ShadowBumble schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:51:
[...]
NOB bestaat uit twee takken

de opleidings tak en de "verenigings tak" waarbij je gewoon jaarlijks contributie betaald. Die heb je inderdaad niet bij andere opleidingsleveranciers en PADI is er daar geen uitzonderingop, net zoals eigenlijk bij alle andere opleiders zie je bij PADI meestal lokale clubjes van mensen via de betreffende duikschool. Dus meer vanuit de duikschool gecoordineerd ipv de opleider.
De enige die zoiets enigzins landelijk heeft hier in Nederland is GUE, maar ook dat is niet echt op het niveau zoals NOB dat doet als vereniging. Er is "GUE NL" die hebben een website maar alle leden zitten voornamelijk in Whats app groepen (voor zover ik weet eentje landelijk en daarnaast zijn er nog 4 regio groepen) maar daar zie je voor zover ik weet enkel GUE getrainde mensen.
Hier wil ik toch even op inhaken, als zowel PADI als NOB instructeur en GUE-duiker:
Er bestaan zowel NOB als PADI verenigingen, net als dat er duikshops zijn die NOB-opleidingen geven in 5 dagen.
Van oudsher zijn er in Europa meer CMAS-georienteerde verenigingen, waaronder NOB, omdat PADI pas vrij laat de oceaan is over komen waaien.
Qua GUE: dat is idd meer los-vast.
Ik betaal geen contributie en er zijn idd legio whats-app groepen, waar overigens ook niet GUE mensen welkom zijn (maar wel tec-minded zijn).
Er worden jaarlijks meerdere evenementen georganiseerd, deels gratis, deels met entree.
Oa cave-intro dagen in Christine, Wreck & Cave Night (avond met presentaties over projecten & exploraties), natuurlijk de GUE BBQ, en meer.
Toch is het community gevoel enorm sterk. Als ik voor een tripje 2 extra dubbelsets nodig heb, hoef ik maar te vragen en er zijn er 5 die roepen: kom maar halen.
Dit is overigens wereldwijd zo. Regelmatig reis ik met maar de helft van mn uitrusting en leen ik lokaal materiaal van andere duikers. Soms van mensen die ik niet eens ken. Enom tof!
Het is een enorm klein wereldje, waar iedereen elkaar wel kent, danwel persoonlijk, danwel viavia. En dat vind ik enorm tof!