Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:22
Ik heb zelf ook 3 verschillende toetsenborden probleemloos via bluetooth aan mn telefoon en kunnen verbinden. Het lijkt me sterk als een tablet dan problemen zou geven, zolang t bord bt heeft moet het (op basis van mijn eerdere ervaringen) gewoon werken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:16
Vet! Dat geeft lekker veel keuze om iets leuks uit te kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:07
It's been 84 years.gif

Maar dan plofte gisteren toch eindelijk PBS MV Classic op de mat :P
Eerste indruk is goed. Profiel voelt erg laag, maar fijn. En de print ziet er spikspan uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w3STgH7XHFR4D8NgUPiPMdJwe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqIVFaLsQnO6c0hCe98b6EYI.jpg?f=fotoalbum_large
Hier op de modern m0110 (die nog ergens uit het magazijn van MK kwam :+ )

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:04
Hoe custom is een custom keyboard als je hem gewoon in een webshop kan bestellen?

Ik wilde zien of ik een aantal kleine verbeteringen kon doen aan het ontwerp van mijn KBDFans Mountain Ergo. Een kleine verbetering van de QWERTY layout zonder een andere layout te hoeven leren. Daarnaast en paar extra knoppen voor comfort en productiviteit.

De 'verbeteringen':

- 3 Spatiebalken. Op links zijn dit windows key | spatie | layer, op rechts zijn dat spatie | right-shift | right-alt. Dit zorgt ervoor dat de rechter duim meer te doen heeft en je pink niet hoeft te over-reachen naar de rechter shift

- Extra losse enter knop naast capslock. Specifiek bedoelt om niet te hoeven dubbelklikken op een mapje maar om makkelijk op enter te kunnen drukken om hem te openen. Ja ik weet dat single click to open bestaat maar dat vind ik niet handig :+

- Stabless: d.w.z. geen grote knoppen dus ook geen stabilizers. Altijd stil en een compactere printplaat. Links zitten 2 shift knoppen, de meest linker zit daar voor vage toetscombinaties met shift en omdat je dan een extra knop in een layer hebt (bijv. backspace)

- Full split omdat me dat een aardig concept leek. Volledig bluetooth (ZMK) en 1500mAh batterij per helft zodat ik een paar maanden vooruit kan op 1 batterijlading. Lichtgewicht en draagbaar

- Magnetische polssteun die tegen het toetsenbord aan 'klikken' zonder dat je daar aan de buitenzijde iets van ziet. De beleding is semi-zacht kurk van 5mm dik.

Overige specificaties:

- Eigen ontwerp hotswap pcb met een daughter board met daarop weer een Nice!Nano. Intern met elkaar verbonden via een ribbon cable
- Behuizing van 3D geprint Nylon d.m.v. laser sinteren (SLS 3201PA-F Nylon)
- 7 graden tilt voorwaarts, 5 graden tilt naar de zijkant
- FR4 plate
- Tray mount
- PBT fans Emma keycaps
- Zeal Sakurio's spring swapped naar 55 gram met een lik crytox erin
- kleine toggle switches om het toetsenbord snel aan & uit te kunnen zetten
- Tape mod met Kapton tape
- Geluidsdemping met Poron foam

Huidige keymap voor de liefhebber:

let ook eens op enter en backspace knoppen in Layer 1. De normale enter en backspace gebruik ik nauwelijks meer. Door ze in layer 1 vrijwel direct onder de pink te zetten hoef ik nooit meer naar backspace of enter te reiken. Dat kan ook op de mountain ergo en dat is tot nu toe wel de grootste QWUERTY lifehack die ik tot nu toe heb gevonden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
    keymap {
        compatible = "zmk,keymap";

default_layer { // Layer 0
            // -------------------------------------
            // |    ESC    |     1     |     2     |    3   |   4   |   5   |   6   |           |   7   |   8   |   9   |   0   |   -   |   =   |  bksp |
            // |    tab    |     Q     |     W     |    E   |   R   |   T   |                   |   Y   |   U   |   I   |   O   |   P   |   [   |   ]   |   \   |
            // |   enter   |     caps  |     A     |    S   |   D   |   F   |   G   |           |   H   |   J   |   K   |   L   |   ;   |   '   | enter |
            // |   lshift  |   lshift  |     Z     |    X   |   C   |   V   |   B   |           |   ~   |   N   |   M   |   ,   |   .   |   /   |   up  |  del  |
            // |   lctrl   |   mo L2   |    lalt   | rsuper | space | mo L1 |                   | enter | space | bcksp |  ralt |  left | down  | right |
            bindings = <
                &kp ESC     &kp N1      &kp N2      &kp N3      &kp N4      &kp N5    &kp N6         &kp N7      &kp N8      &kp N9      &kp N0      &kp MINUS   &kp EQUAL   &kp BSPC
                &kp TAB     &kp Q       &kp W       &kp E       &kp R       &kp T                    &kp Y       &kp U       &kp I       &kp O       &kp P       &kp LBKT    &kp RBKT    &kp BSLH
                &kp ENTER   &kp CAPS    &kp A       &kp S       &kp D       &kp F     &kp G          &kp H       &kp J       &kp K       &kp L       &kp SEMI    &kp SQT     &kp ENTER
                &kp LSHFT   &kp LSHFT   &kp Z       &kp X       &kp C       &kp V     &kp B          &kp GRAVE   &kp N       &kp M       &kp COMMA   &kp DOT     &kp FSLH    &kp UP      &kp DELETE
                &kp LCTRL   &mo 2       &kp LALT    &kp LGUI    &kp SPACE   &mo 1                    &kp SPACE   &kp RSHFT   &kp RALT    &kp RCTRL   &kp LEFT    &kp DOWN    &kp RIGHT
            >;
        };

lower_layer { // Layer 1
                    // |    ~    |    F1     |    F2     |   F3   |  F4   |  F5     |  F6   |                            |  F7   |  F8   |  F9   |  F10  |   F11 |  F12          |  bksp            |
                    // | next tr |    UP     |    LEFR   |  PUP   | RIGHT | play/p  |                                    |   +   |   7   |   8   |   9   |   9   |decr brightness|   incr brightness|     \    |
                    // |   LALT  | prev tr   |   DOWN    |  HOME  | Pdown |   END   | VOL+  |                            |   -   |   4   |   5   |   6   | enter |     bksp      |      enter       |
                    // |  bksp   |    ENTER  |   ptscr   |  DEL   | CALC  |  MUTE   | VOL-  |                            |numlock|   *   |   1   |   2   |   3   |       /       |         rshift   |    DEL   |
                    // |   lctrl |   NONE    |    lalt   | rsuper | space |   None  |                                    | 0      |   \  |   .   | space |   .   |      rwin     |        rctrl     |

bindings = <
                        &kp ESC     &kp F1      &kp F2      &kp F3      &kp F4      &kp F5              &kp F6            &kp F7          &kp F8           &kp F9       &kp F10      &kp F11    &kp F12          &kp BSPC
                        &kp K_NEXT  &kp UP      &kp LEFT    &kp PG_UP   &kp RIGHT   &kp K_PLAY_PAUSE                      &kp KP_PLUS     &kp KP_N7        &kp KP_N8    &kp KP_N9    &kp KP_N9  &kp C_BRI_DEC    &kp C_BRI_INC   &kp BSLH
                        &kp LALT    &kp K_PREV  &kp DOWN    &kp HOME    &kp PG_DN   &kp END             &kp K_VOL_UP      &kp KP_MINUS    &kp KP_N4        &kp KP_N5    &kp KP_N6    &kp ENTER  &kp BSPC         &kp KP_ENTER
                        &kp BSPC    &kp ENTER  &kp PSCRN   &kp DEL     &kp K_CALC  &kp K_MUTE          &kp K_VOL_DN      &kp KP_NUM      &kp KP_MULTIPLY  &kp KP_N1    &kp KP_N2    &kp KP_N3  &kp KP_DIVIDE    &kp RSHFT       &kp DEL
                        &kp LCTRL   &none       &kp LALT    &kp LGUI    &kp SPACE   &none                                 &kp KP_N0       &kp KP_DIVIDE    &kp SPACE    &kp DOT      &kp RALT   &kp RGUI         &kp RCTRL
                    >;
                };

raise_layer { // Layer 2
                    // |  NONE   |  BT 1   |  BT 2   |  BT 3   |  BT 4   |  BT 5   |  NONE   |                             |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |
                    // |  NONE   |  BT1dc  | BT2dc   | BT3dc   | BT4dc   | BT5dc   |                                       |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |
                    // |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |                             |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |
                    // |  NONE   |  NONE   |  NONE   |clear BT |  NONE   |  NONE   |  NONE   |                             |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |
                    // |  NONE   |  NONE   |  NONE   | bootload|  NONE   |  reset  |                                       |  reset   |  NONE   |bootload|  NONE   |  NONE   |  NONE   |  NONE   |

bindings = <
                        &none     &bt BT_SEL 0  &bt BT_SEL 1  &bt BT_SEL 2  &bt BT_SEL 3  &bt BT_SEL 4   &none              &none       &none       &none        &none      &none       &none       &none       
                        &none     &bt BT_DISC 0 &bt BT_DISC 1 &bt BT_DISC 2 &bt BT_DISC 3 &bt BT_DISC 4                     &none       &none       &none        &none      &none       &none       &none        &none
                        &none     &none         &none         &none         &none         &none          &none              &none       &none       &none        &none      &none       &none       &none        
                        &none     &none         &none         &bt BT_CLR    &none         &none          &none              &none       &none       &none        &none      &none       &none       &none        &none
                        &none     &none         &none         &bootloader   &none         &sys_reset                        &sys_reset  &none       &bootloader  &none      &none       &none       &none        
                    >;
                };

};
 };

Plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmPJFRQ04qqwUQ9bg5_E7kk_zBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oU32bvUyBZ84oAETRoeSezZC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KObzRyKr1iFctNsmanNakMr0SV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IbzO5kAb3zl9nzmaisFsZqh2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVCZ6OGLetFUX4UL5oasT2ckJf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bi16Is0TPS79U6MF05jM5nNq.png?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik doop deze layout de Full-split Multi Spacebar Alice layout, ofwel de MALICE layout 8)

[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 29-06-2025 10:13 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheemraad
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 08:48
Hoe custom is een custom keyboard als je hem gewoon in een webshop kan bestellen?
Het feit dat je van alles kan aanpassen, ook aan een webshop keyboard, maakt het voor mij custom. Anders ga je al snel gatekeepen.

Verder is het een leuk project zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dillygirl
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-08 00:48
Arcadius schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:05:
Ik zoek naast mijn Monsgeek M7W een ander toetsenbord met numpad. Op werk heb ik al een Keychain.

De metalen case vind ik erg gaaf. Is er een alternatief met metalen case met numpad? Of is de Monsgeek M5 variant de enige naast Keychron?

Ik heb ook de Iqunix F97 gevonden bij Alternate.

Bij voorbaat dank voor andere alternatieven!

(Graag te koop bij een online winkel, geen group buy constructie)
Misschien een Luminkey98? Oh, uitverkocht. Of een QK100 (niet meer in Europa te krijgen) of QK101 (korte preorder van 3-4 maanden, of 1 maand internationaal). Ik vind Intro S100 prachtig maar die zijn inmiddels op :( Misschien weer extras als ze volgende maand bezorgd worden. Dan is de Keycult 1/1800 net uit maar die is wel erg duur, en ook preorder. En ik weet niet wie die in EU verkoopt. Er zouden ook nog extras kunnen komen van Seal en Pangea want die zijn ook nog niet klaar met produceren, maar die waren ook erg duur. Maar ja het zijn naast Keychron alleen extras van group buys die in stock verkocht worden. Numpads zijn helaas niet zo populair bij gebruikers van luxe toetsenborden, dus er zijn niet veel opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clockw1ze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 11:43
Ik ben op zoek naar een nieuw mechanisch toetsenbord. Momenteel heb ik al 10 jaar ofzo een Corsair K60 TKL met Cherry Red Switches maar wil hem graag vervangen. Omdat ik nu vaak thuiswerk ben ik op zoek naar een toetsenbord met F-toetsen en een Numpad.

Nu kwam ik de volgende 2 tegen waar ik over twijfel:

Aula F99 Pro met LEOBOG Nimbus Linear V3 Switches
https://aulagear.com/prod...py?variant=41322256302176

MChose UT98 met Silent Peach V3 Switches
https://www.mchose.store/pages/keyboard-ut98

M'n budget ligt rond de €100 - €150.
Is dit wat? Mij lijken de Silent switches wel net wat fijner aangezien mijn vrouw soms klaagt dat m'n huidige toetsenbord teveel herrie maakt. Of hebben jullie nog een ander voorstel voor een totaal ander toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Zet eens wat o-ringen (rubber ringetjes onder je toetsen) op dit bord, dat scheelt al herrie voor je vrouw? Kan jij je rustig verder oriënteren…

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clockw1ze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 11:43
pjottum schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:43:
Zet eens wat o-ringen (rubber ringetjes onder je toetsen) op dit bord, dat scheelt al herrie voor je vrouw? Kan jij je rustig verder oriënteren…
Dit had ik inderdaad al geprobeerd, maar daar worden de toetsen heel erg 'zompig' van. Voelt niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als dat iets is wat je niet prettig vindt dan kan het ook best zijn dat je silent switches hetzelfde gevoel hebt, maar dat is wel erg afhankelijk van de switch.

Maar ik ken deze opties niet dus ik kan ook niet echt zeggen of dat in dit geval in de buurt zou komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

Kon deze niet weerstaan, een Trashman productie, de v4n4g0n R4, pcb is een mix van HE/hotswap sockets, dus er was keuze voor van alles. Heb er nu Geon RAW HE switches in die het best fijn doen, door de mix is er geen mogelijkheid om actuatie etc. in te stellen, maar er komt misschien ooit een HE only pcb waar dat soort instellingen wel mogelijk zijn .. voor nu is het mijn gaming board (split space gewend, maar voor springen etc. is een enter/spatie met laag functionaliteit niet zo handig).

Is zwaar en voelt super goed, ook mijn eerste tadpole mounted variant, leuk om in elkaar te zetten iig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lnpy5Xci4nCJGTITer_2q3XXIaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNyjjiJvCI5xD40e2rU7tzCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sM72aFY9DAvp5xKgEYUMdFF7LHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Swm1HFGGsGc2J5ghEy6DodB.jpg?f=fotoalbum_large

(met guest appearances van een Coriander en een C0v3r)

[ Voor 6% gewijzigd door yamAUchi op 11-07-2025 11:34 ]

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Unkie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:43:
Er komen wel mooie low profile boarden aan zeg:
Lofree Flow 2
Nuphy Air75 v3
En de in mei uitgekomen iqunix mq80

Ik heb nu een klein jaar de nuphy Air75 v2. Ondanks dat deze super bevalt ben ik erg benieuwd naar de Air75 V3 en dan met de Blush Nano switches. Ook de MQ80 of de oudere MG65 ziet er goed uit.

Persoonlijk vind ik de Flow 2 de minste van de 3 omdat deze niet symmetrisch is. Iemand ervaring met de MQ80 of de MG65 in vergelijking met de nuphy air75 v2?

Denk toch maar weer Nuphy dan?
Ik heb de Nuphy Air75 v2 en een collega van mij heeft de MQ80. De mijne is veel lichter en gaat makkelijk mee in de backpack, maar die Iqunix tikt en typt geweldig! Veel minder rattle dan de mijne (ook al is de V2 hier een stuk beter in dan eerdere Keychrons die ik heb ervaren). Ik heb de Moss tactile keys en dat bevalt mij erg goed. De Gateron Browns heb ik in een Air96v2 ervaren en die waren toch wel een stukje minder.

De Lofree Flow 2 heb ik alleen nog maar op YouTube gezien en die krijgt er wel van langs, met name gezien het asymmetrische wat je al aangeeft.

Als ik nu opnieuw zou moeten, dan zou ik voor een Nuphy Air v3 gaan, of wachten op de Lofree Flow 3. De Iqunix tikt zoals gezegd geweldig, maar de draagbaarheid is wel significant minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:46
GoeiedagEem schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:38:
[...]

Ik heb de Nuphy Air75 v2 en een collega van mij heeft de MQ80. De mijne is veel lichter en gaat makkelijk mee in de backpack, maar die Iqunix tikt en typt geweldig! Veel minder rattle dan de mijne (ook al is de V2 hier een stuk beter in dan eerdere Keychrons die ik heb ervaren). Ik heb de Moss tactile keys en dat bevalt mij erg goed. De Gateron Browns heb ik in een Air96v2 ervaren en die waren toch wel een stukje minder.

De Lofree Flow 2 heb ik alleen nog maar op YouTube gezien en die krijgt er wel van langs, met name gezien het asymmetrische wat je al aangeeft.

Als ik nu opnieuw zou moeten, dan zou ik voor een Nuphy Air v3 gaan, of wachten op de Lofree Flow 3. De Iqunix tikt zoals gezegd geweldig, maar de draagbaarheid is wel significant minder.
het meest sneue punt aan de lofree flow 2 die ik heb gezien is die rechterzijde, en dan niet eens dat het assymetrisch is. Die touchbar raak je heel makkelijk met je duim die aan je muis zit met een beetje pech, versterkt door het feit dat het rechtergedeelte breder is dan zou moeten natuurlijk. Daarnaast zit daar ook je usb poort, dit maakt het net als de magic mouse een beetje gedesigned dat je tijdens opladen erg lastig gebruik ervan kunt maken. Ik snap dat ze uniek design wilden maken, maar dit is best onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:21
Ik zou ook graag eens mijn toetsenbord vervangen, aangezien mijn ca. 12 jaar oude draadloze Logitech toch wat kuren begint te vertonen. Het is een 100%, full-size bord, dus daar ben ik aan gewend en wil ik dus denk ik weer. Want hoe sommigen hier zelfs met een 60% bord zonder pijltjestoetsen overweg kunnen begrijp ik niet, zal wel iets met layers zijn.

Een mechanisch toetsenbord leek me wel wat, omdat ik aardig wat typ, maar ik ben verder nieuw in deze wereld. Ik zie dat veel merken geeneens 100%-borden bieden. Keychron heeft het wel en dan ook nog in ISO-indeling (dat heeft m'n logitech ook, dus ISO heeft mijn voorkeur).

Nu zie ik dat de Keychron V6 slechts 225 uur accuduur heeft via 2.4 Ghz of bluetooth, wat ik toch wel erg weinig vind, ook al is hij oplaadbaar. Dat is denk ik omdat er een ARM Cortex-M4 32-bit STM32F402RC in zit, waardoor hij ook helemaal programmeerbaar is. Zo'n chipje staat dan altijd aan, dus dat gebruikt stroom. En dat terwijl hij grotendeels niets staat te doen, zeker op een full-size hoef je weinig knoppen om te programmeren, dus is zo'n optie volgens mij eigenlijk waardeloos. En elke dag aan- en uitzetten vind ik ook niet prettig.

Eigenlijk heb ik dus n.a.v. mijn zoektocht twee vragen:
  1. Mijn huidige Logitech werkt op 2 AA-batterijen en in de 12 jaar gebruik heb ik die misschien vier keer moeten vervangen. Die Keychron heeft dus slechts 225 uur! Zorgt die ARM-CPU echt voor een accuduur die iets van 100× korter is? (Opgegeven accuduur is zonder backlight.)
  2. Naast Keychron, weet iemand nog andere merken voor mechanische borden die aan mijn eisen voldoen (100% full size, ISO-indeling, draadloos, hoeft geen LED, liefst met volumeknop en stand-by-knop en misschien dus zonder ARM CPU voor 100× betere accuduur)? Of kan ik beter naar membraan-toetsenborden kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
Die 225 uur is working time. Standby verbruikt hij bijna niks. Bij een beetje standaard gebruik gooi je hem eens in de 6-8 weken aan de usb voor een paar uur. (en je kan gewoon doorwerken als hij aan de kabel hangt, dus valt toch wel mee? )

[ Voor 20% gewijzigd door CrashOverDrive op 21-07-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
225 uur, dagen van 8 uur aan het werk, 28 dagen is niet weinig inderdaad?

Maar, die tijd is vooral korter door de backlight waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Ik heb de uitvoering: Keychron K8 Max, RGB Backlight, Hot Swappable, Keychron Super Bro... aangeschaft en net binnen gekregen. Wil 'm vooral wireless voor werk gaan gebruiken op een Mac. Nu even proef testen op windows, zien of er mee te gamen valt :)

De 2.4Ghz setup met USB dongle was in 1 seconde gepiept, en bij snel typen merk ik geen lag. (dat zal bij Bluetooth misschien anders zijn)

Is wel wat zwaarder en de onderste rij toetsen is best hoog, allebei waarschijnlijk vanwege de accu. Eens zien hoe dit gaat bevallen.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Murk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:34:
Wil 'm vooral wireless voor werk gaan gebruiken op een Mac.

...

De 2.4Ghz setup met USB dongle was in 1 seconde gepiept, en bij snel typen merk ik geen lag. (dat zal bij Bluetooth misschien anders zijn)
Typt als een zonnetje, is lekker robuust. Heb nog geen last van de hoogte.

Via 2.4GHz op Windows prima mee kunnen gamen. Geen last van inputlag, voor zover ik dat als noob kan beoordelen.

En via Bluetooth op Mac ook fijn mee kunnen werken vandaag. Verbinding is stabiel, geen interferentie van Bluetooth speakers/muis vlakbij.

Een probleem is wel dat bij uitzetten van RGB Backlight de bluetooth verbinding enorm instabiel wordt.
Het lijkt alsof ie te snel in de slaapstand gaat... Klein beetje jammer, maar met de backlight zo gedimd mogelijk kan ik daar mee leven. (op 2.4Ghz had ik hier geen last van)

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 12:01
Hi all ik ben voor de eerste maal aan het overstappen naar mechanische toetsenborden. Mijn oog was gevallen op Keychron (K10 HE) en Royal Kludge. Maan aangezien ikzelf van België ben (lees Azerty Belgisch, niet Azerty FR), is het aanbod bijzonder klein. Ben op zoek naar een 96% of 100% keyboard aangezien ik voor het werk intensief in xls werk.
Keychron lijkt de enige te zijn die hier nog een beetje in aanbiedt. Zijn er bepaalde merken die ik over het hoofd zie? Zo niet is dan volledig custom gaan de enige optie?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cebby
  • Niet online
Als de borden QMK ondersteunen dan kun je gewoon instellen dat de layout azerty is zoals jij het wilt, alleen de keycaps kloppen dan niet.

Als je volledig custom gaat is de keuze nog kleiner, azerty support op keycaps komt niet giga veel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Makkelijkste optie qua custom is denk ik deze keycaps, die ontwerp je zelf, dus dan kan de layout exact zijn zoals gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:49

skoozie

SCSI

Of een monoform profiel zoals XDA of DSA. Ik kan er niet op tiepen, maar het maakt niet uit waar je welke toets plaatst. Of blanco toetsen en blind tiepen.

Of toch een keer over op international?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 12:01
Bedankt voor de replies. Ik denk dat de laatste optie (toch eens op international) momenteel het beste is of ik blijf mezelf vastrijden. Naar welke norm zijn de meeste Vlaamse Belgen hier overgestapt? US ANSI?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je veel keuze wilt hebben is us-intl ansi inderdaad de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Unkie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:43:
Er komen wel mooie low profile boarden aan zeg:
Lofree Flow 2
Nuphy Air75 v3
En de in mei uitgekomen iqunix mq80

Ik heb nu een klein jaar de nuphy Air75 v2. Ondanks dat deze super bevalt ben ik erg benieuwd naar de Air75 V3 en dan met de Blush Nano switches. Ook de MQ80 of de oudere MG65 ziet er goed uit.

Persoonlijk vind ik de Flow 2 de minste van de 3 omdat deze niet symmetrisch is. Iemand ervaring met de MQ80 of de MG65 in vergelijking met de nuphy air75 v2?

Denk toch maar weer Nuphy dan?
Voor vakantie wil ik een low profile keyboardje kopen, kwam bij al deze merken uit. Maar ze worden allemaal verscheept van verwegistan en de pricewatch kent deze merken niet. Dus ik heb een beetje het idee dat ik net de week na vertrek het pakketje zal ontvangen.

Ga hem gebruiken in combinatie met mijn steamdeck en liefst incl. wireless (moet dus linux supporten). Zoek ook naar een laag gewicht daar ik op binnenlandse vluchten ga vliegen en dus weinig gewicht mee mag nemen. Ben al paar uurtjes wezen zoeken, iemand nog tips voor mooie lowprofile keyboards afmetingen 60-65?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:37
tboheeren schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:01:
Bedankt voor de replies. Ik denk dat de laatste optie (toch eens op international) momenteel het beste is of ik blijf mezelf vastrijden. Naar welke norm zijn de meeste Vlaamse Belgen hier overgestapt? US ANSI?
Na veel tevergeefs zoeken naar mooie keycaps en iso-hotswap borden ben ik afgestapt van azerty layout, qwerty us met laag voor de AltGR karakters lukt aardig. En vergt veel minder gewenning dan een ergo split met orthogonale toetsenplaatsing 😉

Ik ga nog een stuk verder, maar da's voor mijn situatie specifiek, namelijk de toetsen zo programmeren dat de computer denkt dat het een azerty-BE is terwijl ik gewoon qwerty kan typen. Dat heeft nog wat voeten in de aarde met rdp sessies, wegens 2-toets signalen zoals shift-< die door rdp slecht geinterpreteerd worden.
Op 1 keyboard al weten op te lossen, nog 1 non-split te gaan (deze heeft qmk, komt wel in orde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:49
Stomme vraag.
heb sinds kort een Gamakay TK75 V2 75% Silent Mechanical Keyboard.
perfect bordje voor mij. aangezien ik geen toetsenbord klusser ben (wil gewoon typen en gamen).
heb ik geen idee voor voor keycaps ik moet bestellen.
op dit bordje zitten ondoorzichtige keycaps. en aangezien ik niet blind kan typen, en met 2 vingers een beetje rammel. wil ik de lettertjes zien in het donker.
volgens de website zitten er nu cherry pbt keycaps toetsen op.
en dan nu de vraag": kan ik gewoon bovenstaande keycaps kopen en passen ze altijd?
of misschien een tip welke ik hebben moet?
heb bijna alle post doorgelezen maar wordt er niet veel wijzer van. zal met de leeftijd te maken hebben.
alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:35
tboheeren schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:01:
Ik had een ISO gekocht omdat ik inderdaad een paar azerty (BE+FR) keycapsets had gevonden. Nu wat sets later, zit ik op US international, keuze genoeg want ISO zit er eigenlijk overal in. Voor 't werk overschakelen is altijd enkele minuten wennen, maar geen wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasyboy007
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:06
Ik schrijf deze vraag momenteel met een oude Durgod Taurus K320 die ik een paar jaar geleden op AliExpress heb gekocht. Voor mijn werk programmeer ik, dus een fijn toetsenbord gebruiken is al de helft van het plezier in mijn werk.

Ik ben dus op zoek naar een vervanging/upgrade en zie vaak twee merken voorbijkomen: Keychron en Nuphy. Na wat zoeken denk ik dat ik mijn keuze heb teruggebracht tot de volgende twee:
  • Keychron Q3 Max QMK/VIA met waarschijnlijk Gateron Jupiter Brown switches
  • NuPhy Air75 V3 (Pre-order) met Brown Nano switches
De Keychron heeft een wat hoger prijskaartje, maar ziet er wel lekker sturdy en stevig uit, terwijl de Nuphy er erg mooi en strak uitziet. Ik heb gelezen dat de Nuphy Air wat batterijproblemen had dat die bijvoorbeeld zou opzwellen, maar ik weet niet of dat een algemeen probleem is of gewoon pechgevallen.

Nog meer dan 200 euro uitgeven (het prijskaartje van de Keychron) zou voor mij te veel zijn voor mijn (huidige) budget. I know als je eenmaal in de rabbit hole terecht komt kunnen de prijzen nog meer oplopen.

Daarnaast kijk ik sws naar een ANSI layout dus dat scheelt volgens mij al wat, want volgens mij is de keuze in ISO wel minder. Maar ben geen kenner dus dat is meer een aanname.

Hopelijk kunnen jullie me helpen of wat tips geven?

Edit: Mogelijk dat de Keychron toch net wat duurder gaat uitvallen aangezien ik nog eens goed naar de site keek en daarin toch wat mijn twijfels trok. Tenzij hier leden zijn die ervaring met deze site hebben en erg tevreden zijn.

Link naar de waarschijnlijk toch best shady keychron site: https://www.keychron.co.nl/nl

Alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door sebasyboy007 op 29-07-2025 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb al verschillende keren bij Keychron gekocht via https://www.keychron.com/ en dat is altijd goed gegaan. Bestellingen werden binnen een week bezorgd zonder bijkomende kosten zoals invoerheffingen.
Ook mijn bestelling bij Nuphy ging probleemloos.

Ik heb nu een Keychron Q3 Max en een Nuphy Air75 V2 en gebruik ze afwisselend. Nuphy is lekker plat en compact, op m'n Keychron heb ik SA-keycaps (hoog profiel) en dat typt weer heel anders. Ze zijn allebei voorzien van tactile switches, respectievelijk Keychron Pro mint en Nuphy Moss.

Wat betreft de kwaliteit vind ik Keychron iets degelijker voelen, maar dat komt ook door de metalen behuizing. Ook de software-aansturing vind ik bij Keychron net iets stabieler.

Het voordeel van de Nuphy is dat ik hem makkelijk in mijn laptoptas kan meenemen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Keychron kan je bij Alternate kopen:
https://www.alternate.nl/listing.xhtml?q=Keychron+q3

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17
sebasyboy007 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:03:

Link naar de waarschijnlijk toch best shady keychron site: https://www.keychron.co.nl/nl
Die site ziet er niet uit maar is wel legitiem, heb er net de ergonomische m5 muis besteld.

Verder zou je ook eens naar een Monsgeek kunnen kijken: m3w is tkl als je dat echt zoekt. Heb zelf een m1w en ben er zeer over te spreken.

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Soepie schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Die site ziet er niet uit maar is wel legitiem, heb er net de ergonomische m5 muis besteld.

Verder zou je ook eens naar een Monsgeek kunnen kijken: m3w is tkl als je dat echt zoekt. Heb zelf een m1w en ben er zeer over te spreken.
Monsgeek ben ik ook heel erg tevreden mee, zeker nu ze VIA support en quick disassemble hebben.

Ik heb zelf de M1 V5 en twijfel heeeel erg om er niet ook de nieuwe m2 bij te halen (mis mn numpad stiekem toch wel )

[ Voor 11% gewijzigd door Pimmetjuuh op 29-07-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasyboy007
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:06
Klopt, maar bij de .co.nl site van Keychron zit er een mooie korting van 30 euro op dus vandaar dat ik hem daar voor die prijs zag.
Canaria schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:47:
Wat betreft de kwaliteit vind ik Keychron iets degelijker voelen, maar dat komt ook door de metalen behuizing. Ook de software-aansturing vind ik bij Keychron net iets stabieler.

Het voordeel van de Nuphy is dat ik hem makkelijk in mijn laptoptas kan meenemen.
Dat zijn voor mij net de twee puntjes waar ik dus over twijfel, al zie ik het ook zomaar gebeuren dat ik er uiteindelijk ook twee zal hebben (toch een soort rabbit hole ;)) zodat ik die dunne Nuphy ook mee kan nemen als ik buitenshuis werk. Met mijn huidige toetsenbord en de Keychron zal dat niet ideaal zijn.

@Soepie dat is goed om te horen, scheelt toch weer wat centjes. Voordeel is dat je ook met credit card kan betalen waardoor je toch wat meer verzekering hebt op je aankoop. Daarnaast net de Authorized Online Partners pagina bekeken op de officiële site en daar staat de link nu ook tussen.

TKL is meer omdat ik toch vrijwel nooit het numpad gebruik en dus zonde van de ruimte vind. Verder zal ik zeker ook een kijkje nemen naar Monsgeek.

[ Voor 12% gewijzigd door sebasyboy007 op 29-07-2025 20:36 . Reden: Op de officiële site staat de Nederlandse site als authorized partner ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

sebasyboy007 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Klopt, maar bij de .co.nl site van Keychron zit er een mooie korting van 30 euro op dus vandaar dat ik hem daar voor die prijs zag.

[...]
dat is omdat je de btw niet betaald…

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het leek erop dat ik dit jaar minder ging uitgeven aan toetsenborden, maar zit nu toch alweer op het tweede bord dit jaar met nog minimaal 1 te gaan. En de gemiddelde prijs is er nou niet bepaald beter op geworden...

Dat gezegd hebbende, het bord ziet er m.i. wel heel tof uit. Clear ano alu case met een raw copper weight eronder. Nu nog bedenken wat voor keycaps erop komen, maar daar heb ik nog minstens een half jaar de tijd voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nerrion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:08
MatthijsBoog schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:21:
Het leek erop dat ik dit jaar minder ging uitgeven aan toetsenborden, maar zit nu toch alweer op het tweede bord dit jaar met nog minimaal 1 te gaan. En de gemiddelde prijs is er nou niet bepaald beter op geworden...

Dat gezegd hebbende, het bord ziet er m.i. wel heel tof uit. Clear ano alu case met een raw copper weight eronder. Nu nog bedenken wat voor keycaps erop komen, maar daar heb ik nog minstens een half jaar de tijd voor.
Heel nice, die Manta. Zelf ook naar gekeken maar vind de levertijd te lang, en had tegen mezelf gezegd dat ik geen 65% meer ging kopen. Zit zelf te wachten op de Lily R2 om m'n eerste HHKB te halen. Mochten de beschikbare kleuren tegenvallen ga ik voor de Oblique van Bowl. Die is als het goed is in stock vanaf september. Heb GMK Rubrehose klaarliggen maar wacht op een nieuw bord om hem om te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Met nog minder dan een maand te gaan nog maar even peilen, wie zie ik bij de laatste Clackycon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:34
MatthijsBoog schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:35:
Met nog minder dan een maand te gaan nog maar even peilen, wie zie ik bij de laatste Clackycon?
:Y Zaterdag nog kaarten gekocht! oOo

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarten
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:41
Om mijn dagelijkse werkhouding op verschillende flexwerkplekken te verbeteren ben ik in de wondere wereld van mechanische toetsenborden beland. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Weet iemand een bord wat bij mijn wensen zou aansluiten?

Welke lay-out wil je (iso/ ansi)?
iso (in lijn met mijn macbook, zodat switchen met/zonder extern toetsenbord makkelijk blijft)
Wil je met of zonder numpad?
zonder
Wil je backlight?
Ja
Welke MX Switch stijl prefereer je?
Brown
Wat je is je budget?
±€100
Wil je macro toetsen?
Niet persé.
Doel van het keyboard?
Dagelijks werk (developer).
Overige wensen:
- Qua formaat lijkt 75% of 65% mij ideaal
- Pijl toetsen die iets los staan van de rest lijkt mij prettig werken (zoals bij Keychron Q2 Pro).
- Ook draadloos (bluetooth) te gebruiken.
- Mogelijkheid om zelfde toetsencombinaties te gebruiken op mac en windows (virtual desktop in mac), bijv. VS Code in mac en in remote windows desktop via mac. (Is dit überhaupt mogelijk?)
Wat weet je al?
Er lijken weinig iso borden te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MatthijsBoog schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:35:
Ik ben er dit keer niet bij. Had wel een kaartje gekocht, maar ben dat weekend niet in Nederland. Wel erg jammer, zeker gezien dit de laatste keer is en ook nog eens een thuiswedstrijd is. Veel plezier voor wie wel gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:16
Waarten schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:22:
Om mijn dagelijkse werkhouding op verschillende flexwerkplekken te verbeteren ben ik in de wondere wereld van mechanische toetsenborden beland. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. Weet iemand een bord wat bij mijn wensen zou aansluiten?

iso (in lijn met mijn macbook, zodat switchen met/zonder extern toetsenbord makkelijk blijft)
zonder
Wil je backlight?
Ja
Brown
Wat je is je budget?
±€100
Wil je macro toetsen?
Niet persé.
Doel van het keyboard?
Dagelijks werk (developer).
Overige wensen:
- Qua formaat lijkt 75% of 65% mij ideaal
- Pijl toetsen die iets los staan van de rest lijkt mij prettig werken (zoals bij Keychron Q2 Pro).
- Ook draadloos (bluetooth) te gebruiken.
- Mogelijkheid om zelfde toetsencombinaties te gebruiken op mac en windows (virtual desktop in mac), bijv. VS Code in mac en in remote windows desktop via mac. (Is dit überhaupt mogelijk?)
Wat weet je al?
Er lijken weinig iso borden te zijn.
Als het om je werkhouding gaat op verschillende flexplekken... de meeste mech. bordjes zijn redelijk simpel. Heb je al eens nagedacht over een split toetsenbord zodat je een natuurlijkere houding kan aannemen.

En nog even als vakbondsman: als jij fysieke klachten krijgt van jouw werk moet je werkgever beter voor je zorgen. Elke paar uur een andere flexplek komt je gezondheid blijkbaar niet ten goede. Beter met een arbo-adviseur een werklplek goed instellen, fatsoenlijke stoel erbij op jouw lichaam afgesteld en dan is dat jouw vaste plek. Alternatief is dat op je elke werkplek eerst alles precies instelt op wat de adviseur je instrueert. Mag je werkgever besluiten wat meer kost: Waarten die op elke werkplek eerst met een spreadsheet op en alles goed instelt, of Waarten een vast plekje geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzlAOVgkk_Mkgd_rmMMAo3Ndl78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1APnafy5Dazi7VpZh0kgQTD9.jpg?f=user_large

Deze week aangekomen, mijn Monsgeek M2 V5. Zoals je ziet met een numpad (ik heb een baan met cijfers) en de switches zijn Akko Cilantro. Ben er erg blij mee, sowieso ben ik onder de indruk van Monsgeek. Heb ook al een toetsenbord zonder numpad (M7W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Arcadius schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:19:
Deze week aangekomen, mijn Monsgeek M2 V5. Zoals je ziet met een numpad (ik heb een baan met cijfers) en de switches zijn Akko Cilantro. Ben er erg blij mee, sowieso ben ik onder de indruk van Monsgeek. Heb ook al een toetsenbord zonder numpad (M7W).
Oee heel mooi!

Hoe bevallen de switches?

[ Voor 10% gewijzigd door Pimmetjuuh op 20-08-2025 17:52 . Reden: Ik zie dat ik in herhaling val oeps ]

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
Pimmetjuuh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:51:
[...]

Oee heel mooi!

Hoe bevallen de switches?
Switches bevallen goed, maar ze zijn wel echt heel luid. En eerlijk gezegd lijken ze ook erg op de Akko Cream Blue switch die ik in mijn Monsgeek M7 heb zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:34
Een tijdje terug liet ik al mijn Lotus58 build zien. Daarvoor heb ik ook nog een Yampad numeriek toetsenbordje gemaakt. Daarvan heb ik nog een aantal PCB's over die ik in de 'Vraag en Aanbod' heb gezet. Mochten er nog wat zelfbouwers interesse hebben. Fijn bordje, helaas alleen maar underglow verlichting ipv 'per key' en dat doet nu naast mijn Lotus58 een beetje af. Misschien dat ze op ClackyCon wat leuks hebben liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ6G4xWdmCi8UGSRU_8A_ZdQikc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkFOjY9roSdJvjzoitZ6Rptm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbR3MB918-0EmU_9SN6udBFIR7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiA43yOXBaIWsl4zEdgKvkGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s2g7yuzAae8dUqCQ6dUbi-TqYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNgTGFIcMoRDOCYg0SbywVxF.jpg?f=fotoalbum_large

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Arcadius schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:19:
[Afbeelding]

Mooi bordje, gebruik zelf de M2 (V1) Maar zit wel te loeren naar de V5's Hoop op een M3 V5 Eigenlijk.

Op zich wel jammer dat afgestapt zijn van die sidebar elementjes, daar riepen ze bij release toen heel hard over dat ze daar extra dingen voor zouden maken om te customizen, maar dat is er nooit echt van gekomen volgens mij.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Op dit moment gebruik ik een Logitech K740. Deze is alweer een jaar of 5-6 oud, maar de toetsen beginnen los te raken. Op zich niet gek na bijna dagelijks gebruik door het vele thuis werken. Tijd voor iets nieuws en ik wil graag iets duurzamers (deze was ook al iets over de 100 euro). Zodoende kom ik bij een mechanisch toetsenbord uit, waar ik nog helemaal geen ervaring mee heb. Nou ja, ik herinner me nog wel de oude PS/2 toetsenborden van IBM.. Het mooiste zou een winkel zijn waar ik advies kan krijgen en verschillende opties kan proberen en beluisteren, maar ik vrees dat dat er tegenwoordig niet meer in zit. Vandaar dat ik op zoek ben naar wat advies.

Allereerst:

Ik denk dat ik een iso prefereer, maar zou ook met ansi kunnen leven.

Geen numpad. Wel functietoetsen, pijltjes en een del/home/end/page up/page down. Ik kom dan volgens mij bij een 80%/TKL uit.

Wil je backlight?
Ja, ik zit regelmatig in het donker en alhoewel ik vrij blind kan typen is een backlight gewenst. Geen fancy kleurtjes, (zacht) wit is prima.

Dat vind ik dus een lastige. Gamen doe ik niet, maar ik ben vooral bang voor het geluid. Als het gezin slaapt (vrouw in de kamer naast me, deuren vaak open) wil ik geen klachten krijgen. Een MX Blue werkt voor typen blijkbaar het beste, maar die click past niet bij de stilte. De red silent zou het stilst zijn, maar geeft geen feedback. Is een brown stil genoeg?

Wat je is je budget?
Voor een toetsenbord vind ik 200 euro een hoop geld, maar aan de andere kant.. als je daar dagelijks op werkt en er 10 jaar of langer met plezier mee werkt.. Dan is het beter dan nog zo'n logitech bord. Iets minder zou wel prettig zijn.

Wil je macro toetsen?
nee

Doel van het keyboard?
typen/coderen

Wat weet je al?
Er is altijd een mate van persoonlijke voorkeur.

Geluid wordt sterk beinvloed door de switches, maar ook door de algehele bouwkwaliteit en het gebruik van dempende lagen/stabilizers. Zelfs de caps hebben hier invloed op. Daarmee kom je al snel bij wat duurdere modellen uit. Ik zat bijvoorbeeld al te kijken naar de Keychron Q Max serie, of is dat overkill? Daarnaast is de hoek hierbij niet verstelbaar; alhoewel ik eigenlijk bij elk toetsenbord altijd de pootjes direct uitklap.

Nieuw zijn de magnetische ("HE") switches. Bijvoorbeeld de Keychron Q3 HE. Is dat een grote stap in feedback en geluid?

Verder wil ik in ieder geval bedraad aan kunnen sluiten, bluetooth of via een dongle zou een mooi extraatje zijn, maar mis ik nu ook niet.

Ik noem hier Keychron als merk, maar ben zeker niet merk gebonden. Wel vind ik het belangrijk dat ik hem eenvoudig kan bestellen bij een Nederlandse/Europese webwinkel.

Tot slot ben ik een Linux gebruiker, ondersteuning daarvoor is dus wel een pre.

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen, ervaringen en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HE switches zijn zeker een grote stap in geluid, alleen wel de verkeerde kant op. Er begint langzaam verbetering in te zitten, maar de meeste varianten klinken nog altijd belabberd. HE kies je echt puur voor het gamen, maar ook daarbij heb ik persoonlijk nog altijd zeer mijn twijfels in hoe groot het verschil nou echt ik.

Wat de optimale switch voor typen is, is echt compleet persoonlijke voorkeur. Voor mij is dat een tactile, voor een ander een linear en weer een ander wil juist een clicky. Wil je gegarandeerd klachten voorkomen, dan is een silent wel aan te raden. Dit zal altijd iets sponziger aanvoelen dan "normale" switch, maar de verschillen zijn echt een heel stuk kleiner geworden afgelopen paar jaar.

Of een bord overkill is, hangt puur af van de persoonlijke wensen. Ik vind zo'n Keychron nog niet echt heel fantastisch, maar goed, dat hangt natuurlijk altijd af van je vergelijkingsmateriaal.

Het liefste zou ik een Neo80 adviseren, valt na het toevoegen van keycaps en switches naar keuze wel net iets buiten budget en heeft geen backlight. maar de afwerking en algehele kwaliteit is naar mijn mening wel zeer goed.
Voor een optie die wel binnen budget valt, de Keychron V-serie klinkt best leuk en is betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17
Ik heb op het werk een Keychron V3 liggen (nog een versie 1 zonder max oid) met daarin Gammakay Pegasus switches.
Dat ding maakt minder lawaai dan de standaard logitech ultra cheap borden die wij standaard hebben liggen.
Dan ben je al met al niet eens zo heel duur uit maar voor echt silent zul je toch echt eerst een bord moeten aanschaffen en daarna de switches vervangen. Standaard borden zijn over het algemeen niet stil.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Ik word toch wel een beetje gallisch van chatter op m'n Keychron K1 Max. Incidenteel wachtwoorden handmatig moeten inrossen waarbij je geen optie hebt om te zien wat je typt begint een beetje onmogelijk te worden, en los daarvan draait de backspace overuren.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:33
Ik type nu alweer een jaartje op de Attack Shark K86 en ben er nog steeds enorm tevreden over :). Het grootste pluspunt was toch wel de prijs en de TKL layout. Alhoewel ik van Kailh Blue af kwam en dat jaren gebruikt heb, vind ik de lineaire Blue Whale switches toch ook erg prettig. De AliExpress 'marshmallow' toetsen zien er na een jaar ook nog als nieuw uit. Iets wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvg3I1w_GJD8Jrk39BdaXynk_Oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/61k2D7vAvDgwIYKrDjOTxR42.png?f=fotoalbum_large

Het grootste nadeel vind ik dat het draadloos gedeelte enorm beroerd werkt. Dat was een van de pluspunten van dit model, maar meer dan een dag krijg ik niet uit de batterij. Ook is het inpluggen van de USB-C kabel ellendig. Ik gebruik het toetsenbord daarom bedraad.

Vorige week heb ik de volume knop vervangen voor een 3d geprint Mario muntje voor een andere stijl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCDV2SvyeQHkVeY7PP5jpiNLork=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PVUNUI24NOxodUKBPQ4NUZbe.png?f=user_large

Ook heb ik afgelopen weekend de tape mod gedaan. Het toetsenbord uit elkaar halen was een beetje ellendig omdat het in elkaar geklikt zit. Met wat geduld is het wel te doen. Ook zat de flat flex cable niet vast. Aan de onderkant van het toetsenbord heb ik wat schuim geplakt en twee lagen schilderstape op de achterkant van de PCB. Ik vind het resultaat behoorlijk goed. De akoestiek bij vooral de grotere toetsen is een stuk minder tangy. Ook zorgt het schuim voor veel minder deck flex.

Inmiddels heb ik een set Gateron Smoothies besteld en twee sets keycaps; Retro en Super Famicom stijl. Ik heb ook nog zitten kijken naar andere TKL borden zoals een GMK87, maar daarbij heb ik de knoop nog niet doorgehakt. Wordt vervolgd dus :).
Pagina: 1 ... 157 158 Laatste