Nou ik heb sinds een paar dagen ook de LG 38WN95C en ik vind hem best wel tegenvallen.
In zo'n beetje iedere review die ik erover ben tegengekomen (inclusief die van Tweakers) wordt wel genoemd dat het contrast niet al te best is, maar wordt er direct bij gezegd "maar dat is te verwachten bij IPS".
M.a.w.: Het contrast is vergelijkbaar met andere IPS monitoren, dus als je geen ander type monitor gewend bent, zal deze er niet voor onderdoen. Helaas was dat niet mijn ervaring. Wat veel reviewers namelijk blijkbaar vergeten te vermelden is dat dat "vergelijkbare contrast" wordt gehaald d.m.v. een behoorlijk hoge helderheid én een vrij hoge zwartwaarde.
Mijn 10 jaar oude 27" Dell IPS kan véél dieper zwart weergeven. Ik heb de monitoren even naast elkaar gedraaid en in games / films ziet de Dell er in donkere scenes echt aanzienlijk mooier uit dan de LG. De LG lijkt dan een grijze waas over het beeld te hebben. Ook als ik ze niet naast elkaar draai stoor ik me aan het gebrek aan iets dat bij zwart in de buurt komt. Instellingen staan goed (10 bit RGB Full Dynamic Range). Brightness van scherm staat op 25.
Achteraf ben ik maar 1 review tegengekomen die dit specifiek benoemt en de monitor dus ook niet een al te hoge score geeft:
https://www.trustedreviews.com/reviews/lg-38wn95c-w-reviewThe LG delivered a hefty brightness measurement of 437 nits and a black level of 0.44 nits. Those figures create a contrast ratio of 993:1. That’s reasonable, but that black level is too high which means darker shades lack a little depth, despite good vibrancy elsewhere.
Blijkbaar geven de meeste mensen daar niet zoveel om want de monitor wordt overal geprezen en aangeraden. Maar ik had toch een stuk liever de beeldkwaliteit van m'n oude Dell gezien op 38". En met 10 jaar ertussen ging ik er eigenlijk wel een beetje vanuit dat het er niet op achteruit gegaan kon zijn
Nouja... volgens mij heb ik hem nu al te lang gebruikt om hem nog terug te kunnen sturen (wel binnen zichttermijn, maar branduren zijn ook opvraagbaar natuurlijk) en ik zou ook niet weten welke monitor het dan beter doet. Dan hou ik deze toch maar en ruil ik hem z.s.m. voor een 38 of 40" OLED als deze er eindelijk zijn.
Z'n grotere broertje schijnt het ook een stuk beter te doen qua contrast en zwartniveau:
https://www.reddit.com/r/...lg_40wp95c_vs_lg_38wn95c/
Maar die is maar 60 Hz (via DP) en m'n videokaart is niet snel genoeg voor het fatsoenlijk aansturen van 5k in games.