Recentelijk heb ik een moderne auto gekocht met zo'n keyless entry optie. Geniaal systeem, maar niet echt duikerscompatible gezien de auto'sleutel' nu niet meer het water in kan. Sterker nog, het enige sleutelgat in de auto zit achter een klepje welke met veel moeite los komt. Vroeger nam ik gewoon een kopie van m'n sleutel mee het water in, en kon ik hiermee probleemloos de auto van/op slot doen. De echte autosleutel lag dan in de auto, maar het metalen deeltje kon gewoon mee het water in. Dat is met zo'n moderne auto niet meer het geval.
Ik ben daarom op zoek gegaan naar een manier hoe ik wél de auto kan afsluiten én een sleutel het water mee kan nemen zonder een eitje of andere risico-oplossingen, en ik heb wat gevonden! Ik rij een bmw i3 uit 2020, maar mogelijk is onderstaand ook een inspiratie voor andere auto's:
Ik heb een kopie van het sleuteltje laten maken bij de sleutelboer waarmee je de deur kan openen (dat stukje metaal weke in de fob zit). Hiermee kun je één deur van/op slot doen, en deze sleutel kan gewoon het water in daar het enkel maar een stukje dom metaal is. Het afdekkapje op de deur waar het sleutelgat achter zit heb ik nagemaakt met een 3d printer, en een gaatje ingemaakt voor een sleutelgat. Met een rond afdekrubbertje (met daarin een sleufje gesneden) zit er nu dus in de bestuurdersdeur een sleutelgat dat ook redelijk waterdicht is! Stap 1 is dus gezet; het is mogelijk om een deur van slot te doen met een sleutel die mee het water in kan!
Wanneer je de achterklep dan opent (met de fob in je hand) dan kun je de fob in een metalen kistje achterin leggen en de klep weer sluiten. De auto gaat dan niet meer open, en met de sleutel kun je de portier openen. Alleen dán gaat het alarm af omdat met het sluiten van de deuren (via de fob) het alarm automatisch geactiveerd wordt.....
De deuren moeten dus worden gesloten op zo'n manier dat het alarm niet geactiveerd wordt. De deuren met de fob op slot doen, en daarna een paar secondes op de sluitknop drukken de-activeert het alarm deels; de beweging en hellignshoekdetectie wordt uitgezet. Maar het alarm reageert nog steeds op het openen van de deur met de sleutel.
Gelukkig heeft de i3 een 'lock' knopje op de bestuurderdeur zitten om alle deuren op slot te doen. Maar helaas werkt deze niet wanneer de deur open is. Het indrukken van de knop vlak voordat je bij de duikplek komt werkt niet want wanneer je bij stilstand een deur opent unlocken alle deuren....
Na veel proberen heb ik het volgende process kunnen testen, en gebruik ik nu:
1) bouw duikset op
2) met de fob in de hand open de bestuurdersdeur.
3) druk éénmaal op start om de auto op contact te zetten
4) doe het bestuurdersraam helemaal open
5) sluit de bestuurdersdeur
6) via het open raam druk aan de binnenkant van de deur op de lock knop om alle deuren op slot te doen
7) zet de auto uit met de startknop

druk op het knopje op de deur om het raam dicht te doen (en trek je arm terug!)
9) Doe de fob in een metalen doosje, en doe deze in kofferbak tussen de spullen..
10) controleer of je de sleutel hebt.
11) sluit de kofferbak.
Alle deuren zijn nu gesloten, de fob ligt in de auto en het alarm is niet actief. Na de duik kun je met de sleutel de deur openen zonder dat het alarm afgaat, om daarna aan de binnenkant op Unlock te drukken. Daarna kan de kofferbak open en kun je bij je spullen om je om te kleden en de set af te bouwen.
Is er iemand bekend met een beter process om de fob in de auto te doen, de deuren op slot te doen om later met een sleutel (zonder dat het alarm afgaat) de deur van slot te doen?