rowicom schreef op maandag 15 mei 2017 @ 19:53:
Ik heb een vraag die me intrigeert en niet loslaat. Misschien hebben jullie er al eens mee te maken gehad. Vandaar dat ik 'm hier stel en de situatie even schets.
Ik noteeer in een spreadsheet elke zondagvond rond 20.00 uur de tellerstanden van elektra en omvormer, alsmede van water en gas.
Toen ik dat gisteravond weer deed, viel het mij op dat er deze week in laagtarief (teller 5 op de digitale Echelon meter) er 23 kWh was teruggeleverd. Dat was opvallend, want volgens de portal van mijn Goodwe-omvormer, had ik op zaterdag en zondag (laagtarief) met mijn 2650 Wp systeempje slechts 8 + 11 = 19 kWh opgewekt.
Vreemd. Hoe kan ik in het laagtarief nou 19 kWh opwekken en 23 kWh terugleveren? En bij die 23 kWh moet je dan ook nog wat kWh bij optellen voor hetgeen we in dat weekend voor eigen gebruik rechtstreeks van de omvormer opgesoepeerd hebben. Dus die 23 kWh zou dan dus zelfs tegen de 30 aanzitten. Maar nogmaals: ik heb slechts 19 kWh opgewekt volgens de Goodwe.
De feiten:
- de zaterdag en de zondag zijn de enige dagen waarop ik tegen laagtarief teruglever. Laagtarief doordeweeks is tussen 23.00 en 07.00 en dan lever ik echt niks terug in de meimaand.
- ik heb geen fouten gemaakt met noteren van de tellerstanden, alles klopt
- de getallen op de Goodwe-portal komen exact overeen met de interne standen direct op de omvormer via het display
- de opgewekte 19 kWh komt overeen met wat anderen dit weekend hebben opgewekt. Ik vergelijk dit (bijna dagelijks) op pvoutput en hou uiteraard rekening met de systeemgrootte, plaats en positie.
- er waren de afgelopen week geen feestdagen die voor extra laagtarief zorgden
- het totaal aan teruggeleverd in deze week (hoog + laag) komt wèl overeen met het totaal dat volgens de omvormer opgeleverd is
Kortom: ik kan geen andere conclusie trekken, dan dat mijn digitale meter met 4 telwerken (geen slimme meter) enige tijd ten onrechte op ''laag'' heeft gestaan, terwijl het ''hoog'' had moeten zijn.
Nou lig ik daar op zich niet wakker van, want het prijsverschil tussen hoog en laag is te verwaarlozen, maar ik ben zeer benieuwd of anderen dat ook wel eens meegemaakt hebben? Of is er toch een andere verklaring? Iets waar ik niet aan gedacht heb? De laag/hoog-impuls wordt toch zeker wel door een computer van de netbeheerder verzonden? Dat kan toch niet per ongeluk verkeerd gaan of zo? Dat iemand per abuis het laagtarief te vroeg (op vrijdagmiddag) inschakelt?
Wie helpt mij uit de droom en wie heeft er nog een suggestie waaraan ik niet gedacht heb??