Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:42

Theo

moederbord

Dartlink schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:33:
(Ik weet het, heel flauw), maar in de auto van je buddy? :+ Maar nee, ik heb eigenlijk dat scenario nog niet gehad bij mijzelf of mijn buddies. Ik neem juist de fob mee onder water in mijn droogpak.

Maar inderdaad wel goed om over na te denken!
Ik ben/was altijd die persoon die alle sleutels in de auto had omdat bij de personen en groepen met wie ik duik het sleutelprobleem steeds groter wordt. Iedereen heeft zo'n leuke volelectronische sleutel of chipkaart dat het een steeds groter probleem wordt onder duikers, en dat je met het plannen van een duik steeds harder rekening moet houden met een sleutelfiguur.
Één van de personen met wie ik vaak duik die heeft z'n auto zelfs uitgezocht op het hebben van een fysieke (ouderwetsche) sleutel :D
Vandaar ook de vraag hoe anderen dat oplossen gezien dit steeds meer een probleem is waar zowat elke natpakduiker mee te maken heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 23-05-2026 22:00 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een sleutelkluisje om aan de trekhaak (of bij gebrek daaraan ergens aan de ophanging voorwiel ofzo) te bevestigen. Afgesloten met een 4 cijferige code, eventueel nog rfid zakje er in zodat auto echt niet open gaat. Minder veilig dan sleutel mee maar zeker als het kluisje uit het zicht hangt een acceptabel risico.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:45
Ik heb zo’n droog ei waarin ik een zo’n mechanische sleutel heb.
De elektronische sleutel in een zipbag in de broekzak van mijn onderpak.

Maar liever de sleutel bij de buddy in de auto.

Maar vroeger deed ik de sleutel in zipbag (boterhamzakje) en dan in droog ei is eigenlijk altijd goed gegaan.
Heel soms za er klein beetje water in het ei maar dan heb je het zakje nog.

https://www.google.com/se...hAB&biw=390&bih=645&dpr=3

[ Voor 56% gewijzigd door leonbong op 24-05-2026 09:34 ]

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:54
Haha, ik heb duikers wel eens gewoon zien knielen bij hun auto, die legden gewoon de sleutel ergens in het hoge gras.

LEGO te koop

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-06 14:30

Stimulate14

⭐⭐⭐

Triest wat er eigenlijk in de Malediven is gebeurd.

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20-06 20:02
Ik vind het vooral raar. Op enkele fles naar 50m tot daar aan toe, maar dan nog eens een grot binnengaan? Ik zou wel het verhaal van die ene duiker die niet mee is gegaan wel willen horen. Vanwege ziekte of was het gepland en hij voelde zich er niet goed bij.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb ook wel theorieën gehoord (of nou ja, gedachtenballonnetjes) over dat ze wellicht de grot ingezogen zouden zijn.. Ik weet niet hoe realistisch dat bij die specifieke grot is, maar dat scenario lijkt me vrij sterk.. Hoe kom je anders immers in de 3e grot terecht met z'n allen.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Osiris schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:41:
Heb ook wel theorieën gehoord (of nou ja, gedachtenballonnetjes) over dat ze wellicht de grot ingezogen zouden zijn.. Ik weet niet hoe realistisch dat bij die specifieke grot is, maar dat scenario lijkt me vrij sterk.. Hoe kom je anders immers in de 3e grot terecht met z'n allen.
In theorie zou dat natuurlijk kunnen met een zeegrot die zijn altijd wat gevoeliger voor in/out stromingen, het lijkt mij echter geen valide scenario. Puur omdat je zelf al aangeeft dan heb je een subdeel van de groep die dat heeft en niet de hele groep tegelijkertijd.

Daarnaast gear technisch op die diepte zijn er zoveel vragen, nergens is er nog een analyse beschikbaar of gedaan, ik hoop wel dat die beschikbaar wordt via DAN zodat we kunnen leren wat daar is mis gegaan maar ik betwijfel of dat ooit gedaan gaat worden.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://divemagazine.com/...r-as-tragic-story-unfolds

Hier staat een vrij plausibele verklaring, met een hoop context.
Huidige hypothese: een te diepe grotduik zonder de juiste equipment, gedesoriënteerd geraakt en daardoor de verkeerde (doodlopende) grot in gegaan.

• Osiris
  • Niet online
Klinkt vrij plausibel.

Als dat allemaal ook zo blijkt te zijn, dan is het gatenkaas-model ook wel duidelijk met een aantal héél grote gaten :X

Al is het natuurlijk (nog) niet duidelijk of ze dit alles al van te voren van plan waren of iets wat ze pas onder water bedachten. Then again. Wel erg toevallig. Zo diep, toevallig bij die grot. Hopelijk gaan we er ooit achter komen om hier lessen uit te trekken.

[ Voor 49% gewijzigd door Osiris op 29-05-2026 15:16 ]

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-06 14:30

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ze waren 'extreem ervaren' volgens alle berichtgevingen. Dat gaat mij ook tegen de haren in, over alles wat we tot nu toe weten. Als het natuurlijk allemaal waar is.

Hopelijk komt er nog duidelijkheid.

• totalatool
Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor een professional met toegang tot een Padi of SSI database oid om even te zoeken op hun naam, om iig eens te kijken welke certificeringen ze hadden? Wat een nieuwskanaal of random youtuber zegt over hun ervaring is volgens mij vooral papagaaien van wat ze hebben horen zeggen. Als ze echt zo ervaren waren, dan waren ze denk ik niet met een enkele fles op hun rug en zonder lijn een onbekende grot op meer dan 50m diepte in gegaan. En zo wel, dan hebben ze moeten weten dat ze iets extreem gevaarlijks deden.

LEGO te koop

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:56:
Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor een professional met toegang tot een Padi of SSI database oid om even te zoeken op hun naam, om iig eens te kijken welke certificeringen ze hadden?
Dat mag vast niet zomaar i.v.m. privacy? 't Is niet direct te vergelijken natuurlijk, maar ik mag ook niet zomaar in iedereens medisch dossier neuzen. Er zijn vast voorwaarden waar je voor moet tekenen als je PADI-professional bent om niet zomaar die DB te misbruiken.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Is zo subjectief als het maar kan natuurlijk het is maar net waarmee je vergelijk.

• totalatool
[b][message=85390178,noline]Osiris schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:27[/message]:[/b]

[...]

Dat mag vast niet zomaar i.v.m. privacy? 't Is niet direct te vergelijken natuurlijk, maar ik mag ook niet zomaar in iedereens medisch dossier neuzen. Er zijn vast voorwaarden waar je voor moet tekenen als je PADI-professional bent om niet zomaar die DB te misbruiken.
Geen idee hoe dat zit. Een duikcentrum kan erbij om te verifiëren dat jij kunt wat je zegt dat je kunt. Althans, dat je er iig de training voor hebt gehad en niet ergens een pasje hebt laten printen.

Dat lijkt me vooral een veiligheidsoverweging. Nu ze niet meer leven en er lessen geleerd kunnen worden uit wat er mis is gegaan, kan ik me voorstellen dat dat belang boven hun privacy komt, maar ik heb geen rechten gestudeerd. :)

LEGO te koop

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:44:
[...]

Geen idee hoe dat zit. Een duikcentrum kan erbij om te verifiëren dat jij kunt wat je zegt dat je kunt. Althans, dat je er iig de training voor hebt gehad en niet ergens een pasje hebt laten printen.
En da's natuurlijk een harstikke valide reden om die DB te gebruiken. Je hebt dan immers een relatie met degene die je opzoekt: hij/zij wil met jou duiken.
totalatool schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:44:
Dat lijkt me vooral een veiligheidsoverweging. Nu ze niet meer leven en er lessen geleerd kunnen worden uit wat er mis is gegaan, kan ik me voorstellen dat dat belang boven hun privacy komt, maar ik heb geen rechten gestudeerd. :)
Privacy gaat over de dood heen ;) Medische wel iig. Maargoed, IAANAL (I Am Also Not A Lawyer :P)

• totalatool
Ik denk dat er in een later stadium nog wel meer details vrijgegeven worden, maar nog niet tijdens het nog lopende onderzoek. Naast die certificeringen en waarschijnlijk logboeken, die maar een klein deel van de puzzel zijn, zijn er immers getuigen op de boot, de duiker die op het laatst afhaakte in het bijzonder, maar toch zeker ook de logs van de duikcomputers en vermoedelijk ook door de duikers zelf gemaakte camerabeelden. Afhankelijk van de topografie van die grotten kun je wellicht bv al heel wat afleiden uit het diepteprofiel.

LEGO te koop

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Osiris schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:13:
[...]

En da's natuurlijk een harstikke valide reden om die DB te gebruiken. Je hebt dan immers een relatie met degene die je opzoekt: hij/zij wil met jou duiken.
Mwa ik ken toevallig het systeem van een aantal organisatie, met enkel de naam kan je ook weinig opzoeken je hebt op zijn minst ook nog de geboortedatum en vaak de volledige naam. Er zijn ook systemen waarbij je niet eens op naam kan zoeken maar enkel op certificeringsnummer en niks anders.

Hoe dan ook het is geen rocket science maar het is ook niet "ff de naam opzoeken", en de kans zit er dik in dat bij zulke ongelukken de gegevens direct op slot gaan om te voorkomen dat journalisten via een dive center dingen te weten komt.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:50
totalatool schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:56:
Het kan toch niet zo moeilijk zijn voor een professional met toegang tot een Padi of SSI database oid om even te zoeken op hun naam, om iig eens te kijken welke certificeringen ze hadden? Wat een nieuwskanaal of random youtuber zegt over hun ervaring is volgens mij vooral papagaaien van wat ze hebben horen zeggen. Als ze echt zo ervaren waren, dan waren ze denk ik niet met een enkele fles op hun rug en zonder lijn een onbekende grot op meer dan 50m diepte in gegaan. En zo wel, dan hebben ze moeten weten dat ze iets extreem gevaarlijks deden.
Bij SSI heb je aardig wat info nodig om dat even op te zoeken. Padi geen idee :(

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:50
ShadowBumble schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Mwa ik ken toevallig het systeem van een aantal organisatie, met enkel de naam kan je ook weinig opzoeken je hebt op zijn minst ook nog de geboortedatum en vaak de volledige naam. Er zijn ook systemen waarbij je niet eens op naam kan zoeken maar enkel op certificeringsnummer en niks anders.

Hoe dan ook het is geen rocket science maar het is ook niet "ff de naam opzoeken", en de kans zit er dik in dat bij zulke ongelukken de gegevens direct op slot gaan om te voorkomen dat journalisten via een dive center dingen te weten komt.
Jep dit laatst is 100% waar. Vorig jaar is een vriend van mij overleden en binnen 24 uur was zijn profiel inderdaad onzichtbaar gemaakt.

• dixet
  • Laatst online: 20:36
Osiris schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:13:
Privacy gaat over de dood heen ;) Medische wel iig. Maargoed, IAANAL (I Am Also Not A Lawyer :P)
Volgens de AVG niet (maar hoe de italiaanse wet dat ziet weet ik niet. De maldiviaanse wet kent de term privacy volgens mij helemaal niet1).
Stimulate14 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:47:
Ze waren 'extreem ervaren' volgens alle berichtgevingen. Dat gaat mij ook tegen de haren in, over alles wat we tot nu toe weten. Als het natuurlijk allemaal waar is.
Ik ben ook extreem ervaren autorijder, met 35+ jaar rijervaring en duizenden uren in de auto. Maar zet mij in een vrachtwagen met dubbele oplegger en al die ervaring is plotseling niets meer waard.

Als dat "extreem ervaren" allemaal open water duiken zijn onder gunstige omstandigheden zegt dat dus niets over grot- en diepduiken. Wat de berichten zeggen over de ervaring is wellicht feitelijk juist, maar tegelijk totaal niet relevant.

1 dit heb ik vorige maand zelf ervaren; een van de duikers van onze groep had in de eerste week DCS opgelopen. 2x in de decotank en advies niet meer duiken deze vakantie. In de tweede week, op de liveaboard, wilde ze toch gaan duiken. De gids van de boot heeft toen doodleuk gebeld met haar duikarts om te vragen wat er aan de hand was en of ze wel mocht duiken

[ Voor 18% gewijzigd door dixet op 02-06-2026 10:23 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

dixet schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Volgens de AVG niet (maar hoe de italiaanse wet dat ziet weet ik niet. De maldiviaanse wet kent de term privacy volgens mij helemaal niet1).

[...]

De gids van de boot heeft toen doodleuk gebeld met haar duikarts om te vragen wat er aan de hand was en of ze wel mocht duiken[/small]
Unieke Gids, verdient een extra fooi wat mij betreft want zo hoort het, maar helaas is de praktijk vaak anders.

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste