Luuk1983 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:06:
[...]
Thanks
[...]
Ja dat speelt denk ik ook zeker mee. Het is een combinatie: doordat AMD nog niets soortgelijks heeft EN er altijd mensen zijn die niet willen wachten en dus de hoofdprijs willen betalen kunnen ze ermee wegkomen. Ik vind nog steeds dat hele Founder's Edition maar een rare bedoeling en het geeft mij een nare smaak. Ik ben erg fan van NVIDIA (veel meer dan AMD), maar dit voelt gewoon als een naaiactie.
Ik hoop dan ook oprecht dat AMD met een paar goede GPU's gaat komen, of in ieder geval met een stuk betere prijs/kwaliteitverhouding. Op dit moment heb ik er nog best een hard hoofd in. Ze hebben dan wel de 480 aangekondigd die 'VR-ready' zou moeten zijn voor 200 dollar. Maar ik moet dat allemaal nog maar zien. Iedereen kan iets 'VR-ready' noemen, maar als ik zie hoe de huidige topkaarten het al echt lastig hebben om fatsoenlijk 90 fps te halen bij een heleboel spellen, dan zou ik een nieuwe generatie-kaart van 200 dollar echt niet ineens super veel beter zijn.
Ook van mij proficiat
En ik vind de prijzen van zowel de 1070 als de 1080 een beetje te veel van het goede. Ik begrijp dat ze x hoeveelheid beter presteren dan de vorige kaarten, maar dat mocht ook wel nadat we sinds 2012 op 28nm zitten en nu in 1x naar 14/16nm zijn gegaan. De Euro begint langzaam weer wat bij te trekken (nog lang niet bij de oude 1:2 verhouding, maar goed) en dan nog geven ze de 1070 kaarten voor zo'n 60-80 euro meer uit, en de 1080 voor ruim 200 euro meer. Dat dit de prijs/prestatie verhouding tussen de 1070 en de 1080 nog een stuk schever maakt als dat die ten tijde van de 970 en 980 was is niet leuk, maar is niet iets wat ik niet had verwacht.
AMD heeft op dit moment, en eigenlijk al 2 jaar, geen kaarten meer om tegen de 980 en de 980Ti te zetten. Dat is niet erg, want niemand verplicht AMD om kaarten in dat enthousiast gebied uit te brengen. Echter is het wel zeer slecht op het gebied van concurrentie voor nVidia, of beter gezegd: het gebrek eraan. Ik denk namelijk dat we er makkelijk vanuit kunnen gaan dat de marges op die dingen minus R&D e.d. nog steeds ruim genoeg zijn. Het is aan AMD om de concurrentie aan te gaan, zoals ze nu met de 480 gaan proberen. Het is lang geleden dat ik het "altijd aardige en objectieve" (

) publiek op Youtube zo enthousiast voor een videokaart heb gezien. Ondanks dat LinusTechTips zo nVidia biased is als de grootste pest, kreeg hij toch de primeur, en dat is een goede stap van AMD. Met performance op 390/390X/980 niveau mag hij van mij best het label "VR-ready" krijgen, een GTX970 is immers het recommended minumum en deze kaart zal het (uiteraard nog niet 100% zeker) zo'n 10% beter doen als de 970.
Dit laat mij overigens aan het volgende punt denken, de tweedehands markt explodeerde al ten tijde van de 1080 release, maar nu zal het echt een slachtveld gaan worden. De 480 die NIEUW hetzelfde kost als een tweedehands minder presterende GTX970, dat gaat nog spannend worden. Net als de waarschijnlijk nog grote voorraden GTX970's/980's/980Ti's die dadelijk gewoon letterlijk waardeloos/onverkoopbaar worden als de nieuwe kaarten voor minder geld beter presteren. Wie gaat nog 700 euro voor een 980Ti betalen als een 450 euro 1070 sneller is? Mensen zoals ik, met een 970, gaan het op de tweedehands markt moeilijk krijgen. Ik ben bang dat ik blij mag zijn als ik de helft krijg na een jaar, ongeveer 180 euro. Dit terwijl de idioot overspoelde markt van AMD met alle Bitcoin mining zooi mij een jaar geleden nog steeds 110 euro voor een 2 jaar oude ge-RMA'de 280X gaf die nieuw 280 euro kostte.