[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-05 16:18

playah007

live life and be proud!

rachez schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:41:
Ben momenteel op vakantie en uiteraard op de eerste dag van mijn vakantie krijg ik een bericht van dell dat mijn AW3423 bezorgd zou worden, 2 weken eerder dan aangegeven (achteraf had ik dat wel kunnen weten..). Gelukkig kunnen uitstellen tot na mijn vakantie.

Nu toch ook maar de Samsung G9 Neo besteld die momenteel in de aanbieding is bij bol.com voor 1630,- . Ik kon het niet laten O-) . Dus 1 augustus ga ik ze beiden uitproberen..

Hoef ik in ieder geval niet meer voor mijzelf te twijfelen tussen deze beide schermen. :P
laat inderdaad maar even weten wat je ervaringen zijn.
ik heb zelf idee dat de OLED beeld/visueel technisch superieur zal zijn door contrast en zwartwaarden.
Echter overall met tekstuele stijl + HDR enzo dat odyssey momenteel wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 00:11
Odysseus g9 is zelfs op 1650€ nog wel 600€ meer dan ik voor de dell heb betaald.... Dat verschil mag er dan denk ik ook wel zijn

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 19:04
Bijna: 1545 1467,- + gratis 24 inch ips panel, kost de Neo G9 momenteel tot mijn verrassing bij bol.com.
Dus als je nu de keuze moet maken tussen beide schermen, scheelt het niet al teveel.

Anyhow, ik laat wel weten wat mijn ervaringen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door rachez op 27-07-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Epsilon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:27:
Hoe zijn de pixel defects op de AW3423DW?

Ondertussen druppelen ze binnen bij mensen. Maar het is erg stil in dit topic en ik ben wel benieuwd :).
Hier net binnen, zou eigenlijk 2 augustus geleverd worden, maar kwam vorige week al aan. Door werkzaamheden in de tuin (naast mijn eigenlijke werk), net pas aangesloten. Geen pixeldefecten :)

Eerst indruk, wauw wat een prachtig ding. Mooie kleuren, lekker contrast. Nu maar eens verder gaan testen. Ik zie in eerste instantie vrij weinig van die color fringing bij tekst. Nu ik deze tekst typ let ik er extra goed op, maar tenzij ik met mijn neus erop ga zitten, zie ik er niets van. Heel dichtbij is het niet zo scherp als op mijn oude X34P (de tekst dan), maargoed, het is mijn game scherm en ik zit er normaal niet met mijn neus bovenop, dus de eerste indruk is goed :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:58
Op mijn AW3423DW ook geen dooie pixels. Ben nu een week verder sinds m'n vorige post en echt heel erg tevreden. Het is even gedoe om alles goed ingesteld te krijgen, want de lichtjes vinden het steeds leuk om weer aan te gaan, je moet wennen aan hoe je HDR aan en uit zet (in Windows 10 dan, draai nog geen 11) en je moet even weten welke optie je in het Pixel Refresh dialoogvenster moet kiezen (Yes en don't ask again ofzo) om er nooit meer iets van te merken. Maar als alles eenmaal goed staat is het echt een geweldig ding. Qua tekst fringe is het mij ook opgevallen dat ik daar vooral last van heb in de eerste minuten nadat hij aan gaat, als hij eenmaal is opgewarmd is het al een stuk minder zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06
Epsilon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:27:
Hoe zijn de pixel defects op de AW3423DW?

Ondertussen druppelen ze binnen bij mensen. Maar het is erg stil in dit topic en ik ben wel benieuwd :).
Ik heb zover ik kan zien één defecte subpixel, maar redelijk aan de rand, die valt totaal niet op tenzij je gaat zoeken.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
rachez schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 14:34:
Anyhow, ik laat wel weten wat mijn ervaringen zijn.
Gisteren de samsung Neo G9 binnengekregen. Deze komt in de plaats voor een Dell AW3418DW die ik nu heb i.c.m een 27 inch.

Voor mij is de G9 perfect. Dit is wat ik verwacht had van een UW, die wow factor is bij deze monitor echt aanwezig in games wat ik bij de 34 inch dell niet had. Met name dan door het formaat.

Ik ben zeer tevreden, zeker in games: Dayz is bijvoorbeeld prachtig in HDR.
Qua kleuren, ik heb het idee dat de samsung zich kan meten met de (oude) AW3418. Hoewel de G9 geen ips panel is, merk ik dat niet heel erg in verhouding tot deze Dell.

HDR is best indrukwekkend. Ongetwijfeld zal de nieuwe 3423 mooier zijn qua zwartwaardes (oled) maar ik kies voor het grotere formaat.

Ik zal mijn duo setup wel missen met de 34 inch + een 27 inch ernaast, maar ik ga de dell 3423 als hij binnenkomt niet eens uitpakken, maar gelijk terugsturen.
Dus geen directe vergelijk van mij. Ik kan alleen zeggen dat een 49 inch voor mij veel indrukwekkender is dan een 34 inch.

Voor wat betreft alle issues met de G9, daar kan ik nog niets van zeggen. Die van mij is voor mij nu prima, maar ben ook niet op zoek gegaan naar alle issues op internet die met deze monitor kunnen optreden.
Als hij het voor mij goed doet is het goed genoeg.

als laatste een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdvBTscwz30R-dQaB-HJMwFmkmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlI9q0SHIGKqTf7TrqXH8Xfv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
rachez schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Gisteren de samsung Neo G9 binnengekregen. Deze komt in de plaats voor een Dell AW3418DW die ik nu heb i.c.m een 27 inch.

Voor mij is de G9 perfect. Dit is wat ik verwacht had van een UW, die wow factor is bij deze monitor echt aanwezig in games wat ik bij de 34 inch dell niet had. Met name dan door het formaat.

Ik ben zeer tevreden, zeker in games: Dayz is bijvoorbeeld prachtig in HDR.
Qua kleuren, ik heb het idee dat de samsung zich kan meten met de (oude) AW3418. Hoewel de G9 geen ips panel is, merk ik dat niet heel erg in verhouding tot deze Dell.

HDR is best indrukwekkend. Ongetwijfeld zal de nieuwe 3423 mooier zijn qua zwartwaardes (oled) maar ik kies voor het grotere formaat.

Ik zal mijn duo setup wel missen met de 34 inch + een 27 inch ernaast, maar ik ga de dell 3423 als hij binnenkomt niet eens uitpakken, maar gelijk terugsturen.
Dus geen directe vergelijk van mij. Ik kan alleen zeggen dat een 49 inch voor mij veel indrukwekkender is dan een 34 inch.

Voor wat betreft alle issues met de G9, daar kan ik nog niets van zeggen. Die van mij is voor mij nu prima, maar ben ook niet op zoek gegaan naar alle issues op internet die met deze monitor kunnen optreden.
Als hij het voor mij goed doet is het goed genoeg.

als laatste een plaatje:
[Afbeelding]
ik zit ook na te denken om 1 te kopen maar er zijn twee verschillenden producties datums
Welke van de 2 heb jij gekocht? LS49AG950NUXEN of LS49AG952NUXEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
@Steenw
De mijne is een LS49AG952NUXEN, was toen de goedkoopste. Volgens mij verder weinig verschil tussen. Dacht eigenlijk dat het een regiocode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Die monitor hoort technisch gezien niet in dit topic thuis, is geen 21:9 maar een 32:9 :P

Maar inderdaad, volgens mij is het ook gewoon een regiocode van wat ik gelezen heb. Gewoon de goedkoopste pakken dus.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Voor de liefhebber; ik heb een korte review over de Alienware AW3423DW geschreven: Alienware AW3423DW Zwart review door Luuk1983

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Sp33dFr34k schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:27:
Maar inderdaad, volgens mij is het ook gewoon een regiocode van wat ik gelezen heb. Gewoon de goedkoopste pakken dus.
Inderdaad een regiocode. In het Samsung G9 topic staat ergens een link naar een forum waarop staat welke regio codes er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erraa
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-03 15:45
Onlangs een aw3423dw kunnen overnemen, betreft echter een refurbished model en de vesa adapter ontbreekt helaas.

Contact opgenomen met Dell, maar spare parts bestellen blijkt nu toch ni zo eenvoudig te zijn via hen...
Iemand hier ervaring met het bestellen van Dell onderdelen? Of toevallig een mede aw3423dw eigenaar die zijn/haar adapter niet gebruikt? :)

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Gisteren mijn MSI Optix MAG342CQR Zwart binnen gekregen.

Maar krijg deze via HDMI totaal niet aan de praat op de volgende laptop:
Acer Aspire 5 A515-51G
Het beeld blijft zwart maar wordt wel herkend als 2e monitor. Zie zijn laptop scherm flikkeren, alsof hij herkent en dan weer niet en dan wel.

Heb het volgende al gedaan.
- HDMI kabel verwisseld.
- Werk laptop gebruikt (werkt wel, resolutie kan beter)
- nieuwe intel drivers
- nieuwe NVIDIA drivers
- OS geupgrade naar WIN11

Maar helaas geen resultaat, zelfde probleem blijft aanwezig.
Iemand nog een beter idee, of blijft dit incompatable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 23:39
Amafi schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:21:

Acer Aspire 5 A515-51G
Het beeld blijft zwart maar wordt wel herkend als 2e monitor. Zie zijn laptop scherm flikkeren, alsof hij herkent en dan weer niet en dan wel.

- HDMI kabel verwisseld.
- nieuwe intel drivers
- nieuwe NVIDIA drivers

Deze heeft een Intel® Core™ i5-8250U / NVIDIA GeForce MX130 GPU?

De Nvidia is al niet gebouwd op het leveren van extern beeld (alleen voor de host device, oftewel alleen het beeldscherm van de monitor zelf), dus ik gok dat de HDMI poort gekoppeld zit aan de grafische unit van de CPU. de CPU kan via HDMI alleen maar 4096x2304@24Hz leveren.. dus hoewel je binnen de pixels zit gok ik dat de maximale Hz hierin parten speelt.

Maar dat is even een losse flodder, wellicht dat iemand anders dit kan bevestigen/ontkrachten.
De monitor en de laptop zijn m.i. iig geen geweldig duo, de laptop mist gewoon flink wat power voor een 3440x1440/144Hz scherm.

[ Voor 8% gewijzigd door RichD1011 op 26-08-2022 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

RichD1011 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:38:
[...]
Deze heeft een Intel® Core™ i5-8250U / NVIDIA GeForce MX130 GPU?

De Nvidia is al niet gebouwd op het leveren van extern beeld (alleen voor de host device, oftewel alleen het beeldscherm van de monitor zelf), dus ik gok dat de HDMI poort gekoppeld zit aan de grafische unit van de CPU. de CPU kan via HDMI alleen maar 4096x2304@24Hz leveren.. dus hoewel je binnen de pixels zit gok ik dat de maximale Hz hierin parten speelt.

Maar dat is even een losse flodder, wellicht dat iemand anders dit kan bevestigen/ontkrachten.
De monitor en de laptop zijn m.i. iig geen geweldig duo, de laptop mist gewoon flink wat power voor een 3440x1440/144Hz scherm.
Nee de laptop heeft een Intel UHD Graphics 620.

Kan het dan inderdaad dat die dan de kracht mist om überhaupt beeld te geven?
Of zou je in ieder geval iets op lage specs moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:23
Amafi schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Nee de laptop heeft een Intel UHD Graphics 620.

Kan het dan inderdaad dat die dan de kracht mist om überhaupt beeld te geven?
Of zou je in ieder geval iets op lage specs moeten zien?
Werkt het ook niet op 3440x1440 @ 60hz? (zoja, daarna 75hz / 100hz / 120hz proberen tot het niet meer lukt)

Hier hebben ze het over iets vergelijkbaars:
https://community.acer.co...utput-a515-51-vs-a515-51g

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

TiezZ_BE schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Werkt het ook niet op 3440x1440 @ 60hz? (zoja, daarna 75hz / 100hz / 120hz proberen tot het niet meer lukt)

Hier hebben ze het over iets vergelijkbaars:
https://community.acer.co...utput-a515-51-vs-a515-51g
Nee eigenlijk geen output op geen enkele Hz, enige opties die ik zag was 59,75Hz en 60Hz op beiden geen beeld op de monitor.
Maar wel herkend als 2e scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Amafi schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:21:

Acer Aspire 5 A515-51G

- HDMI kabel verwisseld.
- nieuwe intel drivers
- nieuwe NVIDIA drivers

USB-C -> HDMI (of DP) adapter gebruiken: MadMarky in "[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic"

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Dank voor deze tip, de genoemde USB-C adapter aangeschaft, maar de melding "de functionaliteit van het USB-C apparaat kan beperkt zijn bood niet echt een goed voorteken.

UIteindelijk niet werkend dus helaas.
Wel zitten goochelen met supportive resoluties. Alleen bij 1024*768 kan ik naar 75,03Hz en dan doet het 2e scherm het wel.
Hogere resoluties worden niet ondersteund en dan lijkt de max 60Hz te zijn.Maar dan blijft het 2e scherm zwart.
Gevalletje laptop Graka te pauper om dit scherm aan te kunnen? Of ziet iemand nog een laatste uitweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Amafi schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

Dank voor deze tip, de genoemde USB-C adapter aangeschaft, maar de melding "de functionaliteit van het USB-C apparaat kan beperkt zijn bood niet echt een goed voorteken.

UIteindelijk niet werkend dus helaas.
Wel zitten goochelen met supportive resoluties. Alleen bij 1024*768 kan ik naar 75,03Hz en dan doet het 2e scherm het wel.
Hogere resoluties worden niet ondersteund en dan lijkt de max 60Hz te zijn.Maar dan blijft het 2e scherm zwart.
Gevalletje laptop Graka te pauper om dit scherm aan te kunnen? Of ziet iemand nog een laatste uitweg?
Hm vreemd. Lijkt ook een beetje alsof de hdmi verbinding niet helemaal werkt zoals het moet (minder bandbreedte), want het werkt uiteindelijk wel op 1024*768..?!

Voor de zekerheid: toch alles icm 8 bit kleuren instelling getest?
Heb je gekeken of er bij Acer nog een nieuwe BIOS / firmware te vinden is voor dit model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Amafi heb je de adapter wel in een usb poort gestoken met thunderbolt⚡ support? Daar heeft die laptop er toch wel eentje van?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

MadMarky schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:31:
@Amafi heb je de adapter wel in een usb poort gestoken met thunderbolt⚡ support? Daar heeft die laptop er toch wel eentje van?
USB-C heb ik maar 1 poort van, maar staat niet specifiek thunderbolt support bij.

Inmiddels het scherm op goede resolutie maar max 100Hz werkend gekregen via het docking station dat ik had liggen. De genoemde laptop had daar nog nooit op gewerkt. Maar na upgraden van de firmware van het thinkpad docking station werkt alles prima nu.
Werklaptop kan met behulp van de USB-C naar HDMI kabel ook betere resolutie aan dus al met al tevreden hier.
Dank voor de hulp allen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:05
Alienware heeft nog weer een nieuwe, goedkopere versie van hun QD-OLED scherm op de planning staan, de AW3423DWF. Grootste verschil met de reeds bestaande AW3423DW model is de afwezigheid van de G-Sync module, maximaal 165 Hz refresh rate (in tegenstelling tot de 175 Hz van de AW3423DW) en de zwarte kleur van het geheel.

Zie ook https://www.techpowerup.c...d-and-new-qd-oled-display en https://www.notebookcheck...efresh-rate.658350.0.html

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g77nRp8fqhR8Nuz6ytHSyiuyxYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzTbrHpR2ecgPfEBdJSPb264.jpg?f=fotoalbum_large

De MSI qd oled heeft usb-c PD en KVM. Eindelijk een ultra wide die ik zowel voor gaming als mijn werk macbook kan gebruiken zonder extra adapters :-)

[ Voor 52% gewijzigd door Jay-v op 29-09-2022 13:56 ]

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:35
Zou fijn zijn als ze snel met een datum komen.
Wou twee weken terug een ultragear 850 halen, en kwam wat reviews tegen over de Alienware en was redelijk zeker dat ik die zou gaan halen.

Nu lijkt het alsof Samsung nooit meer met hun qd oled gaat komen helaas..
En deze MSI ziet er ook wel uit als optie…

Het wordt er niet makkelijker op zo 😅

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:20
Gezien de FP nog niet echt up to dat eis met de videokaarten en ik het forum al een beetje heb doorzocht wil ik toch even hier de vraag stellen.

Binnenkort ga ik een ultrawide aanschaffen ergens in de regio van de G5. Welke exact weet ik nog niet maar heb er nu 4 op mijn selectie staan.

uitvoering: AOC CU34G2X/BK Zwart
uitvoering: MSI Optix MAG342CQR Zwart
uitvoering: Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 C34G55 Zwart
uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B1 Zwart

Daarbij moet ook nog een GPU upgrade komen. Dus het is een beetje een combi. Gaat gebruikt worden voor het gamen en 3D ontwerpen (geen rendering).

Cyberpunk wordt een beetje het uitgangspunt en volgend jaar zal Diablo 4 gespeeld worden. Beetje Triple A voor de aankomende 2 jaar, moet ik dan meteen richting een 6900XT?

Vanuit de benchmarks vind ik het wat lastig, klopt het dat ik 25% minder performance moet rekenen vanaf 1440P en 40% meer ten opzichte van 4K? Nu kijk ik vooral naar 4K medium als vergelijk met 1440P ultrawide op Ultra.

__/`\__/`\__

• HWSHHZ
Jay-v schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:55:
[Afbeelding]

De MSI qd oled heeft usb-c PD en KVM. Eindelijk een ultra wide die ik zowel voor gaming als mijn werk macbook kan gebruiken zonder extra adapters :-)
Is er al enig zicht op een release date van deze unit? Ben heel benieuwd naar de prijs etc. voor mijn nieuwe build ergens begin van het nieuwe jaar zodat ik die kan vergelijken met de 2 van Alienware, alleen een release date komt er nog maar niet van... :?

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

HWSHHZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:54:
[...]

Is er al enig zicht op een release date van deze unit? Ben heel benieuwd naar de prijs etc. voor mijn nieuwe build ergens begin van het nieuwe jaar zodat ik die kan vergelijken met de 2 van Alienware, alleen een release date komt er nog maar niet van... :?
De Samsung QD Oled komt in Q4, ik hoop dan ook de MSI te zien. Zal alleen niet goedkoop zijn. Ik gok op 1499,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Jay-v schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:00:
[...]

De Samsung QD Oled komt in Q4, ik hoop dan ook de MSI te zien. Zal alleen niet goedkoop zijn. Ik gok op 1499,-
Je bedoelt het scherm van Samsung, de Odyssey OLED G8 en niet die van MSI? Mij lijkt het namelijk niet dat MSI boven het prijspunt van Alienware gaat zitten, daar zouden ze zichzelf mee in de voet schieten. Verwacht eerder rond dezelfde prijs als de AW3423DW of de AW3423DWF met grofweg dezelfde features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

HWSHHZ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:39:
[...]

Je bedoelt het scherm van Samsung, de Odyssey OLED G8 en niet die van MSI? Mij lijkt het namelijk niet dat MSI boven het prijspunt van Alienware gaat zitten, daar zouden ze zichzelf mee in de voet schieten. Verwacht eerder rond dezelfde prijs als de AW3423DW of de AW3423DWF met grofweg dezelfde features.
Ik bedoelde de MSI. Minder zou mooi zijn maar gezien de usd/eur koers verwacht ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Jay-v schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:46:
[...]

Ik bedoelde de MSI. Minder zou mooi zijn maar gezien de usd/eur koers verwacht ik dat niet.
Aahh ja die koers is idd ook nog een pijnpunt waardoor de prijs voor ons wel eens kan gaan tegenvallen, maar wie weet krabbelt dat nog weer op binnenkort O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Jay-v schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:55:
[Afbeelding]

Kijk het begint al ergens op te lijken! Als ze er nu nog 38" van maken met 3840 x 1600 dan ben ik verkocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
iemand hier tips voor een monitor arm waarbij ik stacked een ultrawide en een 24" kwijt kan?
https://www.amazon.nl/-/e...arp_d_product_top?ie=UTF8

Deze gevonden maar weet niet zeker of het gaat passen... ik dacht 34" UW is qua hoogte wel gelijk aan een 27"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:21
HWSHHZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:46:
Alienware heeft nog weer een nieuwe, goedkopere versie van hun QD-OLED scherm op de planning staan, de AW3423DWF. Grootste verschil met de reeds bestaande AW3423DW model is de afwezigheid van de G-Sync module, maximaal 165 Hz refresh rate (in tegenstelling tot de 175 Hz van de AW3423DW) en de zwarte kleur van het geheel.

Zie ook https://www.techpowerup.c...d-and-new-qd-oled-display en https://www.notebookcheck...efresh-rate.658350.0.html
Geen Gsync module is ook geen fan - prima reden voor een downgrade wat mij betreft. Ik heb het idee dat die fan in de 3423DW steeds harder en steeds vaker staat te blazen hier. Zou verwachten met dalende temperaturen een trend de andere kant op maar helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Mistacal schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:44:
Gezien de FP nog niet echt up to dat eis met de videokaarten en ik het forum al een beetje heb doorzocht wil ik toch even hier de vraag stellen.

Binnenkort ga ik een ultrawide aanschaffen ergens in de regio van de G5. Welke exact weet ik nog niet maar heb er nu 4 op mijn selectie staan.

uitvoering: AOC CU34G2X/BK Zwart
uitvoering: MSI Optix MAG342CQR Zwart
uitvoering: Samsung Odyssey Gaming Monitor G5 C34G55 Zwart
uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B1 Zwart

Daarbij moet ook nog een GPU upgrade komen. Dus het is een beetje een combi. Gaat gebruikt worden voor het gamen en 3D ontwerpen (geen rendering).

Cyberpunk wordt een beetje het uitgangspunt en volgend jaar zal Diablo 4 gespeeld worden. Beetje Triple A voor de aankomende 2 jaar, moet ik dan meteen richting een 6900XT?

Vanuit de benchmarks vind ik het wat lastig, klopt het dat ik 25% minder performance moet rekenen vanaf 1440P en 40% meer ten opzichte van 4K? Nu kijk ik vooral naar 4K medium als vergelijk met 1440P ultrawide op Ultra.
Niemand wat goede inzichten?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
ZiSE schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:43:
[...]

Geen Gsync module is ook geen fan - prima reden voor een downgrade wat mij betreft. Ik heb het idee dat die fan in de 3423DW steeds harder en steeds vaker staat te blazen hier. Zou verwachten met dalende temperaturen een trend de andere kant op maar helaas!
Zat die fan er specifiek in voor de G-sync module? Dan ga ik die niet missen bij het goedkopere model, want ik denk dat ik in het begin van het nieuwe jaar voor een nieuwe AMD kaart ga, al helemaal met deze achterlijke prijzen van Nvidia. Maar eerst nog maar even wachten op de release van de MSI monitor, benieuwd wat die er allemaal van gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:21
HWSHHZ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:29:
[...]

Zat die fan er specifiek in voor de G-sync module? Dan ga ik die niet missen bij het goedkopere model, want ik denk dat ik in het begin van het nieuwe jaar voor een nieuwe AMD kaart ga, al helemaal met deze achterlijke prijzen van Nvidia. Maar eerst nog maar even wachten op de release van de MSI monitor, benieuwd wat die er allemaal van gaan maken.
Ja die fan is onderdeel van de G-Sync Ultimate chip.

So, what exactly do you lose by not getting the G-SYNC module for an extra $200?
Well, not much. The main advantage of a dedicated G-SYNC module is variable overdrive, however, OLED displays have instantaneous pixel response time speed regardless of the refresh rate, so it’s not actually necessary.
On top of that, you get an extra DisplayPort 1.4 input (but one less HDMI 2.0 port), a USB hub and Picture in Picture / Picture by Picture support. The lack of the G-SYNC module also means one less cooling fan.

[ Voor 33% gewijzigd door ZiSE op 07-10-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
ZiSE schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

So, what exactly do you lose by not getting the G-SYNC module for an extra $200?
Well, not much. The main advantage of a dedicated G-SYNC module is variable overdrive, however, OLED displays have instantaneous pixel response time speed regardless of the refresh rate, so it’s not actually necessary.
On top of that, you get an extra DisplayPort 1.4 input (but one less HDMI 2.0 port), a USB hub and Picture in Picture / Picture by Picture support. The lack of the G-SYNC module also means one less cooling fan.
Dank, dat is nog eens goeie info. In feite verlies je er niks mee dus, alleen een bak geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Mistacal schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Ik game af en toe op 3840 x 1600 met een 3070 RTX, en dat gaat prima. Ik speel games zoals Diablo 3 (en volgend jaar Diablo 4). Blizzard maakt games vaak grafisch niet zo veeleisend, de games zijn vaak goed geoptimaliseerd voor mid-range PCs. Voor grafisch zware games (Cyberpunk etc) zet ik altijd settings als Anti Aliasing etc helemaal uit, puur omdat m'n resolutie vrij hoog is en dit een te zware impact heeft op je framerate.

Als je een beetje speelt met medium tot high settings kan je vrij makkelijk een erg mooie framerate krijgen zonder al te veel in te leveren op beeldkwaliteit. Als je echt altijd 140+ FPS wilt dan zou ik inzetten op een 6800 XT of 3080. Een 6900 XT is natuurlijk nog mooier en garandeert dat je zeker 2 tot 3 jaar weer verder kunt. De 6900 XT is regelmatig in de aanbieding voor rond de 700 euro. Blijft een dikke smak geld, maar voor ultra settings wel aan te raden.

Ben in ieder geval zelf van mening dat medium tot high settings de sweetspot is tussen zeer vloeiende framerate en genoeg pracht en praal. Tegenwoordig zie ik op V&A ook regelmatig een 3070 voor 375 tot 400 euro. Daar kan je ook redelijk deftig mee gamen als je de settings wat tempert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
stin00 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Ik game af en toe op 3840 x 1600 met een 3070 RTX, en dat gaat prima. Ik speel games zoals Diablo 3 (en volgend jaar Diablo 4). Blizzard maakt games vaak grafisch niet zo veeleisend, de games zijn vaak goed geoptimaliseerd voor mid-range PCs. Voor grafisch zware games (Cyberpunk etc) zet ik altijd settings als Anti Aliasing etc helemaal uit, puur omdat m'n resolutie vrij hoog is en dit een te zware impact heeft op je framerate.

Als je een beetje speelt met medium tot high settings kan je vrij makkelijk een erg mooie framerate krijgen zonder al te veel in te leveren op beeldkwaliteit. Als je echt altijd 140+ FPS wilt dan zou ik inzetten op een 6800 XT of 3080. Een 6900 XT is natuurlijk nog mooier en garandeert dat je zeker 2 tot 3 jaar weer verder kunt. De 6900 XT is regelmatig in de aanbieding voor rond de 700 euro. Blijft een dikke smak geld, maar voor ultra settings wel aan te raden.

Ben in ieder geval zelf van mening dat medium tot high settings de sweetspot is tussen zeer vloeiende framerate en genoeg pracht en praal. Tegenwoordig zie ik op V&A ook regelmatig een 3070 voor 375 tot 400 euro. Daar kan je ook redelijk deftig mee gamen als je de settings wat tempert :)
Thanks voor de input, door de aanbieding ben ik voor een 6900XT gegaan, toch een beetje toekomstbestendig.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
ZiSE schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Het voelt eigenlijk als een upgrade om eerlijk te zijn. VRR is naar mijn idee vooral nodig bij lage refresh rates omdat elke frame relatief lang op het scherm staat en tearing daardoor meer opvalt. maar op mijn vorige 144Hz LCD monitor zonder enige vorm van VRR is mij nog nooit screen tearing opgevallen. Dus ik heb niet het idee dat ik die hele module überhaupt ga missen, terwijl een USB hub en PIP/PBP en geen fan alleen maar voordelen zijn. En 165Hz ipv 175Hz maakt ook niks uit, want die 175Hz is alleen te halen op 8 bit kleuren, ik heb de AW3423DW daarom sowieso al een stukje lager staan dan de max qua refresh rate.

Overigens moet ik erbij zeggen dat ik die fan van de monitor eigenlijk nooit heel bewust en actief hoor. Misschien heb ik geluk, of misschien ben ik doof aan het worden, maar an sich is de fan voor mij geen reden om naar een monitor over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 18:19

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

hoi

zit kijken naar ALIENWARE AW3821DW maar hoor vaak slecht dinge over HDR bij dezen monitor. is hij nu echt zo slecht of valt wel mee ?? ik heb Samsung UE60KS7000 van 2016 ook met HDR 10bit en ben daar erg tevreden mee hoe HDR daar is bij games en zal AW3821DW daar op lijken ?

anders ga ik voor AW3423DW waar nu korting op zit met code

heb nu super goedkoop Iiyama ProLite XUB3490WQSU-B1

[ Voor 4% gewijzigd door Motaro op 16-10-2022 12:47 ]

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phaex
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 18:23
Ik gebruik zelf de AW3821 sinds hij op de markt is gekomen. Beste IPS monitor die ik tot nu heb gebruikt. Het 38" formaat is merkbaar groter dan 34" (mijn vorige was een 34" IPS oude gen).
HDR is onbruikbaar op deze monitor, hij kan een relatief hoge helderheid bereiken maar met edge lit dimming zones (6 dacht ik?) is het beeld triestig slecht. Zelfs op duurdere FALD (1000+ zones) schermen is HDR verre van optimaal.

Gezien je zelf vandaag een 34" scherm hebt van mindere kwaliteit zou ik niet twijfelen en voor de AW3423 gaan. De beeldkwaliteit en HDR weergave is subliem dankzij OLED tech. Houd wel rekening met enkele minpuntjes zoals de dubbele fan (gsync + oled koeling) en het potentiële risico op inbranden (klein maar niet onbestaand)

Enige voordeel van de 3821 is zijn formaat. Vooral de verticale pixels zijn erg aangenaam. Na een side by side vergelijking te doen kon ik ook vaststellen dat in kleurrijke heldere scenes (in SDR) de nano IPS niet hoeft onder te doen voor de OLED. Zodra er echter donkere of contrastrijke scenes zijn dan is de OLED uiteraard 10x beter.

Welke kortingscode heb jij trouwens op Dell? Ik zie niets actief op de website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Phaex schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:40:.
Staat bij de pagina van het scherm: AW132NL

Dit geeft €130 korting voor de eerste 100 bestellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

Phaex schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:40:

dit is code AW132NL geeft nu 132 euro koring dan heb je hem voor 1189.32 https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

dus ben nu voor AW3423DW gegaan

en dankjewel voor info :)

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phaex
Veel plezier, beste monitor op de markt lijkt me :)
Ik denk dat ik er zelf ook nog eentje ga bestellen ondanks dat ik een beetje beeldoppervlakte moet teruggeven
Wil eerst zeker zijn dat een aantal upcoming games allemaal UW & HDR ondersteunen!

Edit: bedankt voor de code info -- blijkbaar niet in Belgie, enkel in NL daarom zag ik het niet

[ Voor 16% gewijzigd door Phaex op 16-10-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Phaex schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:56:
Veel plezier, beste monitor op de markt lijkt me :)
Ik denk dat ik er zelf ook nog eentje ga bestellen ondanks dat ik een beetje beeldoppervlakte moet teruggeven
Wil eerst zeker zijn dat een aantal upcoming games allemaal UW & HDR ondersteunen!

Edit: bedankt voor de code info -- blijkbaar niet in Belgie, enkel in NL daarom zag ik het niet
Persoonlijk vind ik auto HDR in Windows erg goed werken voor games die geen HDR van zichzelf hebben (bijvoorbeeld Dying Light 2). Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen het even mooi zal vinden, maar ik heb best regelmatig dat ik duidelijk zie dat bijvoorbeeld witte tekst op een zwarte achtergrond er uitspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:41
Luuk1983 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Persoonlijk vind ik auto HDR in Windows erg goed werken voor games die geen HDR van zichzelf hebben (bijvoorbeeld Dying Light 2). Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen het even mooi zal vinden, maar ik heb best regelmatig dat ik duidelijk zie dat bijvoorbeeld witte tekst op een zwarte achtergrond er uitspringt.
Helemaal mee eens. Heb het gebruikt bij Mafia 3 en nu Batman Arkham Knight en vooral bij Batman werkt het ontzettend goed. Had het een keer peer ongeluk uit en game oogde heel flets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaex
Fijn om te horen dat auto HDR zo goed werkt. Ik heb er al meer positieve zaken van gelezen. Ben zelf recent geswitched naar Win11 dus zal het zeker eens proberen.
Twijfel alleen nog steeds over de aankoop van de monitor. Ik twijfel tussen een nieuwe grafische kaart amd 7000 / rtx 4000 of deze QD-Oled maar ik heb reeds een rtx 3080 (10gb 1e gen) en de AW3821. Beide upgrades zijn dus zeker niet noodzakelijk.

Wat zouden jullie kiezen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
Phaex schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:18:
Fijn om te horen dat auto HDR zo goed werkt. Ik heb er al meer positieve zaken van gelezen. Ben zelf recent geswitched naar Win11 dus zal het zeker eens proberen.
Twijfel alleen nog steeds over de aankoop van de monitor. Ik twijfel tussen een nieuwe grafische kaart amd 7000 / rtx 4000 of deze QD-Oled maar ik heb reeds een rtx 3080 (10gb 1e gen) en de AW3821. Beide upgrades zijn dus zeker niet noodzakelijk.

Wat zouden jullie kiezen??
De 3423dw is geen 4k, dus een 3080 is voor bijna alles goed genoeg. Ik zou persoonlijk voor de monitor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luto
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-08 11:09
Ik heb zelf ook de AW3423DW maar zit nog op Windows 10. Hoe gaat W11 Auto HDR om met UI elementen of text? Worden die niet te veel belicht? Speel zelf graag mmo’s (FF14).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Luuk1983 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

De 3423dw is geen 4k, dus een 3080 is voor bijna alles goed genoeg. Ik zou persoonlijk voor de monitor gaan.
Met een 3080 op 2k UW merk ik met mijn 3080 toch wel dat ik aardig moet inleveren. (afkomend van 1080)
Nu is het geen ramp, maar bij een cyberpunk moest ik toch wel even wat dingen terug draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-09 02:31

GTX404

Hi

Hey mede-tweakers,

Ik zit zelf al jaren op een van de eerste Acer X34A ultrawide op 100hz en gsync en wil binnenkort gaan upgraden naar iets met snellere refresh rate en als het kan mooier beeld (meer pixels?)

Welke monitoren zouden jullie aanraden? Ik zit al zo lang op deze monitor dat ik gewoon een stap wil maken naar een mooiere.

Ik zag de Dell Oled voorbijkomen en zelf keek ik naar de Acer A38S, wellicht dat jullie mij beter kunnen helpen :)

Ik heb een 3080 10GB maar die wordt de komende maanden wel vervangen met een 4090/80 of iets soortgelijks.

Bedankt!

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ponymaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-06 16:56
Goedemorgen allen,

Momenteel ben ik in de markt voor een LG 38WN95C ultrawide monitor. Deze monitor lijkt mij een juiste compromis tussen gaming en thuiswerken. De Dell AW3821DW komt in de buurt bij deze monitor, maar de AW heeft geen USB-C connectie om mijn laptop van mijn werk eenvoudig te kunnen aansluiten.

Mijn vraag aan jullie is of ik nog andere vergelijkbare monitoren over het hoofd zie? Of zit er binnenkort nog iets beters aan te komen wat het wachten waard zal zijn? Een kleiner formaat dan 38 inch wil ik eigenlijk niet, omdat ik het scherm vaak voor mijn werk in split screen modus zal gaan gebruiken.

Dank alvast voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reda074
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik heb mijn NEO g9 sinds gister en wauw wat een ervaring! De Ryzen 7950X + 3090TI runt alles smooth en haal ik steady 80+ fps in cyberpunk. Wel heb ik last van micro stutters in Modern Warfare daar moet ik even achter aan gaan. Firmware ook inmiddels geupdate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:16
Reda074 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:12:
Ik heb mijn NEO g9 sinds gister en wauw wat een ervaring! De Ryzen 7950X + 3090TI runt alles smooth en haal ik steady 80+ fps in cyberpunk. Wel heb ik last van micro stutters in Modern Warfare daar moet ik even achter aan gaan. Firmware ook inmiddels geupdate!
Ik wacht op Black Friday voor de aanschaf van de Neo G9..... Alles staat al klaar (monitorarm Ergotron HX met HD Pivot :D :9~ ). Heb alleen een Palit GeForce GTX 1070 uit 2016 :+ ....

Ik heb getwijfeld tussen de Neo G9 en een QD-OLED, maar ivm kinderziektes (grijs tinten wanneer de lamp aan gaat) en het wow effect ga ik toch liever voor de Neo G9

[ Voor 17% gewijzigd door Unkie op 18-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ponymaster schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:07:
Goedemorgen allen,

Momenteel ben ik in de markt voor een LG 38WN95C ultrawide monitor. Deze monitor lijkt mij een juiste compromis tussen gaming en thuiswerken. De Dell AW3821DW komt in de buurt bij deze monitor, maar de AW heeft geen USB-C connectie om mijn laptop van mijn werk eenvoudig te kunnen aansluiten.

Mijn vraag aan jullie is of ik nog andere vergelijkbare monitoren over het hoofd zie? Of zit er binnenkort nog iets beters aan te komen wat het wachten waard zal zijn? Een kleiner formaat dan 38 inch wil ik eigenlijk niet, omdat ik het scherm vaak voor mijn werk in split screen modus zal gaan gebruiken.

Dank alvast voor de reacties.
De uitvoering: LG 38WN95C Wit, Zilver is toch wel een van de beste all-round monitoren voor thuiswerken + gamen. Je hebt 38", veel ruimte met 3840 x 1600, 144hz refreshrate EN veel aansluitingen incl USB-C Power Delivery. Hij voelt misschien wel wat 'oud' aan omdat hij al meer dan 2 jaar op de markt beschikbaar is. Zou misschien wel even een deal afwachten om hem onder de 1000 te kunnen scoren.

In mijn ogen zijn er niet echt alternatieven beschikbaar momenteel. Ik heb zelf de non-USB-C variant uitvoering: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart en de enige upgrade waarop je zou kunnen wachten is een 38" UWQHD+ OLED monitor. Zo'n monitor verwacht ik echter pas ergens ver in 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
GTX404 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:35:
Hey mede-tweakers,

Ik zit zelf al jaren op een van de eerste Acer X34A ultrawide op 100hz en gsync en wil binnenkort gaan upgraden naar iets met snellere refresh rate en als het kan mooier beeld (meer pixels?)
Ik ben net van Acer X34 100 hz naar de Dell Oled gegaan. Kan t aanraden, ben zeer tevreden met de upgrade. De pefecte zwartwaarde gecombineerd met hdr is echt fantastisch. Ben Doom Eternal weer es gaan doen, erg strak met dit beeld en 175 fps.

De genoemde nadelen van deze monitor (fans, tekstscherpte en blauwe gloed oid) nog niets van gemerkt. Nu heb ik geen directe lichtinval, maar gaat ook overdag gewoon prima.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

anathema schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

Ik ben net van Acer X34 100 hz naar de Dell Oled gegaan. Kan t aanraden, ben zeer tevreden met de upgrade. De pefecte zwartwaarde gecombineerd met hdr is echt fantastisch. Ben Doom Eternal weer es gaan doen, erg strak met dit beeld en 175 fps.

De genoemde nadelen van deze monitor (fans, tekstscherpte en blauwe gloed oid) nog niets van gemerkt. Nu heb ik geen directe lichtinval, maar gaat ook overdag gewoon prima.
Hoe zit het met de kans op dode pixels trouwens? En is er echt een nadeel overdag wanneer het licht is? :( Zit er zelf ook aan te denken...

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Ik heb momenteel een 43" 32:10 curved superultrawide met resolutie 3840 * 1200. Waarmee dit effectief twee 25" 16:10 monitoren zijn. Opzich een uitstekend scherm, zie ook
uitvoering: Samsung LC43J890DKU Zwart

Nu is deze niet meer te koop en überhaupt geen 43" ultrawide meer, alleen nog 49"

Voor een tweede werkplek heb ik mijn oog op de uitvoering: Lenovo ThinkVision P40w-20 Zwart

Zo te zien levert dit ondanks minder inch toch meer oppervlak op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw9pi3Qt5ZFVyFsSDyhtCyGh11c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kmai1397BReUG0Jip1lLPTpv.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie wat beter is qua productiviteit voor werkzaamheden als data engineer, dus met veel data vergelijken, code schrijven etc.

Ppi lijkt me met die hoge resolutie van de Lenovo wel dermate dat je wel behoorlijke scaling moet toepassen en vraag me af of je dan nog goed twee programma's naast elkaar kan zetten.

Ofwel hoe bruikbaar is de hogere resolutie en weegt verticale workspace meer dan horizontale in jullie ervaring met 21:9?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anathema
GTX404 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Hoe zit het met de kans op dode pixels trouwens? En is er echt een nadeel overdag wanneer het licht is? :( Zit er zelf ook aan te denken...
Ik heb niets gezien, controleer er verder niet heel actief op maar lijkt geen probleem.

Dat blauwe wat ik wel es heb gelezen zie ik alleen bij direct zonlicht. Maar dan zou elke andere monitor er ook niet zo best eruit zien. In normaal omgevingslicht overdag is t gewoon zwart. Anti reflectiefilter is ook goed vind ik (reflecties zou ik storender vinden)

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

anathema schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Ik heb niets gezien, controleer er verder niet heel actief op maar lijkt geen probleem.

Dat blauwe wat ik wel es heb gelezen zie ik alleen bij direct zonlicht. Maar dan zou elke andere monitor er ook niet zo best eruit zien. In normaal omgevingslicht overdag is t gewoon zwart. Anti reflectiefilter is ook goed vind ik (reflecties zou ik storender vinden)
Jammer dat die korting is verlopen dan haha, ik heb een 5% kunnen vinden maar die 132 euro zou veel mooier geweest zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
GTX404 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

Jammer dat die korting is verlopen dan haha, ik heb een 5% kunnen vinden maar die 132 euro zou veel mooier geweest zijn :P
Ja, die had ik gelukkig net wel. Ze kregen blijkbaar ineens heel veel binnen vorige week.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

anathema schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:43:
[...]

Ja, die had ik gelukkig net wel. Ze kregen blijkbaar ineens heel veel binnen vorige week.
grap is dat ik net voor die aanbieding ook had gekeken naar die monitor, en nu net erna, man man man wat een geluk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

GTX404 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

die korting was maandag voor 12 uur al weg weer. was ook maar voor 100 units

ik had een van laats en hij moet als goed is morgen binnen komen ( hij is onder weg ) en als je hem nu besteld dan geeft hij dat hij pas 30-11-2022 aan komt of later.

[ Voor 23% gewijzigd door Motaro op 18-10-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404

GTX404

Hi

Motaro schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

ik had een van laats en hij moet als goed is morgen binnen komen ( hij is onder weg ) en als je hem nu besteld dan geeft hij dat hij pas 30-11-2022 aan komt of later.
das wel heel vreemd.. Toen ik vorige week keek stond leverdatum op 14 november..

Waarschijnlijk overdreven indicaties :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

GTX404 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:00:
[...]

das wel heel vreemd.. Toen ik vorige week keek stond leverdatum op 14 november..

Waarschijnlijk overdreven indicaties :P
als ik zondag met ideal had betaald dan was leverdag 26 oktober en met paypal 18 oktober maar heeft nu een dag vertraging en komt nu 19 oktober.

misschien lag het aan hoe je wilde betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Reda074 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:12:
Nice, congratz! Ik heb ook een G9 met een 2080S. Ben er nog steeds blij mee. Er is trouwens ook een G9 topic: G7/G9

Heeft die firmware update nog wat toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Unkie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Ik wacht op Black Friday voor de aanschaf van de Neo G9..... Alles staat al klaar (monitorarm Ergotron HX met HD Pivot :D :9~ ). Heb alleen een Palit GeForce GTX 1070 uit 2016 :+ ....

Ik heb getwijfeld tussen de Neo G9 en een QD-OLED, maar ivm kinderziektes (grijs tinten wanneer de lamp aan gaat) en het wow effect ga ik toch liever voor de Neo G9
Hou anders bol.com in de gaten, daar komt ie de laatste tijd langs voor 1399,-. Staan daar 2 types op die flink kunnen verschillen in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playah007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-05 16:18

playah007

live life and be proud!

Motaro schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

dan was ik dus nog later (de allerlaatste??? :P )...
mijne komt 26 okt binnen schijnbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Ik heb ook naar die alienware/dell oled gekeken, maar mijn oled tv heeft mij toch weerhouden om "early adaptor" te zijn.

Dode pixels is zeker een ding en inbranden ook, ik hoop van harte dat dit bij deze schermen ondertussen allemaal verholpen is! Dan ga ik zeker nog wel overstappen want de beeldkwaliteit is gewoon superieur van oled!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:41
Luto schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:05:
Ik heb zelf ook de AW3423DW maar zit nog op Windows 10. Hoe gaat W11 Auto HDR om met UI elementen of text? Worden die niet te veel belicht? Speel zelf graag mmo’s (FF14).
Wisselend. Bij Batman en Mafia was het prima, maar bij World of Warships vond ik de tekst minder duidelijk, de font daar in-game is heel dun, dus misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

playah007 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

dan was ik dus nog later (de allerlaatste??? :P )...
mijne komt 26 okt binnen schijnbaar
dan had je geluk :)

mijn is gister binnen gekomen :D en wat scherm en tot nu toe hoor ik die g sync fan totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:05
Hallo mede breedbeeld fanaten :D. Ik krijg binnenkort mijn nieuwe PC binnen maar ben nog in dubio wat ik qua monitor wil. Ik wil sowieso curved maar twijfel nog welke.

Mijn huidige is Samsung S34E790C Zwart (1440p/60Hz)

Het nieuwe systeem wat hopelijk deze en anders begin volgende week zal binnenkomen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 6900 XT€ 910,28€ 910,28
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 109,31€ 109,31
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 106,71€ 106,71
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Geheugen internPatriot Memory Viper 4 Blackout PVB432G360C8K€ 120,27€ 120,27
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular€ 97,90€ 97,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 215,24€ 215,24
Totaal€ 2.203,52

Nou had ik de AW3423DW op het oog (die binnenkort een ander versie erbij krijgt, de AW3423DWF).

Die nieuwe versie krijgt AMD FreeSync Premium Pro (geen G-sync en iets lagere refreshrate en iets dunner). Maar wel weer "iets" goedkoper (adviesprijs $1100) zal zijn. (bron) Voor mijn setup dus wellicht wel interessant.

Edit: excuses al eerder aangegeven in dit topic, overheen gelezen.
HWSHHZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:46:

Echter beschikken geen van deze versies over 4K resolutie.

Ik heb dus geen ervaring met 4K voor een monitor, je zit er immers best dicht bij dus verwacht wel dat je dit meer ziet/profijt van hebt dan op de afstand van een TV.

Mijn vragen aan jullie zijn de volgende(komt tie!),
Zie je (veel) verschil tussen een 4k monitor en een 1440p monitor?
Zou mijn nieuwe systeem, ook bij wat nieuwere games, die 4k resolutie überhaupt kunnen aansturen?
Als dat zo zou zijn, welke zouden jullie dan adviseren (neo8/9 etc.)? Of komt er binnenkort nog iets veel mooiers op de markt?
Of gewoon beter nog even wachten op de AW3423DWF?

[ Voor 8% gewijzigd door Diversity op 20-10-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Diversity schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:44:

Zie je (veel) verschil tussen een 4k monitor en een 1440p monitor?
Hangt er deels ook vanaf hoe groot de oppervlakte is waarover die pixels zijn uitgesmeerd.

4k UHD op een 27" is anders dan 4k UHD op een 42" zeg maar.

Zelf heb ik een 38" waarbij de verticale hoogte net wat ruimer is dan bij een 34" iets wat ik wel erg prettig vind.
Tevens is dit net wat minder pixels dan 4K waardoor het ook weer wat minder zwaar voor je gpu is bij gaming.
Ook wellicht nog iets om over na te denken.

Een goede review/achtergrondsite is overigens https://tftcentral.co.uk/

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diversity
De keuze is gevallen op de LG 38WN95C. Keuze heb ik gemaakt op basis van een aantal reviews, dit topic en nogmaals gekeken wat ik belangrijk vind qua features. Een heel groot pluspunt, voor mij, is de USB-C aansluiting. Ik werk veel thuis waar ik nu nog veel kabels aan het rommelen ben, is dat hiermee ook direct opgelost. Plus hij heeft AMD freesync aan boord en 144Hz refreshrate. En voor 1090 euro ook zeer interessant geprijsd op het moment. Over een paar jaar kijken we wel weer verder, maar volgens mij doe ik hier geen miskoop aan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Diversity schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:15:
De keuze is gevallen op de LG 38WN95C. Keuze heb ik gemaakt op basis van een aantal reviews, dit topic en nogmaals gekeken wat ik belangrijk vind qua features. Een heel groot pluspunt, voor mij, is de USB-C aansluiting. Ik werk veel thuis waar ik nu nog veel kabels aan het rommelen ben, is dat hiermee ook direct opgelost. Plus hij heeft AMD freesync aan boord en 144Hz refreshrate. En voor 1090 euro ook zeer interessant geprijsd op het moment. Over een paar jaar kijken we wel weer verder, maar volgens mij doe ik hier geen miskoop aan :).
Gaat zeker bevallen, ik heb de alienware variant (zelfde paneel intern). Was de beste hardware-aankoop in jaren voor mij persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mistacal schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Ik ben ongeveer een jaar geleden overgestapt van 2x 27" naar een 34" monitor. Daarbij heb ik mijn 6700 XT videokaart geüpgraded naar een 6800 XT. De 6700 XT was ideaal voor 1440p gaming, maar met de 34" monitor had ik een flinke framerate drop: vaak 20% lager fps dan ik gewend was. De overstap naar de 6800 XT loste dat op, en zou ook het minimale zijn wat ik zou aanraden voor AAA games op 34".

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Ondertussen staat de LG 38WN95C hier en ben heel erg tevreden. Had niet verwacht dat het verschil zoveel uit zou maken in vergelijking met de oude. Alles is zoveel vloeiender en scherper.

Echter heb ik een probleem om de USB-C/thunderbolt aan de praat te krijgen op mijn werklaptop (Dell Latitude 5300). Ik had hier stiekem wel op geanticipeerd gezien de review hier op tweakers. Waar gemixte resultaten geconstateerd waren bij het gebruik van deze aansluiting. Op internet ook wel redelijk wat mensen die het i.c.m. deze monitor niet aan de praat krijgen. De laptop ziet de monitor en laat ook op, maar stuurt geen beeldsignaal naar de monitor. Voor nu maar opgelost, gezien hij wel wordt opgeladen, met een extra hdmi kabel erin. Toch wel jammer, gezien dit wel een van de redenen was om voor deze monitor te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Als het niet werkt en je de pc ook voor gaming gebruikt dan zou je hem ook kunnen terugsturen en voor een LG 38GN950-B gaan. Die ondersteunt een hogere refreshrate maar verschilt behalve design volgensmij amper.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 25-10-2022 14:03 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
XWB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Ik ben ongeveer een jaar geleden overgestapt van 2x 27" naar een 34" monitor. Daarbij heb ik mijn 6700 XT videokaart geüpgraded naar een 6800 XT. De 6700 XT was ideaal voor 1440p gaming, maar met de 34" monitor had ik een flinke framerate drop: vaak 20% lager fps dan ik gewend was. De overstap naar de 6800 XT loste dat op, en zou ook het minimale zijn wat ik zou aanraden voor AAA games op 34".
En hoe bevalt dat, wel wat minder bureaublad toch? Ik denk er aan om een 20 of 22 inch in portrait er langs te zetten. Geheel wordt aangestuurd door een 6900XT. Zit nog wel heel erg in dubio om toch niet gewoon een 49" te halen maar zie het gamen erop nog niet helemaal zitten en vraag me werkelijk af wat het toevoegd. De prijs overigens is haast hetzelfde als een 38 of een 49. Een 34 is wel een stuk goedkoper.

Nu heb ik een gewone 32 inch met veel ruimte in de hoogte wat enerzijds fijn is en anders ook weer wat te veel.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Mistacal schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

En hoe bevalt dat, wel wat minder bureaublad toch?
Klopt, met name de verticale ruimte van de 27" monitor mis ik wel eens. Daarentegen heb ik geen schermrand meer in het midden, en zit ik ook netjes voor de monitor. Bij die 2x 27" zat ik stiekem toch vaak scheef voor één monitor te werken. Of vaak met het hoofd gedraaid naar één monitor.

Uiteraard had ik een 38" kunnen aanschaffen om de verticale ruimte niet te verliezen, maar het aanbod van deze monitoren is véél beperkter en zo'n 38GN950 kost al snel meer dan tweemaal zoveel dan mijn AOC CU34G2X.

En dan had ik nog een snellere videokaart nodig om > 100 fps kunnen behouden in AAA games. Hiervoor heb je al bijna de nieuwe generatie videokaarten nodig van Nvidia en AMD :X

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistacal
XWB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

Klopt, met name de verticale ruimte van de 27" monitor mis ik wel eens. Daarentegen heb ik geen schermrand meer in het midden, en zit ik ook netjes voor de monitor. Bij die 2x 27" zat ik stiekem toch vaak scheef voor één monitor te werken. Of vaak met het hoofd gedraaid naar één monitor.

Uiteraard had ik een 38" kunnen aanschaffen om de verticale ruimte niet te verliezen, maar het aanbod van deze monitoren is véél beperkter en zo'n 38GN950 kost al snel meer dan tweemaal zoveel dan mijn AOC CU34G2X.

En dan had ik nog een snellere videokaart nodig om > 100 fps kunnen behouden in AAA games. Hiervoor heb je al bijna de nieuwe generatie videokaarten nodig van Nvidia en AMD :X
Valid point, alles afgezet tegen elkaar is het wel een best of all worlds, thanks oOo

2x 27 ga ik misschien wel missen ivm productiviteit maar zag ook wel een hele mooie oplossing op het www

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQRmRj9Bl2_IaSWg8HP7dOEYXwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oeWzsAO1Np4Hepij2cMi9FI.jpg?f=fotoalbum_large

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TiezZ_BE schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:11:
[...]

Gaat zeker bevallen, ik heb de alienware variant (zelfde paneel intern). Was de beste hardware-aankoop in jaren voor mij persoonlijk
Nou ik heb sinds een paar dagen ook de LG 38WN95C en ik vind hem best wel tegenvallen.
In zo'n beetje iedere review die ik erover ben tegengekomen (inclusief die van Tweakers) wordt wel genoemd dat het contrast niet al te best is, maar wordt er direct bij gezegd "maar dat is te verwachten bij IPS".

M.a.w.: Het contrast is vergelijkbaar met andere IPS monitoren, dus als je geen ander type monitor gewend bent, zal deze er niet voor onderdoen. Helaas was dat niet mijn ervaring. Wat veel reviewers namelijk blijkbaar vergeten te vermelden is dat dat "vergelijkbare contrast" wordt gehaald d.m.v. een behoorlijk hoge helderheid én een vrij hoge zwartwaarde.

Mijn 10 jaar oude 27" Dell IPS kan véél dieper zwart weergeven. Ik heb de monitoren even naast elkaar gedraaid en in games / films ziet de Dell er in donkere scenes echt aanzienlijk mooier uit dan de LG. De LG lijkt dan een grijze waas over het beeld te hebben. Ook als ik ze niet naast elkaar draai stoor ik me aan het gebrek aan iets dat bij zwart in de buurt komt. Instellingen staan goed (10 bit RGB Full Dynamic Range). Brightness van scherm staat op 25.

Achteraf ben ik maar 1 review tegengekomen die dit specifiek benoemt en de monitor dus ook niet een al te hoge score geeft:

https://www.trustedreviews.com/reviews/lg-38wn95c-w-review
The LG delivered a hefty brightness measurement of 437 nits and a black level of 0.44 nits. Those figures create a contrast ratio of 993:1. That’s reasonable, but that black level is too high which means darker shades lack a little depth, despite good vibrancy elsewhere.
Blijkbaar geven de meeste mensen daar niet zoveel om want de monitor wordt overal geprezen en aangeraden. Maar ik had toch een stuk liever de beeldkwaliteit van m'n oude Dell gezien op 38". En met 10 jaar ertussen ging ik er eigenlijk wel een beetje vanuit dat het er niet op achteruit gegaan kon zijn :/

Nouja... volgens mij heb ik hem nu al te lang gebruikt om hem nog terug te kunnen sturen (wel binnen zichttermijn, maar branduren zijn ook opvraagbaar natuurlijk) en ik zou ook niet weten welke monitor het dan beter doet. Dan hou ik deze toch maar en ruil ik hem z.s.m. voor een 38 of 40" OLED als deze er eindelijk zijn.

Z'n grotere broertje schijnt het ook een stuk beter te doen qua contrast en zwartniveau:

https://www.reddit.com/r/...lg_40wp95c_vs_lg_38wn95c/

Maar die is maar 60 Hz (via DP) en m'n videokaart is niet snel genoeg voor het fatsoenlijk aansturen van 5k in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Wouter schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:05:
[...]

Nou ik heb sinds een paar dagen ook de LG 38WN95C en ik vind hem best wel tegenvallen.
In zo'n beetje iedere review die ik erover ben tegengekomen (inclusief die van Tweakers) wordt wel genoemd dat het contrast niet al te best is, maar wordt er direct bij gezegd "maar dat is te verwachten bij IPS".

M.a.w.: Het contrast is vergelijkbaar met andere IPS monitoren, dus als je geen ander type monitor gewend bent, zal deze er niet voor onderdoen. Helaas was dat niet mijn ervaring. Wat veel reviewers namelijk blijkbaar vergeten te vermelden is dat dat "vergelijkbare contrast" wordt gehaald d.m.v. een behoorlijk hoge helderheid én een vrij hoge zwartwaarde.

Mijn 10 jaar oude 27" Dell IPS kan véél dieper zwart weergeven. Ik heb de monitoren even naast elkaar gedraaid en in games / films ziet de Dell er in donkere scenes echt aanzienlijk mooier uit dan de LG. De LG lijkt dan een grijze waas over het beeld te hebben. Ook als ik ze niet naast elkaar draai stoor ik me aan het gebrek aan iets dat bij zwart in de buurt komt. Instellingen staan goed (10 bit RGB Full Range). Brightness van scherm staat op 25.

Achteraf ben ik maar 1 review tegengekomen die dit specifiek benoemt en de monitor dus ook niet een al te hoge score geeft:

[...]

Blijkbaar geven de meeste mensen daar niet zoveel om want de monitor wordt overal geprezen en aangeraden. Maar ik had toch een stuk liever de beeldkwaliteit van m'n oude Dell gezien op 38". En met 10 jaar ertussen ging ik er eigenlijk wel een beetje vanuit dat het er niet op achteruit gegaan kon zijn :/

Nouja... volgens mij heb ik hem nu al te lang gebruikt om hem nog terug te kunnen sturen (wel binnen zichttermijn, maar branduren zijn ook opvraagbaar natuurlijk) en ik zou ook niet weten welke monitor het dan beter doet. Dan hou ik deze toch maar en ruil ik hem z.s.m. voor een 38 of 40" OLED als deze er eindelijk zijn.

Z'n grotere broertje schijnt het ook een stuk beter te doen qua contrast en zwartniveau:

Maar die is maar 60 Hz (via DP) en m'n videokaart is niet snel genoeg voor het fatsoenlijk aansturen van 5k in games.
De 40WP95C heeft een contrast van 1087:1 , dat is bijna net zo belabberd als vrijwel ELK IPS paneel. Je reddit link is totaal niet representatief, de monitoren zijn overduidelijk anders ingesteld. Het linker scherm lijkt wel een grijzige waas te hebben over het hele scherm, bijna een foutief HDR kleurprofiel. Alles is washed out. Het contrast van de 38WN95C is inderdaad wat lager met 900:1 , maar wel enigszins in de lijn der verwachting bij IPS panelen (~1000:1). Bij IPS moet je gewoon altijd grijzige zwart waarden verwachten, helemaal bij een backlight LCD paneel met slechte HDR + local dimming implementatie. VA gaat al richting de 3000:1, maar je zit dan weer met black smearing en mindere kijkhoeken.

De 38WN95C wordt overal aangeprezen omdat het, in monitor land, best een goede all-round monitor is. Browsen, office, gamen etc. ziet er allemaal goed uit. Je levert in op contrast en dat ga je merken bij media consumptie (foto's, video's) en grafische vormgeving. Je kan nog een beetje met de black stabilizer stoeien, maar een goed contrast ga je nooit halen. De 38WN95C is een perfecte all-rounder, maar zeker niet de perfecte monitor. Ergens wel 'krom' aangezien de prijs hoog is.. monitoren lopen helaas altijd wat achter op TVs in beeldkwaliteit en zijn ook een stuk duurder in vergelijking.

We zitten op een kantelpunt naar (grote) OLED monitoren en zelfs TVs die aantrekkelijk worden als monitor. In 2023 zal er nog meer beschikbaar komen en zal OLED een grote opmars maken op bureaus.

Ik ruil zelf m'n uitvoering: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart in voor een LG 42C2 OLED omdat ik ook klaar ben met het matige contrast en een LCD backlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Wouter schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:05:
[...]

Mijn 10 jaar oude 27" Dell IPS kan véél dieper zwart weergeven. Ik heb de monitoren even naast elkaar gedraaid en in games / films ziet de Dell er in donkere scenes echt aanzienlijk mooier uit dan de LG. De LG lijkt dan een grijze waas over het beeld te hebben. Ook als ik ze niet naast elkaar draai stoor ik me aan het gebrek aan iets dat bij zwart in de buurt komt. Instellingen staan goed (10 bit RGB Full Dynamic Range). Brightness van scherm staat op 25.

[...]

Klopt maar dat wist ik ruim voor mijn aankoop. Dat is was duidelijk te zien in alle reviews/ metingen. Als contrast belangrijk is kan je beter een VA monitor nemen...

Elk type monitor/paneel heeft helaas nog steeds zijn nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
TiezZ_BE schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

Klopt maar dat wist ik ruim voor mijn aankoop. Dat is was duidelijk te zien in alle reviews/ metingen. Als contrast belangrijk is kan je beter een VA monitor nemen...

Elk type monitor/paneel heeft helaas nog steeds zijn nadelen
Nouja, ik had, ook op basis van alle reviews, niet verwacht dat als ik van een IPS monitor met een contrast van 950:1 zou overstappen naar een veel nieuwere IPS monitor met een vergelijkbaar contrast, het zo'n verslechtering zou zijn m.b.t. de zwartwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Wouter schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Nouja, ik had, ook op basis van alle reviews, niet verwacht dat als ik van een IPS monitor met een contrast van 950:1 zou overstappen naar een veel nieuwere IPS monitor met een vergelijkbaar contrast, het zo'n verslechtering zou zijn m.b.t. de zwartwaarde.
Heb je een linkje naar welke Dell monitor je hebt/had? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
stin00 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

Heb je een linkje naar welke Dell monitor je hebt/had? :)
https://www.expertreviews.../52545/dell-u2713h-review

997:1 volgens deze review (kom verschillende waarden tegen), maar wel met een zwartniveau van 0.21cd/m²

De review van de LG heeft het over 0.44cd/m². Dat scheelt dus nogal, terwijl ze op opgeveer hetzelfde contrast uitkomen. Dan heb ik toch liever een scherm dat wat minder helder wit weergeeft en dieper zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Ik heb de dell u2711, de voorloper ervan. Beeldkwaliteit daarvan is gewoon uitzonderlijk goed, ook vergeleken met nieuwere ips panelen.
Daarom zelf ook een nieuwer ips panel teruggebracht. Kan zijn dat je daar nu tegenaan loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
rachez schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:10:
Ik heb de dell u2711, de voorloper ervan. Beeldkwaliteit daarvan is gewoon uitzonderlijk goed, ook vergeleken met nieuwere ips panelen.
Daarom zelf ook een nieuwer ips panel teruggebracht. Kan zijn dat je daar nu tegenaan loopt?
Blijkbaar. Maar dan is het dus blijkbaar ook in bijna 10 jaar tijd niemand gelukt een dergelijke kwaliteit paneel te maken op 38"? Is dat dan zoveel moeilijker of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De huidige panelen hebben natuurlijk wel een stuk hogere refreshrate e.d. en zijn veel beter voor gaming.

Er zijn nu eenmaal nog geen monitoren die op elk gebied een 10 scoren. Toen niet en nu nog steeds niet.

Het is beetje appels met peren vergelijken.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Wouter voer eens een kalibratie uit van de gebruikte gamma waarde. Als je Windows gebruikt heeft deze daar een ingebouwd tooltje voor bij de beeldscherm instellingen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
MadMarky schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:14:
@Wouter voer eens een kalibratie uit van de gebruikte gamma waarde. Als je Windows gebruikt heeft deze daar een ingebouwd tooltje voor bij de beeldscherm instellingen.
Had ik al gedaan. Nouja, ik moet er maar aan wennen dan denk ik. Het valt me nu al iets minder op in games.
Scherm is verder op zich wel mooi. Fijn formaat ook; ik kan nu al niet meer naar een kleiner scherm kijken. Sterker nog; iets wijder met meer kromming had denk ik ook nog wel gemogen. Had ik misschien toch voor de G9 moeten gaan 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter op 28-10-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Wouter schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:12:
[...]
Had ik misschien toch voor de G9 moeten gaan 8)7
Terugbrengen en de G9 halen :+ . Kleuren en zwartwaardes van de G9 vind ik vergelijkbaar met de DellU2711, of komt daar althans dicht bij in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door rachez op 28-10-2022 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
rachez schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:00:
[...]

Terugbrengen en de G9 halen :+ . Kleuren en zwartwaardes van de G9 vind ik vergelijkbaar met de DellU2711, of komt daar althans dicht bij in de buurt.
Terugbrengen met 60+ branduren valt niet meer onder uitproberen denk ik :+ ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unkie
Nu in de aanbieding: de Neo G9 voor EUR 999,-... Ik wilde wachten op Black Friday, maar heb hem nu toch maar besteld :o :+

[ Voor 10% gewijzigd door Unkie op 01-11-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
@Unkie zo dan, denk dat je daar een goede deal aan hebt. Bij samsung neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
rachez schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:05:
@Unkie zo dan, denk dat je daar een goede deal aan hebt. Bij samsung neem ik aan?
Ik denk dat het wel een scherpe prijs / goede deal is. Laagste prijs sinds augustus 2021. Bij Samsung inderdaad. Mocht je een betere deal weten voor dit scherm dan hoor ik het graag :+

[ Voor 3% gewijzigd door Unkie op 01-11-2022 20:12 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste