Duiken de tweakers hier wel eens in de Oosterschelde? Dan ben je uiteraard bekend met de traditionele manier van plannen: gebruik getijdentabellen van rijkswaterstaat en een correctie voor de duikstek waar je gaat duiken. Dat geeft ongeveer de stromingskentering, maar houdt geen rekening met actuele omstandigheden.
Een jaar of twee geleden heeft rijkswaterstaat ism de NOB modellen gepubliceerd om de stroming te voorspellen. Daarmee kan je op korte termijn zien wat de stroming doet:
https://rwsos.rws.nl/viewer/map/oosterschelde/stroming.
Echt super goede informatie en de modellen sluiten in mijn ervaring bijna op de minuut aan op de praktijk. Echter, de site is imho erg slecht bruikbaar: de grafieken zijn onduidelijk, op een touch screen werken ze al helemaal niet. Het is alsof je de weermodellen van het KNMI krijgt in plaats van een mooi door een weermens gepresenteerd plaatje met de verwachting voor de komende dagen. Om te zien of het hoog- of laagwater wordt moet je een tweede grafiek er bij pakken, die uiteraard niet synchroon loopt als je inzoomt op een tijdsperiode.
Daarom heb ik een webpagina gemaakt (je blijft tenslotte tweaker

) die de informatie van de RWS stromingsvoorspelling gebruikt, maar toont op een overzichtelijkere manier: met duikvensters wordt per dag getoond wanneer het te hard stroomt om te duiken, hard stroomt maar voor ervaren getijdenduikers te doen, of licht genoeg stroomt dat getijdensduikers van ieder niveau kunnen duiken. De normen daarvoor komen van de NOB.
- stroming > 30 cm/s, duiken afgeraden
- stroming > 20 cm/s, duiken voor ervaren getijdenduikers
- stroming <= 20 cm/s, duiken voor alle niveaus getijdenduikers
Zo kan je in één oogopslag zien dat, in dit plaatje, 's middags duiken bij de Zeelandbrug op 5 juli kon tussen 12:50 en 14:30 voor minder ervaren duikers, met de laagwaterkentering om 13:40. Ervaren duikers zelfs tussen 12:30 en 17:20!
Voor de echte details kan je nog een tabel openklappen met de stromingsdetails per 10 minuten, in dezelfde kleurstelling.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
De pagina is hier te vinden:
https://www.mwanamaji.nl/stroming.html
Feedback welkom, verbetervoorstellen ook. Die laatste het liefst als PR, dat scheelt mij code kloppen
En suggesties voor een geschikte domeinnaam zijn ook welkom, het huidige adres onthoudt natuurlijk niemand!