:29:

Kijken naar hartslag heeft twee redenen:
1. Bevestiging van je gevoel over de intensiteit/inspanning;
2. Het je zodanig kunnen inspannen dat je dit 'optimaal' vol kunt houden.

Je moet wat mij betreft eerst punt 1 kennen/weten voordat punt 2 goed kunt inzetten.

Is die 13km bij HR 192/194 een maximale inspanning? Heb je wel eens een hogere hartslag gezien dan 194 (zo ja, hoeveel)? Weet je bij welke hartslag je (snel) gaat verzuren? Voor getrainde lopers/sporters dit vaak vrij precies aan te wijzen - op 2/3 slagen nauwkeurig. Wat is je gemiddelde hartslag bij lange duurlopen (dus rustige, regelmatige trainingen van 1u30 tot 2u30)?

• Fitzer
Geen matches
Is die 13km bij HR 192/194 een maximale inspanning? Nee.

Heb je wel eens een hogere hartslag gezien dan 194 (zo ja, hoeveel)? 212 als ik één kilometer 24-25km/u ga rennen.

Weet je bij welke hartslag je (snel) gaat verzuren? Omslagpunt is dacht ik 172 (5 jaar geleden controle gehad)

Wat is je gemiddelde hartslag bij lange duurlopen (dus rustige, regelmatige trainingen van 1u30 tot 2u30)? rond de 185.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Leuk hoor, voorbereiden op een HM :P Nog nooit zo'n afstand gelopen hebbende zit ik eigenlijk maar met één twijfel in mijn hoofd: kan ik, zo lang, de pace lopen die ik voor ogen heb?
In theorie zou 1:55 geen maximum effort zijn, eerder vergelijkbaar met een 52:30 op de 10k wat ik op dit moment met 2 vingers in de neus kan lopen. Gebaseerd op een 10km max effort zou de doeltijd eerder een 1:49 zijn, maar dat acht ik niet haalbaar puur doordat het ruim 2x zo lang is als een 10km.

Nu heb ik deze tool gebruikt om doorkomsttijden te berekenen:
http://www.runinfo.nl/tussentijden.htm

Voor de langere-race-lopers: gebruiken jullie truukjes om makkelijk je doeltijd aan te passen terwijl je op weg bent? Average pace is natuurlijk een richtlijn, maar ik dacht bijvoorbeeld aan doorkomsttijden op mijn arm zetten met stift o.i.d. :P

Begin nu echt wel een beetje gekke dingen te bedenken... Volgens mij zijn de kriebels behoorlijk aanwezig! Blij dat ik nog geen héle marathon aan het doen ben.

De pest is, dit is de eerste, maar voorlopig ook de enige HM die ik kan doen, dus ik vind simpelweg uitlopen niet voldoende. Ik wil echt een tijd neerzetten die staat. En als ik alle grafiekjes mag geloven ben ik nog nooit zo fit geweest, dus dat moet kunnen!

• tlpeter
Geen matches
Ik heb absoluut geen ervaring in langere afstanden maar ik denk dan aan 5 tot 10 seconden per kilometer boven jouw snelle 10km tijd.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:14

sebasd

rijdt op espresso

Geen matches
Nu de basisconditie weer aardig in orde lijkt (duurlopen van rond de 15km zijn geen probleem meer) maar weer eens wat meer gestructureerd en gevarieerd gaan trainen. Daarbij ga ik me eerst maar eens richten op de 10km onder de 50 minuten lopen, heb in ieder geval een schema erbij gepakt dat me daarnaartoe moet brengen. Ben benieuwd. In mijn vorige hardloopleven ooit eens onder de 43 minuten gelopen, maar dat is 7 jaar en 5-10 kilo geleden..

Daarnaast af en toe een lekkere lange duurloop, blijft toch het mooist wat mij betreft.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:09

Roozzz

Plus ultra

Geen matches
Fitzer schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:13:

Heb je wel eens een hogere hartslag gezien dan 194 (zo ja, hoeveel)? 212 als ik één kilometer 24-25km/u ga rennen.

Weet je bij welke hartslag je (snel) gaat verzuren? Omslagpunt is dacht ik 172 (5 jaar geleden controle gehad)

Wat is je gemiddelde hartslag bij lange duurlopen (dus rustige, regelmatige trainingen van 1u30 tot 2u30)? rond de 185.
Dus je loopt je rustige lange duurlopen ruim boven je omslagpunt? Dat lijkt me sterk; of te wel je omslagpunt ligt ergens anders, of je gemiddelde hartslag in zo'n training ligt erg hoog. Kan je op deze inspanning nog een echt gesprek voeren?

Opzich is een hartslag van 185 helemaal niet zo gek om op in te steken voor lange wedstrijden als je een max van 210+ hebt. Maar in een lange rustige duurlooptraining wil je daar behoorlijk onder zitten, om de basis op te bouwen. Vaak wordt er een vuistregel aangehouden als 70% van je MaxHR of HR reserve.

Ik heb ook een vrij hoge max (tegen de 210), maar een lange duurloop gaat toch echt rond de 150-160. En dat is op onverhard en heuvelachtig terrein. In wedstrijden is dat uiteraard een ander verhaal.

If you can see, look. If you can look, observe

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pathogen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:31:
Leuk hoor, voorbereiden op een HM :P Nog nooit zo'n afstand gelopen hebbende zit ik eigenlijk maar met één twijfel in mijn hoofd: kan ik, zo lang, de pace lopen die ik voor ogen heb?
In theorie zou 1:55 geen maximum effort zijn, eerder vergelijkbaar met een 52:30 op de 10k wat ik op dit moment met 2 vingers in de neus kan lopen. Gebaseerd op een 10km max effort zou de doeltijd eerder een 1:49 zijn, maar dat acht ik niet haalbaar puur doordat het ruim 2x zo lang is als een 10km.

Nu heb ik deze tool gebruikt om doorkomsttijden te berekenen:
http://www.runinfo.nl/tussentijden.htm

Voor de langere-race-lopers: gebruiken jullie truukjes om makkelijk je doeltijd aan te passen terwijl je op weg bent? Average pace is natuurlijk een richtlijn, maar ik dacht bijvoorbeeld aan doorkomsttijden op mijn arm zetten met stift o.i.d. :P

Begin nu echt wel een beetje gekke dingen te bedenken... Volgens mij zijn de kriebels behoorlijk aanwezig! Blij dat ik nog geen héle marathon aan het doen ben.

De pest is, dit is de eerste, maar voorlopig ook de enige HM die ik kan doen, dus ik vind simpelweg uitlopen niet voldoende. Ik wil echt een tijd neerzetten die staat. En als ik alle grafiekjes mag geloven ben ik nog nooit zo fit geweest, dus dat moet kunnen!
Toen ik mijn eerste HM in wedstrijd ging lopen had ik al wel twee keer de afstand alleen gelopen om te kijken wat mijn maximumtijd zou zijn (zo van: 'als t enigszins op m'n gemak lukt in x, moet dat tijdens de wedstrijd zeker wel x-5min zijn!'). Vervolgens 2:10 gelopen op mijn laatste 'proefloop' en dus bedacht dat ik dan wel net onder de 2:00 zou moeten kunnen eindigen in de wedstrijd. Mijn snelste 10km tijd was toen 51:37, zo'n 3 weken er voor gelopen, en ik had een heuvelachtige 10 mijl in 1:26:45 gelopen, ongeveer twee maand er voor. Mijn HM was vrijwel vlak (1 brug en ergens een beetje vals plat).
Dat werd uiteindelijk beneden de 1:55 - 1:54:11 om precies te zijn. Ik was ook nog eens te snel gestart waardoor mijn kms 12-15 echt naar waren. Ik had inderdaad van alles in mijn hoofd met tussentijden opschrijven op m'n arm, maar dat heb ik losgelaten. Had wel de 5/10/15km tijden in m'n hoofd (6 tijden onthouden is wel te doen) waar ik sowieso onder wilde blijven en wat 'nice to have' tijden waren (dat waren ook ongeveer de drankposten, dus even rustig evalueren met wat vocht leek me slim :P) maar omdat ik dus veel sneller ging dan verwacht ben ik gewoon overgegaan op 'dit volhouden en niet kapot gaan'.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
@Poekie dat is ook hoe ik 5km, 10km en 10 mijl heb benaderd, maar ik had juist expres nog geen volle HM getraind om de uitdaging nog iets leuker te maken :P Gekke ik.

Ik heb wel must-have en supertijden in mijn hoofd, maar ik denk dat ik me het liefst op gemiddelde pace ga richten en dan zorg dat ik must-have, dik tevreden en geweldig in mijn hoofd heb qua paces :)
(5:40, 5:26 en 5:12, voor <2u, <1:55 en <1:50 respectievelijk)

De tijden zelf ga ik loslaten. De laatste 2 10km's merkte ik dat puur op gemiddelde pace lopen me goed bevalt. Slechts één statistiek om op te focussen, geen (of minimaal) rekenwerk en het weerspiegelt hoe het gaat over de gehele afstand, niet alleen de huidige kilometer.

Net, in de hitte, "even" drie 1000's weggewerkt. Expres de 1000's, omdat die rond HM-tempo gelopen worden en 3 was echt wel genoeg voor vandaag.
Donderdag waarschijnlijk ook zoiets en dan 2 volle dagen rust, dan moet het allemaal goedkomen!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Geen matches
Ik ga volgende week een weekje rondrennen in de Côte D'or en wil mijn GSM meenemen zodat ik kan bellen als er iets gebeurd. Nu zie ik jan en alleman rondlopen met die bovenarm gsm houders. Decathlon heeft het nodige, maar..ik ga liever eens buurten bij jullie wat in jullie ervaring een fijn exemplaar is.
Er moet een iPhone 6 in. Kleur maakt me niet uit. Ding moet wel blijven zitten, maar zeker niet gaan knellen.

Wat is jullie ervaring?

• Miki
Geen matches
Tallguy schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:49:
Ik ga volgende week een weekje rondrennen in de Côte D'or en wil mijn GSM meenemen zodat ik kan bellen als er iets gebeurd. Nu zie ik jan en alleman rondlopen met die bovenarm gsm houders. Decathlon heeft het nodige, maar..ik ga liever eens buurten bij jullie wat in jullie ervaring een fijn exemplaar is.
Er moet een iPhone 6 in. Kleur maakt me niet uit. Ding moet wel blijven zitten, maar zeker niet gaan knellen.

Wat is jullie ervaring?
Neem een flipbelt ipv zo'n armband, vele malen comfortabeler.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Geen matches
Flipbelt ben ik niet echt een super liefhebber van. Hou niet zo van dat geschud om m'n heupen ;)

• MrAcid
  • Niet online
Geen matches

Dat is heel erg hard voor 1km... :) Maar ok, dan is 212 dus je max.

Dit rijmt niet met elkaar - zie ook de post van @Roozzz.
Boven je omslagpunt hou je nooit zo lang vol, ik denk dat je omslagpunt dan (veel) te laag is bepaald/berekend. Je omslagpunt zal eerder rond de 200 liggen.

Hartslag van 175/180 bij de start, 195 bij het einde zou een goed uitgangspunt kunnen zijn voor je marathon op basis van 212 max., 185 bij duurlopen, 192/194 op 13km.

Je hartslag zal bij voldoende getraindheid en opbouw (verdeling van je krachten) in je marathonrace blijven OPLOPEN, niet AFNEMEN (nog een verlate reactie op je eerste post).

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 16:53
Geen matches
Tallguy schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:52:
Flipbelt ben ik niet echt een super liefhebber van. Hou niet zo van dat geschud om m'n heupen ;)
Ik heb een oude bidongordel geconverteerd tot mobieltjeshouder.
Als ik niet met m'n Raidlight rugtas aan het lopen ga, maar wel een eind op pad wil, heb ik op die manier wel altijd mijn telefoon bij de hand, voor noodgevallen en foto's. Huissleutel en evt. wat te eten kan dan ook nog mee.

Ondertussen loop ik zelf noodgedwongen een week of wat niet :'( . Kleine achillespeesblessure die ik nu met regelmatig rekken en koelen probeer te verhelpen.
Was al een tijdje aan het zeuren, maar nu het volleybalseizoen weer is begonnen toch wat heftiger geworden.

[ Voor 21% gewijzigd door TheOmen op 29-08-2017 15:13 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 21:32

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Geen matches
Vraagje, zijn er hier hardlopers die een hardloopzonnebril dragen. Ik wil er eigenlijk wel eentje hebben maar heb geen idee waar ik op moet letten. Meekleurende "glazen" lijkt me handig bijvoorbeeld. Maar merk?

Wat is jullie ervaring?
Ik heb een weggeefexemplaar van de SIDN gekregen, dus vast niet een topmodel, maar ik vind het nou niet erg maar lekker lopen doet het niet.
Als je een weekje weg gaat, neem je voor onderweg niet meer mee? Anders is een trailrugzakje een optie.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Geen matches
Kleinere flipbelt nemen, voor vakanties of trails (want dan wil ik nog wel foto's maken tijdens het lopen, eventueel kunnen bellen/route zoeken of extra voeding/gels meenemen) vind ik een flipbelt echt ideaal. Geen last van schudden op mijn heupen ofzo.

Persoonlijk vind ik zo'n ding op mijn arm weer bijzonder irritant.

• Bartske
  • Laatst online: 16-01 17:20
Geen matches
Pathogen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 14:12:
@Poekie dat is ook hoe ik 5km, 10km en 10 mijl heb benaderd, maar ik had juist expres nog geen volle HM getraind om de uitdaging nog iets leuker te maken :P Gekke ik.

Ik heb wel must-have en supertijden in mijn hoofd, maar ik denk dat ik me het liefst op gemiddelde pace ga richten en dan zorg dat ik must-have, dik tevreden en geweldig in mijn hoofd heb qua paces :)
(5:40, 5:26 en 5:12, voor <2u, <1:55 en <1:50 respectievelijk)

De tijden zelf ga ik loslaten. De laatste 2 10km's merkte ik dat puur op gemiddelde pace lopen me goed bevalt. Slechts één statistiek om op te focussen, geen (of minimaal) rekenwerk en het weerspiegelt hoe het gaat over de gehele afstand, niet alleen de huidige kilometer.

Net, in de hitte, "even" drie 1000's weggewerkt. Expres de 1000's, omdat die rond HM-tempo gelopen worden en 3 was echt wel genoeg voor vandaag.
Donderdag waarschijnlijk ook zoiets en dan 2 volle dagen rust, dan moet het allemaal goedkomen!
Ik heb met mijn eerste HM ook 1 pace aangehouden wat ik goed kon volhouden, heb hem dan ook compleet vlak gelopen toen. Denk dat je je als eerste HM daar ook het beste op kan focussen en een tempo kiezen wat je goed kan volhouden, je kan altijd nog versnellen later. Mocht je te snel starten wordt te motivatie toch een stuk minder als je bijv nog 6km moet en helemaal kapot bent.

Ik loop zelf zondag ook de halve van oostland, maar als marathonvoorbereiding. Ga mezelf dus ook niet helemaal opblazen (pr op de HM is 1:48, ga voor 1:55 denk ik).

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
Xaverius schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 15:30:
Vraagje, zijn er hier hardlopers die een hardloopzonnebril dragen. Ik wil er eigenlijk wel eentje hebben maar heb geen idee waar ik op moet letten. Meekleurende "glazen" lijkt me handig bijvoorbeeld. Maar merk?

[...]

Ik heb een weggeefexemplaar van de SIDN gekregen, dus vast niet een topmodel, maar ik vind het nou niet erg maar lekker lopen doet het niet.
Als je een weekje weg gaat, neem je voor onderweg niet meer mee? Anders is een trailrugzakje een optie.
Ik doe er nog een schepje bovenop: zijn er hardlopers die lopen met een zonnebril, op sterkte?

Ben zelf blij dat ik jaren geleden bij het kopen van mijn zonnebril voor kunststof glazen heb gekozen, want dat is gewoon een klap lichter :)
Het zijn alleen geen hele grote glazen, dus misschien moet ik toch eens een nieuwe overwegen voor het hardloopwerk en deze lekker in de auto laten liggen.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-01 16:02
Geen matches
Pathogen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:00:
[...]

Ik doe er nog een schepje bovenop: zijn er hardlopers die lopen met een zonnebril, op sterkte?

Ben zelf blij dat ik jaren geleden bij het kopen van mijn zonnebril voor kunststof glazen heb gekozen, want dat is gewoon een klap lichter :)
Het zijn alleen geen hele grote glazen, dus misschien moet ik toch eens een nieuwe overwegen voor het hardloopwerk en deze lekker in de auto laten liggen.
Ik loop en ik fiets. Ik loop dan ook gewoon met mijn fietsbril. Na dik 15 jaar lenzen gedragen te hebben, had ik opeen las van mijn ogen. Bleek een beschadiging aan mijn hoornvlies en veel te veel bloedvaten gegroeid in mijn ogen. Advies van meerdere specialisten in het ziekenhuis, geen lenzen meer. Sindsdien heb ik een fietsbril met plastic glazen in meerdere kleuren. Achter die glazen zit een klein "inzet brilletje" met glazen op sterkte. Ziet er maybe niet heel hip uit, maar de bril is licht, blijft goed zitten en kan tegen transpiratie. Ooit gekocht bij Pearl.

• Miki
Geen matches
Hoe kom je daar nu bij :?

Mijn flipbelt schud helemaal niet, je merkt niet eens dat je een telefoon bij je draagt omdat deze net tegen je onderbuik zit. Het is geen heuptas mocht je dat denken ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 29-08-2017 16:14 ]

• tlpeter

Wat is jullie ervaring?
Ik heb deze en hier past een Nexu 5x met harde hoes net in:

https://www.decathlon.nl/...p-2461?mc=8297581&c=ZWART

• Valorian
Geen matches
Heb je de flipbelt (en dan dus ook de originele, niet gewoon 'een heupbelt') wel eens geprobeerd? Net als @Miki al zei: een Flipbelt schud absoluut niet. Van alles wat ik geprobeerd heb vond ik een Flipbelt by far het meest relaxed. Geen geschud, en je kan er als je wilt nog meer in kwijt. Echt zeer onprettig vind ik zelf een mobiel aan mijn arm, zeker op langere afstanden en bij grotere/zwaardere mobiele telefoons. Ik kan moeilijk argumenten bedenken tegen een persoonlijke ervaring, dus als je de flipbelt al eens geprobeerd hebt (in de juiste maat) en hij valt echt tegen dan ook prima, maar zo niet dan raad ik je toch aan eens een poging te wagen :)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Geen matches
Of hij denkt aan zo'n fannypack....die schudden wel :P

Strava

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Geen matches
Ik zal de originele Flipbelt dan maar eens proberen. Ik had ervaring met iets vergelijkbaars en dat geschud/gewiebel vond ik echt niks.

EDIT: besteld :+

[ Voor 7% gewijzigd door Tallguy op 29-08-2017 19:41 ]

• nogeeninlog
Geen matches
Pathogen schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:00:
[...]

Ja, ik. 8)
met het klimmen der jaren had ik op een gegeven moment toch echt een bril nodig. Die heb ik aangeschaft. Maar ik wilde ook nog een andere sportbril. De goedkope Kalenji die ik had vond ik heel comfortabel, maar te donker in het bos. Dus wilde ik inderdaad een sportbril op sterkte met meekleurende glazen.
Nu zijn die dingen best duur, dus ben ik gaan zoeken op Aliexpress. Daar heb ik dit montuur gevonden in combinatie met deze glazen. Totaalprijs 29 euro. B-)
En ze bevallen goed. Het zicht is goed en het montuur is licht en blijft goed op zijn plaats bij het lopen. De glazen worden niet heel donker, maar wel donker genoeg. Als ik met deze bril op in de volle zon zit, dan hoef ik niet met mijn ogen te knijpen. En de zwarte die ik heb ziet eruit als een gewone bril.
Het montuur kwam niet heel stevig op me over, maar toen ik afgelopen zaterdag die grote smak maakte, bleef het montuur intact. Een glas was los gesprongen, dat kon ik makkelijk terug zetten.

Een opmerking: dit is het smalste model (135 mm) dat ik bij deze aanbieder kon vinden en ik heb een groot hoofd (61 cm). met een smal hoofd zou dit problemen kunnen geven.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
@nogeeninlog wauw, je kunt zelfs online je glazen op sterkte laten maken tegenwoordig... Bizar zeg! Goeie vondst dit :Y

• dennismaus
Geen matches
Mijn vorige halve marathon liep ik in Leiden in 1:48 en een beetje. Het was toen warm rond de 25 graden. Ik had alleen toen gevoel helemaal leeg te zijn bij de laatste 3KM, kan hitte zijn of gewoon geen energie meer.

Nu vroeg ik me af of het zin heeft om bijvoorbeeld op 10KM een gelletje te nemen aankomende zondag met de Halve van Nieuwkoop.

Ik heb veel meer langere afstanden gelopen op de duurloop zondagen :) en door de week veel intervallen getraind. En verwacht dan ook wel wat van de tijd af te kunnen lopen.

• Drawer
  • Niet online
Geen matches
dennismaus schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:27:
Mijn vorige halve marathon liep ik in Leiden in 1:48 en een beetje. Het was toen warm rond de 25 graden. Ik had alleen toen gevoel helemaal leeg te zijn bij de laatste 3KM, kan hitte zijn of gewoon geen energie meer.

Nu vroeg ik me af of het zin heeft om bijvoorbeeld op 10KM een gelletje te nemen aankomende zondag met de Halve van Nieuwkoop.

Ik heb veel meer langere afstanden gelopen op de duurloop zondagen :) en door de week veel intervallen getraind. En verwacht dan ook wel wat van de tijd af te kunnen lopen.
Ja dit zou zeker kunnen helpen. Zeker als je wat minder reserves bij je draagt in de vorm van voeding die je van te voren tot je genomen hebt. Daarnaast heb ik ook een tijdje terug hier een stukje van gelezen waarin men zegt dat je er zelfs je lichaam mee 'voor de gek' kan houden. Als je een beetje zoetigheid proeft denkt je lichaam gelijk dat je meer krijgt en dit zou je al een boost kunnen geven. Heb zo 123 geen bron. Maar al werkt het alleen als placebo-effect, ook mooi meegenomen.

Ik zou wel aanraden er eerder eens wat mee te experimenteren. Het zijn vaak niet de meest lekkere goedjes om weg te werken, zeker niet als je flink aan het lopen bent. Daarnaast hoor ik wel eens verhalen van mensen die er wat darmproblemen van krijgen tijdens het lopen.

• dennismaus
Geen matches
Drawer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:43:
[...]
Ik zou wel aanraden er eerder eens wat mee te experimenteren. Het zijn vaak niet de meest lekkere goedjes om weg te werken, zeker niet als je flink aan het lopen bent. Daarnaast hoor ik wel eens verhalen van mensen die er wat darmproblemen van krijgen tijdens het lopen.
Ik ben op dit moment met een groepje mee aan het trainen voor een marathon en zitten tegen de 30km duurlopen aan. Daarbij ben ik al met gelletjes aan de gang en heb er een aantal getest welke ik goed kan verdragen.

• MrAcid
  • Niet online
Drawer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:43:
[...]

Ja dit zou zeker kunnen helpen. Zeker als je wat minder reserves bij je draagt in de vorm van voeding die je van te voren tot je genomen hebt. Daarnaast heb ik ook een tijdje terug hier een stukje van gelezen waarin men zegt dat je er zelfs je lichaam mee 'voor de gek' kan houden. Als je een beetje zoetigheid proeft denkt je lichaam gelijk dat je meer krijgt en dit zou je al een boost kunnen geven. Heb zo 123 geen bron. Maar al werkt het alleen als placebo-effect, ook mooi meegenomen.
Klopt zeker dit, je hoeft het zelfs niet per sé door te slikken.
Studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28095077
Leesbaarder: http://news.uga.edu/relea...ove-athletic-performance/
Ik zeg dit ook altijd tegen mensen (ook dat er mensen zijn die er niet tegen kunnen) maar ben in de praktijk nog niemand tegen gekomen die er echt klachten van krijgt. @dennismaus Voor tijdens het hardlopen zou ik je wel een isogel aanraden (iets groter/meer - met water erbij) ipv een échte gel, daar moet je vaak (veel - ongeveer 400ml) water bij drinken en dat is meestal niet praktisch/mogelijk tijdens het hardlopen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
Ik ga zondag absoluut iets eten richting het eerste uur, waarschijnlijk vóór de 10km-waterpost, dan kan ik het meteen wegspoelen. Misschien neem ik niet het hele pakje in 1x en houd ik wat over voor de 15km-post. Heb in ieder geval geen zin om 2 stuks mee te slepen :)

• Galois

Galois

1811 - 1832

MrAcid schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:55:
[...]

[...]

Ik zeg dit ook altijd tegen mensen (ook dat er mensen zijn die er niet tegen kunnen) maar ben in de praktijk nog niemand tegen gekomen die er echt klachten van krijgt. @dennismaus Voor tijdens het hardlopen zou ik je wel een isogel aanraden (iets groter/meer - met water erbij) ipv een échte gel, daar moet je vaak (veel - ongeveer 400ml) water bij drinken en dat is meestal niet praktisch/mogelijk tijdens het hardlopen.
De eerste keer dat ik gelletjes probeerde, heb ik ook één en ander geprobeerd. Maar ik reageer overal even 'goed' op. Krijg geen last van mijn darmen van alle merken die ik geprobeerd heb.

Ik neem nooit gelletjes waar al water bij zit. Die zijn zoveel groter dat het meenemen lastiger is. Momenteel heb ik een setje AA-gel, lekker klein (en vriendelijk van prijs :) ). 400 mL water bij drinken is m.i. erg overdreven. Ik slik het goedje in en neem dan enkele slokken water (die ik tijdens lange duurlopen van 30+ km in mijn belt heb en tijdens een marathon neem ik 'm vlak voor een drankpost, daar drink ik dan max 1/2-2/3 bekertje).

Maar heb zelfs het gevoel dat ik 'm ook kan nemen zonder water... slikt goed door en blijft niet 'hangen' in je keel oid.

• Drawer
  • Niet online
MrAcid schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 10:55:
[...]

[...]

Thanks voor de onderbouwing.

Ik haal de 400ml vocht ook nooit bij gelletjes. Ik stop ook nooit bij een drankpost om ff rustig gelletje naar binnen te werken en dan ff goed te drinken. Drinken doe ik lopend en gelletjes probeer ik zoveel mogelijk te timen voordat ik een drankpost zie zodat ik maar even met m'n mond vol smerige meuk zit. Dit lukt soms, maar lang niet altijd helaas. Mja, een halve marathon is toch al afzien, kan dat er ook nog wel bij. :+

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Geen matches
Ik neem tijdens het hardlopen/wielrennen altijd knijpfruit, rond de 11gram suiker en zit al vocht bij, ook makkelijk mee te nemen.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Geen matches
Een klein uitdeelzakje van die Haribo-meuk werkt ook wel, al is niet iedereen gecharmeerd om tegelijkertijd te kauwen en te rennen

Strava

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11-2025

TheZoo

Animals Behind Bars

Geen matches
Jheroun schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:46:

Ik loop inmiddels een tijdje met bovengenoemde lamp rond en die bevalt prima maar ik krijg toch zo af en toe wat signalen van medeweggebruikers die erop duiden dat het lampje wel erg fel is. Ik heb er nu een stuk sporttape over geplakt langs de bovenhelft om te kijken of dat helpt (voor mij zal het weinig uitmaken, dat ding geeft enorm veel licht). Heeft hier iemand al andere modificaties geprobeerd of lopen jullie allemaal is dermate verlaten gebied dat er niemand last van heeft ;)
Net 2 weken geleden deze Run Light gekocht voor €19,99. Gisteravond er voor het eerst mee gelopen. Erg goed licht. Klachten van medeweggebruikers niet gehad, maar wat niet is, kan nog komen.
Er is inmiddels een nieuwe die je dus wel kan verstellen: Run Light 250

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Geen matches
Ik heb inderdaad meestal Goldbären - kauwt makkelijk weg maar als je per ongeluk eentje heel doorslikt is t nog te doen :D

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
TheZoo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:34:
[...]

Net 2 weken geleden deze Run Light gekocht voor €19,99. Gisteravond er voor het eerst mee gelopen. Erg goed licht. Klachten van medeweggebruikers niet gehad, maar wat niet is, kan nog komen.
Ik heb ze even naast elkaar gehouden, maar de nieuwe is een mooie tik lichter ook!
Verstelbaar is wel een goede toevoeging. Persoonlijk zou ik misschien nog eerder een kapje maken oid.

Ik vraag me alleen wel af hoe stevig dat ding in zijn verstelde positie blijft zitten, helemaal met die draad eraan hangende. Mijn "oude" voldoet in ieder geval prima :)

EDIT: ik zie ook nog eens rugzakbevestiging, dat is ook een toffe toevoeging!

[ Voor 4% gewijzigd door Pathogen op 30-08-2017 13:52 ]

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Geen matches
TheZoo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:34:
[...]

Hangt er ook een beetje vanaf waar je loopt natuurlijk :) Ik loop hier in Utrecht in stukken park waar veel mensen honden uitlaten, als het gebied wat rustiger is boeit het ook wat minder. Die nieuwe versie ziet er wel snugger uit, ziet er naar uit dat ook dat snoer wat beter vast zit langs die band, dat was bij bij na de winter toch al een redelijke knoop aan het worden.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Geen matches
Zojuist een kaartje overgenomen voor de SMR aanstaande zondag. Ik ben benieuwd waar m'n schip strandt. Afgelopen zondag ging m'n triatlon goed: de conditie zit er wel in. Ik heb nu nog wel wat spierpijn, maar dat is zondag wel weg. Ben alleen benieuwd of m'n lichaam 21km goed trekt qua belasting, ik heb afgelopen maanden niet zoveel meer aan hardlopen gedaan. Ik heb begrepen dat m'n kaartje voor 'startvak 2' is, misschien maar even proberen bij 'startvak 1' naar binnen te sneaken. Zondag maar even zien hoe het startterrein er uit ziet.

• Infinchible
  • Laatst online: 20:10

Infinchible

Woef!

Geen matches

Dit klinkt zoals de anderen al zeiden wel erg vreemd in de oren.
Wat voor apparaat gebruik je om je hartslag te meten tijdens het lopen? (GPS-)horloge met borstband, horloge met hartslagmeter op de pols of bijvoorbeeld een Fitbit of iets dergelijks? Dit kan namelijk ook nogal veel schelen in de metingen. Mijn Fitbit Charge 2 geeft bijvoorbeeld standaard zo'n 20 slagen hogere hartslag als mijn borstband.
Mijn max-HR is 186, gemeten tijdens een inspanningstest en heb mijn PR-marathon met een gemiddelde hartslag van 169 gelopen. Begonnen rond de 160 en naar verloop van tijd op laten lopen tot 175, zover ik dat nog kon ;) Het werd dan wel wat zwaarder.
Je kan ook bijvoorbeeld bij Feelrace een kleine inzicht krijgen wat je een beetje kan helpen. Al was voor mij bijvoorbeeld mijn hartslag in het begin al hoger dan eigenlijk zou moeten, door spanning en adrenaline. Maar wel leuk om even te bekijken.
https://feelrace.com/fr.p...186&un=K&th=MARCO&pg=Exec

Ohja voor de geïnteresseerden nog een linkje naar mijn verslag van de 100km Trail des Fantômes.
Prachtig trailfeestje was dat! O+ *O*
http://naturailrunner.blo...s-fantomes-2017-mijn.html

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-FZe7MVzZPWc/WaXJMqFhJ4I/AAAAAAAAnNc/Y_zDj0aazbMMdbS90bIZEcuNHn9n1Yt3wCEwYBhgL/s1600/IMG-20170814-WA0007.jpg

• Fitzer
Geen matches
Ik gebruik een garmin 910xt met band. Ik ga van het weekend weer hardlopen. Laat wel weten hoe het verloop van mijn hartslag zal zijn.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
@Infinchible 100km, de t*ring... Maar het plezier stráált echt van je verslag af, leuk om te lezen!

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Geen matches
100 km respect!, ik zou dat echt nooit kunnen als ik al 25 km gelopen heb ben ik echt kapot.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Geen matches
Gistermiddag om 17 uur oudste zoon naar voetbaltraining gebracht dus ik mooi de tijd om een uur te lopen. Enorm benauwd weer en zelden zo leeg gelopen. Was na 5 km dan ook behoorlijk op en toen maar een stuk gewandeld. Na een paar minuten nog een poging gedaan maar de benen hadden er echt geen zin meer in. Dat het een trap op was hielp ook niet echt mee gok ik. Toen maar wat core dingetjes gedaan en terug gewandeld naar de voetbalclub en training gekeken/uitgelekt. Zaterdag of zondag hopelijk wat minder benauwd.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Normaal gesproken loop ik alleen maar halve marathons, maar afgelopen weken zijn we bezig geweest om ons klaar te maken van een onvervalste 10k. Gisteravond de laatste afsluitende training gehad en alles voelt goed.

Aanstaande zondag mag ik het in de praktijk proberen tijdens de 10k in Tilburg. Enige nadeel is wel dat deze wedstrijd al om 11.10 start. Gezien het feit dat ik vanuit Venlo moet komen (dus met de trein) ben ik hier niet zo heel blij mee, maar goed.

Als alles meezit loop ik daar een mooi PR. Zo niet, kan ik het over een paar weken in Eindhoven nog eens proberen :)

Nog meer Tweakers naar Tilburg zondag?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• KnOeFz
  • Laatst online: 22:25

KnOeFz

no comment...

Geen matches
Calitomnication schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:55:
...
Nog meer Tweakers naar Tilburg zondag?
Ik loop de 10 mile zondag in Tilburg. Start om 13.45u... ik zou liever 11.10u starten :P
Succes met je pr (wat hoop je te lopen?) Ik hoop 1.30u te lopen als het niet te warm is.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
KnOeFz schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:52:
[...]

Ik loop de 10 mile zondag in Tilburg. Start om 13.45u... ik zou liever 11.10u starten :P
Succes met je pr (wat hoop je te lopen?) Ik hoop 1.30u te lopen als het niet te warm is.
Thanks. We lopen met een groep van 3, proberen onder de 40 te duiken. Kijken of dit lukt. De strategie zal zijn. Weg op 4.05/km. Als het dan lukt, drukken we door en gaan we ervoor.
Lukt het niet, lopen we gewoon verder en proberen het in Eindhoven nog een keer

Jij ook succes met je 10EM d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 01-09-2017 15:22 ]

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
Oehh, sub-40, dat is toch nog wel een gevalletje heilige graal hoor :)

Slightly on-topic: zojuist eens een fatsoenlijke regenjas aangeschaft. Het plan zit al heel lang in mijn hoofd om woon-werk (14-15km) op de fiets te gaan doen, maar een aantal dingen houden me daar tegen. Onder andere de mogelijkheid om droog over te komen :P

Ik ben wel benieuwd wat voor invloed dit kan hebben op mijn lopen. Mocht het gaan lukken om 2-3x per week de fiets te pakken, dan is dit toch een flinke toevoeging qua conditietraining.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Pathogen schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:25:
Oehh, sub-40, dat is toch nog wel een gevalletje heilige graal hoor :)
Zeg dat wel. Je blijft er constant tegenaan beuken, maar zodra je er doorheen bent is het klaar. Maf hoe dat het werkt.
Om eerlijk te zijn ga ik gewoon naar Tilburg met het idee om mijn vorige PR te verbreken. Dat staat nu op 43.28, maar ik heb nooit echt voluit gelopen. Als het niet lukt om onder de 40 te duiken. Tja, dan zien we volgende keer wel weer :)

En je zult zeker een boost in je conditie krijgen, maar de vraag is inderdaad hoeveel. Laat het hier eens weten. Zelf woon ik ook 10km van het werk af, kan ik ook overwegen om de fiets te pakken ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Calitomnication op 01-09-2017 16:00 ]

tips voor New York

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geen matches
Calitomnication schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:59:
[...]

Zeg dat wel. Je blijft er constant tegenaan beuken, maar zodra je er doorheen bent is het klaar. Maf hoe dat het werkt.
Om eerlijk te zijn ga ik gewoon naar Tilburg met het idee om mijn vorige PR te verbreken. Dat staat nu op 43.28, maar ik heb nooit echt voluit gelopen. Als het niet lukt om onder de 40 te duiken. Tja, dan zien we volgende keer wel weer :)

En je zult zeker een boost in je conditie krijgen, maar de vraag is inderdaad hoeveel. Laat het hier eens weten. Zelf woon ik ook 10km van het werk af, kan ik ook overwegen om de fiets te pakken ;)
Met 10km was ik er meteen opgesprongen! Die afstand heb ik jarenlang naar school gedaan, 2 vingers in de spreekwoordelijke neus. Met een jong gezin speelt alleen ook het aspect reistijd mee, en dat doe ik op de scooter bijna 2x zo snel :P

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Pathogen schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:07:
[...]

Met 10km was ik er meteen opgesprongen! Die afstand heb ik jarenlang naar school gedaan, 2 vingers in de spreekwoordelijke neus. Met een jong gezin speelt alleen ook het aspect reistijd mee, en dat doe ik op de scooter bijna 2x zo snel :P
Ja, dat is het hen juist. Zelf ben ik ook 8km door weer en wind gegaan. Alleen nu. Werken tot 17.00, dan 35 minuten fietsen, eten, uur later sporten (en dat 2x per week). Tijd is meer het probleem. De afstand niet eens :)

tips voor New York

• InZane
Geen matches
Calitomnication schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:09:
[...]

Ja, dat is het hen juist. Zelf ben ik ook 8km door weer en wind gegaan. Alleen nu. Werken tot 17.00, dan 35 minuten fietsen, eten, uur later sporten (en dat 2x per week). Tijd is meer het probleem. De afstand niet eens :)
Mijn huidige project is 5 minuten fietsen :+

Ik vind het wel jammer dat de dagen weer korter worden. Het lukt gewoon niet meer om een lekkere lange ronde door het buitengebied/bos/weilanden te maken 's avonds :|
Vanavond 80 min. duurloop op het programma, maar ik heb nog geen idee hoe ik ga lopen :+

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:56
Geen matches
Naar je werk fietsen is juist een hartstikke efficiënte duurtraining. De reistijd in je auto ben je toch al kwijt, alleen besteedt je die nu fietsend. Over 15km doe je (afhankelijk van je fiets) 35 tot 50 minuten, met de auto ook al snel een kwartier/twintig minuten. En de fietsbeweging is minder belastend voor je pezen, dus je kan daarnaast gewoon je looptraining doen.
Ik fiets zo weer op de racefiets 30km terug naar huis. Dat doe ik maar een keer per week, maar het is wél lekker. 35/40 min in de auto, 65 min op de fiets.

Zondag staat een sprint-triathlon (1/8e) op het programma. Zonder pretenties, gewoon omdat het leuk is.

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Highland schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:47:
Naar je werk fietsen is juist een hartstikke efficiënte duurtraining. De reistijd in je auto ben je toch al kwijt, alleen besteedt je die nu fietsend. Over 15km doe je (afhankelijk van je fiets) 35 tot 50 minuten, met de auto ook al snel een kwartier/twintig minuten. En de fietsbeweging is minder belastend voor je pezen, dus je kan daarnaast gewoon je looptraining doen.
Ik fiets zo weer op de racefiets 30km terug naar huis. Dat doe ik maar een keer per week, maar het is wél lekker. 35/40 min in de auto, 65 min op de fiets.

Zondag staat een sprint-triathlon (1/8e) op het programma. Zonder pretenties, gewoon omdat het leuk is.
Over de 10k die ik moet doen, daar doe je met de auto (in de spits) zo 20 minuten over, met de fiets doe je die in 30/35. Dus daar hoef ik het niet voor te laten. Het rotte is dat, wanneer ik vroeg wil beginnen (half 8) ik dus om 7 uur op de fiets moet zitten. Dat is best vroeg zeg maar.
Daarnaast is mijn fiets niet echt geweldig om mee naar het werk te rijden, is meer een oud barrel, dus kost meer moeite.

Maar het klopt inderdaad wel dat je hier een geweldige conditieboost van krijgt. Dus, misschien toch maar weer eens overwegen om vaker de fiets te nemen :)

tips voor New York

• Valorian
Geen matches
Calitomnication schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:08:
[...]

Over de 10k die ik moet doen, daar doe je met de auto (in de spits) zo 20 minuten over, met de fiets doe je die in 30/35. Dus daar hoef ik het niet voor te laten. Het rotte is dat, wanneer ik vroeg wil beginnen (half 8) ik dus om 7 uur op de fiets moet zitten. Dat is best vroeg zeg maar.
Daarnaast is mijn fiets niet echt geweldig om mee naar het werk te rijden, is meer een oud barrel, dus kost meer moeite.

Maar het klopt inderdaad wel dat je hier een geweldige conditieboost van krijgt. Dus, misschien toch maar weer eens overwegen om vaker de fiets te nemen :)
Even kort door de bocht berekening: Als je een jaar lang 2x p/w de fiets pakt kun je zo'n 2000km aan autoritten besparen, doe he dat een jaar of vier dan heb je al snel een euro of 1000 bespaard die je in een goede fiets kan stoppen :) .. en ook beter voor je auto (korte ritjes zijn eigenlijk niet zo goed, is je motor net warm sta je al weer stil ;) )

• Rudedadude

Rudedadude

Geen matches
InZane schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:15:
[...]

Ik vind het wel jammer dat de dagen weer korter worden. Het lukt gewoon niet meer om een lekkere lange ronde door het buitengebied/bos/weilanden te maken 's avonds :|
Vanavond 80 min. duurloop op het programma, maar ik heb nog geen idee hoe ik ga lopen :+
Waarom niet?dat buitengebied e.d. ligt er toch ook nog als het donker is? Gewoon een hoofdlamp op en gaan. Ik ben net verhuisd en moet hier in de omgeving alle wegen nog leren kennen, maar ik heb vanavond ruim 10km van de 16km op wegen zonder fatsoenlijke verlichting gelopen. En de auto's merken mij echt wel op met de verlichting van de hoofdlamp ( en anders schijn ik wel even met 350 lumen naar binnen :P)

Door het hele verhuisgebeuren ben ik in augustus geeneens aan mijn minimum van 200km/maand gekomen. Ik heb meteen het gevoel alsof ik volledig uit vorm ben. Altijd fijn met de Fish-Potato-Run HM, die Stuwwaltrail en de kustmarathon in aantocht... Naja, we zullen wel zien.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Valorian
Voor wie het interessant vindt, hier vind je live registratie van de Ultra Trail de Mont Blanc, finish denk ik binnen een uurtje: http://www.irunfar.com/2017/08/2017-utmb-live-coverage.html

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11-2025

TheZoo

Animals Behind Bars

Geen matches
Rudedadude schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:23:
Waarom niet?dat buitengebied e.d. ligt er toch ook nog als het donker is? Gewoon een hoofdlamp op en gaan. Ik ben net verhuisd en moet hier in de omgeving alle wegen nog leren kennen, maar ik heb vanavond ruim 10km van de 16km op wegen zonder fatsoenlijke verlichting gelopen. En de auto's merken mij echt wel op met de verlichting van de hoofdlamp ( en anders schijn ik wel even met 350 lumen naar binnen :P)
Heb jij dan nooit een onveilig gevoel? Niet zozeer voor verkeer, maar ongure types? Ik voel me niet altijd op m'n gemak.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Rudedadude

Rudedadude

Geen matches
TheZoo schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:34:
[...]

Heb jij dan nooit een onveilig gevoel? Niet zozeer voor verkeer, maar ongure types? Ik voel me niet altijd op m'n gemak.
Nooit door mensen. Daarvoor heb ik iets te lang in Rotterdam gewoond en te veel door achterbuurten, langs groepen hangjongeren en over verlaten industrieterreinen gerend. Is al duizenden kilometers goed gegaan. Als iemand mij iets naroept heb ik daar geen last van en ik ben meestal alweer voorbij voor men er erg in heeft. Ik loop ook altijd zonder muziek, dus ik hoor en zie genoeg. Qua verkeer weet ik dat ik de zwakke deelnemer ben en kijk ik dus uit, zeker met alles wat in het donker achterop komt. Ik had het wel dat ik deze week langs een boerderij liep en er opeens geen hek of iets dergelijks zat tussen mij en de blaffende hond op het erf en we dus een paar meter van een paar verwijderd waren. Als zo'n dier niet goed afgericht is kan ik een probleem hebben. Maar deze heb ik afgeblaft en dat hielp gelukkig :)

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:38
Geen matches
TheZoo schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 20:34:
[...]

Gewoon zorgen dat je er zelf nog onguurder uit ziet in je hardloopoutfit. 8)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Geen matches
15,5 km met een mix van zandpaden, slootkantjes, gravelpaden, klinkers en asfalt. Eerste 3 km rond de 5min/km en dus veel te snel voor mijn doen, dus dat brak me behoorlijk op. Na 10km als test een gelletje genomen. Hielp me er het laatste stuk goed door. Nu de benen omhoog en F1 kijken.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-01 10:49

racoon

mooowwww

Geen matches
Net 6,4 km in 40 minuten gelopen, was dit keer zwaar

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Geen matches
Ben net terug uit Tilburg.

Het parcours was zwaar (althans, ik vond 'm zwaar). Bij start stonden we gelukkig in het eerste startvak. Een paar seconden voor de start kwamen er een stuk of 10 jonge gastjes (14/15 jaar) voor ons staan van, ik schat, Marrokaanse afkomst. Direct na het startschot gingen ze er als een haas vandoor, om vervolgens 400 meter verder al doodmoe uit te moeten stappen :P.

Maar goed, de eerste kilometer zat het tempo er goed in. 4.00/km. Dit ging eigenlijk zo door tot kilometer 4. Hierna werd het parcours een beetje bochtig en her en der een heuvel (lees, fietspad onder een weg door, dus bergaf en weer bergop). Maar het parcours werd er niet beter op. Veel klinkers (soms losliggend) en kinderkopjes en regelmatig een (te) scherpe bocht. Op dit punt raakte ik ook de aansluiting met mijn groepje kwijt en viel langzaam terug Wilde nog proberen om aan te sluiten, maar alles zei "het lukt niet".

Ben maar alleen door blijven hobbelen en vooral tegen de wind in blijven beuken. Tempo zat zo rond de 4.15/4.20 schat ik, maar ik liep helemaal alleen. Niemand voor me, niemand achter me.
Op kilometer 7 een berg naar boven om over het spoor heen te komen (ofzo weet niet meer precies wat hier het doel van was) en aan de andere kant naar beneden. Hier kon ik het tempo weer een beetje terug oppakken. Nog geprobeerd om een versnelling in te zetten, maar dit niet meer gedaan. De laatste 100 meter nog een soort van eindsprint. Eindtijd 42.56. Niet echt de tijd die ik had gehoopt en waar we op waren gestart.
Maar, weer een PR gelopen, dus de magische <40 komt eraan :).
Volgende poging : Eindhoven!

tips voor New York

Pagina: 1 ... 53 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic