Bijna twee maand geleden heb ik de overstap gemaakt naar een MSI Optix MPG341CQR, 34" 144Hz UWQHD, Adaptive Sync 1800R VA panel. Vooralsnog heb ik er geen spijt van. Voor aanschaf alle reviews wel 10 keer bij langs geweest omdat geen enkele monitor perfect is. Het blijft meestal een compromis met eigen wensen voorop.
Ik maakte hiervoor gebruik van een 24" 144Hz FHD. Een Iiyama G-Master Red Eagle GB2560HSU Freesync TN panel. De Iiyama beviel op zich prima met gamen, snel en goede kleuren voor een TN maar ik zocht uiteindelijk toch een grotere monitor. Eigenlijk altijd een TN gehad en met oog op betere zwartwaarden toch ook IPS af laten vallen. Snelheid in de praktijk en out of the box kleurechtheid stonden als andere persoonlijke voorkeuren op de lijst.
HDR had ik daarnaast ook onderzocht; zonder HDR600/1000 tesamen met fald-backlight en heel veel zones is HDR geen overdonderde toevoeging. Monitoren die dat wel hebben gaan vaak richting 2000 Euro of meer en hebben nog wel meer features maar dat vond ik zelf de meerprijs niet waard. HDR staat wat dat betreft nog een beetje in de spreekwoordelijke kinderschoenen en een grotere afwijking van kleuren is ook niet ideaal.
De eerste indruk van de MPG341CQR was in ieder geval geheel zoals verwacht. Het formaat, goede kleuren met 10-bit ondersteuning en een nette uniforme weergave voor zowel wit als volledig zwart. Daarbij wel een kleine kanttekening dat de lichte 1800R curve wel nodig is ivm de kijkhoeken. Nog niet zozeer op kleurverval, dat valt erg mee maar meer op helderheid. Het scherm is redelijk 'mat' maar het valt wel op dat de curve logischerwijs wat meer kan zorgen voor reflecties naar je toe. Een venster of andere felle lichtbron achter de zitplek is minder wenselijk en kan opvallen bij donkere weergaven. Verder geen enkele pixelfout kunnen ontdekken. Ondanks de HDR400 specificatie weet de monitor toch leuke beelden neer te zetten. Felle elementen zijn niet meteen oogverblindend, kan ook niet echt met een '400' specifikatie maar het voegt wel iets toe.
Het formaat was even wennen, tenminste als je van een 24 inch komt maar net als met TV's is het na een week of twee alweer normaal voor je gevoel. Verder iets meer diepte op het bureau nodig, in dit geval net geen 27 cm voor de voet of 'vork'. Afwerking is goed, stevig genoeg en doet niet heel massief aan. Deze is daarnaast ongeveer 10cm in hoogte verstelbaar. De RGB verlichting onderaan en achterop de monitor is heel uitgebreid in te stellen via SteelSeries engine maar heeft juist niet veel ondersteuning als je kijkt naar het aantal games of apps. Het zit er op, is niet super overdreven en kan gewoon uit. Sowieso is het uiterlijk van een monitor allemaal een kwestie van smaak. OSD voor monitor instellingen is met de muis te bedienen en de andere optie is een joystick rechts achterop de monitor die ook wel makkelijk werkt. Nu gebruik ik zelf maar twee instellingen, voor normaal gebruik een iets lagere helderheid en gaming met eventueel HDR. Standaard instellingen voldoen daarin meteen en geen ghosting e.d. gezien. Bij de Iiyama moest ik toch wat over- of undershoot corrigeren in de instellingen. Via de ingebouwde camera is de helderheid automatisch in te stellen naar omgevingslicht en zijn er nog profielen op gezichtsherkenning mogelijk. Toch is dat een extra feature die ik zelf niet snel zal gebruiken. Voor als webcam is de resolutie misschien wat aan de lage kant. Al met al in ieder geval heel tevreden.
Enkele opmerkingen of problemen die ik tegen ben gekomen:
De monitor wordt nog aangestuurd door een Radeon Vega56 (watergekoeld op Vega64 niveau) en dus is 144Hz lang niet altijd meer haalbaar zonder de beeldkwaliteit onderuit te halen maar dat wist ik vooraf.
Eigenlijk valt het mij nog wel mee maar nieuwe GPU's eind dit jaar zullen er waarschijnlijk geen enkel probleem mee hebben.
Het gamen met HDR en het overschakelen daartussen gaat niet altijd goed. Dit kan te maken hebben met de AMD videokaart drivers icm Windows 10 en de games zelf;
- Bij sommige games is het nodig Windows eigen HDR optie vooraf in te schakelen omdat er anders HDR N/A staat in de in-game settings. De modus in Windows ben ik ook niet heel weg van.
- Andere games laten de monitor zelf wel over schakelen naar HDR en dan gaat het verder prima tot ik de game weer afsluit en de kleuren in Windows ineens niet meer kloppen. In en uitschakelen van de Windows HDR optie lost dit weer op.
- Gebruik ik bij die games juist vooraf de HDR instelling van Windows dan kloppen de kleuren in-game juist niet. Dit is wel eens vervelend als je HDR te wilt gebruiken.
De onboard Picture in picture instellingen zijn op zich werkend te krijgen, net als dual screen met naast de DVI nog een HDMI kabel maar toch weet Windows niet altijd wat deze er mee aan moet. Vooral wat resolutie betreft en is nog niet even plug en play zeg maar.
Freesync 'Aan' ipv standaard Adaptive sync geeft vaak problemen met flikkeringen in helderheid. Voordeel is dat ik verder geen verschil zie als het uit staat. Geen screen tearing kunnen ontdekken wat op mijn vorige monitor meteen zichtbaar werd.
[
Voor 6% gewijzigd door
M-spec op 10-07-2020 19:40
]