Het is wel een ongelooflijk mooie duikplek, kan het iedereen aanbevelen.
Vandaag tickets voor Bonaire geboekt (Sept-Oct), en ik zag al een heleboel interessante dingen over Bonaire langskomen hier. Heeft iemand nog tips voor gear huur (tank en bcd)? En voor een auto had ik AB Rental gevonden (die hebben in ieder geval een tank-rek op hun auto's zitten).
Ben ook wel benieuwd of iemand nog wat algemene tips voor Bonaire heeft
Niks anders dan duikspullen in de auto meenemen, waardoor je de auto geopend achterlaat waar je gaat duiken. Wordt de huurauto niet opengebroken met alle gezeik als gevolg en de fijne freeloaders nemen niks mee…Maks schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:51:
Vandaag tickets voor Bonaire geboekt (Sept-Oct), en ik zag al een heleboel interessante dingen over Bonaire langskomen hier. Heeft iemand nog tips voor gear huur (tank en bcd)? En voor een auto had ik AB Rental gevonden (die hebben in ieder geval een tank-rek op hun auto's zitten).
Gear kan je overal wel huren. Zoek gewoon een plekje in de buurt van je accommodatie, waar je een goed gevoel bij hebt als je er bent. Ik kijk zelf altijd eerst ergens rond hoe het materiaal eruit ziet, zodat ik kan inschatten hoe goed ze ermee om gaan.
Verder vooral genieten van het onderwaterleven aldaar!
Mijn favoriete plekken waren toch wel Hilmas Hooker en de Zoutpier. En 99 (of 88, of ander hoog getal) steps. Alles is mooi duiken op Bonaire, maar die drie waren nét iets mooier.Maks schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:51:
En veder, ga buiten het duiken om bij de ezelopvang langs. Dat is echt de moeite waard om te bezoeken! Protip; haal een paar kilo wortelen om ze te voeren, en vooral géén appels. (anders heb je je halve auto onder de appelsap zitten...)
7400 Wp op het dak
Gecondoleerd Dartlink 
Gear was v.z.i.w. prima, maar da's alweer een tijdje terug.. Neem tegenwoordig m'n eigen spul mee (m.u.v. tank en lood ofc.)
Verder is Salt Pier idd een heel erg leuke stek, maar daarmee ook populair. Niet dat je elkaar nou in de weg zit, maar verwacht wel meerdere groepjes aan duikers.
Laatste keer dat ik er was (vorig jaar geloof ik) vond ik La Danias Leap ook erg mooi. Is alleen wel een verplichte drift dive, want je komt bij de instap er echt niet meer uit
Daarnaast weet ik niet of dat meteen handig is als je zonder gids gaat (ik ga zelf altijd met gids, omdat ik in m'n eentje ben). Al is 't nou ook weer niet zo lastig als je al wat ervaring hebt.
Verder is de oostkust wellicht ook te overwegen (bootduik, tenzij het echt echt echt helemaal windstil is, 1x dat geluk gehad
). Compleet ander onderwaterleven, overal schildpadden, roggen en m'n allereerste haai gezien daar
Ik ga zelf altijd naar VIP Diving, eigenlijk m.n. omdat ik daar de allereerste keer gedoken heb en m'n PADI heb gehaald en vervolgens nooit meer rondgekekenMaks schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:51:
Vandaag tickets voor Bonaire geboekt (Sept-Oct), en ik zag al een heleboel interessante dingen over Bonaire langskomen hier. Heeft iemand nog tips voor gear huur (tank en bcd)?
Verder is Salt Pier idd een heel erg leuke stek, maar daarmee ook populair. Niet dat je elkaar nou in de weg zit, maar verwacht wel meerdere groepjes aan duikers.
Laatste keer dat ik er was (vorig jaar geloof ik) vond ik La Danias Leap ook erg mooi. Is alleen wel een verplichte drift dive, want je komt bij de instap er echt niet meer uit
Verder is de oostkust wellicht ook te overwegen (bootduik, tenzij het echt echt echt helemaal windstil is, 1x dat geluk gehad
Oeh, Bonaire Bonaire…Osiris schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:03:
Gecondoleerd Dartlink
[...]
Ik ga zelf altijd naar VIP Diving, eigenlijk m.n. omdat ik daar de allereerste keer gedoken heb en m'n PADI heb gehaald en vervolgens nooit meer rondgekekenGear was v.z.i.w. prima, maar da's alweer een tijdje terug.. Neem tegenwoordig m'n eigen spul mee (m.u.v. tank en lood ofc.)
Laatste keer dat ik er was (vorig jaar geloof ik) vond ik La Danias Leap ook erg mooi. Is alleen wel een verplichte drift dive, want je komt bij de instap er echt niet meer uitDaarnaast weet ik niet of dat meteen handig is als je zonder gids gaat (ik ga zelf altijd met gids, omdat ik in m'n eentje ben). Al is 't nou ook weer niet zo lastig als je al wat ervaring hebt.
Verder is de oostkust wellicht ook te overwegen (bootduik, tenzij het echt echt echt helemaal windstil is, 1x dat geluk gehad). Compleet ander onderwaterleven, overal schildpadden, roggen en m'n allereerste haai gezien daar
Mijn tips:
Koop zo’n koker voor je auto/hotel/appartement sleutel. Dan neem je ‘m gewoon mee het water in.
Neem een duikboei mee (zo een die je kunt opblazen en dan 1.5m boven water uitkomt, want er willen wel eens bootjes voorbijkomen
Oil slick leap: springen vanaf de kant met je gear
De duikstekken helemaal aan de zuidkant (white slave?) zou ik pas doen als je een beetje comfortabel bent met kantduiken (als in: zelfstandig, met buddy, zonder gids) en let op je oriëntatie. Daar afdwalen is geen goed idee
Nachtduiken rond volle maan, waanzinnig!
Oostkust: doen!
Vanaf de kant: niet zonder gids, maar eigenlijk liever gewoon met de boot (east coast divers, het is het echt waard, wel reserveren!)
Auto idd open laten, lunchen bij de foodtrucks, ‘s avonds bij de Jamaicaan vlakbij het ziekenhuis, en verder gewoon nieuwe plekken ontdekken.
Autohuur bij AB is niet goedkoop, wel goed. Lucht en lood daar overigens ook. Flesje extra mee meestal geen probleem, dan hoef je niet per se helemaal terug als je richting de noordkant wilt.
Veel plezier!!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Bij Zoetersbout vandaag ook weer mis: https://www.hvzeeland.nl/...ij-duikongeval-bruinisse/
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Los van wel of niet goed opgeleid, is het een feit dat we steeds ouder worden. Vergrijzing dus. Je ziet ook bij marathons, skiën etc de nodige dodelijke ongevallen, helaas.
Members only:
Inloggen
Inderdaad. En de oostkust kan je ook doen met een onderwater scooter tour, want de stroming is daar vaak wel verassend. Ik ben tjidens de tour wat dolfijnen tegen gekomen, was echt episch.Yorro schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:52:
[...]
Oeh, Bonaire Bonaire…
Mijn tips:
Koop zo’n koker voor je auto/hotel/appartement sleutel. Dan neem je ‘m gewoon mee het water in.
Neem een duikboei mee (zo een die je kunt opblazen en dan 1.5m boven water uitkomt, want er willen wel eens bootjes voorbijkomen
Oil slick leap: springen vanaf de kant met je gear
De duikstekken helemaal aan de zuidkant (white slave?) zou ik pas doen als je een beetje comfortabel bent met kantduiken (als in: zelfstandig, met buddy, zonder gids) en let op je oriëntatie. Daar afdwalen is geen goed idee
Nachtduiken rond volle maan, waanzinnig!
Oostkust: doen!
Vanaf de kant: niet zonder gids, maar eigenlijk liever gewoon met de boot (east coast divers, het is het echt waard, wel reserveren!)
Auto idd open laten, lunchen bij de foodtrucks, ‘s avonds bij de Jamaicaan vlakbij het ziekenhuis, en verder gewoon nieuwe plekken ontdekken.
Autohuur bij AB is niet goedkoop, wel goed. Lucht en lood daar overigens ook. Flesje extra mee meestal geen probleem, dan hoef je niet per se helemaal terug als je richting de noordkant wilt.
Veel plezier!!
ik was daar zaterdag middag nog, was toen prima om te duiken. Zicht was een meter of 2 met wat stroming waar we goed tegen in konden zwemmen.Bockelaar schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:38:
Bij Zoetersbout vandaag ook weer mis: https://www.hvzeeland.nl/...ij-duikongeval-bruinisse/
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik ging altijd naar VIP, maar ga nu vooral bij Gone Diving (Eric de vries). Aanrader!Osiris schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:03:
Gecondoleerd Dartlink
[...]
Ik ga zelf altijd naar VIP Diving, eigenlijk m.n. omdat ik daar de allereerste keer gedoken heb en m'n PADI heb gehaald en vervolgens nooit meer rondgekekenGear was v.z.i.w. prima, maar da's alweer een tijdje terug.. Neem tegenwoordig m'n eigen spul mee (m.u.v. tank en lood ofc.)
Laatste keer dat ik er was (vorig jaar geloof ik) vond ik La Danias Leap ook erg mooi. Is alleen wel een verplichte drift dive, want je komt bij de instap er echt niet meer uitDaarnaast weet ik niet of dat meteen handig is als je zonder gids gaat (ik ga zelf altijd met gids, omdat ik in m'n eentje ben). Al is 't nou ook weer niet zo lastig als je al wat ervaring hebt.
Verder is de oostkust wellicht ook te overwegen (bootduik, tenzij het echt echt echt helemaal windstil is, 1x dat geluk gehad). Compleet ander onderwaterleven, overal schildpadden, roggen en m'n allereerste haai gezien daar
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
White hole, oostkant sowieso! 1000 steps is mooi, maar ook niet heel bijzonder. Zoutpier is voor beginners prachtig en ook gevorderd nog veel te zien. Sowieso veel mooie plekken op BonaireTheo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:32:
[...]
Mijn favoriete plekken waren toch wel Hilmas Hooker en de Zoutpier. En 99 (of 88, of ander hoog getal) steps. Alles is mooi duiken op Bonaire, maar die drie waren nét iets mooier.
En veder, ga buiten het duiken om bij de ezelopvang langs. Dat is echt de moeite waard om te bezoeken! Protip; haal een paar kilo wortelen om ze te voeren, en vooral géén appels. (anders heb je je halve auto onder de appelsap zitten...)
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Specifieke reden om bij VIP weg te gaan? Niet dat ik wss wegga, daar niet vancarpebios schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:59:
[...]
Ik ging altijd naar VIP, maar ga nu vooral bij Gone Diving (Eric de vries). Aanrader!
Ik weet niet of ik ooit bij 1000 steps ben geweest, maar VIP gaat meestal naar anderen eromheen. Vaak erg druk en het ook niet echt waard ofzo? I dunno meer wat hun specifieke argumenten waren. La Danias Leap bijv. is niet heeeel erg ver uit de buurt.carpebios schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:01:
[...]
White hole, oostkant sowieso! 1000 steps is mooi, maar ook niet heel bijzonder. Zoutpier is voor beginners prachtig en ook gevorderd nog veel te zien. Sowieso veel mooie plekken op Bonaire
Salt Pier is een altijd leuke. Als je er al 5x bent geweest niet zo spannend, maar nooit echt saai. Leuke, rustige duik waarbij je als geen OW met slechts 3 duiken op hun naam meer bent ook wat dieper aan de achterzijde kunt gaan et c. Mijn luchtverbruik is toch tig keer beter dan de n00bies die je vaak mee hebt op zo'n duik
[ Voor 71% gewijzigd door Osiris op 26-05-2025 13:44 ]
Hij (Bas) betaald z'n mensen echt te weinig. Ik ken er toevallig twee (ex collega's) nu.Osiris schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:40:
[...]
Specifieke reden om bij VIP weg te gaan? Niet dat ik wss wegga, daar niet van
[...]
Ik weet niet of ik ooit bij 1000 steps ben geweest, maar VIP gaat meestal naar anderen eromheen. Vaak erg druk en het ook niet echt waard ofzo? I dunno meer wat hun specifieke argumenten waren. La Danias Leap bijv. is niet heeeel erg ver uit de buurt.
Salt Pier is een altijd leuke. Als je er al 5x bent geweest niet zo spannend, maar nooit echt saai. Leuke, rustige duik waarbij je als geen OW met slechts 3 duiken op hun naam meer bent ook wat dieper aan de achterzijde kunt gaan et c. Mijn luchtverbruik is toch tig keer beter dan de n00bies die je vaak mee hebt op zo'n duikHoewel niet echt conform PADI (binnen 5 sec. bij je buddy moeten kunnen zijn et c.), maar meestal laten ze me wel lekker rondzwemmen in de buurt van de groep
Ik begreep eind vorig jaar dat Bas niet meer de eigenaar iscarpebios schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:02:
[...]
Hij (Bas) betaald z'n mensen echt te weinig. Ik ken er toevallig twee (ex collega's) nu.
Niet dat dat per se zegt dat 't beter is geworden, daar heb ik geen zicht op.
[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 26-05-2025 14:29 ]
Vorige week ook ene gestorven in de Put van Ekeren
https://www.vrt.be/vrtnws...en-ekerse-putten-ongeluk/
Dat heb ik dan niet meer meegekregen. Maar VIP is echt fijn en prima! Nooit klachten gehad, behalve dat het niet goed voelde toen ik hoorde wat ze verdienen en hoeveel er aan overhead achterbleef zeg maarOsiris schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:26:
[...]
Ik begreep eind vorig jaar dat Bas niet meer de eigenaar isHeeft 't verkocht geloof ik. Jonathan en ene Jan (deze laatste ken ik niet) zijn nowadays de eigenaar.
Niet dat dat per se zegt dat 't beter is geworden, daar heb ik geen zicht op.
Mogelijk dat dat nu anders is....of niet.
Zeker een aanrader als je naar Bonaire gaat.
Mja, ik ken die inside info natuurlijk niet. Vond Bas in de omgang verder wel een aardige kerel, maar dat zegt natuurlijk ook niet allescarpebios schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:25:
[...]
Dat heb ik dan niet meer meegekregen. Maar VIP is echt fijn en prima! Nooit klachten gehad, behalve dat het niet goed voelde toen ik hoorde wat ze verdienen en hoeveel er aan overhead achterbleef zeg maar
Mogelijk dat dat nu anders is....of niet.
Hoop dat 't voor de medewerkers (nu) iig een goeie plek is om te werken
[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 26-05-2025 15:38 ]
Ben een keer een groep tegengekomen met die onderwaterscooters, dacht altijd dat dat dan zo’n groep luie Amerikanen was van een of andere cruise.Stimulate14 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:21:
[...]
Inderdaad. En de oostkust kan je ook doen met een onderwater scooter tour, want de stroming is daar vaak wel verassend. Ik ben tjidens de tour wat dolfijnen tegen gekomen, was echt episch.
Vind het maar lawaaiige dingen, en heb het idee dat veel onderwaterleven dat met me eens is (lees: zich uit de voeten maakt)
Hier goed nieuws.
Onlangs heb ik, samen met een groepje andere duikers, meegedaan aan de pilot van de NOB voor de versnelde opleiding tot 2* duikinstructeur.
Het hele programma werd nu in twee weekenden gestopt, met daartussen 6 weken om de leergang te schrijven inclusief lesplannen etc.
Gistermiddag was het einde van het tweede praktijkweekend en ik ben gefeliciteerd als 2* Instructeur.
Onlangs heb ik, samen met een groepje andere duikers, meegedaan aan de pilot van de NOB voor de versnelde opleiding tot 2* duikinstructeur.
Het hele programma werd nu in twee weekenden gestopt, met daartussen 6 weken om de leergang te schrijven inclusief lesplannen etc.
Gistermiddag was het einde van het tweede praktijkweekend en ik ben gefeliciteerd als 2* Instructeur.
The Duck did it again
Ik wil graag wat indrukken en een video delen van onze recente duikvakantie in Dahab (april 2025). We gingen eerder naar het (diepe) zuiden van Egypte, maar na berichten over koraalverbleking (in 2024) besloten we iets nieuws te proberen.
Dahab bleek een uitstekende keuze: gezellige sfeer, leuke restaurants en niet te druk. Het duiken overtrof onze verwachtingen, met o.a. gezonde riffen, octopussen, schildpadden, steen- en krokodilvissen.
We verbleven in The Bridge, een kleinschalig hotel voor duikers, met topservice en een fijne duikschool (Liquid Divers). Mooie mix van kant- en bootduiken en ondanks de centrale ligging toch heerlijk rustig.
Dahab bleek een uitstekende keuze: gezellige sfeer, leuke restaurants en niet te druk. Het duiken overtrof onze verwachtingen, met o.a. gezonde riffen, octopussen, schildpadden, steen- en krokodilvissen.
We verbleven in The Bridge, een kleinschalig hotel voor duikers, met topservice en een fijne duikschool (Liquid Divers). Mooie mix van kant- en bootduiken en ondanks de centrale ligging toch heerlijk rustig.
Heel tof weer hoor, @Ehv_BramBo!
Is het nog steeds gefilmd met je GoPro Hero 11 en INON semi-fisheye?
Ik zag onlangs een van onze gidsen in Egypte een zeer vergelijkbare - maar zo te zien iets voordeligere - 140° wide angle pro van Backscatter gebruiken op z'n Hero 11 en zijn beelden zagen er heel goed uit, dus ik was al een beetje aan het kijken of ik mezelf dat cadeau ga doen. 😅
Ik zag onlangs een van onze gidsen in Egypte een zeer vergelijkbare - maar zo te zien iets voordeligere - 140° wide angle pro van Backscatter gebruiken op z'n Hero 11 en zijn beelden zagen er heel goed uit, dus ik was al een beetje aan het kijken of ik mezelf dat cadeau ga doen. 😅
Bedankt en goed idee! Ik heb geen ervaring met de Backscatter lens, maar verwacht een vergelijkbaar resultaat.totalatool schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:25:
Heel tof weer hoor, @Ehv_BramBo!
En ja, voor deze video heb ik weer een Gopro icm INON lens gebruikt. Alleen de lampen (en tray met floats) zijn geupgrade (2x Weefine solarflare pro 13.000)
Dahab is leuk! Wij waren daar een tijdje terug met onze kinderen, en super mooi gesnorkeld vanaf de kade, en ook bij de blue hole. Soms wel beetje druk vond ik, maar kan ook aan seizoen liggen natuurlijk. Leuk sfeertje daar ook als je beetje om de Russen heen navigeertEhv_BramBo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:10:
Ik wil graag wat indrukken en een video delen van onze recente duikvakantie in Dahab (april 2025). We gingen eerder naar het (diepe) zuiden van Egypte, maar na berichten over koraalverbleking (in 2024) besloten we iets nieuws te proberen.
[YouTube: Blue Hole to Thistlegorm - Our Adventure Began at The Bridge]
Argh. Meer nog dan bij "normale" fotografie lijken de accessoires zoals lampen veel duurder dan de camera zelf. Hoewel, een beetje knap objectief op een dslr is natuurlijk ook duurder dan de camera erachter.Ehv_BramBo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:28:
[...]
Bedankt en goed idee! Ik heb geen ervaring met de Backscatter lens, maar verwacht een vergelijkbaar resultaat.
En ja, voor deze video heb ik weer een Gopro icm INON lens gebruikt. Alleen de lampen (en tray met floats) zijn geupgrade (2x Weefine solarflare pro 13.000)
Ik heb wel de indruk dat een dergelijke groothoek/fisheye de hoeveelheid licht op de sensor al flink verhoogt en daarmee ook zonder lampen al voor veel betere beelden zorgt?
Het voordeel van de (semi)fisheye lens is (voornamelijk) dat je dichter op je voorwerp kunt filmen. Dus minder water/ deeltjes tussen de lens en je voorwerp, wat het beeld ten goede komt. Dat zou een voordeel kunnen zijn qua licht, maar met zijn kleine sensor blijft een Gopro beperkt. Zonder lampen krijg ik alleen mooie beelden in ondiep water met veel zonlicht. Maar kosten kunnen inderdaad snel oplopen, zelfs bij een relatief goedkope actioncam.totalatool schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:03:
[...]
Argh. Meer nog dan bij "normale" fotografie lijken de accessoires zoals lampen veel duurder dan de camera zelf. Hoewel, een beetje knap objectief op een dslr is natuurlijk ook duurder dan de camera erachter.
Ik heb wel de indruk dat een dergelijke groothoek/fisheye de hoeveelheid licht op de sensor al flink verhoogt en daarmee ook zonder lampen al voor veel betere beelden zorgt?
[ Voor 4% gewijzigd door Ehv_BramBo op 31-05-2025 19:54 ]
Eigenlijk is een goedkope camera, de oorzaak voor heel duur licht noodzakelijk.
Goedkope camera’s hebben namelijk geen lichtsterke lenzen en kleine sensoren.
Dus heel veel licht nodig voor een knappe foto/film.
Een hele grote sensor vangt absoluut gezien al veel meer licht, lens kwalitatief veel beter laat dus ook meer licht door.
Goedkope camera’s hebben namelijk geen lichtsterke lenzen en kleine sensoren.
Dus heel veel licht nodig voor een knappe foto/film.
Een hele grote sensor vangt absoluut gezien al veel meer licht, lens kwalitatief veel beter laat dus ook meer licht door.
Precies, het punt dat zo'n veel grotere lens dus een boel meer licht op die sensor krijgt zou m.i. moeten (kunnen) betekenen dat de camera een minder hoge ISO nodig heeft.
Eén van de problemen van een kleine sensor is namelijk inderdaad dat er per pixel minder licht op valt, en als je er met een grote groothoeklens meer licht op laat vallen, dan zou het dus een deel van die problematiek moeten wegnemen.
Eén van de problemen van een kleine sensor is namelijk inderdaad dat er per pixel minder licht op valt, en als je er met een grote groothoeklens meer licht op laat vallen, dan zou het dus een deel van die problematiek moeten wegnemen.
n00b hier: ik ga eind juli naar zuiden van Thailand (Phuket, Ko Lanta) en wil duiken wel eens proberen maar om al meteen Open Water 3 dagen te doen is wellicht wat veel als ik het echt niks vind. Of misschien in Nederland daarvoor al ergens een proefduik doen als dat handiger is? En dan is er nog de keuze PADI/SSI/NOB.... tips welkom!
Ik heb afgelopen jaar een complete set gekocht en bij twee (duik)reizen gebruikt. Het ging om de TG-7, PT059, Inon s220, WeeFine WLF02 en een tray en arm (via onderwaterhuis).
Hoewel het enerzijds echt geweldig is om met camera te duiken (andere focus etc), vond ik het ook soms ietwat beperkend. Zo kon ik vaak niet de beste foto maken omdat mijn mede-duikers ook allemaal (logisch) mee keken. Ik kwam eigenlijk nooit echt dichtbij genoeg voor mooie foto's en op zich allemaal geen ramp, maar achteraf vond ik het resultaat wat tegenvallen. Wel genoeg mooie foto's gemaakt, dus missie geslaagd.
Ik kwam er ook achter dat het allemaal flink wat werk is, vooraf, ter plekke met daarbij mijn probleem dat ik nog een beginner ben en daardoor te snel door mijn tank heen ging vergeleken duiken zonder camera.
Als laatste viel het gewicht en volume om mee te zeulen tegen. Ik reis veel maar normaal gesproken vrij licht. Met de hele set was het dus ineens toch flink zeulen, extra bagage kopen voor in het ruim, omdat de handbagage compleet vol zat met alle onderdelen vd camera.
Ik ga de komende periode wrs weer wat minder naar bestemmingen waar duiken centraal zal staan, dus twijfelde ik of ik de hele set opberg (stof happen) of de complete set maar aan een liefhebber verkoop. Ik besloot tot het 2e en de complete set staat inmiddels op MP. Ben benieuwd wat ik ervoor krijg, maar wrs betekent het helaas flink verlies pakken.
Hoewel het enerzijds echt geweldig is om met camera te duiken (andere focus etc), vond ik het ook soms ietwat beperkend. Zo kon ik vaak niet de beste foto maken omdat mijn mede-duikers ook allemaal (logisch) mee keken. Ik kwam eigenlijk nooit echt dichtbij genoeg voor mooie foto's en op zich allemaal geen ramp, maar achteraf vond ik het resultaat wat tegenvallen. Wel genoeg mooie foto's gemaakt, dus missie geslaagd.
Ik kwam er ook achter dat het allemaal flink wat werk is, vooraf, ter plekke met daarbij mijn probleem dat ik nog een beginner ben en daardoor te snel door mijn tank heen ging vergeleken duiken zonder camera.
Als laatste viel het gewicht en volume om mee te zeulen tegen. Ik reis veel maar normaal gesproken vrij licht. Met de hele set was het dus ineens toch flink zeulen, extra bagage kopen voor in het ruim, omdat de handbagage compleet vol zat met alle onderdelen vd camera.
Ik ga de komende periode wrs weer wat minder naar bestemmingen waar duiken centraal zal staan, dus twijfelde ik of ik de hele set opberg (stof happen) of de complete set maar aan een liefhebber verkoop. Ik besloot tot het 2e en de complete set staat inmiddels op MP. Ben benieuwd wat ik ervoor krijg, maar wrs betekent het helaas flink verlies pakken.
Ik vraag mij af of eind juli de beste periode is om daar te duiken, maar dat zou je zelf nog even na kunnen gaan.prOnorama2 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:36:
n00b hier: ik ga eind juli naar zuiden van Thailand (Phuket, Ko Lanta) en wil duiken wel eens proberen maar om al meteen Open Water 3 dagen te doen is wellicht wat veel als ik het echt niks vind. Of misschien in Nederland daarvoor al ergens een proefduik doen als dat handiger is? En dan is er nog de keuze PADI/SSI/NOB.... tips welkom!
Je kan altijd een discovery dive doen, maar op zich is dit vaak aardig confined. Wel een leuke manier om het eens een keertje mee te maken.
Ik weet niet of je veel reist, maar als je bij deze trip tijd zat hebt zou ik OW zeker overwegen. Het is zo'n unieke manier om de wereld te ervaren.
Proefduik in NL altijd leuk, maar dat kan dus net zo makkelijk ter plekke (wat wrs net wat mooier zal zijn).
Al die versies maken niet echt uit.
Herkenbaar maar ik zou het niet meteen weg doen.
De onderwatercamera markt gaat niet zo snel dus over jaar of 3 is deze set nog steeds prima.
De onderwatercamera markt gaat niet zo snel dus over jaar of 3 is deze set nog steeds prima.
maar als beginnend duiker is het helemaal niet handig om iets anders te doen dan duiken. fotograferen is, zoals je gemerkt hebt, echt andere koek. Je taskload wordt niet 1 handeling maar vele handelingen groter.
Mantra is ook echt: leer eerst duiken voordat je andere tasks toevoegt
Die TG7 zou ik nog even houden, die blijft wel een jaar of 5-10 courant. Er zijn mensen die met een TG4 nog waanzinnig mooie fotos maken, voral voor macro is het een hele, hele sterke combi.
Mantra is ook echt: leer eerst duiken voordat je andere tasks toevoegt
Die TG7 zou ik nog even houden, die blijft wel een jaar of 5-10 courant. Er zijn mensen die met een TG4 nog waanzinnig mooie fotos maken, voral voor macro is het een hele, hele sterke combi.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Mijn bescheiden mening: een proefduik doen is een goed idee om te kijken of je duiken überhaupt leuk vindt, maar plekken waar je kunt leren duiken in 3 dagen moet je mijden als de pest. De concurrentie op deze bestemmingen is moordend en de interesse van de instructeurs om van jou een capabele duiker te maken, is recht evenredig aan hun salaris.
Ik ga niet beweren dat het in NL overal beter is, maar je maakt hier meer kans een fatsoenlijke en gemotiveerde instructeur te vinden dan daar. Ik ben van mening dat je niet in 3 dagen comfortabel, competent en veilig kunt worden, hoe getalenteerd de instructeur zichzelf ook vindt.
Ik ga niet beweren dat het in NL overal beter is, maar je maakt hier meer kans een fatsoenlijke en gemotiveerde instructeur te vinden dan daar. Ik ben van mening dat je niet in 3 dagen comfortabel, competent en veilig kunt worden, hoe getalenteerd de instructeur zichzelf ook vindt.
Ok ik vind goede opleiding ook belangrijk maar ook in het buitenland zijn fatsoenlijke duikscholen.
Het hoeft echt niet altijd 6 maanden (een schooljaar met winterstop) te duren zoals je veel ziet in Nederland. Duiken in NL of tropisch water is gewoon wat anders en niet iedereen zit NL-water te wachten.
Startkosten om te beginnen met duiken zijn ook veel hoger in NL t.g.v. de uitrusting.
Iemand moet zich realiseren dat je niet na een korte cursus meteen kan afdalen naar de Titanic.
Het hoeft echt niet altijd 6 maanden (een schooljaar met winterstop) te duren zoals je veel ziet in Nederland. Duiken in NL of tropisch water is gewoon wat anders en niet iedereen zit NL-water te wachten.
Startkosten om te beginnen met duiken zijn ook veel hoger in NL t.g.v. de uitrusting.
Iemand moet zich realiseren dat je niet na een korte cursus meteen kan afdalen naar de Titanic.
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 09-06-2025 08:16 ]
Ik heb ooit, lang geleden, leren duiken in Thailand (Ko Tao), PADI, en dat duurde geloof ik een week, was vrij intensief. Er zaten daar ook SSI scholen (vooral Frans gerund dacht ik) en ik had niet het idee dat het afgeraffeld of amateuristisch was. Er zat ook behoorlijk wat theorie bij, en ook wel een aantal mensen die niet direct slaagden en dus nog wat extra lessen en een tweede examen moesten doen.
Er werd ook veel in het zwembad les gegeven voordat je uberhaupt de zee in ging. En een discovery dive was volgens mij ook een soort van verplicht onderdeel om uberhaupt te kunnen beginnen. Dus dat zou ik zeker doen.
Geinig genoeg heb ik later ook nog gewerkt voor de NOB (niet duik maar internet gerelateerd). En het viel me wel op hoe denigrerend er over PADI werd gesproken, alsof het allemaal maar een stelletje prutsers waren en dat iedereen met een PADI gewoon niet kon duiken. Dat herkende ik helemaal niet van mijn PADI opleiding. Misschien iets van "wat de boer niet kent..." ?
Tuurlijk is het compleet anders duiken in de kalme blauwe zee van Thailand, maar dat betekent niet dat het allemaal amateurs zijn.
Zelf denk ik dat je echt de discovery dive moet doen. Zelf ben ik op een gegeven (na het krijgen van kinderen) wat meer naar het snorkelen gegaan, daar haal ik nu genoeg lol uit en zie genoeg mooie dingen, en kan het samen met de kids doen.
Er werd ook veel in het zwembad les gegeven voordat je uberhaupt de zee in ging. En een discovery dive was volgens mij ook een soort van verplicht onderdeel om uberhaupt te kunnen beginnen. Dus dat zou ik zeker doen.
Geinig genoeg heb ik later ook nog gewerkt voor de NOB (niet duik maar internet gerelateerd). En het viel me wel op hoe denigrerend er over PADI werd gesproken, alsof het allemaal maar een stelletje prutsers waren en dat iedereen met een PADI gewoon niet kon duiken. Dat herkende ik helemaal niet van mijn PADI opleiding. Misschien iets van "wat de boer niet kent..." ?
Tuurlijk is het compleet anders duiken in de kalme blauwe zee van Thailand, maar dat betekent niet dat het allemaal amateurs zijn.
Zelf denk ik dat je echt de discovery dive moet doen. Zelf ben ik op een gegeven (na het krijgen van kinderen) wat meer naar het snorkelen gegaan, daar haal ik nu genoeg lol uit en zie genoeg mooie dingen, en kan het samen met de kids doen.
Er zijn in het buitenland zeker ook goede scholen. Dat is ook niet het bezwaar, het punt wat ik probeerde te maken is dat drie dagen te kort is om veilig te worden onder water. Over de kosten kunnen we het lang hebben, maar ik vind dat als je het je kunt veroorloven om te leren duiken, dan kun je het je niet veroorloven om het slecht te leren. Als aankomend duiker is het bizar lastig om in te schstten of je instructeur een fatsoenlijke is of niet, maar de voorselectie op het aantal cursusdagen is redelijk objectief te maken.
Pro tip, mocht je dit niet weten: je kunt je cursus ook kunt doen met een verwijzing, je doet dan de skillslessen bijv in NL en doet je buitenduiken op je vakantiebestemming. Scheelt vakantiedagen en misschien kun je dan wat kritischer zijn qua duikschool.
Pro tip, mocht je dit niet weten: je kunt je cursus ook kunt doen met een verwijzing, je doet dan de skillslessen bijv in NL en doet je buitenduiken op je vakantiebestemming. Scheelt vakantiedagen en misschien kun je dan wat kritischer zijn qua duikschool.
herkenbaar qua scholen. Zelf in Honduras gedaan op Utila. Veel scholen, veel concurrentie maar geluk gehad. Had een hele goede, betrokken en geduldige instructeur met oog voor alle deelnemers. Had het veel minder kunnen treffen. De cursus was gelukkig niet in maar 3 dagen en had ook veel theorie lesjesScubaSp1dey schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:39:
Er zijn in het buitenland zeker ook goede scholen. Dat is ook niet het bezwaar, het punt wat ik probeerde te maken is dat drie dagen te kort is om veilig te worden onder water. Over de kosten kunnen we het lang hebben, maar ik vind dat als je het je kunt veroorloven om te leren duiken, dan kun je het je niet veroorloven om het slecht te leren. Als aankomend duiker is het bizar lastig om in te schstten of je instructeur een fatsoenlijke is of niet, maar de voorselectie op het aantal cursusdagen is redelijk objectief te maken.
Alles valt of staat bij de instructeur die de les geeft. Maar in drie dagen een duikcursus is meer een "hoe overleef ik onderwater" in plaats van echt "goed" leren duiken.
Vandaag een dagje ZE4 gedaan, zelf niet duikend maar voor de gezelligheid mee. Maar man man man, wat je daar ziet... Mijn instructeurs hart huilt. Schreeuwen tegen cursisten, instructeurs die popiejopie doen, een in mijn mening gevaarlijke "oefeningen" (bij gebrek aan een beter woord) moeten doen van de instructeur.
Vandaag een dagje ZE4 gedaan, zelf niet duikend maar voor de gezelligheid mee. Maar man man man, wat je daar ziet... Mijn instructeurs hart huilt. Schreeuwen tegen cursisten, instructeurs die popiejopie doen, een in mijn mening gevaarlijke "oefeningen" (bij gebrek aan een beter woord) moeten doen van de instructeur.
Members only:
Inloggen
Ach, goed leren duiken. Ook met een rijbewijs ben je slechts een geaccepteerd risico op de weg. Écht goed leren rijden komt daarna pas. En sommigen leren het nooit.Dartlink schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:17:
Maar in drie dagen een duikcursus is meer een "hoe overleef ik onderwater" in plaats van echt "goed" leren duiken.
Als ik de duikschool op Bonaire mag geloven qua huidige aanbod, heb ik m'n PADI OW ook in 3 dagen gedaan. Nu 80+ duiken verder en ik heb toch niet het idee dat ik een slechte duiker ben.
Welliswaar voor de omstandigheden waarbij ik ook gecertificeerd ben, dat is, lekker warm tropisch water. Als ik in van die grijze, groene, koude drap spring, sja, dan weet ik ook niet of 't goed gaat komen. Maar daar heb ik ook helemaal geen enkele behoefte aan
Dus tja, wat is goed? Alles is relatief.
Volkomen mee eens!
Misschien moet ik het herschrijven naar "Alles valt of staat met de instructeur en hoe snel een cursist het oppakt"
Misschien moet ik het herschrijven naar "Alles valt of staat met de instructeur en hoe snel een cursist het oppakt"
Vind ik ook als instructeur het leukst, echt de volle aandacht geven!Osiris schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:48:
Wat ook niet verkeerd was, was dat ik de enige cursist wasPrivéles is best fijn
heb ook in Indonesië wel 1 op 1 gedoken met een instructeur die niet heel best oplette of ik wel bij hem in de buurt was. enerzijds een onprettig gevoel, anderzijds vond hij het dusdanig vertrouwd met mij denk ik dan.
Lang met een duikschool houder gesproken. Had een interessante kijk op angst en paniek in het water. Hij zei dat iedereen er een keer mee te maken zou krijgen maar dat dit in je 5e duik kon zijn maar ook in je 500e en dat het even spannend blijft als je in paniek bent ver onder t oppervlakte.
Maar vergelijk ik mijn eerste tien duiken met de laatste 5 dan lig ik nu echt heel anders in het water en kan ik nu veel meer van het duiken genieten.
Lang met een duikschool houder gesproken. Had een interessante kijk op angst en paniek in het water. Hij zei dat iedereen er een keer mee te maken zou krijgen maar dat dit in je 5e duik kon zijn maar ook in je 500e en dat het even spannend blijft als je in paniek bent ver onder t oppervlakte.
Maar vergelijk ik mijn eerste tien duiken met de laatste 5 dan lig ik nu echt heel anders in het water en kan ik nu veel meer van het duiken genieten.
Ik ben met 150+ duiken GUE Fundamentals gaan doen en toen ontdekte ik pas hoe belabberd ik trim/buoyancy en sommige skills beheersOsiris schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:25:
Ach, goed leren duiken. Ook met een rijbewijs ben je slechts een geaccepteerd risico op de weg. Écht goed leren rijden komt daarna pas. En sommigen leren het nooit.
Ha, ja, de fase van "bewust onbekwaam". Altijd een tricky oneThyraon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:53:
[...]
Ik ben met 150+ duiken GUE Fundamentals gaan doen en toen ontdekte ik pas hoe belabberd ik trim/buoyancy en sommige skills beheers
En idd, ik heb ook die paniek aanval gehad (diep) onder water, gelukkig met een ervaren DM erbij (volgens mij had ie in de UK bij de marine gedoken, heel vervelend hoe stil hij achter je boven water kwam en je op je schouder tikte met een grote grijns, en vrijwel geen perslucht gebruikte) die me kon kalmeren (koppen tegen elkaar en duikbrillen tegen elkaar, geen idee hoe dat werkte maar ik werd wel weer rustig) en me rustig mee naar boven nam. En dat was bij een PADI school in Thailand dus
Ik denk overigens dat het meer aan de "school" ligt dan aan de instructeur zelf. Tenminste in mijn ervaring waren de instructeurs behoorlijk gedrild en werkten precies volgens "het systeem" van de duikschool in kwestie.
Sowieso raad ik regelmatig GUE-F aan, eigenlijk voor iedereen wel juist vanwege die bewust wording. Zelfs als je daarna nooit meer iets met GUE te maken wilt hebben is dat gewoon een bizar goede training voor iedere OWD.Thyraon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:53:
[...]
Ik ben met 150+ duiken GUE Fundamentals gaan doen en toen ontdekte ik pas hoe belabberd ik trim/buoyancy en sommige skills beheers
Ikzelf stapte op mijn 30ste duik GUE-F in en daarna nooit meer wat anders gewild, denk dat ik het in dit deel of in het vorige deel er ook wel eens uitvoerig over mijn ervaringen hebt gehad.
Hier het zelfde, met 100+ duiken begonnen met SSI Tech. Die eerste paar deco opstijgingen waaren echt even een reality checkThyraon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:53:
[...]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ohja, GUE, ik zie mezelf niet echt bij dat clubjeThyraon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:53:
[...]
Zolang 't voor mij 1x per jaar tropische fundives blijven, hoef ik niet per se 100 % waterpas recht in 't water te hangen of aan de gang met allemaal trimgewichtjes her en der. De hoogte van m'n BCD op de tank heeft meer invloed en dat eyeballen we ook gewoon
Zolang het veilig is, ik het koraal niet aanraak en ik wel leuke filmpjes met de GoPro kan maken, is 't goed genoeg.
Kan het beter? Zeker! Ik zal de laatste zijn die claimt dat ik een perfecte duiker ben. Is 't goed genoeg voor het doel? Dat ook
"Een zes is ook voldoende!"
En daar ben ik het mee eens!
Haha, ik wilde de vergelijking maar niet makenDartlink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:30:
Maar ga met duiken toch liever voor de 7, beetje meer veiligheidsmarge
Heck, durf wel te beweren dat ik een 8 in 't water ben
[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 10-06-2025 19:38 ]
GUE 🧡. We gaan altijd minstens voor een 9.5. Maar op een leuke manier.
Haha dit vind ik een mooie metafoor inderdaad. Persoonlijk heb ik er niks mee maar uiteindelijk vraagt niemand je cijferlijst enkel of je geslaagd bent.Dartlink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:30:
Haha tis een ding dat mijn manager roept bij mijn normale werkShadowBumble schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:55:
[...]
Haha dit vind ik een mooie metafoor inderdaad. Persoonlijk heb ik er niks mee maar uiteindelijk vraagt niemand je cijferlijst enkel of je geslaagd bent.
Zelf als GUE duiker natuurlijk ook gewoon zo goed mogelijk presteren. En ook daarom vind ik 1:1 lesgeven ook erg fijn, net dat beetje extra kunnen geven vanuit de GUE skillset
Ik vond hem erg mooi passen jaOsiris schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:37:
[...]
Haha, ik wilde de vergelijking maar niet maken
Maar ga met duiken toch liever voor de 7, beetje meer veiligheidsmarge
Heck, durf wel te beweren dat ik een 8 in 't water ben![]()
Jaren geleden een cursist gehad voor een update, had zijn OWD gehaald bij een collega school in Nederland. Maarja, daar werd de "6" wel heel erg ruim genomen
Jep! En elke instructeur een beetje zijn eigen aandachtsvlak zodat het vaak zelfs een 10 wordt!ScubaSp1dey schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:46:
GUE 🧡. We gaan altijd minstens voor een 9.5. Maar op een leuke manier.
Nou, lekker voor 'em, dan mag 'ie strikt gezien ook niet dieper dan 3 meter duikenDartlink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:06:
[...]
Ik vond hem erg mooi passen jaEn jaaaaa, hoger is beter inderdaad.
Jaren geleden een cursist gehad voor een update, had zijn OWD gehaald bij een collega school in Nederland. Maarja, daar werd de "6" wel heel erg ruim genomenDe jongen had volgens hem nog nooit dieper gedoken dan drie meter (diepe gedeelte van het zwembad).
Laat ik het netjes verwoorden, duiken was sowieso niet verantwoord voor 'mOsiris schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:30:
[...]
Nou, lekker voor 'em, dan mag 'ie strikt gezien ook niet dieper dan 3 meter duiken

Buddy en ik zoeken wat tips voor leuke duikstekken, zowel zoetwater in Nederland (Zeeland even buiten beschouwing gelaten dus) als niet te ver over de grens in ofwel Duitsland ofwel België. Wel handig als er een vulstation is, dan kunnen we een leuk rondje plannen met de camper namelijk.
Wie kan er iets zeggen over bv: Tenderingssee, Auesee, Heidesee, Elfrather See of Xantener Südsee in Duitsland? Allemaal dichterbij dan Essen.
Of een leuk rondje België met enkele stekken met vulstations, of gewoon toffe stekken in Nederland?
Afgelopen weekend vier meervallen gespot bij de Kempervennen. Geen Big Mama, maar we vonden de missie geslaagd gezien het nogal matige weer en vrij slechte zicht, en hebben na de eerste duik de spullen gepakt en het café opgezocht.
Wie kan er iets zeggen over bv: Tenderingssee, Auesee, Heidesee, Elfrather See of Xantener Südsee in Duitsland? Allemaal dichterbij dan Essen.
Of een leuk rondje België met enkele stekken met vulstations, of gewoon toffe stekken in Nederland?
Afgelopen weekend vier meervallen gespot bij de Kempervennen. Geen Big Mama, maar we vonden de missie geslaagd gezien het nogal matige weer en vrij slechte zicht, en hebben na de eerste duik de spullen gepakt en het café opgezocht.
Hemmoor in DE, wel een stukje maar je kan daar overnachten en vullen.totalatool schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:40:
Buddy en ik zoeken wat tips voor leuke duikstekken, zowel zoetwater in Nederland (Zeeland even buiten beschouwing gelaten dus) als niet te ver over de grens in ofwel Duitsland ofwel België. Wel handig als er een vulstation is, dan kunnen we een leuk rondje plannen met de camper namelijk.
Thanks, maar dat is wel een beetje te ver uit de richting.Stimulate14 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Hemmoor in DE, wel een stukje maar je kan daar overnachten en vullen.
Misschien wordt het trouwens alsnog weer een weekendje Zeeland voor de afwisseling met het gemiddelde leven in de zoetwaterplassen.
Maak je er een mid-week weg vantotalatool schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:36:
[...]
Thanks, maar dat is wel een beetje te ver uit de richting.
Misschien wordt het trouwens alsnog weer een weekendje Zeeland voor de afwisseling met het gemiddelde leven in de zoetwaterplassen.
Inderdaad; Hemmoor is wel een aanrader hoor, zeker leuk om een keer geweest te zijn. Ik vond het de paar uur in de auto wel waard
Helaas is dat geen optie, we hebben bijna nooit de mogelijkheid om tegelijkertijd een aantal dagen weg te kunnen van werk, vrouw en kinderen, zeker niet doordeweeks. Twee dagen met één overnachting in het weekend is realistischer, maar kan ook maar zeer sporadisch en dus willen we dat wel zo efficiënt mogelijk inrichten en niet volledig kwijt zijn aan één duikstek.
Ook niet één duikstek met meerdere plekken om te duiken?totalatool schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:19:
[...]
Helaas is dat geen optie, we hebben bijna nooit de mogelijkheid om tegelijkertijd een aantal dagen weg te kunnen van werk, vrouw en kinderen, zeker niet doordeweeks. Twee dagen met één overnachting in het weekend is realistischer, maar kan ook maar zeer sporadisch en dus willen we dat wel zo efficiënt mogelijk inrichten en niet volledig kwijt zijn aan één duikstek.
Niet te ver over de grens met België kan je in de buurt van Coo wel leuk duiken in de groeves van La Gombe en Sprimont (ga hier vooral ook eten, de beste steaks!), eventueel te combineren met de Barrage de Robertville.totalatool schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:40:
[ Voor 3% gewijzigd door dixet op 23-06-2025 14:05 ]
Het ziet er naar uit dat Aqualung en Apeks voorlopig zijn gered. Ze zijn gekocht door HEAD (Mares, rEVO en SSI)
Ik moet bekennen dat ik mij er ook niet heel druk om maakteSnowDude schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:30:
Het ziet er naar uit dat Aqualung en Apeks voorlopig zijn gered. Ze zijn gekocht door HEAD (Mares, rEVO en SSI)
Ik ben ooit eens op een website beland met een gedetailleerde kaart van vooral buiten het duikgebied van Vinkeveen inclusief alle lijnen die naar de diepe stukken gaan. Ik kan deze site alleen niet meer vinden. Wie kan me helpen?
Die van onze mede tweaker @j-a-s-p-e-r ?SnowDude schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:55:
Ik ben ooit eens op een website beland met een gedetailleerde kaart van vooral buiten het duikgebied van Vinkeveen inclusief alle lijnen die naar de diepe stukken gaan. Ik kan deze site alleen niet meer vinden. Wie kan me helpen?
https://algra.io/vinkeveen/#16/52.2390/4.9532
Ik gebruik dat ding echt vaak
Jaaaa Dank u! ook dank @j-a-s-p-e-rDartlink schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:56:
[...]
Die van onze mede tweaker @j-a-s-p-e-r ?
https://algra.io/vinkeveen/#16/52.2390/4.9532
Ik gebruik dat ding echt vaak
Ik heb vroeger (+/-2006) ook wel eens via hun flessen gehuurd beviel prima. Ik heb nooit begeleide duiken gedaan ofzo ik heb alleen flessen nodig overige spullen heb ik zelf.
De laatste jaren verblijf ik niet meer op Jan Thiel ik vind het te ver van de mooie stranden op Banda Bou. Ik zelf kan zelf de kleinschalige duikschool op Daaibooi (Divers republic) aanraden. Daar heb ik recentere ervaring mee, 2023 en 2024.
Bij Go West Diving zit een duikschool die ook eigen boot heeft die op vaste tijden gaat,. Dat heeft voordelen als je alleen komt omdat je dan niet perse een begeleide duik hoeft te doen je kan ook mee op de boot en daar worden ingedeeld met een willekeurig iemand. Scheelt toch geld.
Nu huur ik altijd alleen flessen/lood dus met materiaal huren heb ik weinig ervaring.
De laatste jaren verblijf ik niet meer op Jan Thiel ik vind het te ver van de mooie stranden op Banda Bou. Ik zelf kan zelf de kleinschalige duikschool op Daaibooi (Divers republic) aanraden. Daar heb ik recentere ervaring mee, 2023 en 2024.
Bij Go West Diving zit een duikschool die ook eigen boot heeft die op vaste tijden gaat,. Dat heeft voordelen als je alleen komt omdat je dan niet perse een begeleide duik hoeft te doen je kan ook mee op de boot en daar worden ingedeeld met een willekeurig iemand. Scheelt toch geld.
Nu huur ik altijd alleen flessen/lood dus met materiaal huren heb ik weinig ervaring.
[ Voor 66% gewijzigd door leonbong op 24-07-2025 09:39 ]
hoe werkt dat op Curacao en Aruba? Een beetje hetzelfde als op Bonaire? Huurt tanks/lood en rij met je auto willekeurig naar een plek en ga duiken?
Dank voor het rapporteren van de spam. De zoektocht voor bewijs heb ik voor de goede orde wel even weggehaald.
Goedemorgen allen. Ik ga begin september naar Marsa Alam. Nu heb ik in 2009 in Hurghada mijn advanced open water gehaald en in de tussentijd gedoken in de Malediven, Bali en Kaapverdië. Hebben jullie nog adviezen naar goede duiksites om te bezoeken? Ik ga met mijn gezin, dus kan er geen dagen voor uittrekken, maar een dagje weg moet wel te doen zijn.
Ik lees iets over Elphinestone Reef, maar zag dat ze aanraden dat je dan 50+ duiken gedaan moet hebben. Dat red ik niet. Ik vermoed dat ik tot nu toe ongeveer een duik of 25 heb gemaakt.
Ik lees iets over Elphinestone Reef, maar zag dat ze aanraden dat je dan 50+ duiken gedaan moet hebben. Dat red ik niet. Ik vermoed dat ik tot nu toe ongeveer een duik of 25 heb gemaakt.
Hou je geen logboek bij dan? Met logboek weet je het zeker. Nu ben ik ook wel eens wat vergeten op te schrijven maar het aantal duiken in mijn logboek staat is dusdanig dat het geen probleem is.
Ik heb niet vaak gehoord dat Elphinestone Reef wordt bezocht door duikers die een dagtrip doen vanaf hurgada. Volgens mij, ik weet het niet zeker ligt het daarvoor te ver vanaf de haven.
Maar opzich van hurgada zijn er ook hele mooie duiken te doen die riffen dichtbij, daarnaast veel hotels/resorts hebben vaak ook een mooi rif. Zeker als je nog niet heel veel duiken hebt zijn ze vaak leuk zat.
Een leuke dagtrip vanaf hurgada is eerder Ras Mohammed of als je wat diepe duik ervaring Thistlegorm.
Ik heb niet vaak gehoord dat Elphinestone Reef wordt bezocht door duikers die een dagtrip doen vanaf hurgada. Volgens mij, ik weet het niet zeker ligt het daarvoor te ver vanaf de haven.
Maar opzich van hurgada zijn er ook hele mooie duiken te doen die riffen dichtbij, daarnaast veel hotels/resorts hebben vaak ook een mooi rif. Zeker als je nog niet heel veel duiken hebt zijn ze vaak leuk zat.
Een leuke dagtrip vanaf hurgada is eerder Ras Mohammed of als je wat diepe duik ervaring Thistlegorm.
[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 05-08-2025 14:10 ]
Marsa Alam is één plaats, maar meestal zit je niet precies daar, maar in een resort in de buurt. Zonder specifiek je locatie te weten is een duikstek lastig aan te raden. Ik zou gewoon bij het duikcentrum in je resort of in de buurt afspreken. De meeste riffen in die omgeving zijn mooi. De riffen die net iets buiten de kust liggen vaak net iets mooier dan die je vanaf de kant duikt (minder bleaching en minder stof in het water bij winderig weer).BootVluchteling schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:56:
Goedemorgen allen. Ik ga begin september naar Marsa Alam. Nu heb ik in 2009 in Hurghada mijn advanced open water gehaald en in de tussentijd gedoken in de Malediven, Bali en Kaapverdië. Hebben jullie nog adviezen naar goede duiksites om te bezoeken? Ik ga met mijn gezin, dus kan er geen dagen voor uittrekken, maar een dagje weg moet wel te doen zijn.
Elphinstone zou ik niet doen. Als de omstandigheden goed zijn is het een prima relaxte duik, maar het kan er ook flink stromen (negative entry, snel afdalen om niet voorbij het rif te eindigen). En een diepe duik, terwijl de riffen dichter bij de kust vaak ondieper beginnen en dus kleurrijker zijn
Ik vind Dolphin House een hele leuke en mooie duikplek bij Marsa Alam. Je duikt door een grot (door het koraal) waar het zonlicht prachtig naar binnenvalt. De grot is prima te doen met iets minder ervaring. Verder zijn er hele mooie koralen te zien. Je gezin kan mee op de boottrip en een snorkelexcursie doen op dezelfde plek. Ik heb dit precies zo gedaan met mijn zwangere vriendin afgelopen mei. Tijdens het snorkelen heeft mijn vriendin tientallen dolfijnen gezien. Ben ze zelf tussen de duiken door ook even gaan bekijken
Om precies te zijn zit ik in Al Qusair bij Jaz Lamaya. Bedankt voor je feedback dat ik ook op zat andere plekken mooi kan duiken. Hebben jullie eigenlijk weleens een nachtduik gemaakt? Ik heb die 1 keer gedaan in 2009. Dat vond ik wel cool, echter was dat in februari. Volgens Google is de zonsondergang rond 18.30u. Hmm. Toch ff kijken of het nog een optie is...dixet schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:30:
[...]
Marsa Alam is één plaats, maar meestal zit je niet precies daar, maar in een resort in de buurt. Zonder specifiek je locatie te weten is een duikstek lastig aan te raden. Ik zou gewoon bij het duikcentrum in je resort of in de buurt afspreken. De meeste riffen in die omgeving zijn mooi. De riffen die net iets buiten de kust liggen vaak net iets mooier dan die je vanaf de kant duikt (minder bleaching en minder stof in het water bij winderig weer).
Elphinstone zou ik niet doen. Als de omstandigheden goed zijn is het een prima relaxte duik, maar het kan er ook flink stromen (negative entry, snel afdalen om niet voorbij het rif te eindigen). En een diepe duik, terwijl de riffen dichter bij de kust vaak ondieper beginnen en dus kleurrijker zijn
Jawel, ik heb wel een logboek, maar die heb ik al 2 jaar niet aangeraakt. Verder zit ik dus niet in Hurghada, maar Al Qusair. Maar wat Dixet al zegt laat ik Elphinstone varen.leonbong schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:06:
Hou je geen logboek bij dan? Met logboek weet je het zeker. Nu ben ik ook wel eens wat vergeten op te schrijven maar het aantal duiken in mijn logboek staat is dusdanig dat het geen probleem is.
Mag / kan je met advanced open water ook duiken door die grot, of is een grot meer een beschrijving van een overhangend koraal waar je onderdoor duikt? Klinkt in ieder geval wel als een aanrader, ook wat je zegt betreft die boottrip.Walterv91 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:56:
Ik vind Dolphin House een hele leuke en mooie duikplek bij Marsa Alam. Je duikt door een grot (door het koraal) waar het zonlicht prachtig naar binnenvalt. De grot is prima te doen met iets minder ervaring. Verder zijn er hele mooie koralen te zien. Je gezin kan mee op de boottrip en een snorkelexcursie doen op dezelfde plek. Ik heb dit precies zo gedaan met mijn zwangere vriendin afgelopen mei. Tijdens het snorkelen heeft mijn vriendin tientallen dolfijnen gezien. Ben ze zelf tussen de duiken door ook even gaan bekijken
Houd Elphinstone maar in de pocket voor later. Persoonlijk vond ik het koraal sowieso niet zo heel erg boeiend daar, ging er speciaal heen voor de longimanus
Had toen 73 duiken in de pocket. 2 duiken gemaakt en bij beide duiken een longi gezien. Maar was begin oktober en nog vroeg in het longimanus-seizoen en ze waren nog niet echt geïnteresseerd. Dus geen mooie filmpjes van een longi die tussen de duikers door zwemt
Ze bleven op afstand helaas. Alsnog wel spannend
Maar begin september ga je denk ik sowieso geen haai zien (heel kleine kans, buiten 'seizoen'), dus IMO dan ook de moeite niet waard, zelfs al was je 100+ duiken verder 
Ik heb zelf 2 jaar geleden op Concorde Moreen iets zuidelijker dan waar jij zit gezeten en met de on-site Orca duiktoko hier en daar heengeweest. Zowel shore dives waarbij je met een busje naar de site gaat, maar ook een dagje met een boot vanuit Port Ghalib (waar jij dan weer vlakbij zit). Dat was dan een grotere boot voor git mensen (geen liveaboard ofzo) voor een dagje, niet een RIB. Uiteraard ook wel met de RIB gegaan voor Elphinstone en ook voor de diverse Abu Dabbab sites, zoals Abu Dabbab 4 en Abu Dabbab 4 bijv. (Divezone-link).
Verder niet bij Dolphin House geweest. Ze werken bij (die) Orca (mss ook bij andere Egyptische toko's, I dunno) met een soort intekenlijsten en als het minimum quotum niet gehaald werd, dan ging de duik niet door. En, blijkbaar, was Dolphin House voor mij geen optie somehow. Of dat door quotum of andere reden was, weet ik niet meer eerlijk gezegd.
Al met al maakt het denk ik niet echt uit waar je heen gaat. Het koraal in de Rode Zee is over het algemeen buitengewoon prachtig en kleurrijk (behalve IMO Elphinstone dan
) en visjes en ander zeeleven alom te vinden.
Ik heb zelf 2 jaar geleden op Concorde Moreen iets zuidelijker dan waar jij zit gezeten en met de on-site Orca duiktoko hier en daar heengeweest. Zowel shore dives waarbij je met een busje naar de site gaat, maar ook een dagje met een boot vanuit Port Ghalib (waar jij dan weer vlakbij zit). Dat was dan een grotere boot voor git mensen (geen liveaboard ofzo) voor een dagje, niet een RIB. Uiteraard ook wel met de RIB gegaan voor Elphinstone en ook voor de diverse Abu Dabbab sites, zoals Abu Dabbab 4 en Abu Dabbab 4 bijv. (Divezone-link).
Verder niet bij Dolphin House geweest. Ze werken bij (die) Orca (mss ook bij andere Egyptische toko's, I dunno) met een soort intekenlijsten en als het minimum quotum niet gehaald werd, dan ging de duik niet door. En, blijkbaar, was Dolphin House voor mij geen optie somehow. Of dat door quotum of andere reden was, weet ik niet meer eerlijk gezegd.
Al met al maakt het denk ik niet echt uit waar je heen gaat. Het koraal in de Rode Zee is over het algemeen buitengewoon prachtig en kleurrijk (behalve IMO Elphinstone dan
[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 06-08-2025 11:56 ]
Ja dat mag zeker! Wij hadden zelfs iemand in de groep die de dag ervoor zijn open water had gehaald. Je duikt als het ware door het koraal heen met voldoende ruimte en licht.BootVluchteling schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
Om precies te zijn zit ik in Al Qusair bij Jaz Lamaya. Bedankt voor je feedback dat ik ook op zat andere plekken mooi kan duiken. Hebben jullie eigenlijk weleens een nachtduik gemaakt? Ik heb die 1 keer gedaan in 2009. Dat vond ik wel cool, echter was dat in februari. Volgens Google is de zonsondergang rond 18.30u. Hmm. Toch ff kijken of het nog een optie is...
[...]
Jawel, ik heb wel een logboek, maar die heb ik al 2 jaar niet aangeraakt. Verder zit ik dus niet in Hurghada, maar Al Qusair. Maar wat Dixet al zegt laat ik Elphinstone varen.
[...]
Mag / kan je met advanced open water ook duiken door die grot, of is een grot meer een beschrijving van een overhangend koraal waar je onderdoor duikt? Klinkt in ieder geval wel als een aanrader, ook wat je zegt betreft die boottrip.
Wij zaten vlakbij Jaz Lamaya in Jaz Grand Marsa. Wij doken met Scuba World Divers wat prima was. In de baai zit Coraya Divers. Die zou ook goed moeten zijn.
Nachtduiken zijn fantastisch in Egypte, maar de laatste 2x dat ik er was kon dat niet. De kustwacht had dat verboden omdat ze bang zijn voor smokkelaars.BootVluchteling schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
Hebben jullie eigenlijk weleens een nachtduik gemaakt? Ik heb die 1 keer gedaan in 2009. Dat vond ik wel cool, echter was dat in februari. Volgens Google is de zonsondergang rond 18.30u. Hmm. Toch ff kijken of het nog een optie is...
[...]
Bij Nemo in Safaga smokkelden ze dan wel een beetje door ons voor zondondergang te droppen, en wij terugdoken naar het resort. Lampen uit voor we het water uitkwamen zodat de kustwacht het niet zou zien

Ik weet niet hoe het nu is, maar als je de kans hebt zou ik zeker een nachtduik maken. Deels heel ander leven en een heel andere ervaring dan overdag.
Ik zal deze oude koe eens uit de sloot halen.dixet schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:07:
[...]
Zal ik het rijtje maar compleet maken. Ze staan ook bekend om de walvishaaien. Vooral daarvoor een live-aboard gedaan rondom het Ari atol. Geen walvishaai gezien![]()
Zoals onze gids daar al zei: "whale sharks are big. The ocean is bigger"
daarnaast waren de Malediven de grootste deceptie ooit. Los van de ontbrekende walvishaaien waren de riffen ondiep dood, pas onder de 30 meter kwam er wat meer kleur en leven. Triggerfish zaten er wel met miljoenen, oorzaak was volgens de lokale experts de overbevissing en vooral het wegvissen van haaien (de enige vijand van triggerfish). Boven water zien de bounty-eilanden er op een afstandje idyllisch uit. Van dichtbij geldt dat alleen voor de eilanden met een resort. De onbewoonde eilanden zijn een grote hoop plastic afval![]()
Ik ben opties aan het inventariseren voor de volgende duiktrip, na drie duikvakanties in Egypte, de laatste op een liveaboard afgelopen maart.
Eén van de duikers op die boot is twee maanden later naar de Malediven gegaan en stuurde me een aantal video's en een raving review. Snorkelen met een walvishaai, verder een stierhaai, een hamerhaai die vlakbij voorbij kwam, scholen manta's en adelaarsroggen, grote scholen grijze rifhaaien en zwartpunthaaien of tolhaaien (spinner sharks, welke is me niet helemaal duidelijk), witpunt rifhaaien, scholen giant trevallies... Ze was echt lyrisch.
En dan lees ik jouw berichtje en vraag ik me af: wanneer was je daar precies, welk jaar, welke maand, was het een liveaboard of een resort?
Een collega van me gaat jaarlijks naar Filitheyo.
Hij vertelt me jaarlijks dat het daar geweldig is, haaien enzo, maar heb nog nooit foto-bewijs gezien
Geen idee precies hoe geweldig het is t.o.v. bijv. de Rode Zee of Hin Daeng / Hin Muang.. (Daar overigens ook geen mantaroggen of walvishaaien gezien
)
Hij vertelt me jaarlijks dat het daar geweldig is, haaien enzo, maar heb nog nooit foto-bewijs gezien
[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 20-08-2025 21:16 ]
Haha da's een heel oudetotalatool schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:47:
[...]
Ik zal deze oude koe eens uit de sloot halen.
Ik ben opties aan het inventariseren voor de volgende duiktrip, na drie duikvakanties in Egypte, de laatste op een liveaboard afgelopen maart.
Eén van de duikers op die boot is twee maanden later naar de Malediven gegaan en stuurde me een aantal video's en een raving review. Snorkelen met een walvishaai, verder een stierhaai, een hamerhaai die vlakbij voorbij kwam, scholen manta's en adelaarsroggen, grote scholen grijze rifhaaien en zwartpunthaaien of tolhaaien (spinner sharks, welke is me niet helemaal duidelijk), witpunt rifhaaien, scholen giant trevallies... Ze was echt lyrisch.
En dan lees ik jouw berichtje en vraag ik me af: wanneer was je daar precies, welk jaar, welke maand, was het een liveaboard of een resort?
Ik was daar in november 2009 met een liveaboard. November is het begin van de moesson en dat heb ik geweten. Een week alleen regen en onder water was het warmer dan er boven. Maar waarschijnlijk ga ik volgend jaar mei in de herkansing. Ik hoor zoveel mooie verhalen over de Maldiven dat ik het gewoon nog en keer ga proberen
Echt, 2009 en niet per ongeluk 2019? Want de bleaching event waar ik steeds over lees was in 2016.dixet schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:22:
[...]
Haha da's een heel oude![]()
Ik was daar in november 2009 met een liveaboard. November is het begin van de moesson en dat heb ik geweten. Een week alleen regen en onder water was het warmer dan er boven. Maar waarschijnlijk ga ik volgend jaar mei in de herkansing. Ik hoor zoveel mooie verhalen over de Maldiven dat ik het gewoon nog en keer ga proberen
Volgens de locals waren de riffen ondiep zwaar getroffen door de tsunami van 2004.totalatool schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:50:
[...]
Echt, 2009 en niet per ongeluk 2019? Want de bleaching event waar ik steeds over lees was in 2016.
Ah, duidelijk, het heeft daar inderdaad wel heel wat te verduren gehad. Maar ik heb dus nu filmpjes gezien van maximaal drie maanden oud waar de duikers echt omsingeld worden door haaien en mantas.dixet schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:07:
[...]
Volgens de locals waren de riffen ondiep zwaar getroffen door de tsunami van 2004.
De vrouw die ze stuurde had ook een liveaboard gedaan in Galapagos, had gewoond op Amerikaans Samoa en veel van de wereld gezien, maar ze was dus diep onder de indruk, zeker vergeleken met de liveaboard vanuit Marsa Alam afgelopen maart.
Even opgezocht: Filitheyo is Faafu atol. Dat staat wat minder bekend om grote pelagics dan South Ari bv, maar het zal wel heel goed zijn wil hij er elk jaar weer heen gaan. Verder is er niet veel te doen, lijkt me. 😄Osiris schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:15:
Een collega van me gaat jaarlijks naar Filitheyo.
Hij vertelt me jaarlijks dat het daar geweldig is, haaien enzo, maar heb nog nooit foto-bewijs gezienGeen idee precies hoe geweldig het is t.o.v. bijv. de Rode Zee of Hin Daeng / Hin Muang.. (Daar overigens ook geen mantaroggen of walvishaaien gezien
)
Enige wat je er kunt is duiken geloof ik idd. Ja en cocktails aan idyllische stranden zuipen.totalatool schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:22:
[...]
Even opgezocht: Filitheyo is Faafu atol. Dat staat wat minder bekend om grote pelagics dan South Ari bv, maar het zal wel heel goed zijn wil hij er elk jaar weer heen gaan. Verder is er niet veel te doen, lijkt me. 😄
Ik ga alleen niet op een honeymoon met m'n buddy. 😅Osiris schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:26:
[...]
Enige wat je er kunt is duiken geloof ik idd. Ja en cocktails aan idyllische stranden zuipen.