Toen ik het vreselijke nieuws vanochtend las schoot dit artikel uit het NRC van december me te binnen:
https://blendle.com/i/nrc.../bnl-nrc-20151212-1566569In praktisch elk etablissement hing bovenin een platte, lawaaiige breedbeeld. Voetbal, soaps en veel nieuws. Héél veel nieuws. Nooit eerder zat ik zoveel uren achtereen gekluisterd aan de nieuwsbeelden van Al-Jazeera, Syria TV, Al Arabiya, Al Sharqiya, Al Alam News Channel. Hoofdtopic: de oorlog in Syrië, de bommen op Raqqa. Maar ook: de dagelijkse drama’s in de Palestijnse bezette gebieden, de gruwelen in Irak en Afghanistan. Ik zag complete wijken en ziekenhuizen in puin en as, verkoolde lichamen, markten die in bloedzeeën waren omgedoopt, hier en daar een arm, een been met een flard van de broekspijp er nog om, vrouwen die met een babylijkje in de armen jankend op straat neervielen, huilende peuters die tussen de brokstukken hun moeder zochten.
Dit zorgt er sterk voor een zeer gevaarlijke tweedsplitsing binnen de maatschappij (en dat geld niet alleen voor in Brussel).
Ik ben bang als we deze negatieve beeldvorming niet snel beginnen aan te pakken dat de situatie in Brussel en andere steden nog verder kan escaleren.