mprkooij schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:19:
[...]
ik heb al twee keer eerder geprobeerd over te stappen naar een ultrawide (34), dat was geen succes en viel ik weer terug op 2x 27. Echter 38 inch vind ik de sweetspot hebben! Het is nog steeds even wennen om alles op 1 monitor te doen, maar hij is prachtig.
Ik kan er niet aan wennen. Heb het even gebruikt op het werk, geleend van een collega. Maar ik zal wel te 'basic' zijn, met een voorkeur voor 'simpel' en 'standaard'. Ik heb ook een traject afgelegd door een aantal schermen/resoluties/groottes, maar voor mij blijft de sweetspot ofwel 28-32 inch 4K (16:9), ofwel 24-27 inch 1440p, afhankelijk van de toepassing single of double screen.
Jouw scherm is toch al 1600 pixels hoog, dus dat voordeel heb je wel. Zelfde ppi als m'n 27 inch 1440p schermen (wat op zich de scherpte bepaalt), dat is werkbaar.
Voor office werk verkies ik een iets hogere ppi, bvb 24 inch 1440p. Voor een meer vrijetijds setup (media/gamen) is 27inch 1440p (ofwel 110 ppi, zoals jouw scherm), meer dan prima
Waarom kan ik er moeilijk aan wennen? ...
Ik heb de neiging om af en toe eens m'n bureau her in te richten, of elders in te richten. En dan is zo'n joekel van een breedbeeld best een ding. Neemt ook veel ruimte in op je bureau, vooral gekromd.
En dat brede eindeloze beeld is voor mij (persoonlijk uiteraard!) nefast voor focus. Op de duur weet je niet weer hoe en waar je je windows wil snappen. Alles 'zweeft' maar wat rond, en word snel een rommeltje.
Ik weet dat je met powertoys zones en snapping makkelijk kan regelen, maar met een multimonitor is de fysieke monitor de snapping zone. Het werkt in mijn flow gemakkelijker om te maximaliseren of te snappen op de fysieke schermen.
Ook kan je gemakkelijk eens een monitor aan iets anders hangen (andere laptop/pc/console), kan je gemakkelijk een monitor afkoppelen (gpu load, games die er moeite mee hebben, troubleshooting, ...)
Je hebt het randje tussen de twee, maar dat stoort me niet. 1 scherm recht voor me, en het ander ernaast. Het randje uiteraard niet midden in je zichtsveld.
Ik begrijp dat dit het widescreen topic is, maar ik breng een ander perspectief ter sprake voor wie meeleest en twijfelt.
Het blijft uiteindelijk onder de streep erg persoonlijk of het helemaal je ding is of niet. Voor een dedicated sim racing setup, of MSFS setup zie ik mezelf inderdaad ooit wel eens curved ultramegasuperwide installeren (32:9). Voor de pc verkies ik de modulariteit en simpliciteit van 16:9 setups.
Laatste puntje, je begrijpt wel dat jouw scherm een 40" 4K 16:9 is zonder de strookjes boven en onder? Een 40 inch 4K is al tv formaat en lijkt me niet fijn werken. In jouw geval hebben ze er 200 pixels boven en onder weggesneden. Of anders gezegd, meer schermen uit de pixelmatrix gehaald, en met een premium verkocht. Win voor de fabrikant dus.