Helemaal vergeten hier nog te posten na mijn laatste duik van de vakantie. Voor zover ook maar iemand mijn gebrabbel wil lezen

Woensdag zijn schoonpa en ik bij
Cas Abao nog een duikje gaan doen. Hij vond het handiger om daar apparatuur te huren dan bij de school waar ik mijn brevet heb gehaald, dus het werd niet alleen mijn eerste instructeurloze duik, maar ook mijn eerste duik met andere spullen.
Dat begon al mooi, want ze hadden nog maar één metrische druk- en dieptemeter. Dus ik kreeg er een met voetjes en PSI. Daarnaast hadden ze ook nog maar één computer, dus de 'vertrouw nooit op de computer van je buddy'-les kon ook meteen de prullenbak in

Maargoed, we gingen voor een rustig ommetje om het rif en hadden maar één duik in de planning staan. Dus zelfs als de computer er volledig mee op zou houden, is volgens de tabellen de bottom time op 18m langer dan ik het volhoud met een fles
Druk- en dieptemeters hadden we allebei dus ook los.
Aan de rechterkant was volgens de lokale shop het rif het mooist, maar aan de linkerkant zou er (een kleine) kans zijn op roggen. Schoonpaps wilde rechts, ik had al vier duiken rond het rif gedaan en wilde links

Duikshopmeneer stelde een compromis voor: 'Als je naar rechts gaat tot aan de enorm grote, niet te missen koraalpijp en dan omdraait, dan heb je nog tijd om links te kijken of je roggen ziet.'
Dat dus maar gedaan. Helaas geen roggen gezien, maar wel weer enorm genoten van alleen al het feit dat je lekker onder water dobbert en daar kan ademen

Schoonpaps spot altijd onopvallende dingen, dus ik heb mijn eerste schorpioenvis gezien. Daarnaast nog een sand diver die op een steen lag te chillen en een vage vis met een rode buik en vlekken die later 'gewoon' een papegaaivis in initiële fase bleek te zijn. Klaren ging trouwens als de brandweer, dus blijkbaar hadden mijn buizen van Eustachius gewoon even een wake-up schop nodig

Daarmee qua duiken de vakantie afgesloten, maar het smaakte zeker naar meer

Als F&V mod doe ik natuurlijk wat dingetjes met fotografie. Dus ik vond het wel enorm jammer dat ik geen camera met onderwaterhuis mee had. Daar ben ik nu natuurlijk al voorzichtig naar aan het kijken, maar die prijzen zijn ook niet mals
Dan nog een vraag. Ik heb een tweedehands Mares X-Vision, en wil daar graag glazen op sterkte in zetten. Nu levert Mares die gewoon zelf, maar de lenzen tussen de X-Vision, X-Vision Liquidskin en de 'oude' (ik geloof pre-2004) X-Vision zijn blijkbaar niet uitwisselbaar. Qua kleurstelling (zwart met limegroen) en gebrek aan 'Liquidskin'-vermelding weet ik vrij zeker dat het een 'gewone' X-Vision is. Maar ik kan nergens het verschil tussen de oude en nieuwe versie vinden. Nu geloof ik niet helemaal dat ik een bril van meer dan 16 jaar oud heb, maar ik zou het toch graag even willen controleren. Iemand enig idee?