Zoals belooft
zijn is hier mijn
bevindingen review over de LG 34GN850 (en 35WN75C eigenlijk).
Maak je borst maar nat, want het is weer een lap tekst geworden en een review achteraf gezien!
TL;DR: Space, the darkgrey/brownish frontier
Ik heb deze monitor 2 dagen lang vergeleken met de LG 35WN75C en ben tot de conclusie gekomen dat beiden goed zijn, maar dat het afhangt van de eigen wensen welke nu beter is.
Wat mij reuze meeviel is de mate van IPS glow waarover vaak gesproken wordt.
Ja het is zichtbaar in de onderste hoeken en het doet een beetje denken aan backlight bleed.
Maar als je geen ruimte-sim speelt en het hele scherm gevuld is zal het niet snel opvallen.
Uniformiteit
Ik heb wederom foto's gemaakt van de zwart uniformiteit in een duister gehulde kamer.
De linker foto is een benadering van hoe je het in werkelijkheid ziet, de rechter foto met overbelichting.
Bedenk er wel bij dat dit in een volledig duistere kamer is, met een beetje verlichting (vanaf kaarslicht niveau) zullen de schermen subjectief minder oplichten.
Linker monitor: 34GN850, Rechter monitor: 35WN75C
Dichterbij op een afstand van ca.70cm wordt de IPS glow wat zichtbaarder, maar veel scheelt het niet:
Links: 34GN850, Rechts: 35WN75C
En de wituniformiteit:
Linker monitor: 34GN850, Rechter monitor: 35WN75C
De zwart & wit uniformiteit is subjectief bij de 34GN850 een fractie beter, maar wat niet goed te zien is, is dat de vignettering veel erger is. Met name aan de bovenrand is een smalle strook (ter grootte van een adresbalk) zichtbaar meer donker.
Ik heb van de gelegenheid ook gebruik gemaakt om de uniformiteit van beide schermen op te meten.
Dit is gedaan met DisplayCAL waarbij de helderheid in het center van het scherm op 120cd/m2 is ingesteld.
Het is aan te raden dit rustig te bekijken, want er staat een hoop informatie op.
Naast wit (100%) is ook de grijs uniformiteit af te lezen (75% = lichtgrijs, 50% = grijs, 25% = donkergrijs).
Daarnaast de afwijking van de kleurtemperatuur en het verlies aan contrast ten opzichte van de referentiemeting in het center.
Het ziet er wat erger uit dan het is. De 35WN75C valt grotendeels buiten de iso14861:2015 spec doordat de ∆E*00 afwijking te groot wordt.
De ∆E*00 wordt berekend aan de hand van een hele formule met wegingsfuncties.
Een zo'n wegingsfunctie betrekt het aandeel dat door de helderheid wordt veroorzaakt.
Met ∆C*00 wordt de helderheidsweging buitenbeschouwing gelaten en dan ziet er wat rooskleuriger uit:
Aangezien niet iedereen is gezegend met een ultrawide en dit alles ook behoorlijk intimiderend kan zijn, heb ik het, na veel monnikenwerk

, ook in een aantal getallen gedestilleerd:
Laagste v.s. hoogste waarde:
34GN850 | 35WN75C
Wit: 73.72% | 73.74%
Lichtgrijs: 70.91% | 71.54%
Grijs: 68.51% | 69.35%
Donkergrijs: 67.18% | 67.52%
Laagste/hoogste waarde v.s. gemiddelde:
34GN850 | 35WN75C
Wit: 81.58% | 85.57%
Lichtgrijs: 81.61% | 84.33%
Grijs: 81.18% | 83.45%
Donkergrijs: 79.25% | 83.05%
Dat schept alweer een ander 'beeld' in het voordeel van de 35WN75C.
Het kan uiteraard per exemplaar verschillen, maar hiervan is de uniformiteit over de hele linie een stuk beter.
Wanneer je de uniformiteit ruimtelijk zou inbeelden, dan maakt de 35WN75C een bol als ware met in het midden de hoogste helderheid dat afloopt naar de zijkanten toe.
Bij de 34GN850 is het golfvorming, met vooral links onder en rechtsboven plekken die naar 'voren' steken / meer helderheid hebben.
Kleurweergave en contrast
Wat betreft kleurweergave heb ik daar gemixte gevoelens over. Het volgt prachtig het DCI-P3 kader en dekt deze voor een groot deel af:
Veel beter dan de Monoprice DM34 monitor van eerder, want daar werd de dekking kunstmatig omhoog gekrikt door groen en rood ver buiten het kader te laten lopen. Het probleem is alleen dat dit tot (dik) oververzadigde kleuren leidt wanneer sRGB content getoond wordt.
Zonder gebruikmaking van HDR is dat dus met vrijwel alles en dat maakt de geweldige DCI-P3 dekking een wassen neus.
Voor mij was het in de praktijk zelfs zo erg dat ik niet naar mijn UI van World of Warcraft kon kijken.
Zo fel dat het gewoon pijn aan de ogen doet (hoewel het rood hier niet zo chemisch/neon rood was als bij de Monoprice).
Het effect is enigszins te vergelijken met een monitor waar de brightness veel te hoog van is ingesteld.
Overigens is dat een probleem van alle 'wide gamut' schermen en biedt de 34GN850 wel zeer goede instellingen om deze verzadiging te beperken.
Ook is er een sRGB emulatie modus dat goed werkt, maar welke helaas veel opties onbeschikbaar maakt. O.a. de RGB instelling. Dat is erg jammer, want het is prettig om zelf de kleurtemperatuur in te kunnen stellen voor bijv. een 'low blue light' modus.
Ik heb helaas deze keer geen kleurechtheidsmeting toonbaar omdat er geen betrouwbare correctiebestand was voor de colorimeter. Maar wel kan ik zeggen dat van de twee 34GN850 schermen die in bezit waren, de kleurweergave bijna gelijk was. Er is dus wel sprake van goede fabriekscalibratie.
Het contrast was onderling gelukkig wel goed meetbaar, waarbij de kleurtemperatuur geschat is (externe correctiebestand gebruikt, helderheid ingesteld op 120cd/m2):
34GN850 (oud model): 1:964 bij 6500k | 1:930 bij 6000k
34GN850 (nieuw model): 1:915 bij 6500k | 1: 911 bij 6000k.
Met default settings mat ik zowaar > 1:1000. Alleen keldert de waarde zodra de helderheid verlaagt wordt en de RGB instelling aangepast. Een praktische waarde is eerder 1:900 wat imho betekent dat de opgegeven nominale 1:1000 geen realistische waarde is.
Vergelijk het maar eens met de 35WN75C die bij 120cd/m2 en 6500k, 1:3014 mat (ruim boven de opgegeven 1:2500).
Subjectief zal het erg van de situatie afhangen of dit merkbaar is.
Overdag in een goed verlichte kamer, waar een beetje licht op het scherm valt (indirect), viel het mij niet op en zag zwart er aardig zwart uit.
Maar tegen de avond met schemerlicht en in een kamer met weinig/gedimde verlichting, is het echt erg.
Het is een lichte waas dat over het hele scherm hangt, alsof je naar een vale foto aan het kijken bent.
De kleuren komen daardoor minder tot hun recht. Maar doordat de kleuren gamut zo enorm (over beter gezegd vet oververzadigd) is, geeft het subjectief toch het gevoel dat je naar een hoog contrast kijkt.
Freesync / Freesync compatible *kuch Nvidia*
Qua freesync kan ik alleen maar een ding zeggen, dat werkt super en zonder enige flikkering!
Zowel met de 1080Ti als de 3200G apu.
In laadschermen heb ik daar ook niets van gemerkt, maar dat kan ook komen omdat de max fps buiten het spel begrenst was.
Heerlijk om te weten dat het dus niet aan mijn hardware ligt, maar echt aan het scherm.
Qua reactietijden is er ook een enorm verschil zichtbaar. Dat is dag en nacht wanneer je de blurbusters ghosting ufo test erbij haalt.
Waar de 35WN75C duidelijk uitgesmeerde zwarte lijnen laat zien een een beetje ghosting is daar bij de 34GN850 niets van te bespeuren. Beide schermen waren voor deze vergelijking op 100Hz ingesteld.
Of dat verschil in games nu merkbaar is, zal er vanaf hangen.
Bij WoW had ik alleen het idee dat er wat minder motion blur was, maar bij films was er nagenoeg geen merkbare verbetering.
Ik kan mij voorstellen dat het een andere verhaal is bij spellen zoals Rocket League of waar een voetbal snel over het scherm schiet.
Wat dat betreft ben ik ook niet zo kritisch en eerder een weekend warrior dan een 'pro' gamer die aan twitch shooters doet.
Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit kan ik ook vrij kort zijn. Dat is bij beide schermen goed en vergelijkbaar.
Het verschil zit vooral in de kwaliteit van de standaard.
Bij de 34GN850 is dat iets steviger uitgevoerd waardoor er minder flex is in het horizontale vlak (wiebelt/draait minder van links naar rechts).
Met zo'n grote monitor heb je daar alleen bij beide typen last van en eigenlijk alleen als het bureau gammel/onstabiel is. Het gebruik van een bureaumonitor arm is sowieso beter.
Mocht je de standaard niet vervangen, houd dan rekening ermee dat de 34GN850 een stuk dieper is.
De standaard loopt namelijk naar achteren i.p.v. recht naar beneden.
Ook ligt het VESA punt iets verder naar achteren wanneer het scherm plat op de tafel wordt gelegd.
Een ander klein verschil is dat de rand aan de onderkant bij de 34GN850 van metaal is en in zijdeglans gespoten is. Bij de 35WN75C is dat van plastic en mat zwart gespoten. Imho mat is beter!
Waar ik mij wel aan stoorde is dat de pretknuppel (joystick) bij de 34GN850 a-symmetrisch geplaatst is, links van het logo. Ik snap niet waarom ze dat gedaan hebben, aangezien de rest wel mooi symmetrisch is gehouden. Over kleine dingen zoals dit kan ik heen vallen.
Ook is het OSD claustrofobisch klein gemaakt, waardoor je regelmatig door de opties moet scrollen.
Bij de 35WN75C is dat aan de volledige zijkant geplaatst waardoor je een mooi overzicht hebt en alles in een oogopslag kan zien.
De layout en bediening is verder hetzelfde, maar voelt beter aan bij de 35WN75C.
Diepteafmeting:
34GN850: diepte kromming: 4.3cm, diepte tot achterwand/VESA: 10.1cm, verzinking VESA ca. 0.5cm
35WN75C: diepte kromming 4.2cm, diepte tot achterwand/VESA: 8.9cm, verzinking VESA ca. 0.5cm.
Schermafmeting:
34GN850: breedte: 81.5cm, hoogte: 36cm
34WN75C: breedte: 83cm, hoogte: 37.3cm
Verder zijn de randen bij de 34GN850, van het beeld tot de buitenrand van het scherm, aan de linker-, rechter-, & bovenkant iets breder en dunner aan de onderkant.
Persoonlijk vind ik de 35WN75C op dat vlak beter geslaagd, maar dit is mierenneuk modus

.
Stroomverbruik en adapter
De adapters verschillen behoorlijk van grootte. Helaas ben ik vergeten daar een foto van te maken en zijn de schermen al teruggestuurd.
Deze week krijg ik de 35WN75C weer terug en dan zal ik daar een update van doen. Als iemand mij de maten van de 34GN850 geeft, dan zal ik dat hier ook posten.
De 35WN75C heeft i.i.g een 200W versie en heeft een iets hoger rendement (ik mat 300mW verschil bij het uitwisselen

).
Het stroomverbruik is met de 200W adapter gemeten en bedroeg het volgende bij 120cd/m2:
34GN850: volledig wit: 36W | volledig zwart: 29.5W (geen verschil met Freesync).
35WN75C: volledig wit: 25.8W (27.3W met Freesync) | volledig zwart: 25.6W (27.9W met Freesync).
Aangezien je vrijwel altijd met een verlicht scherm werkt, kan je voorzichtig stellen dat de IPS variant pakweg 5W meer zal verbruiken.
Eindoordeel/Samenvatting:
De 34GN850 is een superscherm en doet afgezien van het slechte contrast, een beetje glow en wat cosmetische dingen imho niets fout.
Toch heb ik besloten om deze niet te houden en voornamelijk vanwege de reden dat de kleuren zo pijnlijk oververzadigd zijn.
Voor iemand die veel achter het scherm zit is dit wel een struikelpunt.
Ik heb verzocht het op te lossen door de saturatie te verminderen, maar dat gaat helaas ten koste van het niet al te beste contrast. Een concessie die ik niet bereid ben te doen, want 1: 950 is al heel weinig wanneer je in een gezellig verlichte kamer speelt (zeg maar iets meer dan kaarslicht).
De sRGB modus is helaas kreupel doordat belangrijke instellingen overschreven worden en niet bereikbaar zijn.
Mocht Windows ooit fatsoenlijk HDR implementeren zodat wel goed van de DCI-P3 dekking gebruik gemaakt kan worden, dan ben ik waarschijnlijk snel om.
Om de keuze voor anderen misschien wat makkelijker te maken, geeft ik hier van beide schermen nog een rijtje met de voor- en nadelen, sommige punten daarvan zijn uiteraard persoonlijk.
34GN850:
Voors- volgt netjes het DCI-P3 kader en heeft een zeer goede dekking
- goed werkende Freesync / Freesync compatible
- zeer snelle reactietijden
- ruime kijkhoeken
- geen blackcrush
- geen colorshift
Tegens- slechte constrast, space ziet eruit als een donkergrijze boel. Vooral bij weinig licht is het een probleem.
- IPS glow, onderste hoeken lichten merkbaar op.
- wide color gamut zorgt voor dikke oververzadiging bij SDR content
- OSD joystick zit op een rare niet-symmetrische plek
- OSD te klein en gamerachtig waardoor het minder overzichtelijk is.
- gamer design accenten, hoewel bescheiden is dit echt aan een gamer publiek gericht.
- de onderste rand met Logo is zijdeglans gespoten.
- Prijs? Ik vind persoonlijk €800 gerechtvaardigd, maar meer moet het niet kosten.
35WN75C:
Voors- goed werkende Freesync i.c.m. reference 6900XT videokaart.
- volgt netjes het sRGB kader met een prettige oververzadiging van 115% (niets extreems, maakt het alleen iets levendiger).
- uitstekend contrast, zwart is lekker zwart
- flink goedkoper (ik zag het voor €489 voorbij komen in de pricewatch, alternatief is de 35WN65C voor €469)
- scherm iets groter
- vormgeving volledig symmetrisch
- onderste rand met Logo mat gespoten
- betere bediening & OSD
- ingebouwde speakers
- usb-c met laadfunctie
Tegens- freesync niet bruikbaar, flikkeringen met zowel een 1080TI als 3200G apu. *zie update
- trage reactietijden, klein beetje ghosting en typische VA blacksmear
- black crush (dit is wel te verhelpen met een schermkalibratie).
- minieme color shift (het valt alleen op bij kleurvlakken die over de hele breedte lopen).
Eigenlijk kan je stellen dat de 34GN850 echt een scherm voor gamers is (duh) en de 35WN75C een business scherm.
Als typische VA nadelen geen bezwaar zijn, je graag ook films/series op het scherm bekijkt en niet van extreme oververzadiging houdt dan is 35WN75C een uitstekende keuze.
Voor mij is dat dus het geval

.
Vind je contrast niet belangrijk en ben je minder kritisch over de kleurverzadiging & vormgeving dan kan ik sterk de 34GN850 aanbevelen. Het is een scherm dat gewoon veel wél goed doet.
*Update 09-04-2021:
Sinds een maand ben ik in het bezit van een LG 35WN65C scherm en sinds een kleine week ook een reference AMD 6900XT videokaart.
Het blijkt dat Freesync daarmee wel goed werkt!
Alleen buiten de freesync range van 48-100Hz en bij FPS onderbrekingen is een hele licht overgang zichtbaar. Maar dat is ook te verwachten. Er is geen sprake meer van de helderheidsflikkeringen die ik met de MSI 1080TI Gaming X ondervond.
Aangezien de LG 35WN75C en 35WN65C haast identiek zijn (alles gelijk, behalve de usb-in), moet het ook goed werken met de eerstgenoemde.
[
Voor 255% gewijzigd door
CMT op 09-04-2021 14:31
]