Je vergist je een deel van mijn familie woont op Curaçao het leven in het algemeen is daar stervensduur.
Lonen lager dan NL maar alle spullen duurder dan NL.
Duiken niet omdat super veel concurrentie is. Maar op curacao wordt spottend gezegd dat als je duikschoolhouder bent maar beter kan leren speervissen anders niks te eten.
Heel veel duikinstructeurs nemen voor lief dat ze daar een paar jaar leven op spaargeld en dan weer vertrekken.
Duikspullen zijn niet te betalen daar.
@
AdrenalineFreak
Ik heb 3x live aboard gedaan in Egypte en in totaal 7 vakanties daar gedaan.
Mijn ervaring is dat op een live aboard het altijd exact 32% O2 is (ik heb mijn eigen meter).
En ook als je vertrekt vanuit de grote havens (Sharm of Hurgada) dan is het exact 32%.
De Egyptisch havens hebben flessen statiegeld systeem, dat betekent elke aangesloten duikschool haalt gewoon flessen een specifiek bedrijf deze worden gevuld en ze ruilen gewoon om.
Resort vullen vaak zelf en dat gaat inderdaad minder goed minder constant.
Mijn ervaring duik niet direct op het resort maar zoek losse duikschool dat gaat veel beter. Of zo'n duikschool die ook een "loketje" hebben op een resort.
De overheid van Egypte is na meerdere duikongelukken vrij streng geworden. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat de kustwacht aan boord kwam om alle papieren te checken maar ook de logboeken/computers van de duikers op de duikdieptes. Egypte heeft max 40m voor recreatieve brevetten.
De kapitein wordt daarvoor beboet en die boetes zijn snel meer dan zijn weekloon dus die letten daar tegenwoordig ook op strict op.
De duikgidsen en bemanning in Egypte moeten van dat inkomen vaak ook hun ouders/familie/vrouw in de binnenlanden onderhouden.
Want zo'n beetje elke Egyptenaar hoe jong hij er ook uit ziet hij is getrouwd.
Daarnaast elke boot voor duiken in egypte moet verplicht satelliet telefoon hebben maar ook minimaal 50L pure zuurstof voor mensen die goed worden. Op live aboard wordt 4x per dag gedoken dat laatste jaren mogen de gidsen dat niet meer doen die wisselen dus af. Die doen er max 2x per dag.
Mijn reisuitrusting voor echte duikvakantie is een volledige uitrusting zonder lood en fles.
BCD
Automaten (enkele eerste trap)
DuikLamp
Bril
Vinnen
Shorty en langpak + Cap
Mes
Computer
Camerabehuizing
Camera 2x
Loodgordel + stoppers (zonder lood erop)
Duikschoenen
Handschoenen
Ballon
Reserve onderdelen:
O-ringen
INT-adapter
steeksleutels / imbus
extra luchtslangen
Extra duikbril
Extra vin-banden
afdichtdopjes voor eerste trap
Zeker reserve onderdelen zijn belangrijk op live-aboard in egypte want je komt gewoon een week niet aan land en ik vaak dat er toch stuk gaat bij iemand op zo'n boot. Ik zelf gelukkig nog niet. Ik heb wel eens gezien dat iemands slang afbrak in eerste trap doordat de zooi omviel tgv de bemanning. Dan is een afdichtdopje wel handig.
Nu halen Egyptenaren daarvoor hun schouders op hoor, voelen ze zich niet voor verantwoordelijk.
[
Voor 21% gewijzigd door
leonbong op 29-09-2020 13:22
]