[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic

Pagina: 1 ... 37 ... 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erraa
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-03 15:45
stin00 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:17:
[...]

Nice! Deze komt inderdaad zonder Gsync module fan, die maakte behoorlijk wat herrie soms met opspinnen. Je hebt nog wel een HDR chip fan die als het goed is constant een klein beetje aan staat. Kan je deze horen of is hij geruisloos?
Zit inderdaad nog 1 fan in, deze kan ik niet horen.

Wel neem ik lichte coil whine waar wanneer ik men oor tegen de achterkant hou, maar dit is miniem en niet op te merken tijdens regulier gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erraa
cslaughter schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:25:
[...]

Zo dat ziet er goed uit, gefeliciteerd! Ik zit ook al langer te kijken naar deze monitor. Inmiddels schijnt de monitor uitverkocht te zijn volgens de chat, beetje balen.

Hoe bevalt de monitor inmiddels?
Nog niet al te veel kunnen testen, das voor vanavond. :D

Wel even kort Cyberpunk gedraaid zodra die geïnstalleerd was, en dat zag er alleszins goed uit, welke HDR stand voor mij is (je hebt bij dit model keuze uit 6 ipv 2 bij de 3423dw) is nog even afwachten en experimenteren. :)

Qua desktop usage heb ik geen last van color fringing of dergelijke, dit valt me niet op (moet je echt met je neus tegen het scherm gaan hangen om dat te merken imo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

CrashTest schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:57:
[...]

Wat ik dan wel weer heb in windows is dat gedonder met kleuren. Ik moet nu de hele tijd naar instellingen om de kleuren terug te laten springen. 7(8)7

[Afbeelding]
Ik heb hem inmiddels ook binnen (Samsung G8 QD Oled) en het is echt een mooi scherm. Ook mijn USB-C webcam kan er prima op aangesloten worden en kan vervolgens door mijn MBP gebruikt worden.

Het Tizen "smart" gedoe irriteert me echter wel. Het is traag, maar ik moet er komen wanneer ik tussen MBP en PC wil switchen. Het wisselen van source duurt ook nog eens best wel lang.

Echter na wat gepiel werkt het goed. Alvast even een pic van het eindresultaat... Meteen mijn kabels weggewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aozRHh5QajjFg-2qpTCEkkQKqcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pn6stfS6jM9YbEpjeAuwsvej.png?f=fotoalbum_large

En dan hier nog even mijn issue log :-)

Update:
Zowel via USB-C als via DP is het beeld ook NIET "volledig". Zodra ik switch van refresh-rate verspringt dit iets, maar het is nooit goed. Dat kan ik niet accepteren bij een scherm van 1500.

Edit: Dit is blijkbaar een feature om burn-in te voorkomen, zie foto's onderaan in deze post. Zonder het gebruik van flitser valt het nauwelijks op nu. Het scherm is iets groter dan 3440*1440.

Update 2:
Tizen was nogal traag. Ik heb daarom een reset uitgevoerd en de monitor daarna NIET met WiFi verbonden. Vervolgens alle apps verwijderd zodat ik alleen nog een input selection over heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO0zFmqK2LqBSB81xmVef1JI4Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpVdkJI7WavMILMQYzib3RlV.png?f=fotoalbum_large

Update 3:
Ook mijn kleuren zijn nu washed-out wanneer ik HDR aanzet. Dat krijg ik niet hersteld. Hoe los jij dit op @CrashTest ?

Edit:
Kleuren nu weer ok.
- Monitor ingesteld op Game Profile standaard ipv FPS.
- HDR Basic ipv Advanced
- In windows HDR aangezet en de SDR brightness omlaag.
- OLED calibration gedaan via de app uit de Windows store
- GSync aangezet in Nvidia control panel
- Display setting uiteraard op goede resolutie en 175hz
- iRacing op HDR10 ipv ...16 (dit zorgde voor issues ook nadat iRacing werd afgesloten denk ik).

Deze "afwijking" is dus blijkbaar voor burn-in prevention:
Het valt me nauwelijks op, behalve bij de Mac menubar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vRyG5fMgABOmy82CM16kevPXX8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L2EMK8ICgL30FhQBNXocVewF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyCaKSQdyn3etAq7q95OyK6H_l0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JpVAYqQ51pfqWqrQ6LDYIHyT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9OhmZgoqkuN1Js5ILckIsUfvOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mXRx2kyP5wFG5UP2Lb8eWT96.png?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door Jay-v op 11-12-2022 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 14:25
Net Erraa's oude S3422DWG overgenomen, dus ik treed ook toe tot de 21:9 club. Al een keer eentje gehad als werkmonitor en dat beviel heel goed! Dus van een 1080p 16:9 (Eizo FG2421) naar een lichtgebogen 1440p 21:9 met net even hogere PPI leek me de perfecte stap. d:)b

Opnieuw een VA-paneel. Heb ook nog getwijfeld aan de LG 34GN850 / 34GP83A-B (als een van de weinige curved IPS ultrawides) vanwege de kijkhoeken, fabriekscalibratie en afwezigheid van black smearing. Maar die was constant een stuk duurder, en na jaren VA wil ik eigenlijk niet terug naar IPS-contrast en het hogere risico op backlight bleed.

En deze Dell schijnt met smearing goed om te gaan op z'n middelste overdrive stand. Zolang het beter is dan m'n Eizo vind ik het prima, en daar stoor ik me er ook zelden echt aan.

Bovendien verslaat ie op diverse gebieden ook de nodige VA concurrenten.

Ben benieuwd! :D Ook naar VRR trouwens, je neemt het tegenwoordig haast ter kennisgeving, maar dat heb ik dus gewoon nog nooit gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door SunsetSundae op 14-12-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashTest
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-06 20:47
Jay-v schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:34:
[...]

Ik heb hem inmiddels ook binnen (Samsung G8 QD Oled) en het is echt een mooi scherm. Ook mijn USB-C webcam kan er prima op aangesloten worden en kan vervolgens door mijn MBP gebruikt worden.

Het Tizen "smart" gedoe irriteert me echter wel. Het is traag, maar ik moet er komen wanneer ik tussen MBP en PC wil switchen. Het wisselen van source duurt ook nog eens best wel lang.

Echter na wat gepiel werkt het goed. Alvast even een pic van het eindresultaat... Meteen mijn kabels weggewerkt:

[Afbeelding]

En dan hier nog even mijn issue log :-)

Update:
Zowel via USB-C als via DP is het beeld ook NIET "volledig". Zodra ik switch van refresh-rate verspringt dit iets, maar het is nooit goed. Dat kan ik niet accepteren bij een scherm van 1500.

Edit: Dit is blijkbaar een feature om burn-in te voorkomen, zie foto's onderaan in deze post. Zonder het gebruik van flitser valt het nauwelijks op nu. Het scherm is iets groter dan 3440*1440.

Update 2:
Tizen was nogal traag. Ik heb daarom een reset uitgevoerd en de monitor daarna NIET met WiFi verbonden. Vervolgens alle apps verwijderd zodat ik alleen nog een input selection over heb:

[Afbeelding]

Update 3:
Ook mijn kleuren zijn nu washed-out wanneer ik HDR aanzet. Dat krijg ik niet hersteld. Hoe los jij dit op @CrashTest ?

Edit:
Kleuren nu weer ok.
- Monitor ingesteld op Game Profile standaard ipv FPS.
- HDR Basic ipv Advanced
- In windows HDR aangezet en de SDR brightness omlaag.
- OLED calibration gedaan via de app uit de Windows store
- GSync aangezet in Nvidia control panel
- Display setting uiteraard op goede resolutie en 175hz
- iRacing op HDR10 ipv ...16 (dit zorgde voor issues ook nadat iRacing werd afgesloten denk ik).

Deze "afwijking" is dus blijkbaar voor burn-in prevention:
Het valt me nauwelijks op, behalve bij de Mac menubar

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Monitor reset en die apps eraf gooien ga ik denk ik ook maar ff doe, slimme truc.
Ik heb soms nog steeds gedoe met de kleuren. Is echt weer een typisch windows ding, want ik heb het niet met Mac. Ik moet alleen wel eerst naar windows 11 upgraden als ik die Windows HDR Calibration wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

CrashTest schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:36:
[...]

Monitor reset en die apps eraf gooien ga ik denk ik ook maar ff doe, slimme truc.
Ik heb soms nog steeds gedoe met de kleuren. Is echt weer een typisch windows ding, want ik heb het niet met Mac. Ik moet alleen wel eerst naar windows 11 upgraden als ik die Windows HDR Calibration wil gebruiken.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Maar inderdaad, op mijn Mac heb ik alleen HDR aangezet en vervolgens werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Erraa schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:33:
Gisteren de AW3423DWF ontvangen, heel tevreden mee. Ik had de gsync variant reeds geprobeerd, maar deze werd geleverd met 2 dode pixels, dus maar geretourneerd.

De zwarte behuizing is zeer mooi en spreekt me meer aan tov wit, maar dat is objectief natuurlijk. Grootste pro voor mij is de te updaten firmware en freesync over gsync (toegang tot zowel amd als nvidia, geen gsync module fan). Die 10hz minder merk je natuurlijk niets van.

Nog meer gevolgen van het weghalen van de gsync module: scherm is een stukje slanker/lichter en heeft geen bracket meer nodig voor een vesa mount (dit was bij de dw wel het geval).

Maandag besteld via Dell, donderdag geleverd. Al bij al zeer tevreden. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kreeg van iemand een 15% studentenkorting coupon dus heb er ook eentje besteld, geloof dat ik met cashback netto 850 betaald heb :+ Levering zou rond kerst zijn, hopelijk eerder. Ben opzich wel tevreden met m'n LG 42C2, maar hij is toch wel aardig fors. Een TV als monitor werkt niet helemaal vlekkeloos. Even kijken of ik weer met 34" 3440 x 1440 kan leven of dat het een tussenoplossing wordt totdat 38" 3840 x 1600 QD-OLED beschikbaar komt.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 12-12-2022 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 10:03
ECP0WERS schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:56:
[...]

Het scherm bevalt uitstekend! De curve is voor mij perfect en het beeld zoveel prettiger dan een VA scherm.

Heb hem zelf bij Harware-experts weg en was ook snel geleverd.

Dat van de USB poorten kan ik niet direct vinden. Maar als ik me niet vergis is dit scherm gelijk aan de Acer X34GS welke dus wel de KVM functie heeft min de GSync module.

Iemand op Reddit zegt;

"I have the monitor, and can confirm you can switch between the two in 2 clicks. A couple of options below the video input toggle in the OSD, there is a "USB Signal" option. You can swap from "B" (which would be your PC) to "C" (which would be your macbook). So I guess not a true KVM in that you need to switch the USB and video signal but it's honestly such a non-issue."
Inmiddels een paar dagen in gebruik en ben tot nu toe helemaal fan van de X34! Donderdag komt mijn nieuwe graka pas binnen, dus kan hem dan ook testen met betrekking tot gamen, maar ik hou van de snelheid en 21:9 so far. Dus nogmaals bedankt voor de tip!

Misschien een beetje een domme vraag, maar zat er toen jij hem kreeg een doorzichtige folie op het scherm? De linker en rechter bovenhoek (de bezel, niet het paneel) zijn glimmend, alsof er folie over het scherm heen zit en die stukjes al hebben losgelaten. Ik krijg er met een beetje pulken echter geen nagel onder of beweging in. Sinds de fold telefoons waarbij plastic beschermlagen van de telefoon werden gepeuterd die moesten blijven zitten ben ik een beetje huiverig om nog meer te pulken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:33

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

cslaughter schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:25:
[...]

Zo dat ziet er goed uit, gefeliciteerd! Ik zit ook al langer te kijken naar deze monitor. Inmiddels schijnt de monitor uitverkocht te zijn volgens de chat, beetje balen.

Hoe bevalt de monitor inmiddels?
Ik heb er gister nog een AW3423DWF kunnen bestellen bij dell: https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires levertijd een week.

Hopelijk een stuk stiller dan de versie zonder F. Namelijk maar 1 fan aanwezig.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 14-12-2022 22:15 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erraa
darkpluisje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:51:
[...]

Inmiddels een paar dagen in gebruik en ben tot nu toe helemaal fan van de X34! Donderdag komt mijn nieuwe graka pas binnen, dus kan hem dan ook testen met betrekking tot gamen, maar ik hou van de snelheid en 21:9 so far. Dus nogmaals bedankt voor de tip!

Misschien een beetje een domme vraag, maar zat er toen jij hem kreeg een doorzichtige folie op het scherm? De linker en rechter bovenhoek (de bezel, niet het paneel) zijn glimmend, alsof er folie over het scherm heen zit en die stukjes al hebben losgelaten. Ik krijg er met een beetje pulken echter geen nagel onder of beweging in. Sinds de fold telefoons waarbij plastic beschermlagen van de telefoon werden gepeuterd die moesten blijven zitten ben ik een beetje huiverig om nog meer te pulken :+
Lijkt me de standard anti glare scherm coating te zijn. Zeker niet aankomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cslaughter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 13:14
Ghostrider schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:30:
[...]

Ik heb er gister nog een AW3423DWF kunnen bestellen bij dell: https://www.dell.com/nl-n...KDtlbfz-PsCFd2R_QcdnaMIbQ levertijd een week.

Hopelijk een stuk stiller dan de versie zonder F. Namelijk maar 1 fan aanwezig.
Ik ook 'toevallig', levering rond de 22e dus ben benieuwd 😉!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
cslaughter schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:48:
[...]

Ik ook 'toevallig', levering rond de 22e dus ben benieuwd 😉!
Ik had hem iets eerder besteld en de geschatte levering was 23 december. Maar zie nu in m'n Dell account dat hij 14 december 'in productie' ging en geschatte levering 16 december :D

Zal wel even laten weten hoe hij presteert ten opzichte van een 42C2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 00:22
Ook ik heb de AW3423DWF deze week besteld. De 11e om precies te zijn.
Bij mij staat ie ook op vandaag in productie, maar levering nog de 23e...
We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik had liever een 16:9 ratio gehad; maar dat is er eerst gewoon nog niet in OLED en deze prijsklasse.

Je mist wel de Gsync module tegenover de non-F; maar daartegen kan die ook geen lawaai geven.

https://www.displayninja....ienware-aw3423dwf-review/
The Dell Alienware AW3423DWF has a maximum refresh rate of 165Hz and it supports variable refresh rate with a 48-165Hz dynamic range for tear-free gameplay.

It has AMD’s FreeSync Premium Pro certification, but it’s not officially certified by NVIDIA as ‘G-SYNC Compatible.’

Since the Dell Alienware AW3423DWF version doesn’t have a G-SYNC module, it has user-updatable firmware via USB and one less cooling fan. It still has one cooling fan for the panel, but it’s quieter than the G-SYNC one.

Note that the AW3423DWF has a true 10-bit panel, but it’s limited to 8-bit at 100Hz (120Hz via custom resolution). However, with HDR content, you get GPU dithering (8-bit + 2-bit FRC), which is indistinguishable from native 10-bit. In contrast, the AW3423DW model is limited to 144Hz at 10-bit.

HDMI 2.0 is limited to 100Hz at 3440×1440, but it supports 120Hz at 2560×1440 for the PS5 and Xbox consoles. VRR is also supported over HDMI via FreeSync for AMD GPUs and compatible Xbox consoles.

It also supports 4K HDR on the consoles, but only at 60Hz – the AW3423DW doesn’t support HDR on the Xbox consoles at all, while both monitors support 1440p 120Hz HDR on the PS5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sBYoNYh8PCnVr4TkLMz5FEjj1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZK6OuYfzPWM3mYIYmAagJHh5.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door Ghostrider op 15-12-2022 08:36 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
darkpluisje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:51:
[...]

Kun je eens een foto plaatsen, mijne heeft dit namelijk niet.

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

• darkpluisje
Erraa schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:38:
[...]

Lijkt me de standard anti glare scherm coating te zijn. Zeker niet aankomen!
Ja dat dacht ik al. Dan maar wennen aan dat glimmende hoekje dat schreeuwt "pulk aan mij" :X

• darkpluisje
ECP0WERS schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:17:
[...]

Kun je eens een foto plaatsen, mijne heeft dit namelijk niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXfSKB3hR62hg2UztTHCJqLnY_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nf4AeOmG5gd0WMGjWuO2gJ44.jpg?f=fotoalbum_large

• ECP0WERS
  • Niet online
darkpluisje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:18:
[...]

Ja dat dacht ik al. Dan maar wennen aan dat glimmende hoekje dat schreeuwt "pulk aan mij" :X
Ff snel gekeken, mijne heeft het ook, maar is veel kleiner en springt er niet zo uit. Ik krijg het helaas niet echt op foto.. maar zie onderstaand;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1mIl8bSOu1wU5BriyhTtfyU9wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSOucbtZDIXEKJ2adk8TiE06.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OHiXeHAuF5ftsZijWrj2C6LSP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTsNzFRPUZtmfqHLWUamCH0R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door ECP0WERS op 15-12-2022 10:00 ]

GMKTec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | AMD Radeon 780M | Kingston Fury 2x32GB 5600C30 | Samsung 990 Evo Plus 2TB | be quiet! MC1 Pro | MediaTek MT7925

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Pirelly schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:43:
Ook ik heb de AW3423DWF deze week besteld. De 11e om precies te zijn.
Bij mij staat ie ook op vandaag in productie, maar levering nog de 23e...
We gaan het zien.
Tip: kijk af en toe even in je Dell account bij status bestelling.. die van mij is ineens verzonden. Ik heb sinds de bestelling geen enkele mail meer gekregen van Dell 8)7
Ohja dat hadden mijn Iiyama en LG UWQHD monitoren ook. De anti-reflectie laag wordt niet altijd even netjes erop geplakt.. valt vooral op in een goed verlichte ruimte.

• darkpluisje
stin00 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:38:
[...]

Ohja dat hadden mijn Iiyama en LG UWQHD monitoren ook. De anti-reflectie laag wordt niet altijd even netjes erop geplakt.. valt vooral op in een goed verlichte ruimte.
Ja je ziet het precies omdat de zon vanaf de zijkant hier op schijnt. De andere hoek heeft het ook maar valt het veel minder op. Had op een scherm van 600+ verwacht dat het iets netter zou zijn, maar terugsturen gaat weinig uitmaken. Ben al verder zo'n fan van het scherm dat ik me er ook wel overheen kan zetten :9

• ECP0WERS
  • Niet online
darkpluisje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:43:
[...]

Ja je ziet het precies omdat de zon vanaf de zijkant hier op schijnt. De andere hoek heeft het ook maar valt het veel minder op. Had op een scherm van 600+ verwacht dat het iets netter zou zijn, maar terugsturen gaat weinig uitmaken. Ben al verder zo'n fan van het scherm dat ik me er ook wel overheen kan zetten :9
Heb dit kleine hoekje ook mn Samsung 49CRG9, het lijkt een normaal fenomeen waarbij prijs weinig lijkt uit te maken.

Wat je zegt, het is verder echt een prachtig ding! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
AW3423DW - Geleverd met 1 dode pixel
AW3423DWF - Zojuist geleverd met 1 dode subpixel

Ik denk dat ik een zeikerd ben, maar ik ga de net ontvangen AW3423DWF retour sturen. De dode subpixel zit in midden-onder en is vanaf kijkafstand (70cm) goed zichtbaar. Op een TV vind ik het nooit een probleem, want vanaf zo'n 1,5 meter zie je de dode pixel niet. Maar bij een monitor irriteert het me mateloos.

Ik vrees dat ik pech heb met de QD-OLED loterij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 00:22
Ik denk dat ik een zeikerd ben, maar ik ga de net ontvangen AW3423DWF retour sturen.
Wacht daar ff een paar daagjes mee... Anders krijg ik dat ding toegestuurd 8)7

Edit...
Inmiddels is mijn scherm ook binnen.
Geen dode pixels en geen coil whine of gekke geluiden. Erg tevreden mee.
Nu zie ik een hoop instellingen staan en ik ben even de weg kwijt over wat de beste instellingen zijn.
Welke preset kan ik het beste gebruiken op de AW3423DWF om zo nauwkeurig mogelijke kleuren te krijgen?
Ik las ergens dat de creator instelling met color space op DCI-P3 het meest nauwkeurig is. Maar ik vind dat zelf nogal gedimd.

[ Voor 55% gewijzigd door Pirelly op 19-12-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cslaughter
  • Laatst online: 14-05 13:14
Maandag de 13e besteld en een week later binnen, terwijl de verwachte datum eerst de 22e was.

Wat een mooi scherm! Ook de bouwkwaliteit is top. Nog niet eerder een ultrawide gehad dus dat is even wennen. Net als het lezen van tekst, hoop dat dit beter wordt want wil er ook regelmatig op werken.

Ook ik zie vooralsnog geen dode pixels en de fan nog niet gehoord, al heb ik de monitor nog niet zwaar op de proef gesteld.

Tips over instellingen en testen van het scherm zijn altijd welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1TR0Iczq_ZVm0Ji9qdkUmrK1zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MsCHdrCevEZmRqiyYPyjL2lp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Betreffende AW3423DWF Hier kan je veel terugvinden over instellingen.

Mijne is al een paar dagen binnen; aan de achterkant hoor je een zeer minimale coil whine. Voor het scherm hoor je niets.

Lezen van tekst gaat zeer goed; maar net welke instelling je kiest. Dit geeft wel wat verschil. Komende vanaf een 27" U2711 dell is het een groot verschil. Enorm content imho.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pByhvR0gD8hJaIR40f1ydzq6Y4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozUvZwgZfrzDbynIFG6gc7MR.jpg?f=fotoalbum_large

Met Nglide en DGVOODOO kan je ook gewoon je klassieke games spelen in desktop resolutie. Ja ok je mist dan HDR en de hz.

[ Voor 19% gewijzigd door Ghostrider op 21-12-2022 14:41 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
darkpluisje schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:18:
[...]

Die van mij heeft het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:23
Beste, ik wil graag een 34" ultrawide gaan kopen enkel voor kantoor werk (Excel, PowerBI, SQL, etc).

Eisen
  • Max €500?
  • 1440p
  • Curved
  • OLED (out of budget) > IPS (curved out of budget) > VA > Geen TN
  • Ethernet poort aanwezig voor laptop
  • Power Delivery aanwezig via USB C voor laptop
  • Het liefst meer dan 60Hz
  • Evt VESA100
  • Evt Ambient Sensor
Als ik de PriceWatch gebruik zie ik prijzen vanaf de 400 euro wat okee is. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten? 1000R vs 1500R vs 1800R is daar een bepaalde consensus over? Als ik een paar goedkopere, populaire en duurdere modellen vergelijk zie ik ook niet direct waar de verschillen zitten (op het OLED paneel na uiteraard). Ga er vanuit dat backlight bleeding, response tijden, kleur uniformiteit zoveel beter is bij de duurdere modellen? Of is het echt zoveel slimmer om een andere monitor te kopen met een los docking station en power delivery te laten vallen?

[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 26-12-2022 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Card Nox schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:01:
Beste, ik wil graag een 34" ultrawide gaan kopen enkel voor kantoor werk
Kijk eens op de site van Dell, vooral de types beginnen met een U (Ultrasharp) zijn enorm geschikt voor kantoorwerk.

https://www.dell.com/nl-n...&appliedRefinements=43288

Bijvoorbeeld:
https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

of als je onder je budget wilt blijven:
https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Ghostrider, nog bedankt voor je suggesties! Ik las vandaag ergens van iemand die zei dat RJ45 poort geen harde eis hoeft te zijn omdat je dat simpelweg kunt 'omzeilen' door een RJ45>USB adapter in een USB poort te steken en dan via USB C heb je LAN verbinding. Kan iemand dit ontkrachten of bevestigen? Dit zou namelijk de opties extreem vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 16:48

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

np; Volgens mij zou dat gewoon moeten werken. Immers de monitor is gewoon een USB hub.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-06 23:03
Vraag aan alle DW/DWF owners: hebben jullie HDR standaard aan staan? En zo ja, hoeveel % SDR brightness?
Zijn er nog specifieke settings die goed zijn om in te stellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erraa
Lekiame schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:25:
Vraag aan alle DW/DWF owners: hebben jullie HDR standaard aan staan? En zo ja, hoeveel % SDR brightness?
Zijn er nog specifieke settings die goed zijn om in te stellen? :)
Ja, staat bij mij op 35.

Vooral de HDR 1000 niet gebruiken, laatste dat ik las was deze nogal buggy. Ik gebruik de 400 stand.

Daarnaast moet je in principe niet met de settings spelen en gewoon genieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Erraa schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:01:
[...]

Ja, staat bij mij op 35.

Vooral de HDR 1000 niet gebruiken, laatste dat ik las was deze nogal buggy. Ik gebruik de 400 stand.

Daarnaast moet je in principe niet met de settings spelen en gewoon genieten. :)
Hah! Ik had 'm zelf op 30 staan. Mocht nog wel iets feller idd. HDR1000 heeft de DWF variant die ik heb niet. Alleen 400 true black.
Gaan we doen :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 10:07
Wat is jullie mening van de uitvoering: LG 40WP95C-W Wit? Tweakers heeft 'm recent getest en ik vind de resultaten, zoals op kleuren, contrast en helderheid, nou niet heel positief voor een scherm in die prijsklasse. Ik ben aan het kijken naar een 5K2K ultrawide als opvolger van mijn huidige ultrawide en mijn oog viel op dat scherm. Echter door die testresultaten twijfel ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Tussen al het OLED geweld door, is dit geen mooi scherm: Philips 34B1U5600CH?
Alle zakelijke features zijn aanwezig, plus 120Hz..

Ik zit toch echt te twijfelen om dit exemplaar op mijn bureau neer te zetten de komende tijd.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Laatst online: 13:54
Voor de bezitters van een AW3423DW(F), hoe maken jullie het scherm schoon? Ik heb de AW3423DW een tijdje in gebruik, en wil het even schoonmaken maar het scherm is erg gevoelig voor krassen, strepen etc.. Gebruiken jullie speciale doekjes o.i.d.?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:49
HWSHHZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:25:
Voor de bezitters van een AW3423DW(F), hoe maken jullie het scherm schoon? Ik heb de AW3423DW een tijdje in gebruik, en wil het even schoonmaken maar het scherm is erg gevoelig voor krassen, strepen etc.. Gebruiken jullie speciale doekjes o.i.d.?
Met alle monitors / tv's moet je enigzins voorzichtig zijn imo

Deze kwam ik een tijd geleden al eens tegen:

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Laatst online: 13:54
TiezZ_BE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Met alle monitors / tv's moet je enigzins voorzichtig zijn imo

Deze kwam ik een tijd geleden al eens tegen:
[YouTube: How to clean a TV screen the right way | Avoid damage to your 4K flat screen!]
Dank, helder filmpje. Zal even wat gedestilleerd water kopen en zo'n doekje dan moet het vast goed komen denk ik :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
hide iedereen hier ook zijn taskbar op de AW3423D(F)?
Is hier noodzaak voor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 18-06 13:56
Lekiame schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 20:09:
hide iedereen hier ook zijn taskbar op de AW3423D(F)?
Is hier noodzaak voor >:)
Nee, het is een gebruiksvoorwerp. Ik ga me niet de hele tijd druk maken. Sowieso geeft Dell 3 jaar garantie op inbranden.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 13:37
Alternatief is om je taskbar vrij donker te maken, dat doe ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xhdmix
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik ben al maanden opzoek naar een goede monitor voor mijn MacBook Pro M1, het liefst had ik een UltraWide met USB C aansluiting en een IPS paneel want VA zou veel slechter zijn heb ik me laten vertellen.

Maar de meeste van die UltraWide monitoren met USB C hebben maar een 60Hz. Dat lijkt me dan weer minder aangenaam of niet?

Daarom zit ik ook te denken om toch maar een UltraWide te nemen en aan te sluiten via HDMI. Maar het aanbod UltraWIde schermen is enorm en mijn kennis is maar beperkt dus daarom dacht ik misschien kan iemand me hier een goed scherm aanraden. tussen de 400 á 600 euro. Liefst met USB C maar als het niet anders kan is HDMI ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@xhdmix , laat je niet van de wijs brengen door usb-c. Of video over usb-c naar usb-c. Geef jezelf vrijheid en flexibiliteit en koop een uni usb-c naar hdmi of dvi kabel. [merk = uni], zoek maar op amazon.

Braided cables, kwaliteitskabels, lengtes 1m, 1,8m, 3m. Heb er zelf een heel aantal, erg tevreden over. Doen 4k/60 dus ook wide quad HD aan 75hz bvb

20 euro, en dat heb je meteen veel meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xhdmix
@Amos_x bedankt voor de tip! Laadt de MacBook dan ook op, op deze manier? En ze zouden bv een hoger Hz ook aankunnen?

[ Voor 27% gewijzigd door xhdmix op 30-01-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Laatst online: 11-06-2024
@xhdmix , nee, het zal niet opladen via dia beeld-kabel. Het andere uiteinde is namelijk een HMDI of DP plug en geen enkel scherm zal stroom terugsturen over een beeld-plug.

Hoger hz is geen probleem als de resolutie lager is. 4K/60hz staat voor een zekere max. bandbreedte in Gbps. 1440x75hz blijft daaronder lijkt me. Maar ik zou het sowieso eens opzoeken op de specs van die kabels. Ik gebruik zelf 4k60.

En tja, dat opladen van van de laptop via 1 kabel die uit je scherm komt… Het is natuurlijk wel erg cool en staat goed in de marketing filmpjes. Het voelt ‘futuristisch’, minimalistisch en alsof het uit een film komt. En dat is waar dit soort features vaak voor ontworpen worden.

Ik heb ook genoeg ‘omzwervingen’ gemaakt door tech land om dat soort use cases voor mezelf mogelijk te maken. Maar uiteindelijk zijn dit soort dingen gewoon minder robuust dan bvb gewoon 2 usb-c kabeltjes in te pikken. 1 voor stroom van de oplader (werkt altijd betrouwbaar) en 1 voor scherm. Ik lees toch vaak genoeg dat schermen met zogenaamd 90 Watt power delivery dat toch niet altijd helemaal waar maken, en de laptop dus toch traag batterij verliest. Of andere bugs. Lees ook zeker de reviews in de Pricewatch hier van het scherm dat je overweegt.

Nu is PD (power delivery) met een MacBook natuurlijk minder een probleem, omdat de meeste modellen naar mijn weten max. 60 Watt trekken.

In elk geval, als je toetsenbord en muis draadloos zijn, is 2 plugjes inpluggen eigenlijk echt geen probleem. Zeker niet als het usb-c betreft want symmetrisch en ze ‘klikken’. Zeker als ze netjes klaarliggen na de juiste kant van de positie waar de laptop komt (zonder ‘trek’ op de kabels, wat sowieso niet hoort).

Ik kan me er persoonlijk niet druk om maken en zou er ook geen scherm voor laten staan als het verder wel een goede optie is.

[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 30-01-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xhdmix
@Amos_x bedankt voor de heldere uitleg, je zei zelf dat je een 60 hz scherm hebt? Is dat voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:05
En ik zeg, zeker voor werk doeleinde:
Ga voor een beeldscherm waarmee je met 1 USB-C kabel zowel beeld hebt, je Macbook oplaad en als USB-hub fungeert zodat je een bedrade toetsenbord/muis op je beeldscherm kan prikken.

Klaar met het in-/uitsteken van meerdere kabels en je hoeft nooit een muis/toetsenbord op te laden.

60hz refresh rate... lastig.
Zet ik een 60hz en 144hz scherm naast elkaar dan merk ik zwaar het verschil in de flow van de muis en bij het verslepen van applicaties ect. Heb ik alleen een 60hz voor mijn neus, dan weet ik niet beter.

[ Voor 5% gewijzigd door RichD1011 op 31-01-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

HWSHHZ schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:25:
Voor de bezitters van een AW3423DW(F), hoe maken jullie het scherm schoon?
In de doos zit een speciaal doekje. Die een klein beetje bevochtigen.
In principe niets nieuws, uit de tijd van Sony Trinitron kon je gemakkelijk de coating slopen met producten als glassex.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxbax
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06 13:58
Beste mensen,

Ik ben nog niet zo thuis in de ultrawide monitoren, en niet in de mac. We gaan ons thuiskantoor even een boost geven en vernieuwen zowel onze zeer oude laptops als dat we voor een nieuw scherm gaan. Net daarom een macmini M2 gekocht, en wil hier een scherm bij kopen, wellicht een ultrawide ivm zo nu en dan thuiswerken. Kan ik die zomaar aansluiten op een Mac mini M2? Of komt daar heel veel gedoe bij kijken.

Ik dacht dan aan de LG WN700 ivm de hogere resolutie dan de WP500. Wat is jullie ervaring hiermee?

uitvoering: LG 34WN700 Zwart
uitvoering: LG 34WP500-B Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
Baxbax schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:57:
Beste mensen,

Ik ben nog niet zo thuis in de ultrawide monitoren, en niet in de mac. We gaan ons thuiskantoor even een boost geven en vernieuwen zowel onze zeer oude laptops als dat we voor een nieuw scherm gaan. Net daarom een macmini M2 gekocht, en wil hier een scherm bij kopen, wellicht een ultrawide ivm zo nu en dan thuiswerken. Kan ik die zomaar aansluiten op een Mac mini M2? Of komt daar heel veel gedoe bij kijken.

Ik dacht dan aan de LG WN700 ivm de hogere resolutie dan de WP500. Wat is jullie ervaring hiermee?

uitvoering: LG 34WN700 Zwart
uitvoering: LG 34WP500-B Zwart
Even van uitgaande dat je het over het basic model M2 mini hebt:

"Eén display met een resolutie tot 6K bij 60 Hz via Thunderbolt en één display met een resolutie tot 5K bij 60 Hz via Thunderbolt of een resolutie tot 4K bij 60 Hz via HDMI"

dus 3440x1440 bij 75hz moet ook lukken (als je m via de HDMI op de mac mini aansluit), maar wellicht dat iemand dat nog even kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Baxbax, ik werk sinds 3 dagen op een 34" curved 1440p scherm en bevalt erg goed. Zou altijd voor de hogere resolutie gaan tov 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxbax
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06 13:58
Thanks beiden! 't scheelt maar 4 tientjes geloof ik, daar krijg ik gelijk ook hdmi 2.0 voor terug, dus dat is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb onlangs een lg-34WN750 gekocht. Deze heeft twee HDMI poorten. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik mijn tweede monitor door zou kunnen lussen, maar dat werkt niet. Weet iemand waarom hij twee HDMI aansluitingen heeft? En wat je daar mee kunt doen? Ik kan niks in de (summiere) handleiding vinden.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichD1011
Cupid673 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:19:
Ik heb onlangs een lg-34WN750 gekocht. Deze heeft twee HDMI poorten. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik mijn tweede monitor door zou kunnen lussen, maar dat werkt niet. Weet iemand waarom hij twee HDMI aansluitingen heeft? En wat je daar mee kunt doen? Ik kan niks in de (summiere) handleiding vinden.
De enige poort waarvan ik weet dat dat bestaat is Displayport (dat noemen we dan Daisy-chaining) maar ook dat moet dan wel expliciet in de specificaties vermeld staan, dan heb je ook een Displayport-in en Displayport-out op je monitor. Voor HDMI heb ik daar überhaupt nog nooit van gehoord, en gezien de beperkte bandbreedte die HDMI aankan in tegenstelling tot Displayport zit daar ook een logica in.

Wat je wel moet met meerdere poorten? meerdere apparaten aansluiten!
PC/Laptop/DVD speler/Switch/PS5/Xbox ect ect, noem maar op. Met een paar drukken op de knop van je monitor switch je van je PC naar je PS5 zonder telkens kabels te moeten wisselen.
Net als op een TV eigenlijk, die heeft ook meerdere aansluitingen (doorgaans HDMI) waartussen je kan wisselen met de zogenaamde "source" knop op je afstandbediening.

Dan zijn er ook nog monitoren (zeker in de ultrawide selectie) die 2 HDMI inputs (HDMI poort 1 + 2) naast elkaar kunnen plaatsen (picture by picture) of bijvoorbeeld het signaal van HDMI poort 1 groot weergeven en het signaal van HDMI poort 2 in en klein venster weergeven (picture in picture). Die optie zit niet op jouw monitor, maar wellicht is leuk om op te zoeken wat dat inhoud.

Maar ja de meeste mensen zullen bij een monitor maar 1 poort in gebruik hebben omdat ze de monitor bijv alleen voor hun PC gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door RichD1011 op 18-04-2023 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Cupid673 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:19:
Op de 2 HDMI aansluitingen kun je 2 verschillende PC 's of laptops aansluiten en het beeld daarvan wisselen via de input selector van de monitor.

[ Voor 3% gewijzigd door PP_Sound op 18-04-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
RichD1011 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:32:
[...]

Wat je wel moet met meerdere poorten? meerdere apparaten aansluiten!
Jeemig, dat had ik zelf ook kunnen bedenken 8)7

Bedankt voor je input! _/-\o_

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2dope
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-05 15:25
2dope schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:31:
Ik ben inmiddels voorzien, en wel van de BenQ XR3501. Ik kon het niet laten voor die prijs (nog bedankt voor het attenderen, Frank1973).
Even mezelf quoten - het is alweer 6,5 jaar geleden dat ik mijn eerste ultrawide-scherm kocht, mede dankzij goede adviezen van mede-tweakers. Derhalve meld ik mij nu wederom in dit topic, want helaas lijkt de trouwe BenQ recent de geest te hebben gegeven. Bij terugkomst van vakantie gaat het scherm niet meer aan; de aan/uit-led knippert langzaam, maar er komt geen beeld, of er nu wel of geen bron is aangesloten (ook niets zoals "no signal detected" oid, nada). Voor de hand liggende dingen al wel geprobeerd maar ik denk niet dat hier nog wat mee te doen valt, al hou ik me aanbevolen voor eventuele adviezen.

Nu vind ik 6+ jaar geen hele beroerde lifecycle, de BenQ XR3501 heeft me destijds ook 'slechts' 500 euro gekost (retailprijs een jaar eerder was 1300 euro) en ik ben zo verknocht geraakt aan ultrawide dat ik never nooit weer terug wil naar pancake. Maar het werd ook wel tijd voor een vervanger, aangezien ik mijn complete setup wil upgraden wil ik ook meer dan 2560x1080 pixels, wat de BenQ had.

Ik ga naar alle waarschijnlijkheid voor een RTX 4070 en zoek daar dus een passend scherm bij. Nu ik weer een tijdje aan het orienteren ben overweeg ik een G9 Odyssey of equivalent. Het formaat vind ik wel vrij extreem, maar ik wil sowieso wel iets groter dan 34". Het aantal ervaringen met de G9 wat ik hier lees na een paar zoekopdrachten valt me best tegen eigenlijk. Dit is wellicht toch wat te gortig voor veel mensen qua oppervlak en/of prijs? De initiële inderziektes en HDR-issues (ook besproken in de T-net review) zouden verholpen moeten zijn als ik enkele recente reviews mag geloven.

Mijn 21:9 BenQ heeft eigenlijk nauwelijks noemenswaardige problemen gehad met niet-ondersteunde toepassingen of games, is dat met 32:9 vergelijkbaar? Zijn er hier G9-gebruikers die wat kunnen zeggen over de (game-)support in het algemeen en de opmerkelijke resolutie in het bijzonder? Eigenlijk maak ik me daar niet zo druk om, het ging met m'n eerste UW ook prima, maar je leest toch af en toe wel zorgelijke dingen (zoals Blizzard die in bepaalde games geen UW aspect ratio toelaat vanwege het voordeel wat dat op zou leveren). Er is een goede reddit over ultrawide alleen daar kan ik opeens niet meer in kennelijk omdat het alleen voor "approved members" is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
rachez schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:30:
[...]

G9 Neo niets voor je dan? Ook 49 inch, maar dan voornamelijk in de breedte. Gamed heerlijk ook voor FPS (vind ik dan).

Zelf ook naar een tv als monitor gekeken. Ik vond het echter niet echt een fijn formaat.
Toch maar even specifiek iemand quoten - kun jij misschien wat vertellen over de compatibiliteit in games/toepassingen m.b.t. de bijzondere aspect ratio van de G9? Ik ben de afgelopen dagen aardig wat reviews langsgegaan en behalve dat de consensus wel is dat het een bijzonder fijn/goed/mooi scherm is, lees je toch ook wel veel als nadeel dat veel games de resolutie en of aspect ratio niet supporten en je toch eindigt met de welbekende zwarte randen.

Nu had ik die zorgen ook al bij mijn vorige 21:9 ultrawide en daar viel het uiteindelijk ontzettend mee hoeveel toepassingen hier moeite meehadden. En als er dan al een keer een titel bij zat die hier last van had, viel er vaak ook nog wel het nodige te tweaken om het toch goed te krijgen. Hoe is dat jou tot nu toe bevallen? Als ik goed heb teruggelezen heb je'm nu ongeveer een jaar...? Ik weet niet of je een breed 'gamedieet' hebt natuurlijk maar ff nieuwsgierig naar je ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:06
2dope schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Toch maar even specifiek iemand quoten - kun jij misschien wat vertellen over de compatibiliteit in games/toepassingen m.b.t. de bijzondere aspect ratio van de G9? Ik ben de afgelopen dagen aardig wat reviews langsgegaan en behalve dat de consensus wel is dat het een bijzonder fijn/goed/mooi scherm is, lees je toch ook wel veel als nadeel dat veel games de resolutie en of aspect ratio niet supporten en je toch eindigt met de welbekende zwarte randen.

Nu had ik die zorgen ook al bij mijn vorige 21:9 ultrawide en daar viel het uiteindelijk ontzettend mee hoeveel toepassingen hier moeite meehadden. En als er dan al een keer een titel bij zat die hier last van had, viel er vaak ook nog wel het nodige te tweaken om het toch goed te krijgen. Hoe is dat jou tot nu toe bevallen? Als ik goed heb teruggelezen heb je'm nu ongeveer een jaar...? Ik weet niet of je een breed 'gamedieet' hebt natuurlijk maar ff nieuwsgierig naar je ervaringen :)
Hier een 32:9 AOC gebruiker, geen g9 maar qua aspectratio en pixels hetzelfde. De Games die ik speel(de) hebben tot nog toe allemaal ondersteuning voor de aspectratio, sommigen middels stretching maar dat valt alleen op als je naar de hoeken van je scherm kijkt, zolang je de focus in het midden houdt valt het amper op.

Ondertussen game ik amper meer en gebruik ik hem alleen nog maar productief en heb ik het scherm met windows powertoys in een 1:2:1 verhouding gezet waardoor ik in het midden een normale schermbreedte heb voor 1 applicatie en links en rechts ervan de halve breedte voor andere zaken als extra informatie open te houden. 2 naast elkaar vind ik op zich wel werken maar daar loop ik tegen de kijkhoek van het scherm aan. Daarom zit ik nu te dubben om te upgraden richting de OLED G9 omdat deze de bekende grote oled kijkhoeken heeft.

Mijn eerste impressie was: wow, dit is er misschien wat overheen maar als je er aan went wil je niet meer terug. Ik werk het liefst de hele week thuis want aan 2x FHD op kantoor kan ik niet meer wennen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

2dope schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Mijn 21:9 BenQ heeft eigenlijk nauwelijks noemenswaardige problemen gehad met niet-ondersteunde toepassingen of games, is dat met 32:9 vergelijkbaar?
Ik had enkel wat problemen met enkele oudere games. FOV was gewoon te dichtbij ingame. Dus ipv dat je er beeld bij kreeg aan de zijkant, ging er beeld af aan de boven en onderkant.

Moderne games kunnen hier prima mee omgaan.

Kijk ook eens naar de Alienware https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
saikol schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Hier een 32:9 AOC gebruiker, geen g9 maar qua aspectratio en pixels hetzelfde. De Games die ik speel(de) hebben tot nog toe allemaal ondersteuning voor de aspectratio, sommigen middels stretching maar dat valt alleen op als je naar de hoeken van je scherm kijkt, zolang je de focus in het midden houdt valt het amper op.

Ondertussen game ik amper meer en gebruik ik hem alleen nog maar productief en heb ik het scherm met windows powertoys in een 1:2:1 verhouding gezet waardoor ik in het midden een normale schermbreedte heb voor 1 applicatie en links en rechts ervan de halve breedte voor andere zaken als extra informatie open te houden. 2 naast elkaar vind ik op zich wel werken maar daar loop ik tegen de kijkhoek van het scherm aan. Daarom zit ik nu te dubben om te upgraden richting de OLED G9 omdat deze de bekende grote oled kijkhoeken heeft.

Mijn eerste impressie was: wow, dit is er misschien wat overheen maar als je er aan went wil je niet meer terug. Ik werk het liefst de hele week thuis want aan 2x FHD op kantoor kan ik niet meer wennen 8)7
Bedankt voor je input, dat stemt redelijk gerust. Wanneer je zegt 'middels stretching', bedoel je dan niet gewoon dat je (bijv.) 16:9 uitrekt naar je native resolutie? Want dat zag er op mijn vorige UW wel echt belabberd uit. Volgens mij heb ik één van de recentere Gears of War-games een tijdje op die manier gespeeld maar kon daar echt niet aan wennen.

En ja die OLED, die passeert in mijn zoektocht ook regelmatig de revue, prachtig apparaat natuurlijk maar dan komt er nog weer 700 bij de (al exorbitant hoge) prijs op... Verder lees ik dat een OLED-monitor voor kantoorwerk (tekst) juist weer wat minder geschikt is? Dat is puur hearsay mijnerzijds, nog niet echt in verdiept (ten tijde van schrijven heb ik m'n rig aangesloten op een 77" LG OLED bij gebrek aan een monitor :D ). Voor mij zal het 25% kantoorwerk zijn en 75% games/videobewerking/films/browsen.

Op werk gebruik ik 3x FHD + nog een laptopscherm maar kan (kon) niet tippen aan m'n 34 inch curvy boi thuis. Herkenbaar dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
2dope schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:23:
En ja die OLED, die passeert in mijn zoektocht ook regelmatig de revue, prachtig apparaat natuurlijk maar dan komt er nog weer 700 bij de (al exorbitant hoge) prijs op... Verder lees ik dat een OLED-monitor voor kantoorwerk (tekst) juist weer wat minder geschikt is? Dat is puur hearsay mijnerzijds, nog niet echt in verdiept (ten tijde van schrijven heb ik m'n rig aangesloten op een 77" LG OLED bij gebrek aan een monitor :D ). Voor mij zal het 25% kantoorwerk zijn en 75% games/videobewerking/films/browsen.
Ik heb zelf een Alienware 34" OLED. Dat is dus een QD-OLED paneel van Samsung. Ja als je echt een goede LCD monitor met wat hogere PPI naast dit paneel zet, dan zie je inderdaad ietsje meer dat het wat minder scherp oogt. Sommige mensen vinden dat storend, andere mensen maakt het niet zoveel uit. Ik zit vooral in dat laatste kamp.

Als je 90% van je tijd office werk doet, ja dan zou ik zeker niet voor OLED gaan. Maar aangezien je ook een flink deel van de tijd content creation doet, is OLED juist zeer interessant lijkt mij. Tegenover de ietsje mindere scherpte bij officewerk staat dat er op geen enkele manier ook maar iets van clouding, banding, IPS-glow - of noem maar alles op wat bagger is aan een backlight - aanwezig is op een OLED paneel. Daarnaast heb je uiteraard de perfecte zwartwaardes, hele goede HDR weergave en hele snelle pixels response tijd. Voor jou gebruiksscenario zou ik 'm in ieder geval niet uitsluiten.

Ik persoonlijk wil niet meer terug naar LCD. Zeker de hele dure LCD monitoren voel voor mij eigenlijk altijd een compromis, terwijl ik dat bij OLED niet heb. Natuurlijk is OLED ook niet perfect, maar wel qua beeldkwaliteit voor content creation en gaming.

Of het het geld waard is, is een persoonlijke keuze natuurlijk.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
2dope schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Zeker, ik kan alleen de ervaringen van de anderen overwegend bevestigen.

Geen issues met games gehad, maar geen uitgebreid gamedieet (speel eigenlijk alleen Dayz, Borderlands2 en DCS ), behalve dan dat cutscenes van oudere games black bars geven. Maar dat boeit mij niet echt.
Verder vind ik de immersie gewoon super.

Qua toepassingen: geen enkel probleem gehad. Het is alsof je twee 27inch naadloos naast elkaar hebt staan en dat werkt gewoon prettig. Vscode, terminal app, WSL, werkt allemaal fijn.

Enige waar ik aan moest wennen met de G9 was dat hij in het begin bij opwarmen 'kraakte'. Nooit eerder meegemaakt met een monitor. Gelezen dat het te maken had met de behuizing waarvan het plastic opwarmt. Maar dat is na een tijdje weggegaan, dus nu geen last meer van.

Verder nog een monitor light bar erbij gekocht van aliexpress (kostte 6 maanden geleden nog $50,- , nu 2x zo veel :? ) en dell speaker bar onzichtbaar achter de monitor gehangen voor wat geluid.

Hier dus een heel tevreden gebruiker van de G9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
rachez schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:38:
[...]

Zeker, ik kan alleen de ervaringen van de anderen overwegend bevestigen.

Geen issues met games gehad, maar geen uitgebreid gamedieet (speel eigenlijk alleen Dayz, Borderlands2 en DCS ), behalve dan dat cutscenes van oudere games black bars geven. Maar dat boeit mij niet echt.
Verder vind ik de immersie gewoon super.

Qua toepassingen: geen enkel probleem gehad. Het is alsof je twee 27inch naadloos naast elkaar hebt staan en dat werkt gewoon prettig. Vscode, terminal app, WSL, werkt allemaal fijn.

Enige waar ik aan moest wennen met de G9 was dat hij in het begin bij opwarmen 'kraakte'. Nooit eerder meegemaakt met een monitor. Gelezen dat het te maken had met de behuizing waarvan het plastic opwarmt. Maar dat is na een tijdje weggegaan, dus nu geen last meer van.

Verder nog een monitor light bar erbij gekocht van aliexpress (kostte 6 maanden geleden nog $50,- , nu 2x zo veel :? ) en dell speaker bar onzichtbaar achter de monitor gehangen voor wat geluid.

Hier dus een heel tevreden gebruiker van de G9.
Goed om te horen! Cutscenes zijn niet zo boeiend nee, die hoeven niet schermvullend te zijn. Eén van de eerste titels die ik speelde op mijn vorige UW (34") was Battlefield 1, dat was toen wel erg tof hoe groot je gezichtsveld wel niet was. Vraag me af of het bij 49" niet wat té wordt, dat je bij wijze van last van je nek krijgt van het gedraai. Al is er met custom FOV sliders vaak ook nog genoeg af te stellen.

Die light bars zien er leuk uit ja, ik zie dat bol.com ze ook heeft, nog weer een stuk duurder. Maar hey, wel 15% korting als je er 6 koopt :D :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Ik twijfel tussen een

uitvoering: Iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 Zwart

En een

uitvoering: Philips B-line 346B1C Zwart

Op het oog niet heel veel verschil. De Iiyama heeft wat meer Hz maar verbruikt ook flink meer stroom zo te zien?

Welke raden jullie aan? Of is het om het even? Gebruik is voornamelijk kantoorwerkzaamheden, heel soms een spelletje (Halo, AoE, League).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-06 13:32
2dope schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Goed om te horen! Cutscenes zijn niet zo boeiend nee, die hoeven niet schermvullend te zijn. Eén van de eerste titels die ik speelde op mijn vorige UW (34") was Battlefield 1, dat was toen wel erg tof hoe groot je gezichtsveld wel niet was. Vraag me af of het bij 49" niet wat té wordt, dat je bij wijze van last van je nek krijgt van het gedraai. Al is er met custom FOV sliders vaak ook nog genoeg af te stellen.

Die light bars zien er leuk uit ja, ik zie dat bol.com ze ook heeft, nog weer een stuk duurder. Maar hey, wel 15% korting als je er 6 koopt :D :')
Ik heb sinds een dag de G9 neo staan. Eerste indruk is impressive. Heb een eizo test gedaan en kon geen dode of stuck pixels vinden.

Bevalt erg goed momenteel en dusver Diablo iv, witcher en star wars gecheckt. Inderdaad cutscenes zijn kleiner verder geen problemen.

De komende weken even verder testen en dan laat ik het hier weten. Ben je specifiek benieuwd naar zaken laat het dan even weten dan kijk ik wat ik kan testen voor je :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
JDdeV1992 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Ik heb sinds een dag de G9 neo staan. Eerste indruk is impressive. Heb een eizo test gedaan en kon geen dode of stuck pixels vinden.

Bevalt erg goed momenteel en dusver Diablo iv, witcher en star wars gecheckt. Inderdaad cutscenes zijn kleiner verder geen problemen.

De komende weken even verder testen en dan laat ik het hier weten. Ben je specifiek benieuwd naar zaken laat het dan even weten dan kijk ik wat ik kan testen voor je :*)
Klinkt goed. Bij de reviews op CoolBlue of Bol.com zag ik iemand die minder geluk had, die had naar eigen zeggen al 5 exemplaren moeten retourneren na aantreffen van dode pixels. Dan tref je't ook niet (mocht het echt waar zijn, men wil e.e.a. ook nog wel eens aandikken in reviews :P )

Anyway de G9 Odyssey is nu 1399 euro bij Bol. Volgens mij is die zeer recent van prijs verlaagd?

Wat ik overigens nog niet helemaal snap zijn de verschillende modellen die ik zowel op de pricewatch hier zie als ook op bijv. bol.com. Er staan nog een aantal G9's voor bijv. 1714 euro, nog 1 voor 1670 euro...? Is dat afhankelijk van de Bol-reseller? Ook op de pricewatch kan ik de verschillen niet helemaal duiden, het enige wat ik zo snel zie wat verschilt is de productnaam (G95TSSR, G95TSSU, G95TSSP). En dan hebben we nog de LS49AG952NUXEN, de G9C49G95T... Allemaal met compleet verschillende prijzen. Het wordt er niet echt duidelijker op (edit: valt me nu pas op dat het G9 Neo vs. G9 "non-Neo" is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:55
2dope schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Klinkt goed. Bij de reviews op CoolBlue of Bol.com zag ik iemand die minder geluk had, die had naar eigen zeggen al 5 exemplaren moeten retourneren na aantreffen van dode pixels. Dan tref je't ook niet (mocht het echt waar zijn, men wil e.e.a. ook nog wel eens aandikken in reviews :P )

Anyway de G9 Odyssey is nu 1399 euro bij Bol. Volgens mij is die zeer recent van prijs verlaagd?

Wat ik overigens nog niet helemaal snap zijn de verschillende modellen die ik zowel op de pricewatch hier zie als ook op bijv. bol.com. Er staan nog een aantal G9's voor bijv. 1714 euro, nog 1 voor 1670 euro...? Is dat afhankelijk van de Bol-reseller? Ook op de pricewatch kan ik de verschillen niet helemaal duiden, het enige wat ik zo snel zie wat verschilt is de productnaam (G95TSSR, G95TSSU, G95TSSP). En dan hebben we nog de LS49AG952NUXEN, de G9C49G95T... Allemaal met compleet verschillende prijzen. Het wordt er niet echt duidelijker op (edit: valt me nu pas op dat het G9 Neo vs. G9 "non-Neo" is...)
Precies dat laatste inderdaad, dat zijn de verschillen.
Ik ben ook aan het kijken voor dit scherm dus lees graag mee met alle ervaringen :-)
Zelf twijfel ik nog of ik wel zooo groot wil gaan, maar van veel personen lees ik dat als je éénmaal dit hebt dat je dan niet meer terug wilt naar een kleiner scherm dus ben ook zeer benieuwd. Succes met uitzoeken in ieder geval, ben benieuwd wat je keus gaat worden.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-06 13:32
2dope schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Ik heb inderdaad ook veel verschillende ervaringen gelezen. Het is denk ik een combinatie van geluk en niet te pietlutterig zijn. Ook met mijn vorige scherm had ik wel wat backlight bleed maar daar had ik in dagelijkse praktijk nooit last van.

Met betrekking tot de verschillende modellen klopt het wat je zegt, de verschillende modelnummers die jij opsomt zijn G9 Neo Vs non neo. Echter zijn er ook verschillende modelnummers van de G9 Neo, zie ook: https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=g9+neo

Zelf ben ik gegaan voor deze uitvoering: Samsung Odyssey Neo G9 (AG950NP) 49" Wit, Zwart wat niet de goedkoopste was maar ik kon hem wel bestellen met de rest van mijn spul voor de PC bij Megekko. Bovendien betaal ik persoonlijk liever iets meer voor een degelijke aanbieder met goede service. Die ervaring heb ik zelf met Megekko en lees ik eigenlijk ook in reviews terug van anderen.

Het verschil tussen de type nummers is mij nooit volledig duidelijk geworden gedurende mijn zoektocht. Best guess is dat het verschillende typen zijn per land dat het oorspronkelijk heeft uitgebracht/geproduceerd. Er zijn in ieder geval geen verschillen in stats.

De reden dat ik voor het hierboven genoemde model ben gegaan is dat deze beschikbaar is sinds 2 juni 2023. Ik heb niet zo zeer het vermoeden dat dit model per definitie later geproduceerd is maar door de recentelijke datum van beschikbaar stellen had ik wel het vermoeden dat de kans op een refurbished model kleiner zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
JDdeV1992 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:24:
[...]

Het verschil tussen de type nummers is mij nooit volledig duidelijk geworden gedurende mijn zoektocht. Best guess is dat het verschillende typen zijn per land dat het oorspronkelijk heeft uitgebracht/geproduceerd. Er zijn in ieder geval geen verschillen in stats.
Dit klopt (mits het een NEO betreft).
Overigens: ik heb de Neo versie vorig jaar in de zomervakantie kunnen kopen voor 1299,- bij bol.com (Samsung Odyssey G9 Neo LS49AG952NUXEN). Ze waren er toen in verschillende weken erg mee aan het stunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
martin484 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Precies dat laatste inderdaad, dat zijn de verschillen.
Ik ben ook aan het kijken voor dit scherm dus lees graag mee met alle ervaringen :-)
Zelf twijfel ik nog of ik wel zooo groot wil gaan, maar van veel personen lees ik dat als je éénmaal dit hebt dat je dan niet meer terug wilt naar een kleiner scherm dus ben ook zeer benieuwd. Succes met uitzoeken in ieder geval, ben benieuwd wat je keus gaat worden.
Hier staat 'ie inmiddels, had geen zin om te wachten op eventuele kortingen. So far so good, hier kan ik wel aan wennen :9~ Wat pixeltestjes gedaan en hij lijkt vooralsnog niks te mankeren. Ik schrok wel ff van de local dimming wat standaard aan staat en waardoor ik letterlijk nauwelijks iets kon zien. Wat een verschrikking is die instelling, het heeft ongetwijfeld een functie en wellicht na enige kalibratie dat het toegevoegde waarde heeft. Maar zo uit de doos kon ik pas m'n bureaublad fatsoenlijk zien na dit uitgezet te hebben (menu > system > local dimming).

Verder weinig te melden wat niet al is gezegd - het ding is enorm en dus je moet flink de ruimte hebben. Ik heb een heel breed bureau maar het is juist de diepte die ook fors is vanwege de enorme kromming en de diepe voet. Ondanks dat mijn bureau een redelijk standaarddiepte heeft (80cm), komen de zijkanten van het scherm alsnog tot halverwege. Ga vanavond nog rustig ff wat settings bij langs omdat ik de kleuren nog een beetje flets vind. Misschien ff een tutorial zoeken.

Ik heb trouwens gewoon de goedkoopste uit de pricewatch gepikt bij Bol.com (verkoop ook door Bol.com). deze dus: Samsung Odyssey G9 Neo LS49AG952NUXEN (€1399)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Vraag aan de 34" AW3423DW(F) owners :

Ik ga er maar even vanuit dat iedereen altijd HDR aan heeft staan met HDR400 True Black.

Wat vind iedereen van de kleuren van je monitor wanneer je HDR aan zet t.o.v. uit?
Ik merk dus dat wanneer ik HDR aan heb dat de kleuren echt washed out zijn. De vibrance is eigenlijk helemaal weg.
Ik los dit nu op door de digital vibrance op 60% te zetten i.p.v. 50% stock maar vroeg me af of dit normaal is.
Laat ik voorop stellen dat ik nooit zonder HDR game of wat dan ook, want dat verschil in game is gewoon erg groot qua helderheid.

Ben benieuwd hoe anderen dit "oplossen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Lekiame schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:44:
Vraag aan de 34" AW3423DW(F) owners :

Ik ga er maar even vanuit dat iedereen altijd HDR aan heeft staan met HDR400 True Black.

Wat vind iedereen van de kleuren van je monitor wanneer je HDR aan zet t.o.v. uit?
Ik merk dus dat wanneer ik HDR aan heb dat de kleuren echt washed out zijn. De vibrance is eigenlijk helemaal weg.
Ik los dit nu op door de digital vibrance op 60% te zetten i.p.v. 50% stock maar vroeg me af of dit normaal is.
Laat ik voorop stellen dat ik nooit zonder HDR game of wat dan ook, want dat verschil in game is gewoon erg groot qua helderheid.

Ben benieuwd hoe anderen dit "oplossen" :)
Ik heb m op HDR1000 staan. Ik vind de piekhelderheid belangrijker dan de kleurechtheid. Ik heb niet het idee dat de kleuren washed out zijn eigenlijk. Heb HDR aanstaan in Windows en Auto HDR aanstaan voor games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Luuk1983 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Ik heb m op HDR1000 staan. Ik vind de piekhelderheid belangrijker dan de kleurechtheid. Ik heb niet het idee dat de kleuren washed out zijn eigenlijk. Heb HDR aanstaan in Windows en Auto HDR aanstaan voor games.
Als je terug switched naar HDR off wanneer je naar iets met kleuren kijkt, vind je dan niet dat HDR off veel mooiere kleuren heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Luuk1983 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Wat voor SDR brightness gebruik jij bij HDR Peak 1000 mode?
Ik merk dat SDR in Windows best wat donkerder is t.o.v. HDR400 True Black.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 13:37
Dat kan je in je beeldscherminstellingen aanpassen, zo krijg je het nog behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt. Ik schakelde in het begin steeds heen en weer tussen SDR en 1000, maar heb hem tegenwoordig permanent op 400 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Lekiame schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Wat voor SDR brightness gebruik jij bij HDR Peak 1000 mode?
Ik merk dat SDR in Windows best wat donkerder is t.o.v. HDR400 True Black.
75% zo te zien van zowel brightness als contrast. Maar je kan brightness niet aanpassen in de OSD als HDR in Windows aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Overspark schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:20:
Dat kan je in je beeldscherminstellingen aanpassen, zo krijg je het nog behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt. Ik schakelde in het begin steeds heen en weer tussen SDR en 1000, maar heb hem tegenwoordig permanent op 400 staan.
Als ik HDR in Windows aan of uit zet zie ik eigenlijk niet zoveel verschil in Windows zelf moet ik zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Luuk1983 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:37:
[...]

75% zo te zien van zowel brightness als contrast. Maar je kan brightness niet aanpassen in de OSD als HDR in Windows aan staat.
Ik bedoel eigenlijk waar je helderheid op staat binnen het HDR menu in Windows van de SDR-inhoud :)
Brightness kan je op je scherm niet aanpassen als HDR aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Lekiame schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:51:
[...]

Ik bedoel eigenlijk waar je helderheid op staat binnen het HDR menu in Windows van de SDR-inhoud :)
Brightness kan je op je scherm niet aanpassen als HDR aan staat.
52 zo te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Nieuwe firmware getest? Heb de monitor zelf niet maar zag het o.a. op YT voorbij komen

https://www.reddit.com/r/...update_has_been_released/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
TiezZ_BE schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:52:
[...]

Nieuwe firmware getest? Heb de monitor zelf niet maar zag het o.a. op YT voorbij komen

https://www.reddit.com/r/...update_has_been_released/
Helaas, de Alienware die ik heb (AW3423DW) heeft geen mogelijkheid om de firmware zelf te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2dope
2dope schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:33:
[...]
Ik heb trouwens gewoon de goedkoopste uit de pricewatch gepikt bij Bol.com (verkoop ook door Bol.com). deze dus: Samsung Odyssey G9 Neo LS49AG952NUXEN (€1399)
Goed moment gekozen kennelijk, prijs is nu weer gestegen met 350 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 00:10
Het is eigenlijk angstaanjagend hoe snel je gewoon raakt aan 21/9 en 32/9
ik kan niet meer terug naar 16/9 het lukt me gewoon niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Wolfp4ck schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:48:
Het is eigenlijk angstaanjagend hoe snel je gewoon raakt aan 21/9 en 32/9
ik kan niet meer terug naar 16/9 het lukt me gewoon niet :D
Jup, om te gamen kan ik niet meer terug naar 16:9 formaat.

Voor werk toch liefst 2 monitoren. Maar mss moet ik daar ook 21/9 proberen, maar dan 2 langs of boven elkaar. O-) oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-06 00:10
TiezZ_BE schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:24:
[...]

Jup, om te gamen kan ik niet meer terug naar 16:9 formaat.

Voor werk toch liefst 2 monitoren. Maar mss moet ik daar ook 21/9 proberen, maar dan 2 langs of boven elkaar. O-) oOo
psst, ipv 2* 16/9
super
ultra
wide :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:24
Voor wie in de markt is voor een LG UltraGear OLED 45GR95QE-B Zwart.

MediaMarkt Outlet variant 1199,-. Alleen een geopende doos. Vermoedelijk teruggestuurd door koper. Geen verdere bijzonderheden.

Ik ben zelf in de markt voor een 38 inch ultrawide op het moment. Ik had wel verwacht dat ten opzichte van anderhalf jaar / twee jaar geleden er wel wat meer 38 inch monitors op de markt zouden zijn maar helaas. Ik zelf dacht aan een 38 inch Alienware / LG. Heb nu twee 4k 27 inch LG monitors, maar wil naar een wat cleanere look. In hoeverre heeft het nut om nog de aankomende maanden in de gaten te houden m.b.t. nieuwe monitoren? Of kun je daar niet zoveel van verwachten? Ik vind de 3821DW / LG UltraGear 38GN950-B nu nog best wel aan de prijs, als je de prijs bekijkt van een tijdje geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-05 07:53

Speedy_JN

Gang is alles...

Op dit moment heb ik de 'oude Alienware 3418DW. Ik game en werk met veel plezier dagelijks op deze PC.
Ik werk nooit 8 uur achter elkaar en game idem nooit langer dan 8 uur per dag.

Ik geniet van mijn OLED tv beneden (DolbyVision/HDR) en dit wil ik ook met gamen!

Graag zou ik de 3423DWF willen en toch blijf ik terughoudend. QD OLED issues, de RTINGS 4 maanden test... color fringe.... En toch ook vele positieve reviews en Dell's support.

Wie heeft dit scherm ook en kan mij overtuigen!? :-D

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Speedy_JN schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:26:
Op dit moment heb ik de 'oude Alienware 3418DW. Ik game en werk met veel plezier dagelijks op deze PC.
Ik werk nooit 8 uur achter elkaar en game idem nooit langer dan 8 uur per dag.

Ik geniet van mijn OLED tv beneden (DolbyVision/HDR) en dit wil ik ook met gamen!

Graag zou ik de 3423DWF willen en toch blijf ik terughoudend. QD OLED issues, de RTINGS 4 maanden test... color fringe.... En toch ook vele positieve reviews en Dell's support.

Wie heeft dit scherm ook en kan mij overtuigen!? :-D
Ik heb de 3423DW (niet-F), maar die heeft natuurlijk hetzelfde paneel. QD-OLED LIJKT gevoeliger te zijn voor inbranden, maar je moet je wel realiseren dat die test op RTINGS geen normaal dagelijks gebruik simuleert. Je kan op dit moment eigenlijk maar één conclusie trekken: Na 4 maanden vertonen QD-OLED-schermen in de test zoals die uitgevoerd wordt door RTINGS in verhouding met andere schermen meer burnin. Daarmee zeg ik niet dat het probleem niet bestaat, maar wel dat we een beetje voorzichting moeten zijn om keiharde conclusies eruit te trekken.

Maar dat gezegd hebbende, als je bijvoorbeeld 5 dagen per week 8 uur per dag thuis werkt met statische content, dan weet ik persoonlijk niet of dat het beste idee is. Er is nergens een harde grens gedefinieerd wanneer een OLED inbrand en wanneer niet, maar elke dag uren achter elkaar statische content LIJKT mij niet de beste use case. Ik werk zelf maximaal 2 dagen per week thuis en dat durf ik prima aan. Wel neem ik wat voorzorgsmaatregelen, zoals de het laten hiden van de taakbalk.

Ik vind zelf de color fringing een non-issue bij normaal gebruik - dus ook bij office werk. Ja als je heeeeel goed gaat kijken van heel dichtbij zie je er wat van. En ik denk dat als je een goede LCD met dezelfde ppi of hoger ernaast zet dat je waarschijnlijk wel ziet dat het nèt een klein beetje onscherper is, maar ik heb er helemaal geen last van. Maar hier zijn meningen over verdeeld, dus de enige tip die ik je kan geven: ga het zelf bekijken.

Maar daarnaast heeft het scherm prima kijkhoeken, is er geen backlight bleeding, backlight banding, IPS glow of wat dan ook waar die LCD's allemaal last van hebben. En in donkere games, zoals Dying Light 2 ben ik elke keer weer zo blij met deze monitor, zeker met auto HDR in Windows aan of native HDR in de games die het ondersteunen. Ik zou deze monitor absoluut weer kiezen. Alleen als ik heel veel office werk, dus meerdere dagen per week 8 uur per dag, erop zou moeten doen, dan zou ik daarvoor waarschijnlijk een aparte LCD-monitor voor aanschaffen en dan eigenlijk alleen maar vanwege het inbrandgevaar en niet vanwege de andere eigenschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Thanks! Scherm besteld, dit had ik nodig.

Ik pak er wel een tweede office scherm bij. Ha!

Voorwaarts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

@Luuk1983 Mijn scherm komt morgen binnen. Ik zie dit (burn in protection o.a.) in de handleiding en heb wat dingen gezien op youtube. Het advies was om het in je agend te zetten en het handmatig uit te voeren om de zoveel tijd omdat de firmware buggy was.
Wat is jouw ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oWervc7HSp4dt44UBfuydfWnUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsJb5XInQ2nPSWoPPl7wEimf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy_JN op 12-07-2023 10:47 ]

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Speedy_JN schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:39:
@Luuk1983 Mijn scherm komt morgen binnen. Ik zie dit (burn in protection o.a.) in de handleiding en heb wat dingen gezien op youtube. Het advies was om het in je agend te zetten en het handmatig uit te voeren om de zoveel tijd omdat de firmware buggy was.
Wat is jouw ervaring?

[Afbeelding]
Ik doe niks zelf, gaat automatisch. Als ik het scherm uit zet met de knop, dan zie ik eens in de zoveel tijd het lampje groen branden. Je moet m dus wel aan de stroom laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Tja, dat is allemaal persoonlijk, ik vond de 3423DW prachtig qua kleuren, maar kon echt niet leven met die color fringing en fan noise. Ook die antiburn maatregelen vond ik maar irritant, een keer in de zoveel tijd verschoof alles een pixel, wat gewoon raar is ook al weet je waarom, en soms als je het ding uitzet voert ie dat antiburn programma uit. Dat duurt LANG, en tijdens deze procedure kun je hem dus ook niet meer effe snel weer aanzetten. Ik was altijd bang om de monitor aan te laten staan op de desktop, bang dat de taakbalk of wallpaper inbrandt. Voor mij was het niets en heb hem na 1 week verkocht.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy_JN

Speedy_JN

Gang is alles...

Ik ga het ervaren en zal het hier delen. Vrienden van mij zeiden direct al: wat een gedoe!

Voorwaarts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekiame
Sp33dFr34k schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:58:
Tja, dat is allemaal persoonlijk, ik vond de 3423DW prachtig qua kleuren, maar kon echt niet leven met die color fringing en fan noise. Ook die antiburn maatregelen vond ik maar irritant, een keer in de zoveel tijd verschoof alles een pixel, wat gewoon raar is ook al weet je waarom, en soms als je het ding uitzet voert ie dat antiburn programma uit. Dat duurt LANG, en tijdens deze procedure kun je hem dus ook niet meer effe snel weer aanzetten. Ik was altijd bang om de monitor aan te laten staan op de desktop, bang dat de taakbalk of wallpaper inbrandt. Voor mij was het niets en heb hem na 1 week verkocht.
Ik heb zelf de DWF variant en kan me in veel dingen van jou niet helemaal vinden.
Overigens wel even vermelden dat de DWF variant significant minder fan noise heeft.. ik hoor de fan dus nooit. En ik ben erg gevoelig voor noise :)
Taakbalk staat altijd op verbergen bij mij, makkelijk opgelost.
Color fringing heb ik zelf ook geen last van en zie ik dan ook niet. Enkel als ik op 1cm afstand tekst bekijk. Pixel refresh melding komt om de 4 uur, 1 druk op de knop en hij komt niet weer tot je het scherm uit zet en vervolgens het programma kan laten uitvoeren. Programma duurt minuut of 5 niet zo heel lang dus. Scherm schakelt ook automatisch uit, erg makkelijk dus.

Beste en mooiste monitor die ik ooit heb gehad in ieder geval. Bovenstaande punten heb ik dan ook absoluut geen last van. Ik heb het er voor over om de beste en mooiste monitor op dit moment te mogen bewonderen. _/-\o_

@Speedy_JN

DELL support is overigens ook fantastisch, ik had na half jaar een stukje loslatende folie in het LCD zitten. De volgende dag lag er een nieuw scherm op de deurmat. Via DELL whatsapp geregeld, wat vragen beantwoord en fotos gemaakt en opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door Lekiame op 12-07-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Lekiame schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Ik heb zelf de DWF variant en kan me in veel dingen van jou niet helemaal vinden.
Overigens wel even vermelden dat de DWF variant significant minder fan noise heeft.. ik hoor de fan dus nooit. En ik ben erg gevoelig voor noise :)
Taakbalk staat altijd op verbergen bij mij, makkelijk opgelost.
Color fringing heb ik zelf ook geen last van en zie ik dan ook niet. Enkel als ik op 1cm afstand tekst bekijk. Pixel refresh melding komt om de 4 uur, 1 druk op de knop en hij komt niet weer tot je het scherm uit zet en vervolgens het programma kan laten uitvoeren. Programma duurt minuut of 5 niet zo heel lang dus. Scherm schakelt ook automatisch uit, erg makkelijk dus.

Beste en mooiste monitor die ik ooit heb gehad in ieder geval. Bovenstaande punten heb ik dan ook absoluut geen last van. Ik heb het er voor over om de beste en mooiste monitor op dit moment te mogen bewonderen. _/-\o_

@Speedy_JN

DELL support is overigens ook fantastisch, ik had na half jaar een stukje loslatende folie in het LCD zitten. De volgende dag lag er een nieuw scherm op de deurmat. Via DELL whatsapp geregeld, wat vragen beantwoord en fotos gemaakt en opgelost.
Daarom dat ik zeg dat het persoonlijk is, de fan hoorde je bij mijn exemplaar een stuk meer dan mijn hele PC bij elkaar. En dat color fringing tja, op normale kijkafstand zag ik het heel goed, maar ik heb ook een zicht van meer dan 100%. In ieder geval ervaarde ik het bij werkzaamheden als te storend. Maar er zijn genoeg mensen die het niet zien of die het niet boeit.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Sp33dFr34k schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:35:
[...]

Daarom dat ik zeg dat het persoonlijk is, de fan hoorde je bij mijn exemplaar een stuk meer dan mijn hele PC bij elkaar. En dat color fringing tja, op normale kijkafstand zag ik het heel goed, maar ik heb ook een zicht van meer dan 100%. In ieder geval ervaarde ik het bij werkzaamheden als te storend. Maar er zijn genoeg mensen die het niet zien of die het niet boeit.
Denk dat het ook te maken heeft met hoe dicht je op je scherm zit.
Ik heb net even gekeken en mijn gezicht tot het beeldscherm zit 65cm tussen.
Ik zie het dan ook enkel als ik heel dicht op me scherm ga zitten en dan naar de reacties dit forum op tweakers zit te kijken bijvoorbeeld.

De DW variant heeft idd last van fan noise, gelukkig heeft de DWF dat niet meer. De laatste firmware update heeft de fan noise zelfs nog weer wat verbeterd.
Zelfs als ik mijn pc fans op 0% zet hoor ik het scherm niet 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Lekiame op 12-07-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Lekiame schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Denk dat het ook te maken heeft met hoe dicht je op je scherm zit.
Ik heb net even gekeken en mijn gezicht tot het beeldscherm zit 65cm tussen.
Ik zie het dan ook enkel als ik heel dicht op me scherm ga zitten en dan naar de reacties dit forum op tweakers zit te kijken bijvoorbeeld.

De DW variant heeft idd last van fan noise, gelukkig heeft de DWF dat niet meer. De laatste firmware update heeft de fan noise zelfs nog weer wat verbeterd.
Zelfs als ik mijn pc fans op 0% zet hoor ik het scherm niet 8)7
Het is inderdaad hoe erg je je aan dingen stoort en dat is heel persoonlijk. Zo vind ik de fan noise van de DW heel erg meevallen. Ja ik hoor m soms op de achtergrond, maar ik kan mij voorstellen dat als je een fluisterstille kamer hebt het irritant kan zijn.

De QD-OLEDs zijn zeker niet zonder compromis. Voor mij maakt de beeldkwaliteit eigenlijk alles al goed en je kan met een paar kleine maatregelen al veel burning tegengaan. Maar als je niet tegen de color fringing kan of de fan, dan weegt het voor een ander misschien niet op. En voor puur voor officewerk moet je geen OLED nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_461xdEB14uRB-kD8iD38IlGzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2coiKoFe7xfG35E1Jelh959.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je de color fringe heel erg goed, maar iets verder weg vind ik het al niet meer storend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAbITzPCfQghT2JHeN4AJKiVwuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Styq46LAJ4IO8LUEFPLrwUYc.jpg?f=fotoalbum_large

Dus eindelijk zijn de QD-OLED monitoren gewoon een extra keus die je kan maken tussen de verschillende technieken en voorkeuren.

Pagina: 1 ... 37 ... 40 Laatste