[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
CMT schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 06:50:
[...]

Ah jammer zeg, maar fijn dat Dell dat dan bevestigd i.p.v. dat je nodeloos moet omruilen in de hoop een goed exemplaar te pakken te krijgen. Technisch gezien is het wel onzin dat zoiets niet is op te lossen.
Blijkbaar wegen de kosten van een recall en revisie minder zwaar dan de kosten van al die retouren.

Ik vind het wel raar dat zo'n kwalijk probleem niet bij de reviews naar voren komt. Die hadden heel wat druk kunnen leggen bij Dell en dan was de situatie mogelijk anders geweest.
Ja vind het apart dat je reviewers er inderdaad niet over hoort.Als je er niet gevoelig voor bent of een remoerige werkomgeving hebt merk je het ook niet zo. De piep is veel hoger dan videokaart coilwhine dus denk dat ook niet iedereen het kan horen.

En heb ook het idee dat mijn scherm het erger heeft dan gemiddeld dus misschien ga ik er nog wel een proberen voordat ik het helemaal opgeef want qua beeld tijden gamen is dit scherm wel echt geweldig zeker bij games die HDR ondersteunen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:21
Astennu schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:40:
[...]

Ja vind het apart dat je reviewers er inderdaad niet over hoort.Als je er niet gevoelig voor bent of een remoerige werkomgeving hebt merk je het ook niet zo. De piep is veel hoger dan videokaart coilwhine dus denk dat ook niet iedereen het kan horen.

En heb ook het idee dat mijn scherm het erger heeft dan gemiddeld dus misschien ga ik er nog wel een proberen voordat ik het helemaal opgeef want qua beeld tijden gamen is dit scherm wel echt geweldig zeker bij games die HDR ondersteunen.
Ik heb er überhaupt pas heel recent iets over gehoord, mogelijk dat er een bepaalde batch gaar is? Ik ben wel 40, dus misschien is mijn gehoor niet zo goed meer, maar ik hoor in een hele stille ruimte de fan wel draaien, maar iets van een piep heb ik nog niet gehoord.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Luuk1983 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:44:
[...]

Ik heb er überhaupt pas heel recent iets over gehoord, mogelijk dat er een bepaalde batch gaar is? Ik ben wel 40, dus misschien is mijn gehoor niet zo goed meer, maar ik hoor in een hele stille ruimte de fan wel draaien, maar iets van een piep heb ik nog niet gehoord.
Internet staat er vol mee als je gaat zoeken. Dell geeft zelf aan dat het niets met model nummers te maken heeft en dat ze het allemaal hebben. Die van mij is uit Maart dit jaar dus niet een uit de eerste batches of zo.

Maar als je de fan wel hoort en geen piep heeft die van jou het misschien niet zo erg. Heb inmiddels wel wat tweakers gesproken die er niet zo veel last van hebben of het niet merken. Dus er is nog iets van hoop dat die van mij gewoon veel erger dan gemiddeld is.

Dit is hoe het bij mij ook klinkt:
https://www.reddit.com/r/...3423dwf_is_making_a_high/

Alleen ik heb het in iets andere situaties bij mij wordt het erger bij meer wit en lage refreshrates.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 11-08-2023 13:59 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
mprkooij schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

ik heb al twee keer eerder geprobeerd over te stappen naar een ultrawide (34), dat was geen succes en viel ik weer terug op 2x 27. Echter 38 inch vind ik de sweetspot hebben! Het is nog steeds even wennen om alles op 1 monitor te doen, maar hij is prachtig.
Ik kan er niet aan wennen. Heb het even gebruikt op het werk, geleend van een collega. Maar ik zal wel te 'basic' zijn, met een voorkeur voor 'simpel' en 'standaard'. Ik heb ook een traject afgelegd door een aantal schermen/resoluties/groottes, maar voor mij blijft de sweetspot ofwel 28-32 inch 4K (16:9), ofwel 24-27 inch 1440p, afhankelijk van de toepassing single of double screen.

Jouw scherm is toch al 1600 pixels hoog, dus dat voordeel heb je wel. Zelfde ppi als m'n 27 inch 1440p schermen (wat op zich de scherpte bepaalt), dat is werkbaar.

Voor office werk verkies ik een iets hogere ppi, bvb 24 inch 1440p. Voor een meer vrijetijds setup (media/gamen) is 27inch 1440p (ofwel 110 ppi, zoals jouw scherm), meer dan prima

Waarom kan ik er moeilijk aan wennen? ...
Ik heb de neiging om af en toe eens m'n bureau her in te richten, of elders in te richten. En dan is zo'n joekel van een breedbeeld best een ding. Neemt ook veel ruimte in op je bureau, vooral gekromd.

En dat brede eindeloze beeld is voor mij (persoonlijk uiteraard!) nefast voor focus. Op de duur weet je niet weer hoe en waar je je windows wil snappen. Alles 'zweeft' maar wat rond, en word snel een rommeltje.

Ik weet dat je met powertoys zones en snapping makkelijk kan regelen, maar met een multimonitor is de fysieke monitor de snapping zone. Het werkt in mijn flow gemakkelijker om te maximaliseren of te snappen op de fysieke schermen.

Ook kan je gemakkelijk eens een monitor aan iets anders hangen (andere laptop/pc/console), kan je gemakkelijk een monitor afkoppelen (gpu load, games die er moeite mee hebben, troubleshooting, ...)
Je hebt het randje tussen de twee, maar dat stoort me niet. 1 scherm recht voor me, en het ander ernaast. Het randje uiteraard niet midden in je zichtsveld.

Ik begrijp dat dit het widescreen topic is, maar ik breng een ander perspectief ter sprake voor wie meeleest en twijfelt.

Het blijft uiteindelijk onder de streep erg persoonlijk of het helemaal je ding is of niet. Voor een dedicated sim racing setup, of MSFS setup zie ik mezelf inderdaad ooit wel eens curved ultramegasuperwide installeren (32:9). Voor de pc verkies ik de modulariteit en simpliciteit van 16:9 setups.

Laatste puntje, je begrijpt wel dat jouw scherm een 40" 4K 16:9 is zonder de strookjes boven en onder? Een 40 inch 4K is al tv formaat en lijkt me niet fijn werken. In jouw geval hebben ze er 200 pixels boven en onder weggesneden. Of anders gezegd, meer schermen uit de pixelmatrix gehaald, en met een premium verkocht. Win voor de fabrikant dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:04
Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:57:
[...]

Ik heb de neiging om af en toe eens m'n bureau her in te richten, of elders in te richten. En dan is zo'n joekel van een breedbeeld best een ding. Neemt ook veel ruimte in op je bureau, vooral gekromd.
Voor dit specifieke probleem is een goeie monitor arm de oplossing, zodat je monitor zo'n 20 cm boven je bureau zweeft. De meeste bijgeleverde monitor stands komen sowieso niet hoog genoeg dus zijn toch al niet goed voor de ergonomie. Als je rechtop zit moet de bovenkant van je monitor op ooghoogte zijn, alles daar onder is te laag.

Maar dan blijven je andere persoonlijke voorkeuren nog overeind natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:02
Overspark schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Voor dit specifieke probleem is een goeie monitor arm de oplossing, zodat je monitor zo'n 20 cm boven je bureau zweeft. De meeste bijgeleverde monitor stands komen sowieso niet hoog genoeg dus zijn toch al niet goed voor de ergonomie. Als je rechtop zit moet de bovenkant van je monitor op ooghoogte zijn, alles daar onder is te laag.

Moet de bovenkant van je monitor op ooghoogte zijn? is het niet de bedoeling dat je ooghoogte op het midden zit? lijkt me dat je anders teveel je nek naar onder richt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspark
RichD1011 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:15:
[...]

Moet de bovenkant van je monitor op ooghoogte zijn? is het niet de bedoeling dat je ooghoogte op het midden zit? lijkt me dat je anders teveel je nek naar onder richt.
Licht gebogen nek is prima, maar je doet het meeste met je ogen natuurlijk. Een beetje naar beneden kijken is juist prettig. Als je monitor nog hoger staat zit je ook echt omhoog te kijken voor de bovenkant van het scherm. Vind ik persoonlijk niet prettig en is ook niet wat meestal wordt aangeraden, maar als jij dat wel prettig vindt hou ik je niet tegen ;).

Het probleem voor de meeste mensen die geen monitorarm gebruiken is dat die hun monitor nog veel lager hebben staan, en dan dus wel te ver naar beneden kijken of heel erg onderuit gezakt gaan zitten, en dat is beiden echt niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Overspark schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:32:
[...]

Mja, het 'probleem', de kromming en hoe groot, diep en zwaar zo'n scherm is, los je niet helemaal op met een monitor arm. Ik neem er een in de pricewatch populaire monitor bij (een curved 34" odyssey), en dat scherm is ongeveer 15 cm diep (zonder voet) en weegt dik 6 kg.

Ik heb ook wel eens die monitorarmen gekocht waarvan er tientallen zijn op amazon, het meest simpele model (een verticale buis, met een horizontale gearticuleerde arm). Die 'hing' al licht door met een 28" 4K samsung, die krijgt het wellicht hard te verduren met een zwaardere 38" curved.

Ik heb eerder dit jaar 3 of 4 pc schermen verkocht (van wat ik had gekocht om te zien of het wat is), inclusief die monitorarmen.

Als ik een tip mag geven, voor wie monitorarmen overweegt, doe het meteen goed. Neem een goed uitgevoerd, stevig model. Je betaalt wat meer, maar het is het waard. Bij voorkeur eentje met gasveren.

Om terug te komen op de quote, je doelt vast op het 'neemt veel ruimte in'? Wat je er mee oplost, is vooral dat je onder je scherm niets hebt, en inderdaad meer ruimte hebt voor een mac mini, toetsenbord, nota's, andere dingen op je bureau. Zeker een goed punt. Maar als je niet zo'n diep bureau hebt, of je bureau van 70 diep staat tegen de muur, ... valt het soms toch tegen.

Wat betreft het herinrichten (of een 'lichte', gemakkelijk aan te passen setup...), die monitor arm is wel een heel gedoe om te verwijderen en op te zetten. Een scherm op voet neem je een stuk gemakkelijker op. Herinrichten doe je natuurlijk niet elke dag, dat begrijp ik ook wel.

In elk geval, ik voelde dat het concept "pc scherm" en hun opstellingen potentieel een uit de hand lopende hobby kon worden (gebeurt me wel vaker, ik ken mezelf), Dus om dat meteen a te blokken, heb ik m'n setup sterk vereenvoudigd en alle 'gedoe' afgebouwd.

Ik ben het helemaal eens met je opmerking over correct afstellen op hoogte, dus de enige schermen die er nu nog inkomen zijn de schermen die af fabriek met een (ruim!) in hoogte verstelbare voet komen. Een arm kan dan nog steeds als je er een goede vindt, maar ik wil niets meer extra hoeven kopen voor het basis producct. Gelukkig heb ik een LG en een Lenovo scherm die echt hoog kunnen op de originele voet (ben zelf nogal groot) en dat is perfect.

Ik zou dus ook geen ultrawide aanschaffen zonder in hoogte verstelbare voet, en dat zijn er bitter weinig (heel vaak zo'n typisch gamer ding op een soort van 'tv voet', dicht bij het bureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:55
Help!!!! schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:29:
Nog steeds erg happy met de 38" LG UltraGear - 38GN950-B. :) _/-\o_

Monitor gebruik ik voor alledaagse dingen, werk en gamen. Hij biedt wat mij betreft nog steeds een vrij ideale mix.

Hij kan freesync en is gsync compatible en ik merk gelukkig geen rare dingen met gsync zoals hierboven door CMT gemeldt. Maar wellicht ben ik er minder gevoelig voor.

160Hz icm gsync / freesync vind ik echt meer dan prima, tenzij je echt supercompetitief fps shooters speelt. Kleuren ook niet slecht. Lekker groot en hoog werkoppervlak, fijne resolutie ergens tussen 1440p UW en 4K in dus wel zwaar maar ook niet te zwaar bij gaming.
Wel is de HDR niet top of the line maar goed ik heb gekozen om dat niet te gebruiken. Het is voor mij geen dealbreaker.

Als ik alle testjes draai dan zie je wel wat issues bijv, kleurconformiteit, maar het punt blijft dat als je gaat zoeken je altijd wel wat vindt. Wat ik bijvoorbeeld echt niet wil zijn kapotte pixels, geluid uit mijn monitor of inbranden.

De perfecte monitor bestaat niet, er is altijd ergens een compromis. Dus beste lijkt mij om te bepalen wat je echt belangrijk vind en accepteer de rest. Accepteer vooral de dingen die je vaak niet eens echt merkt of mist als je hem gebruikt.
De LG 38GN950 gebruik ik ook al sinds zomer 2020 en nog steeds erg tevreden mee.. Ik ga pas weer een andere monitor kopen zodra er een vergelijkbaar model met goede HDR op de markt is.. Op dit moment zijn dat alleen nog 34" modellen, dus hopelijk volgt een 38" model snel.. Niet dat ik er haast mee heb, maar goede HDR weergave is eigenlijk het enige wat ik mis op dit moment.. Voor de rest is de 38GN950 ook perfect voor mij.. Zelfs de RGB LED achtergrondverlichting vind ik is nuttig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
ik zit nu te denken aan de Alienware AW3423DWF. Meestal of bijna altijd koop ik bij Azerty, maar ik moet dan 99 euro neerleggen voor pixelgarantie okay prima, maar lees ik verder, heb ik maar 2 jaar garantie. Ik dacht hier of ergens anders te lezen dat Dell 3 jaar gerantie voor burn in geeft, maar dat is dus niet zo bij Azerty?

Ben ook huiverig naar de coilwhine issue, ik ben daar nogal gevoelig voor..

[ Voor 10% gewijzigd door JinShepard op 16-08-2023 09:34 ]

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
JinShepard schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:34:
ik zit nu te denken aan de Alienware AW3423DWF. Meestal of bijna altijd koop ik bij Azerty, maar ik moet dan 99 euro neerleggen voor pixelgarantie okay prima, maar lees ik verder, heb ik maar 2 jaar garantie. Ik dacht hier of ergens anders te lezen dat Dell 3 jaar gerantie voor burn in geeft, maar dat is dus niet zo bij Azerty?

Ben ook huiverig naar de coilwhine issue, ik ben daar nogal gevoelig voor..
Waarom zou je pixel-garantie nemen? Als je online besteld heb je sowieso de wet koop op afstand en mag je een monitor bekijken. Dus zo min mogelijk uitpakken, aansluiten en pixels checken.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Luuk1983 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Waarom zou je pixel-garantie nemen? Als je online besteld heb je sowieso de wet koop op afstand en mag je een monitor bekijken. Dus zo min mogelijk uitpakken, aansluiten en pixels checken.
Mederwerken van hun stuurde het op toen ik informatie vroeg;

''Er is weinig zo vervelend als een nieuwe monitor kopen en een dode pixel ontdekken. Daarbij valt een dode pixel zelden onder fabrieksgarantie en is dit dan ook geen reden om deze binnen de garantie te vervangen voor een nieuw exemplaar. Wil je je nieuwe monitor zonder problemen omruilen als deze een dode pixel heeft? Bestel dan de juiste Azerty pixelgarantie bij je monitor.

Dit is afhankelijk van welke pixelgarantie je afneemt. Wij bieden een pixelgarantie aan voor monitoren tot €200, van €201 tot €300, van €301 tot €550, van €551 tot €800, van €801 tot €1000 en van €1001 tot €1500.

De pixelgarantie tot € xxx,-* omvat het volgende:

Omruilen van je monitor bij 1 of meer dode (sub)pixels.
Na omruilen gaat de pixelgarantie over op de vervangende monitor.
30 dagen om te kijken of je scherm dode (sub)pixels bevat en het scherm om te ruilen voor een nieuw exemplaar.''

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
JinShepard schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Mederwerken van hun stuurde het op toen ik informatie vroeg;

''Er is weinig zo vervelend als een nieuwe monitor kopen en een dode pixel ontdekken. Daarbij valt een dode pixel zelden onder fabrieksgarantie en is dit dan ook geen reden om deze binnen de garantie te vervangen voor een nieuw exemplaar. Wil je je nieuwe monitor zonder problemen omruilen als deze een dode pixel heeft? Bestel dan de juiste Azerty pixelgarantie bij je monitor.

Dit is afhankelijk van welke pixelgarantie je afneemt. Wij bieden een pixelgarantie aan voor monitoren tot €200, van €201 tot €300, van €301 tot €550, van €551 tot €800, van €801 tot €1000 en van €1001 tot €1500.

De pixelgarantie tot € xxx,-* omvat het volgende:

Omruilen van je monitor bij 1 of meer dode (sub)pixels.
Na omruilen gaat de pixelgarantie over op de vervangende monitor.
30 dagen om te kijken of je scherm dode (sub)pixels bevat en het scherm om te ruilen voor een nieuw exemplaar.''
Klopt, het is geen reden om hem om te ruilen op basis van garantie. Maar als je m online besteld mag je volgens de wet koop op afstand m (netjes) uitpakken en redelijkerwijs bekijken. Je mag m dan altijd zonder opgaaf van reden binnen twee weken terugsturen. Je moet m uiteraard niet uitgebreid uitpakken en neerzetten en twee weken lang gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Eigenlijk is het te gek voor woorden dat er nog steeds monitoren met defekte pixels verkocht worden en dat een pixelgarantie nodig is.
Zeker bij een kostbare aanschaf mag je verwachten dat deze in de fabriek een goede eindcontrole ondergaan hebben.
Als er dan onderweg nog iets gebeurt zou dat onder de gewone garantie moeten vallen.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Luuk1983 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:40:
[...]

Klopt, het is geen reden om hem om te ruilen op basis van garantie. Maar als je m online besteld mag je volgens de wet koop op afstand m (netjes) uitpakken en redelijkerwijs bekijken. Je mag m dan altijd zonder opgaaf van reden binnen twee weken terugsturen. Je moet m uiteraard niet uitgebreid uitpakken en neerzetten en twee weken lang gaan gebruiken.
Maar als je het dan bekijkt, en je ziet een pixel dood, wat moet je dan als rede geven als je hem wilt omruilen? Als je zegt dat het gaat om een dode pixel en ze kijken en zien dat ik geen pixel garantie heb, mogen ze het dan weren of moeten ze ondanks dat de wet koop van afstand toch nog navolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
JinShepard schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Maar als je heb dan bekijkt, en je ziet een pixel dood, wat moet je dan als rede geven als je hem wilt omruilen? Als je zegt dat het gaat om een dode pixel en ze kijken en zien dat ik geen pixel garantie heb, mogen ze het dan weren of moeten ze ondanks dat de wet koop van afstand toch nog navolgen.
Het is zonder opgaaf van reden, je hoef helemaal niet te noemen dat het vanwege een kapotte pixel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Luuk1983 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:17:
[...]

Het is zonder opgaaf van reden, je hoef helemaal niet te noemen dat het vanwege een kapotte pixel is.
Aight thanks.

Gebruiken mensen de functies Pixel refresh en Panel refresh ? Op de website staat Pixel Refresh om de paar uur ( 4-6 ) en panel refresh na 1500 uur. Als ik dan denk hoeveel ik het gebruik moet ik elk 250 dagen Panel Refresh doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
JinShepard schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Aight thanks.

Gebruiken mensen de functies Pixel refresh en Panel refresh ? Op de website staat Pixel Refresh om de paar uur ( 4-6 ) en panel refresh na 1500 uur. Als ik dan denk hoeveel ik het gebruik moet ik elk 250 dagen Panel Refresh doen..
Bij de DW gaat de pixel refresh automatisch na de eerste keer. Als ik de computer uit zet, dan doe ik de monitor uit en regelmatig gaat het lampje dan groen branden voor de pixel refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Luuk1983 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Bij de DW gaat de pixel refresh automatisch na de eerste keer. Als ik de computer uit zet, dan doe ik de monitor uit en regelmatig gaat het lampje dan groen branden voor de pixel refresh.
Heb je zelf wel is sessies van een paar uur in 1 game, zoals bv WoW, Baldurs Gate, Age of Wonders, Civ, Stellaris etc etc waar heel veel icontjes of menutjes altijd hetzelfde zijn(en plek)? Heb je dan wel of geen angst op burn in?

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik zit al een tijdje te denken over mijn setup, ik wil naast mn 34 inch ultra wide nog een 24 of 27 inch tweede scherm hangen (verticaal). Zijn er hier mensen die dit alles met 1 beugel hebben gedaan, en zo ja welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:24
@Jackson6 , Ik heb ervaring met deze steun. Zal vast wel een nieuwere versie voor zijn inmiddels.
Gebruikt icm een 34 inch alienware + 27 inch dell.
Hij kon beiden aan, je moet alleen niet al te veel willen switchen van positie van de monitoren, daarvoor was hij niet sterk genoeg. Dan kreeg je al snel last van sag.

• Overspark
Jackson6 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 06:12:
Hoi allemaal,

Ik zit al een tijdje te denken over mijn setup, ik wil naast mn 34 inch ultra wide nog een 24 of 27 inch tweede scherm hangen (verticaal). Zijn er hier mensen die dit alles met 1 beugel hebben gedaan, en zo ja welke?
Ik heb al eeuwen deze denk ik:

https://www.neomounts.com...r-monitor-arm-desk-mount/

Zit wel heel dicht bij de limiet (van 7 kg per monitor) dus ik zou eigenlijk een andere uitkiezen nu, maar hij houdt het al sinds... 2006? prima uit zonder problemen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ik had een prijsalert staan op een lenovo G34w. Ik heb die een tijdje geleden hier op de pricewatch in een wishlist geplaatst met prijsalert en ik kreeg er vandaag een notificatie van. Ik was het eigenlijk al vergeten, en ik denk niet dat ik nog naar een ultrawide ga, maar ik deel het hier voor de geïnteresseerden. De prijs is flink gedaald.

uitvoering: Lenovo G34w-30 Zwart

Ik heb toen in dezelfde lijn het normale 16:9 scherm gekocht (zelfde ppi) en ben erg tevreden. Vooral omwille van de looks (niet te schreeuwerig/gamerig, dat haat ik), en de in hoogte verstelbare, erg stevige, voet van het scherm.

Ik koop geen schermen meer die niet uit zichzelf, zonder naar een monitor arm te moeten, in hoogte te verstellen zijn.

En deze voet kan echt wel hoog, ik ben vrij groot en en voor mij is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Gisteren kwam de nieuws over nieuwe ultrawide monitoren van ASUS, zou ik wachten voor maart of ''gewoon'' de alienware kopen?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

JinShepard schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:14:
Gisteren kwam de nieuws over nieuwe ultrawide monitoren van ASUS, zou ik wachten voor maart of ''gewoon'' de alienware kopen?'
Zolang niet duidelijk is welk type OLED paneel in de schermen zit zou ik even afwachten. wOLED panelen van LG zijn wel inferieur aan de QDOLED panelen van samsung voor PC gebruik, dus ik zou zelf zeker willen weten hoe of wat.

De alienware modellen zijn ook niet zonder problemen, dus met wat geduld kom je misschien weg met een model met net wat minder fan noise issues.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• JinShepard
Blaat schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Zolang niet duidelijk is welk type OLED paneel in de schermen zit zou ik even afwachten. wOLED panelen van LG zijn wel inferieur aan de QDOLED panelen van samsung voor PC gebruik, dus ik zou zelf zeker willen weten hoe of wat.

De alienware modellen zijn ook niet zonder problemen, dus met wat geduld kom je misschien weg met een model met net wat minder fan noise issues.
Ja, de nadelen van de Alienware doen mij de knoop nog niet doorhakken, omdat ik gevoelig ben voor bepaalde geluiden, coilwhine bv is voor mij echt kut gewoon. Ik wil al denk ik 2 jaar een monitor maar elke keer kwam een nieuwe type scherm of techniek etc, ik denk dat ik idd wacht. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:22
JinShepard schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Ja, de nadelen van de Alienware doen mij de knoop nog niet doorhakken, omdat ik gevoelig ben voor bepaalde geluiden, coilwhine bv is voor mij echt kut gewoon. Ik wil al denk ik 2 jaar een monitor maar elke keer kwam een nieuwe type scherm of techniek etc, ik denk dat ik idd wacht. :-(
Haal dan de Samsung oled g8 die heeft geen fan aan boord. Zag hem gister staan voor 899 euro helaas nu weer iets duurder maar ongeveer dezelfde rpijs als de Dell oled schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Palindrome schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 01:37:
[...]

Haal dan de Samsung oled g8 die heeft geen fan aan boord. Zag hem gister staan voor 899 euro helaas nu weer iets duurder maar ongeveer dezelfde rpijs als de Dell oled schermen.
Dit gaat zo stom lezen maar.. het was die of de ALienware, maar ik nam liever de alienware omdat ik dan niet hoeft te kutten met de HDMI micro, Mini DisplayPort |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
JinShepard schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Dit gaat zo stom lezen maar.. het was die of de ALienware, maar ik nam liever de alienware omdat ik dan niet hoeft te kutten met de HDMI micro, Mini DisplayPort |:( 8)7
Snap ik maar ach, bij deze bedragen voor schermen kan er ook wel een paar tientjes bij voor mini hdmi kabel. Het design van de Samsung en spec spreken mij veel meer aan. En het advies van bijvoorbeeld Monitor unboxed/hardware unboxed is ook dat de Samsung beter is met als enige nadeel de hoger prijs dan de Alienware, dus als je de G8 voor dezelfde prijs ziet staan is het een logische keuze inho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:25
Palindrome schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Snap ik maar ach, bij deze bedragen voor schermen kan er ook wel een paar tientjes bij voor mini hdmi kabel. Het design van de Samsung en spec spreken mij veel meer aan. En het advies van bijvoorbeeld Monitor unboxed/hardware unboxed is ook dat de Samsung beter is met als enige nadeel de hoger prijs dan de Alienware, dus als je de G8 voor dezelfde prijs ziet staan is het een logische keuze inho
Er is nóg een groot nadeel bij de Samsung, geen garantie op burn in.
Dat is bij DELL dan weer erg goed geregeld. _/-\o_ (36 maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Lekiame schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Er is nóg een groot nadeel bij de Samsung, geen garantie op burn in.
Dat is bij DELL dan weer erg goed geregeld. _/-\o_ (36 maand)
Je krijgt gewoon een refurbished model van Dell, een molen/loterij van vervangende modelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
Palindrome schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Je krijgt gewoon een refurbished model van Dell, een molen/loterij van vervangende modelen.
Beter iets dan niets? Bij Samsung heb je geen garantie hierop.
Is voor mij in ieder geval een reden om absoluut geen Samsung OLED te halen (daarom heb ik ook een Alienware AW3423DWF :))
En sterker nog, ik heb al een keer gebruik gemaakt van de garantie omdat mijn scherm loslatende interne folie had in het LCD. Vervangend apparaat gekregen binnen 1 werkdag en volledig probleemloos scherm.
Werkt top :)!

[ Voor 46% gewijzigd door Lekiame op 25-08-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
Lekiame schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

En sterker nog, ik heb al een keer gebruik gemaakt van de garantie omdat mijn scherm loslatende interne folie had in het LCD. Vervangend apparaat gekregen binnen 1 werkdag en volledig probleemloos scherm.
Dat heeft verder niks met inbranden te maken en zal ook bij Samsung onder de garantie vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Lekiame schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Beter iets dan niets? Bij Samsung heb je geen garantie hierop.
Is voor mij in ieder geval een reden om absoluut geen Samsung OLED te halen (daarom heb ik ook een Alienware AW3423DWF :))
Net contact gehad met Samsung, ze beiden ook gewoon garantie op inbranden. Heb het zwart op wit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Palindrome schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Net contact gehad met Samsung, ze beiden ook gewoon garantie op inbranden. Heb het zwart op wit staan.
Oh dat moet dan nieuw zijn, we hebben het hier op dit forum al eerder over Samsung en burn in support gehad en dat werd destijds niet in hun garantie opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Palindrome schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

Maar is dat dan via Samsung of via bv Alternate of in mij geval Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
JinShepard schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

Maar is dat dan via Samsung of via bv Alternate of in mij geval Azerty.
Ik heb rechtstreeks met de Nederlandse Samsung afdeling contact gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 14:27
Hoi, ik wilde even om advies vragen. Ik heb momenteel een bureau van 120-60 cm en ik twijfelde tussen een 34 inch Ultrawide of 2 27 inch schermen, waarbij er 1 verticaal staat. Ik ben zelf een docent die af en toe thuis werkt en een casual gamer. Kunnen jullie mij adviseren wat het beste past bij mijn profiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:39
Techkeizer schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:48:
Hoi, ik wilde even om advies vragen. Ik heb momenteel een bureau van 120-60 cm en ik twijfelde tussen een 34 inch Ultrawide of 2 27 inch schermen, waarbij er 1 verticaal staat. Ik ben zelf een docent die af en toe thuis werkt en een casual gamer. Kunnen jullie mij adviseren wat het beste past bij mijn profiel?
Hangt van je eigen gebruik af. Als het toch redelijk wat gaming betreft zou ik voor de ultrawide gaan, ikzelf zou niet meer terug willen momenteel. Gamen op een ultrawide vind ik persoonlijk véél aangenamer voor de meeste genres.

Als de nadruk op werk ligt is het een andere zaak. Dan vind ik 2 schermen sowieso handiger, owv extra ruimte en het snappen van je venster.
Je zou de ultra wide achteraf ook nog kunnen uitbreiden met een extra scherm erlangs/erboven. Dit zou dan mogelijk handig zijn met een arm met gasveer (mijn ultra wide heb ik ook zo ophangen => extra plaats op bureau en flexibeler).
Bijvoorbeeld: uitvoering: Ergotron LX Desk Monitor Arm Zwart

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:30
TiezZ_BE schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

Hangt van je eigen gebruik af. Als het toch redelijk wat gaming betreft zou ik voor de ultrawide gaan, ikzelf zou niet meer terug willen momenteel. Gamen op een ultrawide vind ik persoonlijk véél aangenamer voor de meeste genres.

Als de nadruk op werk ligt is het een andere zaak. Dan vind ik 2 schermen sowieso handiger, owv extra ruimte en het snappen van je venster.
Je zou de ultra wide achteraf ook nog kunnen uitbreiden met een extra scherm erlangs/erboven. Dit zou dan mogelijk handig zijn met een arm met gasveer (mijn ultra wide heb ik ook zo ophangen => extra plaats op bureau en flexibeler).
Helemaal eens, daarom heb ik nog een tweede scherm erboven.
Voor werk handig en ook nog een extra scherm voor discord bij het gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 14:27
TiezZ_BE schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:23:
[...]

bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik ben wel meer van het gamen dan het veel thuiswerken haha!
Ultrawide it is then d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
Weet iemand wat nu echt de harde verschillen zijn tussen de g95sc vs g93sc?

• DamianW
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:00
Voor iedereen die zit te wachten op de cashback van cashbackxl op de alienware oled dwf: ik kan bevestigen dat deze is goedgekeurd en uitbetaald wordt. Het is een bedrag van 119 euro.
DamianW schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Dit is de bevestiging van CashbackXL dat de aankoop via hun gelukt is. Het doorverwijsmechanisme zeg maar. Dit is nog niet dell die bevestigd dat dit ook uitgekeerd gaat worden. Hou er dus rekening mee dat het alsnog afgekeurd kan worden als Dell dit beoordeeld. Helemaal gezien het gebruik van de kortingscode. Zie mijn eerdere post voor meer info. Ik hoop ook dat het lukt want we zitten in dezelfde boot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor. De monitor zal gebruikt worden op een nog aan te schaffen systeem (waarschijnlijk een AMD 7800xt) en worden aangesloten op een Macbook Pro 2021 (m1).

Het zal voornamelijk gebruikt worden voor werk en gamen (90%/10%). Die 10% is vrije tijd en daarmee wel belangrijk, maar niet zo belangrijk als mijn werk ;) . Daarmee zoek ik iets met een relatief goede kleurweergave, scherpe teksten en een refreshrate van minimaal 100hz. Aangezien ik voornamelijk codeer, documentatie schrijf en lees, ben ik bang dat QD-OLED me tegen zal staan. Daarin volg ik de reviews, maar misschien is dat wel overtrokken. Qua scherpte is mijn referentie namelijk de Macbook.

Kan iemand mij voorzien van suggesties? Ik loop namelijk stuk op het OLED gedeelte of IPS icm de refreshrate.
Budget is niet van belang (mag 500eur, mag ook 1000 eur).

Soortgelijke vragen in dit topic die ik heb gevonden zijn toch al snel 2 jaar oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
Eriksk schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:41:
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor. De monitor zal gebruikt worden op een nog aan te schaffen systeem (waarschijnlijk een AMD 7800xt) en worden aangesloten op een Macbook Pro 2021 (m1).

Het zal voornamelijk gebruikt worden voor werk en gamen (90%/10%). Die 10% is vrije tijd en daarmee wel belangrijk, maar niet zo belangrijk als mijn werk ;) . Daarmee zoek ik iets met een relatief goede kleurweergave, scherpe teksten en een refreshrate van minimaal 100hz. Aangezien ik voornamelijk codeer, documentatie schrijf en lees, ben ik bang dat QD-OLED me tegen zal staan. Daarin volg ik de reviews, maar misschien is dat wel overtrokken. Qua scherpte is mijn referentie namelijk de Macbook.

Kan iemand mij voorzien van suggesties? Ik loop namelijk stuk op het OLED gedeelte of IPS icm de refreshrate.
Budget is niet van belang (mag 500eur, mag ook 1000 eur).

Soortgelijke vragen in dit topic die ik heb gevonden zijn toch al snel 2 jaar oud.
Voor 90% werk gewoon geen OLED nemen is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
Ik heb er in het verleden al eens wat over voorbij zien komen her en der, maar kan iemand nog is uitsplitsen wat exact het probleem is met OLED en kantoor werk / teksten lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:12
RichD1011 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:28:
Ik heb er in het verleden al eens wat over voorbij zien komen her en der, maar kan iemand nog is uitsplitsen wat exact het probleem is met OLED en kantoor werk / teksten lezen?
https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1682676702

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
RichD1011 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:28:
Voor de duidelijkheid, je hebt in feite twee dominante OLED scherm-types: WOLED en QD-OLED.

Voor beide schermtypes geldt dat er een risico is op inbranden. Er zijn wel een hoop technieken en mechanismes bedacht om inbranden te voorkomen, maar als je heel veel statische content hebt, dan is de kans groter op inbranden. Wanneer een scherm inbrand is niet in een bepaalde regel samen te vatten. Maar ik persoonlijk denk dat als je 5 dagen per week 8 uur op een OLED scherm werkt dat dit too much is. Alle schermtechnieken hebben voor- en nadelen en ik denk dat als je 90% van de tijd op een scherm werkt met statische content, dat je niet voor OLED moet gaan. Voor die 10% gaming zijn er genoeg goede schermen met andere panelen die prima zijn voor een spelletje, maar veel beter zijn in office taken dan OLED. QD-OLED LIJKT - en dat is zeker nog geen defintieve conclusie - wat gevoeliger te zijn voor inbranden dan WOLED.

QD-OLED heeft daarnaast een heel erg afwijkende pixelstructuur. Dit zorgt voor de 'color fringing' die hier vaker genoemd is. Ikzelf heb er niet echt heel veel last van, maar er zijn ook mensen die het onwerkbaar vinden voor kantoorwerk. Dus weer hetzelfde: als je voornamelijk werkt op een scherm, dan wil je dat het scherm daar het beste voor is en dat is de QD-OLED pixelstructuur simpelweg niet. Alles is nèt even wat minder scherp met QD-OLED tov IPS of VA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Luuk1983 schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:00:
[...]

Voor de duidelijkheid, je hebt in feite twee dominante OLED scherm-types: WOLED en QD-OLED.

Voor beide schermtypes geldt dat er een risico is op inbranden. Er zijn wel een hoop technieken en mechanismes bedacht om inbranden te voorkomen, maar als je heel veel statische content hebt, dan is de kans groter op inbranden. Wanneer een scherm inbrand is niet in een bepaalde regel samen te vatten. Maar ik persoonlijk denk dat als je 5 dagen per week 8 uur op een OLED scherm werkt dat dit too much is. Alle schermtechnieken hebben voor- en nadelen en ik denk dat als je 90% van de tijd op een scherm werkt met statische content, dat je niet voor OLED moet gaan. Voor die 10% gaming zijn er genoeg goede schermen met andere panelen die prima zijn voor een spelletje, maar veel beter zijn in office taken dan OLED. QD-OLED LIJKT - en dat is zeker nog geen defintieve conclusie - wat gevoeliger te zijn voor inbranden dan WOLED.

QD-OLED heeft daarnaast een heel erg afwijkende pixelstructuur. Dit zorgt voor de 'color fringing' die hier vaker genoemd is. Ikzelf heb er niet echt heel veel last van, maar er zijn ook mensen die het onwerkbaar vinden voor kantoorwerk. Dus weer hetzelfde: als je voornamelijk werkt op een scherm, dan wil je dat het scherm daar het beste voor is en dat is de QD-OLED pixelstructuur simpelweg niet. Alles is nèt even wat minder scherp met QD-OLED tov IPS of VA.
Taakbalk verbergen, donkere modus van Windows en vensters niet full screen draaien maar steeds op willekeurige plekken zijn al een aantal goede manieren om de kans op inbranden drastisch te verlagen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:12
Brilsmurfffje schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:48:
[...]
Taakbalk verbergen, donkere modus van Windows en vensters niet full screen draaien maar steeds op willekeurige plekken zijn al een aantal goede manieren om de kans op inbranden drastisch te verlagen
Of, zoals hier: gewoon normaal gebruiken, honderd procent van de tijd genieten, geen test slides draaien, over paar jaar als er een probleem is vervangen.

Vind allemaal wel best. Oled ftw en ik ga geen seconde concessies doen aan welk gebruik dan ook (doe alles op een 77" LG C1 en ben elke dag happy).

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:46
Brad Pitt schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:52:
[...]

Of, zoals hier: gewoon normaal gebruiken, honderd procent van de tijd genieten, geen test slides draaien, over paar jaar als er een probleem is vervangen.

Vind allemaal wel best. Oled ftw en ik ga geen seconde concessies doen aan welk gebruik dan ook (doe alles op een 77" LG C1 en ben elke dag happy).
Dit is ook wat ik denk inderdaad, donkere modus gebruik ik sowieso altijd al en de extra rust aan de ogen van oled is ook wel een voordeel. Als je er 3 jaar lang 40 uur per week naar kijkt is het het geld wel waard lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-09 11:51
Heeft iemand ervaring met de nieuwe Philips 40B1U6903UH 5K2K ultrawide?

In de zomer gelanceerd, inmiddels hier en ginder te koop. Specs lijken me goed; ervaringen van iemand anders zouden het nog beter maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:44
Ik heb momenteel een vrij standaard 32" Samsung 4K monitor, geen HDR, VA, geen g-sync and maar slechts 60hz.

De monitor op zichzelf werkt wel goed. Het beeld lijkt prima, maar kan ook zijn omdat ik geen andere monitor er naast staan heb om te vergelijken.

Nu doe ik best veel in game capture opnames voor mijn YouTube kanaal in 4K. Jammer genoeg zijn er maar heel weinig 4K widescreen monitoren. Zou ik er spijt van krijgen als ik een bv. 49" LG Widescreen 2K zou kopen? Deze monitor heeft het allemaal wel: IPS, 144hz, G-Sync, HDR10 en MEGAruimte op het scherm (lekker immerseful) :P etc, 'maar', slechts 2K, geen 4K.

Overigens recentelijk had ik ook een vraag met betrekking tot game capture (gebruik Bandicam) en hoe de kwaliteit zich soms afsteekt tegenover 1080p video's op YouTube die soms scherper lijken dan mijn 4K opnames. Ik gebruik de NVenc encoder van Nvidia. (Uncompressed opnemen is niet te doen qua bestandsgrootte).

Kan het best zijn, dat bv met bovengenoemde LG monitor zelfs mijn 1440p opnames dan nog beter overkomen dan mijn huidige 4K opnames? Ik weet namelijk niet precies hoe Bandicam precies de opnames maakt? Pakt het letterlijk wat op het scherm te zien is, of pakt het puur het signaal van de videokaart?

Die LG monitor is wel heel verleidelijk. :-)
Mijn videokaart is trouwens een MSI RTX 3090Ti, dus hier zie ik geen problemen mee.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
edit/ nvm wrong toopic

[ Voor 75% gewijzigd door TiezZ_BE op 08-10-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:24
Beeldbuisje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:11:
Heeft iemand ervaring met de nieuwe Philips 40B1U6903UH 5K2K ultrawide?

In de zomer gelanceerd, inmiddels hier en ginder te koop. Specs lijken me goed; ervaringen van iemand anders zouden het nog beter maken ;-)
Het lijkt hetzelfde paneel als de Lenovo / LG / HP van dezelfde resolutie en hetzelfde formaat (zelfde helderheid en anders specs).
Ik heb de Lenovo sinds november 2021 en ben nog steeds erg tevreden. Het is niet het meest heldere scherm maar met 300 nits meer dan prima.
Verder lekker scherp en duidelijk scherper dan de meeste gangbare ultrawide schermen (140ppi vs 100ppi).
Het voordeel van het Philips scherm is de standaard webcam en andere handigheden zoals speakers, standaard voor je headset, etc.

Is er iets wat je specifiek wil weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Vooral naar de scherpte was ik benieuwd. Even kaderen...
ik kom van een 2019 27" iMac met 5K scherm.
Hobbymatig wat met filmbewerking bezig en dan is zo'n iets breder scherm wel interessant. De meesten hebben inderdaad "slechts" de 1440 verticale resolutie.

Ook hobbymatig ben ik met elektronica bezig. Zeker met dingen zoals detailschema's van MacBooks enzo is een hoog resolutiescherm handig en is die 1440 te laag. (m'n voormalige tweede scherm is een Asus met 2560x1440. 16:9 natuurlijk Schema's erop bekijken leidt tot veel inzoomen en scrollen.)

Ik heb al heel veel reviews gelezen van de LG ultrawides met die resolutie en dat dat beeld "acceptabel" is vergeleken met de 5K van Apple zelf.
Het feit dat het hetzelfde paneel is, is de kans groot dat hij even goed is.
Verder koos ik voor die Philips vanwege de ingebouwde webcam. Een mens heeft vandaag de dag toch al eens een Teams meeting, dus das ook al mooi meegenomen.

De monitor zal straks aangesloten worden aan een M2 Max Mac Studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Inmiddels is de Philips monitor aangekomen en aangesloten aan de Mac Studio.

Het is een gigantisch ding op mijn bureau, maar wat een zaligheid om mee te werken zo'n breed scherm. En dan heb ik me nog niet aan videobewerking gewaagd...

Zoals ik al zei, komende van een 27" iMac wist ik dat er enige compromissen gingen gesloten worden in de beeldscherpte. Op de hoogste resolutie is het geen iMac scherm, maar het komt toch in de buurt. Blij dat ik uiteindelijk niet in de verleiding gekomen ben om een goedkoper 1440 scherm te kopen, dat had me vies tegengeslagen.

Zoals gezegd is de 21:9 een zaligheid vs 16:9. Met de VRR tussen 48 en 75Hz merk je dat scrollen soepeler verloopt dan voorheen op het iMacscherm.
Qua helderheid is het zeker nog voldoende. Met volle zon in de kamer is het scherm prima leesbaar.

Ook de lichtsensor heeft een véél fijner verloop dan op álle Mac schermen. Ik ondervond dat op de iMac alsook op m'n 2017 Macbook Pro. Schijnt er plots zonlicht binnen gaat die helderheid naar z'n maximum. Die ga je minder zetten, wat resulteert in een pikdonker beeld als de zon achter de wolken verdwijnt. Dit is dus met het Philipsscherm net zoals met hun tv's. Donker en licht als het moet met een mooi verloop tussenin.

Maar dan...
De webcam van een iMac en Macbook pro is toch wel echt vele malen beter. Hier zie je enorm veel ruis in het beeld als het niet heel licht is in de kamer.
Je hebt luidsprekers in de monitor, maar verwacht geen enkele basstoon. Zelfs de Macbook doet beter.

Nu goed, op zich kan men tegenwoordig z'n iPhone gebruiken als webcam. Twee HomePod mini's er nog naast en het geluid zal wellicht wel op niveau zitten van de iMac denk ik? Ik weet komende zomer wat vragen voor m'n verjaardag ;-)

Ik weet ook donders goed dat deze monitor niks meer met Philips te maken heeft van zovele jaren terug, maar toch merk je dat je kwaliteit in handen hebt. Zelfs een volwaardige kruiskop schroevendraaier om de poot te monteren. Alle mogelijke kabeltjes bijgeleverd. Het mag wat kosten...

MacOS kan met de UltraWide ook perfect overweg.

Het lijkt me een goeie aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:57

westergas

rikkie_pc

Leuke aanbieding bij Proshop voor de AW3423DWF doet me twijfelen. Heb een goed werkende 34GK950F (niet de eerste de beste) dus ben bang dat dit meer een sidegrade gaat worden. Natuurlijk is de AW3423DWF beter maar is ie ook EUR 900 beter? Meer mensen die vanaf een vergelijkbaar scherm de switch hebben gemaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door westergas op 15-10-2023 16:09 ]

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
westergas schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:09:
Leuke aanbieding bij Proshop voor de AW3423DWF doet me twijfelen. Heb een goed werkende 34GK950F (niet de eerste de beste) dus ben bang dat dit meer een sidegrade gaat worden. Natuurlijk is de AW3423DWF beter maar is ie ook EUR 900 beter? Meer mensen die vanaf een vergelijkbaar scherm de switch hebben gemaakt?
Dag en nacht verschil.. IPS naar QD OLED.. alleen het contrast is de 900€ al waard. Veel en veel mooier paneel. Als ik zelf al terug denk aan mijn tijd op een IPS scherm krijg ik de kriebels al weer haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:57

westergas

rikkie_pc

Lekiame schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Dag en nacht verschil.. IPS naar QD OLED.. alleen het contrast is de 900€ al waard. Veel en veel mooier paneel. Als ik zelf al terug denk aan mijn tijd op een IPS scherm krijg ik de kriebels al weer haha!
Het blijft een dure gok (ben geen fan van testen en retourneren). Heb een OLED TV dus weet een beetje hoe dat er uit kan zien. Het scherm wat ik nu heb is zeker niet verkeerd. Toch jammer dat er geen fysieke winkels zijn waar je de Alienware kan zien draaien.

Even kijken of een leuke Black Friday actie me kan overtuigen ;)

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
westergas schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Het blijft een dure gok (ben geen fan van testen en retourneren). Heb een OLED TV dus weet een beetje hoe dat er uit kan zien. Het scherm wat ik nu heb is zeker niet verkeerd. Toch jammer dat er geen fysieke winkels zijn waar je de Alienware kan zien draaien.

Even kijken of een leuke Black Friday actie me kan overtuigen ;)
Haha het is geen gok hoor ;) QD-OLED is wel weer wat anders dan OLED qua kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Lekiame schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Haha het is geen gok hoor ;) QD-OLED is wel weer wat anders dan OLED qua kleuren.
Op het oog lijkt dat verschil heel goed mee te vallen (in gespecialiseerde TV-winkel side by side) O-)
Zeker als je er nog een LCD-led TV langs zet, dat verschil is 'tig' keer groter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:24
Beeldbuisje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:40:

Het is een gigantisch ding op mijn bureau, maar wat een zaligheid om mee te werken zo'n breed scherm. En dan heb ik me nog niet aan videobewerking gewaagd...

Zoals ik al zei, komende van een 27" iMac wist ik dat er enige compromissen gingen gesloten worden in de beeldscherpte. Op de hoogste resolutie is het geen iMac scherm, maar het komt toch in de buurt. Blij dat ik uiteindelijk niet in de verleiding gekomen ben om een goedkoper 1440 scherm te kopen, dat had me vies tegengeslagen.

Zoals gezegd is de 21:9 een zaligheid vs 16:9. Met de VRR tussen 48 en 75Hz merk je dat scrollen soepeler verloopt dan voorheen op het iMacscherm.
Qua helderheid is het zeker nog voldoende. Met volle zon in de kamer is het scherm prima leesbaar.

Ook de lichtsensor heeft een véél fijner verloop dan op álle Mac schermen. Ik ondervond dat op de iMac alsook op m'n 2017 Macbook Pro. Schijnt er plots zonlicht binnen gaat die helderheid naar z'n maximum. Die ga je minder zetten, wat resulteert in een pikdonker beeld als de zon achter de wolken verdwijnt. Dit is dus met het Philipsscherm net zoals met hun tv's. Donker en licht als het moet met een mooi verloop tussenin.

Maar dan...
De webcam van een iMac en Macbook pro is toch wel echt vele malen beter. Hier zie je enorm veel ruis in het beeld als het niet heel licht is in de kamer.
Je hebt luidsprekers in de monitor, maar verwacht geen enkele basstoon. Zelfs de Macbook doet beter.

Nu goed, op zich kan men tegenwoordig z'n iPhone gebruiken als webcam. Twee HomePod mini's er nog naast en het geluid zal wellicht wel op niveau zitten van de iMac denk ik? Ik weet komende zomer wat vragen voor m'n verjaardag ;-)

Ik weet ook donders goed dat deze monitor niks meer met Philips te maken heeft van zovele jaren terug, maar toch merk je dat je kwaliteit in handen hebt. Zelfs een volwaardige kruiskop schroevendraaier om de poot te monteren. Alle mogelijke kabeltjes bijgeleverd. Het mag wat kosten...

MacOS kan met de UltraWide ook perfect overweg.

Fijn om te horen dat je zo tevreden bent. iMac 5k is inderdaad net iets scherper maar 5k ultrawide is wel scherper dan de meeste schermen die zo rond de 100 ppi zitten.

Jammer van de webcam had wel verwacht dat hij in ieder geval de Logitech Brio 4k zou evenaren maar dat blijkt dus toch niet het geval.

Lichtsensor is wel enorm fijn, dat heeft mijn Lenovo en volgens mij de LG ook niet.
Ingebouwde speakers moet je over het algemeen niet te veel van verwachten, alleen Apple heeft het begrepen met de studio display.

Zojuist in het service menu gekeken van mijn Lenovo en ik heb er bijna 2000 uur op zitten met dit scherm :) Nog steeds erg tevreden maar merk wel dat het stiekem begint te kriebelen en dat de Samsung 8k ultrawide er erg aantrekkelijk uit ziet :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
ismael86 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Nog steeds erg tevreden maar merk wel dat het stiekem begint te kriebelen en dat de Samsung 8k ultrawide er erg aantrekkelijk uit ziet :9~
Ik had daar ook iets over gelezen.
Ik herstel die dingen ook al wel eens en de laatste jaren met Samsung al zoveel rotzooi gezien dat ik mij ooit eens voorgenomen heb om het zelf nooit meer in huis te halen. (maakte m'n keuze natuurlijk makkelijker) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Beeldbuisje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:16:
[...]

Ik had daar ook iets over gelezen.
Ik herstel die dingen ook al wel eens en de laatste jaren met Samsung al zoveel rotzooi gezien dat ik mij ooit eens voorgenomen heb om het zelf nooit meer in huis te halen. (maakte m'n keuze natuurlijk makkelijker) :)
In totaal 5 of 6 samsung schermen gehad, waaronder 2x 2 van die goedkope 28 inch 4K (U28 nogwat, beide generaties, ideaal voor office/werk) en eigenlijk nooit problemen gehad. Heb nog weet van iemand die al jaren 2 van die 28inch 4K's draait (U28 eerste generatie) en die gaan ook nog prima.

Die Oddysey G? serie schijnt wel veel problemen te kennen, maar die koop ik dan ook niet. Een product dat van de gamer marketing aan elkaar hangt en vanalles moet ondersteunen, lijkt me bij voorbaat al een buggy product te zijn. Ikzelf koop graag in de middenmoot, nette uitontwikkelde schermen. Mij ga je dan ook niet zien op 240Hz OLED schermen (nog los van de prijs)

Ik zou wellicht nooit een samsung gsm kopen, of een samsung tv (reclame), maar wat betreft computer schermen zijn ze prima (mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Beeldbuisje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:40:

Ik heb even een paar posts moeten terugwerken om op te zoeken over welk scherm het ging. Philips 40B1U6903CH dus.

Ik heb even de specs in m'n ppi-excel gedropt (5120x2160 op 40 inch 21:9) en ik kom uit op 138ppi.

Dit is dezelfde ppi als van een 32 inch 4K scherm. Een zeer gebruikelijke maat. Het is dus een 32 inch 4K met een strook extra pixels (640) links en rechts.

Ik heb hier ook zo'n 32 inch 4K scherm staan, en kan beamen dat het lekker scherp oogt. Ik gebruik windows en mac door elkaar. Waarbij ik toch moet zeggen dat windows beter schaalt, met meer mogelijkheden, dan mac. In windows had ik het dan op 125% staan.

Hoe schaal jij je scherm dan met de mac? Ik laat me steeds afschrikken door het zinnetje "scaling can affect performance". Vooral in de context van deze graph. Een mac draai je ofwel op 110ppi (intern 220pi met 2x scaling), ofwel op 220ppi. Om de correcte grootte van de interface te bekomen (een interface die 'berekend' is op 110 ppi), moet je op dit scherm ongeveer 125% scaling doen, voor een 'outputresolutie' van 4096x1728.

Dan krijg je het effect dat een pixel lijntje van 1 of 2 pixels dik, ineens 1,25 of 2,5 pixels dik wordt, met allerlei 'wazigheid' als gevolg.

Persoonlijk vond ik op 138ppi en native, de interface op een mac te klein voor comfort. Als je goede ogen hebt, is dat misschien anders.

Ik beweer niet dat het scherm niet goed is, integendeel. Ik heb lang een 32 inch 4K met plezier gebruikt. Maar als gebruiker van zowel windows als mac vind ik het moeilijk om 1 scherm te kiezen en te gebruiken voor beide. Met als noot dat windows in die zin 'flexibeler' is, en niet moeilijk doet met 'non-integer' scaling.

Ik heb hier ook nog een 16:9 27 inch 1440p scherm staan (110ppi) en heb dit nu opgesteld en de 4k terug in de doos opgeborgen (wordt waarschijnlijk verkocht). Het is duidelijk minder scherp, zowel in windows als in mac, maar heeft op mac wel het voordeel van integer scaling.

Ik moet vaker alt-tabben. Maar voor een 'casual' setup (niet werk) vind ik het prima, en ik heb de laatste jaren een voorkeur voor hogere refresh ipv resolutie. 4k/144hz is me nog iets te duur/hardcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ik draai nu tijdelijk dit scherm: uitvoering: Lenovo G27q-30 Zwart

Heel erg tevreden. Ik wilde afstappen van allerlei gedoe met vesa mounts en armen, en dit scherm laat zich goed in de hoogte stellen op de bijgeleverde, solide voet. Het oogt professioneel en niet 'gaming'/crashed ufo look. En het is 144 Hz, wat ook als je weinig gamet wel iets toevoegt, zelfs in gewoon 2D 'werk'. (120 Hz is ook prima, alles daarboven merk ik toch niet, maar het verschil met 60 Hz is wel significant)

Om on-topic te blijven, dit scherm bestaat ook in wide screen formaat: uitvoering: Lenovo G34w-30 Zwart

Ik heb dit scherm zelf niet, maar overweeg het wel. Afgaand op de bouwkwaliteit van mijn 16:9 scherm, kan ik het van harte aanbevelen. Als je niet aan de slag wil met een vesa-arm, maar toch een scherm wil dat je gewoon op zichzelf kan neerzetten en goed in de hoogte verstelbaar is, vind ik dit zeker een goede optie. Wel maar 110ppi, maar dat is de resolutie voor 95% van alle 21:9 breedbeelschermen (34 inch 1440p widescreen)

Vraagje aan de widescreen gebruikers: gebruikt iedereen een curved widescreen?

Dit is wat me tegen houdt. Ik vrees dat 34 inch 21:9 volledig vlak te hoog gegrepen is voor de huidige technologie van VA en IPS. En dat je naar de rand van het scherm niet meer optimaal voor het scherm zit en dus brakke contrast en viewing angles hebt.

Maar ik heb op m'n casual setup jaren een 32 inch 4K curved gebruikt. Met een grote radius (R1500) en ik weet niet of ik er ooit echt helemaal aan gewend raakte. De eerste weken vond ik het niet echt aangenaam. Na verloop van tijd ging het wel beter. Maar als ik dan na het werk (vlak scherm, kleiner) 's avonds nog wat aan pc ging zitten (curved 32"), moest ik toch weer een kwartiertje wennen.

Ook vond ik dat lijnenwerk (als je wel eens wat CAD doet) niet echt fijn is. Daar zit altijd wat 'vervorming' op.

Ik heb dat scherm om die reden voorlopig aan de kant gezet, en omdat het een 60 Hz scherm is. Ik beraad me dus op een scherm met terug iets meer ruimte (breedbeeld) en hogere refresh. En liefst vlak, maar ik vrees dat dit niet ideaal is voor een breedbeeld. Een 4k high refresh is me nog te duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Een jaartje of 8-9 terug kwam een vriend van me, die in bijberoep pc's levert en herstelt, met een 24" Samsung monitor aanlopen. Eenvoudig ding, HDMI en analoge VGA ingang. Hij diende automatisch de juiste bron te kiezen en deed dat niet meer. Schakelde continu tussen de twee, maar verder geen beeld.
Opmerkelijk: voor de eigenaar had mijn vriend 5 pc's met dezelfde monitor geleverd. Het verhaal ging dat 4 monitoren in stock waren en heel even op een beurs hadden gediend. Grote korting erbij. Alle 4 kregen ze dat euvel ook op 23 maanden na aankoop. Waarborg en dus hersteld of omgeruild. Die 5e was besteld en kreeg die fout op 25 maanden.
Na lang zoeken kwam ik op een Koreaans forum uit waar men schande sprak over deze "bug". Het leek iets moedwilligs te zijn, want ook daar werd dat type bestempeld als iets wat 25 maanden na eerste start die fout kreeg. Een slimme Koreaan had een update geschreven hiervoor en die moest via HDMI met netwerk (toen moeilijker te vinden) geupload worden. Scherm hersteld.
Ik heb toen gezworen nooit zelf een monitor in huis te halen van een merk dat op zulke manier handelt.
Ik heb gelijkaardige dingen met smartphones van Samsung meegemaakt. Hun tv's bulken inderdaad van reclame, en de printen zijn overspoten met een zegellak zodat je ze niet meer fatsoenlijk of niet kan herstellen, maar goed das mijn mening over het merk en offtopic.

Inmiddels al enkele uren aan het werk geweest op deze Philips monitor en wat meer pro's en contra's ontdekt.

Wat je laat zien dmv die ppi-chart klopt helemaal. In de beeldscherminstellingen staat een tabje "standaard" bij de resolutie. 2560x1080 wordt er dan weergegeven. Dan merk je inderdaad dat elk lettertje mooi staat zoals het bedoeld is. Maar het beeld is dan veel te groot. Ik zet mijn scherm graag op de hoogste resolutie zodat ik het meeste op één scherm krijg. Alles wordt dan erg klein natuurlijk, maar mijn kortbij zicht is perfect te noemen, dus werk ik graag zo.
Je merkt inderdaad wel dat de letters in een tekst minder scherp zijn als bij een Retina scherm. Gisteren sinds lang nog eens op mijn 2017 15" Macbook gewerkt en het verschil is héél duidelijk.
Nu goed, in die Philips monitor kan je de beeldscherpte regelen. Als ik die op het hoogste zet verbetert er wel een en ander. Het is geen retina zoals mijn iMac, maar de voordelen die zo'n 21:9 biedt zijn voor mij toch superieur.
Ik ben al eens met technische schema's bezig. Hoe zalig dat je die op een volledig scherm kan krijgen. Zeker de ingescande schema's van buizen tv's scannen ze altijd in de lengte in. Past dan precies op m'n scherm. Heerlijk.

Omdat het een stukje mijn beroep is en ook vooral hobby (aan tv's knutselen), ben ik redelijk gevoelig aan beeldfouten. Altijd een hekel gehad aan curved tv's, dus stond aanvankelijk wat wantrouwig tegenover zo'n monitor.
Op zo'n brede monitor waar je vlak tegen zit mag dat wel zo'n lichte kromming hebben vind ik. Het voelt ergens natuurlijker aan als je van de ene naar de andere kant kijkt. Lichtinval en kleurschakering blijft mooi gelijk. Het is dan ook wel een IPS scherm dacht ik. Persoonlijk dingetje hier aan mijn bureau, maar ik heb veel minder last van de lichtinval van het raam wat rechts van me staat.

Aan deze Philips hangt toch ook een nadeel. Probleem is dat ik niet kan testen of het aan MacOS, de Mac Studio, of de monitor ligt.
Die monitor heeft een max refresh rate van 75Hz. Dat lijkt me hoger dan mijn iMac destijds, want bij scrollen zie je duidelijk scherper beeld. Zet ik de instelling in MacOS op VRR of 75Hz, dan zie je vooral bovenaan lijn om lijn een lichtere lijn. Vooral op een witte achtergrond vind ik dat storend. Mijn huisgenoten zien dat natuurlijk niet, maar zoals ik zei heb ik mijn beelden graag op orde. Naarmate de refreshrate lager gezet wordt, verdwijnt dat. Op 70Hz is het er nog wel, maar vanop mijn stoel niet meer waarneembaar.

En waar ze bij Apple schermen écht eens bij de andere merken voor in de leer mogen gaan: de lichtsensor.
Als destijds met de iMac de zon begon te schijnen, ging die zo vel dat mijn ogen er bijna uitbrandden. Je zet hem dan donkerder. Gaat de zond achter een wolk, wordt het beeld zo donker dat je nog amper wat ziet. De Macbook is precies zo.
Deze Philips werkt zoals bij hun tv's. Het beeld volgt invallend licht mooi mee, maar met respect van je eigen contrast en helderheidssetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazper92
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-08 20:22
Hoi! Ik was benieuwd of iemand mij zou kunnen adviseren in het kiezen van tussen twee monitors. Ik heb dit forum afgezocht naar een directe vergelijking tussen beide schermen maar zag deze nog niet terug vandaar dit bericht.

Op dit moment gebruik ik 2x24 inch 1080P TN-panelen (ASUS VG248QE) die aan vervanging toe zijn en een ultrawide 21:9 lijkt me een mooie manier om die tussenbalk kwijt te raken.

Mijn gebruik zal overdag voornamelijk webbrowsing/excel/productivity/3D modelleersoftware (ik ben als bouwkundige veel met tekeningen/3D modellen bezig) en in de avonduren game ik regelmatig. De ''immersive experience'' van ultrawide in games lijkt me fantastisch.

Mijn oog is gevallen op 2 schermen:
-LG 34GN850P-B (momenteel 629 eu incl btw)
-Alienware AW3423DWF (momenteel 849 eu incl btw)

Nou ben ik al maanden aan het inlezen over deze schermen en heb ik in theorie een goed beeld van de voor en nadelen van IPS vs OLED. Naar wat is lees zou OLED qua kleuren en helderheid nog een stuk fraaier zijn moeten zijn dan IPS (mensen beschrijven een mega sprong vooruit), maar tegelijkertijd lees ik veel over color-fringing wat OLED minder geschikt zou maken voor productiviteit.
Zijn er hier mensen die beide schermen kennen en kunnen die hun praktijk ervaring delen? Dat zou me enorm helpen in de afweging.

Zeker gezien het beperkte prijsverschil en ik toch veel geld uitgeef, ben ik geneigd gelijk maar de grootste sprong in techniek te willen maken richting OLED.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspark
jazper92 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:11:
Mijn oog is gevallen op 2 schermen:
-LG 34GN850P-B (momenteel 629 eu incl btw)
-Alienware AW3423DWF (momenteel 849 eu incl btw)
Ik heb geen ervaring met de LG maar heb zelf de Alienware zonder F (dus het originele G-Sync model).

Je conclusie dat OLED een enorme stap vooruit is qua kleuren en onderscheid onderschrijf ik helemaal. Daar komt ook nog contrast (zwart is echt zwart) en kijkhoek bij, beiden zijn aanzienlijk beter.

Maar of die colour fringing een probleem voor je gaat zijn... dat is heel persoonlijk. Ik moest er in het begin even aan wennen, het ziet er echt wel iets anders uit. Maar nu ik er eenmaal aan gewend ben vind ik het geen issue meer. Ik zou voor alleen werk geen OLED kopen, maar voor mixed use zelf wel. Maar anderen juist weer niet, dus als het kan zou ik toch in een winkel gaan kijken wat je er zelf van vindt.

Het maakt ook een beetje uit hoe je in de wedstrijd zit. Er zijn best wat tools om de randen van tekst anders te laten renderen door Windows, maar het zal je nooit lukken om tekst zo scherp te krijgen als op een hoge resolutie IPS monitor. Blijf je hangen in de jacht naar perfectie dan zul je dus teleurgesteld raken. Maar als je accepteert dat tekst iets onscherper is maar je er enorm veel andere dingen voor terugkrijgt dan ben je er eigenlijk al en ga je met OLED heel gelukkig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Overspark schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:53:
[...]

Ik heb geen ervaring met de LG maar heb zelf de Alienware zonder F (dus het originele G-Sync model).

Je conclusie dat OLED een enorme stap vooruit is qua kleuren en onderscheid onderschrijf ik helemaal. Daar komt ook nog contrast (zwart is echt zwart) en kijkhoek bij, beiden zijn aanzienlijk beter.

Maar of die colour fringing een probleem voor je gaat zijn... dat is heel persoonlijk. Ik moest er in het begin even aan wennen, het ziet er echt wel iets anders uit. Maar nu ik er eenmaal aan gewend ben vind ik het geen issue meer. Ik zou voor alleen werk geen OLED kopen, maar voor mixed use zelf wel. Maar anderen juist weer niet, dus als het kan zou ik toch in een winkel gaan kijken wat je er zelf van vindt.

Het maakt ook een beetje uit hoe je in de wedstrijd zit. Er zijn best wat tools om de randen van tekst anders te laten renderen door Windows, maar het zal je nooit lukken om tekst zo scherp te krijgen als op een hoge resolutie IPS monitor. Blijf je hangen in de jacht naar perfectie dan zul je dus teleurgesteld raken. Maar als je accepteert dat tekst iets onscherper is maar je er enorm veel andere dingen voor terugkrijgt dan ben je er eigenlijk al en ga je met OLED heel gelukkig worden.
Als de huidige QD oled techniek lang genoeg relevant blijft wordt het (het probleem ivm tekst scherpte) misschien wel aangepakt dmv een update

Zie (timestamped owv relevantie):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
Ik ben nu ook de gelukkige eigenaar van de G8. Wat een mooi beeld, helder scherp geweldige HDR ervaring, iets beter of mooier dan de LG C1 TV. Ik twijfelde og G-SYNC wel goed zou werken maar dat werkt ook gewoon prima via DP port en de hoogste refresh-rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan1973
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05-2024
Beste mensen, sinds woensdag heb ik een AW3423DWF Zwart. Ik heb een vraag. In de begeleidende folder zie ik dat er twee kabels lopen van achteren naar de PC. Nu heb ik beeld via HMDI, maar ik zie ook een kabel DP? [vierkante kant aan de ene kant, USB aan de andere kant] Moet dat ook gedaan worden? Naar de PC ? Want de USB kant kan niet in mijn RTX 3060 TI
Misschien is het een wat dommige vraag, maar ik heb geen flauw idee en kom van een oude 27 inch monitor waarbij HDMI sowieso voldoende was.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
sebastiaan1973 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:23:
Beste mensen, sinds woensdag heb ik een AW3423DWF Zwart. Ik heb een vraag. In de begeleidende folder zie ik dat er twee kabels lopen van achteren naar de PC. Nu heb ik beeld via HMDI, maar ik zie ook een kabel DP? [vierkante kant aan de ene kant, USB aan de andere kant] Moet dat ook gedaan worden? Naar de PC ? Want de USB kant kan niet in mijn RTX 3060 TI
Misschien is het een wat dommige vraag, maar ik heb geen flauw idee en kom van een oude 27 inch monitor waarbij HDMI sowieso voldoende was.

Bedankt!
Er zitten USB poorten op de monitor, dus als je daar iets op wilt aansluiten, zoals een toetsenbord of muis, dan moet er ook een USB kabel naar de computer gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichD1011
sebastiaan1973 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:23:

Bedankt!
Dit scherm heeft wat ze noemen een ingebouwde USB hub.
Hiermee kan je bijvoorbeeld je toetsenbord en muis in de 2 normale (USB type A) poorten van het scherm steken, en met 1 kabel (de USB type B poort, de "vierkante") naar je computer verbinden.

Of je steekt je toetsenbord en muis gewoon direct in de computer (zoals ze nu waarschijnlijk al zitten).

Je kan er uiteraard ook andere USB apparaten mee verbinden naar je computer, denk aan USB speakers, opslagmedia ect.

Dat zeggende: soms willen apparaten niet helemaal lekker functioneren op deze manier en prefereren om direct aangesloten te worden op de computer zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door RichD1011 op 01-12-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan1973
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-05-2024
Bedankt allebei. Idd. toetsenbord en muis gaan direct naar de computer.
De DP kabel heb ik dus niet nodig.
Echt fantastisch beeld. Blij mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
Iemand enig idee hoe ik de 1000 nits uit mijn G8 OLED krijg tijdens het gamen? Bij display eigenschappen zie ik ook 400 nits staan. En met Windows HDR calibiratie krijg ik ook een clipping point op 400 nits. In reviews word wel de 1000 nits gehaalt op 2% window.

Ik heb de monitor met DP aangesloten en bij de instellingen staat HDR10+ aan op basic en HDR gaming (HGIG) staat uit.

Edit

Ik twijfel of een micro HDMI 2.1 een hogere peak nits laat zien maar wil niet voor niets een extra kabel kopen. Iemand?

[ Voor 14% gewijzigd door 3DEXP op 02-12-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:57

Maxow

Hidden Sound System

sebastiaan1973 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:04:
Bedankt allebei. Idd. toetsenbord en muis gaan direct naar de computer.
De DP kabel heb ik dus niet nodig.
Echt fantastisch beeld. Blij mee ;)
Die Displayport naar USB-C kabel kun je bijvoorbeeld gebruiken om een laptop (bijv. MacBook) via USB-C aan je monitor te knopen. Handig voor MacBooks zonder "normale" video-uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:02
Weet iemand wat dit is?

Ik heb een samsung g8 oled 34 inch. (Net een dag)
De letters/tekst vond ik niet heel scherp.. toen heb ik de monitor firmware geüpdate en een beetje geëxperimenteerd met schaal/lay-out..

Later op de avond viel mij een streep op, midden in het beeld.

Zover ik kan zien zie ik deze alleen op grijze kleuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJi1ZhJj8f9GbirYuo9bRny4NO0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3m2lcokZQKAUQftB4LZgom7.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat zou dit kunnen zijn?
De tekst vind ik ook heel wazig, bij andere oled monitors heb ik dit niet zo erg meegemaakt.
Kan het ook een defect paneel zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Aggressor op 02-12-2023 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
Aggressor schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:43:
Weet iemand wat dit is?

Ik heb een samsung g8 oled 34 inch. (Net een dag)
De letters/tekst vond ik niet heel scherp.. toen heb ik de monitor firmware geüpdate en een beetje geëxperimenteerd met schaal/lay-out..

Later op de avond viel mij een streep op, midden in het beeld.

Zover ik kan zien zie ik deze alleen op grijze kleuren.

[Afbeelding]

Wat zou dit kunnen zijn?
De tekst vind ik ook heel wazig, bij andere oled monitors heb ik dit niet zo erg meegemaakt.
Kan het ook een defect paneel zijn?
Precies dit had ik met mijn Alienware DW3423DWF, dat is een DOA schermpje. Stuur maar terug. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Lekiame schreef op zondag 3 december 2023 @ 00:26:
[...]

Precies dit had ik met mijn Alienware DW3423DWF, dat is een DOA schermpje. Stuur maar terug. 8)7
Dank u. Wel balen natuurlijk...
De letters vond ik echt wazig/onscherp.... kan dat ook aan het defecte paneel liggen?

Bij andere oleds was het niet zo erg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Aggressor schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:58:
[...]

Dank u. Wel balen natuurlijk...
De letters vond ik echt wazig/onscherp.... kan dat ook aan het defecte paneel liggen?

Bij andere oleds was het niet zo erg..
Het ligt eraan wat die 'andere' OLEDs zijn. Het QD-OLED paneel heeft door de afwijkende pixel layout per definitie wat minder strak beeld qua tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Luuk1983 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:22:
[...]

Het ligt eraan wat die 'andere' OLEDs zijn. Het QD-OLED paneel heeft door de afwijkende pixel layout per definitie wat minder strak beeld qua tekst.
De msi meg , zo'n zelfde g8 oled...en de dell alienware 34 inch..

Bij mijn defecte vond ik het heel wazig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:57

Maxow

Hidden Sound System

Die hebben allemaal hetzelfde QD-OLED paneel met dezelfde pixel indeling, dus de tekst zou wat dat betreft hetzelfde eruit moeten zien. Misschien inderdaad toch meer gaar aan het paneel dan alleen die verticale streep/scanline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
Ik vind de text op de G8 OLED goed te lezen qua scherpte maar ik zie bij hele kleine witte letters wel wat kleur "zie picogrammen" in de letters maar het stoort mij niet.

Edit

Foto's toegevoegd 100% scale voor Windows en Edge . Het is iets minder scherp op de foto's dan hoe ik er zelf naar kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzGhZmpaTu3b9Un1jecYpsj3yXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSs9OhcNaP3vzqWrC2tOtSXd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiKzUPmr4x07iWYgrMhQbSDG6UM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZDnP8673LewDGipQbw6b5Z9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door 3DEXP op 03-12-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
@3DEXP bij jou ziet het er wel goed uit...
Kijk maar eens naar de foto van mij hierboven. (Met de streep erin)
De tekst is een beetje onscherp/wazig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DEXP
@Aggressor Hopelijk word het probleem goed opgelost. Ga je voor een ander merk monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
3DEXP schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:32:
@Aggressor Hopelijk word het probleem goed opgelost. Ga je voor een ander merk monitor?
Ik heb de dell ook gehad en de msi heb ik ook bekeken.
Alleen deze 2 merken gebruiken geen folie op het scherm...dus je hebt allemaal mini krasjes op het scherm.
Kijk maar eens voor de gein met je zaklamp....

Het design van samsung vind ik mooi, en ze gebruiken een folie.

En het wordt netjes opgelost.. deze mocht ik gewoon retourneren zonder problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aggressor op 04-12-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
3DEXP schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:32:
Alles is netjes opgelost. De betreffende winkel heeft meteen een nieuwe opgestuurd. De defecte monitor mocht ik gewoon retourneren.

Het beeld is echt supermooi.

En van alle 34 inch oled monitoren heeft Samsung wel mijn grootste voorkeur. Mede omdat hun een folie gebruiken....alle andere merk monitoren die ik heb gezien, hebben last van lichte krasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Als ik in de pricewatch kijk, zijn er ongeveer 130 34" 3440x1440p schermen. +- 100 gebogen, en 30 recht.

Toch veel minder aanbod in de rechte schermen. Ik wil in elk geval geen gebogen schermen meer, zelfs niet met een grote kromming (1500R, ...). Maar op een recht scherm is de gangbare IPS/VA technologie weer minder goed omdat je op een breed scherm toch snel die gradient/kleurverloop ziet met de kijkhoeken.

OLED vind ik dan weer veel te duur voor mijn pc-gebruik, dat is het me niet waard. Plus de problemen die er nog zijn met scherpe weergave van tekst omwille van de pixel layout.

Komt daar nog bij dat de meeste van deze schermen op gamers gericht zijn en bijna allemaal hebben ze een gamer-kots design. Ook al zet je de RGB af, dan nog blijft er vaak nog een scherm over met te veel accenten, vlakken, lijnen, logo's...

Het maakt 21:9 toch net iets minder toegankelijk, of met minder opties dan je zou willen. Ik bekijk het nog even.

Edit: met welke techniek zal je op een recht scherm naar de rand niet te veel afwijking hebben qua contrast? VA of IPS?

[ Voor 7% gewijzigd door Amos_x op 11-12-2023 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DEXP
De g8 OLED heeft een neutraal scherm zonder knopjes, logo's text of lijntjes. Text is ook gscherp alleen heeft het scherm wel een 1800R curve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUV_GRyUuuIBwb1UPyfIyv6laU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1ilxZfBm6RxsIoatLZqEBXP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
3DEXP schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:13:
De g8 OLED heeft een neutraal scherm zonder knopjes, logo's text of lijntjes. Text is ook gscherp alleen heeft het scherm wel een 1800R curve.

[Afbeelding]
Ziet er zeer clean uit!

Fijn om te lezen dat ook de tekst scherp is, dat weerhoud mij nog wel om voor OLED te gaan (i.v.m. thuiswerken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
3DEXP schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:13:

[Afbeelding]
Ik had recent nog een scherm 1500R kromming. Ik kon er niet echt aan wennen... Ik gebruikte het enkel heel sporadisch, en ik werd er steeds wat duizelig van. Ik moest er steeds opnieuw aan wennen. M'n bureau was ook niet erg diep dus ik zat er niet ver van. Maar het idee van een gekromd scherm is ook van niet te ver te gaan zitten, je moet ergens in de kromming zitten voor het effect.

Ik heb ook al schermen gezien met een 1000R kromming op een 27" of 24" 16:9. Dat kan ik echt niet begrijpen ... 8)7 8)7

Wat betreft OLED, ik lees in ELKE review toch echt zorgwekkende dingen over de subpixel layout en de bijhorende fringing en effecten op randen (gradients, letters, ...). Dan moet je weer heel diep in de specs gaan zoeken, want er schijnt 1 subpixel layout te zijn die er geen last van heeft, maar daar kan je dan vast weer niet op filteren in de pricewatch hier.

Geen zin in, geen tijd voor, en ik doe uit principe niet aan 3 schermen bestellen, uitpakken, bepotelen en alles terugsturen. Ik moet zeker zijn van m'n stuk, en dan pas bestellen. En dat zit er op dit moment niet in, want ik heb niet genoeg ervaring met OLED pc schermen en geen tijd voor het testen.

Ik ga dus steeds voor de zekere waarde van IPS of VA. Misschien minder 'mooi' beeld, maar wel gewoon perfect scherp en standaard voor een normale pc ervaring. Gaming is 10-20%, media bekijk ik op tv of iPad. Dus het moet in de eerste plaats goed bruikbaar zijn voor pc toepassingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazper92
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-08 20:22
Overspark schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:53:
[...]

Dankjewel voor je reactie, dat heeft me uiteindelijk over de streep getrokken. Na een jaar wikken en wegen de knoop door gehakt en de Alienware AW3423DWF besteld. Ik kwam voor mijzelf tot de conclusie dat ik toch het meest geniet van een ''mooi'' scherm qua kleuren en contrast, en dat ik wat mindere punten dan voor lief neem. En wat ben ik blij met de keuze!
Allereerst mijn grootste zorgen: de onscherpte van tekst en colorfringing: ik vind het enorm meevallen! Tekst is prima leesbaar, en ik zie alleen als ik erg mijn best doe en van dichtbij kijk misschien wat gekleurde randjes. Maar dat heb ik eigenlijk bij elk scherm als je van heel dichtbij kijkt. Witte excelsheets met zwarte letters of grote word bestanden met veel tekst: ik ervaar het niet als storend.
Ik kom dus van een 24 inch full HD VA paneel, dus de pixeldichtheid op de alienware ligt al een stukje hoger, dat zal ook bijdragen aan mijn verwachtingen. Tekst vind ik net zo goed leesbaar als op mijn oude scherm. Mogelijk als ik dit scherm vergelijk met een IPS 109ppi scherm dat dan het verschil meer duidelijk wordt, maar ik heb nog nooit voor zo'n scherm gezeten dus daardoor geen vergelijk.
De vóórdelen van QD-OLED vind ik écht fantastisch. Vooral het contrast, games of beelden waar je veel donker met felle kleuren hebt springen er echt uit. Ook de soepelheid van beeld in games, door zijn reactiesnelheid in combinatie met G-SYNC, vind ik echt fantastisch. Ik vroeg me nog even af of mijn pc (ryzen 5 5600x, rtx 3060ti, 32gb ram ddr4) voldoende power zou hebben voor écht hoge framerates in nieuwe games, maar door G-SYNC is eventuele dips in framerate nauwelijks meer storend omdat het altijd wel vloeiend aanvoelt doordat de variabele framerate GPU-monitor op elkaar afgestemd wordt.
Ik moest wel even wennen aan de curve, ik werd daar de eerste dag een tikje duizelig van, maar dat went snel. Het design en de kwaliteit van de monitor vind ik echt super.
Kortom, heel blij met de keuze en vooral blij om niet voor een IPS of VA te zijn gegaan! Dan had ik ook veel geld uitgegeven maar was de wow-factor waarschijnlijk minder groot. En ik heb kleine hoop voor de toekomst dat er mogelijk ondersteuning komt voor dezesubpixel layout vanuit windows, dan is dit scherm écht perfect.
Hopelijk hebben anderen wat aan deze ervaring. Succes met de afwegingen ;)

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 09:50

mso

Ik ben zelf op zoek naar een 34" 21:9 scherm met een hoge PPI (120+). Als ik dit in geef bij pricewatch zijn er eigenlijk maar 1 scherm op de markt:

https://tweakers.net/pric...34wk95u-zilver-zwart.html

Helaas is dit schermt geplaagd door veel burn in problemen... :-(

Weet iemand waarom er zo weinig keuze is in dit (niche) segment?

[ Voor 10% gewijzigd door mso op 14-12-2023 10:25 ]

• TiezZ_BE
mso schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:25:
Ik ben zelf op zoek naar een 34" 21:9 scherm met een hoge PPI (120+). Als ik dit in geef bij pricewatch zijn er eigenlijk maar 1 scherm op de markt:

Omdat het, zoals je zelf al opmerkte, een niche segment is waar je in zoekt... 8)
Dat 34 inch model is trouwens al een 'ouder' model. Zou nu geen dure monitor van 2018 meer kopen

De meeste ultra-wide monitors met die resolutie hebben een 39-40 diagonaal. Die zitten rond 140ppi

Zeker niet te groot (heb huis een 38 inch 3840*1600 staan)

[ Voor 6% gewijzigd door TiezZ_BE op 14-12-2023 10:43 ]

• mso

mso

TiezZ_BE schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:40:
[...]

Omdat het, zoals je zelf al opmerkte, een niche segment is waar je in zoekt... 8)
Dat 34 inch model is trouwens al een 'ouder' model. Zou nu geen dure monitor van 2018 meer kopen

De meeste ultra-wide monitors met die resolutie hebben een 39-40 diagonaal. Die zitten rond 140ppi

Zeker niet te groot (heb huis een 38 inch 3840*1600 staan)
Ah ok dan zat ik met mijn denkrichting goed... ik ben een beetje huiverig dat 40 inch wellicht te groot is maar misschien moet ik eens in het echt gaan kijken hoe het er uit ziet. Ik kom van een 32" 16:9 scherm.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:18
mso schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:58:
[...]

Ah ok dan zat ik met mijn denkrichting goed... ik ben een beetje huiverig dat 40 inch wellicht te groot is maar misschien moet ik eens in het echt gaan kijken hoe het er uit ziet. Ik kom van een 32" 16:9 scherm.
Het is zeker goed om het in het echt te bekijken, om een indicatie te krijgen van de verhoudingen in ieder geval gebruik ik zelf altijd graag ook deze website. Dan kan je zien dat een 38'' ultrawide eigenlijk niet eens zoveel groter is dan een 32'' 16:9 monitor.

En een 40'' 21:9 monitor is bijna exact even hoog als een 32'' 16:9 monitor, alleen een stukje breder. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Redblader op 14-12-2023 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mso

mso

Redblader schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:09:
[...]

Het is zeker goed om het in het echt te bekijken, om een indicatie te krijgen van de verhoudingen in ieder geval gebruik ik zelf altijd graag ook deze website. Dan kan je zien dat een 38'' ultrawide eigenlijk niet eens zoveel groter is dan een 32'' 16:9 monitor.

En een 40'' 21:9 monitor is bijna exact even hoog als een 32'' 16:9 monitor, alleen een stukje breder. :)
Kijk daar heb ik wat aan! Dat geeft nieuwe inzichten, ik ga eens kijken naar 40 inch opties :P Thanks!

• Amos_x
mso schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:25:

Als je wat vrije tijd hebt, moet je maar eens een excel maken van de een aantal courante schermen/formaten en resoluties, en daar de dpi/ppi uit nemen.

Dan zal je zien dat er maar een paar courante ppi waarden zijn. Dus substraten of matrices van waaruit alle panelen gesneden worden. Vandaar dat de courantste breedbeeld maat 21:9 een 34" is. Dat is namelijk een 110 ppi scherm (het populaire 27" 1440p formaat) waar links en rechts wat extra bij zit.

Waarom 110ppi? De industrie beseft vast ook wel dat de volgende courante ppi maat (rond de 90ppi, namelijk een 24" full HD) te laag en te 'cheap' oogt voor wat toch een iets of wat luxueus product is dat ze op de markt willen zetten voor klanten die iets meer willen. Geen enkele werkgever zal voor een simpele office setup een paar honderd breedbeeld schermen aanschaffen, dan nog eerder 2 24" schermen naast elkaar.

Er zijn wel wat 90ppi breedbeeld schermen, vooral de vroegste modellen, omdat het nu eenmaal de goedkoopste panelen zijn. En ook vooral de goedkopere dubbel 16:9 breedbeeld, (32:9) zijn 1080p hoog (en dan 2x 1980 breed)

De volgende stap die vrij goed ingeburgerd is, is 4K op 27 a 28", ongeveer 140 160 ppi. Als je uit een 160 ppi een niet al te klein breedbeeld scherm wil snijden, zal je merken dat je dan in absolute waarden een erg hoog aantal pixels hebt. Breedbeeld schermen worden vooral gemarket naar gamers, die dan weer >60Hz willen. Dit vereist dat je consument beschikt over dure videokaarten, en vraagt ook duurdere elektronica in het scherm om dat allemaal aan te drijven op bvb 100Hz (en stroomverbruik, enz...)

Als je het vanuit de ppi hoek bekijkt, zal het je ook opvallen dat breedbeelscherm formaten eigenlijk optimalisaties zijn voor de fabrikant, zodat ze meer schermen uit een paneel kunnen snijden. Daarom ben ik altijd erg sceptisch geweest tegenover deze 'hype'. Je krijgt 'minder' ipv 'meer'. Een breedbeeld scherm is niet zozeer een 16:9 met extra's links en rechts, maar vaak genoeg een grotere 4K met minder boven en onder. En dan mooi gemarket met 'extra field of view' enz...

Ik zou dan nog steeds eerder voor een 4K 16:9 gaan in een groter formaat, omdat je dan gewoon een vollediger en meer flexibel scherm hebt. Desnoods kan je nog altijd gamen in letterbox formaat (gewoon zwart boven en onder), maar veel software, full screen games en windows gaan een stuk beter om met een super standaard 16:9 formaat.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste