Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 52 Laatste
Acties:

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Osiris schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:20:
Semi-serieuze vraag: is nachtduiken in NL anders dan overdag dan? :? :P
Dat gaan we zien. Ze zeggen van wel.......

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-10 18:25
Als ik een langere duik doe waarbij ik voor de schemering begin en ook nog een hele tijd nachtduik maak, zie ik aan het onderwaterleven dat het schemert. Het is echt een wisseling van de wacht.

In het voorjaar lukt het me overdag nooit om hele wolken jonge baars mee te laten zwemmen, bij een nachtduik is het bijna standaard om bij de uitstap afscheid te nemen van een gigantische school jonge baars die met je licht meezwom. Die gigantische wolk kleine baars zorgt er ook voor dat er grotere baars en snoek omheen zwemt om her en der een baarsje te grijpen.

Ik heb wat dat betreft wel een voorkeur voor nachtduiken..

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ja veel meer activiteit van roofvissen die aan het jagrn zijn.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Zeker wel, veel meer activiteit inderdaad. Als je mazzel hebt jaagt er ook spul in/rond je lichtbron, had laatst de mazzel om een snoekbaars te zien die ineens een klein baarsje opslokt... Overdag zit dat er iets minder snel in. :)

Ook in Zeeland is het wel tof, vooral kreeften zijn veel meer actief, alhoewel je ineens ook veel meer vis ziet, vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:01
Heel anders. Zoals dat ik het buitenland ook heel anders is.
Ja in Nederland is overdag ook “donker” tov tropisch water.
Maar net zo als in tropisch water is de activiteit van vissen/leven echt heel anders.
Daarnaast een nachtduiken in nl is niet donker maar echt pikzwart / super donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:18:
Daarnaast een nachtduiken in nl is niet donker maar echt pikzwart / super donker.
Ja dat klopt, heb je je lamp weg, dan zie je werkelijk niets. Gewoon helemaal niets, nada, noppes.

Verder vond ik mijn eerste nachtduik heel gaaf, er was veel kleine baars aan het slapen, maar ook grotere baars, een snoek en een zeelt (waarschijnlijk) gezien. Op het kompas navigeren ging overigens prima, maar de veiligheidsstop in het blauw zwart was een uitdaging, ik was teveel bezig met de lamp, diepte, computer en een beetje onrustig dat mijn hele trim niet goed ging (dat vonden mijn oren niet zo geweldig). Maar al met al best tevreden met de eerste keer.

Mochten mensen willen weten wat de opdracht was: In Valburg licht een bootje (12-13m) van onze vereniging. We moesten daarheen zwemmen op het kompas (in één keer raak *O* ), dan LTD-controle (wat een gedoe je luchtdruk aangeven met een lamp in je handen...) Vervolgens was de bedoeling om naar 7 meter te zwemmen en dan op te stijgen tot 4-5 meter daar 3 minuten een stop (dat ging dus minder, volgende keer beter) te maken om daarna weer verder te zwemmen richting de plek waar we erin zijn gegaan (op het kompas, ging weer goed).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Onze vereniging doet vaak nachtduiken op locaties dat je geen opstijgingen in het “blauw” hoeft te doen. Dat maakt het toegankelijk voor alle niveaus in de vereniging.
Locaties waarop de bodem naar de kant geleidelijk oploopt zodat je met zicht op de bodem de duik kan beëindigen.
Nu zitten wij als vereniging niet ver van Vinkeveen (30min) dus dat wordt vaak gebruikt.
Ik mag al jaren nachtduiken maar bij opleidingsduiken haak ik vaak aan omdat het toch leuk blijft ondanks dat het bijna altijd Vinkeveen is.
Daarnaast doe ik het in Zeeland ook graag, maar als ik twee nachtduiken per jaar in NL maak is het vaak. Ik vind het bovengemiddeld gedoe en veel locaties riskant als er geen assistentie op de kant is, dus eigenlijk alleen in verenigingsverband doe ik het.

Ik heb net een nieuwe lampkop gekocht een green force 3000 db voor mijn bestaande green force kabellamp van 13 jaar oud. Nog niet gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 13-09-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:31:
Onze vereniging doet vaak nachtduiken op locaties dat je geen opstijgingen in het “blauw” hoeft te doen. Dat maakt het toegankelijk voor alle niveaus in de vereniging.
Locaties waarop de bodem naar de kant geleidelijk oploopt zodat je met zicht op de bodem de duik kan beëindigen.
Nu zitten wij als vereniging niet ver van Vinkeveen (30min) dus dat wordt vaak gebruikt.
Ik mag al jaren nachtduiken maar bij opleidingsduiken haak ik vaak aan omdat het toch leuk blijft ondanks dat het bijna altijd Vinkeveen is.
Daarnaast doe ik het in Zeeland ook graag, maar als ik twee nachtduiken per jaar in NL maak is het vaak. Ik vind het bovengemiddeld gedoe en veel locaties riskant als er geen assistentie op de kant is, dus eigenlijk alleen in verenigingsverband doe ik het.

Ik heb net een nieuwe lampkop gekocht een green force 3000 db voor mijn bestaande green force kabellamp van 13 jaar oud. Nog niet gebruikt.
Dat is een mooie, ik ben benieuwd naar de ervaringen met de greenforce. Ik kijk naar de tristar 1500 of 2000 DPM of 3000 DB. Ik heb al een passende accu en kabel, dus een nieuwe lampkop is relatief eenvoudig.

Verder is het ook totaal niet nodig om een opstijging te maken, je hebt immers gewoon een kant/strand. Maar dat is niet overal dus is het goed om een opstijging en stop in het blauw te kunnen maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tuurlijk is het belangrijk om opstijging in het blauw ook bij nacht te kunnen.
Maar dat is meer een ervaring ding, als je goed kan opstijgen in het blauw bij dag dan kan je het ook bij nacht meestal. Omdat je dan meestal niet meer permanent zicht op je computer nodig hebt voor de opstijging.

De meeste mensen die bij ons trainen voor 2* zijn niet op dat niveau. Dus dan is het makkelijk om nachtduiken te doen op locaties waarbij die moeilijkheid er niet nog eens bij komt.

Als ik nu blanco een lamp zou kopen denk ik dat ik eerder een een metalsub leb 2500 kabellamp set zou kopen. Het kunnen dimmen is mooi bij metalsub.
Of zo’n metalsub xre-1200 handlamp is echt al een mooi ding.
Nu ken ik van vroeger wel hoop mensen die problemen hebben gehad met hun metalsub kabellamp, meestal vocht bij de connector op de accu.
Mijn green force is onverwoestbaar gebleken na al die jaren. Mijn oude tristar-plus kop uit 2007 lijkt tegenwoordig wel een beetje een waxinelichtje tov het moderne led-geweld.
Was destijds een van de eerste led-lampen te koop. Voor veel licht gebruikte mensen HID wat erg duur was

[ Voor 79% gewijzigd door leonbong op 13-09-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:33
Wat is tegenwoordig eigenlijk nog het voordeel van een kabellamp? In het tijdperk vóór LED-lampen en kleine accu's met hoge capaciteit begrijp ik't helemaal. Maar ik gok dat een beetje LED-lamp in 2020 een langere brandduur heeft dan een kabellamp uit 2010. GUE gebruikt de canister voor de routing van je longhose, maar dat alleen is natuurlijk een beetje een dunne reden :P
Is het puur (nog) langere brandduur of mis ik nog voordelen?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Kan me ook nog iets voorstellen bij de manier hoe in Tec de lamp weel wordt gebruikt, namelijk op de hand in Goodman handle. Niet zo handig om daar een volledige (zware) lamp op te hebben zitten, dan is het wel lekker om alleen alleen een licht, klein lampkopje vast te hoeven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik weet niet wat jullie denken.
Maar de lampkop die ik gekocht heb slurpt alsnog 35W. Dus ja een kabellamp heeft nog steeds zin want handlamp met dergelijke vermogen is erg groot.

De voordelen zijn dus formaat in je hand.
Brandduur
Vermogen wat mogelijk is.

Afgezien Hartenberger zijn er nauwelijks merken die li-ion lampen maken en zeker niet in kabelvariant.

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 13-09-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-10 18:25
Wormaap schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:39:
Wat is tegenwoordig eigenlijk nog het voordeel van een kabellamp? In het tijdperk vóór LED-lampen en kleine accu's met hoge capaciteit begrijp ik't helemaal. Maar ik gok dat een beetje LED-lamp in 2020 een langere brandduur heeft dan een kabellamp uit 2010. GUE gebruikt de canister voor de routing van je longhose, maar dat alleen is natuurlijk een beetje een dunne reden :P
Is het puur (nog) langere brandduur of mis ik nog voordelen?
Langere brandduur is wel fijn bij langere duiken ;)
Je kan er eventueel ook een splitter tussen zetten, dan kun je ook je heatingvest op die accu aansluiten.
Nadeel is dan wel dat je én geen licht én geen warmte meer hebt als die ene accu leeg/kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Als ik zo even zoek zitten er (uiteraard) best grote verschillen tussen handlampen en kabellampen. Wat ik me vooral af zat te vragen is wat nou voldoende is. Of is meer licht altijd beter? :P

Bijvoorbeeld de Light & Motion Sola Dive 1200 S/F doet 70 minuten lang 1200 lumen in een licht (280 gram) en klein pakketje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGEtLVBLWk9XsrOJ9bV1_Lo5ZsM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JPIfp7MPMYyqKa07XqtXUJw8.png?f=user_large

Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld een Metalsub KL1242 LED 2400 FX (wat een naam :+), dan geeft die twee keer zo lang twee keer zoveel licht op de kleinste accu. Da's inderdaad een flink verschil.
Maar ik heb nog weinig beeld bij wat je nou helemaal nodig hebt :P Met die Light & Motion kun je geen twee flessen leegduiken op volle kracht zonder op te laden. Maar als je'm op 300 lumen gebruikt kun je hem bijna vijf uur gebruiken.

In wat voor situaties is, bijvoorbeeld, die 300lm te weinig? Ik vind het als onervaren prutser lastig inschatten wat ik nou helemaal nodig ga hebben :P

Voorlopig zit ik op mijn eigen exemplaar van het AliExpress-lampje van een tientje dat ik van @Fl4pp13 had geleend te wachten ik heb een rode besteld, voor extra cool-punten :+, dus ik ben nog geen lamp aan het kopen. Maar gezien het toch wel een vrij prijzig stuk uitrusting kan zijn probeer ik me alvast in te lezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Mijn oude green force tri-star plus kop was ongeveer 300 lumen.
Dus ja daar kan je prima mee duiken in NL maar in tropisch water voegt het weinig/niet zo veel toe om weer kleur op het koraal terug te brengen.

Maar dat is niet echt veel licht. Ik zou zeggen dat +/- 1000 lumen mooi is.
De metalsub handlamp xre-1200 of 850 is mooi ding als budget voor één lamp hebt. Hoeft niet open om te laden dat is een echt onderschat pluspunt.

Veel lampen sterven door het veelvuldig open en sluiten om te laden waardoor ze gaan lekken onderwater.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 13-09-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12
hier een Mares EOS 20 RZ van 2500 lumen en een Oceama Toch Spider T-3000 van jawel, 3000 lumen. Beide aan een retractor, maar de Mares ook wel eens in een goodman strap op de hand. Mijn vrouw gebruikt eigenlijk altijd de Mares, ik heb meestal de Oceama bij me. Ik ben van mening dat je nooit teveel licht mee kunt nemen, je kan de lamp altijd dimmen (dat doen wij meestal) en dan doe je er langer mee dan dat je onder kan blijven op je tanks.
Voor Vinkeveen, Zeeland etc zowel overdag als in de nacht een uitstekende lamp, knetterveel licht, en toch zie je in Zeeland niks :P In Vinkeveen in de nachtduiken zie je de snoeken en snoekbaarzen echt goed.
Tijdens een nachtduik in Bonaire had ik het idee dat ik Venezuela aan het verlichten was, zelfs op de laagste stand. Wel cool was dat de tarpons natuurlijk allemaal naar mijn lamp kwamen :D

[ Voor 12% gewijzigd door Bockelaar op 13-09-2020 13:36 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Wormaap schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:49:
Als ik zo even zoek zitten er (uiteraard) best grote verschillen tussen handlampen en kabellampen. Wat ik me vooral af zat te vragen is wat nou voldoende is. Of is meer licht altijd beter? :P
Meer is zeker niet altijd beter. Zoals hierboven al is gezegd komen bij nachtduiken veel vissen tevoorschijn die je overdag niet ziet. Vaak schrikken die van teveel licht, zeker op een tropisch rif.
In Nederland is het vaak mistig onder water en dan kan teveel licht ook tegen je werken:in de mist zet je ook niet je groot licht aan in de auto, dan zie je niets meer door de reflectie. Dat is onder water niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MK-NL schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:59:
[...]

Als ik een langere duik doe waarbij ik voor de schemering begin en ook nog een hele tijd nachtduik maak, zie ik aan het onderwaterleven dat het schemert. Het is echt een wisseling van de wacht.
Fl4pp13 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:42:
Zeker wel, veel meer activiteit inderdaad.
Cool, leuk om te weten. :)
Bockelaar schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:35:
Tijdens een nachtduik in Bonaire had ik het idee dat ik Venezuela aan het verlichten was, zelfs op de laagste stand. Wel cool was dat de tarpons natuurlijk allemaal naar mijn lamp kwamen :D
Hebben ze bij jou ook aan je vinnen lopen knabbelen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Osiris schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:22:

Hebben ze bij jou ook aan je vinnen lopen knabbelen? :P
heh, nee dat viel mee, maar we zaten ook erg ondiep en soms zelfs op de knietjes in het zand, meter of 2-3 water denk ik, voor de Carib Inn vanaf he strandje gegaan. Wel gaaf hoor, mja ikzelf ben daar na een minuut of 5 wel klaar mee ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 18:38
Als je voor een duiklamp gaat kijken, vraag je eerst goed af waarvoor ga ik hem gebruiken
- aflezen instrumenten
- nachtduiken
- foto's of video
- vakantie

Met aflezen van je instrumenten voldoet ongeveer ieder lampje
bij een nachtduik is een relatief kleine spot/ straalhoek leuk om het nacht idee te behouden en niet continu alles om je heen te verblinden.
voor foto en video is de kleurtemperatuur en egale lichtuitstraling met redelijk grote straalhoek belangrijk
voor vakantie is vaak compacter of lichtgewicht handiger

[ Voor 0% gewijzigd door AdrenalineFreak op 21-09-2020 10:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 20:24
Wat gebruiken jullie om jullie spullen in te vervoeren? Aan de waterkant zie ik redelijk vaak duikkisten staan. Tassen kom ik eigenlijk nauwelijks tegen.

Ik vervoer op dit moment het grootste gedeelte in een curver bak. Dit werkt wel maar het is niet het meest ideale. Daarnaast is het nadeel dat het niet in de kofferbak past en het dus op de achterbank moet.

Heeft iemand nog een creatieve oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
duikkisten hier, met nerd stickerbomb in wording erop natuurlijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
yesjohn schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:05:
Wat gebruiken jullie om jullie spullen in te vervoeren? Aan de waterkant zie ik redelijk vaak duikkisten staan. Tassen kom ik eigenlijk nauwelijks tegen.

Heeft iemand nog een creatieve oplossing ?
Creatieve oplossing: ikea tas. Doet tevens dienst als omkleed-matje: ga er na de duik in staan, stroop je zo zonder modder je pak af in de tas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:08
Hier ook een waterdichte kist met deksel. Blijft de kofferbak van de auto tenminste droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

U123456 schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:49:
Hier ook een waterdichte kist met deksel. Blijft de kofferbak van de auto tenminste droog.
Hier ook water dichte kist, maar naar mijn mening wel "te small" mag wel een slag breder en langer ;)
Zoalgn ik daar niet tegenaan loop voor een schappelijk prijs voldoen deze prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik gebruik al jaren een rechthoekige speciekuip van de gamma.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/131858/files/216306221/345x345x2/brite-in-speciekuip-90l-rechthoek.jpg

En voor modder een mat
Afbeeldingslocatie: https://rubbermatten24.nl/media/catalog/product/cache/c13b542d53a3aca84987f979c5c1ccf1/_/h/_h5c9904-1.jpg

Het mooie van speciekuip de toegang is zo goed, dat je hem niet eens uit de kofferbak hoeft te halen.
De mat heb ik dusdanig groot dat je spullen echt modder vrij terug in de bak kunnen.
In de schuur een stevige kapstok gemaakt en daar hang ik mijn pak uit en vest. Automaten over een tuinslanghouder en klaar.

[ Voor 125% gewijzigd door leonbong op 22-09-2020 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Omdat ik met drie van de vier BCD's waar ik in heb gedoken ruzie heb gehad (met name qua maatvoering. Ik ben 1.75 en gemiddeld van bouw, dus ik snap er niets van dat ik me alleen in een maatje S comfortabel voelde :P) wil ik als een van mijn eerste eigen stukken 'grote' uitrusting een BCD gaan aanschaffen. En vanwege de eerdergenoemde tech-aspiraties in de toekomst gaat dat een BP/W worden. Ik lees ook voor recreatieve duikers eigenlijk alleen positieve verhalen over BP/W, en zo goed als niemand die overgestapt is stapt terug. Even afgezien van instructeurs en andere mensen die relatief veel aan de oppervlakte hangen.
Omdat ik dus in de toekomst ook tech-achtige dingen wil doen, wil ik eigenlijk ook meteen een GUE/DIR-proof setup scoren. Dus geen quick releases en de 'correcte' layout van D-ringen.

Na een flinke internetzoektocht kom ik een beetje tot de conclusie dat het dan eigenlijk bijzonder weinig uitmaakt welke merken/types ik aanschaf. Een 3mm stalen backplate lijkt een beetje de standaard. Omdat ik voorlopig nog niet aan de twinset ga moet ik dan zorgen dat ik er een aanschaf met sleuven voor een enkele tank (want da's makkelijker dan een single tank adaptor moeten monteren). Webbing is webbing, en D-ringen zijn D-ringen, dus dat lijkt ook allemaa niet zo spannend. En qua wing zie ik eigenlijk ook weinig variatie anders dan '15-17kg donut is prima voor single'.

Wel neig ik ernaar om dan een setje quick-release gewichtszakjes aan de heupband te monteren om in geval van nood iets te dumpen te hebben zonder met een loodgordel te moeten duiken. Maar die zijn ook gewoon los te krijgen.

Is het echt allemaal zo simpel? Op deze manier heb ik de neiging om't zelfs gewoon online te bestellen, gezien er toch eigenlijk niks te passen en proberen is :P Al moet ik toch nog langs een duikwinkel voor een pak, dus als ik't daar dan laat komen kan ik in ieder geval nog doen alsof ik iets te kiezen heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Zo’n scubapro wing met comfort pack.
Daar krijg je geen spijt van ondanks dat het niet echte “dir” wing.
Maar het comfort en gemak is een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:43:
Zo’n scubapro wing met comfort pack.
Daar krijg je geen spijt van ondanks dat het niet echte “dir” wing.
Maar het comfort en gemak is een stuk beter.
Die ziet er inderdaad wel een stuk comfortabeler uit dan een 'echte' DIR-set. Krijg ik dan alleen niet weer gedoe als ik een keer een tech-cursus wil gaan doen? Als ik de site van GUE bekijk zijn ze erg specifiek in wat ze eisen. Of is dat in de praktijk minder strict?
Of moet ik me niet blindstaren op GUE, gezien de NOB bijvoorbeeld ook wat tech-dingen aanbiedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Die schouderpad's kan je ook los kopen en op echte DIR webbing zetten.
Voegt ook al comfort toe evenals die rugpad's.

Ik weet niet waar je woont maar ik zou eens bij Lucas of Mody Dick rijden. Die scubapro is namelijk helemaal naar wens te combineren.
Mares en OMS verkopen iets soortgelijks ook te zien daar.

Ik zou voor scubapro X-Tek Pro Harness gaan toch iets makkelijker.
en als ze moeilijk doen een pure tek harnass met losse shoulder pads die kan je gewoon verwijderen.

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 22-09-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
leonbong schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 07:45:
Ik gebruik al jaren een rechthoekige speciekuip van de gamma.
[Afbeelding]

En voor modder een mat
[Afbeelding]

Het mooie van speciekuip de toegang is zo goed, dat je hem niet eens uit de kofferbak hoeft te halen.
De mat heb ik dusdanig groot dat je spullen echt modder vrij terug in de bak kunnen.
In de schuur een stevige kapstok gemaakt en daar hang ik mijn pak uit en vest. Automaten over een tuinslanghouder en klaar.
Dit lijkt me voor mij het meest handige. Een hatchback is voor duiken niet heel handig :+ . Een duikkist op wieltjes vind ik te duur en ik denk dat ik het probleem daar niet mee oplos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ach ik heb jaren met mijn vriendin gezamelijk uit opel corsa 3-deurs gedoken. Toen had ik zo'n bak op wielen omdat ik twee duiksets mee had en dan moet je inderdaad de spullen een beetje uitstallen op locatie.
Daarna een astra station dat was veel makkelijker.

Maar inmiddels duik ik uit een opel Karl in NL en dat gaat prima. Bank plat speciekuip in breedte in de kofferbak fles erbij en nog los klein curver bak voor de kwetsbare spullen (logboek/lampen/bril/handdoek) en klaar.

Als we een weekend in belgie of duitsland gaan duiken als vereniging dan "mag" ik de opel Zafira mee. Mijn vrouw duikt inmiddels niet meer in NL iets kinderen enzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Stiekem kijk ik ook even mee hier, ik zie al aardig wat goede tips.

:D Zaterdag geslaagd voor m'n Open Water, dus ik mag ook gaan kijken naar welke duikspullen ik ga aanschaffen. Die Speciekuip is wel echt een handige.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 18:38
Voor het opbergen heb ik een SCUBA XL kist van de praxis.
is niet zo duur (+/-€32), maar ook niet zo degelijk als de kisten van de duikwinkels
Hij past in mijn hyundai I30 station in de lange weg in de kofferbak, zonder de bank plat te leggen.

Werkt verder prima om alles in op te bergen, lood uitgezonderd. (anders wordt hij te zwaar)
deksel sluit goed af, als je een weekendje gaat duiken en het is warm en/of zonig heb je geen last van veel vocht in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
SmurfLink schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:01:
Stiekem kijk ik ook even mee hier, ik zie al aardig wat goede tips.

:D Zaterdag geslaagd voor m'n Open Water, dus ik mag ook gaan kijken naar welke duikspullen ik ga aanschaffen. Die Speciekuip is wel echt een handige.
Gefeliciteerd!
Als mede-beginner kan ik je in ieder geval van harte aanraden om je uitgebreid in te lezen in uitrusting. Ik heb m'n OWD nu een maand, en als ik drie weken geleden uitrusting had gekocht, had ik vandaag al spijt gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:11:
[...]

Gefeliciteerd!
Als mede-beginner kan ik je in ieder geval van harte aanraden om je uitgebreid in te lezen in uitrusting. Ik heb m'n OWD nu een maand, en als ik drie weken geleden uitrusting had gekocht, had ik vandaag al spijt gehad :P
Dat is absoluut het plan. Duikschool raadt aan om allereerst je computer te fixen en daarna pas te kijken voor de rest. Ik ben niet van plan in de winter nog te duiken, dus ik heb alle tijd om me te oriënteren nu. :P

Van het voorjaar wil ik rustig aan verder richting Advanced. Mijn 2 buddy's zijn beiden uitgevallen en moeten de laatste buitenduik nog inhalen, dus ik wacht op ze. Daarna doen we met zn 3en iig de Nitrox en buoyancy cursussen indoors. Op zich zal die laatste wel praktisch zijn om eigen vest al te hebben. In April staat er een duikreis van de school gepland, al is die al vol met mensen die dit jaar zouden gaan (maarja, Corona). Maar we hebben reserveplekken. Dus als ik in April kan wil ik daar aardig wat buitenduiken gaan doen en wat specialties halen, lukt het niet dan kijken wat er in NL alvast kan en dan gaan we met de November groep mee.

:+ Dus de BCD discussie hier volg ik met interesse. Dat wordt wel de duurste uitgave als ik het zo zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
SmurfLink schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:44:
[...]

Dat is absoluut het plan. Duikschool raadt aan om allereerst je computer te fixen en daarna pas te kijken voor de rest. Ik ben niet van plan in de winter nog te duiken, dus ik heb alle tijd om me te oriënteren nu. :P

Van het voorjaar wil ik rustig aan verder richting Advanced. Mijn 2 buddy's zijn beiden uitgevallen en moeten de laatste buitenduik nog inhalen, dus ik wacht op ze. Daarna doen we met zn 3en iig de Nitrox en buoyancy cursussen indoors. Op zich zal die laatste wel praktisch zijn om eigen vest al te hebben. In April staat er een duikreis van de school gepland, al is die al vol met mensen die dit jaar zouden gaan (maarja, Corona). Maar we hebben reserveplekken. Dus als ik in April kan wil ik daar aardig wat buitenduiken gaan doen en wat specialties halen, lukt het niet dan kijken wat er in NL alvast kan en dan gaan we met de November groep mee.

:+ Dus de BCD discussie hier volg ik met interesse. Dat wordt wel de duurste uitgave als ik het zo zie.
Naast een computer vind ik een simpel lampje ook de moeite waard om snel aan te schaffen. Ik heb bij de GoT-duikdag twee weken geleden een simpel AliExpress-lampje van een tientje geleend van @Fl4pp13. En hoewel dat het natuurlijk niet haalt bij een hippe blitse duiklamp, is het voor dingen als 'je buddy laten weten dat je er nog bent', even in een holletje schijnen of instrumenten aflezen prima.
Daarnaast zijn lampen en computers buitenproportioneel duur in de verhuur. Als ik voor 70€ een volledige uitrusting huur vind ik het een beetje mal om 15€ bij te moeten betalen voor een computer, of zelfs 30+ voor een lamp :+
Dit lampje heb ik besteld. Is dezelfde als die wat ik had geleend, maar dan met een ander merkje erop :) Een echt goede lamp koop ik wel als ik daarin snap wat ik nodig heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb destijds alles nieuw gekocht en eigenlijk behalve een flutlamp die ik naar een jaar hen vervangen nergens echt spijt van gehad.

Destijds:
scubapro mk17 int + r395 r295
Suunto cobra computer
10l fles
Cressi s111 bcd
Seac sub dubbel 7 pak
Mares bril op sterkte
Buechat finnen
Handschoenen / schoenen

Dat alles 2x waarbij alleen pak finnen anders zijn voor mijn vrouw en de bcd s ipv m

Ik heb eigenlijk alles nog, jaren later vond ik het wel jamer dat ik geen din-automaat had gekocht maar ach nooit problemen mee gehad.
Inmiddels wel een din erbij voor het dubbel automaat principe.

Zeker als ja na lucas met aantal mensen gaat en veel in een keer koopt zeker goede koritngen mogelijk zonder dat je allemaal hetzelfde hoeft te kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 22-09-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:07:
[...]

Naast een computer vind ik een simpel lampje ook de moeite waard om snel aan te schaffen. Ik heb bij de GoT-duikdag twee weken geleden een simpel AliExpress-lampje van een tientje geleend van @Fl4pp13. En hoewel dat het natuurlijk niet haalt bij een hippe blitse duiklamp, is het voor dingen als 'je buddy laten weten dat je er nog bent', even in een holletje schijnen of instrumenten aflezen prima.
Daarnaast zijn lampen en computers buitenproportioneel duur in de verhuur. Als ik voor 70€ een volledige uitrusting huur vind ik het een beetje mal om 15€ bij te moeten betalen voor een computer, of zelfs 30+ voor een lamp :+
Dit lampje heb ik besteld. Is dezelfde als die wat ik had geleend, maar dan met een ander merkje erop :) Een echt goede lamp koop ik wel als ik daarin snap wat ik nodig heb :+
Een lamp had ik nog totaal niet aan gedacht, goeie. Laat even weten hoe de jouwe bevalt, dat is wel een keurig prijsje.

Mijn lijstje is nu ongeveer als volgt: Mijn doel gaat voornamelijk vakantieduiken in warme oorden zijn, vandaar het dunne pak. In NL zou ik 7mm kunnen huren maar ik verwacht niet superveel hier te gaan duiken. Fles mag je toch niet meenemen in het vliegtuig dus die huur ik dan wel. Gesloten hiel vinnen heb ik al, gezien ik veel gesnorkeld heb. Idem voor bril+snorkel.

Duikcomputer 200-400
Duikpak (3mm, lang) 150
Snorkelpak (voor onder wetsuit) 25
Vest + automaten 700-900
Duikschoenen 50
Vinnen open hiel 90
Handschoenen 30
Lamp 25

Plastic bak voor kleine spullen
Speciekuip Gamma voor grote spullen
evt mat om op te staan

:P uiteraard is alles voor nu globaal, ik was even benieuwd naar een grof bedrag wat ik allemaal kwijt ga zijn. Vooral de BCD lijkt me het duurste punt, maar ook wel echt het belangrijkste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:07:
[...]

Hey, je krijgt waarvoor je betaalt bij dat soort cheapo lampjes. :P Maar goed, voor het meest basale werk is het inderdaad prima en het neemt weinig ruimte in op je set. Ideale manier ook voor nachtduiken, voor minimaal geld heb je een backup die waarschijnlijk 90% van de duiktijd in een pocket leeft. Overigens, let erop dat je de ring bij de switch goed vastzet, als die ring los zit en je zet de lamp uit, kan de glijdende switch eruit vallen. Heb je een los magneetje nodig om het ding aan/uit te zetten. Loctite oid werkt prima op het schroefdraad.

Overigens kan je bij wings vaak ook nog de harnassen los aanschaffen, dus als het op comfort/gemak aankomt kan je met een harnas met clips starten en daarna als een die-hard tweaker zelf een 5 punts harnas in elkaar frotten van loodgordel-band. Ik heb zelf nog steeds een gigantisch zwak voor XDEEP wings maar dat zit m alles in dat je ze in elke kleurencombinatie kan customizen #mooirozeisnietlelijk. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5uj3VxC54_fYLUJku1s59Nj1W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I28k67uDgjkQ1UpS3FhyvkNY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Fl4pp13 op 22-09-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
SmurfLink schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:19:
[...]

Een lamp had ik nog totaal niet aan gedacht, goeie. Laat even weten hoe de jouwe bevalt, dat is wel een keurig prijsje.

Mijn lijstje is nu ongeveer als volgt: Mijn doel gaat voornamelijk vakantieduiken in warme oorden zijn, vandaar het dunne pak. In NL zou ik 7mm kunnen huren maar ik verwacht niet superveel hier te gaan duiken. Fles mag je toch niet meenemen in het vliegtuig dus die huur ik dan wel. Gesloten hiel vinnen heb ik al, gezien ik veel gesnorkeld heb. Idem voor bril+snorkel.

Duikcomputer 200-400
Duikpak (3mm, lang) 150
Snorkelpak (voor onder wetsuit) 25
Vest + automaten 700-900
Duikschoenen 50
Vinnen open hiel 90
Handschoenen 30
Lamp 25

Plastic bak voor kleine spullen
Speciekuip Gamma voor grote spullen
evt mat om op te staan

:P uiteraard is alles voor nu globaal, ik was even benieuwd naar een grof bedrag wat ik allemaal kwijt ga zijn. Vooral de BCD lijkt me het duurste punt, maar ook wel echt het belangrijkste.
Lamp budget is wel erg weinig. De decatlon duiklamp geeft een bom licht aanrader voor beperkt budget.

Daarnaast een BCD hoeft niet duur te zijn een Cressi Start is 150€ wat echt geen slecht vest die erg stevig tov concurrent. Goedkope mares vesten is vragen om problemen die gaan snel lek.
Of een scubapro dive school.
Van de grote fabrikanten Cressi/Scubapro/Seac sub/Aqualungzijn eigenlijk niet echte slechte vesten, daarnaast zorgen die fabrikanten er over het algemeen voor de S en XS ook veel liftvermogen hebben wat soms nog wel probleem is bij goedkopere vesten in kleine maten. Zeker Cressi is goed in het waarborgen van het liftvermogen op de kleine maten.

Tip altijd een automaat kopen die ook koudwater geschikt is het prijsverschil is namelijk beperkt. Maar dat zijn gewoon betere eerste trappen waar je ook lol van hebt in tropisch water op diepte.
Daarnaast als het budget het toestaat zou ik minimaal een gebalanceerde eerste trap nemen, tweede trap iets minder kritisch als die niet gebalanceerd is.

Ik persoonlijk ben fan van scubapro of mares voor automaten want daarmee kan je wereldwijd een duikwinkel binnen stappen voor eventuele reparaties.
Maar andere merken zijn ook zeker goed en als je echt alleen tropisch gaat doen overweeg een scubapro mk2 als eerste trap heel goedkoop en onverwoestbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 22-09-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:52:
[...]

Lamp budget is wel erg weinig. De decatlon duiklamp geeft een bom licht aanrader voor beperkt budget.

Daarnaast een BCD hoeft niet duur te zijn een Cressi Start is 150€ wat echt geen slecht vest die erg stevig tov concurrent. Goedkope mares vesten is vragen om problemen die gaan snel lek.
Of een scubapro dive school.
Van de grote fabrikanten Cressi/Scubapro/Seac sub/Aqualungzijn eigenlijk niet echte slechte vesten, daarnaast zorgen die fabrikanten er over het algemeen voor de S en XS ook veel liftvermogen hebben wat soms nog wel probleem is bij goedkopere vesten in kleine maten. Zeker Cressi is goed in het waarborgen van het liftvermogen op de kleine maten.

Tip altijd een automaat kopen die ook koudwater geschikt is het prijsverschil is namelijk beperkt. Maar dat zijn gewoon betere eerste trappen waar je ook lol van hebt in tropisch water op diepte.
Daarnaast als het budget het toestaat zou ik minimaal een gebalanceerde eerste trap nemen, tweede trap iets minder kritisch als die niet gebalanceerd is.

Ik persoonlijk ben fan van scubapro of mares voor automaten want daarmee kan je wereldwijd een duikwinkel binnen stappen voor eventuele reparaties.
Maar andere merken zijn ook zeker goed.
Ja die lamp was alleen gebaseerd op de ali link die @Wormaap me gaf. Ik heb verder daar nog geen aandacht aan besteed dus moet het nog gaan bekijken wat de opties zijn en wat een normale prijs is.

Wat is een gebalanceerde eerste trap precies?

Ik ga dit allemaal even noteren, dit is precies de informatie die ik hier hoopte op te pikken! :) Enorm bedankt!

Ik heb zo te zien gelest in een Aqua Lung Pro HD. Ben even kijken op de shop van de duikschool wat ze allemaal hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 22-09-2020 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Bij een niet gebalanceerde eerste trap is de middendruk in principe afhankelijk van de fles druk en diepte.
Dit heeft invloed op luchtopbrengst en ademweerstand.

1) Een gebalanceerde eerste trap is middendruk "constant" ongeacht de flesdruk en diepte.
2) Een gebalanceerde tweede trap is ademweerstand "constant" tov de diepte.

1 is belangrijker dan 2 om te hebben. Het effect van 2 in namelijk minder dan 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:14:
1 is belangrijker dan 2 om te hebben. Het effect van 2 in namelijk minder dan 1.
Dat is neem ik aan omdat de ademweerstand zelf ook afhankelijk is van de middendruk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja simpel gezegd wel.
Maar het is niet echt de weerstand eerder de opbrengst (l/min) die afneemt.

Een gebalanceerde 1e trap voorkomt dat de opbrengst minder wordt als flesdruk afneemt.

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 22-09-2020 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

SmurfLink schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:05:
[...]

Ja die lamp was alleen gebaseerd op de ali link die @Wormaap me gaf. Ik heb verder daar nog geen aandacht aan besteed dus moet het nog gaan bekijken wat de opties zijn en wat een normale prijs is.

Wat is een gebalanceerde eerste trap precies?

Ik ga dit allemaal even noteren, dit is precies de informatie die ik hier hoopte op te pikken! :) Enorm bedankt!

Ik heb zo te zien gelest in een Aqua Lung Pro HD. Ben even kijken op de shop van de duikschool wat ze allemaal hebben.
Als je een lamp van een bekender merk koopt kun je rekening houden met een euro of 100-200. Afhankelijk van je doel en wensen kan het een stuk goedkoper (reservelampje 'voor erbij') of een stuk duurder (langere brandduur, betere LED-kop, etc.). De alleskunners die ik veel om me heen zie (Mares 10-15RZ of Metalsub XRE850-R) zitten allebei op ~225 euro.

Overigens moet een gebalanceerde automatenset en een goeie BCD wel lukken met het Budget dat je stelt, Aqualung en Apeks hebben tegenwoordig mooie automatensets voor 400-500 euro en voor 300-350 euro heb je een BCD waar je wel even plezier van hebt. Ik duik nu zelf drie jaar in een Aqualung Pro HD met veel plezier, alhoewel ik langzaamaan merk dat ik er uit begin te groeien qua mogelijkheden (ponybottles meenemen wil niet echt lukken :') )

BTW, als je wilt besparen op dingen, je kan kijken of je tweedehands een open-hiel set van Mares Avanti Quattro's kunt kopen. Lekker duurzaam, veel kracht en goedkoop te vinden als je een beetje zoekt. Je zal misschien moeten moeten investeren in een nieuw setje springstraps maar die zijn niet duur.

[ Voor 9% gewijzigd door Fl4pp13 op 22-09-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik heb al een tijdje deze kist en dat is de goedkoopste van dergelijke: https://www.tegelzetshop....reedschapskoffer-89-liter
Er past precies een duikset exclusief vinnen en fles in. Al hangt het af van wat je nodig hebt.

En verder heb ik heb ik gisteren het onderdeel nachtduiken afgerond, nu verder met redden, getijden en de diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:19:
Ik heb al een tijdje deze kist en dat is de goedkoopste van dergelijke: https://www.tegelzetshop....reedschapskoffer-89-liter
Er past precies een duikset exclusief vinnen en fles in. Al hangt het af van wat je nodig hebt.

En verder heb ik heb ik gisteren het onderdeel nachtduiken afgerond, nu verder met redden, getijden en de diepte.
Ik had er twee van deze (deksel is volledig los):

Afbeeldingslocatie: https://www.pimxl.nl/product/image/large/8431000-1521_2.jpg

Werkt top, alles kon erin maar aangezien ik vanavond mijn "Dubbel 12" flessen heb opgehaald, ben ik bang dat met de switch naar tech ik maar gewoon een additioneel een picknick kleedje of twee in de achterbak moet gaan doen (ik heb al een rubbermat met opstaande rand van 5cm die de hele achterbak bedekt).

Wel weer een "Duh" momentje bij het ophalen, aangezien het een tweedehands setje flessen betreft, ze staan nog in de schuur ? Hoezo schuur kunnen die flessen daar tegen dan ? Antwoord: "Waarom niet ? Water is ook nat en regelmatig is het water hier onder de 10 graden" |:( |:( |:( " Sja das waar, kortom maar even een rek in de schuur maken waar de sets netjes in kunnen met wat spanbanden om ze rechtop te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door ShadowBumble op 22-09-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Had jij flessen niet in de schuur dan. Waar laat je je duikzooi dan?
Ik heb alles behalve lamp en logboek in de schuur.

@Fl4pp13
Na nu 10 jaar droog duiken heb ik nog nooit de behoefte gehad voor een pony bottle met argongas voor mijn droogpak is ook beetje achterhaald.
Ik ken wel meerdere mensen inmiddels die tri-laminaat duiken met elektrisch verwarmd onderpak.

Maar ik zelf duik eigenlijk nooit langer dan uur in NL-wateren. Daarom vind ik een dubbelset zo'n onzin zeker de 2x8L en 2x7L zijn echt onzin.

[ Voor 66% gewijzigd door leonbong op 22-09-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

leonbong schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:58:
Had jij flessen niet in de schuur dan. Waar laat je je duikzooi dan?
Ik heb alles behalve lamp en logboek in de schuur.
Sja, ik heb een aanbouw waarin mijn "thuiskantoor" zit, en daarin staat nu een grote kast met mijn duik meuk, maar dit begint wat "klein" te worden. Ik heb juist mijn pak en spullen niet in de schuur i.v.m. eventueel ongedierte zoals muizen (gelukkig heb ik ze niet en dus ook geen last van maar stel je eens voor dat ze in mijn trilli pak gaan zitten of nog erger stel je voor dat ze mijn onderpakken net zoals ik ook lekker warm vinden ! :+)

Maar mijn flessen wil ik prima richting de schuur verplaatsen scheelt aanzienlijk, houten geraamte aan de muur maken waar ze in kunnen en spanbandjes zodat ze zeker weten blijven staan. Ben inmiddels al aan het tekenen, er moet minimaal 1 Dubbel 12 in kunnen, 2x een Losse 12 Lang en misschien nog 2 (toekomstige) Deco/Stage bottles.
leonbong schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:58:
@Fl4pp13
Na nu 10 jaar droog duiken heb ik nog nooit de behoefte gehad voor een pony bottle met argongas voor mijn droogpak is ook beetje achterhaald.
Ik ken wel meerdere mensen inmiddels die tri-laminaat duiken met elektrisch verwarmd onderpak.

Maar ik zelf duik eigenlijk nooit langer dan uur in NL-wateren. Daarom vind ik een dubbelset zo'n onzin.
Ach het is maar waar je mee omgaat, ik ben de enige duiker in mijn kennissen groep die "Singles" duikt de rest heeft allemaal D12/D7 of duikt Sidemount, opzich is dat niet erg maar daar zitten mensen tussen die rustig een duik van 150 minuten+ maken in Vinkveen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowBumble op 22-09-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Zou ook niet voor argon zijn, eerder als manier om een reservebron aan lucht mee te kunnen nemen. Had het ook een stage kunnen noemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Oh ik ken er genoeg het is tijdje een rage geweest 2x8L.
Het is onnodig zwaar en niet veel meer lucht als 1x15L

Maar de meeste zijn gewoon terug gegaan naar 1x12L.
Dubbel 10 of 12 snap ik nog als hele lange duiken maakt.
Ik zelf heb ook een 15L voor op de Noordzee.

150min Vinkeveen nou nee dankjewel. Ik kan die plas dromen.
Ik weg weinig duikers die daar zin in hebben. Ok ik ken een uitzondering die duikt met rebreather ook wel/meestal solo en soms wel vier uur in Zeeland.

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 22-09-2020 20:43 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:31:
En heb je hem al kunnen gebruiken? Hoe bevalt die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Nog niet kunnen gebruiken, waarschijnlijk aanstaande vrijdag.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

leonbong schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:30:
150min Vinkeveen nou nee dankjewel. Ik kan die plas dromen.
Ik weg weinig duikers die daar zin in hebben. Ok ik ken een uitzondering die duikt met rebreather ook wel/meestal solo en soms wel vier uur in Zeeland.
Haha dat kan ik mij voorstellen maar 150+ in Vinkeveen doe je niet iedere week of "voor een gezellig rondje", overigens zal dat vast een enkele keer gebeuren maar mijn aanname is dan ook om te oefenen voor langere duiken, zodat je hier comfortabel mee bent of gewoon omdat je het wilt ervaren.

Hoe saai dat ook kan zijn als je de plas op je duimpje kent, vind ik het eigenlijk alleen maar positief om dat soort ervaring op te doen. Niet iedere duik wordt gedaan om een toertje te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Het is gelukt, m'n BP/W is besteld :)

Het is uiteindelijk een Tecline geworden.

Een paar redenen dat't die is geworden en niet de Scubapro die @leonbong aanraadde want ik vind het altijd zo flauw om advies te vragen en dan wat anders te doen :P
- 100€ goedkoper is niet genoeg om de keuze van af te laten hangen, maar toch leuk meegenomen :)
- De Tecline heeft een wat langwerpigere wing, de Scubapro een iets bredere. Langwerpig zou iets gestroomlijnder moeten zijn.
- De Tecline komt in deze set met twee afwerpbare gewichtszakjes. Die zijn er natuurlijk bij de Scubapro ook wel bij te bestellen, maar dat vergroot het prijsverschil :)
- Reviews van de Tecline zijn allemaal positief, reviews van de specifieke Scubapro-set die ik overwoog kon ik niet vinden.
- Last, but not least: Sublub weet niet wanneer ze de Scubapro-set zouden kunnen leveren en of'ie überhaupt nog leverbaar is, terwijl de Tecline er met een paar dagen zou moeten zijn. Sublub Voerendaal is 25 minuutjes rijden, dus ik heb'm daar laten bezorgen. Kan ik meteen wetsuits passen en er hopelijk een kopen :)

• leonbong
Is ook een mooi ding en op dit soort bedragen kijk ik niet op 100€. Dan koop ik liever iets wat het beste bij mij past en eventueel een winkel dichtbij.
Ik ben met je eens scubapro is niet altijd goedkoop.

Het leuke van wing is je bent natuurlijk niet 100% gebonden aan het merk. Op deze wing kan je ook gewichtszakjes van andere merken kwijt.

Nu heb ik in al die jaren eigenlijk nooit problemen met spullen gehad. Nou ja een onderwaterfoto behuizing die nieuw vanuit de doos lek was, wat enorm goed is opgelost.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:30:
Het is gelukt, m'n BP/W is besteld :)

Het is uiteindelijk een Tecline geworden.

- Reviews van de Tecline zijn allemaal positief, reviews van de specifieke Scubapro-set die ik overwoog kon ik niet vinden.
Leuk setje, nog een reden gehad waarom je hebt overwogen om voor de 15 set te gaan en niet bijvoorbeeld de Artic Set (die een 17 Peanut heeft).

Ik heb een paar weken geleden uitvoerig gesproken met verschillende vendors van "Tech" spul waarbij Tecline veruit de meest meedenkende was en (bijna) alle antwoorden recht toe recht aan waren zonder een product van hun aan te prijzen.

Uiteindelijk hebben hun mij echt goede adviezen gegeven (en ook links naar echt nuttige artikelen over wings) die ik later met een GUE instructeur heb besproken voor de fundamentals keus. Het resulteerde uiteindelijk op dat mijn keus is geworden om mijn hele toekomstige tech set op basis van tecline (Wing, Harnas, Regs) te maken.

• Wormaap
ShadowBumble schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:50:
[...]

Leuk setje, nog een reden gehad waarom je hebt overwogen om voor de 15 set te gaan en niet bijvoorbeeld de Artic Set (die een 17 Peanut heeft). Ik heb een paar weken geleden uitvoerig gesproken met verschillende vendors van "Tech" spul waarbij Tecline veruit de meest meedenkende was en (bijna) alle antwoorden recht toe recht aan waren zonder een product van hun aan te prijzen.

Uiteindelijk hebben hun mij echt goede adviezen gegeven (en ook links naar echt nuttige artikelen over wings) die ik later met een GUE instructeur heb besproken voor de fundamentals keus. Het resulteerde uiteindelijk op dat mijn keus is geworden om mijn hele toekomstige tech set op basis van tecline (Wing, Harnas, Regs) te maken.
Volgens 'the interwebs' is voor singles een 30 pond (13kg) wing gangbaar. Dus ik heb eigenlijk gewoon degene gepakt die daar het dichtstbij zit :P Daarnaast leek dit een beetje de meest minimalistische 'standaard' set te zijn. Dus daar zat verder weer geen hele diepe gedachtegang bij :)

Mooi dat't merk ook bij jou goed overkomt. Het tec-gerichte spul is toch een beetje een niche waar het net wat lastiger info te vinden is dan wanneer je op zoek bent naar gangbaardere spullen.

• yesjohn
Mooie set! Ik ben zelf ook bezig met het samenstellen van een bp/w. Ik ben niet ontevreden over m’n huidige vest maar ik vind de ringen niet heel handig geplaatst en het opbergen van accessoires is niet heel handig vind ik. Zakken op een vest vind ik eigenlijk vrij nutteloos. Waardoor je er al snel uitziet als een kerstboom. Met een bp/w kan je het veel beter naar eigen inzicht opbergen

• Bockelaar
waar laat je in zo'n config je spullen? lampje, fluitje, boeitje, reservelampje, kompas, mes en wat mensen onder water nog allemaal meer meesjouwen (ik niet btw :P )

• Wormaap
Bockelaar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:13:
waar laat je in zo'n config je spullen? lampje, fluitje, boeitje, reservelampje, kompas, mes en wat mensen onder water nog allemaal meer meesjouwen (ik niet btw :P )
Nu heb ik er nog geen daadwerkelijke ervaring mee, maar veelal aan de D-ringen en dan met bungees afgebonden waar relevant.

De hele config is gestandaardiseerd bij GUE :)

• Bockelaar
oh die kant op. Niet mijn ding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yesjohn
Divers Ready heeft een filmpje waarin hij laat zien hoe hij accessoires monteert op een backplate. Dit is geen tec setup maar voor iemand die gewoon op een recreatieve manier wilt duiken (zoals ik) kan dit wat inspiratie geven YouTube: How To Mount Scuba Diving Accessories To A Backplate And Wing Set Up

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Nou... ik ben even bij Sublub langsgeweest hoor :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDOHQnZsQfowuGNGdo-PUwuJxrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cna8qeI2BrHKnkPUxaOuSlLC.jpg?f=fotoalbum_large

Allereerst even dikke props voor Sublub Voerendaal. Ik ben bijna twee uur lang uitstekend geholpen door de twee medewerkers daar. Ik had m'n BP/W eerst thuis willen laten bezorgen, maar toch maar gekozen om't naar Voerendaal te laten sturen zodat ik meteen even kon kijken voor een pak.
Niet alleen ben ik thuis gekomen met alles dat ik wilde scoren, maar mijn harnas is rustig en nauwkeurig ('nee, die D-ring zit een cm hoger dan die aan de andere kant, doe maar weer uit') op maat ingesteld, ik heb alles uitgebreid kunnen passen, vragen kunnen stellen enz. :) Eigenlijk precies wat je verwacht van een goede lokale speciaalzaak, maar wat in de praktijk toch vaak tegen blijkt te vallen.

Het is geworden:
- Bare S-Flex 7mm pak
- Aqualung Superzip Ergo 6.5mm schoenen
- Camaro Titanium 4mm kap
- Bare 5mm Coldwater handschoenen
- Tusa SF22 Solla vinnen
- De eerdergenoemde Tecline BP/W set uiteraard
- Een octohoudertje :+ Vergeten op de foto te zetten
- Pak- en BCD-dragers (ja, ik had echt alles nodig :P)

Dus, nog een automatenset en een fles, en ik ben er. Ik overwoog om ook nog een automatenset aan te schaffen, maar van wat ze daar hadden kwam ik qua wensen en toekomstvastheid uit op een Aqualung Legend set. En ik heb me nog niet voldoende ingelezen in automaten om dik 700 euro zonder verdere twijfel uit te geven. Het zal ongetwijfeld een fantastische set zijn, maar dan wil ik wel door-en-door begrijpen waarom het voor mij de beste set is :P

• Wormaap
yesjohn schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:43:
Divers Ready heeft een filmpje waarin hij laat zien hoe hij accessoires monteert op een backplate. Dit is geen tec setup maar voor iemand die gewoon op een recreatieve manier wilt duiken (zoals ik) kan dit wat inspiratie geven YouTube: How To Mount Scuba Diving Accessories To A Backplate And Wing Set Up
Sowieso een heel gaaf kanaal! Altijd interessante dingen en niet zo dogmatisch. Ik hou er wel van als mensen zich ook afvragen waarom bepaalde standaarden en regels zijn zoals ze zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:04:
Dus, nog een automatenset en een fles, en ik ben er. Ik overwoog om ook nog een automatenset aan te schaffen, maar van wat ze daar hadden kwam ik qua wensen en toekomstvastheid uit op een Aqualung Legend set.
Ik gebruik nu een Aqualung Core Supreme set, hele mooi "instap" set die je eigenlijk pas met je overstap op dubbels gaat vervangen, hooguit zou je er alvast een "long hose" op willen hebben om aan het systeem te wennen van "Tech" (althans conform GUE).

Voor de rest ben je lekker wezen shoppen ziet er goed uit hoor, cylinder zou ik gewoon lekker van marktplaats halen als je zelf goed oplet ( geen roest bij de kranen , altijd onder druk gestaan etc ) en dat de keur nog een paar jaar doorloopt. Ik zou persoonlijk voor een 12L "Lang" gaan van 230 Bar, bommetjes vind ik persoonlijk niet fijn dat je al het drukkende gewicht hoog op je rug hebt liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowBumble op 24-09-2020 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
Dat s-flex pak is erg lekker, heb de 7mm en de 3mm zelf ook, mijn vrouw heeft de Bare nixie serie 7mm en de 3mm.
Wat betreft die Legend automaten: prima spul (we hebben beide een legend set hier).

Leuk om te zien, hier in Nieuwegein dezelfde ervaring met Sublub. Overigens ook zo bij Herman Lieven in Den Bosch en bij Gerard in de Beldert is het ook altijd prima wat service betreft.

• Wormaap
ShadowBumble schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:09:
[...]

Ik gebruik nu een Aqualung Core Supreme set, hele mooi "instap" set die je eigenlijk pas met je overstap op dubbels gaat vervangen, hooguit zou je er alvast een "long hose" op willen hebben om aan het systeem te wennen van "Tech" (althans conform GUE).

Voor de rest ben je lekker wezen shoppen ziet er goed uit hoor, cylinder zou ik gewoon lekker van marktplaats halen als je zelf goed oplet ( geen roest bij de kranen , altijd onder druk gestaan etc ) en dat de keur nog een paar jaar doorloopt. Ik zou persoonlijk voor een 12L "Lang" gaan van 230 Bar, bommetjes vind ik persoonlijk niet fijn dat je al het drukkende gewicht hoog op je rug hebt liggen.
Qua automatenset is dat ook vooral waar ik qua info nog wat naar op zoek ben voordat ik de knoop door wil hakken. Als ik zo'n Legend-set koop, wat moet ik dan vervangen/aanpassen als ik later spannendere dingen wil doen? Is dat een kwestie van een extra eerste trap en eventueel wat slangen aanpassen/herschikken? Of moet ik dan een set die ik nu koop voor driekwart vervangen? Ik heb me nog niet genoeg ingelezen in automaten om dat helemaal te begrijpen :P
De shop heeft zelf ook tweedehands flessen, dus ik denk dat ik die ook gewoon daar ga halen. Weet ik in ieder geval zeker dat'ie in orde is :) Lange 12L is inderdaad vooralsnog het idee, dat lijkt qua gewichtsverdeling toch het lekkerst te zijn.

• Wormaap
Bockelaar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:10:
Dat s-flex pak is erg lekker, heb de 7mm en de 3mm zelf ook, mijn vrouw heeft de Bare nixie serie 7mm en de 3mm.
Wat betreft die Legend automaten: prima spul (we hebben beide een legend set hier).

Leuk om te zien, hier in Nieuwegein dezelfde ervaring met Sublub. Overigens ook zo bij Herman Lieven in Den Bosch en bij Gerard in de Beldert is het ook altijd prima wat service betreft.
Ja, dat pak is ook het enige dat ik gepast heb. Zat in één keer goed en sluit overal netjes aan. Dus ik had geen zin meer om verder te passen, als't goed is, dan is het goed :P

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:22:
[...]

Qua automatenset is dat ook vooral waar ik qua info nog wat naar op zoek ben voordat ik de knoop door wil hakken. Als ik zo'n Legend-set koop, wat moet ik dan vervangen/aanpassen als ik later spannendere dingen wil doen? Is dat een kwestie van een extra eerste trap en eventueel wat slangen aanpassen/herschikken? Of moet ik dan een set die ik nu koop voor driekwart vervangen? Ik heb me nog niet genoeg ingelezen in automaten om dat helemaal te begrijpen :P
De shop heeft zelf ook tweedehands flessen, dus ik denk dat ik die ook gewoon daar ga halen. Weet ik in ieder geval zeker dat'ie in orde is :) Lange 12L is inderdaad vooralsnog het idee, dat lijkt qua gewichtsverdeling toch het lekkerst te zijn.
Ah dat is redelijk eenvoudig :) even in de aanname dat we volgens GUE standaarden praten want in TDI of RAID heb ik mij niet verdiept kwa setups.

Long hose is geloof ik het belangrijkste en een "kale" SPG, dus niet een console, maar echt een enkele SPG. Echter is dit een prima vraag om te stellen aan Sublub ;) (of een andrere lokale duik specialist)

• Wormaap
ShadowBumble schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:25:
[...]

Ah dat is redelijk eenvoudig :) even in de aanname dat we volgens GUE standaarden praten want in TDI of RAID heb ik mij niet verdiept kwa setups.

Long hose is geloof ik het belangrijkste en een "kale" SPG, dus niet een console, maar echt een enkele SPG. Echter is dit een prima vraag om te stellen aan Sublub ;) (of een andrere lokale duik specialist)
We kletsen hier juist om al goed geïnformeerd bij de lokale shop te komen toch? O-)
Long hose voor de primaire automaat/juist korte slang voor de secundaire en alleen een SPG had ik i.d.d. al gevonden. Maar ik snap vooral nog niet helemaal hoe een dubbelset werkt. Voor mijn idee zie ik alle denkbare configuraties langskomen. Enkele fles met twee kranen, dubbele fles met één eerste trap, dubbele fles met twee eerste trappen. Ik ben m'n vest daar vergeten na het passen, dus ik moet sowieso nog een keer langs. Dus vragen stellen gaat sowieso nog wel lukken :P

• SmurfLink
  • Niet online
Hebben jullie voor DIN of Internationaal gekozen voor je 1e trap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
DIN.

mijn volgende 7mm pak (*als er een komt iig* wordt denk ik de Bare Evoke ipv de s-flex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:30:
[...]

We kletsen hier juist om al goed geïnformeerd bij de lokale shop te komen toch? O-)
Can't argue with that
Wormaap schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:30:
[...]
Long hose voor de primaire automaat/juist korte slang voor de secundaire en alleen een SPG had ik i.d.d. al gevonden. Maar ik snap vooral nog niet helemaal hoe een dubbelset werkt. Voor mijn idee zie ik alle denkbare configuraties langskomen. Enkele fles met twee kranen, dubbele fles met één eerste trap, dubbele fles met twee eerste trappen. Ik ben m'n vest daar vergeten na het passen, dus ik moet sowieso nog een keer langs. Dus vragen stellen gaat sowieso nog wel lukken :P
Als je richting "tech" gaat dan betekend "dubbelset", twee flessen ieder met een eigen kraan en een manifold die beide flessen verbindt. Een enkel set met dubbele kranen erop gebruik je vaak als je richting "self reliant" gaat en dus puur voor redudancy en anders zie je dit eigenlijk alleen bij "ijsduiken" ergens anders heb ik het nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

SmurfLink schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:31:
DIN, altijd DIN :)

• Wormaap
ShadowBumble schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:34:
[...]

Can't argue with that

[...]

Als je richting "tech" gaat dan betekend "dubbelset", twee flessen ieder met een eigen kraan en een manifold die beide flessen verbindt. Een enkel set met dubbele kranen erop gebruik je vaak als je richting "self reliant" gaat en dus puur voor redudancy en anders zie je dit eigenlijk alleen bij "ijsduiken" ergens anders heb ik het nog nooit gezien.
Even kijken of ik het dan snap hoor :+ Dus dan heb je op beide flessen een eigen eerste trap, en dus redundante eerste én tweede trappen? En als één kant in freeflow gaat, kun je de kraan op je manifold dichtdraaien en je duik met de andere fles afmakenbreken?

En dat betekent dan dus dat als ik nu een automatenset in recreatieve setup aanschaf, ik daar voor later gebruik met een dubbelset een tweede eerste trap bij nodig heb, en dan één van de tweede trappen zou verplaatsen naar de extra eerste trap (en het overgebleven gat uiteraard dichtschroef :+)
Right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:53:
[...]

Even kijken of ik het dan snap hoor :+ Dus dan heb je op beide flessen een eigen eerste trap, en dus redundante eerste én tweede trappen? En als één kant in freeflow gaat, kun je de kraan op je manifold dichtdraaien en je duik met de andere fles afmakenbreken?

En dat betekent dan dus dat als ik nu een automatenset in recreatieve setup aanschaf, ik daar voor later gebruik met een dubbelset een tweede eerste trap bij nodig heb, en dan één van de tweede trappen zou verplaatsen naar de extra eerste trap (en het overgebleven gat uiteraard dichtschroef :+)
Right?
Je hebt bij een reguliere set toch ook 2x een tweede trap, alleen noemen we het dan een "octopus" met een mooie gele slang. Dit geeft wel mooi weer hoe het eruit ziet van dichtbij

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-95SL8FjHhYw/VKlDWO09yxI/AAAAAAAACCg/MLJBSF5voD8/s1600/regs.png

Het grote verschil zit er dus in dat je bij een reguliere set, een eerste trap hebt met daarop 2x een tweede trap + je SPG + je inflatorslang. Bij een tech setup verdeel je die aansluitingen over 2x een eerste trap. Zodat bij het falen van je eerst tank of eerst trap op die tank, de manifold kan dicht draaien en je toch nog een tank over hebt met een 2de trap om uit te ademen als je gecontroleerd onderweg naar boven weer bent.

Bij het falen van de eerste trap in een REC setup zal je direct naar je buddy toe moeten (kost energie en zuurstof) waarna je gestressed een gecontroleerde opsteiging moet doen met je buddy.

Ik zou dus bij de aanschaf van een "enkel" regs setje nu in ieder geval de gele slang en octopus overslaan en gewoon 2x dezelfde 2de trap nemen ( ipv een gewone en gele variant ).

[ Voor 5% gewijzigd door ShadowBumble op 24-09-2020 21:01 ]

• Wormaap
ShadowBumble schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:00:
[...]

Je hebt bij een reguliere set toch ook 2x een tweede trap, alleen noemen we het dan een "octopus" met een mooie gele slang.
Ja, hier was ik niet helemaal duidelijk denk ik. Ik bedoelde inderdaad een redundante eerste én tweede in tegenstelling tot alleen een redundante tweede :)
Dit geeft wel mooi weer hoe het eruit ziet van dichtbij

[Afbeelding]

Het grote verschil zit er dus in dat je bij een reguliere set, een eerste trap hebt met daarop 2x een tweede trap + je SPG + je inflatorslang. Bij een tech setup verdeel je die aansluitingen over 2x een eerste trap. Zodat bij het falen van je eerst tank of eerst trap op die tank, de manifold kan dicht draaien en je toch nog een tank over hebt met een 2de trap om uit te ademen als je gecontroleerd onderweg naar boven weer bent.

Bij het falen van de eerste trap in een REC setup zal je direct naar je buddy toe moeten (kost energie en zuurstof) waarna je gestressed een gecontroleerde opsteiging moet doen met je buddy.

Ik zou dus bij de aanschaf van een "enkel" regs setje nu in ieder geval de gele slang en octopus overslaan en gewoon 2x dezelfde 2de trap nemen ( ipv een gewone en gele variant ).
Dank voor de info! :)
Krijg je met een gewone/niet gele tweede trap dan niet weer gezeur bij recreatieve duikinstanties? Want daar is't ding natuurlijk weer met een reden geel.
Misschien dat ik dan kijk voor een normale, maar'm voorlopig wel op een gele slang zet. Dan is'ie duidelijk te vinden en als ik dan ooit tech ga duiken is een slang vervangen goedkoper dan een automaat :P

Want met alle toekomstplannen moet ik natuurlijk niet vergeten dat ik voorlopig gewoon een recreatieve OWD-duiker met zeven duiken in z'n boekje ben. Dus ik wil zaken ook weer niet nodeloos compliceren voor de mensen waar ik nú mee duik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:09:
Dus ik wil zaken ook weer niet nodeloos compliceren voor de mensen waar ik nú mee duik :P
Ben je nu alweer vergeten hoe je buddy check werkt ;) volgens mij is die juist om te controleren bij elkaar waar alles hangt, of het goed zit maar eigenlijk nog veel belangrijker: Dat je met elkaar bespreekt wat je gaat doen in geval dat het wel mis gaat en welke route je gaat duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:11:
[...]

Ben je nu alweer vergeten hoe je buddy check werkt ;) volgens mij is die juist om te controleren bij elkaar waar alles hangt, of het goed zit maar eigenlijk nog veel belangrijker: Dat je met elkaar bespreekt wat je gaat doen in geval dat het wel mis gaat en welke route je gaat duiken.
Da's natuurlijk zeker waar. Maar octo is geel wordt er natuurlijk wel redelijk ingestampt. En om er nou vanuit te gaan dat een buddy die zonder lucht zit in paniek onthoudt dat je'm eerder hebt verteld dat jouw octo niet geel is voelt toch niet helemáál lekker. Als ik dat kan voorkomen door een keer een nieuwe slang aan te schaffen doe ik dat met liefde :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
ShadowBumble schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:34:
[...]

Can't argue with that

[...]

De nieuwe normen(4/5 jaar inmiddels) schrijven voor gescheiden eerste trap voor automaat en octo. Bij koud water.
Koud water is omschreven als water <15 graden uit mijn hoofd.
Zeker in Duitsland wordt hier streng op toe gezien in hemmoor bijvoorbeeld.

Zodoende hanteert NOB nu dubbele automaatset in de opleiding.
Mijn vereniging heeft voor de uitleensets allemaal dubbele eerste trappen. Meestal op enk ele fles.
De meeste leden hebben inmiddels ook dubbele eerste trap. De meeste op enkele fles.

Ik zelf ook ik heb al mijn flessen voorzien van dubbele kraan en een extra eerste trap gekocht.
Zodat ik dubbele automaatset heb.

Er is een uitzondering als je heel moderne eerste trap volgens de nieuwe en250A met dr juiste marketing die zijn soms wel goedgekeurd voor automaat en ocoto in koud water.
Dan hoef je geen gescheiden eerste trap te hebben.

Frankrijk hanteert al jaren deze eis.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 24-09-2020 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ah het was 2014 en 10 graden water.
https://onderwatersport.o...euning/de-norm-nen-en250/

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

leonbong schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:53:
[...]

Er is een uitzondering als je heel moderne eerste trap volgens de nieuwe en250A met dr juiste marketing die zijn soms wel goedgekeurd voor automaat en ocoto in koud water.
Dan hoef je geen gescheiden eerste trap te hebben.

Frankrijk hanteert al jaren deze eis.
Ah, dat zou het wel verklaren inderdaad mijn set voldoet wel aan deze norm, de Core Supreme is ook een echte "koud water automaat".
Super goede toevoeging ! Het verbaasd mij dan eigenlijk hoe weinig je het tegen komt.

[ Voor 45% gewijzigd door ShadowBumble op 24-09-2020 22:05 ]

• leonbong
Kijk eens in België Frankrijk Duitsland iedereen heeft daar eigenlijk.

In nl zie je het ook steeds meer zeker bij NOB verenigingen die hun opleiding en veiligheidsbeleid serieus nemen.

Bij mijn vereniging hebben al “actieve leden” het eigenlijk wel.
Daarnaast de leensets zijn allemaal met een rvs kabel verbonden zodat ze echt een setje blijven.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 24-09-2020 22:08 ]

• Wormaap
Komt wel mooi uit, want de set die ik in gedachten heb voldoet zo te zien aan EN250A :) Maar ik zal morgen ook even bij de vereniging navragen wat zij verwachten in de opleiding. Zou toch jammer zijn om nu iets te kopen waar ik al meteen iets aan moet veranderen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
ShadowBumble schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:00:
[...]

Ah, dat zou het wel verklaren inderdaad mijn set voldoet wel aan deze norm, de Core Supreme is ook een echte "koud water automaat".

[...]

Super goede toevoeging ! Het verbaasd mij dan eigenlijk hoe weinig je het
Ja leuk mij mk17 evo van scubapro voldoet ook.
Maar in praktijk heb je daar niks aan als je België of Duitsland staat want daar willen ze gewoon 2 eerste trappen zien.

Hemmoor heeft zo’n controleur rond lopen het is voor hem geen doen om de CE markering op de trap te gaan lezen.
Dus de regel daar is gewoon 2 eerste trappen en zo werkt het ook vaak in België en Frankrijk. Bij van die afgesloten duikgebieden waar je toegang moet betalen.

@Wormaap
als je gewoon 2 eerste trappen hebt maakt de norm geen bal uit.
De meeste fabrikanten hebben hun koudwater trapppen gewoon opnieuw getest volgens de nieuwe norm en als het voldeed het nieuwe norm nummer ingeslagen op de trap vanaf een productiedatum.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 24-09-2020 22:18 ]

• Wormaap
leonbong schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:15:
[...]

Maar in praktijk heb je daar niks aan als je België of Duitsland staat want daar willen ze gewoon 2 eerste trappen zien.

Hemmoor heeft zo’n controleur rond lopen het is voor hem geen doen om de CE markering op de trap te gaan lezen.
Dus de regel daar is gewoon 2 eerste trappen en zo werkt het ook vaak in België en Frankrijk. Bij van die afgesloten duikgebieden waar je toegang moet betalen.
Da's wel heel nuttige info. Want als Zuid-Limburger is België snel dichterbij dan Nederland :P

• leonbong
Scubapro hoefde bijvoorbeeld geen wijziging door te voeren aan hun mk17af en mk25.
Ze zijn hem alleen mk17 evo gaan noemen.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

Rustaaaggggg , het is geen ontkenning ofzo ;) Bij mij was bijvoorbeeld enkel bekend dat het bij "Self reliant" of ïjsduiken" gebruikelijk was. Het verbaasd mij dan ook dat je het dan gewoon nog zo weinig ziet, dat het in Belgie of Duitsland of Frankrijk anders is verbaasd daar in tegen weer niks ook de tijd dat je keur geldig is van je flessen is anders.

Hemmoor heeft zo’n controleur rond lopen het is voor hem geen doen om de CE markering op de trap te gaan lezen. Dus de regel daar is gewoon 2 eerste trappen en zo werkt het ook vaak in België en Frankrijk. Bij van die afgesloten duikgebieden waar je toegang moet betalen.
Het lijkt mij echter dat je er niet zomaar even heen rijd zonder je over dit soort zaken te informeren ( niet specifiek EN250A, of 2x een 1ste trap) maar wel wat de regels zijn om daar te duiken.

• leonbong
Daarom heb ik het ook geen gezeur op dat soort locaties.

Op duikreis naar tropisch water neem ik gewoon een enkele eerste trap scheelt gewicht in de koffer.

@ShadowBumble
Het was geen aanval op jouw ofzo.

[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 24-09-2020 22:28 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

leonbong schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:25:
Daarom heb ik het ook geen gezeur op dat soort locaties.

Op duikreis naar tropisch water neem ik gewoon een enkele eerste trap scheelt gewicht in de koffer.

@ShadowBumble
Het was geen aanval op jouw ofzo.
Ik twijfelde vandaar, mijn excuus dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Ik ben het overigens wel met je eens dat mensen gewoon te vaak zich niet verdiepen in de duikstek waar ze naar toe gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:31:
Sowieso DIN.

Al heb je daar dus echt geen klap aan in de tropen, alles is internationaal :+ Op Bonaire kon ik nog wel met DIN duiken: zij hadden juist een DIN-naar-internationaal-adapter ín de aansluiting op de tank zitten. Dus als ik dan weer m'n eigen adapter zou gebruiken, zou je DIN -> internationaal -> DIN krijgen.. Da's natuurlijk zonde. Gelukkig kunnen die adapters er zo met een inbus uit.

Thailand was echter alleen maar internationaal, dus daar heb ik m'n adapter wel moeten gebruiken.

Daarvoor had ik m'n eigen gear nog niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:34:
[...]

Sowieso DIN.

Al heb je daar dus echt geen klap aan in de tropen, alles is internationaal :+ Op Bonaire kon ik nog wel met DIN duiken: zij hadden juist een DIN-naar-internationaal-adapter ín de aansluiting op de tank zitten. Dus als ik dan weer m'n eigen adapter zou gebruiken, zou je DIN -> internationaal -> DIN krijgen.. Da's natuurlijk zonde. Gelukkig kunnen die adapters er zo met een inbus uit.

Thailand was echter alleen maar internationaal, dus daar heb ik m'n adapter wel moeten gebruiken.

Daarvoor had ik m'n eigen gear nog niet. :)
Nou dat is duidelijk, ook de eerder reagerende heren bedankt! DIN it is. En zorgen dat er een adapter voor INTL bij zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 07:38:
[...]

Nou dat is duidelijk, ook de eerder reagerende heren bedankt! DIN it is. En zorgen dat er een adapter voor INTL bij zit.
DIN = lichtere 1e trap. DIN = hogere toelaatbare druk. Ik denk dat zelfs met een adapter je met DIN nog lichter uit bent, maar dat ben ik niet nagegaan eerlijk gezegd. Was voor mij sowieso beetje no-brainer :+

Overigens hebben duik-toko's vaak wel een adapter. Was in ieder geval in Thailand geen probleem, had 'em in 't begin in het hotel laten liggen :+ Ik zou 't er niet bewust op gokken though, zou zonde zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 25-09-2020 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

De discussie over de automaten vind ik wel interessant. Goed om te weten dat in het buitenland hier strenger op toegezien wordt.

Bij ons op de club is alles enkel MK17 EVO (DIN / INT durf ik zo even niet te zeggen), en dat gaat in principe ook mee naar 30 meter zoet, al hebben de meeste mensen die daar komen een eigen set en die zijn overwegend enkele fles met twee kranen, maar dubbel 7 of 10 zie je ook regelmatig. Tijdens de laatste theorie hadden we het over diepe duiken en de uitrusting. Wat ik merkte is dat een dubbele eerste trap wel als de standaard gezien wordt (ja met een enkele kan het ook, mits koud water gecertificeerd). Een dubbele fles vinden veel mensen onnodig voor de relatief simpele kantduiken, maar dat is je eigen voorkeur.

Over de back-up van je computer (analoge meters): de meningen verschillen, maar diepte en druk moet je als backup hebben, de rest van je computer kan je in de praktijk wel missen, maar altijd plan je duik en duik je plan. Mocht het uitvallen, dan heb je een idee van wat je moet doen om veilig boven te komen.

Als ik nu een nieuwe set zou samenstellen, dan kom ik uit op bijvoorbeeld een Mares 52X met twee eerste trappen, alternatief is de 78X of Aqualung Core of Legends. Ik heb nog geen keus gemaakt, het is een forse investering. Wel zou ik een los kompas en een 2 delig console nemen. Uiteraard gewoon DIN, maar dat is de standaard tegenwoordig.

Over de long José, sinds het begin van het duiken heb ik mij daarin geïnteresseerd. Het principe kent nadelen (je moet zelf wisselen en je buddy herkent geen gele slang), maar heeft voor mij ook grote voordelen (je hebt bewegingsruimte, en belangrijk, je weet dat je automaat voor de buddy gegarandeerd werkt).

@Wormaap ik ken weinig mensen die beginnen met een paar duiken en dan een setup als dat van jouw aanschaffen, dat gaat toch vaak in stappen is mijn idee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:32:
@Wormaap ik ken weinig mensen die beginnen met een paar duiken en dan een setup als dat van jouw aanschaffen, dat gaat toch vaak in stappen is mijn idee. ;)
Buy once, cry once :P Ik ga vanmiddag/vanavond nog een fles en automatenset halen :+ Als de huurprijzen in Nederland wat vergelijkbaarder waren met het buitenland had ik het misschien langer uitgesteld, maar die hele setup gaat zichzelf in 30 duiken terugbetalen. En dan duik ik die tijd ook nog met mooier materiaal dan wat ik zou huren :) Misschien wat overdreven voor OWD-niveau rec-duiken, maar ach...
Lenen van de vereniging kan natuurlijk ook, maar ik heb liever de vrijheid om zonder verder overleg met m'n eigen meuk te gaan duiken :)
En ik heb m'n huiswerk gedaan, dus als het goed is ga ik met het spul dat ik nu aanschaf niet tegen noemenswaardige limitaties aanlopen in alles dat ik de komende jaren wil doen. Of ja, als ik uiteindelijk daadwerkelijk de tech-kant op ga zal er wat spul bij moeten, maar da's dan meer een logische toevoeging op wat ik nu koop, en geen vervanging van materiaal dat dan ineens niet meer voldoet.

Long José die hou ik erin :+ ga ik voor nu trouwens nog niet doen. Vooral omdat ik liever nog even mee ga in wat de opleiding op dit moment verwacht. Gele covers op de automaten zijn blijkbaar ook gewoon te vervangen door zwarte als ik dat ooit zou willen, dus dan is't voor nu gewoon lekker makkelijk en duidelijk voor iedereen en hoef ik niet telkens uit te gaan staan leggen waarom ik nou weer met afwijkende uitrusting aan kom kakken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Wormaap op 25-09-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:41:
[...]

Buy once, cry once :P Ik ga vanmiddag/vanavond nog een fles en automatenset halen :+ Als de huurprijzen in Nederland wat vergelijkbaarder waren met het buitenland had ik het misschien langer uitgesteld, maar die hele setup gaat zichzelf in 30 duiken terugbetalen. En dan duik ik die tijd ook nog met mooier materiaal dan wat ik zou huren :)
Inderdaad duiken is een relatief goedkope sport, de instap is echter wel weer erg hoog maar daarna valt het eigenlijk wel mee. De prijzen in Nederland voor huur zijn inderdaad fiks hoger maar om eerlijk te zijn ik heb alles vrij snel zelf ook gekocht. Het is een investering maar als jet het ziet als in investering in je leven in plaats van een investering in je hobby dan kom je over de prijzen ook wel weer heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:46:
[...]

Inderdaad duiken is een relatief goedkope sport, de instap is echter wel weer erg hoog maar daarna valt het eigenlijk wel mee. De prijzen in Nederland voor huur zijn inderdaad fiks hoger maar om eerlijk te zijn ik heb alles vrij snel zelf ook gekocht. Het is een investering maar als jet het ziet als in investering in je leven in plaats van een investering in je hobby dan kom je over de prijzen ook wel weer heen :)
Als F&V-mod is't makkelijk om te vergelijken met camera-apparatuur. En m'n hele duikuitrusting zit straks op ongeveer de prijs van één fatsoenlijke lens :P Dus in dat licht bezien valt't allemaal wel mee. Het is echt niet zo dat't geld me op de rug groeit (dan ging ik't hele spul op de Maldiven uittesten :+) maar ik vind't gewoon handig om nu ik afdoende begrijp wat ik wil/nodig heb in één keer de knoop door te hakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Wormaap schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:41:
[...]

Buy once, cry once :P Ik ga vanmiddag/vanavond nog een fles en automatenset halen :+ Als de huurprijzen in Nederland wat vergelijkbaarder waren met het buitenland had ik het misschien langer uitgesteld, maar die hele setup gaat zichzelf in 30 duiken terugbetalen. En dan duik ik die tijd ook nog met mooier materiaal dan wat ik zou huren :) Misschien wat overdreven voor OWD-niveau rec-duiken, maar ach...
Lenen van de vereniging kan natuurlijk ook, maar ik heb liever de vrijheid om zonder verder overleg met m'n eigen meuk te gaan duiken :)
En ik heb m'n huiswerk gedaan, dus als het goed is ga ik met het spul dat ik nu aanschaf niet tegen noemenswaardige limitaties aanlopen in alles dat ik de komende jaren wil doen. Of ja, als ik uiteindelijk daadwerkelijk de tech-kant op ga zal er wat spul bij moeten, maar da's dan meer een logische toevoeging op wat ik nu koop, en geen vervanging van materiaal dat dan ineens niet meer voldoet.

Long José die hou ik erin :+ ga ik voor nu trouwens nog niet doen. Vooral omdat ik liever nog even mee ga in wat de opleiding op dit moment verwacht. Gele covers op de automaten zijn blijkbaar ook gewoon te vervangen door zwarte als ik dat ooit zou willen, dus dan is't voor nu gewoon lekker makkelijk en duidelijk voor iedereen en hoef ik niet telkens uit te gaan staan leggen waarom ik nou weer met afwijkende uitrusting aan kom kakken :)
Ik heb ook van veel instructeurs gehoord dat in paniek mensen alsnog de tweede trap uit je mond trekken, ipv de octo te pakken. :P

No signature required.

Pagina: 1 ... 8 ... 52 Laatste