Het zijn nou ook niet echt de kosten (paar euro) en de moeite om er een stuk betonijzer in te leggen. Als het eenmaal op zijn plek staat zal het vast niet nodig zijn, zoveel gewicht en kracht komt er inderdaad niet op de betonvoeten. Maar tijdens het verplaatsen van een relatief dun stuk beton van ~2 m kan het mijns inziens geen kwaad om wat aan de veilige kant te zitten.
zonder poten heb je geen overspanning en dus ook geen "grote" trekkrachten en heb je dus waarschijnlijk ook geen wapening nodig. in de andere ontwerpen is het nice to have met name tijdens het plaatsen/sjouwen etcLaro schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:51:
Wat me bij alle projecten opvalt, is dat er gretig "gewapend" wordt. Dit verhoogt de arbeid en kosten.
Beton is super om druk op te vangen, en minder om rek op te vangen. De druksterkte van standaard C25 beton is 25n/mm2, en de treksterkte is ongeveer 1/10 daarvan. Daarom wordt de wapening toegepast; om de trek op te vangen.
Ik vraag me af of het toepassen van wapening echt nodig is. Bij sommige ontwerpen hier zie je inderdaad erg dunne lijfjes, en lijkt me de kans op breuk aanwezig, maar voor de iets massievere ontwerpen zou ik denken dat wapening niet nodig is. Immers, bij trottoirbanden wordt ook geen wapening toegepast, en die zijn soms nog een stuk dunner.
Ik ga over een paar weken ook schansen maken, maar ik vroeg me af of hier ook betonschansen zonder wapening zijn gemaakt? Mijn schansen worden 4,5 graad, dus daarmee worden ze iets "massiever". Ik maak gewoon wigvormige schansen, zonder poten.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 21-03-2022 11:36 ]
Als die eenmaal op zijn plek staat niet. Maar als je hem aan beide uiteinden optilt kan hij doormidden breken onder zijn eigen gewicht.
Bovendien is het allemaal hobbybeton. Met de hand gemixt. Niet echt de gecontroleerde kwaliteit van fabrieksbeton.
A'dam PVOutput
Zakken kant en klaar beton hebben net zo goed een gegarendeerde mix verhouding, daar kan en mag je gewoon constructies mee bouwen. een stukje beton schans is dan echt geen probleem.. wat eerder een probleem is is te weinig beton dekking en of onvoldoende verdichting en daarna dus roestende wapening.ericplan schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:40:
Bovendien is het allemaal hobbybeton. Met de hand gemixt. Niet echt de gecontroleerde kwaliteit van fabrieksbeton.
En zelfs geheel mixen (los zand, grind, cement,water) maakt het ook nog geen slecht beton. Ook dat kan gewoon goed gedaan zijn. in de fabriek mixen ze echt niet ineens op een hele andere manier.
De wind kan ook trekkrachten op het beton uitoefenen. Die krachten zijn geconcentreerd op een relatief klein deel van het beton in de buurt van de montage punten.
[ Voor 4% gewijzigd door Noshi op 21-03-2022 12:05 ]
Ik ben nu bezig met betonschans nummer 19 en moet er nog 2 maken om alle panelen die ik heb liggen te plaatsen. De volgende batch worden schansen voor panelen in portrait.
Ik gebruik het goedkoopste betonstaal die ik kon vinden zonder dat ik het online moest bestellen tegen hoge verzendkosten. Bij de Hornbach hebben ze 6mm in 3 meter lengte voor 1,50. Het zijn niet de kosten in ieder geval om enige versteviging toe te passen.
Ik heb maar 1 mal en achteraf had ik er meer moeten maken om sneller klaar te zijn, Dit ga ik in ieder geval doen voor de volgende batch, mede omdat ik de mal nu buiten kan laten ipv op de vloer in de berging. De fietsen moesten bijna wijken voor mijn mal
Ik gebruik het goedkoopste betonstaal die ik kon vinden zonder dat ik het online moest bestellen tegen hoge verzendkosten. Bij de Hornbach hebben ze 6mm in 3 meter lengte voor 1,50. Het zijn niet de kosten in ieder geval om enige versteviging toe te passen.
Ik heb maar 1 mal en achteraf had ik er meer moeten maken om sneller klaar te zijn, Dit ga ik in ieder geval doen voor de volgende batch, mede omdat ik de mal nu buiten kan laten ipv op de vloer in de berging. De fietsen moesten bijna wijken voor mijn mal
Bij de lokale ijzerboer is het vaak stukken goedkoper dan in de bouwmarkt, vaak hebben ze zelfs nog reststukken liggen.
Ik heb nog nooit met beton gewerkt, hoe plaatsen jullie het staal erin? Laagje beton, dan neerleggen en weer aftoppen?
Ik heb nog nooit met beton gewerkt, hoe plaatsen jullie het staal erin? Laagje beton, dan neerleggen en weer aftoppen?
Dan zakt het zeer waarschijnlijk naar de bodem.Maxman1850 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:37:
Gewoon kijken als je het kan ophangen. Ik kon dat doen aan de draadeinden met een tyrap die ik er ook in had zitten.
Daar helpt de wapening die ik in 9/10 gevallen hier in het topic zie 0,0 tegen.Noshi schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:05:
De wind kan ook trekkrachten op het beton uitoefenen. Die krachten zijn geconcentreerd op een relatief klein deel van het beton in de buurt van de montage punten.
Bij grote krachten kan je bv een draadeinde aan de wapening vast maken, maar het is allemaal nogal overkill.
een 8mm plugje zal al ruim voldoende zijn. en die drukt het beton echt niet stuk
Ik zat nog even te kijken naar beton en kan deze lokaal kopen, lekker hard en minder CO2 uitstoot: https://www.gamma.nl/asso...100-grijs-20-kg/p/B356628
Maar is dit nu kant en klaar en voeg je hier geen grind en zand meer aan toe? En met portland per definitie wel? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Maar is dit nu kant en klaar en voeg je hier geen grind en zand meer aan toe? En met portland per definitie wel? Of heb ik het verkeerd begrepen?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Staat toch ook in de bijgevoegde handleiding, alleen water toevoegen.JT schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:40:
Ik zat nog even te kijken naar beton en kan deze lokaal kopen, lekker hard en minder CO2 uitstoot: https://www.gamma.nl/asso...100-grijs-20-kg/p/B356628
Mortel wil zeggen mengsel, Portland cement is alleen cement en daar moet nog zand en grind bij.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ik had de handleiding gelezen, maar wellicht dat je daar ook van af kan wijken ofzo. Of dat het zo is zoals jij nu uitlegtklump4u schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:19:
[...]
Staat toch ook in de bijgevoegde handleiding, alleen water toevoegen.
Mortel wil zeggen mengsel, Portland cement is alleen cement en daar moet nog zand en grind bij.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Mortel is idd alleen water erbij.JT schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:15:
[...]
Ik had de handleiding gelezen, maar wellicht dat je daar ook van af kan wijken ofzo. Of dat het zo is zoals jij nu uitlegtMortel is dus altijd mengen begrijp ik?
Dat dacht ik ook maar ik heb eigenlijk alleen de eerste opgehangen, de andere 9 niet en zitten nog gewoon in het midden.jobr schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:33:
[...]
Dan zakt het zeer waarschijnlijk naar de bodem.
Gewoon kijken als je het kan ophangen. Ik kon dat doen aan de draadeinden met een tyrap die ik er ook in had zitten.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
opzich worden niet belangrijke dingen soms ook zo gestort gewoon het wapeningsstaal even optillen zodat er beton onder kan. probleem is wel als je gaat trillen en de wapening komt in trilling hij zou kunnen zakken.Rol-Co schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:18:
[...]
Dat dacht ik ook maar ik heb eigenlijk alleen de eerste opgehangen, de andere 9 niet en zitten nog gewoon in het midden.
meeste hier "stampen" het aan en trillen eventueel een beetje met een schuurmachine, dan is dat risico denk ik niet heel groot dat het aan de wandel gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-03-2022 20:30 ]
Omdat ik 2 voeten per keer deed wat dan ongeveer 80 kilo aan beton is deed ik het in 2 delen, 40 aanmaken en in de mallen gooien waardoor je een halve mal vol hebt, dan het betonijzer er op leggen en de andere helft aanmaken en er op.twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:29:
[...]
opzich worden niet belangrijke dingen soms ook zo gestort gewoon het wapeningsstaal even optillen zodat er beton onder kan. probleem is wel als je gaat trillen en de wapening komt in trilling hij zou kunnen zakken.
meeste hier "stampen" het aan en trillen eventueel een beetje met een schuurmachine, dan is dat risico denk ik niet heel groot dat het aan de wandel gaat.
Verder heb ik niet veel getrild het beton van de hornbach is echt top spul en vloeit super dicht.
Hangt denk ik ook af van het gewicht van het beton staal.Rol-Co schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:18:
[...]
Dat dacht ik ook maar ik heb eigenlijk alleen de eerste opgehangen, de andere 9 niet en zitten nog gewoon in het midden.
Ik had 16mm gebruikt en deze waren behoorlijk zwaar.
Ik ook, voorgebogen gekocht online.jobr schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:35:
[...]
Hangt denk ik ook af van het gewicht van het beton staal.
Ik had 16mm gebruikt en deze waren behoorlijk zwaar.
:strip_exif()/f/image/HuB5CYzgMyNdDvX40Ib2xleZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Rol-Co op 25-03-2022 19:05 ]
16mm? het is de oosterscheldekering niet! hij zit ook nog op een plek waar nagenoeg geen trek krachten zitten (in het midden heffen trek en druk elkaar op) 6mm maar meer onderin zal meer doen dan die 16mm in het midden.
Dit is geen betonschans, maar een stalen schans bekleed met beton.
Dit is geen betonschans, maar een stalen schans bekleed met beton.
[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 25-03-2022 19:16 ]
Thanks. Dus als ik alles (portland, zand, kiezel, water) zelf wil mengen dan koop ik deze denk ik?
https://www.hornbach.nl/s...0-kg/8818192/artikel.html
Ecodan warmtepomp
Ik had er nog naar gekeken, jammer van de verzendkosten en de afstand om dat spul op te halenRol-Co schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:04:
[...]
Ik ook, voorgebogen gekocht online.
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Ik heb het hier besteld en ja verzenden is een hap uit de begroting t.o.v de staalkosten maar peanuts op het hele project.JT schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:08:
[...]
Ik had er nog naar gekeken, jammer van de verzendkosten en de afstand om dat spul op te halenIk doe er maar een recht stuk in.
https://www.betonstaal.nl...9ZlbWDBPC8A0aAol7EALw_wcB
Het is honderden euro's goedkoper dan kant en klaar kopen, beter pas en nog een afkortzaag over.
Lijkt me prima en dan zit het betonstaal ook in de voet.
Koop nou gewoon deze, 10x makkelijker dan zelf mengen met zand en grind.
https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7195709/artikel.html
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 26-03-2022 12:14 ]
Waarom niet dan kant en klaar? Zakjes in een kuip, water erbij en mengen maarJT schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:07:
[...]
Thanks. Dus als ik alles (portland, zand, kiezel, water) zelf wil mengen dan koop ik deze denk ik?
https://www.hornbach.nl/s...0-kg/8818192/artikel.html
@klump4u @Rol-Co Haha ok ok, ik koop wel kant en klaar zakken, al is het dan weer wat duurder
Was echt bezig met zoveel mogelijk budget werken maar als jullie zeggen dat het een gedoe is om te mengen dan laat ik dat.
Ecodan warmtepomp
Ik haal denk ik rechte bij Hornbach dan, 2 meter en dan stukje doorslijpen (omdat die sowieso te lang is) en dan kan ik een stukje gebruiken in het verticale deel van de voet.Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Ik heb het hier besteld en ja verzenden is een hap uit de begroting t.o.v de staalkosten maar peanuts op het hele project.
https://www.betonstaal.nl...9ZlbWDBPC8A0aAol7EALw_wcB
Het is honderden euro's goedkoper dan kant en klaar kopen, beter pas en nog een afkortzaag over.
Lijkt me prima en dan zit het betonstaal ook in de voet.
Koop nou gewoon deze, 10x makkelijker dan zelf mengen met zand en grind.
Ecodan warmtepomp
Betonijzer is ervoor dat het de verbinding houd, als het niet aan elkaar zit heeft het geen zin. Koop dan dunner en buig het handmatig in een hoek, doe er dan 2 dunne in, sowieso beter ook dan 1 dikke.JT schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:20:
[...]
Ik haal denk ik rechte bij Hornbach dan, 2 meter en dan stukje doorslijpen (omdat die sowieso te lang is) en dan kan ik een stukje gebruiken in het verticale deel van de voet.
Zat ik ook nog aan te denken, eens zien of M8 te buigen is en dan een of twee van erin.Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:24:
[...]
Betonijzer is ervoor dat het de verbinding houd, als het niet aan elkaar zit heeft het geen zin. Koop dan dunner en buig het handmatig in een hoek, doe er dan 2 dunne in, sowieso beter ook dan 1 dikke.
Ecodan warmtepomp
Is niet duurder, bij die andere moet je zand en grind kopen, kijk eens wat dat kost. Dit is echt mega goedkoop spul en erg goed, ga eens een zakje bij de gamma halen, 4,5 euro komt eerst.JT schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:19:
@klump4u @Rol-Co Haha ok ok, ik koop wel kant en klaar zakken, al is het dan weer wat duurderWas echt bezig met zoveel mogelijk budget werken maar als jullie zeggen dat het een gedoe is om te mengen dan laat ik dat.
Haha, budget is nog altijd ditJT schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:19:
@klump4u @Rol-Co Haha ok ok, ik koop wel kant en klaar zakken, al is het dan weer wat duurderWas echt bezig met zoveel mogelijk budget werken maar als jullie zeggen dat het een gedoe is om te mengen dan laat ik dat.
:strip_exif()/f/image/BDBOD92GNSykbQDgloqHufE4.jpg?f=fotoalbum_medium)
Morgen ga ik weer een budget set ophalen, 1800wp met omvormer en pannendak montage voor €425,-
Deze week ergens maar een plaatsen op het NO dak en dan hebben we 9280wp totaal.
Ja of 6JT schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:25:
[...]
Zat ik ook nog aan te denken, eens zien of M8 te buigen is en dan een of twee van erin.
En dan roepen dat pv duur is en alleen voor mensen met geld.klump4u schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:26:
[...]
Haha, budget is nog altijd dit
[Afbeelding]
Morgen ga ik weer een budget set ophalen, 1800wp met omvormer en pannendak montage voor €425,-
Deze week ergens maar een plaatsen op het NO dak en dan hebben we 9280wp totaal.
25kg zand, 25kg grind en 25kg cement is goedkoper dan 3 zakken kant en klaar. Wellicht nog groter verschil als ik bij een lokaal bedrijf met de aanhanger wat grind en zand erin schep. Maar goed, tijd en moeite kost dat dan natuurlijk wel.Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:26:
[...]
Is niet duurder, bij die andere moet je zand en grind kopen, kijk eens wat dat kost. Dit is echt mega goedkoop spul en erg goed, ga eens een zakje bij de gamma halen, 4,5 euro komt eerst.
Gamma heeft nu in de aanbieding voor 3,50, van Weber. Stukje harder (hogere klasse) en klimaatvriendelijkere productie, is nog een overweging voor mij.
Nice! Zulke montage ga ik hier niet pogen, kan hier erg hard waaienklump4u schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:26:
[...]
[Afbeelding]
Ook nog een optie. Heb jij er ervaring mee, de buigbaarheid van M6 of M8?
[ Voor 15% gewijzigd door JT op 26-03-2022 12:33 ]
Ecodan warmtepomp
@JT
En op 3 zakken win je? 2 hele euro, nog niet eens omdat die cement 20kg is.
Peanuts en verkeerde zuinigheid.
6 en 8 is prima te buigen met een bankschroef of buigtang.
Ik heb gewoon een stuk ervan afgehaald (m16) met een flex en vervolgens onder een hoek weer vast gelast.JT schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:25:
[...]
Zat ik ook nog aan te denken, eens zien of M8 te buigen is en dan een of twee van erin.
ja maar vast niet iedereen heeft een lasapparaat of kan lassenjobr schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:49:
[...]
Ik heb gewoon een stuk ervan afgehaald (m16) met een flex en vervolgens onder een hoek weer vast gelast.
Als je die niet hebt een spleetje tussen 2 betonranden in de stoep werkt ook prima.Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:43:
@JT
Ok, ik ben gaan berekenen en doen en kom op 30kg per voet uit, komen 5 panelen aan 6 voeten. Dus 180kg gewicht plus 100kg aan panelen, 280 kg. Beetje dicht maken aan zijkant en bovenkant en dan moet dat wel goed komen.
Iemand enig idee wat het verschil is tussen dit wapeningsstaal en deze variant?
Verder vroeg ik mij nog af, als zo een voet een kleine 7cm dik is en je wil er aan de zijkant een plug in doen en dus boren met een boorhamer, bestaat er bij zo een geringe dikte nog een risico dat die kapot gaat? Anders moet ik nog even op zoek naar een manier om schroefdraad aan de zijkant (bij gieten van bovenaf gezien dus) erin te doen.
Verder vroeg ik mij nog af, als zo een voet een kleine 7cm dik is en je wil er aan de zijkant een plug in doen en dus boren met een boorhamer, bestaat er bij zo een geringe dikte nog een risico dat die kapot gaat? Anders moet ik nog even op zoek naar een manier om schroefdraad aan de zijkant (bij gieten van bovenaf gezien dus) erin te doen.
Als ik hier zand en grind lokaal haal zal dat misschien 4-5 euro zijn maar dan is het nog even de vraag of het de moeite waard is.Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:43:
@JT
Ecodan warmtepomp
doe niet zo moeilijk, pleur er gewoon wat in.JT schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:36:
Ok, ik ben gaan berekenen en doen en kom op 30kg per voet uit, komen 5 panelen aan 6 voeten. Dus 180kg gewicht plus 100kg aan panelen, 280 kg. Beetje dicht maken aan zijkant en bovenkant en dan moet dat wel goed komen.
[...]
Als ik hier zand en grind lokaal haal zal dat misschien 4-5 euro zijn maar dan is het nog even de vraag of het de moeite waard is.
probeer eens een gat te boren in een stoeptegel gaat prima zolang je niet als een debiel tewerk gaat... het blijft gewoon wel beton ook als je het zelf maakt
zelfs met een betonmolen is het het eigenlijk niet waard, het mooie van die zakken is dat het fabrieks gemengt is dus je hebt een constante kwaliteit. waar het mengen met de hand nog wel eens een beetje scheef gaat. mis tellen, schep niet helemaal vol etc. ik ben aan mijn 3e pallet van die hornbach zakken bezig, blijft topspul en ik heb dus een betonmolen
Pleur er wat in? Als in, gewoon lekker boren?twain4me schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:48:
[...]
doe niet zo moeilijk, pleur er gewoon wat in.
probeer eens een gat te boren in een stoeptegel gaat prima zolang je niet als een debiel tewerk gaat... het blijft gewoon wel beton ook als je het zelf maaktlet er wel op dat je daar geen wapening zet.
Ecodan warmtepomp
wapeningsstaal beetje onhandig gequoteJT schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:50:
[...]
Pleur er wat in? Als in, gewoon lekker boren?Goed om te horen, dan heb ik er dus weinig gedoe aan.
Wat voor betonblokken zijn dit? Heb voor de panelen op het schuurtje stapelblokken gebruikt, maar met 5° portrait moest ik er best een stuk afslijpen en werden ze wat aan de lichte kant. Dit ziet er nog net even tikje zwaarder uit.klump4u schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:26:
[...]
[Afbeelding]
Nog een vraag trouwens, zijn er ergens bouwtekeningen voor de mallen die men hier maakt?
Heb naar de gepinde posts gekeken en het topic in plaatjes-only mode bekeken maar kon ze niet vinden.
Heb naar de gepinde posts gekeken en het topic in plaatjes-only mode bekeken maar kon ze niet vinden.
[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2022 13:16 ]
Na lange tijd heb ik eindelijk iets. Alleen nog gaten voor schroefdraden maken en bedenken hoe ik de alu buisjes erin ga krijgen zonder dat het omvalt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ecodan warmtepomp
Zoiets?ThinkPad schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:58:
Nog een vraag trouwens, zijn er ergens bouwtekeningen voor de mallen die men hier maakt?
:strip_exif()/f/image/PjWRcXsJ7TGsPZrroRXfeyYq.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dat deel van 500mm van die uitsnede als het ware kun je beter 400 pakken, dan is je steun 30kg. Realiseer me net dat ik 500mm heb gedaan waarmee die uit gaat komen op 27,5kg per stuk

Ecodan warmtepomp
Dankje @JT !
Die punt ziet er wel wat kwetsbaar uit trouwens. Misschien daar nog een klein klosje voorin de mal stoppen zodat je steun een 'stompe' neus heeft?
Op https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/ ook nog een plaatje gevonden met afmetingen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/U4w82dBTql9oOV28afzvSfiZ.png?f=user_large)
Die punt ziet er wel wat kwetsbaar uit trouwens. Misschien daar nog een klein klosje voorin de mal stoppen zodat je steun een 'stompe' neus heeft?
Op https://www.degrootbeton....nnepaneel-steun-plat-dak/ ook nog een plaatje gevonden met afmetingen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/U4w82dBTql9oOV28afzvSfiZ.png?f=user_large)
Korte steun (5 / 10 / 15 / 20 graden)
De lengte is 75 cm en de breedte is 17 cm.
De korte uitvoering van 5, 10, 15 en 20 graden is 75 cm lang, hoogste punt 15,5 cm en laagste punt 9,5 cm.
Lange steun (5 graden):
De lengte van de lange steun is 150 cm en de breedte is 17 cm.
De lange uitvoering van 5 graden is 150 cm lang, hoogste punt 24 cm en laagste punt 10,5 cm.
[ Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2022 14:06 ]
Die van mij zouden er moeten staan, 2meter panelen in portrait, voeten 1m90 lang en 40-43kg 11 graden hoek.ThinkPad schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:58:
/f/image/lx8xdfFBiv6pVSxHS0XLtTZk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PbHD8jZIHibYVflE2r6QACgJ.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/n7kOKLQPGEXX612FM7iDgLNP.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I2eNqUd5fcduu4pb9HabggC2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M7iPPGs3p2KN19a7G46wgwtK.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HuB5CYzgMyNdDvX40Ib2xleZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5xkIzOwSCRKel7NeGkiVrHXZ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MLbc2Fp0zBY4XcID2Z1mhX7I.jpg?f=user_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Rol-Co op 27-03-2022 22:25 ]
@Rol-Co Top! Zelfs met gewicht erbij
Heb je post even gepind.
Gewone betonblokken 30x20x10, €0,55 bij de Hornbach met daarop geschroefd pvc buis van 40 mmThinkPad schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:57:
[...]
Wat voor betonblokken zijn dit? Heb voor de panelen op het schuurtje stapelblokken gebruikt, maar met 5° portrait moest ik er best een stuk afslijpen en werden ze wat aan de lichte kant. Dit ziet er nog net even tikje zwaarder uit.
Geen probleem, met dank aan john die de tekening gemaakt heeft. @jobrThinkPad schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:07:
@Rol-Co Top! Zelfs met gewicht erbijHeb je post even gepind.
Ik zie dat ze al weg waren uit het topic.
Die tekening kwam me al zo bekend voorRol-Co schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:12:
[...]
Geen probleem, met dank aan john die de tekening gemaakt heeft. @jobr
Ik zie dat ze al weg waren uit het topic.
Ze stonden niet in het topic maar ik had je ze via pm en email gestuurd zie ik. Ik had ze ook voor jouw aangepast
@ThinkPad Bij deze nog een tekening. Is iets korter. Iets van 32 kg. Zijn 7cm breed (die van Rol-Co ook)
:strip_exif()/f/image/gueel1LRvw5Cb4bPDkIhMOTC.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar heb je een punt, doe ik inderdaad.ThinkPad schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:51:
Dankje @JT !
Ecodan warmtepomp
Hier ook begonnen! 2 stuks in een mal gecombineerd. Hoek is 4,5 graden en ik heb M8 en M6 instort ankers gebruikt. Betonstaal is 8mm. Even snel vastgelast aan de ankers en dan nog een stukje binddraad eromheen.
Per 2 stuks gaan er 3 zakken beton in van de Hornbach.
Heel benieuwd hoe ze er uit komen!
Een 2e mal is inmiddels ook klaar, dan gaat het met 4 stuks per keer iets sneller.
Zwarte beton coating staat ook al klaar. Levering van de panelen pas in mei, dus heb nog even.
Per 2 stuks gaan er 3 zakken beton in van de Hornbach.
Heel benieuwd hoe ze er uit komen!
Een 2e mal is inmiddels ook klaar, dan gaat het met 4 stuks per keer iets sneller.
Zwarte beton coating staat ook al klaar. Levering van de panelen pas in mei, dus heb nog even.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YQ9liqjPksMrEKpRcTdNbJof.jpg?f=user_large)
@jobr Heb je ook een tekening voor portrait op 5° voor standaardmaat (1654mm) panelen misschien
?
Ja hoor. Zou ongeveer 28,4 kg moeten zijn bij 70mm dikte. Je kunt hem ook iets dikker maken voor meer gewicht als je dat wilt. 75mm geeft 30,4 kg bijv.ThinkPad schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:57:
@jobr Heb je ook een tekening voor portrait op 5° voor standaardmaat (1654mm) panelen misschien?
/f/image/nuCLCtfKCVxmGlBUBoCgMMer.png?f=fotoalbum_large)
Maar hoe lager de hoek hoe meer troep erop blijft liggen.
[ Voor 11% gewijzigd door jobr op 28-03-2022 16:52 ]
Thanks!jobr schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:48:
[...]
Maar hoe lager de hoek hoe meer troep erop blijft liggen.
En ja dat klopt, maar het oog wil ook wat. Ik kijk vanuit de huiskamer naar de hoge kant, daarom liever wat lager. Voor viezigheid heb je ook 'drain clips' (solspil kloon) van AliExpress. En ik kan er vrij makkelijk bij om schoon te maken gelukkig
Het is natuurlijk "vloeken in de kerk" in dit topic
, maar hier zitten in ieder geval ervaringsdeskundigen. Wat denken jullie van de mogelijkheid van de "Zonnepaneel Betonsteun | Betonvoet | 2x landscape of 1 x portrait 5 graden (lang model) | Grijs" op de site van de Groot beton? (even het juiste type kiezen op deze pagina).
Deze zijn slechts 1.50m lang, in 2x landscape oriëntatie met moderne panelen (typisch > 1.00m breed, soms al wel 1.10m). Dat zou een overstek geven van 35cm aan beide kanten (wat aan de onderkant waarschijnlijk al niet haalbaar is). Is een dergelijk overstek mogelijk of toch af te raden?
Ik zoek een eenvoudige betaalbare oplossing voor slechts 2 panelen inclusief ballast. Voel er dus niet zo veel voor om zelf bekistingen te gaan timmeren (dan kan ik beter een paar uurtjes extra overwerken
)

Deze zijn slechts 1.50m lang, in 2x landscape oriëntatie met moderne panelen (typisch > 1.00m breed, soms al wel 1.10m). Dat zou een overstek geven van 35cm aan beide kanten (wat aan de onderkant waarschijnlijk al niet haalbaar is). Is een dergelijk overstek mogelijk of toch af te raden?
Ik zoek een eenvoudige betaalbare oplossing voor slechts 2 panelen inclusief ballast. Voel er dus niet zo veel voor om zelf bekistingen te gaan timmeren (dan kan ik beter een paar uurtjes extra overwerken
Ik heb geen ervaring met die specifieke betonvoeten, maar ik snap je overweging. Het kost best wel wat tijd en gedoe om de betonvoeten zelf te maken. Als ik het terugreken naar wat ik normaliter verdien had ik het beter kunnen uitbesteden. Het is ook dan ook een stukje hobby en interesse wat dat betreft.
Een vlakke onderkant op het dak zou ik niet snel doen of heb je vrij dikke rubber matjes er onder?tomtommie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:25:
Hier een tekening van die van mij voor 4,5 graden.
Je zou de lengte dus 'gewoon' iets korter kunnen maken.
[Afbeelding]
Snap ik, er zijn eigenlijk genoeg hobbyprojectjes die ik op dezelfde basis doe om toch wat "uit te sparen"Xqlusive schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:15:
Ik heb geen ervaring met die specifieke betonvoeten, maar ik snap je overweging. Het kost best wel wat tijd en gedoe om de betonvoeten zelf te maken. Als ik het terugreken naar wat ik normaliter verdien had ik het beter kunnen uitbesteden. Het is ook dan ook een stukje hobby en interesse wat dat betreft.
Ik snap dat de meeste mensen hier geen ervaring hebben met deze specifieke steunen, de vraag is dan ook meer hoe groot je een overstek van de panelen redelijkerwijs zou maken?
Kijk op sun-solar. Die heb ik ook overwogen, maar inmiddels ben ik met betonvoet nummer 25 bezig dat de besparing van zelf doen al significant is. Voor 2 stuks kan je deze eventueel overwegen.
Mwah gewoon rubber tegeltjes. Ik het ontwerp van sun-solar gekopieerd. Met de tegeltjes kan er nog water onderdoor, niks aan de hand. Met zo’n lage hoek kun je ook niet veel inkepingen gaan maken.Rol-Co schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:57:
[...]
Een vlakke onderkant op het dak zou ik niet snel doen of heb je vrij dikke rubber matjes er onder?
Vanwaar je twijfel?
Ik vind dit wel een interessant kort artikeltje over wapeningsstaal: https://wetenschap.infonu...g-er-roestig-uitzien.html
Ecodan warmtepomp
Het dure staal is warmgewalst de goedkope is koudgevormd en daardoor van mindere kwaliteit. Het verschil voor jouw toepassing is 0.JT schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:36:
[...]
Als ik hier zand en grind lokaal haal zal dat misschien 4-5 euro zijn maar dan is het nog even de vraag of het de moeite waard is.
Weet iemand welke eindklemmen ze bij deze betonvoeten gebruiken?
https://www.sun-solar.nl/...ngshoek-dual-betonvoeten/
Dat het aluminium van de klem zo op het beton ligt ziet er beter uit dan hoe ik het nu heb, dan moet de schroef de dikte van het paneel overbruggen. Meer kans op los gaan zitten.
Dat het aluminium van de klem zo op het beton ligt ziet er beter uit dan hoe ik het nu heb, dan moet de schroef de dikte van het paneel overbruggen. Meer kans op los gaan zitten.
Hoe krijgen jullie eigenlijk relatief lompe betonsteunen van 30-50kg op jullie dak? Ik ben aan het kijken om op mijn tuinhuis een paar zonnepanelen extra te plaatsen maar ik vraag mij af hoe ik zoiets er vlot krijg. Zelfs met twee doet de man bovenaan niets en is het dus de man onderaan de ladder die het hele gewicht draagt?
Bij mij kon ik binnendoor via een raam op het dak komen. Dan kun je de hele route met twee man doen.Horla schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:24:
Hoe krijgen jullie eigenlijk relatief lompe betonsteunen van 30-50kg op jullie dak? Ik ben aan het kijken om op mijn tuinhuis een paar zonnepanelen extra te plaatsen maar ik vraag mij af hoe ik zoiets er vlot krijg. Zelfs met twee doet de man bovenaan niets en is het dus de man onderaan de ladder die het hele gewicht draagt?
Anders een materiaallift huren? Ook handig voor de panelen zelf.
En anders toch een stropje erom van een sjorband o.i.d.? Dan kan de onderste persoon duwen en de persoon boven trekken.
Anders van 2 balken of stevige planken een glijbaan maken en de steun omhoog trekken.
Maar zo zwaar is dat nu ook niet. Met 2 man en 2 laders loop je zo naar boven met de steun.
Maar zo zwaar is dat nu ook niet. Met 2 man en 2 laders loop je zo naar boven met de steun.
[ Voor 35% gewijzigd door jobr op 05-04-2022 18:33 ]
Ik ga kijken of ik vandaag de eerste mal kan gieten maar zit met 2 dingen.
- Mijn mal kan niet volledig uit de zon blijven. Ik heb een carport maar daar schijnt de zon in de ochtend dan wel in de middag (afhankelijk van waar je hem neerzet) deels onderdoor. Hoe erg is dat in deze tijd van het jaar?
- Hoe lang houden jullie het schroefdraad dat boven het beton uit komt? 7cm? Ik wil niet overdreven veel er bovenuit laten stekenmaar ook niet te weinig hebben
Ecodan warmtepomp
Met zoeken vind ik iets van Schuco, waarvoor ik geen werkende webpagina kan vinden waar ze te koop zijn ofzo en een Eco eindklem van PGM.ThinkPad schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:24:
Weet iemand welke eindklemmen ze bij deze betonvoeten gebruiken?
Ecodan warmtepomp
Ik zou me er niet te druk om maken, funderingen worden buiten ook gewoon gestort. Je zou er anders iets van een zeiltje overheen kunnen leggen, deze zon en temperaturen zijn niet heel spannend.JT schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:56:
Ik ga kijken of ik vandaag de eerste mal kan gieten maar zit met 2 dingen.
- Mijn mal kan niet volledig uit de zon blijven. Ik heb een carport maar daar schijnt de zon in de ochtend dan wel in de middag (afhankelijk van waar je hem neerzet) deels onderdoor. Hoe erg is dat in deze tijd van het jaar?
- Hoe lang houden jullie het schroefdraad dat boven het beton uit komt? 7cm? Ik wil niet overdreven veel er bovenuit laten stekenmaar ook niet te weinig hebben
Lengte van de schroefdraad is dikte van je panelen + wat extra's voor een klem en een moer? 7cm zal meer dan genoeg zijn.
Goed gevonden, ze zullen ze daar wel met grotere aantallen tegelijk inkopen...JT schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:02:
[...]
Met zoeken vind ik iets van Schuco, waarvoor ik geen werkende webpagina kan vinden waar ze te koop zijn ofzo en een Eco eindklem van PGM.
Overigens zijn de Flatfix Fusion eindklemmen ook geupdate, zien er nu heel anders uit:

Pfff, wat een ellendig gedoe om 6mm betonstaal te buigen als je er meerdere bochtjes in moet hebben waarvan sommigen binnen 10cm van elkaar. Ik ga maar eens in de buurt kijken of ik een buigtang kan lenen ofzo.Is niet goed te krijgen zo.
Edit: zo een vorm
:fill(white):strip_exif()/f/image/l4dwL4sf1hY0Mgl54TpvUhbL.png?f=user_large)
[ Voor 30% gewijzigd door JT op 08-04-2022 12:48 ]
Ecodan warmtepomp
Ze geven zelf aan 'Hartmann' montagesysteem. Maar ik kan daar geen énkel resultaat op vinden als ik er zelf naar zoek. Zelfbedacht merk ofzoJT schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:02:
[...]
Met zoeken vind ik iets van Schuco, waarvoor ik geen werkende webpagina kan vinden waar ze te koop zijn ofzo en een Eco eindklem van PGM.
AliExpress heeft iets vergelijkbaars, maar dat moet toch ook in Europa zijn te vinden? En zowel met deze als met jouw link is het de vraag of een 40mm paneel gaat passen.
Welke klemmen ga jij gebruiken voor de steunen die je gaat maken?
Edit: Vond deze post van @Rol-Co die linkt naar Z-klemmen van 'Schletter': Rol-Co in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen" Maar ook die kan ik niet echt in een webshop voor particulieren vinden. De flatfix wordt in dit topic ook veelgebruikt. Ik heb nu Solarstell en dan met RVS-houtdraadbout (torx, van Bauhaus) in een plug in een stapelblok geboord. Maar die z-klemmen zit het mooier vast, dan heb je niet zo'n stuk schroef wat ver uitsteekt. Ik denk dat je daarmee de panelen strakker vast kunt zetten.
[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 08-04-2022 13:22 ]
Zo een klem leek mij ook het beste maar ik hem even gemeten en mijn panelen zijn ook 40mm...Ali, leuk maar dan moet je bij zo een storm als 2 maanden terug zeker weten dat de kwaliteit van het aluminium voldoende is zodat ze niet gewoon ombuigen. Dat vind ik dan wel tricky. En anders denk ik die Flatfix Fusion eindklemmen. Zien er best ok uit.ThinkPad schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:02:
[...]
Ze geven zelf aan 'Hartmann' montagesysteem. Maar ik kan daar geen énkel resultaat op vinden als ik er zelf naar zoek. Zelfbedacht merk ofzo? Die klem uit je link lijkt er wel wat op. Eigenlijk is het een hele simpele 'Z' klem, maar ik kan geen aanbieders vinden.
AliExpress heeft iets vergelijkbaars, maar dat moet toch ook in Europa zijn te vinden? En zowel met deze als met jouw link is het de vraag of een 40mm paneel gaat passen.
Welke klemmen ga jij gebruiken voor de steunen die je gaat maken?
Edit: Vond deze post van @Rol-Co die linkt naar Z-klemmen van 'Schletter': Rol-Co in "Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen" Maar ook die kan ik niet echt in een webshop voor particulieren vinden. De flatfix wordt in dit topic ook veelgebruikt. Ik heb nu Solarstell en dan met RVS-houtdraadbout (torx, van Bauhaus) in een plug in een stapelblok geboord. Maar die z-klemmen zit het mooier vast, dan heb je niet zo'n stuk schroef wat ver uitsteekt. Ik denk dat je daarmee de panelen strakker vast kunt zetten.
Ecodan warmtepomp
Flatfix klemmen
https://www.solar-nu-webs...0-mm-zwart--100-4940.html
Midden
https://www.solar-nu-webs...kelnummer-100-3022-b.html
Andere klem maar dan in belgie
https://solarwinkel.be/si...or-frame-op-plat-dak.html
Die heb ik nog liggen maar dan 35mm
https://www.solar-nu-webs...0-mm-zwart--100-4940.html
Midden
https://www.solar-nu-webs...kelnummer-100-3022-b.html
Andere klem maar dan in belgie
https://solarwinkel.be/si...or-frame-op-plat-dak.html
Die heb ik nog liggen maar dan 35mm
[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 08-04-2022 22:41 ]
Ik heb bij 'Stralendgroen' nog een aantal Solarstell klemmen besteld voor de extra panelen die ik wil gaan leggen. Ik ga ze net als de panelen op m'n schuurtje met pluggen en torx houtschroeven tellerkopschroeven (RVS) vastmaken op stapelblokken die ik ga slijpen: ThinkPad in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Betonvoeten gieten is toch wel wat meer werk, waar ik momenteel niet echt de tijd voor heb. De stapelblokken hebben zich afgelopen storm ook prima bewezen. Al liggen de panelen ook maar op 5° hoek
https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-middenklem/ (blank/zwart)
https://www.stralendgroen.nl/product/solarstell-eindklem/ (blank/zwart)
Betonvoeten gieten is toch wel wat meer werk, waar ik momenteel niet echt de tijd voor heb. De stapelblokken hebben zich afgelopen storm ook prima bewezen. Al liggen de panelen ook maar op 5° hoek
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2022 21:01 ]
Probeer je met het staal de volledige contour te volgen dan? Dat lijkt mij niet nodig. Meeste trekspanning zal op onderste lange kant staan. Daar in de lengte een stuk staal in lijkt mij voldoende.JT schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:40:
Pfff, wat een ellendig gedoe om 6mm betonstaal te buigen als je er meerdere bochtjes in moet hebben waarvan sommigen binnen 10cm van elkaar. Ik ga maar eens in de buurt kijken of ik een buigtang kan lenen ofzo.Is niet goed te krijgen zo.
[Afbeelding]
Bij benadering. Ik heb stukken van 3 meter, alleen een keer dubbelvouwen en een stukje afslijpen vind ik dan ook jammer zeg maarfrickY schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:59:
[...]
Probeer je met het staal de volledige contour te volgen dan? Dat lijkt mij niet nodig. Meeste trekspanning zal op onderste lange kant staan. Daar in de lengte een stuk staal in lijkt mij voldoende.
Ecodan warmtepomp
Ziet er ook prima uit. Ben alleen benieuwd of mijn M6 moeren ertussen zouden passenThinkPad schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:51:
Ik heb bij 'Stralendgroen' nog een aantal Solarstell klemmen besteld voor de extra panelen die ik wil gaan leggen. Ik ga ze net als de panelen op m'n schuurtje met pluggen en torx houtschroeven (RVS) vastmaken op stapelblokken die ik ga slijpen: ThinkPad in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Ecodan warmtepomp
Vandaag de Solarstell klemmen ontvangen en even voor je gemeten:JT schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:35:
[...]
Ziet er ook prima uit. Ben alleen benieuwd of mijn M6 moeren ertussen zouden passen
![]() | ![]() |
Tussenruimte van beide klemmen is 13mm. Een M6 moer is 11,nogwat breed. Dat zou dus moeten passen. Maar hoe ga je het vervolgens aandraaien, een dop past er niet meer op.
De 'diepte' is 7,5mm, je zou dan al zoiets moeten gebruiken om deze klemmen op je draadeinden te monteren, maar echt mooi is dat niet. Denk dat de Flatfix klemmen en een RVS-dopmoer in jouw geval (met draadeindes) toch beter zijn.
[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 13-04-2022 16:21 ]
Normaal gebruik je met deze klemmen een inbus bout en glijmoer in de rails, ik heb dit op mijn zuid dak.ThinkPad schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:25:
[...]
Vandaag de Solarstell klemmen ontvangen en even voor je gemeten:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Tussenruimte van beide klemmen is 13mm. Een M6 moer is 11,nogwat breed. Dat zou dus moeten passen. Maar hoe ga je het vervolgens aandraaien, een dop past er niet meer op.
De 'diepte' is 7,5mm, je zou dan al zoiets moeten gebruiken om deze klemmen op je draadeinden te monteren, maar echt mooi is dat niet. Denk dat de Flatfix klemmen en een RVS-dopmoer in jouw geval (met draadeindes) toch beter zijn.
Als je tapeind in je beton hebt kan je beter de clickfit spullen gebruiken, daar kan je met een moertje werken.
Nu de zon zijn koppie weer laat zien, leg ik graag mijn plannen voor aan de ervaringsdeskundigen 
Zoals eerder verteld, heb ik een uitbouwdakje waarvoor het érg moeilijk is een (fysiek) passende standaard montageoplossing te vinden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/IXQEO9dgwyA5GLnCvz8XfbSK.png?f=user_large)
Nu overweeg ik het zelf maar te doen. Het volgende ontwerp past precies (mind you: ik heb de breedte van één voet nog niet bepaald, dus die loopt op de afbeeldingen over de volle 5 meter
) en legt de panelen op 25 graden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UYqmbVBFy7FSYK1An9uzpasI.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/manYHO7WS81RTvC8Af5YTQfb.png?f=user_large)
In de voet zou ik twee M10 draadeindes instorten (recht uit de beide "staanders"), met daarop een clickfit adapterplaatje (eigenlijk bedoeld voor de stokschroef) en daaraan weer een montagerail. Daarop schroef ik de panelen. Natuurlijk voorzie ik ook in een betonijzer (al kijk ik niet uit naar het buigen ervan).
De keuze voor een montagerail maakt de betonvoeten een slag duurder, maar dat is een bewuste keuze. De panelen liggen in het zicht, en de voeten bij voorkeur niet. Met een rail kun je de voeten iets naar binnen plaatsen. Ook lijkt mij een montagerail iets betrouwbaarder - al is dat misschien gevoel.
Concrete vragen:
Zoals eerder verteld, heb ik een uitbouwdakje waarvoor het érg moeilijk is een (fysiek) passende standaard montageoplossing te vinden:
:fill(white):strip_exif()/f/image/IXQEO9dgwyA5GLnCvz8XfbSK.png?f=user_large)
Nu overweeg ik het zelf maar te doen. Het volgende ontwerp past precies (mind you: ik heb de breedte van één voet nog niet bepaald, dus die loopt op de afbeeldingen over de volle 5 meter
:fill(white):strip_exif()/f/image/UYqmbVBFy7FSYK1An9uzpasI.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/manYHO7WS81RTvC8Af5YTQfb.png?f=user_large)
In de voet zou ik twee M10 draadeindes instorten (recht uit de beide "staanders"), met daarop een clickfit adapterplaatje (eigenlijk bedoeld voor de stokschroef) en daaraan weer een montagerail. Daarop schroef ik de panelen. Natuurlijk voorzie ik ook in een betonijzer (al kijk ik niet uit naar het buigen ervan).
De keuze voor een montagerail maakt de betonvoeten een slag duurder, maar dat is een bewuste keuze. De panelen liggen in het zicht, en de voeten bij voorkeur niet. Met een rail kun je de voeten iets naar binnen plaatsen. Ook lijkt mij een montagerail iets betrouwbaarder - al is dat misschien gevoel.
Concrete vragen:
- Kan deze driehoekige constructie van beton worden gemaakt?
- Van welk gewicht moet ik uitgaan: 2kg per liter uitgehard beton? Uit de spec-sheet van Hornbach: "25 kg geeft ca. 12,5 liter betonspecie."
- Zie ik iets over het hoofd?
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Concrete vragen, mooie woordspeling 😋Thijsmans schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:44:
Concrete vragen:
- Van welk gewicht moet ik uitgaan: 2kg per liter uitgehard beton? Uit de spec-sheet van Hornbach: "25 kg geeft ca. 12,5 liter betonspecie."
Beton heeft een soortelijke massa van ongeveer 2.4 gr per kubieke centimeter. Dus de 25 kilo voor 12.5 liter komt daar vandaan.
Ik heb zelf de inhoud van mijn betonvoeten in liters uitgerekend, dat omgezet naar gewicht, en die hoeveelheid ingekocht.
Qua vorm moet dit prima kunnen, het enige dat lastig kan zijn is de bekisting aan de binnenkant verwijderen aangezien deze ingeklemd zit.
Dan moet je die bekisting conisch maken. Iets lastiger te maken, maar gemakkelijker te lossen.Xqlusive schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:39:
[...]
Qua vorm moet dit prima kunnen, het enige dat lastig kan zijn is de bekisting aan de binnenkant verwijderen aangezien deze ingeklemd zit.
Bedankt voor de tips, @Xqlusive en @cadsite! Met een verstelbare invalzaag moet het goed te doen zijn om een conische middensectie te maken.
Voor wat betreft het buigen van het betonijzer:
Zoiets moet toch te maken zijn van een stalen hoekprofiel van 25x25x3mm...
Voor wat betreft het buigen van het betonijzer:
Zoiets moet toch te maken zijn van een stalen hoekprofiel van 25x25x3mm...
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Er ging iets meer beton in dan ik dacht. Ik had 40 kilo aan betonmix gerekend, maar er gingen twee volle zakken van 25 kilo in elke voet. En dat was eigenlijk nog niet genoeg. De eerste pakte iets dunner uit dan de beoogde 7cm. Daarom heb ik bij de tweede set die uitsparing er in gemaakt.jobr schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:45:
Zien er wel flink gewichtig uit.
Ik lees al enige tijd mee met dit topic, al een hoop mooie oplossingen langs zien komen. Wij hebben een dak vrij waar 2 rijen 10° dual betonvoeten (als aangeboden door Sun Solar) achter elkaar op zouden passen. Ik zou dan in totaal 12 steunen van 2m lang nodig hebben.
Heeft iemand toevallig één of meerdere mallen die ik tegen een vergoeding kan lenen of overnemen?
Heeft iemand toevallig één of meerdere mallen die ik tegen een vergoeding kan lenen of overnemen?
Twee dingen:Thijsmans schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:44:
Nu de zon zijn koppie weer laat zien, leg ik graag mijn plannen voor aan de ervaringsdeskundigen
[Afbeelding]
Nu overweeg ik het zelf maar te doen. Het volgende ontwerp past precies (mind you: ik heb de breedte van één voet nog niet bepaald, dus die loopt op de afbeeldingen over de volle 5 meter) en legt de panelen op 25 graden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Concrete vragen:
Afwatering van het dakje richting de afvoer wordt bijna geheel geblokkeerd.
Water wat van de panelen loopt, loopt zo langs de gevel, je zult dus iets van een (zinken?) Waterkering moeten aanbrengen welke het water onder de panelen langs terug op het dak laat stromen.
Voor 12 stuks loont het om ze gewoon te maken hoor, maat specifiek voor jouw dak, ik heb er 13 gemaakt en dat scheelde met sunsolar voeten al 400,- incl het kopen van een afkortzaag en betonplex bodem+7x4 balkjes en schroeven.BroederT schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:52:
Ik lees al enige tijd mee met dit topic, al een hoop mooie oplossingen langs zien komen. Wij hebben een dak vrij waar 2 rijen 10° dual betonvoeten (als aangeboden door Sun Solar) achter elkaar op zouden passen. Ik zou dan in totaal 12 steunen van 2m lang nodig hebben.
Zaag
https://www.hbm-machines....zaag-trekzaag-met-laser-1
Nog leuk om te doen ook.
Bedankt voor je feedbackmb1 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:30:
[...]
Twee dingen:
Afwatering van het dakje richting de afvoer wordt bijna geheel geblokkeerd.
Water wat van de panelen loopt, loopt zo langs de gevel, je zult dus iets van een (zinken?) Waterkering moeten aanbrengen welke het water onder de panelen langs terug op het dak laat stromen.
Voor wat betreft de waterkering: dat zou redelijk problematisch worden, gezien ik hier na enkele uren broeden geen (betaalbare) oplossing voor kan bedenken. Een lekdorpel / waterslagprofiel van 5 meter lang, en 18cm breed kost al snel enkele honderden euro's.
Is het echt nodig? En ja: kritisch meedenken hierbij wordt zéér gewaardeerd, gezien ik hier geen kennis van heb
:strip_exif()/f/image/1YzIFsNiQLrEVNZh4FSX5SIF.jpg?f=fotoalbum_medium)
De dakrand is afwaterend aangelegd (zie de waterpas hierboven). De panelen zouden 13cm over de verhoogde dakrand hangen en dus 20cm van de buitenrand liggen. Zou het niet genoeg zijn om drainageclips op de panelen te bevestigen, om regenwater alvast een zwieper naar binnen te geven, en daarna de zwaartekracht zijn werk te laten doen?
10mm is in het begin voldoende echter zit na een tijdje zo dicht met blad mos enz.Thijsmans schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:29:
[...]
Bedankt voor je feedbackHet weglopen van het water zal niet zo'n punt zijn, gezien de voeten op beschermrubbers komen (10mm dik). Of zal ik voor de zekerheid de voeten aanpassen door een plankje onderin de bekisting (in het midden) op te nemen, zodat het water er onderdooor kan?
Voor wat betreft de waterkering: dat zou redelijk problematisch worden, gezien ik hier na enkele uren broeden geen (betaalbare) oplossing voor kan bedenken. Een lekdorpel / waterslagprofiel van 5 meter lang, en 18cm breed kost al snel enkele honderden euro's.
Is het echt nodig? En ja: kritisch meedenken hierbij wordt zéér gewaardeerd, gezien ik hier geen kennis van heb
[Afbeelding]
De dakrand is afwaterend aangelegd (zie de waterpas hierboven). De panelen zouden 13cm over de verhoogde dakrand hangen en dus 20cm van de buitenrand liggen. Zou het niet genoeg zijn om drainageclips op de panelen te bevestigen, om regenwater alvast een zwieper naar binnen te geven, en daarna de zwaartekracht zijn werk te laten doen?
Als ik de constructie zo zie zou ik de schroefjes uit het profiel draaien en er iets van een aluminium hoeklijn 40x40 of 50x50mm over de totale 5m ofzo op bevestigen dat keert het water wel.
Ah, ik zat iets ingewikkelder te denken... Thanks!
* Thijsmans schrapt de zwevende paneel-goot-installatie met terugloop
* Thijsmans schrapt de zwevende paneel-goot-installatie met terugloop
eerste gegoten vandaag:
Hieronder bijna alles uitgegoten, nog niet alles, ik heb daarna nog een beetje hoekjes opgevuld:
Ziet er leuk uit. Maar dikke faal
Members only:
Inloggen
Hieronder bijna alles uitgegoten, nog niet alles, ik heb daarna nog een beetje hoekjes opgevuld:
Members only:
Inloggen
Ziet er leuk uit. Maar dikke faal
- Ik kwam erachter dat de gaten, die ik had afgetekend voor het schroefdraad, op de verkeerde plek en scheef waren, geen idee wat ik toen heb gedaan
Heb de gaten maar groter gemaakt, wat tape aan de binnenzijde om gaten beetje te dichten voor beton en met beton erin zo goed mogelijk recht proberen te krijgen.
- Vergeten de mal in te vetten
- Mengen en je na 10 seconden nadat alles bij elkaar zit bedenken dat je je goede kleding nog aan hebt
- Royaal meer dan de 5 minuten gemengd die is aangegeven, nog extra door de hoeken gaan. Uitgieten (hoe doen jullie dat? Ik ga met een emmer door de speciekuip en doe zo delen erin). Kuip bijna leeg, zitten er nog allemaal harde, geklonterde stukken mortel in de hoeken die nog niet goed gemengd zijn....
Ecodan warmtepomp
Ik schep het er vanuit de kuip (scheefhouden boven de mal) met zo'n metseltroffel in. Ook even regelmatig in het beton prikken in de mal om de lucht er wat uit te krijgen.
Je kunt je mal ook even beplakken met van dat brede plastic tape. En dan invetten met sla of zonnebloem olie.
Je kunt je mal ook even beplakken met van dat brede plastic tape. En dan invetten met sla of zonnebloem olie.
Ik weet de trucjes voor het voorkomen van plakken aan je mal. Maar dan moet je ze wel toepassen, daar zit het meer injobr schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:38:
Ik schep het er vanuit de kuip (scheefhouden boven de mal) met zo'n metseltroffel in. Ook even regelmatig in het beton prikken in de mal om de lucht er wat uit te krijgen.
Ecodan warmtepomp