Ik zeg niet dat we dat zouden moeten willen, ik wil alleen het beeld ontkrachten dat er oorlog gevoerd wordt vanwege de olie. Nee, de olie zorgt er juist vaak voor dat we geen maatregelen nemen of die uitstellen totdat het te laat is.IJzerlijm schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:49:
Saudi Arabië aanpakken zou een enorm probleem oplossen maar er is tegelijkertijd geen praktische manier om dat te doen. Het is een groot land met 30 miljoen inwoners en zit in de top 20 BNP van de wereld. En hun positie van de bewaarder van de heilige steden geeft ze een autoriteit die een Westerse staat nooit kan evenaren. Een Euro uit Ryadh is effectiever dan tien of twintig uit Den Haag als het gaat om zieltjes winnen in de moskee.
Als je ze zou willen aanpakken is elke optie een ramp:
-Invasie, olie afpakken. Op zich zou dat wel kunnen, het leger van S-A is op papier heel sterk maar heeft al de grootste moeite tegen rebellen op slippers in Jemen. Maar een bezetting van het land zou Irak X 100 zijn aagezien je hier echt de heiligste plaatsen bezet en de bevolking voor een groot deel fanatieke wahabisten zijn.
-Boycott. Ga jij naar China om ze te vragen 30% van hun energie niet meer te gebruiken en tientallen miljoenen mensen werkloos te maken ? En stel dat het lukt om een wereldwijde boycott in te stellen dan heb je de Saudische economie vernietigd en krijgt de bevolking het daar zwaarder dan Irak tijdens de boycott onder Saddam Hussein. Het lijden van de Irakese bevolking onder de sancties was een grote motivator voor jihadisme voor 2003 met de '500.000 dode Irakese kinderen waren het waard' quote van Madeleine Albright als dieptepunt.
-Regime change. Er is niemand in S-A die de positie van de Sauds over kan nemen die gematigder is. Stel dat je de hele familie Saud bij elkaar krijgt op een cruise schip of zo en dat opblaast dan krijg je nog veel ergere radicalen aan de macht.
-Alternatieve energie. Zelfde probleem als bij een boycott, als je morgen super-zonnecellen en super-batterijen uitvindt die olie overbodig maken heb je de economie van S-A en nog een aantal andere grote islamitische landen voor een groot deel vernietigd. En al de woede die dat oproept zal het Westen over zich heen krijgen.
Ik heb overigens heel wat tijd in Saudi Arabië doorgebracht en langzaam maar zeker beweegt dat land wel de goede kant op is mijn overtuiging. Mijn ervaring is dat de bevolking steeds moderner wordt maar dat ze het totalitaire regime tolereren vanwege de welvaart en niet omdat ze dat vanuit religieus standpunt steunen. Ik realiseer me wel dat ik maar met een bepaalde groep te maken hebben (mensen die een hoge opleiding hebben, Engels spreken, zeg maar hogere middenklasse) maar dat is ook een belangrijke groep.
Ik denk dat de belangrijke stap naar wereldvrede wel is om onafhankelijk te worden van energie uit het buitenland. Dat dat ook nog eens noodzakelijk is voor het klimaat/milieu mag je van mij niet geloven, maar vanuit veiligheidsoogpunt is het cruciaal. Al onze (potentiële) vijanden worden gefinancierd met geld vanuit energie, dat stoort vanzelf in als we dat niet meer afnemen, plus dat veel spanningen in de wereld zijn te herleiden naar de beheersing van energiebronnen en die spanningen verdwijnen ook als dat niet meer zo belangrijk is.
Om terug te komen op terrorisme, dat zal grotendeels verdwijnen omdat zowel IS als zijn (spirituele) voorgangers ook door olie gefinancierd worden en onze houding zal veranderen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"