Die van mij is nu verzonden
Bestelling van 22 maart
Hier ook opeens maar geen email van gekregen. UPS T&T doet nog niks alleen.
Edit: nu wel. Bezig met verwerken.
[ Voor 7% gewijzigd door Spectre op 06-05-2022 08:13 ]
Ben heel benieuwd wanneer die van mij komt. Besteld op 23 maart vroeg in de morgen. Staat nog steeds op 3 juli (sinds 25 maart).
Zat ook te kijken naar de AW3423DW maar er is momenteel geen enkel kortingscode werkzaam, en de levertijd is aardig lang.
Wel gisteravond een LG 38GN950-B kunnen score voor 607 euro met als staat: Als nieuw (open doos)
Benieuwd als die binnenkomt of het klopt, maar volgens mij dan geen gekke deal toch voor zo'n monitor?
Wel gisteravond een LG 38GN950-B kunnen score voor 607 euro met als staat: Als nieuw (open doos)
Benieuwd als die binnenkomt of het klopt, maar volgens mij dan geen gekke deal toch voor zo'n monitor?
Prima prijs lijkt me, zeker met garantie.Reem0nN schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:14:
Zat ook te kijken naar de AW3423DW maar er is momenteel geen enkel kortingscode werkzaam, en de levertijd is aardig lang.
Was via bol.com breezy Retourkansjes, vermoeden wel dat het om een kleine prijsfout ging, want er staat er nog 1 met een conditie: goed, wel met beschadiging en een dode pixel.
Na mij weten heb ik gewoon 30 dagen retourrecht en 2 jaar fabrieksgarantie, nu afwachten wat de staat is zodra die binnen is.
3423DW vanmorgen ontvangen - ik gebruik m in combi met een 6900XT; mocht er iemand specifieke vragen hebben dan laat het gerust weten.Eerst indruk: zwart!
Hier mijn AW3423DW ook ontvangen. Op normale kijk afstand merk ik niks van die andere subpixel layout. Veel ophef om niks naar mijn mening. En overdag met zonlicht is het scherm zwart genoeg. Veel beter dan elke LCD die ik gezien heb. De fan hoor ik heel lichtjes, maar dit komt ook omdat mijn pc echt doodstil is. Even zien hoe dat bij meer gebruik gaat. Maar mijn pc staat toch eigenlijk altijd crypto te minen dus ik ben wel wat fan geluid gewend.
Ik heb de mijne gisteren ook ontvangen, eerste indrukken fantastisch. Alleen voor werk heb ik een Macbook waar ik hem nu via de bijgeleverde HDMI kabel heb aangesloten en ben beperkt tot 60Hz terwijl hij via HDMI toch echt 100Hz zou moeten ondersteunen. M'n USB C hub zou ook gewoon 100Hz moeten kunnen ondersteunen (https://us.anker.com/coll...83?variant=37438604968086). Enige suggesties?
Misschien moet je daarvoor minder kleuren instellen? Net als dat via Displaypoort 175Hz alleen mogelijk is als je naar 8-bit kleuren gaat ipv 10-bit?Spectre schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:36:
Ik heb de mijne gisteren ook ontvangen, eerste indrukken fantastisch. Alleen voor werk heb ik een Macbook waar ik hem nu via de bijgeleverde HDMI kabel heb aangesloten en ben beperkt tot 60Hz terwijl hij via HDMI toch echt 100Hz zou moeten ondersteunen. M'n USB C hub zou ook gewoon 100Hz moeten kunnen ondersteunen (https://us.anker.com/coll...83?variant=37438604968086). Enige suggesties?
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Kan de optie nergens vinden, maar 100Hz past gewoon binnen de bandbreedte voor HDMI 2.0. Het rare is dat de overlay van de monitor zegt dat de max 100 is, maar krijg de optie op geen enkele manier op de Mac.Luuk1983 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:38:
[...]
Misschien moet je daarvoor minder kleuren instellen? Net als dat via Displaypoort 175Hz alleen mogelijk is als je naar 8-bit kleuren gaat ipv 10-bit?
edit: zie ook niet de optie voor HDR in de display settings
[ Voor 6% gewijzigd door Spectre op 10-05-2022 11:58 ]
Aan de mensen die de monitor recent ontvangen hebben, kwam hij eerder of later dan jullie als indicatie hadden gekregen?
Precies binnen het tijdvak van UPSGekko12482 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:06:
Aan de mensen die de monitor recent ontvangen hebben, kwam hij eerder of later dan jullie als indicatie hadden gekregen?
:strip_exif()/f/image/MtjeXaBSzzx9Wq7AIlfhc484.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben erg blij met die van mij. Color fringing is aanwezig als je er op let (klein beetje magenta aan de bovenrand bij zwart op wit). Maar met perfecte kijkhoeken en contrast neem ik dat voor lief.
Eerst 2 keer met een maand uitgesteld, daarna kwam hij eerderrachez schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:35:
[...]
En de datum wat Dell aangaf, klopte die of was de monitor sneller geleverd?
3 weken eerder dan de datum die Dell in 2de instantie communiceerde; krijg daar geen mail over - pas na verzending een track en trace mail.rachez schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:35:
[...]
En de datum wat Dell aangaf, klopte die of was de monitor sneller geleverd?
100Hz op Mac (M1) is hier geen probleem - kan dat gewoon via de display instellingen aanpassen.
Irritant: de pop-up dat de pixel refresh start als je het scherm uitzet (heb het idee dat dit komt zodra er weinig actie op het scherm is - paar keer gehad tijdens een game vandaag). Nog eens kijken of ik het kan uitzetten - en wat de consequentie daarvan is.
Hier 2x uitgesteld. Het was eerst 24 maart, toen 22 april, toen 30 mei en uit eindelijk geleverd op 9 mei. Denk dat de meeste orders dus wel 1-2 maand vertraging op lopen.Gekko12482 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:06:
En Dell is zeer traag met updates. Pas als de datum niet gehaald is zal je weer een nieuwe datum krijgen.
Die melding met pop up kan je gewoon uitzetten als je dat menutje krijgt. Wel zal het scherm nog steeds die pixel refresh doen als je de monitor uitzet. Heeft niks met weinig actie te maken ofzo, is elke 4 uur als je het niet uitzet.ZiSE schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:58:
Irritant: de pop-up dat de pixel refresh start als je het scherm uitzet (heb het idee dat dit komt zodra er weinig actie op het scherm is - paar keer gehad tijdens een game vandaag). Nog eens kijken of ik het kan uitzetten - en wat de consequentie daarvan is.
Zie pagina 61-62 van de manual.
https://dl.dell.com/conte...eiding.pdf?language=nl-nl
Wanneer het beeldscherm wordt ingeschakeld na een opgeteld gebruik van vier
uur, wordt de functie Pixel Refresh (Pixel verversen) automatisch uitgevoerd
en verschijnt de volgende melding:
Selecteer Proceed (Doorgaan) en het verversen wordt automatisch uitgevoerd
nadat het beeldscherm is uitgeschakeld. Het duurt ongeveer zeven minuten om
dit af te ronden.
Wanneer het beeldscherm wordt ingeschakeld na een opgeteld gebruik van
twintig uur, wordt de functie Pixel Refresh (Pixel verversen) automatisch
uitgevoerd en verschijnt de volgende melding:
dit af te ronden.
Ik krijg die pop up dus midden in een game (in Windows) - als je dan op proceed klikt gaat het scherm uit en start de refresh; dat lijkt me niet de bedoeling. Ik gebruik het scherm overdag zakelijk icm met een Mac en heb de melding daar nog niet gezien.Rutger Mulder schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:14:
Wanneer het beeldscherm wordt ingeschakeld na een opgeteld gebruik van
twintig uur, wordt de functie Pixel Refresh (Pixel verversen) automatisch
uitgevoerd en verschijnt de volgende melding:
dit af te ronden.
- krijg die pop up dus net in een call - proceed (of proceed and don't remind) hebben dus als gevolg dat me scherm uit gaat. Toch redelijk irritant.
[ Voor 10% gewijzigd door ZiSE op 11-05-2022 12:31 ]
Vreemd. Hier gewoon "Proceed and do not show this message again." en kan gewoon door werken. Die pixel refresh doet hij dan op een later moment wanneer ik het scherm zelf uit zet.ZiSE schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:37:
[...]
Ik krijg die pop up dus midden in een game (in Windows) - als je dan op proceed klikt gaat het scherm uit en start de refresh; dat lijkt me niet de bedoeling. Ik gebruik het scherm overdag zakelijk icm met een Mac en heb de melding daar nog niet gezien.
- krijg die pop up dus net in een call - proceed (of proceed and don't remind) hebben dus als gevolg dat me scherm uit gaat. Toch redelijk irritant.
Wellicht zat jij al over de 20 uur heen en dan gaat hij het wel direct doen.
Heeft al zeker 4 x gefreshed nadat ik 'm uitgezet heb (scherm staat 2 dagen) - en ik heb het al 3x gehad terwijl ik scherm actief gebruikte. Ik ga het in de gaten houden even in de gaten houden en anders Dell bellen.Rutger Mulder schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:42:
[...]
Vreemd. Hier gewoon "Proceed and do not show this message again." en kan gewoon door werken. Die pixel refresh doet hij dan op een later moment wanneer ik het scherm zelf uit zet.
Wellicht zat jij al over de 20 uur heen en dan gaat hij het wel direct doen.
Reddit: "The funny thing is that when I click on proceed it immediately goes into pixel refresh mode instead of waiting for the monitor to go into standby."
[ Voor 11% gewijzigd door ZiSE op 11-05-2022 14:52 ]
Ik heb precies hetzelfde.ZiSE schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:50:
[...]
Heeft al zeker 4 x gefreshed nadat ik 'm uitgezet heb (scherm staat 2 dagen) - en ik heb het al 3x gehad terwijl ik scherm actief gebruikte. Ik ga het in de gaten houden even in de gaten houden en anders Dell bellen.
Reddit: "The funny thing is that when I click on proceed it immediately goes into pixel refresh mode instead of waiting for the monitor to go into standby."
Vandaag was ik aan het werk, popup, klikte op proceed and don't show again. Plop scherm uit.
Ik kan wel janken. Het lijkt erop dat mijn PS341WU al na een maand permanent ingebrand is. Ik heb het scherm nog 7 uur helemaal van het stroom gehad, maar de persisterende beelden komen terug. Morgen maar weer mee naar de winkel.
Het lijkt erop dat dit model ook compleet uit de handel is, in Nederland. Of?!
Een IPS paneel dat na een maand inbrandt.. dan is er wel echt iets heel goed mis met dat scherm. Inderdaad gevalletje garantie, want zelfs na 8 jaar zou je nog geen inbranden moeten waarnemen.RiccardoNL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:46:
Ik kan wel janken. Het lijkt erop dat mijn PS341WU al na een maand permanent ingebrand is. Ik heb het scherm nog 7 uur helemaal van het stroom gehad, maar de persisterende beelden komen terug. Morgen maar weer mee naar de winkel.
Helaas klopt dit niet. IPS kan wel degelijk 'inbranden'. De term klopt niet helemaal, want er is geen prake van een overbelaste fosforlaag, maar LCD matrices kunnen verouderen/vastlopen als deze te lang in dezelfde stand staan. Directe inval van zonlicht en/of hoge temperaturen kunnen dit proces dramatisch versnellen. Het resultaat is iets wat eruit ziet als inbranden.stin00 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:59:
[...]
Een IPS paneel dat na een maand inbrandt.. dan is er wel echt iets heel goed mis met dat scherm. Inderdaad gevalletje garantie, want zelfs na 8 jaar zou je nog geen inbranden moeten waarnemen.
Om dat voor elkaar te krijgen moet je voor een duur van ~12 tot 24 maanden hetzelfde beeld tonen. Dat vereist dus nogal wat uithoudingsvermogen en gebeurt niet zomaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 24-05-2022 10:11 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Ik geloof je verhaal onmiddellijk. Fosforlagen, LCD matrices: allemaal termen die ver boven mijn pet gaan. Maar ik heb toch echt vegen over mijn scherm die niet weggaan, en de pictogrammen van mijn bureaublad blijven overal doorheen komen. Ik heb alles geprobeerd om het weg te krijgen, maar het lukt me niet.Blaat schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:08:
[...]
Helaas klopt dit niet. IPS kan wel degelijk 'inbranden'. De term klopt niet helemaal, want er is geen prake van een overbelaste fosforlaag, maar LCD matrices kunnen verouderen/vastlopen als deze te lang in dezelfde stand staan. Directe inval van zonlicht en/of hoge temperaturen kunnen dit proces dramatisch versnellen. Het resultaat is iets wat eruit ziet als inbranden.
Om dat voor elkaar te krijgen moet je voor een duur van ~12 tot 24 maanden hetzelfde beeld tonen. Dat vereist dus nogal wat uithoudingsvermogen en gebeurt niet zomaar.
Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal wat je bedoelt. 'Gebeurt niet zomaar'. Bedoel je dat ik iets stuk heb gemaakt, of dat het niet anders kan dan dat dit een inferieur paneel is?
Helemaal mee eens. Helaas denkt de verkoper er anders over. Die komt al met waarschuwingen voor 'prijsopgaven' en 'onderzoekskosten', want ik 'heb een garantie van 30 dagen'stin00 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:59:
[...]
Een IPS paneel dat na een maand inbrandt.. dan is er wel echt iets heel goed mis met dat scherm. Inderdaad gevalletje garantie, want zelfs na 8 jaar zou je nog geen inbranden moeten waarnemen.
[ Voor 17% gewijzigd door RiccardoNL op 24-05-2022 13:44 ]
Kan het niet je videokaart zijn die defect is/kapot gaat
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Nee, ik heb het scherm ook getest op andere systemen (MacBook, andere Mac Studio en Windows PC). Allemaal hetzelfde probleem. Ik ben er fysiek mee teruggegaan naar een van de winkels van de verkoper. Wat online niet mogelijk was (omruilen), kon daar welHelp!!!! schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:01:
Kan het niet je videokaart zijn die defect is/kapot gaat
Iemand die onlangs nog bericht heeft gekregen over zijn AW3423DW monitor? Die van mij zou vandaag verzonden moeten worden (na een vertraging van 30 maart naar nu)
Nope, ik heb m 25 maart besteld en toen was de verwachtte levertijd al 1 augustusConorano schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:29:
Iemand die onlangs nog bericht heeft gekregen over zijn AW3423DW monitor? Die van mij zou vandaag verzonden moeten worden (na een vertraging van 30 maart naar nu)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Voor mij gold hetzelfde, maar is zojuist opnieuw vertraagd. Nu naar 28 juni. Wat een gedoe.Conorano schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:29:
Ja bij mij nu ook. Ik denk eerlijk gezecht wel dat we hem eerder in Juni zullen krijgen. De vorige shipment was in begin mei.Achtendertig schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:26:
[...]
Voor mij gold hetzelfde, maar is zojuist opnieuw vertraagd. Nu naar 28 juni. Wat een gedoe.
Ach, jongens. Ik heb een tweedekans PS341WU bezorgd gekregen. Uitpakken, en zag meteen al een ingebrand scherm van de vorige gebruiker. Heb meer gelezen over het paneel dat hierin wordt gebruikt, en dat is dus normaal bij specifiek dit paneel (gemaakt door LG).
Edit: Een dag gebruikt, nog meer image retention. Naar Coolblue teruggebracht. Die beoordeelden het paneel als ‘kapot’. Geld teruggekregen. Nu op zoek naar een alternatief.
Edit: Een dag gebruikt, nog meer image retention. Naar Coolblue teruggebracht. Die beoordeelden het paneel als ‘kapot’. Geld teruggekregen. Nu op zoek naar een alternatief.
[ Voor 59% gewijzigd door RiccardoNL op 27-05-2022 18:24 ]
@RiccardoNL , nooit fijn om iets wat toch een feestje zou moeten zijn terug te moeten brengen. Wel mooi dat je je geld terug krijgt, maar kost je toch weer tijd en vooral gedoe.
Maar, alternatief zoeken kan ook leuk zijn: zo eindigde ik met een betere keuze na het retourneren van een scherm.
Maar, alternatief zoeken kan ook leuk zijn: zo eindigde ik met een betere keuze na het retourneren van een scherm.
Mijn AW3423DW die voor 19 juli gepland stond is zojuist verzonden en komt morgen binnen.
@n41r0j heb je die dan via Dell zelf besteld?
Ja, besteld op de eerste dag dat ie beschikbaar was
Die van mij staat nog gepland voor 5 juli, ongeveer 24 uur na launch besteld. Ben benieuwd of ik binnenkort ook een verrassing krijg.
Nou ja, eigenlijk had ik al een top scherm qua specs. 5K2K is geweldig, en 163 ppi ook. Daarom nu gekozen voor het broertje van LG. De 34WK95U. Zelfde paneel, maar met een update. Tot dusver nog geen last van image retention gehad. Fingers crossed!rachez schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:59:
@RiccardoNL , nooit fijn om iets wat toch een feestje zou moeten zijn terug te moeten brengen. Wel mooi dat je je geld terug krijgt, maar kost je toch weer tijd en vooral gedoe.
Hij is inmiddels binnen en inderdaad is de beeldkwaliteit om te smullen. Echter heb ik al een ander scherm die meer PPI heeft en dan is de AW3423DW toch wel wennen. Ik game ook te weinig om 'm echt tot z'n recht te laten komen.n41r0j schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:49:
Mijn AW3423DW die voor 19 juli gepland stond is zojuist verzonden en komt morgen binnen.
Hij staat dus in V&A
Ik heb hem ook binnen. Beeld is prachtig, maar de die G-sync fans.. Ik denk dat ik hem houd totdat de MSI MEG 342C QD-OLED beschikbaar is, want die heeft gewoon freesync.
ik heb Dell support gebeld, maar kreeg niets anders dan de verwachte datum is 5 juli 
Erg kansloos dat sommigen hem dus al wel krijgen en anderen nog een maand moeten wachten. Besteld op 22/3 overigens... dus 1ste dag dat het kon.
Erg kansloos dat sommigen hem dus al wel krijgen en anderen nog een maand moeten wachten. Besteld op 22/3 overigens... dus 1ste dag dat het kon.
ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)
Voor €1400 ja? Easy profitn41r0j schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:59:
[...]
Hij is inmiddels binnen en inderdaad is de beeldkwaliteit om te smullen. Echter heb ik al een ander scherm die meer PPI heeft en dan is de AW3423DW toch wel wennen. Ik game ook te weinig om 'm echt tot z'n recht te laten komen.
Hij staat dus in V&A

Welke monitor heb je dan die je beter bevalt? Ben wel benieuwd.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik vind OLED een genot, heb inmiddels een tv en een telefoon die zulke schermen hebben. Toen ik dus de AW3423DW zag dacht ik: "die moet ik hebb0n!". Dus eigenlijk blind besteld (ook na alle goede verhalen op Reddit) en later wat meer onderzoek gedaan.
Maar omdat het tot juli zou duren en ik toch wel wat nieuws nodig had (vorige is kapotgegaan) heb ik de 40WP95-C van LG gekocht. Het grotere scherm, de hoge resolutie en hoge PPI t.o.v. de weinige spelletjes die ik nog speel geven toch de doorslag. Ik koop wel een OLED als ze wat hogere PPI hebben.
Ik snap dat mensen zeggen dat die korrelige tekst met groene en paarse 'color fringe' op den duur wel went, maar ik heb toch telkens het gevoel teveel te moeten focussen. Dat is helemaal niet nodig bij de LG die gewoon ragscherp is.
Maar omdat het tot juli zou duren en ik toch wel wat nieuws nodig had (vorige is kapotgegaan) heb ik de 40WP95-C van LG gekocht. Het grotere scherm, de hoge resolutie en hoge PPI t.o.v. de weinige spelletjes die ik nog speel geven toch de doorslag. Ik koop wel een OLED als ze wat hogere PPI hebben.
Ik snap dat mensen zeggen dat die korrelige tekst met groene en paarse 'color fringe' op den duur wel went, maar ik heb toch telkens het gevoel teveel te moeten focussen. Dat is helemaal niet nodig bij de LG die gewoon ragscherp is.
Helemaal mee eens. Ik had nadat de MSI stuk ging een VA met 110 ppi geprobeerd, met QLED. Die is na een half uur gebruik weer in de doos gegaan en teruggestuurd. Als je 5K2K en 163 ppi bent gewend, is WQHD 110 ppi echt een flinke stap terug.n41r0j schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:12:
Ik vind OLED een genot, heb inmiddels een tv en een telefoon die zulke schermen hebben. Toen ik dus de AW3423DW zag dacht ik: "die moet ik hebb0n!". Dus eigenlijk blind besteld (ook na alle goede verhalen op Reddit) en later wat meer onderzoek gedaan.
Gamers geven waarschijnlijk niks om ppi, maar alleen om intense kleuren en hoge verversingssnelheid. Ik ben tekstschrijver en programmeer graag, dus ik zie de hele dag tekst. Korrelige tekst en je moeten focussen worden dan al snel een ergernis. OLED heeft trouwens nog een nadeel: grote kans op inbranden/image retention..
(En op een scherm van 1400 euro zou ik echt geen colorfringe willen zien, ook).
Het komt inderdaad uit veel reviews naar voren dat deze monitor heel goed is in media consumption en minder als office monitor. Ik ben zelf dan ook benieuwd of de monitor voor office gebruik goed genoeg is. Voor mij lijken - zonder de monitor gezien te hebben - de voordelen absoluut op te wegen tot de nadelen.RiccardoNL schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:32:
[...]
Helemaal mee eens. Ik had nadat de MSI stuk ging een VA met 110 ppi geprobeerd, met QLED. Die is na een half uur gebruik weer in de doos gegaan en teruggestuurd. Als je 5K2K en 163 ppi bent gewend, is WQHD 110 ppi echt een flinke stap terug.
Gamers geven waarschijnlijk niks om ppi, maar alleen om intense kleuren en hoge verversingssnelheid. Ik ben tekstschrijver en programmeer graag, dus ik zie de hele dag tekst. Korrelige tekst en je moeten focussen worden dan al snel een ergernis. OLED heeft trouwens nog een nadeel: grote kans op inbranden/image retention..
(En op een scherm van 1400 euro zou ik echt geen colorfringe willen zien, ook).
OLED kan inderdaad inbranden, maar je zegt 'dat de kans groot is'. Dat is nogal een uitspraak. Volgens mij valt die kans tegenwoordig wel mee. Maar dat kan alleen maar door de praktijk uitgewezen worden.
Ik heb heel erg dat ik LCD maar een gare techniek vind sinds er OLED is. Voor mij voelen LCD monitors - behalve voor office gebruik - maar een compromis. Nou zijn de QD-OLEDs ook zeker niet perfect, maar een no brainer als het gaat om gamen. Zeker sinds ik een Xbox series X heb op een OLED TV met goede HDR kan ik niet meer op een LCD gamen.
Eergisteren mijn AW3423DW ontvangen na 3 maanden te wachten. Uit de doos is hij prachtig. Ik ben tevreden met de kleuren out of the box en heb enkel maar de birightness verhoogd en de HDR aangestoken.
Ik merk nu wat schade in de folie die erop ligt en 1 dode pixel. Navraag voor RMA bij Dell en ze willen het omruilen maar eerst willen ze het toestel ophalen vooraleer een nieuwe te bestellen en dan pas een indicatieve leverdatum kunnen geven.
Als ik de leverdata moet geloven op hun webpagina is dat 14 oktober. Wat een gedoe zeg.
Ik merk nu wat schade in de folie die erop ligt en 1 dode pixel. Navraag voor RMA bij Dell en ze willen het omruilen maar eerst willen ze het toestel ophalen vooraleer een nieuwe te bestellen en dan pas een indicatieve leverdatum kunnen geven.
Als ik de leverdata moet geloven op hun webpagina is dat 14 oktober. Wat een gedoe zeg.
Op welke datum+tijdstip heb je bestelt?Naruske schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:29:
Eergisteren mijn AW3423DW ontvangen na 3 maanden te wachten. Uit de doos is hij prachtig. Ik ben tevreden met de kleuren out of the box en heb enkel maar de birightness verhoogd en de HDR aangestoken.
Verder op Reddit best veel klachten over schade op het scherm. Schijnt door de slechte verpakking te komen.
Treurig dat zo'n bedrijf als Dell dat soort zaken niet op orde heeft en na meldingen het niet snel op orde kan maken.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Er zit toch advanced exchange warranty bij de monitor?Naruske schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:29:
Na mij weten hoef je dus niet eerst je huidige defecte monitor eerst te retourneren, maar dienen ze eerst jou een nieuwe te leveren, en dan een pick-up afspraak te maken voor de defecte monitor.
Ik had hem de dag van EU release besteld een uurtje na 'opening'pingkiller schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:50:
[...]
Op welke datum+tijdstip heb je bestelt?
Verder op Reddit best veel klachten over schade op het scherm. Schijnt door de slechte verpakking te komen.
Treurig dat zo'n bedrijf als Dell dat soort zaken niet op orde heeft en na meldingen het niet snel op orde kan maken.
Dat dacht ik dus ook. Ik heb vorige zaterdag eens getelefoneerd met een zekere Aldo van de technische monitorsupport. Hij vertelde me hetzelfde dat ze bij de ophaling ook de wissel doen van de monitor met UPS. Maar omdat er nu al een ticket geopned is door de klantendienst kan hij weinig doen en zei hij dat ik maar terug moest bellen en hetzelfde vertellen aan de klantendienst.Reem0nN schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:57:
[...]
Er zit toch advanced exchange warranty bij de monitor?
Na mij weten hoef je dus niet eerst je huidige defecte monitor eerst te retourneren, maar dienen ze eerst jou een nieuwe te leveren, en dan een pick-up afspraak te maken voor de defecte monitor.
Tot hij uiteindelijk doorhad dat ik door de klantendienst naar hem doorverwezen werd zei hij dat het al laat was en hij eigenlijk al gedaan had met werken en hij stuurt mij tijdens het gesprek dat hij dit dinsdag verder oppikt.
Eventjes vrolijk een klant gaan zeggen 'hey ik heb eigenlijk gedaan hoor het is 1 na 5 dus laat mij effe'. W T F
Nu vandaag een mail gekregen om nogmaals foto's te sturen van Aldo (dezelfde dat hij in de andere case kan zien) en ik wacht nog op feedback.
Wat bedoel je precies: persoonlijk ben ik gevoelig voor fan herrie, dus je post triggert me. Hoor je ze tijdens desktop gebruik, of alleen tijdens gamen? Is het constant of alleen af en toe?ion schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 00:18:
Ik heb hem ook binnen. Beeld is prachtig, maar de die G-sync fans.. Ik denk dat ik hem houd totdat de MSI MEG 342C QD-OLED beschikbaar is, want die heeft gewoon freesync.
gebruikt iemand een G9 voor foto editing?
Mijn aw3423 order van 22 maart ~10 uur is eindelijk verzonden!! Morgen zou die volgens track and trace aan moeten komen.
Voor de mensen die hun order nog aan het volgen zijn. Mijn order was 2 keer uitgesteld en kon sinds vorige maand niet meer gecanceld worden (knop was grijs). Gisteren ging de status naar "in productie". De geschatte leverdatum was 28 juni.
Voor de mensen die hun order nog aan het volgen zijn. Mijn order was 2 keer uitgesteld en kon sinds vorige maand niet meer gecanceld worden (knop was grijs). Gisteren ging de status naar "in productie". De geschatte leverdatum was 28 juni.
Iemand nog een aanrader voor een webcam die goed past op een scherm met dunne bezels zonder over het scherm te vallen?
Logitech StreamCam doet dat prima.Ronwiel schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:51:
Iemand nog een aanrader voor een webcam die goed past op een scherm met dunne bezels zonder over het scherm te vallen?
---
Zelf ben ik opzoek naar een nieuwe 34" 21:9 monitor met USB-PB.
Ik gebruik voor werk al jaren een MBP en heb een 34" Samsung 100hz scherm met USB-C PB zodat ik zowel mijn MBP als Game PC makkelijk kan gebruiken. Echter is de beeldkwaliteit om te janken.
Er zijn echter nauwelijks gaming-monitoren te vinden met USB-C PD. Dat is wel op te lossen met adapters etc, dat heb ik ook geprobeerd maar ik irriteer me aan veel kabels op het bureau dus ging steeds terug naar mijn Samsung scherm.
Ik heb mijn hoop nu gevestigd op de MSI MEG 342C QD-OLED. Dit plaatje geeft een indicatie dat er Power Delivery opzit (TB Flash icoontje, alt mode).

Kan er echter nog niet veel over vinden. Zo niet, dan wellicht de Samsung Odyssey G8QNB.
[ Voor 62% gewijzigd door Jay-v op 14-06-2022 10:17 ]
Mijn AW3423DW is binnen. Bestelt op 23-3 10:15.
Bevindingen tot nu toe:
Bevindingen tot nu toe:
- Geen beschadigingen op scherm
- Geen dode subpixels
- Doos is van lage kwaliteit en onlogisch ingedeeld
- Geen last van fans
- Geen last van de subpixel layout
- Grijs in lichte omgeving merk ik niet echt
- Scherm spiegelt wel flink (grootste nadeel tot nu toe)
- HDR filmpjes zien er bizar mooi uit
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Vooral tijdens desktop gebruik kun je het horen. Het valt voornamelijk op, omdat het extreem stil is in mijn woonkamer.rachez schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Wat bedoel je precies: persoonlijk ben ik gevoelig voor fan herrie, dus je post triggert me. Hoor je ze tijdens desktop gebruik, of alleen tijdens gamen? Is het constant of alleen af en toe?
De mijne stond gepland voor 5 juli en heeft nu status verzonden! UPS heeft alleen nog label dus even zien, maar morgen of overmorgen zal die er dus wel zijn!
(AW3423DW)
ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)
Hier ook ineens een pakketje bij UPS aangemeld (ook oorspronkelijk 5 juli), was wel even verwarrend gezien er verder geen informatie over de herkomst bij stond. (Dell zelf had geen mailtje gestuurd, maar de status is inmiddels wel bijgewerkt op de site.)Lord_T schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:39:
De mijne stond gepland voor 5 juli en heeft nu status verzonden! UPS heeft alleen nog label dus even zien, maar morgen of overmorgen zal die er dus wel zijn!(AW3423DW)
Toch een mogelijk probleempje met mijn AW3423DW. Hij staat een beetje uit het lood, het staat iets te veel naar links. Volgens de handleiding kan het scherm een beetje tilten, maar als ik probeer te draaien lijkt er niet zoveel te gebeuren.
Heeft iemand met een AW3423DW geprobeerd het scherm te tilten? Dus links of rechts naar beneden draaien? If so, hoeveel kracht moet je daarvoor zetten?
Heeft iemand met een AW3423DW geprobeerd het scherm te tilten? Dus links of rechts naar beneden draaien? If so, hoeveel kracht moet je daarvoor zetten?
Mijn alienware is zojuist aangekoemen. Manufacturing date is april 2022 met REV A01. Was benieuwd of er mensen zijn met een latere manufacturing date. De firmware van deze monitor kan blijkbaar niet zelf geüpdatet worden en bevat nog een aantal bugs. Vooral de eerste versie (bij monitoren manufactured in Februari)
Hoe kom je aan die info? Nogal bescheten dat je dan geen fw update kan doen.Conorano schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:31:
Mijn alienware is zojuist aangekoemen. Manufacturing date is april 2022 met REV A01. Was benieuwd of er mensen zijn met een latere manufacturing date. De firmware van deze monitor kan blijkbaar niet zelf geüpdatet worden en bevat nog een aantal bugs. Vooral de eerste versie (bij monitoren manufactured in Februari)
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Hij kan idd tilten, gaat stroef, maar zolang je hem met twee handen vastpakt (boven en onder, van het midden af) gaat het prima.pingkiller schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:58:
Toch een mogelijk probleempje met mijn AW3423DW. Hij staat een beetje uit het lood, het staat iets te veel naar links. Volgens de handleiding kan het scherm een beetje tilten, maar als ik probeer te draaien lijkt er niet zoveel te gebeuren.
Die van mij is gisteren ook binnengekomen! Eerste indrukken (vorige scherm 1080p 29inch ultrawide 60Hz):
- Wat een groot apparaat, was gewend aan 29 inch ultrawide. Ook door de kromming is hij aardig diep.
- Geen last van reflectie. Mijn werkkamer staat op het noorden en ik heb de blindering altijd half gesloten.
- Fan niet te horen tijdens desktop gebruik. Ik dacht hem wel licht te horen tijdens het gamen als GSync aan staat, maar bij het gamen valt het weg onder het gamegeluid.
- 175Hz prettig bij gewoon Windows gebruik.
- Tekst oogt inderdaad niet zo scherp, dit was meteen te zien. Ik moet zeggen dat ik er wel aan wende, en mijn vorige scherm was 1080p dus daar was de tekst ook niet scherp. Als je van 4K af komt, zal het wel wennen zijn.
- HDR erg indrukwekkend.
Ik heb mijn scherm ook binnen maar ben niet zo lovend als de rest van jullie. Ik ben gewend te werken op een 32" 4k scherm. Mijn eerste indruk was dat dit scherm een heel stuk kleiner oogt en ik mis de verticale ruimte.
De beeldkwaliteit is fantastisch in films of in games maar hier twijfelde ik ook al niet aan.
De color fringing erger ik me enorm aan. Het is niet alleen bij tekst, maar ook bijvoorbeeld bij een venster in windows. Mijn wallpaper is gewoon zwart, en de bovenste rand van een venster heeft een lange groene streep, alsof er een 'border-top: 1px solid green' CSS overheen staat.
De tekst oogt ook heel onscherp, zeker als je van een 4k scherm komt. Ook zie je elke minuut je window een paar pixels verschuiven, waarschijnlijk om inbranden tegen te gaan. Als je net tekst aan het lezen of typen bent is dit zeker merkbaar.
Voor browsen, werken, of eigenlijk elke activiteit dat niet gamen of een film kijken is zou ik dit scherm zeker niet aanraden.
Deze gaat naar V&A, wellicht de 42" oled van LG maar eens proberen.
De beeldkwaliteit is fantastisch in films of in games maar hier twijfelde ik ook al niet aan.
De color fringing erger ik me enorm aan. Het is niet alleen bij tekst, maar ook bijvoorbeeld bij een venster in windows. Mijn wallpaper is gewoon zwart, en de bovenste rand van een venster heeft een lange groene streep, alsof er een 'border-top: 1px solid green' CSS overheen staat.
De tekst oogt ook heel onscherp, zeker als je van een 4k scherm komt. Ook zie je elke minuut je window een paar pixels verschuiven, waarschijnlijk om inbranden tegen te gaan. Als je net tekst aan het lezen of typen bent is dit zeker merkbaar.
Voor browsen, werken, of eigenlijk elke activiteit dat niet gamen of een film kijken is zou ik dit scherm zeker niet aanraden.
Wel eens gekeken naar een grotere UltraWide? Heb lange tijd een 34" gehad en ook al vond ik dat beter dan 16:9 was idd de verticale ruimte een puntje.Lamarrr schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:57:
Ik heb mijn scherm ook binnen maar ben niet zo lovend als de rest van jullie. Ik ben gewend te werken op een 32" 4k scherm. Mijn eerste indruk was dat dit scherm een heel stuk kleiner oogt en ik mis de verticale ruimte.
Heb momenteel een 38" ultrawide waarbij ook de verticale resolutie hoger is; 3.840 x 1.600
Blijkt toch een verschil wat het erg verbeterd.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Ben zelf sinds een half jaar bezitter van een pricewatch: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart en zou geen kleinere UW meer willen, vooral een genot om op thuis te werken ookNosferatuX schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:35:
[...]
Wel eens gekeken naar een grotere UltraWide? Heb lange tijd een 34" gehad en ook al vond ik dat beter dan 16:9 was idd de verticale ruimte een puntje.
Heb momenteel een 38" ultrawide waarbij ook de verticale resolutie hoger is; 3.840 x 1.600
Blijkt toch een verschil wat het erg verbeterd.
Ik snap het wel hoor, ik zit zelf op 34" en gebruik een window manager maar soms is het net te klein (hiervoor had ik 2x 27"). Maar goed, een hogere resolutie betekent weer een snellere videokaart om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen gamen. Dat houdt mij dan weer tegen.stin00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:38:
[...]
Ben zelf sinds een half jaar bezitter van een pricewatch: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart en zou geen kleinere UW meer willen, vooral een genot om op thuis te werken ook
Yep die heb ik nu ook een jaartje denk ik. Geweldig ding en zou idd ook niet meer terug naar een 34" UW willen. Bijna net zo minder als dat ik van een 34" naar een 16:9 terug wildestin00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:38:
[...]
Ben zelf sinds een half jaar bezitter van een pricewatch: LG UltraGear 38GN950-B Rood, Zwart en zou geen kleinere UW meer willen, vooral een genot om op thuis te werken ook
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
1ste bevinding: van nieuwe scherm: groot en snel
2e bevinding: wit lijkt erg mat naast het oude scherm (2412m) dus of de 1 stond altijd veel te helder / contrast te hoog, wit te blauwig wit of de andere moet meer die richting op
3e bevinding: spellen: fantastisch
even sniper elite 5 gedaan, even d3 gedaan en even forza horizon 5 gedaan
4e bevinding: veel websites snappen niet dat het zo breed is (one.iex.nl is lekker zo, tweakers.net is met mega grote witte vlakken), dus je moet wel het scherm opdelen in 2 stukken. Gebruik er nu windows+pijltjes voor, moet wel handiger kunnen hoop ik.
Geen geluid te horen van de monitor (pc stond zelf hevig te blazen bij de spellen en dan zou ik monitor echt niet gehoord hebben).
2e bevinding: wit lijkt erg mat naast het oude scherm (2412m) dus of de 1 stond altijd veel te helder / contrast te hoog, wit te blauwig wit of de andere moet meer die richting op
3e bevinding: spellen: fantastisch
4e bevinding: veel websites snappen niet dat het zo breed is (one.iex.nl is lekker zo, tweakers.net is met mega grote witte vlakken), dus je moet wel het scherm opdelen in 2 stukken. Gebruik er nu windows+pijltjes voor, moet wel handiger kunnen hoop ik.
Geen geluid te horen van de monitor (pc stond zelf hevig te blazen bij de spellen en dan zou ik monitor echt niet gehoord hebben).
FancyZones (https://docs.microsoft.co...dows/powertoys/fancyzones) is een aanrader om je scherm op te delenLord_T schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:42:
1ste bevinding: van nieuwe scherm: groot en snel![]()
3e bevinding: spellen: fantastischeven sniper elite 5 gedaan, even d3 gedaan en even forza horizon 5 gedaan
![]()
Vwb de tekst heb ik deze instructie gevolgt: https://www.reddit.com/r/...or_oled_displays_getting/
Wellicht helpt dat jou ook.
Verder heb ik zelf nog een mogelijk probleem gevonden met het scherm. Na het verwijderen van een vlekje met een microvezeldoek + water, lijkt het er op dat ik de coating van het scherm al beschadigd heb. Het is wat lastig te zien en moet er later nog eens over heen met een schermschoonmaakmiddel, maar het baard wel zorgen. Soortgelijke geluiden ook al gelezen op reddit/hardforum.
Voor je 4de bevinding: Op Windows 11, als je met je wijzer blijft 'hangen' boven de minimaliseer/maximaliseer-knop, heb je ook een aantal veelgebruikte indelingen die je vervolgens kan selecteren. Ik gebruikte eerst altijd fancy zones, maar dat heb ik nu niet meer nodig, want mijn meest gebruikte opdelingen zitten tussen die standaard selectie op Windows 11.Lord_T schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:42:
1ste bevinding: van nieuwe scherm: groot en snel![]()
3e bevinding: spellen: fantastischeven sniper elite 5 gedaan, even d3 gedaan en even forza horizon 5 gedaan
![]()
:fill(white):strip_exif()/f/image/0ZNiYKJZwfjb00DMGd08nour.png?f=user_large)
Hoe kijken jullie films/series met de AW3423DW? Ik heb een paar filmpjes op YouTube gevonden die er prachtig uit zien, maar vind Netflix echt tegenvallen. Ik gebruik al de Netflix app op Windows 10 en geverifieerd dat het op 1440p draait. De bitrate is gewoon erg laag.
Van FancyZones vind ik nog altijd de "Use a non-primary mouse button to toggle zone activation" optie handiger, dan kun je tijdens het slepen van een venster op de rechter-muisknop drukken (of op de middelste, of forward/back) om snel even een vakje te kiezen.Garwinski schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:21:
[...]
Voor je 4de bevinding: Op Windows 11, als je met je wijzer blijft 'hangen' boven de minimaliseer/maximaliseer-knop, heb je ook een aantal veelgebruikte indelingen die je vervolgens kan selecteren. Ik gebruikte eerst altijd fancy zones, maar dat heb ik nu niet meer nodig, want mijn meest gebruikte opdelingen zitten tussen die standaard selectie op Windows 11.
[Afbeelding]
(Al is dat vooral omdat ik meerdere monitoren gebruik.)
Lijkt erop dat mijn Dell Alienware AW3423DW een maandje eerder bezorgd gaat worden. Ik kreeg vanochtend de factuur per mail. Besteld op 23 maart, leverdatum was 28 juli maar nu is de status 'verzonden' en geschatte aankomstdatum 30 juni
Als je de standaard netflix account hebt is het 1080p (en ruk bitrate) maar als je de 'netflix pro' (hoe het ook heet a 20 euro p/m) heb je dus 4K. Of je dan 4K->2K kan doen weet ik niet. Of dat hij geen 4K afspeelt omdat je scherm niet echt 4K is etc?Luto schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:00:
Hoe kijken jullie films/series met de AW3423DW? Ik heb een paar filmpjes op YouTube gevonden die er prachtig uit zien, maar vind Netflix echt tegenvallen. Ik gebruik al de Netflix app op Windows 10 en geverifieerd dat het op 1440p draait. De bitrate is gewoon erg laag.
Op telefoon Youtube app kun je gewoon kiezen 1080p->4K etc.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Ik zou dit even goed volgen, het is soms nog een heel gedoe: https://help.netflix.com/en/node/13444Luto schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:00:
Ik ben er zelf ook ontzettend lang ooit mee bezig geweest, wat een drama is 4K/HDR Netflix kijken op een PC. Bij mij werkte het eindelijk toen ik de HEVC extensie in de store installeerde na alle stappen gevolgd te hebben en fora afgestruind te hebben.
Hoe zijn de pixel defects op de AW3423DW?
Ondertussen druppelen ze binnen bij mensen. Maar het is erg stil in dit topic en ik ben wel benieuwd
.
Ondertussen druppelen ze binnen bij mensen. Maar het is erg stil in dit topic en ik ben wel benieuwd
Ik heb mijn AW3423DW ingepakt. Gaat terug naar Dell. Ik zou hem grotendeels gebruiken voor werk (programmeren) en af en toe voor gamen. Voor gamen (en films) is het vast een goed scherm, maar ik vind de tekstweergave ondermaats, niet scherp genoeg (getest met een Mac). Ik heb er een 34" ultrawide LCD scherm naast staan met dezelfde resolutie en daar is tekstweergave gewoon beter.
Maar ook al zou de tekstweergave hetzelfde zijn, dan ging hij nog steeds terug om deze reden: de ventilator in de monitor is goed hoorbaar! Ik heb hem gebruikt overdag op een slaapkamer met het raam open, en nog steeds hoorde ik de ventilator. Ik was niet aan het gamen en gebruikte geen HDR. Gewoon browsen op internet. Het was wel een warme zomerse dag. Goed, het is geen herrie die hij maakt, maar toch vind ik het storend. Ook de krakende geluiden die de behuizing maakt als de monitor opwarmt/afkoelt is enigszins vervelend (geen dealbreaker).
Les geleerd. Ik koop geen monitor meer met een ventilator en QD-OLED past niet bij mijn eisen, dus voorlopig zit ik toch vast aan ondermaatste LCD schermen.
Maar ook al zou de tekstweergave hetzelfde zijn, dan ging hij nog steeds terug om deze reden: de ventilator in de monitor is goed hoorbaar! Ik heb hem gebruikt overdag op een slaapkamer met het raam open, en nog steeds hoorde ik de ventilator. Ik was niet aan het gamen en gebruikte geen HDR. Gewoon browsen op internet. Het was wel een warme zomerse dag. Goed, het is geen herrie die hij maakt, maar toch vind ik het storend. Ook de krakende geluiden die de behuizing maakt als de monitor opwarmt/afkoelt is enigszins vervelend (geen dealbreaker).
Les geleerd. Ik koop geen monitor meer met een ventilator en QD-OLED past niet bij mijn eisen, dus voorlopig zit ik toch vast aan ondermaatste LCD schermen.
Thx voor je review/mening. Ik ga erover denken om hem maar te cancellen, weinig zin in herrie.
Maar de g9 neo - mijn alternatief - schijnt ook het een en ander aan issues te hebben. Lastig..
Maar de g9 neo - mijn alternatief - schijnt ook het een en ander aan issues te hebben. Lastig..
Lijkt mij ook een vette monitor, maar voor dat geld is het één groot compromis qua beeldkwaliteit en bouwkwaliteit. Ik wacht de alienware eerst af. Als het probleem de ventilator is, dan ga ik voor een andere QD-OLED die geheid gaat komen. En als het paneel qua pixelindeling mij teveel irriteert ga ik voor niet-media zaken wel een andere monitor gebruiken. En anders een LG TV als monitor ofzo.rachez schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:47:
Thx voor je review/mening. Ik ga erover denken om hem maar te cancellen, weinig zin in herrie.
Van wat ik begrepen heb verschilt de herrie van de ventilator enorm per exemplaar. Ik ga het dus rustig afwachten om te zien hoe die van mij uitpakt voordat ik iets cancel/terugstuur.
Kan toch haast niet dat het productie technisch enorm van elkaar verschilt?Overspark schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:09:
Van wat ik begrepen heb verschilt de herrie van de ventilator enorm per exemplaar. Ik ga het dus rustig afwachten om te zien hoe die van mij uitpakt voordat ik iets cancel/terugstuur.
"horen" heeft natuurlijk een hele grote persoonlijke factor: waar de 1 met een hoorbare ventilator aan zonder probleem in slaap kan vallen zou de ander de hele nacht wakker liggen.
tenzijn ze een decibel test hebben uitgevoerd bij meerdere exemplaren zou ik het eerder op dat 2e houden
[ Voor 9% gewijzigd door RichD1011 op 03-07-2022 16:02 ]
Nou, ik ga o.a. af op posters op reddit, die hun exemplaar hebben omgeruild voor een nieuw exemplaar. Die beweren dat de tweede die ze binnen kregen aanzienlijk stiller was dan de eerste.RichD1011 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 16:01:
[...]
Kan toch haast niet dat het productie technisch enorm van elkaar verschilt?
"horen" heeft natuurlijk een hele grote persoonlijke factor: waar de 1 met een hoorbare ventilator aan zonder probleem in slaap kan vallen zou de ander de hele nacht wakker liggen.
tenzijn ze een decibel test hebben uitgevoerd bij meerdere exemplaren zou ik het eerder op dat 2e houden
De theorie is dat de meeste monitoren ongeveer evenveel lawaai produceren (niet veel), maar dat er nog wel redelijk wat exemplaren in omloop zijn waarbij het fannetje aanzienlijk meer herrie produceert.
Gister is blijkbaar de monitor (Alienware QDOLED) ineens verzonden (ik keek toevallig in de status), zonder dat ik ook maar iets van een melding of statusupdate van Dell heb gehad. Sluit wel aan bij wat sommige hier al zeiden dat ze ineens uit het niets een track en trace kregen (die ik nog niet gehad heb overigens). Anyway, morgen komt hij binnen, ik laat jullie van het weekend weten wat ik ervan vind
Wil hier eens een update aan geven. Sinds dan heb ik nog 3x terug gemailed. 1x een mail terug gehad dat hij mijn case aan het behandelen was.Naruske schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:12:
[...]
Ik had hem de dag van EU release besteld een uurtje na 'opening'
[...]
Dat dacht ik dus ook. Ik heb vorige zaterdag eens getelefoneerd met een zekere Aldo van de technische monitorsupport. Hij vertelde me hetzelfde dat ze bij de ophaling ook de wissel doen van de monitor met UPS. Maar omdat er nu al een ticket geopned is door de klantendienst kan hij weinig doen en zei hij dat ik maar terug moest bellen en hetzelfde vertellen aan de klantendienst.
Tot hij uiteindelijk doorhad dat ik door de klantendienst naar hem doorverwezen werd zei hij dat het al laat was en hij eigenlijk al gedaan had met werken en hij stuurt mij tijdens het gesprek dat hij dit dinsdag verder oppikt.
Eventjes vrolijk een klant gaan zeggen 'hey ik heb eigenlijk gedaan hoor het is 1 na 5 dus laat mij effe'. W T F
Nu vandaag een mail gekregen om nogmaals foto's te sturen van Aldo (dezelfde dat hij in de andere case kan zien) en ik wacht nog op feedback.
10 dagen later vroeg ik nog eens een stand van zaken en is mijn case automatisch gesloten daar ik niet meer reageerde (op wat?

Via mijn Dell account manager van het werk had ik binnen de week al een nieuwe en deze werkt perfect.
Heb sinds deze week ook een 34" ultrawide ipv 2x 24" 16:9. Een pricewatch: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B1 Zwart "Red Eagle"
Bevalt super maar wel pas nadat ik met een aantal instellingen aan het frummelen ben geweest. Standaard staat het scherm veel te fel, te flets en te nerveus ingesteld met een backlight die ook nog eens steeds lijkt te wisselen. En als kers op de taart gaat het scherm soms eventjes op zwart als ik freesync gebruik icm mijn 3070TI. Dus dan maar weer 60Hz, ik game wel maar geen diehard FPS dus ik geloof het voor nu allemaal wel.
De instellingen die ik veranderd heb:
Ik zag trouwens ook voorbij komen dat mensen op hun (werk) laptop geen 3440x1440 resolutie konden krijgen uit de HDMI poort. Daar had ik ook last van met mijn simpele HP Probook maar een USB-C -> HDMI adapter gebruiken heeft ervoor gezorgd dat ik nu wél alle resoluties totaan 4K kan kiezen
Bevalt super maar wel pas nadat ik met een aantal instellingen aan het frummelen ben geweest. Standaard staat het scherm veel te fel, te flets en te nerveus ingesteld met een backlight die ook nog eens steeds lijkt te wisselen. En als kers op de taart gaat het scherm soms eventjes op zwart als ik freesync gebruik icm mijn 3070TI. Dus dan maar weer 60Hz, ik game wel maar geen diehard FPS dus ik geloof het voor nu allemaal wel.
De instellingen die ik veranderd heb:
- Overdrive OFF
- Eco Mode 2 ('s avonds Mode 3)
- Black tuner -1
- Gamma 2
- Direct Drive Mode OFF
Ik zag trouwens ook voorbij komen dat mensen op hun (werk) laptop geen 3440x1440 resolutie konden krijgen uit de HDMI poort. Daar had ik ook last van met mijn simpele HP Probook maar een USB-C -> HDMI adapter gebruiken heeft ervoor gezorgd dat ik nu wél alle resoluties totaan 4K kan kiezen
[ Voor 4% gewijzigd door MadMarky op 15-07-2022 22:35 ]
Heb inmiddels m'n Alienware QD-OLED binnen sinds een paar dagen. Wat is UPS toch een shitshow, paar dagen monitor kwijt, afleverdag steeds uitgesteld, en uiteindelijk op de dag dat hij bezorgd is ook de tijd meerdere keren verschoven. En ondertussen alleen maar errors geven als ik op de website iets aan de bezorging aan probeer te passen. Omdat ie veel te laat was kwam ie gelukkig binnen op een moment dat ik wel thuis was, dus het is per ongeluk helemaal goed gekomen.
Mijn indrukken na 1 weekend:
- Fan noise is geen issue voor mijn exemplaar, ik kan de fans alleen horen als ik m'n oren direct tegen de vents van de monitor aan houd en verder helemaal niet.
- Text fringe is wel een issue. Goede ClearType instellingen ( https://github.com/bp2008/BetterClearTypeTuner helpt) hebben zeker geholpen, en elke monitor heeft er tot op zeker hoogte wel last van, maar deze merkbaar meer dan andere. Maf om aan te wennen, scherper beeld door kleinere pixels dan m'n vorige monitor maar tegelijk meer text fringe.
- HDR en zwart is echt fantastisch, daar doen we het voor!
Mijn indrukken na 1 weekend:
- Fan noise is geen issue voor mijn exemplaar, ik kan de fans alleen horen als ik m'n oren direct tegen de vents van de monitor aan houd en verder helemaal niet.
- Text fringe is wel een issue. Goede ClearType instellingen ( https://github.com/bp2008/BetterClearTypeTuner helpt) hebben zeker geholpen, en elke monitor heeft er tot op zeker hoogte wel last van, maar deze merkbaar meer dan andere. Maf om aan te wennen, scherper beeld door kleinere pixels dan m'n vorige monitor maar tegelijk meer text fringe.
- HDR en zwart is echt fantastisch, daar doen we het voor!
Hier ook ineens verzonden, leverdatum zou 2 augustus zijn. Zie ook nog steeds geen afschrijving op paypal. Raar gedoe. Verzonden met TNT en staat nu al een paar dagen op "in transit". Ben benieuwd.Luuk1983 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:05:
Gister is blijkbaar de monitor (Alienware QDOLED) ineens verzonden (ik keek toevallig in de status), zonder dat ik ook maar iets van een melding of statusupdate van Dell heb gehad. Sluit wel aan bij wat sommige hier al zeiden dat ze ineens uit het niets een track en trace kregen (die ik nog niet gehad heb overigens). Anyway, morgen komt hij binnen, ik laat jullie van het weekend weten wat ik ervan vind
Overspark ik begrijp niet hoe je cleartype tuner kan runnen als administrator. Waneer op de exec rechts klik dan wordt er geen mogelijkheid gegeven om dit als administrator te runnen.
Ik heb het scherm al een viertal weken en begrijp niet goed al die commotie errond. Ventilator is absoluut hoorbaar wanneer je je oor bij het scherm houdt. Maar wat doet dat er toe?
Prachtig scherm volgens mij.
Ik heb het scherm al een viertal weken en begrijp niet goed al die commotie errond. Ventilator is absoluut hoorbaar wanneer je je oor bij het scherm houdt. Maar wat doet dat er toe?
Ach zoveel mensen zoveel wensenbowmore17 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:16:
Overspark ik begrijp niet hoe je cleartype tuner kan runnen als administrator. Waneer op de exec rechts klik dan wordt er geen mogelijkheid gegeven om dit als administrator te runnen.
Ik heb het scherm al een viertal weken en begrijp niet goed al die commotie errond. Ventilator is absoluut hoorbaar wanneer je je oor bij het scherm houdt. Maar wie doet er dat nu?
Prachtig schem voor gamen + film kijken, absoluut niet prettig voor office werk.
*knip* Daar is V&A voor.
[ Voor 81% gewijzigd door Blaat op 19-07-2022 16:06 ]
Ik heb zelf de AW3423DW nu een week of 3 en vroeg mij af. Hebben mede eigenaars van deze monitor last van flikkeringen op 175 hz hdr 1000? Ik heb vooral in game menu's last van kleine lichtflikkeringen. Lijkt een hdr issue of verversingsgraad issue te zijn bij donkere bewegende achtergronden en wat lichte delen op een scherm. Heb trouwens een dode zwarte subpixel wat niet onder de premium panel guarantee valt dus daar baalde ik wel van.
Mijn AW3423DW is een rare route aan het volgen:
Duiven -> Tilburg -> Elst -> Helsingborg
Dus komt eerst door een paar Nederlandse steden en is dan ineens in Zweden? Benieuwd of dat goed gaat komen.
Duiven -> Tilburg -> Elst -> Helsingborg
Dus komt eerst door een paar Nederlandse steden en is dan ineens in Zweden? Benieuwd of dat goed gaat komen.
Ik ben sinds vrijdag eigenaar van de AW3423DW, maar heb geen lichtflikkeringen opgemerkt, ook niet in bijvoorbeeld het menu van Dying Light 2, wat toch best donker is. En ook ik heb een dode pixel, rechts boven in het scherm, en als je wilt zie je em wel, maar het valt nauwelijks op, en tijdens gamen zeker niet (ik had het ook liever niet gehad, maar ja).Rabbitto schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:50:
Ik heb zelf de AW3423DW nu een week of 3 en vroeg mij af. Hebben mede eigenaars van deze monitor last van flikkeringen op 175 hz hdr 1000? Ik heb vooral in game menu's last van kleine lichtflikkeringen. Lijkt een hdr issue of verversingsgraad issue te zijn bij donkere bewegende achtergronden en wat lichte delen op een scherm. Heb trouwens een dode zwarte subpixel wat niet onder de premium panel guarantee valt dus daar baalde ik wel van.
Ik kom van een 27" 144hz 1440p monitor, en ik moet zeggen dat het scherm me heel goed bevalt. Ik merk zelf weinig tot niets van de color fringing (heeft kleurenblind zijn hier dan mogelijk een positief effect?), de fan hoor je bijna niet, tenzij het extreem warm is (zoals vandaag) of na een game sessie, dan hoor je em wel. Verder ben ik erg positief over het Ultrawide formaat, wat zorgt voor meer immersion tijdens gamen (schermhoogte mag wat meer zijn, maar zo blijft er altijd wat te wensen). En tijdens gamen is het echt een plaatje, mooie kleuren, uitmuntend contrast en het beeld ziet er uit alsof het een hogere resolutie scherm is. Dus al met al erg tevreden.
Edit:
Wat trouwens wel jammer is, cutscenes ondersteunen deze ultrawide resolutie niet, dus met cutscenes in games zijn er de zwarte balken links en rechts.
[ Voor 5% gewijzigd door BrainDrop op 20-07-2022 12:01 ]
Hmmm bij mij laat ie wel standaard Run as administrator zien als ik rechtsklik op de .exe. Misschien iets met shift inhouden als je klikt ofzo? Heb mijn Windows wel redelijk getweaked door de jaren namelijk.bowmore17 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:16:
Komt vaker voor op 175Hz, is weg als je hem op 144Hz zet. Bijkomend voordeel is dat je hem dan ook op 10-bit kleur kunt zetten ipv 8-bit, alhoewel er geen hond is die het verschil kan zien doordat er zeer effectief gedithered wordt op 8-bit.Rabbitto schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:50:
[ Voor 35% gewijzigd door Overspark op 19-07-2022 21:20 ]
Gisteren en eergisteren voor het eerst in 3-4 weken dat ik echt de fan goed kan horen van de AW3423DW. Het is echter geen vervelend fan geluid en het valt weg als je muziek aan hebt/een game aan het spelen bent.
Zijn er Tweakers die van een Acer X35 of Asus PG35VQ zijn overgestapt naar de Alienware AW3423DW?
Ik lees op reddit fora zoals ultrawidemasterrace dat de meningen nogal verdeeld zijn of de overstap het waard is. De HDR helderheid schijnt nogal matig te zijn op de AW3423DW vergeleken met de FALD schermen.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen van mede Tweakers zijn.
Ik lees op reddit fora zoals ultrawidemasterrace dat de meningen nogal verdeeld zijn of de overstap het waard is. De HDR helderheid schijnt nogal matig te zijn op de AW3423DW vergeleken met de FALD schermen.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen van mede Tweakers zijn.
Ben momenteel op vakantie en uiteraard op de eerste dag van mijn vakantie krijg ik een bericht van dell dat mijn AW3423 bezorgd zou worden, 2 weken eerder dan aangegeven (achteraf had ik dat wel kunnen weten..). Gelukkig kunnen uitstellen tot na mijn vakantie.
Nu toch ook maar de Samsung G9 Neo besteld die momenteel in de aanbieding is bij bol.com voor 1630,- . Ik kon het niet laten
. Dus 1 augustus ga ik ze beiden uitproberen..
Hoef ik in ieder geval niet meer voor mijzelf te twijfelen tussen deze beide schermen.
Nu toch ook maar de Samsung G9 Neo besteld die momenteel in de aanbieding is bij bol.com voor 1630,- . Ik kon het niet laten

Hoef ik in ieder geval niet meer voor mijzelf te twijfelen tussen deze beide schermen.
[ Voor 9% gewijzigd door rachez op 21-07-2022 19:49 ]