Toon posts:

Bora, het einde van de afzuigkap?

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 00:28
Vraagje aan de Bora Pure bezitters: ik lees dat de voorste 2 pitten een hoger vermogen hebben, deze zijn ook groter afgetekend op de plaat zelf. Echter communiceert Bora met 4x 24 diameter en ruimte voor 4 grote pannen.

Kunnen op de kleinere kruisen/pitten achteraan ook grote pannen worden geplaatst die vervolgens over het gehele oppervlak gelijkmatig worden verwarmd?
Wij zijn gewend grotere pannen juist achteraan te zetten.

De meerwaarde van de Pure X met de te combineren flexzone zien wij niet zozeer, op onze vorige plaat nooit gebruikt. Wel vind ik de X wat strakker ogen. Maar de pitten schijnen net zo groot te zijn op de flexzone na. Klopt dat?

• taz10
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

taz10

Party Animal

remzor schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:13:
Vraagje aan de Bora Pure bezitters: ik lees dat de voorste 2 pitten een hoger vermogen hebben, deze zijn ook groter afgetekend op de plaat zelf. Echter communiceert Bora met 4x 24 diameter en ruimte voor 4 grote pannen.

Kunnen op de kleinere kruisen/pitten achteraan ook grote pannen worden geplaatst die vervolgens over het gehele oppervlak gelijkmatig worden verwarmd?

De meerwaarde van de Pure X met de te combineren flexzone zien wij niet zozeer, op onze vorige plaat nooit gebruikt. Wel vind ik de X wat strakker ogen. Maar de pitten schijnen net zo groot te zijn op de flexzone na. Klopt dat?
Reactie van mijn vrouw : geen idee, vanavond nog speklappen gebakken op de achterste pit, geen enkel negatief iets. Ook de wok pan, zet ik meestal op de achterste pit.

• Richie750905
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-09 15:23
Wij gaan in oktober de afzuiging van de Bora via de kruipruimte naar buiten organiseren.
Ik wil daarvoor 160 mm geisoleerde spiro buis gebruiken zodat ik minimalecondens krijg
.
Enige waar ik nog mee worstel is de afvoer naar buiten bij de buitenmuur.

De Naber tower is vrij prijzig en ik kwam op internet ook deze tegen, de Reaxyl Ventilatieschacht. Deze is echter niet van RVS en daarom een stuk goedkoper. Iemand hier ervaring mee?

• xray79
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 09:44
remzor schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:13:

Volgens mij zijn de achterste pitten wel kleiner daar kunnen kleinere diameter pannen op vergeleken met de voorste pitten. Wij zetten de grote pannen voor maar als we eens een 3e pan achter zetten doet die het ook prima. Heb een keer op de achterste pit een ovalen braadpan gebruikt en dat ging goed ondanks dat die ‘te groot’ is.

• remzor
@xray79 Bedankt voor de info, goed om te weten.

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22:55
Kun je met een Bora nog een Airfryer gebruiken? Nu zetten we die onder de wasemkap.

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 20:49
Wij zijn in de oriënterende fase rondom een keuken en willen daar ook waarschijnlijk een Bora in plaatsen. Nou zal onze keuken voor een raam langs komen, in dat deel komt ook de kookplaat.
Is er een minimale hoogte waarop deze afvoer moet komen? (we kunnen daar rechtstreeks door de muur, al zullen we wel achter/onder de keuken naar de hoek moeten)

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:21

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Conrado schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:51:
Kun je met een Bora nog een Airfryer gebruiken? Nu zetten we die onder de wasemkap.
Wij zetten de Airfryer op de Bora met afzuiging aan, maar ik moet zeggen dat de Airfryer van zichzelf al nauwelijks geur produceert.
jichem schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:46:
Wij zijn in de oriënterende fase rondom een keuken en willen daar ook waarschijnlijk een Bora in plaatsen. Nou zal onze keuken voor een raam langs komen, in dat deel komt ook de kookplaat.
Is er een minimale hoogte waarop deze afvoer moet komen? (we kunnen daar rechtstreeks door de muur, al zullen we wel achter/onder de keuken naar de hoek moeten)
Recirculatie is dan een ideale oplossing lijkt me :)

[Voor 44% gewijzigd door Tjebakka op 30-08-2021 09:49]

If it aint fixed, it's broken.

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 20:49
Tjebakka schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Wij zetten de Airfryer op de Bora met afzuiging aan, maar ik moet zeggen dat de Airfryer van zichzelf al nauwelijks geur produceert.

[...]

Recirculatie is dan een ideale oplossing lijkt me :)
Dat wil ik beslist niet :9. Vandaar ook de vraag voor de hoogte van deze uitlaat, die kan ik op google niet vinden.

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:16
Was laatst in een huis waar een Bora Professional set was geïnstalleerd, met gaswok, teppanyaki plaat en 2 pits inductie, en daarnaast 2 afzuig units.

Dus zo:
afzuig-wok-grill-inductie-afzuig

Echter waren de 2 afzuigunits helemaal links en rechts geïnstalleerd, en niet zoals je zou verwachten op dit plaatje:

Is dat gebruikelijk? En werkt de afzuiging dan nog wel goed als je de middelste grill plaat gebruikt?

[Voor 28% gewijzigd door Navi op 30-08-2021 10:11]

• m181087
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20-09 12:58
Richie750905 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:52:
Wij gaan in oktober de afzuiging van de Bora via de kruipruimte naar buiten organiseren.
Ik wil daarvoor 160 mm geisoleerde spiro buis gebruiken zodat ik minimalecondens krijg
.
Enige waar ik nog mee worstel is de afvoer naar buiten bij de buitenmuur.

De Naber tower is vrij prijzig en ik kwam op internet ook deze tegen, de Reaxyl Ventilatieschacht. Deze is echter niet van RVS en daarom een stuk goedkoper. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb zelf een Naber tower, dus geen ervaring met de Reaxyl.
Alleen qua uiterlijk zou voor mij de keuze al snel gemaakt zijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Als kosten de doorslaggevende factor zijn, zou ik het geheel toch even uitrekenen.
Bij de Naber ben ik namelijk gegaan voor standaard PVC 150 rond van de groothandel. Ik heb ook gekeken naar de (eigenlijk) bijbehorende Naber buizen, maar daar schrok ik dus enorm van. Volgens mij ging dat richting de € 50 de strekkende meter voor een buis. Ik kan me best voorstellen dat geïsoleerde buizen ook richting die prijs gaan. Als je dus goedkopere buis kiest houd je meer geld over voor de toren.
Reden waarom ik dit aangeef, is dat de Naber toren met een eigen condens afvoer komt. Dit in de vorm van een klein slangetje onder de toren die je tussen kiezels en worteldoek dient te leggen, zodat condens uit de buis kan wegdruppelen. Als je er vervolgens voor zorgt dat de buis licht afloopt vanuit je keuken, en dus precies onder de toren zijn laagste punt heeft, loopt het vocht via de Naber tower (het slangetje) de grond in.

Kortom: condens tegengaan zou kunnen via hele dure geïsoleerde buizen maar ook via de Naber Tower. En dan kijk je bij de Naber mijn inziens toch tegen een mooiere pijp aan.
Vergeet niet dat 160 of 150 rond een enorme buis is. Die zie je niet gemakkelijk over het hoofd in je tuin.

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 19:00
@Richie750905

Ik kijk ook naar die afvoer, juist omdat hij een stuk lager gemonteerd kan worden dan de Comptair tower. Deze afvoer heeft ook een condens afvoer trouwens.

Het is trouwens een Tilmar T177-160 Ross ventilatie schacht.

Ik heb alleen zelf beetje plannings fout gemaakt. Ik ben met een vlakke Bora Ecotube naar buiten gegaan. Al die torens zijn rond. Nu heb ik wel vlak naar rond omhoog maar mis nu dus een terugslag klep die bijna allemaal rond zijn en horizontaal moeten. De pijp zit al door het beton heen en de kruipruimte is niet meer bereikbaar.

Situatie foto hieronder. Het idee is nu om 90 graden naar rechts te gaan met de vlakke Bora ecotube. Dan horizontaal overgaan naar 160mm rond, terugslagklep en dan rond omhoog naar een faber comptair of vergelijkbaar. Maar ik zal dus een extra bocht erin hebben wat het totaal op 4 brengt (minimaal is sowieso 3 in mijn kookeiland situatie).

Of zijn er nog andere oplossingen?

Edit:

Deze klep gevonden. Die kan ook verticaal https://www.kastenkeuken....p-naber-compair-flow-150/

[Voor 7% gewijzigd door Greetoz op 01-09-2021 21:01]

• snep
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:32
Klopt het dat de Bora (Puxu) pas op stand 5/6 echt een beetje op gang komt (1-fasige aansluiting)? Voor mijn gevoel doet stand 1-4 nagenoeg niets, anders dan warmhouden.

• m181087
Greetoz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:37:
@Richie750905
Situatie foto hieronder. Het idee is nu om 90 graden naar rechts te gaan met de vlakke Bora ecotube. Dan horizontaal overgaan naar 160mm rond, terugslagklep en dan rond omhoog naar een faber comptair of vergelijkbaar. Maar ik zal dus een extra bocht erin hebben wat het totaal op 4 brengt (minimaal is sowieso 3 in mijn kookeiland situatie).

Of zijn er nog andere oplossingen?
Lijkt me een prima oplossing.
Een terugslagklep is een must als je afvoert naar buiten. Ik heb zelf ongeveer 10 meter buis met iets van 7 bochten erin en zelfs daarbij kwam de lucht van buiten. Als ik een A4 op de kookplaat legde werd die gewoon opgetild bij lichte wind.
Bij de Naber Compair wordt trouwens standaard al een terugslagklep meegeleverd; ik denk dezelfde terugslagklep als die jij linkt. Bij mij was die echter verkeerd geplaatst (horizontaal ipv verticaal) waardoor ik die heb moeten verwijderen en een goedkope van een Euro of 20 heb gekocht. Doet het ook prima.

• mede
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 23:12
Wij hebben een nieuwe keuken met een Bora PUXA (Bora X Pure met afvoer naar buiten). Nu is het een heel gedoe om duidelijk te krijgen wat de (technische) mogelijkheden/beperkingen zijn van het maken en aansluiten van een afvoer naar buiten.

Om één of andere reden hamert de leverancier er telkens op om gewoon recirculatie te gebruiken maar dat willen we liever niet ivm vocht, luchtjes en het periodiek vervangen van roosters.

Er is een inmeter geweest om te bepalen hoeveel buizen/onderdelen er besteld moeten worden maar dat blijft nog steeds onduidelijk voor de leverancier en technisch zou het te veel buis/bocht worden waardoor de afzuigcapaciteit niet kan worden gegarandeerd. Weer is dan het advies van hun; recirculatie.

Wat wij willen is een rooster in de muur en simpel gezien ziet de afvoer er dan als volgt uit:

Parallel keuken. Achter de PUXA begint de woonkamer.

Bovenaanzicht:

Totale afstand van PUXA (vloerafstand) naar buitenrooster zal max 4,5/5m zijn. Het is dus de bedoeling via de kruipruimte te gaan en via de fundering weer naar buiten.

Ik denk niet dat de buizen direct recht zullen lopen zoals op de tekening en er zullen wel wat bochten komen. Maar is dus nu echt een onmogelijk/niet te adviseren situatie?

De buizen en muurrooster die gebruikt worden zijn allemaal van Bora Ecotube. Er komt binnenkort een aannemer de boel echt bekijken en op basis van de situatie zal hij een offerte uit brengen. Graag zou ik wat achtergrond info voor die tijd hebben.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• m181087
mede schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:18:
Totale afstand van PUXA (vloerafstand) naar buitenrooster zal max 4,5/5m zijn. Het is dus de bedoeling via de kruipruimte te gaan en via de fundering weer naar buiten.

Ik denk niet dat de buizen direct recht zullen lopen zoals op de tekening en er zullen wel wat bochten komen. Maar is dus nu echt een onmogelijk/niet te adviseren situatie?

De buizen en muurrooster die gebruikt worden zijn allemaal van Bora Ecotube. Er komt binnenkort een aannemer de boel echt bekijken en op basis van de situatie zal hij een offerte uit brengen. Graag zou ik wat achtergrond info voor die tijd hebben.
Wat voor achtergrondinfo zou je willen hebben dan?

Zoals al vaker in dit topic aangegeven heb ik zelf een Siemens kookplaat met afzuiging naar buiten via de kruipruimte. 10m 150mm pvc buis en 7 bochten erin; ik merk zelf niets van een verminderde afzuiging.
Dat de leverancier en de keukenboer graag recirculatie willen snap ik wel. Dat is lekker makkelijk, niemand hoeft een gat te boren, je hoeft niet verder na te denken bij de installatie en je mag jaarlijks nieuwe koolstoffilters kopen.
Ik zou me niet druk maken om de afstand en de bochten. Een Bora zuigt minimaal net zo goed af als een Siemens en gaat echt geen moeite hebben met die 5 meter aan buis, mits dit diameter groot genoeg is en nergens verstoppingen optreden.

Wel vraag ik me af waarom je niet voor een toren/koekoek buiten gaat. Met je huidige idee moet je 2x door de vloer en 1x door de gevel (boven het maaiveld) boren. Dat gaat natuurlijk ook ten koste van de keukenkast waar je door naar boven en naar buiten wilt.
Met een toren hoef je maar 1x door de vloer en 1x door de muur, onder het maaiveld.

• mede
m181087 schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:16:
[...]

Ik zou me niet druk maken om de afstand en de bochten. Een Bora zuigt minimaal net zo goed af als een Siemens en gaat echt geen moeite hebben met die 5 meter aan buis, mits dit diameter groot genoeg is en nergens verstoppingen optreden.
Dat klinkt geruststellend :) Er zijn originele Bora Ecotube buizen aangeboden voor de afzuiging dus dat zou goed moeten zijn qua diameter.
Wel vraag ik me af waarom je niet voor een toren/koekoek buiten gaat. Met je huidige idee moet je 2x door de vloer en 1x door de gevel (boven het maaiveld) boren. Dat gaat natuurlijk ook ten koste van de keukenkast waar je door naar boven en naar buiten wilt.
Met een toren hoef je maar 1x door de vloer en 1x door de muur, onder het maaiveld.
Je hebt helemaal gelijk, dat zou inderdaad een betere/nettere oplossing zijn! Thx. Zover ik kan vinden levert Bora zelf geen koekoek/toren. Dit moet ik dan even met de keukenboer bespreken of ze die kunnen leveren. Of is zoiets eenvoudig aan te sluiten zodra er een (Ecotube) pijp naar buiten gemaakt is?

• m181087
mede schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:45:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, dat zou inderdaad een betere/nettere oplossing zijn! Thx. Zover ik kan vinden levert Bora zelf geen koekoek/toren. Dit moet ik dan even met de keukenboer bespreken of ze die kunnen leveren. Of is zoiets eenvoudig aan te sluiten zodra er een (Ecotube) pijp naar buiten gemaakt is?
Kijk hier even in het topic. Daar zijn meerdere voorbeelden van te vinden inclusief foto's.

• synorluna
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Ik heb een vraag welke ik niet terug heb kunnen vinden in eerdere posts. Wij hebben een PUXU besteld en ik begrijp dat vet en geurtjes worden gefilterd, maar vocht niet. Nu is het zo dat er bij ons een keuken van fineer gaat komen. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het kwaad zou kunnen als dagelijks het vocht van het koken via een uitsparing van de plint de ruimte in wordt geblazen. Wordt dan niet het fineer iedere dag kletsnat?

• xray79
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 09:44
synorluna schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:23:
Ik heb een vraag welke ik niet terug heb kunnen vinden in eerdere posts. Wij hebben een PUXU besteld en ik begrijp dat vet en geurtjes worden gefilterd, maar vocht niet. Nu is het zo dat er bij ons een keuken van fineer gaat komen. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het kwaad zou kunnen als dagelijks het vocht van het koken via een uitsparing van de plint de ruimte in wordt geblazen. Wordt dan niet het fineer iedere dag kletsnat?
het is geen vaatwassser die je open zet ;)
De lucht is idd vochtiger maar het meeste vocht blijft in de uitneembak in de kookplaat zelf staan. Hier voelen we wel de lucht bij de plint maar echt vochtig wordt die (of de vloer) niet.
Denk dat de muur achter de kastjes wel wat vochtig kan worden wij hebben een dubbele wand maar dat hoeft niet. En daarom moet je de Bora ook laten uitlopen na het koken dan blijft die dus nog een minuut of 10-15 lucht blazen (zachtjes) zodat het allemaal een beetje droog kan worden. Maar dit is vooral voor het filter en Bora binnenwerk is ons verteld. De kastjes en plinten kunnen daar gewoon tegen.

• synorluna
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:36:
De Bora Basic is een geweldig apparaat ,maar kies deze niet in de recirculatie uitvoering.
De basic blaast namelijk de lucht niet terug de keukenruimte in maar blaast deze tussen de kasten in (bij een eiland). De damp die dus word opgezogen slaat tegen de achterwand aan van de kast en condenseert daar. De spaanplaat kasten vinden dit meestal niet zo prettig.

Afzuigen naar buiten werkt perfect. Bij de basic word geadviseerd het kanaal niet langer te maken dan 6 meter met max 3 bochten.

[...]

Precies dat.
Vuile, vette lucht is zwaarder dus valt weer sneller naar beneden. Damp daarentegen is heel licht dus word makkelijk weggetrokken door de Bora. Dit is dan ook precies de gedachtegang achter het systeem.
Denk je er nog steeds zo over met bijvoorbeeld de PUXU? Wij hebben een fineer keuken van Beda besteld en zoals in m’n vorige post aangegeven lijkt me dat niet best voor het fineer.

• Kapitein Merijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:27
synorluna schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:59:
[...]

Denk je er nog steeds zo over met bijvoorbeeld de PUXU? Wij hebben een fineer keuken van Beda besteld en zoals in m’n vorige post aangegeven lijkt me dat niet best voor het fineer.
Nee absoluut niet, het is inmiddels ook bewezen dat dit geen problemen oplevert door de snelheid van de luchtstroom.

• mede
De aansluitwaarde voor mijn nog te installeren Bora X Pure (PUXA) is 7,6kW. Nu staat er in de montagehandleiding van deze Bora het volgende in de technische gegevens:

Wat bedoelen ze hier met de verschillende "Zekering/netaansluiting ..." waarden? Betekent dit dat de Bora met zowel 2 groepen van 16A aangesloten kan worden als 3 groepen van 16A? Met 2x 16A kom je dan toch niet aan de 7,6kW maar aan 7,36kW (uitgaande van 230V)?

[Edit]: Denk het al te zien.. uitgaande van de 240V op een fase dan red je wel die 7,6kW met 2x 16A. Dat zal in Nederland dan niet van toepassing zijn.

Is op de foto van onze bestaande kookgroep in de meterkast te zien hoeveel vermogen deze aan kan? We hebben nu ook een elektrische plaat die dus vervangen gaat worden. Hoe kan je achterhalen wat het huidige vermogen is van deze groep? Of moet ik hiervoor de kap eraf halen?

[Voor 6% gewijzigd door mede op 14-09-2021 14:42]

• remzor
@mede Volgens mij kom je idd met 2x16a net niet aan de 7,6kw, maar ik vermoed dat je die ook nooit aan zult tikken toch? Dan zou je 4 pannen én de afzuiging op vol vermogen moeten hebben staan. Of zie ik hier iets over het hoofd?

• Conrado
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22:55
mede schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:33:

Wat bedoelen ze hier met de verschillende "Zekering/netaansluiting ..." waarden? Betekent dit dat de Bora met zowel 2 groepen van 16A aangesloten kan worden als 3 groepen van 16A? Met 2x 16A kom je dan toch niet aan de 7,6kW maar aan 7,36kW (uitgaande van 230V)?

Is op de foto van onze bestaande kookgroep in de meterkast te zien hoeveel vermogen deze aan kan?
Bora heeft drie aansluitingen; twee voor de kookplaat en één voor de ventilator. Bij driefase zijn die per fase aangesloten, bij een dubbele groep wordt het lichtste deel van de kookplaat en de fan gecombineerd, zie de montagehandleiding.

Als ik ‘t goed zie, heb je een driefase kast. Dan zou ik ook de plaat op driefase aansluiten.

• mede
Gisteren is de installateur geweest om de leidingen in kaart te brengen en inderdaad is mijn kookgroep al geschikt voor de 7,6 kW Bora - dat scheelt.

De afzuiging naar buiten wordt nu via de kruipruimte gemaakt en gaat vervolgens omhoog door het (plat)dak van de bijkeuken/garage. In een snelle schets ziet dat er dan uit zoals bijgevoegd plaatje. Dat zijn dan 2 bochten en een totale lengte van ongeveer 6 meter.

In de meeste voorbeelden die ik zie wordt de afvoer allemaal horizontaal geïnstalleerd en niet via het dak omhoog. Zijn er meer die het zo in gebruik hebben? Enige wat ik me voor kan stellen is dat er vocht/condens in de buizen kan komen wat niet goed afgevoerd kan worden.

Bora geeft wel aan dat het omhoog moet kunnen via een dak uitlaat maar had hier zelf helemaal nog niet aan gedacht.

• m181087
mede schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:57:
De afzuiging naar buiten wordt nu via de kruipruimte gemaakt en gaat vervolgens omhoog door het (plat)dak van de bijkeuken/garage. In een snelle schets ziet dat er dan uit zoals bijgevoegd plaatje. Dat zijn dan 2 bochten en een totale lengte van ongeveer 6 meter.

In de meeste voorbeelden die ik zie wordt de afvoer allemaal horizontaal geïnstalleerd en niet via het dak omhoog. Zijn er meer die het zo in gebruik hebben? Enige wat ik me voor kan stellen is dat er vocht/condens in de buizen kan komen wat niet goed afgevoerd kan worden.
Bij veel in dit topic, waaronder ikzelf, wordt een toren geïnstalleerd om de damp kwijt te raken. In feite is dat ook een stuk(je) dat de warme lucht omhoog moet. Bij jou zal die alleen wat verder omhoog moeten.

Belangrijk lijkt mij dat je een vorm van afwatering in je horizontale deel krijgt (de Naber Compair komt standaard met zo'n deel geleverd) en dat je de afzuigkap na het koken even aan laat staan. Dat, zodat de Bora alle vochtige lucht uit de afvoer kan blazen. Als je de kookplaatafzuiging te snel na het koken afzet, heb je meer kans op vochtafzetting in de afvoer.

P.S. De afvoer gaat dus langs een muur omhoog? Dan zou ik opteren voor een koof oid. Een 150 rond in je bijkeuken is niet echt een fraai gezicht.

[Voor 5% gewijzigd door m181087 op 16-09-2021 10:36]

• mede
m181087 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:34:
[...]

Bij veel in dit topic, waaronder ikzelf, wordt een toren geïnstalleerd om de damp kwijt te raken. In feite is dat ook een stuk(je) dat de warme lucht omhoog moet. Bij jou zal die alleen wat verder omhoog moeten.

Belangrijk lijkt mij dat je een vorm van afwatering in je horizontale deel krijgt (de Naber Compair komt standaard met zo'n deel geleverd) en dat je de afzuigkap na het koken even aan laat staan. Dat, zodat de Bora alle vochtige lucht uit de afvoer kan blazen. Als je de kookplaatafzuiging te snel na het koken afzet, heb je meer kans op vochtafzetting in de afvoer.
Hoe zou dit in mijn geval opgelost kunnen worden. Zijn hier speciale buizen voor te krijgen, of kan er iets anders worden toegepast voor de afvoer van condens/vocht? Zal het ook nog eens overleggen met de aannemer.
P.S. De afvoer gaat dus langs een muur omhoog? Dan zou ik opteren voor een koof oid. Een 150 rond in je bijkeuken is niet echt een fraai gezicht.
Hij gaat precies in de hoek van de bijkeuken omhoog met 150mm rond. Hier komt inderdaad een koof omheen.

• m181087
mede schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:58:
[...]
Hoe zou dit in mijn geval opgelost kunnen worden. Zijn hier speciale buizen voor te krijgen, of kan er iets anders worden toegepast voor de afvoer van condens/vocht? Zal het ook nog eens overleggen met de aannemer.
Ik kan op internet zo geen pvc buizen vinden met condens afvoer.
Ik doel dus op een recht deel of een bocht als deze.
Naber noemt het de KG-buisboog inclusief condensatieafvoer

Je zou Naber kunnen bellen en vragen of ze dit deel ook los verkopen. Al vind ik hem niet in hun producten overzicht. Misschien willen ze je vertellen wie hun leverancier is?
De echte tweaker optie is natuurlijk om er zelf een na te bouwen.. :)
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee