Heb er een theorie over:
De kaarten worden gemaakt bij de fabrieken. Die waren al maanden vantevoren bezig om deze modellen voor te bereiden om te kunnen fabriceren adv referentie modellen etc. Maar ze gaan pas als ze genoeg hebben om te verschepen naar lege plekjes zoeken op containerschepen en vinden her en der nog wat vrije plekjes. (Wil je perse met een schip mee zul je extra moeten betalen neem ik aan om voorrang te krijgen)
Die reis duurt iets van 6 tot 8 weken (of 10 weet ik veel). In de tussentijd worden er steeds meer containers volgestouwd met die kaarten en neemt de toevoer sterk toe. (bijv. week 1 3 containers, week2 6 containers, week 3 20 containers, week 4 50 containers etc.)
Op het moment dat die eerste schepen de havens zijn binnengelopen en worden gelost dan wordt de verkoop aangekondigd en de eerste modellen zijn zeer beperkt leverbaar. Het is dan geen paper launch maar er wordt wel kunstmatige schaarste gecreëerd. Ze hadden bijv ook een maand kunnen wachten met de aankondiging zodat er genoeg voorraad was om iedereen te bedienen.
Maar dat doen ze dus niet want dat kost ze geld. Zowel de fabrieken als de importeurs. De fabrieken verkopen de inhoud van de containers per opbod aan de importeurs. En de importeurs verkopen die voor een flinke meerprijs om hun marges intact te houden. (Treffend voorbeeld:
http://nl.hardware.info/p...ce-gtx-1080-jetstream-8gb de kaart die wel op voorraad is als je 200 euro meer wilt dokken)
Als je dan een goedkopere kaart hebt besteld betekend dit dat deze nog op een schip vaart en pas later deze kant op komt. Dat houdt dan ook in dat ze niet precies weten wanneer dat schip aankomt en gelost kan worden. (Bijv als er slecht weer is dan lopen ze vertraging op) Maar de inhoud is dan al lang verkocht aan de importeurs die deze al weer beloofd hebben aan de winkels. Dus die hele keten valt en staat of de levering op tijd is en er geen fouten gemaakt zijn zoals kaarten die per ongeluk 2x aan andere partijen zijn verkocht. (En ik ga er vanuit dat de computersystemen waar deze verkoop in bijgehouden worden vaak zo niet altijd met plakband aan elkaar hangen en er nog wel eens wat mis gaat.)