Vinze schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:58:
Nu ik de C34H890 teruggestuurd heb (760 euro) heb ik m'n zinnen gezet op de Asus PG348Q. Maar liefst 300 euro duurder dan de Samsung, maar hoop dat hij morgen ergens onder de 1000 euro duikt. Scheelt dat ik hem zakelijk koop en sowieso de BTW kan terugvorderen, dat is al iets minder pijnlijk voor de bankrekening

Ik hoop dat je (als je besteld) geluk hebt met de IPS glow/backlightbleed loterij. Zal verder een prima scherm zijn en G-sync zal ook (zeer) fijn zijn op deze resolutie.
Een Vega 56/64 zal deze resolutie op ultra/max instellingen ook niet trekken met +80FPS (afhankelijk van welk spel). Misschien gewoon de settings per spel wat tweaken

? Ik kwam met +60FPS met mijn RX580 met een mix van ultra/high/disabled weg (zeg witcher 3, bijna alles hoog maar hairworks etc off.). 100FPS is dan weer een ander verhaal.
Neen, 35"(BenQ, Acer, AOC) en 34"(Samsung, Asus, Microboard) zullen nooit hetzelfde paneel zijn, en deze komen ook uit andere fabrieken rollen.
Zoals vermeld in
mijn eerdere post, alle 35" 3440*1440 VA panelen komen bij AU optronics vandaan. Alle 34" 3440*1440 VA panelen komen bij Samsung vandaan.
Het Samsung paneel heeft beter detail bij 'near black' (minder blackcrush), hoger contrast en iets betere response tijden.
Kwa kijkhoek en kleurechtheid scoren ze allebij ongeveer gelijk.
Freesync range is 48-100Hz met LFC
HDR is marketing praat bij dit scherm. HDR implementatie op Windows 10 zelf is heel erg hit/miss, en alle schermen zonder 1000nits of full array local dimming (FALD) zou ik niet op een 'HDR openbaring' rekenen.
Beide zijn goed genoeg voor gamen en amatuer foto bewerken. Kleur echtheid/calibratie op fotos wordt pas belangrijk als je dit gaat printen. Als het voor je vakantie/facebook/instagram fotos of elk ander soort die door anderen geconsumeerd wordt op hun eigen (slecht afgestelde) scherm dan maakt het niet uit dat jouw kleuren 100% overeen komen, bij hun niet.
Kwalitatief beter verschilt van persoon tot persoon. Door mijn ervaring met de Samsung kan ik deze niet aanraden voor game gebruik i.c.m. een AMD Polaris kaart.
De samsung heeft het 'beste paneel'. Beetje jammer dat de aansturing ervan (met freesync enabled) zo slecht is.
Milanees schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:05:
De stand van de Benq die kan wel omhoog maar van Samsung niet, correct ?
Denk dat ik ook voor de BenQ ga omdat ik toch wel uniforme kleuren wil. Weinig zin in die randen van de Samsung waar het contrast minder wordt.
De Samsung en BenQ standaden kunnen beiden in hoogte worden gesteld.
De H890 en de EX3501R hebben beide aan de randen/onderkant contrast en saturatie verlies. Hoeveelheid verschild per exemplaar (netzoals backlightbleed bij IPS (valt weg te masseren...)) en niet persee per paneel fabrikant.
Omdat ik de Samsung heb gehad, en deze met een RX580 en freesync enabled geen goede ervaring bied. Hoop dat de freesync implementatie van de BenQ beter is. Paneel van de Samsung was ik op het einde wel van gecharmeerd, had ik dus een Nvidia gehad of geen freesync gewild had ik hem gehouden.
DoubleYouPee schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 09:52:
[...]
Nou, de BenQ EX3501R waar ik het steeds over heb is overwacht 650 euro ipv 800 bij Bol.com (black friday dus).
Heb de gok maar gewaagd... hij is nu zelfs €70 goedkoper dan de al 1.5 jaar oude LG 34UC88 met 75hz
Wish me luck

Ik heb hem inmiddels ook besteld (bij Bol.com, geen goede ervaring met retourneren bij Media Markt). Ik wou na mijn Samsung 34H890 natuurlijk voor een LG 34UC79G-B gaan, voor makkelijker aan te drijven resolutie & hogere refresh rate (IPS 144Hz). Maar bij uitblijven van een blackfriday deal op deze monitor... En omdat ik toch een schijt hekel aan IPS glow & backlight bleed heb. Mijn huidige scherm resolutie (2560*1440) te weinig productiviteits ruimte biedt/tegrote achteruitgang is.
En er een mooi dealtje van 650€ voor de BenQ
is was... Hoop ik op een betere freesync ervaring dan de samsung met behoudt van VA & resolutie voordelen.
Zodra de mijne (BenQ EX3501R) maandag aankomt zal ik na thuiskomst weer wat calibratie raportjes posten ervan. Kunnen volgende kopers die twijfelen tussen de Samsung en de BenQ (of het 34"samsung en 35"AU optronics paneel) geinformeerd besluiten
Dus @
Vinze Als je tot maandag (avond) kan wachten dan heb je calibratie resultaten en kan ik je vertellen of het erger/mindererg naar de randen dan de samung is. Misschien dat de blackfriday/cybermonday aanbieding bij Bol dan nog op voorraad is. Anders wachten op oordeel van @
DoubleYouPee
[
Voor 6% gewijzigd door
Mobzy op 26-11-2017 12:51
]