Houd Elphinstone maar in de pocket voor later. Persoonlijk vond ik het koraal sowieso niet zo heel erg boeiend daar, ging er speciaal heen voor de longimanus

Had toen 73 duiken in de pocket. 2 duiken gemaakt en bij beide duiken een longi gezien. Maar was begin oktober en nog vroeg in het longimanus-seizoen en ze waren nog niet echt geïnteresseerd. Dus geen mooie filmpjes van een longi die tussen de duikers door zwemt

Ze bleven op afstand helaas. Alsnog wel spannend

Maar begin september ga je denk ik sowieso geen haai zien (heel kleine kans, buiten 'seizoen'), dus IMO dan ook de moeite niet waard, zelfs al was je 100+ duiken verder
Ik heb zelf 2 jaar geleden op Concorde Moreen iets zuidelijker dan waar jij zit gezeten en met de on-site Orca duiktoko hier en daar heengeweest. Zowel shore dives waarbij je met een busje naar de site gaat, maar ook een dagje met een boot vanuit Port Ghalib (waar jij dan weer vlakbij zit). Dat was dan een grotere boot voor git mensen (geen liveaboard ofzo) voor een dagje, niet een RIB. Uiteraard ook wel met de RIB gegaan voor Elphinstone en ook voor de diverse Abu Dabbab sites, zoals
Abu Dabbab 4 en
Abu Dabbab 4 bijv. (
Divezone-link).
Verder niet bij Dolphin House geweest. Ze werken bij (die) Orca (mss ook bij andere Egyptische toko's, I dunno) met een soort intekenlijsten en als het minimum quotum niet gehaald werd, dan ging de duik niet door. En, blijkbaar, was Dolphin House voor mij geen optie somehow. Of dat door quotum of andere reden was, weet ik niet meer eerlijk gezegd.
Al met al maakt het denk ik niet echt uit waar je heen gaat. Het koraal in de Rode Zee is over het algemeen buitengewoon prachtig en kleurrijk (behalve IMO Elphinstone dan

) en visjes en ander zeeleven alom te vinden.
[
Voor 13% gewijzigd door
Osiris op 06-08-2025 11:56
]