[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic

Pagina: 1 ... 27 ... 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 47 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:07

CMT

@Witte_200 @ShininNL
Gratz beide!
Het is wel frappant dat de 'houd mij op de hoogte' optie van Coolblue dus ook niet werkt *zucht*.
Wat een ellende is het toch rondom deze monitor. Het lijkt wel alsof ik achtervolgd wordt door pech.

Vandaag was ik met het testen bezig en keek ik toevallig op de website. Daar zag ik opeens 'beperkt beschikbaar' staan, dus als de bliksem er een besteld.

Ik weet niet of ik hem houd alleen. Eén van de problemen (wat betrekking heeft op alle wide gamut schermen trouwens) is dat SDR content (zo'n beetje alles op de PC) ontzettend oververzadigd wordt weergegeven.
Zo erg zelfs, dat het gewoon pijnlijk is om naar mijn UI van World of Warcraft te kijken.
Er is wel een sRGB emulatie modus op het scherm, maar die zorgt er weer voor dat de RGB instellingen overschreven worden en niet aangepast kunnen worden *zucht*.
De 34GN850 volgt prachtig het DCI-P3 kader, maar doordat HDR zo'n mislukt iets is op dit moment (zeer slechte Windows 10 implementatie, geen FALD) heb je daar eigenlijk niet veel aan.
De monitor heeft wel hele goede instellingen om de verzadiging aan te passen, maar dat gaat dan weer ten koste van het niet al te beste contrast.

Ik vrees dat ik een tijdje terug moet op 2x24" 1080P.
De 35WN75C is al retour gegaan omdat ik de usb3.0 poorten niet naast de usb-c kan gebruiken met twee bronnen (doel was usb3.0 voor de PC te houden en usb-c voor de laptop, maar de usb3.0 worden via de usb-c 'gelust').
Dan is het beter om voor de 35WN65C te gaan en €110 te besparen in mijn geval.

De bevindingen komen later nog wel, want belooft is belooft en het zijn er een hoop ;).

[ Voor 9% gewijzigd door CMT op 14-12-2020 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
Moet nog even wennen aan dit scherm (kom van een 27 inch TN paneel af). Witte pagina's en bijv browsen ogen een beetje "scherp". Moet ook nog even met de helderheid spelen, vind hem net iets te fel in een vrij donkere kamer.

2 uurtjes Black Ops gedaan en dat ziet er allemaal prima uit met de settings out of the box. Heb HDR wel uitgezet in windows want dat voegde niet veel toe behalve een witte gloed over m'n scherm.

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:39
CMT schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:55:
@Witte_200 @ShininNL
Gratz beide!
Het is wel frappant dat de 'houd mij op de hoogte' optie van Coolblue dus ook niet werkt *zucht*.
Wat een ellende is het toch random deze monitor. Het lijkt wel alsof ik achtervolgd wordt door pech.

Vandaag was ik met het testen bezig en keek ik toevallig op de website. Daar zag ik opeens 'beperkt beschikbaar' staan, dus als de bliksem er een besteld.

Ik weet niet of ik hem houd alleen. Eén van de problemen (wat betrekking heeft op alle wide gamut schermen trouwens) is dat SDR content (zo'n beetje alles op de PC) ontzettend oververzadigd wordt weergegeven.
Zo erg zelfs, dat het gewoon pijnlijk is om naar mijn UI van World of Warcraft te kijken.
Er is wel een sRGB emulatie modus op het scherm, maar die zorgt er weer voor dat de RGB instellingen overschreven worden en niet aangepast kunnen worden *zucht*.
De 34GN850 volgt prachtig het DCI-P3 kader, maar doordat HDR zo'n mislukt iets is op dit moment (zeer slechte Windows 10 implementatie, geen FALD) heb je daar eigenlijk niet veel aan.
De monitor heeft wel hele goede instellingen om de verzadiging aan te passen, maar dat gaat dan weer ten koste van het niet al te beste contrast.

Ik vrees dat ik een tijdje terug moet op 2x24" 1080P.
De 35WN75C is al retour gegaan omdat ik de usb3.0 poorten niet naast de usb-c kan gebruiken met twee bronnen (doel was usb3.0 voor de PC te houden en usb-c voor de laptop, maar de usb3.0 worden via de usb-c 'gelust').
Dan is het beter om voor de 35WN65C te gaan en €110 te besparen in mijn geval.

De bevindingen komen later nog wel, want belooft is belooft en het zijn er een hoop ;).
Inderdaad, die Coolblue notificatie werkte hier ook niet. Ik had het enkel maar gezien omdat ik in Tweakers een prijs alert had ingesteld. Hier kreeg ik onmiddellijk een notificatie van dat hij was gezakt naar €799.

Heb hem hier na uitpakken ook onmiddellijk op sRGB mode gezet, god wat waren die kleuren schreeuwerig in de default stand zeg! Dat de RGB instellingen dan niet meer gewijzigd kunnen worden is voor mij niet zo'n probleem. Ik was toch niet van plan om deze manueel te tunen.

Contrast heb ik hier op 72 ingesteld. Gewoon omdat dit bij de optimale instellingen gemeld werd in de Hardware Unboxed review. Weet zelf niet goed hoe deze te configureren.

Ik denk wel dat hij hier blijft. Al is de prijs nog steeds mijn grootste hekelpunt. Naar mijn mening is ie het niet waard. (Maar dat vind ik van de nieuwe GPU's ook. We zullen het maar op de 2020-tax houden zeker?). En als je een UW IPS wilt heb je niet veel betere & goedkopere keuzen denk ik?

Gelukkig hier geen dode pixels of piepend voedingen bij volle helderheid & blauw beeld. Enige is een beetje backlight bleeding in de onder hoeken, en nog minder in de boven hoeken. Veel minder dan bij m'n Dell 2515H IPS in ieder geval.

Bij wit weergave merk ik wel op dat het beeld aan de rechterzijde warmer is dan de linkerzijde, uniformiteit zou dus ook beter kunnen. Maar ik merk dit eigenlijk alleen bij het weergeven van een volledig wit beeld, of het verslepen van witte vensters...

Al bij al een goed paneel dus!

Veel succes nog met de zoektocht naar een ultrawide. Laat ons zeker weten wat het geworden is!
ShininNL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:15:
Moet nog even wennen aan dit scherm (kom van een 27 inch TN paneel af). Witte pagina's en bijv browsen ogen een beetje "scherp". Moet ook nog even met de helderheid spelen, vind hem net iets te fel in een vrij donkere kamer.

2 uurtjes Black Ops gedaan en dat ziet er allemaal prima uit met de settings out of the box. Heb HDR wel uitgezet in windows want dat voegde niet veel toe behalve een witte gloed over m'n scherm.
Jup, hier ook wennen hoor. Ik kom van een Dell 2515H (25") 1440p. Die was toch een stukje kleiner. Maar naar mijn gevoel wel scherper (De resolutie was namelijk niet zoveel kleiner, maar het scherm wel. :)

Qua helderheid heb ik hem hier ingesteld op 30. Voorlopig is dat voor mij meer dan voldoende (al zal dit waarschijnlijk wel wat opgeschroefd worden zodra ik de monitor gewoon ben.) En HDR ook uit.

Veel plezier met je LG (in combinatie met je 6800xt *jealous* >:) )

• ShininNL
  • Laatst online: 22:00
Hmm sRGB mode heb ik gemist dan denk ik, vanmiddag nog eens in de settings duiken :)

Heb (nog) geen last van een piepende voeding, maar hoor hem denk ik ook niet want hij ligt onder mijn bureau. Gelukkig ook geen dode pixels weten te vinden, schrok me wel dood toen ik precies in het midden een zwart puntje zag ter grootte van een pixel. Voorzichtig het scherm toch maar aangevallen met de swiffert, was een stofje :+

[ Voor 66% gewijzigd door ShininNL op 26-11-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik heb toch een verzoekje als jullie het aandurven om naar het service menu te gaan.
Er zijn blijkbaar twee versies in omloop, die ook meetbaar verschillen.

Het 1e exemplaar had een zwart logo aan de achterkant en het 2e exemplaar een lelijk rood logo (nieuw model, 34GN850 = 34GP83A blijkbaar).
Ik ben naar het service menu gegaan en onder de motorkap zijn er ook aanpassingen.
Het ziet ernaar uit dat er verschillende scalers inzitten, maar of deze informatie klopt blijft giswerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huk6ktPXOnQ7qD9iHSIVc1lXta8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBB0wKSBKChSFBGWsxoeG3e8.jpg?f=fotoalbum_medium

De achtergrondverlichting verschilt in ieder geval in helderheid.
Het oude model mat 380cd/m2 op 100% en het nieuwe model 450cd/m2.

Zouden jullie het aandurven om naar het service menu te gaan en daarvan een foto te maken?
Ik ben benieuwd of er nog meerdere scalar versies gebruikt worden.
Pas hier wel mee op want je kan de monitor brikken als je een verkeerde optie per ongeluk veranderd.
Maar als je niet lukraak gaat klikken en het volgende aanhoudt kan er niets verkeerd gaan.

Om er in te komen moet het scherm uit staan en vervolgens moet je achtereenvolgend 'links - links - links - rechts - power aan' indrukken.
Vervolgens de menu knop klikken en naar instellingen gaan. Dan verschijnt het service menu i.p.v. het OSD.
Om hier uit te komen en het supersave te houden kan de stroomstekker er even uitgehaald worden.
Een powercycle is genoeg om weer in het normale OSD te komen.
Maar nogmaals, doe dit alleen als je het aandurft! Ik sta niet in voor eventuele gevolgen door per ongeluk een verkeerde aanpassing te doen of in dit menu met de opties te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte_200
@CMT

Geen probleem. Dit is mijne:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mc4fnqm8-H6s7ziJnignvDymYVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPR0Nls9VLcnSe4bPYvQSLJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Op welk veldje ben je eigenlijk aan het letten?

• CMT

CMT

Ah thanks! Alleen de bovenste regels zijn interessant waarbij de firmware versie, scaler en (firmware?) datum worden getoond. Het is dus ook het nieuwe model met een MST9800 scaler.
Voor 120cd/m2 moet de helderheid op ca. 17-18 gezet worden.
Bij het oude type was de instelling daarvoor stand 21-22.

Ik denk verder dat het qua werking niet merkbaar zal verschillen, maar het is wel opvallend dat er zo'n groot verschil in helderheid is. Alleen schermen die >400cd/m2 kunnen tonen, mogen het VESA HDR400 predicaat dragen. Niet dat het uitmaakt, edge verlichting en HDR dat niet op windows werkt maakt het onbruikbaar /sadpanda :'(

[ Voor 35% gewijzigd door CMT op 26-11-2020 20:14 ]

• Witte_200
CMT schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:04:
Ah thanks! Alleen de bovenste regels zijn interessant waarbij de firmware versie, scaler en (firmware?) datum worden getoond. Het is dus ook het nieuwe model met een MST9800 scaler.
Voor 120cd/m2 moet de helderheid op ca. 17-18 gezet worden.
Bij het oude type was de instelling daarvoor stand 21-22.

Ik denk verder dat het qua werking niet merkbaar zal verschillen, maar het is wel opvallend dat er zo'n groot verschil in helderheid is. Alleen schermen die >400cd/m2 kunnen tonen, mogen het VESA HDR400 predicaat dragen. Niet dat het uitmaakt, edge verlichting en HDR dat niet op windows werkt maakt het onbruikbaar /sadpanda :'(
Hazow. Tja, ik vind het hele maximale helderheid toch pas interessant bij een goeie back light & local dimming zones. Die schermen zijn helaas nog veel te duur voor mij... (Hopelijk ooit inbrand veilige OLED tech voor PC monitoren!)

Hier staat hij Qua helderheid toch maar op 30. Dus hecht er niet zo'n belang aan...

Als je nog iets moet weten laat je het maar weten! :)

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Ik vraag me af waarom er op tweakers heel weinig animo lijkt te zijn voor de Viewsonic vp3481.
Uitstekende beeldkwaliteit, USB-C Power Delivery, ingebouwde KVM, van fabriek af gekalibreerd...zowel goed bruikbaar voor kantoorwerk, grafisch werk en gaming.
Ik overweeg deze te kopen vooral voor werklaptop en soms voor gamelaptop.
Ik heb de indruk dat hij niet via USB-A kan verbinden wat wel jammer is voor mijn oude werklaptop die nog geen USB-C poort heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Laatst online: 21:29
quizzical schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:17:
Ik vraag me af waarom er op tweakers heel weinig animo lijkt te zijn voor de Viewsonic vp3481.
Uitstekende beeldkwaliteit, USB-C Power Delivery, ingebouwde KVM, van fabriek af gekalibreerd...zowel goed bruikbaar voor kantoorwerk, grafisch werk en gaming.
Ik overweeg deze te kopen vooral voor werklaptop en soms voor gamelaptop.
Ik heb de indruk dat hij niet via USB-A kan verbinden wat wel jammer is voor mijn oude werklaptop die nog geen USB-C poort heeft...
Heb ik naar zitten kijken maar kwam niet erg goed naar voren als het gaat om GTG latency. Tevens ook 100Hz. Heb nu voor 799 de MSI Optix MPG341CQR gekocht.

Waar ik wel van baal is dat er geen USB-C thunderbolt kabel bij zit. Echt een gemiste kans. Kost je weer 30 euro extra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fb5RJY19lkrpaVql7FZVZxxXrw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIybLYtgGFXvm2wK3aSol0yU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 11:17
Vandaag de LG 34GN850, voor 799 bij bol.com gehaald. Gaat helaas nog wel even duren voor ik deze echt goed kan gaan testen aangezien de 5900X en 3080 nog even zal duren voor ik die heb. Ik ben echt heel benieuwd, ik kom namelijk van simpele dual 60hz tn monitoren van 10 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Gefeliciteerd, verschil van dag en nacht verwacht ik.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwtje11
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-09 16:37
Ik ben nog aan het twijfelen tussen een LG 34GN850 of iets meer uitgeven en de LG 38GN950 te halen.

zit er veel meerwaarde in om toch de grotere 38" monitor aan te schaffen?
kom nu net als @WilliamP ook van een simpele dual 60hz tn af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
Erwtje11 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:03:
Ik ben nog aan het twijfelen tussen een LG 34GN850 of iets meer uitgeven en de LG 38GN950 te halen.

zit er veel meerwaarde in om toch de grotere 38" monitor aan te schaffen?
kom nu net als @WilliamP ook van een simpele dual 60hz tn af.
Die was voor mij dan toch weer een tikkie te duur, net wat minder bang/buck.
De eigenschappen zijn bijna gelijk, dus het grootste verschil is dan dat je meer pixels/ruime hebt.
Wel raar dat de 34" 3 jaar garantie heeft en de 38" maar 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SIMEUKER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-08 09:03
ook de monitor net besteld op bol.com, ben benieuwd of 't niet te stevig gaat zijn voor mijn 1080ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 13:14
Same here. De hele week black friday aanbiedingen in de gaten gehouden en short lists gemaakt en uiteindelijk voor de LG34GN850 gegaan. Ik kom van een 30" 16:10 (Dell 3008WFP) dus het zal even wennen worden. Ook ik heb vaak gedacht of ik niet voor 38" zou moeten gaan om niet op verticale screen estate te moeten inleveren maar ik ga er nu toch maar vanuit dat de voordelen van ultrawide en een 12 jaar nieuwer scherm opwegen tegen het gemis van wat pixels.

Erg benieuwd of hij ook daadwerkelijk geleverd wordt (is soms nogal een soap als ik dit topic zo zie) en of het werken met 2 pc's en PbP zo fijn is als ik hoop.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
twit schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:25:
Same here. De hele week black friday aanbiedingen in de gaten gehouden en short lists gemaakt en uiteindelijk voor de LG34GN850 gegaan. Ik kom van een 30" 16:10 (Dell 3008WFP) dus het zal even wennen worden. Ook ik heb vaak gedacht of ik niet voor 38" zou moeten gaan om niet op verticale screen estate te moeten inleveren maar ik ga er nu toch maar vanuit dat de voordelen van ultrawide en een 12 jaar nieuwer scherm opwegen tegen het gemis van wat pixels.

Erg benieuwd of hij ook daadwerkelijk geleverd wordt (is soms nogal een soap als ik dit topic zo zie) en of het werken met 2 pc's en PbP zo fijn is als ik hoop.
Klopt, mijn eerdere poging om dit scherm bij Wehkamp te kopen was mislukt. Had al betaald, mail met verwachte levertijd gekregen en dan de volgende ochtend er achter komen dat de order geannuleerd is... Ik zit nu al 2 dagen op m'n geld te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMEUKER
Zelf kom ik van de dell sg2417dg, op zich niets mee mis maar ben benieuwd naar ultrawide!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:04

nielsvv

100% Afol

Ik heb nu ruim een week de LG 38GN950 in gebruik. Kom van een Asus PG279Q (=27"). Is mijn eerste ultrawide en moet zeggen dat het mij enorm bevalt. Vind de immersie in games zoveel beter.

Wel balen dat ik 1 stuck pixel heb. Blijft groen oplichten op een zwarte achtergrond. Heb het proberen op te lossen door gedurende een tijdje een pixel repair video op yt af te spelen, maar dit heeft niet geholpen.

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Vandaag mijn 38GN950 binnen gekregen. 3 maanden geleden had ik er voor een week eentje, was perfecte unit. Geen pixel problemen, geen bleed en geen zichtbare vignetting. Toch niet gehouden toen en sindsdien spijt dus toch maar weer eentje besteld. Vanavond even uitpakken en mijn 3080 er op los laten. Hopelijk is deze van dezelfde kwaliteit als de eerste die ik had.

[ Voor 10% gewijzigd door NosferatuX op 27-11-2020 15:36 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Voor diegenen die Duits spreken:

Prad.de: Test LG 38GN950-B: 38 Zoll Gaming-Monitor der Superlative

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 27-11-2020 18:39 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Thanks! Niet veel nieuws onder de zon, maar ze testen daar als enige wel de snelheid van de kleurwisselingen.
Ik lees trouwens dat de 38GN950 local dimming heeft, maar dat betekend dat deze feature beter uitgezet kan worden.
De Nanocell coating (marketing term voor een fosforlaagje) schijnt ervoor te zorgen dat het rood (van de achtergrond verlichting, niet de pixels) een opwarmtijd kent. De coating wordt ook wel afgekort KSF genoemd.
Met local dimming is dat funest: https://www.youtube.com/watch?v=HbGHURbx4B4
Aan het einde van de video zie je een voorbeeld wat het doet met een witte pingping bal. Het rood ijlt duidelijk na. De 'FALD' schijnt ook maar uit 12 zones te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgerrits
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-07 13:00
Ik twijfel zo... tussen. Casual gamer, programmeer heel veel. Wat te doen... (overigens nog een GTX970 kaart).

Ik heb nu 2x 24"iiYama Prolite.

MSI MPG341CQR

vs

AOC CU34G2X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
pgerrits schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:46:
Ik twijfel zo... tussen. Casual gamer, programmeer heel veel. Wat te doen... (overigens nog een GTX970 kaart).

Ik heb nu 2x 24"iiYama Prolite.

MSI MPG341CQR

vs

AOC CU34G2X
Niet om het je nog moeilijker te maken hoor maar waarom viel de LG34GN850 af als die in je lijstje opties heeft gezeten? Nu begin ik te twijfelen of ik de MSI te snel heb afgeschreven (want ouder model, dacht ik).

Ik ben ook casual gamer (het feit dat ik tot nu toe nog op een 12 jaar oude 30" 60hz monitor speelde zegt genoeg) en speel wat strategy games, beetje developen, veel outlook / office werk overdag en dacht toch dat het wat (van wat ik hoor) rustigere IPS scherm met niet te gekke kromming toch ook wel erg goed scoort voor productiviteitswerk.

Ah ik zie het misschien al: de usb-c aansluiting is wel een aardige plus zeker?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:37
Ik heb zojuist de AOC CU34G2 besteld. €399 op Bol.com. Zag geen meerwaarde in de AOC CU34G2X (heeft alleen 144 Hz ipv 100 Hz). Hopelijk komt hij morgen al.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgerrits
twit schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:52:
[...]

Niet om het je nog moeilijker te maken hoor maar waarom viel de LG34GN850 af als die in je lijstje opties heeft gezeten? Nu begin ik te twijfelen of ik de MSI te snel heb afgeschreven (want ouder model, dacht ik).

Ik ben ook casual gamer (het feit dat ik tot nu toe nog op een 12 jaar oude 30" 60hz monitor speelde zegt genoeg) en speel wat strategy games, beetje developen, veel outlook / office werk overdag en dacht toch dat het wat (van wat ik hoor) rustigere IPS scherm met niet te gekke kromming toch ook wel erg goed scoort voor productiviteitswerk.

Ah ik zie het misschien al: de usb-c aansluiting is wel een aardige plus zeker?
Ik wist niet dat die ook bestond. Nu uitverkocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CMT schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:22:
Thanks! Niet veel nieuws onder de zon, maar ze testen daar als enige wel de snelheid van de kleurwisselingen.
Ik lees trouwens dat de 38GN950 local dimming heeft, maar dat betekend dat deze feature beter uitgezet kan worden.
De Nanocell coating (marketing term voor een fosforlaagje) schijnt ervoor te zorgen dat het rood (van de achtergrond verlichting, niet de pixels) een opwarmtijd kent. De coating wordt ook wel afgekort KSF genoemd.
Met local dimming is dat funest: https://www.youtube.com/watch?v=HbGHURbx4B4
Aan het einde van de video zie je een voorbeeld wat het doet met een witte pingping bal. Het rood ijlt duidelijk na. De 'FALD' schijnt ook maar uit 12 zones te bestaan.
Denk dat je deze monitor ook niet voor de HDR/local dimming moet kopen. Is meer een nice to have.
Ja, hij kan het maar zal nooit echt top of the line zijn. Maar het is prettig om de mogelijkheid te hebben.

Ben zelf erg happy met deze monitor alleen imo nogal aan de (erg) dure kant.

Echt goed voor gaming, goede kleurweergave, veel workspace, ook verticaal.

Uiteindelijk is er bij elke monitor wel iets waar je op moet toeleggen maar voor mijn doeleinden benadert dit behoorlijk de perfectie binnen de huidige mogelijkheden vd techniek.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgerrits
manusjevanalles schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:53:
Ik heb zojuist de AOC CU34G2 besteld. €399 op Bol.com. Zag geen meerwaarde in de AOC CU34G2X (heeft alleen 144 Hz ipv 100 Hz). Hopelijk komt hij morgen al.
Ahh de X is nu net uitverkocht. Potverdrie... net besloten om het te doen. 8)7 |:( 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Vraagje trouwens als dat hier mag. De nieuwe LG34GN850-B heeft 2x HDMI 2.0a en 1x DP als input als ik het goed heb. Nu heb ik een desktop met DP out, en mijn laptop zit in een docking station met ook alleen DP uitgangen. Ik ben aardig bij qua computer hard en software maar dat hele gedoe rondom video conversie en die verschillende digitale standaarden blijft voor mij altijd een puzzel.

Hoe zat het nou ook alweer. DP kan prima over usb-c ( blijft een displayport signaal maar met een andere drager). Maar displayport kan dat nu ook gewoon moeiteloos naar HDMI met bijvoorbeeld: https://www.onlinekabelsh...k-60-hz-hdr-zwart-2-meter . En als er dan staat dat de kabel een bandbreedte van 4k tot 60hz aan kan, is er dan een manier om uit te rekenen of hij 3440x1440 op bijv 100hz aan kan? Volgens mij heb ik slimme mensen in dit topic wel eens een berekening zien maken maar ik krijg het niet 123 teruggevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
twit schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:41:
Vraagje trouwens als dat hier mag. De nieuwe LG34GN850-B heeft 2x HDMI 2.0a en 1x DP als input als ik het goed heb. Nu heb ik een desktop met DP out, en mijn laptop zit in een docking station met ook alleen DP uitgangen. Ik ben aardig bij qua computer hard en software maar dat hele gedoe rondom video conversie en die verschillende digitale standaarden blijft voor mij altijd een puzzel.

Hoe zat het nou ook alweer. DP kan prima over usb-c ( blijft een displayport signaal maar met een andere drager). Maar displayport kan dat nu ook gewoon moeiteloos naar HDMI met bijvoorbeeld: https://www.onlinekabelsh...k-60-hz-hdr-zwart-2-meter . En als er dan staat dat de kabel een bandbreedte van 4k tot 60hz aan kan, is er dan een manier om uit te rekenen of hij 3440x1440 op bijv 100hz aan kan? Volgens mij heb ik slimme mensen in dit topic wel eens een berekening zien maken maar ik krijg het niet 123 teruggevonden..
Opgelet want bij die docking stations staat zo goed als altijd dat ze max 60HZ ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Laatst online: 20:04
Ik heb nu een aantal jaar de Acer Predator X34 (u3440x1440) met 100Hz Gsync.

Ik ben uitermate tevreden met deze aankoop. Heerlijk om op te gamen en mee te werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMT

CMT

Zoals belooft zijn is hier mijn bevindingen review over de LG 34GN850 (en 35WN75C eigenlijk).
Maak je borst maar nat, want het is weer een lap tekst geworden en een review achteraf gezien!
TL;DR: Space, the darkgrey/brownish frontier
Ik heb deze monitor 2 dagen lang vergeleken met de LG 35WN75C en ben tot de conclusie gekomen dat beiden goed zijn, maar dat het afhangt van de eigen wensen welke nu beter is.
Wat mij reuze meeviel is de mate van IPS glow waarover vaak gesproken wordt.
Ja het is zichtbaar in de onderste hoeken en het doet een beetje denken aan backlight bleed.
Maar als je geen ruimte-sim speelt en het hele scherm gevuld is zal het niet snel opvallen.

Uniformiteit
Ik heb wederom foto's gemaakt van de zwart uniformiteit in een duister gehulde kamer.
De linker foto is een benadering van hoe je het in werkelijkheid ziet, de rechter foto met overbelichting.
Bedenk er wel bij dat dit in een volledig duistere kamer is, met een beetje verlichting (vanaf kaarslicht niveau) zullen de schermen subjectief minder oplichten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3PDqkVnrnMWAEZ0TSA0hnldFpw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZlaVDKaKNyg1LayjlnM8GXu.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR_MOtkRMo572HCJO2UoKsSKN5Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW57uMXfAUUkrCQOhx6tjLze.jpg?f=fotoalbum_medium
Linker monitor: 34GN850, Rechter monitor: 35WN75C

Dichterbij op een afstand van ca.70cm wordt de IPS glow wat zichtbaarder, maar veel scheelt het niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7cgkKxxMEjcYWiHcUTMVPF5fS8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQiY7NQtEC7dqnq0Iv0LkODK.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6jLKu5fmBIC2RK7THgDSH4oPI4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGh2RbxPlL6CBjPn11ZAvNdO.jpg?f=fotoalbum_medium
Links: 34GN850, Rechts: 35WN75C

En de wituniformiteit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRDQrLnkqNP-cHv8mhd6v0XhOZY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOrgDIVrB1pXq0hXDiMjt6jV.jpg?f=fotoalbum_medium
Linker monitor: 34GN850, Rechter monitor: 35WN75C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81j42EkB0obbLklI84oQ0RVwtHo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UpZozdOBvioEhWdRyGsZXDW.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1dg8OAsYmoh2tL9trWWu2aEYD0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/il1HdjjuAC8pUBQaLgaQasUy.jpg?f=fotoalbum_medium

De zwart & wit uniformiteit is subjectief bij de 34GN850 een fractie beter, maar wat niet goed te zien is, is dat de vignettering veel erger is. Met name aan de bovenrand is een smalle strook (ter grootte van een adresbalk) zichtbaar meer donker.

Ik heb van de gelegenheid ook gebruik gemaakt om de uniformiteit van beide schermen op te meten.
Dit is gedaan met DisplayCAL waarbij de helderheid in het center van het scherm op 120cd/m2 is ingesteld.
Het is aan te raden dit rustig te bekijken, want er staat een hoop informatie op.
Naast wit (100%) is ook de grijs uniformiteit af te lezen (75% = lichtgrijs, 50% = grijs, 25% = donkergrijs).
Daarnaast de afwijking van de kleurtemperatuur en het verlies aan contrast ten opzichte van de referentiemeting in het center.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idtwc5GHF6sk8S_9fyUsIXA86t0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Wq2zaPO00RA5IGcwbwnt7hJu.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFf-2xRl_8v5BxdbP7KUPVUVUSY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hCkcdTOhwg6elRAyrKyYCJYt.png?f=fotoalbum_medium

Het ziet er wat erger uit dan het is. De 35WN75C valt grotendeels buiten de iso14861:2015 spec doordat de ∆E*00 afwijking te groot wordt.
De ∆E*00 wordt berekend aan de hand van een hele formule met wegingsfuncties.
Een zo'n wegingsfunctie betrekt het aandeel dat door de helderheid wordt veroorzaakt.

Met ∆C*00 wordt de helderheidsweging buitenbeschouwing gelaten en dan ziet er wat rooskleuriger uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-oJrXOdSjqJLk1RSRt8Xsdes48=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Ucq02LMuzmN6l6OsJ7wPenTc.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tNwtyHzA-9zHH3LPFWHxOEjoes=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8R4aZ8OeINKhdh2XVh2yBuRv.png?f=fotoalbum_medium

Aangezien niet iedereen is gezegend met een ultrawide en dit alles ook behoorlijk intimiderend kan zijn, heb ik het, na veel monnikenwerk :Z , ook in een aantal getallen gedestilleerd:

Laagste v.s. hoogste waarde:

34GN850 | 35WN75C
Wit: 73.72% | 73.74%
Lichtgrijs: 70.91% | 71.54%
Grijs: 68.51% | 69.35%
Donkergrijs: 67.18% | 67.52%

Laagste/hoogste waarde v.s. gemiddelde:

34GN850 | 35WN75C
Wit: 81.58% | 85.57%
Lichtgrijs: 81.61% | 84.33%
Grijs: 81.18% | 83.45%
Donkergrijs: 79.25% | 83.05%

Dat schept alweer een ander 'beeld' in het voordeel van de 35WN75C.
Het kan uiteraard per exemplaar verschillen, maar hiervan is de uniformiteit over de hele linie een stuk beter.
Wanneer je de uniformiteit ruimtelijk zou inbeelden, dan maakt de 35WN75C een bol als ware met in het midden de hoogste helderheid dat afloopt naar de zijkanten toe.
Bij de 34GN850 is het golfvorming, met vooral links onder en rechtsboven plekken die naar 'voren' steken / meer helderheid hebben.

Kleurweergave en contrast
Wat betreft kleurweergave heb ik daar gemixte gevoelens over. Het volgt prachtig het DCI-P3 kader en dekt deze voor een groot deel af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qIYTlR21JixBilXuD-L64LXIPg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Bt4qiZGR7Wrn513TB8zh1oPB.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rho2ywpcydVxAXS1hV1H0fLby2w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/keROpzaTHhtjhZTZ3RfkkFOU.png?f=fotoalbum_medium

Veel beter dan de Monoprice DM34 monitor van eerder, want daar werd de dekking kunstmatig omhoog gekrikt door groen en rood ver buiten het kader te laten lopen. Het probleem is alleen dat dit tot (dik) oververzadigde kleuren leidt wanneer sRGB content getoond wordt.
Zonder gebruikmaking van HDR is dat dus met vrijwel alles en dat maakt de geweldige DCI-P3 dekking een wassen neus.
Voor mij was het in de praktijk zelfs zo erg dat ik niet naar mijn UI van World of Warcraft kon kijken.
Zo fel dat het gewoon pijn aan de ogen doet (hoewel het rood hier niet zo chemisch/neon rood was als bij de Monoprice).
Het effect is enigszins te vergelijken met een monitor waar de brightness veel te hoog van is ingesteld.
Overigens is dat een probleem van alle 'wide gamut' schermen en biedt de 34GN850 wel zeer goede instellingen om deze verzadiging te beperken.
Ook is er een sRGB emulatie modus dat goed werkt, maar welke helaas veel opties onbeschikbaar maakt. O.a. de RGB instelling. Dat is erg jammer, want het is prettig om zelf de kleurtemperatuur in te kunnen stellen voor bijv. een 'low blue light' modus.

Ik heb helaas deze keer geen kleurechtheidsmeting toonbaar omdat er geen betrouwbare correctiebestand was voor de colorimeter. Maar wel kan ik zeggen dat van de twee 34GN850 schermen die in bezit waren, de kleurweergave bijna gelijk was. Er is dus wel sprake van goede fabriekscalibratie.
Het contrast was onderling gelukkig wel goed meetbaar, waarbij de kleurtemperatuur geschat is (externe correctiebestand gebruikt, helderheid ingesteld op 120cd/m2):

34GN850 (oud model): 1:964 bij 6500k | 1:930 bij 6000k
34GN850 (nieuw model): 1:915 bij 6500k | 1: 911 bij 6000k.

Met default settings mat ik zowaar > 1:1000. Alleen keldert de waarde zodra de helderheid verlaagt wordt en de RGB instelling aangepast. Een praktische waarde is eerder 1:900 wat imho betekent dat de opgegeven nominale 1:1000 geen realistische waarde is.
Vergelijk het maar eens met de 35WN75C die bij 120cd/m2 en 6500k, 1:3014 mat (ruim boven de opgegeven 1:2500).

Subjectief zal het erg van de situatie afhangen of dit merkbaar is.
Overdag in een goed verlichte kamer, waar een beetje licht op het scherm valt (indirect), viel het mij niet op en zag zwart er aardig zwart uit.
Maar tegen de avond met schemerlicht en in een kamer met weinig/gedimde verlichting, is het echt erg.
Het is een lichte waas dat over het hele scherm hangt, alsof je naar een vale foto aan het kijken bent.
De kleuren komen daardoor minder tot hun recht. Maar doordat de kleuren gamut zo enorm (over beter gezegd vet oververzadigd) is, geeft het subjectief toch het gevoel dat je naar een hoog contrast kijkt.

Freesync / Freesync compatible *kuch Nvidia*
Qua freesync kan ik alleen maar een ding zeggen, dat werkt super en zonder enige flikkering!
Zowel met de 1080Ti als de 3200G apu.
In laadschermen heb ik daar ook niets van gemerkt, maar dat kan ook komen omdat de max fps buiten het spel begrenst was.
Heerlijk om te weten dat het dus niet aan mijn hardware ligt, maar echt aan het scherm.

Qua reactietijden is er ook een enorm verschil zichtbaar. Dat is dag en nacht wanneer je de blurbusters ghosting ufo test erbij haalt.
Waar de 35WN75C duidelijk uitgesmeerde zwarte lijnen laat zien een een beetje ghosting is daar bij de 34GN850 niets van te bespeuren. Beide schermen waren voor deze vergelijking op 100Hz ingesteld.
Of dat verschil in games nu merkbaar is, zal er vanaf hangen.
Bij WoW had ik alleen het idee dat er wat minder motion blur was, maar bij films was er nagenoeg geen merkbare verbetering.
Ik kan mij voorstellen dat het een andere verhaal is bij spellen zoals Rocket League of waar een voetbal snel over het scherm schiet.
Wat dat betreft ben ik ook niet zo kritisch en eerder een weekend warrior dan een 'pro' gamer die aan twitch shooters doet.

Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit kan ik ook vrij kort zijn. Dat is bij beide schermen goed en vergelijkbaar.
Het verschil zit vooral in de kwaliteit van de standaard.
Bij de 34GN850 is dat iets steviger uitgevoerd waardoor er minder flex is in het horizontale vlak (wiebelt/draait minder van links naar rechts).
Met zo'n grote monitor heb je daar alleen bij beide typen last van en eigenlijk alleen als het bureau gammel/onstabiel is. Het gebruik van een bureaumonitor arm is sowieso beter.
Mocht je de standaard niet vervangen, houd dan rekening ermee dat de 34GN850 een stuk dieper is.
De standaard loopt namelijk naar achteren i.p.v. recht naar beneden.
Ook ligt het VESA punt iets verder naar achteren wanneer het scherm plat op de tafel wordt gelegd.
Een ander klein verschil is dat de rand aan de onderkant bij de 34GN850 van metaal is en in zijdeglans gespoten is. Bij de 35WN75C is dat van plastic en mat zwart gespoten. Imho mat is beter!

Waar ik mij wel aan stoorde is dat de pretknuppel (joystick) bij de 34GN850 a-symmetrisch geplaatst is, links van het logo. Ik snap niet waarom ze dat gedaan hebben, aangezien de rest wel mooi symmetrisch is gehouden. Over kleine dingen zoals dit kan ik heen vallen.
Ook is het OSD claustrofobisch klein gemaakt, waardoor je regelmatig door de opties moet scrollen.
Bij de 35WN75C is dat aan de volledige zijkant geplaatst waardoor je een mooi overzicht hebt en alles in een oogopslag kan zien.
De layout en bediening is verder hetzelfde, maar voelt beter aan bij de 35WN75C.

Diepteafmeting:
34GN850: diepte kromming: 4.3cm, diepte tot achterwand/VESA: 10.1cm, verzinking VESA ca. 0.5cm
35WN75C: diepte kromming 4.2cm, diepte tot achterwand/VESA: 8.9cm, verzinking VESA ca. 0.5cm.

Schermafmeting:
34GN850: breedte: 81.5cm, hoogte: 36cm
34WN75C: breedte: 83cm, hoogte: 37.3cm

Verder zijn de randen bij de 34GN850, van het beeld tot de buitenrand van het scherm, aan de linker-, rechter-, & bovenkant iets breder en dunner aan de onderkant.
Persoonlijk vind ik de 35WN75C op dat vlak beter geslaagd, maar dit is mierenneuk modus ;).

Stroomverbruik en adapter
De adapters verschillen behoorlijk van grootte. Helaas ben ik vergeten daar een foto van te maken en zijn de schermen al teruggestuurd.
Deze week krijg ik de 35WN75C weer terug en dan zal ik daar een update van doen. Als iemand mij de maten van de 34GN850 geeft, dan zal ik dat hier ook posten.
De 35WN75C heeft i.i.g een 200W versie en heeft een iets hoger rendement (ik mat 300mW verschil bij het uitwisselen B)).

Het stroomverbruik is met de 200W adapter gemeten en bedroeg het volgende bij 120cd/m2:
34GN850: volledig wit: 36W | volledig zwart: 29.5W (geen verschil met Freesync).
35WN75C: volledig wit: 25.8W (27.3W met Freesync) | volledig zwart: 25.6W (27.9W met Freesync).

Aangezien je vrijwel altijd met een verlicht scherm werkt, kan je voorzichtig stellen dat de IPS variant pakweg 5W meer zal verbruiken.

Eindoordeel/Samenvatting:
De 34GN850 is een superscherm en doet afgezien van het slechte contrast, een beetje glow en wat cosmetische dingen imho niets fout.
Toch heb ik besloten om deze niet te houden en voornamelijk vanwege de reden dat de kleuren zo pijnlijk oververzadigd zijn.
Voor iemand die veel achter het scherm zit is dit wel een struikelpunt.
Ik heb verzocht het op te lossen door de saturatie te verminderen, maar dat gaat helaas ten koste van het niet al te beste contrast. Een concessie die ik niet bereid ben te doen, want 1: 950 is al heel weinig wanneer je in een gezellig verlichte kamer speelt (zeg maar iets meer dan kaarslicht).
De sRGB modus is helaas kreupel doordat belangrijke instellingen overschreven worden en niet bereikbaar zijn.
Mocht Windows ooit fatsoenlijk HDR implementeren zodat wel goed van de DCI-P3 dekking gebruik gemaakt kan worden, dan ben ik waarschijnlijk snel om.

Om de keuze voor anderen misschien wat makkelijker te maken, geeft ik hier van beide schermen nog een rijtje met de voor- en nadelen, sommige punten daarvan zijn uiteraard persoonlijk.

34GN850:

Voors
  • volgt netjes het DCI-P3 kader en heeft een zeer goede dekking
  • goed werkende Freesync / Freesync compatible
  • zeer snelle reactietijden
  • ruime kijkhoeken
  • geen blackcrush
  • geen colorshift
Tegens
  • slechte constrast, space ziet eruit als een donkergrijze boel. Vooral bij weinig licht is het een probleem.
  • IPS glow, onderste hoeken lichten merkbaar op.
  • wide color gamut zorgt voor dikke oververzadiging bij SDR content
  • OSD joystick zit op een rare niet-symmetrische plek
  • OSD te klein en gamerachtig waardoor het minder overzichtelijk is.
  • gamer design accenten, hoewel bescheiden is dit echt aan een gamer publiek gericht.
  • de onderste rand met Logo is zijdeglans gespoten.
  • Prijs? Ik vind persoonlijk €800 gerechtvaardigd, maar meer moet het niet kosten.
35WN75C:

Voors
  • goed werkende Freesync i.c.m. reference 6900XT videokaart.
  • volgt netjes het sRGB kader met een prettige oververzadiging van 115% (niets extreems, maakt het alleen iets levendiger).
  • uitstekend contrast, zwart is lekker zwart
  • flink goedkoper (ik zag het voor €489 voorbij komen in de pricewatch, alternatief is de 35WN65C voor €469)
  • scherm iets groter
  • vormgeving volledig symmetrisch
  • onderste rand met Logo mat gespoten
  • betere bediening & OSD
  • ingebouwde speakers
  • usb-c met laadfunctie
Tegens
  • freesync niet bruikbaar, flikkeringen met zowel een 1080TI als 3200G apu. *zie update
  • trage reactietijden, klein beetje ghosting en typische VA blacksmear
  • black crush (dit is wel te verhelpen met een schermkalibratie).
  • minieme color shift (het valt alleen op bij kleurvlakken die over de hele breedte lopen).
Eigenlijk kan je stellen dat de 34GN850 echt een scherm voor gamers is (duh) en de 35WN75C een business scherm.
Als typische VA nadelen geen bezwaar zijn, je graag ook films/series op het scherm bekijkt en niet van extreme oververzadiging houdt dan is 35WN75C een uitstekende keuze.
Voor mij is dat dus het geval ;) .
Vind je contrast niet belangrijk en ben je minder kritisch over de kleurverzadiging & vormgeving dan kan ik sterk de 34GN850 aanbevelen. Het is een scherm dat gewoon veel wél goed doet.

*Update 09-04-2021:
Sinds een maand ben ik in het bezit van een LG 35WN65C scherm en sinds een kleine week ook een reference AMD 6900XT videokaart.
Het blijkt dat Freesync daarmee wel goed werkt! *O*
Alleen buiten de freesync range van 48-100Hz en bij FPS onderbrekingen is een hele licht overgang zichtbaar. Maar dat is ook te verwachten. Er is geen sprake meer van de helderheidsflikkeringen die ik met de MSI 1080TI Gaming X ondervond.
Aangezien de LG 35WN75C en 35WN65C haast identiek zijn (alles gelijk, behalve de usb-in), moet het ook goed werken met de eerstgenoemde.

[ Voor 255% gewijzigd door CMT op 09-04-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik heb vandaag de AOC CU34G2 ontvangen. Geweldige monitor, echter ik krijg display port niet aan de praat. Ik gebruik de meegeleverde kabel op mijn HP 6560b (heeft alleen display portuitgang)

Via de HDMI-ingang met een displayport->HDMI werkt prima, dus aan mijn laptop ligt het niet. Als ik de display port-ingang op de monitor gebruik via de displayport->HDMI en dan de HDMI-uitgang gebruik op een andere laptop, dan werkt het niet.

Dus of de display portkabel werkt niet, of de display port ingang. Ik heb helaas geen andere kabel op dit moment om te testen.

Heeft er iemand een idee wat het zou probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
@CMT

Bedankt voor je uitgebreide vergelijking!

Zonder de 35WN75C te hebben gezien volg ik volledig jou menig over de 34GN850.

Gelukkkig zijn de kleuren niet overdreven in de sRGB stand. (Zo gebruik ik hem) maar jammer dat je niet meer kan aanpassen idd.

Qua glow: het is minder erg Dan op m’n vorige IPS, dus ik ben blij. (Al heb ik wel het gevoel dat mijn 34GN850 hier minder last van heeft dan de jouwe vooral bovenaan en links onder...)

En inderdaad liever had ik een 34GN850 gezien met het uiterlijk van de 35WN75C. Maar je kan niet alles hebben zeker?

Ach. Ik ben blij een monitor te hebben waar de variable refresh zaken goed werken... de prijs vind ik toch nog steeds aan de hoge kant! 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Graag gedaan ;).

Was het maar zo dat deze schermen, net als de Transformers, zich tot een 'optimus' superscherm konden verenigen :9~ *droom*

Het kan zijn dat de glow hetzelfde is hoor, op een foto is dat erg lastig vast te leggen. Een kleine verschuiving van de camera doet het al iets anders oplichten.
Ook maakt de foto maar een momentopname terwijl de ogen continue zien.
Het blijft altijd een benadering.

/Offtopic
Het schoot mij te binnen dat de zeer beperkte beschikbaarheid van de 34GN850 en andere spullen zoals de Zen3 cpu's & videokaarten de laatste tijd, erg doet denken aan het leven onder een communistisch bewind.
Daar waren dit soort tekorten de gewoonste zaak van het leven (de kant van mijn moeder komt uit polen), weliswaar van veel belangrijker zaken zoals voedsel (een sinaasappel was een luxe).
Niet prettig!

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 28-11-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:49

Dhrax

Prog Lord

manusjevanalles schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:51:
Wellicht eens via de gmenu software de firmware checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albey
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-09 21:42
Vandaag de 34GN850 binnen gekregen, besteld bij bol.com.

Mooi scherm en een veel betere ervaring dan de 16:9 aspect ratio waar ik tot vandaag gebruik van maakte. Backlight bleeding is goed bij dit scherm, alleen te zien bij een volledig zwarte achtergrond en ook dan eigenlijk alleen in de onderste hoeken

Helaas heb ik wel een stuck sub-pixel (groen), ongeveer 1/4e van rechts, iets hoger dan het midden.
De gebruikelijke truukjes hebben niet gewerkt om het op te lossen. Nu ik weet waar het defect zit zie ik 'm ook tijdens het gamen.

Ik lees dat dit wel redelijk vaak voor komt bij dit scherm, ik twijfel nu om 'm terug te sturen, want een ander scherm heeft misschien wel een defecte pixel op een meer prominente plek. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 01:51
Albey schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:36:
Vandaag de 34GN850 binnen gekregen, besteld bij bol.com.

Mooi scherm en een veel betere ervaring dan de 16:9 aspect ratio waar ik tot vandaag gebruik van maakte. Backlight bleeding is goed bij dit scherm, alleen te zien bij een volledig zwarte achtergrond en ook dan eigenlijk alleen in de onderste hoeken

Helaas heb ik wel een stuck sub-pixel (groen), ongeveer 1/4e van rechts, iets hoger dan het midden.
De gebruikelijke truukjes hebben niet gewerkt om het op te lossen. Nu ik weet waar het defect zit zie ik 'm ook tijdens het gamen.

Ik lees dat dit wel redelijk vaak voor komt bij dit scherm, ik twijfel nu om 'm terug te sturen, want een ander scherm heeft misschien wel een defecte pixel op een meer prominente plek. Wat denken jullie?
Ik zou hem omwisselen.. Voor zoveel geld mag je gewoon een perfect scherm verwachten imho.. Ik heb zelf vanaf juli dit jaar een LG 38GN950 en die is gelukkig 100% pixelperfect.. De monitor die ik daarvoor had was dat ook.. Dat was een Acer XB270HU, in 2015 de 1e 27" 1440p IPS met 144Hz en Gsync die toen ook ruim 700 euro kostte.. Ik heb kennelijk geluk tot nu toe met nieuwe monitoren, nooit defecte pixels etc gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Dhrax schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:27:
[...]

Wellicht eens via de gmenu software de firmware checken?
Er staat 1.0.16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 16:15
Ik ben vandaag toch maar in het diepe gesprongen en de monoprice 34 inch besteld. 20% korting en voor die prijs wil ik het wel eens proberen!

https://www.monoprice.eu/...able-stand-quantum-dot-va

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Ook ik heb de LG nano IPS 34" ( LG34GN850-B ) ontvangen van de Bol BF aanbieding. Vanaf het moment van bestellen getwijfeld omdat ik me toch bedacht dat het wel erg veel geld was en uit verhouding met mijn I5 4670k en 1060 grafische kaart maar "helaas" kreeg ik een mailtje van de webshop dat het product al klaar was voor verzending en ik hem dan maar moest retourneren. Lijkt een splinternieuw model en niet een teruggestuurd exemplaar alles zit nog strak in het plastic en alle zakjes nog gesealed etc.

Nu hij toch binnen is uiteraard maar even aangesloten om te checken op dode pixels etc. Resultaat: een pixel perfect scherm en eigenlijk denk ik nu dat hij maar gewoon moet blijven :) Ik heb er alleen pas outlook en wat browser windows op open gehad maar damn wat een oppervlak! En voor iemand komend van een scherm uit 2008 zijn de zwart waarden en kleuren ook meer dan prima zo op het eerste gezicht. Ik heb geen modern scherm of VA scherm als vergelijking maar voor mij is het voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien erg indrukwekkend.

Vanavond maar eens op de prive pc aansluiten (nu toch via DP-> HDMI op de werk laptop) en een gevoel krijgen wat er allemaal mogelijk is.

By the way de stand is idd écht groot. Op een bureau van 80 diep is het toch wel een flinke afstand die je inlevert, een losse monitorarm lijkt geen overbodige luxe. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
twit schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:51:
Ook ik heb de LG nano IPS 34" ( LG34GN850-B ) ontvangen van de Bol BF aanbieding. Vanaf het moment van bestellen getwijfeld omdat ik me toch bedacht dat het wel erg veel geld was en uit verhouding met mijn I5 4670k en 1060 grafische kaart maar "helaas" kreeg ik een mailtje van de webshop dat het product al klaar was voor verzending en ik hem dan maar moest retourneren. Lijkt een splinternieuw model en niet een teruggestuurd exemplaar alles zit nog strak in het plastic en alle zakjes nog gesealed etc.

Nu hij toch binnen is uiteraard maar even aangesloten om te checken op dode pixels etc. Resultaat: een pixel perfect scherm en eigenlijk denk ik nu dat hij maar gewoon moet blijven :) Ik heb er alleen pas outlook en wat browser windows op open gehad maar damn wat een oppervlak! En voor iemand komend van een scherm uit 2008 zijn de zwart waarden en kleuren ook meer dan prima zo op het eerste gezicht. Ik heb geen modern scherm of VA scherm als vergelijking maar voor mij is het voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien erg indrukwekkend.

Vanavond maar eens op de prive pc aansluiten (nu toch via DP-> HDMI op de werk laptop) en een gevoel krijgen wat er allemaal mogelijk is.

By the way de stand is idd écht groot. Op een bureau van 80 diep is het toch wel een flinke afstand die je inlevert, een losse monitorarm lijkt geen overbodige luxe. .
Nice, leuke upgrade dan.

Ik ben erg te spreken over deze monitor mount:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Ben zelf in het bezit van de MSI Optix MPG341CQR, helaas een losse USB-C Thunderbolt moeten aanschaffen. Helaas heeft de MSI geen ingebouwde KVM switch en moet ik de USB B kabel ompluggen. Mijn doel was om met 1 kabel te kunnen switchen van "werk"plek naar "game/vrijetijd"plek. Is dit iets waar meer mensen tegenaanlopen en zo ja hoe heb je dit kunnen oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_4563-jvCj8fPSHri6DtCi9phQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnLcekrDnouH2Ktbjutlkpv0.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht iemand er nog 1 zoeken, deze werkt perfect voor beeld en laden van een HP Elitebook.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 8% gewijzigd door mr.DJ95 op 30-11-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
mr.DJ95 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:43:
[...]

Nice, leuke upgrade dan.

Ik ben erg te spreken over deze monitor mount:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Ben zelf in het bezit van de MSI Optix MPG341CQR, helaas een losse USB-C Thunderbolt moeten aanschaffen. Helaas heeft de MSI geen ingebouwde KVM switch en moet ik de USB B kabel ompluggen. Mijn doel was om met 1 kabel te kunnen switchen van "werk"plek naar "game/vrijetijd"plek. Is dit iets waar meer mensen tegenaanlopen en zo ja hoe heb je dit kunnen oplossen?

[Afbeelding]

Mocht iemand er nog 1 zoeken, deze werkt perfect voor beeld en laden van een HP Elitebook.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
'

Daar loop ik zeker tegenaan. Hiervoor had ik het net eindelijk opgelost met mijn HP Elitebook in een ultraslim docking station. Deze met displayport naar een simpele KVM ( https://www.allekabels.nl...VjDUZXMsocHwaAqASEALw_wcB) maar nu gaat dat waarschijnlijk niet meer werken omdat ik dan mijn main pc niet met 144hz kan aansturen. Ik ben nu zoiets van plan:

- Main PC -> Displayport -> rechtstreeks naar de LG.
- Elitebook. Usb-c> hdmi convertor -> rechtstreeks naar de LG .
- En dan de KVM er maar tussen laten voor mijn toetsenbord & muis switch. Of ik moet die in de usb hub van de monitor doen en dan idd de usb hub omprikken van laptop naar hoofdpc maar dat voelt toch niet helemaal hoe je dat in 2020 oplost..

Daarentegen lijkt de KVM voor puur toetsenbord & muis ook wat overdreven. Komt nog bij dat ik in deze oplossing mijn laptop niet meer in het dockingstation kwijt kan. Heb jij 3440x1440 bij 60hz werkend op je elitebook via docking station? Zou dat gaan met een DP -> HDMI kabel? Anders moet ik dus de usb-c van mijn elitebook gebruiken en daar kun je niet bij als hij in de docking zit.

Iets met #firstworldproblems |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
twit schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:52:
[...]
'

Daar loop ik zeker tegenaan. Hiervoor had ik het net eindelijk opgelost met mijn HP Elitebook in een ultraslim docking station. Deze met displayport naar een simpele KVM ( https://www.allekabels.nl...VjDUZXMsocHwaAqASEALw_wcB) maar nu gaat dat waarschijnlijk niet meer werken omdat ik dan mijn main pc niet met 144hz kan aansturen. Ik ben nu zoiets van plan:

- Main PC -> Displayport -> rechtstreeks naar de LG.
- Elitebook. Usb-c> hdmi convertor -> rechtstreeks naar de LG .
- En dan de KVM er maar tussen laten voor mijn toetsenbord & muis switch. Of ik moet die in de usb hub van de monitor doen en dan idd de usb hub omprikken van laptop naar hoofdpc maar dat voelt toch niet helemaal hoe je dat in 2020 oplost..

Daarentegen lijkt de KVM voor puur toetsenbord & muis ook wat overdreven. Komt nog bij dat ik in deze oplossing mijn laptop niet meer in het dockingstation kwijt kan. Heb jij 3440x1440 bij 60hz werkend op je elitebook via docking station? Zou dat gaan met een DP -> HDMI kabel? Anders moet ik dus de usb-c van mijn elitebook gebruiken en daar kun je niet bij als hij in de docking zit.

Iets met #firstworldproblems |:(
Nou ik heb dus mega extra betaald voor m'n gevoel omdat ik perse een USB-C monitor wilde hebben. ik doe wel netjes 120hz met de USB-C op m'n Elitebook. Weer een los dock heb ik geen trek in. Wil juist alles zo simple en clean mogelijk.

Mijn hoofd-PC zit overigens met HDMI 2.0 aangesloten. 100hz maximaal dus. Overigens wel G-sync en de hele meute :)

Ach, heb de doos nog en mag hem 100 dagen retourneren bij de mediamarkt. Als het me niet bevalt of er komt toch een monitor uit die me beter bevalt voor 800 euro doe ik dat wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 22:08
Ik zit te twijfelen om een 49 inch schermte kopen. Dit omdat dit mij erg fijn lijkt voor m’n werk waar ik op kantoor 2 schermen gebruik. Gamen lijkt me ook tof op zo een breed scherm en verwacht een 3080.

Nou vroeg ik mij af of het mogelijk is op 16:9 te gamen in het midden van het scherm zonder Windows bar eronder? En zo ja, gaat dit ten koste van input lag of zijn er andere nadelen aan?

Op deze wijze zou ik kunnen gamen op normale resolutie met 2 multitask ruimtes open ernaast. Maar als de input lag echt verslechterd dan is het niet ideaal voor mij. Ik speel graag fps.

[ Voor 17% gewijzigd door StefanKelevra op 02-12-2020 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Vraagje hier voor degenen met een LG34GN850-B. Heeft iemand de PBP mode werkend gekregen? Ik wil graag bijv 3/4 voor de displayport (main) en 1/4 voor de hdmi port (werk) of andersom gebruiken maar ik krijg echt nergens de optie PBP gevonden zoals ik die soms op youtube bij Lg monitoren tegenkom.

Heb de onscreen software, en de dual controller softtware maar ivm vpn op werk laptop lost dat het niet op. Ook begrijp ik dat je dan nog steeds hardware wise de pbp setting moet enablen.

Wat mis ik? Kan het alleen hdmi + hdmi ipv hdmi+dp? Heeft deze monitor het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimentrix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 21:29
CMT schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:13:

De zwart & wit uniformiteit is (globaal genomen) bij de 34GN850 een fractie beter, maar wat niet goed te zien is, is dat de vignettering veel erger is. Met name aan de bovenrand is een smalle strook (ter grootte van een adresbalk) zichtbaar meer donker.
Eerst, bedankt voor de mooie en uitgebreide review!!

Ik heb dit stukje uit je review ge-quote, omdat ik hier ook last van heb.
Heb dit scherm sinds een week en bij spelen van World of Warcraft (Addon Titen Panel, bovenrand scherm) viel me op dat deze iets donkerder is dan rest van het scherm. Hierna ben ik gewoon in windows gaan kijken met bijvoorbeeld verkenner en inderdaad, bovenste rand is iets dimmer (donkerder qwa helderheid) dan de rest van het scherm. Op internet vind je weinig mensen die er last van hebben, 1 gebruiker op reddit en jou post is de tweede waar ik zie dat iemand daar ook last van heeft.

Hier baal ik wel beetje van, want verder ben ik dik tevreden over het scherm. Alleen door boven genoemde probleem heb ik gaan twijfelen of ik deze scherm ga houden en ermee ga leren leven of dat ik deze toch ga omruilen voor een zelfde monitor met risico het zelfde probleem te krijgen (of pixel problemen wat vaak voorkomt bij dit model) of toch voor Dell AW3420DW ga. De Dell AW3420DW lees ik veel goede reviews over, maakt ook gebruik van IPS Nano scherm, maar gaat van 144hz (LG)(native) naar 120hz (Dell), enz.

Twijfel, twijfel, ben nog niet uit wat ik ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Bedankt :).

Ik denk dat de donkere rand iets typisch voor dit model is, maar dat het velen niet opvalt of zich er niet aan storen. Misschien zit daar een transparante tape waardoor er net wat minder licht doorgelaten wordt.
Normaal gesproken wordt een scherm lichter als de achtergrondverlichting niet mooi op de TFT laag is geplakt.

Over 144Hz vs 120Hz zou ik mij echt niet druk maken, 120Hz kan net comfortabel worden gebruikt met de reactietijden die dit paneel heeft.
Daarboven zal het niet uitmaken wat betreft motion blur en het kan het zelfs erger maken.
160Hz is al helemaal een gimmick.
Leuk, maar je hebt er echt niets aan. Het scherm is niet snel genoeg en je moet de kleur bitdiepte verlagen naar 8 bit of kleurcompressie toepassen om binnen de bandbreedte grens van DP1.4 te blijven.

Edit:
Ik weet niet of de AW342DW een betere optie is, het heeft een g-sync module (= fan in je monitor), hogere reactietijden en een ontzettend slecht contrast dat richting 1:700 gaat :X
Zie ook de review bij Rtings: https://www.rtings.com/mo...s/dell/alienware-aw3420dw

[ Voor 15% gewijzigd door CMT op 02-12-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 16:42
click

Ik kwam net per toeval deze Samsung G5 34 inch 144hz ultrawide tegen.
Lijkt me een nieuw scherm want ik vind er niets officieel van terug.

Als die prijs klopt, is dat ook een leuk scherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik zag die inderdaad ook voorbij komen in een nieuwsbericht: https://be.hardware.info/...-165-hz-en-1000r-kromming

Ik vraag mij af of Freesync daar wel goed op werkt, tot nu toe is de hele G-serie offcieel g-sync compatible.
Alleen die kromming van r=1000 en de "gamer' design troep :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Helaas nog steeds geen definitief antwoord in mijn ' quest for PBP' maar ik krijg toch steeds meer het vermoeden dat de functie is weggelaten op de 34GN850-B.

Voor dit LG model vind ik duidelijk de PBP: No op de LG site: https://www.lg.com/my/monitors/lg-35wn75c-b

Gek genoeg staat er geen yes (of no) op de soortgelijke pagina voor de https://www.lg.com/hk_en/monitor/lg-34GN850-B . Maar aangezien het niet werkt, nergens te vinden is en ook LG support aan de telefoon (al heb ik daar geen hele hoge pet van op) zegt dat het niet kan lijkt het een No go. Goed voor anderen om te weten die deze monitor overwegen met naast gamen ook zeker een belangrijk deel office-use in hun achterhoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SIMEUKER
Mijn LG 34GN850-B van bol.com bf aanbieding zit ergens stuck bij PostNL in het warenhuis, en alles staat stil aldus bol. Ben bang dat ze uiteindelijk gaan zeggen dat het pakje verloren is gegaan en ik mijn BF deal kwijt ben. Erg spijtig allemaal, want ik keek er vanaf zaterdag al zo hard naar uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik heb vandaag de AOC CU34G2 ontvangen. Geweldige monitor, echter ik krijg display port niet aan de praat. Ik gebruik de meegeleverde kabel op mijn HP 6560b (heeft alleen display portuitgang)

Via de HDMI-ingang met een displayport->HDMI werkt prima, dus aan mijn laptop ligt het niet. Als ik de display port-ingang op de monitor gebruik via de displayport->HDMI en dan de HDMI-uitgang gebruik op een andere laptop, dan werkt het niet.

Dus of de display portkabel werkt niet, of de display port ingang. Ik heb helaas geen andere kabel op dit moment om te testen.

Om even verder te gaan op mijn probleem: ik heb een nieuwe displayportkabel gekocht op amazon. Ook daarmee werkt het scherm niet. Ik heb van Bol.com een nieuwe monitor ontvangen, die ook niet werkt.

Dus:
Monitor->displayport->pc: werkt niet
Monitor->displayport->hdmi->pc: werkt niet

Monitor->hdmi->displayport->pc: werkt wél.

G-menu meldt 1.0.16, maar volgens mij is dat de versie van de software en niet de firmware. Ik kan op geen andere plek getallen vinden die de firmwareversie weer zouden geven.

Ik kan op zich prima leven met hdmi->displayport, maar ik zou voor de toekomst toch wel graag willen dat ook displayport werkt.

Hebben jullie nog een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16
manusjevanalles schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:57:
[...]

Om even verder.....dat ook displayport werkt.

Ik heb dezelfde display, net een 2 maanden in bezit.
Enige probleem wat ik heb; als de MacBook niet goed is opgeladen, werkt bij mij dan ook het scherm niet. Maar zelf heb ik het gevoel dat dat aan mijn extra Hub ligt. Zou het aan zoiets kunnen liggen?
Verder heb ik geen ‘updates’ etc gedaan.
Wel is displayport wat gevoeliger met stekker er goed in doen. Daar had ik eerste keren wel wat problemen mee.
Verder heerlijk scherm, ook voor de Nintendo Switch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
SIMEUKER schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:51:
Mijn LG 34GN850-B van bol.com bf aanbieding zit ergens stuck bij PostNL in het warenhuis, en alles staat stil aldus bol. Ben bang dat ze uiteindelijk gaan zeggen dat het pakje verloren is gegaan en ik mijn BF deal kwijt ben. Erg spijtig allemaal, want ik keek er vanaf zaterdag al zo hard naar uit :(
Er is een kans dat mijn LG34GN850-B die ik nu 4 dagen in bezit heb weer weg doe. Het scherm is geniaal als het gaat om beeldkwaliteit maar ik mis toch wat productiviteitsopties en begin me toch af te vragen of voor iemand die een keer AoE2 of Terraria opstart en nog een GTX 1060 in zijn pc heeft zitten het allemaal niet een beetje overkill is.

Allemaal nog niet definitief (terug naar 30" 16:10 uit 2008 is ook zo wat) maar misschien dat ik mijn scherm dus wel wil aanbieden. Pixel perfect en geen andere gekke zaken kunnen vinden deze week. Je bent niet de enige die nog hard zoekende is geloof ik (eerder een DM gehad) dus als er mensen zijn met evt interesse stuur maar berichtje dan ga ik proberen een knoop door te hakken dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Wat mis je dan aan opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Picture by Picture is het voornaamste. Dit heb ik zelf gewoon slecht gesearched vooraf en inmiddels is het duidelijk. Dit zit niet op de gaming modellen van LG (wel op bijv de 38" W line). Het niet hebben van usb-c is jammer (maar manageable en uiteraard wist ik dat van te voren) maar het is ook een algemene twijfel van is het het nu waard om met een pc van 2013 zo'n dikke gaming monitor te hebben staan. Met een philips UW van EUR450 en 100hz ben ik misschien toch beter geholpen. Maar ik ken mezelf: downgraden doet achteraf vaak ook weer twijfelen, en hij staat er nu toch...

Jij hebt een G9 toch Catch? Daarvan lees ik dan weer wel echt fantastische multi-pc use cases en PBP opties etc.

[ Voor 12% gewijzigd door twit op 05-12-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMEUKER
twit schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:50:
[...]

Er is een kans dat mijn LG34GN850-B die ik nu 4 dagen in bezit heb weer weg doe. Het scherm is geniaal als het gaat om beeldkwaliteit maar ik mis toch wat productiviteitsopties en begin me toch af te vragen of voor iemand die een keer AoE2 of Terraria opstart en nog een GTX 1060 in zijn pc heeft zitten het allemaal niet een beetje overkill is.

Allemaal nog niet definitief (terug naar 30" 16:10 uit 2008 is ook zo wat) maar misschien dat ik mijn scherm dus wel wil aanbieden. Pixel perfect en geen andere gekke zaken kunnen vinden deze week. Je bent niet de enige die nog hard zoekende is geloof ik (eerder een DM gehad) dus als er mensen zijn met evt interesse stuur maar berichtje dan ga ik proberen een knoop door te hakken dit weekend.
Bedankt maar ik denk dat opsturen van zo'n scherm best wat geld kost niet? Had jij ook de black friday van 799?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
@twit klinkt alsof je iets beter had moeten uitzoeken wat je wou ;)

De g9 heeft wel pbp inderdaad. Dan heb je 2 schermen. Maarrrrr

Ik heb mijn toetsenbord en muis aan mijn scherm hangen en de USB plug ik om als ik van desktop naar laptop switch. Met twee devices aan 1 scherm is dat ook weer niet per se makkelijk, tenzij je toetsenbord en touchpad van een laptop gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 16:15
randomice schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:47:
Ik ben vandaag toch maar in het diepe gesprongen en de monoprice 34 inch besteld. 20% korting en voor die prijs wil ik het wel eens proberen!

https://www.monoprice.eu/...able-stand-quantum-dot-va
Vandaag email gekregen dat wegens fout in verkoopsysteem teveel monitors waren besteld. Nu is hij gecanceld en over 3 maanden weer beschikbaar 😢.

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ah dat is erg balen. Maar voor hetzelfde geld heb je een scherm met dode pixels en stof.
De Monoprice DM34 is ook niet zonder problemen.
In de review had ik geschreven dat de kleurbalans verloopt afhankelijk van de refreshrate en dat bepaalde instellingen van het OSD ook schijnbaar gereset worden wanneer een nieuw apparaat aangesloten wordt.
Kortom erg buggy en crappy.
Imho kan je beter iets meer betalen.

Ik heb nu een Lenovo G34W-10 aan het uitproberen en dat is een behoorlijk goed scherm eenmaal goed afgesteld. Uniformiteit is beter dan bij de LG 34GN850 en 35WN75C die ik had, maar dat kan mogelijk ook per exemplaar verschillen.
Het contrast is i.i.g dik over de 1:3000. Eigenlijk is het een soort IIyama GB3466wqsu zonder toeters en bellen en sRGB i.p.v. DCI-P3 gamut (dat laatste is een voordeel imho, aangezien DCI-P3 praktisch niet bruikbaar is in Win10). Freesync werkt niet goed zoals alle andere VA schermen die ik heb gehad.

Op dit moment in de uitverkoop voor €419.
Maar het is ook eentje met een samsung paneel en je kunt het waarschijnlijk al raden...eindelijk pixelperfect, maar op twee plekken stof & op één plek een krasje/beschadiging onder het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Voor wie interesse heeft, de AW3821DW (weliswaar 24:10, geen 21:9) lijkt in NL nergens te koop te zijn en wordt ook niet geïndexeerd door Tweakers PW of HWI maar is op dit moment bij Dell in de actie met 21% korting van €1805 voor €1428 en tevens uit voorraad leverbaar.

https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

Uiteraard kan de discussie gevoerd worden over het van-voor-principe en hoe eerlijk deze prijzen zijn maar de feiten liegen er niet om. Hij is verder bij geen andere Nederlandse (web)winkel te krijgen en in de VS is hij onafgeprijsd ook $1800~1900 bij allerlei webshops dus mag je aannemen dat ook in NL de onafgeprijsde verkoopprijs van webshops rond de €1800 zal liggen bij de eerste daadwerkelijke bevoorrading.

Doe er mee wat je wilt, vond het de moeite waard deze info te delen met ultrawide enthousiastelingen aangezien je de aanbieding niet makkelijk vindt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Dank voor het delen! Scheelt toch al aanzienlijk tov de normale dell site prijs.

Blijft een erg interessante optie voor de mensen die voor de absolute top willen gaan denk ik. Hier een review: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Tegelijk besef ik me dat je voor dit geld bijna 2x een LG IPS UW kan kopen. Dat is toch geld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
twit schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:00:
Dank voor het delen! Scheelt toch al aanzienlijk tov de normale dell site prijs.

Blijft een erg interessante optie voor de mensen die voor de absolute top willen gaan denk ik. Hier een review: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Tegelijk besef ik me dat je voor dit geld bijna 2x een LG IPS UW kan kopen. Dat is toch geld..
Ik heb driemaal een LG 38" UW gehad en teruggegeven... Die waren overigens allemaal €1400, dat is wat meer dan de helft van een onafgesprijsde AW382DW. ;) Maar hoe dan ook hebben we het over serieus geld, daar heb je gelijk!

2x 38GN950: waardeloze kleuruniformiteit, vignetting boven en onder, kleurgloed (lichtblauw en roze) naar mate je naar de zijkanten keek. Zeker niet geschikt voor een prosumer die weet waar ie naar kijkt, en dan heb ik het nog niet over fotografen en grafische ontwikkelaars. Overduidelijk gericht op gamers die dolgelukkig zijn met gimmicks en features maar de basis zoals een goed paneel niet eens opmerken.

1x 38WN95C: betere kleuruniformiteit maar nog altijd niet het beste onder de zon. Vignetting niet zo erg aanwezig als bij de 38GN950 maar wanneer je er eenmaal van bewust bent blijft het storen. Kleurgloed naar de zijkanten hetzelfde. Een beter scherm dan de 38GN950 maar voor €1400 toont het nog veel mankementen en kwaliteitsissues terwijl ik voor zo'n prijs een absolute topper in ieder aspect verwacht.

Vreemde gewaarwording aangezien ik nog altijd dolgelukkig ben met mijn LG C9. Een mooier beeld heb ik nog nooit gezien in een winkel of bij anderen thuis.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar wat de AW3821DW gaat brengen t.o.v. de punten die mij stoorde bij de LG monitoren. Normaal mag je er van uitgaan dat Dell een betere kwaliteit biedt dan de concurrenten. Ik hoop dat dit niet alleen voor hun zakelijke producten geldt maar ook voor Alienware, hun 'gamer' consumenten serie. Alhoewel deze monitor hetzelfde paneel heeft dan de LG's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Dat is een mooie tip!
Het is nog altijd een bak geld, zeker wanneer je bedenkt dat er voor een kleine meerprijs een 55" 4k oled scherm in huis te halen is. :/
Degene die de DELL Alienware overwegen, bedenk ook dat er een G-sync module in zit en dus gegarandeerd fan geluid.

@Oscar Whiskey
Nu heb je mij toch wel nieuwsgierig gemaakt.
Zijn de kleurverschillen veroorzaakt door de kijkhoek & curve, of werkelijk kleurverschillen wanneer je loodrecht op verschillende plekken kijkt?
En op welke afstand heb je de schermen bekeken?

Ik verwacht niet dat de DELL een verschil zal maken, het paneel komt van LG af.
Maar het kan zijn dat de achtergrondverlichting aangepast is en dat is zeer bepalend voor de uniformiteit.

[ Voor 15% gewijzigd door CMT op 05-12-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Door parallel naar links en rechts te schuiven zodat je nog steeds loodrecht voor het paneel zit. Je ziet dan dat het scherm naar links toe lichtblauw wordt en naar rechts toe licht roze wordt.

V.w.b. de fan, klopt. Het is een actieve G-Sync monitor en dus met fan. Maar berichten geven tot nu toe aan dat het een geruislozere en kleinere fan is dan de fan die we in de eerdere actieve G-Sync monitoren zagen.

[ Voor 36% gewijzigd door Oscar Whiskey op 06-12-2020 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Wanneer je met de neus erbovenop zit? De afstand maakt ontzettend veel uit namelijk.
Ik dacht dat de kleurverschuiving iets typisch voor VA was, maar dat wordt pas zichtbaar onder een kijkhoek. De curve zou juist moeten helpen om dit soort verschillen te verminderen.
Misschien is het een ander effect? Lichtdefractie door de coating o.i.d.?

Voor wie het trouwens interesseert, ik heb de grote post/review van de 34GN850 & 35WN75C bijgewerkt (op pagina 106) met gedetailleerde uniformiteitsmetingen (alleen voor wit, lichtgrijs, grijs, donkergrijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjong
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
CMT schreef op zondag 6 december 2020 @ 03:17:
Wanneer je met de neus erbovenop zit? De afstand maakt ontzettend veel uit namelijk.
Ik dacht dat de kleurverschuiving iets typisch voor VA was, maar dat wordt pas zichtbaar onder een kijkhoek. De curve zou juist moeten helpen om dit soort verschillen te verminderen.
Misschien is het een ander effect? Lichtdefractie door de coating o.i.d.?

Voor wie het trouwens interesseert, ik heb de grote post/review van de 34GN850 & 35WN75C bijgewerkt (op pagina 106) met gedetailleerde uniformiteitsmetingen (alleen voor wit, lichtgrijs, grijs, donkergrijs).
Nee, op 70cm afstand. Bij wit (255^3) en midden grijs (128^3) zag je het overduidelijk bij de LG monitoren. Let wel, ik heb ze toen alle 3 in een periode van 8 weken gekocht en geprobeerd. Meteen bij de beschikbaarheid in NL. Ik kan daarom niet uitsluiten dat bijv. de eerste lading bagger was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey

Misschien te laat en heb je de monitor om bovengenoemde reden al teruggestuurd. Maar toevallig een NVIDIA kaart uit het lijstje in de link? Update dan de firmware van je kaart eerst.

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

EDIT: Excuses, niet opgelet dat het om een laptop gaat. Post mag verwijderd worden. Veel mensen met soortgelijke issues op Reddit waarbij de NVIDIA firmware update de oplossing was, vandaar dat dit meteen te binnen schoot.

[ Voor 9% gewijzigd door Oscar Whiskey op 06-12-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Bedankt voor het meedenken @Oscar Whiskey. Ik gebruik inderdaad een laptop.

Ik ga morgenavond met mijn scherm bij een vriend testen of hij daar wel werkt op Displayport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Oscar Whiskey
Ah zo, met de 34GN850 was mij dat op de vertikale as opgevallen.
Bovenaan was de 'kleurtemperatuur' echt blauwwit en onderaan geelwit.
Misschien heeft het te maken met de achtergrondverlichting dat LG gebruikt.

Samsung's quantum dot bestaat uit een folie met een fosfor coating dat achter het hele scherm geplakt is.
Aangezien zo'n folie in een keer gemaakt wordt zal het waarschijnlijk vrij uniform zijn.

Bij LG aan de andere kant zijn de leds zelf individueel gecoat met een fosforlaag en mogelijk zitten daardoor grotere afwijkingen tussen de leds. Het is dus de vraag in hoeverre het spectrum van elke led overeenkomt.
Tenminste dat zou voor mij een verklaring kunnen wezen ^^.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Ik laat wel weten wat ik van de AW3821DW vind als ik hem binnen heb. Ik heb wat tests klaar die ik zeer snel kan draaien in een donkere ruimte dus zal niet lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:49
Oscar Whiskey schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:56:
Ik laat wel weten wat ik van de AW3821DW vind als ik hem binnen heb. Ik heb wat tests klaar die ik zeer snel kan draaien in een donkere ruimte dus zal niet lang duren.
Dat zou geweldig zijn. Ik lees hier al even mee maar ben zelf ook zeer geïnteresseerd in de AW3821DW maar ik betwijfel hoelang de korting nog geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Koop hem anders en maak gebruik van je 14d retourrecht als hij niet bevalt? Ergste geval moet je hem weer met 2 man netjes in de piepschuim inpakken en inleveren bij je drop-off punt. (Geloof dat ze UPS gebruiken in Nederland.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
CMT schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:16:
Ah dat is erg balen. Maar voor hetzelfde geld heb je een scherm met dode pixels en stof.
De Monoprice DM34 is ook niet zonder problemen.
In de review had ik geschreven dat de kleurbalans verloopt afhankelijk van de refreshrate en dat bepaalde instellingen van het OSD ook schijnbaar gereset worden wanneer een nieuw apparaat aangesloten wordt.
Kortom erg buggy en crappy.
Imho kan je beter iets meer betalen.

Ik heb nu een Lenovo G34W-10 aan het uitproberen en dat is een behoorlijk goed scherm eenmaal goed afgesteld. Uniformiteit is beter dan bij de LG 34GN850 en 35WN75C die ik had, maar dat kan mogelijk ook per exemplaar verschillen.
Het contrast is i.i.g dik over de 1:3000. Eigenlijk is het een soort IIyama GB3466wqsu zonder toeters en bellen en sRGB i.p.v. DCI-P3 gamut (dat laatste is een voordeel imho, aangezien DCI-P3 praktisch niet bruikbaar is in Win10). Freesync werkt niet goed zoals alle andere VA schermen die ik heb gehad.

Op dit moment in de uitverkoop voor €419.
Maar het is ook eentje met een samsung paneel en je kunt het waarschijnlijk al raden...eindelijk pixelperfect, maar op twee plekken stof & op één plek een krasje/beschadiging onder het scherm.
Jij hebt wel heel veel pech met samsung VA panelen zeg :+ Gisteren mijn DM34 in gebruik genomen, geen stofjes of dode pixels so far. Freesync werkt hier in alle spellen die ik geregeld speel prima samen met mijn 1080 TI. Wat speel jij zoal waar die flikkeringen in optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ja, het verbaast mij zelf ook. Ik heb heel wat schermen gehad (9 stuks), waarvan 1 een slechts een vastzittende pixel had die na wat masseren verdween. Het meeste was ook gewoon budget spul.
Sinds ik probeer over te stappen op een ultrawide is het een en al ellende :-( .

De score op dit moment:

Samsung panelen (VA): 5 schermen, 5 met één of meerdere mankementen
AUO panelen (VA): 2 schermen, 1 met één vastzittende subpixel.
LG paneel (IPS): 1 scherm, 2 vastzittende subpixels.

Weet je zeker dat freesync aanstaat? Je moet met Nvidia 3 opties aanvinken om het te activeren.
Ook moet het scherm zelf op freesync (blijven) staan.
Ik had met de DM34 last dat sommige instellingen incl. freesync terug naar origineel werden gezet.
Maar ik weet niet zeker of dat alleen te maken had met het ompluggen van de bronnen.

Qua spellen heb ik World of Warcraft & Diablo III gebruikt. Vooral WoW is problematisch, maar voor mij een goede graad. De freesync van de 34GN850 werkte namelijk feilloos daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravitar
  • Niet online
Ja en nee, alles staat prima ingesteld in nvidia control

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKq69LL4T__SWkZqamOs5psPO1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HkyzgerTWB7asdaxt3gvmtzf.png?f=fotoalbum_large

Als ik ingame mijn OSD open zie ik ook dat de refreshrate op dat moment fluctueert, jammer genoeg is dat niet dynamisch in het OSD en schijnbaar enkel op het moment van openen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As8Zd00eUBNGWxSWoWYDeQCCKeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ypORDX1Qsv5lLanf98YU8wUp.png?f=fotoalbum_large

Wat ik wel al gemerkt heb is dat freesync in fullscreen windowed niet lijkt te werken in DX11, als ik er op google lijkt dit een algemeen probleem te zien en niet monitor gerelateerd. Wel jammer omdat ik geregeld tab in sommige spellen, maar ach. OSD instellingen die zichzelf aanpassen heb ik in ieder geval niet, nu moet ik zeggen dat ik geen bronnen wissel en dat ook helemaal niet van plan ben. In World of Warships en ARK survival evolved werkt freesync in ieder geval vlekkeloos(mits in fullscreen/DX12). World of Warcraft heeft een free trial tegenwoordig, ik zal vanavond eens even experimenteren.

Edit;

Ook in World of Warcraft werkt Freesync voor mij prima en flikker vrij, in ieder geval in het start gebied.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAX_mw7cbuVOxq7OuB_zkj2CJrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TigWCQsFMWTf1QK7WZ6iEp0j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Gravitar op 07-12-2020 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
AW3821DW is binnen (eerder dan verwacht).

Iets dat altijd voor wat discussie leidt op internet tussen daadwerkelijke eigenaren en fanbois die zich alleen baseren op wat er op internet gespeculeerd wordt is de bitdiepte dus laat ik dat vast uit de wereld helpen.

Max. bitdiepte volgens NVIDIA control panel bij 3840×1600 en RGB:
  • bij 144 Hz: 8 bit
  • bij 120 Hz: 10 bit
  • bij 100 Hz (en lager) 12 bit
Ik stel mijne in op 120 Hz en 10 bit omdat ik de 144 FPS niet nodig heb en van ze leven niet haal in de games die ik speel.

Als ik kijk naar vignetting is dit nagenoeg te verwaarlozen. Je ziet met name aan de bovenrand en onderrand een zone van een paar millimeter over de volledige breedte waar een hele lichte schaduw over valt. Ga je je best doen dit effect te zoeken dan zal je het vinden maar het is zeker niet zo erg als bij de LG panelen en volgens mij gaat het je bij normaal gebruik (en zeker gij games) niet opvallen.

Dode pixels heb ik nog niet gevonden maar het apparaat is net een half uur warm dus laat ik dat nog eens controleren als we een paar dagen verder zijn.

Kleuruniformiteit lijkt toch wel een beetje een dingetje bij die 38" UW IPS panelen. Het is zeker niet problematisch en ik ga het scherm vermoedelijk ook niet retourneren om deze reden (hopelijk om geen enkele reden) maar op een wit (255^3) en grijs (128^3) scherm zie je dat de rechterhelft van het scherm wat gelig en warmer neigt en de linkerhelft van het scherm wat roze-ig en koeler. Bij andere kleuren dan wit en grijs heb ik dit verschil nog niet zo noemenswaardig gezien.

Als ik de garantie had dat een volgend exemplaar een kleuruniformiteit van een vel printerpapier heeft zou ik hem RMA'en maar dit is het 4e paneel dat ik uitprobeer en ik krijg de indruk dat het gewoonweg niet beter gaat worden. Een kennis van mij werkt in de grafische sector en die zegt dat zelfs de Eizo schermen tegenwoordig ook al niet meer al te best zijn. Kun je nagaan...

Kleine noot: bovenstaande is allemaal getest met het blote oog in een donkere ruimte. Metingen met camera's en kleurmeters zullen wellicht nog wat zaken aantonen die ik nu niet kan observeren.

Hoop dat dit de mensen wat helpt die overwegen dit scherm te kopen. Als je nog vragen of opmerkingen hebt, laat het vooral weten. Als het geen uur werk is wil ik alles voor je testen.

[ Voor 77% gewijzigd door Oscar Whiskey op 07-12-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Gravitar Bedankt voor het delen.
Ik heb nog steeds mijn twijfels alleen. Bij de afbeelding van WoW is namelijk de verversingssnelheid gemaxed. Zonder fps cap gaat freesync dan over op v-sync.
Ben je nog in de gelegenheid om dat te testen binnen de freesync range? Doet het spammen van de 'open bag' hotkey ook het fps zakken?

@Oscar Whiskey Gratz! Ik overweeg het scherm zelf niet vanwege de g-sync module, maar toch ben ik benieuwd in hoeverre deze aanslaat wanneer je op hoge helderheid en 120Hz met g-sync speelt.
Fijn om te lezen dat de vignetteerring dus meer aan de constructie ligt en niet aan het paneel zelf.
Hoe bevalt het contrast en de IPS glow verder. is dat merkbaar anders t.o.v. de LG's?

Ik heb nog een model gevonden die van hetzelfde paneel gebruik maakt, de Acer X38P. Maar de prijs..€1700.
Het kan een mogelijk alternatief zijn als een stormtrooper behuizing je niet aanstaat.
Helaas wel met g-sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
IPS glow nog niet gezien. Backlight bleed heb je wel maar in mijn optiek niet erger of storender dan wat je van een normaal IPS paneel mag verwachten. Het is nou eenmaal een bijkomstigheid van IPS. Als het je stoort moet je eieren voor je geld kiezen en niet voor IPS gaan is mijn mening.

En tsja, die G-Sync fan... Ik begrijp persoonlijk niet waar mensen een issue van maken. Ik weet vanuit de specs dat er een in mijn scherm zit maar ik hoor hem niet boven de fan van de PSU en de case fans uit. Wanneer ik een game speel dan beginnen alle fans toch te razen en heb ik een koptelefoon op dus ik kan vrij weinig zeggen over het geluid van de monitor.

In mijn use case (langzame games die zeer veel van de hardware vragen) zal ik G-Sync i.p.v. G-Sync Compatible nooit laten afhangen van het geluid van een extra fan in mijn scherm. Ik ben namelijk véél meer geholpen met een monitor die zich aanpast aan 30 en 40 FPS in games dan een monitor waarbij G-Sync uitvalt beneden 48 FPS omdat het een softwarematige G-Sync Compatible monitor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
manusjevanalles schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:57:
[...]

Om even verder te gaan op mijn probleem: ik heb een nieuwe displayportkabel gekocht op amazon. Ook daarmee werkt het scherm niet. Ik heb van Bol.com een nieuwe monitor ontvangen, die ook niet werkt.

Dus:
Monitor->displayport->pc: werkt niet
Monitor->displayport->hdmi->pc: werkt niet

Monitor->hdmi->displayport->pc: werkt wél.

G-menu meldt 1.0.16, maar volgens mij is dat de versie van de software en niet de firmware. Ik kan op geen andere plek getallen vinden die de firmwareversie weer zouden geven.

Ik kan op zich prima leven met hdmi->displayport, maar ik zou voor de toekomst toch wel graag willen dat ook displayport werkt.

Om mijn avontuur af te sluiten:

Vanavond heb ik mijn scherm bij een collega getest. Hij heeft een nieuwe pc. En daarbij werkt displayport perfect.
Goed om te weten dat alle poorten het dus doen. Voorlopig blijf ik hdmi->displayport->pc gebruiken, maar in de toekomst kan ik displayport dus ook begruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravitar
  • Niet online
@CMT Ik heb het nog geinstalleerd staan, die open bag hotkey is dat B? Als ik dat spam lijkt er niets te gebeuren met de ingame FPS, misschien komt dat omdat ik niets in mijn tas heb zitten.

als ik een frame cap ingame van 120 instel lijkt dat in ieder geval overgenomen te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2pautSFtJoN1IrsGSGMrD1sPOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uexOswgyOBWFHkCPtQZMz7An.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik die verlaag naar 50 idem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrcINlO4m6IoJFEGS12E28RTFs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3xFTem0QSURGStip5aFkd8A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Bedankt voor het uitproberen!
Ik heb het zelf nog geprobeerd met de G34W-10 in de classtrial modus & alle addons uitgezet, maar aangezien ik de laatste expansie heb krijg ik dan een Icecrown omgeving (met veel grijs).
Het gaf in ieder geval ook flikkeringen, hoewel minder sterk dan in een zone zoals Boralus Harbor waar andere spelers zitten.

Ik weet niet of je het nog trekt, maar zou je voor de zekerheid de Freesync werking nog kunnen controleren met de G-sync pendulum demo?
En daarbij de 'show test pattern' gebruiken. De grijze vertikale balk mag geen 'verschuivingen/scheuren' vertonen.
Ik gebruik zelf een 1080TI Gaming X van MSI met driver v457.30.
Het zal hopelijk niet ook per merk/subtype & cpu verschillen :S.

@Oscar Whiskey
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik moet absoluut niets van ventilatoren hebben.
Mijn systeem is zeer stil (van anderen kreeg ik ook de opmerking of de PC wel aanstaat) en ik speel graag met een surround set i.p.v. een hoofdtelefoon die je afsluit van de omgeving.

Het probleem met een fan is ook dat de kwaliteit enorm verschilt van het type en merk. Een gemiddelde sleeve bearing fan zal na 2-3 jaar (>8 uur per dag) behoorlijk versleten zijn en kan dan schuurgeluiden produceren (ook wel bekend als skuffing). Met een ball bearing fan kan dat na verloop van tijd gaan ratelen.
Dat is veel storender dan een fan die hoorbaar is.
Tel daarbij op dat de monitor niet door de gebruiker open te maken is om het probleem te verhelpen.

Met zo'n duur scherm was het ook mogelijk om een gedeelte van de achterwand van aluminium te maken en daar de g-sync module op te bevestigen.
Dan is een kutfan ook niet nodig en het vergroot de betrouwbaarheid.
Dat gezegd te hebben, lees ik wel goede ervaringen op hardforum en schijnt het bij deze DELL haast niet hoorbaar te zijn.

Dat freesync/g-sync onder de 48Hz stopt met werken klopt trouwens niet.
Onder de limiet wordt LFC geactiveerd en zal de de framerate namelijk verdubbeld of verdrievoudigd worden om in de freesync range te blijven ;).
Wel is het zo dat bij de overgang een lichte storing vaak merkbaar is.
Dus het is alleen problematisch als je op deze grens blijft motorboaten.
Persoonlijk zou ik niet onder de 50Hz willen gamen, de sample en hold wordt dan zo erg dat het op v-sync stuttering lijkt. Maar het zal ook wel van het type spel afhangen hoeveel last je daarvan ervaart.

[ Voor 52% gewijzigd door CMT op 07-12-2020 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravitar
  • Niet online
@CMT Heb het even geprobeerd, brak programma zeg >_>.

[Streamable: 20201207_235658_1]
Heb jij je framerate bereik daar wel aangepast van 35-50 naar 50-140? Als ik het op defaults laat staan heb ik wél vreselijk gestotter, maar deze monitor heeft dan ook een freesync bereik van 48-144 hz. Filmpjes zijn niet fantastisch, maar dat ligt denk ik meer aan mijn telefoon/ gebrek aan licht momenteel. Driver versie 457.51 icm met een EVGA 1080ti FTW3 hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Gravitar op 08-12-2020 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Bedankt!
Ja ik weet het..Nvidia en software/ui..., maar het is wel een goede manier om te kijken of freesync daadwerkelijk aan staat.
Ik ben dan wel van overtuigd dat het voor jouw goed werkt.
De range heb ik in de Pendulum demo inderdaad aangepast, voor het zekere had ik 50-140fps ingesteld.

Wat raar dat er zulke verschillen kunnen zijn.
De DM34 heb ik op twee verschillende systemen getest waaronder een 3200G APU, maar die zit dan wel met de HDMI verbinding op een MSI B450 tomahawk max moederbord.
Het zal toch niet aan MSI liggen?
Jammer genoeg heb ik geen foto's gemaakt van de productiedatum en/of firmware versie van de monitor.

Wanneer je dit opent en op een half scherm verplaatst, zie je dan bij het afspelen van het filmpje ook geen flikkeringen over het hele scherm?

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 08-12-2020 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchveteran
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik twijfel heel erg tussen de AW3420DW en de AW3821DW. Prijsverschil is zo'n 300-500 euro, maar ik weet oprecht niet of dit het waard is.

De 3821 heeft een resolutie die misschien wat problemen kan veroorzaken qua compatibility met bepaalde games, ik lees dat op Dell's website dat het wel 21:9 is, op andere plekken weer 12:5, hier weer een andere aspect ratio.

De HDR is niet denderend heb ik gehoord, het is iig niet zoals dat paneel van ASUS (VA-panel) van 2.500 euro. En daarnaast bevat de monitor GSYNC Ultimate.

In mijn ogen betaal je dus eigenlijk die 300-500 euro voor die HDR600, Gsync upgrade (van normal naar ultimate) en de iets grotere resolutie. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMEUKER
Sinds ik nog altijd wacht op de LG 34GN850 (sinds black friday..) heb ik maar de 999 AW3420DW gekocht op Alternate. 200€ meer, maar wel met gsync module die een betere range heeft dan freesync voor nvidia kaarten als ik de reviews wat lees. Dat en betere support/garantie tov LG + quality control lijkt me wel de moeite. Hopelijk komt de LG toch nog aan, kan ik vergelijken en doe ik de minst fijne weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Mijn grootste reden om voor een 38" UW te gaan versus 34" (of 35", hoe je het ook wil vermarkten...) is de verticale ruimte. Met GUIs die steeds grotere knoppen en dikkere tekst krijgen, zowel in programma's als games, is de extra verticale ruimte voor mij een grote plus. Een andere leuke bijkomstigheid is dat je een flink paneel voor je neus hebt met hoge pixeldichtheid maar slechts drie kwart van de pixels hoeft te laten renderen dan op een 4K scherm. Neem dit vooral mee in je overweging als FPS een serieus speerpunt is voor je.

V.w.b. de verhoudingen, beide schermen zijn geen 21:9. Dit wordt in de marketing van het product gebruikt om het makkelijk te houden en bekendheid op te roepen bij mensen in relatie tot wat we allemaal wel kennen: 16:9. Een 34"/35" UW van 3440×1440 is 21,5:9. Een 37,5"/38" UW van 3840×1600 is 24:10. Dat kun je zelf met een paar klikken in Excel ook valideren door de gemene deler te zoeken in de resolutie.

Dan HDR... Tsja, als HDR echt een belangrijk ding voor je is moet je simpelweg niet voor een scherm gaan dat lager dan HDR 1000 gecertificeerd is, lijkt me... Voor mij persoonlijk is HDR een leuke bijkomstigheid en tegen de tijd dat ook de indie games (in tegenstelling tot de miljoenen klappers die EA er jaarlijks uitspuugt) HDR gaan ondersteunen neem ik genoegen met HDR 600.

Met het oog op G-Sync zou ik eens alle voors en tegens proberen uit te zoeken van een actieve G-Sync module ("G-SYNC", "G-SYNC Ultimate") versus softwarematige variable synchronisatie ("G-SYNC Compatible"). Voor mij is het zoals ik eerder aangaf: de mogelijkheid om het scherm te synchroniseren bij FPS lager dan 48 is voor mij heel veel waard. Het feit dat dat betekent dat er een fan in mijn paneel zit is voor mij geen eens een discussieonderwerp.

Uiteindelijk komt het neer op welke factoren voor jou persoonlijk belangrijker zijn dan andere. Ieder heeft zo zijn use case en behoeftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:41
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:13:
Mijn grootste reden om voor een 38" UW te gaan versus 34" (of 35", hoe je het ook wil vermarkten...) is de verticale ruimte. Met GUIs die steeds grotere knoppen en dikkere tekst krijgen, zowel in programma's als games, is de extra verticale ruimte voor mij een grote plus. Een andere leuke bijkomstigheid is dat je een flink paneel voor je neus hebt met hoge pixeldichtheid maar slechts drie kwart van de pixels hoeft te laten renderen dan op een 4K scherm. Neem dit vooral mee in je overweging als FPS een serieus speerpunt is voor je.

V.w.b. de verhoudingen, beide schermen zijn geen 21:9. Dit wordt in de marketing van het product gebruikt om het makkelijk te houden en bekendheid op te roepen bij mensen in relatie tot wat we allemaal wel kennen: 16:9. Een 34"/35" UW van 3440×1440 is 21,5:9. Een 37,5"/38" UW van 3840×1600 is 24:10. Dat kun je zelf met een paar klikken in Excel ook valideren door de gemene deler te zoeken in de resolutie.

Dan HDR... Tsja, als HDR echt een belangrijk ding voor je is moet je simpelweg niet voor een scherm gaan dat lager dan HDR 1000 gecertificeerd is, lijkt me... Voor mij persoonlijk is HDR een leuke bijkomstigheid en tegen de tijd dat ook de indie games (in tegenstelling tot de miljoenen klappers die EA er jaarlijks uitspuugt) HDR gaan ondersteunen neem ik genoegen met HDR 600.

Met het oog op G-Sync zou ik eens alle voors en tegens proberen uit te zoeken van een actieve G-Sync module ("G-SYNC", "G-SYNC Ultimate") versus softwarematige variable synchronisatie ("G-SYNC Compatible"). Voor mij is het zoals ik eerder aangaf: de mogelijkheid om het scherm te synchroniseren bij FPS lager dan 48 is voor mij heel veel waard. Het feit dat dat betekent dat er een fan in mijn paneel zit is voor mij geen eens een discussieonderwerp.

Uiteindelijk komt het neer op welke factoren voor jou persoonlijk belangrijker zijn dan andere. Ieder heeft zo zijn use case en behoeftes.
Ik heb halverwege vorig jaar een review(tje) gemaakt over de lg 34gk950F: productreview: LG UltraGear 34GK950F Rood, Zwart review door AtlAntA

Zoals het hoort op tweakers staat de meest nuttige info in de comments maar mijn conclusie toen was dat voor mij het verschil tussen Gsync hardware en Gsync software echt heel erg groot is. Sinds die review heb ik geruild met Gsync broertje en ik zou dat zo weer doen ook al zou ik dan 10bit en 400hdr in moeten leveren.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMEUKER
Bestelling toch maar geannuleerd, want blijkbaar komt de LG vandaag plots toe! Na twee weken vertraging bij PostNL verbaast het me toch wel dat het pakje niet "verloren" is gegaan.

Hopelijk gaat de deurbel straks..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravitar
  • Niet online
@CMT 8)7 Met dat filmpje flikkert het wel, maar ook als freesync helemaal uit staat...Op mijn oude IPS U2713HM die ik er naast heb staan flikkert het óók, maar is het nauwelijks zichtbaar. Gek hoor. Heb toevallig D3 gekregen van een vriend voor mijn verjaardag vandaag, dat draait dan wel weer flikkervrij en vloeiend. Zolang het bij een website blijft voor een spel wat me toch niet erg kan boeien blijf ik gewoon lekker genieten van een verder wel prima werkende monitor. Heb nog even gespeeld met de refreshrates om te kijken of mijn kleur verloop ook veranderd en dat doet het schijnbaar niet. Misschien dat ik nog een dagje een calibratie apparaat huur, het is op zich niet storend maar het verschil met mijn oude monitor die met fabrieks calibratie kwam is wel markant. Nu zal die calibratie inmiddels wel niet meer deugen door slijtage etc, maar het moet toch echt wel beter kunnen op de DM34 (hoop ik). Vooral het rood blijft behoorlijk neon achtig. Voor de prijs (356 euro) ben ik er verder prima tevreden mee, temeer daar het in games eigenlijk niet stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Oh daar hoef je geen zorgen over te maken. De oorzaak is het 'raster' dat over de website zit.
Op de een of andere manier vinden VA schermen dat absoluut niet fijn en ontstaan deze flikkeringen
In de praktijk zal je dat niet tegenkomen.
Ik had een theorie dat schermen die daar tegen bestand waren, ook feilloos met freesync konden omgaan.
Dat is nu wel door de mand gevallen ^^.
Maar het is voor mij nieuw dat het ook IPS treft, hetzij in mindere mate.

Ik heb nog driver versie 457.51 geprobeerd met de Lenovo G34W-10, maar het heeft niet mogen baten.
Subjectief lijkt het freesync-flikkeren zelfs meer te zijn geworden.

Het neon rood valt niet zo eenvoudig op te lossen. Dat komt vanwege de sterke oververzadiging doordat de wide color gamut van de monitor op een 'srgb color space' van Win10 wordt weergegeven.
Je kan proberen om de verzadiging via de monitor wat naar beneden te schroeven.
Het gaat wel ook ten koste van het groen en geel.
Zie ook: https://tweakers.net/i/Fz...QHDmiVZ0.png?f=user_large
Daar heb ik 3 metingen gedaan met 50% (standaard), 45% en 40% verzadiging.
Ik weet niet meer of er ook een sRGB emulatie modus op het scherm aanwezig was.
Soms kan dat uitkomst bieden, maar 9 van de 10 keer is het nutteloos.
Een laatste optie is om voor AMD te gaan bij de volgende videokaart. Deze hebben een sRGB emulatie optie :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMEUKER
Gisteren de LG 34gn850 ontvangen voor 799 en ben wel wat teleurgesteld. Volgens mij heb ik best veel backlight bleed Al weet ik niet wat veel is want nog nooit ips gehad. Vandaag mailtje terug gehad van Dell met offerte aw3420 voor 840€ (!!) Dus ga ook deze bestellen en als hij snel komt kan ik eens vergelijken tussen de twee.

Ik ken ook niets van kleuren accuraatheid enz dus ik probeer er maar op los met instellingen van andere mensen. Welke settings hebben jullie zoal met de 34gn850?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
SIMEUKER schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:57:
Gisteren de LG 34gn850 ontvangen voor 799 en ben wel wat teleurgesteld. Volgens mij heb ik best veel backlight bleed Al weet ik niet wat veel is want nog nooit ips gehad. Vandaag mailtje terug gehad van Dell met offerte aw3420 voor 840€ (!!) Dus ga ook deze bestellen en als hij snel komt kan ik eens vergelijken tussen de twee.

Ik ken ook niets van kleuren accuraatheid enz dus ik probeer er maar op los met instellingen van andere mensen. Welke settings hebben jullie zoal met de 34gn850?
Wat altijd een praktische test is, is om in Paint een tekening te maken met als afmeting je monitor resolutie en deze volledig wit (255×255×255) en middel grijs (128×128×128) te maken. Zet die twee tekeningen even fullscreen en boordeel met het blote oog of je verschillende wit resp. grijs kleuren door elkaar ziet. Als je zonder meetapparatuur gelige, roze-ige, en blauwige zones of vlekken in je witte en grijze paneel ziet is je kleuruniformiteit niet al te best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 14:26
SIMEUKER schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:57:

Op welke manier heb jij een offerte gekregen van Dell? Zakelijk of particulier?
En hoe vraag je een offerte aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvl
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-08 19:06

wvl

Ik heb interesse om de samsung G9 aan te schaffen. Ik kom van een dual monitor setup en hou ervan om tijdens mijn games te ''alt-tabben' zonder dat ik mijn game uit het oog verlies'. Zo kan ik tijdens het spelen van een game een build volgen op mijn ander scherm of tijdens het spectaten wat surfen. Kan ik dit doen op een widescreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMEUKER
wezep schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:53:
[...]

Op welke manier heb jij een offerte gekregen van Dell? Zakelijk of particulier?
En hoe vraag je een offerte aan?
Mijn vriendin heeft een "samenaankoop" korting via haar school op wat Dell producten. Gameschermen enz bieden ze niet aan maar ik zag een contact form met wat e-mails en heb een random Dell medewerker gemaild met de vraag of ik de monitor toch niet kon aanschaffen.. na wat heen en weer gemail met verschillende mensen plots een offerte gekregen voor 840€ incl btw. Heb hem daarnet besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMEUKER
Oscar Whiskey schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:53:
[...]
Wat altijd een praktische test is, is om in Paint een tekening te maken met als afmeting je monitor resolutie en deze volledig wit (255×255×255) en middel grijs (128×128×128) te maken. Zet die twee tekeningen even fullscreen en boordeel met het blote oog of je verschillende wit resp. grijs kleuren door elkaar ziet. Als je zonder meetapparatuur gelige, roze-ige, en blauwige zones of vlekken in je witte en grijze paneel ziet is je kleuruniformiteit niet al te best.
Eens proberen, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slofsky
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 11:59
Yes! Na twee lange maanden zojuist bevestiging gehad van Azerty dat de 38WN95C is verzonden. Voor EUR 1251 op de kop kunnen tikken :).
Pagina: 1 ... 27 ... 40 Laatste