De gevallen die je aanhaalt worden vaak wel uitgebreid behandeld in het nieuws, ligt er maar net aan welk krantje of nieuwssite je leest. Neemt niet weg dat ik je punt wel begrijp, ik ben het er alleen niet mee eens.
Over het
jamaar dat is anders, ik hoop dat je begrijpt dat terrorisme globaal gezien een veel grotere impact heeft vanwege het feit dat het doordacht is. Een chauffeur die zich niet in kan houden en met drank op achter het stuur stapt doet in feite hetzelfde, al is het dan niet de intentie om mensen te doden / verwonden, maar hij neemt wel bewust het risico voor zichzelf en alle andere weggebruikers.
Dit soort gevallen mogen wat mij betreft dan ook veel zwaarder gestraft worden, maar daar zijn we in Nederland veel te soft voor. Maar dat terzijde.
We zitten nu statistisch gezien misschien in een rustige periode ( ik zou hier wel graag een onderzoek van lezen mocht je deze hebben ) maar het neemt niet weg dat er een stijgende lijn is in het geweld afkomstig van een ideologie welke geen enkel respect heeft voor de westerse samenleving.
We halen complete kolonies naar Europa toe, wat ik gezien de omstandigheden ( oorlog, oftewel je leven niet meer zeker zijn ) volledig begrijp.
Wat hier echter een logisch gevolg van is, is dat we de potentie op een aanslag hiermee exponentieel vergroten.
Deze mensen hebben de meest gruwelijke zaken meegemaakt, en zodra ze eenmaal hier zijn worden ze in kampen opgeslagen alsof het producten zijn. Na een tijdje gaat dit logischerwijs knagen, waardoor de kans op radicalisering steeds groter wordt.
Hosselaars maken dankbaar gebruik van dit gebeuren, en het is ook al meerdere keren aangetoond dat er in AZC's strijders geronseld worden. Door in te spelen op de gevoelens, je bent namelijk pas een echte Moslim zodra je je geloof verdedigt volgens hun, worden de personen die er vatbaar voor zijn steeds bozer en radicaler totdat ze bereid zijn hun leven te geven voor de strijd. Er is immers toch niets meer om voor de leven, je thuisland is kapot en de Westerse wereld moet kapot.
Dit zijn zaken die er aan bijdragen dat angst voor terrorisme steeds groter is gaan worden, en dat is ook meteen de reden dat er in de media meer aandacht aan gegeven wordt. Het is een enorm actueel en afschuwelijk complex probleem wat niet zomaar te stoppen valt. Als je met een kernkopje Syrië vlak maakt, ben je nog steeds niet van de strijders af. Het terreur is niet afkomstig uit Syrië, maar uit de Koran. Er staan nu eenmaal een behoorlijk aantal verzen in welke op ontelbare manieren te interpreteren vallen, en steeds meer mensen beginnen dit te beseffen. Hell, zelfs Moslims onderling moorden elkaar uit vanwege de meningsverschillen over het eigen geloof. Hoe gaan we dit in godsnaam oplossen? Daar komt de angst, en daarmee meteen de media aandacht vandaan.
Om even duidelijk te zijn:
Nee, ik ben geen fan van religie, maar ik ben wel van mening dat iedereen recht heeft op het hebben en uitoefenen van een religie, welke dan ook. Zolang dit maar binnen de kaders van de wet valt.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:38:
[...]
Voor de slachtoffers maakt het niet uit. Dood is dood. Dat is nog los van dat het helemaal niet zo zwart-wit is als je hier voorstelt. Een chauffeur die veel te hard rijdt, drinkt of bewust of zelfs opzettelijk risico's neemt vraagt er wel degelijk om. Soms is het zelfs ordinaire opzet.
Daarnaast hoor je steevast
jamaar dat is anders, maar dat is natuurlijk vooral omdat het erg goed uitkomt als het zo anders zou zijn.
[...]
We zitten juist in één van de rustigste periodes ooit. Dat het nu iets meer is dan 10 jaar geleden betekent niet dat het niet veel beter is dan 30 of 40 jaar geleden. Dat maakt wat er nu gebeurt niet goed, maar zet het wel in een perspectief.