Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Toon posts:

Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:05
Bockelaar schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:04:
Vorige week in Naturagart - https://www.naturagart-tauchpark.de/ geweest. Men, die steuren zijn echt groot. Beroerde groene soep, maar wat gaaf!
Ook via lucky?

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:49
@franssie ik heb geen haast. Per mail ook de temp. pas al dus alles okay :)
@Osiris ja zo'n digitale pas kost je extra $$. Je weet toch: Put Another Dollar In (PADI) ;)
@DiedX euhm? nee, gewoon met onze vereniging geboekt, we waren uiteindelijk met z'n 8-en geloof ik. Ik weet niet wat je met 'via lucky' bedoelt?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:05
@Bockelaar Lucky Divers is 'mijn' vereniging, leuk om te zien dat iedereen Duitsland oppakt :)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Bockelaar schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:45:
Vandaag de laatste duik voor mijn Advanced Open Water gedaan op ZandEiland 4: navigatie Adventure. Nou, een avontuur was het. Grote golven, rare stroming, harde wind. Toch gelukt (met een beetje geluk) om het vierkantje te zwemmen.
Nu voor de brievenbus wachten op het nieuwe pasje :)
Nice :) ga je hierna een specialty volgen, zodat je veilig in de Oosterschelde op de kentering leert duiken? Dat is, qua golven en stroming, het echte werk.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Bockelaar
het echte werk of gekkenwerk? :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Mensen hier nog tips t.a.v. enkele maanden vrij en 't plan om naar Thailand te gaan, inc. dive gear? :P

Koh Tao is een bekend eiland en er zijn online uiteraard genoeg tips te vinden, maar ik was benieuwd of iemand hier ervaring heeft en persoonlijke tips kan geven :)

"Helaas" ben ik in november en december vrij, wat precies het touristische seizoen schijnt te zijn. Maar daar heb ik verder geen keus in. :/

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Zolang je een goeie instructeur treft danwel benadert kan er niks gebeuren ...
Als je vragen hebt, tips of aanbevelingen wilt, mogen die in DM.
Osiris schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:15:
Mensen hier nog tips t.a.v. enkele maanden vrij en 't plan om naar Thailand te gaan, inc. dive gear? :P

Koh Tao is een bekend eiland en er zijn online uiteraard genoeg tips te vinden, maar ik was benieuwd of iemand hier ervaring heeft en persoonlijke tips kan geven :)

"Helaas" ben ik in november en december vrij, wat precies het touristische seizoen schijnt te zijn. Maar daar heb ik verder geen keus in. :/
Koh Tao schijnt kapotgedoken te zijn. Wellicht kan je de Similan-eilanden, of Koh Samui bezoeken? Disclaimer: ben (nog) nooit in Thailand geweest.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Rhip
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 02:19

Na het behalen van mijn PADI in de Filipijnen(laatste week van juni) heb ik 2 weken later in Thailand ook gedoken. Ik heb toen bij de Phi Phi eilanden (Koh Bida Nok en Koh Bida Nai) en Koh Doc Mai gedoken. Ik heb mijn ogen uitgekeken en voor 500 baht heb ik prachtige foto's van de divemaster mogen kopen. Heb zelf nog geen onderwater camera. Als beginner kan ik de duikplekken niet echt vergelijken met mijn eigen ervaringen, maar ik heb echt genoten van de vissen en het koraal. Zelfs ook nog een haai gezien!

• Maxximus
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 14-01 08:24
Ik wil ook mijn duikbrevet gaan halen.

Ik heb in de afgelopen jaren een paar keer gedoken (tanzania costa rica en spanje) en ik 1x in nederland (heeeel lang geleden)

In de buurt zitten verschillende organisaties zoals NOB en PADI.

En ik kom er zelf niet helemaal uit. NOB schijnt beter te zijn dan PADI maar soms wat problemen in het buitenland met erkenning van het brevet.

De bedoeling is dat ik 1 a 2 x per ja ga duiken op vakantie (en ik zou wel evt wrakduiken willen doen).

Wat is wijsheid?

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online
In Nederland zal er vermoedelijk niet veel verschil zitten in de kwaliteit van de duikopleiding. Kijk gewoon naar de ervaringen die anderen hebben bij de duikschool. Ik heb zelf m’n OW en AOW in NL gehaald bij een IDD duikschool. Belangrijkste is dát je je brevet in NL haalt. Dat maakt je iig een betere duiker dan als je je brevet in het buitenland snel-snel met 30 meter zicht haalt.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Osiris
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:40:
Belangrijkste is dát je je brevet in NL haalt.
Vind ik wel een "bold" statement. Zo heb ik zelf 0,0 interesse in duiken in Nederland. Ben heel erg tevreden met mijn Nederlandse duikschool op Bonaire waar ik m'n OW heb gehaald. M'n hele gear is afgestemd op tropisch water. Leg mij maar eens exact uit waarom ik dan in Nederland m'n brevet gehaald zou moeten hebben.

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Heeft er hier iemand ervaring met het Bare Aqua trek I droogpak ? Dit lijkt mij namelijk een ideaal beginners pak maar er zijn vrij weinig ervaringen over te vinden.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Osiris schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:30:
Leg mij maar eens exact uit waarom ik dan in Nederland m'n brevet gehaald zou moeten hebben.
Het zal je op z'n minst de prijs van een vliegticket besparen. Dan bestaat er het argument dat je inderdaad vakantiedagen opgeeft, en beperkt de tijd hebt om te presteren, mocht je of je instructeur om welke reden dan ook meer tijd voor een opleiding nodig hebben.

0xDEADBEEF wijzigde deze reactie 13-08-2019 13:15 (27%)

• BoGu5
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19:58

BoGu5

hmmmz

[...]

Vind ik wel een "bold" statement. Zo heb ik zelf 0,0 interesse in duiken in Nederland. Ben heel erg tevreden met mijn Nederlandse duikschool op Bonaire waar ik m'n OW heb gehaald. M'n hele gear is afgestemd op tropisch water. Leg mij maar eens exact uit waarom ik dan in Nederland m'n brevet gehaald zou moeten hebben.
Er zijn zeker een aantal voordelen:
- Je mag duiken in situaties die gelijk zijn of beter dan je training: slecht zicht in NL, dus tropisch water is geen probleem
- Door het over het algemeen slechte zicht ben je gewend om dichtbi je buddy te blijven
- Je bent geen vakantiedagen kwijt aan zwembadlessen en studeren
- Duiken in NL is best leuk ;-)

Nee het is geen moetwerk, maar ik ben wel blij dat ik mijn brevet in NL gehaald heb.

request.getCookies();

• Bockelaar
(leren) duiken in Nederland is rekening houden met kou en slecht zicht. Hierdoor leer je beter bewust duiken. Alles in tropische omstandigheden is daarna echt makkelijker.
Daarnaast is in het algemeen in het buitenland de focus op brevetteren ipv leren duiken :)

• BoGu5

BoGu5

hmmmz

Oja je drijfvermogen compenseren met een 7mm is een stuk ingewikkelder dan in een shorty, dus dat is ook fijn om onder de knie te hebben.

request.getCookies();

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Nu online
Maxximus schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:30:
Ik wil ook mijn duikbrevet gaan halen.
In de buurt zitten verschillende organisaties zoals NOB en PADI.
En ik kom er zelf niet helemaal uit. NOB schijnt beter te zijn dan PADI maar soms wat problemen in het buitenland met erkenning van het brevet.
Wat is wijsheid?
PADI of NOB is toch een beetje een Coca-Cola vs Pepsi discussie.
De normen voor duikopleidingen zijn namelijk internationaal vastgelegd in ISO en EUF normen waaraan zowel PADI als andere duikopleiders (SSI, NOB, enz) zich houden.
Tot slot: waar iedere duikopleiding mee valt of staat is de kwaliteit, inzet en enthousiasme van de instructeur. En natuurlijk of de cursist er een beetje talent voor heeft. :)

U123456 wijzigde deze reactie 13-08-2019 12:54 (19%)

• The Legend
  • Nu online
[...]

Let wel; ik zeg niet dat je sowieso je brevet in NL moet halen. Maar als je het in NL wil halen en twijfelt over bij welke organisatie dan is de vraag bij welke organisatie minder belangrijk dan het feit dát je je brevet in NL haalt.

In NL heb je doorgaans veel minder goed zicht, lastigere omstandigheden. Dat maakt je doorgaans vaardiger dan na 5 duikjes in een baai bij Koh Tao. Dat wil ook niet zeggen dat je dan geen goede duiker kan worden natuurlijk.

• Osiris
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:00:
[...]

Let wel; ik zeg niet dat je sowieso je brevet in NL moet halen.
Nou ja, zo staat het er wat mij betreft nu wel ;)

Verder snap ik de argumenten dat áls je het in NL haalt, tropisch water een stuk makkelijker is. Minder uitdagingen t.o.v. NL. Maar dat het een "must" is? Nee.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
@Osiris dan wil ik wel eens zien hoeveel refresherduiken je hebt gemaakt ;) Ga je elk jaar naar het buitenland, of zitten er grotere gaten in je routine?

0xDEADBEEF wijzigde deze reactie 13-08-2019 13:32 (4%)

• Osiris
  • Niet online
0xDEADBEEF schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:31:
@Osiris dan wil ik wel eens zien hoeveel refresherduiken je hebt gemaakt ;) Ga je elk jaar naar het buitenland, of zitten er grotere gaten in je routine?
Jaarlijks. Geen refresher duiken TBH. Maar als een vis in 't water :+ Kan ik niet zeggen van m'n huisgenote die een jaartje na haar OW in Thailand weer als een hondje aan het zwemmen was. :P

• Maxximus
bedankt voor de antwoorden.
Denk dat ik voor deze ga

• Osiris
  • Niet online
0xDEADBEEF schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:03:
[...]

Koh Tao schijnt kapotgedoken te zijn. Wellicht kan je de Similan-eilanden, of Koh Samui bezoeken? Disclaimer: ben (nog) nooit in Thailand geweest.
Ik heb 2,5 tot 3 maanden tussen m'n huidige en komende baan te vullen, dus denk dat ik óók langs Koh Tao ga :P

Maar inderdaad, Similan-eilanden en anderen wilde ik meepikken met een Liveaboard.

• toastingnow
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13-01 07:36
Osiris schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:09:
[...]

Ik heb 2,5 tot 3 maanden tussen m'n huidige en komende baan te vullen, dus denk dat ik óók langs Koh Tao ga :P

Maar inderdaad, Similan-eilanden en anderen wilde ik meepikken met een Liveaboard.
Ik heb gedoken vanuit Koh Samui en ik vond het wel mooi daar. Had later ook nog gedoken vanuit Pattaya, dat ga ik niet meer doen. Weinig vissen, vond het een beetje treurig eerlijk gezegd. Wel goede duikschool met een grote boot.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• partyondude
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 05-01 01:38

Impian Divers in Koh Tao. Profi club, gerund door een oud militair. Relaxte sfeer, Nederlandse eigenaar en instructeurs, eigen boot, heb daar verspreid over twee jaar m'n AO, Advanced, Rescue en Oxygen Provider gehaald, en heel veel fundives gemaakt. Vond duiken in Bali ook super vet trouwens, maar dat ligt wat uit de buurt :)

partyondude wijzigde deze reactie 16-08-2019 22:39 (4%)

• Osiris
  • Niet online
partyondude schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 22:37:
[...]

Impian Divers in Koh Tao. Profi club, gerund door een oud militair. Relaxte sfeer, Nederlandse eigenaar en instructeurs, eigen boot, heb daar verspreid over twee jaar m'n AO, Advanced, Rescue en Oxygen Provider gehaald, en heel veel fundives gemaakt.
Ah kijk, goede tip, thanks! Ziet er idd fraai uit. Kan alleen geen foto van hun "speciaal gemodificeerde" privéboot vinden. Was dat wat?
Vond duiken in Bali ook super vet trouwens, maar dat ligt wat uit de buurt :)
En in december niet echt lekker weer geloof ik.

• partyondude
Osiris schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:28:
[...]

Ah kijk, goede tip, thanks! Ziet er idd fraai uit. Kan alleen geen foto van hun "speciaal gemodificeerde" privéboot vinden. Was dat wat?

[...]

En in december niet echt lekker weer geloof ik.
Ja hoor, die boot is prima, in het hoogseizoen huren ze er een tweede bij. Ik ben zelf heel lang militair geweest en voelde bij de eerste kennismaking daar dat het gewoon klopt. Lol maken als het kan, serieus aan de bak onder water.

• The Legend
  • Nu online
[...]

Impian Divers in Koh Tao. Profi club, gerund door een oud militair. Relaxte sfeer, Nederlandse eigenaar en instructeurs, eigen boot, heb daar verspreid over twee jaar m'n AO, Advanced, Rescue en Oxygen Provider gehaald, en heel veel fundives gemaakt. Vond duiken in Bali ook super vet trouwens, maar dat ligt wat uit de buurt :)
Hier heb ik ook gedoken in 2016, en heeft m’n vriendin haar OW gehaald. Robert toch? Aardige vent idd, en goede duikschool.

• partyondude
Klopt, Robert ja :)

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ShadowBumble schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:35:
Heeft er hier iemand ervaring met het Bare Aqua trek I droogpak ? Dit lijkt mij namelijk een ideaal beginners pak maar er zijn vrij weinig ervaringen over te vinden.
Zo vandaag het pak wezen passen, zag eruit als een prima pak maar had minimaal een maat groter gemoeten en die hadden ze niet, misschien om flexibel te zijn wel twee maten groter maar die worden niet gemaakt van deze variant.

Dus verder oriënteren naar een goed droogpak :D Zijn er hier nog mensen die tips hebben ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Bockelaar
iemand de laatste tijd nog bij Hagestein gedoken? ben benieuwd naar het zicht daar ...

[edit 7-9] Vandaag geweest, prima weer, temperatuur ook prima. Zicht niet best, 1 tot 2 meter. Mooie lokatie, grote snoek gespot en een paar bakken van baarzen. Mooi onderwater landschap met de rifjes van klei.

mja, het zicht ..... en onder de 8 meter was het koud :)

Bockelaar wijzigde deze reactie 07-09-2019 14:59 (61%)

• Bockelaar
komende zaterdag Den Osse in de planning staan. Nog nooit gedoken daar, ben erg benieuwd!

• toastingnow
Mijn duikset is bijna compleet. Alleen nog een duiklamp en een ademautomaat. Ik kijk nu even naar wat verschilt dat het kost om deze huren voor een dag. Vrijwel gelijk bij de duikclub. Nu zie ik diverse ademautomaten tweedehands aangeboden op marktplaats. Ik zie ze van 65 Euro, maar ook boven de 200 Euro.
Ook een complete set gezien van 139 euro. Maar twijfel om te kiezen. Uiteraard moet ik weten of het bruikbaar is in koud water ivn vriezen. Waar moet ik verder op letten? Vrijwel allemaal zullen een service beurt moeten hebben. Vind het moeilijk om te kiezen. Scheelt behoorlijk in kosten t.o.v. nieuwkoop.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
toastingnow schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:14:
Mijn duikset is bijna compleet. Alleen nog een duiklamp en een ademautomaat. Ik kijk nu even naar wat verschilt dat het kost om deze huren voor een dag. Vrijwel gelijk bij de duikclub. Nu zie ik diverse ademautomaten tweedehands aangeboden op marktplaats. Ik zie ze van 65 Euro, maar ook boven de 200 Euro.
Ook een complete set gezien van 139 euro. Maar twijfel om te kiezen. Uiteraard moet ik weten of het bruikbaar is in koud water ivn vriezen. Waar moet ik verder op letten? Vrijwel allemaal zullen een service beurt moeten hebben. Vind het moeilijk om te kiezen. Scheelt behoorlijk in kosten t.o.v. nieuwkoop.
Als je niet schrikt van een prijs van rond de EUR200 zou ik een nieuwe automatenset kopen. Bijvoorbeeld: https://www.sublub.nl/artikel/14152/apeks-atx40-ds4.html
Waar je op moet letten is EN250: https://onderwatersport.o...euning/de-norm-nen-en250/

edit: @toastingnow daarbovenop heb je nog een inflatorslang(en) en SPG/console nodig.

0xDEADBEEF wijzigde deze reactie 25-09-2019 13:56 (4%)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:16

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik en mijn broertje hebben allebei tweedehands gekocht. Bij mij was het helemaal goed. Beide zijn niet koud water geschikt. Die van mijn broertje had een nieuwe eerste trap. Ja dat was een relatief dure koop. Ik zou voor iets gaan 150-200 euro (die van mijn broer was een stuk goedkoper), dan is de langs het grootst dat je iets goeds hebt. Het blijft een risico, maar met een onderhoudsbeurt moet het goed komen.

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• toastingnow
Beide antwoorden zijn duidelijk. Ik zal nog eens in gesprek gaan met de duikclub, om te zien wat zij nog eventueel 2de hands hebben. Echter zie ik meer in de keuze nieuw, zoals de aangegeven Apex optie.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Ik heb eventueel wel int-set te koop. Waarvan ik eerlijk moet zeggen dat deze service nodig heeft.
Scubapro MK17AF + R395 + R259 octo zonder console. Maar is wel koudwater geschikt.

• toastingnow
leonbong schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:26:
[...]

Ik heb eventueel wel int-set te koop. Waarvan ik eerlijk moet zeggen dat deze service nodig heeft.
Scubapro MK17AF + R395 + R259 octo zonder console. Maar is wel koudwater geschikt.
PM verstuurd

• The-Priest-NL
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14:27

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• toastingnow

• Roodaap
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18-01 13:07

Roodaap

Chillen op de Antillen

Je kunt nu ook duiker worden bij de marine, voorheen kon dat alleen voor interne kandidaten.

https://werkenbijdefensie...ures/matroos-duiker-e6125

• Osiris
  • Niet online
Roodaap schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 10:48:
Je kunt nu ook duiker worden bij de marine, voorheen kon dat alleen voor interne kandidaten.

https://werkenbijdefensie...ures/matroos-duiker-e6125
Helaas, ik voldoe niet aan meerdere vereisten: mijn opleidingsniveau is te hoog, mijn leeftijd voldoet niet aan de bést wel specifieke eis van maximaal 27 jaar en 10 maanden en hoewel een bril of lenzen geen probleem zijn, is mijn oogafwijking té hoog.. Gelukkig heb ik wél een zwemdiploma :+

• Maxximus
Ben nu bezig met mijn PADI open water.
Nou heb ik zaterdag mijn eerste buiten duik en moet een standaard set(masker, snorkel, schoentjes, vinnen en handschoenen) aanschaffen.

Nou kan ik bij de duikschool ene setje kopen en dat kost ongeveer 200 a 250 (handschoenen krijg je dan cadeau).
Als ik bij de decathlon kijk dan koop ik zo setje voor zo'n 130 (en dan pak ik niet de goedkoopste).

Maar hoe is de kwaliteit van decathlon?

Mijn bedoeling is eigenlijk om zo 1 a 2 x per jaar te duiken op vakantie(wel wil ik evt gaan wrakduiken ijsduiken)

• xeromorphic
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18-01 16:56
Maxximus schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:53:
Nou heb ik zaterdag mijn eerste buiten duik en moet een standaard set(masker, snorkel, schoentjes, vinnen en handschoenen) aanschaffen.

Nou kan ik bij de duikschool ene setje kopen en dat kost ongeveer 200 a 250 (handschoenen krijg je dan cadeau).
Als ik bij de decathlon kijk dan koop ik zo setje voor zo'n 130 (en dan pak ik niet de goedkoopste).

Mijn bedoeling is eigenlijk om zo 1 a 2 x per jaar te duiken op vakantie(wel wil ik evt gaan wrakduiken ijsduiken)
Lastig te zeggen of het kwaliteit is of niet.
Decathlon heeft best wel wat goede spullen liggen (als ik buiten duik gear kijk).

Zelf heb ik daar geen duikspullen gehaald. Er zijn een paar dingen waar ik niet op zou beknibbelen, een daar van is het masker. Ik vond het belangrijk dat ik een goed masker had, wat goed paste en waar ik goed advies kreeg. Een slecht zittend masker is verschrikkelijk en kan je duikervaring flink verpesten.

Maar ook met vinnen zou ik voorzichtig zijn, vaak liggen er in "general stores" snorkel vinnen en die zijn een stuk flexibeler dan duik vinnen. Maar goed, ik ken het assortiment van de decathlon niet goed genoeg om hier iets echt zinnigs over te vertellen.

• leonbong
  • Nu online
Decathlon verkoopt ook gewoon o.a Mares en Cressi en daar is niks mee.

leonbong wijzigde deze reactie 15-10-2019 20:30 (7%)

• Bockelaar
ik zou voor alleen mij OWD geen hele set aanschaffen, tenzij je van plan bent om ge vaker gebruik van te maken. Ijsduiken spullen koop je nu toch nog niet.
Overigens heb ik voor mijn eerste OWD 'les' wel een masker, snorken, schoenen en buitenvinnen aangeschaft, die neem ik ook mee op vakanties dus is geen desinvestering, mja mijn set is vaak gebruik sinds de aanschaf zeg maar :)

• Osiris
  • Niet online
Hoe gebruikelijk is dat eigenlijk, dat je die spullen moet aanschaffen voor jezelf voor een OWD?

• leonbong
  • Nu online
Als ik de boel in een keer zou moeten kopen zou ik lucas rijden onverslaanbaar in keus en prijs als veel tegelijk koopt.
Daarnaast die gasten hebben ook echt verstand van en voeren niet een merk ofzo.

In het geval van lucas even wachten tot tussen kerst en oud en nieuw en echt superaanbiedingen dan.

leonbong wijzigde deze reactie 15-10-2019 20:33 (20%)

• xeromorphic
Osiris schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:12:
Hoe gebruikelijk is dat eigenlijk, dat je die spullen moet aanschaffen voor jezelf voor een OWD?
Bij mijn OWD moest het niet, maar als ik door zou gaan bij de vereniging dan was het eigenlijk wel een eis.
Heel eerlijk heb ik geen moment spijt gehad van het halen van de basis set, ookal gebruik ik hem voornamelijk op vakantie. Het is zo relax om te weten dat de spullen die je hebt goed zijn en perfect passen.

• Osiris
  • Niet online
xeromorphic schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:03:
[...]

Bij mijn OWD moest het niet, maar als ik door zou gaan bij de vereniging dan was het eigenlijk wel een eis.
Heel eerlijk heb ik geen moment spijt gehad van het halen van de basis set, ookal gebruik ik hem voornamelijk op vakantie. Het is zo relax om te weten dat de spullen die je hebt goed zijn en perfect passen.
Oh, ik snap zeker de voordelen, heb ook een tropisch setje inc. automaten en duikcomputer (de laatste meteen na m'n OWD aangeschaft _O-). Maar het verplichten voor een cursus? En zeg nou zelf, OWD is toch wel de instapcursus, veel mensen zullen wellicht daarna amper meer duiken.

• xeromorphic
Osiris schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:21:
[...]

Oh, ik snap zeker de voordelen, heb ook een tropisch setje inc. automaten en duikcomputer (de laatste meteen na m'n OWD aangeschaft _O-). Maar het verplichten voor een cursus? En zeg nou zelf, OWD is toch wel de instapcursus, veel mensen zullen wellicht daarna amper meer duiken.
Ik heb het wel vaker gehoord. Mocht je Alec Pierce kijken op youtube (aanrader), die heeft ook aangegeven dat hij dat vroeger ook altijd verplicht stelde. Dus het gebeurd wel vaker, maar ik snap het ook wel want het zijn gewoon extra inkomsten voor de duikschool.
Als student zou ik het meer ervaren als OWD halen wordt NOG duurder! (nee ik vond het niet duur, want duiken vind ik niet een hele dure sport; maar de instap kosten zijn wel een stuk hoger dan dat je start met judo of schaken)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bij onze vereniging kan je fles, vest, automaten lenen als je gaat duiken. Dus zowel tijdens de opleiding als daarna. Al het andere moet je zelf kopen. Zelf heb ik het meeste tweedehands (behalve mijn bril, snorkel (daar doe ik al jaren mee). Automatenset heb ik wel, volgend jaar hoop ik ook langzaamaan een vest, fles en duikcomputer te kopen. Fles is eigenlijk het laatst nodig, maar 10 liter (die van de club) is zo op.

• leonbong
  • Nu online
Bij de meeste NOB verenigingen kan je fles/automaat/vest lenen gedurende de openwater opleiding.
Daarna meestal niet meer omdat het voor vereniging een beste investering is en er komen ook nieuwe leden die ze ook een leenset willen aanbieden.
Mijn vereniging biedt inderdaad leensets aan, maar ja zo'n set kost al snel 600-1000€ en dan nog jaarlijks onderhoud. Zeker met die nieuwe standaard dubbele eerste trap.

Bij commerciële duikscholen zit het of in de cursusprijs of als extra met een huurprijs.
Maar 2e hands kan je goed spullen kopen. Zeker merken als Mares/Scubapro/Apex/Aqualung waar je tot in lengte van dagen de benodigde service onderdelen verkrijgbaar zijn.

• DexterBelgium
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-01 10:59
Onderscheid is er wel: bij ons (en de meeste clubs) kan je trimvest, fles, automatenset gewoon lenen, maar dingen als masker, vinnen, lood, pak, botjes en handschoenen moet je gewoon zelf aanschaffen. Is ook snel weer te gelde gemaakt als je het toch niks vindt, en binnen de club is er ook een levendige tweedehandsmarkt...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Nu online
leonbong schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:22:
Zeker met die nieuwe standaard dubbele eerste trap.
Even voor de duidelijkheid iets meer over deze norm uit 2014 (dus niet nieuw):
De norm zegt dat in water kouder dan 10°C en / of bij duiken dieper dan 30 meter alleen veilig lucht gedeeld kan worden via een volledig gescheiden systeem, oftewel een systeem met twee ademautomaten, elk bestaande uit een eerste en een tweede trap en aangesloten op een fles met twee onafhankelijke kranen.
Dus bij ondiepe tropische funduiken niet van toepassing :)

• leonbong
  • Nu online
Ik ben mij bewust dat die norm al wat ouder is.
Maar ik duik al veel langer dan dat waardoor het voor mij als recent voelt.

Tuurlijk tropisch water is dubbele eerste trap volledige onzin.
In NL is water vaak kouder dan 10 graden.
Eigenlijk als je modern automaat koopt met markering EN250A mag je tot 4 graden 30meter wel enkel duiken. Maar dat is beetje lastig dus zegt NOB altijd dubbel in NL evenals Dld/Fr/Be.

Knip plak scubapro handleiding

• Maxximus
Bedankt voor de reacties.
Meeste was bij decathlon niet op voorraad.
Gister bij de duikschool set gekocht.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zat eens te denken...

...over de ALV/Octopus en de configuratie daarvan.

Omdat ze bij ons op de club automaten hebben met een rechter octopus over rechts en ik daar aan gewend ben geraakt, is dan ook zo op mijn huidige set. Voor jezelf makkelijk in gebruik zonder moeilijke bochten.
Het NOB (1*) boek geeft de voorkeur aan een rechter octopus over links. Het idee is dan namelijk dat die voor je buddy zonder moeilijke bochten zit.
Verder heb ik gedoken met iemand met een long-hose. Voordeel is dat je alle bewegingsruimte hebt, maar je eigen luchtvoorziening onderbroken wordt bij het geven van lucht.
Daarnaast heb je de slanglengte, ik doe het nu met eens schamele 80 cm, niet praktisch, op z'n minst kan ik er gewoon een langere slang (100/120 cm of zelfs 150 cm) aanzetten.
Dan heb je nog de links-rechts automaten, die met de luchtuitgang aan de zijkant. Dus nooit onhandige bochten, of je buddy nou links of rechts zit. Toch heb ik ze nog nooit in het echt bij iemand gezien.

Al met al dus heel wat mogelijkheden/opties en ideeën. Iedereen heeft zijn eigen mening en elk systeem heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Samenvattend:
Voor-/nadelenLinkse octopus over linksLinkse octopus over rechtsUniversele octopus over linksUniversele octopus over rechtsLong-hose
GemakHandig voor jezelf, maar bij je buddy rechts heb je altijd een onhandige lus en links zit de slang voor je langs.Handig voor je buddy als die links van je zwemt, maar voor jezelf heb je een onhandige lus, een buddy rechts is al helemaal onhandig (zowel een lus, als voor je langs).Handig voor jezelf en je buddy aan de rechterkant, bij je buddy links heb je de slang voor je langs (bij voldoende lange slang, geen probleem).Handig voor jezelf en je buddy aan de linkerkant, bij je buddy links heb je de slang voor je langs (bij voldoende lange slang, geen probleem).Extra lange slang, dus extra veel bewegingsruimte, maar je moet je eigen luchtvoorziening onderbreken.
VeiligheidBuddy kan zichzelf helpen. Werking van automaat is onzeker op diepte (ondanks alle tests aan de oppervlakte of op een paar meter.Buddy kan zichzelf helpen. Werking van automaat is onzeker op diepte (ondanks alle tests aan de oppervlakte of op een paar meter.Buddy kan zichzelf helpen. Werking van automaat is onzeker op diepte (ondanks alle tests aan de oppervlakte of op een paar meter.Buddy kan zichzelf helpen. Werking van automaat is onzeker op diepte (ondanks alle tests aan de oppervlakte of op een paar meter.Je buddy kan zichzelf niet helpen, je moet je automaat uitdoen en aan hem afgevenJe weet dat de automaat werkt, de werking van je eigen ALV is onzeker op diepte (ondanks alle tests aan de oppervlakte of op een paar meter.
Aanschaf nieuwe spullen voor mijHooguit een nieuwe (langere) slang ;)Hooguit een nieuwe (langere) slang ;)Nieuwe automaat is nodigNieuwe automaat is nodigEen nieuwe lange slang ;)

Ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen met onderbouwing. Het ene is vast niet beter of slechter dan het andere.

Zelf neig ik nu naar een 150 cm slang met de huidige rechtse octopus over links. Mocht dat onhandig zijn, dan kan ik het altijd weer aanpassen.

Verder ga ik komend seizoen de 2* opleiding doen. Ik zit zelf te twijfelen of het nuttiger is om een duikcomputer aan te schaffen (lucht geïntegreerd of niet hangt een beetje van het budget af) of juist een eigen fles (12 liter bijvoorbeeld, van de club kunnen we 10 liter lenen), ik kan nu ongeveer 45 minuten op 10 liter, en dat is steeds te beperkende factor. Bij een eigen fles hoort dan ook een vest, want ze vinden het niet zo leuk als je steeds de band gaat verstellen… Dan heb ik misschien nog een paar nieuwe handschoenen nodig, maar dat is niet zo deur.

• Osiris
  • Niet online
Ik zou zeggen dat een duikcomputer een beste 1e aanschaf is. Geen idee hoe je 't nu doet, maar ik heb het ideaal gevonden gewoon vanaf "het begin" (direct na m'n OWD) m'n eigen duikcomputer te hebben gehad. Sterker nog, vind het achteraf vervelend dat ik m'n OWD-duiken er niet op heb staan :+ En persoonlijk vind ik (achteraf) de "WIreless Tank Pressure Transmitter" (Suunto) een non-discussie-aankoop: zeker het geld waard. Wel uiteraard nog een manometer als backup, maar ik vind 't erg handig mijn resterende lucht bij te kunnen houden. Je kunt met je computer bovenwater (je laptop/PC bedoel ik dan) ook zien wat je SCR is: je surface consumption rate, ofwel je luchtconsumptie gecorrigeerd voor je diepte. Hoe lager je SCR, hoe "relaxter" je duikt en andersom.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Mooi, zo'n tabel, maar: nee. Er zou éen systeem moeten zijn, en dat is longhose, om te doneren, en octopus (op short hose) voor jezelf :) de longhose is hier natuurlijk 210cm lang.
Beginners kunnen daar prima mee omgaan, zolang de instructeur m/v er maar verstand van heeft en dit ook kan overbrengen. Clubs zijn vrijwel altijd conservatief.
Ja, als je de longhose moet afgeven denk je een probleem te introduceren; dat mitigeer je met een s-drill.

offtopic:
@T.Kreeftmeijer als je bij de NOB wilt blijven, en de second opinion van een andere instructeur wilt, kan ik je wel wat via DM influisteren.

0xDEADBEEF wijzigde deze reactie 21-10-2019 23:23 (27%)

• Bockelaar
ik denk dat je veel beter (meer) aandacht kan besteden aan het herhalen van de oefeningen mbt luch geven/delen dan aan materiaal. Zodra het een automatisme wordt is het niet heel relevant of de slang 80, 100 of 200cm is :)
En juist dat oefenen, zeker op noodscenario's, is precies wat bijna niemand meer doet na zijn OWD/AOW/*/** opleiding want we weten het allemaal wel, totdat er een situatie ontstaat en het ineens toch niet meer in de automatismes zit.

• XyRuS
  • Laatst online: 15:07
Maxximus schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:53:

Nadat mijn vriendin haar OW heeft behaald en ik een refresher heb gedaan hebben we een trip naar Bonaire gedaan afgelopen Juni.

Beide het trimvest SCD500 van decathlon gekocht met een paar extra loodpockets mochten we er een keer een verliezen of moeten dumpen. Goede ervaringen mee, maar we zijn beide beginnend dus niet veeleisend. Je ziet wel het verschil met een vest van 400 euro natuurlijk, straps zijn wat dunner, plastic D ringen inplaats van metaal. Voor ons een mooi instap vest voor warmwater tripjes.

https://www.decathlon.nl/p/omhullend-trimvest-scd-500-voor-diepzeeduiken/_/R-p-X8484468
https://www.decathlon.nl/p/loodpocket-trimvest-scd-500-fluogeel/_/R-p-X8520365?mc=8520365&c=GEEL

De SCD500 duikbril viel tegen, lekte bij mijn vriendin, niet aan te raden. Voor de hoofdprijs een bril op vakantie gescoord, weg besparing :+ . Bij mij overigens prima, hit or miss dus.

https://www.decathlon.nl/p/duikbril-scd-500-doorschijnende-mantel-en-blauwe-rand/_/R-p-1628

De vinnen en schoenen bevallen beide goed. Het bandje is vervangbaar met universele van de duikshop. Het elastiek is erg sterk en bevalt me beter dan een bandje die moet worden aangetrokken. Zeker als je in de branding ligt gaat de vin lekker snel aan. De schoen is stevig , de rits is sterk en er zit een bultje achterop waardoor de band van je vin niet eraf schuift.

https://www.decathlon.nl/p/open-hiel-duikvinnen-met-elastisch-bandje-scd-500-oh-blauw-fluogeel/_/R-p-170854?mc=8491778&c=GEEL
https://www.decathlon.nl/p/duikschoenen-scd-500-neopreen-5-mm/_/R-p-13851?mc=8301959&c=ZWART

We hebben de smaak te pakken en ik verwacht niet dezelfde levensduur als die van de echte merken, maar voor ons is dit een mooie manier om de sport te gaan beoefenen. We gaan nu sparen voor een mooie automatenset, die haal ik wel bij de duikshop. Een computer heb ik al cadeau gedaan aan vriendin, een Suunto ZOOP.

Januari mogen we weer naar Bonaire voor twee weken :9~

Gefilmd met een SJCAM SJ8 met een rood filter. Is wel wat mis gegaan in de render, in heel zonnige beelden zitten er artifects in.

• leonbong
  • Nu online
Dat trimvest ziet er niet verkeerd uit, daar kan je nog jaren mee duiken in de tropen. Wel jammer dat zo weinig ringen zijn, die altijd handig zijn voor je lamp/camera/oppervlakte boei/octopus/enz enz.

Eigenlijk niet veel goedkoper dan een instapper van een genormeerd merk. Een instap vest van bijvoorbeeld cressi/mares/tusa/Seac sub zijn ook onder 200€.
Waarbij een cressi start (wordt veel door duikscholen gebruikt) maar 150€ op internet is.

Het nadeel van goedkope vesten is soms het draagcomfort en belangrijkere soms is het liftvermogen beperkt. Wat in tropisch water helemaal geen probleem is maar in NL maar een zware uitrusting een probleem kan zijn.
Nu valt het voor dit decahtlon vest mee met 12kg lift voor een medium. Je ziet ook wel eens 9kg voor een M wat echt te weinig is NL-wateren.
Dat is waarom ik ook niet snel S of XS zal aanraden als het liftvermogen onder de 10kg is, een duurder vest heeft dat niet daar hebben de kleine maten ook ruim meer dan 10kg lift.
Een cressi start maat S heeft al 14kg lift daar kun je echt zonder problemen in NL mee duiken.

Tuurlijk de travelight vesten hebben ook altijd weinig lift maar ja die zijn echt niet bedoeld voor duiken in NL.

Ik en mijn vrouw hebben allebei een Cressi S111 ik een maat M en zij een S.

Maar dat is was wel even een andere prijs voor zo'n semi-wing vest, maar ik heb hem al 10 jaar dus eigenlijk niet duur.

• XyRuS
  • Laatst online: 15:07
leonbong schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:00:
Het nadeel van goedkope vesten is soms het draagcomfort en belangrijkere soms is het liftvermogen beperkt. Wat in tropisch water helemaal geen probleem is maar in NL maar een zware uitrusting een probleem kan zijn.
Ik bedenk mij nu wel ineens de toegevoegde waarde van advies bij de duikshop. Liftvermogen is niet iets waar ik aan heb gedacht. Ik heb gekeken naar de max capiciteit van de loodpockets :+

• leonbong
  • Nu online
Tja bij lucas of Moby dick zullen ze daar ongetwijfeld een opmerking over gemaakt hebben bij kleine maten van vesten.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Bockelaar schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:18:
En juist dat oefenen, zeker op noodscenario's, is precies wat bijna niemand meer doet na zijn OWD/AOW/*/** opleiding want we weten het allemaal wel, totdat er een situatie ontstaat en het ineens toch niet meer in de automatismes zit.
Vraag eens om zo'n ongevalssimulatie te herhalen, of pak het organiseren als oefening zelf op. 'ongevalssimulatie' op google, linkje 3 t/m 5.

• Lexo
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16-01 15:53
0xDEADBEEF schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:42:
Mooi, zo'n tabel, maar: nee. Er zou éen systeem moeten zijn, en dat is longhose, om te doneren, en octopus (op short hose) voor jezelf :) de longhose is hier natuurlijk 210cm lang.
Beginners kunnen daar prima mee omgaan, zolang de instructeur m/v er maar verstand van heeft en dit ook kan overbrengen. Clubs zijn vrijwel altijd conservatief.
Ja, als je de longhose moet afgeven denk je een probleem te introduceren; dat mitigeer je met een s-drill.

offtopic:
@T.Kreeftmeijer als je bij de NOB wilt blijven, en de second opinion van een andere instructeur wilt, kan ik je wel wat via DM influisteren.
Dus ik moet mijn functionerende automaat (waar ik reeds mee ademde) afgeven in de hoop dat mijn backup automaat ook functioneert.
Dat strookt niet met eigen veiligheid eerst..

• DexterBelgium
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18-01 10:59
Moet zeggen dak primary donate toch ook wel het verkieslijke systeem vind hoor:

- ik heb de backup automaat zelf bij te water gaan gecheckt, dus niks "hopen" aan
- mocht het toch écht misgaan met die secondary, dan liever bij mij (die per hypothese tot dan toe rustig heeft kunnen ademen) dan bij de buddy die al zonder lucht zit en dus écht wel nu graag wat zou kunnen ademen
- een écht in paniek zijnde buddy riskeert wel eens naar je primary te grijpen, want daar ziet ie lucht
- als buddy die lucht krijgt is de slangsituatie makkelijker (bij oefeningen wel paar keer van verschillende buddies lucht gekregen, en de primary donate buddies waren toch heel wat comfortabeler).
- vermijdt ook het "top of the line primary voor mij, whatever shit ik nog vanonder in de duikkast vond als secondary" gevoel dat je soms krijgt, wat niet van dien aard is om een buddy die zonder lucht zit te kalmeren...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Osiris
  • Niet online
Lexo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:44:
[...]

Dus ik moet mijn functionerende automaat (waar ik reeds mee ademde) afgeven in de hoop dat mijn backup automaat ook functioneert.
Heb een keer een octopus gehad die 50/50 lucht/water gaf.. :X

Was gelukkig tijdens een oefening op maar metertje of 5 diep en ik raak niet snel in paniek, maar dan kijk je wel raar op hoor, bij elke ademteug een sloot water mee naar binnen :P

Was je natuurlijk achter gekomen als je hem onder water zou hebben getest, maar dat zat niet in m'n PADI OWD :+

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Lexo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:44:
[...]

Hoe is dat anders dan, om te bepalen dat de automaat die je zal doneren naar behoren werkt, onder en boven water, dat je jezelf tijdens het duiken aanleert een ademteug of vijf uit de backupautomaat te gebruiken? Dat je lucht met jezelf deelt, zegmaar :)

0xDEADBEEF wijzigde deze reactie 22-10-2019 21:25 (8%)

• leonbong
  • Nu online
Ik adem altijd op de kant door al mijn automaten voordat ik überhaupt mijn duikpak aantrek.
Het is mijn aangeleerd bij het opbouwen van je set om dat even te doen evenals de inflator(s) even testen.

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:25:
Ik adem altijd op de kant door al mijn automaten voordat ik überhaupt mijn duikpak aantrek.
Maar boven water testen is geen 100 % zekerheid, zoals ik hierboven al liet zien ;)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Osiris schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:21:
Ik zou zeggen dat een duikcomputer een beste 1e aanschaf is. Geen idee hoe je 't nu doet, maar ik heb het ideaal gevonden gewoon vanaf "het begin" (direct na m'n OWD) m'n eigen duikcomputer te hebben gehad. Sterker nog, vind het achteraf vervelend dat ik m'n OWD-duiken er niet op heb staan :+ En persoonlijk vind ik (achteraf) de "WIreless Tank Pressure Transmitter" (Suunto) een non-discussie-aankoop: zeker het geld waard. Wel uiteraard nog een manometer als backup, maar ik vind 't erg handig mijn resterende lucht bij te kunnen houden. Je kunt met je computer bovenwater (je laptop/PC bedoel ik dan) ook zien wat je SCR is: je surface consumption rate, ofwel je luchtconsumptie gecorrigeerd voor je diepte. Hoe lager je SCR, hoe "relaxter" je duikt en andersom.
Nu: gewoon met analoge meters ;) Zo spannend zijn mijn duikjes tot nu ook niet, simpele kant duiken en dan tot een meter of 15.
Verder geloof ik graag dat een duikcomputer hele nieuwe inzichten geeft. Daar ben ik ook wel een beetje van. Verder vind ik ook dat je moet kunnen duiken zonder en tijdens de opleiding is het ook nog niet nodig. Maar nu ik verder wil, gaat het voordelen hebben. Daar ben ik ook wel van overtuigd. Als die dingen niet zo duur waren, had ik er al lang eentje…

Zoals ik al had verwacht lopen de meningen sterk uiteen, wat betreft de ALV. Op nuttige berichten reageer ik afzonderlijk.
0xDEADBEEF schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:42:
Dat argument van het onderbreken van je eigen luchtvoorziening en het moeten afgeven ervan heb ik natuurlijk niet zelf bedacht. In mijn zoekwerk wordt dat overal als nadeel aangehaald, zo ook in dit topic.
offtopic:
Dat mag altijd hoor. Verder is mijn vereniging bij de NOB aangesloten, dus daarom.
Osiris schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:27:
Was je natuurlijk achter gekomen als je hem onder water zou hebben getest, maar dat zat niet in m'n PADI OWD :+
en @Lexo en @DexterBelgium
Bij mij in de opleiding 1* nieuwe vorm (vanaf een paar jaar geleden) zit dat wel bij.
Op 3 tot 5 meter voeren we de bubblecheck uit. Dus even kijken of er niets lekt en daarbij hoort ook laten zien dat je ALV werkt en je daar handig bij kan. Op de kant (bij het opbouwen) test je dat natuurlijk ook al.
0xDEADBEEF schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Hoe is dat anders dan, om te bepalen dat de automaat die je zal doneren naar behoren werkt, onder en boven water, dat je jezelf tijdens het duiken aanleert een ademteug of vijf uit de backupautomaat te gebruiken? Dat je lucht met jezelf deelt, zegmaar :)
Die test voer je dus onder gecontroleerde omstandigheden uit tussen de 3 en de 5 meter. Maar nogsteeds zijn dat geen garanties dat het op 20 meter ook goed gaat (is het toch kouder).
Bockelaar schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:18:
ik denk dat je veel beter (meer) aandacht kan besteden aan het herhalen van de oefeningen mbt luch geven/delen dan aan materiaal. Zodra het een automatisme wordt is het niet heel relevant of de slang 80, 100 of 200cm is :)
Dit is ook zeker een belangrijk punt. Ik ben dit seizoen nog wel als slachtoffer gespeeld en dingen herhaald. Maar nu ik erover nadenk (en ik herinner me een oefening uit het zwembad) zou ik toch even moeten nadenken als het in een noodsituatie nodig is.

Die oefening in het zwembad was zo (afgestemd met de trainer) dat ik (of mijn vaste buddy) op een willekeurig moment gewoon zouden verdrinken en jawel: niemand lette op, dus mijn buddy (die ervan af wist) had me gered. Ik weet niet of het effect heeft gehad, het was wel bijzonder om te zien hoe dat gaat. Iedereen zit dan een beetje verward om zich heen te kijken of hadden het pas een halve baan later door. :-( :-(

De kans is groot dat ik volgend jaar pas weer ga duiken. Dan begin ik ook aan de 2*, dus het redden en dergelijke komt vast weer in zekere vorm terug.

• Osiris
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:54:
[...]

Nu: gewoon met analoge meters ;) Zo spannend zijn mijn duikjes tot nu ook niet, simpele kant duiken en dan tot een meter of 15.
Oh, maar mijn tropische duikjes zijn ook echt niet zo spannend hoor :P
Verder geloof ik graag dat een duikcomputer hele nieuwe inzichten geeft. Daar ben ik ook wel een beetje van.
Ja daar ben je immers Tweaker voor, gadgets :+
Verder vind ik ook dat je moet kunnen duiken zonder (…)
Euh, je bedoelt duikplanningen maken via een tabelletje? Met een beetje mazzel een multi-level-duik, omdat je anders wel héél erg gelimiteerd bent qua nultijd? En dat allemaal op een leitje schrijven uiteraard, want onthouden ga je dat sowieso niet.
Nu zeg ik niet dat plannen verkeerd is, zeker niet. Maar je limiteert jezelf wel enorm zonder een duikcomputer.
(…) en tijdens de opleiding is het ook nog niet nodig. Maar nu ik verder wil, gaat het voordelen hebben. Daar ben ik ook wel van overtuigd. Als die dingen niet zo duur waren, had ik er al lang eentje…
Ach, duur duur, wat is duur. Heb mijn Suunto D6i Novo + transmitter toentertijd (2016) voor USD 922 aangeschaft. Is tegenwoordig alweer een stuk goedkoper neem ik aan. Of je kiest voor een goedkopere variant, zoals de D4i Novo. Heeft geen kompas en laat je slechts met één gas duiken. Dat laatste is wat mij betreft geen issue, kompas kán nuttig zijn.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Osiris schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:02:
Euh, je bedoelt duikplanningen maken via een tabelletje? Met een beetje mazzel een multi-level-duik, omdat je anders wel héél erg gelimiteerd bent qua nultijd? En dat allemaal op een leitje schrijven uiteraard, want onthouden ga je dat sowieso niet.
Nu zeg ik niet dat plannen verkeerd is, zeker niet. Maar je limiteert jezelf wel enorm zonder een duikcomputer.
Ja de eerste (opleidings)duiken heb ik inderdaad zo gemaakt. Alleen, waar kom ik achter, dat ik met mijn luchtverbruik nog lang niet aan de nultijden zit. 18 meter heeft een nultijd van 50 minuten zoals ik zo snel kan vinden. Nou dat redt ik niet, hoor. De laatste duiken heb ik gewoon gedaan met de kennis dat ik toch niet aan de nultijden kan komen zonder dan mijn lucht op is. Met herhalingsduiken heeft het zeker meer voordelen, maar die heb ik nog niet gedaan.
Ach, duur duur, wat is duur. Heb mijn Suunto D6i Novo + transmitter toentertijd (2016) voor USD 922 aangeschaft. Is tegenwoordig alweer een stuk goedkoper neem ik aan. Of je kiest voor een goedkopere variant, zoals de D4i Novo. Heeft geen kompas en laat je slechts met één gas duiken. Dat laatste is wat mij betreft geen issue, kompas kán nuttig zijn.
Voor mij (6 vwo leerlingen) is 500 euro toch best wel veel geld.

• Osiris
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:11:
[...]

Voor mij (6 vwo leerlingen) is 500 euro toch best wel veel geld.
Ah ja, akkoord :P Goed punt :+

• leonbong
  • Nu online
@T.Kreeftmeijer
Als je voorlopig geen herhalingsduiken doet. Kan je inderdaad met een normale 12L kan je prima duiken zonder dat de kans groot is dat je in de decogebieden komt.
Ik zelf heb heel lang een geplastificeerd papieren kaartje bij mij gehad met de nultijden tot +/-20M.
Zoals je dat ook wel op horlogebandjes ziet van o.a Citizen. (Waarbij deze tabel wat langere tijden toestaat dan NOB ;))

Nu moet ik zeggen ik had wel een computer Suunto Cobra (heb ik nog steeds)
Je kan trouwens hele leuke computers scoren onder de 300€ we hoeven echt niet allemaal een Scubapro-G2 te hebben met zender of een Suunto EON.
Een suunto zoop kan je vaak onder de 200€ scoren is echt leuke computer voor de incidentele herhalingsduik kan zelfs nitrox.

Citizen horloge bandje
http://www.seaquestmarine.co.uk/acatalog/z-citizen-watch-strap-band-59-L7471-1.jpg

leonbong wijzigde deze reactie 23-10-2019 09:20 (33%)

• Osiris
  • Niet online
@leonbong Wel grappig, die tabel gaat best ver beneden de 18/20 meter. Terwijl je zou denken dat AOWD/2* die tot 30 meter mogen toch al wel snel hun eigen duikcomputer zouden aanschaffen.

• leonbong
  • Nu online
Ik ben zelf ook in markt voor een nieuw duikcomputer.
Mijn vrouw en ik hebben allebei een cobra echter één van de twee is beetje overleden.
De dieptemeter doet het pas vanaf 6 á 10m overigens dan wel met de correcte diepte.

Ik ben heel erg twijfel of ik niet gewoon een nieuwe cobra3 haal of dat ik een scubapro G2 of Suunto Vyper nova haal.
Een suunto EON zal ik niet snel doen omdat hiervan de batterij veel te snel leeg gaat wat voor mijn duikgedrag niet handig is.

• Osiris
  • Niet online
EON lijkt me ook meer iets voor Tec-divers. Rebreathers. Trimix. Dat soort fancy zaken die ik in de tropen nooit zal gebruiken :+

• leonbong
  • Nu online
De EON is redelijk normale computer alleen heel luxe. Het is niet super tech ding het is gewoon een duur ding.
ik ken behoorlijk wat duikers die hem hebben eigenlijk de meeste voornamelijk vanwege scherm wat supergoed afleesbaar is omdat het zo groot is. Meestal oudere duikers dus die een leesvenster nodig hebben. Bij nachtduik is ook ideaal tov een cobra ofzo omdat het scherm altijd licht geeft.

Ik heb wel eens met zo'n duikcomputer (Cosmic+) gedoken dan pas merk je hoe slecht je het scherm van LCD computer kan aflezen.

leonbong wijzigde deze reactie 23-10-2019 12:19 (13%)

• Osiris
  • Niet online
Normaal normaal. Support voor helium. Support voor diluent gasses. Support voor 10 (!) gassen.. Dat noem ik niet echt normaal voor de recreatieve duiker ;)

• leonbong
  • Nu online
Ja klopt maar dat kan scubapro G2 ook allemaal.

Tech-duikers duiken in principe volgens vooraf berekende schema's en gebruiken eigenlijk geen computer. Nu vervaagt dat wel een beetje.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
@leonbong als ik jou was zou ik er een met in plaats van fluorescerend materiaal, actief backlight kiezen.

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:32:
Ja klopt maar dat kan scubapro G2 ook allemaal.
Nooit gezegd dat die géén overkill was ;)

• leonbong
  • Nu online
@0xDEADBEEF
Precies ik wil graag een LED scherm omdat die van zichzelf licht geven. Denk aan computers als scubapro G2 /Suunto EON core / Cosmiq+.
Maar ik wil natuurlijk niet te veel uitgeven of als echt breed uit mijn broek laat hangen een Garmin Descent.
Eigenlijk gaat mijn voorkeur waarschijnlijk naar de G2 en dan de console versie. Ik wil liever geen pols model.

leonbong wijzigde deze reactie 23-10-2019 15:19 (4%)

• leonbong
  • Nu online
Alle zender computers zijn rond de 700-800€ dus het valt wel mee.
Oplossingen met een zender zijn gewoon duur.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:22:
Alle zender computers zijn rond de 700-800€ dus het valt wel mee.
Oplossingen met een zender zijn gewoon duur.
De Suunto Vyper Novo kan ik vanaf 500 vinden met zender, dat is inderdaad wel een van de goedkoopste.

• leonbong
  • Nu online
Is een goede computer.
Ik persoonlijk wil liever zo’n kleuren scherm ivm afleesbaarheid

• Bockelaar
ik heb die vyper novo en die werkt prima. ik mis die kleuren niet onderwater, zie je die überhaupt?

• leonbong
  • Nu online
@Bockelaar
Jazeker maar belangrijker de letters geven licht.
I.p.v. lichtgevende achtergrond zoals bij normaal lcd.

Vyper vs EON onderwater.

Zoals je ziet die oled achtige schermen zijn makkelijker voor je ogen.

leonbong wijzigde deze reactie 24-10-2019 20:04 (81%)

• Osiris
  • Niet online
Ik duik toch alleen in azuur blauw helder water, dussuh :+

• Deruxian
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17:41

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Graag zou ik bij jullie wat advies willen inwinnen over het (eventueel) aanschaffen van duikmateriaal. Op dit moment ben ik met mijn vriendin bezig met de PADI Open Water cursus. Veel geleerd inmiddels en erg leuk allemaal. Morgen de laatste duik (2e open water duik). Omstandigheden vielen wel wat tegen. Erg koud en veel wind (vorige keer windkracht 5, morgen wederom lijkt het...).

We gaan binnenkort naar de Maladiven dus dat is de hoofdreden waarom de cursus nu volgen. Op dit moment denken we dat we eventuele volgende vakanties ook wel weer willen gaan duiken. Ik zelf wil het sowieso in Nederland voort gaan zetten zoals het nu lijkt.

We hebben allebei vinnen, maskers/snorkel en schoenen aangeschaft. Bevalt erg goed. Nu zit ik te kijken of het verstandig is om ook een eigen wetsuit aan te schaffen. Alleen wat is verstandig om aan te schaffen? Een shortie? Of toch wetsuit met lange mouwen (en dan welke dikte?). Het moet in de eerste plaats geschikt zijn voor de Maladiven in de periode december/januari. Ik had al wat gezocht en volgens mij is een shortie dan wel te doen alleen ben ik bang dit deze voor eventuele volgende duiken in Nederland in de kast blijft? Hierover graag eens jullie mening/advies!:)

Duikcomputer lijkte me ook heel gaaf. Alleen wil ik hier toch even mee wachten als we de echte duiken tijdens vakantie gehad hebben. Dit met name om de toch best wel forse prijzen van een beetje redelijke computer wat ik zo had gezien.

Ik wil sowieso nog even langs Lucas Divestore in Nijverdal, dit schijnt erg goede winkel te zijn volgens mij?

• BoGu5

BoGu5

hmmmz

Voor een beginnende duiker: Een van de laatste dingen die ik perse van mezelf zou willen hebben als ik naar kristalhelder blauw water op vakantie zou gaan is wel de wetsuit. Dat valt prima te huren/lenen in elk duik-vriendelijk land. Ook scheelt het flink kilo's in je koffer als je het niet meeneemt. Sowieso als de (huur)materialen niet op orde zijn moet je als een gek wegrennen imo.
Mijn volgorde zou zijn:
- Computer
- Masker
- Automatenset
- BCD/Wing
- Vinnen
- Wetsuit
- Fles
- Lood

Bron: zelf ook beginnende duiker met Nederlands brevet en wat kristalhelder tropisch water ervaring in Thailand/Indonesie.

BoGu5 wijzigde deze reactie 14-12-2019 22:07 (11%)

request.getCookies();

• leonbong
  • Nu online
Ik heb op de maladiven gedoken was mooi elke duik haaien!
Maar zonder geheid wat mij betref5 is de volgorde van bezit voor de maladiven masker / computer / wetsuit 3mm lang / ademautomaat / vinnen schoenen / bcd

• Osiris
  • Niet online
Ik heb na m'n OW meteen een duikcomputer aangeschaft en geen haar op m'n hoofd heeft daar spijt van gehad.

Was wel een flinke investering (Suunto D6i Novo met tank pressure transmitter), maar gaf me meteen een goeie reden om vaker te duiken :P

Pas 2 jaar later heb ik "de rest" aangeschaft.

• Deruxian
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17:41

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Bedankt voor de antwoorden! Duidelijk, dan wacht ik met aanschaffen pak en word computer eerste wat ik eventueel koop.

@leonbong nog meer tips voor de net beginnende duiker op de maladiven?:)

• leonbong
  • Nu online
Shorty gaat misschien ook, bij de maladiven.
Daarnaast de Maldiven is niet arm, wat zich meteen in de kwaliteit van de duikscholen vertaald ik heb eigenlijk overal wel redelijk knap materiaal gezien dus het huren is geen probleem wat mij betreft met die gedachte is computer of een camera misschien nuttiger.

Als je niet van plan bent om elke 2x dag te duiken heb je die computer eigenlijk ook niet nodig. Daarnaast bij de duikscholen waar ik was kon je die kostenloos lenen.

leonbong wijzigde deze reactie 15-12-2019 20:04 (21%)

• Bockelaar
ik ben altijd bang dat ik het met een shorty en 3-4-5 duiken per dag koud krijg. Ik heb een 3mm lang en heb het na een paar dagen niet meer lekker warm bij de 3e of 4e duik van de dag. Niet dat ik loop te rillen alsof ik met 6C bij ZandEiland 4 in het water lig, maar ook niet alsof het de eerste duik is in 30C :)

• toastingnow
Ik zou zelf inderdaad een masker en snorkel aanschaffen en eventueel een computer. En dan na de vakantie goed nadenken of je verder wilt met duiken in NL. Gezien dat je in NL toch een wat zwaardere ademautomaat (geschikt voor oudwater) neemt, zou ik deze in het buitenland gewoon huren en testen voordat je het water in gaat.
Heb gister nog gedoken met een dubbel 7mm, was goed te doen. Alleen het omkleden buiten is wel koud....

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True