[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic

Pagina: 1 ... 9 ... 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 47 producten

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:50
DoubleYouPee schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:39:
Als je het Samsung paneel terug stuurt en at AO paneel is nog minder, dan blijft er dus alleen IPS over .. helaas ook een gamble en nog steeds erg duur
Samsung paneel met een nvidia en de refresh locked op 100Hz is waarschijnlijk prima. Ik had problemen met de freesync implementatie, en het selecteren van refresh rates boven de 60Hz zonder freesync. Kleur(verloop naar randen) went. Contrast goed. Backlight bleed goed. Response tijden goed genoeg.

Hij ging terug weegens freesync gezijk. En omdat ik nu 144Hz wil >:)

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:35
@Mobzy Zit datzelfde slechte AUO scherm ook in deze? pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart

Op internet vind ik best wel veel goede reviews namelijk, en vraag me af of dit paneel op de kijkhoeken na echt zoveel onder doet voor een IPS scherm. Nadat ik even gespeeld heb met de Samsung vind ik de kleuren van een VA paneel niet eens zo slecht. Ik had veel minder last van BLB en het contrast was ook wat hoger dan mijn Dell IPS. De reden dan ik de Samsung teruggestuurd heb is omdat de kleuren langs de randen gewoonweg belabberd waren.

Ik wil gewoon een 34/35 inch scherm met 100Hz, VESA mount en goede uniforme kleuren. De kijkhoeken maakt me niet zoveel uit want ik zit er toch recht voor. Mijn inmiddels teruggestuurde Samsung koste bijna 800 euro, en als ik nu 100 euro erbij doe heb ik de AOC in huis. Voordeel is ook dat hij Gsync ondersteuning heeft.

• Mobzy
Vinze schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:20:
@Mobzy Zit datzelfde slechte AUO scherm ook in deze? pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart

Op internet vind ik best wel veel goede reviews namelijk, en vraag me af of dit paneel op de kijkhoeken na echt zoveel onder doet voor een IPS scherm. Nadat ik even gespeeld heb met de Samsung vind ik de kleuren van een VA paneel niet eens zo slecht. Ik had veel minder last van BLB en het contrast was ook wat hoger dan mijn Dell IPS. De reden dan ik de Samsung teruggestuurd heb is omdat de kleuren langs de randen gewoonweg belabberd waren.

Ik wil gewoon een 34/35 inch scherm met 100Hz, VESA mount en goede uniforme kleuren. De kijkhoeken maakt me niet zoveel uit want ik zit er toch recht voor. Mijn inmiddels teruggestuurde Samsung koste bijna 800 euro, en als ik nu 100 euro erbij doe heb ik de AOC in huis. Voordeel is ook dat hij Gsync ondersteuning heeft.
This model features a 35” AU Optronics AMVA panel with 100Hz refresh rate and true 8-bit colour
Correctie, ik weet nu niet meer of deze panelen van AOC of van AOU af komen maar ik weet wel: Alle 35" VA 3440*1440 komen uit een (niet samsung) productie lijn en alle 34" VA 3440*1440 komen uit een samsung SVA productielijn.

Los daarvan, op kleuren valt (bijna) elk modern scherm tegenwoordig wel goed te krijgen. Meestal wel binnen de 'onzichtbare' kleurfout voor het menselijk oog. Kijkhoeken buiten beschouwing gehouden. Het probleem van (S/M)VA panelen hebben is de response tijden wat juist bij +60Hz panelen gaat spelen. Voornamelijk van/naar (bijna)zwart naar iets anders. Dit is slecht te vatten op de videos die op youtube beschikbaar zijn maar daar komt het eigenlijk op neer.

Uit de review van de AOC van PCmonitors:
  • Gamma tracks at ‘2.1’ on average using the optimal gamma mode, but this is likely intentional and designed to alleviate ‘black crush’
  • A little ‘black crush’, although quite minor really, and some saturation lost at the edges and bottom of screen. This usual for a VA panel, but a bit more pronounced than on 100Hz+ UltraWides using Samsung SVA models.
  • Some weaknesses in pixel responsiveness in places and a bit of overshoot as well, plus no support for ULMB
Het geen waar jij je Samsung dus voor hebt teruggestuurd speelt bij die monitor ook, plus dat de response bij kleur overgangen slechter zijn, en je meer black crush hebt. Dat versterkt mijn vermoeden dus dat de het een "VA eigenschap" is icm ultrawide modellen dat de randen minder saturatie hebben (of het ligt aan hoe de backlight verdeeld is bij ultrawides en met full array backlight geen last).

De reviews die ik van deze 35" modellen heb gevonden geven geen van allen aan dat het 'goede' schermen zijn. Alleen dat ze niet slecht zijn, maar dat de Samsung VA varianten (Asus, Philips, Samsung) beter zijn en dat voor 'gamers' het liefst nog een IPS variant met hogere refresh rates betaalbaarder moet worden (vanwege betere responsetijden ten op zichte van VA).

IPS:
+kijkhoek
+kleur saturatie/echtheid
+response tijden
-zwartwaarde
-contrast (door zwartwaarde)
-backlight bleed (lottery)

VA:
+zwartwaarde
+contrast
+kleur (ten opzichte van TN)
+kijkhoek (ten opzichte van TN)
-responsetijden G2G/B2W
-saturatie/kleurverlies naar randen?

TN:
+responsetijden
-de rest 8)7

Omdat voor het 'menselijk oog' contrast een van de belangrijkste eigenschappen is (de reden waarom OLED zo 'spat') en ik een schijt hekel aan backlight bleed, heb ik voorkeur voor VA panelen. Alleen de implementatie van de controller/scaler van de Samsung i.c.m. mijn AMD RX580 was niet zo'n succes :X

En bij gebrek aan 144Hz VA panelen met voldoende response tijden (de modellen die er zijn met 2560*1080 redden het niet boven de ~110Hz) wijk ik nu uit naar een lagere resolutie met hogere refreshrate en een slechter contrast gevend scherm... Zodra ik de black friday deal ervoor heb gevonden O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Mobzy op 23-11-2017 11:45 ]

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:44
Mobzy schreef op donderdag 23 november 2017 @ 11:35:
[...]

En bij gebrek aan 144Hz VA panelen met voldoende response tijden (de modellen die er zijn met 2560*1080 redden het niet boven de ~110Hz) wijk ik nu uit naar een lagere resolutie met hogere refreshrate en een slechter contrast gevend scherm... Zodra ik de black friday deal ervoor heb gevonden O-)
pricewatch: Samsung LC27HG70 Blauw, Grijs
Maar geen ultrawides inderdaad.

LG zou er met een komen... al 2 jaar lang...

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleYouPee op 23-11-2017 13:11 ]

• DoubleYouPee
de C34H890 is nu 650 euro....

wel aantrekkelijk

https://www.4launch.nl/pr...3&utm_source=tweakers.net

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Er staat nergens dat dat de black friday (weekend) aanbieding is, dus als je dit weekend een nieuwe monitor wilt, zou ik toch even wachten met bestellen tot vrijdag. (eigenlijk met alles wat iemand wil hebben zou ik even wachten tot morgen (wat online te bestellen is dan toch)

edit:
Nou van die 4launch aanbiedingen moet je het iig niet hebben ;)

[ Voor 15% gewijzigd door zion op 24-11-2017 08:03 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Vinze
Nu ik de C34H890 teruggestuurd heb (760 euro) heb ik m'n zinnen gezet op de Asus PG348Q. Maar liefst 300 euro duurder dan de Samsung, maar hoop dat hij morgen ergens onder de 1000 euro duikt. Scheelt dat ik hem zakelijk koop en sowieso de BTW kan terugvorderen, dat is al iets minder pijnlijk voor de bankrekening :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
zion schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:46:
[...]

Er staat nergens dat dat de black friday (weekend) aanbieding is, dus als je dit weekend een nieuwe monitor wilt, zou ik toch even wachten met bestellen tot vrijdag. (eigenlijk met alles wat iemand wil hebben zou ik even wachten tot morgen (wat online te bestellen is dan toch)

edit:
Nou van die 4launch aanbiedingen moet je het iig niet hebben ;)
Nou, de BenQ EX3501R waar ik het steeds over heb is overwacht 650 euro ipv 800 bij Bol.com (black friday dus).
Heb de gok maar gewaagd... hij is nu zelfs €70 goedkoper dan de al 1.5 jaar oude LG 34UC88 met 75hz
Wish me luck 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-08 20:04
DoubleYouPee schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 09:52:
[...]

Nou, de BenQ EX3501R waar ik het steeds over heb is overwacht 650 euro ipv 800 bij Bol.com (black friday dus).
Heb de gok maar gewaagd... hij is nu zelfs €70 goedkoper dan de al 1.5 jaar oude LG 34UC88 met 75hz
Wish me luck 8)7
Wil deze ook gaan bestellen. Heb trouwens wel gelezen dat het geen echte HDR is maar een soort lage herlderheid HDR.

Weet je toevallig wat het bereik van freesync is? ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Jeshua9 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:05:
[...]

Wil deze ook gaan bestellen. Heb trouwens wel gelezen dat het geen echte HDR is maar een soort lage herlderheid HDR.

Klopt, is gewoon marketing gezien de 8-bits en 300nits. Maar wel 100% RGB.
Volgens de BenQ site zelf:
Ver. Frequency (Hz)‎ 48Hz~100Hz‎

Ik ga er van uit dat dit ook de freesync range is...

http://www.benq.eu/product/monitor/ex3501r/specifications/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
DoubleYouPee schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:26:
[...]

Klopt, is gewoon marketing gezien de 8-bits en 300nits. Maar wel 100% RGB.
Volgens de BenQ site zelf:
Ver. Frequency (Hz)‎ 48Hz~100Hz‎

Ik ga er van uit dat dit ook de freesync range is...

http://www.benq.eu/product/monitor/ex3501r/specifications/
Bedankt voor de link. Wel jammer dat dit niet 35-100 is maar denk dat ik hem ook ga kopen.
Dit is los van HDR de perfecte monitor voor de komende 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Jeshua9 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:29:
[...]

Bedankt voor de link. Wel jammer dat dit niet 35-100 is maar denk dat ik hem ook ga kopen.
Dit is los van HDR de perfecte monitor voor de komende 10 jaar.
Tja, dat hebben al de andere freesync 3440x1440 ook niet.
Ja ik hoop het ook :) ik wilde eigenlijk wel HDR als ik 800+ euro ging uitgeven... maar ik wacht al zo lang en er lijkt nog lang niks te komen. Nieuwe LG's zijn nog niet in zicht en de Nieuwe Asus PG35VQ met HDR en 200hz is ook uitgesteld en gaat waarschijnlijk dik 1500€ kosten.
Ben benieuwd, morgen al in huis als het goed is! Hopelijk valt de contrast/saturatie in de hoeken mee.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-11-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Ik vind hem ook wel erg aantrekkelijk voor die 650 euro... Misschien moet ik de gok ook maar gaan wagen en net als @DoubleYouPee hopen dat de saturatie in de hoeken niet zo belabberd is als m'n vorige Samsung. Als ik hem bij de Mediamarkt bestel kan ik hem wel eenvoudig retour brengen naar de winkel zelf.

Aahh keuzes keuzes :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Vinze schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:15:
Ik vind hem ook wel erg aantrekkelijk voor die 650 euro... Misschien moet ik de gok ook maar gaan wagen en net als @DoubleYouPee hopen dat de saturatie in de hoeken niet zo belabberd is als m'n vorige Samsung. Als ik hem bij de Mediamarkt bestel kan ik hem wel eenvoudig retour brengen naar de winkel zelf.

Aahh keuzes keuzes :')
Oh vanochtend was hij bij mediamarkt nog 799. Special gekeken. Dan had ik hem daar wel gehaald.
Achja... met bol ook wel goede retour ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10-2021
Ik twijfel zelf enorm tussen de Benq EX3501R en de Samsung C34H890. Ze zijn nu allebei 650 euro? Welke is kwalitatief beter?

Wil hem gebruiken voor gamen en amateur foto bewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Milanees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:11:
Ik twijfel zelf enorm tussen de Benq EX3501R en de Samsung C34H890. Ze zijn nu allebei 650 euro? Welke is kwalitatief beter?

Heb zelf dus de EX3501R gekozen.. als het goed is betere freesync range, iets groter kleurbereik, en betere/kleinere stand (althans op foto's).
Maar er zijn nog geen reviews van de EX3501R dus echt weet ik het ook niet...
Voor fotobewerken kan je wel beter IPS hebben...

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-11-2017 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeshua9
DoubleYouPee schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:13:
[...]

Heb zelf dus de EX3501R gekozen.. als het goed is betere freesync range, iets groter kleurbereik, en betere/kleinere stand (althans op foto's).
Maar er zijn nog geen reviews van de EX3501R dus echt weet ik het ook niet...
Voor fotobewerken kan je wel beter IPS hebben...
Ik heb ook vooral voor de minder diepen standaard gekozen. Wel jammer dat er geen reviews zijn maar verwaht niet van Benq dat het een slecht scherm is.

Paneel van die 2 is volgens mij hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Jeshua9 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:14:
[...]

Ik heb ook vooral voor de minder diepen standaard gekozen. Wel jammer dat er geen reviews zijn maar verwaht niet van Benq dat het een slecht scherm is.

Nee de Benq is 35" AO paneel en die Samsung is 34" van Samsung zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
Dank voor de snelle reacties. Ik begreep dus ook dat het twee verschillende panels waren. Op zich heb ik niet zo veel last van een grotere stand, des noods hang ik hem op aan een monitor mount (die ik nog een paar over heb:P). Wil vooral het beste paneel.

lastig lastig lastig!

[ Voor 4% gewijzigd door Milanees op 24-11-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Tja, je kan wel reviews van de panelen vergelijken:

AO AM-VA 35" 100hz:
HP Omen 35 / Acer Z35P / AOC AGON AG352UCG

OF Samsung VA 34" 100hz:
MX34VQ / C34H890WJU / Koreaanse 34"'s /

[ Voor 10% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-11-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
Lijkt erop dat het Samsung display sneller is, maar beide wel wat afwijkingen kennen. Ik blijf monitoren lastig vinden. Ik had een C27HG70, maar helaas terug moeten sturen omdat de monitor voortdurend uit en aan ging.

Misschien toch maar weer eens terug naar IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
Milanees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:41:
Lijkt erop dat het Samsung display sneller is, maar beide wel wat afwijkingen kennen. Ik blijf monitoren lastig vinden. Ik had een C27HG70, maar helaas terug moeten sturen omdat de monitor voortdurend uit en aan ging.

Misschien toch maar weer eens terug naar IPS.
Hoe bedoel je sneller? minder inputlag, schakeltijden 0-100-0, of verversings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
Sneller in de zin van inputlag, goede vraag. Had het wel wat duidelijker kunnen omschrijven:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Deze schermen hebben geen inputlag.
http://www.tftcentral.co.uk/images/aoc_agon_ag352ucg/lag.jpg

Het enige is dat ze wat smearing kunnen krijgen bij donkere beelden door de iets trage pixe transition

[ Voor 18% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-11-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
De stand van de Benq die kan wel omhoog maar van Samsung niet, correct ?

Denk dat ik ook voor de BenQ ga omdat ik toch wel uniforme kleuren wil. Weinig zin in die randen van de Samsung waar het contrast minder wordt.

[ Voor 50% gewijzigd door Milanees op 24-11-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Milanees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:05:

Denk dat ik ook voor de BenQ ga omdat ik toch wel uniforme kleuren wil. Weinig zin in die randen van de Samsung waar het contrast minder wordt.
Daar kan de BenQ ook wel last van hebben. De Omen X 35 heeft dit ook (zelfde paneel).
BenQ kan nog wel wat tweaken maar in hoeverre....
Helaas is er op dit moment nog geen 3440x1440 monitor zonder zwaktes

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-11-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syphx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-04 11:11
[...]

Wish me luck 8)7
Same here. Ik ben al tijden naar een dergelijk scherm aan het kijken.
De onverwachte prijs van €650 heeft me over de streep getrokken.
Waarschijnlijk zal ik binnenkort mijn RX480 ook gaan vervangen aangezien ik verwacht dat deze de resolutie niet zal trekken.

Ik ben echt mega benieuwd wat de ervaring zal zijn met zowel gaming als films :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
DoubleYouPee schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:34:
[...]

Daar kan de BenQ ook wel last van hebben. De Omen X 35 heeft dit ook (zelfde paneel).
BenQ kan nog wel wat tweaken maar in hoeverre....
Helaas is er op dit moment nog geen 3440x1440 monitor zonder zwaktes
Als dat hetzelfde paneel is...

YouTube: HP Omen X 35 curved ultra wide gaming monitor review - Hardware.Info...

Dat ziet er niet al te best uit.
Ik overweeg toch ook voor 650 euro de gok te wagen. De BenQ of Samsung... Ik heb voor mijn gevoel meer vertrouwen in de BenQ. Ik ga erop gamen, maar ook productiviteit is erg belangrijk: ik ben (game) developer, bewerk ook nog wel eens foto's en doe af en toe aan grafisch design. Kleuren zijn dus niet geheel onbelangrijk. Ik vind responsietijden in games minder belangrijk dan kleurechtheid, maar ik wil ook in 2017 geen scherm kopen met minder dan 100Hz. Waar zit ik beter, bij Samsung of BenQ?

Edit: Net als een aantal anderen hier de BenQ besteld bij de Mediamarkt. 14 dagen maar eens uit proberen. Op hoop van zegen is de kleurweergave goed :) BenQ heeft wel een verleden van erg goede ultrawides volgens mij, dus laten we hopen dat het goed zit met dit ding :)

[ Voor 10% gewijzigd door QErikNL op 24-11-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
Mag ik vragen aan degene die de Benq hebben besteld waarom ze hiervoor kozen en specifiek niet voor de Samsung kozen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Mwoa, in de conclusie raden ze em gewoon aan en dat is bij een prijs van 1000 euro.
Voor 650€ wordt het natuurlijk een stuk positiever

edit: komt elk moment binnen trouwens :p

[ Voor 11% gewijzigd door DoubleYouPee op 25-11-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
DoubleYouPee schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:24:
[...]

Mwoa, in de conclusie raden ze em gewoon aan en dat is bij een prijs van 1000 euro.

Ik ben erg benieuwd naar je eerst indruk! Hij is inmiddels alleen bij Bol.com nog voor 650 en als jij me kan vertellen of de kleuren goed zijn is hij snel besteld :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DoubleYouPee schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:24:
[...]

Review or it didn't happen! (met pics) _/-\o_

bah, ik wil hem eigenlijk ook hebben, maar mijn computer kan het toch niet aan (I5-4460, 970GTX, 16GB), zelfs mijn laptop kan hem niet aan (AW17R4 - I7-7700HQ, 1070GTX, 16GB).....

plus ik zit een beetje te kijken naar deze 49" Samsung C49HG90/LC49HG90, 3840 x 1080 (ofwel 2x FHD in één scherm), freesync2 (ofwel upgrade naar AMD (of 2 ;)), maar hoe zou die dan weer werken op mijn laptop, zijn maar weinig reviews van te vinden (onbiased).....

Black Friday wordt op deze manier wel weer een beetje duur, nieuwe pannenset (BK), bestekset (Villeroy & Boch), MTB gear (koplamp cateye Gvolt 50 2018 USB/achter Knog V Face USB/Spatbord XC11), Apple iPhone 8 protector set/TP-Link Archer C5400...... (en misschien ook nog de dagdeal voor de DXRacer Gaming Chair).... ergo, wéér een jaar niet op vakantie :P
edit:
Oja, en dus die stomme iP8, omdat mijn Nokia 735 nu toch echt aan vervanging toe was :P)

[ Voor 23% gewijzigd door zion op 25-11-2017 13:36 ]

systeem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mobzy
Vinze schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:58:
Nu ik de C34H890 teruggestuurd heb (760 euro) heb ik m'n zinnen gezet op de Asus PG348Q. Maar liefst 300 euro duurder dan de Samsung, maar hoop dat hij morgen ergens onder de 1000 euro duikt. Scheelt dat ik hem zakelijk koop en sowieso de BTW kan terugvorderen, dat is al iets minder pijnlijk voor de bankrekening :+
Ik hoop dat je (als je besteld) geluk hebt met de IPS glow/backlightbleed loterij. Zal verder een prima scherm zijn en G-sync zal ook (zeer) fijn zijn op deze resolutie.
syphx schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:02:
Waarschijnlijk zal ik binnenkort mijn RX480 ook gaan vervangen aangezien ik verwacht dat deze de resolutie niet zal trekken.
Een Vega 56/64 zal deze resolutie op ultra/max instellingen ook niet trekken met +80FPS (afhankelijk van welk spel). Misschien gewoon de settings per spel wat tweaken :P? Ik kwam met +60FPS met mijn RX580 met een mix van ultra/high/disabled weg (zeg witcher 3, bijna alles hoog maar hairworks etc off.). 100FPS is dan weer een ander verhaal.
Jeshua9 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:14:
[...]
Neen, 35"(BenQ, Acer, AOC) en 34"(Samsung, Asus, Microboard) zullen nooit hetzelfde paneel zijn, en deze komen ook uit andere fabrieken rollen.
Zoals vermeld in mijn eerdere post, alle 35" 3440*1440 VA panelen komen bij AU optronics vandaan. Alle 34" 3440*1440 VA panelen komen bij Samsung vandaan.

Het Samsung paneel heeft beter detail bij 'near black' (minder blackcrush), hoger contrast en iets betere response tijden.
Kwa kijkhoek en kleurechtheid scoren ze allebij ongeveer gelijk.
Jeshua9 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:05:
[...]
Freesync range is 48-100Hz met LFC
HDR is marketing praat bij dit scherm. HDR implementatie op Windows 10 zelf is heel erg hit/miss, en alle schermen zonder 1000nits of full array local dimming (FALD) zou ik niet op een 'HDR openbaring' rekenen.
Milanees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:11:
Beide zijn goed genoeg voor gamen en amatuer foto bewerken. Kleur echtheid/calibratie op fotos wordt pas belangrijk als je dit gaat printen. Als het voor je vakantie/facebook/instagram fotos of elk ander soort die door anderen geconsumeerd wordt op hun eigen (slecht afgestelde) scherm dan maakt het niet uit dat jouw kleuren 100% overeen komen, bij hun niet.
Kwalitatief beter verschilt van persoon tot persoon. Door mijn ervaring met de Samsung kan ik deze niet aanraden voor game gebruik i.c.m. een AMD Polaris kaart.
De samsung heeft het 'beste paneel'. Beetje jammer dat de aansturing ervan (met freesync enabled) zo slecht is.
Milanees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:05:

De Samsung en BenQ standaden kunnen beiden in hoogte worden gesteld.
De H890 en de EX3501R hebben beide aan de randen/onderkant contrast en saturatie verlies. Hoeveelheid verschild per exemplaar (netzoals backlightbleed bij IPS (valt weg te masseren...)) en niet persee per paneel fabrikant.
Milanees schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 00:40:
Mag ik vragen aan degene die de Benq hebben besteld waarom ze hiervoor kozen en specifiek niet voor de Samsung kozen ?
Omdat ik de Samsung heb gehad, en deze met een RX580 en freesync enabled geen goede ervaring bied. Hoop dat de freesync implementatie van de BenQ beter is. Paneel van de Samsung was ik op het einde wel van gecharmeerd, had ik dus een Nvidia gehad of geen freesync gewild had ik hem gehouden.
[...]

Wish me luck 8)7
DoubleYouPee schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:42:
[...]
Ben benieuwd, morgen al in huis als het goed is! Hopelijk valt de contrast/saturatie in de hoeken mee.
Vinze schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:37:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je eerst indruk! Hij is inmiddels alleen bij Bol.com nog voor 650 en als jij me kan vertellen of de kleuren goed zijn is hij snel besteld :o
Ik heb hem inmiddels ook besteld (bij Bol.com, geen goede ervaring met retourneren bij Media Markt). Ik wou na mijn Samsung 34H890 natuurlijk voor een LG 34UC79G-B gaan, voor makkelijker aan te drijven resolutie & hogere refresh rate (IPS 144Hz). Maar bij uitblijven van een blackfriday deal op deze monitor... En omdat ik toch een schijt hekel aan IPS glow & backlight bleed heb. Mijn huidige scherm resolutie (2560*1440) te weinig productiviteits ruimte biedt/tegrote achteruitgang is. En er een mooi dealtje van 650€ voor de BenQ is was... Hoop ik op een betere freesync ervaring dan de samsung met behoudt van VA & resolutie voordelen.

Zodra de mijne (BenQ EX3501R) maandag aankomt zal ik na thuiskomst weer wat calibratie raportjes posten ervan. Kunnen volgende kopers die twijfelen tussen de Samsung en de BenQ (of het 34"samsung en 35"AU optronics paneel) geinformeerd besluiten :p

Dus @Vinze Als je tot maandag (avond) kan wachten dan heb je calibratie resultaten en kan ik je vertellen of het erger/mindererg naar de randen dan de samung is. Misschien dat de blackfriday/cybermonday aanbieding bij Bol dan nog op voorraad is. Anders wachten op oordeel van @DoubleYouPee

[ Voor 6% gewijzigd door Mobzy op 26-11-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Mobzy schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:33:
Een Vega 56/64 zal deze resolutie op ultra/max instellingen ook niet trekken met +80FPS (afhankelijk van welk spel). Misschien gewoon de settings per spel wat tweaken :P? Ik kwam met +60FPS met mijn RX580 met een mix van ultra/high/disabled weg (zeg witcher 3, bijna alles hoog maar hairworks etc off.). 100FPS is dan weer een ander verhaal.
Witcher 3 is misschien slecht voorbeeld, HW ON/OFF, voor de rest is gewoon characters/water/terrain op high ipv ultra is bij mij het verschil tussen 50-60FPS, en 100+ FPS, kan de rest op ultra. (1440P 120Hz G-sync scherm met 1070GTX op AW17R4), voor de rest gedegen advies.

systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Zo, hij staat. Geen schade of dode pixels in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/tbt0lgi9ezqppzq/2017-11-25%2012.45.51.jpg?raw=1

Eerste indruk:

- Qua looks wel echt mooi, precies wat ik zoek. Stand is ook stevig zat.
- Qua kleur merk ik niet zo veel vershil met mijn 1080p60 IPS. Op dit front geen wow factor.
- 10bit in AMD radeon settings?
- Komt niet met DP kabel maar met mini-DP -> DP, in mijn geval geen probleem.
- Zie niet echt hele erge contrast shift
- Kijkhoeken merk je wel als je naar je stoel loopt en je hebt schermvullend één egale kleur, maar dit had mijn IPS ook wel. Als je er recht voor zit zie je het heel iets maar niet storend.
- Merk wel het bekende black-smearing bij scrollen als je donkere dingen hebt met een andere kleur eromheen. Weet niet hoe erg vervelend dit gaat zijn in normaal gebruik....
Voorbeeld worst case: https://www.dropbox.com/s...1-25%2013.41.51.mp4?raw=1

- De resolutie is wel echt fijn, nu rechts F1 quali en links de browser. Je kan ook PIP met een 2e inputsource.

- Snel een game geprobeerd. Helaas ondersteunt mijn R9 280X geen freesync, dus heb de settings terug gedraaid tot ik 100+fps heb.
Om een of andere reden voelt het helemaal niet soepel :? ik weet niet wat het is. het voelt minder soepel dan dezelfde FPS op mijn 1060p60 scherm (overclocked naar 70hz). Game is 120fps limited.

De overscan settings zijn ook grijs in de OSD dus kan helemaal niks aanpassen qua gaming of response of wat dan ook. Via HDMI is 3440x1440@100 niet ondersteund, waarschijnlijk door de oude HDMI van mijn R9 280X. Ik gebruik dus gewoon miniDP.
Mis ik wat? (en ja hij staat op 100hz)

Het is overigens mijn eerste 21:9 scherm en ik kom van 23" 1080 dus moet sowieso nog wennen. Echt vergelijkingsmateriaal heb ik dus ook niet. Los daarvan ben ik licht kleurenblind dus misschien geen goede referentie :+. Ik ga em deze week nog gebruiken en zien wat ik doe.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleYouPee op 25-11-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatseflatsepok
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-05 06:53
Dutchjoy schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:07:
Zal Alternate NL is bellen waarom wij dat ding niet hier kunnen kopen.
Zo te zien is de AW3418DW nu ook in Nederland bij Alternate te bestellen voor 1199,- (levertijd 9 dagen):
https://www.alternate.nl/...duct/1394246?event=search

Maar nog steeds niet bij Dell.nl zelf helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
Mijn BenQ is nog niet verstuurd volgens mij. Van de Mediamarkt (iets over 21 uur besteld). Was voor 00 besteld morgen in huis. Iemand anders die dit ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
@DoubleYouPee Thanks voor de eerste indruk! Ik hoor in je verhaal wel de nodige overeenkomsten waar ik me ook aan ergerde bij het Samsung VA paneel. Ondanks dat 650 euro een hele mooie prijs is stel ik een aankoop nog maar even uit. Hopelijk rond de kerstdagen nog ergens een mooie aanbieding voor een 100Hz 34" IPS scherm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Ik heb echt een heel raar probleem

Op 3440x1440 @ 100hz voelen games alsof ik 30fps/30hz heb.
Games zijn locked op 100fps.
Als ik dan naar een lagere res ga, dus nog steeds op 100hz, is het dag en nacht.
Super smooth.

Zou het kunnen dat ik op de limiet zit van DP1.2? (dat kan mijn GPU max). Dat is namelijk precies 3440x1440@100hz.

Ik weet niet wat het anders kan zijn

edit: so far so good. 3440x1440@90hz super smooth
edit2: okay nu is het op 100hz ook goed na restart... schiet mij maar lek :?

[ Voor 14% gewijzigd door DoubleYouPee op 25-11-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas68
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-04 22:57
.

[ Voor 99% gewijzigd door Lucas68 op 27-11-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanees
Mobzy bedankt voor je uitgebreide post. Ik ga straks de Samsung bestellen aangezien ik een gtx1070 van nvidia heb en dit paneel toch beter is.

Ik ga echter wel foto's printen van mijn eigen gezin en heb ook behoorlijk professionele camera spullen. Hopen dat het goed uitpakt!

De BenQ is inmiddels uitverkocht en dus is de keuze al gemaakt! Krijg hem als het goed is dinsdag binnen en zal mijn review hier achter laten.

[ Voor 20% gewijzigd door Milanees op 25-11-2017 23:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Oh wow, ik heb het probleem gevonden :o. Volgens mij is er een gigantische bug met dit scherm... of het ligt aan een combinatie met creators update (heb veel meer problemen gelezen) of mijn GPU/driver.

Ik kon er maar niet achter komen waarom het nu wel goed werkt. Het verschil is echt dag en nacht.
Na alles afgaan bleef er maar 1 ding over, de 90hz edit met CRU. Ik had de bestaande extension met 30hz
aangepast aangezien ik die toch niet ga gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/wrgrlzakusjf6pp/BENQ.png?raw=1

Om een of andere reden draait het scherm nu pas echt op 100hz, het is overduidelijk. Ik ging net terug naar de default instelling en geloofde eigenlijk niet hoe erg het was.

En ja het scherm staat dan gewoon op 100hz en ook in de OSD staat 100hz, maar hier is echt iets fout!

Ik was eigenlijk van plan hem retour te doen want in-game voelde het gewoon verschrikkelijk, en ook in windows voelde het sluggish.

Hier heel duidelijk te zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/zonar3rul9ai95s/BenQEX3501R.jpg?raw=1

Je zou denken dat de 2e beter is, maar mijn oude Xperia kan maar 30fps video schieten (screengrab gemaakt) dus je ziet precies 1 frame bij de 30hz versie en 3x zoveel frames bij andere. Zoals je ziet zegt UFO in beide gevallen 100hz. In het echt is de 1e versie veel en veel beter.

[ Voor 17% gewijzigd door DoubleYouPee op 26-11-2017 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
DoubleYouPee schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:59:
Oh wow, ik heb het probleem gevonden :o. Volgens mij is er een gigantische bug met dit scherm... of het ligt aan een combinatie met creators update (heb veel meer problemen gelezen) of mijn GPU/driver.

Ik kon er maar niet achter komen waarom het nu wel goed werkt. Het verschil is echt dag en nacht.
Na alles afgaan bleef er maar 1 ding over, de 90hz edit met CRU. Ik had de bestaande extension met 30hz
aangepast aangezien ik die toch niet ga gebruiken.

[afbeelding]

Om een of andere reden draait het scherm nu pas echt op 100hz, het is overduidelijk. Ik ging net terug naar de default instelling en geloofde eigenlijk niet hoe erg het was.

En ja het scherm staat dan gewoon op 100hz en ook in de OSD staat 100hz, maar hier is echt iets fout!

Ik was eigenlijk van plan hem retour te doen want in-game voelde het gewoon verschrikkelijk, en ook in windows voelde het sluggish.

Hier heel duidelijk te zien.

[afbeelding]

Je zou denken dat de 2e beter is, maar mijn oude Xperia kan maar 30fps video schieten (screengrab gemaakt) dus je ziet precies 1 frame bij de 30hz versie en 3x zoveel frames bij andere. Zoals je ziet zegt UFO in beide gevallen 100hz. In het echt is de 1e versie veel en veel beter.
Ik snap dat je het opgelost hebt, maar niet hoe je dat hebt gedaan of wat je nou hebt gewijzigd aan de 30Hz instelling.

Zou het misschien liggen aan hoe het scherm met jouw GPU + driver werd aangestuurd en met een custom CRU overschrijf je dat? Of is het een veel voorkomend probleem bij eerdere GPU/driver combinaties met dit scherm.

Maar voor de goede orde: Wat heb je gewijzigd in CRU zodat ik me morgen geen ongeluk zoek :*)?

[ Voor 0% gewijzigd door Mobzy op 26-11-2017 10:30 . Reden: Mobzy kan niet wachten tot zijn nieuwe toetsenbord aankomt aangezien zijn truely ergonomic de M en de L steeds minder registreerd |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Edit gedrukt onderin bij extension blocks. En dan 30hz veranderen naar 100hz (bij de pijl dus).
Normaal gesproken doe je volgens mij gewoon add bovenin bij de screenshot, dus het is echt heel toevallig dat ik dit zo gevonden heb :?
(dus die bij de pijl).
Daarna restart64.exe (komt met CRU) en bam meteen 100hz.
Heel erg raar

[ Voor 49% gewijzigd door DoubleYouPee op 26-11-2017 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
DoubleYouPee schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:15:
Edit gedrukt onderin bij extension blocks. En dan 30hz veranderen naar 100hz (bij de pijl dus).
Normaal gesproken doe je volgens mij gewoon add bovenin bij de screenshot, dus het is echt heel toevallig dat ik dit zo gevonden heb :?
(dus die bij de pijl).
Daarna restart64.exe (komt met CRU) en bam meteen 100hz.
Heel erg raar
Dat zou dus kunnen liggen aan een foutieve EDID in de BenQ, een foute interpretatie van de GPU en/of driver (AMD), of Windows 10 die hem verkeerd interpreteerd/implementeerd. Maar met CRU is het dus in iedergeval opgelost. Ik zal er morgen op letten hoe hij bij mij (RX580) reageert met en zonder freesync enabled.

Wou dit eerst via PM versturen maar is voor andere wellicht ook interessant. @Vinze heb in de C34F791 review van PCmonitors.info wat informatie gevonden die je wellicht definitief van VA monitor weet te weren.
Van alle VA monitoren zal de C34F791 nog het meest in de smaak vallen vanwege het grotere/betere kleur bereik door quantum dot backlight. Maar zelfs deze heeft last van contrast/gamma/kleur shift (hoe je het wilt noemen, ziet er anders uit onder verschillende hoeken 8)7) :
Some users may find this a bit restrictive for work within the sRGB colour space, if colour accuracy is important to them. Then again, the inconsistencies related to VA panels (viewing angle weaknesses even from normal viewing positions) makes them less than ideal for such work anyway.
Note as well that VA models such as this have perceived shifts that aren’t accounted for by these readings, due to viewing angle weaknesses. Regardless of this, it is good to see such a strong performance for both measures of uniformity on the Samsung.
A little detail was lost due to ‘black crush’, whereby some shades in the central region of the screen appear darker than they should and blend into a sort of black or very dark shade. This is a typical VA characteristic, but there was about as little of this as we’ve seen on a VA model of anywhere near this size.
There was also a small amount of ‘VA glow’ near the bottom of the screen which lightened some shades slightly.
Performance on the black level test was good overall. The first four blocks blended in a bit too readily, although it is expected that the first two would do this on a monitor with normal ‘2.2’ gamma tracking anyway. If you move your head off-centre the visibility of these blocks improves, due to the ‘black crush’ mentioned previously. The tone of many of the blocks changed along with head movement, appearing to shimmer with a sort of oil-slick appearance. This is typical VA gamma behaviour. We did not observe obvious dithering.
De conclusie negatives m.b.t. het paneel:
  • Some saturation was lost towards the bottom and flanks of the screen, but less than you might expect from a VA model of this size
  • Not quite as smooth as the screen surface used on 34” IPS-type panels. There was a little ‘black crush’, as you would expect from a VA model, but this was about as low as we’ve seen and was not a major issue in our view
  • Some weaknesses in pixel responses in places, particularly where the darkest shades are involved. Overshoot became somewhat more noticeable at lower refresh rates and some flickering with FreeSync was observed in some cases
Dat zijn zo ongeveer de nadelen van het VA type paneel. Kijkhoek afhankelijke saturatie/contrast/gamma. VA glow. Tragere pixel response van donker naar licht... Dat klinkt heel slecht. Maar dat is het niet ;). En het maakt van IPS ook geen heilige graal. Ik val in herhaling (8)7) maar héél erg overgesimplificeerd en samengevat:

+++
  1. TN: het snelste
  2. IPS: het kleurrijkste
  3. VA: het contrastrijkste
  4. OLED: all of the above O-)
---
  1. TN: slechste kleuren en kleur kijkhoek.
  2. IPS: slechtste contrast en IPS glow.
  3. VA: traagste B2W response en gammashift kijkhoek.
  4. OLED: beschikbaarheid, inbranden zonder bescherming en €€€€ ;)
Dus pick your poison. Maarrrr, iedereen die natuurlijk een kleur echte monitor zoekt voor wat voor reden dan ook heeft uiteraard ook calibratie hardware in huis...? Want die weet dat er per batch in de fabriek maar 1 paneel wordt genomen, gemeten, en deze instellingen voor alle panelen uit die batch toe passen :X (Mobzy z'n "gecalireerde" Dell UM2713HM had namelijk een behoorlijk grotere kleurafwijking dan wat op het rapportje in de doos stond volgens zijn i1 Display Pro.)

Vergeten toe te voegen waarom ik dan zo pro VA paneel ben (eigenlijk OLED maar zie nadeel hierboven): "In general, the most important aspect of picture quality is contrast ratio, followed by color saturation and accuracy.". Aangezien het contrast van een VA 2 tot 5 keer zo goed is als een IPS paneel, en de kleuren voor 90% overeenkomen. En de IPS glow op m'n ouwe trouwe Dell Skyrim verpest... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Mobzy op 26-11-2017 14:51 . Reden: "light" bron toegevoegd voor belangrijkste aspect van beeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Inderdaad :Y

Nu hij wel op 100hz draait ben ik echt veel positiever. Alles is hierdoor beter. Het rare is dus dat zowel de OSD als software in windows 100hz raporteerd, maar dit is echt niet zo.

Anyway de gamma/contrast shift zie ik nauwelijks in normaal gebruik en in games helemaal niet. Die black-smeering van langzame B2W response zie ik in games ook nog niet. Maar ik kom van een $150 monitor dus misschien is het anders als je van een OLED TV of €600 IPS komt.
Nog even wat meer games proberen.

Het hoge contrast valt wel positief op.

Voor €650 ga je op dit moment niet beter krijgen denk ik. Zelfs de €1000+ monitoren hebben probleempjes.
De Acer Z35P is op dit moment gewoon 1100 euro met hetzelfde paneel ...

Ben nu bezig met dit programma
YouTube: Ultrawide Monitors Tips! A Better Way to Use Them - DisplayFusion Wi...

[ Voor 69% gewijzigd door DoubleYouPee op 26-11-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:41
Tja, helaas zitten we in een fase waarin er eigenlijk gewoon geen (gaming) monitoren zijn die kwalitatief hoog scoren. Letterlijk iedere hoge refreshrate monitor heeft wel iets. Dit is vaak een gevolg van "slechte kwaliteitscontroles", maar eigenlijk is dit ook maar een deel van het probleem, want als je ziet hoeveel monitoren (denk aan ASUS, Acer, Samsung, ...) met een IPS scherm last hebben van onacceptabele bleeding... Je kunt denk ik wel stellen dat als ze alleen de goede panelen zouden verkopen, die schermen 5000 euro zouden kosten, want ze moeten 6 van de 7 panelen weggooien en als ze alleen echt goede schermen zouden verkopen zit je eerder rond de 9 op 10 die de prullenbak in kunnen.

De nieuwe monitor van Alienware lijkt het beter te doen dan de IPS panelen zoals we die kennen van ASUS en Acer, maar ook die zijn verre van perfect, alleen minder ruk. Het zou mij verbazen als we dat scherm onder de 1000 euro gaan zien de komende maanden (let op: dat is 50% duurder dan deze Benq monitor). Nu zit daar wel nog een stuk overhead bij door het gebruik van GSYNC en hij lijkt dus wel beter te zijn geprijsd dan de ASUS en Acer varianten. Als je in die prijsrange zit te kijken kun je dus beter de Alienware nemen binnenkort, maar het blijft gewoon teleurstellend dat je voor 1000 euro nog altijd een lottery game gaat spelen.

Monitoren zoals de X34p en PG35VQ worden ook maar keer op keer uitgesteld.

Onze OLED tv is alweer ruim een jaar oud, en was des tijds dus ook de volle hoofdprijs, maar daarvan weet je dan gelukkig wel precies wat je krijgt...

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 26-11-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Ik had zelf veel meer last van de IPS glow van mijn LG IPS 24" 1080p60 dan van de shortcomings van deze VA :). Voor 650 euro (gezien de huidige markt) is dit so far wel een goeie deal!

M.b.t. mijn 30hz bug, zou dit er mee te maken kunnen hebben? Misschien denkt hij in movie mode te zitten of iets dergelijks.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/4wj54b0h72y9ia8/BENQMOVIEMODE.png?raw=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ik ga er maandagavond achterkomen denk ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Er zit overigens geen VESA mount standaard in de box! (Purchase seperately, volgens manual)

Manuals

https://www.dropbox.com/s...RIQe74S0L3Mb5cwNUQoa?dl=0

[ Voor 32% gewijzigd door DoubleYouPee op 26-11-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
Paprika schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:43:
De nieuwe monitor van Alienware lijkt het beter te doen dan de IPS panelen zoals we die kennen van ASUS en Acer,
*Mobzy begint iets in de trend van "Heb je de reviews er al van gezien?!" te rammen op z'n ramplank in verontwaardiging*
maar ook die zijn verre van perfect, alleen minder ruk.
Uitstekend samengevat. De QC/QA zit duidelijk hoger bij de alienware dan tegenhangers. Maar het paneel zelf (de nieuwe '100Hz native IPS' van LG heeft echt belabberde contrast waardes.) lost geen problemen op behalve hogere refresh rates op ondersteunde displayport standaarden.
Monitoren zoals de X34p en PG35VQ worden ook maar keer op keer uitgesteld.
Welk probleem gaan deze oplossen behalve hetzelfde als de alienware? Beide zijn dus native 100Hz en zullen dan een beetje overclocked (kunnen) worden. Liever dat er stappen worden gemaakt op paneel gebied, maar daarvoor moet je niet naar Acer of Asus kijken.
De acer X34P klinkt als een kloon van de Alienware. 100Hz native paneel, beetje overclocken enzo.
De Asus PG35VQ klinkt als een door-ontwikkeling van het 100Hz AU Optronics paneel (wat dus al zit in de BenQ EX3501R en consorten). 3440x1440 @ 200Hz (voor absurde bandbreedte en GPU eisen 8)7) op AMVA (VA dus) techniek die in het verleden gebleken niet goed voorbij de 120-140Hz te krijgen is met response tijden. Ohja G-sync en een HDR stickertje erbij voor marketing doeleinde :X. (alles uiteraard van een nogal pessimistische uitkijk omdat 'iedereen' naar deze monitoren uitkijkt)
Onze OLED tv is alweer ruim een jaar oud, en was des tijds dus ook de volle hoofdprijs, maar daarvan weet je dan gelukkig wel precies wat je krijgt...
Motion resolution en judder issues :P O-) ? Nee zonder dollen, OLED is het beste maar de implementatie van de LG OLED panelen was tot en met de '6' serie nog verre van foutloos. In de 7 serie heb ik me nog niet verdiept aangezien ik het geld niet kwijt wil raken :X.
DoubleYouPee schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:46:
M.b.t. mijn 30hz bug, zou dit er mee te maken kunnen hebben? Misschien denkt hij in movie mode te zitten of iets dergelijks.
[afbeelding]
Zou kunnen, samen met een 'oudere' videokaart (zonder freesync) datie dat dacht.
DoubleYouPee schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:17:
Er zit overigens geen VESA mount standaard in de box! (Purchase seperately, volgens manual)
Lolwat :/ ... Waar is die te koop dan? Heb hem nog niet gezien.

[ Voor 10% gewijzigd door Mobzy op 26-11-2017 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
@edit
De Asus PG35VQ is wel veel meer HDR dan alle andere monitoren tot nu toe met veel hogere brightness NIT , HDR10-bit en 512 dimming zones.

Maar goed die monitor wordt (als hij uitkomt.. duurt nog wel even) dik 1500 euro.

Geen idee waar die mount te koop is... 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door DoubleYouPee op 26-11-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
@Mobzy Bedankt voor de linkjes en info over het VA paneel. Het is me inmiddels vrij duidelijk wat de voor en nadelen zijn van alle verschillende schermen. Ik moet alleen voor mezelf nog een afweging maken wat ik nou echt belangrijk vind. Voor mijn werk als (web)developer maak ik ook geregeld logo's en andere designs. Dan is beeldkwaliteit natuurlijk wel belangrijk, maar het is niet dat ik echt kleur kritisch werk doe.

Wel belachelijk dat er geen vesa mount bij de BenQ geleverd wordt! Dat mogen ze ook wel wat duidelijker vermelden op de website:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cDhaoR/Untitled.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
DoubleYouPee schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:42:
@edit
De Asus PG35VQ is wel veel meer HDR dan alle andere monitoren tot nu toe met veel hogere brightness NIT , HDR10-bit en 512 dimming zones.

Maar goed die monitor wordt (als hij uitkomt.. duurt nog wel even) dik 1500 euro.

Geen idee waar die mount te koop is... 8)7
Dan nog loop ik niet warm voor HDR op de PC. Zie hier. De windows 10 implementatie van HDR is ruk. De implementatie kan/zal verschillen van spel tot spel. Het is ook maar de vraag of de HDR implementatie 'beter' is dan de SDR.

HDR op TV's voor consoles (welke een beter gecontroleerde omgeving voor games hebben), bluray, netflix, etc. daar zie ik de meerwaarde van in. Op PC monitoren... not so much. Hoe dan ook Non HDR OLED > HDR LCD.

Ik zou misschien wel 1500€ neer leggen voor een freesync (of overstappen op Nvidia voor G-sync) +100Hz ultrawide OLED. Maar niet voor een HDR LCD.

Los daarvan is die Asus PG35VQ wel het beste wat sinds 2 jaar geleden uit komt (alsie er eindelijk is :X) maar ik zou dat persoonlijk aan andere factoren toe kennen. (10 bit, 200Hz Quantom Dots, 30-200Hz G-sync). Nog steeds geen 1500€ waard though. En de beelden die ik er van gezien heb zien er naar mijn mening niet uit. Dat zal ook deels komen door de beursvloer omstandigheden en camera(compressie) maar je ziet nog steeds dat de kleuren vervagen onder een hoek, daar gaat je 10 bit voordeel :+ .

[ Voor 0% gewijzigd door Mobzy op 26-11-2017 17:29 . Reden: Vergeten vermelden dat de Acer X34P dus echt helemaal niks nieuws brengt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Krijg het niet voor elkaar...
als ik restart of sleep is hij terug bij 60hz in windows (heel erg duidelijk) totdat ik Restart64.exe doe.
OSD en UFO zeggen nog steeds 100hz maar het is echt niet zo.

edit: ga wel formatten, weet ik het in ieder geval zeker.............. ;(

edit2: nope, fresh install, chipset drivers, gpu drivers, 60hz->100hz, geen verschil,,,,

[ Voor 30% gewijzigd door DoubleYouPee op 27-11-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
DoubleYouPee schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:19:
Krijg het niet voor elkaar...
als ik restart of sleep is hij terug bij 60hz in windows (heel erg duidelijk) totdat ik Restart64.exe doe.
OSD en UFO zeggen nog steeds 100hz maar het is echt niet zo.

edit: ga wel formatten, weet ik het in ieder geval zeker.............. ;(

edit2: nope, fresh install, chipset drivers, gpu drivers, 60hz->100hz, geen verschil,,,,
Custom resolution aanmaken in Radeon settings?
Edit: "ze" zeggen dat het ook helpt als je in CRU alle resoluties die je niet gebruikt verwijderd?
Klinkt als het geneuzel dat ik had met de Samsung H890 die bij opstarten soms de resolutie niet eens pakte (1280*1024 tot reboot) en de refreshrate niet kon/wou wijzigen zonder freesync.

Bol.com heeft zaterdag leuk gemeld dat mijn pakket maandag 27 november zou worden bezorgd. Verteld vriendin lief dat PostNL op maandag niet bezorgt ;( Morgen avond pas ;w

[ Voor 5% gewijzigd door Mobzy op 27-11-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Mobzy schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:38:
[...]

Custom resolution aanmaken in Radeon settings?
Edit: "ze" zeggen dat het ook helpt als je in CRU alle resoluties die je niet gebruikt verwijderd?
Klinkt als het geneuzel dat ik had met de Samsung H890 die bij opstarten soms de resolutie niet eens pakte (1280*1024 tot reboot) en de refreshrate niet kon/wou wijzigen zonder freesync.

Bol.com heeft zaterdag leuk gemeld dat mijn pakket maandag 27 november zou worden bezorgd. Verteld vriendin lief dat PostNL op maandag niet bezorgt ;( Morgen avond pas ;w
Custom res maken in radeon werkt niet "not supported by your monitor".
Alle entries in CRU verwijderen had ik al geprobeerd. Zelfs met alleen 1x 100hz ging hij na restart terug naar ~60hz (of 50?)

Ik heb nu een CRU gemaakt met 99hz en die lijkt wel te blijven na restart en zonder problemen.
Misschien toch de kabel? Morgen even een andere kabel zien te vinden.....
Blijf nog even testen

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleYouPee op 27-11-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syphx
Mobzy schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:38:
[...]

Same here.. hoewel de bezorger volgens track And trace tussen 15:00en18:00 zou bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
PostNL bezorgd volgens mij sinds kort wel op maandagen. In ieder geval verzend Bol.com jullie bestellingen, Mediamarkt is echt een drama. Nauwelijks contact mee te krijgen en kunnen alleen zeggen dat het erg druk was met Black Friday, maar ze hun best doen hoor. Een indicatie geven wanneer hij wel wordt verstuurd kunnen ze niet. Ben heel pissig op ze, want ze blijven ook gewoon adverteren met dat het voor 00 uur besteld de volgende dag in huis is. Mooi niet dus. Echt, eens maar nooit meer iets bestellen daar.

[ Voor 4% gewijzigd door QErikNL op 27-11-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
Ik heb de Benq vanmiddag binnen gekregen.
Wat een prachtscherm. Wel even wennen.
Heb niet heel veel verstand van alle instellingen enz. Maar zover ik weet draaid die van mij prima op 100hz.

Iemand nog advies over welke mode het beste is? Vind tot nu toe HDR er het beste uitzien alleen iets te fel voor mij. Kan ook niet in alle modus de brightness aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
In windows is merkte ik het in eerst instantie ook niet, want daar valt het minder op. Helemaal als je van een 60hz scherm komt.
Dit is waarom ik denk dat het wel eens toch de DP 1.2 kabel kan zijn:

https://www.reddit.com/r/...ality_displayport_cables/
3) Most monitors do not ship with good, certified cables. Don't trust them.
4) Bad cables can:
lock you into a low refresh rate
cause display flashing/flickering

[ Voor 23% gewijzigd door DoubleYouPee op 28-11-2017 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondvanderpl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 17:37
Hallo Allemaal,

Ik heb niet echt super veel verstand van monitoren. Ik wil een Ultra-wide kopen en twijfel tussen de volgende 2.

pricewatch: LG 34UM88C Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1 Zwart

Zit er nou veel verschil in merk? Ik ga het vooral gebruiken als games als Prepar3D, Project Cars.

Alvast bedankt,
Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
raymondvanderpl schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:48:
Hallo Allemaal,

Ik heb niet echt super veel verstand van monitoren. Ik wil een Ultra-wide kopen en twijfel tussen de volgende 2.

pricewatch: LG 34UM88C Zwart
pricewatch: Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1 Zwart

Zit er nou veel verschil in merk? Ik ga het vooral gebruiken als games als Prepar3D, Project Cars.

Alvast bedankt,
Raymond
Volgens mij is het grootste verschil freesync.
De buren hebben een mooie review van de Iiyama: Klik
Ik heb even alleen gekeken naar deze 2, niet naar andere modellen.
Ik zou persoonlijk als je deze gaat gebruiken voor gamen en een AMD kaart hebt voor de monitor met freesync gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Enige verschil zou FreeSync zijn inderdaad, beide interne schermen komen van LG af.

Ik heb zelf nu bijna een jaar de LG in gebruik zonder problemen. Wel heb ik tussendoor mijn RX480 vervangen door een GTX1080. Ja ik kan de Freesync niet meer gebruiken, maar de 480 kwam vermogen tekort om fatsoenlijke FPS te halen op deze resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondvanderpl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 17:37
Bedankt voor de reacties. Ik draai met een GTX1080 en heb niks aan Freesync dus. Ga voor de LG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik wil heel graag de Samsung Monitor C34H890 Curved 34" aanschaffen maar ik wil/moet eerst mijn eigen (prachtige 27") scherm zien te verkopen. Hij staat sinds gister op tweakers en marktplaats maar helaas nog geen biedingen.

*SNIP*[/]

Over de Samsung, helaas weinig reviews en filmpjes te vinden maar dit schijnt (ik heb me laten voorlichten door een betrouwbare kenner) echt een top scherm te zijn voor mijn doeleinden. Ziet er bovendien prachtig uit! Iemand die deze ook toevallig heeft?
Modbreak:- apparaten verkopen doe je in https://tweakers.net/aanbod
- hoe dan ook is een non-Ultrawide scherm hier offtopic
- GoT is geen helpdesk. Voor je een vraag stelt, zoek of iemand het al beantwoord hebt. Je vraag over de Samsung is in dit topic al beantwoord...

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 28-11-2017 21:11 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DoubleYouPee schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:56:
In windows is merkte ik het in eerst instantie ook niet, want daar valt het minder op. Helemaal als je van een 60hz scherm komt.
Dit is waarom ik denk dat het wel eens toch de DP 1.2 kabel kan zijn:

https://www.reddit.com/r/...ality_displayport_cables/

[...]
De kabel die ik gebruikte voor een 165Hz scherm lijkt niet te helpen.

https://www.testufo.com/f...&background=stars&pps=960

Is overigens een goede test...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
Nadat (de arme) PostNL bezorger bij mij om 20:15 de BenQ EX3501R heeft afgeleverd ben ik aan de slag gegaan. Hieronder zal ik mijn ervaringen (uitgebreid) delen na tevergeefs een samenhangend verhaal te typen mijn observaties in delen gegroepeerd op negatief/positief/objectief. Maar eerst de samenvatting...

BenQ EX3501R (AU Optronics 35" 3440*1440 VA) TL:DR - Beter dan de Samsung SVA panelen? Voor gaming: Nope. Voor productiviteit: Yep.

Negatief:
  1. NIET VESA mount compatible zonder adapter (niet meegeleverd/bestelbaar)
  2. Geen normale displayport kabel meegeleverd. Alleen Mini Displayport > Displayport (zie post van DoubleYouPee waarom dat niet zo heel erg is.)
  3. Powerbrick |:(
  4. Bediening van OSD menu. Welkom in het tijdperk van joysticks BenQ... 8)7 7 knopjes op een rij kan echt niet meer.
  5. De linkerkant, rechterkant, en onderkant heeft een duidelijke 'donkere' gloed van 1 a 2 CM. Hier veranderen de kleuren ook van tint.
  6. Bij fabrieks instellingen (brightness 100) duidelijke backlightbleed zichtbaar bij dezelfde randen.
  7. De overdrive instellingen (BenQ AMA) heeft 3 settings: Off, High, Premium. Allemaal presteren ze niet goed
  8. [list]
  9. Off: veels te traag om mee te werken, zelfs op 60Hz;
  10. High: trailing/undershoot zichtbaar in game (WoW Legion PTR) dit zorgt voor een enorme hoeveelheid blur, dit is na gebruik de beste balans. Helaas lijkt het hierdoor niet op wat je mag verwachten van 100Hz aan 'motion carity';
  11. Premium: overshoot duidelijk zichtbaar in game (WoW Legion PTR) Deze setting zou ik gebruiken, mocht ik hem houden;
  12. [/list]
  13. Freesync flicker binnen 45-56Hz op AMA Premium (nagenoeg niet te vermijden met een VA paneel)
  14. Freesync flicker binnen ~47-54Hz op AMA High (nagenoeg niet te vermijden met een VA paneel)
Positief:
  1. USB C naar USB C kabel meegeleverd.
  2. Mooi. Vooral van achteren is deze mooier dan de samsung die ik retour heb gestuurd. Van voren dan net niet maar zeker niet lelijk. Sober? saai?
  3. Ondersteunt automatic display control (voor calibratie met X-rite colorimeter)
  4. Scherp. Te verwachten bij deze PPI maar zie de samsung CF791 problemen dat dit niet altijd zo hoeft te zijn.
  5. Kleuren veranderen niet 'off axis' zoals bij het samsung SVA paneel uit de C34H890
  6. Gecalibreerd keuren binnen 'onzichtbare kleurfout'
  7. Uniformiteit redelijk goed
  8. Contrast (1:2200)
  9. Resolutie 3440*1440 biljft heerlijk werken
  10. Freesync implementatie werkt goed. LFC ook. (fickert wel zie negatief boven)
  11. Pakt refreshrates zonder problemen op mijn PC (RX580 8GB, Displayport)
Objectief:
  1. De doos is HUGE... Dat wordt leuk met retour sturen.
  2. Het pieleke in het midden onder het logo lijkt dus een omgevings sensor te zijn om de backlight aan te passen. Dit zijn natuurlijk de eerste dingen die je uitzet (en nooit meer aan) op een gecalibreerde monitor.
  3. Paneel doet niet onder voor mijn IPS (Dell U2713HM) kwa kleuren. Contrast is vele malen beter.
  4. Voor gamen zou ik zondermeer het PANEEL (niet de aansturing van Freesync :9 ) van de Samsung C34H890 nemen.
  5. Voor Werken/fotobewerken zou ik zondermeer het paneel van de BenQ (AU Optronics) boven die van samsung nemen. Omdat deze geen kleur/saturatie shift heeft (wel donkerdere randjes ala 1 of 2 CM maar het is beter dan bij de samsung.
Waarom test je in godsnaam gamen met WoW Legion? Dat spel is grafisch poep!!11!
  1. Ik freeload de laatste week met veel plezier op de PTR
  2. Ik kan de refreshrate lekker makkelijk testen met de ingame FPS slider (zo ook de flicker range)
  3. Veel lekker felle kleurtjes om ghosting/trailing overshoot/undershoot mee te testen
Hier de calibratie resultaten van de i1Display Pro. Heb de ACM gebruikt omdat ik lui ben. Daardoor heeft hij het 'standaard' profiel aangepast en kan ik je niet vertellen wat hij met de kleur kanalen gedaan heeft (RGB enzo). Niet dat een ander exemplaar daar wijs uit kan worden maar toch.
Instellingen zijn nu:
  • Brightness: 21 (voor 120cd/m wit en 0.053cd/m zwart)
  • Contrast: 53 (resulteert in 2287:1)
  • Sharpness: 5
  • Gamma: 3
  • Color temperature: Normal (deze is dus gecalibreerd door de ACM, had hem zelf hiervoor op user define gezet) Indien geen calibratie apparatuur voorhanden, zou sRGB de beste zijn.
  • AMA: Premium
Calibratie resultaat
Gamma
Uniformimteit whitepoint
Uniforimteit luminance
Uniformity 63 wit
Uniformiteit 127 wit
Uniformiteit 255 wit

[ Voor 5% gewijzigd door Mobzy op 29-11-2017 21:15 . Reden: Mobzy kan echt niet wachten tot zijn nieuwe toetsenbord ariveert. Nuance toegevoegd aan TL:DR ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Paprika schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:43:
[...]

De kabel die ik gebruikte voor een 165Hz scherm lijkt niet te helpen.

https://www.testufo.com/f...&background=stars&pps=960

Is overigens een goede test...
Lijkt niet te helpen? Heb jij het probleem ook dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
@Mobzy

Bedankt voor je testresultaten:) Ga je ook deze terug sturen? Of voor 650 euro wel goed genoeg?
Kan je die calibratie resultaten ook toepassen op andere modellen? Mijn scherm staat gewoon op 100 brightness 50 contrast AMA High alles standaard.... Heb geen calibratietool.
Maar goed ik gebruik ook F.lux s'avonds dus kleurechtheid zou mij een worst wezen.

De premium overdrive artifacts viel mij eerder op dan de blur, maar zit nog te kloten met 99hz en DP kabels...(helaas geen nieuwe kabel kunnen vinden, twijfel nu om voor 25 euro een gecertificeerde te halen..... die ik nooit meer gebruik na nieuwe GPU)

Hoe erg is die flickering?

[ Voor 45% gewijzigd door DoubleYouPee op 28-11-2017 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syphx
DoubleYouPee schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:12:
[...]

Lijkt niet te helpen? Heb jij het probleem ook dan?
Bij mij stond hij standaard op 60hz. In configuratie scherm kon ik dit eenvoudig aanpassen maar 100hz en geen problemen. Ik heb overigens een RX480.

Wat is dit toch een ongelooflijk prachtscherm. Ik kom van en 60hz 24" TN scherm. Voor de games die ik speel is de rx480 voldoende (Dirt2, rocketleugue, League of legends).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
syphx schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:24:
[...]

Bij mij stond hij standaard op 60hz. In configuratie scherm kon ik dit eenvoudig aanpassen maar 100hz en geen problemen. Ik heb overigens een RX480.

Wat is dit toch een ongelooflijk prachtscherm. Ik kom van en 60hz 24" TN scherm. Voor de games die ik speel is de rx480 voldoende (Dirt2, rocketleugue, League of legends).
Zo was het bij mij ook maar zelfs na een format is er geen verschil tussen 60 en 100hz na het aanpassen in monitor adapter settings. En dit merk je echt meteen, vanaf het moment dat je de muis beweegt. BIj jou dus merkbaar 100hz?

Als ik met cru het 100hz profiel aanpas naar 99, en dan van 60>99 ga (zo staat hij dan ook in adapter settings). Werkt het wel meteen....
Edit ik weer naar 100, dan gaat hij weer naar 60 voelbaar.
8)7

[ Voor 12% gewijzigd door DoubleYouPee op 28-11-2017 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
DoubleYouPee schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:19:
@Mobzy
Bedankt voor je testresultaten:) Ga je ook deze terug sturen? Of voor 650 euro wel goed genoeg?
Ik neig naar terug sturen. Niet VESA compatible is wel heel vervelend voor mijn (gewenste) opstelling, en die adapter is niet te vinden. Ik zit ook sterk te twijfelen om de Samsung C34H890 terug te kopen (nu ook voor €649) en een certified DP kabel erbij te bestellen. De problemen die ik er mee had lijken nu steeds meer op kabel storingen als ik daar verder in duik, kan ook aan dat exemplaar hebben gelegen omdat ik de enige ben die het ervaarde. De freesync range op die monitor (60 tot 100Hz) is dus evengroot bruikbaar want zodra deze bij tussen 45 en 55 zit flickert hij. En LFC werkt wel, maar t ziet er niet uit zo stotterend en traag ;(
Ik heb gisteren geen tijd gehad om normaal te spelen, of ik me dus aan de overdrive etc ga ergeren (waarschijnlijk wel...)
Kan je die calibratie resultaten ook toepassen op andere modellen? Mijn scherm staat gewoon op 100 brightness 50 contrast AMA High alles standaard.... Heb geen calibratietool.
Maar goed ik gebruik ook F.lux s'avonds dus kleurechtheid zou mij een worst wezen.
Brightness op 100, en dan F.lux gebruiken does not compute :? De helderheid op 100 is echt veels te hoog voor 'normaal' gebruik. Bij brightness op 21 haalt mijn exemplaar dus de 122cd/m, dat is in gecontroleerde licht omgevingen goed. Voor kantoor werk zou je 160cd/m kunnen gebruiken maar daar krijg ik ook na langer gebruik last van m'n ogen van, dan zit je dus rond de 30-40 brightness.

Zonder calibratie tool zou ik de volgende instellingen gebruiken:
Brightness: tussen 20 en 40 (wat je zelf wilt)
Contrast: 50 (factory)
Sharpness: 5 (factory(gelijk aan uit))
Gamma: 3 (factory)
Color temperature: sRGB
AMA: Premium voor sneller met overdrive (vind ik persoonlijk beter), High voor trager met trailing. Pick your poison.
De premium overdrive artifacts viel mij eerder op dan de blur,
Mij ook, maar ik stoor me meer aan de blur (ziet er dan niet uit als een 100Hz beeld) dan aan de overdrive fouten.
maar zit nog te kloten met 99hz en DP kabels...(helaas geen nieuwe kabel kunnen vinden, twijfel nu om voor 25 euro een gecertificeerde te halen..... die ik nooit meer gebruik na nieuwe GPU)
Wil zelf dus de 'aanbevolen' kabel van die AMD man gaan halen van 2 of 3m i.v.m. sta bureau's. USB A naar B kabel erbij zodat ik alles op de monitor kan aansluiten en maar 2 kabels van bureau naar PC gaan (ook weer handig met verstelbaar sta bureau :9 )
Hoe erg is die flickering?
Wel zichtbaar. Weet niet of de flickering meer stoort of dat je gewoon ineens op de helft van je framerate zit te spelen, voelt sowiso als stroop aan als je van de 100Hz naar de 50 zakt. Beste oplossing is dus ook gewoon de FPS boven de 60 te houden. Dat gaat tegen het sentiment dat freesync juist bij 'lagere framerates helpt'... Maar volgens mij is dat ook niet helemaal waar, ik denk juist dat freesync/g-sync helpen als je NET niet de refreshrate van je monitor vast kan houden (zeg 50-60FPS bij een 60Hz monitor.
DoubleYouPee schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:25:
[...]
Zo was het bij mij ook maar zelfs na een format is er geen verschil tussen 60 en 100hz na het aanpassen in monitor adapter settings. En dit merk je echt meteen, vanaf het moment dat je de muis beweegt. BIj jou dus merkbaar 100hz?
Na aanzetten van de monitor en PC merkte ik DIRECT dat hij niet op 100Hz draaide, Radeon Settings gaf ook aan freesync 48-60Hz. Windows 10 display adapter properties van 60 > 100, gelijk goed. Heb hem sindsdien nog niet opnieuw opgestart, kom ik vanavond achter.
Als ik met cru het 100hz profiel aanpas naar 99, en dan van 60>99 ga (zo staat hij dan ook in adapter settings). Werkt het wel meteen....
Edit ik weer naar 100, dan gaat hij weer naar 60 voelbaar.
8)7
Kabel, GPU, of foutief monitor exemplaar zou ik zeggen. Ben benieuwd of het met een andere kabel wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
@Mobzy Bedankt voor de uitgebreide comments wat je van de monitor denkt.

Heb inmiddels ook maar een fatsoenlijke kabel gekocht want kan die miniDP>DP niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syphx
Mobzy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:27:
[...]

Na aanzetten van de monitor en PC merkte ik DIRECT dat hij niet op 100Hz draaide, Radeon Settings gaf ook aan freesync 48-60Hz. Windows 10 display adapter properties van 60 > 100, gelijk goed. Heb hem sindsdien nog niet opnieuw opgestart, kom ik vanavond achter.
Ik wel en hij staat nog steeds goed. Ik ervaar de problemen niet die jullie beschrijven.
Wellicht dat ik minder kritisch ben aangezien ik van een oud klein TN paneeltje kom of ik heb gewoon geluk met dit exemplaar.

EDIT:

Heeft of weet iemand goede splitscreen software zodat ik het werkoppervlakte beter kan benutten?

[ Voor 8% gewijzigd door syphx op 29-11-2017 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
[...]

Ik neig naar terug sturen. Niet VESA compatible is wel heel vervelend voor mijn (gewenste) opstelling, en die adapter is niet te vinden. Ik zit ook sterk te twijfelen om de Samsung C34H890 terug te kopen (nu ook voor €649) en een certified DP kabel erbij te bestellen.
Probleem is dat ik in de toekomst Vega will kopen, en dan waarschijnlijk geen mDP meer heb.. dus dan koop ik nu die kabel voor 30 incl verzenden voor een paar weken...

Heb nu een mdp -> dp gevonden maar deze is 6 euro op internet dus kan ook niet veel beter zijn... zo testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
3440*1440 = 4953600
2560*1440 = 3686400

4953600 * 100 = 495360000
3686400 * 165 = 608256000

En nogmaals, met die kabel kon ik 165Hz @ 1440p dus prima doen. Ik test dit altijd door de cursor snel in rondjes te bewegen. Valt me dan ook direct op. Ik draai nu 99,9Hz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Paprika schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:53:
3440*1440 = 4953600
2560*1440 = 3686400

4953600 * 100 = 495360000
3686400 * 165 = 608256000

En nogmaals, met die kabel kon ik 165Hz @ 1440p dus prima doen. Ik test dit altijd door de cursor snel in rondjes te bewegen. Valt me dan ook direct op. Ik draai nu 99,9Hz...
Want bij 100.0hz doet hij het niet? Nog niet duidelijk of je nou wel of niet het probleem hebt.
Die van mij staat out of the box op 99.982 en dat werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Hij lijkt gewoon een ander profiel te gebruiken dan die 100Hz, en inderdaad, standaard werkte het dus inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Paprika schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:56:
Hij lijkt gewoon een ander profiel te gebruiken dan die 100Hz, en inderdaad, standaard werkte het dus inderdaad niet.
Welke GPU heb je?
Ik zie af en toe nog steeds een flickering op de desktop bij 99hz.. (heeeel af en toe).
Dit zijn wel de symptomen die vermeld worden bij die reddit thread over slechte kabels

[ Voor 26% gewijzigd door DoubleYouPee op 29-11-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Flickering heb ik geen last van, 1,5 jaar oude GTX1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Andere kabel geprobeerd, reset-all.exe van cru, monitor op 100hz, en hij doet het (default 100hz had nog nooit gwerkt).

PC op sleep -> wake.... en weer als 60hz mode (staat nog op 100)... |:( zeg het maar.

Als ik een paar keer switch tussen 60hz en 100hz dan pakt hij em de ene keer wel en de andere keer niet.
Idem met sleep/wake.
Lijkt wel alsof hij 100hz probeert en dan afhaakt...door kabe/gpu/wat dan ook

[ Voor 33% gewijzigd door DoubleYouPee op 29-11-2017 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
[...]

[...]

Brightness op 100, en dan F.lux gebruiken does not compute :? De helderheid op 100 is echt veels te hoog voor 'normaal' gebruik. Bij brightness op 21 haalt mijn exemplaar dus de 122cd/m, dat is in gecontroleerde licht omgevingen goed.
Daar gebruik ik dus F.Lux voor. S'avonds is 100 brightness veel te veel, dus dan gebruik ik alt+page up/down om de brightness te verlagen. Maar in films, games of overdag wil ik wel 100% brightness, dus dan doe ik alt-end (f.lux disabled)
Heb em nu op 30 brightness maar dat is veel te weinig voor games of overdag.

edit: sRGB picture mode is overgens waardeloos bij mij. Zwart is niet meer zwart bij mijn achtergrond

[ Voor 8% gewijzigd door DoubleYouPee op 29-11-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
Iemand trouwens problemen met het geluid op de EX3501R?

Ik krijg het niet voor elkaar. Zou toch gewoon via DP moeten gaan? zonder extra kabel.

Misschien zie ik iets over het hoofd maar het lijkt erop dat ze defect zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Jeshua9 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:17:
Iemand trouwens problemen met het geluid op de EX3501R?

Ik krijg het niet voor elkaar. Zou toch gewoon via DP moeten gaan? zonder extra kabel.

Misschien zie ik iets over het hoofd maar het lijkt erop dat ze defect zijn :?
"ze defect zijn"?

De EX3501R heef geen speakers. Je kan wel iets inpluggen

[ Voor 9% gewijzigd door DoubleYouPee op 29-11-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
DoubleYouPee schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:40:
[...]

"ze defect zijn"?

Was al bang voor dit antwoord 8)7 8)7 8)7

dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Jeshua9 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:51:
[...]
Was al bang voor dit antwoord 8)7 8)7 8)7

dank je.
Hoor je daar niet juist blij van te worden? Volgens mij is iedere willekeurige set die je kunt vinden al beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Inderdaad ik wil juist een monitor zonder speakers, nemen alleen maar ruimte in / gewicht / monitor is minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeshua9
Paprika schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:58:
[...]

Hoor je daar niet juist blij van te worden? Volgens mij is iedere willekeurige set die je kunt vinden al beter...
Soms is het handig als je even een filmpje wilt kijken.
Heb helaas niet echt meer plek voor speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ook geen kleintjes die je onder het scherm zet (naast de standaard) ? Dan ben je voor een zeer nihiel bedrag al klaar en zelfs dat soort speakers gaan een factor X beter zijn dan wat je in je monitor zou aantreffen.

Iets als de z120 speakers (11cm hoog, 9cm breed) om maar even wat te noemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 29-11-2017 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
@Mobzy

Heb je al geprobeerd de freesync min range aan te passen met CRU zodat hij niet LFC hoeft te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
DoubleYouPee schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:40:
[...]

"ze defect zijn"?

Ik heb eerst op BenQ bij de specs gekeken, geen vermelding. Maar volgens Coolblue wel dus toen alle drivers eraf, nieuwe erop incl HDMI audio driver van AMD om tot dezelfde conclusie te komen. Heeft alleen een 3.5mm output om het geluid door te voeren 8)7
DoubleYouPee schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:38:
@Mobzy

Heb je al geprobeerd de freesync min range aan te passen met CRU zodat hij niet LFC hoeft te gebruiken?
Eerst niet, na jouw post wel. Leek te werken zie hier:
Freesync CRU
Maar! Zodra je in game onder de 45 nu freesync wilt gebruiken dan valt het signaal op zwart en gaat het scherm in standby. Hetzefde gebeurd tijdens frame dips (openen van het menu in WoW bijvoorbeeld) en laat dat nu precies de ervaring zijn die ik met de Samsung ook had! Dus het lijkt erop dat dat exemplaar niet goed met frame dips kon omgaan zoals deze met het aanpassen van de range. Weer wat geleerd :D.

Ik heb mijn retour aangemeld bij Bol.com dat is helemaal gratis overigens :*)
Reden:
Geen vesa
Motion clarity laag/blur of overshoot
En dit:
Clouding

Gewoon niet wat ik zoek dus, prima scherm maar niet eentje waar ik de komende 5 jaar gelukkig naar zal kijken (irriteer me nu al in een 'traag' spel as WoW)

Nu ben ik wel helemaal verloren in wat ik nu moet kopen, misschien gewoon niets en nog langer wachten. Wil gewoon een 34" 3440*1440 of 3840*1600 OLED met freesync (2) van 48-144Hz en HDR voor <€999 :( Denk alleen dat het nog minimaal 2 jaar duurt voordat we die combinatie gaan zien, en dan nog een jaar of 2 voor het bedrag dat ik ervoor over heb :+
Toch de samsung haen voor 649, een acer XF270HUA voor 525 (144Hz non Ultrawide), of lekker door met de Dell van 60Hz :? First world problems.

Wat een graf $#&%*$ $%&@#*# k*t zooi is het om te typen als je (Cherry MX *&^*cking Blue) toetsenbord na 3 jaar de helft van je aanslagen willekeurig negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Over de XF270HUA heb ik ook getwijfeld...
Ik ben echter ook bang dat ik nog 2 jaar kan gaan wachten..en voor OLED nog wel langer.. dus voor 650 euro kan ik er wel mee leven... denk ik. Helaas heb je voor dit bedrag niet veel beters, tja 1440p144, geen ultrawide dus, en dan hopen op IPS BLB lottery..

edit: Welke kleur heb je daar fullscreen?

[ Voor 23% gewijzigd door DoubleYouPee op 29-11-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
DoubleYouPee schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:50:
edit: Welke kleur heb je daar fullscreen?
Dat hoort zwart te zijn. Vrij slecht voor een VA, iets wat wederom Samsung beter doet. Bias licht (licht achter de monitor op de muur zegmaar) lost dit grotendeels op, en dat heb ik altijd aanstaan met philips hue.

[ Voor 7% gewijzigd door Mobzy op 29-11-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Tja, tot dat je een XF270HUA krijgt

Afbeeldingslocatie: https://bestbuy.ugc.bazaarvoice.com/3545w/980419/photo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Mobzy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:28:
[...]

Nu ben ik wel helemaal verloren in wat ik nu moet kopen, misschien gewoon niets en nog langer wachten. Wil gewoon een 34" 3440*1440 of 3840*1600 OLED met freesync (2) van 48-144Hz en HDR voor <€999 :( Denk alleen dat het nog minimaal 2 jaar duurt voordat we die combinatie gaan zien, en dan nog een jaar of 2 voor het bedrag dat ik ervoor over heb :+
Toch de samsung haen voor 649, een acer XF270HUA voor 525 (144Hz non Ultrawide), of lekker door met de Dell van 60Hz :? First world problems.

Wat een graf $#&%*$ $%&@#*# k*t zooi is het om te typen als je (Cherry MX *&^*cking Blue) toetsenbord na 3 jaar de helft van je aanslagen willekeurig negeert.
Dat probleem heb ik momenteel dus ook.. Ik werk nu weer op mijn Dell U2412M met een resolutie van 1920x1200 @ 60hz en het voelt echt als een enorme stap terug na de ultrawide ervaring.

Ik zit nu enorm in dubio of ik een zak geld op tafel moet leggen voor de Asus PG348Q, de Acer Predator X34A, of de Alienware AW3418DW. Nu betaal je voor deze 3 monitoren ook een premium voor de GSync module. Als ze nou eens een 34" IPS ultrawide uitbrengen met 100hz en zonder GSync (of Freesync) voor minder dan 900 euro zou ik hem direct bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Vinze schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:53:
[...]

Dat probleem heb ik momenteel dus ook.. Ik werk nu weer op mijn Dell U2412M met een resolutie van 1920x1200 @ 60hz en het voelt echt als een enorme stap terug na de ultrawide ervaring.

Ik zit nu enorm in dubio of ik een zak geld op tafel moet leggen voor de Asus PG348Q, de Acer Predator X34A, of de Alienware AW3418DW. Nu betaal je voor deze 3 monitoren ook een premium voor de GSync module. Als ze nou eens een 34" IPS ultrawide uitbrengen met 100hz en zonder GSync (of Freesync) voor minder dan 900 euro zou ik hem direct bestellen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ervaring met een X34A o.d. 500 euro beter is dan een BenQ of Samsung VA...

Ik geef pas 1000+ euro uit een een monitor als deze OLED 144hz 3440x1440 of hoger is met 30-144hz freesync zonder flicker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
[...]

Persoonlijk zou ik voor G-sync wachten tot de "nieuwe" gsync 2 chip monitoren van volgend jaar, of de alienware halen. (Die asus van 200Hz 3440*1440 klinkt op papier leuk maar betwijfel of AU optronics de response tijden op VA goed krijgt.
DoubleYouPee schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:09:
[...]

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ervaring met een X34A o.d. 500 euro beter is dan een BenQ of Samsung VA...

Ik geef pas 1000+ euro uit een een monitor als deze OLED 144hz 3440x1440 of hoger is met 30-144hz freesync zonder flicker
G-sync heeft 3 voordelen boven freesync:
Hardware matig, daardoor consistente ervaring bij alle monitoren;
Door hardware matig past G-sync de overdrive setting aan bij verschillende refreshrates;
ULMB ingebakken;

Die dynamische overdrive setting zorgt ervoor dat gsync schermen het beter doen over een bredere range. Als je fps continue bij de 80/100/120/144 kan houden verschilt het niet/nauwelijks. Maar als je dan een dipje hebt bij freesync, of en spike dan heb je of te trage of te snelle response. Dat zou mij wel de G-sync taks van 100-150 waard zijn maar zeker geen €500. En al helemaal niet omdat ik dan Nvidia moet sponsoren met een nieuwe GPU :9

Flicker is inherent aan de sample en hold techniek, zelfs gsync heeft hier last van. Dit is het ergste bij VA panelen, daarna IPS, dan TN. OLED zou hier bij een juiste implementatie geen last van hebben. Net als geen overdrive nodig.

Helaas duurt het waarschijnlijk MINIMAAL 2 jaar voordat zo'n scherm wordt aangekondigt. En dan nog leuk 9 maanden tot beschikbaar, en weer XX maanden tot het een beetje betaalbaar is (<€1000).

[ Voor 3% gewijzigd door Mobzy op 30-11-2017 06:48 ]

• DoubleYouPee
Mobzy schreef op donderdag 30 november 2017 @ 06:47:
[...]

G-sync heeft 3 voordelen boven freesync:
Hardware matig, daardoor consistente ervaring bij alle monitoren;
Door hardware matig past G-sync de overdrive setting aan bij verschillende refreshrates;
ULMB ingebakken;

Die dynamische overdrive setting zorgt ervoor dat gsync schermen het beter doen over een bredere range. Als je fps continue bij de 80/100/120/144 kan houden verschilt het niet/nauwelijks. Maar als je dan een dipje hebt bij freesync, of en spike dan heb je of te trage of te snelle response. Dat zou mij wel de G-sync taks van 100-150 waard zijn maar zeker geen €500. En al helemaal niet omdat ik dan Nvidia moet sponsoren met een nieuwe GPU :9

Flicker is inherent aan de sample en hold techniek, zelfs gsync heeft hier last van. Dit is het ergste bij VA panelen, daarna IPS, dan TN. OLED zou hier bij een juiste implementatie geen last van hebben. Net als geen overdrive nodig.

Helaas duurt het waarschijnlijk MINIMAAL 2 jaar voordat zo'n scherm wordt aangekondigt. En dan nog leuk 9 maanden tot beschikbaar, en weer XX maanden tot het een beetje betaalbaar is (<€1000).
Je hebt helemaal gelijk alleen vind ik ultrawides al te duur voor wat je er voor krijgt.
Je betaald 900 euro voor dit paneel met gsync (en dit is voor het eerst dat het verschil zo klein is, de HP Omen 35 is veel duurder bijv.) en dan heb je dus dit VA paneel die niet perfect is. Dan is 900 euro veel te veel.
Ik heb de BenQ alleen gekocht omdat hij 650 euro was.

• Paprika
[...]
Ik zit nu enorm in dubio of ik een zak geld op tafel moet leggen voor de Asus PG348Q, de Acer Predator X34A, of de Alienware AW3418DW.
Als je met deze monitor niet tevreden bent voor dit bedrag, danga je met de PG348Q en X34A helemaal niet blij zijn, FYI. De Alienware kan ik niet beoordelen, want daarvan heb ik er geen 10 op mijn bureau gehad (die allemaal kut waren, dode pixels, bleeding van jewelste en zelfs 50% kans op een scherm met stofdeeltjes binnen je display). Geeft al aan hoe de QC is bij Asus en Acer.
Pagina: 1 ... 9 ... 40 Laatste