Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wormaap schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:52:
[...]

Als F&V-mod is't makkelijk om te vergelijken met camera-apparatuur. En m'n hele duikuitrusting zit straks op ongeveer de prijs van één fatsoenlijke lens :P Dus in dat licht bezien valt't allemaal wel mee. Het is echt niet zo dat't geld me op de rug groeit (dan ging ik't hele spul op de Maldiven uittesten :+) maar ik vind't gewoon handig om nu ik afdoende begrijp wat ik wil/nodig heb in één keer de knoop door te hakken :)
Zo zit ik er inderdaad ook in. Het is 1x flink veel geld, en in tegenstelling tot jou ga ik het wel een beetje willen spreiden, maar ik wil het sowieso komend jaar allemaal wel hebben. Behalve een fles dan, als ik in NL wil duiken huur ik die wel, plan toch voornamelijk op vakanties te gaan duiken en dan kunnen ze toch niet mee. :P

Het is in ieder geval nog steeds goedkoper dan m'n andere hobby. :+ Motor was duurder en 't jaarlijkse onderhoud zal ook wat duurder uitvallen dan dat van m'n duikset.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:56
M3rcury schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:58:
[...]

Ik heb ook van veel instructeurs gehoord dat in paniek mensen alsnog de tweede trap uit je mond trekken, ipv de octo te pakken. :P
Bij SSI is dat zelfs de standaard, ook in een gewone recreatieve setup zonder longhose :P Ergens ook wel logisch, want hij zit altijd in het zicht, je hoeft nooit uit te leggen waar je'm kan vinden en je weet altijd zeker dat'ie werkt. Argumenten voor het afgeven van de octo vind ik ook prima te volgen. Mijn SSI-instructeur vond het afgeven van de primaire tweede trap maar onzin omdat je dan ineens twee mensen met een 'probleem' hebt. Ben ik te pragmatisch als ik zeg dat 't allemaal prima is zolang je het maar met je buddy bespreekt en iedereen het zelfde verwacht? :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
SmurfLink schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:00:
[...]

Zo zit ik er inderdaad ook in. Het is 1x flink veel geld, en in tegenstelling tot jou ga ik het wel een beetje willen spreiden, maar ik wil het sowieso komend jaar allemaal wel hebben. Behalve een fles dan, als ik in NL wil duiken huur ik die wel, plan toch voornamelijk op vakanties te gaan duiken en dan kunnen ze toch niet mee. :P

Het is in ieder geval nog steeds goedkoper dan m'n andere hobby. :+ Motor was duurder en 't jaarlijkse onderhoud zal ook wat duurder uitvallen dan dat van m'n duikset.
Fles was ik oorspronkelijk niet van plan, maar ga ik eigenlijk vooral om logistieke redenen toch doen. Als ik spul huur moet ik het ophalen en terugbrengen binnen de openingstijden van de winkel waar ik het haal. Dus dat is, afhankelijk van waar de shop zit en hoe het doorloopt, snel 1 à 2 uur van de duikdag af omdat het ophalen, vullen, inladen, briefjes invullen, omrijden, uitladen, spoelen, inleveren allemaal ergens tussen 9 en 18 moet gebeuren. Zooi 's avonds klaarmaken en 's avonds thuis spoelen maakt dat allemaal wat makkelijker. En dat voordeel mis ik net als ik alsnog een fles moet gaan huren :P

Mijn motor heb ik vorig jaar verkocht, dus die kosten heb ik alvast niet meer :+

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 25-09-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:40
@Wormaap
Ik heb een goedkopere duikset.
Maar ik heb deze dan wel op de Maladive getest in 2016!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbgVYJabBqv-l7x9AOyRkXS35og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/80WZWxM4nft8X4lHIBzUYqqf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5YUBt1VUzgg_mq_KCrFj7fP0p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvegqEABf5ojHszUUiwbxBbd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-k0LaOjTsP2Imw1SLWT45vC-iag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9z3tdZuJNdYhzaFTszJC9eab.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVxZ0hSiq94xydNo_JI3Le00ew8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jid2Gtdfea5A2NVDuzz66PCA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 25-09-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@T.Kreeftmeijer
De scubapro MK17EVO en zijn voorganger MK17AF hebben een legendarisch koudwaterbestendigheid.

Ze worden ook duurder verkocht voor de techies die zich willen laten oplichten als de Halcyon H50D.
Deze zijn technisch namelijk helemaal gelijk en worden door scubapro in opdracht gemaakt.
Want op Halcyon H50D wordt zelfde CE-certificaatnummer gebruikt als op scubapro dus ze zijn identiek.

Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/254216789670_/Scubapro-Mk17-Af-S600-Breath-Regulator-Regulator-Regulator.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0051/7757/3489/products/H50P_2_NOV18_1_600x_0ddaaff3-9a20-4772-a6cc-3f527e65343c_600x.png?v=1590699799

@Wormaap
Wat jij doet meteen voor tech gaan dat vaker gezien bij "starters" want dan zijn ze vol enthousiast.
Maar vaak zwakt dat weer af en blijven ze "normaal" duiken omdat tech best duur is.
Nu is niks met een wing hoor zou ik ook graag willen maar sinds ik kinderen duik ik te weinig om de kosten daarvan te rechtvaardigen.
Ik zelf heb ook wing al redelijk lang op wensenlijst evenals een tri-laminaat droogpak ik heb nu een neopreen droogpak ooit voor een habbekrats gekocht.

Voor nu heb ik tri-laminaat droogpak van mijn vrouw laten repareren en die pas ook wel alleen iets lang en teveel ruimte bij de borstkas. Nou ja dat ziet niemand nog even zwarte tape over de "lady" stiksel op het pak anders wordt ik weer uitgelachen op vereniging. Dat doen ze toch al graag!

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 25-09-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:02:
@Wormaap
Wat jij doet meteen voor tech gaan dat vaker gezien bij "starters" want dan zijn ze vol enthousiast.
Maar vaak zwakt dat weer af en blijven ze "normaal" duiken.
Nu is niks met een wing hoor zou ik ook graag willen maar sinds ik kinderen duik ik te weinig om de kosten daarvan te rechtvaardigen.
Dat zou zomaar kunnen gebeuren hoor. Maar dan ben ik gewoon een recreatieve duiker met wat overdreven uitrusting :+ Da's één van de redenen dat ik specifiek op zoek ben/was naar spul dat voor tech werkt, maar ook gewoon goed recreatief te gebruiken is :)

Qua kosten in tech vind ik trouwens vooral de vullingen erg heftig :X Ik zag gisteren een gast die naar Hemmoor ging dik honderd euro aftikken voor twee dubbelsets trimix en'n 50% stage :P Dan is 500 piek voor een wing die je tien jaar lang week, week uit kan gebruiken ineens niet zo gek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Wormaap
Nee flessen moet je zelf hebben. Flessen huren is echt te duur.
Maar vergis je niet wat trimix vulling kost dat is gewoon een hoop. Daarom zie je ook dat de meeste dat echt alleen vullen als die duik dat vereist.
Nitrox is in NL ook nog wel prijzig in egypte ofzo kost het meestal niks.

Zeker als je een dubbelset wil maken marktplaats staat vol met 10L flessen.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 25-09-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:49

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:13:
[...]
Qua kosten in tech vind ik trouwens vooral de vullingen erg heftig :X Ik zag gisteren een gast die naar Hemmoor ging dik honderd euro aftikken voor twee dubbelsets trimix en'n 50% stage :P Dan is 500 piek voor een wing die je tien jaar lang week, week uit kan gebruiken ineens niet zo gek :+
Ik heb eens ergens gehoord/gelezen dat Helium momenteel schrikbarend duur is omdat er een wereldwijd tekort is, dit schijnen ze ook medisch te gebruiken voor mengsels op de IC ( en dus COVID).
leonbong schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:16:
@Wormaap
Valt wel mee toch ? (Relatief gezien dan, geen idee wat het kost in Egypte of dergelijke)

Even van een willekeurige site van een vulstation:

Lucht tot 230 bar – € 0,39 per liter
Lucht tot 300 bar – € 0,56 per liter
EAN32 tot 230 bar – € 0,70 per liter

[ Voor 28% gewijzigd door ShadowBumble op 25-09-2020 15:22 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ShadowBumble schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:17:
[...]

Ik heb eens ergens gehoord/gelezen dat Helium momenteel schrikbarend duur is omdat er een wereldwijd tekort is, dit schijnen ze ook medisch te gebruiken voor mengsels op de IC ( en dus COVID).
Klopt, dat is al een paar jaar aan de gang, hier bijvoorbeeld over te lezen.
In wat internetzoektochten zie ik zelfs mensen die op rebreathers overstappen om kosten te besparen bij vullingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:16:
@Wormaap
Nee flessen moet je zelf hebben. Flessen huren is echt te duur.
Maar vergis je niet wat trimix vulling kost dat is gewoon een hoop. Daarom zie je ook dat de meeste dat echt alleen vullen als die duik dat vereist.

Zeker als je een dubbelset wil maken marktplaats staat vol met 10L flessen.
Die 100+ euro wat die gast aftikte was alleen voor de vullingen :X
Dus inderdaad niet te doen als je duik het niet specifiek nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@ShadowBumble
Dat valt inderdaad mee maar max 32% dat zal het membraam techniek bij compressor zijn.
Daar heeft een techie niet altijd daar wat aan want die wil vaak hoger O2% kunnen en dat kan membraam techniek vulstation niet daar ligt het maximum op +/-36%

Nu is geen vulstation wat hoger dan 40% wil vullen zonder een goede schoonverklaring.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 25-09-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:24
Maar vaak zwakt dat weer af en blijven ze "normaal" duiken omdat tech best duur is.
Als je al eigen spullen hebt kan ik dat begrijpen. Als beginnend duiker die op zoek is naar een eigen bcd in welke vorm dan ook is een bp/w een prima oplossing. Op internet zijn genoeg verhalen te vinden van zowel beginnende als ervaren duikers die vol enthousiasme een Scubapro Hydros Pro aanschaffen. Een prachtig mooi vest maar heel erg prijzig en uiteindelijk zijn ze toch niet helemaal tevreden. Een bp/w is natuurlijk heel aanpasbaar en de kans is dus minder groot dat dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

ShadowBumble schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:17:

Dat, plus algemene apparatuur die lekker koud moet worden gehouden (MRI's, gevoelige meetapparatuur, etc) en de VS die een gigantische strategische stockpile gehamsterd heeft.

Je begint om die reden ook meer mensen te zien die voor tech met rebreathers kiezen: als je het goed doet gebruik je dan niet meer dan een paar liter diluent (mix van helium/stikstof of alleen helium als je heel diep gaat), voor de rest sabbel je er vooral 100% zuurstof doorheen. De rebreather zelf kost evenveel als een leuke auto maar je bespaart een hoop op gasvullingen. Dat, en je hoeft een hoop minder gas mee te zeulen voor extreme duiken.

offtopic:
Deerrrp, ik lees vol over @Wormaap z'n post heen :') Lekker bezig trouwens qua spullen kopen, mooi setje en laat weten hoe die wing bevalt.

[ Voor 12% gewijzigd door Fl4pp13 op 25-09-2020 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mIiq2WpLxm8ibnMA5P7aWZxXAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxleR6Q1Ytifi5MipQwmHmyd.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, we zijn er nu helemaal hoor :) Het is, na wat twijfel tussen de Apeks MTX-R en de Aqualung Leg3nd, uiteindelijk de Aqualung geworden. Ademcomfort daarvan zou net wat hoger zijn. Tweedehands 12L lang erbij. Alvast met dubbele kraan voor wanneer ik overstag ga en die tweede eerste trap toch maar aanschaf :+ Ik had voor nu gewoon echt even geen zin om nog eens 430 euro extra uit te geven terwijl ik helemaal niet weet hoeveel ik op korte termijn in koud water ga duiken :X En een tweede is snel genoeg aangeschaft, natuurlijk :)

Nadat ik de foto gemaakt heb, heb ik de fles uiteraard verplaatst naar een plek waar'ie niet om kan vallen :9

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 25-09-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat zijn allebei erg prijzige automaten, maar niet slecht hoor.
Weet je zeker dat ze geen overkill zijn?

Ik zou dan eerder 2x Core Supreme dus met twee eerste trappen. Of iets soortgelijks van Apeks

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 25-09-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:42:
Dat zijn allebei erg prijzige automaten, maar niet slecht hoor.
Weet je zeker dat ze geen overkill zijn?
Ik weet zeker dat ze wel overkill zijn :P In ieder geval voor wat ik voorlopig ermee ga doen. Maar nu kan ik in ieder geval zeker m'n uitrusting niet de schuld geven als ik geen fijne duik heb :+
En als het goed is gaan ze heel lang mee. Dus qua prijs-per-jaar valt't allemaal wel mee :)

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 25-09-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ach iedereen zijn keuzes ik ga waarschijnlijk een Suunto Eon Core aanschaffen met zender.
Terwijl mijn huidige Suunto Cobra helemaal niet stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nu ben ik trouwens aan het overwegen of ik niet toch maar gewoon meteen die tweede eerste trap erbij ga halen. Ik ga'm op termijn toch nodig hebben en aanschaffen, dus waarom niet meteen :+
Ik denk dat ik volgende week nog even langs rijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wel hilarisch om met zo'n set als n00b te beginnen. Iedereen denken, wow, die moet wel like, 20+ jaar ervaring hebben en al 400+ duiken op z'n naam hebben!

En vervolgens ga je 't water in.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 22:12
en drijf je als een dobber door het slik van Vinkeveen :P :P

beetje gelijk aan al die middelbare leeftijd-buikje-zondagochtend wielrenners die een fiets kopen van 250 gram minder ipv een kilo buikvet kwijtraken :o

[ Voor 56% gewijzigd door Bockelaar op 25-09-2020 19:53 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Ach, als mensen bij de plas zich druk gaan maken om met wat voor uitrusting andere mensen duiken, dan zijn't toch vast niet de mensen waarmee ik verder rond zou willen hangen :z

Dus ik kan me er niet zo druk om maken wat mensen wel of niet denken als ik in mijn hippe nieuwe getup aan kom hobbelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Osiris
Daar let toch helemaal niemand op de spullen van ander.

@Wormaap
Op mijn vereniging zouden mensen hoogstens een flauw grapje maken. Als ze weten dat je dat net nieuw hebt. De volgende week hoor je er niks meer over
Zoiets als “Van dure spullen ga je niet beter duiken hoor” of "Je bent nog steeds verdwaald onder water"
Maar daar wordt dan niks gemeens mee bedoelt.

Het is in zo’n vereniging heel wisselend de één koopt alles op marktplaats de ander alles nieuw in een keer. De budgetten van mensen zijn heel verschillend op een vereniging. Omdat het "goedkoper" lessen is dan een duikschool maar ook gezelliger in mijn optiek. Het is echt een verenigingstoestand.

Je hoort wel eens mensen dan van "nou ik ga eindelijk iets nieuws kopen" van mensen die daar toch wat langer voor moeten sparen. Daar zijn andere mensen dan ook gewoon blij voor.
In mijn ervaring is het duikschool soms iets meer een wedstrijd wie de duurste spullen heeft.

Wij hadden ook lid die bijna trots was dat hij nog nooit wat nieuws gekocht had alles 2e hands.
Deze man had een zeer uitgebreid arsenaal aan uitrusting. Van vesten/Wings tot aan een CCR.

[ Voor 44% gewijzigd door leonbong op 26-09-2020 10:31 ]

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:22:
@Osiris
Daar let toch helemaal niemand op de spullen van ander.
Geen idee waar "Daar" bij jou is, maar in de tropen toch af en toe wel eens een goedkeurend opmerkinkje gekregen naar mijn (al zeg ik 't zelf) simpele reissetje :) Maar daar verwachtten ze misschien ook sneller dat je huur-meuQ van de toko zelf afneemt i.p.v. je eigen gear hebt.

• leonbong
Ik bedoel aan de waterkant in NL.

In het buitenland (tropisch) heb ik ook vaak complimenten gekregen voor mijn automatenset en vest.
Maar dat is meer omdat ze in die gebieden nooit koudwater automaten kopen vinden ze veel te duur en onnodig.

• Osiris
  • Niet online
Ah, ja, daar heb ik nog nooit gestaan met m'n 2,5 mm shorty :+

• yesjohn
Ik vind het persoonlijk veel leuker als iemand een “maar het werkt toch” houding heeft. Van die duikers op iets hogere leeftijd die sommige dingen al 20 jaar hebben liggen. Als je alles goed onderhoud kan het met heel veel spullen natuurlijk ook prima

• Wormaap
yesjohn schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:02:
Ik vind het persoonlijk veel leuker als iemand een “maar het werkt toch” houding heeft. Van die duikers op iets hogere leeftijd die sommige dingen al 20 jaar hebben liggen. Als je alles goed onderhoud kan het met heel veel spullen natuurlijk ook prima
Het plan is om over 20 jaar met die houding met mijn huidige set rond te lopen :+

Vanochtend heb ik toch nog maar die extra eerste trap gehaald en de configuratie daarop aangepast :) Afgezien van een extra vestje voor als m'n 7mm toch te koud zou blijken weet ik nu ook niet wat ik nog meer nodig zou kunnen hebben, dus voorlopig geen spannende gearverhalen meer van mijn kant :+
Vooruit, een niet-AliExpress lamp misschien nog :P

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:35:
[...]
(…) dus voorlopig geen spannende gearverhalen meer van mijn kant :+
Natuurlijk wel! We willen wel weten hoe je ervaringen er mee zijn natuurlijk.

• Wormaap
Osiris schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:37:
[...]

Natuurlijk wel! We willen wel weten hoe je ervaringen er mee zijn natuurlijk.
Ervaringen? Maar ik hou helemaal niet van water. Ik vind't gewoon leuk om ernaar te kijken en Jacques Cousteau-stemmetjes erbij te maken. Zhe little one is playing bulldozer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:49

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wormaap schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:15:
[...]

Ervaringen? Maar ik hou helemaal niet van water. Ik vind't gewoon leuk om ernaar te kijken en Jacques Cousteau-stemmetjes erbij te maken. Zhe little one is playing bulldozer!
Hahaha ik zie het enigzins wel voor mij, volledige uitrusting hangt aan een fitness apparaat. en jij heel droog "Nee Joh, dat vond ik gewoon mooi staan"

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-10 21:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:15:
[...]

Dan neem je een droogpak, dan wordt je helemaal niet zo heel erg nat. :+

Ik heb volgende week ook nieuw leuk speelgoed, een Green Force heptastar 2000 DPM. Past op mijn accu en kabel en is daarmee goedkoper dan een nieuwe set en het belangrijkste voordeel vind ik wel dat je er ook een handlamp voor bijvoorbeeld het snorkelen van kan maken. Nadeel vind ik alleen dat er weinig reviews over te vinden zijn, dus het is ook een beetje een gokje of het voldoet voor mijn duiken, maar ik verwacht van wel.

Ik heb nu nog veel (bijna alles) tweedehands en ik merk wel dat het steeds vaker gewoon net niet is (niet heel comfortabel, werkt niet optimaal, niet handig in de praktijk, enz.). Je kan er prima mee duiken, maar je hebt gewoon een grotere kans op een misser en langzaamaan wil ik dingen vervangen voor nieuw wat gewoon met de tijd mee kan en goed is. Ik ben ook maar student, dus dat gaat in stapjes uiteraard. Al heb ik nu al ruim 1000 euro uitgegeven deze zomer. Volgend jaar weer meer. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-09-2020 16:12 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• leonbong
Zo ik heb mijn green force DB3000 kunnen testen bij een nachtduik.

Ik moet zeggen toch veel licht en het automatisch wisselen tussen Flood en Spot werkt erg goed.
Nu moet ik zeggen dat ik op gegeven moment toch op spot heb gefixeerd. Vond ik toch prettiger maar misschien is dat wennen.

Het is wel stroomvreter is heb twee oude green force accu flexi II van 12 jaar oud.
De ene accu is alleen niet helemaal lekker en die kan overduidelijk het vermogen niet leveren. Want op de “dynamic Beam stand” gaat de lamp automatisch naar laag vermogen bij die ene accu bij de andere accu niet.
Mijn “geluk” ik heb natuurlijk de gare accu gebruikt voor de duik. (Ik heb nu toch maar gemarkeerd op de accu)

Nouja misschien de accu laten reviseren.

Mbt droogpakken
Die gaan toch vaker lek dan je zou denken.
Ik had nu weer een kletsnatte voet.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 26-09-2020 20:30 ]

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:27:
Zo ik heb mijn green force DB3000 kunnen testen bij een nachtduik.

Ik moet zeggen toch veel licht en het automatisch wisselen tussen Flood en Spot werkt erg goed.
Nu moet ik zeggen dat ik op gegeven moment toch op spot heb gefixeerd. Vond ik toch prettiger maar misschien is dat wennen.
Ik heb de DPM gekozen omdat ik dat flood niet heel boeiend vind, de verschillende automatische dimniveaus lijken mij handig omdat je je dan niet verblind bij het kijken op je meters, maar ook veel licht hebt in de verte. We gaan het zien... Heb je enig idee over de hoeveelheid licht bij de spot?
Het is wel stroomvreter is heb twee oude green force accu flexi II van 12 jaar oud.
De ene accu is alleen niet helemaal lekker en die kan overduidelijk het vermogen niet leveren. Want op de “dynamic Beam stand” gaat de lamp automatisch naar laag vermogen bij die ene accu bij de andere accu niet.
Mijn “geluk” ik heb natuurlijk de gare accu gebruikt voor de duik. (Ik heb nu toch maar gemarkeerd op de accu)

Nouja misschien de accu laten reviseren.
Dat kan je met een soldeerbout makkelijk zelf doen (kost je 80 euro). Bij Rebatt kan je een kant en klaar cellen pakket bestellen. Moet je natuurlijk wel willen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Wormaap
Toch nog wat gear op de late avond! Zojuist een 7mm vestje met kap, een mes en een klein lampje van schoonpaps meegekregen. Die duikt niet meer in Nederland, dus gebruikt ze toch niet meer :P
Iedereen zegt dat NL zoetwater rond deze tijd toch echt te koud wordt voor enkel 7mm, dus dat vestje gaat vast nog wel nuttig worden. Ik heb nu immers een automatenset waarmee ik volgens mij zou kunnen ijsduiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
ShadowBumble schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:16:
[...]

Hahaha ik zie het enigzins wel voor mij, volledige uitrusting hangt aan een fitness apparaat. en jij heel droog "Nee Joh, dat vond ik gewoon mooi staan"
Ik gebruik het eigenlijk alleen om met het ov te reizen op dit moment. Veel comfortabeler dan een mondkapje hoor :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Nou, ik ben in 1 klap flink op weg geholpen met mijn gear. Was dit weekend bij een vriendin, die vroeg spontaan gisteren of ik wat te doen had dus ff gezellig gameweekendje. Komen haar ouders, pa is ook een tweaker, met dat ze hun duikspullen eigenlijk niet meer gebruiken, of ik er wat van wil overnemen. Ik heb dus gewoon een prachtige BCD nu, het is nog een wing ook! Het is een Seaquest Diva LX en zat echt als gegoten. :D Naast een paar stevige vinnen, Aqualung Caravelle, met veertjes als enkelbandjes dus fijn aan en uit te krijgen. Bizar aardig dit!

Moest alleen even kijken of de inflatorslang nog goed aansloot, daar zat wat aanslag op dus wanneer ik m'n automaat heb kan ik dat proberen, maar anders zal het alleen wat klein onderhoud vergen.

* SmurfLink is happy! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

SmurfLink schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:22:
Nou, ik ben in 1 klap flink op weg geholpen met mijn gear. Was dit weekend bij een vriendin, die vroeg spontaan gisteren of ik wat te doen had dus ff gezellig gameweekendje. Komen haar ouders, pa is ook een tweaker, met dat ze hun duikspullen eigenlijk niet meer gebruiken, of ik er wat van wil overnemen. Ik heb dus gewoon een prachtige BCD nu, het is nog een wing ook! Het is een Seaquest Diva LX en zat echt als gegoten. :D Naast een paar stevige vinnen, Aqualung Caravelle, met veertjes als enkelbandjes dus fijn aan en uit te krijgen. Bizar aardig dit!

Moest alleen even kijken of de inflatorslang nog goed aansloot, daar zat wat aanslag op dus wanneer ik m'n automaat heb kan ik dat proberen, maar anders zal het alleen wat klein onderhoud vergen.

* SmurfLink is happy! :o
Op die manier heb ik een gratis fles (moest wel gekeurd worden) kunnen krijgen. Via de vereniging ook nog eentje kunnen krijgen voor niets, behalve zelf laten keuren.

Gefeliciteerd met je spullen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:40
@Wormaap mooie set bij elkaar gesprokkeld hoor :) ! Eerlijkheidshalve heb ik aan de waterkant nooit het idee dat men 'jaloers' kijkt naar elkaars spullen, maar vooral oprecht geïnteresseerd zijn in je beweegreden voor een specifiek product. Beschikbaar budget is altijd al een ding geweest, daarin is het voor iedereen anders. Ook helpt het soms om in je vrienden/kennissenkring iemand te hebben die net op het juiste moment wat spullen niet meer nodig hebt en je kunt overnemen, zoals @SmurfLink :) .

Interessant overigens over de EN250A normering. Het verklaard wel waarom alle Belgen en Fransen aan de zeeuwse kust met dubbelsets duiken. Bij de club waar ik aanhaak heeft overigens niemand een dubbelset/ dubbele kraan op een enkele fles. Daarom vond ik het wel bijzonder om te lezen dat buurlanden hier anders mee omgaan. Vanavond toch maar eens checken of de toevoeging A ook op mijn automatenset is te vinden...

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik weet bijna wel zeker dat mijn automaat geen A-tje heeft.. Heb hem toentertijd in enige haast aangeschaft, omdat ik binnen 2 weken zou vliegen :+

Heb een Aqualung Mikron, de oude versie. Lekker lichte reis-automaat :9 Is wel EN250. Maar echt vlák daarna kwam voor ongeveer dezelfde prijs ook de Aqualung Mikron ACD uit. Nieuwere versie en volgens mij wél EN250A :X

Nou ja, moet m'n buddy maar gewoon niet in de problemen komen op 40 meter diepte I guess :+

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 28-09-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:12:
Ik weet bijna wel zeker dat mijn automaat geen A-tje heeft.. Heb hem toentertijd in enige haast aangeschaft, omdat ik binnen 2 weken zou vliegen :+

Heb een Aqualung Mikron, de oude versie. Lekker lichte reis-automaat :9 Is wel EN250. Maar echt vlák daarna kwam voor ongeveer dezelfde prijs ook de Aqualung Mikron ACD uit. Nieuwere versie en volgens mij wél EN250A :X

Nou ja, moet m'n buddy maar gewoon niet in de problemen komen op 40 meter diepte I guess :+
Jij duikt toch sowieso niet in water dat niet warm genoeg is om af te koelen als je erin plast? :P
Ademt zo'n lichte reisautomaat eigenlijk nog steeds beter dan een automaat die voor de verhuur gebouwd is? Of is het meer gewoon een prettig idee om je eigen spul te hebben?

Aankomende woensdag ga ik mijn spullenboel voor het eerst nat maken. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen, maar ik ben op voorhand al blij met het feit dat ik straks in ieder geval op voorhand van alles weet waar ik het aan mezelf ga hangen en hoe het werkt. Dat vind ik na zeven hele duiken al zwaar irritant bij huurmateriaal. 'En waar moeten mijn console en octo bij dit vest eens heen?' :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wormaap schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:13:
[...]
Dat heb ik toen ik nog meer dook opgelost door een rebreather te kopen >:)
Heel weekend trimix duiken voor 80 euro gas 8) (je moet de rest even niet meerekenen)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:19:
[...]

Jij duikt toch sowieso niet in water dat niet warm genoeg is om af te koelen als je erin plast? :P
:D Bijna wel ja ;) Maar 37 °C water zou niet goed voor 't koraal zijn!
Wormaap schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:19:
Ademt zo'n lichte reisautomaat eigenlijk nog steeds beter dan een automaat die voor de verhuur gebouwd is? Of is het meer gewoon een prettig idee om je eigen spul te hebben?
Beide denk ik. Geen afgekloven bitjes meer, maar gewoon je eigen om in je mond te stoppen is sowieso prettig. En verder heb ik denk ik te weinig ervaring om echt goed het verschil te merken. Heb natuurlijk ook niet meer gehuurd sinds ik m'n eigen set heb :P
M'n Mikron heeft verder ook zo'n knoppie waar je aan kunt draaien, waarbij je wel duidelijk het verschil merkt als je 'em wat verder open draait. (Niet weer vergeten dicht te draaien, anders is 't zonde van je lucht als je je nieuwe fles aansluit en hij begint te blazen als een malle :+)
Heb bij 40 meter diepte overigens ook helemaal niet gemerkt dat 't ademen moeizamer ging ofzo, dus ben dik tevreden :)

Wel heeft m'n Mikron een wat vreemd iets: als ik op de kop hang, dan gaat 'ie niet helemaal lekker..

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 28-09-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nog even een vraag trouwens. Misschien een stomme vraag, of misschien overdenk ik dingen juist :+ Ik heb ergens gelezen dat't risico op bevriezen van je automaat het grootste is als je aan de oppervlakte door je automaat ademt. Dat klinkt logisch, want dan heeft'ie nog geen contact met het water om op te warmen blijft een beetje tegenintuïtief dat je juist méér contact met het water nodig hebt om je automaat ontdooid te houden als het water kouder is, maar uiteindelijk wel logisch :+
Alleen heb ik in mijn cursus in de 32 graden Curaçaose zon geleerd om bij m'n pre-dive checks even door beide automaten te ademen, en bij voorkeur zelfs tegelijk (bij een enkele eerste trap helemáál het rampscenario voor bevriezing dus). Doe je dat bij koudwaterduiken dan anders?

De watertemperatuur in de Boschmolenplas (waar ik woensdag dus heen ga) is momenteel helemaal nog niet zo dat ik me hier al druk over moet maken, maar ik vroeg het me af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
Ik heb juist geleerd om beide automaten individueel te testen door 'hard' te ademen erdoor, en te kijken of je manometer rare dingen doet. Ik heb nooit problemen gehad met bevriezing op de kant :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Automaten werden bij EN250 niet beproefd op het in gebruik zijn van de automaat en octopus gelijktijdig.
De EN250A voorziet wel in die mogelijkheid maar ook met bijvoorbeeld een markering dat automaat en octopus alleen voldoet boven een bepaalde watertemperatuur.
Genoteerd als EN250A >10 (voor water meer dan 10 graden)

Maar we moeten niet doen alsof als je nu opeens levensmoe aan het duiken bent in NL als er geen EN250A op je eerste en twee trap staat.
Dat is natuurlijk onzin, daarnaast denk ik dat onze omringde landen toch blijven vasthouden aan dubbele eerste trap voor koud water en diep.
Zeker voor ijsduiken.

@Osiris
Jij duikt toch alleen tropisch in water van ruim boven de >10 graden, dan speelt dit helemaal niet de kans op bevriezen is nihil in dat geval.

@Wormaap
Dat bevriezen aan oppervlak dan moet zelf wel buiten bijna vriezen dat gebeurt nauwelijks. Misschien als je lang de loosknop indrukt.
Met het automaat wat jij gekocht hebt hoef je je daar echt geen zorgen over te maken. Die is extreem koudwater geschikt.

Daarnaast laten we het even in perspectief zien.
Scubapro geeft aan dat hun MK11 en MK2 evo warmwater eerste trappen zijn.
Maar beide zijn gemarkeerd als EN250A zonder temperatuur markering, dus beproefd bij 4 graden water.
En dat zijn de "minst" koudwater geschikte eerste trappen van scubapro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:50:
@Osiris
Jij duikt toch alleen tropisch in water van ruim boven de >10 graden, dan speelt dit helemaal niet de kans op bevriezen is nihil in dat geval.
De EN250(A) zegt iets over temperatuur én diepte >30 meter. En aangezien ik tot 40 meter diep mag :) In mijn geval zou ik op zoek moeten gaan naar minimaal "EN250A >10 °C": ademen uit beide secundaire trappen op een diepte meer dan 30 meter, maar niet onder de 10 °C.

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 28-09-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maak je geen zorgen.
Maar ok dan zou je in principe bij dieper dan 30m een dubbele eerste trap moeten hebben.

Je moet je alleen afvragen of jou automaat met latere productiedatum wel gewoon EN250A op staat. De meeste grote fabrikanten hadden al lang spullen die goed genoeg waren voor EN250A ok sommige moeten er dan EN250A <15 op zetten.

[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Doe ik ook niet ;)
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:55:
Maar ok dan zou je in principe bij dieper dan 30m een dubbele eerste trap moeten hebben.
Strikt gezien wel ja.

Alleen kom je natuurlijk niet heel vaak op 40 meter tijdens tropische duikjes.. Het is meer voor het wrakduiken: dan mag je immers dieper het wrak penetreren :)
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:55:
Je moet je alleen afvragen of jou automaat met latere productiedatum wel gewoon EN250A op staat. De meeste grote fabrikanten hadden al lang spullen die goed genoeg waren voor EN250A ok sommige moeten er dan EN250A <15 op zetten.
Ik lees wel in de UK manual van de Aqualung regulators:
In accordance with the EN250, the regulators are not forseen to be used by several persons at the same time.
If this regulator is configured and used by several divers at the same time, the freezing resistance and the breathing performances can not correspond any more to the requirements of the EN250.
Daar hebben ze 't wel over de EN250:2014, maar blijkbaar dus niet EN250A gecertificeerd. Betreft de Aqualung Calypso, Titan, Mikron en Legend volgens deze manual.

[ Voor 45% gewijzigd door Osiris op 28-09-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Iets soortgelijks staat in alle handleidingen van de fabrikanten van een paar jaar terug.
Wat dat stond nou eenmaal in de EN250 dat die beproeving alleen voor enkele gebruiker is uitgevoerd.
Dus eigenlijk zijn er voor de EN250A zijn er nooit automaten geweest die geschikt waren voor twee personen.

Terwijl toch de meeste mensen één eerste trap hebben met daarop automaat en ocotopus.

Bovenstaande (het ontbreken van een norm die twee personen op een eerste trap test) is dus ook een beetje de oorsprong van de dubbele eerste trap in tech en de koudwater/ijsduik wereld.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
DiedX schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:49:
Ik heb juist geleerd om beide automaten individueel te testen door 'hard' te ademen erdoor, en te kijken of je manometer rare dingen doet. Ik heb nooit problemen gehad met bevriezing op de kant :)
Grappig dat daar dan toch weer verschillen in zitten. Ik heb geleerd om juist door allebei tegelijk te ademen (met je buddy samen dan :+) en dan te kijken of je manometer niet gaat wapperen. Met het idee dat je dan de meeste lucht van de eerste trap vraagt. Maar nu in coronatijd wil ik eigenlijk niemand aan mijn automaat laten sabbelen als het niet nodig is.
Maargoed, ik heb sowieso twee eerste trappen nu, dus ze gaan überhaupt nooit de belasting van twee tweede trappen krijgen :P Behalve als ik op vakantie ga en het omhang naar een standaardsetup natuurlijk. Maar zelfs dan hoop ik dat't niet nodig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Wormaap
Druk je van beide automaten de loosknop in heb je ook een hoog verbruik.
Feitelijk kijk je dan (bijna) alleen maar of je kraan open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:12:
[...]

Grappig dat daar dan toch weer verschillen in zitten. Ik heb geleerd om juist door allebei tegelijk te ademen (met je buddy samen dan :+) en dan te kijken of je manometer niet gaat wapperen. Met het idee dat je dan de meeste lucht van de eerste trap vraagt. Maar nu in coronatijd wil ik eigenlijk niemand aan mijn automaat laten sabbelen als het niet nodig is.
Maargoed, ik heb sowieso twee eerste trappen nu, dus ze gaan überhaupt nooit de belasting van twee tweede trappen krijgen :P Behalve als ik op vakantie ga en het omhang naar een standaardsetup natuurlijk. Maar zelfs dan hoop ik dat't niet nodig is :P
Ik heb 'm om en om geleerd. Eerst zelf ademen in je 2e trap en buddy de manometer laten zien, vervolgens zou je normaliter je buddy laten ademen door z'n octopus maar ivm corona was 't nu even waterloosknop gebruiken. Bij beiden het idee dat ze het doen en de manometer niet gaat wiebelen, cq dat de luchttoevoer stabiel is, er geen gaten in je slang zitten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

SmurfLink schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:28:
[...]

Ik heb 'm om en om geleerd. Eerst zelf ademen in je 2e trap en buddy de manometer laten zien, vervolgens zou je normaliter je buddy laten ademen door z'n octopus maar ivm corona was 't nu even waterloosknop gebruiken. Bij beiden het idee dat ze het doen en de manometer niet gaat wiebelen, cq dat de luchttoevoer stabiel is, er geen gaten in je slang zitten oid.
Dat met de manometer heb ik nooit geleerd, maar is wel degelijk een goede aanvulling. Immers weet je zo of de kraan/eerste trap genoeg levert om geen (tijdelijk) drukverlies te veroorzaken. Doe je kraan maar eens een klein stukje open en probeer te ademen. Dat moet je onderwater natuurlijk niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:07:
Dus eigenlijk zijn er voor de EN250A zijn er nooit automaten geweest die geschikt waren voor twee personen.
Duidelijk. Alleen wat ik nergens op Google kan vinden: wanneer is Appendix A aan de NEN-EN250:2014 toegevoegd? :? Want volgens mij was die appendix er nog niet in de originele norm uit 2014?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:36:
[...]

Duidelijk. Alleen wat ik nergens op Google kan vinden: wanneer is Appendix A aan de NEN-EN250:2014 toegevoegd? :? Want volgens mij was die appendix er nog niet in de originele norm uit 2014?
Volgens mij is de 'A' geen appendix, maar een aanduiding voor 'Alternative', en dus geschikt voor de octo. Volgens de NOB is die aanduiding meteen in NEN2014 erbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Die A staat niet voor appendix.

Je hebt EN250:2014 apparatuur die is altijd voor één persoon.
Je hebt EN250A:2014 apparatuur die is ook geschikt voor twee personen.

Dit allebei beschreven in de EN250:2014, die A is alleen tbv markering op de apparatuur.

Voorganger was de EN250:2000.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:32:
[...]

Dat met de manometer heb ik nooit geleerd, maar is wel degelijk een goede aanvulling. Immers weet je zo of de kraan/eerste trap genoeg levert om geen (tijdelijk) drukverlies te veroorzaken. Doe je kraan maar eens een klein stukje open en probeer te ademen. Dat moet je onderwater natuurlijk niet hebben.
Tijdens mijn cursus heb ik m'n instructeur gevraagd om toen we 'out of air'-dingen gingen oefenen m'n kraan ook gewoon eens daadwerkelijk dicht te draaien. Best een naar gevoel, maar ik wilde het liever eens in gecontroleerde omstandigheden meegemaakt hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:43:
[...]

Volgens mij is de 'A' geen appendix, maar een aanduiding voor 'Alternative', en dus geschikt voor de octo. Volgens de NOB is die aanduiding meteen in EN2014 erbij gekomen.
Deze site had het over een "annex A": https://www.simplyscuba.com/blogs/blog/what-is-en250
EN250:2014 is the current standards that all Scuba regulators must meet but there is also a separate annex 'A' standard EN250A.
Zeer irritant dat NEN-normen niet gewoon gratis verkrijgbaar zijn :(

Apeks heeft het ook over "annex A": https://www.apeksdiving.c...nspired/about/safety.html

[ Voor 25% gewijzigd door Osiris op 28-09-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja maar dat is niet aparte norm.
De norm beschrijft twee scenario's.
Duiksystemen voor één persoon en duiksystemen geschikt voor twee personen.

Hij is trouwens weer onder review dus over een paar jaar wijzigt het mogelijk weer.

[ Voor 86% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dan ben ik wel benieuwd hoe je "a separate annex" interpreteert als dat niet een aparte toevoeging aan de bestaande norm is? Wellicht zijn ze wel tegelijkertijd en samen gepubliceerd hoor, zou kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee.

Het is allebei de EN250:2014 norm.
De A is echt alleen markering toestand om aan te geven op apparaat dat het geschikt is voor twee personen.

Hierbij de inhoudsopgave:
https://www.nen.nl/norm/pdf/preview/document/194391/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Die inhoudsopgave bevestigt noch ontkracht beide statements mijns inziens?

Denk dat 't deels ook helemaal niet relevant is en dat we er niet uit gaan komen zonder de NEN-norm in z'n geheel in handen te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:19:
[...]

Die inhoudsopgave bevestigt noch ontkracht beide statements mijns inziens?

Denk dat 't deels ook helemaal niet relevant is en dat we er niet uit gaan komen zonder de NEN-norm in z'n geheel in handen te krijgen ;)
Het grappige is wel dat volgens die inhoudsopgave 'Auxiliary Emergency Breathing System' juist Annex B is :P Om het allemaal fijn duidelijk te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ja, zag ik ook.. Misschien is 't die wel i.p.v. A :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Osiris en @Wormaap
A beschrijft het algemeen in tekst wordt voor exacte technische eisen wordt naar B verwezen.

Maar dit is het laatste wat ik er over tik.
Hierbij het CE-certificaat van Apeks MTX en MTX-R hun vlaggenschip voor koudwater.
Hun automaten die gemarkeerd zijn volgens EN250A, datum van het certificaat april-2020.

Waar zie jij als norm genoemd EN250A op dit certifciaat. Antwoord: Nergens want dat is geen norm.
De norm is EN250:2014 maar het automaat voldoet aan vereisten om hem met EN250A te marken.

https://apeksdiving.com/u..._of_Conformity_signed.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nou nou, wist niet dat je boos werd hoor.
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:29:
Maar dit is het laatste wat ik er over tik.
Hierbij het CE-certificaat van Apeks MTX en MTX-R hun vlaggenschip voor koudwater.
Hun automaten die gemarkeerd zijn volgens EN250A, datum van het certificaat april-2020.

Waar zie jij als norm genoemd EN250A op dit certifciaat. Antwoord: Nergens want dat is geen norm.
De norm is EN250:2014 maar het automaat voldoet aan vereisten om hem met EN250A te marken.

https://apeksdiving.com/u..._of_Conformity_signed.pdf
Toch maar even reply-en ondanks dat je er verder niets meer over gaat zeggen: ik zeg toch ook dat het een annex van de NEN-EN250:2014 is? Die er wellicht tegelijkertijd ingeplaatst is, maar mogelijk ook pas later? Deze "discussie" begon met mijn vraag wanneer dat A-tje aan de "EN250" werd toegevoegd. Jij claimt dat die direct bij de norm zat (zou heel goed kunnen), ik lees online dat het een "separate annex" was. Dat suggereert dat het wellicht ook pas later als annex toegevoegd zou kunnen zijn.

Verder laat jouw PDF ook heel mooi zien dat die regulator o.a. conform "Annex B" is.. Wat heel goed de "EN250A" zou kunnen zijn. En stelt nog helemaal niet met volledige zekerheid vast dat die annex direct of pas later aan de norm NEN-EN250:2014 is toegevoegd.

[ Voor 94% gewijzigd door Osiris op 28-09-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:31:
Nou nou, wist niet dat je boos werd hoor.
Vind ik wel meevallen hoor. In ieder geval informatief :)
En we zijn nu met z'n allen wel héél diep ergens in aan het duiken (hurhur, see what I did there?) dat voor ons als gebruikers (niet fabrikanten) van het materiaal eigenlijk weinig relevant is :+
Maargoed, daarom hou ik ook van Tweakers :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ben niet boos.
Ik werk dagelijks met normen dus ik weet een beetje hoe je deze toestanden moet lezen. Normen over het algemeen hele series van type apparaten met categorieën en toestanden.

Maar de website tekst is typisch door iemand getikt die niks van normen weet en ambtenarentaal die erbij hoort.
NOB en Scubapro zeggen iets duidelijker.
https://onderwatersport.o...euning/de-norm-nen-en250/

Pag 4 en 5
https://ww2.scubapro.com/...9_scubapro_nederlands.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:35:
Ben niet boos.
Ik werk dagelijks met normen dus ik weet een beetje hoe je deze toestanden moet lezen. Normen over het algemeen hele series van type apparaten met categorieën en toestanden.
Ik werk juist helemaal nooit met normen (hooguit de NEN1010), maar ben gezien mijn wetenschappelijke opleiding (geneeskunde) wel altijd erg kritisch met aannames doen.

Vraagje dan nog als laatste: is het schier onmogelijk om later een annex aan een reeds bestaande norm toe te voegen zonder dat daardoor de naam (inc. datum zoals "2014" in dit geval) van de norm verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 18:38
Via de NOB site kreeg ik ook nog een link naar duikspotter:
https://duikspotter.nl/het-einde-van-de-octopus/
waar dit stuk tekst vanaf komt:
Een automatenset met een CE250A-keurmerk (zie kader) is getest om lucht te delen in water dat niet kouder is dan 10°C en/of op dieptes tot 30 meter. Duik je (soms of vaak) in water kouder dan 10°C en/of dieper dan 30 meter? Dan schrijft de norm op basis van onderzoek naar duikongevallen[1] een volledig gescheiden systeem voor.

Als ik het goed begrijp zit het in het volgende:
voor de oudere EN250 was testen met 1 lucht afnemer voldoende, vanaf 2014 wordt deze test ook gedaan met 2 gebruikers tegelijkertijd. voldoet de eerste trap dan zonder te bevriezen? mag er een EN250A op gezet worden.
Is je eerste trap van voor 2014, kan je deze markering er niet in hebben staan.

[ Voor 0% gewijzigd door AdrenalineFreak op 28-09-2020 13:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
offtopic:
Ja dat is eigenlijk onmogelijk. Je moet een norm ook altijd eigenlijk volledig uitschrijven dus met het jaartal NEN-EN 250:2014.

Want normen worden volgens een vaste vooraf beschreven cyclus beschouwd/geevalueerd.
Wat mensen nogal eens denken is dat NEN of ISO een norm opstellen, dat is het niet het geval.

NEN/ISO /enz
Die zorgen voor het formeren van technische commissies bestaande uit mensen uit overheid/industrie/wetenschap /enz enz.
Zo'n commissie gaat bepalen wat welke ontwikkelingen/belangen relevant zijn voor onderwerp.

Dan wordt gekeken of die ontwikkelingen al afgedekt zijn in bestaande norm zo niet komen er voorstellen voor aanpassingen.
Na hoop een vergaderen komt er een concept tekst en die moet dan worden aangenomen door alle deelnemers en dan kan het uiteindelijk een norm worden.

NEN bijvoorbeeld faciliteert dit en zorgt bijvoorbeeld voor notulen het zoeken van deelnemers communicatie met norm-clubs in bijvoorbeeld het buitenland enz enz.
Voor veel onderwerpen heeft wel NEN/ISO wel interne experts maar NEN is nooit eindbeslisser. Daarnaast zorgt de NEN ervoor dat ze natuurlijk wel tekst maken volgens vaste formats. (Die formats zullen ongetwijfeld in norm beschreven zijn)

Dat hele proces duurt meestal meerdere jaren.
https://www.nen.nl/het-werk-van-een-normcommissie

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:49:
offtopic:
Ja dat is eigenlijk onmogelijk. Je moet een norm ook altijd eigenlijk volledig uitschrijven dus met het jaartal NEN-EN 250:2014.
offtopic:
Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Nog maar een vraag dan... I'm on a roll :+
Als ik woensdag mijn overpak (vestje met kap en minipijpjes, volgens mij 5mm) aantrek, met hoe veel extra drijfvermogen moet ik dan rekening houden? Van 2.5mm shorty naar 7mm lang had ik maar een kilo extra nodig, dus vanuit daar geredeneerd kan ik me bijna niet voorstellen dat't heel veel verschil maakt. Van de andere kant lees ik wel overal dat't overpak gecompenseerd moet worden (maar niet met hoeveel, zelfs niet ongeveer :+)

En dan moet ik natuurlijk nog rekening houden met't feit dat ik voor het eerst in zoetwater ga duiken, en dus daar juist minder nodig heb. Maar gezien ik zelf 84kg weeg en dus met gear grofweg 100kg (ietsjes meer) rekent die 2.5% lekker makkelijk :+
In Zeeland heb ik mee mogen maken hoe ontzettend fijn (ahum) het duikt als ik slecht uitgelood ben, dus ik probeer er nu vooraf wat meer over na te denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oja.. Lood moet ik ook nog gaan halen. :+ Daar had ik echt totaal niet aan gedacht.

In zoetwater met 7mm pak had ik met 80kg 8kg lood bij me @Wormaap. Een van de heren die iets meer spier had (waar ik als vrouw meer vet had) had maar 6kg nodig, gezien spieren meer wegen dan vet. Dus waarschijnlijk zit je met 6-8kg wel goed. Even ter plekke kijken welke van de twee het beste is voor je.

[ Voor 65% gewijzigd door SmurfLink op 28-09-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@wormaap wat gebruiktje in zoutwater met langpak?

Meestal neem ik 2kg meer mee naar zout. In hetzelfde pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
SmurfLink schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:50:
Oja.. Lood moet ik ook nog gaan halen. :+ Daar had ik echt totaal niet aan gedacht.

In zoetwater met 7mm pak had ik met 80kg 8kg lood bij me @Wormaap. Een van de heren die iets meer spier had (waar ik als vrouw meer vet had) had maar 6kg nodig, gezien spieren meer wegen dan vet. Dus waarschijnlijk zit je met 6-8kg wel goed. Even ter plekke kijken welke van de twee het beste is voor je.
Mijn probleem is een beetje dat ik wat lijk af te wijken van de standaard :P Ik krijg altijd meer mee dan ik nodig blijk te hebben. Op Curaçao kreeg ik 7kg, want dat was normaal voor mijn postuur, en ben ik met 5 geëindigd, in Zeeland kreeg ik er 9 mee en had ik er 6 nodig en bij de snorkeltraining op de vereniging zonk mijn snorkel onder water bij elke keer dat ik uitadem met 3kg, en ben ik gewisseld naar 2 :+
Dus ik probeer het nu wat meer in relatieve verschillen t.o.v. andere situaties te bekijken. Want het extra drijfvermogen van een vest is natuurlijk niet afhankelijk van mijn persoonlijke bouw. Als ik in zoet water met 8kg ga duiken denk ik dat ik zink en nooit meer gevonden word :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:06:
@wormaap wat gebruiktje in zoutwater met langpak?

Meestal neem ik 2kg meer mee naar zou. In hetzelfde pak.
In zoutwater met 7mm lang gebruikte ik 6kg. Dus dan zou ik met 4 een heel eind moeten komen. Moet ik alleen nog een idee krijgen van hoeveel verschil het overpak maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 28-09-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar wat voor fles had je en ga je gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:12:
Maar wat voor fles had je en ga je gebruiken.
Ohja, da's nog wel een goeie. Ik had in Zeeland een korte 10 of 12, weet ik even niet zeker. Zelf heb ik nu een lange stalen 12L.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Korte 10L bestaan niet.
Korte 12L (zo'n dikke diameter) die zijn behoorlijk zwaar tov lange 12L of 10L.

Als je zo'n dikke diameter had kan je rekenen op 8kg met 12L lang.
Of 6kg met 12L kort.

[ Voor 116% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:08:
[...]

In zoutwater met 7mm lang gebruikte ik 6kg. Dus dan zou ik met 4 een heel eind moeten komen. Moet ik alleen nog een idee krijgen van hoeveel verschil het overpak maakt.
In mijn ervaring scheelt dat circa 1 kg, maar jij hebt een nieuw(?) pak, dus dan kan twee kg ook best. Het is heel erg moeilijk in te schatten vanaf de kant, stem dit af met je buddy zodat je eventueel nog een kg kwijt kan raken aan iemand die daar minder last van heeft. :P

Ik begon zelf met 6kg om mee te oefenen in het zwembad (uitloden), ik bleek met 10L fles 10kg nodig te hebben. Inmiddels met 12 L fles en dubbel pak 6 kg, in zout water enkel pak 6 of 7 kg, dubbel pak 7 of 8 kg.
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:16:
Korte 12L (zo'n dikke diameter) die zijn behoorlijk zwaar tov lange 12L of 10L.
Dat heb ik gemerkt, op een gegeven moment kwam ik met een lange twaalf die ik geleend had niet meer goed onder. :(

[ Voor 16% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-09-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 21:28

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

*Meldt zich ook maar eens in dit topic.

20 jaar geleden m'n OW gehaald in Australië, en gelijk daar iets van 60-70 duiken gedaan. Vervolgens iets van 15 jaar niet gedoken, op één keertje na in Nederland. Toen in 2016 weer naar Australië gegaan en daar weer wezen duiken. Het jaar erop naar Tanzania gegaan en daar m'n advanced gehaald.

In 2018 naar de Filipijnen gegaan en daar m'n divemaster gedaan, en afgelopen jaar daar ook open water instructeur geworden. Dit jaar zou ik dan bij diezelfde duikschool aan het werk gaan in april/mei als instructeur, maar ja, dat liep een beetje anders (Thanks to corona).

Ik ben nu eigenlijk aan het wachten tot we weer een beetje normaal de planeet over mogen, en dan vertrek ik naar de Filipijnen, om dan alsnog m'n droom proberen waar te maken.

Momenteel zit ik rond de 450-500 duiken, maar (op eentje na dus) altijd in water van 25+ graden.

Duiken in Nederland heeft me nooit aangetrokken, alhoewel ik af en toe best wel foto's voorbij zie komen van het onderwaterleven hier, en dan verbaast me toch elke keer weer hoe mooi het hier ook kan zijn. Misschien komt dat ook wel omdat die ene keer dat ik hier gedoken heb, het zicht maximaal 1 meter was, maar 2 vissen heb gezien, en het veel te koud was.

Ik duik het liefst in m'n korte broek en een rashguard, en het mooiste vind ik toch het klein spul (nudibranches, shrimps, pygmee seahorses).

Wat staat er bij jullie nog hoog op je 'to see list',en wat zijn plekken waar je volgens jou absoluut moet gaan duiken?
Ikzelf zou graag nog eens een Mola Mola (maanvis) willen zien, en de great white shark (maar dan niet terwijl ik in een kooi zit)

M'n duikset is redelijk compleet, ik heb alleen geen tank, en ik ben aan het wachten op een nieuwe duikcomputer (Garmin Mk2 descent) die hopelijk dit jaar nog uitkomt. Ook wil ik nog een paar nieuwe vinnen, maar die ga ik pas halen als ik weer naar het buitenland kan.

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
VERINGTENTJE schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:32:
Wat staat er bij jullie nog hoog op je 'to see list',en wat zijn plekken waar je volgens jou absoluut moet gaan duiken?
Ikzelf zou graag nog eens een Mola Mola (maanvis) willen zien, en de great white shark (maar dan niet terwijl ik in een kooi zit)
Mijn nummer 1 qua duiken op dit moment is om naar de Maldiven te gaan om daar manta's en whale sharks (en volgens mij ook hammerheads) te zien. Zo'n rog van 7 meter van dichtbij zien lijkt me echt waanzinnig!

Sowieso is één van de dingen die mij meteen zo hooked maakten aan duiken het perspectief dat het geeft. Bij Curaçao op een wat steiler stuk van het rif hangen en dan omdraaien en het grote blauw inkijken en je beseffen hoe klein en insignificant je bent vind ik prachtig :)
Mijn nummer 2 bucketlist-item wat betreft duiken is dan ook om een keer bij een échte dropoff te duiken, waar je naast een zo'n rif/muur hangt en onder je 1200m niks is :9

Edit: Vergeet ik helemaal het gene waarvoor ik al die tech-meuk nu al aan ben aan het schaffen. Wrakpenetratie lijkt me ook helemaal de bom *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 28-09-2020 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:18:
[...]

In mijn ervaring scheelt dat circa 1 kg, maar jij hebt een nieuw(?) pak, dus dan kan twee kg ook best. Het is heel erg moeilijk in te schatten vanaf de kant, stem dit af met je buddy zodat je eventueel nog een kg kwijt kan raken aan iemand die daar minder last van heeft. :P

Ik begon zelf met 6kg om mee te oefenen in het zwembad (uitloden), ik bleek met 10L fles 10kg nodig te hebben. Inmiddels met 12 L fles en dubbel pak 6 kg, in zout water enkel pak 6 of 7 kg, dubbel pak 7 of 8 kg.
Mijn 7mm is inderdaad nieuw, het overpak dan weer niet. Maar dat is niet veel gebruikt, dus zal ook nog wel redelijk aan z'n maximale drijfvermogen zitten.

We gaan't gewoon eens proberen. Met 3kg teveel heb ik het in Zeeland uiteindelijk ook gered, en nu heb ik als het goed is niet ook nog een slechtzittend vest en een van m'n rug rollende fles die me tegenwerken :P Als het niet te druk is leg ik misschien gewoon 2kg extra aan de kant. Als ik dan niet onder kom kan ik ze gewoon even snel pakken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yesjohn
Gewoon aan het einde van je duik even goed de tijd nemen om uit te loden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Drop off muren dat is echt de rode zee.
Ik moet zeggen de rode zee vind ik wel een van de mooiste locaties die ik ken om te duiken. Het koraal is er veel mooier dan op bijvoorbeeld Curaçao.

Ik wil heel graag nog naar de Azoren maar dat is helaas koud water. Mexico zit al in de planning.

Wrakken kan fantastisch zijn de Thistlegorm in Egypte moet je eigenlijk wel hebben gedaan. Ik heb meerdere keren bij dag en nacht op gedoken dat is echt top.
Wikipedia: Thistlegorm (schip, 1940)

of voor hamerhaaien
Wikipedia: Daedalus Reef

Walsvishaai heb ik in de Filipijnen gezien die zijn enorm.

[ Voor 65% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:12:
[...]

Mijn nummer 1 qua duiken op dit moment is om naar de Maldiven te gaan om daar manta's en whale sharks (en volgens mij ook hammerheads) te zien. Zo'n rog van 7 meter van dichtbij zien lijkt me echt waanzinnig!

Sowieso is één van de dingen die mij meteen zo hooked maakten aan duiken het perspectief dat het geeft. Bij Curaçao op een wat steiler stuk van het rif hangen en dan omdraaien en het grote blauw inkijken en je beseffen hoe klein en insignificant je bent vind ik prachtig :)
Mijn nummer 2 bucketlist-item wat betreft duiken is dan ook om een keer bij een échte dropoff te duiken, waar je naast een zo'n rif/muur hangt en onder je 1200m niks is :9

Edit: Vergeet ik helemaal het gene waarvoor ik al die tech-meuk nu al aan ben aan het schaffen. Wrakpenetratie lijkt me ook helemaal de bom *O*
Wrakduiken lijkt me ook gaaf, grotduiken als ik het geld heb voor de juiste uitrusting.

(@VERINGTENTJE)
Verder wil ik graag (terug) naar het Caribisch gebied (de walvishaai heb ik al in het echt gezien, maar alleen vanuit een bootje, welliswaar met snotkelspullen mee, maar toch). Tussen de dolfijnen en dergelijke, gaaf.

Egypte hoor ik mooie verhalen over en is niet al te ver weg.

Australië, Indonesië, Filipijnen, Griekenland, Noordzee, IJsduiken........

Ik hou maar op, kortom de hele wereld, maar daar heb ik hopelijk nog heel veel tijd voor (40 jaar met geluk), al moet je voor het koraal wel opschieten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Van overal waar ik geweest ben blijven de koraalmuren in de rode zee toch het mooist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
VERINGTENTJE schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:32:

Nudibranchi! Absoluut die. Ben echt heel groot fan van die beestjes, wat een geweldige kleuren en variatie in vormen.

Verder zou ik schildpadden ook nog wel tof vinden. Die heb ik nooit tijdens het snorkelen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Schildpadden zijn ook heel leuk. Enorme gezien op de Filipijnen.

In de rode zee zijn ze ook maar zie je ze minder frequent.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:57:
Schildpadden zijn ook heel leuk. Enorme gezien op de Filipijnen.

In de rode zee zijn ze ook maar zie je ze minder frequent.
Hoop volgend jaar met de duikschool naar Egypte te mogen, dan gaan we daar inderdaad ook maar even voor zoeken. Maarja... iets met een C enzo wat de boel nogal verziekt. Ze hadden afgelopen April moeten gaan, uitgesteld tot november, nu weer uitgesteld tot volgend jaar April. En die reis zit eigenlijk al vol. Maar als die doorgaat kan ik volgend jaar November mee en ik sta op de reservelijst voor April. Ben benieuwd wat er terecht van gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
SmurfLink schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:47:
[...]

Nudibranchi! Absoluut die. Ben echt heel groot fan van die beestjes, wat een geweldige kleuren en variatie in vormen.

Verder zou ik schildpadden ook nog wel tof vinden. Die heb ik nooit tijdens het snorkelen gezien.
Op Curaçao bij Playa Grandi gooien lokale vissers hun visafval in de zee. Daardoor zitten er daar een stuk of 5-6 zeeschildpadden vrijwel permanent. Die zijn ook helemaal gewend aan mensen en enorm relaxt (aanraken mag nog steeds niet... al trekken veel toeristen zich daar dan weer niets van aan :( ). Het was echt fantastisch om daartussen te snorkelen :)
Het scheelde wel dat het door die C erg rustig was, want ik lees dat het er in drukke tijden wel érg druk wordt.
We waren er net in een periode dat Curaçao geen bekende gevallen meer had. Een paar weken nadat we weer thuis waren laaide het weer op. Door die rust heb ik m'n OWD dus ook één op één met een instructeur kunnen doen, erg prettig! Voor hem natuurlijk minder, maar hij was allang blij dat er überhaupt iemand kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:15:
Drop off muren dat is echt de rode zee.
Ik moet zeggen de rode zee vind ik wel een van de mooiste locaties die ik ken om te duiken. Het koraal is er veel mooier dan op bijvoorbeeld Curaçao.

Ik wil heel graag nog naar de Azoren maar dat is helaas koud water. Mexico zit al in de planning.

Wrakken kan fantastisch zijn de Thistlegorm in Egypte moet je eigenlijk wel hebben gedaan. Ik heb meerdere keren bij dag en nacht op gedoken dat is echt top.
Wikipedia: Thistlegorm (schip, 1940)

of voor hamerhaaien
Wikipedia: Daedalus Reef

Walsvishaai heb ik in de Filipijnen gezien die zijn enorm.
De Thistlegorm ziet er echt helemaal uit hoe ik me vroeger als klein kind een wrak al voorstelde :) Egypte stond sowieso al op de lijst, dus die gaan we zeker onthouden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

De Thistlegorm is super inderdaad. Heb de mazzel gehad om er een keer te zijn met een groep van 6 man, dat was alles dat op dat moment in/rond het wrak dook. Dan heb je dus een joekel van een schip waar je mag rondkijken... Super ervaring zeg, kan het aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
T.a.v. EN250A: Mijn Aqualung Mikron (oude versie zonder ADC) heeft er óók gewoon "EN250 A >10 °C" op staan gelukkig. Hoor ik er tóch nog helemaal bij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Osiris
Mooi.
Niet duiken onder 10 graden water levensgevaarlijk. ;)

@Fl4pp13
Dat schip is enorm ik heb er wel eens op gedoken met inderdaad alleen onze boot 20-23 mensen. Maar ook wel eens als er wel 6/7 boten van 20 personen zijn merk je niks van. Dat schip is enorm.

Mr Aqualung in 1955.
Kijk eens hoe die gasten duiken op schip op 30m diepte.

Ouderwetse mannen van staal, die gasten hadden een topconditie. Terwijl zo warm is dat water nou ook weer niet dat alleen een zwembroek lekker is.
BCD? Wat is dat?

[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Nu ben ik wel benieuwd welke bevretten jullie hebben om zo'n wrakduik een beetje te kunnen maken?

@Fl4pp13 @leonbong

In principe zou je na de AOW/2* de specialisatie wrakduiken kunnen doen. Volgens de NOB tabel mag je met 30 meter 15 minuten onder blijven. Blijkt zoiets genoeg voor een wrak of moet je er een decompressieduik van maken?

In Kroatië had je bijvoorbeeld wrakken die met gemak 40+ diep liggen (http://www.relaxt-abgetaucht.de/wrack.htm). In principe zou je met de Padi Deep Diver (of SSI equivalent) daarheen (tot 40 meter) mogen. De NOB daarintegen biedt voor zover ik weet niets aan voor die diepte. Puur uit interesse: is zoiets echt voor de Tecdivers of valt dat wel mee kan je 40 meter wel halen, (je mag daar 7 minuten zijn volgens de tabel) en met decompressieduiken kan je daar ook leuk naartoe duiken?

Ik heb eerst nog de duiken naar 30 over een aantal weken of begin volgend seizoen, dus voordat ik naar dit soort dingen mag, ben ik wel weer een stukje verder.

En ja ik weet dat de NOB wat conservatief is vergeleken met de Padi of SSI (ik bedoel, je mag dingen pas na veel meer uur opleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:15:
Nu ben ik wel benieuwd welke bevretten jullie hebben om zo'n wrakduik een beetje te kunnen maken?
PADI AOW + Nitrox + Deep + Wreck hiero :)
Volgens de NOB tabel mag je met 30 meter 15 minuten onder blijven. Blijkt zoiets genoeg voor een wrak of moet je er een decompressieduik van maken?
Non-tec recreatief duiken zijn volgens mij al-tijd duiken binnen de nultijd?
In Kroatië had je bijvoorbeeld wrakken die met gemak 40+ diep liggen (http://www.relaxt-abgetaucht.de/wrack.htm). In principe zou je met de Padi Deep Diver (of SSI equivalent) daarheen (tot 40 meter) mogen. De NOB daarintegen biedt voor zover ik weet niets aan voor die diepte. Puur uit interesse: is zoiets echt voor de Tecdivers of valt dat wel mee kan je 40 meter wel halen, (je mag daar 7 minuten zijn volgens de tabel) en met decompressieduiken kan je daar ook leuk naartoe duiken?
Met decompressieduiken kun je overal wel leuk naar toe duiken _O- Zolang je niet over de pO2 van 1,4 bar heengaat.. Then again, IMO als je aan 't decompressie-duiken gaat ben je toch al met Tec bezig, dus kun je net zo goed met helium gaan klooien :+

Oh en die maximale diepte.. Tja.. Dat kan misschien helemaal achteraan bij de schroef op 't laagste puntje zijn.. Als je voorzichtig bent kun je wellicht wel een kijkje nemen op 40 meter.. Maar als ik die site zo bekijk, dan is dat allemaal wel "prima" haalbaar zonder decompressie/Tec. Wel jammer dat Nitrox geen optie is op die dieptes. Zou je weer bult extra nultijd geven.

[ Voor 80% gewijzigd door Osiris op 28-09-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
NOB 2* is internationaal gelijk AOW.
En dat is voldoende wat CMAS zegt dat als je voldoende "ervaring" hebt je na "tijdje" wel naar 40m.
Maar dat zal een worst zijn in Egypte, ik heb daar ik een bemanningslid haaien zien lokken bij boot terwijl er duikers in het water waren. Met alle problemen van dien.

Maar ik zelf heb NOB 2* + Nitrox en dan kan je met redelijke nultijd tot 30m duiken. (Gewoon lucht op dit wrak)
Je moet knappe computer hebben anders sta je inderdaad zo weer boven.

Nu ligt diepste punt de zeebodem van Thistlegorm op 34m uit mijn hoofd.

@Osiris
Trimex is geen vervanging voor decompressie.
Je kan ook decompressie duiken maken binnen recreatief NOB heeft al specialisatie echter in praktijk kan je prima op zo'n wrak duiken zonder deco met een computer.

Helaas heb ik de laatste jaren het wrak enorm zien verslechteren. Mensen slopen er alles af.

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 28-09-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Osiris schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:48:
[...]

PADI AOW + Nitrox + Deep + Wreck hiero :)

[...]

Non-tec recreatief duiken zijn volgens mij al-tijd duiken binnen de nultijd?
Tja het fijne weet ik er niet van, maar als recreatief duiker bij de NOB kan je decompressie duiken leren maken. Zover ben ik nog niet, dus daar kan ik weinig inhoudelijks over kwijt. Volgens mij zijn er wel de nodige op de club die decompressie duiken mogen maken.
[...]

Met decompressieduiken kun je overal wel leuk naar toe duiken _O- Zolang je niet over de pO2 van 1,4 bar heengaat.. Then again, IMO als je aan 't decompressie-duiken gaat ben je toch al met Tec bezig, dus kun je net zo goed met helium gaan klooien :+
Ja precies, maar voordat je op die waarde zit met lucht zit je op 50/60 meter.
Oh en die maximale diepte.. Tja.. Dat kan misschien helemaal achteraan bij de schroef op 't laagste puntje zijn.. Als je voorzichtig bent kun je wellicht wel een kijkje nemen op 40 meter.. Maar als ik die site zo bekijk, dan is dat allemaal wel "prima" haalbaar zonder decompressie/Tec. Wel jammer dat Nitrox geen optie is op die dieptes. Zou je weer bult extra nultijd geven.
Je kan niet alles hebben helaas. Oke, helium biedt uitkomst, maar is weer zo'n gedoe.
leonbong schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:55:
NOB 2* is internationaal gelijk AOW.
En dat is voldoende wat CMAS zegt dat als je voldoende "ervaring" hebt je na "tijdje" wel naar 40m.
Maar dat zal een worst zijn in Egypte, ik heb daar ik een bemanningslid haaien zien lokken bij boot terwijl er duikers in het water waren. Met alle problemen van dien.
Heb je daar een bron van. Ik ben wel benieuwd naar de richtlijnen hierover.
Maar ik zelf heb NOB 2* + Nitrox en dan kan je met redelijke nultijd tot 30m duiken. (Gewoon lucht op dit wrak)
Je moet knappe computer hebben anders sta je inderdaad zo weer boven.
Ja precies. Tot 30 meter is best wel wat aan tijd haalbaar inderdaad, daarna loopt het rap af.
Nu ligt diepste punt de zeebodem van Thistlegorm op 34m uit mijn hoofd.

@Osiris
Trimex is geen vervanging voor decompressie.
Je kan ook decompressie duiken maken binnen recreatief NOB heeft al specialisatie echter in praktijk kan je prima op zo'n wrak duiken zonder deco met een computer.
Dat is goed om te weten.
Helaas heb ik de laatste jaren het wrak enorm zien verslechteren. Mensen slopen er alles af.
Ja dat is helaas best wel een probleem. Nu duiken steeds meer mainstream wordt (en klimaatveranderingen) gaan duikstekken en natuurgebieden helaas achteruit.

Voorlopig in het Nederlandse water maar die 30 meter halen, en daarvoor de getijden duiken komend weekend.

Pagina: 1 ... 9 ... 52 Laatste