Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Mensen duiken voor de lol, dus 90% van duikers zullen niet zo duiken. We zijn niet in het leger!
Ik ben gewend dat een DM alleen een max tijd roept en soms diepte maar dat is het dan.
Ook een van de oorzaken waarom ik totaal geen technische ambities heb. Die spelen mij veel te vaak de mini militairen.
Ik duik gewoon binnen de grenzen van mijn brevetten.
[ Voor 60% gewijzigd door leonbong op 14-05-2025 12:45 ]
In dat geval is er 45 minuten afgesproken en is dat dus je plan. Als je geen tijd afspreekt maar een hoeveelheid lucht die over mag zijn is dat je plan. Het gaat er om dat je een veilige duik kan maken. Met mijn duikjes in Nederland van maximaal 10 meter diep spreek ik zelden een duiktijd af met mijn buddy. Alleen een luchthoeveelheid (of: als eentje het koud krijgt gaan we er uitSnowDude schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:12:
[...]
"Plan your dive, dive your plan"
Als ik je divemaster zou zijn aan de kant of op een boot en je plant een duik van 45 minuten en je komt pas na een uur boven omdat je nog extra lucht had, dan heb je bij mij wat uit te leggen.
Als er een kantwacht is, is het afspreken van een maximale tijd wel handig.
Dit doet mij denken aan duik in Egypte waar de kantwacht bij een ondiep rif (Marsa Egla) zei: "ik verwacht dat iedereen hier minimaal 70 minuten kan duiken." Er werd geen maximale duiktijd gesteld.Bockelaar schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:42:
[...]
als tourist duik ik mijn tank leeg, dat is niet tijd gebonden. Als DM die touristen begeleidt (nja, levend kompas en evt nood luchtsource) zul je daar toch aan moeten wennen
Toen we na ruim twee uur boven kwamen was hij not amused

Een basis duikplan maken heeft niets met militairen te maken maar staat ook gewoon in de standards voor je 2* / AOW brevet. En dat duikplan hoeft echt niet uitgebreid te zijn, gewoon even stil staan bij "Hoe lang, hoe diep en hoeveel lucht" is al genoeg.leonbong schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:41:
@SnowDude
Mensen duiken voor de lol, dus 90% van duikers zullen niet zo duiken. We zijn niet in het leger!
Ik ben gewend dat een DM alleen een max tijd roept en soms diepte maar dat is het dan.
Ook een van de oorzaken waarom ik totaal geen technische ambities heb. Die spelen mij veel te vaak de mini militairen.
Ik duik gewoon binnen de grenzen van mijn brevetten.
Ik heb te vaak mee gemaakt dat we van te voren roepen dat we richting de 25 meter gaan en dan nog staat er iemand dood leuk met een 10 liter fles aan de waterkant. En Je hoeft niet elke keer een nieuw plan te maken, als je elke zaterdag het zelfde rondje duikt in Vinkeveen dan gebruik je elke keer het zelfde plan. Het gevaar is echter dat als je altijd een rondje bus doet en dan op de parkeerplaats in een keer beslist dat je een rondje 30 gaat doen dan moet je wel even kunnen berekenen of dat wel verstandig is..
Als je vaak dieper en langer duikt, zeker met deco en verschillende gas mengsels dan kom je niet meer weg met "ik duik wel tot ik op 70 bar zit en dan ga ik omhoog". dat soort duiken moet je leren plannen, en het wordt dan vanzelf een automatisme om dat altijd te doen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
We gaan deze route duiken, zie hier op de kaart van de site. Maximum diepte is zoveel, op deze plek. We keren om bij 120 bar (of als het een driftduik is: we gaan ondieper vanaf 120 bar), dus laat me weten als je daar op zit. Ik vraag ook tijdens de duik hoeveel lucht je hebt. Als iedereen nog genoeg lucht/bar heeft kunnen we nog om deze pinnacle heen, maar anders draaien we ongeveer hier om / gaan we vanaf dit punt langzaam wat minder diep.
We doen een safety stop van drie minuten op 5 meter, waarbij elk buddypaar een boei oplaat (of waarna we terug de boot op stappen, de kant bereiken...), en beëindigen de duik met niet minder dan 50 bar. Duiktijd maximaal een uur.
Tijdens de safety stop laat hij vervolgens het buddypaar met de minste lucht als eerste naar de zodiac gaan, en dan de volgende, etc.
Persoonlijke noot: raar dat een Amerikaanse duiker in PSI mag rekenen en dan ineens maar ongeveer 35 bar (500 PSI) in de tank over hoeft te houden om een arbitraire, veilige marge aan te houden, en wij 50 bar. Om eerlijk te zijn sjoemel ik daar dus een heel klein beetje mee als er Amerikaanse duikers mee zijn. Dan vind ik een safety stop eindigen met 42-45 bar in de tank ook wel best bij een eenvoudige duik, dan rond ik dat gewoon omhoog af naar een vuistje.
En met basic AOW mag je naar 30 meter, geen deco en geen andere gassen dan lucht. Daar is niet heel veel meer aan te rekenen dan het water in, op basis van je lucht ga je omhoog en doe je een stop.
Dat is wat mij betreft ook precies zoals @leonbong aangeeft de reden om lekker daar te blijven en voral niks met technisch duiken te maken te willen hebben, ik wil gewoon als het nodig is in een streep naar boven kunnen zonder dood te gaan
Ja sure ik heb mijn nitrox gedaan, MOD is altijd makkelijk uit te rekenen: 30M want AOW max 30M.
En volgens DAN kan dat ook zolang je ruim binnen je grenzen blijft, en dat doe ik dan dus ook gewoon. Met een 10L rondje bus is prima te doen, 30m op vinkeveen bedank ik vriendelijk voor, ook al duik ik droogpak, ikzelf heb daar niks te zoeken
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ik duik om iets te bekijken, soms lijkt het alsof technische duikers, duiken om hun techniek te testen.
Het duiken is eigenlijk bijzaak voor waarvoor ik daar ben iets bekijken.
Nieuwe behuizing+piezo knoppen, glas, bezel, LCD dus optisch is de computer 100% nieuw. Op het mainboard zitten 100 duiken maar het log en de geschiedenis van de computer zijn leeg, op de testduik na. Ik bied hem aan met 12 maanden vernieuwde garantie.
Mocht er iemand interesse hebben, dan stuur maar een PM.
Als dit in jouw optiek een voldoende plan is dan heb ik altijd een plan.SnowDude schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:12:
[...]
Een basis duikplan maken heeft niets met militairen te maken maar staat ook gewoon in de standards voor je 2* / AOW brevet. En dat duikplan hoeft echt niet uitgebreid te zijn, gewoon even stil staan bij "Hoe lang, hoe diep en hoeveel lucht" is al genoeg.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik had in het begin wel wat moeite met mijn oren te klaren. Ik hoor ook vaak een piep in mijn oren en het lijkt redelijk wat kracht te kosten. Ik wil hier binnenkort nog even voor naar de huisarts.
Nu langzaam beginnen met sparen voor wat leuke uitrusting, ik wil denk ik als eerste een droogpak aan gaan schaffen zodat ik zo lang mogelijk kan blijven duiken in Nederland.
gefeliciteerd!Meilu schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:30:
Ik heb dit weekend mijn padi open water weten te halen hier in nederland. Mijn open water gedeelte heb ik afgerond in vinkeveen en zevenhuizen. Ik moet zeggen dat ik het hier in Nederland al erg mooi vond, en met een 7mm vond ik het prima te doen tot 10 meter.
Ik had in het begin wel wat moeite met mijn oren te klaren. Ik hoor ook vaak een piep in mijn oren en het lijkt redelijk wat kracht te kosten. Ik wil hier binnenkort nog even voor naar de huisarts.
Nu langzaam beginnen met sparen voor wat leuke uitrusting, ik wil denk ik als eerste een droogpak aan gaan schaffen zodat ik zo lang mogelijk kan blijven duiken in Nederland.
Klaren hoort te gaan zonder kracht te zetten. Iedere meter die je daalt moet je minstens 1x geklaard hebben. Er zijn meerdere manieren voor en je kunt het beter te vaak dan te weinig doen.
Succes en veel mooie duiken gewenst
Gefeliciteerd en welkom in de bijzondere onderwaterwereld! Lang geleden dat ik in Zevenhuizen heb gedoken, is dat een beetje leuk tegenwoordig? Moet ik binnenkort misschien maar weer eens een kijkje gaan nemenMeilu schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:30:
Ik heb dit weekend mijn padi open water weten te halen hier in nederland. Mijn open water gedeelte heb ik afgerond in vinkeveen en zevenhuizen. Ik moet zeggen dat ik het hier in Nederland al erg mooi vond, en met een 7mm vond ik het prima te doen tot 10 meter.
Als klaren moeite kost zou ik adviseren naar een duikarts te gaan en niet naar een huisarts. Een huisarts snapt oren wel, maar snapt niets van de drukverschillen onder water. In ieder geval het advies van @El Capitan volgen, zo vaak mogelijk klaren en nooit met kracht. De eerste keer al zodra je hoofd onder water zit, en daarna liefst iedere halve meter om zo min mogelijk drukverschil te moeten overbruggen in je holtes.
Succes met het uitzoeken van een uitrusting 💶💶💶
Thanks! In mijn eerste duik kreeg ik een bloedneus omdat het maar niet wilde lukken, dus dat ging niet helemaal lekker. Even later ging het wel wat beter, maar misschien nog wel iets om met een huisarts te overleggen.El Capitan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:48:
[...]
gefeliciteerd!
Klaren hoort te gaan zonder kracht te zetten. Iedere meter die je daalt moet je minstens 1x geklaard hebben. Er zijn meerdere manieren voor en je kunt het beter te vaak dan te weinig doen.
Succes en veel mooie duiken gewenst
Welkom bij deze verslavingMeilu schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:30:
Klaren doe ik ook nagenoeg elke halve meter zeker in de eerste 10 meter
Kantel je hoofd eens naar rechts en links tijdens klaren. Op die manier "strek of recht" je de buisjes en gehoorgang wat soms klaren kan vergemakkelijken. Ik heb mijn hoofd altijd naar rechts gekanteld om links makkelijker te kunnen klarenMeilu schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:01:
[...]
Thanks! In mijn eerste duik kreeg ik een bloedneus omdat het maar niet wilde lukken, dus dat ging niet helemaal lekker. Even later ging het wel wat beter, maar misschien nog wel iets om met een huisarts te overleggen.
Bedankt voor de tip! ik ga dit proberen! Ik lees ook dat er naast neus dichtknijpen/blazen er nog andere methodes zijn die ook kunnen werken. Sowieso nog even wat uitproberen dan!LaborGardens schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Kantel je hoofd eens naar rechts en links tijdens klaren. Op die manier "strek of recht" je de buisjes en gehoorgang wat soms klaren kan vergemakkelijken. Ik heb mijn hoofd altijd naar rechts gekanteld om links makkelijker te kunnen klaren
Dat is inderdaad het forceren maar dat wil je eigenlijk vermijden, ik "gaap" altijd onderwater althans ik maak dezelfde beweging er zijn heel veel manieren en uiteindelijk is het even zoeken welke jij het prettigste vind.Meilu schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:11:
[...]
Bedankt voor de tip! ik ga dit proberen! Ik lees ook dat er naast neus dichtknijpen/blazen er nog andere methodes zijn die ook kunnen werken. Sowieso nog even wat uitproberen dan!
Echter je neusdicht knijpen en forceren is er eentje die je eigenlijk wel wilt vermijden, de kans is hierbij aanzienlijk groter dat je reverse block krijgt als je al moeite hebt met klaren.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Daarnaast helpt het een bult om toch heel eventjes wat ondieper te gaan, totdat het wel lukt, bij voorkeur zonder te forceren inderdaad.
Vooral bij 't afdalen dus: klaren klaren klaren. Ook als je wellicht geen hevige druk voelt, als je probeert te klaren en je merkt er wel iets van (kleine 'plopjes', verbeterd gehoor et c.), dan ben je IMO goed bezig.
Dat klaart zowel makkelijker als gecontroleerder
Als het lukt om te klaren door te geeuwen, slikken, met je kaak te wiebelen enz. dan is dat sowieso aan te raden.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Vast ook wel eens eerder gezegd, maar ik heb 't voordeel dat ik somehow erachter ben gekomen hoe ik de spiertjes bij m'n buis van Eustachius weet aan te spannen.. En dan 'trekken' die spiertjes de buis open, wat zorgt voor klaren.
Nadeel tijdens een duikvakantie is wel dat m'n buizen van Eustachius door slijmvliesirritatie (denk ik) lekker snotterig worden, waardoor het wel per dag lastiger wordt
Ben ook wel benieuwd of iemand nog wat algemene tips voor Bonaire heeft
Niks anders dan duikspullen in de auto meenemen, waardoor je de auto geopend achterlaat waar je gaat duiken. Wordt de huurauto niet opengebroken met alle gezeik als gevolg en de fijne freeloaders nemen niks mee…Maks schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:51:
Vandaag tickets voor Bonaire geboekt (Sept-Oct), en ik zag al een heleboel interessante dingen over Bonaire langskomen hier. Heeft iemand nog tips voor gear huur (tank en bcd)? En voor een auto had ik AB Rental gevonden (die hebben in ieder geval een tank-rek op hun auto's zitten).
Gear kan je overal wel huren. Zoek gewoon een plekje in de buurt van je accommodatie, waar je een goed gevoel bij hebt als je er bent. Ik kijk zelf altijd eerst ergens rond hoe het materiaal eruit ziet, zodat ik kan inschatten hoe goed ze ermee om gaan.
Verder vooral genieten van het onderwaterleven aldaar!
Mijn favoriete plekken waren toch wel Hilmas Hooker en de Zoutpier. En 99 (of 88, of ander hoog getal) steps. Alles is mooi duiken op Bonaire, maar die drie waren nét iets mooier.Maks schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:51:
Vandaag tickets voor Bonaire geboekt (Sept-Oct), en ik zag al een heleboel interessante dingen over Bonaire langskomen hier. Heeft iemand nog tips voor gear huur (tank en bcd)? En voor een auto had ik AB Rental gevonden (die hebben in ieder geval een tank-rek op hun auto's zitten).
En veder, ga buiten het duiken om bij de ezelopvang langs. Dat is echt de moeite waard om te bezoeken! Protip; haal een paar kilo wortelen om ze te voeren, en vooral géén appels. (anders heb je je halve auto onder de appelsap zitten...)
7400 Wp op het dak
Ik ga zelf altijd naar VIP Diving, eigenlijk m.n. omdat ik daar de allereerste keer gedoken heb en m'n PADI heb gehaald en vervolgens nooit meer rondgekekenMaks schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:51:
Vandaag tickets voor Bonaire geboekt (Sept-Oct), en ik zag al een heleboel interessante dingen over Bonaire langskomen hier. Heeft iemand nog tips voor gear huur (tank en bcd)?
Verder is Salt Pier idd een heel erg leuke stek, maar daarmee ook populair. Niet dat je elkaar nou in de weg zit, maar verwacht wel meerdere groepjes aan duikers.
Laatste keer dat ik er was (vorig jaar geloof ik) vond ik La Danias Leap ook erg mooi. Is alleen wel een verplichte drift dive, want je komt bij de instap er echt niet meer uit
Verder is de oostkust wellicht ook te overwegen (bootduik, tenzij het echt echt echt helemaal windstil is, 1x dat geluk gehad
Oeh, Bonaire Bonaire…Osiris schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:03:
Gecondoleerd Dartlink
[...]
Ik ga zelf altijd naar VIP Diving, eigenlijk m.n. omdat ik daar de allereerste keer gedoken heb en m'n PADI heb gehaald en vervolgens nooit meer rondgekekenGear was v.z.i.w. prima, maar da's alweer een tijdje terug.. Neem tegenwoordig m'n eigen spul mee (m.u.v. tank en lood ofc.)
Verder is Salt Pier idd een heel erg leuke stek, maar daarmee ook populair. Niet dat je elkaar nou in de weg zit, maar verwacht wel meerdere groepjes aan duikers.
Laatste keer dat ik er was (vorig jaar geloof ik) vond ik La Danias Leap ook erg mooi. Is alleen wel een verplichte drift dive, want je komt bij de instap er echt niet meer uitDaarnaast weet ik niet of dat meteen handig is als je zonder gids gaat (ik ga zelf altijd met gids, omdat ik in m'n eentje ben). Al is 't nou ook weer niet zo lastig als je al wat ervaring hebt.
Verder is de oostkust wellicht ook te overwegen (bootduik, tenzij het echt echt echt helemaal windstil is, 1x dat geluk gehad). Compleet ander onderwaterleven, overal schildpadden, roggen en m'n allereerste haai gezien daar
Mijn tips:
Koop zo’n koker voor je auto/hotel/appartement sleutel. Dan neem je ‘m gewoon mee het water in.
Neem een duikboei mee (zo een die je kunt opblazen en dan 1.5m boven water uitkomt, want er willen wel eens bootjes voorbijkomen
Oil slick leap: springen vanaf de kant met je gear
De duikstekken helemaal aan de zuidkant (white slave?) zou ik pas doen als je een beetje comfortabel bent met kantduiken (als in: zelfstandig, met buddy, zonder gids) en let op je oriëntatie. Daar afdwalen is geen goed idee
Nachtduiken rond volle maan, waanzinnig!
Oostkust: doen!
Vanaf de kant: niet zonder gids, maar eigenlijk liever gewoon met de boot (east coast divers, het is het echt waard, wel reserveren!)
Auto idd open laten, lunchen bij de foodtrucks, ‘s avonds bij de Jamaicaan vlakbij het ziekenhuis, en verder gewoon nieuwe plekken ontdekken.
Autohuur bij AB is niet goedkoop, wel goed. Lucht en lood daar overigens ook. Flesje extra mee meestal geen probleem, dan hoef je niet per se helemaal terug als je richting de noordkant wilt.
Veel plezier!!
Inderdaad. En de oostkust kan je ook doen met een onderwater scooter tour, want de stroming is daar vaak wel verassend. Ik ben tjidens de tour wat dolfijnen tegen gekomen, was echt episch.Yorro schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:52:
[...]
Oeh, Bonaire Bonaire…
Mijn tips:
Koop zo’n koker voor je auto/hotel/appartement sleutel. Dan neem je ‘m gewoon mee het water in.
Neem een duikboei mee (zo een die je kunt opblazen en dan 1.5m boven water uitkomt, want er willen wel eens bootjes voorbijkomen
Oil slick leap: springen vanaf de kant met je gear
De duikstekken helemaal aan de zuidkant (white slave?) zou ik pas doen als je een beetje comfortabel bent met kantduiken (als in: zelfstandig, met buddy, zonder gids) en let op je oriëntatie. Daar afdwalen is geen goed idee
Nachtduiken rond volle maan, waanzinnig!
Oostkust: doen!
Vanaf de kant: niet zonder gids, maar eigenlijk liever gewoon met de boot (east coast divers, het is het echt waard, wel reserveren!)
Auto idd open laten, lunchen bij de foodtrucks, ‘s avonds bij de Jamaicaan vlakbij het ziekenhuis, en verder gewoon nieuwe plekken ontdekken.
Autohuur bij AB is niet goedkoop, wel goed. Lucht en lood daar overigens ook. Flesje extra mee meestal geen probleem, dan hoef je niet per se helemaal terug als je richting de noordkant wilt.
Veel plezier!!
ik was daar zaterdag middag nog, was toen prima om te duiken. Zicht was een meter of 2 met wat stroming waar we goed tegen in konden zwemmen.Bockelaar schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:38:
Bij Zoetersbout vandaag ook weer mis: https://www.hvzeeland.nl/...ij-duikongeval-bruinisse/
Ik ging altijd naar VIP, maar ga nu vooral bij Gone Diving (Eric de vries). Aanrader!Osiris schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:03:
Gecondoleerd Dartlink
[...]
Ik ga zelf altijd naar VIP Diving, eigenlijk m.n. omdat ik daar de allereerste keer gedoken heb en m'n PADI heb gehaald en vervolgens nooit meer rondgekekenGear was v.z.i.w. prima, maar da's alweer een tijdje terug.. Neem tegenwoordig m'n eigen spul mee (m.u.v. tank en lood ofc.)
Laatste keer dat ik er was (vorig jaar geloof ik) vond ik La Danias Leap ook erg mooi. Is alleen wel een verplichte drift dive, want je komt bij de instap er echt niet meer uitDaarnaast weet ik niet of dat meteen handig is als je zonder gids gaat (ik ga zelf altijd met gids, omdat ik in m'n eentje ben). Al is 't nou ook weer niet zo lastig als je al wat ervaring hebt.
Verder is de oostkust wellicht ook te overwegen (bootduik, tenzij het echt echt echt helemaal windstil is, 1x dat geluk gehad). Compleet ander onderwaterleven, overal schildpadden, roggen en m'n allereerste haai gezien daar
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
White hole, oostkant sowieso! 1000 steps is mooi, maar ook niet heel bijzonder. Zoutpier is voor beginners prachtig en ook gevorderd nog veel te zien. Sowieso veel mooie plekken op BonaireTheo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:32:
[...]
Mijn favoriete plekken waren toch wel Hilmas Hooker en de Zoutpier. En 99 (of 88, of ander hoog getal) steps. Alles is mooi duiken op Bonaire, maar die drie waren nét iets mooier.
En veder, ga buiten het duiken om bij de ezelopvang langs. Dat is echt de moeite waard om te bezoeken! Protip; haal een paar kilo wortelen om ze te voeren, en vooral géén appels. (anders heb je je halve auto onder de appelsap zitten...)
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Specifieke reden om bij VIP weg te gaan? Niet dat ik wss wegga, daar niet vancarpebios schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:59:
[...]
Ik ging altijd naar VIP, maar ga nu vooral bij Gone Diving (Eric de vries). Aanrader!
Ik weet niet of ik ooit bij 1000 steps ben geweest, maar VIP gaat meestal naar anderen eromheen. Vaak erg druk en het ook niet echt waard ofzo? I dunno meer wat hun specifieke argumenten waren. La Danias Leap bijv. is niet heeeel erg ver uit de buurt.carpebios schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:01:
[...]
White hole, oostkant sowieso! 1000 steps is mooi, maar ook niet heel bijzonder. Zoutpier is voor beginners prachtig en ook gevorderd nog veel te zien. Sowieso veel mooie plekken op Bonaire
Salt Pier is een altijd leuke. Als je er al 5x bent geweest niet zo spannend, maar nooit echt saai. Leuke, rustige duik waarbij je als geen OW met slechts 3 duiken op hun naam meer bent ook wat dieper aan de achterzijde kunt gaan et c. Mijn luchtverbruik is toch tig keer beter dan de n00bies die je vaak mee hebt op zo'n duik
[ Voor 71% gewijzigd door Osiris op 26-05-2025 13:44 ]
Hij (Bas) betaald z'n mensen echt te weinig. Ik ken er toevallig twee (ex collega's) nu.Osiris schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:40:
[...]
Specifieke reden om bij VIP weg te gaan? Niet dat ik wss wegga, daar niet van
[...]
Ik weet niet of ik ooit bij 1000 steps ben geweest, maar VIP gaat meestal naar anderen eromheen. Vaak erg druk en het ook niet echt waard ofzo? I dunno meer wat hun specifieke argumenten waren. La Danias Leap bijv. is niet heeeel erg ver uit de buurt.
Salt Pier is een altijd leuke. Als je er al 5x bent geweest niet zo spannend, maar nooit echt saai. Leuke, rustige duik waarbij je als geen OW met slechts 3 duiken op hun naam meer bent ook wat dieper aan de achterzijde kunt gaan et c. Mijn luchtverbruik is toch tig keer beter dan de n00bies die je vaak mee hebt op zo'n duikHoewel niet echt conform PADI (binnen 5 sec. bij je buddy moeten kunnen zijn et c.), maar meestal laten ze me wel lekker rondzwemmen in de buurt van de groep
Ik begreep eind vorig jaar dat Bas niet meer de eigenaar iscarpebios schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:02:
[...]
Hij (Bas) betaald z'n mensen echt te weinig. Ik ken er toevallig twee (ex collega's) nu.
Niet dat dat per se zegt dat 't beter is geworden, daar heb ik geen zicht op.
[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 26-05-2025 14:29 ]
Vorige week ook ene gestorven in de Put van Ekeren
https://www.vrt.be/vrtnws...en-ekerse-putten-ongeluk/
Dat heb ik dan niet meer meegekregen. Maar VIP is echt fijn en prima! Nooit klachten gehad, behalve dat het niet goed voelde toen ik hoorde wat ze verdienen en hoeveel er aan overhead achterbleef zeg maarOsiris schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:26:
[...]
Ik begreep eind vorig jaar dat Bas niet meer de eigenaar isHeeft 't verkocht geloof ik. Jonathan en ene Jan (deze laatste ken ik niet) zijn nowadays de eigenaar.
Niet dat dat per se zegt dat 't beter is geworden, daar heb ik geen zicht op.
Mogelijk dat dat nu anders is....of niet.
Zeker een aanrader als je naar Bonaire gaat.
Mja, ik ken die inside info natuurlijk niet. Vond Bas in de omgang verder wel een aardige kerel, maar dat zegt natuurlijk ook niet allescarpebios schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:25:
[...]
Dat heb ik dan niet meer meegekregen. Maar VIP is echt fijn en prima! Nooit klachten gehad, behalve dat het niet goed voelde toen ik hoorde wat ze verdienen en hoeveel er aan overhead achterbleef zeg maar
Mogelijk dat dat nu anders is....of niet.
Hoop dat 't voor de medewerkers (nu) iig een goeie plek is om te werken
[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 26-05-2025 15:38 ]
Ben een keer een groep tegengekomen met die onderwaterscooters, dacht altijd dat dat dan zo’n groep luie Amerikanen was van een of andere cruise.Stimulate14 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:21:
[...]
Inderdaad. En de oostkust kan je ook doen met een onderwater scooter tour, want de stroming is daar vaak wel verassend. Ik ben tjidens de tour wat dolfijnen tegen gekomen, was echt episch.
Vind het maar lawaaiige dingen, en heb het idee dat veel onderwaterleven dat met me eens is (lees: zich uit de voeten maakt)
Onlangs heb ik, samen met een groepje andere duikers, meegedaan aan de pilot van de NOB voor de versnelde opleiding tot 2* duikinstructeur.
Het hele programma werd nu in twee weekenden gestopt, met daartussen 6 weken om de leergang te schrijven inclusief lesplannen etc.
Gistermiddag was het einde van het tweede praktijkweekend en ik ben gefeliciteerd als 2* Instructeur.
The Duck did it again
Dahab bleek een uitstekende keuze: gezellige sfeer, leuke restaurants en niet te druk. Het duiken overtrof onze verwachtingen, met o.a. gezonde riffen, octopussen, schildpadden, steen- en krokodilvissen.
We verbleven in The Bridge, een kleinschalig hotel voor duikers, met topservice en een fijne duikschool (Liquid Divers). Mooie mix van kant- en bootduiken en ondanks de centrale ligging toch heerlijk rustig.
Is het nog steeds gefilmd met je GoPro Hero 11 en INON semi-fisheye?
Ik zag onlangs een van onze gidsen in Egypte een zeer vergelijkbare - maar zo te zien iets voordeligere - 140° wide angle pro van Backscatter gebruiken op z'n Hero 11 en zijn beelden zagen er heel goed uit, dus ik was al een beetje aan het kijken of ik mezelf dat cadeau ga doen. 😅
Bedankt en goed idee! Ik heb geen ervaring met de Backscatter lens, maar verwacht een vergelijkbaar resultaat.totalatool schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:25:
Heel tof weer hoor, @Ehv_BramBo!
Is het nog steeds gefilmd met je GoPro Hero 11 en INON semi-fisheye?
Ik zag onlangs een van onze gidsen in Egypte een zeer vergelijkbare - maar zo te zien iets voordeligere - 140° wide angle pro van Backscatter gebruiken op z'n Hero 11 en zijn beelden zagen er heel goed uit, dus ik was al een beetje aan het kijken of ik mezelf dat cadeau ga doen. 😅
En ja, voor deze video heb ik weer een Gopro icm INON lens gebruikt. Alleen de lampen (en tray met floats) zijn geupgrade (2x Weefine solarflare pro 13.000)
Dahab is leuk! Wij waren daar een tijdje terug met onze kinderen, en super mooi gesnorkeld vanaf de kade, en ook bij de blue hole. Soms wel beetje druk vond ik, maar kan ook aan seizoen liggen natuurlijk. Leuk sfeertje daar ook als je beetje om de Russen heen navigeertEhv_BramBo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:10:
Ik wil graag wat indrukken en een video delen van onze recente duikvakantie in Dahab (april 2025). We gingen eerder naar het (diepe) zuiden van Egypte, maar na berichten over koraalverbleking (in 2024) besloten we iets nieuws te proberen.
Dahab bleek een uitstekende keuze: gezellige sfeer, leuke restaurants en niet te druk. Het duiken overtrof onze verwachtingen, met o.a. gezonde riffen, octopussen, schildpadden, steen- en krokodilvissen.
We verbleven in The Bridge, een kleinschalig hotel voor duikers, met topservice en een fijne duikschool (Liquid Divers). Mooie mix van kant- en bootduiken en ondanks de centrale ligging toch heerlijk rustig.
[YouTube: Blue Hole to Thistlegorm - Our Adventure Began at The Bridge]
Argh. Meer nog dan bij "normale" fotografie lijken de accessoires zoals lampen veel duurder dan de camera zelf. Hoewel, een beetje knap objectief op een dslr is natuurlijk ook duurder dan de camera erachter.Ehv_BramBo schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:28:
[...]
Bedankt en goed idee! Ik heb geen ervaring met de Backscatter lens, maar verwacht een vergelijkbaar resultaat.
En ja, voor deze video heb ik weer een Gopro icm INON lens gebruikt. Alleen de lampen (en tray met floats) zijn geupgrade (2x Weefine solarflare pro 13.000)
Ik heb wel de indruk dat een dergelijke groothoek/fisheye de hoeveelheid licht op de sensor al flink verhoogt en daarmee ook zonder lampen al voor veel betere beelden zorgt?
Het voordeel van de (semi)fisheye lens is (voornamelijk) dat je dichter op je voorwerp kunt filmen. Dus minder water/ deeltjes tussen de lens en je voorwerp, wat het beeld ten goede komt. Dat zou een voordeel kunnen zijn qua licht, maar met zijn kleine sensor blijft een Gopro beperkt. Zonder lampen krijg ik alleen mooie beelden in ondiep water met veel zonlicht. Maar kosten kunnen inderdaad snel oplopen, zelfs bij een relatief goedkope actioncam.totalatool schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:03:
[...]
Argh. Meer nog dan bij "normale" fotografie lijken de accessoires zoals lampen veel duurder dan de camera zelf. Hoewel, een beetje knap objectief op een dslr is natuurlijk ook duurder dan de camera erachter.
Ik heb wel de indruk dat een dergelijke groothoek/fisheye de hoeveelheid licht op de sensor al flink verhoogt en daarmee ook zonder lampen al voor veel betere beelden zorgt?
[ Voor 4% gewijzigd door Ehv_BramBo op 31-05-2025 19:54 ]
Goedkope camera’s hebben namelijk geen lichtsterke lenzen en kleine sensoren.
Dus heel veel licht nodig voor een knappe foto/film.
Een hele grote sensor vangt absoluut gezien al veel meer licht, lens kwalitatief veel beter laat dus ook meer licht door.
Eén van de problemen van een kleine sensor is namelijk inderdaad dat er per pixel minder licht op valt, en als je er met een grote groothoeklens meer licht op laat vallen, dan zou het dus een deel van die problematiek moeten wegnemen.
Hoewel het enerzijds echt geweldig is om met camera te duiken (andere focus etc), vond ik het ook soms ietwat beperkend. Zo kon ik vaak niet de beste foto maken omdat mijn mede-duikers ook allemaal (logisch) mee keken. Ik kwam eigenlijk nooit echt dichtbij genoeg voor mooie foto's en op zich allemaal geen ramp, maar achteraf vond ik het resultaat wat tegenvallen. Wel genoeg mooie foto's gemaakt, dus missie geslaagd.
Ik kwam er ook achter dat het allemaal flink wat werk is, vooraf, ter plekke met daarbij mijn probleem dat ik nog een beginner ben en daardoor te snel door mijn tank heen ging vergeleken duiken zonder camera.
Als laatste viel het gewicht en volume om mee te zeulen tegen. Ik reis veel maar normaal gesproken vrij licht. Met de hele set was het dus ineens toch flink zeulen, extra bagage kopen voor in het ruim, omdat de handbagage compleet vol zat met alle onderdelen vd camera.
Ik ga de komende periode wrs weer wat minder naar bestemmingen waar duiken centraal zal staan, dus twijfelde ik of ik de hele set opberg (stof happen) of de complete set maar aan een liefhebber verkoop. Ik besloot tot het 2e en de complete set staat inmiddels op MP. Ben benieuwd wat ik ervoor krijg, maar wrs betekent het helaas flink verlies pakken.
Ik vraag mij af of eind juli de beste periode is om daar te duiken, maar dat zou je zelf nog even na kunnen gaan.prOnorama2 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:36:
n00b hier: ik ga eind juli naar zuiden van Thailand (Phuket, Ko Lanta) en wil duiken wel eens proberen maar om al meteen Open Water 3 dagen te doen is wellicht wat veel als ik het echt niks vind. Of misschien in Nederland daarvoor al ergens een proefduik doen als dat handiger is? En dan is er nog de keuze PADI/SSI/NOB.... tips welkom!
Je kan altijd een discovery dive doen, maar op zich is dit vaak aardig confined. Wel een leuke manier om het eens een keertje mee te maken.
Ik weet niet of je veel reist, maar als je bij deze trip tijd zat hebt zou ik OW zeker overwegen. Het is zo'n unieke manier om de wereld te ervaren.
Proefduik in NL altijd leuk, maar dat kan dus net zo makkelijk ter plekke (wat wrs net wat mooier zal zijn).
Al die versies maken niet echt uit.
De onderwatercamera markt gaat niet zo snel dus over jaar of 3 is deze set nog steeds prima.
Mantra is ook echt: leer eerst duiken voordat je andere tasks toevoegt
Die TG7 zou ik nog even houden, die blijft wel een jaar of 5-10 courant. Er zijn mensen die met een TG4 nog waanzinnig mooie fotos maken, voral voor macro is het een hele, hele sterke combi.
Ik ga niet beweren dat het in NL overal beter is, maar je maakt hier meer kans een fatsoenlijke en gemotiveerde instructeur te vinden dan daar. Ik ben van mening dat je niet in 3 dagen comfortabel, competent en veilig kunt worden, hoe getalenteerd de instructeur zichzelf ook vindt.
Het hoeft echt niet altijd 6 maanden (een schooljaar met winterstop) te duren zoals je veel ziet in Nederland. Duiken in NL of tropisch water is gewoon wat anders en niet iedereen zit NL-water te wachten.
Startkosten om te beginnen met duiken zijn ook veel hoger in NL t.g.v. de uitrusting.
Iemand moet zich realiseren dat je niet na een korte cursus meteen kan afdalen naar de Titanic.
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 09-06-2025 08:16 ]
Er werd ook veel in het zwembad les gegeven voordat je uberhaupt de zee in ging. En een discovery dive was volgens mij ook een soort van verplicht onderdeel om uberhaupt te kunnen beginnen. Dus dat zou ik zeker doen.
Geinig genoeg heb ik later ook nog gewerkt voor de NOB (niet duik maar internet gerelateerd). En het viel me wel op hoe denigrerend er over PADI werd gesproken, alsof het allemaal maar een stelletje prutsers waren en dat iedereen met een PADI gewoon niet kon duiken. Dat herkende ik helemaal niet van mijn PADI opleiding. Misschien iets van "wat de boer niet kent..." ?
Tuurlijk is het compleet anders duiken in de kalme blauwe zee van Thailand, maar dat betekent niet dat het allemaal amateurs zijn.
Zelf denk ik dat je echt de discovery dive moet doen. Zelf ben ik op een gegeven (na het krijgen van kinderen) wat meer naar het snorkelen gegaan, daar haal ik nu genoeg lol uit en zie genoeg mooie dingen, en kan het samen met de kids doen.
Pro tip, mocht je dit niet weten: je kunt je cursus ook kunt doen met een verwijzing, je doet dan de skillslessen bijv in NL en doet je buitenduiken op je vakantiebestemming. Scheelt vakantiedagen en misschien kun je dan wat kritischer zijn qua duikschool.
herkenbaar qua scholen. Zelf in Honduras gedaan op Utila. Veel scholen, veel concurrentie maar geluk gehad. Had een hele goede, betrokken en geduldige instructeur met oog voor alle deelnemers. Had het veel minder kunnen treffen. De cursus was gelukkig niet in maar 3 dagen en had ook veel theorie lesjesScubaSp1dey schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:39:
Er zijn in het buitenland zeker ook goede scholen. Dat is ook niet het bezwaar, het punt wat ik probeerde te maken is dat drie dagen te kort is om veilig te worden onder water. Over de kosten kunnen we het lang hebben, maar ik vind dat als je het je kunt veroorloven om te leren duiken, dan kun je het je niet veroorloven om het slecht te leren. Als aankomend duiker is het bizar lastig om in te schstten of je instructeur een fatsoenlijke is of niet, maar de voorselectie op het aantal cursusdagen is redelijk objectief te maken.
Pro tip, mocht je dit niet weten: je kunt je cursus ook kunt doen met een verwijzing, je doet dan de skillslessen bijv in NL en doet je buitenduiken op je vakantiebestemming. Scheelt vakantiedagen en misschien kun je dan wat kritischer zijn qua duikschool.
Vandaag een dagje ZE4 gedaan, zelf niet duikend maar voor de gezelligheid mee. Maar man man man, wat je daar ziet... Mijn instructeurs hart huilt. Schreeuwen tegen cursisten, instructeurs die popiejopie doen, een in mijn mening gevaarlijke "oefeningen" (bij gebrek aan een beter woord) moeten doen van de instructeur.
Ach, goed leren duiken. Ook met een rijbewijs ben je slechts een geaccepteerd risico op de weg. Écht goed leren rijden komt daarna pas. En sommigen leren het nooit.Dartlink schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:17:
Maar in drie dagen een duikcursus is meer een "hoe overleef ik onderwater" in plaats van echt "goed" leren duiken.
Als ik de duikschool op Bonaire mag geloven qua huidige aanbod, heb ik m'n PADI OW ook in 3 dagen gedaan. Nu 80+ duiken verder en ik heb toch niet het idee dat ik een slechte duiker ben.
Welliswaar voor de omstandigheden waarbij ik ook gecertificeerd ben, dat is, lekker warm tropisch water. Als ik in van die grijze, groene, koude drap spring, sja, dan weet ik ook niet of 't goed gaat komen. Maar daar heb ik ook helemaal geen enkele behoefte aan
Dus tja, wat is goed? Alles is relatief.
Misschien moet ik het herschrijven naar "Alles valt of staat met de instructeur en hoe snel een cursist het oppakt"
Vind ik ook als instructeur het leukst, echt de volle aandacht geven!Osiris schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:48:
Wat ook niet verkeerd was, was dat ik de enige cursist wasPrivéles is best fijn
Lang met een duikschool houder gesproken. Had een interessante kijk op angst en paniek in het water. Hij zei dat iedereen er een keer mee te maken zou krijgen maar dat dit in je 5e duik kon zijn maar ook in je 500e en dat het even spannend blijft als je in paniek bent ver onder t oppervlakte.
Maar vergelijk ik mijn eerste tien duiken met de laatste 5 dan lig ik nu echt heel anders in het water en kan ik nu veel meer van het duiken genieten.
Ik ben met 150+ duiken GUE Fundamentals gaan doen en toen ontdekte ik pas hoe belabberd ik trim/buoyancy en sommige skills beheersOsiris schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:25:
Ach, goed leren duiken. Ook met een rijbewijs ben je slechts een geaccepteerd risico op de weg. Écht goed leren rijden komt daarna pas. En sommigen leren het nooit.
Ha, ja, de fase van "bewust onbekwaam". Altijd een tricky oneThyraon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:53:
[...]
Ik ben met 150+ duiken GUE Fundamentals gaan doen en toen ontdekte ik pas hoe belabberd ik trim/buoyancy en sommige skills beheers
En idd, ik heb ook die paniek aanval gehad (diep) onder water, gelukkig met een ervaren DM erbij (volgens mij had ie in de UK bij de marine gedoken, heel vervelend hoe stil hij achter je boven water kwam en je op je schouder tikte met een grote grijns, en vrijwel geen perslucht gebruikte) die me kon kalmeren (koppen tegen elkaar en duikbrillen tegen elkaar, geen idee hoe dat werkte maar ik werd wel weer rustig) en me rustig mee naar boven nam. En dat was bij een PADI school in Thailand dus
Ik denk overigens dat het meer aan de "school" ligt dan aan de instructeur zelf. Tenminste in mijn ervaring waren de instructeurs behoorlijk gedrild en werkten precies volgens "het systeem" van de duikschool in kwestie.
Sowieso raad ik regelmatig GUE-F aan, eigenlijk voor iedereen wel juist vanwege die bewust wording. Zelfs als je daarna nooit meer iets met GUE te maken wilt hebben is dat gewoon een bizar goede training voor iedere OWD.Thyraon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:53:
[...]
Ik ben met 150+ duiken GUE Fundamentals gaan doen en toen ontdekte ik pas hoe belabberd ik trim/buoyancy en sommige skills beheers
Ikzelf stapte op mijn 30ste duik GUE-F in en daarna nooit meer wat anders gewild, denk dat ik het in dit deel of in het vorige deel er ook wel eens uitvoerig over mijn ervaringen hebt gehad.
Hier het zelfde, met 100+ duiken begonnen met SSI Tech. Die eerste paar deco opstijgingen waaren echt even een reality checkThyraon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:53:
[...]
Ohja, GUE, ik zie mezelf niet echt bij dat clubjeThyraon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:53:
[...]
Zolang 't voor mij 1x per jaar tropische fundives blijven, hoef ik niet per se 100 % waterpas recht in 't water te hangen of aan de gang met allemaal trimgewichtjes her en der. De hoogte van m'n BCD op de tank heeft meer invloed en dat eyeballen we ook gewoon
Zolang het veilig is, ik het koraal niet aanraak en ik wel leuke filmpjes met de GoPro kan maken, is 't goed genoeg.
Kan het beter? Zeker! Ik zal de laatste zijn die claimt dat ik een perfecte duiker ben. Is 't goed genoeg voor het doel? Dat ook
En daar ben ik het mee eens!
Haha, ik wilde de vergelijking maar niet makenDartlink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:30:
"Een zes is ook voldoende!"
Maar ga met duiken toch liever voor de 7, beetje meer veiligheidsmarge
Heck, durf wel te beweren dat ik een 8 in 't water ben
[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 10-06-2025 19:38 ]
Haha dit vind ik een mooie metafoor inderdaad. Persoonlijk heb ik er niks mee maar uiteindelijk vraagt niemand je cijferlijst enkel of je geslaagd bent.Dartlink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:30:
"Een zes is ook voldoende!"
Haha tis een ding dat mijn manager roept bij mijn normale werkShadowBumble schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:55:
[...]
Haha dit vind ik een mooie metafoor inderdaad. Persoonlijk heb ik er niks mee maar uiteindelijk vraagt niemand je cijferlijst enkel of je geslaagd bent.
Zelf als GUE duiker natuurlijk ook gewoon zo goed mogelijk presteren. En ook daarom vind ik 1:1 lesgeven ook erg fijn, net dat beetje extra kunnen geven vanuit de GUE skillset
Ik vond hem erg mooi passen jaOsiris schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:37:
[...]
Haha, ik wilde de vergelijking maar niet maken
Maar ga met duiken toch liever voor de 7, beetje meer veiligheidsmarge
Heck, durf wel te beweren dat ik een 8 in 't water ben![]()
Jaren geleden een cursist gehad voor een update, had zijn OWD gehaald bij een collega school in Nederland. Maarja, daar werd de "6" wel heel erg ruim genomen
Jep! En elke instructeur een beetje zijn eigen aandachtsvlak zodat het vaak zelfs een 10 wordt!ScubaSp1dey schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:46:
GUE 🧡. We gaan altijd minstens voor een 9.5. Maar op een leuke manier.
Nou, lekker voor 'em, dan mag 'ie strikt gezien ook niet dieper dan 3 meter duikenDartlink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:06:
[...]
Ik vond hem erg mooi passen jaEn jaaaaa, hoger is beter inderdaad.
Jaren geleden een cursist gehad voor een update, had zijn OWD gehaald bij een collega school in Nederland. Maarja, daar werd de "6" wel heel erg ruim genomenDe jongen had volgens hem nog nooit dieper gedoken dan drie meter (diepe gedeelte van het zwembad).
Laat ik het netjes verwoorden, duiken was sowieso niet verantwoord voor 'mOsiris schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:30:
[...]
Nou, lekker voor 'em, dan mag 'ie strikt gezien ook niet dieper dan 3 meter duiken

Wie kan er iets zeggen over bv: Tenderingssee, Auesee, Heidesee, Elfrather See of Xantener Südsee in Duitsland? Allemaal dichterbij dan Essen.
Of een leuk rondje België met enkele stekken met vulstations, of gewoon toffe stekken in Nederland?
Afgelopen weekend vier meervallen gespot bij de Kempervennen. Geen Big Mama, maar we vonden de missie geslaagd gezien het nogal matige weer en vrij slechte zicht, en hebben na de eerste duik de spullen gepakt en het café opgezocht.
Hemmoor in DE, wel een stukje maar je kan daar overnachten en vullen.totalatool schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:40:
Buddy en ik zoeken wat tips voor leuke duikstekken, zowel zoetwater in Nederland (Zeeland even buiten beschouwing gelaten dus) als niet te ver over de grens in ofwel Duitsland ofwel België. Wel handig als er een vulstation is, dan kunnen we een leuk rondje plannen met de camper namelijk.
Wie kan er iets zeggen over bv: Tenderingssee, Auesee, Heidesee, Elfrather See of Xantener Südsee in Duitsland? Allemaal dichterbij dan Essen.
Of een leuk rondje België met enkele stekken met vulstations, of gewoon toffe stekken in Nederland?
Afgelopen weekend vier meervallen gespot bij de Kempervennen. Geen Big Mama, maar we vonden de missie geslaagd gezien het nogal matige weer en vrij slechte zicht, en hebben na de eerste duik de spullen gepakt en het café opgezocht.
Thanks, maar dat is wel een beetje te ver uit de richting.Stimulate14 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Hemmoor in DE, wel een stukje maar je kan daar overnachten en vullen.
Misschien wordt het trouwens alsnog weer een weekendje Zeeland voor de afwisseling met het gemiddelde leven in de zoetwaterplassen.
Maak je er een mid-week weg vantotalatool schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:36:
[...]
Thanks, maar dat is wel een beetje te ver uit de richting.
Misschien wordt het trouwens alsnog weer een weekendje Zeeland voor de afwisseling met het gemiddelde leven in de zoetwaterplassen.
Inderdaad; Hemmoor is wel een aanrader hoor, zeker leuk om een keer geweest te zijn. Ik vond het de paar uur in de auto wel waard
Helaas is dat geen optie, we hebben bijna nooit de mogelijkheid om tegelijkertijd een aantal dagen weg te kunnen van werk, vrouw en kinderen, zeker niet doordeweeks. Twee dagen met één overnachting in het weekend is realistischer, maar kan ook maar zeer sporadisch en dus willen we dat wel zo efficiënt mogelijk inrichten en niet volledig kwijt zijn aan één duikstek.
Ook niet één duikstek met meerdere plekken om te duiken?totalatool schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:19:
[...]
Helaas is dat geen optie, we hebben bijna nooit de mogelijkheid om tegelijkertijd een aantal dagen weg te kunnen van werk, vrouw en kinderen, zeker niet doordeweeks. Twee dagen met één overnachting in het weekend is realistischer, maar kan ook maar zeer sporadisch en dus willen we dat wel zo efficiënt mogelijk inrichten en niet volledig kwijt zijn aan één duikstek.
Niet te ver over de grens met België kan je in de buurt van Coo wel leuk duiken in de groeves van La Gombe en Sprimont (ga hier vooral ook eten, de beste steaks!), eventueel te combineren met de Barrage de Robertville.totalatool schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:40:
[ Voor 3% gewijzigd door dixet op 23-06-2025 14:05 ]
Ik moet bekennen dat ik mij er ook niet heel druk om maakteSnowDude schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:30:
Het ziet er naar uit dat Aqualung en Apeks voorlopig zijn gered. Ze zijn gekocht door HEAD (Mares, rEVO en SSI)