Santee schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:21:
[...]
Tja het is een bedrijf en ze willen alleen maar extra winst maken. Ik vind Nvidia ook een klote bedrijf, maar helaas maken ze nog steeds de beste videokaarten. Ik heb een Vega maar ik zit nu al een maand met een niet werkende 0rpm modus (sinds Adrenaline drivers) en met undervolt werkt hij in prime op 1530MHz @0,95V terwijl hij stock ~1550MHz haalde op 1,2V.. Scheelt echt 20 graden in temps.
Een vreemde bug. Heb jij al een clean install van Windows geprobeerd? Niet de in Windows ingebouwde reset-functie (het is immers Windows, die krijgen het zelfs voor elkaar om alle user-folders te wissen door een bug in het update-mechanisme of het 'downgraden' van W10 naar W7 onmogelijk te maken binnen de 30 dagen

) maar grondig: quick format, en dan installeren op die partitie.
Ja, je moet die AMD-GPU's-tunen, dit is een kaart voor mensen die het niet vervelend vinden om een beetje te experimenteren. Sommige mensen hier vinden dat leuk (ik vind het zelf ook niet vervelend) maar de doorsnee gamer gaat dat niet doen en dat is een probleem voor AMD. Hell, de doorsnee techtuber en reviewer doet het niet, sommige met een valide reden (de meeste gebruikers doen het niet dus we testen het @stock), sommige omdat ze niet eens weten hoe het moet. Er zijn veel redenen waarom Nvidia marktdominantie heeft, dit is er een van. Naar mijn overtuiging begon die marktdominantie echter doordat Nvidia Gamers emotioneel chanteerde: "koop een Nvidia-kaart, anders draait het spel niet zoals het hoort", "geen Nvidia, geen PhysX", "geen Nvidia, dan stutter bij Nviida-rookeffect wat je niet kan uitschakelen"...
Vevolgens kwam daar nog wat geblunder van AMD bovenop maar dat is voor hier offtopic, in de AMD-draad wil ik daar wel op ingaan.
Over het Freesync verhaal, ik vind het lastig te zien welke monitor nou 'goede' en 'slechte' freesync heeft? Ik had zelf een scherm mee wat flickeringen ingame en irriteerde mij er kapot aan, of dit aan drivers ligt, de game, de videokaart, het scherm zelf, geen idee, maar het was wel een domper. Hoe moet de doorsnee consument dan precies weten wat die koopt? Je kan reviews lezen, heb ik bij dit freesync scherm ook gedaan, daar kreeg die een award en werden geen problemen vermeld. Ik vond het erg tegen vallen.

Het is sowieso erg behelpen bij zowel FreeSync als G-Sync maar dat heeft vooral met beperkingen van de panel-technologie en gepruts van bedrijven zoals Acer en ASUS te maken die niet fatsoenlijk de monitor calibreren. Dat is een voordeeltje van LG, die doen dat wel netjes. Echter, ook als het fatsoenlijk wordt gecalibreerd dan wil je zelf af en toe de monitor opnieuw calibreren maar goede tools hiervoor zijn dan weer duur. De Spyder is bekend en doet het redelijk maar er zijn hier mensen die niet zo tevreden waren met hun gebruikerservaring met Spyder.
Maar goed, ik vind het niet zo heel erg moeilijk, ik gebruik de volgende filterparameters;
- geen TN
- RR van >100 Hz
- Resolutie van 1440p of hoger
- 27'' of groter
Bij de monitors die dan overblijven zie je in ieder geval een fatsoenlijke minimum FPS waarmee FreeSync werkt.
Dan blijft er een kleine selectie over en voor die monitors lees en bekijk je reviews en kijk je op Engelstalige voldoende grote fora wat gebruikers hun ervaringen zijjn. Bij reviews is het belangrijk dat je de goede van de slechte kan onderscheiden. Als er bijvoorbeeld niet wordt gekeken naar de kleurcalibratie, er geen UFO-test is gebruikt, er niet met een high-FPS camera is gefilmd (ghosting)...dan is de reviewer weinig deskundig.
Die "flickeringen" in-game bij jou zouden kunnen zijn gekomen doordat jij geen FPS-cap instelde. Als jouw monitor tot 144 Hz. gaat dan moet je de FPS-cap een paar FPS lager zetten. AdoredTV had dat eens uitgelegd. Hierbij moet je er rekening mee houden dat een FPS-cap nooit precies werkt (iteratief mechanisme met feedback) dus afhankelijk van het spel moet je 1/2/3/4 FPS lager zitten maar het verschil is nooit groot. Experimenteer daar maar eens mee.
Aangezien Nvidia officieel FreeSync ondersteunt is FreeSync ontopic.
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 15-01-2019 11:50
]