Duikers op GoT - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 52 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-10 19:53
@SmurfLink kan hem echt zeker aanraden!

Sowieso is het ook altijd interessant om te zien wanneer een groep aan het oefenen is op een duikstek. Als het goed is hebben ze altijd boorden of iets ter indicatie dat het een oefening is, daarnaast wordt ook de meldkamer ingeseind zodat wanneer ze melding krijgen over een duikongeval ze wel eerst de contactpersoon bellen om na te gaan of het no play is. Wij hadden bijv. ondanks alle boorden een huisarts die aan kwam gerend toen we bezig waren met reanimatie / zuurstof toedienen te oefenen.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Rescue diver is inderdaad wel echt een van de leukste cursussen, vooral omdat je dan ineens opnieuw echt bewust wordt van super simpele dingen aan mensen hun uitrusting.

Had tijdens mijn cursus iemand met een andere stijl bevestiging van z'n BCD schouderbanden had dan ik zelf.
Na in de oefening na twee minuten nóg z'n schouderbanden niet los te hebben gekregen bij het pellen zei de instructeur heel droog 'nou snap je waarom een buddycheck niet alleen kijken is óf het vast zit maar ook hóe het vast zit. :+

Als ik tegenwoordig slachtoffer speel is het ook leuk om te zien hoe mensen soms op tilt slaan als je vest blijft hangen op de droogpakaansluiting. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:24
Nee was Peter, was op Koh Chang, maar heeft de zaak al tijdje verkocht.
aidanl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:54:
@Albinoraptor geweldig haha. Bij mijn rescue waren de eerste paar lessen in het zwembad, eerste les waren we aan het opbouwen en wisten we dus totaal nog niet wat we konden verwachten. Lag instructeur blijkbaar al 5 minuten op bodem van het zwembad... oops :+ Volgende les hield ik ze constant in de gaten en hadden we de instructeur al boven nog voor hij op de bodem lag

Was wel echt de leukste opleiding van alles wat ik gedaan heb. Erg uitdagend maar wel heel leuk om te doen. In de theory was al behandeld wat te doen wanneer bijv. inflator slang los zat, flikte mijn instructeur het om ook gewoon lekker BSD los te maken. Een andere cursist had niet eerst gecontroleerd of hij echt niet reageerde of bijv. lekker visjes lag te kijken door hand voor zijn gezicht langs te halen, dus toen de cursist achter hem ging zitten om naar boven te brengen begon die ineens keihard tegen te vechten. Die instructeur verzoop toen bijna echt omdat de cursist als reactie de instructeur in houdgreep nam _O-
Jup, absoluut mee eens, was zeker de leukste opleiding, alhoewel voor divemaster er ook aantal leuke tussen zitten, moet zeggen als je daar de stress test uitvoert (uitrusting wisselen met andere duiker met 1 regulator) je erna wel als vis in water voelt.

Volgens mij dat laatste is gewoon een scenario die je succesvol moet halen. Want zo'n scenario had ik ook, instructrice missing, gevonden en was 'bewusteloos' en als je dan stukje ophoog zwemt met ze, word ze opeens wakker en omdat het geen natuurlijk omgeving is, heb je uiteraard meteen paniek in de zaak. Mijn bril + regulator werden afgeslagen en toen ik na tijd boven kwam had ik mooi rood water in mijn bril zitten, ze had snee in ooglid geslagen bij me. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
@Albinoraptor ah vandaar dus die reactie van de instructeur. Ik zat nog te twijfelen aan divemaster, lijkt me ook wel uitdagend en zeker een toevoeging aan je kennis. Alleen kost het wat meer, zowel kwa geld als tijd, en dat is momenteel beetje minder beschikbaar met een kleine op komst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
aidanl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:05:
@SmurfLink kan hem echt zeker aanraden!

Sowieso is het ook altijd interessant om te zien wanneer een groep aan het oefenen is op een duikstek. Als het goed is hebben ze altijd boorden of iets ter indicatie dat het een oefening is, daarnaast wordt ook de meldkamer ingeseind zodat wanneer ze melding krijgen over een duikongeval ze wel eerst de contactpersoon bellen om na te gaan of het no play is. Wij hadden bijv. ondanks alle boorden een huisarts die aan kwam gerend toen we bezig waren met reanimatie / zuurstof toedienen te oefenen.
Ja wij hadden dus bij onze eerste buitenduik de rescue groep van onze duikschool ook met cursus. :+ dat was een goeie combi. We konden er goed mee lachen iig. Hadden inderdaad een hele grote vlag met RESCUE TRAINING!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
@SmurfLink jaja, een rescue "cursus", ze hadden erg veel vertrouwen in jullie haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
aidanl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:39:
@SmurfLink jaja, een rescue "cursus", ze hadden erg veel vertrouwen in jullie haha
Zat wel een heule leuke cursiste bij :+ Ik wou mezelf al opgeven als gewillig slachtoffer, haha. Maar moest helaas m'n eigen duik volmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:24
aidanl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:25:
@Albinoraptor ah vandaar dus die reactie van de instructeur. Ik zat nog te twijfelen aan divemaster, lijkt me ook wel uitdagend en zeker een toevoeging aan je kennis. Alleen kost het wat meer, zowel kwa geld als tijd, en dat is momenteel beetje minder beschikbaar met een kleine op komst.
Tja ik had geen verplichtingen, ik ben 4 maanden in Thailand geweest om de cursussen te doen en ernaast te werken op de duikschool. Iig heel veel kunnen duiken, ook naast de opleidingen zelf. Maar door het werken ook vielen kosten heel erg mee.

Ja je leert nog wel aantal dingen, maar als ik eerlijk ben, weet ik niet of het echt veel toevoegt als je gewoon recreationeel blijft duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

aidanl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:25:
Beter leren duiken kan gelukkig ook op andere manieren dan een opleiding als divemaster, alhoewel die het wel een kickstart kan geven als je een goede instructeur/duikschool hebt waar je mee kunt draaien. Echter, ervaring telt vaak minstens zo zwaar als het papiertje, er is ook veel te zeggen door gewoon lekker te blijven duiken in wisselende omstandigheden.
Wat @Albinoraptor ook zegt, als je recreationeel blijft duiken kan je je dan net zo goed focussen op cursussen die minder tijd kosten maar die wel direct gerelateerd zijn aan wat je leuk vindt. Of cursussen die je net zo goed een betere duiker in het algeheel maken, zoals GUE Fundies als het je gaat om strak duiken en een start maken in de richting van Tec.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 10:18
Fl4pp13 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:17:
Als ik tegenwoordig slachtoffer speel is het ook leuk om te zien hoe mensen soms op tilt slaan als je vest blijft hangen op de droogpakaansluiting. :P
Rescue is zeker leuk, slachtoffer spelen bij de cursus nog véél leuker :D.
Altijd goed opletten wat de cursist fout doet en daar op inspelen. De laatste keer mocht ik bewusteloze duiker spelen. Bij het omhoog halen vergat de cursist m'n automaat goed in m'n mond te houden. Die heb ik dus subtiel uitgespuugd! Van schrik liet ze me bijna weer naar de bodem vallen _O-
(uiteraard had ik m'n reserve in m'n hand voor het geval ze me niet op tijd veilig boven kreeg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dixet schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:34:
[...]

Rescue is zeker leuk, slachtoffer spelen bij de cursus nog véél leuker :D.
Altijd goed opletten wat de cursist fout doet en daar op inspelen. De laatste keer mocht ik bewusteloze duiker spelen. Bij het omhoog halen vergat de cursist m'n automaat goed in m'n mond te houden. Die heb ik dus subtiel uitgespuugd! Van schrik liet ze me bijna weer naar de bodem vallen _O-
(uiteraard had ik m'n reserve in m'n hand voor het geval ze me niet op tijd veilig boven kreeg)
Dat herken ik helemaal. Helemaal mee eens, alleen zit voor zover ik weet al het redden nu in de NOB 1*, 2* en 3* verweven. Mag vanaf volgende week daar minimaal vier weken (keer) mee bezig.

Nog een leuke uit het zwembad, simulatie.

Ik had geen uitrusting aan, mijn buddy (tevens instructeur, maar toen niet in die rol) wel. De opdracht was dat ik hem zou slepen voor twee baantjes, lag hij op de modem (3,80m). Leuk... :) ;) Mooie oefening en ik wist gelukkig het allemaal redelijk prima uit te voeren (dit was verder ook geen onderdeel van de opdracht en werd ook niet beoordeeld oid, gelukkig wel in scène gezet).
SmurfLink schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Zat wel een heule leuke cursiste bij :+ Ik wou mezelf al opgeven als gewillig slachtoffer, haha. Maar moest helaas m'n eigen duik volmaken.
Heel af en toe is die sport een klein beetje intiem, hè? :+ Hahaha

[ Voor 12% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 08-10-2020 22:10 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

ShadowBumble schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Klopt zijn opslag stond ook vol met "een aantal" D12's vandaar de vermindering en een flink aantal stage flessen ;) Mijn lichte OCD neigingen was helemaal tevreden want die waren gesorteerd op % Zuurstof en "Drop off diepte".

Alles D12's zat EANx32 in, dus het advies richting mij was ook laat hem eerst even helemaal leeg lopen zat nog een kleine 50bar in voordat je er lucht in gooide, want dan kon ik voor de cursus nog even oefenen met duiken op dubbels :)
Uit nieuwsgierigheid, wie was het? :P
Toevallig Hens?
Maar ja, deeltijd-OCD is wel een plus :P

Als je niet nitrox opgeleid bent, is dat idd verstandig :)
leonbong schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:42:
Ik ben benieuwd waar je dat op baseert. Ik weet het niet namelijk.
Het feit dat ik als PADI instructeur binnen PADI een melding kan maken over een een andere mede-PADI professional (DM of instr) als daar dingen gebeuren die behoorlijk buiten standards vallen of gevaarlijk zijn.
Let op, die meldingen zijn niet anoniem, dus m'n naam hangt er gewoon aan.

Bij de NOB bestaat die mogelijkheid gewoon niet :/

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:34

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EL_Loco schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wie was het? :P
Toevallig Hens?
Maar ja, deeltijd-OCD is wel een plus :P

Als je niet nitrox opgeleid bent, is dat idd verstandig :)
Klopt inderdaad het was niet Hens, maar ik vind het niet zo netjes op de naam zo publiekelijk neer te kwakken dus ik DM je wel even. Zeker ook even gezellig staan praten ( met gepaste afstand natuurlijk),

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowBumble op 09-10-2020 08:01 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:32
@EL_Loco
Dat noem ik een meldpunt en nee ik ben niet bekend of nob zoiets heeft denk het niet.
Zou wel een goed idee.

Ps een meldpunt vind ik absoluut niet hetzelfde als kwaliteitscontrole maar dat is iets anders.
Dat is zoiets als zeggen dat garantie hetzelfde is als kwaliteit. Het moet in eerste instantie niet stuk gaan dat is kwaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:34

ShadowBumble

Professioneel Prutser

EDIT:
Laat maar nog vroeg niet goed gelezen :)

[ Voor 92% gewijzigd door ShadowBumble op 09-10-2020 08:11 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:03:
Dat noem ik een meldpunt en nee ik ben niet bekend of nob zoiets heeft denk het niet.

Ps een meldpunt vind ik absoluut niet hetzelfde als kwaliteitscontrole.
Dat is zoiets als zeggen dat garantie hetzelfde is als kwaliteit. Het moet in eerste instantie niet stuk gaan dat is kwaliteit.
Geef het beestje een naam :)

Maar ik denk wel dat PADI het iets beter heeft geregeld op dat punt.
bij PADI komt er een extern iemand je evalueren na je opleiding met je Course Director. Je instructeurs examen wordt door iemand anders dan je CD afgenomen.

Bij NOB wordt je uiteindelijke door je opleider ook beoordeeld.
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat daar wel eens vriendjes-politiek in sluipt, wat je kwaliteit niet ten goede komt.

Betekend niet dat er geen goede NOB instructeurs zijn overigens ;)

Ik denk dat de enige club die het echt goed voor elkaar heeft GUE is.
Daar moet je als student verplicht na je opleiding een vragenlijst invullen over je opleiding, anders krijg je je pasje niet thuis gezonden :P
Tevens moeten instructeurs ook elke 2 (of 3, weet ik niet precies) jaar op herhaling.
Ik ken geen organisatie waar dat ook zo is.
(bij de NOB moet ik een schriftelijk examen doen elk jaar, wat geen *** voorsteld)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@EL_Loco
Zeer offtopic
Ik heb lang gewerkt op een procestechnologisch afdeling die ook QA-taken had van een chemische fabriek. Bijvoorbeeld het ontvangen van Loyds inspecteurs tbv ISO of verzekering.
Een meldpunt is echt niet gelijk aan kwaliteitsborging.

Ontopic
Nu weet ik niet of jij NOB-instructeur in club verband bent.
Maar een beetje club houdt zich aan de NOB-voorschriften en heeft dus een veiligheidscommissie/persoon en vertrouwenspersoon. Binnen mijn club wordt dit heel serieus genomen meldingen worden op schrift geëvalueerd en soms zelfs actief naar alle leden gecommuniceerd over oorzaal/probleem en opvolging.
Daarnaast alle actieve instructeurs gaan bij ons ook periodiek op bijscholing. Instructeurs binnen de club die niet meer willen (meestal een leeftijd ding) worden ook niet meer als instructeur ingezet.

Maar het zou een goed zaak zijn als NOB ook een landelijkmeldpunt zou hebben liefst dan zoals Naui dat heeft dus voor iedereen.

Maar ach de keren dat ik internationaal echt zo'n slechte duiker ben tegen gekomen dat ik dacht niet nog duik eigenlijk nooit. Ik ga er altijd vanuit met vreemde buddy's dat ik op volledig op mijn zelf ben aangewezen dan kunnen er eigenlijk geen gekke dingen gebeuren. Want dan spreek je met jezelf af, dat alleen je dingen doet waarmee je vertrouwd bent.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Nou... op Bonaire afgelopen jaar nog twee slechte duikers mee gemaakt, die bovendien moesten fungeren als gids.

De eerste stond in de boot al heel erg stoer in geuren en kleuren te vertellen hoe hij een Lionfish had beet gepakt en zijn hand vervolgens opzwol tot een basketbal, vervolgens stond hij na de eerste duik ook weer heel stoer te doen in de boot, flikkert zn natpak over 1 van de buitenboord motoren met als gevolg dat het ding weg waaide zodra de boot optrok.

De tweede had op de boot al problemen met zijn BCD en fles, lucht liep er zo snel uit dat het me verbaasde dat hij nog lucht in zijn fles had toen hij het water in ging. Vervolgens vond hij 5 meter bij de boot vandaan een zeepaardje, was daar zo geobsedeerd door dat hij (de gids!) aangaf dat de groep zelf maar moest gaan en hij daar bij de boot bleef.

Als gevolg van die 2de waren er 2 meiden die net OW behaald hadden die nog niet erg stabiel waren in het water, die werden letterlijk en figuurlijk in het diepe gegooid. Een deel van de groep ging er vandoor maar mijn buddies en ik hebben de 2 meiden op sleeptouw genomen om te zorgen dat zij iig veilig weer het water uit zouden komen.

En dit was dus binnen 1 dag |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@aidanl
Extreem!

Maar leuk toch maak je nog eens wat mee!
Haha jaren later weet je dit nog.

Wij hebben nu nog over onze:
“ik duik voor eerst van mijn leven. En doe dat met jullie Deco-noodfles onder mij arm! Zonder spullen op 20m diepte”

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 09-10-2020 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20
leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:26:
@aidanl
Extreem!

Maar leuk toch maak je nog eens wat mee!
Haha jaren later weet je dit nog.

Wij hebben nu nog over onze:
“ik duik voor eerst van mijn leven. En doe dat met jullie Deco-noodfles onder mij arm! Zonder spullen op 20m diepte”
Ach, in de tijd van Cousteau was dat al heel wat, toch? O-)

Mijn fiets heeft nu ook een voorlicht trouwens. Omdat mijn Aliexpress-lampje van een tientje nog stééds niet binnen is ligt al een ruime week in overslag in Luik ben ik gisteren een Metalsub XRE1250-R gaan ophalen. Van het weekend ga ik'm voor het eerst nat maken :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
@Wormaap die heb ik ook, werkt erg fijn! Als ik maar 1 duik doe gebruik ik hem op hoogste stand, als ik meerdere duiken ga doen de 2de of 3rde stand afhankelijk van de omstandigheden. Dan kan je er gemakkelijk zonder bijladen 3 duiken mee redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Ach, in de tijd van Cousteau was dat al heel wat, toch? O-)

Mijn fiets heeft nu ook een voorlicht trouwens. Omdat mijn Aliexpress-lampje van een tientje nog stééds niet binnen is ligt al een ruime week in overslag in Luik ben ik gisteren een Metalsub XRE1250-R gaan ophalen. Van het weekend ga ik'm voor het eerst nat maken :)
Ach, je kunt m altijd nog als backup gebruiken :+ Metalsubs zijn leuk, gaat een fijne aankoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Fl4pp13 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Ach, je kunt m altijd nog als backup gebruiken :+ Metalsubs zijn leuk, gaat een fijne aankoop zijn.
Precies, en als ik dan een keer het water in ga met iemand die geen lamp heeft kan ik'm weer uitlenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 07:24
Ik heb vandaag mijn OMS wing binnengekregen! Ik ben al een tijdje de verschillende spullen bij elkaar aan het sparen zodat ik goedkoper uit zou zijn. De backplate had ik bijvoorbeeld via Marktplaats. Bleek deze backplate helaas niet te passen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21
aidanl schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:58:
Nou... op Bonaire afgelopen jaar nog twee slechte duikers mee gemaakt, die bovendien moesten fungeren als gids.

De eerste stond in de boot al heel erg stoer in geuren en kleuren te vertellen hoe hij een Lionfish had beet gepakt en zijn hand vervolgens opzwol tot een basketbal, vervolgens stond hij na de eerste duik ook weer heel stoer te doen in de boot, flikkert zn natpak over 1 van de buitenboord motoren met als gevolg dat het ding weg waaide zodra de boot optrok.

De tweede had op de boot al problemen met zijn BCD en fles, lucht liep er zo snel uit dat het me verbaasde dat hij nog lucht in zijn fles had toen hij het water in ging. Vervolgens vond hij 5 meter bij de boot vandaan een zeepaardje, was daar zo geobsedeerd door dat hij (de gids!) aangaf dat de groep zelf maar moest gaan en hij daar bij de boot bleef.

Als gevolg van die 2de waren er 2 meiden die net OW behaald hadden die nog niet erg stabiel waren in het water, die werden letterlijk en figuurlijk in het diepe gegooid. Een deel van de groep ging er vandoor maar mijn buddies en ik hebben de 2 meiden op sleeptouw genomen om te zorgen dat zij iig veilig weer het water uit zouden komen.

En dit was dus binnen 1 dag |:(
ben wel benieuwd bij wie dat was, dan weet ik in ieder geval welke ik moet mijden de volgende keer als ik weer op het eiland ben.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heren, vraagje aan degene die vaker in een zwembad rondhangen:

Horloge-stijl duikhorloge mee een regulier zwembad (met alle chemische stoffen er in) in: goed idee ja dan te nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Moet je nultijd bepalen in het zwembad dan?

Maar je kan het daarna toch afspoelen onder de douche, zoals ik je inderdaad zou aanraden na het zwembad voor al je spullen. Zoals je dat ook na zout water doet.

Maar zonder gekheid suunto bijvoorbeeld maakt ook al jaren sport horloges voor zwemmers dus het zal waarschijnlijk niet zo veel kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:07:
Moet je nultijd bepalen in het zwembad dan?
Freediving! ;)

Nee, gewoon voor de tijd. Gebruik 'em als horloge in 't dagelijks leven. En zwembaden hebben nowadays timeslots enzo :/
Maar je kan het daarna toch afspoelen onder de douche, zoals ik je inderdaad zou aanraden na het zwembad voor al je spullen. Zoals je dat ook na zout water doet.
Maar zout water is misschien wel minder agressief dan wat ze in zwembaden mikken?
Maar zonder gekheid suunto bijvoorbeeld maakt ook al jaren sport horloges voor zwemmers dus het zal waarschijnlijk niet zo veel kwaad kunnen.
Ah, da's op zich wel een goed punt. Lijkt me wel raar als 't daar dan niet tegen bestand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Nee, gewoon voor de tijd. Gebruik 'em als horloge in 't dagelijks leven. En zwembaden hebben nowadays timeslots enzo :/
Bij mijn zwembad hangt gewoon een klok... zou gek zijn als ze die niet hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
SmurfLink schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:13:
[...]

Bij mijn zwembad hangt gewoon een klok... zou gek zijn als ze die niet hadden.
Lenzen vergeten ;)

Toch altijd fijn als Tweakers irrelevante oplossingen bieden terwijl de vraag redelijk eenduidig was volgens mij :P

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 10-10-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

leonbong schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:48:
@EL_Loco
Zeer offtopic
Ik heb lang gewerkt op een procestechnologisch afdeling die ook QA-taken had van een chemische fabriek. Bijvoorbeeld het ontvangen van Loyds inspecteurs tbv ISO of verzekering.
Een meldpunt is echt niet gelijk aan kwaliteitsborging.

Ontopic
Nu weet ik niet of jij NOB-instructeur in club verband bent.
Maar een beetje club houdt zich aan de NOB-voorschriften en heeft dus een veiligheidscommissie/persoon en vertrouwenspersoon. Binnen mijn club wordt dit heel serieus genomen meldingen worden op schrift geëvalueerd en soms zelfs actief naar alle leden gecommuniceerd over oorzaal/probleem en opvolging.
Daarnaast alle actieve instructeurs gaan bij ons ook periodiek op bijscholing. Instructeurs binnen de club die niet meer willen (meestal een leeftijd ding) worden ook niet meer als instructeur ingezet.

Maar het zou een goed zaak zijn als NOB ook een landelijkmeldpunt zou hebben liefst dan zoals Naui dat heeft dus voor iedereen.
Die hebben we, maar helaas zoals elke club hebben we ook een beetje vriendjespolitiek.
Iets waar ik behoorlijk allergisch voor ben.
Laten we het zo formuleren: het is een proces, waarbij we met kleine stapjes de juiste kant op gaan ;)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Osiris schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:33:

Horloge-stijl duikhorloge mee een regulier zwembad (met alle chemische stoffen er in) in: goed idee ja dan te nee?
Ik heb mijn duik computer eigenlijk nooit mee, waarom zoals hierboven al genoemd staat.

Wel heb ik een Casio Horloge vaak om, is toch handig voor de tijd en dergelijke. Dat ding is al eens mee naar 20 meter geweest, boven op de berg, zee en zwembad en doet het nog steeds prima. Heb ik vroeger mee gedoken toen ik nog geen computer had, inmiddels gebruik ik alleen nog maar een computer.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:46

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Nu het toch over duikcomputers gaat, is er iemand van jullie die de Garmin descent MK1 gebruikt?
Momenteel gonst het van de geruchten op het internet dat de MK2 eerdaags moet uitkomen, en aangezien ik in de markt ben voor een nieuwe computer lijkt mij dat een goede kandidaat, ook omdat je 'm voor veel meer sporten kan gebruiken (ik wil 'm ook voor hardlopen gaan gebruiken).

Nu gebruik ik de Mares Matrix, en daar ben ik wel tevreden over, zeker in combinatie met de divemate app op m'n telefoon. Na het duiken verbinden met je telefoon en je duiken uploaden naar je logboek vind ik een grote plus. Ik ben namelijk niet (meer) zo van het invullen van logboeken. Deze wil ik dan als back-up gaan gebruiken.

Dus, wie heeft de MK1 en kan mij er wat meer over vertellen, positief dan wel negatief?

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
@Bockelaar uit mijn hoofd was het vanaf 1 van de locaties van Yellow Submarine. Overigens waren we wel verder tevreden over de huur van de flessen bij deze club. Deden niet moeilijk als we er meerdere p.p. wouden mee nemen of alvast voor de komende dag. Kosten vielen ook mee en op verschillende plekken waren de flessen in te leveren.
Osiris schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:33:

In het zwembad neem ik normaal mijn computer niet mee omdat het niet echt veel bijdraagt. Echter als ik gewoon ga zwemmen houd ik wel gewoon mijn normale sport horloge (Garmin Vivoactive 4) om en daar ondervind ik geen problemen mee. Gewoon goed afspoelen achteraf en niets aan het handje.

[ Voor 22% gewijzigd door aidanl op 12-10-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Wat betekenen de nieuwe coronaregels bij jullie voor het duiken?
De vereniging waar ik bij zit gaat in ieder geval twee weken (en waarschijnlijk langer) dicht. Zonder douches en kleedkamers wordt't nogal lastig. Ik kan prima thuis m'n zwembroek aandoen, maar daarna in m'n natte spullen naar huis rijden is niet helemáál mijn hobby :+

De vereniging hier is alleen niet zo actief in gezamelijk buitenduiken, dus ik moet actief mensen benaderen om nog wat te kunnen doen. Mijn doel is/was om nog zo veel mogelijk te duiken voordat't echt te koud wordt, maar op dit tempo wordt dat niet heel veel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Douches en kleedkamers waren bij ons al gesloten. De hele vorige periode al. Je kleed je idd thuis om en met je natte troep opdrogen tijdens de debriefing, wel natte broek als je naar huis rijdt dus.

Nu ook mondkapje in de winkel aan, ga er vrijdag heen voor m'n gear dus dan weet ik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
euh, broek uit, afdrogen, broek aan? Niks bijzonders aan te zien toch? Hoe doe je het anders aan de waterkant zonder douche en kleedhok?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Bockelaar schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:31:
euh, broek uit, afdrogen, broek aan? Niks bijzonders aan te zien toch? Hoe doe je het anders aan de waterkant zonder douche en kleedhok?
Op die manier maak je natuurlijk effectief een kleedhok van de plek waar je dat gezamelijk staat te doen. Tenzij je't buiten doet uiteraard :P
Maar zelfs als ik't zelf wel prima vind om buiten op de parkeerplaats om te kleden, is de vereniging nog steeds gesloten. Dus wat ik vind betekent helaas weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij ons in het zwembad moet je gekleed komen maar mag na het zwemmen wel omkleden, ze hebben zat hokjes dus iedereen eenmalig het hokje gebruiken op de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
leonbong schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:38:
Bij ons in het zwembad moet je gekleed komen maar mag na het zwemmen wel omkleden, ze hebben zat hokjes dus iedereen eenmalig het hokje gebruiken op de avond.
Dat was tot dusver bij ons ook het verzoek. Maar de nieuwe regels stellen expliciet dat douches en kleedkamer gesloten dienen te worden. Dus onder die regels is die methode niet meer toegestaan.

Eens kijken of ik niet zo'n brandweer-persluchtmasker kan regelen, dan kan ik m'n meuk nog een béétje gebruiken als ik boodschappen ga doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdrenalineFreak
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 18:38
Bij ons in het zwembad mocht je afgelopen maanden ook gewoon omkleden. wel in de kleine 1 persoons hokejes ipv de groepsruimte en alle kleding moest mee naar het bad.
maar nu ook minimaal 2 weken alles afgelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

AdrenalineFreak schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:51:
Bij ons in het zwembad mocht je afgelopen maanden ook gewoon omkleden. wel in de kleine 1 persoons hokejes ipv de groepsruimte en alle kleding moest mee naar het bad.
maar nu ook minimaal 2 weken alles afgelast.
Bij ons ook hetzelfde verhaal. Je mocht alleen afdrogen en wat aantrekken in de kleine hokjes.

Ik heb nog niets gehoord over het wel of niet doorgaan van de training van vrijdag (morgen).

Buiten lijkt er (met de opleiding en daarbuiten) niet direct wat te veranderen. Met 4 mensen als groep sporten is in ons geval mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Wormaap schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:23:
De vereniging waar ik bij zit gaat in ieder geval twee weken (en waarschijnlijk langer) dicht. Zonder douches en kleedkamers wordt't nogal lastig. Ik kan prima thuis m'n zwembroek aandoen, maar daarna in m'n natte spullen naar huis rijden is niet helemáál mijn hobby :+

De vereniging hier is alleen niet zo actief in gezamelijk buitenduiken, dus ik moet actief mensen benaderen om nog wat te kunnen doen. Mijn doel is/was om nog zo veel mogelijk te duiken voordat't echt te koud wordt, maar op dit tempo wordt dat niet heel veel :X
Hier ook beperkingen wat betreft omkleden etc, makkelijker wordt het er niet van iig.
Mocht je nog mini-GoT-duikding willen doen, m'n droogpak is terug (en functioneel bevonden afgelopen zaterdag :P ) dus geef maar een por.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 10:18
Wormaap schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:23:
Teamsporten met maximaal 4 personen betekent sowieso dat onze clubduiken niet meer doorgaan. We zijn nog aan het kijken of we voor specifieke doelgroepen nog wel wat organiseren, met dus een heel beperkt aantal deelnemers.

Gelukkig hebben we in de club een whatsapp groep waar bijna iedere actieve duiker wel in zit. Een individueel duikje is dus nig steeds simpel te regelen. We organiseren nog wel alternatieve droge evenementen zoals een online fotowedstrijd en webinars om nog een beetje samen met de hobby bezig te zijn.

Als je echt wilt duiken zijn er natuurlijk
https://www.duikforum.nl/...ken-buddy-s/buddy-gezocht
en
https://m.facebook.com/groups/141219755977131/

Gezellig met een groep zal er voorlopig niet in zitten 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Inmiddels negatief bericht van de vereniging: training gaat voorlopig niet door. Mede door te weinig instructeurs/leiding door klachten en ziekte. Het zwembad is verder wel open zoals eerder met de beperkingen ook het geval was.

Vervelend, het zij zo... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Nou, nog een weekje uitstel van executie voor m'n bankrekening.

Vandaag langs geweest bij de duikshop. Rustig alles bij elkaar gezocht, werd lekker naar m'n wensen geluisterd en advies gegeven op vanalles. Mijn BCD wil hij ook voor me nakijken en servicen, was allemaal geen probleem.
Uiteindelijk besloten voor een 3mm en een 7mm te gaan, zodat ik in NL en buitenland beiden comfortabel kan duiken, en ook in 't zwembad gewoon in duikpak rondwaggel.

De complete lijst is geworden:
Duikcomputer Suunto Zoop Novo Blue
Kabeltje voor duikcomputer Suunto USB Interface Cable D-Series/Zoop Novo/Vyper Novo
Duikpak (3mm, lang) Bare 3/2mm Nixie S-Flex
Duikpak 7mm lang Bare 7mm Nixie Ultra
Automaatset Aqua Lung Core Supreme set met Suunto barometer en kompas
Slangen neon blauwe (2e trap), gele (buddy), oranje slangen (inflator) van die verstevigde
Duikschoenen Bare 7mm Ultrawarmth Boot
Sokken ? geen idee welk merk maar voor dat tientje vond ik t wel prima.
Lood 6kg
Handschoenen Bare 5MM Coldwater

Flink bedragje, maar dan ben ik ook wel klaar voor de komende jaren. Volgende week vrijdag dus 't dikkere pak passen en dan de week erop eerste kennismaking met de vereniging, dan kan ik alles gelijk uitproberen. :+

Flessen mag ik voor de zwembadlessen bij hem huren voor 5 euro per keer, nou dat overleef ik wel. Hij verhuurt alleen niet buiten het zwembad dus voor buiten in NL zou ik het elders moeten huren. Het wordt vooral even kijken hoe vaak ik komend jaar in NL ga duiken of het de moeite waard is een fles te kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 16-10-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Als ik tips mag geven:
single 7mm is best fris als je toch ook in het voor/na-jaar wil duiken, ik zou dan zeker gaan voor een combo met een 7mm shorty erbij.

het is lastig in schatten omdat ik je lichaamsbouw niet ken, maar minder ervaren duikers hebben vaak te weinig aan 6kg met een 7mm (nieuw) pak. Ik zou zeker 8kg nemen, misschien wel 10kg. (varieer in 2kg en 1kg blokken/zakjes)

Waar ga je je lood laten? alles in je BCD, of ook een gordel?

Fles huren? Als je bij een club duikt is het vaak mogelijk om voor zwembadlessen daar te lenen en voor je OW/1* ook voor de buitenlessen.

Verder: kijk eens op marktplaats, vooral lood, duikcomputer, vinnen, schoentjes en flessen zijn daar goed te vinden.
(let er wel op dat de fles dan gekeurd is ;) )

Scheelt aanzienlijk in de kosten. Als je iemand meeneemt met een beetje kennis van zaken kan je voor 450,- een hele complete chique set 2e hands kopen. Scheelt geld en is nog es beter voor het milieu ook :)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
EL_Loco schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Als ik tips mag geven:
single 7mm is best fris als je toch ook in het voor/na-jaar wil duiken, ik zou dan zeker gaan voor een combo met een 7mm shorty erbij.

het is lastig in schatten omdat ik je lichaamsbouw niet ken, maar minder ervaren duikers hebben vaak te weinig aan 6kg met een 7mm (nieuw) pak. Ik zou zeker 8kg nemen, misschien wel 10kg. (varieer in 2kg en 1kg blokken/zakjes)

Waar ga je je lood laten? alles in je BCD, of ook een gordel?

Fles huren? Als je bij een club duikt is het vaak mogelijk om voor zwembadlessen daar te lenen en voor je OW/1* ook voor de buitenlessen.

Verder: kijk eens op marktplaats, vooral lood, duikcomputer, vinnen, schoentjes en flessen zijn daar goed te vinden.
(let er wel op dat de fles dan gekeurd is ;) )

Scheelt aanzienlijk in de kosten. Als je iemand meeneemt met een beetje kennis van zaken kan je voor 450,- een hele complete chique set 2e hands kopen. Scheelt geld en is nog es beter voor het milieu ook :)
Ik waardeer dat je probeert te helpen maar het zijn een beetje vreemde tips als reactie op een post waarin iemand meldt nieuwe dingen gekocht te hebben... en ik heb m'n OW ook al in bezit dus die opmerking snap ik ook niet. Ik heb totaal geen behoefte aan andermans spullen, daarom post ik net mijn aanwinsten waar ik erg blij mee ben. :?

Mijn lood gaat gewoon in de pockets van m'n BCD. Ik heb al 2kg wat m'n pa nog had liggen, gezien ik 6 in buitenwater nodig had lijkt 8 me zat voor zout water. Heb ik meer nodig kan ik dat altijd later nog halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

SmurfLink schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:57:
[...]

Ik waardeer dat je probeert te helpen maar het zijn een beetje vreemde tips als reactie op een post waarin iemand meldt nieuwe dingen gekocht te hebben... en ik heb m'n OW ook al in bezit dus die opmerking snap ik ook niet. Ik heb totaal geen behoefte aan andermans spullen, daarom post ik net mijn aanwinsten waar ik erg blij mee ben. :?

Mijn lood gaat gewoon in de pockets van m'n BCD. Ik heb al 2kg wat m'n pa nog had liggen, gezien ik 6 in buitenwater nodig had lijkt 8 me zat voor zout water. Heb ik meer nodig kan ik dat altijd later nog halen.
excuus, ik interpreteerde:
"Nou, nog een weekje uitstel van executie voor m'n bankrekening."
Als: ik heb het uitgezocht, maar ga het volgende week kopen :)

Natuurlijk is het supertof om nieuwe dingen te hebben en te showen!
En groot gelijk heb je, want het is een lijstje met goede spullen :)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
EL_Loco schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:01:
[...]

excuus, ik interpreteerde:
"Nou, nog een weekje uitstel van executie voor m'n bankrekening."
Als: ik heb het uitgezocht, maar ga het volgende week kopen :)

Natuurlijk is het supertof om nieuwe dingen te hebben en te showen!
En groot gelijk heb je, want het is een lijstje met goede spullen :)
Ja omdat dat 7mm pak er nog niet was laat ik alles daar en hoef ik nog niks te betalen. Had de rest ook alvast mee kunnen nemen en betalen, die keuze was aan mij. Maar ik ga niet iemand naaien die 3 uur rustig de tijd voor mij heeft genomen om alles uit te zoeken, en dan lekker het op internet 5 euro goedkoper halen. dat is echt niet mijn stijl en ik gun die gast het ook prima. Dus volgende week is het alleen nog dat pak passen of de maat goed is en dan neem ik alles mee. dan is mn automatenset ook al in elkaar gezet.

Hij gaat ook voor een vriendenprijsje mijn BCD servicen, die ik eerder van een kennis had gekregen die gestopt is met duiken. Dus wat dat betreft wel goeie om te vriend te houden. Naast dat de shop in 't zwembad van de duikvereniging zit en hij ook de duikschool beheert waar ik m'n AOW cursussen ga doen, dus anders zou het sowieso wel erg ongemakkelijk worden. :+ Voor de volgende cursussen krijg ik m'n fles inderdaad gewoon van de duikschool, maar de zwembadlessen van de vereniging die elke zaterdag zijn is 't dus 5 euro om een fles te huren. Ik verwacht daar niet elke week bij te zijn dus tot het wat warmer wordt buiten heb ik nog geen eigen fles nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco

EL_Loco

alias Haco

Ahzo, nu begrijp ik hem :)

malleo omnia consentiunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Fles zou ik ook gewoon 2e hands kopen.
Marktplaats staat er vol mee.

Ps op marktplaats alleen flessen kopen met geldige keur en alleen m25x2 schroefdraad op de fles en kraan.
Let die m25x2 moet daadwerkelijk als markering duidelijk in de fles geslagen zijn.

Maar leuke spullen!

Ps ik zou wel een vyper nemen ipv een zoop, dna kan je eventueel nog later luchtsensor toevoegen en heb je een ingebouwd compas.

Ps als je dubbel 7 pak koopt kan je overpak natuurlijk ook gewoon over je 3mm doen.

Ps ik dacht ook dat je nog niks daadwerkelijk had gekocht.

[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 16-10-2020 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Mooi setje bij elkaar zo, gekleurde slangen verdienen de goedkeuring. Waardeer kleurtjes in gear altijd wel, duiken mag er ook best leuk uit zien ipv alleen maar alles zwart. Kennis van me duikt met een wetsuit met Galaxy print erop en knalroze vinnen, die herken je meteen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Fl4pp13 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:47:
[...]

Mooi setje bij elkaar zo, gekleurde slangen verdienen de goedkeuring. Waardeer kleurtjes in gear altijd wel, duiken mag er ook best leuk uit zien ipv alleen maar alles zwart. Kennis van me duikt met een wetsuit met Galaxy print erop en knalroze vinnen, die herken je meteen. :+
En ik mij al die tijd maar afvragen waar gekleurde slangen goed voor zijn...

Gewoon voor de fun. Tja, zolang je ze niet hoeft te vervangen, vind ik het zonde van mijn geld. Je krijgt over het algemeen al prima slangen met je automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Mwoah, er zijn ook wel praktische redenen voor te bedenken, hoor. Miflex slangen zijn potentieel steviger/beter tegen misbruik bestand, en ze zijn wat flexibeler dus kunnen wat strakker worden gestroomlijnd. Verder zie je het kleuraspect ook wel eens worden gebruikt om huursets te identificeren, iedere set een ander kleur inflatorslang bijvoorbeeld, zodat je de vakantie door je eigen automaten set hebt.

Allemaal kleine dingen dus in principe is het ook geen punt als je het níet hebt. Ik vond vooral dat mijn vorige automaten slangen nét een paar cm te kort waren dus ze waren aan vervanging toe, kan je net zo goed meteen voor een kleurtje gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mijn slangen zijn én braided (Miflex is denk ik een merk) én zwart B) :P (+ eentje geel uiteraard :+)

[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 17-10-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Fl4pp13 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 07:59:
Mwoah, er zijn ook wel praktische redenen voor te bedenken, hoor. Miflex slangen zijn potentieel steviger/beter tegen misbruik bestand, en ze zijn wat flexibeler dus kunnen wat strakker worden gestroomlijnd. Verder zie je het kleuraspect ook wel eens worden gebruikt om huursets te identificeren, iedere set een ander kleur inflatorslang bijvoorbeeld, zodat je de vakantie door je eigen automaten set hebt.

Allemaal kleine dingen dus in principe is het ook geen punt als je het níet hebt. Ik vond vooral dat mijn vorige automaten slangen nét een paar cm te kort waren dus ze waren aan vervanging toe, kan je net zo goed meteen voor een kleurtje gaan. :P
Het voordeel van flex snap ik uiteraard. Mares onder andere levert die volgens mij standaard zelfs al mee met de hogere series.

En in speciale gevallen en configuraties heeft het echt een voordeel (bijvoorbeeld tech sets met stage enz enz, verbeter mij als dat niet klopt). Maar voor een eenvoudige set zie ik niet in dat je ze gelijk al zou moeten vervangen (de kleur is een persoonlijke mening, dus dat mag altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Bij miflex = merk maar een beetje zoals "luxaflex" geworden slangen, daarbij is meerprijs voor kleur meestal niks.
Nu moet ik zeggen dat ik in verleden voor mijn droogpak-inflatorslang een namaak "miflex" gehad en die ging heel snel stuk. Is al wel meer dan 5 jaar terug en toen hoorde je vaker problemen met deze soort slangen, hoor ik eigenlijk nooit meer.

Maar als je bedenkt dat al mijn rubberen slangen nog nooit zijn vervangen sinds ik duik en ook geen droogte scheuren vertonen. Die zijn dus >15 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Als @SmurfLink hippe kleurtjes voor de slangen leuk vindt is dat w.m.b. reden genoeg om ze te vervangen :P En als de duikshop de originele slangen gratis of voor een paar euro wisselt voor andere kleuren hoeft dat niet meteen een hoop geld te kosten. En zelfs als het meer kost, als dat het leuker maakt, go for it :P
* Wormaap heeft een hele 10 euro meer betaald voor zijn duikcomputer. Want ik wilde een groene :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Helemaal mee eens als je paarse slangen wil dan moet je dat lekker doen.

Maar voor levensduur is het onbelangrijk, rubberen gaan ook lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Volgens mij zit er ook gewoon een bepaalde soort rubber/plastic/kunststof binnen in de Miflex slangen hoor :+

Lees @ Sublub dat het ook gewoon "Aqualung Miflex ..." heet. Wellicht zit er nog patent op en is Miflex 't enige wat er te krijgen valt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK-NL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:22
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:13:
[...]

Het voordeel van flex snap ik uiteraard. Mares onder andere levert die volgens mij standaard zelfs al mee met de hogere series.

En in speciale gevallen en configuraties heeft het echt een voordeel (bijvoorbeeld tech sets met stage enz enz, verbeter mij als dat niet klopt). Maar voor een eenvoudige set zie ik niet in dat je ze gelijk al zou moeten vervangen (de kleur is een persoonlijke mening, dus dat mag altijd).
Bij stages heb ik liever geen flex slang aan de automaat, omdat je die dan moeilijker terug onder de banden schuift (de 'standaard' slangen kun je hoger pakken en samen terugsteken).
Flex slangen hebben ook een minder stroef oppervlakte, dus je stage automaat ligt ook iets minder vast onder de banden. Als je aan het roteren bent met stages kan dat dan minder netjes blijven zitten.

Voor de HP slang wil ik dan juist weer wel een flex slang, omdat die minder weerstand heeft bij het terugbuigen van de slang achter de eerste trap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Osiris schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:48:
Volgens mij zit er ook gewoon een bepaalde soort rubber/plastic/kunststof binnen in de Miflex slangen hoor :+

Lees @ Sublub dat het ook gewoon "Aqualung Miflex ..." heet. Wellicht zit er nog patent op en is Miflex 't enige wat er te krijgen valt :P
Het is andersom een rubberduikslang heeft binnen ook nylon toestand want daar komt de sterkte vandaan en dat is eigenlijk grofweg hetzelfde principe als bij autoband.
De armering/braded heeft geen interne "rek" anders zou de bol staan.

Afbeeldingslocatie: https://www.ur-flex.com/____impro/1/onewebmedia/ur-flex%20rubber-braided%20nylon%20LP%20scuba%20hoses%201.jpg?etag=%228b62a-58204faa%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&quality=85

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 17-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

MK-NL schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Bij stages heb ik liever geen flex slang aan de automaat, omdat je die dan moeilijker terug onder de banden schuift (de 'standaard' slangen kun je hoger pakken en samen terugsteken).
Flex slangen hebben ook een minder stroef oppervlakte, dus je stage automaat ligt ook iets minder vast onder de banden. Als je aan het roteren bent met stages kan dat dan minder netjes blijven zitten.

Voor de HP slang wil ik dan juist weer wel een flex slang, omdat die minder weerstand heeft bij het terugbuigen van de slang achter de eerste trap.
Ik doelde eerder op de verschillende kleuren. Maar die zijn voor zover ik weet weer alleen in zwart (en geel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:19:
[...]

En ik mij al die tijd maar afvragen waar gekleurde slangen goed voor zijn...

Gewoon voor de fun. Tja, zolang je ze niet hoeft te vervangen, vind ik het zonde van mijn geld. Je krijgt over het algemeen al prima slangen met je automaat.
Sowieso wilde ik de stevigere slangen, en tja kreeg de keuze in kleur...waarom ook niet. Nu kan ik als een blinde dodo direct zien welke slang waar hoort ipv even nadenken en zoeken. :+

Het kost dus 5 euro extra... nou.. moeilijke keuze als je toch al in de 3 nullen zit met je aankopen.

[ Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 17-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Vanochtend met een clublid naar de Grote Hegge bij Thorn geweest. Een ondiepe duikplaats (3 tot 9 meter) waar een oude grindschuit op de bodem ligt.
Deze keer had ik heel wijs 2kg meer in m'n vest gefreubeld en kwam ik wél beneden. Winst! Maar met 1 á 1.5 meter zicht was't verder niet héél fantastisch. Ik lag voor mijn gevoel ook vrij belabberd in het water, maar... ik ben er nu wel achter waardoor ik tijdens mijn Nederlandse duikjes m'n drijfvermogen zoveel slechter weet te beheersen dan bij Curaçao. Je longen gebruiken zou immers niet afhankelijk moeten zijn van wáár je bent, dus het irriteerde me nogal 8)7
Maar als je door het slechte zicht en daardoor totaal gebrek aan referentie niet doorhebt wanneer je een stukje stijgt, dan wordt't natuurlijk steeds lastiger. Ik vond het al opvallend dat ik bij het bekijken van een object hartstikke stil kan hangen, maar tijdens het zwemmen wat jojo. Nadat ik dat doorhad ging de rest van de duik een stuk beter :) Nog steeds lol gehad, en blij dat ik weer in het water lag *O*

Omdat ik als F&V mod toch echt niet helemáál zonder beeldmateriaal het water uit kan komen heb ik een GoPro aangeschaft. Ik heb even in 3 minuten de 'highlights' van de duik achter elkaar geklikt (of in ieder geval de delen waar ik ruimte had om met het ding bezig te zijn, het deel van de duik waar ik al m'n aandacht nodig had voor het duiken zelf staat er dus niet op. Het deel waar ik het clipje van de GoPro niet los kreeg ook niet :+)
De highlights zijn een sfeerimpressie van het zicht, mijn buddy en een paar vissen :P

Jaja, het is belabberd, sue me :+

Als ik de rust en controle die ik de tweede helft van deze duik had nou de volgende keer meteen kan vinden, dan komen we er wel :P

[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 18-10-2020 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Na het bekijken van 't filmpje van @Wormaap wordt 't me wederom duidelijk dat ik toch écht een tropisch-water-duiker ben en zit ik me metéén maar even te oriënteren naar Curaçao, aangezien dat land nog steeds code geel is op dit moment :9

Maar dan zie je vervolgens door de bomen het bos niet meer qua duikscholen.. Vandaar dat ik de vraag hier ook maar even voorleg:

Wie kan mij ervaringen vertellen t.a.v. duiken op Curaçao? Duikscholen, duiksteks et cetera, alles is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
@Wormaap je belichting is slecht, je beeld is niet stabiel, uitsnedes zijn compleet mis, compositie om te janken, kleuren zijn nihil ....
oh wacht, dit is niet het feedback op je filmpje topic in F&V :+ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:49:
Na het bekijken van 't filmpje van @Wormaap wordt 't me wederom duidelijk dat ik toch écht een tropisch-water-duiker ben en zit ik me metéén maar even te oriënteren naar Curaçao, aangezien dat land nog steeds code geel is op dit moment :9

Maar dan zie je vervolgens door de bomen het bos niet meer qua duikscholen.. Vandaar dat ik de vraag hier ook maar even voorleg:

Wie kan mij ervaringen vertellen t.a.v. duiken op Curaçao? Duikscholen, duiksteks et cetera, alles is meegenomen!
Mijn Open Water heb ik gedaan bij Central Dive Curaçao. Klein schooltje, maar naar mijn idee erg kundig. Wordt gerund door een Zwitsers stel dat over de hele wereld heeft gedoken en les heeft gegeven. Ze zitten niet direct aan het water, maar ze zijn superflexibel. Marcel kwam mij elke dag bij m'n resort ophalen om dan bij het center te briefen en daarna reden we samen naar de duikstek. Toen ik er was waren er 0 coronagevallen op Curaçao en had iedereen die daarheen ging een test gehad. Daardoor konden we bijvoorbeeld gewoon samen in de auto.

Qua duikstekken ben ik maar op een paar plekken geweest. Drie van m'n opleidingsduiken heb ik bij Kokomo Beach gedaan. Stukje lopen vanaf de parkeerplaats naar de zee, want je mag niet op het strand je gear aantrekken als je niet bij het centrum dat daar ligt huurt.
Snake Bay is een stuk minder toeristisch. Het rif is daar wat levendiger naar mijn idee.
Cas Abao is ook leuk. Aan de ene kant een wat rijker rif, aan de andere kant kans op roggen als je mazzel hebt.
Voor mij het hoogtepunt was Playa Grandi. Daar is vrijwel 100% kans op zeeschildpadden. Ik heb daar zelf alleen gesnorkeld, maar ik geloof dat je er ook kan duiken. Supermooi om daar tussen die beesten rond te zwemmen :)

... Maar in Nederland het wrak pas zien als je er nog nét niet tegenaan bent gezwommen is óók leuk }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Bockelaar schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:18:
@Wormaap je belichting is slecht, je beeld is niet stabiel, uitsnedes zijn compleet mis, compositie om te janken, kleuren zijn nihil ....
oh wacht, dit is niet het feedback op je filmpje topic in F&V :+ :P
Daarom durf ik daar ook niet te posten :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@Wormaap Thanks voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Vandaag gedoken in mijn nieuwe dubbelpak (gisteren voor naar de winkel). Heb ik eindelijk geen koude tenen meer en blijven mijn schoenen netjes zitten (ik was gegroeid en dus waren mijn enkels bijna bloot en dus constant koud water in mijn schoenen). Met twee kilo extra prima kunnen duiken.

En ook gelijk mijn her geconfigureerde automaten set met (eindelijk) dubbele kraan. Ik kon van iemand goedkoop een extra eerste trap overnemen en voor 60 euro een extra aansluiting op de kraan was ik al klaar. Nu helemaal klaar voor de diepe duiken tot 30 meter eind november. ;) +)

Op het programma stond de zwembadjes buitenwaterles lijnduiken (zwembad training kunnen niet doorgaan). Het zicht was gelukkig goed, dus dat ging wel oké.

Lastige is alleen om de lijn op spanning te houden en bij signalen niet teveel weg te drijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
30 meter eind november in nederlands buitenwater? Oef, dat gaat echt heel koud zijn! Sterkte, jij liever dan ik :P
Hoop dat je automaten en 1e trap koudebestendig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat zal in een of andere plas zijn. Daar is de watertemperatuur onder 10/15m het hele jaar hetzelfde.

Daarnaast binnenwateren in NL zijn op ze koudst in maart, nu zit de zomerwarmte er nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bockelaar schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:00:
30 meter eind november in nederlands buitenwater? Oef, dat gaat echt heel koud zijn! Sterkte, jij liever dan ik :P
Hoop dat je automaten en 1e trap koudebestendig zijn?
Tja, corona hè. Ik ben blij dat alles in zeer aangepaste vorm door kan gaan.

Ik ga ervan uit dat ik zeker nu met een gescheiden systeem ook bij het onderdeel redden geen problemen ervaar. Verder is het op diepte aan altijd koud hebben ze mij gezegd...
leonbong schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:03:
Dat zal in een of andere plas zijn. Daar is de watertemperatuur onder 10m het hele jaar hetzelfde.
Ja Valburg/Slijk Ewijk.
Daarnaast binnenwateren in NL zijn op ze koudst in maart, nu zit de zomerwarmte er nog in.
Het was vandaag op 5 meter 13 graden, vorige week nog 16. Maar onder een meter of 8/10 is het standaard rond de 10 graden.

[ Voor 30% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 18-10-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
@T.Kreeftmeijer: Nu ben ik wel even benieuwd wat je voor kraan hebt. Heb je nou een volledig gescheiden dubbele kraan of een enkele kraan met twee uitgangen?
De reden dat ik benieuwd ben is dat ik een stel flessen van de schoonfamilie over kan nemen. Maar dat zijn allemaal enkele kranen, dus met m'n twee eerste trappen kan ik daar weinig mee. Compleet nieuwe kranen én keuring loopt wel heel hard richting de prijs van een tweedehands fles met twee kranen, maar als ik de bestaande kranen op een zinnige manier kan upgraden heb ik er wellicht alsnog wat aan :)

In Thorn was het water ook 13 graden trouwens. Heb het in dubbelpak geen moment koud gehad, dus het seizoen mag nog even doorgaan *O*

[ Voor 41% gewijzigd door Wormaap op 18-10-2020 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wormaap schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:23:
@T.Kreeftmeijer: Nu ben ik wel even benieuwd wat je voor kraan hebt. Heb je nou een volledig gescheiden dubbele kraan of een enkele kraan met twee uitgangen?
De reden dat ik benieuwd ben is dat ik een stel flessen van de schoonfamilie over kan nemen. Maar dat zijn allemaal enkele kranen, dus met m'n twee eerste trappen kan ik daar weinig mee. Compleet nieuwe kranen én keuring loopt wel heel hard richting de prijs van een tweedehands fles met twee kranen, maar als ik de bestaande kranen op een zinnige manier kan upgraden heb ik er wellicht alsnog wat aan :)
Dat hangt van je soort kraan af. Ik had eerste zoiets als dit, dus met een dopje waar later een extra uitgang op aangesloten kan worden. Die zat al op de fles toen ik hem had over genomen.
Afbeeldingslocatie: https://webshopduiken.nl/4814-medium_default/kraan-met-extra-uitgang-m25x2-230-bar-links.jpg
(In spiegelbeeld, ik heb rechter variant.)
Vervolgens dit erbij gekocht en laten monteren bij de lokale shop (60 euro ongeveer betaald).
Afbeeldingslocatie: https://webshopduiken.nl/4806-medium_default/kraan-2e-uitgang-rechts-230bar.jpg
(In spiegelbeeld, ik heb de linker variant.)
Dat levert uiteindelijk een configuratie als dit op (dit is wel de goede oriëntatie). En mijn eeste trappen passen dan precies op 1 manier erop en dat ging vandaag helemaal goed.
Afbeeldingslocatie: https://www.duikgoed.nl/data/upload/Shop/images/img1242.jpg

Heb je een kraan zonder mogelijkheid tot tweede uitgang, dan moet je die inderdaad vervangen door een nieuwe. Dat is een andere fles die we hebben (mijn broertje gebruikt die als hij duikt, ik tot heden soms ook).
Afbeeldingslocatie: https://www.duikwereld.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/9/69451.png
Die kraan zou ik zelf vervangen door zoiets als dit.
Afbeeldingslocatie: https://www.duikgoed.nl/data/upload/Shop/images/big_img1597.jpg
Nog beter is deze kraan, want die heeft twee stijgbuisjes (volgens mij heet dat zo?) en als er een verstopt raakt, ben je nog steeds niet al je lucht kwijt, dat is bij bovenstaande systemen wel het geval.
Afbeeldingslocatie: https://www.duikwereld.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/2/32912_1.jpg
In Thorn was het water ook 13 graden trouwens. Heb het in dubbelpak geen moment koud gehad, dus het seizoen mag nog even doorgaan *O*
13 graden met een goed pak is prima te doen inderdaad. :P Volgende week mag ik weer.

[ Voor 23% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 18-10-2020 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Bij tweedehands flessen erop letten dat draad van het kraangat duidelijk op fles is ingeslagen.

Want er zijn steeds meer keuringsdiensten die flessen zonder draadaanduiding überhaupt niet meer keuren.
Daarnaast ook steeds meer vulstations die geen flessen anders dan m25x2 meer vullen.

En niet te oud want dan wordt roest aan de binnenkant een risico bij een herkeuring en geldige keur natuurlijk

Een zo’n rechte dubbele kraan (90€) heeft deze mijn voorkeur.
Bij een v-kraan aqualung veel te duur evenals die beuchat ook veel te duur.
Een kraan met uitbreiding veel te krap als je automaten erop doet.

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 18-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

leonbong schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:36:
Bij tweedehands flessen erop letten dat draad van het kraangat duidelijk op fles is ingeslagen.

Want er zijn steeds meer keuringsdiensten die flessen zonder draadaanduiding überhaupt niet meer keuren.
Daarnaast ook steeds meer vulstations die geen flessen anders dan m25x2 meer vullen.
Ik kan mij een verhaal van de club herinneren van een gevaarlijke situatie met een fles met verloopring naar moderne schroefdraad op een oude fles of zoiets. Ik weet niet of het mis is gegaan, ik dacht van uit uiteindelijk.
Een kraan met uitbreiding veel te krap als je automaten erop doet.
Dat klopt en zeker bij een korte 12L is het wat gepriegel, nu past het bij mij precies, maar met al die grote eerste trappen wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je hoeft je fles trouwens niet te herkeuren als je alleen kraan vervangt.

Een m25x2 kraan heb je zo vervangen en heeft geen risico als het op fles en kraan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Osiris schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:49:
[...]
Wij zijn 3 jaar terug op Curaçao geweest. Auto gehuurd van tevoren en meteen opgehaald bij het vliegveld. Hadden een Kia Dportage, prima wagen maar na latere ervaringen op Bonaire is een pickup net iets fijner. Als huisje hebben we met 3 man een air-bnb gepakt, echt een flink huis voor weinig geld. Helaas wordt deze niet meer verhuurd. Verder gewoon lekker zelf op uit gegaan en verschillende stekken bezocht. Worden overal redelijk goed aangegeven al is het soms ook goed om de locals te vragen waar je goed kan duiken. Zo werden wij ineens getipt met een strandje waar verder niemand kwam. Echt fantastisch duiken en achteraf een BBQ op het strand! Kwa duikscholen, wij zijn niet bij 1 specifieke duikschool gebleven. Steeds gekeken welke toko er in de buurt zat die flessen verhuurde, voor de duik flessen halen en achteraf weer terug brengen.

Veel mensen (en als je in je eentje bijv. gaat dus geen buddy hebt) kiezen ervoor alles via een duikschool of hotel te regelen, ik vind het wel fijn die vrijheid te hebben om zelf te kiezen wat je gaat doen, waar en wanneer.
leonbong schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:36:

[...]
Snap ik wel dat ze het niet meer keuren laat staan vullen. Ik heb gezien hoe een duikwinkel er uit kan zien als het mis gaat... Als die kraan der uit knalt mag je blij zijn als er geen gewonden zijn gezien het echt een flinke explosie is.

en @SmurfLink mooi lijstje, ga je denk veel plezier van hebben! Heb je trouwens ook een lamp als je in NL gaat duiken? In buitenland vooral nodig voor avond/nacht duiken maar zoals het filmpje van @Wormaap al toont... in NL altijd goed bruikbaar :P

[ Voor 28% gewijzigd door aidanl op 19-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Nee die heb ik nog niet @aidanl , wel goed punt idd. In vinkeveen was het zonder de lampen van de divemasters ook niet goed te doen. Daar wil ik nog even rustig naar kijken, ik verwacht dit jaar niet meer buiten te komen, alleen die binnenlessen te gaan volgen om m'n apparatuur te leren kennen, dus heb nog even de tijd.

:X had trouwens die 65L Speciekuip van de Gamma gehaald... die is een stuk kleiner dan ik dacht! M'n vinnen en BCD passen er nét in, verder eigenlijk niks... dus denk dat ik toch zo'n kist met wielen ga halen, al is 't flink duur, het is op zich wel praktisch.. En 1x kopen is klaar als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@SmurfLink
Ze hebben ook 90L speciekuipen rechthoekig die heb ik 7,5€ destijds bij hornbach.
Soms gebruik ik nog los curver-bakje ernaast maar vaak niet, alles past makkelijk.

Dus vinnen plat onderop met lood erop liggend.
Vest rechtop er in
Daar naast schoenen en pak opgevouwen handschoen
Bovenop het pak ademautmaten drukt het ook beetje na beneden.

Los cuverbak klein
Camera
Lamp
Bril
Handdoek / Logboek

[ Voor 72% gewijzigd door leonbong op 19-10-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
aidanl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:07:
en @SmurfLink mooi lijstje, ga je denk veel plezier van hebben! Heb je trouwens ook een lamp als je in NL gaat duiken? In buitenland vooral nodig voor avond/nacht duiken maar zoals het filmpje van @Wormaap al toont... in NL altijd goed bruikbaar :P
Toen mensen voor de GoT-duikdag in Zeeland over lampen begonnen dacht ik dat ze een grap maakten... :X
Maar het ding is niet alleen licht voor zicht, maar ook communicatiemiddel. En bij slecht zicht ook een stukje referentie. Ik zag gisteren niets voorbij 1-1.5 meter, maar aan de vorm van de lichtbundel kon ik nog een heel ietsje verder herkennen of er iets was, zoals de bodem of de zijkant van het wrak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
@Wormaap dat dus idd. Ik duik vaak vast met 2 andere buddies samen dus dan zijn we met z'n 3e in het water. Bij slecht zicht is het dan heel fijn de licht bundels van je buddies te zien om alsnog goed te weten waar ze zitten of wat ze doen. Daarnaast is het water in NL toch vaak gewoon donkerder, zeker als je toch ergens naar 15-20m gaat. Het licht komt gewoon niet goed door tot die dieptes.

@SmurfLink ik gebruik dit, is eigenlijk gewoon een hele grote gereedschapskist. Past eigenlijk alles in, vinnen moet ik iets buigen. Maar als ik thuis ben hang ik die toch op. Wieltjes aan de ene kant en een handvat wat uitschuift aan de andere kant zodat je hem gemakkelijk achter je aan kan rollen. Daarnaast bij gebrek aan een tuin, vul hem met paar emmers water en gebruik hem om spullen te spoelen. Achteraf mik ik het water dan gewoon in de put.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/265536/files/323543092/image.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door aidanl op 19-10-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:22:
@SmurfLink
Ze hebben ook 90L speciekuipen rechthoekig die heb ik 7,5€ destijds bij hornbach.
Soms gebruik ik nog los curver-bakje ernaast maar vaak niet alles past makkelijk.

Dus vinnen plat onderop met lood erop liggend.
Vest rechtop er in
Daar naast schoenen en pak opgevouwen handschoen
Bovenop het pak ademautmaten drukt het ook beetje na beneden.

Los cuverbak klein
Camera
Lamp
Bril
Handdoek / Logboek
Die had de Gamma helaas niet, alleen ronde die groter waren maar da's zo onhandig als de pest. Volgens mij zijn degene die onze duikschool had idd 90L dan. Een kleine plastic heb ik, daar past m'n duikbril+snorkel precies in, met ruimte voor de duikcomputer en logboek er nog naast.

Ja precies die verkopen ze bij de duikschool hier ook @aidanl :+ Heb aangegeven er nog over te twijfelen, wan thet is echt 160 euro ofzo, kneiter veel geld voor een kistje... maarja, wel een heel praktisch kistje waardoor je niet hoeft te sjouwen en die jaren meegaat... dus wellicht wel acceptabel.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 19-10-2020 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ook in tropisch water gebruik ik een lamp om de kleur terug te brengen.

Foto uit de zeer oude doos toen ik pas foto's maakte en nog geen flitser had.
Toevallig wist ik dat ik dit soort foto's had gemaakt en tijdens die vakantie gaan experimenteren met belichting met mijn duiklamp.

PS Dit is ongeveer 10/15m diepte op Curaçao.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2jQydRI9sIKfKvJE8s8StZ1Kp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxHzcmxOdnj0vAMqZm2uiyo3.jpg?f=fotoalbum_large

Dan mag jij raden welke met lamp is! ;)

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 19-10-2020 10:34 . Reden: Foto 2012 met Canon Ixos in onderwater behuizing. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
@leonbong ja oke, als je mooie foto's wil maken heb je geen andere keuze idd :P

@SmurfLink 160? Das geen goede deal.
Bij de Beldert: 79 EUR
http://beldert.nl/aanbiedingen/

Bij DiveOutlet: 99 EUR
https://www.diveoutlet.nl/duikkist-groot.html

[ Voor 51% gewijzigd door aidanl op 19-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar ook voor duik zelf is het leuker/mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
aidanl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:27:

@SmurfLink ik gebruik dit, is eigenlijk gewoon een hele grote gereedschapskist. Past eigenlijk alles in, vinnen moet ik iets buigen. Maar als ik thuis ben hang ik die toch op. Wieltjes aan de ene kant en een handvat wat uitschuift aan de andere kant zodat je hem gemakkelijk achter je aan kan rollen. Daarnaast bij gebrek aan een tuin, vul hem met paar emmers water en gebruik hem om spullen te spoelen. Achteraf mik ik het water dan gewoon in de put.
[Afbeelding]
die hebben wij ook! Bij de Beldert gehaald. Doen het prima, past echt alles in, hebben er een ikea "curver" boxje in voor het droog/kwetsbaar spul als lamp, logboek enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
aidanl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:33:
@leonbong ja oke, als je mooie foto's wil maken heb je geen andere keuze idd :P

@SmurfLink 160? Das geen goede deal.
Bij de Beldert: 79 EUR
http://beldert.nl/aanbiedingen/

Bij DiveOutlet: 99 EUR
https://www.diveoutlet.nl/duikkist-groot.html
Ik denk dat ik 'm verkeerd verstaan heb dan.... Als ik nu op hun FB kijk is ie idd ook flink minder dan dat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp0yNzTVv4aKSRGxUqBktkEutwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4wHRLVY3phAC0zvbqrpRFQ7q.png?f=user_large

Dan is het eigenlijk wel een oke deal, voor die 2 tientjes is het me ook de moeite niet, zal wel verzendkosten bij komen enzo. Dan ga ik die ook maar gewoon op de kaart laten zetten. Weet ook niet of ie nou het kabeltje voor m'n duikhorloge erbij gezet had, anders moet ik die ook nog even laten toevoegen.

Eigenlijk wel zo handig om die kist erbij te halen, dan kan ik gelijk alles erin mikken, haha. :+ Hoef ik het niet naar de auto te tillen.

[ Voor 25% gewijzigd door SmurfLink op 19-10-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
aidanl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Veel mensen (en als je in je eentje bijv. gaat dus geen buddy hebt) kiezen ervoor alles via een duikschool of hotel te regelen, ik vind het wel fijn die vrijheid te hebben om zelf te kiezen wat je gaat doen, waar en wanneer.
Zou dan in m'n eentje gaan idd bij gebrek aan duikers in m'n vriendenkring.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Osiris schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Zou dan in m'n eentje gaan idd bij gebrek aan duikers in m'n vriendenkring.. ;(
Voel je vrij om me uit te nodigen hoor. 56% van mijn duiken zijn in Curaçao gemaakt, dus ik heb daar héél veel ervaring O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
SmurfLink schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat ik 'm verkeerd verstaan heb dan.... Als ik nu op hun FB kijk is ie idd ook flink minder dan dat.
[Afbeelding]

Dan is het eigenlijk wel een oke deal, voor die 2 tientjes is het me ook de moeite niet, zal wel verzendkosten bij komen enzo. Dan ga ik die ook maar gewoon op de kaart laten zetten. Weet ook niet of ie nou het kabeltje voor m'n duikhorloge erbij gezet had, anders moet ik die ook nog even laten toevoegen.

Eigenlijk wel zo handig om die kist erbij te halen, dan kan ik gelijk alles erin mikken, haha. :+ Hoef ik het niet naar de auto te tillen.
nog steeds te duur...
http://beldert.nl/aanbied...-180-liter-hd-met-wielen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
Net mijn duikverzekering verleng bij DAN. Als je veel wilt duiken (en ook in buitenland) is een duikverzekering wel aan te raden. Ik belde paar jaar terug mijn zorg/reis verzekeraar of ik wel gedekt was m.b.t. duikongevallen:

Verzekeraar: "Ja hoor u bent verzekerd".
Ik: "Top! Waarvoor ben ik dan precies verzekerd tegen welke limieten en welk eigen risico?"
Verzekeraar: "Euuuh... tja u bent gewoon verzekerd meneer"

Tja ik ken die verzekeraars inmiddels ook goed van binnen, die proberen bij dergelijke claims zich overal onderuit te lullen. Zal je net zien dat er toch is iets mis gaat en je een hypobare ruimte in moet á 10.000 euro de week. Dat je verzekeraar dan ineens roept oh dat dekken we maar tot 2.000 euro.

@SmurfLink krijg je dat kabeltje er niet gewoon bij? Bij mijn Vyper Air zat hij er wel iig bij maar misschien dat het met de Zoop dan niet zo is.

[ Voor 9% gewijzigd door aidanl op 19-10-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Toevallig ben ik volgende week bij De Beldert, dus dat komt goed uit. Mijn Makro-klapkrat is groot zat voor al m'n meuk, maar toch niet helemáál ideaal :P
Moet ik wel even kijken of't nog lekker past in mijn Cliootje. Ik krijg die krat precies vóór een fles in de kofferbak. Als zo'n kist groter is kom ik misschien niet meer uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
ik zit gewoon bij de ASR en mijn polis is specifiek benoemd als gedekt in mijn doorlopende reisverzekering.
Waarom ik die nog heb in de coronatijd het is mij een raadsel.

ASR heeft in de nieuwere polissen het uitgesloten zover ik kan zien.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 19-10-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Die linkt naar Marktplaats page not found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
aidanl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:52:
Net mijn duikverzekering verleng bij DAN. Als je veel wilt duiken (en ook in buitenland) is een duikverzekering wel aan te raden. Ik belde paar jaar terug mijn zorg/reis verzekeraar of ik wel gedekt was m.b.t. duikongevallen:

Ik: "Top! Waarvoor ben ik dan precies verzekerd tegen welke limieten en welk eigen risico?"

Tja ik ken die verzekeraars inmiddels ook goed van binnen, die proberen bij dergelijke claims zich overal onderuit te lullen. Zal je net zien dat er toch is iets mis gaat en je een hypobare ruimte in moet á 10.000 euro de week. Dat je verzekeraar dan ineens roept oh dat dekken we maar tot 2.000 euro.

@SmurfLink krijg je dat kabeltje er niet gewoon bij? Bij mijn Vyper Air zat hij er wel iig bij maar misschien dat het met de Zoop dan niet zo is.
Nee dat is dus het verdienmodel van de ZOOP. :+ De goedkoopste computer, maar alle extra's zijn knijterduur. Kabeltje van 60 euro bijvoorbeeld. Enorm obscure aansluiting, uiteraard.

de ANWB heeft duiken (behalve wrakduiken) in de standaard reisverzekering zitten. Daar heb ik m'n doorlopende reisverzekering, had het specifiek eens gecheckt en 't is gewoon verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
aidanl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:52:

Via de NOB ben je ook automatisch verzekerd voor duikongevallen en -aansprakelijkheid :)
Bij de Zoop zit het kabeltje er niet bij. En ik kan geen Chinese knock-off vinden. Die 70€ is het me niet waard, dus dan maar geen automatisch digitaal logboek :P

Pagina: 1 ... 12 ... 52 Laatste