Zoals belooft zijn hier mijn bevindingen van de Monoprice DarkMatter34 (
TL;DR: niet kopen).
Ik zal allereerst maar vermelden dat degene die de hoop hadden op een goede Freesync werking zonder flickeringen helaas teleurgesteld moeten worden.
Het is wezenlijk niet anders dan al de andere schermen met een Samsung LSM340YP05 paneel.
Ik heb zowel een 1080TI als een 3200G APU gebruikt en beide vertonen problemen daarmee.
Via de VESA aansluiting kon ik naar binnen gluren en er wordt ook dezelfde scaler gebruikt als in de IIyama GB3466WQSU. Namelijk een MST9835RN.
Het scherm is verder qua bouwkwaliteit prima en van dezelfde klasse als de andere 500-800 euro schermen.
Daar is weinig budget aan eigenlijk.
Helaas heeft mijn exemplaar een cluster dode pixels en een stofhaartje achter het scherm zitten.
Dit is nu het 4e scherm met een Samsung paneel dat ik in handen heb gehad en allemaal hadden ze of dode pixels of dode pixels & stof achter het scherm.
Persoonlijk ben ik dan ook overtuigd dat Samsung (dit jaar) hele slechte kwaliteitscontrole heeft en een lage productie kwaliteit. Ongetwijfeld zal de invloed van de COVID-19 pandemie en de productie 'quota cultuur' daar een factor bij zijn. De kans dat het op toeval of pech berust is heel klein na 3 verschillende merken en 4 schermen. Houd er dus rekening mee dat je een aantal keren moet omwisselen met zo'n paneel.
Aangezien er maar bar weinig over de DM34 te vinden is, laat staan foto's, zal ik hier wat daarover posten.
Ik heb zelf ook metingen gedaan en deze met een LG 35WN75C monitor vergeleken die ik donderdagavond snel besteld had (meteen maar gedaan, na het ontdekken van de schermdefecten).
:strip_exif()/f/image/cHkxgFFPkelFVdzEEYilRnAy.jpg?f=fotoalbum_medium)
De achterkant van de DM34 is verlicht met een rode ovaal (uitschakelbaar). Links is ook het licht te zien van de blauwe powerled die op het bureaublad schijnt (niet uitschakelbaar..)..
Verder is het mooi gestroomlijnd en het plastic is van stevige kwaliteit.
:strip_exif()/f/image/sP1HdUGUFFgBaHYdYN8Sk6M6.jpg?f=fotoalbum_medium)
Toen ik de productfoto's bekeek, dacht ik dat dit profiel op de rand een soort ventilatierooster was, maar het is dus blijkbaar een dicht profiel en voor eyecandy bedoeld. Jammer. Gewoon glad matzwart was beter geweest imho.
:strip_exif()/f/image/Z9R2UbCVj9Q57AxExYDfznLd.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zwart uniformiteit bij 120cd/m2 afstellling en 6500K (alleen monitor RGB aangepast).
Links is de DM34 zichtbaar, rechts de 35WN75C.
Ik heb geprobeerd de belichting zo in te stellen dat het ongeveer met de werkelijkheid overeenkomt.
In het echt is het een fractie minder erg en ook moet hier rekening gehouden worden dat de VA glow het iets erger doet lijken dan wanneer je er recht voor zit.
Ook de eigen monitor waarop je dit bekijkt zal invloed hebben!
Met een beetje tegenlicht (gedimde kamerverlichting bijv.) is het zwart behoorlijk zwart. De verschillen vallen bij gebruik ook niet op.
:strip_exif()/f/image/4D5ndbPUo5Qu2gsCpnl21Qc3.jpg?f=fotoalbum_medium)
Idem, maar dan overbelicht.
:strip_exif()/f/image/Cfx93xYD4ZpYUUtllEMo539v.jpg?f=fotoalbum_medium)
DM34 wit uniformiteit bij 120cd/m2 en 6500k (alleen monitor RGB afstelling).
:strip_exif()/f/image/FiM561wJsVFTCHmEgIyfq1Fv.jpg?f=fotoalbum_medium)
35WN75C wit uniformiteit bij 120cd/m2 en 6500k (monitor RGB afstelling niets hoeven aan te passen!).
:strip_exif()/f/image/3gRGV0YQNuXdFr59brHEvCen.jpg?f=fotoalbum_medium)
Kleurenweergave DM34 bij 120cd/m2 en 6500k (alleen monitor RGB afstelling).
Dit is alleen om te vergelijken met de LG monitor. Het rood is aardig fel en dat is ook hier zichtbaar doordat het een beetje richting violet gaat (een soort Neon rood).
:strip_exif()/f/image/21y5MufCbPNPnvA3Xmo4Rq75.jpg?f=fotoalbum_medium)
Kleurenweergave 35WN75C bij 120cd/m2 en 6500k (monitor RGB afstelling niets hoeven aan te passen!).
:strip_exif()/f/image/Wsp852RV3otY0h8C3Gu0ZM2w.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het valt mij op dat bij de ultrawides de zwart uniformiteit relatief gezien slecht is. Als referentie post ik hierbij ook twee afbeeldingen van de LG 35WN75C ten opzichte van mijn oude & vertrouwde Benq GW2470H.
Bij de Benq is door de kijkhoek alleen wat VA glow te zien. De metingen en vergelijkingen onderstrepen voor mij maar weer eens wat voor uitzonderlijke prijs/kwaliteit verhouding deze 24' 1080P monitor had (in 2015 voor €115 aangeschaft).
/f/image/HaBGNuTHltybUZu0QHDmiVZ0.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb ook een overzicht gemaakt van de kleurdekking en daarbij andere monitoren erbij gepakt die interessant zijn (o.a. de IIyama GB3466).
Een pluspunt is dat bij de DM34 ook de verzadiging in te stellen is. Helaas alleen globaal waardoor het maar erg beperkt is qua nuttigheid. Met 45% kom je in de richting van de GB3466. Het neemt iets van de pijnlijkheid af van het neon rood. 40% is prettiger, maar de kleurdekking doet ook een duik van 91% naar 77% DCI-P3. Het is een slecht teken dat de gamut volume zo groot is en de dekking relatief slecht. Het kleurbereik wordt inderdaad groter, maar doordat het zo ver buiten het kader gaat zijn bepaalde kleuren ook (te) fel en pijnlijk aan de ogen. Dat probleem had ik ook met de IIyama GB3466.
/f/image/UCxzvkP4vXMCqtx5VGeWwnA5.png?f=fotoalbum_medium)
En een meetrapport op 120cd/m2, 6500k via de displaypoort op 120Hz (alleen monitor helderheid en RGB aangepast).
Tja, niet anders dan anders. Wat wel bijzonder vervelend is, is dat het witbalans van de refreshrate afhangt. Met 60Hz is het blauw meer aanwezig en op 120Hz krijgt rood meer de overhand. Het zijn kleine verschillen, maar imho is dat onacceptabel. Na een globale instelling en de saturatie op 45-40% zal het voor gaming er wel ok uitzien. Als je niet beter weet dan zal de kleurafwijking ook niet opvallen (je ogen/hersenen 'wennen' snel aan afwijkingen).
Ik zal tot slot nog een opsomming van de voor- en nadelen geven die ik ontdekt heb.
Voordelen:- Responstijden zijn ok, uiteraard wel met de typische VA blacksmear. Maar subjectief verschilt het niet met de andere monitoren die de LSM340YP05 paneel als basis hebben. In vergelijking met de LG 35WN75C is er iets minder blacksmear aanwezig.
- Verzadiging in te stellen, ondanks dat het alleen globaal is het beter dan niets en eigenlijk zouden alle wide gamut monitoren dit moeten hebben.
- Bouwkwaliteit is goed, geen slappe plastic en alles is mooit mat zwart afgewerkt met een fijne structuur.
- De voet is van staal gemaakt en de buis van twee helften plastic die samen een stevig geheel vormen.
- Kleurbereik is echt enorm, meer dan de IIyama GB3466 en dat resulteert in >90% DCI-P3. Met een kanttekening, door de relatief slechte dekking zijn de kleuren ook erg fel/intens en pijnlijk aan de ogen (met name rood).
- Verbruik is best laag, op 120cd/m2 heb ik 22.8W voor zwart gemeten en 24.7W met een wit verlicht scherm.
Nadelen:- Freesync werkt niet goed. In game flikkeringen zichtbaar met o.a. een 1080TI en igpu van de AMD 3200G.
- Standaard instelling belabberd, met veel te hoge helderheid op stand 90 = 270cd/m2 & slechte kleurechtheid en matige grijswaarden.
- Monitor stand is (te) kort en het VESA ophangpunt bevindt zich hoog op de monitor. Het resultaat is dat de hoogte heel beperkt is en zelfs op de maximale hoogte kijk je naar beneden. Voor mijn lichaamslengte van 182cm komt ik pakweg 10cm tekort. Het centerpunt van de monitor bevindt zich 32.5cm boven het bureaublad (VESA ophangpunt = 21cm van onderen, hoogte beeldscherm = 36.5cm).
- VESA 75 ophangpunt. Er zitten afstandhouders bij om daarvan gebruik te maken, maar die steken boven de achterkant van de monitor uit, de diepte wordt met een eigen standaard daardoor heel groot.
- Matige zwartuniformiteit. Iets wat blijkbaar de meeste ultrawides plaagt, maar bij dit model is het toch net wat erger.
- Kleurtemperatuur varieert met de refreshrate
- Relatief slechte dekking van DCI-P3. Het percentage is wel heel hoog, maar de gamut volume is ontzettend groot en daardoor niet in verhouding. Groen en rood vallen ver buiten het kader.
- Blauwe powerled is niet uit te zetten
- OSD bediening erg omslachtig en traag. Functioneel, maar de layout is tenenkrommend en spartaans.
- Meerdere keren gehad dat de helderheid en RGB instelling terug naar de standaardwaarde gaat bij het aansluiten van een ander apparaat.
Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze beknopte review.
De verwachtingen waren bij mij heel laag, dus de teleurstelling is ook niet groot na het ontdekken van al de minpunten. Direct toen ik het dode pixelcluster zag, heb ik besloten om de LG te bestellen en daar ben ik wel héél tevreden mee. Donderdagavond besteld, vrijdag in huis ^^.
De Monoprice DM34 gaat weer retour. Al was het scherm defectloos, er zijn teveel ergernis punten die de prijs rechtvaardigen.
[
Voor 103% gewijzigd door
CMT op 28-11-2020 18:39
]