Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-10 19:53
@Wormaap joh iedereen begint zo met duiken. Ik heb aan het begin ook heel veel zitten zoeken naar leuke meuk en veel vragen gesteld. Dat hoort er bij dus trek je niets aan van die 50+ die baalt van zijn te duur gekochte fiets ;)

Aan het begin is alles leuk en spannend, naar mate je vaker duikt en meer ervaring op doet komt het allemaal vanzelf! En specialties zijn sowieso een leuke manier om meer kennis op te doen, meer te duiken en ook andere buddies te leren kennen.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik denk wel dat @leonbong een punt heeft, ook al brengt 'ie 't misschien wat hard. Krijg ook heel erg sterk het gevoel dat je meer met je gear bezig bent en dat je denkt dat elke uitbreiding/enhancement van je gear je een betere duiker maakt (maar daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten, zoals ik zei, da's een gevoel wat ik krijg).

Mijn advies zou ook zijn: ga éérst maar even tig uur in het water ronddobberen voordat je je met tanklood, banden of weet ik veel wat voor snuisterijen bezig wil houden überhaupt.

Maar op zich snap ik het wel, duikgear is heel erg leuk. :P

Ik zou me trouwens meer concentreren op duiktechniek dan duikgear. Zaken als de frog kick masteren en dat soort zaakjes. Maarja, dan denk je na een halve middag Youtuben: nu wil ik dit in de praktijk brengen! En daarvoor zul je toch echt nat moeten worden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 06-10-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:32
Of moet ik het eerst 'verdienen' om met een mooie automaat of BC te mogen duiken?

Nou zo bedoel ik het zeker niet en ik maak een flauw grapje.
Wat ik alleen vaak meegemaakt dat mensen allerlei spullen kopen en na jaar helemaal niet meer nodig hebben.
Zo heb ik thuis een bak vol met lood omdat ik dat in eerste instantie dacht nodig te hebben. Club leden zeiden leen nou van ons je hebt het niet nodig over een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik heb m'n duikmes ook pas gekocht toen ik aan m'n Wreck Diver Speciality begon. Niets mis met een beetje getrapt en "on demand" je gear uitbreiden lijkt me.

Op zich zou ik ook wel m'n eigen DSMB willen of een eigen reel voor wrakduiken.. Maar ik wéét van mezelf dat ik tóch maar jaarlijks naar de tropen ga om lekker lui vanuit een all-inclusive resort met een duikgids lekker ontspannen naar koraal en visjes ga lopen kijken. Dus dan ga ik al die meuQ niet nutteloos meeslepen, dus ook niet aanschaffen :) Ga ik wel doen als ik een partner tegen het lijf loop die óók van duiken houdt, zodat we met z'n tweetjes zonder gids zouden gaan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20
Osiris schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:54:
Ik denk wel dat @leonbong een punt heeft, ook al brengt 'ie 't misschien wat hard. Krijg ook heel erg sterk het gevoel dat je meer met je gear bezig bent en dat je denkt dat elke uitbreiding/enhancement van je gear je een betere duiker maakt (maar daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten, zoals ik zei, da's een gevoel wat ik krijg).

Mijn advies zou ook zijn: ga éérst maar even tig uur in het water ronddobberen voordat je je met tanklood, banden of weet ik veel wat voor snuisterijen bezig wil houden überhaupt.

Maar op zich snap ik het wel, duikgear is heel erg leuk. :P
Dat ik op het moment dat ik mijn eerste set uitrusting ben aan het aanschaffen met gear bezig ben is weinig verrassend toch? Ik kan ook wel naar de duikwinkel rijden zonder een idee te hebben van wat ik wil, en dan met een set thuis komen die op dit moment voldoet, maar als ik in de toekomst andere dingen wil gaan doen ineens radicaal anders moet. En ik word nou eenmaal ontzettend vrolijk van de tec-kant van de sport. En yes, dat betekent dat ik een set heb aangeschaft die overkill is voor op 10m spetteren in de lokale plas.
Maar die set hindert me niet in wat ik nu doe, en kan fijn met me meegroeien zonder dat ik nog materiaal hoef te kopen. Ja vooruit, misschien een keer een grotere wing als er een dubbelset komt, maar dat gaat voorlopig wel meevallen :P

Dingen tot op de bodem see what I did there... uitzoeken is toch juist wat we hier op Tweakers doen? :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja maar het is leuker om nu bijvoorbeeld je geld te besparen en dan bijvoorbeeld een Gopro/camera of een lamp te kopen.

Dan een tankloodblok wat over jaar in kast ligt want geloof mij trim wordt echt veel beter door gewoon vaker te duiken.

@Wormaap
Ik heb nog even terug gelezen ik begrijp dat het misschien bot over kwam sorry daarvoor. Zo bedoel ik het echt niet, ik bedoelde het echt als flauwe grap.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:56:
Of moet ik het eerst 'verdienen' om met een mooie automaat of BC te mogen duiken?

Wat ik alleen vaak meegemaakt dat mensen allerlei spullen kopen en na jaar helemaal niet meer nodig hebben.
Zo heb ik thuis een bak vol met lood omdat ik dat in eerste instantie dacht nodig te hebben. Club leden zeiden leen nou van ons je hebt het niet nodig over een jaar.
Vooruit, ik reageer misschien wat fel :+ En ik waardeer de bezorgdheid verder hoor. Ik heb alleen niet het idee dat ik nou echt dingen ben aan het kopen die ik later niet meer nodig heb. Ja, die tankband misschien, maar dat waren de kosten nou ook weer niet :P
Gear is natuurlijk ook gewoon makkelijk om over te praten op een forum, technieken bespreken is wat lastiger. En doordat ik in de afgelopen paar weken in een paar stappen een hele set heb aangeschaft lijkt het wellicht alsof ik alleen met gear bezig ben. Maar dat komt doordat ik juist goed geïnformeerd geen spullen wil aanschaffen waar ik later spijt van krijg. Ik hou juist niet van elke keer een beetje upgraden en uiteindelijk met een garage vol meuk zitten waar ik niks meer aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:03:
Ja maar is leuker om nu bijvoorbeeld je geld te besparen en dan bijvoorbeeld een Gopro/camera of een lamp te kopen.

Dan een tankloodblok wat over jaar in kast ligt want geloof mij trim wordt echt veel beter door gewoon vaker te duiken.
Wie zegt dat daar geen budget meer voor is? O-)
Dat tanklood ga ik inderdaad voorlopig overslaan en eerst eens kijken of't wel nodig is :) Dat tankbandje is ook het eerste dat ik een beetje ondoordacht heb gekocht en wellicht niet ga gebruiken. Dus op de hele set geen slechte score tot dusver :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Dat ik op het moment dat ik mijn eerste set uitrusting ben aan het aanschaffen met gear bezig ben is weinig verrassend toch? Ik kan ook wel naar de duikwinkel rijden zonder een idee te hebben van wat ik wil, en dan met een set thuis komen die op dit moment voldoet, maar als ik in de toekomst andere dingen wil gaan doen ineens radicaal anders moet.
Is ook logisch, zeker. En heel normaal om er dan mee bezig te zijn. En je argument dat je gear toekomstbestendig moet zijn, is op zich ook wel logisch (al zijn er mensen die het anders aanpakken).
En ik word nou eenmaal ontzettend vrolijk van de tec-kant van de sport. En yes, dat betekent dat ik een set heb aangeschaft die overkill is voor op 10m spetteren in de lokale plas.
Wat ik me afvraag hè, met zo weinig ervaring: wát maakt het dat "Tec" je nu al zo "ontzettend vrolijk" maakt? Voor mij is Tec iets waar echt maar relatief gezien bizar weinig duikers ooit aan gaan beginnen. Het is voor mij "beyond recreatief". Iets waar ik zeer waarschijnlijk überhaupt nooit aan toe ga komen, ook al lijkt het me als Tweaker natuurlijk wel erg interessant.

Er is zónder Tec al zoveel leuks en nieuws te leren. Eerst dat allemaal maar eens doen en 't PADI "Master Scuba Diver"-pasje ontvangen.
Dingen tot op de bodem see what I did there... uitzoeken is toch juist wat we hier op Tweakers doen? :)
Zeker, en da's ook leuk. Niemand wil een buil aan een nieuwe aanschaf vallen. Al is jouw manier mijns inziens wel vrij extreem, vooral voor iemand die ternauwernood z'n brevet haalde vanwege allerlei oor-problemen. De meesten zouden denken: "Laat ik eerst maar eens huren. Als mijn oren 75 % van de tijd opspelen, dan is duiken voor mij blijkbaar geen geschikte sport." Maargoed, 't is jouw geld ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 06-10-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Wormaap
Ik merk het meteen, toen ik kinderen kreeg ben ik minder frequent gaan duiken.
Gevolg ik moet weer met meer lood duiken en soms echt stoeien met mijn droogpak.

Duik ik dan drie weken (1x/week) dan gooi ik het weer af, dat is echt routine.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:24
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:56:

Ik kan wel begrijpen wat hier wordt gezegd. Ik kijk voor veel gear op Marktplaats. Heel Marktplaats staat vol met advertenties van mensen die net een paar maanden terug een hele nieuwe set hebben gekocht en toch niet verder gaan met duiken. Duiken hoeft niet duur te zijn maar dit maakt het een dure hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Wat ik me afvraag hè, met zo weinig ervaring: wát maakt het dat "Tec" je nu al zo "ontzettend vrolijk" maakt? Voor mij is Tec iets waar echt maar relatief gezien bizar weinig duikers ooit aan gaan beginnen. Het is voor mij "beyond recreatief". Iets waar ik zeer waarschijnlijk überhaupt nooit aan toe ga komen, ook al lijkt het me als Tweaker natuurlijk wel erg interessant.

Er is zónder Tec al zoveel leuks en nieuws te leren. Eerst dat allemaal maar eens doen en 't PADI "Master Scuba Diver"-pasje ontvangen.
Da's een goeie vraag. En een gevoel omschrijven is natuurlijk altijd lastig. Maar als kind zat ik al gebiologeerd naar Jacques Cousteau-documentaires te kijken met het idee van 'als ik later groot ben wil ik dat ook doen'. En als ik naar video's over wrakpenetratie en grotduiken kijk word ik helemaal warm en fuzzy van binnen. En als daar je interesse ligt kom je nou eenmaal snel uit bij tec. Dus het is niet per se dat ik decompressieduiken wil maken, maar de dingen die mij het gaafst lijken liggen nou eenmaal in die richting. Misschien probeer ik het een keer en vind ik het helemaal niks, maar dat verwacht ik niet :)

Het 'Master SCUBA Diver'-pasje is trouwens voor mij juist iets waar ik geen enkele interesse in heb. Het pad er naartoe kan natuurlijk interessant en leerzaam zijn, maar de 'rank' zelf is weinig meer dan een 'achievement unlocked' die op zichzelf niks oplevert :P
[...]

Zeker, en da's ook leuk. Niemand wil een buil aan een nieuwe aanschaf vallen. Al is jouw manier mijns inziens wel vrij extreem, vooral voor iemand die ternauwernood z'n brevet haalde vanwege allerlei oor-problemen. De meesten zouden denken: "Laat ik eerst maar eens huren. Als mijn oren 75 % van de tijd opspelen, dan is duiken voor mij blijkbaar geen geschikte sport." Maargoed, 't is jouw geld ;)
Die oorproblemen kwamen allemaal door verkeerd/te hard klaren op m'n eerste duik. Nadat dat genezen is heb ik eigenlijk geen last meer van m'n oren gehad :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 06-10-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik ben 15jaar lid van een duikvereniging.

Dan heb ik heel veel mensen zien starten met duiken. Helaas haken er toch heel veel af na 1 á 2 jaar.
Omdat toch veel mensen oren last hebben en houden of het te weinig vissen/saai vinden in NL-wateren.
Klein deel blijft lid ik denk 1/3 en daarbij zitten ook nog mensen die alleen voor de gezelligheid lid zijn. Dus alleen zwemmen op zondag avond en mee op de uitjes en weekendjes weg.

@Wormaap
Daarnaast heb ik ook veel starters gezien met name jonge jongens (geen oordeel). Die het ook meteen over tech hebben.
Die haken net zo vaak af en de mensen die werkelijk tech gaan doen is nihil.

Als ik jouw was zou ik lid worden van een NOB vereniging.
Ik ken er genoeg die bij een NOB-club lid zijn maar toch soms cursussen bij duikschool ernaast doen.
Voordeel van zo'n club die organiseren meestal van alles duiken in duitsland/belgie weekende zeeland en allemaal voor bijna niks plus leert veel buddies kennen.
De meeste clubs hebben een vaste duikdag waar je zonder aanmelden naar toe kan gaan en ter plekke een buddy. (misschien nu iets anders door Corona)

[ Voor 81% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:17:
Ik ben 15jaar lid van een duikvereniging.

Dan heb ik heel veel mensen zien starten met duiken. Helaas haken er toch heel veel af na 1 á 2 jaar.
Omdat toch veel mensen oren last hebben en houden of het te weinig vissen/saai vinden in NL-wateren.
Klein deel blijft lid ik denk 1/3 en daarbij zitten ook nog mensen die alleen voor de gezelligheid lid zijn. Dus alleen zwemmen op zondag avond en mee op de uitjes en weekendjes weg.

@Wormaap
Daarnaast heb ik ook veel starters gezien met name jonge jongens (geen oordeel). Die het ook meteen over tech hebben.
Die haken net zo vaak af en de mensen die werkelijk tech gaan doen is nihil.
Jonge jongens, tsja... Was het maar zo'n feest :+ Volgens mij ben ik met m'n 34 jaar een stukje jonger dan jou (afgaande op wat je zegt over je tijd bij een vereniging enzo), maar als ik dan het jong grut op de club allemaal om het hardst zie gaan tijdens de snorkeltraining identificeer ik me toch meer met de oudere generatie die het rustigaan doet :+

Qua tec kan ik natuurlijk niet in mijn glazen bol kijken en zien wat de toekomst brengt. Voor nu heb ik weinig meer dan de intentie om er in de toekomst wat mee te gaan doen. Totdat dat daadwerkelijk gebeurt zal ik ook echt geen stageflessen aan gaan schaffen ofzo :+
Ik ken er genoeg die bij een NOB-club lid zijn maar toch soms cursussen bij duikschool ernaast doen.
Voordeel van zo'n club die organiseren meestal van alles duiken in duitsland/belgie weekende zeeland en allemaal voor bijna niks plus leert veel buddies kennen.
De meeste clubs hebben een vaste duikdag waar je zonder aanmelden naar toe kan gaan en ter plekke een buddy. (misschien nu iets anders door Corona)
Sinds een klein maandje zit ik bij een NOB-club. Momenteel helaas geen vaste duikdagen (wel zwembadtraining), maar afgelopen woensdag ben ik voor het eerst een duikje met verenigingsleden gaan maken :) Erg gezellig, en dat wil ik sowieso zo vaak mogelijk gaan doen voordat't straks écht te koud wordt. Want uiteindelijk blijft al dat geklets over de sport en de spullen natuurlijk maar een matig surrogaat voor daadwerkelijk je hoofd onder water steken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik ben 40.
Als je nu blijft duiken elke week dan merk je niet zo veel van de winter kan je “doorduiken” zoals ze dat bij ons noemen.

Heb ik al jaren niet meer gedaan, mij te koud.
Nouja nieuwjaarsduik doe ik meestal wel.

Of tussen kerst en oud-nieuw zeer goedkoop een droogpak scoren bij Lucas hebben ze altijd wel een zeer scherpe aanbieding. Soms voor minder dan de helft moet je niet te kieskeurig zijn met wat ze aanbieden.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:22
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:17:
Het 'probleem' bij de NOB is wel dat het bij het recreatieve deel al ophoudt met de opleidingen. Net zodra het technisch begint te worden (advanced nitrox) zit je bij de hoogste opleiding op tec gebied. Daarna wordt er doorverwezen naar andere organisaties. Vanuit de NOB is dit meestal IANTD, omdat deze organisatie ook de eerste tec opleidingen aan NOB leden verzorgde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Klopt NOB is natuurlijk alleen sportscholen.
Maar je kan natuurlijk prima, daarnaast bij een andere organisatie een technische opleiding volgen.

Het is wel een van weinige organisaties in Nederland die wel in verenigingsverband zit.
Wat gewoon prettig is om frequent te kunnen duiken, dan ben je minder aangewezen op het kennen van voldoende buddies.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 07-10-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MK-NL schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:27:
[...]

Het 'probleem' bij de NOB is wel dat het bij het recreatieve deel al ophoudt met de opleidingen. Net zodra het technisch begint te worden (advanced nitrox) zit je bij de hoogste opleiding op tec gebied. Daarna wordt er doorverwezen naar andere organisaties. Vanuit de NOB is dit meestal IANTD, omdat deze organisatie ook de eerste tec opleidingen aan NOB leden verzorgde.
In de praktijk is dat volgens mij helemaal geen probleem. Eigenlijk alles wat je als gewone duiker zou willen doen voorlopig kan (wrak, grot, nitrox, decompressie, ijs) en al het niet voldoende is houdt niemand je tegen ergens anders iets te leren.

Zelf zwem ik al bijna 8 jaar bij een NOB (toen was ik 10 en moest ik nog minimaal 4 jaar wachten totdat ik het buitenwater in mocht ;) ) vereniging en dat heeft juist grote voordelen zoals de vaste training, in principe ieder weekend kunnen duiken (ik kende niemand met deze sport, dus zonder vereniging houdt het snel op) en natuurlijk gewoon de gezelligheid. En het is ook nog eens goed voor de portemonnee (de opleidingen tenminste, verder betaal je natuurlijk contributie, maar daar krijg je ook best wel wat voor terug (alleen al 4 of 5 vullingen zijn al meer dan dat).

En over de jonge mensen die snel stoppen: ik zie het bij mijn eigen vereniging ook gebeuren. Onze vereniging is best wel groot, maar het aantal actieve leden vast helaas heel erg mee. Iedereen kent elkaar wel. Ikzelf val trouwens niet onder de stoppende jongeren (met nu zo'n 44 duiken in 3 jaar, waarvan >20 dit jaar). Maar dat is meer uitzondering dan regel.

[ Voor 15% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 07-10-2020 08:47 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Zelf zwem ik al bijna 8 jaar bij een NOB vereniging en dat heeft juist grote voordelen zoals de vaste training, in principe ieder weekend kunnen duiken (ik kende niemand met deze sport, dus zonder vereniging houdt het snel op) en natuurlijk gewoon de gezelligheid. En het is ook nog eens goed voor de portemonnee (de opleidingen tenminste, verder betaal je natuurlijk contributie, maar daar krijg je ook best wel wat voor terug (alleen al 4 of 5 vullingen zijn al meer dan dat).
Maar dat heeft toch niks met NOB te maken? Dat is gewoon een duikvereniging. Die heb je ook bij PADI duikscholen....

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:34

ShadowBumble

Professioneel Prutser

SmurfLink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Maar dat heeft toch niks met NOB te maken? Dat is gewoon een duikvereniging. Die heb je ook bij PADI duikscholen....
NOB bestaat uit twee takken ;) de opleidings tak en de "verenigings tak" waarbij je gewoon jaarlijks contributie betaald. Die heb je inderdaad niet bij andere opleidingsleveranciers en PADI is er daar geen uitzonderingop, net zoals eigenlijk bij alle andere opleiders zie je bij PADI meestal lokale clubjes van mensen via de betreffende duikschool. Dus meer vanuit de duikschool gecoordineerd ipv de opleider.

De enige die zoiets enigzins landelijk heeft hier in Nederland is GUE, maar ook dat is niet echt op het niveau zoals NOB dat doet als vereniging. Er is "GUE NL" die hebben een website maar alle leden zitten voornamelijk in Whats app groepen (voor zover ik weet eentje landelijk en daarnaast zijn er nog 4 regio groepen) maar daar zie je voor zover ik weet enkel GUE getrainde mensen.

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 07-10-2020 08:55 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

SmurfLink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Uit de berichten van @leonbong haalde ik specifiek NOB vanwege het clubverband daaruit begreep ik dat dit bij andere organisaties minder is. Maar ik heb geen ervaringen met verenigingen (ook geen commerciële duikscholen) van andere organisaties.

Een beetje wat @ShadowBumble zegt, dus meer zelfstandig buiten de duikschool om (dat is mijn idee en ja het bestaat vast ook anders).

[ Voor 12% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 07-10-2020 08:55 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ShadowBumble schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

NOB bestaat uit twee takken ;) de opleidings tak en de "verenigings tak" waarbij je gewoon jaarlijks contributie betaald. Die heb je inderdaad ook gewoon bij andere opleidingsleveranciers maar PADI is er daar geen een van, bij PADI zie je meestal lokale clubjes van mensen via de betreffende duikschool.

De enige die zoiets enigzins landelijk heeft hier in Nederland is GUE, maar ook dat is niet echt op het niveau zoals NOB dat doet als vereniging. Er is "GUE NL" die hebben een website maar alle leden zitten voornamelijk in Whats app groepen (voor zover ik weet eentje landelijk en daarnaast zijn er nog 4 regio groepen) maar daar zie je voor zover ik weet enkel GUE getrainde mensen.
Ah ja PADI heeft wel het Divers network maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Ik ga wel lid worden van de lokale duikvereniging, dat is die bij de school waar ik mijn PADI heb gehaald. Dus dat is inderdaad niet landelijk, die hebben verder niks met NOB van doen, maar daar kan je wel precies doen wat eerder omschreven werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

NOB bestaat uit twee takken ;) de opleidings tak en de "verenigings tak" waarbij je gewoon jaarlijks contributie betaald. Die heb je inderdaad niet bij andere opleidingsleveranciers en PADI is er daar geen uitzonderingop, net zoals eigenlijk bij alle andere opleiders zie je bij PADI meestal lokale clubjes van mensen via de betreffende duikschool. Dus meer vanuit de duikschool gecoordineerd ipv de opleider.

Hier wil ik toch even op inhaken, als zowel PADI als NOB instructeur en GUE-duiker:

Er bestaan zowel NOB als PADI verenigingen, net als dat er duikshops zijn die NOB-opleidingen geven in 5 dagen.
Van oudsher zijn er in Europa meer CMAS-georienteerde verenigingen, waaronder NOB, omdat PADI pas vrij laat de oceaan is over komen waaien.

Qua GUE: dat is idd meer los-vast.
Ik betaal geen contributie en er zijn idd legio whats-app groepen, waar overigens ook niet GUE mensen welkom zijn (maar wel tec-minded zijn).
Er worden jaarlijks meerdere evenementen georganiseerd, deels gratis, deels met entree.
Oa cave-intro dagen in Christine, Wreck & Cave Night (avond met presentaties over projecten & exploraties), natuurlijk de GUE BBQ, en meer.
Toch is het community gevoel enorm sterk. Als ik voor een tripje 2 extra dubbelsets nodig heb, hoef ik maar te vragen en er zijn er 5 die roepen: kom maar halen.
Dit is overigens wereldwijd zo. Regelmatig reis ik met maar de helft van mn uitrusting en leen ik lokaal materiaal van andere duikers. Soms van mensen die ik niet eens ken. Enom tof!
Het is een enorm klein wereldje, waar iedereen elkaar wel kent, danwel persoonlijk, danwel viavia. En dat vind ik enorm tof!

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik doelde inderdaad op het clubverband dat NOB vrij sterk kan bieden.

Dat is een voordeel als je niet zo veel duikers kent en mijn ervaring is, mensen met brevetten van buitenaf zijn ook gewoon welkom.
Daarnaast zie ik ook mensen die lid zijn en toch enkele cursussen buiten de vereniging volgen. Dat zijn dan inderdaad meestal tech-achtige cursussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Heb net reactie van de club hier, ze willen graag eerst kennismaken en daarna kan ik besluiten lid te worden. Zaterdag 18-19u en daarna kan ik meedoen aan de training die er staat als ik wil. Nou strookt die niet met mijn andere hobby, Wie is de Mol kijken, had helaas zaterdag daar al een afspraak voor staan met een mede Molloot/vriendin. Dus ik denk dat ik wel ga kijken maar niet ga meedoen. Ben benieuwd. Moet sowieso eerst toch wel even een deel van m'n gear gaan aanschaffen. Dat kan ik op zich zaterdag gelijk ook wel regelen, ga er vanuit dat de shop eigenaar er ook is dus dat we daar wel een afspraak voor kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
SmurfLink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:02:
Heb net reactie van de club hier, ze willen graag eerst kennismaken en daarna kan ik besluiten lid te worden. Zaterdag 18-19u en daarna kan ik meedoen aan de training die er staat als ik wil. Nou strookt die niet met mijn andere hobby, Wie is de Mol kijken, had helaas zaterdag daar al een afspraak voor staan met een mede Molloot/vriendin. Dus ik denk dat ik wel ga kijken maar niet ga meedoen. Ben benieuwd. Moet sowieso eerst toch wel even een deel van m'n gear gaan aanschaffen. Dat kan ik op zich zaterdag gelijk ook wel regelen, ga er vanuit dat de shop eigenaar er ook is dus dat we daar wel een afspraak voor kunnen maken.
Koop niet teveel, voor je het weet ben je een wielrenner O-) :P :+

[ Voor 85% gewijzigd door Wormaap op 07-10-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:10:
Ik doelde inderdaad op het clubverband dat NOB vrij sterk kan bieden.

Dat is een voordeel als je niet zo veel duikers kent en mijn ervaring is, mensen met brevetten van buitenaf zijn ook gewoon welkom.
Daarnaast zie ik ook mensen die lid zijn en toch enkele cursussen buiten de vereniging volgen. Dat zijn dan inderdaad meestal tech-achtige cursussen.
De club waar ik bij ben gegaan vond't inderdaad verder prima dat ik met m'n SSI OWD instroom. Ik kreeg wel eerst het praatje dat een NOB 1* toch écht wel meer kan dan een OWD, maar dat't verder formeel gelijkgesteld is en ik gewoon in de 2*-opleiding mag instromen :)

Nu na een paar weken lijkt het vanuit mijn perspectief erop dat de NOB-opleiding vooral wat breder is. Ik ben op Curaçao opgeleid voor de manier waarop ik daar gedoken heb. Zo heb ik bijvoorbeeld geen boot-entries geleerd, want ik heb alleen vanaf de kant gedoken. Bij de club heb ik inmiddels duikrollen en giant steps geoefend. En het stuk snorkeltraining waar de club veel aandacht aan besteedt bestaat in z'n geheel niet in de SSI OWD-opleiding. Ik ben benieuwd wat de verschillen gaan zijn als we met flessentraining bezig gaan. En überhaupt wanneer dat gaat gebeuren, want de club is nog aan het zoeken hoe ze dat gaan doen in coronatijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Wormaap
Oh typisch mijn NOB vereniging heeft heel duidelijke corona-regels ook voor cursussen.

Mbt opleiding op Curaçao.
Er is niet echt een verschil tussen SSI en CMAS op papier. Als je het in Nederlands SSI was gaan doen was het al anders geweest dan op Curaçao.

Maar wat was is flessentraining??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Koop niet teveel, voor je het weet ben je een wielrenner O-) :P :+
Haha dat was ik dan weer niet van plan. Ik wil wel kijken als ik alles in 1x koop of ie een leuk prijsje kan maken voor me, dan zou ik dat zeker wel overwegen. Maar ik hou het wel bij alles wat noodzakelijk is, extra zaken en bijv een fles hoeft voor mij niet per se. Is even kijken of ik voor die zwembadtrainingen een fles nodig heb of dat ik die daar kan huren. Als dat laatste niet kan wordt het wellicht toch een fles aanschaffen. Ik ben sowieso erg afwachtend ipv impulsief dus ga niet zo snel over op aankoop. ;) Wat dat betreft zijn we tegenpolen. Maar bij een goed aanbod wil ik prima alles in 1x aanschaffen ipv elke maand iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:34:
@Wormaap
Oh typisch mijn NOB vereniging heeft heel duidelijke corona-regels ook voor cursussen.

Mbt opleiding op Curaçao.
Er is niet echt een verschil tussen SSI en CMAS op papier. Als je het in Nederlands SSI was gaan doen was het al anders geweest dan op Curaçao.

Maar wat was is flessentraining??
Flessentraining is hoe ze hier zwembadtraining met duikuitrusting noemen. En da's natuurlijk niet zo handig als meerdere mensen gebruik moeten maken van één set in coronatijd :-(

Qua SSI/CMAS/WRSTC/organisatie lijken op organisatieniveau de verschillen qua eisen inderdaad niet heel groot te zijn. Uiteindelijk is het natuurlijk je instructeur die bepaalt hoe goed of slecht je opleiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

De club waar ik bij ben gegaan vond't inderdaad verder prima dat ik met m'n SSI OWD instroom. Ik kreeg wel eerst het praatje dat een NOB 1* toch écht wel meer kan dan een OWD, maar dat't verder formeel gelijkgesteld is en ik gewoon in de 2*-opleiding mag instromen :)

Nu na een paar weken lijkt het vanuit mijn perspectief erop dat de NOB-opleiding vooral wat breder is. Ik ben op Curaçao opgeleid voor de manier waarop ik daar gedoken heb. Zo heb ik bijvoorbeeld geen boot-entries geleerd, want ik heb alleen vanaf de kant gedoken. Bij de club heb ik inmiddels duikrollen en giant steps geoefend. En het stuk snorkeltraining waar de club veel aandacht aan besteedt bestaat in z'n geheel niet in de SSI OWD-opleiding. Ik ben benieuwd wat de verschillen gaan zijn als we met flessentraining bezig gaan. En überhaupt wanneer dat gaat gebeuren, want de club is nog aan het zoeken hoe ze dat gaan doen in coronatijd.
Bij PADI krijg je 3 verschillende manieren om het water in te gaan. Vanaf de kant afzetten met de hand. Achterwaardse rol en de commandosprong. Snorkeltraining is verplicht onderdeel. Dus wat dat betreft komt NOB wel overeen met PADI. Wat is flessentraining?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
SmurfLink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Haha dat was ik dan weer niet van plan. Ik wil wel kijken als ik alles in 1x koop of ie een leuk prijsje kan maken voor me, dan zou ik dat zeker wel overwegen. Maar ik hou het wel bij alles wat noodzakelijk is, extra zaken en bijv een fles hoeft voor mij niet per se. Is even kijken of ik voor die zwembadtrainingen een fles nodig heb of dat ik die daar kan huren. Als dat laatste niet kan wordt het wellicht toch een fles aanschaffen. Ik ben sowieso erg afwachtend ipv impulsief dus ga niet zo snel over op aankoop. ;) Wat dat betreft zijn we tegenpolen. Maar bij een goed aanbod wil ik prima alles in 1x aanschaffen ipv elke maand iets.
Tegenpolen valt wel mee hoor. Het lijkt misschien alsof ik heel impulsief allerlei zooi heb aangeschaft, maar de uren en uren aan inlezen, opzoeken en navragen komen natuurlijk niet terug in een 'kijk wat ik heb gekocht'-post :P Als ik eenmaal weet wat ik wil, dan wil ik wel vrij snel de knoop doorhakken. Da's dan wel weer waar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Wormaap
Je hebt toch je eigen spullen voor de "flessentraining" neem je die toch mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
SmurfLink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Ik weet vanuit mijn vereniging (Padi - DivePost) dat als lid je gewoon bij zwembadtrainingen een fles kan pakken. Is gewoon onderdeel van lidmaatschap. Zelfde geld voor loodgordels, hele handel wordt gewoon naar zwembad toegebracht door de winkel eigenaar.

En wat je zegt, ik heb toentertijd leuke deals weten te maken met combinaties. Maar vergeet ook zeker marktplaats niet. As usual moet je niet alles vertrouwen en eerst laten nakijken voordat je het echt gaat gebruiken maar daar kan je soms ook wel goede aankopen scoren.

Kijk verder ook naar wat je echt nodig hebt. Duikmes is leuk, maar heb je aan het begin niet nodig. Duikcomputer raad ik wel altijd aan, en als lamp kan je gewoon een simpele lamp (bijv. X-Tar Do2 Cree) gebruiken om te beginnen. Als je toch meteen duurder wil ben ik persoonlijk erg fan van de Metalsub handlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:46:
@Wormaap
Je hebt toch je eigen spullen voor de "flessentraining" neem je die toch mee!
Dat ben ik zeker van plan. Maar als een deel van de mensen geen eigen spullen heeft, dan gaan ze de groep niet splitsen en wordt het gewoon snorkeltraining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heeft die verenging geen leen-spullen de mijne wel.
Nu is bij ons wel het voordeel dat de club-ruimte en spullenopslag en compressor hok ook daadwerkelijk in het zwembad is.

Dus leen-set+fles is zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Bij PADI krijg je 3 verschillende manieren om het water in te gaan. Vanaf de kant afzetten met de hand.
"Met de hand" van de kant afzetten? Wut? Hoe? Waar? Wanneer?
Achterwaardse rol en de commandosprong.
Voor de commandosprong hebben we op Bonaire inderdaad een (lekker hoog :+) steigertje opgezocht om van af te springen. Maar de achterwaardse rol kan ik me niet meer herinneren. Misschien ook van dat steigertje gedaan? :P Maar m'n AOW waren alleen maar bootduiken op Kaapverdië, dus daar deed je niet anders. En zeg nou zelf, achterwaardse rol is ook niet zó bijzonder. Wel spannend voor de 1e keer :+
Snorkeltraining is verplicht onderdeel.
Die 5 meter met de snorkel op zwemmen, uh-huh, dat zette zoden aan de dijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:51:
Heeft die verenging geen leen-spullen de mijne wel.
Nu is bij ons wel het voordeel dat de club-ruimte en spullenopslag en compressor hok ook daadwerkelijk in het zwembad is.

Dus leen-set+fles is zo geregeld.
Ze hebben wel een aantal leensets, maar ze zijn huiverig om die te gebruiken i.v.m. corona. Volgens mij hebben ze er niet genoeg om iedereen die geen eigen spullen heeft een vaste eigen leenset te geven. Dus dan wordt een set door meerdere mensen gebruikt, en dat vinden ze in deze tijd even niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Toen ik met NOB begon hadden ze nog heel oude regels.
Ik heb nog 100m met uitrusting in het buitenwater moeten zwemmen zonder vinnen binnen een bepaalde tijd.
Dat vond NOB toen belangrijk voor niemand weet waarom eigenlijk.

Daarnaast moest je vroeger bij de NOB opstijgingen tot in de oneindigheid oefenen. Elke week moest je een opstijging maken in het buitenwater of een reddingsopstijging.
Wat je moest met 10m/min stijgen mocht niet langzamer mocht ook niet sneller, dat kwam best heel precies.

@Wormaap
Ook dat snap ik, je wil niet op één avond zo'n set uitlenen aan meerdere mensen.
Maar over meerdere dagen kan dat prima volgens WHO overleeft COVID-19 niet zo lang buiten een lichaam.
Nu hebben wij momenteel heel weinig nieuwkomers, dus hangen er +/-10 leensets ongebruikt in de kast.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 07-10-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
@leonbong opzich die zwemtest snap ik wel. Ik had toen bij OW een medecursist die alles oefeningen goed deed. Voor we het buitenwater in gingen moesten we nog even bewijzen dat we konden zwemmen... bleek die vent dat niet te kunnen.

Was toch best lastig gezien hij wou leren duiken om iets te doen met onderwaterarcheologie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
aidanl schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:01:
@leonbong opzich die zwemtest snap ik wel. Ik had toen bij OW een medecursist die alles oefeningen goed deed. Voor we het buitenwater in gingen moesten we nog even bewijzen dat we konden zwemmen... bleek die vent dat niet te kunnen.

Was toch best lastig gezien hij wou leren duiken om iets te doen met onderwaterarcheologie :+
Als Nederlander is het wat vreemd omdat iedereen hier kan zwemmen, maar ik zie wel vaker dat 'moet je als duiker kunnen zwemmen' daadwerkelijk een punt is waar mensen over discussiëren in andere landen. Veel mensen vinden zwemmen lastiger dan duiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het was geen zwemtest, dat was al lang bekeken in het zwembad.

Je moest het in bepaalde tijd zwemmen met uitrusting zonder vinnen.

NOB wist eigenlijk ook niet waarvoor het was, want in het nieuwe lessysteem van NOB was het afgeschaft.

NOB was vroeger vrij strikt, de oude droogpak cursus stond bijvoorbeeld niet toe dat je trimt op je vest. Terwijl op vest eigenlijk makkelijker en veiliger is.
Ik trim op mijn vest en doe in pak alleen voldoende lucht om bewegingsvrijheid te houden.

[ Voor 71% gewijzigd door leonbong op 07-10-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
@Wormaap ben 1 detail vergeten, deze meneer was naar Nederland gemigreerd vanuit Iran en had dus nooit echt leren zwemmen.

Wat betreft die discussie, ik denk dat kunnen zwemmen bijdraagt aan de zelfredzaamheid. Mocht je om wat voor reden dan ook boven komen, onder lucht zitten, problemen met BCD dus geen drijfvermogen hebben, dan kan je jezelf nog altijd redden. Dat is overigens ook de reden dat ik de vervolg cursussen ben gaan doen, naast gezellig/leuk/interessant voegt alles toe aan die zelfredzaamheid. Je duikt altijd met je buddy (tenzij je self-sufficient misschien bent), maar als die in de problemen raakt moet jij jezelf wel kunnen redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

Qua GUE: dat is idd meer los-vast.
Ik betaal geen contributie en er zijn idd legio whats-app groepen, waar overigens ook niet GUE mensen welkom zijn (maar wel tec-minded zijn).
Er worden jaarlijks meerdere evenementen georganiseerd, deels gratis, deels met entree.
Oa cave-intro dagen in Christine, Wreck & Cave Night (avond met presentaties over projecten & exploraties), natuurlijk de GUE BBQ, en meer.
Toch is het community gevoel enorm sterk. Als ik voor een tripje 2 extra dubbelsets nodig heb, hoef ik maar te vragen en er zijn er 5 die roepen: kom maar halen.
Dit is overigens wereldwijd zo. Regelmatig reis ik met maar de helft van mn uitrusting en leen ik lokaal materiaal van andere duikers. Soms van mensen die ik niet eens ken. Enom tof!
Het is een enorm klein wereldje, waar iedereen elkaar wel kent, danwel persoonlijk, danwel viavia. En dat vind ik enorm tof!
Een belangrijk nevelaspect ook waarom ik gekozen heb om het aankomende voorjaar bij GUE te gaan instromen :) Ik heb laatste mijn D12 gekocht van een GUE duiker die zijn "fles" collectie wilde verminderen. Volgens hem was dit nog klein in vergelijking tot de meeste leden van het duiktteam waarin hij zat. Daardoor kwamen we langzaam aan de praat en uiteindelijk een heel interessant gesprek gehad.
[...]
Dus wat dat betreft komt NOB wel overeen met PADI.
Zeg dat aub niet te hard tegen een NOB lid ;) PADI is dan de grootste kwa bekendheid maar de andere organisaties hebben toch wel een bepaalde "kijk" (goede of slecht) van PADI. Wat je vaak te horen krijgt is de "Ah, the Put Another Dollar In organisation"
Osiris schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

Yup, ga zitten met uw benen in het water, draait het lichaam zodat je beide handen naast je neer kan zetten en dan is het de clue dat je in de draai beweging je afzet vanaf de kant en "tank first" te water gaat.

Om afzonderlijk maar even in te vallen in de "zwemvaardigheid" discussie, ik persoonlijk heb daar nooit last van gehad zowel met als zonder gear. Ik ben opgegroeid aan de water (zee)kant, leerde zwemmen vanaf kinds af aan en heb tot mijn 18de actief wedstrijden gedaan waaronder een aantal NK's in verschillende slagen. Echter de programma's worden niet ontwikkelt voor specifiek de Nederlandse markt waar leren zwemmen is ingeburgerd in tegenstelling tot de rest van de wereld waar die eigenlijk niet of nauwelijks gebeurd.

[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 07-10-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
@ShadowBumble die PADI afkorting was 1 van de eerste lessen tijdens OW haha. Overigens is iedere organisatie net anders en hebben ze allemaal wat over elkaar te zeggen. Duik ook af en toe met een maat die via IADS brevet behaald heeft, daar merk ik ook meteen bij dat hij dingen net iets anders geleerd heeft. Maar ongeacht de organisatie is de basis redelijk vergelijkbaar.

Het gaat mij niet zo zeer om de organisatie maar om hoe iemand is aan de waterkant en in het water zelf. Heb NOB duikers mee gemaakt die het een stuk beter deden als PADI duikers maar andersom net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
aidanl schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:11:
@Wormaap ben 1 detail vergeten, deze meneer was naar Nederland gemigreerd vanuit Iran en had dus nooit echt leren zwemmen.

Wat betreft die discussie, ik denk dat kunnen zwemmen bijdraagt aan de zelfredzaamheid. Mocht je om wat voor reden dan ook boven komen, onder lucht zitten, problemen met BCD dus geen drijfvermogen hebben, dan kan je jezelf nog altijd redden. Dat is overigens ook de reden dat ik de vervolg cursussen ben gaan doen, naast gezellig/leuk/interessant voegt alles toe aan die zelfredzaamheid. Je duikt altijd met je buddy (tenzij je self-sufficient misschien bent), maar als die in de problemen raakt moet jij jezelf wel kunnen redden.
Het wat leuk wij hadden ook een Iraniër die niet zo goed kon zwemmen. Althans wat in NL onder zwemmen verstaan.
Hij had in het Iraanse leger (dienstplicht) geleerd, wij in NL noemen dat geen zwemmen een soort bijzondere vrij slag zullen maar zeggen. Maar hij zonk niet en kwam ook vooruit dus goed genoeg voor duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@aidanl Klopt, het interessante is dat de basis eigenlijk overal hetzelfde is, als in de organisaties zitten namelijk ook in een soort van branch genootschap die de minimale regels opstelt waar iedereen aan moet voldoen voor een bepaald niveau. Sommige organisaties focussen dan additioneel (naast de minimale standaard) op andere onderdelen die hun meer belangrijk vinden.

Ik denk dat juist ook in deze sport de term "logisch en methodisch" nadenken van toepassing is, emotie en elkaar in de zeik nemen doe je op wal en in het water is iedereen serieus met zijn hobby bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Ja in theorie kan en mag je ongeveer hetzelfde. Dat klopt helemaal en bij ons zitten ze ook op de vereniging, allemaal geen probleem. Maar alles wat je uit de 1* mist, leer je vanzelf wel bij de 2*. Dat is echt geen probleem, je moet hooguit iets meer moeite doen om het te begrijpen (in invalshoek is soms anders dan je gewend bent).
Dat merk ik ook inderdaad, en verder is snorkelen ook onderdeel van ons programma en de maandelijkse perslucht training in het zwembad staat in het teken van vaardigheden, techniek en oefeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
aidanl schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Ik weet vanuit mijn vereniging (Padi - DivePost) dat als lid je gewoon bij zwembadtrainingen een fles kan pakken. Is gewoon onderdeel van lidmaatschap. Zelfde geld voor loodgordels, hele handel wordt gewoon naar zwembad toegebracht door de winkel eigenaar.

En wat je zegt, ik heb toentertijd leuke deals weten te maken met combinaties. Maar vergeet ook zeker marktplaats niet. As usual moet je niet alles vertrouwen en eerst laten nakijken voordat je het echt gaat gebruiken maar daar kan je soms ook wel goede aankopen scoren.

Kijk verder ook naar wat je echt nodig hebt. Duikmes is leuk, maar heb je aan het begin niet nodig. Duikcomputer raad ik wel altijd aan, en als lamp kan je gewoon een simpele lamp (bijv. X-Tar Do2 Cree) gebruiken om te beginnen. Als je toch meteen duurder wil ben ik persoonlijk erg fan van de Metalsub handlampen.
Ja hier was er gedoe omtrent dingen lenen ivm corona, dus als wij les hadden mocht de duikvereniging niks lenen gezien onze spullen alleen door ons gebruikt mochten worden gedurende de lesperiode. We hadden zegmaar allemaal 1 bak met alle spullen erin, die mocht niet door andere personen worden gebruikt tot we klaar waren met ons brevet. En omdat we het maximaal aantal cursisten hadden konden ze dus niets aan de vereniging uitlenen. Weet niet of er nu nog andere lessen worden gegeven, die zijn gelijktijdig met de verenigingsduiken dus dat ga ik zaterdag zeker vragen.

Lood is inderdaad een goeie, bedacht me dat ik die wellicht van pa over kan nemen. Zijn wel blokken dus moet ff kijken of die in m'n pockets passen. Zou wel een mooie goedkope eerste versie zijn. Heb daarvoor op MP gekeken maar niks in de buurt helaas. Da's nou net weer iets wat je niet zo lekker opstuurt. :+

Ja computer wil ik als eerste, dat werd ook aangeraden door de cursus. Dan heb je die en kan je alles loggen, eraan wennen en alles. Mes ben ik niet van plan te halen voor nu, lamp moet ik inderdaad even kijken wat 'goed genoeg' is. Ik hoef nog geen hele zware, maar iets beters dan een penliteje is op zich in het begin wel prima. Zal even kijken naar de merken die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ShadowBumble schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Zeg dat aub niet te hard tegen een NOB lid ;) PADI is dan de grootste kwa bekendheid maar de andere organisaties hebben toch wel een bepaalde "kijk" (goede of slecht) van PADI. Wat je vaak te horen krijgt is de "Ah, the Put Another Dollar In organisation"
:+ Dat was bij ons inderdaad het intro van les 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

[...]

Voor de commandosprong hebben we op Bonaire inderdaad een (lekker hoog :+) stijgertje opgezocht om van af te springen. Maar de achterwaardse rol kan ik me niet meer herinneren. Misschien ook van dat stijgertje gedaan? :P Maar m'n AOW waren alleen maar bootduiken op Kaapverdië, dus daar deed je niet anders. En zeg nou zelf, achterwaardse rol is ook niet zó bijzonder. Wel spannend voor de 1e keer :+

[...]

Die 5 meter met de snorkel op zwemmen, uh-huh, dat zette zoden aan de dijk :P
Je zit aan de kant, benen al in het water met alles aan. Je gaat op de hand naar keuze leunen, die arm zet je achter je neer zodat je een draai maakt met je lijf en je draait zo het water in. Als het goed is eindig je met je neus naar de kant en de handen op de zwembadrand. :+

Wij moesten toch echt wel wat verder snorkelen dan 5 meter... 500 geloof ik. 12 rondjes op en neer het zwembad iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Als Nederlander is het wat vreemd omdat iedereen hier kan zwemmen, maar ik zie wel vaker dat 'moet je als duiker kunnen zwemmen' daadwerkelijk een punt is waar mensen over discussiëren in andere landen. Veel mensen vinden zwemmen lastiger dan duiken :P
Bij de duikvereniging van mijn ouders (NOB ;) die wel ) Had zich ooit een vent uit de Bijlmer aangemeld. Heel trots, hij wou wel ff leren duiken, dan kon hij daar thuis in Curaçao mee showen.

Vraag 1: Meneer, kunt u zwemmen?
:D Nee hoezo? Dat hoeft toch niet, daar heb je die lucht voor toch?

:+ Meneer werd dus niet toegelaten tot hij eerst maar een zwemdiploma ging halen. Is al jaren goed verhaal binnen hun vereniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
[...]

Yup, ga zitten met uw benen in het water, draait het lichaam zodat je beide handen naast je neer kan zetten en dan is het de clue dat je in de draai beweging je afzet vanaf de kant en "tank first" te water gaat.
SmurfLink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Je zit aan de kant, benen al in het water met alles aan. Je gaat op de hand naar keuze leunen, die arm zet je achter je neer zodat je een draai maakt met je lijf en je draait zo het water in. Als het goed is eindig je met je neus naar de kant en de handen op de zwembadrand. :+
Ooooh, die. Ja, dat hebben we 1x gedaan geloof ik :+

Wij moesten toch echt wel wat verder snorkelen dan 5 meter... 500 geloof ik. 12 rondjes op en neer het zwembad iig.
Ze hadden op Bonaire inderdaad ook wel een zwembad, maar die was amper 5 meter lang :+ Ik heb het bare minimum moeten zwemmen. Want 't was wel PADI en we deden 't ook allemaal officieel volgens PADI. Dus als PADI wilde dat ik 500 meter moest zwemmen, dan heb ik ook wel 500-ish meter gezwommen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21

Voor de commandosprong hebben we op Bonaire inderdaad een (lekker hoog :+) stijgertje opgezocht om van af te springen.
niet bij Dania's Leap of Oil Slick? Dat zijn beide mooie plekken voor de commandosprong :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
[...]

Dat klinkt als een langere versie de PADI-zwemtest wanneer je'm met masker, vinnen en snorkel doet. Dan moet je (volgens wat ik online vond) 300m kunnen zwemmen. Ik mocht bij SSI kiezen tussen met en zonder snorkel, masker en vinnen. Ik heb gekozen voor zonder, omdat dat de standaard van mijn instructeur was, en ook wel gewoon relaxt is :P
De snorkeltraining die ik nu bij de vereniging krijg zit een beetje in het schemergebied tussen snorkelen en freediven. Dus hoekduiken, onderwaterredding, banen onderwater zwemmen enzo. Dat stuk zit volgens mij bij geen enkele commerciële duikorganisatie in het basisprogramma voor OWD en daar heb ik dus ook e.e.a. in te halen, maar daar ben ik druk mee bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Dat klinkt als een langere versie de PADI-zwemtest wanneer je'm met masker, vinnen en snorkel doet. Dan moet je (volgens wat ik online vond) 300m kunnen zwemmen. Ik mocht bij SSI kiezen tussen met en zonder snorkel, masker en vinnen. Ik heb gekozen voor zonder, omdat dat de standaard van mijn instructeur was, en ook wel gewoon relaxt is :P
De snorkeltraining die ik nu bij de vereniging krijg zit een beetje in het schemergebied tussen snorkelen en freediven. Dus hoekduiken, onderwaterredding, banen onderwater zwemmen enzo. Dat stuk zit volgens mij bij geen enkele commerciële duikorganisatie in het basisprogramma en daar heb ik dus ook e.e.a. in te halen, maar daar ben ik druk mee bezig :)
Ah ja dat is die ik bedoel. Verder hebben we de hoekduik ook moeten doen. Die vond ik nogal lastig, paar keer opnieuw moeten doen.

PADI heeft zeker wel een Freediver cursus. Die is echt er VEEL uitgebreider dan wat jij noemt en vindt ook niet in het zwembad plaats maar in een dieper bad speciaal daarvoor ingericht. toevallig is de eigenaar van onze duikvereniging dus Freediver instructor. :+

[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 07-10-2020 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

De snorkeltraining die ik nu bij de vereniging krijg zit een beetje in het schemergebied tussen snorkelen en freediven. Dus hoekduiken, onderwaterredding, banen onderwater zwemmen enzo. Dat stuk zit volgens mij bij geen enkele commerciële duikorganisatie in het basisprogramma en daar heb ik dus ook e.e.a. in te halen, maar daar ben ik druk mee bezig :)
Ik geloof dat zowel PADI als SSI tegenwoordig freedive programma's hebben waar dat soort zaken in worden behandeld, maar dat lijkt niet per sé de core business te zijn. Die gaan wel een stukje verder dan alleen leren hoekduiken maken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fl4pp13 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

Ik geloof dat zowel PADI als SSI tegenwoordig freedive programma's hebben, maar dat lijkt niet per sé de core business te zijn. Die gaan wel een stukje verder dan alleen leren hoekduiken maken etc.
Ja, klopt. Ik bedoelde (moet ik dat ook schrijven :+) basisprogramma van OWD. De SSI-freedive video's krijgen online wel nogal wat commentaar. Één van de gouden regels bij freediven lijkt te zijn dat je je snorkel uitdoet zodra je ondergaat, en in de SSI-video's zie je mensen vrolijk onder water met hun snorkel in :P Dus als ik een keer iets meer met freediven ga doen zoek ik wel gewoon een fatsoenlijke leraar i.p.v. iets via een van de bekende organisaties te doen :X

Ik bedoelde ook zeker niet dat we een daadwerkelijke freedive-opleiding krijgen. Maar voor puur snorkelen doen we best veel apneudingen. Vandaar dat ik het het schemergebied noemde :+

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 07-10-2020 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Fair enough, het model van NOB/CMAS focust inderdaad ook veel meer op de basic skills dan de Alphabet Agencies. Denk dat er zeker wat voor te zeggen is, binnen PADI opleidingen heb ik nu ook wel eens zwemvaardigheden gezien die volgens de training standards voldoende zijn maar waarbij je denkt, 'is dit nou echt slim?'
Wormaap schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Één van de gouden regels bij freediven lijkt te zijn dat je je snorkel uitdoet zodra je ondergaat, en in de SSI-video's zie je mensen vrolijk onder water met hun snorkel in :P
Ik ben benieuwd wat we gaan horen over de snorkel, we gaan volgende week met een aantal mensen van de duikschool langs voor een intro bij Nanja van den Broek, hopelijk geeft die een goed antwoord. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fl4pp13 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:09:
Fair enough, het model van NOB/CMAS focust inderdaad ook veel meer op de basic skills dan de Alphabet Agencies. Denk dat er zeker wat voor te zeggen is, binnen PADI opleidingen heb ik nu ook wel eens zwemvaardigheden gezien die volgens de training standards voldoende zijn maar waarbij je denkt, 'is dit nou echt slim?'

[...]

Ik ben benieuwd wat we gaan horen over de snorkel, we gaan volgende week met een aantal mensen van de duikschool langs voor een intro bij Nanja van den Broek, hopelijk geeft die een goed antwoord. :+
Daar ben ik zeker benieuwd naar. De rationale is volgens mij dat je bij contracties enzo de neiging krijgt om onderwater door je snorkel te gaan ademen als je'm nog in hebt. Maar ik zie ook best wat video's waarin mensen hem wel inhouden. Dus ik ben benieuwd wat een daadwerkelijke leraar erover te zeggen heeft, want iedereen is natuurlijk een expert op het internet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Bockelaar schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

niet bij Dania's Leap of Oil Slick? Dat zijn beide mooie plekken voor de commandosprong :D
Tijdens één van je eerste duiken? Nope, gewoon braaf van volgens mij dit steigertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Psst het is steiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Wat die snorkel betreft en scuba-duiken (ipv free :P), duikt iedereen nog netjes met dat ding aan je masker? Ik heb een opvouwbare in de zak van mijn droogpak zit, maar heb hem dus niet continue aan mijn masker. Iig vanuit PADI moet je met alle opleidingen steeds dat ding er aan hebben zitten, maar ik vind het gewoon irritant en pak hem wel uit mijn zak als ik hem nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

aidanl schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:30:
Wat die snorkel betreft en scuba-duiken (ipv free :P), duikt iedereen nog netjes met dat ding aan je masker? Ik heb een opvouwbare in de zak van mijn droogpak zit, maar heb hem dus niet continue aan mijn masker. Iig vanuit PADI moet je met alle opleidingen steeds dat ding er aan hebben zitten, maar ik vind het gewoon irritant en pak hem wel uit mijn zak als ik hem nodig heb.
Dat hangt van de duik af. Meestal heb ik hem niet mee (simpele kantduik waar je ook prima op je automaat kan snorkelen of op je rug zonder). Anders heb ik hem wel aan de bril maar hij zit los genoeg in een houdertje zodat ik heb kan klemmen achter een bandje van mijn vest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Als mijn buddy het belangrijk vindt dat ik'm meeneem, dan neem ik'm mee. Maar bij voorkeur laat ik'm in mijn kist. Onhandig ding :+ Boven water vind ik het sowieso prettiger om (als de omstandigheden dat toestaan, ik heb tot dusver nog niet bij flinke golven gedoken) mijn bril om m'n nek te hangen en door mijn neus te kunnen ademen. En dat beetje lucht dat het kost om met een automaat in m'n mond uit te zwemmen als dat om de e.o.a. reden niet op m'n rug kan is vaak toch niet zo spannend.
Ik verbaas me altijd over hoe weinig lucht je nog maar verbruikt als je een stukje ondieper zit. Dat voelt altijd als veel minder dan wat ik verwacht wanneer ik't doorreken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@aidanl Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik hem enkel tijdens mijn courses aan mijn bril had zitten, sindsdien hangt hij netjes in de kast. Kortom heb hem wel gebruik hem nooit, ik vind het een onding zowel aan de kant, onderweg als onderwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als je al een snorkel meeneemt met het duiken in zak/pocket.
Want hij zit meer in de weg dan dat je hem nodig hebt.

Ik heb hem al jaren niet gebruikt bij het duiken, maar ik neem ook eigenlijk niet meer mee.

[ Voor 29% gewijzigd door leonbong op 07-10-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Heb hem mee, want volgens de Nelos regeltjes moet je hem meehebben, maar een oprolbare in een zak. Daarvoor samen met mes aan mijn been, maar dat is zo'n gedoe. Nu simpeler mes aan trimvest en oproblare tuba in zak.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
Ik heb hem ook opgevouwen in de zak van m’n vest zitten. Ik gebruik hem nooit en ik heb ook maar 1x een duiker in Nederland dat ding daadwerkelijk zien gebruiken. Qua snorkels vind ik de meest simpele overigens wel de meest fijne. Ja af en toe krijg je een slok water naar binnen maar qua klaren vind ik het met de luxere snorkels een stuk lastiger en ik vind dat veel van dat soort systemen toch niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
yesjohn schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:05:
Ik heb hem ook opgevouwen in de zak van m’n vest zitten. Ik gebruik hem nooit en ik heb ook maar 1x een duiker in Nederland dat ding daadwerkelijk zien gebruiken. Qua snorkels vind ik de meest simpele overigens wel de meest fijne. Ja af en toe krijg je een slok water naar binnen maar qua klaren vind ik het met de luxere snorkels een stuk lastiger en ik vind dat veel van dat soort systemen toch niet werken
Bij de snorkeltraining vorige week zat het topventiel van mijn hippe-snufjessnorkel vast. Gelukkig merkte ik dat op de kant }:O Voor daadwerkelijk snorkelen op vakantie is'ie best fijn, maar voor bij't duiken en tijdens trainingen waar ik'm soms wel en soms niet nodig heb is't ding alleen maar irritant :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qn95WXI5H4YeUWDrnWNBCox0mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vmXhog7hxtJ8snyBibIjvxCW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Wat die snorkel betreft en scuba-duiken (ipv free :P), duikt iedereen nog netjes met dat ding aan je masker?
Ja, in principe wel. Uitzonderingen daargelaten. Moet ook zeggen dat ik er weinig last van heb onder water.

Vind 't ook wel handig als je op de rest aan 't wachten bent.. Kun je alvast even een kijkje onder water nemen zonder dat 't kostbare lucht kost. Al snap ik dat dit in Nederland wellicht wat minder nuttig is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15

Pinobigbird

doesn't share food!

Osiris schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Ja, in principe wel. Uitzonderingen daargelaten. Moet ook zeggen dat ik er weinig last van heb onder water.

Vind 't ook wel handig als je op de rest aan 't wachten bent.. Kun je alvast even een kijkje onder water nemen zonder dat 't kostbare lucht kost. Al snap ik dat dit in Nederland wellicht wat minder nuttig is :+
Precies dit ja. En na de duik voordat je de boot weer in kan klimmen en er veel golven zijn, dan vind ik een snorkel iets fijner dan de automaat.

Over de automaat gesproken. Ik heb zo langzamerhand steeds meer eigen materiaal, maar geen eigen automatenset. Ik duik alleen in tropisch water, 1 vakantie per jaar, en huur dan de set. In Egypte was dat vorige keer €6,- per dag (1e+2e trap + octopus + manometer). Als ik dan in 1 vakantie 5 dagen per jaar duik ben ik €30,- kwijt.

Ik heb gekeken naar een eigen reissetje, zoals de Cressi MC9 (/SC) + Compact (/Pro) of de Aqualung Mikron set. Dan ben ik aan de aanschaf tussen de €400 en €500 kwijt. Dat zou ik er nog voor over hebben om m'n eigen set te hebben.

Maar, ik lees overal dat je ieder jaar je set zou moeten onderhouden. En voor zover ik kan vinden moet je dan rekenen op zo'n €100,- per keer. Tja, dan ben ik dus per jaar meer kwijt aan het onderhoud van m'n eigen set dan dat ik het meer dan twee weken per jaar zou huren. Dan is de rekensom volgens mij snel gemaakt en is een eigen set géén goede investering in mijn geval.

Mijn vraag aan andere duikers die slechts een of twee vakanties per jaar duiken: hebben jullie hiervoor een eigen automatenset, en zo ja, laat je die dan netjes ieder jaar servicen?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Pinobigbird
spoiler:
Er gaan hele jaren voorbij dat ik hem niet service gaat prima.
Dit is geen officieel advies.

Een atomic kopen die schrijven 2 jaar of 300 duiken voor wat het eerst komt.
Scubapro schrijft ook tegenwoordig 2 jaar voor of 100 duiken wat het eerst komt.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 07-10-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Pinobigbird schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:06:
[...]
Maar, ik lees overal dat je ieder jaar je set zou moeten onderhouden. En voor zover ik kan vinden moet je dan rekenen op zo'n €100,- per keer. Tja, dan ben ik dus per jaar meer kwijt aan het onderhoud van m'n eigen set dan dat ik het meer dan twee weken per jaar zou huren. Dan is de rekensom volgens mij snel gemaakt en is een eigen set géén goede investering in mijn geval.
Een service beurt is inderdaad ongeveer rond de 100 euro, de interval is een advies van 1x per jaar maar er zit een gigantisch verschil in of je wekelijks in zeeland (zout water) of in vinkeveen (zoet water) duikt. Daarbij komt ook nog eens hoe zorgvuldig ga je om met je spullen spoel je ze ook nog eens na iedere duik etc etc.

Om je een beeld te geven o.a. mijn set is medio Mei weg geweest voor een service beurt, en dat was de eerste beurt sinds 2.5 jaar. Waarbij ik zelf nog mee kreeg van de shop dat hij er heel erg netjes uitzag van binnen ( de enige reden dat ik hem weg bracht was vanwege COVID omdat 1) Het advies was om toch niet te duiken, dit was tijdens de IC piek en 2) Om een beetje de duikshop te supporten hadden we(stuk of 10 duikers) afgesproken om dan maar eens onderhoud te laten doen aan onze spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Steeds meer merken zeggen twee jaar paar jaar terug was dat echt alleen atomic.

Een snelle blik op websites van o.a
scubapro die zeggen nu ook twee jaar. Zonder jaarlijkse inspecties.
Apeks jaarlijks inspectie, onderhoud om het jaar.
Atomic zegt twee jaar
Mares jaarlijks
Aqualung jaarlijks

Ik persoonlijk zou dan een scubapro MK2 set kopen, want als die moeten zijn nog goedkoop ook in onderhoud en kan je overal ter wereld mee terecht.
Een mk2 1e trap van scubapro daar kan je een tank overheen rijden gaat nooit stuk die piston is echt onverwoestbaar.

Maar ik persoonlijk durf die interval rustig te verdubbelen.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 07-10-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
@leonbong Aqua Lung adviseert ook afwisselend inspectie en onderhoud. En daar krijg je dan zelfs gratis onderdelen bij (al is dat volgens mij niet de grootste kostenpost bij onderhoud).
https://us.aqualung.com/pages/freepartsforlife
Zelfde als Apeks, maar da's het zelfde concern.

Het suffe is dat in de handleiding dan wel weer "You must obtain factory prescribed service for your regulator at least once a year from an Authorized Aqua Lung Dealer, regardless of the amount of use it has received. Your regulator may require this service more frequently, depending on the amount of use it receives and the environmental conditions in which it is used." staat. Maar met 'prescribed service' zal dan wel inspectie óf onderhoud, afhankelijk van het jaar bedoeld worden :+
Toevallig werd dat als puntje gebruikt toen ik m'n set kocht :+

[ Voor 9% gewijzigd door Wormaap op 07-10-2020 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Pinobigbird schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:06:
[...]

Mijn vraag aan andere duikers die slechts een of twee vakanties per jaar duiken: hebben jullie hiervoor een eigen automatenset, en zo ja, laat je die dan netjes ieder jaar servicen?
Ja en ja. 'k Heb een Mikron (oudere, non-ACD versie) en laat 'em in principe voor m'n vakantie servicen.

Persoonlijk vind ik 't gewoon prettig om eigen spul te hebben en niet het afgekouwde bitje van een huur-setje. De "twijfel" of je wel een fijne gaat krijgen et cetera. M'n all-inclusive vakanties zijn toch al duur. Dan kan 100 euro voor een revisie er ook nog wel bij, da's relatief gezien peanuts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar dat maakt allemaal niet zo veel uit.
Ik hou 3 jaar aan en zelfs langer als ik weinig duik.

Wat ik al die jaren gezien bij mijn vereniging de mensen die het braafst service doen hebben de meeste problemen. Omdat duikshop toch vaak ondeskundig eraan werken zeker als het een merk is wat ze niet zelf voeren.

Ik heb hele wisselende ervaringen met duikshops met service aan automaten.
De beste ervaringen heb ik met shops die het opsturen naar gespecialiseerde bedrijven of shops die maar één merk voeren en daar dat specifieke merk laten onderhouden.

Zeker als je warmwater-automaat voor vakanties koopt kan je ook gewoon een instapper kopen en na 4/5 jaar gewoon nieuw ben je nog steeds goedkoper uit.
Na 4/5 jaar scoor je gewoon weer een aanbieding.
Ik garandeer je met stip de minste technische problemen.

Bijvoorbeeld zo’n cressi set zoals onderstaand 180€ Voor 1e trap 2e trap en octo.
https://www.scubastore.co...-compact-ac2-din/553271/p

Gewoon over 4/5 jaar iets soortgelijke kopen en klaar!

[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 08-10-2020 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Een belangrijk nevelaspect ook waarom ik gekozen heb om het aankomende voorjaar bij GUE te gaan instromen :) Ik heb laatste mijn D12 gekocht van een GUE duiker die zijn "fles" collectie wilde verminderen. Volgens hem was dit nog klein in vergelijking tot de meeste leden van het duiktteam waarin hij zat. Daardoor kwamen we langzaam aan de praat en uiteindelijk een heel interessant gesprek gehad.
D12 is idd een beetje de standaard go-to voor een GUE duiker. Echt groter ga je alleen als je rare dingen gaat doen. Meestal heb je liever een extra stage bij, dan een een D18 op je rug...
Tja, die hoor ik vaak. Uiteraard is je eigen cluppie de beste ;)
Dat zou betekenen dat ik als PADI instructeur slechter ben als NOB instructeur ;)
Voor mij heeft elke organisatie z'n pro's en con's. Ik gebruik dus ook de pro's van alle organisaties in al mijn opleidingen.
In mijn ogen heb je goede en slechte instructeurs bij zowel NOB als PADI. Waarbij ik moet zeggen dat PADI een aanzienlijk betere kwaliteitscontrole heeft...

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:43:
[...]

D12 is idd een beetje de standaard go-to voor een GUE duiker. Echt groter ga je alleen als je rare dingen gaat doen. Meestal heb je liever een extra stage bij, dan een een D18 op je rug...
Klopt zijn opslag stond ook vol met "een aantal" D12's vandaar de vermindering en een flink aantal stage flessen ;) Mijn lichte OCD neigingen was helemaal tevreden want die waren gesorteerd op % Zuurstof en "Drop off diepte".

Alles D12's zat EANx32 in, dus het advies richting mij was ook laat hem eerst even helemaal leeg lopen zat nog een kleine 50bar in voordat je er lucht in gooide, want dan kon ik voor de cursus nog even oefenen met duiken op dubbels :)

[...]

Tja, die hoor ik vaak. Uiteraard is je eigen cluppie de beste ;)
Dat zou betekenen dat ik als PADI instructeur slechter ben als NOB instructeur ;)
Voor mij heeft elke organisatie z'n pro's en con's. Ik gebruik dus ook de pro's van alle organisaties in al mijn opleidingen.
In mijn ogen heb je goede en slechte instructeurs bij zowel NOB als PADI. Waarbij ik moet zeggen dat PADI een aanzienlijk betere kwaliteitscontrole heeft...
Ach, ik heb er geen spijt van dat ik begonnen ben met PADI, mijn instructeur was top (in Nederland gedaan). Uiteindelijk is het de instructeur die bepaald hoe je verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik denk dat er in NL niet zo veel verschil zit tussen Padi / NOB / enz.
Dat komt een beetje door de wateren hier, daar ontstaat vanzelf een schifting door.

In het buitenland (Egypte/Filipijnen) heb ik hele vreemde dingen gezien bij padi duikscholen.
Met als hoogtepunt een instructeur die goed vond dat zijn personeelslid (geen duiker) met een losse fles (stage) onder zijn arm naar een wark zwom op 20 meter diepte.
Dit personeelslid wou ook wel eens zien wat daar te zien is.
Ps die stage hing onder de boot en was bedoeld voor de duikers op het wark die hem misschien nodig zouden hebben voor de veiligheidstop.

Het was eigenlijk best knap dat iemand met fles onder zijn arm gewoon naar zo’n wark zwemt. Met alleen een duikbril, ook geen flippers ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 08-10-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ShadowBumble schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:05:

Ach, ik heb er geen spijt van dat ik begonnen ben met PADI, mijn instructeur was top (in Nederland gedaan). Uiteindelijk is het de instructeur die bepaald hoe je verder gaat.
Same. Ik had goeie instructeurs en ben prima tevreden met alles. Maar dat waren mijn ouders ook bij hun NOB vereniging.

Dat hele polariserende snap ik oprecht niet. Beide zijn prima bonden en hebben goeie en slechte instructeurs. Daar staat of valt het inderdaad mee. Niet met bij welke bond je zit. Laten we gewoon lekker elkaar als mede duiker zien en dat onderscheid lekker loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@leonbong @SmurfLink

Klopt in het buitenland heb ik vaker "PADI" shops gezien die de regels aan hun laars lapte, met toch wel wat pareltjes dat ik zelfs op het moment dat ik terug in het Hotel was PADI heb gebeld om het te melden, alleen om te horen "Dit is geen school van ons". Blijkbaar zie je vooral in het buitenland zogenaamde shops met bekende namen die er eigenlijk helemaal niet aangesloten zijn en ja dan is PADI de meeste bekende bij de massa touristen. ( Even los dat er ook vast "echte" PADI shops die rot zullen zijn.

Daarin tegen ook echt positieve dingen zoals, in Turkije gedoken bij een hele kleine CMAS shop met mijn dochter, we moesten twee uur eerder dan vertrek bij de shop zijn want de instructeur wilde wat checks doen. Mijn dochter moest eerst verplicht in het zwembad laten zien of ze comfortabel was en hoe ze reageerde alvorens ze mee mocht op zee. Ik moest nadat ik had aangegeven dat ik AOWD had eerst de mondelingen overhoring doen en werden alle "signalen" getoond die ik moest weten. (Leuk feitje het signaal voor hoeveel lucht je nog hebt is bij PADI en CMAS verschillend ;))

Super shop kleine groepen max 8, 3 instructeurs voortaan mijn "Go to" voor duiken in die regio (Meerdere malen in die regio op vakantie geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Daarnaast zie je wel dat hij de nob het cursusmateriaal op gegeven moment gewoon achterhaald was. Is nu niet meer.

Dat zag paar jaar terug nog bij de Belgen, die hadden ongeveer gelijk cursusmateriaal hadden. Die hebben dat ook langer vol gehouden met dat oude materiaal.
Daarom gingen die Belgen altijd opstijgingen vanaf 20m in stromingswater in Zeeland oefenen. Met helaas bijna jaarlijks dodelijke gevolgen.

Paar jaar terug hebben de Belgen ook hun materiaal vernieuwd en opleidingsregels de frequentie is meteen afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Waarbij ik moet zeggen dat PADI een aanzienlijk betere kwaliteitscontrole heeft...
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert. Ik weet het niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ShadowBumble schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:18:
@leonbong @SmurfLink

Klopt in het buitenland heb ik vaker "PADI" shops gezien die de regels aan hun laars lapte, met toch wel wat pareltjes dat ik zelfs op het moment dat ik terug in het Hotel was PADI heb gebeld om het te melden, alleen om te horen "Dit is geen school van ons". Blijkbaar zie je vooral in het buitenland zogenaamde shops met bekende namen die er eigenlijk helemaal niet aangesloten zijn en ja dan is PADI de meeste bekende bij de massa touristen. ( Even los dat er ook vast "echte" PADI shops die rot zullen zijn.

Daarin tegen ook echt positieve dingen zoals, in Turkije gedoken bij een hele kleine CMAS shop met mijn dochter, we moesten twee uur eerder dan vertrek bij de shop zijn want de instructeur wilde wat checks doen. Mijn dochter moest eerst verplicht in het zwembad laten zien of ze comfortabel was en hoe ze reageerde alvorens ze mee mocht op zee. Ik moest nadat ik had aangegeven dat ik AOWD had eerst de mondelingen overhoring doen en werden alle "signalen" getoond die ik moest weten. (Leuk feitje het signaal voor hoeveel lucht je nog hebt is bij PADI en CMAS verschillend ;))

Super shop kleine groepen max 8, 3 instructeurs voortaan mijn "Go to" voor duiken in die regio (Meerdere malen in die regio op vakantie geweest).
Ja dat soort zaken zijn uiteraard kwalijk, daarom wilde ik hoe dan ook mijn brevet in NL halen en niet in het buitenland. Maar ik denk dat daar idd het probleem is dat PADI internationaal is en NOB daar niet. Alleen vind ik het dan niet terecht om in NL neer te kijken op de PADI scholen hier, terwijl die hun zaakjes prima op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ShadowBumble schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:18:
(Leuk feitje het signaal voor hoeveel lucht je nog hebt is bij PADI en CMAS verschillend ;))
Is mij nog nooit opgevallen als nob(cmas) duiker.

Nouja bij cmas is time-out signaal 100bar
Bij padi is bij meestal Amerikanen is het time-out signaal halve druk gerekend vanaf de oorspronkelijke aanvangs druk.

Maar voor de rest weet ik geen verschil, dus als er meer verschillen zijn dan hoor ik het graag!

Op Curaçao duik ik vaak met Amerikanen is dan toch altijd een beetje wennen met hun psi en feets.
Dus ik neem dat altijd even door wat voor fkesdruk doen en diepte.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 08-10-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Uiteindelijk zijn veel goede en slechte ervaringen met duikorganisaties naar mijn idee ook vooral terug te herleiden naar mensen die hun ervaring met duikinstructie projecteren op de organisatie waar hun instructeur les voor gaf. CMAS en WRSTC bepalen uiteindelijk de standaarden, de organisaties daaronder geven er invulling aan en de instructeur maakt of breekt je cursus. Op Curaçao heb ik mijn OWD gedaan bij een Zwitser die daar getraind is bij CMAS-organisaties, over de hele wereld gedoken heeft, voor PADI les gaf en geswitcht is naar SSI. Vertel me dan maar welke organisatie ik moet afrekenen op wat ik geleerd heb :P Ik heb op Curaçao in water van 28 graden m'n eerste informatie over koudwaterduiken gekregen :+

Uiteindelijk zijn het de instructeur en je eigen insteek die van jou een veilige, bewuste duiker moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Niets tegen het behalen van OW in het buitenland, zoals eerder gezegd zitten er vast ook goede scholen dan wel instructeurs tussen. Echter door het ongelimiteerde zicht en warme water is alles misschien net wat gemakkelijker. Ik heb mijn OW hier in Nederland gedaan (gestart in februari brr...) in Vinkeveen, Zevenhuizerplas en het Oostvoornse meer. Dan krijg je meteen ook te maken met het functioneren onder slecht zicht en in kouder water. Zoals mijn instructeur toen ook beaamde, als je in Nederland kan duiken kan je overal duiken.

Helaas zie je dus ook genoeg mensen die in het buitenland hun brevet hebben gehaald, 1x in Nederland duiken en daarna niet meer. Of dus alleen nog in het buitenland terwijl er in Nederland ook gewoon genoeg leuks te zien is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
Zoals al eerder vermeld, het ligt vooral aan je instructeur. Al vind ik wel dat sommige mensen ge veel in hun eigen bubbel zitten. Ik heb wel eens van een padi duiker gehoord dat sommige dingen die de nob doet belachelijk zijn en andersom zal dit ook wel gebeuren. Mensen moeten gewoon lekker gaan duiken inplaats van zich hier druk over te maken. De enige manier om het echt goed onder de knie te krijgen is natuurlijk om het daadwerkelijk te doen. Dan maakt het niet uit bij welke afkorting het pasje vandaan komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

aidanl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:03:
Niets tegen het behalen van OW in het buitenland, zoals eerder gezegd zitten er vast ook goede scholen dan wel instructeurs tussen. Echter door het ongelimiteerde zicht en warme water is alles misschien net wat gemakkelijker. Ik heb mijn OW hier in Nederland gedaan (gestart in februari brr...) in Vinkeveen, Zevenhuizerplas en het Oostvoornse meer. Dan krijg je meteen ook te maken met het functioneren onder slecht zicht en in kouder water. Zoals mijn instructeur toen ook beaamde, als je in Nederland kan duiken kan je overal duiken.

Helaas zie je dus ook genoeg mensen die in het buitenland hun brevet hebben gehaald, 1x in Nederland duiken en daarna niet meer. Of dus alleen nog in het buitenland terwijl er in Nederland ook gewoon genoeg leuks te zien is!
Ik ben het niet eens met jouw instructeur. Ja tuurlijk kan zeggen dat 1x duiken in nederland met slecht zicht en koud water je overal kan duiken maar dat klopt gewoon niet.

Je kan bijvoorbeeld met heel goed zicht juist dieptevrees krijgen (1x gehad in Egypte). Je krijgt in de zee ook vaker last van temperatuurschommelingen die je in Nederland minder hebt (vanwege meer ondiep water). Je hebt meer stroming en golfslag in de zee. Warm water kan ook verraden en je onderkoelen terwijl je er minder erg in hebt!

kortom bij elke nieuwe situatie moet je altijd even een checkduik of begeleide duik doen want als je in nederland hebt gedoken ben je zeker niet klaar voor alle situaties. Het enige dat je voorbereidt om overal te kunnen duiken is ervaring hebben door overal (onder begeleiding) te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:47:
@leonbong Aqua Lung adviseert ook afwisselend inspectie en onderhoud. En daar krijg je dan zelfs gratis onderdelen bij (al is dat volgens mij niet de grootste kostenpost bij onderhoud).
https://us.aqualung.com/pages/freepartsforlife
Zelfde als Apeks, maar da's het zelfde concern.

Het suffe is dat in de handleiding dan wel weer "You must obtain factory prescribed service for your regulator at least once a year from an Authorized Aqua Lung Dealer, regardless of the amount of use it has received. Your regulator may require this service more frequently, depending on the amount of use it receives and the environmental conditions in which it is used." staat. Maar met 'prescribed service' zal dan wel inspectie óf onderhoud, afhankelijk van het jaar bedoeld worden :+
Toevallig werd dat als puntje gebruikt toen ik m'n set kocht :+
Nee, buiten de US krijg je bij Apeks helaas geen 'free parts for life'.
The Free Parts for Life Program is a commitment by you (the Regulator owner), your Aqua Lung Dealer and Aqua Lung. To participate, you must be the original owner and have purchased the regulator from an Authorized Aqua Lung or Apeks America Dealer.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Awaken1 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Ik ben het niet eens met jouw instructeur. Ja tuurlijk kan zeggen dat 1x duiken in nederland met slecht zicht en koud water je overal kan duiken maar dat klopt gewoon niet.

Je kan bijvoorbeeld met heel goed zicht juist dieptevrees krijgen (1x gehad in Egypte). Je krijgt in de zee ook vaker last van temperatuurschommelingen die je in Nederland minder hebt (vanwege meer ondiep water). Je hebt meer stroming en golfslag in de zee. Warm water kan ook verraden en je onderkoelen terwijl je er minder erg in hebt!

kortom bij elke nieuwe situatie moet je altijd even een checkduik of begeleide duik doen want als je in nederland hebt gedoken ben je zeker niet klaar voor alle situaties. Het enige dat je voorbereidt om overal te kunnen duiken is ervaring hebben door overal (onder begeleiding) te duiken.
Uiteraard, bij alle verschillende locaties horen specifieke uitdagingen. In NL zal je vaak niet zo diep gaan omdat er niets leeft dus ook geen issues m.b.t stikstof narcose. Wat betreft de temperatuurschommelingen ben ik het niet met je eens. Als je op de Oosterschelde duikt heb je ook genoeg thermoclines, daarnaast heb je daar zeker ook te maken met stroming en golfslag. Neem bijvoorbeeld de zeelandbrug als duikstek.

Maar wat ik (en mijn instructeur) eigenlijk bedoelde is dat wanneer jij met half bevroren staat wel alle handelingen kan uitvoeren en op gecontroleerde wijze kan duiken, je in het warmere buitenland gewoon prima kan duiken in acht nemende de locatie specifieke uitdagingen. Het gaat er om dat als er iets mis gaat, jij rustig kan blijven handelen en niet in paniek raakt. Ik kan je zeker vertellen dat als je dit oefent in water van 5 graden, dit met 28 graden een stuk gemakkelijker is. Alleen al masker af en weer op zetten is toch een flink verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:24
SmurfLink schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

Ja dat soort zaken zijn uiteraard kwalijk, daarom wilde ik hoe dan ook mijn brevet in NL halen en niet in het buitenland. Maar ik denk dat daar idd het probleem is dat PADI internationaal is en NOB daar niet. Alleen vind ik het dan niet terecht om in NL neer te kijken op de PADI scholen hier, terwijl die hun zaakjes prima op orde hebben.
Is in buitenland natuurlijk ook verschillend, ik heb in Thailand mijn PADI cursussen gedaan, maar een Nederlander was eigenaar/instructor en een pietje precies. Maar idd je hebt genoeg duikscholen tussen zitten waar je het papiertje kado krijgt.

Kan me nog altijd 1 leerling van andere school herinneren, was bezig met Rescue diver, ze komt van eerste duik af, wordt tegen haar gezegt, we missen een persoon (als test) en gaat vervolgens eerst nog eens rustig een colatje drinken en even uitrusten en vervolgens springt ze in haar eentje het water in. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Albinoraptor schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Ik heb in Thailand mijn PADI cursussen gedaan, maar een Nederlander was eigenaar/instructor en een pietje precies.
Robert? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

aidanl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Uiteraard, bij alle verschillende locaties horen specifieke uitdagingen. In NL zal je vaak niet zo diep gaan omdat er niets leeft dus ook geen issues m.b.t stikstof narcose. Wat betreft de temperatuurschommelingen ben ik het niet met je eens. Als je op de Oosterschelde duikt heb je ook genoeg thermoclines, daarnaast heb je daar zeker ook te maken met stroming en golfslag. Neem bijvoorbeeld de zeelandbrug als duikstek.

Maar wat ik (en mijn instructeur) eigenlijk bedoelde is dat wanneer jij met half bevroren staat wel alle handelingen kan uitvoeren en op gecontroleerde wijze kan duiken, je in het warmere buitenland gewoon prima kan duiken in acht nemende de locatie specifieke uitdagingen. Het gaat er om dat als er iets mis gaat, jij rustig kan blijven handelen en niet in paniek raakt. Ik kan je zeker vertellen dat als je dit oefent in water van 5 graden, dit met 28 graden een stuk gemakkelijker is. Alleen al masker af en weer op zetten is toch een flink verschil!
Ik heb datzelfde gehoord bij van mijn instructeurs en er zitten echt andere dingen aan ander water, maar ik zou niet weten waarom ik op vakantie een privé instructeur zou moeten nemen voor de eerste keer zoals @Awaken1 zegt. Ja ik zal wel met een gids meegaan, dus dat is natuurlijk wel een beetje gecontroleerd.

Maar in het Nederlands water leer je omgaan met koud, donkerte, navigeren, bij je buddy blijven en werken met handschoenen aan. En dus zijn die omstandigheden gewoon heel veel beter. Je bent in het heldere water alleen wel heel snel erg diep, daar moet je op letten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
@Albinoraptor geweldig haha. Bij mijn rescue waren de eerste paar lessen in het zwembad, eerste les waren we aan het opbouwen en wisten we dus totaal nog niet wat we konden verwachten. Lag instructeur blijkbaar al 5 minuten op bodem van het zwembad... oops :+ Volgende les hield ik ze constant in de gaten en hadden we de instructeur al boven nog voor hij op de bodem lag

Was wel echt de leukste opleiding van alles wat ik gedaan heb. Erg uitdagend maar wel heel leuk om te doen. In de theory was al behandeld wat te doen wanneer bijv. inflator slang los zat, flikte mijn instructeur het om ook gewoon lekker BSD los te maken. Een andere cursist had niet eerst gecontroleerd of hij echt niet reageerde of bijv. lekker visjes lag te kijken door hand voor zijn gezicht langs te halen, dus toen de cursist achter hem ging zitten om naar boven te brengen begon die ineens keihard tegen te vechten. Die instructeur verzoop toen bijna echt omdat de cursist als reactie de instructeur in houdgreep nam _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
"Let.. * Osiris * Me... * Osiris * Save...! * Osiris * YOU!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
aidanl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:54:
@Albinoraptor geweldig haha. Bij mijn rescue waren de eerste paar lessen in het zwembad, eerste les waren we aan het opbouwen en wisten we dus totaal nog niet wat we konden verwachten. Lag instructeur blijkbaar al 5 minuten op bodem van het zwembad... oops :+ Volgende les hield ik ze constant in de gaten en hadden we de instructeur al boven nog voor hij op de bodem lag

Was wel echt de leukste opleiding van alles wat ik gedaan heb. Erg uitdagend maar wel heel leuk om te doen. In de theory was al behandeld wat te doen wanneer bijv. inflator slang los zat, flikte mijn instructeur het om ook gewoon lekker BSD los te maken. Een andere cursist had niet eerst gecontroleerd of hij echt niet reageerde of bijv. lekker visjes lag te kijken door hand voor zijn gezicht langs te halen, dus toen de cursist achter hem ging zitten om naar boven te brengen begon die ineens keihard tegen te vechten. Die instructeur verzoop toen bijna echt omdat de cursist als reactie de instructeur in houdgreep nam _O-
:+ Dit klinkt nu al top. Ik wil Rescue Diver dus ook heel graag gaan doen. Eerst maar eens m'n AOW halen haha.

Pagina: 1 ... 11 ... 52 Laatste