Bora inbouwapparatuur

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:40
Vraagje aan de Bora Pure bezitters: ik lees dat de voorste 2 pitten een hoger vermogen hebben, deze zijn ook groter afgetekend op de plaat zelf. Echter communiceert Bora met 4x 24 diameter en ruimte voor 4 grote pannen.

Kunnen op de kleinere kruisen/pitten achteraan ook grote pannen worden geplaatst die vervolgens over het gehele oppervlak gelijkmatig worden verwarmd?
Wij zijn gewend grotere pannen juist achteraan te zetten.

De meerwaarde van de Pure X met de te combineren flexzone zien wij niet zozeer, op onze vorige plaat nooit gebruikt. Wel vind ik de X wat strakker ogen. Maar de pitten schijnen net zo groot te zijn op de flexzone na. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 12:30

taz10

Party Animal

remzor schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:13:
Vraagje aan de Bora Pure bezitters: ik lees dat de voorste 2 pitten een hoger vermogen hebben, deze zijn ook groter afgetekend op de plaat zelf. Echter communiceert Bora met 4x 24 diameter en ruimte voor 4 grote pannen.

Kunnen op de kleinere kruisen/pitten achteraan ook grote pannen worden geplaatst die vervolgens over het gehele oppervlak gelijkmatig worden verwarmd?

De meerwaarde van de Pure X met de te combineren flexzone zien wij niet zozeer, op onze vorige plaat nooit gebruikt. Wel vind ik de X wat strakker ogen. Maar de pitten schijnen net zo groot te zijn op de flexzone na. Klopt dat?
Reactie van mijn vrouw : geen idee, vanavond nog speklappen gebakken op de achterste pit, geen enkel negatief iets. Ook de wok pan, zet ik meestal op de achterste pit.

• Richie750905
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-04-2022
Wij gaan in oktober de afzuiging van de Bora via de kruipruimte naar buiten organiseren.
Ik wil daarvoor 160 mm geisoleerde spiro buis gebruiken zodat ik minimalecondens krijg
.
Enige waar ik nog mee worstel is de afvoer naar buiten bij de buitenmuur.

De Naber tower is vrij prijzig en ik kwam op internet ook deze tegen, de Reaxyl Ventilatieschacht. Deze is echter niet van RVS en daarom een stuk goedkoper. Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyKiBpCgD1iP-6lBOJ3LVyvVBxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nRqIhiqiqck8YEGhKoXewIrZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:16
remzor schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:13:

Volgens mij zijn de achterste pitten wel kleiner daar kunnen kleinere diameter pannen op vergeleken met de voorste pitten. Wij zetten de grote pannen voor maar als we eens een 3e pan achter zetten doet die het ook prima. Heb een keer op de achterste pit een ovalen braadpan gebruikt en dat ging goed ondanks dat die ‘te groot’ is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@xray79 Bedankt voor de info, goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:19
Kun je met een Bora nog een Airfryer gebruiken? Nu zetten we die onder de wasemkap.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-07 19:09
Wij zijn in de oriënterende fase rondom een keuken en willen daar ook waarschijnlijk een Bora in plaatsen. Nou zal onze keuken voor een raam langs komen, in dat deel komt ook de kookplaat.
Is er een minimale hoogte waarop deze afvoer moet komen? (we kunnen daar rechtstreeks door de muur, al zullen we wel achter/onder de keuken naar de hoek moeten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 16:57

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Conrado schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:51:
Kun je met een Bora nog een Airfryer gebruiken? Nu zetten we die onder de wasemkap.
Wij zetten de Airfryer op de Bora met afzuiging aan, maar ik moet zeggen dat de Airfryer van zichzelf al nauwelijks geur produceert.
jichem schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:46:
Wij zijn in de oriënterende fase rondom een keuken en willen daar ook waarschijnlijk een Bora in plaatsen. Nou zal onze keuken voor een raam langs komen, in dat deel komt ook de kookplaat.
Is er een minimale hoogte waarop deze afvoer moet komen? (we kunnen daar rechtstreeks door de muur, al zullen we wel achter/onder de keuken naar de hoek moeten)
Recirculatie is dan een ideale oplossing lijkt me :)

[ Voor 44% gewijzigd door Tjebakka op 30-08-2021 09:49 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-07 19:09
Tjebakka schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Wij zetten de Airfryer op de Bora met afzuiging aan, maar ik moet zeggen dat de Airfryer van zichzelf al nauwelijks geur produceert.

[...]

Recirculatie is dan een ideale oplossing lijkt me :)
Dat wil ik beslist niet :9. Vandaar ook de vraag voor de hoogte van deze uitlaat, die kan ik op google niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Was laatst in een huis waar een Bora Professional set was geïnstalleerd, met gaswok, teppanyaki plaat en 2 pits inductie, en daarnaast 2 afzuig units.

Dus zo:
afzuig-wok-grill-inductie-afzuig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FdZWpJKOoW1lGkOWAZQ3tyLOKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QyUjbLoeBP0DVkXJNSpR3t0.jpg?f=fotoalbum_large

Echter waren de 2 afzuigunits helemaal links en rechts geïnstalleerd, en niet zoals je zou verwachten op dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZWSueCdaceMoibBxifExMAvDmY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3V6d0Rc8euU01WCQ1Ngx4H8Z.jpg?f=user_large

Is dat gebruikelijk? En werkt de afzuiging dan nog wel goed als je de middelste grill plaat gebruikt?

[ Voor 28% gewijzigd door Navi op 30-08-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:34
Richie750905 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:52:
Wij gaan in oktober de afzuiging van de Bora via de kruipruimte naar buiten organiseren.
Ik wil daarvoor 160 mm geisoleerde spiro buis gebruiken zodat ik minimalecondens krijg
.
Enige waar ik nog mee worstel is de afvoer naar buiten bij de buitenmuur.

De Naber tower is vrij prijzig en ik kwam op internet ook deze tegen, de Reaxyl Ventilatieschacht. Deze is echter niet van RVS en daarom een stuk goedkoper. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb zelf een Naber tower, dus geen ervaring met de Reaxyl.
Alleen qua uiterlijk zou voor mij de keuze al snel gemaakt zijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Als kosten de doorslaggevende factor zijn, zou ik het geheel toch even uitrekenen.
Bij de Naber ben ik namelijk gegaan voor standaard PVC 150 rond van de groothandel. Ik heb ook gekeken naar de (eigenlijk) bijbehorende Naber buizen, maar daar schrok ik dus enorm van. Volgens mij ging dat richting de € 50 de strekkende meter voor een buis. Ik kan me best voorstellen dat geïsoleerde buizen ook richting die prijs gaan. Als je dus goedkopere buis kiest houd je meer geld over voor de toren.
Reden waarom ik dit aangeef, is dat de Naber toren met een eigen condens afvoer komt. Dit in de vorm van een klein slangetje onder de toren die je tussen kiezels en worteldoek dient te leggen, zodat condens uit de buis kan wegdruppelen. Als je er vervolgens voor zorgt dat de buis licht afloopt vanuit je keuken, en dus precies onder de toren zijn laagste punt heeft, loopt het vocht via de Naber tower (het slangetje) de grond in.

Kortom: condens tegengaan zou kunnen via hele dure geïsoleerde buizen maar ook via de Naber Tower. En dan kijk je bij de Naber mijn inziens toch tegen een mooiere pijp aan.
Vergeet niet dat 160 of 150 rond een enorme buis is. Die zie je niet gemakkelijk over het hoofd in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-07 17:01
@Richie750905

Ik kijk ook naar die afvoer, juist omdat hij een stuk lager gemonteerd kan worden dan de Comptair tower. Deze afvoer heeft ook een condens afvoer trouwens.

Het is trouwens een Tilmar T177-160 Ross ventilatie schacht.

Ik heb alleen zelf beetje plannings fout gemaakt. Ik ben met een vlakke Bora Ecotube naar buiten gegaan. Al die torens zijn rond. Nu heb ik wel vlak naar rond omhoog maar mis nu dus een terugslag klep die bijna allemaal rond zijn en horizontaal moeten. De pijp zit al door het beton heen en de kruipruimte is niet meer bereikbaar.

Situatie foto hieronder. Het idee is nu om 90 graden naar rechts te gaan met de vlakke Bora ecotube. Dan horizontaal overgaan naar 160mm rond, terugslagklep en dan rond omhoog naar een faber comptair of vergelijkbaar. Maar ik zal dus een extra bocht erin hebben wat het totaal op 4 brengt (minimaal is sowieso 3 in mijn kookeiland situatie).

Of zijn er nog andere oplossingen?

Edit:

Deze klep gevonden. Die kan ook verticaal https://www.kastenkeuken....p-naber-compair-flow-150/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKNdifB8fXA_qdiw7AAwWilFOgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N59R4Xr9sAwFKyEr2JHTHC36.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Greetoz op 01-09-2021 21:01 ]

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• snep
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:12
Klopt het dat de Bora (Puxu) pas op stand 5/6 echt een beetje op gang komt (1-fasige aansluiting)? Voor mijn gevoel doet stand 1-4 nagenoeg niets, anders dan warmhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Greetoz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:37:
@Richie750905
Situatie foto hieronder. Het idee is nu om 90 graden naar rechts te gaan met de vlakke Bora ecotube. Dan horizontaal overgaan naar 160mm rond, terugslagklep en dan rond omhoog naar een faber comptair of vergelijkbaar. Maar ik zal dus een extra bocht erin hebben wat het totaal op 4 brengt (minimaal is sowieso 3 in mijn kookeiland situatie).

Of zijn er nog andere oplossingen?
Lijkt me een prima oplossing.
Een terugslagklep is een must als je afvoert naar buiten. Ik heb zelf ongeveer 10 meter buis met iets van 7 bochten erin en zelfs daarbij kwam de lucht van buiten. Als ik een A4 op de kookplaat legde werd die gewoon opgetild bij lichte wind.
Bij de Naber Compair wordt trouwens standaard al een terugslagklep meegeleverd; ik denk dezelfde terugslagklep als die jij linkt. Bij mij was die echter verkeerd geplaatst (horizontaal ipv verticaal) waardoor ik die heb moeten verwijderen en een goedkope van een Euro of 20 heb gekocht. Doet het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 15:55
Wij hebben een nieuwe keuken met een Bora PUXA (Bora X Pure met afvoer naar buiten). Nu is het een heel gedoe om duidelijk te krijgen wat de (technische) mogelijkheden/beperkingen zijn van het maken en aansluiten van een afvoer naar buiten.

Om één of andere reden hamert de leverancier er telkens op om gewoon recirculatie te gebruiken maar dat willen we liever niet ivm vocht, luchtjes en het periodiek vervangen van roosters.

Er is een inmeter geweest om te bepalen hoeveel buizen/onderdelen er besteld moeten worden maar dat blijft nog steeds onduidelijk voor de leverancier en technisch zou het te veel buis/bocht worden waardoor de afzuigcapaciteit niet kan worden gegarandeerd. Weer is dan het advies van hun; recirculatie.

Wat wij willen is een rooster in de muur en simpel gezien ziet de afvoer er dan als volgt uit:

Parallel keuken. Achter de PUXA begint de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C84Lo_NUGfavt0aZYHBUDIYEvdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mghN3nq1Qeuc0pO7xfZFoIzL.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenaanzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQipTq1Vf11cU0heCw6i-TPuMb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0CliilqGBZqUXhKQO8Tql9f.jpg?f=fotoalbum_large

Totale afstand van PUXA (vloerafstand) naar buitenrooster zal max 4,5/5m zijn. Het is dus de bedoeling via de kruipruimte te gaan en via de fundering weer naar buiten.

Ik denk niet dat de buizen direct recht zullen lopen zoals op de tekening en er zullen wel wat bochten komen. Maar is dus nu echt een onmogelijk/niet te adviseren situatie?

De buizen en muurrooster die gebruikt worden zijn allemaal van Bora Ecotube. Er komt binnenkort een aannemer de boel echt bekijken en op basis van de situatie zal hij een offerte uit brengen. Graag zou ik wat achtergrond info voor die tijd hebben.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
mede schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:18:
Totale afstand van PUXA (vloerafstand) naar buitenrooster zal max 4,5/5m zijn. Het is dus de bedoeling via de kruipruimte te gaan en via de fundering weer naar buiten.

Ik denk niet dat de buizen direct recht zullen lopen zoals op de tekening en er zullen wel wat bochten komen. Maar is dus nu echt een onmogelijk/niet te adviseren situatie?

De buizen en muurrooster die gebruikt worden zijn allemaal van Bora Ecotube. Er komt binnenkort een aannemer de boel echt bekijken en op basis van de situatie zal hij een offerte uit brengen. Graag zou ik wat achtergrond info voor die tijd hebben.
Wat voor achtergrondinfo zou je willen hebben dan?

Zoals al vaker in dit topic aangegeven heb ik zelf een Siemens kookplaat met afzuiging naar buiten via de kruipruimte. 10m 150mm pvc buis en 7 bochten erin; ik merk zelf niets van een verminderde afzuiging.
Dat de leverancier en de keukenboer graag recirculatie willen snap ik wel. Dat is lekker makkelijk, niemand hoeft een gat te boren, je hoeft niet verder na te denken bij de installatie en je mag jaarlijks nieuwe koolstoffilters kopen.
Ik zou me niet druk maken om de afstand en de bochten. Een Bora zuigt minimaal net zo goed af als een Siemens en gaat echt geen moeite hebben met die 5 meter aan buis, mits dit diameter groot genoeg is en nergens verstoppingen optreden.

Wel vraag ik me af waarom je niet voor een toren/koekoek buiten gaat. Met je huidige idee moet je 2x door de vloer en 1x door de gevel (boven het maaiveld) boren. Dat gaat natuurlijk ook ten koste van de keukenkast waar je door naar boven en naar buiten wilt.
Met een toren hoef je maar 1x door de vloer en 1x door de muur, onder het maaiveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
m181087 schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:16:
[...]

Ik zou me niet druk maken om de afstand en de bochten. Een Bora zuigt minimaal net zo goed af als een Siemens en gaat echt geen moeite hebben met die 5 meter aan buis, mits dit diameter groot genoeg is en nergens verstoppingen optreden.
Dat klinkt geruststellend :) Er zijn originele Bora Ecotube buizen aangeboden voor de afzuiging dus dat zou goed moeten zijn qua diameter.
Wel vraag ik me af waarom je niet voor een toren/koekoek buiten gaat. Met je huidige idee moet je 2x door de vloer en 1x door de gevel (boven het maaiveld) boren. Dat gaat natuurlijk ook ten koste van de keukenkast waar je door naar boven en naar buiten wilt.
Met een toren hoef je maar 1x door de vloer en 1x door de muur, onder het maaiveld.
Je hebt helemaal gelijk, dat zou inderdaad een betere/nettere oplossing zijn! Thx. Zover ik kan vinden levert Bora zelf geen koekoek/toren. Dit moet ik dan even met de keukenboer bespreken of ze die kunnen leveren. Of is zoiets eenvoudig aan te sluiten zodra er een (Ecotube) pijp naar buiten gemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
mede schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:45:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, dat zou inderdaad een betere/nettere oplossing zijn! Thx. Zover ik kan vinden levert Bora zelf geen koekoek/toren. Dit moet ik dan even met de keukenboer bespreken of ze die kunnen leveren. Of is zoiets eenvoudig aan te sluiten zodra er een (Ecotube) pijp naar buiten gemaakt is?
Kijk hier even in het topic. Daar zijn meerdere voorbeelden van te vinden inclusief foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Ik heb een vraag welke ik niet terug heb kunnen vinden in eerdere posts. Wij hebben een PUXU besteld en ik begrijp dat vet en geurtjes worden gefilterd, maar vocht niet. Nu is het zo dat er bij ons een keuken van fineer gaat komen. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het kwaad zou kunnen als dagelijks het vocht van het koken via een uitsparing van de plint de ruimte in wordt geblazen. Wordt dan niet het fineer iedere dag kletsnat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
synorluna schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:23:
Ik heb een vraag welke ik niet terug heb kunnen vinden in eerdere posts. Wij hebben een PUXU besteld en ik begrijp dat vet en geurtjes worden gefilterd, maar vocht niet. Nu is het zo dat er bij ons een keuken van fineer gaat komen. Ik vraag me dan ook af in hoeverre het kwaad zou kunnen als dagelijks het vocht van het koken via een uitsparing van de plint de ruimte in wordt geblazen. Wordt dan niet het fineer iedere dag kletsnat?
het is geen vaatwassser die je open zet ;)
De lucht is idd vochtiger maar het meeste vocht blijft in de uitneembak in de kookplaat zelf staan. Hier voelen we wel de lucht bij de plint maar echt vochtig wordt die (of de vloer) niet.
Denk dat de muur achter de kastjes wel wat vochtig kan worden wij hebben een dubbele wand maar dat hoeft niet. En daarom moet je de Bora ook laten uitlopen na het koken dan blijft die dus nog een minuut of 10-15 lucht blazen (zachtjes) zodat het allemaal een beetje droog kan worden. Maar dit is vooral voor het filter en Bora binnenwerk is ons verteld. De kastjes en plinten kunnen daar gewoon tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 14:36:
De Bora Basic is een geweldig apparaat ,maar kies deze niet in de recirculatie uitvoering.
De basic blaast namelijk de lucht niet terug de keukenruimte in maar blaast deze tussen de kasten in (bij een eiland). De damp die dus word opgezogen slaat tegen de achterwand aan van de kast en condenseert daar. De spaanplaat kasten vinden dit meestal niet zo prettig.

Afzuigen naar buiten werkt perfect. Bij de basic word geadviseerd het kanaal niet langer te maken dan 6 meter met max 3 bochten.

[...]

Precies dat.
Vuile, vette lucht is zwaarder dus valt weer sneller naar beneden. Damp daarentegen is heel licht dus word makkelijk weggetrokken door de Bora. Dit is dan ook precies de gedachtegang achter het systeem.
Denk je er nog steeds zo over met bijvoorbeeld de PUXU? Wij hebben een fineer keuken van Beda besteld en zoals in m’n vorige post aangegeven lijkt me dat niet best voor het fineer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:48
synorluna schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:59:
[...]

Denk je er nog steeds zo over met bijvoorbeeld de PUXU? Wij hebben een fineer keuken van Beda besteld en zoals in m’n vorige post aangegeven lijkt me dat niet best voor het fineer.
Nee absoluut niet, het is inmiddels ook bewezen dat dit geen problemen oplevert door de snelheid van de luchtstroom.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
De aansluitwaarde voor mijn nog te installeren Bora X Pure (PUXA) is 7,6kW. Nu staat er in de montagehandleiding van deze Bora het volgende in de technische gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNP8wxznWIJGsA1vTPhOGqcUjcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S6kans0rYCJduNiSaHsMhxby.png?f=user_large

Wat bedoelen ze hier met de verschillende "Zekering/netaansluiting ..." waarden? Betekent dit dat de Bora met zowel 2 groepen van 16A aangesloten kan worden als 3 groepen van 16A? Met 2x 16A kom je dan toch niet aan de 7,6kW maar aan 7,36kW (uitgaande van 230V)?

[Edit]: Denk het al te zien.. uitgaande van de 240V op een fase dan red je wel die 7,6kW met 2x 16A. Dat zal in Nederland dan niet van toepassing zijn.

Is op de foto van onze bestaande kookgroep in de meterkast te zien hoeveel vermogen deze aan kan? We hebben nu ook een elektrische plaat die dus vervangen gaat worden. Hoe kan je achterhalen wat het huidige vermogen is van deze groep? Of moet ik hiervoor de kap eraf halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swiRVXlmbHjL0zZqPSxNqFtqrV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H92e8qfX4n1WQkPYmpZAV2hv.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door mede op 14-09-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@mede Volgens mij kom je idd met 2x16a net niet aan de 7,6kw, maar ik vermoed dat je die ook nooit aan zult tikken toch? Dan zou je 4 pannen én de afzuiging op vol vermogen moeten hebben staan. Of zie ik hier iets over het hoofd?

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:19
mede schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:33:

Wat bedoelen ze hier met de verschillende "Zekering/netaansluiting ..." waarden? Betekent dit dat de Bora met zowel 2 groepen van 16A aangesloten kan worden als 3 groepen van 16A? Met 2x 16A kom je dan toch niet aan de 7,6kW maar aan 7,36kW (uitgaande van 230V)?

Is op de foto van onze bestaande kookgroep in de meterkast te zien hoeveel vermogen deze aan kan?
Bora heeft drie aansluitingen; twee voor de kookplaat en één voor de ventilator. Bij driefase zijn die per fase aangesloten, bij een dubbele groep wordt het lichtste deel van de kookplaat en de fan gecombineerd, zie de montagehandleiding.

Als ik ‘t goed zie, heb je een driefase kast. Dan zou ik ook de plaat op driefase aansluiten.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• mede
Gisteren is de installateur geweest om de leidingen in kaart te brengen en inderdaad is mijn kookgroep al geschikt voor de 7,6 kW Bora - dat scheelt.

De afzuiging naar buiten wordt nu via de kruipruimte gemaakt en gaat vervolgens omhoog door het (plat)dak van de bijkeuken/garage. In een snelle schets ziet dat er dan uit zoals bijgevoegd plaatje. Dat zijn dan 2 bochten en een totale lengte van ongeveer 6 meter.

In de meeste voorbeelden die ik zie wordt de afvoer allemaal horizontaal geïnstalleerd en niet via het dak omhoog. Zijn er meer die het zo in gebruik hebben? Enige wat ik me voor kan stellen is dat er vocht/condens in de buizen kan komen wat niet goed afgevoerd kan worden.

Bora geeft wel aan dat het omhoog moet kunnen via een dak uitlaat maar had hier zelf helemaal nog niet aan gedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy9hW6c9Xzi2wH18pDYOE5IG1gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbWEuUH9R36tFxRZ7msHwevL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
mede schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:57:
De afzuiging naar buiten wordt nu via de kruipruimte gemaakt en gaat vervolgens omhoog door het (plat)dak van de bijkeuken/garage. In een snelle schets ziet dat er dan uit zoals bijgevoegd plaatje. Dat zijn dan 2 bochten en een totale lengte van ongeveer 6 meter.

In de meeste voorbeelden die ik zie wordt de afvoer allemaal horizontaal geïnstalleerd en niet via het dak omhoog. Zijn er meer die het zo in gebruik hebben? Enige wat ik me voor kan stellen is dat er vocht/condens in de buizen kan komen wat niet goed afgevoerd kan worden.
Bij veel in dit topic, waaronder ikzelf, wordt een toren geïnstalleerd om de damp kwijt te raken. In feite is dat ook een stuk(je) dat de warme lucht omhoog moet. Bij jou zal die alleen wat verder omhoog moeten.

Belangrijk lijkt mij dat je een vorm van afwatering in je horizontale deel krijgt (de Naber Compair komt standaard met zo'n deel geleverd) en dat je de afzuigkap na het koken even aan laat staan. Dat, zodat de Bora alle vochtige lucht uit de afvoer kan blazen. Als je de kookplaatafzuiging te snel na het koken afzet, heb je meer kans op vochtafzetting in de afvoer.

P.S. De afvoer gaat dus langs een muur omhoog? Dan zou ik opteren voor een koof oid. Een 150 rond in je bijkeuken is niet echt een fraai gezicht.

[ Voor 5% gewijzigd door m181087 op 16-09-2021 10:36 ]

• mede
m181087 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:34:
[...]

Bij veel in dit topic, waaronder ikzelf, wordt een toren geïnstalleerd om de damp kwijt te raken. In feite is dat ook een stuk(je) dat de warme lucht omhoog moet. Bij jou zal die alleen wat verder omhoog moeten.

Belangrijk lijkt mij dat je een vorm van afwatering in je horizontale deel krijgt (de Naber Compair komt standaard met zo'n deel geleverd) en dat je de afzuigkap na het koken even aan laat staan. Dat, zodat de Bora alle vochtige lucht uit de afvoer kan blazen. Als je de kookplaatafzuiging te snel na het koken afzet, heb je meer kans op vochtafzetting in de afvoer.
Hoe zou dit in mijn geval opgelost kunnen worden. Zijn hier speciale buizen voor te krijgen, of kan er iets anders worden toegepast voor de afvoer van condens/vocht? Zal het ook nog eens overleggen met de aannemer.
P.S. De afvoer gaat dus langs een muur omhoog? Dan zou ik opteren voor een koof oid. Een 150 rond in je bijkeuken is niet echt een fraai gezicht.
Hij gaat precies in de hoek van de bijkeuken omhoog met 150mm rond. Hier komt inderdaad een koof omheen.

• m181087
mede schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:58:
[...]
Hoe zou dit in mijn geval opgelost kunnen worden. Zijn hier speciale buizen voor te krijgen, of kan er iets anders worden toegepast voor de afvoer van condens/vocht? Zal het ook nog eens overleggen met de aannemer.
Ik kan op internet zo geen pvc buizen vinden met condens afvoer.
Ik doel dus op een recht deel of een bocht als deze.
Naber noemt het de KG-buisboog inclusief condensatieafvoer

Je zou Naber kunnen bellen en vragen of ze dit deel ook los verkopen. Al vind ik hem niet in hun producten overzicht. Misschien willen ze je vertellen wie hun leverancier is?
De echte tweaker optie is natuurlijk om er zelf een na te bouwen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
Wij hebben een keuken gekocht met daarbij een bora gp4u kookplaat.
Nu koken wij elektrisch en hebben dus hiervoor een aparte groep in de meterkast zitten.
Dit is een groep met twee handels.

Kan op deze groep ook de bora kookplaat op aangesloten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:07
goldvinger schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:09:
Wij hebben een keuken gekocht met daarbij een bora gp4u kookplaat.
Nu koken wij elektrisch en hebben dus hiervoor een aparte groep in de meterkast zitten.
Dit is een groep met twee handels.

Kan op deze groep ook de bora kookplaat op aangesloten worden?
Wat jij hebt is een kookgroep. Onder voorbehoud hoe deze kookgroep is aangesloten, kan de BORA hierop aangesloten worden.
Netter is een krachtgroep of een 3-fase aardlekautomaat, indien je een 3-fase groepenkast hebt.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:17
Wie heeft er hier een Bora Pure, en hoe vaak vervang je het koolstoffilter? Volgens de site gaan die 150 uur mee, wat me erg weinig lijkt. Ik ben benieuwd of jullie die ook elke keer vervangen als het display dit aangeeft?

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 21:50
Heeft. er iemand wellicht een tip voor een zaak die goed advies kan leveren omtrent de benodigdheden qua buizen en koppelstukken voor een bora puxa ?

Ik heb de volgende vragen :

Ik moet de buizen plaatsen in schuimbeton en vroeg mij af welke buizen hiervoor geschikt zijn. Iemand hier ervaring mee?

Daarnaast ben ik benieuwd welk koppelstuk zoveel mogelijk ruimte besparend is?(ons eiland is 95 cm met een kastje 60 en 35, als gevolg van de 35 moeten ze de afzuiging deels in het kastje van 35 laten komen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:38
Zou het slecht zijn om een bora kookplaat zijn lucht te laten blazen in de kruipkelder zelf ? onze kruipkelder is goed verlucht en droog. We zouden buizen kunnen leggen maar dan gaat het net iets meer zijn de 6m , ik denk +-7m en 6m is normaal de maximale afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 16:21
SteffanS schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:40:
Zou het slecht zijn om een bora kookplaat zijn lucht te laten blazen in de kruipkelder zelf ? onze kruipkelder is goed verlucht en droog. We zouden buizen kunnen leggen maar dan gaat het net iets meer zijn de 6m , ik denk +-7m en 6m is normaal de maximale afstand.
Je kan die maximale afstand natuurlijk makkelijk vergroten als je ook de leidingdiameter vergroot. Er zijn genoeg online tools die de leidingweerstand uit kunnen rekenen. Daarmee kun je spelen en zien wat de weerstand van de 150mm leiding is, en dan zoek je een grotere maat die een kleinere weerstand heeft.
Hier heb ik alles in de kruipruimte gemaakt van 200mm PVC, en in de vloer een overgangsring naar 160mm geplaatst. Daar is (met wat kit, foam of pur?) de uitgang van de Bora door de keukenmonteurs op aangesloten. Ging perfect en het werkt als een tierelier.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
boomr schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:55:
Wie heeft er hier een Bora Pure, en hoe vaak vervang je het koolstoffilter? Volgens de site gaan die 150 uur mee, wat me erg weinig lijkt. Ik ben benieuwd of jullie die ook elke keer vervangen als het display dit aangeeft?
De verkoper gaf bij ons aan dat je het vaak ook wel ruikt als het filter op is. Je kan de meldig weg krijgen met een toetsencombinatie en dan zelf in de gaten houden hoe erg het ruikt na het koken. Hier te zien
Wet ook niet of de teller echt 150 uur aanhoudt of ook nog de kracht van het afzuigen meeneemt. Immers is een pan water met pasta/eieren etc. minder erg qua lucht dan vette dingen in een braadpan bakken.....
Hier een half jaar in gebruik dus zullen wel in de buurt van de 100 uur komen dus nog geen melding gezien. Zal het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
Andrehj schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:02:
[...]

Je kan die maximale afstand natuurlijk makkelijk vergroten als je ook de leidingdiameter vergroot. Er zijn genoeg online tools die de leidingweerstand uit kunnen rekenen. Daarmee kun je spelen en zien wat de weerstand van de 150mm leiding is, en dan zoek je een grotere maat die een kleinere weerstand heeft.
Hier heb ik alles in de kruipruimte gemaakt van 200mm PVC, en in de vloer een overgangsring naar 160mm geplaatst. Daar is (met wat kit, foam of pur?) de uitgang van de Bora door de keukenmonteurs op aangesloten. Ging perfect en het werkt als een tierelier.
Hoelang is jouw afstand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
SteffanS schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:20:
[...]
Hoelang is jouw afstand ?
Meter of 6 denk ik. Maar dit is natuurlijk niet zwart-wit. Lagere weerstand is altijd beter. En ik wilde alleen kunststof / rvs in de vochtige kruipruimte. Dan is de keuze voor PVC logisch, en de upgrade naar 200mm wat mij betreft een no-brainer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
Andrehj schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Meter of 6 denk ik. Maar dit is natuurlijk niet zwart-wit. Lagere weerstand is altijd beter. En ik wilde alleen kunststof / rvs in de vochtige kruipruimte. Dan is de keuze voor PVC logisch, en de upgrade naar 200mm wat mij betreft een no-brainer.
Ik twijfel het zal iets meer dan 6m zijn (7m) denk ik twee hoeken van 90 graden voor naar boven terug gaan en 1tje in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:41
SteffanS schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Ik twijfel het zal iets meer dan 6m zijn (7m) denk ik twee hoeken van 90 graden voor naar boven terug gaan en 1tje in het begin.
Zijn meerdere hier in dit topic die hebben aangegeven meer dan 6 meter prima voor elkaar hebben. Bora heeft evt ook een optie om een 2e motor er tussen te zetten mocht dat nodig zijn.

Ik ga bij ons nieuwe huis gewoon grote buizen mee laten storten (geen kruipruimte) en dat zal eerder rond de 10-12 meter zijn. Dat wordt spannend ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
RoelsRules schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:39:
[...]

Zijn meerdere hier in dit topic die hebben aangegeven meer dan 6 meter prima voor elkaar hebben. Bora heeft evt ook een optie om een 2e motor er tussen te zetten mocht dat nodig zijn.

Ik ga bij ons nieuwe huis gewoon grote buizen mee laten storten (geen kruipruimte) en dat zal eerder rond de 10-12 meter zijn. Dat wordt spannend ;)
Ik dacht voor het model dat wij hebben er geen motors bestaan bora pure dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:29
Bora, het einde van de afzuigkap: JA, zeker weten het einde. De kookplaatafzuiging is eindelijk aangesloten hier. Dat was nog een hels karwei onder de vloer en een flink gat naast het huis.

De afzuiging is enorm krachtig met 5 meter buis en 4 bochten. Dus wees daar niet te bang voor.

Ik heb wel een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. Ik heb nog geen pan gevonden waarbij de kookplaat op de P-stand werkt. Ook wel boost modus komt na stand 9. Maar als ik die selecteer, knippert de P een maar keer en dan springt 9 weet in beeld. Hoe zit dat nou? Een rvs koekenpan met dikke bodem zou dat toch moeten trekken, maar ook die doet het niet.

De plaat is 3 fasen aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
t14wo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:42:
Bora, het einde van de afzuigkap: JA, zeker weten het einde. De kookplaatafzuiging is eindelijk aangesloten hier. Dat was nog een hels karwei onder de vloer en een flink gat naast het huis.

De afzuiging is enorm krachtig met 5 meter buis en 4 bochten. Dus wees daar niet te bang voor.

Ik heb wel een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier. Ik heb nog geen pan gevonden waarbij de kookplaat op de P-stand werkt. Ook wel boost modus komt na stand 9. Maar als ik die selecteer, knippert de P een maar keer en dan springt 9 weet in beeld. Hoe zit dat nou? Een rvs koekenpan met dikke bodem zou dat toch moeten trekken, maar ook die doet het niet.

De plaat is 3 fasen aangesloten.
Zelfde ervaring met de afzuiging, die doet het prima. Wij hebben de Bora Pura, en die doet het met al onze pannen (van BK, en wat koekenpannen van andere merken, oa Tefal) prima op de P-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SteffanS schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:40:
Sinds 3 maanden blazen wij ook af in de kruipruimte van ons nieuwbouwhuis. Bora Pure X.
Ik heb nog niet gekeken in de kruipruimte maar tot nu geen last gehad van luchtjes oid.

Je kan natuurlijk in de toekomst altijd nog een gat ergens maken. Als het enigszins mogelijk is natuurlijk een afvoer naar buiten realiseren zou ik zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Richie_ op 09-10-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
t14wo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:42:
Ik heb even gekeken in de handleiding pagina 32.
Je hebt niet meerdere pannen aan 1 kant van de plaat staan? Dan kan 1 pan namelijk max op 5, als de andere op P staat.

Tevens lijken alleen de voorste 2 zones met de prestatieverhogend powerniveau uitgerust. Kan het zijn dat je de pan te ver naar achteren plaatst?
Just my 2 guesses. Ik heb zelf een Siemens en nooit last van de power optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djosn
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-12-2021
Hallo allemaal...
Iemand hier met verkoper werbladafzuiging.nl?? Mooie website, erg veel uitleg, snelle respons en erg sterke offerte gekregen voor Bora Xpure.
Alleen geen fysiek adres, weinig concreet terug te vinden... Too good to be true?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 19:45
djosn schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:48:
Hallo allemaal...
Iemand hier met verkoper werbladafzuiging.nl?? Mooie website, erg veel uitleg, snelle respons en erg sterke offerte gekregen voor Bora Xpure.
Alleen geen fysiek adres, weinig concreet terug te vinden... Too good to be true?
Ik ken het bedrijf verder niet, heb wel recent een X Pure via keukenloods gekocht voor 3149.
Wat is hun offerteprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
  • Laatst online: 10-12-2024
Xilion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:27:
[...]

Ik ken het bedrijf verder niet, heb wel recent een X Pure via keukenloods gekocht voor 3149.
Wat is hun offerteprijs?
Ik zie de X pure niet meer bij keukenloods staan. Hoe recent was jou aankoop?
Iemand anders nog tips waar de X pure puxa te bestellen? (we gaan hem zelf inbouwen in een ikea keuken).

[ Voor 14% gewijzigd door maaikederksen op 22-10-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
maaikederksen schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

Ik zie de X pure niet meer bij keukenloods staan. Hoe recent was jou aankoop?
Iemand anders nog tips waar de X pure puxa te bestellen? (we gaan hem zelf inbouwen in een ikea keuken).
Gewoon even contact met ze opnemen, ze bieden meer aan dan op hun website staat.
Ik heb mijn bestelling gedaan op 20 juli, waarbij ik de PUXU geleverd heb gekregen op 17 september.

Prijs van de Bora PUXA was toen €3050.

Zelf heb ik de PUXU overigens ook ingebouwd in een IKEA keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSCExter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02-2024
Na wat doorzoeken van het topic nog een paar vragen over voor een IKEA keuken waar we mee bezig zijn (Ikea voor de kastjes. Panelen, werkblad en apparatuur ergens anders vandaan). Benieuwd of jullie ervaring er mee hebben. Het wordt een eiland en recirculatie (verplicht).
  • We willen het liefst een kast van maximaal 800 breed - Bora Puru lijkt de beste optie ook door het formaat - zijn er goede alternatieven?
  • Bij sommige merken kun je de koolstoffilter opnieuw activeren in de oven - bij Bora niet gezien - geen optie bij Bora? Is vervangen goed te doen of zou het een mooie besparing zijn om een apparaat te kiezen die wel herbruikbare filters heeft?
  • Bij recirculatie komt de lucht tussen de kastjes in het eiland terecht. Ik lees hier wel goede ervaringen maar het voelt toch een beetje als een lompe oplossing met risico op vocht in de kastjes. Valt dit echt mee?
  • N.a.v. bovenstaande - is het met recirculatie ook mogelijk om de lucht via buizen naar een rooster in de plint te leiden? Bij andere merken zie je die optie wel maar voor de Bora lijk het lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door CSCExter op 23-10-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djosn
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-12-2021
Xilion schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:27:
[...]

Wat is hun offerteprijs?
Offerteprijs bij werkbladafzuiging.nl komt op 2945 euro Bora PUXU.
Ook andere toestellen duidelijk goedkoper op aanvraag.

Jammergenoeg moeilijk te controleren hoe 'legit' het bedrijf lijkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:56
CSCExter schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:46:
Na wat doorzoeken van het topic nog een paar vragen over voor een IKEA keuken waar we mee bezig zijn (Ikea voor de kastjes. Panelen, werkblad en apparatuur ergens anders vandaan). Benieuwd of jullie ervaring er mee hebben. Het wordt een eiland en recirculatie (verplicht).
  • We willen het liefst een kast van maximaal 800 breed - Bora Puru lijkt de beste optie ook door het formaat - zijn er goede alternatieven?
  • Bij sommige merken kun je de koolstoffilter opnieuw activeren in de oven - bij Bora niet gezien - geen optie bij Bora? Is vervangen goed te doen of zou het een mooie besparing zijn om een apparaat te kiezen die wel herbruikbare filters heeft?
  • Bij recirculatie komt de lucht tussen de kastjes in het eiland terecht. Ik lees hier wel goede ervaringen maar het voelt toch een beetje als een lompe oplossing met risico op vocht in de kastjes. Valt dit echt mee?
  • N.a.v. bovenstaande - is het met recirculatie ook mogelijk om de lucht via buizen naar een rooster in de plint te leiden? Bij andere merken zie je die optie wel maar voor de Bora lijk het lastig.
Wij hebben in onze IKEA keuken een Bora Puru geplaatst, ook met werkblad en apparatuur van niet-IKEA merken. Betreffende je puntje over de lucht die tussen de kasten door kan:

Je moet er inderdaad voor zorgen dat de achterwand van de achterliggende kast van je eiland luchtdicht gemaakt is. De lucht zal anders gewoon die achterliggende kast in blazen, door het achterpaneel waar gaten in zitten.(die gaten dienen voor de ophangbeugels die je bij een eiland eigenlijk niet nodig hebt)

Nu moet ik wel zeggen dat de lucht wel wat vocht bevat, maar niet van die orde dat het echt nat zal worden. Het is natuurlijk wel zo bij ons dat de lucht onder het eiland vandaan komt en zich goed kan verspreiden. Het is iig niet nat onder ons eiland. Wij hebben twee roosters in ons eiland geplaatst, ik voel er een beetje lucht doorheen komen langs beide zijden.

En voor de ventilatie via buizen rechtstreeks aan te sluiten op een rooster; dat lijkt mij denk ik niet mogelijk bij een IKEA keuken. De kasten staan namelijk redelijk dicht bij elkaar waardoor er geen buis tussen kan. Je kan misschien proberen de buizen door de kast heen te laten lopen. Maar voor mijn gevoel zal de luchtstroom dan te sterk uit het rooster komen en ga je dit wel merken qua geluid en luchtstroom in je woning.

Veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
djosn schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Offerteprijs bij werkbladafzuiging.nl komt op 2945 euro Bora PUXU.
Ook andere toestellen duidelijk goedkoper op aanvraag.

Jammergenoeg moeilijk te controleren hoe 'legit' het bedrijf lijkt...
https://www.klantenvertel...0188/werkbladafzuiging.nl

Mensen lijken tevreden te zijn, voor zover zo'n website daar genoeg inzicht in kan geven. Ze reageren altijd erg snel op mail, ik heb een offerte gekregen voor 2995. Gewoon een goed prijs, Keukenloods nog even gebeld en die wilden hem wel matchen, maar lager niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 14:21

Tijntje

Hello?!

Hier sinds vandaag ook een PUXU bezitter.
Hij is met 3 fase aangesloten maar als we 2 pannen aan 1 zijde zetten kunnen ze niet beide op stand 9. Er springt er altijd 1 terug naar 8.
Klopt dat?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
Tijntje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:50:
Hier sinds vandaag ook een PUXU bezitter.
Hij is met 3 fase aangesloten maar als we 2 pannen aan 1 zijde zetten kunnen ze niet beide op stand 9. Er springt er altijd 1 terug naar 8.
Klopt dat?
Ja. En dat staat overigens ook in de gebruiksaanwijzing... Staat nog veel meer in trouwens.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 14:21

Tijntje

Hello?!

Andrehj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:42:
[...]

Ja. En dat staat overigens ook in de gebruiksaanwijzing... Staat nog veel meer in trouwens.
Heb het echt niet gevonden :F , wel dat een P niet samen gaat met hoge vermogens op de andere zone.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:43
Ik ben mij aan het oriënteren op een inductieplaat met afzuiging naar buiten. De bestaande vloer wordt vervangen door een schuimbetonvloer, dus ik kan gemakkelijk vanaf het kookeiland door de achtergevel. Ik zie in dit topic verwijzingen naar de Compair Tower die boven het maaiveld uitsteekt, en naar de Tilmar T775 koekoek die in lijn ligt met het maaiveld.

Hoewel de Compair Tower er prima uitziet, zou ik toch een minder aanwezige oplossing als een koekoek verkiezen. Ik vraag mij alleen af hoe het zit met regen: regen kan door het rooster de koekoek instromen. Hoe los je dit op? Koekoek op een hoop grind plaatsen zodat het regenwater verder de grond instroomt? Geeft dit geen vochtproblemen op je muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
marvel27 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:52:
Hoewel de Compair Tower er prima uitziet, zou ik toch een minder aanwezige oplossing als een koekoek verkiezen. Ik vraag mij alleen af hoe het zit met regen: regen kan door het rooster de koekoek instromen. Hoe los je dit op? Koekoek op een hoop grind plaatsen zodat het regenwater verder de grond instroomt? Geeft dit geen vochtproblemen op je muur?
Een koekoek plaats je op maaiveldhoogte of net iets daarboven. Ik ga er vanuit dat een koekoek zijn eigen afwatering heeft? Zonee, zal je deze in de buis aan moeten brengen.
Voordeel van de compair tower is dat de 90 graden buis zijn eigen afwatering heeft. Hij is inderdaad wel behoorlijk aanwezig door zijn grootte.

Wat betreft de vochtproblemen die je benoemt. Elke woning staat toch met de fundering in de grond? Regenwater zal dus altijd langs je muren de grond in lopen. Als je koekoek een beetje water afvoert zal dit echt geen vochtproblemen geven.
Ik zou de koekoek echter niet als laagste punt van je tuin/bestrating gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
marvel27 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:52:
Ik ben mij aan het oriënteren op een inductieplaat met afzuiging naar buiten. De bestaande vloer wordt vervangen door een schuimbetonvloer, dus ik kan gemakkelijk vanaf het kookeiland door de achtergevel. Ik zie in dit topic verwijzingen naar de Compair Tower die boven het maaiveld uitsteekt, en naar de Tilmar T775 koekoek die in lijn ligt met het maaiveld.

Ik heb ook een koekoek gebruik die aan de onderkant open is. Gewoon een diep gat graven en grind eronderin. Buis komt uit in de koekoek, werkt perfect. Je vragen over vochtproblemen op je fundering snap ik niet. Die fundering is onderin aan de buitenkant toch heel vaak nat door water wat in de grond zit of door hemelwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:19
Ben op zoek naar een goede pannen set voor de bora kookplaat. Wie heeft er ervaring met downdraft pannen? Marketing of voegt het daadwerkelijk iets toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:59
KvNwPPr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:05:
Ben op zoek naar een goede pannen set voor de bora kookplaat. Wie heeft er ervaring met downdraft pannen? Marketing of voegt het daadwerkelijk iets toe?
We hebben Berghoff GEM downdraft pannen nu bijna een jaar. Ervaring is goed. Ik schat in 80% goede werking / 20% marketing. De vorm van de pannen helpt, maar de Bora is sterk genoeg qua afzuiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mede
KvNwPPr schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:05:
Wij gebruiken onze "oude" pannen op onze Puxa en de afzuiging werkt hiermee gewoon perfect. Ik heb de afzuiging nog nooit op de hoogste stand gehad. Wij hebben BK kookpannen en een mix van Tefal en BK koekenpannen/hapjespannen.

Voordat onze keuken geplaatst werd had ik ook het idee dat we andere pannen (downdraft pannen) moesten aanschaffen maar gelukkig heb ik dit dus vooraf niet gedaan.

Dus tenzij je echt dit type pan wil kopen zou ik eerste eens kijken naar de pannen die je al hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:19
Ik durf mijn huidige potten/pannen niet te gebruiken ivm krassen op de onderkant. Maar mogelijk ben ik te bang/voorzichtig omdat ik geen krassen wil op mijn nieuwe kookplaat?

Ik hoop vooral dat de afzuiging minder hard aan hoeft met downdraft pannen ivm "normale" pannen. Alleen het aanbod downdraft pannen is zeer schaars. Zie alleen de Berghoff en BK downdraft pannen en qua ervaringen kan ik weinig vinden, dus dank voor jullie persoonlijke ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m181087
KvNwPPr schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:41:
Ik durf mijn huidige potten/pannen niet te gebruiken ivm krassen op de onderkant. Maar mogelijk ben ik te bang/voorzichtig omdat ik geen krassen wil op mijn nieuwe kookplaat?

Ik hoop vooral dat de afzuiging minder hard aan hoeft met downdraft pannen ivm "normale" pannen. Alleen het aanbod downdraft pannen is zeer schaars. Zie alleen de Berghoff en BK downdraft pannen en qua ervaringen kan ik weinig vinden, dus dank voor jullie persoonlijke ervaring.
Ik heb een Siemens kookplaat en ik moet zeggen dat het aantal krassen mij tot nu toe (na ruim een jaar) meevalt. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik de pannen altijd 'vertil' en niet 'verschuif'. Eigenlijk niet anders dan met een gasstel dus.
Ook maak ik de plaat dagelijks schoon (vaatdoekje met warm water en met een glasdoek streeploos schoon).

Koken doe ik met dezelfde pannen als die ik hiervoor op de keramische plaat gebruikte. Ik denk dat je je alleen zorgen hoeft te maken bij kromgetrokken pannen. Persoonlijk zou ik er geen nieuwe pannen voor gebruiken iig.

Wel weet ik dat er mensen zijn die speciale matjes gebruiken bij het koken tegen het krassen. Zie bijvoorbeeld deze.
Zelf geen ervaringen mee, maar de recensies zijn positief.

P.S. Wat betreft de ventilatiestand. De Siemens heeft 9 afzuigstanden en een boost. Standaard start de plaat op Automatisch (en knalt die gelijk naar standje turbo). Slechte ontwerpkeuze wat mij betreft.
Vervolgens schaal ik zelf altijd af naar zuigstand 4 (of nog lager). Ik heb directe afzuiging naar buiten, 10m buis en 7 bochten.
Ik betwijfel dan ook ten zeerste het voordeel van speciale downdraft pannen. Standje 4 is al een vrij rustige stand die goed afzuigt. Af kunnen schalen naar stand 3 of 2 is mij geen nieuwe pannenset waard.

[ Voor 16% gewijzigd door m181087 op 27-12-2021 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
KvNwPPr schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:41:

Als er een magneet onder blijft zitten dan werkt de inductie waarschijnlijk wel. Tip van onze keukenverkoper was om de pannen met een heel fijn schuurpapier glad te maken, wij kwamen van jaren op gas koken. Eerst even kijken of ze niet krom zijn maar dat valt meestal wel mee.
Wij hebben onze oude BK pannen in gebruik en als je een pollepel onder de deksel legt dan werkt de Bora afzuiging prima. Zonder deksel en met hogere pannen is de werking wat minder of moet je hem wat harder zetten maar met deskel er schuin op dan zie je de stoom zo de afzuiging ingaan.
Downdraft is wat makkelijker omdat je dan geen lepel eronder hoeft te leggen en het afgieten makkelijker is, maar om nu nieuwe pannen te kopen voor het afgieten ging me wat te ver ;)
Die matjes heb ik ook gekocht na een tip van de installatie mannen als je zout/suiker etc knoeit scheelt dat wel met de krassen.....

[ Voor 4% gewijzigd door xray79 op 27-12-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:13
Heeft iemand al eens een 3D printed PUED of PUXED gespot?

Mijn vrouw vind de ‘luchtinlaat’ lelijk en hoewel ik dat niet helemaal met haar eens ben.. Dacht ik wel ‘er moet toch iemand zijn die zo’n ding heeft geprint inmiddels?’ Ik ben echter helemaal niet van het 3D printen en heb dan ook geen idee hoe ik hier naar zou moeten zoeken. (Ja, Google, maar ‘Bora air inlet nozzle pued puxed 3d print model’ en nog meer keywords hebben me nog niet geholpen.

En nu ik hier toch ben: al iemand een X BO gespot? Ergens in een showroom, of uitgeleverd zelfs wellicht?

Menig leverancier heeft een grote mond over hoe mooi het is en dat ze het verkopen, maar de artikelnummers staan soms nog niet eens in de systemen. :/

Zou wel willen weten waar de MS14/29 op uitkomen en die oven :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Weet iemand wat de instelling in het service menu doet waar je instelt of je recirculatie of afvoer hebt?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
knights16 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:19:
Weet iemand wat de instelling in het service menu doet waar je instelt of je recirculatie of afvoer hebt?
Goede vraag, zelfs in de handleiding staat niet benoemd wat die instelling doet. Ook op internet kan ik er niets over vinden.
Ik zou verwachten dat de kookplaat daar de afzuigsterkte op afstemt. Als je naar buiten afzuigt zal dat met meer kracht moeten gebeuren dan als je recirculatie gebruikt.

De handleiding zegt het volgende, hoofdstuk 6.9.1 Dealer- en servicemenu:
INFO Het dealer- en servicemenu kan tot 2 minuten na
activering van het apparaat worden opgeroepen.

Het afzuigsysteem moet worden geconfigureerd.
U kunt kiezen uit twee bedrijfsmodi:
- Bedrijfsmodus 1 : Recirculatiesysteem (fabrieksinstelling)
- Bedrijfsmodus 2: Luchtafvoersysteem

Selecteer de juiste bedrijfsmodus (raak het overeenkomstige slidersegment aan).
XX Bevestig en sla de instelling op door naar het volgende menu-item te gaan (druk op het multifunctionele display/display b).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilion
m181087 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Goede vraag, zelfs in de handleiding staat niet benoemd wat die instelling doet. Ook op internet kan ik er niets over vinden.
Ik zou verwachten dat de kookplaat daar de afzuigsterkte op afstemt. Als je naar buiten afzuigt zal dat met meer kracht moeten gebeuren dan als je recirculatie gebruikt.

De handleiding zegt het volgende, hoofdstuk 6.9.1 Dealer- en servicemenu:

[...]
Geen idee of de kookplaat een melding kan geven als het filter aan vervangen toe is (desnoods op aantal dagen), want dan zou dat misschien nog hieraan gekoppeld kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
Xilion schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Geen idee of de kookplaat een melding kan geven als het filter aan vervangen toe is (desnoods op aantal dagen), want dan zou dat misschien nog hieraan gekoppeld kunnen zijn.
Dat kan de kookplaat zeker aangeven, zie hoofdstuk 8.6 Actieve-koolfilter vervangen
Daar staat:
U moet het actieve-koolfilter vervangen wanneer op het motordisplay F (filteronderhoudsindicator) wordt weergegeven.
Het zou inderdaad kunnen zijn dat de Service menu instelling daar ook invloed op heeft.

De reden dat ik het vermogen van de afzuiging gok, is dat je met de instelling erna (Menu-item C) het (elektra) vermogen van de plaat kunt aanpassen. Dan leek het me wel logisch dat de instelling ervoor invloed heeftt op de zuigkracht.
Maar het blijft een gok, ik kan er verder niets over vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
Geen idee hoe je daar komt misschien heel lang de stroom van de Bora afhalen? Of een reset naar fabrieksinstellingen doen?
Vanuit de fabriek staat die op recirculatie staat in de manual en bij 1e in gebruik name heeft de keukeninbouwer alles goed gezet in dat menu dus stroom en hoe de kabels aangezloten zijn.

Het filer kan je resetten via het menu zie filmpje op
. Was de tip van onze keukeninbouwer dat je dat een keer kan doen en dan kan ruiken of het filter echt vervangen moet worden immers als je veel water kookt en minder vet dan gaat di elanger mee maar dat weet de Bora niet. Zo slim zijn die apparaten nog nét niet ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door xray79 op 07-01-2022 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knights16
xray79 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:48:
Geen idee hoe je daar komt misschien heel lang de stroom van de Bora afhalen? Of een reset naar fabrieksinstellingen doen?
Vanuit de fabriek staat die op recirculatie staat in de manual en bij 1e in gebruik name heeft de keukeninbouwer alles goed gezet in dat menu dus stroom en hoe de kabels aangezloten zijn.

Het filer kan je resetten via het menu zie filmpje op [YouTube: reset recirculatie Bora Puru van Diessen keukens]. Was de tip van onze keukeninbouwer dat je dat een keer kan doen en dan kan ruiken of het filter echt vervangen moet worden immers als je veel water kookt en minder vet dan gaat di elanger mee maar dat weet de Bora niet. Zo slim zijn die apparaten nog nét niet ;-)
Gewoon de kookgroep in je meterkast even uitzetten en dan weer aanzetten en de stappen volgen die in de handleiding staan. Dan kun je de recirculatie of afvoer optie instellen en de rest van de service instellingen zoals de elektra instellingen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-07 15:28
Zijn de originele koolstoffilters ook buiten de bora webshop ergens te koop? Ik kom alleen maar vervangingsfilters van andere merken tegen en daar lees ik nou niet veel goeds over.
En de filters op de bora site kosten €100, best prijzig voor iets wat na zo'n driekwart jaar aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
Jesse- schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:54:
Zijn de originele koolstoffilters ook buiten de bora webshop ergens te koop? Ik kom alleen maar vervangingsfilters van andere merken tegen en daar lees ik nou niet veel goeds over.
En de filters op de bora site kosten €100, best prijzig voor iets wat na zo'n driekwart jaar aan vervanging toe is.
Ik gebruik zelf geen filters, behalve het vetfilter, aangezien ik afzuig naar buiten. Het continu moeten vervangen van die filters was voor mij misschien wel de belangrijkste reden om voor afzuiging naar buiten te kiezen.
Destijds werd mij door de keukenverkoper verteld dat Plasmafilters langer mee zouden gaan dan koolstoffilters en dat die prijstechnisch voordeliger zouden zijn. Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben?

Note: ik lees op internet wel dat Bora de garantie zou laten vervallen als je gebruik maakt van plasma filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-07 15:28
m181087 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:32:
[...]

Ik gebruik zelf geen filters, behalve het vetfilter, aangezien ik afzuig naar buiten. Het continu moeten vervangen van die filters was voor mij misschien wel de belangrijkste reden om voor afzuiging naar buiten te kiezen.
Destijds werd mij door de keukenverkoper verteld dat Plasmafilters langer mee zouden gaan dan koolstoffilters en dat die prijstechnisch voordeliger zouden zijn. Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben?

Note: ik lees op internet wel dat Bora de garantie zou laten vervallen als je gebruik maakt van plasma filters.
Plasmafilters zijn mij destijds ook aangeboden als op termijn goedkoper alternatief door de keukenverkoper. Natuurlijk niet voor gekozen en naar buiten blazen is geen optie.
Maar verklaart wel waarom ik op de bora site alleen de koolstofvariant vind.

Als er Tweakers zijn met goede ervaringen met een plasmafilter hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelmar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-02-2022
Dag allen,

Ik heb het topic doorgelezen maar heb een vraag.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een Bora GP4U of een Bora Pure?
En welke van deze is beter?
Wij hebben op dit moment nog de keuze open staan voor beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Neelmar schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:09:
Dag allen,

Ik heb het topic doorgelezen maar heb een vraag.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een Bora GP4U of een Bora Pure?
En welke van deze is beter?
Wij hebben op dit moment nog de keuze open staan voor beide.
Voornamelijk de uitstraling is anders zo te zien. Afmetingen zijn exact hetzelfde als de Pure.

Afbeeldingslocatie: https://www.keukenervaringen.nl/wp-content/uploads/2021/04/Bora-GP4U-kookplaat.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.keukenervaringen.nl/wp-content/uploads/2021/04/Bora-GP4U-inductiekookplaat-met-afzuiging.jpg

Bij de GP4U ligt de afzuiging op het werkblad, bij de Pure is deze geïntegreerd. Vind de Pure ook een stuk rustiger ogen.

De GP4U is ontwikkeld in samenwerking met Nobilia (keukenkastjes).
Kleine side-note is dat de GP4U niet kan afzuigen naar buiten, enkel in recirculatievorm mogelijk.

Bij de Pure kan je er (achteraf nog) een afzuiging naar buiten van maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 17-01-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelmar
Bedankt voor je vlotte reactie!
We zijn inderdaad opzoek naar recirculatie, dus wat dat betreft zou de GP4U voldoen.

Weet jij ook hoe het zit qua functies en welke van de het nieuwst is? Dus eigenlijk welke beter is.

Op internet kan ik er weinig over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
Neelmar schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:54:
Weet jij ook hoe het zit qua functies en welke van de het nieuwst is? Dus eigenlijk welke beter is.
Dit is natuurlijk ook gewoon te googlen. De handleidingen van Bora's zijn gewoon online in te zien.
Daarnaast is de aanname dat een nieuwer apparaat altijd beter is, niet conform de werkelijkheid.

handleiding GP4U
handleiding Pure

[ Voor 19% gewijzigd door m181087 op 17-01-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neelmar
Super, bedankt voor de handleidingen!

Toevallig iemand ervaring met de Bora GP4U?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matomatisch
Vandaag voor de eerste keer de koolstoffilter vervangen bij onze PURU recirculatie. Deze week gaf hij na 1,5 jaar koken de melding dat het filter "op" was. Er kwam de laatste tijd wel altijd een vies geurtje uit dus geen moment te vroeg denk ik. Als ik aan het oude filter ruik is het precies dezelfde geur.

Rara welke de nieuwe filter is ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT7pjmF5CaDaTqDxBRQ-Qy0somQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6mO6OTgq0w1bL2AMqoXzkrD.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn wel aan de prijs die filters(100 euro bij Bora). Er zijn ook aftermarket types maar daar heb ik geen ervaring mee en ook geen ervaringen over gevonden, dus maar bij het officiële gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 12:30

taz10

Party Animal

m181087 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Dat kan de kookplaat zeker aangeven, zie hoofdstuk 8.6 Actieve-koolfilter vervangen
Daar staat:

[...]

Het zou inderdaad kunnen zijn dat de Service menu instelling daar ook invloed op heeft.

De reden dat ik het vermogen van de afzuiging gok, is dat je met de instelling erna (Menu-item C) het (elektra) vermogen van de plaat kunt aanpassen. Dan leek het me wel logisch dat de instelling ervoor invloed heeftt op de zuigkracht.
Maar het blijft een gok, ik kan er verder niets over vinden.
En die F krijg ik nu mijn Bora Puxa , tevens is de kinderbeveiliging geactiveerd.
Het gebeurd als ik de kookplaat aandoe. De kinderbeveiliging eraf halen gaat ook niet echt makkelijk.
Ik moet het slotje ingedrukt houden, dan hoor ik piep, dan moet ik snel de slijder naar beneden vegen waarna de vergrendeling eraf is.

Ik krijg het niet voor elkaar om de F te resetten zoals in het filmpje staat, dus heb zojuist gewoon maar een service melding aangemaakt bij Bora.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 04-07 18:05

fmb

xray79 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:48:
Het filer kan je resetten via het menu zie filmpje op [YouTube: reset recirculatie Bora Puru van Diessen keukens]. Was de tip van onze keukeninbouwer dat je dat een keer kan doen en dan kan ruiken of het filter echt vervangen moet worden immers als je veel water kookt en minder vet dan gaat di elanger mee maar dat weet de Bora niet. Zo slim zijn die apparaten nog nét niet ;-)
Ik heb vandaag met dit filmpje ook de f code kunnen resetten bij onze Puru. Had ook een aantal andere geprobeerd, maar dit was de enige die werkte. Stroom eraf halen haalde ook niks uit.

[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 07-02-2022 22:33 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 04-07 18:05

fmb

taz10 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:13:
[...]

En die F krijg ik nu mijn Bora Puxa , tevens is de kinderbeveiliging geactiveerd.
Het gebeurd als ik de kookplaat aandoe. De kinderbeveiliging eraf halen gaat ook niet echt makkelijk.
Ik moet het slotje ingedrukt houden, dan hoor ik piep, dan moet ik snel de slijder naar beneden vegen waarna de vergrendeling eraf is.

Ik krijg het niet voor elkaar om de F te resetten zoals in het filmpje staat, dus heb zojuist gewoon maar een service melding aangemaakt bij Bora.
Dan zal de Puxa wel weer anders zijn dan de Puru

[ Voor 4% gewijzigd door fmb op 06-02-2022 00:31 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 20:56
Matomatisch schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:18:

Zijn wel aan de prijs die filters(100 euro bij Bora). Er zijn ook aftermarket types maar daar heb ik geen ervaring mee en ook geen ervaringen over gevonden, dus maar bij het officiële gehouden.
Ik heb eens via amazon een filter gekocht voor rond de 60 euro. Die werkte na een maand al niet meer sindsdien weer terug naar de "echte" en merk toch wel duidelijk verschil. Zoals ik al eerder in dit topic gemeld had.

Zijn een hoop aftermarket varianten, mogelijk dat andere wel werken ik durf het niet meer te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Matomatisch schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:18:
Vandaag voor de eerste keer de koolstoffilter vervangen bij onze PURU recirculatie. Deze week gaf hij na 1,5 jaar koken de melding dat het filter "op" was. Er kwam de laatste tijd wel altijd een vies geurtje uit dus geen moment te vroeg denk ik. Als ik aan het oude filter ruik is het precies dezelfde geur.

Rara welke de nieuwe filter is ;)
[Afbeelding]

Bit offtopic: Begreep van mijn buurman dat NEFF filters 165 euro / stuk waren.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
knights16 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:07:
[...]

Bit offtopic: Begreep van mijn buurman dat NEFF filters 165 euro / stuk waren.
Niet alleen de prijs maar ook de levensduur is van belang bij een eerlijke vergelijking.

Zo kost een filter van Miele zelfs 219€ maar gaat hij 3 jaar mee en kan het filter regenereren in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Source90 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:30:
[...]

Niet alleen de prijs maar ook de levensduur is van belang bij een eerlijke vergelijking.

Zo kost een filter van Miele zelfs 219€ maar gaat hij 3 jaar mee en kan het filter regeneren in de oven.
Goed punt. Alleen de prijs vergelijken is niet fair. 9-10 maanden oud was dit filter van de NEFF.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
Source90 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:30:
[...]

Zo kost een filter van Miele zelfs 219€ maar gaat hij 3 jaar mee en kan het filter regenereren in de oven.
Hoe werkt dat regenereren dan? De filter die ik vervangen had zat ook wat vet in, dat krijg je er toch nooit uit door dat in de oven te steken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
Matomatisch schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Hoe werkt dat regenereren dan? De filter die ik vervangen had zat ook wat vet in, dat krijg je er toch nooit uit door dat in de oven te steken?
Ik denk dat het idee heel vergelijkbaar is met het regenereren van een roetfilter in een auto.

De ovenbehandeling zorgt er dan voor dat de vetdeeltjes in het filter zo heet worden dat ze verbranden tot as. Ze vallen dan letterlijk uit je filter en zorgen daarmee voor nieuwe ruimte voor vetdeeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

m181087 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Ik denk dat het idee heel vergelijkbaar is met het regenereren van een roetfilter in een auto.

De ovenbehandeling zorgt er dan voor dat de vetdeeltjes in het filter zo heet worden dat ze verbranden tot as. Ze vallen dan letterlijk uit je filter en zorgen daarmee voor nieuwe ruimte voor vetdeeltjes.
Das leuk als je oven een pyrolyse stand heeft. Maar een normale oven bij 250 graden ga je dit niet mee voor elkaar krijgen. Sterker nog. Boven de 160 graden zal dat vet m.i. vooral je oven vol spetteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
MikeyMan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:18:
[...]
Das leuk als je oven een pyrolyse stand heeft. Maar een normale oven bij 250 graden ga je dit niet mee voor elkaar krijgen. Sterker nog. Boven de 160 graden zal dat vet m.i. vooral je oven vol spetteren.
Volgens de handleiding moet dat op 200 graden anders gewoon lukken.
Voor de mensen die te lui zijn om te klikken:
De anti-geurfilters mogen niet in de afwasautomaat gereinigd worden!
Regenereren is alleen mogelijk in een oven of in een stoomoven met ovenfunctie.
Reinig de anti-geurfilters niet met de hand.
De anti-geurfilters kunnen gemakkelijk breken. Laat ze niet vallen. Druk niet op de openingen.
1. Veeg de anti-geurfilters met een vochtige doek af, voordat u ze gaat regenereren. Gebruik geen reini-
gingsmiddelen.
2. Als bij uw oven op de achterwand van de ovenruimte een te verwijderen vetfilter zit, dient u dit te verwijderen. Lees daarvoor de gebruiksaanwijzing van de oven.
3. Verwarm de ovenruimte niet voor. Leg de anti-geurfilters op het rooster en schuif dit op het middelste niveau in de oven.
4. Schakel de oven of de ovenfunctie in; ovenfunctie: Hetelucht Plus (luchtcirculatie), 200 °C.
Tijdens het regenereren kunnen er luchtjes ontstaan.
Regenereer alleen in goed geventileerde ruimtes. Open indien nodig een raam.
5. Regenereertijd: 60 minuten. Schakel daarna de oven of de ovenfunctie uit.
6. Neem de hete anti-geurfilters niet uit de oven en leg ze niet op een hittegevoelige ondergrond.
Plaats de hete anti-geurfilters niet in de afzuigkap.
7. Laat de anti-geurfilters in de oven afkoelen.
8. Plaats de anti-geurfilters na het regenereren weer terug.
9. Als uw afzuigkap een urenteller voor anti-geurfilters heeft, dient u deze na het regenereren te resetten. Lees hiervoor de gebruiksaanwijzing van uw afzuigkap.

Levensduur
U dient de anti-geurfilters na 3 jaar te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

m181087 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Volgens de handleiding moet dat op 200 graden anders gewoon lukken.
Voor de mensen die te lui zijn om te klikken:

[...]
Dat zal wel. Voor het filter.

Ik betoog alleen dat je oven op deze wijze vol met vet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MikeyMan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Dan haal je daar een dettol doekje doorheen?

Hier pyrolese en hydrolese reiniging, daar maak ik mij niet druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
MikeyMan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:37:
[...]

De vraag is hoe het werkt om een filter te regenereren, daar antwoord ik op. Daarbij citeer ik de handleiding.
Desnoods doe je een bakpapier of aluminiumfolie onder in de oven. Ik vind dit echt een non-probleem eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

m181087 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:51:
[...]

De vraag is hoe het werkt om een filter te regenereren, daar antwoord ik op. Daarbij citeer ik de handleiding.
Desnoods doe je een bakpapier of aluminiumfolie onder in de oven. Ik vind dit echt een non-probleem eerlijk gezegd.
Nee, een vieze vetlucht telkens als je je oven aanzet is een non probleem? Ok... Suit yourself...

@Source90 met een dettol doekje krijg je natuurlijk niet alle vet uit je oven. Dat je er met pyrolyse niet over na hoeft te denken snap ik, maar bak voor de gein eens een hele kip op 160+ graden. Dat ruik je nog maanden, ook na driftig schoonmaken.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
MikeyMan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:52:
[...]
Nee, een vieze vetlucht uit je oven is een non probleem... Ok... Suit yourself...
Ook dat staat letterlijk in de handleiding:
Tijdens het regenereren kunnen er luchtjes ontstaan.
Regenereer alleen in goed geventileerde ruimtes. Open indien nodig een raam.
Je hoeft niet perse voor deze filters te kiezen he? Je kan ook voor de wegwerp variant kiezen.
Of zoals ik, lekker afzuigen naar buiten. Dan heb je uberhaupt geen last van filters vervangen.

Edit:
Voor de verduidelijking. Ik vind het goed dat je dit als aandachtspunt benoemt. Maar het is geen enorm probleem dat je niet kunt voorkomen.

[ Voor 24% gewijzigd door m181087 op 08-02-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik weet nog wel dat er (in 2006) gezegd werd dat in onze nieuwe woning geen afzuigkap met doorvoer naar buiten mogelijk was i.v.m. de wtw. Dat klopt ook, maar inmiddels heeft ruim de helft van dit type woning in onze straat een afvoer naar buiten aangelegd voor een afzuigkap.
Dus ondanks dat het "niet kan", wordt het wel vaak gedaan.
We hebben zelf een Siemens recirculatiekap met koolstoffilter. Ik weet nog wel dat de startset daarvan destijds goedkoper was dan een los filter.
Inmiddels amper verkrijgbaar dus ben ik er wat meer voor kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobileleon
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-08-2023
taz10 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:49:
[...]
ik ben nu bezig om de bora via de kruipruimte aan te sluiten, de buizen van Naber zijn onderweg als ook een Naber compair tower.
Maar wat bedoel jemet een kostbare klus ?? Het is of buizen, of 20 jaar x elk jaar een filter ongeveer toch ?, en met een filter heb je voor wat ik heb gelezen ook nog fijnstof in je huis. Maar dit terzijde, wat is dan die kostbare klus ? , een overal en laarzen om zelf de kruipruimte in te gaan ?? :+
Hoe bevalt deze oplossing je onderhand? Wij gaan een nieuwe woning bouwen en hebben ook de keuze tussen recirculatie en afvoer naar buiten. Wij overwegen op dit moment ook de afzuiging naar buiten en het buiten af te voeren middels de Naber Compair tower... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
mobileleon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:05:
[...]
Hoe bevalt deze oplossing je onderhand? Wij gaan een nieuwe woning bouwen en hebben ook de keuze tussen recirculatie en afvoer naar buiten. Wij overwegen op dit moment ook de afzuiging naar buiten en het buiten af te voeren middels de Naber Compair tower... :)
Wat wil je weten?
Ik heb ook afzuiging naar buiten met Naber compair. Het zuigt af, zoals het moet doen.

Als die pijp goed geïnstalleerd is en er eenmaal zit, heb je er geen omkijken meer naar. Dus 'onderhand' verandert er niet veel.
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste