Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

ShadowBumble schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Geen idee, is dat zo ? Ikzelf zit niet echt bij een vereniging dus kan er weinig over mee praten.

[...]

Haha hier ook hoor, gewoon een eigen set is uiteindelijk wel het meest fijne, mijn aller eerst aankoop was een duikcomputer (Masker kocht ik al voor mijn OWD) en vinnen direct na mijn OWD. Die vond ik dusdanig belangrijk. Tussen OWD en AOWD is alles maar aangeschaft was toch fijner en zat beter ( met huurspul is het meestal "net niet" of te klein of te groot of whatever.
Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. Sinds dit jaar als laatste een eigen fles en vest (dat is anderhalf jaar na het behalen van mij OWD).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:22
Omdat ik een grote mond had even een korte poll of er voldoende belangstellig is voor een GoT duikdag.

Kan je niet op een van de voorgestelde dagen? Dan hoef je de poll niet in te vullen!
Over een week maak ik de stand op en prik ik de definitieve datum en locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:46
dixet schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:37:
Omdat ik een grote mond had even een korte poll of er voldoende belangstellig is voor een GoT duikdag.

Kan je niet op een van de voorgestelde dagen? Dan hoef je de poll niet in te vullen!
Ingevuld :) Is er bij Grevelingen ergens in de buurt een mogelijkheid om materiaal te huren? Bij Vinkeveen zo te zien wel, right? :P
* Wormaap heeft verder geen voorkeur. Ik heb het toch allemaal nog niet gezien :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Wormaap schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:45:
[...]
Is er bij Grevelingen ergens in de buurt een mogelijkheid om materiaal te huren?
Bij Duikcentrum de Grevelingen.

Overigens denk ik dat het handiger is om bij je in de buurt te huren. Dan kan je makkelijk vooraf alles even passen en de juiste spullen meenemen. Hoewel bij de stek huren wel minder sleepwerk is :)

opties voor "geen voorkeur" heb ik toegevoegd!

[ Voor 12% gewijzigd door dixet op 17-08-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:56
Ik heb hem ook ingevuld! Heb mijn PADI OWD, maar nog geen ervaring in Nederland. Thuis heb ik qua spullen alleen masker en duikcomputer, dus de rest wil ik (bij voorkeur) op locatie huren. Hopelijk gaat het door!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topper !! Ik heb hem ingevuld paar opmerkingen ( aangezien er geen opmerkingen veld is :+)

- Ik heb alles zelf (tenzij we meerdere duiken op een dag doen, dan moet ik nog een additionele fles regelen of er moet een vulstation binnen loop afstand zijn)
- Vinkeveen ben ik kind aan huis, zeeland nog nooit gedoken, geen voorkeur voor waar maar kan mij voorstellen dat het misschien handig is om mensen die bekend zijn met de stekken als buddy te hebben voor de verdeling.
- Zaterdag 5 September is overigens een dingetje voor mij maar Vrij/Zo geen probleem maar ja die optie was er ook niet dus bij deze geen voorkeur maar wel de opmerking, bij voldoende animo zou ik zeker aanraden om Vrijdag te gaan ivm drukte etc.

Als je er een BBQ/snack meet of iets dergelijks achteraan gooit laat dan het even weten denk dat we met de aanwezigen prima wat kunnen regelen maar vooraf aangeven vind ik persoonlijk lastig :)

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowBumble op 17-08-2020 13:35 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:28:
Als je er een BBQ/snack meet of iets dergelijks achteraan gooit laat dan het even weten denk dat we met de aanwezigen prima wat kunnen regelen maar vooraf aangeven vind ik persoonlijk lastig :)
Ohja, hier zeker mee eens. Ik wilde niet meteen invullen dat ik vleeschmeister ben ofzo. Maar als het plan is om samen wat qua eten te doen, dan neem ik natuurlijk met liefde wat mee :P Wat dat betreft sowieso even kijken wat handig is qua coronagedoe natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ingevuld, maar zaterdag in de ochtend/begin middag kan ook.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ShadowBumble schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Haha hier ook hoor, gewoon een eigen set is uiteindelijk wel het meest fijne, mijn aller eerst aankoop was een duikcomputer (…)
Hier ook, direct na OW. Je wil toch ook wel je duiken vastleggen :9 Ben je nou Tweaker of niet :+ Grafiekjes maken met SubSurface :9~

Ennuh, ik haak wel aan met de GoT DuikDag als 'ie op Bonaire gehouden wordt :+

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 17-08-2020 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Osiris schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

Hier ook, direct na OW. Je wil toch ook wel je duiken vastleggen :9 Ben je nou Tweaker of niet :+ Grafiekjes maken met SubSurface :9~
Daar heb ik een heel mooi papieren variant voor... }) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:26:
[...]

Daar heb ik een heel mooi papieren variant voor... }) O-)
En je nultijden met tabellen berekenen zeker.. Zonde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Osiris schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:11:
[...]

En je nultijden met tabellen berekenen zeker.. Zonde ;)
Ja, maar na twee duiken wist ik ook wel dat mijn lucht altijd de beperking was. Maar inderdaad zo heb ik het 30 duiken inclusief de opleiding gedaan.
Inmiddels heb ik ook gewoon een duik computer, maar of ik daardoor veiliger duik...

In ieder geval niet minder veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:01:
[...]

Ja, maar na twee duiken wist ik ook wel dat mijn lucht altijd de beperking was. Maar inderdaad zo heb ik het 30 duiken inclusief de opleiding gedaan.
Inmiddels (als laatste van alle uitrusting, want zonder moet je gewoon kunnen duiken) heb ik ook gewoon een duik computer, maar of ik daardoor veiliger duik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
Ik woon zelf in Rotterdam, maar loop nog met mijn knie. De eerste keer aan het water met eigen gear schoot die weg. Op dit moment wordt duiken door de fysio nog verboden, maar vrijdag hebben we weer een test :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:01:
[...]

Inmiddels heb ik ook gewoon een duik computer, maar of ik daardoor veiliger duik...

Als ik de tabellen zo even bekijk worden vervolgduiken wel erg kort zonder computer. Een duik van 50 minuten naar 18m, dan een uurtje lunchen en weer het water in betekent dat je bottom times toch wel héél kort worden als je nog voorbij 12m wil. Gezien je natuurlijk niet je hele duik op je maximale diepte zit gaat een computer je daar toch wel heel wat extra duiktijd opleveren. De cursusdag waarop ik twee duiken heb gedaan (hoezee voor een kofferbak vol flessen :+) had met de tabellen in ieder geval niet gepast, terwijl ik op basis van de computer nog een paar keer had kunnen gaan :P
Of zijn dat limieten waar je gewoon niet tegenaan loopt in kouder water omdat je sowieso minder lang onder blijft?

Helemaal eens trouwens dat je zonder computer ook veilig moet kunnen duiken. Het beperkt alleen nogal voor de mooiweerduiker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Limieten kan je ook in koud water net zo goed tegenaan lopen, 't is maar net hoe warm je je aankleedt en hoeveel lucht je meeneemt :P Ben op de Noordzee op 30 meter diep geweest, was blij met een droogpak :')

In Nederland zijn er in ieder geval weinig plekken waar je heen gaat om lekker op diepte mooie dingen te zoeken. Er is vaak weinig te zien onder de 10-15 meter qua leven, dus vaak is het heel erg plannen naar wat je wilt doen op diepte. Gaat het bijvoorbeeld om een wrak dan is het ASAP naar beneden, rondkijken tot de nultijd op is, en snel weer warmte opzoeken en dan de veiligheidsstops maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
ik wou net zeggen: 60-70 minuten op 20 meter in 30C is leuk en prima te doen, en dat 3-4x per dag is geen probleem toch? Tuurlijk helpt nitrox wel tegen de stikstof narcose ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fl4pp13 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:16:
Limieten kan je ook in koud water net zo goed tegenaan lopen, 't is maar net hoe warm je je aankleedt en hoeveel lucht je meeneemt :P Ben op de Noordzee op 30 meter diep geweest, was blij met een droogpak :')

In Nederland zijn er in ieder geval weinig plekken waar je heen gaat om lekker op diepte mooie dingen te zoeken. Er is vaak weinig te zien onder de 10-15 meter qua leven, dus vaak is het heel erg plannen naar wat je wilt doen op diepte. Gaat het bijvoorbeeld om een wrak dan is het ASAP naar beneden, rondkijken tot de nultijd op is, en snel weer warmte opzoeken en dan de veiligheidsstops maken.
Als er inderdaad overwegend niet héél veel te doen is op diepte, dan is het inderdaad logisch dat je niks mist als je met tabellen i.p.v. een computer duikt. Het was vooral dat dat tegenover mijn 28-graden Caribische duikjes nogal een gat geeft :P

Zoals het er nu uitziet wordt de GoT duikdag mijn eerste keer duiken in NL, dus ik heb sowieso geen idee wat dat inhoudt qua tijden en dieptes enzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Als er inderdaad overwegend niet héél veel te doen is op diepte, dan is het inderdaad logisch dat je niks mist als je met tabellen i.p.v. een computer duikt. Het was vooral dat dat tegenover mijn 28-graden Caribische duikjes nogal een gat geeft :P

Zoals het er nu uitziet wordt de GoT duikdag mijn eerste keer duiken in NL, dus ik heb sowieso geen idee wat dat inhoudt qua tijden en dieptes enzo :+
Mja, hangt er vanaf... Die duik in de Noordzee was op een wrak uit de eerste wereldoorlog (de HMS Cressy) waarvan het ondiepste stuk rond de 30 meter ligt, daar had ik echt wel meer nultijd willen hebben dan ~15-20 minuten. ;) Computer geeft uberhaupt ook meer nuttige dingen door dan je nultijd, ook limieten als je met Nitrox duikt bijvoorbeeld, of timers als je moet keren etc.

Als het om de duikstekken voor de GoT duikdag gaat zit je eigenlijk best snor bij ondieper dan 12 meter.
Vinkeveen wordt erg snel koud daaronder, dus al het leven zit niet veel dieper. Zoetwater heeft bovendien snel last van thermoclines, momenteel is het water tot 10 meter een graad of 20, daaronder wordt het al snel 12-13 :') Wel veel leuke man-made objecten die er liggen.

Den Osse is wel een heel leuke, bij de Nieuwe Kerkweg heeft men tussen de 6 en 10 meter vroegah een stel 'reefballs' in het water gegooid waarop wildleven kan neerstrijken, qua oppervlak is het maar een heel klein gebied maar je duikt er zo een uur vol. :)

Ik zal even kijken of 5/6/7 september vrij houden lukt, duikjes maken is leuk en ken beide stekken wel aardig. Als het Vinkeveen is duik ik gemakkelijk mee, Den Osse is wat verder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fl4pp13 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Mja, hangt er vanaf... Die duik in de Noordzee was op een wrak uit de eerste wereldoorlog (de HMS Cressy) waarvan het ondiepste stuk rond de 30 meter ligt, daar had ik echt wel meer nultijd willen hebben dan ~15-20 minuten. ;) Computer geeft uberhaupt ook meer nuttige dingen door dan je nultijd, ook limieten als je met Nitrox duikt bijvoorbeeld, of timers als je moet keren etc.
Natuurlijk geeft een computer meer dan je nultijd. Dat was alleen vooral het deel waar ik op reageerde. @T.Kreeftmeijer gaf aan dat zijn duiken toch altijd beperkt worden door lucht en hij het daarom prima vond om een heel aantal duikjes met alleen tabellen te doen, dus ik was benieuwd hoe dat dan zit met herhaald duiken, gezien je nultijd dan toch vrij snel (en terecht, begrijp me niet verkeerd :P) heel kort wordt. Maar als je vanwege kou of gebrek aan leuks toch (bijvoorbeeld) niet dieper wil dan 12m, dan kun je natuurlijk fles na fles leegtrekken, ook zonder computer :) Ik probeer(de) vooral te begrijpen waarom @T.Kreeftmeijer het geen probleem vond om zo lang zonder computer te duiken :)

Zelf heb ik juist meteen een computer aangeschaft. Vooral omdat ik't handig vind om m'n info gewoon aan mijn pols te hebben en het één van de dingen is die ik in mijn enthousiasme kan kopen die eigenlijk niet tegen kunnen vallen :+ En de huurprijzen voor een computer staan vaak in geen verhouding met de huur van de rest van't materiaal. Op Curaçao kon ik voor 32 dollar een hele dag een volledige set huren, maar voor een computer (gewoon een Zoop) kwam er dan nog eens 13$ bij 8)7

Wrakken lijken me trouwens wel één van de gavere dingen om te doen. Ik ben ook met het idee aan het spelen om AOWD/Advanced Adventurer over te slaan en gewoon Deep Diving, Nitrox en Wreck Diving specialties te gaan halen. Volgens mij heb ik daar meer aan dan 'gewoon' AOWD.
Maar sowieso ook eerst eens kijken wat het gangbare pad is bij de vereniging waar ik naartoe ga. Want ik kan natuurlijk veel willen, als zij het niet aanbieden en het wel leuk is, dan is het natuurlijk zinniger om in hun gebeuren mee te gaan :)

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 18-08-2020 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Fl4pp13 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:23:
Juist bij zo'n duik op de noordzee is er niet zo'n verschil tussen duikcomputer en tabellen. Je duikt hier volgens de tabel: recht naar beneden tot 30 meter. Hele duik blijf je op die diepte en daarna weer recht omhoog.
Een computer maakt vooral veel verschil bij multilevel duiken, omdat een tabel alleen uitgaat van de maximale diepte (hoewel je ook multilevel tabellen hebt)
Als het om de duikstekken voor de GoT duikdag gaat zit je eigenlijk best snor bij ondieper dan 12 meter.
Vinkeveen wordt erg snel koud daaronder, dus al het leven zit niet veel dieper. Zoetwater heeft bovendien snel last van thermoclines, momenteel is het water tot 10 meter een graad of 20, daaronder wordt het al snel 12-13 :') Wel veel leuke man-made objecten die er liggen.

Den Osse is wel een heel leuke, bij de Nieuwe Kerkweg heeft men tussen de 6 en 10 meter vroegah een stel 'reefballs' in het water gegooid waarop wildleven kan neerstrijken, qua oppervlak is het maar een heel klein gebied maar je duikt er zo een uur vol.
Het gaat tot nu toe gelijk op met de voorkeuren tussen Den Osse en Vinkeveen. Voor een eerste duikje in NL van @Wormaap is Den Osse waarschijnlijk leuker, want meer leven. En geen thermocline :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Bockelaar schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:33:
Tuurlijk helpt nitrox wel tegen de stikstof narcose ;)
Ik zou zeggen: tijd om de cursus opnieuw te doen. Sorry, maar dit is flagrant foutief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 10:10
Leuk! Duikers op Tweakers :)

Onder voorbehoud lijkt het me ook leuk om mee te gaan (/me AOW met 38 duiken (~25 in de Oosterschelde). Afgelopen weekend toevallig in Den Osse geweest met de duikclub, maar had wat problemen met m'n oren. Eerst even wat rust geven voor ik weer een nieuw duikje maak :)

Den Osse is een 'makkelijke' plek, geen stroming, direct van de kant en alle faciliteiten zijn daar (kleedkamers, vulstation (alleen 'lucht' en werkt op munten), lunchcafé). Het is in het weekend daar echt heel erg druk; dus ofwel heel vroeg afspreken, of later, anders ben je je voorgangers' stof aan het bekijken. Maximale diepte waarop daar nog iets te zien is ligt rond de 12-15 meter. Daaronder is het alleen maar zwart zand. Enigszins ervaren duikers zonder locatiekennis kunnen daar overigens prima uit de voeten hoor.

Wellicht nog een suggestie voor een plek in de Oosterschelde; Bergse Diepsluis. Ook daar heb je beperkt last van stroming, maar nog wel verschillende leuke stukjes te kijken. Is in ieder geval iets 'rustiger' dan den Osse, hoewel behalve een Dixie, geen faciliteiten ;) .

Over diepe plekjes in NL; in de Oosterschelde zijn ook nog wel diverse locaties te vinden waar je een relatief diepe duik kunt maken en nog wat 'ziet', oa bij Wemeldinge (de Tetjes).

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:38:
[...]

Natuurlijk geeft een computer meer dan je nultijd. Dat was alleen vooral het deel waar ik op reageerde. @T.Kreeftmeijer gaf aan dat zijn duiken toch altijd beperkt worden door lucht en hij het daarom prima vond om een heel aantal duikjes met alleen tabellen te doen, dus ik was benieuwd hoe dat dan zit met herhaald duiken, gezien je nultijd dan toch vrij snel (en terecht, begrijp me niet verkeerd :P) heel kort wordt. Maar als je vanwege kou of gebrek aan leuks toch (bijvoorbeeld) niet dieper wil dan 12m, dan kun je natuurlijk fles na fles leegtrekken, ook zonder computer :) Ik probeer(de) vooral te begrijpen waarom @T.Kreeftmeijer het geen probleem vond om zo lang zonder computer te duiken :)
Ah check, begrijpend lezen is moeilijk vandaag :)
Wrakken lijken me trouwens wel één van de gavere dingen om te doen. Ik ben ook met het idee aan het spelen om AOWD/Advanced Adventurer over te slaan en gewoon Deep Diving, Nitrox en Wreck Diving specialties te gaan halen. Volgens mij heb ik daar meer aan dan 'gewoon' AOWD.
Maar sowieso ook eerst eens kijken wat het gangbare pad is bij de vereniging waar ik naartoe ga. Want ik kan natuurlijk veel willen, als zij het niet aanbieden en het wel leuk is, dan is het natuurlijk zinniger om in hun gebeuren mee te gaan :)
AOWD is op zich ook wel een leuke hoor, als je een goeie instructeur of vereniging hebt leer je hopelijk meer dan alleen maar de beperkte materie van die vijf duiken, zoals tips en trucs voor navigatie. :) Plus, voor Deep diving heb je bij PADI in ieder geval je advanced brevet nodig, bij andere organisaties zou het anders kunnen zijn maar dat kan je inderdaad navragen. Je zou wel kunnen overwegen om in die context een en ander met elkaar te combineren, vaak zijn de duiken die je voor AOWD maakt equivalent aan de eerste duiken die je binnen bepaalde specialties maakt, wat je dus een duik in de specialty scheelt. Of andersom ook werkt (dus, doe vijf specialties en je krijgt AOWD erbij) weet ik niet zeker.
Het gaat tot nu toe gelijk op met de voorkeuren tussen Den Osse en Vinkeveen. Voor een eerste duikje in NL van @Wormaap is Den Osse waarschijnlijk leuker, want meer leven. En geen thermocline :o
Zeker waar!

[ Voor 6% gewijzigd door Fl4pp13 op 18-08-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fl4pp13 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:13:
[...]

AOWD is op zich ook wel een leuke hoor, als je een goeie instructeur of vereniging hebt leer je hopelijk meer dan alleen maar de beperkte materie van die vijf duiken, zoals tips en trucs voor navigatie. :) Plus, voor Deep diving heb je bij PADI in ieder geval je advanced brevet nodig, bij andere organisaties zou het anders kunnen zijn maar dat kan je inderdaad navragen. Je zou wel kunnen overwegen om in die context een en ander met elkaar te combineren, vaak zijn de duiken die je voor AOWD maakt equivalent aan de eerste duiken die je binnen bepaalde specialties maakt, wat je dus een duik in de specialty scheelt. Of andersom ook werkt (dus, doe vijf specialties en je krijgt AOWD erbij) weet ik niet zeker.
Bij SSI is Advanced Adventurer volgens mij nergens een toegangseis voor. Voor Deep Diving in ieder geval sowieso niet. Een ander verschil is dat Deep en Navigation bij SSI niet verplicht zijn voor AA, en je dus volledig vrije keuze hebt voor je vijf duiken.
Mijn instructeur op Curaçao adviseerde toen ik ernaar vroeg om het wel te doen. Niet zo zeer vanwege de materie van die vijf duiken, maar meer als een manier om wat dingen uit te proberen die je misschien anders niet zou doen. Een bevriend duikinstructeur hier in NL riep dan weer meteen dat je er qua opleiding veel meer aan hebt om losse specialisaties te halen.
Voordeel is natuurlijk dat't ook gewoon naast elkaar kan. Als de vereniging een vast traject heeft, dan kan ik altijd op vakantie nog specialties ernaast halen :)

Sowieso wel weer irritant dat de benamingen tussen SSI en PADI nét genoeg verschillen om verwarrend te zijn. PADI AOWD is vergelijkbaar met SSI Advanced Adventurer. Maar SSI heeft ook een AOWD-niveau. Alleen is dat weer een 'achievement' die je haalt als je 24 geverifiëerde duiken en vier specialties hebt gedaan :P

[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 18-08-2020 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik reageer even in het algemeen waarom ik vind dat je in Nederlands zoetwater niet direct na je eerste opleiding een duik computer nodig hebt. Uiteraard is het mijn eigen mening en situatie en tegenwoordig heb ik ook gewoon een computer met alle voordelen van dien. Veel is al genoemd.
  • Tot dit jaar heb ik gedoken met de gratis te lenen 10 liter flessen (ja gewoon 200 bar) van de club. Ga je naar 15 meter, dan kan je 76 minuten onder blijven. Veel succes met de10 liter fles als onervaren persoon dat vol te houden.
  • Op 15 meter is het relatief koud, 15 graden ofzo is niet zo gek. Als beginnend duiker heb je een dubbel 7 natpak. Ik hield dat niet super lang vol. Na een kwartier maximaal vond ik het wel weer mooi geweest en dan ga je naar warmere dieptes.
  • Op 15 of 20 meter is simpelweg weinig te zien, dus je moet gericht ergens heen gaan.
  • Ik heb zelf geen herhalingsduiken gemaakt tijdens de opleiding en de duiken erna, mijn broertje wel en dan kom je dus weer tegen de eerdere dingen aan.
  • Voor de tijd voldoet een gewoon waterdicht horloge en de rest zit op je 3 delig console (of los).
Wanneer je verder gaat en naar 30 meter gaat, met een droogpak gaat duiken, meerdere duiken achter elkaar naar de diepte (<10 meter) maakt, grotere flessen (in mijn geval) gebruikt wordt een computer meer onderdeel van je uitrusting. Tot die tijd heb je in mijn ogen nog geen direct duik gerelateerd voordeel.

Nu ik een 12 liter fles heb, is het in de praktijk mogelijk geworden om de nultijden uit de tabel te bereiken. Bijvoorbeeld 5 minuten op 20 meter en dan nog 60 minuten op 6/9 meter. Volgens de tabel een probleem, maar in de praktijk kan dat natuurlijk prima.

Uiteraard, uitzonderingen zijn mogelijk, les hangt af van je situatie en misschien het belangrijkste: financiële ruimte.

Ik ben net 18 en dan heb je niet zoveel geld over en ben heb de keuze gemaakt eerst andere zaken te regelen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 18-08-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Osiris schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:41:
[...]

Ik zou zeggen: tijd om de cursus opnieuw te doen. Sorry, maar dit is flagrant foutief.
oke oke oke, ik bedoel de roes 's avonds na 2-3 lucht herhalingsduiken. Daar heb ik met nitrox echt een stuk minder last van... nee dat is geen narcose ;)

overigens is de kans dat stikstofnarcose optreedt met nitrox vermoedelijk kleiner maar nog niet aangetoond. Men (en ik dus ook) volet zich echt een stuk fitter na het duiken, zeker in de herhalingsduiken.

zo beter? >:)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Bockelaar Mijns inziens niet. Stikstofnarcose is een stomme, stomme naam. De betere term is "gasnarcose", aangezien zuurstof óók gasnarcose kan veroorzaken. Nitrox doet niets tegen gasnarcose. Alleen edelgassen als helium en argonneon (blijkbaar hebben argon, krypton en xenon nóg grotere potenties, even niet goed gekeken :+). Sterker nog, volgens een tabel met bronnen erbij heeft zuurstof een grotere potentie voor gasnarcose dan stikstof! Mocht je dat willen, dan kan ik het boek "Bennett and Elliott's physiology and medicine of diving" wel in de universiteitsbieb van de RUG opzoeken gok ik zo :+ Al ben ik geen student aan de RUG, maar UMCG-medewerker.. Hmm.. Geen idee, misschien moet ik 'em dan stelen :+

Dat je je wat fitter voelt na duiken met Nitrox herken ik wel, maar ik zou daarbij geen relatie leggen met gasnarcose persoonlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 18-08-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
@Bockelaar gasnarcose treedt alleen op diepte (of beter gezegd, bij boven-atmosferische druk) op en verdwijnt weer zodra je ondieper duikt. Vermoeidheid na duiken heeft heel andere oorzaken. In Nederland is kou een van de belangrijkste bijdragers aan vermoeidheid.

Het duiken met Nitrox heeft geen aantoonbare relatie met vermoeidheid na de duik, ondanks dat veel duikers het wel zo ervaren.

De enige reden om met nitrox te duiken is het beperken van de stikstofopbouw in de weefsels, waarmee bij het zelfde duikprofiel de kans op decompressie-aandoeningen verkleind wordt - of je de duiktijd kan verlengen of de oppervlakte-interval verkorten.

Zoals @Osiris al heel netjes met bronnen aangeeft veranderd de samenstelling van je gasmengsel niets aan de narcotische eigenschappen of vergroot die zelfs, behalve als je gassen toevoegt met een lagere narcotische werking.

Als nitrox jou wel het gevoel geeft minder duf te zijn na een duik is er natuurlijk niets mis met het blijven gebruiken. Ik ken genoeg mensen die zonder nitrox na een dag in Zeeland op de terugweg bij Rotterdam in slaap vallen en beweren met nitrox de thuisreis prima vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
@dixet: Is de poll al duidelijk genoeg voor een datum? Dan kan ik alvast zorgen dat ik die dag vrij houd :)

Mijn basisuitrusting voor (hoofdzakelijk) bij de vereniging is ondertussen binnen *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x44UgXUOAxnKNdR_8rX5PcTVJiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2Pg8iL9NHvf4bRdS7iP1Rzz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd hoe deze vinnen gaan bevallen. Ze waren niet duur, en zijn een stuk flexibeler dan wat ik hoofdzakelijk heb gebruikt op vakantie. Daar heb ik voor het snorkelen vinnen geleend van m'n schoonouders, en die waren behoorlijk stijf. De leenvinnen tijdens de cursus waren ook hard, maar tijdens m'n niet-cursusduik had ik soepele huurvinnen. Dat vond ik eigenlijk wel prettig, maar ik heb dan ook nergens met noemenswaardige stroming gedoken daar :P
De snorkel is tijdens het snorkelen erg fijn, maar ik denk dat ik er nog een bij ga halen die ik kan opvouwen en wegstoppen tijdens het duiken.
Computer is natuurlijk niet zo relevant in het zwembad, maar stond leuk erbij op de foto.
En m'n mesh bag is te klein voor mijn vinnen, daar had ik even de omschrijving beter van moeten lezen :')

Nog een kleine vraag over het eitje: deze heeft maar een halve slag nodig om open te gaan. Als oud-bergbeklimmer ben ik gewend aan materiaal dat zeker een slag of 3, 4 nodig heeft voordat het open mag, dus ik word een béétje zenuwachtig van zo weinig schroefdraad. Ik heb'm in mijn opzetbadje in de achtertuin een half uur onder gehouden met toiletpapier erin, en dat bleef gewoon droog. Dus is dit gewoon gangbaar of moet ik nog ergens een nieuwe gaan halen? Het zou toch wat jammer zijn als de elektronica in mijn autosleutel na een duik ineens dood is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:08:
@dixet: Is de poll al duidelijk genoeg voor een datum? Dan kan ik alvast zorgen dat ik die dag vrij houd :)

Mijn basisuitrusting voor (hoofdzakelijk) bij de vereniging is ondertussen binnen *O*
Dat zijn echt "zwembad" vinnen, in nederland heb je "Open Heel" nodig anders kom je er niet in met je boots ( wet/droogpak) en het is echt "frisjes" om met blote voeten je vinnen in te gaan. Daarom zijn ze vaak inderdaad ook flexibeler.

Even snel een plaatje geupload zodat het wat duidelijker is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7Z2iq9JFk6-fwD-r6F6Nc5ttrM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdk15GCKuGstl87DJS1nXHiG.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 32% gewijzigd door ShadowBumble op 21-08-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Dat zijn echt "zwembad" vinnen, in nederland heb je "Open Heel" nodig anders kom je er niet in me je boots ( wet/droogpak) en het is echt "frisjes" om met blote voeten je vinnen in te gaan.
Het was gelukkig ook mijn bedoeling om zwembadvinnen te kopen. Had ik er wel even bij kunnen zetten ja :+ De vereniging waar ik naartoe ga traint wekelijks in het zwembad, vandaar :) Ik hoop dat ze het ook een beetje leuk doen bij het snorkelen, dan zijn ze leuk dubbel bruikbaar op vakantie :P
Voor de GoT-duikdag huur ik de vinnen gewoon met de rest van de uitrusting mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 21-08-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:03

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd hoe deze vinnen gaan bevallen. Ze waren niet duur, en zijn een stuk flexibeler dan wat ik hoofdzakelijk heb gebruikt op vakantie. Daar heb ik voor het snorkelen vinnen geleend van m'n schoonouders, en die waren behoorlijk stijf. De leenvinnen tijdens de cursus waren ook hard, maar tijdens m'n niet-cursusduik had ik soepele huurvinnen. Dat vond ik eigenlijk wel prettig, maar ik heb dan ook nergens met noemenswaardige stroming gedoken daar :P
De snorkel is tijdens het snorkelen erg fijn, maar ik denk dat ik er nog een bij ga halen die ik kan opvouwen en wegstoppen tijdens het duiken.
Computer is natuurlijk niet zo relevant in het zwembad, maar stond leuk erbij op de foto.
En m'n mesh bag is te klein voor mijn vinnen, daar had ik even de omschrijving beter van moeten lezen :')

Nog een kleine vraag over het eitje: deze heeft maar een halve slag nodig om open te gaan. Als oud-bergbeklimmer ben ik gewend aan materiaal dat zeker een slag of 3, 4 nodig heeft voordat het open mag, dus ik word een béétje zenuwachtig van zo weinig schroefdraad. Ik heb'm in mijn opzetbadje in de achtertuin een half uur onder gehouden met toiletpapier erin, en dat bleef gewoon droog. Dus is dit gewoon gangbaar of moet ik nog ergens een nieuwe gaan halen? Het zou toch wat jammer zijn als de elektronica in mijn autosleutel na een duik ineens dood is :+
Soepele vinnen zijn voor snorkelen.
Stugge voor duiken.

Met soepele kan je geen kracht leveren en dan kom je met je uitrusting niet door het water.

Daarnaast er zijn weinig gebruiksdoelen voor blotevoetvinnen, je kan namelijk met blote voeten nauwelijks het water in lopen ook bij bootduiken is het niks.

Ps dit staat gewoon in het NOB cursusboek en dat zal bij padi ook wel zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Soepele vinnen zijn voor snorkelen.
Stugge voor duiken.

Met soepele kan je geen kracht leveren en dan kom je met je uitrusting niet door het water.

Daarnaast er zijn weinig gebruiksdoelen voor blotevoetvinnen, je kan namelijk met blote voeten nauwelijks het water in lopen ook bij bootduiken is het niks.

Ps dit staat gewoon in het NOB cursusboek en dat zal bij padi ook wel zo zijn.
En toch zwom ik tijdens mijn cursus naast een divemaster-in-opleiding met 2000 duiken die soepele split fins gebruikte, en dan maar wat harder trapte als er stroming stond. En bij de stek waar ik materiaal gehuurd heb voor de laatste duik van de vakantie hadden ze alleen soepele blotevoetenvinnen, die ik onder de omstandigheden daar juist een stukje fijner vond dan stugge :P
E.e.a. ligt natuurlijk ook aan de plek, omstandigheden en voorkeur. Op Curaçao kun je bijvoorbeeld eigenlijk overal gewoon op blote voeten de zee in lopen, ook met het extra gewicht van je uitrusting.

Maar zoals ik hierboven al aangaf heb ik deze hoofdzakelijk voor in het zwembad gekocht. Als ze daarnaast op vakantie dienst kunnen doen bij het snorkelen ben ik allang blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Ach, als het werkt voor het beoogde doel is dat helemaal prima. :)

Enige wat ik kan aanraden is om vinslagen te oefenen met de vinnen die je in het buitenwater gaat gebruiken. Ik kan bijvoorbeeld geen fatsoenlijke kikkerslag maken met m'n blote-voeten vinnen omdat ze al verbuigen als je er tegenaan kijkt, en achteruit zwemmen zit er helemaal niet in. :P Dus tegenwoordig maar met schoentjes en steviger open-heels in het zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fl4pp13 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:50:
Ach, als het werkt voor het beoogde doel is dat helemaal prima. :)

Enige wat ik kan aanraden is om vinslagen te oefenen met de vinnen die je in het buitenwater gaat gebruiken. Ik kan bijvoorbeeld geen fatsoenlijke kikkerslag maken met m'n blote-voeten vinnen omdat ze al verbuigen als je er tegenaan kijkt, en achteruit zwemmen zit er helemaal niet in. :P Dus tegenwoordig maar met schoentjes en steviger open-heels in het zwembad.
Da's wel een goeie. Als dat hier in het zwembad mag (ze waren op de site vrij specifiek in dat je binnenwatervinnen mee moest nemen, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat dat gewoon makkelijker is in't zwembad) ga ik dat denk ik ook doen tegen de tijd dat ik schoenen en open-heels aanschaf. Nu eerst eens ontdekken wat ik zelf eigenlijk prettig vind :) En rustig de dagjes aftellen totdat't verenigingsgebeuren begint, want op dit moment kan ik alleen maar kletsen i.p.v. daadwerkelijk duiken :P

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 21-08-2020 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik ben geregeld op Curaçao geweest ik weet veel duikplekken waar je echt niet op blote voeten het water in komt.
Ik heb op Curaçao het ook wel gedaan met blote voet vinnen. Soms liep ik dan met crocs het water in deed de vinnen aan en crocs aan clip van mijn vest bevestigd en gaan.

Maar als jij het prettig vind ga je gang, maar wees je hiervan bewust dat je bijvoorbeeld in Egypte op rode zee bij veel plekken echt te weinig kracht kan leveren.

Op Curaçao is de stroming wel echt nihil. Van overal waar ik geweest ben.
Egypte Elphinstone zal je het rif niet redden of heel moeite en moet de speedboot je weer oppikken.
Zeelandbrug is vrij sterk nu ben je wel ice-man als je daar met blote voeten duikt.

[ Voor 46% gewijzigd door leonbong op 21-08-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:25:
Ik ben geregeld op Curaçao geweest ik weet veel duikplekken waar je echt niet op blote voeten het water in komt.
Ik heb op Curaçao het ook wel gedaan met blote voet vinnen. Soms liep ik dan met crocs het water in deed de vinnen aan en crocs aan clip van mijn vest bevestigd en gaan.

Maar als jij het prettig vind ga je gang, maar wees je hiervan bewust dat je bijvoorbeeld in Egypte op rode zee bij veel plekken echt te weinig kracht kan leveren.

Nu Curaçao is de stroming wel echt nihil. Van overal waar ik geweest ben.
Op de plekken waar we geweest zijn was het af en toe wel een béétje dansen om het water in te komen, maar verder wel te doen. Maar vooruit, ik zei 'overal' en dat is natuurlijk niet waar met de paar plekken waar ik geweest ben. Ik ben het ook verder niet oneens met wat je zei hoor, het stond er alleen zo absoluut-zonder-uitzonderingen. Terwijl ik juist wil gaan kijken wat bij mij past en een beetje open wil houden waar ik op uitkom.
De Rode Zee heeft geloof ik doorgaans wel wat stroming toch? Ik kan me goed voorstellen dat je daar een stuk sneller tegen de limiet van soepele vinnen aanloopt. Ik zie het ook nog wel gebeuren dat ik over een tijd een collectie heb voor verschillende omstandigheden :+
Of misschien wil ik juist alleen maar keiharde vinnen als m'n techniek wat beter wordt. Ik zie het wel de komende tijd, hopelijk krijg ik de kans om e.e.a. uit te proberen met huurmateriaal :)

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 21-08-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bloot voet vinnen snap ik, voor veel duiken.
Soepele vinnen zou ik niemand aanraden omdat het met stroming echt een probleem kan.

Je kan harde vinnen wel zachtjes trappelen.
Maar net soepele vinnen veel kracht kan gewoon niet.

Maar wie ben ik, ik duik pas 15 jaar. Dat maakt mij op mijn vereniging een jonkie.
De laatste 6 jaar duik ik alleen nog op duikreizen en paar duiken per jaar in Zeeland. De laatste jaren haal ik misschien 20 stuks per jaar.

[ Voor 60% gewijzigd door leonbong op 21-08-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:37:
Bloot voet vinnen snap ik, voor veel duiken.
Soepele vinnen zou ik niemand aanraden omdat het met stroming echt een probleem kan.

Je kan harde vinnen wel zachtjes trappelen.
Maar net soepele vinnen veel kracht kan gewoon niet.

Maar wie ben ik, ik duik pas 15 jaar. Dat maakt mij op mijn vereniging een jonkie.
De laatste 6 jaar duik ik alleen nog op duikreizen en paar duiken per jaar in Zeeland. De laatste jaren haal ik misschien 20 stuks per jaar.
De kans is vrij reëel dat ik uiteindelijk ook gewoon op harde uit ga komen hoor :) De enige reden dat ik soepel in ieder geval als optie openhoud is omdat ik dat ontzettend ontspannen vond tijdens mijn 'ommetje langs het rif' de dag na de cursus. Maar hey, ik heb nog 0 duiken in water waar ik daadwerkelijk kracht nodig heb gehad. Ja één tijdens de cursus met een beetje stroming, maar ik maak me geen illusies dat dat een beeld geeft van hoe het kan zijn :+

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 21-08-2020 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik bedoel met harde vinnen echt geen scubapro jetvin plank.

Gewoon een normale niet al te soepele fin.
Een open hiel Fin is bijna altijd goed.

Bij gesloten hiel vinnen (blote voet) heb je goede vinnen maar ook die hele soepele en dat is echt een beetje voor snorkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:51:

Gewoon een normale niet al te soepele fin.
Een open hiel Fin is bijna altijd goed.

Bij gesloten hiel vinnen (blote voet) heb je goede vinnen maar ook die hele soepele en dat is echt een beetje voor snorkelen.
Ahja, er is natuurlijk een hoop tussen plank en boterhamzakje :P Bij de cursus had ik (geen idee meer van merk/type) voor mijn gevoel wel echt planken aan m'n voeten. Zelfs bij gewoon een beetje dobberen aan de oppervlakte trokken die aan mijn voeten/enkels. Kon er wel hard mee, dat dan weer wel :+
En een deel is gegarandeerd ook gewoon techniek en gewenning. Volgens mij is soepel ook gewoon wat vriendelijker als je een beetje spartelt, en vond ik ze daarom fijn :+

Volgens mij verwacht iedereen straks bij de GoT-duikdag dat ik als een rampzalig stuk onderwaterspeelgoed door de plas spartel na mijn geklets hier }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ach, hoe meer je trappelt met je keke soepele zwembadvinnetjes, hoe sneller je weer boven bent en het weer lekker rustig is bij het rondje om het rif :P :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Wormaap schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

En toch zwom ik tijdens mijn cursus naast een divemaster-in-opleiding met 2000 duiken die soepele split fins gebruikte, en dan maar wat harder trapte als er stroming stond. En bij de stek waar ik materiaal gehuurd heb voor de laatste duik van de vakantie hadden ze alleen soepele blotevoetenvinnen, die ik onder de omstandigheden daar juist een stukje fijner vond dan stugge :P
E.e.a. ligt natuurlijk ook aan de plek, omstandigheden en voorkeur. Op Curaçao kun je bijvoorbeeld eigenlijk overal gewoon op blote voeten de zee in lopen, ook met het extra gewicht van je uitrusting.

Maar zoals ik hierboven al aangaf heb ik deze hoofdzakelijk voor in het zwembad gekocht. Als ze daarnaast op vakantie dienst kunnen doen bij het snorkelen ben ik allang blij :)
Ik duik elk jaar op Curaçao, want familie, en ben een aantal jaar geleden overgegaan op duikschoenen+open heel vinnen. Het is de beste beslissing van m'n duikleven geweest. Dat geklauter over de stenen met 30kg extra totdat je kan dobberen is echt vervelend. Nu trek ik schoenen aan, loop soepel het water in met vinnen onder m'n arm, even dobberen en vinnen eromheen en gaan.

Bij duiken vanaf een boot maakt het allemaal niet zoveel uit, maar voor shore-diven zijn schoenen echt ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Michielgb schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Ik duik elk jaar op Curaçao, want familie, en ben een aantal jaar geleden overgegaan op duikschoenen+open heel vinnen. Het is de beste beslissing van m'n duikleven geweest. Dat geklauter over de stenen met 30kg extra totdat je kan dobberen is echt vervelend. Nu trek ik schoenen aan, loop soepel het water in met vinnen onder m'n arm, even dobberen en vinnen eromheen en gaan.

Bij duiken vanaf een boot maakt het allemaal niet zoveel uit, maar voor shore-diven zijn schoenen echt ideaal.
Ja, tijdens de cursus had ik schoenen en open-heel vinnen. Dat was zeker prettiger/makkelijker het water inlopen. Ik denk na bovenstaande discussie dat de duikschool waarschijnlijk gewoon vinnen had die mij op dit moment niet zo liggen. Ik ben/was ook zeker niet van plan om mijn kekke soepele zwembadvinnetjes mee te gaan nemen naar allerlei woeste gebieden hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

leonbong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:51:
Bedoel je dat ScubaPro Jetvins nu planken zijn of juist niet (ik heb Apeks RK3, die gele hierboven zijn voor de verkoop) maar ik vind dat heerlijke vinnen ( jetfins ook btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat zijn keiharde planken. (Jet Fin en alle namaak)

Maximum kracht maar veel mensen vinden dat even te veel van het goede.
Ik behoorlijk wat duikers die ze weer weg hebben gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 21-08-2020 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dixet
De meeste stemmen zijn voor zaterdag de 5e, dus dat wordt hem!
De locatie maakt de meeste mensen niet uit. Ik heb zelf een voorkeur voor Zeeland, dus wat mij betreft wordt het Zeeland.
Daarnaast is de overkant van Vinkeveen Eiland 4 negatief zwemadvies, is een kwestie van tijd voor dat ook voor Eiand 4 geldt.

Ik zal zondag iedereen ff pm'en die zich heeft opgegeven voor contactdetails. Maak ik ff een whatsapp groep aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:13:
[...]

De meeste stemmen zijn voor zaterdag de 5e, dus dat wordt hem!
Dan kan ik helaas dus zeer waarschijnlijk niet aanschuiven maar ik wens iedereen enorm veel plezier ! Mocht daar toch verandering in komen stuur ik je even een DM @dixet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
ik gebruik zelf nooit meer een eitje. Het is niet de vraag of hij volloopt, maar wanneer. Ik heb een messing sleutel laten maken die ik zonder bescherming meeneem onder water. Daarmee sluit ik mijn auto af en kan ik hem na de duik weer openen. Zit geen elektronica in, dus de auto kan ik er niet mee starten. De echte sleutel laat ik in de auto liggen.
niet iedere sleutelmaker heeft messing. RVS kan ook, maar dat roest binnen een jaar weg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ligt er denk ik aan wat voor RVS toch? Veel duikmessen zijn van RVS gemaakt en in de reviews die ik heb gelezen voordat ik m'n duikmes kocht zeiden dat 't roesten reuze mee valt.

Ik vond een titanium duikmes een beetje teveel van het goeie namelijk :+ Vooral een beetje te duur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:03:
Ligt er denk ik aan wat voor RVS toch? Veel duikmessen zijn van RVS gemaakt en in de reviews die ik heb gelezen voordat ik m'n duikmes kocht zeiden dat 't roesten reuze mee valt.

Ik vond een titanium duikmes een beetje teveel van het goeie namelijk :+ Vooral een beetje te duur :P
De legeringen die een sleutelmaker heeft liggen zullen denk ik wel wat minder op absolute roestvastheid in zout water gemaakt zijn dan die van een duikmes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
dixet schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:01:
[...]

ik gebruik zelf nooit meer een eitje. Het is niet de vraag of hij volloopt, maar wanneer. Ik heb een messing sleutel laten maken die ik zonder bescherming meeneem onder water. Daarmee sluit ik mijn auto af en kan ik hem na de duik weer openen. Zit geen elektronica in, dus de auto kan ik er niet mee starten. De echte sleutel laat ik in de auto liggen.
niet iedere sleutelmaker heeft messing. RVS kan ook, maar dat roest binnen een jaar weg 8)7
Het lijkt er een beetje op dat ik er beter vanuit kan gaan dat alles dat ik meeneem gewoon nat wordt :+ Alleen weigert mijn auto pertinent alle deuren te sluiten tenzij ik'm met de afstandsbediening afsluit, dus ik ben bang dat ik er toch geloof in moet hebben zolang ik deze heb :P
En nee, met de a/b sluiten, dan via het bestuurdersportier naar buiten en dat met de sleutel afsluiten is geen oplossing ;(

In een ziplock in het eitje dan maar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

Het lijkt er een beetje op dat ik er beter vanuit kan gaan dat alles dat ik meeneem gewoon nat wordt :+ Alleen weigert mijn auto pertinent alle deuren te sluiten tenzij ik'm met de afstandsbediening afsluit, dus ik ben bang dat ik er toch geloof in moet hebben zolang ik deze heb :P
En nee, met de a/b sluiten, dan via het bestuurdersportier naar buiten en dat met de sleutel afsluiten is geen oplossing ;(

In een ziplock in het eitje dan maar :P
https://www.surffcs.eu/products/fcs-keylock

Sommige van mijn duikvrienden gebruiken zoiets ;) nummer slot met RF blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 20:24
Ik kijk al een tijdje met veel plezier mee maar dan nu eindelijk eens een reactie plaatsen :+

Ik kan helaas zelf niet mee met de tweakers duikdag dus het is niet helemaal aan mij om hier om op te reageren maar er kan natuurlijk ook een kant coördinator(vrouw, vriendin, man, vriend, broer, zus) die toevallig meegaat op de sleutels letten.

Zelf maak ik gebruik van een eitje van Mares maar ik heb al een aantal keer gehad dat het eitje vol liep tijdens het duiken. Geen ramp want het is geen elektrische sleutel maar ik zou dus niet op het eitje vertrouwen om dat soort waardevolle voorwerpen mee te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

yesjohn schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:23:
Ik kijk al een tijdje met veel plezier mee maar dan nu eindelijk eens een reactie plaatsen :+

Ik kan helaas zelf niet mee met de tweakers duikdag dus het is niet helemaal aan mij om hier om op te reageren maar er kan natuurlijk ook een kant coördinator(vrouw, vriendin, man, vriend, broer, zus) die toevallig meegaat op de sleutels letten.

Zelf maak ik gebruik van een eitje van Mares maar ik heb al een aantal keer gehad dat het eitje vol liep tijdens het duiken. Geen ramp want het is geen elektrische sleutel maar ik zou dus niet op het eitje vertrouwen om dat soort waardevolle voorwerpen mee te nemen
Als mijn vader mij wilt rijden (zie eerder bericht), dan is er gelijk een oppervlakte coördinator en sleutelbewaarder. Ik moet dat nog even overleggen thuis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik vraag me af, waar waren die vollopende eitjes van gemaakt?

Ik zie ze meestal van plastic, maar dat "werkt" natuurlijk flink onder hogere drukken. Veel meer vervormbaar dan bijv. staal.

Hebben ze geen eitjes van (dive-grade ;)) RVS?

Een andere high-tech Tweaker-oplossing zou een eitje zijn met ingebouwd CO2-patroon die altijd een interne overdruk van, nou, laten we 0,1 tot 0,5 bar ofzo t.o.v. de omgevingsdruk heeft. Via een of andere CO2-patroon-regulator :+ Knap als er dan nog wat naar binnen lekt. Althans, totdat je CO2-patroon leeg is, omdat alles naar buiten is gelekt ofzo :+

[ Voor 44% gewijzigd door Osiris op 21-08-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 20:24
Ik vraag me af, waar waren die vollopende eitjes van gemaakt?

Ik zie ze meestal van plastic, maar dat "werkt" natuurlijk flink onder hogere drukken. Veel meer vervormbaar dan bijv. staal.
Mijn eitje is idd van plastic. Ik denk alleen eerder dat het komt doordat er maar een O-ring aanwezig is. Een klein beetje zand er tussen en het loopt vol. Vooraf goed controleren helpt natuurlijk ook al een stuk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

GUE Cave 1 hier :)

Wat zou je willen weten?
Ik heb mn fundies gedaan bij Jeroen Wilms in Vinkeveen.
Beste cursus die ik ooit gedaan heb.

Ik dacht dat ik goed kon duiken... Well... ;)

(dacht ik ook toen ik aan Cave 1 begon overigens :P )

Maarehm, mocht je concrete vragen hebben: shoot.
mocht je los over fundies willen ouwehoeren kan je ook me een PBtje sturen :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

EL_Loco schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:01:

Wat zou je willen weten?

Tof! Heb je een schatting van hoeveel je ongeveer gedoken had voordat je een aan fundies begon? Ben wel eens benieuwd naar wat het instapniveau is.

Over leren gesproken, dit jaar bezig geweest met onderwaterfotografie. Moet nog een hoop gebeuren maar inmiddels begint het wel aardig te lukken, ook in Nederlands water :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0lGusi3VW8xDwEeP-1Ly7p953k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxfsyPXT5zRbBl5OwUC1xrBy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/977fyVtnlaSHZrxhSW-QRexs4ic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wANR7IZ73Qb1AZHyH81uOqu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQc-48sqsGxKrSyLDUrLv4x-oFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2sYle9qPgWbKOlaZvJZFTtm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgo0RrPIqWDFWghwWF4X7eMOPAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkH8sVyWymiZEEvWvfsoSxRA.jpg?f=fotoalbum_tile

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:01:

Wat zou je willen weten?

Ik zal je even een dm sturen, heb wel 20 vragen haha.
Fl4pp13 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Tof! Heb je een schatting van hoeveel je ongeveer gedoken had voordat je een aan fundies begon? Ben wel eens benieuwd naar wat het instapniveau
Ik begrijp en lees vaak dat “the sooner the better” het algemene advies is.

Mooie foto’s trouwens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Met de 2* opleiding in aantocht heb ik alvast een duikje gemaakt met mijn instructeur. Die kende ik natuurlijk al van de vereniging en de training in het zwembad. Duik van 82 minuten rond de 6 meter en lucht over. Dat is het probleem niet. _/-\o_

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, overwegingen en adviezen over het volgende.
Hij zei tegen mij dat ik mijn analoge console te los had hangen (in het vervolg kan ik die beter vastmaken/opbergen) en ik die ook niet gebruik omdat ik alles, lucht diepte, tijd en eventueel ook kompas op mijn computer heb. Al gebruik ik misschien liever een los kompas, maar dat is nog even wat proberen.

Hij vroeg mij waarom ik nog een driedelig console zou meenemen en of ik niet zonder kan? Dat is natuurlijk een eigen afweging. Ik vind het fijn om een analoge backup te hebben.

Maar wat is jullie overweging? Heb je naast je computer geen analoge meters? Gebruik je een polskompas of eentje aan de console, heb je nog een analoge dieptemeter of niet? En waarom? :?

Ik overweeg om up te graden naar een goede dubbelset (en dan is er veel geld mee gemoeid) en dus oriënteer ik mij op dit soort keuzes. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik heb alleen een analoge manometer, als back-up (en voor tijdens de buddy check bedenk ik me). Voor de rest alles aan m'n pols. Als m'n computer kaduuk gaat, zal ik de duik toch moeten afbreken. Dan is 0-tijd (en dus diepte) minder relevant dan de pijp uit gaan door een gebrek aan zuurstof :+

En inderdaad, zo min mogelijk los hebben hangen. Stroomlijnen helpt je voor betere SAC, minder kans op koraal beschadigen doordat je loshangende console over de grond sleept et cetera.

[ Voor 31% gewijzigd door Osiris op 29-08-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Ik ben voor optie 3 gegaan, een los kompas aan een retractor. :+ Vind dat lekkerder werken dan aan m'n pols of aan een console maar ook dat is voorkeur. Pols of bovenkant hand is w.m.b. second best.

Er is voor beide gedachtengangen wat te zeggen. Ik vind zelf een console met alleen kleine manometer erg prettig, de rest heb ik op m'n pols inderdaad. Mocht ik echt nog meer redundancy willen neem ik eerder een tweede computer mee (heb ooit van iemand een Suunto Gecko kunnen overnemen, lekker compact en niet duur). Lost het probleem op met minder bulk. Dan nog betekent een kapotte computer einde duik, uitgaande van conservatieve mindset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Is een te loshangende console niet ook op te lossen door'm in een zakje in je vest te stoppen? Moet je vest natuurlijk wel een zakje hebben natuurlijk :+ Of is dat weer zo'n 'iedereen doet het maar volgens je cursusboek mag het niet'-ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:30:
Hij vroeg mij waarom ik nog een driedelig console zou meenemen en of ik niet zonder kan? Dat is natuurlijk een eigen afweging. Ik vind het fijn om een analoge backup te hebben.

Maar wat is jullie overweging? Heb je naast je computer geen analoge meters? Gebruik je een polskompas of eentje aan de console, heb je nog een analoge dieptemeter of niet? En waarom? :?
Alles bij elkaar op de computer werkt erg fijn. Ik vind zelf wel dat je bij een defect elektronisch apparaat nog steeds veilig je duik moet kunnen beëindigen. Data betekent niet per se door duiken, maar veilig aan de kant komen.
Een analoge manometer en bij voorkeur dieptemeter horen daar mi bij.

Analoge apparaten zijn nou eenmaal een stuk minder gevoelig voor storingen dan digitale.

voordeel van kompas aan je console tov aan je pols: bij een buddy van me werkt het polskompas niet wanneer ze d'r fitbit om dezelfde pols heeft 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door dixet op 29-08-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:25
Als ik dat zo zie, is het goed zaterdag even bij de GoT duikdag te kijken wie wat heeft en waarom @T.Kreeftmeijer.
Er is in ieder geval wat te bespreken en bekijken tussen de duiken in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:37:
Moet je vest natuurlijk wel een zakje hebben natuurlijk :+
Zakjes? Wáár precies? :+

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0024/1441/1834/products/outlaw-left_1440x.jpg?v=1598034722

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MK-NL schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:11:
Als ik dat zo zie, is het goed zaterdag even bij de GoT duikdag te kijken wie wat heeft en waarom @T.Kreeftmeijer.
Er is in ieder geval wat te bespreken en bekijken tussen de duiken in..
Dat is een goed idee. *O*

Natuurlijk wordt er tijdens de opleiding ook aandacht besteed aan de uitrusting. Zeker omdat we ook diepere duiken gaan maken in Nederlands zoet water. En dat is ook de reden dat ik overweeg en mij oriënteer op een dubbele automaat. Niet specifiek voor de opleiding, maar ook daarna is het niet ondenkbaar dat ik dieper wil gaan duiken en het is gewoon het gevoel van veiligheid in kouder water. Op dit moment heb ik enkele automaat die ook niet koudwatergeschikt is, dus voor de zomer en niet te diep prima.

Het is alleen wel een flinke investering. Ze gaan daarna wel jaren mee, dus dat maakt het wat minder erg.

Maar op dit moment is het echt nog gewoon kijken wat ik wil/belangrijk vind/handig vind.

Ook de anderen natuurlijk bedankt voor de ideeën.

Over de computer en einde duik: dat hangt helemaal van je soort duik af. Maak je een wrakduik naar 30 meter en faalt de computer dan, dan kan je beter de boel afbreken en opstijgen. Doe je een simpele kantduik op 6-9 meter en ken je de omgeving goed, dan vind ik dat je best rustig terug kan gaan (niet verder) en de meter/computer van je buddy en eigen oriëntatie kan gebruiken.

Ik denk dat @dixet het wel goed samenvat. ;)

In ieder geval is zo min mogelijk los hangend het streven. Ik heb een vest met zakken, dus het opbergen van een console is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
console aan een bolsnap met een tiewrap. boltsnap aan onderste D-ring. Console bij mij is alleen analoge nanometer, en die is als hij zo vast zit af te lezen voor mij en mijn buddie. Kompas aan retractor aan d-ring links borst. Rest zit op computer, maar digitaal kompas vind ik lastig. If computer fails -> abort :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bockelaar op 30-08-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Fl4pp13 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Tof! Heb je een schatting van hoeveel je ongeveer gedoken had voordat je een aan fundies begon? Ben wel eens benieuwd naar wat het instapniveau is.
Ik had er rond de 100 op dat moment. Ik dook op dat moment al wel droog.

Instap niveau: beetje wisselend per persoon, maar de criteria:
- comfortabel onder water
- redelijk stabiel onder water
- al wat ervaring in droogpak (als je voor je TECH-rating wil gaan, REC kan ook nat en met een single-tank)

Ik zou zeggen, tenzij je een natuurtalent bent: een duik of 20 moet je wel gehad hebben.

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Weer thuis, gedoucht en wat gegeten. Het was een geslaagde GoT-duikdag :)

Om 06:30 ging mijn wekker, want ik wilde rond 9:30 mijn uitrusting gaan ophalen en vanuit Zuid-Limburg is't een kleine 2.5 uur rijden naar Den Osse.
Spullen meegekregen en op naar de Nieuwe Kerkweg, waar @dixet @T.Kreeftmeijer @Fl4pp13 en @MK-NL al stonden te wachten. Even kennisgemaakt, een korte briefing, de groep verdeeld, omkleden en het water in. Voor de eerste duik ging ik met @dixet het water in. En dat ging meteen geweldig :+ Naar beneden, even spartelen, weer naar boven omdat dat makkelijker communiceert. Want ik had een aardige kluif lood teveel. Niet echt een oplossing voor als je al in't water ligt, dus dan maar compenseren met m'n BCD. Dat kostte even om te wennen. Veel meer lucht in m'n vest betekent dat zowel stijgen als dalen vergroot worden, dus ik jojo'de wat. Daarnaast sloot m'n BCD niet lekker aan en draaide m'n fles, dus dat hielp ook niet echt. Na een tijdje aanmodderen m'n draai wat meer gevonden en toch zeker een erg leuke duik gehad. Ook meteen mijn eerste van meer dan een uur :)
Het zicht viel me eigelijk wel mee (metertje of drie), de temperatuur helemaal (in een lang 7mm pak met handschoenen had ik het eigenlijk nog wat aan de warme kant, watertemperatuur was 19 graden volgens mijn computer). En genoeg te zien, vooral als iemand die weet waar'ie moet kijken dingen aanwijst :P En als beginner die alles nog leuk vindt is't sowieso makkelijk scoren. Krabben, kreeften, een garnaal en een donderpad staan me het meest bij :)
Oh ja, en de kwalletjes :P Zó veel kwalletjes! Gelukkig geen stekende...

Na de lunch (slap auwehoeren hoort erbij :P) weer het water in, deze keer met @dixet en @Fl4pp13. Om te beginnen even de fin pivot gedaan (toch anders op schuin aflopende rotsen dan wanneer je dat op vlak wit zand doet :P) om te kijken wat handig was. En uiteindelijk die duik met 6kg lood helemaal fijn in het water gelegen. Dank voor het geduld heren :)
De tweede duik was qua zicht wat minder, maar nog steeds genoeg te zien. @Fl4pp13 vond een paar flinke krabben kreeften in de reef balls, en tegen het eind een zeedahlia. Helaas moest ik op tijd terug zijn bij het duikcentrum om mijn huurspullen weer in te leveren, dus duurde de tweede duik maar drie kwartier.

Dus 'laat @Wormaap zien dat duiken in Nederland ook gaaf is' is ruimschoots geslaagd. Maar nog belangrijker dan dat was het gewoon een erg gezellige dag :) Dank allen en hopelijk snel weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Was een leuke dag zo inderdaad, goed idee om dit een keer te organiseren :) Zeeland was een goed idee om te beginnen, vanaf hier wordt het alleen maar downhill qua stekken. >:) [/s]
De tweede duik was qua zicht wat minder, maar nog steeds genoeg te zien. fl4pp13 vond een paar flinke krabben in de reef balls, en tegen het eind een zeedahlia. Helaas moest ik op tijd terug zijn bij het duikcentrum om mijn huurspullen weer in te leveren, dus duurde de tweede duik maar drie kwartier.
Waren kreeftjes, scharen hebben ze allebei maar kreeften zijn lang ipv breed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fl4pp13 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:25:
Was een leuke dag zo inderdaad, goed idee om dit een keer te organiseren :) Zeeland was een goed idee om te beginnen, vanaf hier wordt het alleen maar downhill qua stekken. >:) [/s]

[...]

Waren kreeftjes, scharen hebben ze allebei maar kreeften zijn lang ipv breed. :P
Je zal me op mijn woord moeten geloven dat ik écht kreeften bedoelde maar krabben schreef 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Fijn dat je hebt genoten @Wormaap, nu wil je zeker nooit meer op curaçao duiken :P.
Het was erg leuk om zo'n dag met vreemden te organiseren en je te introduceren de mooie onderwaterwereld van Nederland. Aanvulling voor je logboek: zeenaald, botervisje (duik 1), noordzeekrab (duik 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
dixet schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:46:
Fijn dat je hebt genoten @Wormaap, nu wil je zeker nooit meer op curaçao duiken :P.
Het was erg leuk om zo'n dag met vreemden te organiseren en je te introduceren de mooie onderwaterwereld van Nederland. Aanvulling voor je logboek: zeenaald, botervisje (duik 1), noordzeekrab (duik 2)
Haha, ja Curaçao is nu ineens saai O-)
De zeenaald heb ik helaas gemist onder water. Of ik kan'm me in ieder geval niet meer herinneren :P Ik heb nog even foto's opgezocht, maar geen rinkelende belletjes.

Nog een algemene vraag: het water was (in ieder geval volgens mijn computer :+) zaterdag 19 graden. Is het in Nederland ooit warmer dan dat, of is dat een beetje het maximum? Ik ben een beetje aan het kijken naar een eigen pak. Ik vond het zaterdag in een lange 7mm prima uit te houden, misschien zelfs iets aan de warme kant. Dus ik overweeg te gaan kijken naar een dubbel 7mm, met het idee dat ik dan bij dit soort temperaturen prima warm blijf en nog wat rek heb als het kouder is. Maar als het midzomer nog wat warmer wordt, dan ga ik enkel 7mm misschien alsnog te warm vinden. Iemand inzichten/wijsheid? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Wormaap schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:44:
[...]
Nog een algemene vraag: het water was (in ieder geval volgens mijn computer :+) zaterdag 19 graden. Is het in Nederland ooit warmer dan dat, of is dat een beetje het maximum?
Dat is wel zo'n beetje het maximum in Zeeland. Ik heb wel eens 22 graden meegemaakt, maar reken niet op hogere temperaturen dan dat.
Zoet water is nog een heel ander verhaal: 's zomers loopt de temperatuur daar aan de oppervlakte op tot een bijna tropische 25 graden. Op drie meter heb je dan de eerste thermocline, waaronder het nog maar 22 graden is. Op 5, 8 en 10 meter zal je weer thermoclines hebben (de exacte diepte varieert nogal per plas en seizoen). Als je maar diep genoeg gaat is het in zoet water het hele jaar door 4 graden.

Ik zou met de aanschaf van een pak dus wel rekening houden dat het vanaf nu alleen kouder wordt. Je hebt de periode in het jaar gekozen waarin het water op z'n warmst is (een paar weken geleden had je nog 1 of twee graden meer kunnen hebben).

Belangrijkste aan een natpak is overigens de pasvorm, niet de dikte. Je kan nog zo'n dik pak nemen, als er ergens ruimte over is stroomt er water door waardoor je afkoelt. En als het te strak zit is er geen doorbloeding waardoor je het ook koud krijgt! Het pak dat je zaterdag aan had leek netjes overal aan te sluiten, dat is de pasvorm die je zoek!

Op duikersgids kan je trouwens mooi bij iedere stek de gelogde watertemperaturen over de tijd zien om een beeld te krijgen.

Daarom zie je veel mensen met een dubbel-7. Je lange pak draag je in de zomer en als het kouder wordt doe je de shorty er over aan.

[ Voor 11% gewijzigd door dixet op 07-09-2020 15:58 . Reden: pasvorm opmerking toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Nog een algemene vraag: het water was (in ieder geval volgens mijn computer :+) zaterdag 19 graden. Is het in Nederland ooit warmer dan dat, of is dat een beetje het maximum? Ik ben een beetje aan het kijken naar een eigen pak. Ik vond het zaterdag in een lange 7mm prima uit te houden, misschien zelfs iets aan de warme kant. Dus ik overweeg te gaan kijken naar een dubbel 7mm, met het idee dat ik dan bij dit soort temperaturen prima warm blijf en nog wat rek heb als het kouder is. Maar als het midzomer nog wat warmer wordt, dan ga ik enkel 7mm misschien alsnog te warm vinden. Iemand inzichten/wijsheid? :P
Voordat ik overstapte op een droogpak, dook ik in een 7/5mm ( Scubapro Everflex ) dus rondom de gewrichten 5 mm maar de grote oppervlaktes allemaal 7mm neopreen. Laagste temperatuur waarin ik heb gedoken met dat pak was 8 graden en na 61 minuten :+ kreeg ik pas in mijn vingers (Everflex 5mm gloves) het gevoel dat ze koudjes werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Overigens leuk om te lezen dat het afgelopen Zaterdag zo geslaagd was ! Hopen dat het de volgende keer beter schikt zodat ik mee kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Jammer dat ik dit topic al tijden gemist heb.

Ik duik eigenlijk alleen tijdens mijn vakanties, maar heb zin om het actiever op te gaan pakken in Nederland (ben wat minder gaan sporten, dus heb nu de tijd).

Volgende keer zou ik graag meewillen met een GoT duikdag!

Zijn er overigens ook freedivers in dit topic? Ik ben al een behoorlijke tijd naar aan het kijken om dit eens te gaan proberen :)

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
[...]

Haha, ja Curaçao is nu ineens saai O-)
De zeenaald heb ik helaas gemist onder water. Of ik kan'm me in ieder geval niet meer herinneren :P Ik heb nog even foto's opgezocht, maar geen rinkelende belletjes.
Op de derde foto van gisteren staat een grote zeenaald. Groot en klein gaat in dit verband over de verhouding tussen kop en snuit: de grote heeft een twee keer zo'n lange snuit als de kleine zeenaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
[...]
Dus ik overweeg te gaan kijken naar een dubbel 7mm, met het idee dat ik dan bij dit soort temperaturen prima warm blijf en nog wat rek heb als het kouder is. Maar als het midzomer nog wat warmer wordt, dan ga ik enkel 7mm misschien alsnog te warm vinden. Iemand inzichten/wijsheid? :P
Ik heb dit jaar een semi-droog scubapro nova scotia gekocht. Dubbel nat vond ik behoorlijk beperkend in de bewegingsvrijheid, en leek me niet zo handig. Echt koud heb ik er nog niet mee gedoken, de temperatuur was nog niet zo laag :+ , maar de theoretische isolatiewaarde is A, wat betekent dat je in 7 - 12 graden zou moeten kunnen duiken. Een kap zorgt er overigens in NL voor dat je je duik langer kunt volhouden, je verliest een behoorlijk deel van de warmte via je hoofd :) .

Een nadeel van semidroog is wel dat toen de buitentemperatuur 30 graden was en ik bij Den Osse de trap op moest, het pak aan de binnenkant volledig nat was, maar dan van de warmte O-) . Eenmaal in het water is het overigens goed te doen.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

MK-NL schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:42:
[...]

Op de derde foto van gisteren staat een grote zeenaald. Groot en klein gaat in dit verband over de verhouding tussen kop en snuit: de grote heeft een twee keer zo'n lange snuit als de kleine zeenaald.
Leuk, doe die foto's ook eens hier delen dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Als ik het zo allemaal lees denk ik dat ik gewoon maar eens een middag naar de winkel moet om te voelen/passen/proberen :+ Een offline vriend (ook DM/instructeur en ervaren) kwam nog met 'het is nooit te vroeg om met een droogpak te beginnen'. Dus da's al een aardige spreiding aan adviezen :P
Droogpak zie ik zelf nog niet zo zitten trouwens. Ik heb niet echt het idee dat ik dat al nodig heb, en ik wil liever eerst wat meer ervaring opdoen. Nieteens per se omdat ik denk dat't anders helemaal mis gaat (cursus is snel genoeg gedaan), maar meer omdat het een behoorlijke investering is en ik nog niet het idee heb dat ik kan inschatten wat ik dan nodig zou hebben :P

Gelukkig zit er een Sublub op 20 minuten rijden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 08-09-2020 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbierzz
Wormaap schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:04:
Als ik het zo allemaal lees denk ik dat ik gewoon maar eens een middag naar de winkel moet om te voelen/passen/proberen :+ Een offline vriend (ook DM/instructeur en ervaren) kwam nog met 'het is nooit te vroeg om met een droogpak te beginnen'. Dus da's al een aardige spreiding aan adviezen :P
Droogpak zie ik zelf nog niet zo zitten trouwens. Ik heb niet echt het idee dat ik dat al nodig heb, en ik wil liever eerst wat meer ervaring opdoen. Nieteens per se omdat ik denk dat't anders helemaal mis gaat (cursus is snel genoeg gedaan), maar meer omdat het een behoorlijke investering is en ik nog niet het idee heb dat ik kan inschatten wat ik dan nodig zou hebben :P

Gelukkig zit er een Sublub op 20 minuten rijden :)
Zoals met alles hangt het advies vooral af van wat jij denkt op enige termijn te gaan doen. Wil je het hele jaar kunnen duiken in NL, dan ben je al snel aangewezen op een droogpak; de wateren zijn in november/december/januari/februari/maart simpelweg koud. Sterk afhankelijk van jouw koudetolerantie kun je dan met een dubbelnat/semidroog niet meer duiken in NL.

Nu is het sowieso de vraag of je wilt duiken als het buiten 5 graden is, het regent, windkracht 6 op de kant staat ;). De ervaring is dan toch écht anders dan de zomermaanden O-) .

Eerlijkheidshalve; pas met enige ervaring kom je erachter wat de beperkingen van je eigen setup zijn. Tenzij je budget ongelimiteerd is, is het altijd een compromis voor hetgeen je in de mééste gevallen gebruikt.

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
robbierzz schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:14:
[...]

Zoals met alles hangt het advies vooral af van wat jij denkt op enige termijn te gaan doen. Wil je het hele jaar kunnen duiken in NL, dan ben je al snel aangewezen op een droogpak; de wateren zijn in november/december/januari/februari/maart simpelweg koud. Sterk afhankelijk van jouw koudetolerantie kun je dan met een dubbelnat/semidroog niet meer duiken in NL.

Nu is het sowieso de vraag of je wilt duiken als het buiten 5 graden is, het regent, windkracht 6 op de kant staat ;). De ervaring is dan toch écht anders dan de zomermaanden O-) .

Eerlijkheidshalve; pas met enige ervaring kom je erachter wat de beperkingen van je eigen setup zijn. Tenzij je budget ongelimiteerd is, is het altijd een compromis voor hetgeen je in de mééste gevallen gebruikt.
Met je laatste alinea sla je de spijker op z'n kop wat mij betreft. En omdat ik nog weinig ervaring heb, heb ik geen flauw idee van wat ik veel ga gebruiken, en waar ik tegen beperkingen aan ga lopen. Dan kan ik nu wel twee mille in een droogpak pompen, maar als ik dan ontdek dat ik in de winter duiken niet leuk vind en het in de zomer niet koud heb, is dat ook een beetje loos :P
Dan kan ik beter een (goed passend) natpak aanschaffen, daar een tijd in duiken en dán, met meer kennis en een beter idee van wat ik nodig heb, wellicht droog gaan. Of misschien niet, want ik heb al m'n hele leven lang best een hoge tolerantie voor kou (ook toen ik mijn biopreenlaag nog niet had :+)

Gerelateerd: ik heb ongeveer de helft van m'n duiken wat moeite gehad met een slecht-zittende BCD. Enigszins vreemd, gezien ik een vrij gemiddelde lichaamsbouw heb, maargoed. Maar ik wil dus waarschijnlijk ook op korte termijn een BCD gaan aanschaffen. Uiteraard wederom naar de winkel, passen, proberen. Maar na een paar uur internet-research neig ik naar een BP/W setup. Op 'je hebt minder zakjes' en 'je moet iets meer moeite doen om rechtop te blijven aan de oppervlakte' na lijkt dat ook als beginner eigenlijk alleen maar voordelen te hebben. Tegelijkertijd zijn jacket-style BCDs nog steeds ruimschoots het meest populair, en dat zal ook zo z'n redenen hebben.
Zijn er zwaarwegende redenen waarom BP/W niet geschikt is, of moet ik't gewoon meenemen als ik ga passen en proberen? Helemaal gezien ik toch ook wel wat tec-aspiraties heb in de toekomst klinkt't als een handig idee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MK-NL
ShadowBumble schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:57:
[...]

Leuk, doe die foto's ook eens hier delen dan ;)
Ok.. Voor iedereen die het live gemist heeft, hebben we gelukkig nog de foto's.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB4V5rHG_HiD__dabt9ZrcSzAEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UDb9SuRz4RBstOgFSHhXAkON.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHjFe9R02bpjeg-y_gNzjlFy19E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/afYWWfCOmCh3iPP6PMVCcQb6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y65mQlqqczpaQ68860GDFiQB82Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3w75hGiTTKZaiWCaowsvyFVL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xajG-B5bjt5Tq-YAQV9t5a40hE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNWLIE8elKYBTkkCTHlfw6ES.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ubzn5nuTAveGY2qfmnqCHLFiEoo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/70vYxYMxp3cKp0VIZO4MbolM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdRS4XbDbnHkmB2Pt9u_1fesQFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ayymFyYd6bRIwJ0Wv3PCxsl8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvFMKA3hOupApxylKKRwcwVabrI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1yIcvhQwpbqOt0F6f782Rwqk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmJV1qbWzKnLDk_7p4gy1sXPXyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rrg87hCby2D47lU4BtqGi0Ph.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZJJmZseaphxqGN_npPrMytqHg0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/chN7F5UVqmIJlqsKU0hJBcI3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHnYJ8rgGUhwzlQwaMqwlIM_Uwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mdb3w1NEzRSiUVKyuQjm9RpJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lVcv9UOPuVKdNsi1RdOYV_Gc0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VhKDvSlUp0kjQL97ILX9S5bD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuCZrrCpFUbQEdFySVvNumxe-Q0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X9Lu2TdORPnsE2Z7so0V8HGG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE-wF5sQrOT179gim3lFs6u1tO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WfSRkJvBlYjwCxM8pfSTe19U.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DufXK05F4LtQC9D3321UBA9m38=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xK3j9BbowftHYgcBrpklmpDe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofsi1ToSjgN1Awc9k5HJwa7kYhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qneqMfv4Hx4UeYIFmbGss0Qq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:34:
Helemaal gezien ik toch ook wel wat tec-aspiraties heb in de toekomst klinkt't als een handig idee.
Leuk! Ik heb voor begin 2021 mijzelf voorgenomen de overstap te maken richting GUE en dan ook (uiteindelijk) richting Tech1 of Cave 1 te gaan.
MK-NL schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:40:
[...]

Ok.. Voor iedereen die het live gemist heeft, hebben we gelukkig nog de foto's.. ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super leuk om te zien !

[ Voor 84% gewijzigd door ShadowBumble op 08-09-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
[...]

Maar na een paar uur internet-research neig ik naar een BP/W setup. Op 'je hebt minder zakjes' en 'je moet iets meer moeite doen om rechtop te blijven aan de oppervlakte' na lijkt dat ook als beginner eigenlijk alleen maar voordelen te hebben. Tegelijkertijd zijn jacket-style BCDs nog steeds ruimschoots het meest populair, en dat zal ook zo z'n redenen hebben.
Zijn er zwaarwegende redenen waarom BP/W niet geschikt is, of moet ik't gewoon meenemen als ik ga passen en proberen? Helemaal gezien ik toch ook wel wat tec-aspiraties heb in de toekomst klinkt't als een handig idee.
Wat mij betreft is de BP/W configuratie de verbetering van de BCD (zoals de BCD dat ooit was van de slabbetjes). Misschien is de overgang nog niet zo snel gegaan omdat een BCD makkelijker op maat te maken is en daarom nog veel bij duikscholen gebruikt wordt. Bij een webbing moet je wat meer schuiven alles goed te krijgen. Daar staat dan weer tegenover dat je een hele eenduidige manier hebt om de hoogte van de backplate te bepalen. Veel mensen kopen toch de uitrusting die ze vanuit hun opleiding gewend zijn, dus komen dan ook bij een BCD uit. Voor een eigen uitrusting zou ik voor een BP/W gaan.

Zeker als je de tec kant op wilt, zul je niet aan dubbelsets (D7/D8.5 voor de 'recreatieve' duiken, D12/D18 voor de tec duiken) gaan ontkomen. Een D7 kan nog wel op bepaalde BCDs, maar voor een D12 zit je echt aan een BP/W. In dat geval zou ik ook voor een trilaminaat droogpak met frontrits gaan. Trilaminaat zorgt dat het een droogpak is, de warmte komt van wat je er al dan niet onder aan doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@MK-NL & @Wormaap Ik heb eerst nog de tussenstap gemaakt naar een "Semi wing" of te wel een BCD met alleen "Back inflation" en dus niet om je heen, inmiddels ben ik momenteel een nieuwe set aan het samenstellen ter voorbereiding en dat wordt toch echt een D12 BP/w setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
[...]

Met je laatste alinea sla je de spijker op z'n kop wat mij betreft. En omdat ik nog weinig ervaring heb, heb ik geen flauw idee van wat ik veel ga gebruiken, en waar ik tegen beperkingen aan ga lopen. Dan kan ik nu wel twee mille in een droogpak pompen, maar als ik dan ontdek dat ik in de winter duiken niet leuk vind en het in de zomer niet koud heb, is dat ook een beetje loos :P
Dan kan ik beter een (goed passend) natpak aanschaffen, daar een tijd in duiken en dán, met meer kennis en een beter idee van wat ik nodig heb, wellicht droog gaan. Of misschien niet, want ik heb al m'n hele leven lang best een hoge tolerantie voor kou (ook toen ik mijn biopreenlaag nog niet had :+)

Gerelateerd: ik heb ongeveer de helft van m'n duiken wat moeite gehad met een slecht-zittende BCD. Enigszins vreemd, gezien ik een vrij gemiddelde lichaamsbouw heb, maargoed. Maar ik wil dus waarschijnlijk ook op korte termijn een BCD gaan aanschaffen. Uiteraard wederom naar de winkel, passen, proberen. Maar na een paar uur internet-research neig ik naar een BP/W setup. Op 'je hebt minder zakjes' en 'je moet iets meer moeite doen om rechtop te blijven aan de oppervlakte' na lijkt dat ook als beginner eigenlijk alleen maar voordelen te hebben. Tegelijkertijd zijn jacket-style BCDs nog steeds ruimschoots het meest populair, en dat zal ook zo z'n redenen hebben.
Ook voor je BCD/BP/W geldt; proberen, maar dan vooral ín het water, mét je bedachte kledij. Heb zelf de 'fout' gemaakt te gaan voor een BCD die mét een (dubbel) 7mm prima zit, maar alleen in een rashguard aan de ruime kant is en dat duikt toch minder fijn. Bedenk daar inderdaad bij, wát wil je allemaal meenemen en hoe berg ik dat op. Verder is het goed te bedenken of je de set mee wilt nemen op vakantie en hoe 'makkelijk' dit in je koffer gestopt kan worden.

Bij onze 'club' zijn er overigens maar weinig met een volledige BP/W, de meesten duiken met een BCD, een aantal met een backinflated BCD zoals een Hydros Pro (yep, ze zijn nogal Scubapro fan ;) ).

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

robbierzz schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:07:
Bij onze 'club' zijn er overigens maar weinig met een volledige BP/W, de meesten duiken met een BCD, een aantal met een backinflated BCD zoals een Hydros Pro (yep, ze zijn nogal Scubapro fan ;) ).
kuch ScubaPro Seahawk hier ;) je stapt in waar je als eerste mee in aanraking komt he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 18:38
robbierzz schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:07:
[...]

Haai :w

Hier ook één met zo'n "backinflated" Hydros Pro.
niet dat ik scubapro fan ben, maar nadat ik diverse jackets geprobeerd had was deze gewoon de fijnste uit het stel.

Bij ons in de club duikt het meeste inderdaad ook gewoon met de standaard BCD.
er zijn maar een handjevol die een wing of semiwing gebruiken (ala Hydros Pro)
(waarschijnlijk gewoon gebleven bij wat men gewend is of een kostenoverweging daar een wing vaak een stuk prijziger wordt)

@Wormaap
grootste tip is gewoon veel verschillende merken en modellen testen en liefst pas kopen na een echte duik ermee gemaakt te hebben.

wissel af en toe eens met je buddy van uitrusting, bijvoorbeeld in het begin van een duik (5 minuten tot 5 meter) om verschil te "voelen" aan al het verschillende materialen. hoe ademt een andere automaat of hoe zwemmen die gespleten vinnen eigenlijk.

Ik heb wel eens meegedaan aan een testdag van een duikwinkel om daar diverse soorten materialen uit te proberen. (zal op het moment wel even niet gebeuren ivm covid)
Als je nieuw materiaal zoekt is zo'n testdag een perfect moment om een wat uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Duidelijk, dan ga ik BP/W gewoon meenemen in de overweging. En waarschijnlijk dan die kant op, want met het beetje ervaring wat ik heb, heb ik in ieder geval al gemerkt dat ik de minimalistische jackets van de school waar ik m'n OWD heb gehaald een stuk fijner vond dan de grotere/uitgebreidere jackets van afgelopen zaterdag en bij m'n niet-trainingsduik op Curaçao. BP/W lijkt dan een volgende stap richting compacter (en meer bewegingsvrijheid), dus mijn gok is dat ik daar wel op uit zal komen.
Is een BP/W technisch gezien trouwens niet ook een BCD? Ik heb 'BCD' altijd opgevat als paraplubegrip voor 'ding met zakken lucht voor drijfvermogen'. Of is dat gewoon een 'technisch gezien heb je gelijk, maar in de volksmond wordt BCD gebruikt voor jackets'-ding?

Dus... op het 'binnenkort'-lijstje staan een pak, een BCD in enige vorm en schoenen + vinnen. En dan denk ik dat ik handschoenen ook meteen meeneem. Fles/console/automatenset vind ik op het moment wat minder belangrijk om zelf te hebben en computer, masker en snorkel heb ik al.

@AdrenalineFreak: Je kwam er tussendoor terwijl ik al zat te typen. Testen lijkt me inderdaad wel het beste. Even kijken hoe dat gaat lopen als ik bij de vereniging ga. En anders kijken of ik wat verschillend materiaal kan huren. Best tricky nog, zo'n eerste set samenstellen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK-NL
@Wormaap Dan moeten wij ook maar een keer samen in het water gaan liggen, alleen dan met elkaars set ;) Je mag dan kiezen tussen D7 of D12 als set.

BCD is officieel idd de paraplu, maar iedereen denkt bij BCD aan een jacket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Niemand hier heeft wat aan de info, maar vanavond ga ik voor het eerst naar de plaatselijke duikvereniging *O* En daar heb ik vet veel zin in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:14:
Niemand hier heeft wat aan de info, maar vanavond ga ik voor het eerst naar de plaatselijke duikvereniging *O* En daar heb ik vet veel zin in :+
Klopt we hebben er niks aan maar het is wel leuk om te melden, vind het voornamelijk leuk dat je dus ook in Nederland gaat duiken. Ik doe vaak bootduiken op de Vinkeveense plassen, super leuk om te doen. Volgende week weer !

Inmiddels de afgelopen weken veel gesproken met een GUE instructeur en wat ik zou moeten veranderen kwa gear setup dus daar ben ik nu voornamelijk mee bezig langzaam mijn "REC" setje te vervangen door een "TEC" setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:52:
[...]

Klopt we hebben er niks aan maar het is wel leuk om te melden, vind het voornamelijk leuk dat je dus ook in Nederland gaat duiken. Ik doe vaak bootduiken op de Vinkeveense plassen, super leuk om te doen. Volgende week weer !

Inmiddels de afgelopen weken veel gesproken met een GUE instructeur en wat ik zou moeten veranderen kwa gear setup dus daar ben ik nu voornamelijk mee bezig langzaam mijn "REC" setje te vervangen door een "TEC" setje.
Wat uitrusting betreft ben ik wel blij dat ik hier mee heb gelezen. Gezien ik in de toekomst ook tec-dingen wil gaan doen, ga ik gewoon lekker meteen alles GUE-proof aan proberen te schaffen. Zie ik er ook meteen superstoer uit :+
Enige waar ik een béétje mijn twijfels bij heb: zijn die canister-style lampen met een losse accu en lamp nog wel van deze tijd? Of heeft dat ook voordelen bij LED-lampen?

Trainingsavondje bij de vereniging was leuk :) I.v.m. corona wordt het waarschijnlijk nog een tijd alleen snorkeltraining, maar ook dat is nuttig :P Kwam er wel achter dat mijn conditie na ruim een half jaar thuis werken nóg slechter is dan ik had verwacht :')

En na zaterdag wil ik zeker meer in Nederland gaan duiken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:14:
In hetzelfde kader: vanavond eerste zwembadles van de 2* onderdeel nachtduiken gehad en morgen naar buiten. Ik ben heel benieuwd naar hoe dat is, dus morgen of zondag verslag hier.
Vandaag al wel geoefend en het is wel wennen met een lamp vasthouden (met het idee: loslaten is niets zien) en op kompas zwemmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Semi-serieuze vraag: is nachtduiken in NL anders dan overdag dan? :? :P
Pagina: 1 ... 7 ... 52 Laatste