Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22
Thyraon schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Ik ben met 150+ duiken GUE Fundamentals gaan doen en toen ontdekte ik pas hoe belabberd ik trim/buoyancy en sommige skills beheers :P
Ha, ja, de fase van "bewust onbekwaam". Altijd een tricky one ;)

En idd, ik heb ook die paniek aanval gehad (diep) onder water, gelukkig met een ervaren DM erbij (volgens mij had ie in de UK bij de marine gedoken, heel vervelend hoe stil hij achter je boven water kwam en je op je schouder tikte met een grote grijns, en vrijwel geen perslucht gebruikte) die me kon kalmeren (koppen tegen elkaar en duikbrillen tegen elkaar, geen idee hoe dat werkte maar ik werd wel weer rustig) en me rustig mee naar boven nam. En dat was bij een PADI school in Thailand dus 8)

Ik denk overigens dat het meer aan de "school" ligt dan aan de instructeur zelf. Tenminste in mijn ervaring waren de instructeurs behoorlijk gedrild en werkten precies volgens "het systeem" van de duikschool in kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:54

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

Ik ben met 150+ duiken GUE Fundamentals gaan doen en toen ontdekte ik pas hoe belabberd ik trim/buoyancy en sommige skills beheers :P
Sowieso raad ik regelmatig GUE-F aan, eigenlijk voor iedereen wel juist vanwege die bewust wording. Zelfs als je daarna nooit meer iets met GUE te maken wilt hebben is dat gewoon een bizar goede training voor iedere OWD.

Ikzelf stapte op mijn 30ste duik GUE-F in en daarna nooit meer wat anders gewild, denk dat ik het in dit deel of in het vorige deel er ook wel eens uitvoerig over mijn ervaringen hebt gehad.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:21
[...]

Hier het zelfde, met 100+ duiken begonnen met SSI Tech. Die eerste paar deco opstijgingen waaren echt even een reality check

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[...]

Ohja, GUE, ik zie mezelf niet echt bij dat clubje :P

Zolang 't voor mij 1x per jaar tropische fundives blijven, hoef ik niet per se 100 % waterpas recht in 't water te hangen of aan de gang met allemaal trimgewichtjes her en der. De hoogte van m'n BCD op de tank heeft meer invloed en dat eyeballen we ook gewoon :P

Zolang het veilig is, ik het koraal niet aanraak en ik wel leuke filmpjes met de GoPro kan maken, is 't goed genoeg.

Kan het beter? Zeker! Ik zal de laatste zijn die claimt dat ik een perfecte duiker ben. Is 't goed genoeg voor het doel? Dat ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:53
"Een zes is ook voldoende!"

En daar ben ik het mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dartlink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:30:

Haha, ik wilde de vergelijking maar niet maken :+

Maar ga met duiken toch liever voor de 7, beetje meer veiligheidsmarge ;)

Heck, durf wel te beweren dat ik een 8 in 't water ben 8) :P

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 10-06-2025 19:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ScubaSp1dey
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-08 06:58
GUE 🧡. We gaan altijd minstens voor een 9.5. Maar op een leuke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Dartlink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:30:

Haha dit vind ik een mooie metafoor inderdaad. Persoonlijk heb ik er niks mee maar uiteindelijk vraagt niemand je cijferlijst enkel of je geslaagd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ShadowBumble schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Haha dit vind ik een mooie metafoor inderdaad. Persoonlijk heb ik er niks mee maar uiteindelijk vraagt niemand je cijferlijst enkel of je geslaagd bent.
Haha tis een ding dat mijn manager roept bij mijn normale werk :P

Zelf als GUE duiker natuurlijk ook gewoon zo goed mogelijk presteren. En ook daarom vind ik 1:1 lesgeven ook erg fijn, net dat beetje extra kunnen geven vanuit de GUE skillset :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Haha, ik wilde de vergelijking maar niet maken :+

Maar ga met duiken toch liever voor de 7, beetje meer veiligheidsmarge ;)

Heck, durf wel te beweren dat ik een 8 in 't water ben 8) :P
Ik vond hem erg mooi passen ja :) En jaaaaa, hoger is beter inderdaad.

Jaren geleden een cursist gehad voor een update, had zijn OWD gehaald bij een collega school in Nederland. Maarja, daar werd de "6" wel heel erg ruim genomen :+ De jongen had volgens hem nog nooit dieper gedoken dan drie meter (diepe gedeelte van het zwembad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
ScubaSp1dey schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:46:
GUE 🧡. We gaan altijd minstens voor een 9.5. Maar op een leuke manier.
Jep! En elke instructeur een beetje zijn eigen aandachtsvlak zodat het vaak zelfs een 10 wordt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dartlink schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:06:
[...]

Ik vond hem erg mooi passen ja :) En jaaaaa, hoger is beter inderdaad.

Jaren geleden een cursist gehad voor een update, had zijn OWD gehaald bij een collega school in Nederland. Maarja, daar werd de "6" wel heel erg ruim genomen :+ De jongen had volgens hem nog nooit dieper gedoken dan drie meter (diepe gedeelte van het zwembad).
Nou, lekker voor 'em, dan mag 'ie strikt gezien ook niet dieper dan 3 meter duiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
Osiris schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:30:
[...]

Nou, lekker voor 'em, dan mag 'ie strikt gezien ook niet dieper dan 3 meter duiken :D
Laat ik het netjes verwoorden, duiken was sowieso niet verantwoord voor 'm |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 11:24
Buddy en ik zoeken wat tips voor leuke duikstekken, zowel zoetwater in Nederland (Zeeland even buiten beschouwing gelaten dus) als niet te ver over de grens in ofwel Duitsland ofwel België. Wel handig als er een vulstation is, dan kunnen we een leuk rondje plannen met de camper namelijk.

Wie kan er iets zeggen over bv: Tenderingssee, Auesee, Heidesee, Elfrather See of Xantener Südsee in Duitsland? Allemaal dichterbij dan Essen.

Of een leuk rondje België met enkele stekken met vulstations, of gewoon toffe stekken in Nederland?

Afgelopen weekend vier meervallen gespot bij de Kempervennen. Geen Big Mama, maar we vonden de missie geslaagd gezien het nogal matige weer en vrij slechte zicht, en hebben na de eerste duik de spullen gepakt en het café opgezocht. :)

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

totalatool schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:40:
Buddy en ik zoeken wat tips voor leuke duikstekken, zowel zoetwater in Nederland (Zeeland even buiten beschouwing gelaten dus) als niet te ver over de grens in ofwel Duitsland ofwel België. Wel handig als er een vulstation is, dan kunnen we een leuk rondje plannen met de camper namelijk.

Wie kan er iets zeggen over bv: Tenderingssee, Auesee, Heidesee, Elfrather See of Xantener Südsee in Duitsland? Allemaal dichterbij dan Essen.

Of een leuk rondje België met enkele stekken met vulstations, of gewoon toffe stekken in Nederland?

Afgelopen weekend vier meervallen gespot bij de Kempervennen. Geen Big Mama, maar we vonden de missie geslaagd gezien het nogal matige weer en vrij slechte zicht, en hebben na de eerste duik de spullen gepakt en het café opgezocht. :)
Hemmoor in DE, wel een stukje maar je kan daar overnachten en vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• totalatool
Stimulate14 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Hemmoor in DE, wel een stukje maar je kan daar overnachten en vullen.
Thanks, maar dat is wel een beetje te ver uit de richting.
Misschien wordt het trouwens alsnog weer een weekendje Zeeland voor de afwisseling met het gemiddelde leven in de zoetwaterplassen.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:11

Stimulate14

⭐⭐⭐

totalatool schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:36:
[...]

Thanks, maar dat is wel een beetje te ver uit de richting.
Misschien wordt het trouwens alsnog weer een weekendje Zeeland voor de afwisseling met het gemiddelde leven in de zoetwaterplassen.
Maak je er een mid-week weg van ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
Stimulate14 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:10:
Inderdaad; Hemmoor is wel een aanrader hoor, zeker leuk om een keer geweest te zijn. Ik vond het de paar uur in de auto wel waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Stimulate14 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Helaas is dat geen optie, we hebben bijna nooit de mogelijkheid om tegelijkertijd een aantal dagen weg te kunnen van werk, vrouw en kinderen, zeker niet doordeweeks. Twee dagen met één overnachting in het weekend is realistischer, maar kan ook maar zeer sporadisch en dus willen we dat wel zo efficiënt mogelijk inrichten en niet volledig kwijt zijn aan één duikstek. :)

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
totalatool schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Helaas is dat geen optie, we hebben bijna nooit de mogelijkheid om tegelijkertijd een aantal dagen weg te kunnen van werk, vrouw en kinderen, zeker niet doordeweeks. Twee dagen met één overnachting in het weekend is realistischer, maar kan ook maar zeer sporadisch en dus willen we dat wel zo efficiënt mogelijk inrichten en niet volledig kwijt zijn aan één duikstek. :)
Ook niet één duikstek met meerdere plekken om te duiken? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 10:17
totalatool schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:40:
Niet te ver over de grens met België kan je in de buurt van Coo wel leuk duiken in de groeves van La Gombe en Sprimont (ga hier vooral ook eten, de beste steaks!), eventueel te combineren met de Barrage de Robertville.

[ Voor 3% gewijzigd door dixet op 23-06-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Het ziet er naar uit dat Aqualung en Apeks voorlopig zijn gered. Ze zijn gekocht door HEAD (Mares, rEVO en SSI)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

SnowDude schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:30:
Het ziet er naar uit dat Aqualung en Apeks voorlopig zijn gered. Ze zijn gekocht door HEAD (Mares, rEVO en SSI)
Ik moet bekennen dat ik mij er ook niet heel druk om maakte :P Het enige wat ik dan had gedaan was even tig servicekits voor mijn automaten ingeslagen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik ben ooit eens op een website beland met een gedetailleerde kaart van vooral buiten het duikgebied van Vinkeveen inclusief alle lijnen die naar de diepe stukken gaan. Ik kan deze site alleen niet meer vinden. Wie kan me helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dartlink
SnowDude schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:55:
Ik ben ooit eens op een website beland met een gedetailleerde kaart van vooral buiten het duikgebied van Vinkeveen inclusief alle lijnen die naar de diepe stukken gaan. Ik kan deze site alleen niet meer vinden. Wie kan me helpen?
Die van onze mede tweaker @j-a-s-p-e-r ?

https://algra.io/vinkeveen/#16/52.2390/4.9532

Ik gebruik dat ding echt vaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Jaaaa Dank u! ook dank @j-a-s-p-e-r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik heb vroeger (+/-2006) ook wel eens via hun flessen gehuurd beviel prima. Ik heb nooit begeleide duiken gedaan ofzo ik heb alleen flessen nodig overige spullen heb ik zelf.

De laatste jaren verblijf ik niet meer op Jan Thiel ik vind het te ver van de mooie stranden op Banda Bou. Ik zelf kan zelf de kleinschalige duikschool op Daaibooi (Divers republic) aanraden. Daar heb ik recentere ervaring mee, 2023 en 2024.
Bij Go West Diving zit een duikschool die ook eigen boot heeft die op vaste tijden gaat,. Dat heeft voordelen als je alleen komt omdat je dan niet perse een begeleide duik hoeft te doen je kan ook mee op de boot en daar worden ingedeeld met een willekeurig iemand. Scheelt toch geld.

Nu huur ik altijd alleen flessen/lood dus met materiaal huren heb ik weinig ervaring.

[ Voor 66% gewijzigd door leonbong op 24-07-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:03
hoe werkt dat op Curacao en Aruba? Een beetje hetzelfde als op Bonaire? Huurt tanks/lood en rij met je auto willekeurig naar een plek en ga duiken?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dank voor het rapporteren van de spam. De zoektocht voor bewijs heb ik voor de goede orde wel even weggehaald.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
Goedemorgen allen. Ik ga begin september naar Marsa Alam. Nu heb ik in 2009 in Hurghada mijn advanced open water gehaald en in de tussentijd gedoken in de Malediven, Bali en Kaapverdië. Hebben jullie nog adviezen naar goede duiksites om te bezoeken? Ik ga met mijn gezin, dus kan er geen dagen voor uittrekken, maar een dagje weg moet wel te doen zijn.

Ik lees iets over Elphinestone Reef, maar zag dat ze aanraden dat je dan 50+ duiken gedaan moet hebben. Dat red ik niet. Ik vermoed dat ik tot nu toe ongeveer een duik of 25 heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Hou je geen logboek bij dan? Met logboek weet je het zeker. Nu ben ik ook wel eens wat vergeten op te schrijven maar het aantal duiken in mijn logboek staat is dusdanig dat het geen probleem is.

Ik heb niet vaak gehoord dat Elphinestone Reef wordt bezocht door duikers die een dagtrip doen vanaf hurgada. Volgens mij, ik weet het niet zeker ligt het daarvoor te ver vanaf de haven.

Maar opzich van hurgada zijn er ook hele mooie duiken te doen die riffen dichtbij, daarnaast veel hotels/resorts hebben vaak ook een mooi rif. Zeker als je nog niet heel veel duiken hebt zijn ze vaak leuk zat.
Een leuke dagtrip vanaf hurgada is eerder Ras Mohammed of als je wat diepe duik ervaring Thistlegorm.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 05-08-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
BootVluchteling schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:56:
Goedemorgen allen. Ik ga begin september naar Marsa Alam. Nu heb ik in 2009 in Hurghada mijn advanced open water gehaald en in de tussentijd gedoken in de Malediven, Bali en Kaapverdië. Hebben jullie nog adviezen naar goede duiksites om te bezoeken? Ik ga met mijn gezin, dus kan er geen dagen voor uittrekken, maar een dagje weg moet wel te doen zijn.

Ik lees iets over Elphinestone Reef, maar zag dat ze aanraden dat je dan 50+ duiken gedaan moet hebben. Dat red ik niet. Ik vermoed dat ik tot nu toe ongeveer een duik of 25 heb gemaakt.
Marsa Alam is één plaats, maar meestal zit je niet precies daar, maar in een resort in de buurt. Zonder specifiek je locatie te weten is een duikstek lastig aan te raden. Ik zou gewoon bij het duikcentrum in je resort of in de buurt afspreken. De meeste riffen in die omgeving zijn mooi. De riffen die net iets buiten de kust liggen vaak net iets mooier dan die je vanaf de kant duikt (minder bleaching en minder stof in het water bij winderig weer).

Elphinstone zou ik niet doen. Als de omstandigheden goed zijn is het een prima relaxte duik, maar het kan er ook flink stromen (negative entry, snel afdalen om niet voorbij het rif te eindigen). En een diepe duik, terwijl de riffen dichter bij de kust vaak ondieper beginnen en dus kleurrijker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walterv91
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:01
Ik vind Dolphin House een hele leuke en mooie duikplek bij Marsa Alam. Je duikt door een grot (door het koraal) waar het zonlicht prachtig naar binnenvalt. De grot is prima te doen met iets minder ervaring. Verder zijn er hele mooie koralen te zien. Je gezin kan mee op de boottrip en een snorkelexcursie doen op dezelfde plek. Ik heb dit precies zo gedaan met mijn zwangere vriendin afgelopen mei. Tijdens het snorkelen heeft mijn vriendin tientallen dolfijnen gezien. Ben ze zelf tussen de duiken door ook even gaan bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
dixet schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Marsa Alam is één plaats, maar meestal zit je niet precies daar, maar in een resort in de buurt. Zonder specifiek je locatie te weten is een duikstek lastig aan te raden. Ik zou gewoon bij het duikcentrum in je resort of in de buurt afspreken. De meeste riffen in die omgeving zijn mooi. De riffen die net iets buiten de kust liggen vaak net iets mooier dan die je vanaf de kant duikt (minder bleaching en minder stof in het water bij winderig weer).

Elphinstone zou ik niet doen. Als de omstandigheden goed zijn is het een prima relaxte duik, maar het kan er ook flink stromen (negative entry, snel afdalen om niet voorbij het rif te eindigen). En een diepe duik, terwijl de riffen dichter bij de kust vaak ondieper beginnen en dus kleurrijker zijn
Om precies te zijn zit ik in Al Qusair bij Jaz Lamaya. Bedankt voor je feedback dat ik ook op zat andere plekken mooi kan duiken. Hebben jullie eigenlijk weleens een nachtduik gemaakt? Ik heb die 1 keer gedaan in 2009. Dat vond ik wel cool, echter was dat in februari. Volgens Google is de zonsondergang rond 18.30u. Hmm. Toch ff kijken of het nog een optie is...
leonbong schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:06:
Hou je geen logboek bij dan? Met logboek weet je het zeker. Nu ben ik ook wel eens wat vergeten op te schrijven maar het aantal duiken in mijn logboek staat is dusdanig dat het geen probleem is.

Ik heb niet vaak gehoord dat Elphinestone Reef wordt bezocht door duikers die een dagtrip doen vanaf hurgada. Volgens mij, ik weet het niet zeker ligt het daarvoor te ver vanaf de haven.

Maar opzich van hurgada zijn er ook hele mooie duiken te doen die riffen dichtbij, daarnaast veel hotels/resorts hebben vaak ook een mooi rif. Zeker als je nog niet heel veel duiken hebt zijn ze vaak leuk zat.
Een leuke dagtrip vanaf hurgada is eerder Ras Mohammed of als je wat diepe duik ervaring Thistlegorm.
Jawel, ik heb wel een logboek, maar die heb ik al 2 jaar niet aangeraakt. Verder zit ik dus niet in Hurghada, maar Al Qusair. Maar wat Dixet al zegt laat ik Elphinstone varen.
Walterv91 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:56:
Ik vind Dolphin House een hele leuke en mooie duikplek bij Marsa Alam. Je duikt door een grot (door het koraal) waar het zonlicht prachtig naar binnenvalt. De grot is prima te doen met iets minder ervaring. Verder zijn er hele mooie koralen te zien. Je gezin kan mee op de boottrip en een snorkelexcursie doen op dezelfde plek. Ik heb dit precies zo gedaan met mijn zwangere vriendin afgelopen mei. Tijdens het snorkelen heeft mijn vriendin tientallen dolfijnen gezien. Ben ze zelf tussen de duiken door ook even gaan bekijken :)
Mag / kan je met advanced open water ook duiken door die grot, of is een grot meer een beschrijving van een overhangend koraal waar je onderdoor duikt? Klinkt in ieder geval wel als een aanrader, ook wat je zegt betreft die boottrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Houd Elphinstone maar in de pocket voor later. Persoonlijk vond ik het koraal sowieso niet zo heel erg boeiend daar, ging er speciaal heen voor de longimanus :P Had toen 73 duiken in de pocket. 2 duiken gemaakt en bij beide duiken een longi gezien. Maar was begin oktober en nog vroeg in het longimanus-seizoen en ze waren nog niet echt geïnteresseerd. Dus geen mooie filmpjes van een longi die tussen de duikers door zwemt :P Ze bleven op afstand helaas. Alsnog wel spannend :+ Maar begin september ga je denk ik sowieso geen haai zien (heel kleine kans, buiten 'seizoen'), dus IMO dan ook de moeite niet waard, zelfs al was je 100+ duiken verder ;)

Ik heb zelf 2 jaar geleden op Concorde Moreen iets zuidelijker dan waar jij zit gezeten en met de on-site Orca duiktoko hier en daar heengeweest. Zowel shore dives waarbij je met een busje naar de site gaat, maar ook een dagje met een boot vanuit Port Ghalib (waar jij dan weer vlakbij zit). Dat was dan een grotere boot voor git mensen (geen liveaboard ofzo) voor een dagje, niet een RIB. Uiteraard ook wel met de RIB gegaan voor Elphinstone en ook voor de diverse Abu Dabbab sites, zoals Abu Dabbab 4 en Abu Dabbab 4 bijv. (Divezone-link).

Verder niet bij Dolphin House geweest. Ze werken bij (die) Orca (mss ook bij andere Egyptische toko's, I dunno) met een soort intekenlijsten en als het minimum quotum niet gehaald werd, dan ging de duik niet door. En, blijkbaar, was Dolphin House voor mij geen optie somehow. Of dat door quotum of andere reden was, weet ik niet meer eerlijk gezegd.

Al met al maakt het denk ik niet echt uit waar je heen gaat. Het koraal in de Rode Zee is over het algemeen buitengewoon prachtig en kleurrijk (behalve IMO Elphinstone dan :+) en visjes en ander zeeleven alom te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 06-08-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walterv91
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:01
BootVluchteling schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Om precies te zijn zit ik in Al Qusair bij Jaz Lamaya. Bedankt voor je feedback dat ik ook op zat andere plekken mooi kan duiken. Hebben jullie eigenlijk weleens een nachtduik gemaakt? Ik heb die 1 keer gedaan in 2009. Dat vond ik wel cool, echter was dat in februari. Volgens Google is de zonsondergang rond 18.30u. Hmm. Toch ff kijken of het nog een optie is...

[...]

Jawel, ik heb wel een logboek, maar die heb ik al 2 jaar niet aangeraakt. Verder zit ik dus niet in Hurghada, maar Al Qusair. Maar wat Dixet al zegt laat ik Elphinstone varen.

[...]

Mag / kan je met advanced open water ook duiken door die grot, of is een grot meer een beschrijving van een overhangend koraal waar je onderdoor duikt? Klinkt in ieder geval wel als een aanrader, ook wat je zegt betreft die boottrip.
Ja dat mag zeker! Wij hadden zelfs iemand in de groep die de dag ervoor zijn open water had gehaald. Je duikt als het ware door het koraal heen met voldoende ruimte en licht.

Wij zaten vlakbij Jaz Lamaya in Jaz Grand Marsa. Wij doken met Scuba World Divers wat prima was. In de baai zit Coraya Divers. Die zou ook goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
BootVluchteling schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
Hebben jullie eigenlijk weleens een nachtduik gemaakt? Ik heb die 1 keer gedaan in 2009. Dat vond ik wel cool, echter was dat in februari. Volgens Google is de zonsondergang rond 18.30u. Hmm. Toch ff kijken of het nog een optie is...
[...]
Nachtduiken zijn fantastisch in Egypte, maar de laatste 2x dat ik er was kon dat niet. De kustwacht had dat verboden omdat ze bang zijn voor smokkelaars.
Bij Nemo in Safaga smokkelden ze dan wel een beetje door ons voor zondondergang te droppen, en wij terugdoken naar het resort. Lampen uit voor we het water uitkwamen zodat de kustwacht het niet zou zien :X

Ik weet niet hoe het nu is, maar als je de kans hebt zou ik zeker een nachtduik maken. Deels heel ander leven en een heel andere ervaring dan overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
dixet schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Zal ik het rijtje maar compleet maken. Ze staan ook bekend om de walvishaaien. Vooral daarvoor een live-aboard gedaan rondom het Ari atol. Geen walvishaai gezien :'(

Zoals onze gids daar al zei: "whale sharks are big. The ocean is bigger"

daarnaast waren de Malediven de grootste deceptie ooit. Los van de ontbrekende walvishaaien waren de riffen ondiep dood, pas onder de 30 meter kwam er wat meer kleur en leven. Triggerfish zaten er wel met miljoenen, oorzaak was volgens de lokale experts de overbevissing en vooral het wegvissen van haaien (de enige vijand van triggerfish). Boven water zien de bounty-eilanden er op een afstandje idyllisch uit. Van dichtbij geldt dat alleen voor de eilanden met een resort. De onbewoonde eilanden zijn een grote hoop plastic afval :'(
Ik zal deze oude koe eens uit de sloot halen. :)
Ik ben opties aan het inventariseren voor de volgende duiktrip, na drie duikvakanties in Egypte, de laatste op een liveaboard afgelopen maart.
Eén van de duikers op die boot is twee maanden later naar de Malediven gegaan en stuurde me een aantal video's en een raving review. Snorkelen met een walvishaai, verder een stierhaai, een hamerhaai die vlakbij voorbij kwam, scholen manta's en adelaarsroggen, grote scholen grijze rifhaaien en zwartpunthaaien of tolhaaien (spinner sharks, welke is me niet helemaal duidelijk), witpunt rifhaaien, scholen giant trevallies... Ze was echt lyrisch.

En dan lees ik jouw berichtje en vraag ik me af: wanneer was je daar precies, welk jaar, welke maand, was het een liveaboard of een resort?

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Een collega van me gaat jaarlijks naar Filitheyo.

Hij vertelt me jaarlijks dat het daar geweldig is, haaien enzo, maar heb nog nooit foto-bewijs gezien :+ Geen idee precies hoe geweldig het is t.o.v. bijv. de Rode Zee of Hin Daeng / Hin Muang.. (Daar overigens ook geen mantaroggen of walvishaaien gezien ;()

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 20-08-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Ik zal deze oude koe eens uit de sloot halen. :)
Ik ben opties aan het inventariseren voor de volgende duiktrip, na drie duikvakanties in Egypte, de laatste op een liveaboard afgelopen maart.
Eén van de duikers op die boot is twee maanden later naar de Malediven gegaan en stuurde me een aantal video's en een raving review. Snorkelen met een walvishaai, verder een stierhaai, een hamerhaai die vlakbij voorbij kwam, scholen manta's en adelaarsroggen, grote scholen grijze rifhaaien en zwartpunthaaien of tolhaaien (spinner sharks, welke is me niet helemaal duidelijk), witpunt rifhaaien, scholen giant trevallies... Ze was echt lyrisch.

En dan lees ik jouw berichtje en vraag ik me af: wanneer was je daar precies, welk jaar, welke maand, was het een liveaboard of een resort?
Haha da's een heel oude }:O

Ik was daar in november 2009 met een liveaboard. November is het begin van de moesson en dat heb ik geweten. Een week alleen regen en onder water was het warmer dan er boven. Maar waarschijnlijk ga ik volgend jaar mei in de herkansing. Ik hoor zoveel mooie verhalen over de Maldiven dat ik het gewoon nog en keer ga proberen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
dixet schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Haha da's een heel oude }:O

Ik was daar in november 2009 met een liveaboard. November is het begin van de moesson en dat heb ik geweten. Een week alleen regen en onder water was het warmer dan er boven. Maar waarschijnlijk ga ik volgend jaar mei in de herkansing. Ik hoor zoveel mooie verhalen over de Maldiven dat ik het gewoon nog en keer ga proberen 8)
Echt, 2009 en niet per ongeluk 2019? Want de bleaching event waar ik steeds over lees was in 2016.

LEGO te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
totalatool schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:50:
[...]
Echt, 2009 en niet per ongeluk 2019? Want de bleaching event waar ik steeds over lees was in 2016.
Volgens de locals waren de riffen ondiep zwaar getroffen door de tsunami van 2004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
dixet schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

Volgens de locals waren de riffen ondiep zwaar getroffen door de tsunami van 2004.
Ah, duidelijk, het heeft daar inderdaad wel heel wat te verduren gehad. Maar ik heb dus nu filmpjes gezien van maximaal drie maanden oud waar de duikers echt omsingeld worden door haaien en mantas.
De vrouw die ze stuurde had ook een liveaboard gedaan in Galapagos, had gewoond op Amerikaans Samoa en veel van de wereld gezien, maar ze was dus diep onder de indruk, zeker vergeleken met de liveaboard vanuit Marsa Alam afgelopen maart.

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:15:
Een collega van me gaat jaarlijks naar Filitheyo.

Hij vertelt me jaarlijks dat het daar geweldig is, haaien enzo, maar heb nog nooit foto-bewijs gezien :+ Geen idee precies hoe geweldig het is t.o.v. bijv. de Rode Zee of Hin Daeng / Hin Muang.. (Daar overigens ook geen mantaroggen of walvishaaien gezien ;()
Even opgezocht: Filitheyo is Faafu atol. Dat staat wat minder bekend om grote pelagics dan South Ari bv, maar het zal wel heel goed zijn wil hij er elk jaar weer heen gaan. Verder is er niet veel te doen, lijkt me. 😄

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
totalatool schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:22:
[...]

Even opgezocht: Filitheyo is Faafu atol. Dat staat wat minder bekend om grote pelagics dan South Ari bv, maar het zal wel heel goed zijn wil hij er elk jaar weer heen gaan. Verder is er niet veel te doen, lijkt me. 😄
Enige wat je er kunt is duiken geloof ik idd. Ja en cocktails aan idyllische stranden zuipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totalatool
Osiris schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:26:
[...]

Enige wat je er kunt is duiken geloof ik idd. Ja en cocktails aan idyllische stranden zuipen.
Ik ga alleen niet op een honeymoon met m'n buddy. 😅

LEGO te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Niet? :o
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste