Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 7 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 15:51
Tommie12 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:32:
@PaveloW
Bedankt voor de fotos.
Je tandwielen zien er zeker beter uit (lak is nog intact), maar ik vind dat je riem er wat meer ruw uit ziet.
Dat van die riem ligt deels aan de foto's denk ik. In het echt ziet het er 'beter' uit.
Het lijtk toch dat mij gedurende een tijdje het zand is blijven vastkleven aan de riem en dan als schuurpapier gewerkt heeft.

[Afbeelding]
Zal wel tijdens deze rit geweest zijn. }:O
Zo extreem heb ik die van mij nog niet gekregen, lijkt haast wel klei, maar kan me voorstellen dat dat het geheel niet ten goede komt. Gok dat dat misschien de combi is geweest van nat/modder/klei met inderdaad wat groffer zand.

Zie ook dat je electrisch fietst? Misschien komen er dan ook nog net wat andere krachten op de riem/tandwielen te staan. Heb ook wel gelezen dat een kleine afwijking in uitlijning ook al vrij snel nadelige gevolgend kan hebben.

Zal eens horen wat mijn FM zegt, moet over een maandje of wat voor de eerste jaarlijkste beurt (olie vervangen... leuk om dat bij een fiets te zeggen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:30
@PaveloW
Die rit was inderdaad behoorlijk "vettig". Paar modderpaden, en inderdaad dat is dan een mengsel van klei en zand. Niet goed natuurlijk, maar ja, rechtsomkeer staat niet in mijn woordenboek...

Ik heb de foto's ook naar Gates gestuurd, en een beleefd antwoord gekregen.
Wat ze zeggen is eigenlijk dat je na die ritten gewoon met water moet spoelen, en dat de tandwielen pas vervangen moeten worden als ze minder dan 2mm dik zijn zijn aan de top.
Daar zit ik natuurlijk nog lang niet.

Uit wat ik zie blijkt droog zand en stof minder schadelijk dan wat vettige klei die een tijdje blijft hangen. Logisch denk ik.

Als ik de 10k haal, en dan eens een setje tandwielen/riem moet vervangen dan is het maar zo. Plezier mag iets kosten, en met wat geluk kan ik die dingen zelf vervangen.
Ik vind het wel wat spijtig dat het voortandwiel niet in RVS te krijgen is met 5 armen, wellicht wordt dat wat duur en zwaar.
Het achtertandwiel is in RVS, en daar is amper iets te zien van slijtage.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Tommie12 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:18:
Als ik de 10k haal, en dan eens een setje tandwielen/riem moet vervangen dan is het maar zo. Plezier mag iets kosten, en met wat geluk kan ik die dingen zelf vervangen.
Ik vind het wel wat spijtig dat het voortandwiel niet in RVS te krijgen is met 5 armen, wellicht wordt dat wat duur en zwaar.
Het achtertandwiel is in RVS, en daar is amper iets te zien van slijtage.
Ja als je dagelijks van dat soort ritjes gaat maken en vervolgens nooit schoonmaakt heb je inderdaad wel kans dat de boel wat minder lang meegaat :)

Na bijna een jaar ben ik nog dik tevreden met mijn fiets; fietst voor mijn gevoel nog steeds als nieuw, en het aantal keren dat ik hem schoongemaakt heb is echt minimaal. Kan me van mijn vorige fiets nog wel herinneren dat de ketting onder me vandaan roestte en elk jaar eigenlijk wel vervangen moest worden, schoonmaken an sich is ook een stuk makkelijker dan met derailleur.

En ja het is een stuk duurder, maar het regelmatige (dagelijks/wekelijks) schoonmaken mis ik momenteel echt niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PaveloW schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:15:
[...]

Ja als je dagelijks van dat soort ritjes gaat maken en vervolgens nooit schoonmaakt heb je inderdaad wel kans dat de boel wat minder lang meegaat :)

Na bijna een jaar ben ik nog dik tevreden met mijn fiets; fietst voor mijn gevoel nog steeds als nieuw, en het aantal keren dat ik hem schoongemaakt heb is echt minimaal. Kan me van mijn vorige fiets nog wel herinneren dat de ketting onder me vandaan roestte en elk jaar eigenlijk wel vervangen moest worden, schoonmaken an sich is ook een stuk makkelijker dan met derailleur.

En ja het is een stuk duurder, maar het regelmatige (dagelijks/wekelijks) schoonmaken mis ik momenteel echt niet. :)
Ik poets ook niet na elke rit hoor. Enkel als de fiets vol modder hangt ga ik er even over met de tuinslang.
En ik was een ketting ook beu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

MLPN schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:59:
Ik zat mij toevallig net af te vragen waarom niemand nou eens met de giants als keuze kwam in dit topic. Ik rijd een giant Anytour CS1 (2019) met veel plezier en ik vond het de meerprijs waard, maar dat is echt gevoel. Vooral het schakelen doet mij beter aan. De CS2 heeft zo'n draaiknop.

Ik heb destijds vooral voor de giant gekozen omdat hij geen vering heeft, zonde van de energie en vering voelt voor mij alsof je over een waterbed fietst. De zadelpenvering heb ik ook gewisseld voor een 'normale' zadelpen. De banden van de Anytour zijn wat breder dan normaal en vangen daardoor de oneffenheden in het wegdek genoeg op.
Blij dat er nog meer mensen zijn die voor Giant hebben gekozen :) Ik zag ook al een post van @Lord_T en @draakhoofd. Ik kom op internet niet zo gek veel reviews/ervaringen tegen... of ik kijk verkeerd.

Ik heb eind vorig jaar al wat proefgereden op een paar Koga fietsen, zowel met riem als met ketting/derailleur. Hele fijne fietsen, maar wel heel erg prijzig. Ik heb dan wel ambities om veel meer te gaan fietsen, maar het is dan wel een héél grote stap gezien m'n huidige €250 citybike met el cheapo derailleur :+

Voor m'n huidige baan zal ik hem niet gebruiken voor woon-werk, dus wat dat betreft hoeft de fiets niet tegen elk weerbeeld bestand te zijn. En al zou dat in de toekomst wijzigen, wie weet wordt het dan een elektrische fiets. Het gaat me nu vooral om een fiets voor alle ritten, dus van ontspannen gezinsritjes tot wat meer tempo afstanden die ik zelf wil afleggen in het kader van goed bewegen.

Ik moet nog proefrijden op een Giant, maar ik denk met de Giant AnyTour een fiets te hebben waarbij m'n houding wel meer voorover zal zijn dan bij mijn huidige fiets (redelijk rechtop), maar ook weer niet teveel, waardoor het zowel voor ontspannen als inspannende ritjes prettig is. In ieder geval geen voorvork vering en ook lekker licht.

Maar CS1/2 of RS1/2... ik ben er nog niet aan uit. Enerzijds nog de afweging riem of geen riem, anderzijds de afweging model 1 of 2. Het onderhoudsarme van een riem bevalt me wel, maar gezien m'n gebruik weet ik niet of het wel zo'n belangrijk punt voor me moet zijn; ik hoef immers niet door weer en wind als ik niet wil (en buienradar in de gaten hou :p). Wél zie ik mezelf deels ook op stukken niet geasfalteerde weg rijden als die op de route komen. Een fiets met ketting/derailleur is meen ik wat "vlotter"? Ik hoop echt dat de proefritjes wat meer duidelijkheid gaan geven.

Eerst zal moeten uitwijzen of ik voor een riem ga of niet. Aangezien ik mezelf echt zie als "beginner" zal het waarschijnlijk een CS2 of RS2 worden, ook al zou ik voor het geld van een CS2 ook een RS1 kunnen kopen; dan kan ik denk ik beter het geld besparen voor zaken zoals een evt. ander zadel of zo.

[Edit]: ik zie dat de RS1 wel voorvork vering heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
Gim schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:39:
[...]
Maar CS1/2 of RS1/2... ik ben er nog niet aan uit. Enerzijds nog de afweging riem of geen riem, anderzijds de afweging model 1 of 2. Het onderhoudsarme van een riem bevalt me wel, maar gezien m'n gebruik weet ik niet of het wel zo'n belangrijk punt voor me moet zijn; ik hoef immers niet door weer en wind als ik niet wil (en buienradar in de gaten hou :p). Wél zie ik mezelf deels ook op stukken niet geasfalteerde weg rijden als die op de route komen. Een fiets met ketting/derailleur is meen ik wat "vlotter"? Ik hoop echt dat de proefritjes wat meer duidelijkheid gaan geven.
Voor je hoe je hem wil gaan gebruiken is een riem niet direct hoogst noodzakelijk. Toen ik met ketting/derailleur fietste en het was 'mooi' weer, dus geen regen, pekel, etc. etc. maakte ik de boel eigenlijk ook niet vaak schoon, maar een riem is natuurlijk wel fijn.

Ik denk dat je voornamelijk moet gaan proeffietsen. Met een riem zit je ook automatisch vast aan een naafversnelling wat anders is dan een derailleur. Ik heb nog niet echt ervaren dat een fiets met een riem minder vlot is, behalve dan dat het gewicht van mijn fiets bergop een beetje tegenzit, maar dat ligt meer aan mijn specifieke fiets; er zijn zat 'lichte' fietsen met riem te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-04 15:38
Ik twijfel tussen de:
Trek District 3 EQ 2021 1200 euro
en de:
Koga F3 3.0 2021 1350 euro

Ik heb beide bij een fietsenzaak geprobeerd en ze fietsen allebei super goed. Ik hoef er ook maar 10km per dag mee te gaan fietsen. De Trek heeft een riem aandrijving en de Koga niet, wat ik wel jammer vind. Bij de Trek kan het stuur niet verzet worden en ik zit nogal naar voren gebogen wat ik iets minder prettig vond. Iemand tips om de keuze makkelijker te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

[...]

Blij dat er nog meer mensen zijn die voor Giant hebben gekozen :) Ik zag ook al een post van @Lord_T en @draakhoofd. Ik kom op internet niet zo gek veel reviews/ervaringen tegen... of ik kijk verkeerd.
Richard in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1"

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 20:02
draakhoofd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:54:
[...]

Mooi dat je Giant AnyTour goed bevalt! Ik was er vorig jaar ook over uit dat ik een AnyTour wilde, na een dag proefrijden op een RS2 en ook een keer een CS1 2020 via Marktplaats. Maar uiteindelijk toch gekozen om te wachten op een nieuwe bij een fietsenmaker uit de buurt en de 2020-modellen waren hier al niet meer te krijgen. Ik krijg de mijne nu, een AnyTour CS1 (2021), later deze maand als het goed is.

***members only***
Bij mijn Anytour CS1 (2019) vind ik ook dat de matte lak wel erg makkelijk beschadigd raakt. Meeste beschadigingen kwamen door een hangslot wat ik af en toe gebruikte. Met erg goed opletten lijk ik geen kapotte lak plekken erbij te hebben gekregen.
[...]

Ik heb eind vorig jaar al wat proefgereden op een paar Koga fietsen, zowel met riem als met ketting/derailleur. Hele fijne fietsen, maar wel heel erg prijzig. Ik heb dan wel ambities om veel meer te gaan fietsen, maar het is dan wel een héél grote stap gezien m'n huidige €250 citybike met el cheapo derailleur :+

Voor m'n huidige baan zal ik hem niet gebruiken voor woon-werk, dus wat dat betreft hoeft de fiets niet tegen elk weerbeeld bestand te zijn. En al zou dat in de toekomst wijzigen, wie weet wordt het dan een elektrische fiets. Het gaat me nu vooral om een fiets voor alle ritten, dus van ontspannen gezinsritjes tot wat meer tempo afstanden die ik zelf wil afleggen in het kader van goed bewegen.

Ik moet nog proefrijden op een Giant, maar ik denk met de Giant AnyTour een fiets te hebben waarbij m'n houding wel meer voorover zal zijn dan bij mijn huidige fiets (redelijk rechtop), maar ook weer niet teveel, waardoor het zowel voor ontspannen als inspannende ritjes prettig is. In ieder geval geen voorvork vering en ook lekker licht.

Eerst zal moeten uitwijzen of ik voor een riem ga of niet. Aangezien ik mezelf echt zie als "beginner" zal het waarschijnlijk een CS2 of RS2 worden, ook al zou ik voor het geld van een CS2 ook een RS1 kunnen kopen; dan kan ik denk ik beter het geld besparen voor zaken zoals een evt. ander zadel of zo.

[Edit]: ik zie dat de RS1 wel voorvork vering heeft.
Als je puur bij mooi weer wilt blijven fietsen is een normale ketting ook prima. Bij mij was de eis dat de fiets bij elk weer type goed te gebruiken is en weinig onderhoud vereist.

Na dik 2 jaar rijdt mijn CS1 nog steeds als een zonnetje (woonwerk 7km enkel, elke dag, gem 23 km/u, zonder wachten op stoplichten e.d gem 25km/u+). De band en de tandwielen zien er nog goed uit. Verder rijd ik op deze fiets bijna fijner dan mijn racefiets :+ qua weerstand dan. Het is ook altijd even wennen als ik op de racefiets zit dat 'er zoveel' lawaai van de ketting komt. Terwijl je de ketting amper hoort, de band hoor je helemaal niet.
Enige minpuntjes aan de fiets is dat de remmen soms best piepen en bij koud weer (5 graden en kouder) dat de shifter van terugschakkkelen niet goed aangrijpt. Het plastic krimpt net te veel o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:03
@DeepSeven
De Koga F3 4.0 heeft wel riem aandrijving en een Alfine 8 naaf. Wel een stukje duurder (1600)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
Had ik gezien inderdaad, maar dat is nogal boven mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
DeepSeven schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:26:
Ik twijfel tussen de:
Trek District 3 EQ 2021 1200 euro
en de:
Koga F3 3.0 2021 1350 euro

Ik heb beide bij een fietsenzaak geprobeerd en ze fietsen allebei super goed. Ik hoef er ook maar 10km per dag mee te gaan fietsen. De Trek heeft een riem aandrijving en de Koga niet, wat ik wel jammer vind. Bij de Trek kan het stuur niet verzet worden en ik zit nogal naar voren gebogen wat ik iets minder prettig vond. Iemand tips om de keuze makkelijker te maken?
Je zou kunnen vragen wat het kost om een verstelbare stuurpen op die Trek te zetten als die je voorkeur heeft. Voor €150.- moet je een aardig eindje komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:29

timovd

Voorsprong door techniek

PaveloW schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:29:
[...]

Je zou kunnen vragen wat het kost om een verstelbare stuurpen op die Trek te zetten als die je voorkeur heeft. Voor €150.- moet je een aardig eindje komen.
@DeepSeven bij Trek zijn er vaak wat meer mogelijkheden om te onderhandelen dan bij andere merken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-06 17:06
[...]

Dat hoeft zeker geen € 150 te kosten, zo'n stuurpen heb je al vanaf € 20 ofzo en het is een klusje van 5 minuten, dat elke fietsenmaker zonder meerprijs voor je zou moeten doen.

Op de foto's van de Trek staat het stuur trouwens al behoorlijk hoog, iets hoger zelfs dan het zadel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
LVGH schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:46:
[...]

Dat hoeft zeker geen € 150 te kosten, zo'n stuurpen heb je al vanaf € 20 ofzo en het is een klusje van 5 minuten, dat elke fietsenmaker zonder meerprijs voor je zou moeten doen.

Op de foto's van de Trek staat het stuur trouwens al behoorlijk hoog, iets hoger zelfs dan het zadel.
Als je alles wat op het stuur gemonteerd zit er af moet halen, dan is het wel wat meer dan 5 minuten.

Sommige van die verstelbare stuurliften zijn niet zo goedkoop. Zoek maar eens op "speedlifter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 19:46
Ik kom hier ook maar even buurten :) Ik was de afgelopen weken naar een e-bike aan het kijken, maar vraag me toch af of dat geen overkill is voor mij en of ik niet beter naar een lichte 'gewone' fiets kan kijken. Ik fiets momenteel max. 10 km enkele reis (maar wil in de zomer wel 20 km enkele reis gaan doen) en ben nog geen 40 ;) Op dit moment fiets ik op een Batavus uit 2010/2010, een zware fiets waarop ik rechtop zit.

Van zo'n Gazelle Marco Polo Urban las ik dat-ie zo licht fietst dat het wel voelt alsof je op een e-bike zit. Ik ben benieuwd of anderen dit ook zo ervaren. En of er meer mensen zijn geweest die de overstap van rechtop naar meer sportief hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LVGH
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-06 17:06
renskerenske schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:16:
Ik kom hier ook maar even buurten :) Ik was de afgelopen weken naar een e-bike aan het kijken, maar vraag me toch af of dat geen overkill is voor mij en of ik niet beter naar een lichte 'gewone' fiets kan kijken. Ik fiets momenteel max. 10 km enkele reis (maar wil in de zomer wel 20 km enkele reis gaan doen) en ben nog geen 40 ;) Op dit moment fiets ik op een Batavus uit 2010/2010, een zware fiets waarop ik rechtop zit.

Van zo'n Gazelle Marco Polo Urban las ik dat-ie zo licht fietst dat het wel voelt alsof je op een e-bike zit. Ik ben benieuwd of anderen dit ook zo ervaren. En of er meer mensen zijn geweest die de overstap van rechtop naar meer sportief hebben gemaakt?
Ik heb die fiets ook en ervaar het tegenovergestelde. Dat is een beetje het probleem in dit topic. De een zegt dat de fiets (met riemaandrijving) heel snel aanvoelt en de ander dat hij langzaam aanvoelt. Het hangt denk ik af van je vergelijkingsmateriaal en je perceptie/verwachting. Ja, het fietst veel makkelijker en sneller dan een opoefiets. Maar duidelijk langzamer dan een (goed onderhouden en afgestelde) racefiets. Zelf heb ik vele jaren ervaring met wielrennen en vergelijk ik het vooral daarmee. Ik had de hoop dat ik voor iets langere afstanden dan stadsritjes (5-20km) gemakkelijk de fiets zou pakken ipv de auto en dan relatief snel en zonder al te veel te gaan zweten aan te komen. Dat is me niet meegevallen. Ik vind de Marco Polo Urban traag en stroperig aanvoelen vergeleken met mijn racefietsen.

De extra weerstand zit natuurlijk niet in de eerste plaats in de riem zelf, t.o.v. een ketting. Daarnaast dragen:
- de extra luchtweerstand t.g.v. de fietshouding (meer rechtop en breder stuur);
- de versnellingsnaaf;
- de naafdynamo;
- de extra luchtweerstand van gewone kleding tov fietskleding;
- de stugge draadbanden;
- het extra gewicht (17kg in de grootste maat, t.o.v. 7-10kg voor de racefietsen)
..stuk voor stuk bij aan de ervaring van meer weerstand tijdens het fietsen t.o.v. de racefiets.

Enig comfort is er ook niet te bespeuren op deze volledig aluminium fiets (incl. de ongeveerde voorvork) met uitsluitend zware onderdelen. Ik heb al een krommer stuur gemonteerd maar het gebrek aan handposities speelt nog steeds op. De banden ga ik nog vervangen door iets bredere en minder stugge exemplaren en wellicht dat ik nog een leren Brooks o.i.d. ga proberen om er wat comfort in te brengen.
Swinden schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:42:
[...]

Hoezo geen snelle fiets? Ik heb op deze fiets vanaf 10 oktober bijna 5500 kilometer afgelegd, door de sneeuw, over bospaden en zelfs montainbike trails en ik wil echt nooit meer een ketting. En die 5500 km zijn met een gemiddelde van 24,1 km/u afgelegd dus met die weerstand valt het ook reuze mee.
Verhaal over te weinig stappen (er zit een alfine 11 op) t.o.v. derailleur is ook onzin - ik ga fluitend de Amerongse berg op. Derailleur na 40 jaar geen moment gemist. Over de duurzaamheid kan ik alvast verklappen dat ik nog geen enkele storing aan het versnellingssysteem heb gehad. De riem ziet er na een beurt met de drukspuit nog uit zoals ik 'm kocht.
En jawel: ik heb de bezemsteel direct laten vervangen door een vlinderstuur. Daar hang ik heerlijk voorover gebogen in en ga fluitend de elektrische (ik vrees dat 95% van mijn leeftijdgenoten met ondersteuning fietst...) fietsen voorbij.
Ik kan hieruit niet concluderen dat het met die weerstand wel meevalt. Want hoe hard zou je bij dezelfde inspanning (vermogen) rijden op een goed afgestelde racefiets? Gezien de hoeveelheid kilometers die je aflegt vermoed ik dat je goed getraind bent en op een racefiets makkelijk 28 km/u of meer gemiddeld zou rijden. Dat vind ik dan een groot verschil. Maar iemand anders misschien niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:25
Als je enigzins sportief fietst is de 25 km/u grens van een gewone ebike eerder een last dan een lust. Je sleept dan al snel een zware fiets mee met als enig voordeel dat je makkelijker optrekt. Het hangt er denk ik dus een beetje vanaf hoe die 10km eruit zien, maar als het veel rechte stukken zijn zou ik inderdaad kijken naar een niet-elektrisch model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

10 km vind ik al een mooie rit, en dat is zeker met een gewone fiets te doen.
20km in de zomer... dan kom je zeker bezweet toe.
Maar niemand verplicht je om de ene of de andere keuze te maken toch...

De uitspraak over die Gazelle Marco Polo Urban is ofwel gedaan door iemand die nog nooit met een ebike gereden heeft, of is pure marketing onderbouwd door ... niks.

Ga gewoon eens proefrijden, en dan bedoel ik meer dan een blokje rond. Doe met beide fietsen eens 20km, liefst eerst met de ebike, en dan met de gewone fiets.

Ik ben fan van ebike, omdat het leuk is, en omdat je dan perfact kan kiezen tussen een ontspannen ritje zonder zweten, en voluit gaan en met de tong op de tenen terug thuis komen. (gewoon zorgen dat je boven de 26km/h gaat).

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 19-04-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Tommie12 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:38:
[...]

10 km vind ik al een mooie rit, en dat is zeker met een gewone fiets te doen.
20km in de zomer... dan kom je zeker bezweet toe.
Maar niemand verplicht je om de ene of de andere keuze te maken toch...

De uitspraak over die Gazelle Marco Polo Urban is ofwel gedaan door iemand die nog nooit met een ebike gereden heeft, of is pure marketing onderbouwd door ... niks.

Ga gewoon eens proefrijden, en dan bedoel ik meer dan een blokje rond. Doe met beide fietsen eens 20km, liefst eerst met de ebike, en dan met de gewone fiets.

Ik ben fan van ebike, omdat het leuk is, en omdat je dan perfact kan kiezen tussen een ontspannen ritje zonder zweten, en voluit gaan en met de tong op de tenen terug thuis komen. (gewoon zorgen dat je boven de 26km/h gaat).
Thanks voor je input! Uitspraak over e-bike kwam ik in een tweetal reviews tegen, vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
StarC schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:35:
Als je enigzins sportief fietst is de 25 km/u grens van een gewone ebike eerder een last dan een lust. Je sleept dan al snel een zware fiets mee met als enig voordeel dat je makkelijker optrekt. Het hangt er denk ik dus een beetje vanaf hoe die 10km eruit zien, maar als het veel rechte stukken zijn zou ik inderdaad kijken naar een niet-elektrisch model.
Het is een lintdorp dus immer geradeaus :) Ook volledig vlak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Zet Strava (oid) aan en fiets het stuk zoals je normaal zou doen en kijk achteraf naar je snelheid. Dan kan je op basis daarvan ook inschatten wat de meerwaarde van een ebike zou zijn (in snelheid/tijd).

Wat pleit voor een e-bike is dat je snelheid minder beïnvloed wordt door weer/wind. Mijn oplossing: Een sportieve fiets én een speed pedelec ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
@LVGH & @Tommie12
Ik doelde met die €150,- voornamelijk op het prijsverschil tussen die Trek en Koga, en inderdaad is het afhankelijk van hoeveel van de bekabeling etc meewerkt of het in de manuren loopt of niet. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Heb zelf een Koga F3 4.0 met Alfine 8 naaf en kan bevestigen dat het voelt als een e-bike, met gemak haal je 22-25km/h. Enige nadeel is dat degene die met je meefietst zich rot trapt terwijl jij achteloos aan het rondkijken bent... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
StarC schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:56:
Zet Strava (oid) aan en fiets het stuk zoals je normaal zou doen en kijk achteraf naar je snelheid. Dan kan je op basis daarvan ook inschatten wat de meerwaarde van een ebike zou zijn (in snelheid/tijd).

Wat pleit voor een e-bike is dat je snelheid minder beïnvloed wordt door weer/wind. Mijn oplossing: Een sportieve fiets én een speed pedelec ;-).
Ik fiets bij geen tegenwind ongeveer 17 km/u nu, maar zoals gezegd: dat is op m'n huidige zware Batavus (en voordat ik de banden had opgepompt, dus mogelijk is het nu iets sneller).

Speed pedelec wordt het sowieso niet. Lijkt me leuk speelgoed, maar ik heb er vroeger ingeramd gekregen dat je alleen iets mag kopen als je het nodig hebt en aangezien ik eigenlijk alleen maar afstanden van max. 10 km afleg... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
renskerenske schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:03:
[...]

Ik fiets bij geen tegenwind ongeveer 17 km/u nu, maar zoals gezegd: dat is op m'n huidige zware Batavus (en voordat ik de banden had opgepompt, dus mogelijk is het nu iets sneller).

Speed pedelec wordt het sowieso niet. Lijkt me leuk speelgoed, maar ik heb er vroeger ingeramd gekregen dat je alleen iets mag kopen als je het nodig hebt en aangezien ik eigenlijk alleen maar afstanden van max. 10 km afleg... ;-)
Dan moet je echt eens een nieuwe fiets en ebike proberen.

17km/h is niet echt snel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Tommie12 schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:53:
[...]

Dan moet je echt eens een nieuwe fiets en ebike proberen.

17km/h is niet echt snel....
Haha, I know. Heel soms kom ik boven de 20 uit, maar dat is eerder uitzondering dan regel :) Denk dat het idd de moeite waard is om eens iets nieuws te proberen, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
hoevenpe schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:23:
[...]

Heb zelf een Koga F3 4.0 met Alfine 8 naaf en kan bevestigen dat het voelt als een e-bike, met gemak haal je 22-25km/h. Enige nadeel is dat degene die met je meefietst zich rot trapt terwijl jij achteloos aan het rondkijken bent... :)
Klinkt goed!

En ik fiets bijna altijd alleen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Waarschuwing vooraf: proefrit maken is vrijwel zeker 1650,- armer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
hoevenpe schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:08:
[...]

Waarschuwing vooraf: proefrit maken is vrijwel zeker 1650,- armer... ;)
Ik zal eens kijken waar ik dat bij mij in de buurt (Groningen) kan doen. Zie wel dat ze slecht leverbaar zijn momenteel (zoals zo'n beetje alle goede fietsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Zelf nog voor een Giant de deur uit geweest, klein proefritje gemaakt, eigenlijk te klein :|. Ik weet in ieder geval dat maat L volstaat ;) Ik realiseerde me nadien wel dat deze fiets geen naafdynamo heeft. Dat vind ik dan wel weer jammer. Helaas niks verder in de zaak wat interessant was dus toch nog maar een zaak zoeken waar ze wat meer hebben.

Trouwens, lakbeschadiging. Een aantal posts terug werd erover geschreven dat de lak van de Giant AnyTour wat sneller kan beschadigen. Het ziet minder uit (ook afhankelijk van de kleur lak en onderliggende materiaalkleur), maar kan het ook kwaad? Ik dacht van niet omdat het frame van aluminium is en dus niet zal roesten zoals de stalen frames van vroeger.... toch?
renskerenske schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:10:
[...]

Ik zal eens kijken waar ik dat bij mij in de buurt (Groningen) kan doen. Zie wel dat ze slecht leverbaar zijn momenteel (zoals zo'n beetje alle goede fietsen).
Wat je zegt. Daardoor ga je haast denken dat er met de fietsen die nog voorradig zijn óf iets niet helemaal goed is óf gewoon te duur voor de meesten zijn :+

[ Voor 7% gewijzigd door Gim op 19-04-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Gim schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:38:
Zelf nog voor een Giant de deur uit geweest, klein proefritje gemaakt, eigenlijk te klein :| k realiseerde me nadien wel dat deze fiets geen naafdynamo heeft. Dat vind ik dan wel weer jammer.

Trouwens, lakbeschadiging. Een aantal posts terug werd erover geschreven dat de lak van de Giant AnyTour wat sneller kan beschadigen. Het ziet minder uit (ook afhankelijk van de kleur lak en onderliggende materiaalkleur), maar kan het ook kwaad? Ik dacht van niet omdat het frame van aluminium is en dus niet zal roesten zoals de stalen frames van vroeger.... toch?

[...]

Wat je zegt. Daardoor ga je haast denken dat er met de fietsen die nog voorradig zijn óf iets niet helemaal goed is óf gewoon te duur voor de meesten zijn :+
Precies, of fietsenhandelaars smeren mensen dezelfde fietsen aan. Ik heb dus ook naar e-bikes gekeken. Heb Batavus Finez E-go Power Exclusive en Exclusive N8 2020 vergeleken. Vrijwel dezelfde specs muv positie accu (frame vs. bagagedrager) en toch gaat de Power een stuk harder dan de N8 2020.

Fietsenwinkel waar ik was zei ook letterlijk: Batavus Power is op dit moment onze meestverkochte fiets. Kwam hij zelf ook meteen mee aanzetten dus dat zegt genoeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
Dit lijkt me ook een leuk fietsje trouwens! https://www.fietsvoordeel...-exc-2021-grijs-mat-dames

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
renskerenske schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:42:
Dit lijkt me ook een leuk fietsje trouwens!
Voor wat het waard is: waar ik mijn fiets kocht vertelden ze dat Cube mindere kwaliteit leverde dan Batavus en Gazelle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zelf sinds een paar dagen de bezitter van een (2e handse) bmc alpenchallenge 01 one alfine 11.
Wat een lekkere fiets; licht, snel en mooi.
Jammer dat deze niet meer nieuw gemaakt wordt, wel een versie met een Nexus 8 naaf i.p.v. een alfine 11 naaf.
Aanrader.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLv9Kporb3y9YxtmP9uMDBsUUEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbSOuR9cNCSlWYA3ttlB7WGG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Afgelopen weekend voor het eerst het concept fietsvakantie uitgeprobeerd in de zin dat ik een lange afstand heb afgelegd met de fiets. Broek aan gedaan met een zeem en na ruim 160 km uit het zadel gestapt, gemiddelde snelheid lag rond de 20,5 km per uur wat ik netjes vond gezien de gehele route tegen de wind in was. Al met al een ruime 300km gefietst in een weekend, als je mij dat een paar jaar geleden had gezegd dan had ik je voor gek verklaard, maar zo een tandriem fiets gaat echt heerlijk (Stevens city flight luxe)

Ik ben enkel nog opzoek naar een beetje net uitziende tas welke aan beide kanten zit van de bagagedrager, ik heb een racktime light welke 20kg mag houden. Ik had nu aan 1 kant een tas maar dat fietst toch niet zo lekker over oneffenheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
@boomsma Inderdaad een mooie fiets, volgens mij heeft de huidige versie wel een Alfine naaf, maar inderdaad geen 11 maar 8 versnellingen. Snap die beslissing niet echt.

@Brilsmurfffje Hangt er natuurlijk volledig van af wat jij een 'net uitziende tas' vindt :). Ortlieb en Vaude zijn twee grote (en relatief dure) merken die goeie (reis)fietstassen maken, voor de rest heb ik er niet zo'n ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:16:
Afgelopen weekend voor het eerst het concept fietsvakantie uitgeprobeerd in de zin dat ik een lange afstand heb afgelegd met de fiets. Broek aan gedaan met een zeem en na ruim 160 km uit het zadel gestapt, gemiddelde snelheid lag rond de 20,5 km per uur wat ik netjes vond gezien de gehele route tegen de wind in was. Al met al een ruime 300km gefietst in een weekend, als je mij dat een paar jaar geleden had gezegd dan had ik je voor gek verklaard, maar zo een tandriem fiets gaat echt heerlijk (Stevens city flight luxe)

Ik ben enkel nog opzoek naar een beetje net uitziende tas welke aan beide kanten zit van de bagagedrager, ik heb een racktime light welke 20kg mag houden. Ik had nu aan 1 kant een tas maar dat fietst toch niet zo lekker over oneffenheden.
Deze is het dan toch? https://thuisinfietsen.nl...s-city-flight-luxe-gent_1

Ik kwam toevallig bij deze fiets uit en zag toen dat er een Stevens dealer in de buurt zit van me. Ik had de fiets eerst verward met de Stevens Super Flight.... en die is een KLEIN beetje duurder *kuch* :+ Mooie fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 20:32
Ik kan ook met harte een ortlieb tas aanraden, ze zijn er ook zo makkelijk op en af te halen. @Brilsmurfffje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gim schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:43:
[...]

Deze is het dan toch? https://thuisinfietsen.nl...s-city-flight-luxe-gent_1

Ik kwam toevallig bij deze fiets uit en zag toen dat er een Stevens dealer in de buurt zit van me. Ik had de fiets eerst verward met de Stevens Super Flight.... en die is een KLEIN beetje duurder *kuch* :+ Mooie fiets.
Yes inderdaad dat is hem, heb er al een goede 4 a 5 duizend km mee gereden, door al het thuiswerken een heel stuk minder dan geanticipeerd. Heb wel zowel het zadel als de handgrepen vervangen door exemplaren van Ergon waardoor ik nu na een uurtje of 8 uur in het zadel zonder klachten afstap en met net zoveel plezier de volgende dag weer plaatsneem in het zadel. Groot voordeel van het Ergon zadel is ook dat deze geen water opneemt dus je veegt hem zo kurkdroog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 10:58
Al jaren erg blij met mijn 'Gudereit' -)
Mooie scherpe prijs en goede onderdelen:
https://www.gudereit.nl/gudereit-premium-11-0-evo-lite-2021

Bandriem, alfine naaf (8 of 11), Ergon zadel en handgrepen en verder degelijk. Ik heb de mat donker blauwe. Ziet er goed uit.

Voor mij als man van 2,02 meter zijn vooral de hoge framematen ideaal.
De versie die heb is € 1199. Dan heb je bandriem, 8V Alfine, schijfremmen, naafdynamo etc.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:07:
[...]

Yes inderdaad dat is hem, heb er al een goede 4 a 5 duizend km mee gereden, door al het thuiswerken een heel stuk minder dan geanticipeerd. Heb wel zowel het zadel als de handgrepen vervangen door exemplaren van Ergon waardoor ik nu na een uurtje of 8 uur in het zadel zonder klachten afstap en met net zoveel plezier de volgende dag weer plaatsneem in het zadel. Groot voordeel van het Ergon zadel is ook dat deze geen water opneemt dus je veegt hem zo kurkdroog.
Ik ga morgen eens bellen voor een proefrit :)

Dan kan ik eens kijken hoe deze zich verhoudt qua rijden en houding op de fiets vergeleken met een Giant AnyTour CS2. Qua prijs ligt de Stevens meer in lijn met de CS1, laatstgenoemde heeft echter Alfine ipv Nexus. Puur daar naar gekeken lijkt Giant dan meer te bieden. Eerst maar eens kijken hoe ie rijdt :)

Weet iemand toevallig hoe een Stevens zich verhoudt tov een Giant qua kwaliteit?

[ Voor 9% gewijzigd door Gim op 20-04-2021 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gim schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:20:
[...]

Ik ga morgen eens bellen voor een proefrit :)

Dan kan ik eens kijken hoe deze zich verhoudt qua rijden en houding op de fiets vergeleken met een Giant AnyTour CS2. Qua prijs ligt de Stevens meer in lijn met de CS1, laatstgenoemde heeft echter Alfine ipv Nexus. Puur daar naar gekeken lijkt Giant dan meer te bieden. Eerst maar eens kijken hoe ie rijdt :)

Weet iemand toevallig hoe een Stevens zich verhoudt tov een Giant qua kwaliteit?
Zo afgaande op de foto's zijn dit twee heel verschillende fietsen, de Stevens heeft een geometrie die meer gericht is op het voorover zitten in een sportieve houding, de Giant is meer een rechtop zit fiets.

Beide merken maken prima fietsen, ik ben voor de Stevens gegaan omdat die ook leverbaar is in 64cm ;) verder kan ik het zeer waarderen dat alle onderdelen standaard zijn en niet Stevens specifiek dus geen custom spatborden of koplampen maar gewoon off the shelf producten die je gemakkelijk zelf kan vervangen mochten ze kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• propheseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-03 22:49

propheseus

Doo mer heanig an

Morgen een afspraak bij mijn fietsendealer om tot een bestelling over te gaan van de Koga F3 6.0. Ik denk ik post even hier om te kijken of er nog dingen zijn waar ik niet aan denk, alternatieven die nog meegewogen dienen te worden bijvoorbeeld.
Ik fiets dagelijks 10km heen - 10km terug woon-werk verkeer en doe daarnaast bijna alles op de fiets (al met al gemiddeld een 100 - 120km per week). Veel toertochtjes doen we (nog) niet. De afgelopen 3,5 jaar heb ik dit gedaan op een Koga Citylite (2017). Dit was even wennen na jaren Gazelle maar ik was al snel helemaal verkocht. Koga Citylite is ook gebaseerd op de F3 lijn (als ik de site bekijk) dus ik dacht ik ga nu maar voor de top uitvoering.

Nadelen zijn:
Levertijd, mijn dealer (officiele Koga dealer) geeft aan dat er momenteel 6 maanden levertijd op staat bij bestelling (maar dit is voor mij wel te overzien);
Onbeschermde kettingkast, uit verschillende posts haal ik dat een beltdrive niet voor een meer versmeerde broek zorgt dan bij een kettingkast. Wat zijn jullie ervaringen?;
Ik heb eenschijfrem op mijn racefiets, erg fijn maar is dit extra kwetsbaar op een tourfiets?;
Geen standaard slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@propheseus

Met een riem hoef je geen angst te hebben voor smeer op je broek, dat is echt wel een groot voordeel. Poetsen van de riem kan je gewoon doen met water, beetje dreft en een afwasborsel of doekje. Hoe dikwijls je dat moet doen hangt van het weer af.

Schijfrem is fijn, en ik denk dat die niet kwetsbaarder is dan een velgrem. Als je ziet dat ze zowat op elke mountainbike staan nu, dan weet je het wel. Daar ziet materiaal pas af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:06

Metro2002

Memento mori

Intussen rij ik nu 2 jaar en bijna 5k km probleemloos op mijn cube travel pro 2019. Nog niks mee gehad , zelfs geen lekke band. Wel afgelopen week de riem iets gespannen (minimaal maar toch). Geen piepende schijfremmen, geen gedoe met de riem, gewoon een uitstekende woon-werk fiets , ook als je door weer en wind rijdt. Nog nooit zo lang met mijn onderdelen gedaan als nu, zelfs de remblokjes hebben nog meer dan genoeg vlees. Totaal onderhoud tot nu toe: 0 euro en 5 minuten werk (riem spannen)

Een verademing vergeleken bij mijn vorige fiets waar ik om de 2k km mijn remblokken (vbrakes) kon vervangen en de ketting na 3-4k kon weggooien ondanks dat ik die ketting meer dan genoeg TLC gaf. Door regen, sneeuw en blubberige ondergrond rijden is gewoon killing voor dat soort componenten.

Voor mij nooit meer een fiets met vbrakes en een ketting tenzij het alleen een mooiweer fiets wordt.

Verplicht plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1bY9WbdSwe5mxunGQJAshZr1nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcnHq4yXP70BmwRM7e07Gxv3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
propheseus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:11:
Onbeschermde kettingkast, uit verschillende posts haal ik dat een beltdrive niet voor een meer versmeerde broek zorgt dan bij een kettingkast. Wat zijn jullie ervaringen?;
Hoe er wel rekening mee dat een riem wel ook vies wordt (het is geen magisch ding wat altijd schoon blijft). Mocht je hem dus een tijd niet hebben schoongemaakt en je duwt er met je broek tegenaan (bijvoorbeeld als je hem in een volle schuur zet) dan heb je alsnog wel een vieze broek. (kan uit ervaring spreken :) ).
Niet zo vies als een ketting met smeer, maar wel zwarte strepen. Maar dat is mij slechts 1 keer overkomen, dus niet heel dramatisch.
Ik heb eenschijfrem op mijn racefiets, erg fijn maar is dit extra kwetsbaar op een tourfiets?;
Niet kwetsbaarder dan velgremmen zou ik zeggen. Voor gebruik in bijvoorbeeld fietsenstalling zijn volgens mij de kabels (die je dus ook bij velgremmen hebt) het meest kwetsbaar.
Geen standaard slot.
Kan je er wel een gewoon ringslot op monteren? Zie geen standaard bevestiging, dus neem aan dat je vast zit aan iets Koga's specifiek? Op zich niet zo'n probleem zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• propheseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-03 22:49

propheseus

Doo mer heanig an

Dank je wel voor reacties. Volgens mij moet een montage van een slot mogelijk wezen. Ga ik morgen even navragen. Ik werk zelf in de binnenstad van Enschede (ik doe veel huisbezoeken). Een slot met een kettingbevestiging is noodzakelijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Montage slot zonder voorgeboorde montage:

https://www.internet-bike...-mm-zwart-zilver-8-delig/

Afbeeldingslocatie: https://www.internet-bikes.com/producten/large/simson_montage_set_ringslot_12_14_mm_zwart_zilver_8-delig_167148.jpg

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Waar 't op voorraad zijn, prettig advies en een paar goede (!) proefritten bij één FM al niet goed voor is...
Als tevreden klant met een fiets naar buiten gestapt 8)

Ik heb uiteindelijk de Giant AnyTour CS2 L (2021) aangeschaft; niet de eerste in dit forum met een AnyTour ;) Ik kon de Stevens City Flight Luxe echt wel waarderen om z'n looks en sportievere houding (lees: hij reed gewoon lekker), maar zeker nadat het stuur van de Giant wat was afgesteld voor een wat actievere houding voelde de Giant zonder twijfel als de meest geschikte all-round fiets :) Toch wat boxjes die ik ging aftikken hoe en waarvoor ik de fiets allemaal ga gebruiken; daarnaast zag ie er ook top uit :) Al met al heeft de Stevens me toch geholpen in het maken van een keuze.

En niet dat het m'n doelstelling was, maar hiermee wel wat geld uitgespaard. Toch een verschil van ruim €200 én een slot, welke je toch nodig hebt. De Stevens had wel een naafdynamo, dat wel. Tja :P

De Giant had best brede banden vergeleken met de Stevens (en m'n eigen huidige fiets), maar dat reed echt prima. Nu alleen wachten tot de fiets binnenkort rijklaar afgeleverd wordt en dan kunnen er kilometers gemaakt worden *O* Mocht het fietsen en m'n conditie toch een behoorlijke boost krijgen, dan kan ik altijd nog voor een race fiets kijken voor één specifiek doeleinde.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:35:
Zo afgaande op de foto's zijn dit twee heel verschillende fietsen, de Stevens heeft een geometrie die meer gericht is op het voorover zitten in een sportieve houding, de Giant is meer een rechtop zit fiets.
Je had gelijk, het zijn inderdaad twee behoorlijk verschillende fietsen. Het begon echt een gevalletje door de bomen het bos niet meer zien met al die interessant ogende fietsen. Blij dat ik ergens goed terecht kon.

[ Voor 43% gewijzigd door Gim op 21-04-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
Heeft de Anytour CS1 2021 een CDN of een CDX? Dat kan ik op de website van Giant niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
Ik zoek een nieuwe stadsfiets, hoofdzakelijk voor woon-werk ritten op 14km afstand. Graag ook met baggage drager. Ik heb nog geen fiets geprobeerd, maar ik neem aan dat de lichtste fiets mijn voorkeur zal hebben. Sportief rijden is leuk, maar snel op weg met weinig zweet is (iets) leuker. Extra comfort door zadel-/voorvork- vering lijkt door het extra gewicht minder belangrijk, ik kijk uit naar ervaringen in deze afweging.

Modellen van Koga met CDX tandriem zijn sowieso heel licht, maar hebben pijnlijk lange levertijden. Is Koga de levertijd waard? Of is een alternatief die ik uit de showroom kan meenemen net zo goed. Ik zou graag nog vanaf juli op een nieuwe fiets zitten.

Ik lees dat Koga erg populair is, maar ik zie genoeg alternatieven met CDX tandriem en 8x of 11x naafversnelling.

Voor de lockdown gebruikte ik de elektrische fiets van mijn vriendin. Ik hoop sportief te kunnen fietsen zonder rugpijn te krijgen, want dat was met die fiets wel een probleem. Afgaande op het aanbod, neem ik aan dat die rugpijn geen probleem is als ik een fiets met de juiste framemaat zou gebruiken. De fiets van mijn partner is waarschijnlijk te klein geweest voor mij (lengte 1.92m).

Ik hoop dat iemand een ervaring kan delen over regelmatig in harde wind fietsen op een moderne, lichte stadsfiets. Als de elektrische fiets bij harde wind duidelijk wint van een gewone moderne fiets qua inspanning en comfort, moet ik toch ook gaan kijken naar het aanbod in elektrische fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dodners schreef op donderdag 22 april 2021 @ 00:43:

Ik hoop dat iemand een ervaring kan delen over regelmatig in harde wind fietsen op een moderne, lichte stadsfiets. Als de elektrische fiets bij harde wind duidelijk wint van een gewone moderne fiets qua inspanning en comfort, moet ik toch ook gaan kijken naar het aanbod in elektrische fietsen.
Tja, wat denk je zelf?
Bij tegenwind ga je zeker genieten van de extra kracht van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:07

vrotogel

leest vooral mee

Jinge schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:44:
Heeft de Anytour CS1 2021 een CDN of een CDX? Dat kan ik op de website van Giant niet terugvinden.
Als ik de foto zo bekijk is het een CDN. Verschil qua uiterlijk is is dat CDX aan de buitenkant ribbels heeft en CDN vlak is.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:48
Ik zoek een nieuwe stadsfiets, hoofdzakelijk voor woon-werk ritten op 14km afstand. Graag ook met baggage drager. Ik heb nog geen fiets geprobeerd, maar ik neem aan dat de lichtste fiets mijn voorkeur zal hebben. Sportief rijden is leuk, maar snel op weg met weinig zweet is (iets) leuker. Extra comfort door zadel-/voorvork- vering lijkt door het extra gewicht minder belangrijk, ik kijk uit naar ervaringen in deze afweging.

Modellen van Koga met CDX tandriem zijn sowieso heel licht, maar hebben pijnlijk lange levertijden. Is Koga de levertijd waard? Of is een alternatief die ik uit de showroom kan meenemen net zo goed. Ik zou graag nog vanaf juli op een nieuwe fiets zitten.

Ik lees dat Koga erg populair is, maar ik zie genoeg alternatieven met CDX tandriem en 8x of 11x naafversnelling.

Voor de lockdown gebruikte ik de elektrische fiets van mijn vriendin. Ik hoop sportief te kunnen fietsen zonder rugpijn te krijgen, want dat was met die fiets wel een probleem. Afgaande op het aanbod, neem ik aan dat die rugpijn geen probleem is als ik een fiets met de juiste framemaat zou gebruiken. De fiets van mijn partner is waarschijnlijk te klein geweest voor mij (lengte 1.92m).

Ik fiets al een aantal jaar op een sportieve fiets . De elektrische 25 km/u fietsen fiets ik inmiddels voorbij tenzij het windkracht 5 tegen is. Gewoon een kwestie van veel fietsen dan krijg je vanzelf betere conditie. Comfort is overrated. Als je 14 km (of 28?) per dag fietst kan je de sportschool overslaan, is ook wat waard ;)

Verende zadelpennen zou ik lekker links laten liggen, daar ga je alleen maar zwaarder van trappen. Van verende voorvorken ook, maar die zorgen wel voor een betere wegligging als je hard door een bocht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Mijn ervaring is dat een stijf frame zorgt voor veel comfort; met name in combinatie met een (werk)tas en een slot in een fietstas. Ik merk dat fietsenmerken in veel gevallen de nadruk leggen op het gewicht van de fiets. Voor het doel van de forens lijkt de invloed daarvan me beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
StarC schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:52:
Mijn ervaring is dat een stijf frame zorgt voor veel comfort; met name in combinatie met een (werk)tas en een slot in een fietstas. Ik merk dat fietsenmerken in veel gevallen de nadruk leggen op het gewicht van de fiets. Voor het doel van de forens lijkt de invloed daarvan me beperkt.
Helemaal akkoord dat een stijf frame bijdraagt aan comfort, maar ook voor je rendement bij het fietsen.

Nu is het zo dat Gates behoorlijk hoge voorschriften stelt aan de stijfheid van frames. Als een frame niet stijf is, dan heb je een pak meer slijtage. De riem moet namelijk zeer goed uitgelijnd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Jinge schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:44:
CDN
Richard schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:18:
Ook ik mag me melden in dit Topic *O*

29 Januari "in de fietsenstalling" werd ik spontaan verliefd op een Giant AnyTour CS1 2020.

~...~

Zaterdag oplevering _/-\o_
Na 28dagen stond ik op 523KM...

#WatEenGeweldigeFiets!

Ik rij soms stukken van max 2-3KM aan 35KM/u (Sigma BC 16.16 STS staat 1 op 1 geconfigureerd aan de GPS van mij Smartphone)

Ik hou meestal zo'n 27KM/u aan; en voor 7KM enkele reis is dat goed te doen...
Pieken van Max 39,x KM/u.

(Krijg wel zo "links en rechts" te horen dat ik de verkeerde fiets heb gekozen voor dit soort snelheden; maar ik ben er méér dan content mee)...

Heb een Gi-Gan-Tische kraak in mijn Stuur / Balhoofd / Vork na zo'n 200-300KM die de fietsenmaker er ook niet uit kreeg; en dat is voor mij nu wel een domper...

Ik ga 'm toch proberen er zelf uit te krijgen middels:

en

https://www.decathlon.nl/...sta-carbon/_/R-p-X8402877

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1319101/k$2370e008db7ebba56e283d78640ddc59/sq/montage-assemblagepasta-carbon.jpg?format=auto&f=1296x1296

Betreffende de Shimano Nexus 8...

...Ik vind die "meer dan" "noisy" in de 4e versnelling; maar daar blijken meer mensen van te zijn op Internet.

UITERAARD heb ik mij als Tweaker verdiept in de techniek en de correcte afstelling (middels de gele streepjes)

Nu kan ik het niet zo 1-2-3 terugvinden; maar wat ik gelezen en onthouden heb... de 4 en 8 zijn de meest inefficiënte versnellingen... De 4 is zelfs een 1 op 1 aan/op de achteras...

[ Voor 1% gewijzigd door Richard op 22-04-2021 13:01 . Reden: Verkeerde filmpje ]

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 12:52

DaWaN

'r you wicked ??

Richard schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:54:
Betreffende de Shimano Nexus 8...

...Ik vind die "meer dan" "noisy" in de 4e versnelling; maar daar blijken meer mensen van te zijn op Internet.

UITERAARD heb ik mij als Tweaker verdiept in de techniek en de correcte afstelling (middels de gele streepjes)

Nu kan ik het niet zo 1-2-3 terugvinden; maar wat ik gelezen en onthouden heb... de 4 en 8 zijn de meest inefficiënte versnellingen... De 4 is zelfs een 1 op 1 aan/op de achteras...
Nee de 5e versnelling is 1:1 en dat is automatisch dus de meest efficiente versnelling.
Naven zijn inderdaad ietwat luidruchtig in de 4 en de 6 en dat komt omdat de binnenkant en buitenkant dan relatief traag ten opzichte van elkaar draaien en het vrijloopmechnisme best wat geluid maakt. Afstellen heeft daar geen invloed op, maar het geluid kan ook geen kwaad.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Bij het plaatsen van een Cadans Sensor (Sigma) op mijn achtervork / achterbrug; Kom ik er achter dat mijn Rechter Crank (waar de Carbon Drive zit) 15,5MM langs de achterbrug loopt; en aan de Linker Crank 25,0mm langs de achterbrug loopt...

Kan iemand mij vertellen waarom tussen mijn linker en rechter Crank 10mm verschil zit...

Is dat normaal bij iedere fiets?

Of is dit juist een instelling van de "Kettinglijn" (in dit geval een Riem/Carbon Drive)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Richard schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:54:
Heb een Gi-Gan-Tische kraak in mijn Stuur / Balhoofd / Vork na zo'n 200-300KM die de fietsenmaker er ook niet uit kreeg; en dat is voor mij nu wel een domper...

Ik ga 'm toch proberen er zelf uit te krijgen middels:
Gekraak kan idd op je zenuwen gaan werken na zoveel uur. Soms lijkt een kraak ergens specifiek vandaan te komen terwijl de oorzaak soms heel ergens anders blijkt te zitten. Loop ALLE bouten en moeren nog eens na, sowieso een goed idee bij een nieuwe fiets. Een riemframe heeft extra boutjes tbv. de riemwissel.

[ Voor 4% gewijzigd door mekkieboek op 24-04-2021 15:02 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:49
Vergeet ook niet de spanning van je spaken. In de eerste maand bleek dat niet helemaal goed te zijn waardoor ze een beetje langs elkaar schuurden, wat ook voor een soort tik/kraak zorgde. Heel irritant maar eenvoudig te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Na 200km had ik ook een paar spaken die me nogal los aan voelden.
FM was eigenlijk heel tevreden dat ik er mee terug kwam. Daar te laat op reageren kan nogal wat andere problemen opleveren.

Vandaag viel me op dat mijn riem nogal los stond.
Even gecontroleerd met de app, en de frequentie zat onder de 30 Hz. Heb nu 2500 km.
Voorschrift voor ebikes is tussen de 35 en 50 Hz.
Dat aanspannen was overigens heel simpel.
Aan elke kant kan je de patten los zetten, en dan met een goed verborgen schroefje schuif je de zaal wat achteruit.
Frequentie is nu 40 Hz, en het trapt ook wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
[...]

Bedankt voor de tip. Ik ben ook nog naar een Giant anytour cs3 gaan kijken (bij weer een andere fietsmaker..) maar uiteindelijk toch voor de trek gegaan. Ze kunnen er inderdaad makkelijk een verstelbare stuurpen op zetten, kost 50 euro. Ik ga het eerst proberen zonder. Hij komt begin Juni binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodners
Ik zoek een nieuwe stadsfiets, hoofdzakelijk voor woon-werk ritten op 14km afstand.
...
Na teruglezen van de behulpzame reacties hierop had ik genoeg informatie om bij de lokale fietsenwinkel het aanbod te beoordelen. Zaterdag had de winkel 1 Trek District 3 en een Koga Venya, beiden met CDN tandriem. Ze rijden allebei fijn, maar de prijs en de schijfremmen van de Trek waren aantrekkelijker. Nadat bleek dat ook hier de besteltijden treurig lang zijn, heb ik toch de knoop doorgehakt en de aanwezige Trek gekocht. Ik verheug me op veel leuke fietsritjes in de toekomst!

Ik ben benieuwd hoe lang ik met deze tandriem ga doen. Indien mogelijk, overweeg ik t.z.t. de optie om tandriem en trapper sprocket te vervangen met de CDX variant, volgens mij is het achterste sprocket al van aluminium. Onderhoudskosten tov oldschool ketting met tandwielen lijken helaas niet lager, gezien de huidige prijzen. Even aankijken of we nog op prijsdaling door concurrentie kunnen rekenen, gezien Gates dat nu nog niet lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Ik heb een vraag. Onlangs heb ik m'n Giant AnyTour CS2 (Nexus 8 naafversnelling, CDN riem) in ontvangst mogen nemen. Een gloednieuwe fiets van de winkel. Een goede rit mee gemaakt.

Nu merkte ik op twee momenten dat hij kort doortrapte alsof een tandje overgeslagen wordt of dat er iets verspringt...

De eerste keer was ik in de 6e versnelling aan het rijden en moest ik bij plotse tegenwind even wat steviger in de pedalen. Je merkte dat de pedalen met een schokje doorschoten; heel kort maar toch.

De tweede keer was ik vanuit een goed tempo in de 6e versnelling doorgeschakeld naar de 7e versnelling; gewoon door de woonwijk uit de wind. Na zo'n 10 meter trappen was er wederom zo'n korte schok die je voelde in de trapbeweging.

Enig idee waar dat aan kan liggen?

Met de tweede keer zit ik al te denken... ben ik toen blijven trappen terwijl ik hem naar de 7e versnelling zette? Ik dacht van niet, omdat ik er doorgaans op let, maar niet 100% zeker. Ik weet ook niet of het voor zo'n naafversnelling uitmaakt. Kan het zijn dat de naafversnelling dan enkele meters even van het padje is en dan "goed springt" wat dit "doortrap" gevoel kan geven?

De eerste keer was ik echter al geruime tijd in de 6e versnelling aan het rijden en was het puur een kwestie van wat meer kracht op de pedalen opeens. Kan zo'n naafversnelling niet tegen teveel kracht op de pedalen? In zoverre dat je van veel kracht kunt praten want zo sportief ben ik ook weer niet.

Na die twee keer, wat zich in de eerste 20 minuten afspeelde heb ik 40+ minuten probleemloos gereden.

Ik neem voorzichtig aan dat het niet de riem is. :X

[ Voor 13% gewijzigd door Gim op 07-05-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Gim
Nee, ik verwacht ook niet dat het de riem is, tenzij die helemaal los staat.
Waarschijnlijk ligt het aan de instelling van je versnelling die "net op de rand "zit.

Ga gewoon naar je FM, en laat die de versnelling even bij regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

Tommie12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:32:
@Gim
Nee, ik verwacht ook niet dat het de riem is, tenzij die helemaal los staat.
Waarschijnlijk ligt het aan de instelling van je versnelling die "net op de rand "zit.

Ga gewoon naar je FM, en laat die de versnelling even bij regelen.
De FM zojuist toch te pakken gekregen (was drukte vanochtend) en die zegt dat het misschien al op te lossen is door iets bij de versnellingskabel wat te wijzigen; iets met rek?

Maar met de versnellingsnaaf zelf is ook nog wat te regelen dan? Dat is wel fijn om te horen. Zo'n naafversnelling kwam me een beetje over als een black box waar alles in gebeurt en waar je niet veel van ziet of aan kunt veranderen; zo van hij doet het of je hebt gewoon pech.

Het kwam in ieder geval niet onbekend voor bij de FM; een puntje wat ze normaliter meepakken met een servicebeurt, maar aangezien het al een paar dagen na aankoop gebeurt is kan ik dadelijk al langskomen. Even duimen.

Verder een prima fiets! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Gim schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:59:
[...]

De FM zojuist toch te pakken gekregen (was drukte vanochtend) en die zegt dat het misschien al op te lossen is door iets bij de versnellingskabel wat te wijzigen; iets met rek?

Maar met de versnellingsnaaf zelf is ook nog wat te regelen dan? Dat is wel fijn om te horen. Zo'n naafversnelling kwam me een beetje over als een black box waar alles in gebeurt en waar je niet veel van ziet of aan kunt veranderen; zo van hij doet het of je hebt gewoon pech.

Het kwam in ieder geval niet onbekend voor bij de FM; een puntje wat ze normaliter meepakken met een servicebeurt, maar aangezien het al een paar dagen na aankoop gebeurt is kan ik dadelijk al langskomen. Even duimen.

Verder een prima fiets! _/-\o_
Ik bedoel net hetzelfde. De lengte van de kabel net iets korter of langer instellen, en je probleem is waarschijnlijk opgelost. Is ook maar 5 min werk.
En eerlijk, je FM doet hier exact wat je verwacht als je lokaal een fiets koopt.
Stel dat het een Van Moof was, dan kon je nu naar Amsterdam...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Gim schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:23:
Enig idee waar dat aan kan liggen?
Kan zijn dat de shifter en de naaf niet helemaal goed uitgelijnd zijn.
Als je hem in de 4e versnelling zet moeten de gele indicators op de naaf goed uitlijnen, anders kun je de shifter iets bijstellen.

Wat betreft schakelen: het is beter geen kracht te zetten tijdens het schakelen.

Heb je trouwens een revoshifter?
Bij een revoshifter moet je oppassen dat je hem niet per ongeluk verdraait, zelfs zonder hem naar een andere versnelling te laten klikken wil je hem ongemerkt nog wel eens iets verdraaien en dan kan de naaf doortrappen.
Sinds ik een triggershifter heb op mijn huidige fiets nooit meer last van gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gim
  • Niet online

Gim

@Tommie12 Inderdaad gewoon lokaal gekocht. Ik stond al achter die keuze en nu helemaal blij mee.
DaWaN schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:21:
[...]

Kan zijn dat de shifter en de naaf niet helemaal goed uitgelijnd zijn.
Als je hem in de 4e versnelling zet moeten de gele indicators op de naaf goed uitlijnen, anders kun je de shifter iets bijstellen.

Wat betreft schakelen: het is beter geen kracht te zetten tijdens het schakelen.

Heb je trouwens een revoshifter?
Bij een revoshifter moet je oppassen dat je hem niet per ongeluk verdraait, zelfs zonder hem naar een andere versnelling te laten klikken wil je hem ongemerkt nog wel eens iets verdraaien en dan kan de naaf doortrappen.
Sinds ik een triggershifter heb op mijn huidige fiets nooit meer last van gehad :)
In tegenstelling tot m'n vorige fiets staat er bij deze niet expliciet "revoshifter" op, maar het is inderdaad wel draaien met een revoshifter. Wat je beschijft is me met de vorige fiets in ieder geval nooit overkomen, maar die had dan weer geen naafversnelling.

Bedankt voor de informatie. In elk geval iets wat ik mee kan nemen naar de fietsenmaker, zodat ik ook weet waar hij het over heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn fiets is terug bij de fietsenmaker voor de 4e poging om het piepen van de remmen op te lossen. Dit keer maar via ingebrekestelling. Ze wilden de fiets eerst niet aannemen. Nieuwe onderdelen zouden een maand duren. Als de fiets daar staat rekenen ze stallingskosten.
De schijven en blokken die er nu op zitten zijn overigens nog geen 100km oud en begonnen al na 10km te piepen.
Over een periode van 2 maand bellen en mailen over en weer om iets anders gedaan te krijgen dan de fiets voor de 8e keer in een jaar tijd langs te brengen voor reparatie, maar deze winkel doet daar niks mee.
Nu hebben ze de fiets een week en ik heb nog niks gehoord. Ik ben benieuwd.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gisae schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:13:
Mijn fiets is terug bij de fietsenmaker voor de 4e poging om het piepen van de remmen op te lossen. Dit keer maar via ingebrekestelling. Ze wilden de fiets eerst niet aannemen. Nieuwe onderdelen zouden een maand duren. Als de fiets daar staat rekenen ze stallingskosten.
De schijven en blokken die er nu op zitten zijn overigens nog geen 100km oud en begonnen al na 10km te piepen.
Over een periode van 2 maand bellen en mailen over en weer om iets anders gedaan te krijgen dan de fiets voor de 8e keer in een jaar tijd langs te brengen voor reparatie, maar deze winkel doet daar niks mee.
Nu hebben ze de fiets een week en ik heb nog niks gehoord. Ik ben benieuwd.
Welke remmen zitten er op? Velgremmen, schijfremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Schijfremmen.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
En welk merk/type?

Behalve bij Van Moof zijn die toch behoorlijk zorgeloos is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:40
Als je schijfremmen (Shimano BR-MT200 op die Cube) al na 10km lawaai maken, wat doe je er dan precies mee? Rem je ze wel goed in, of ben je er meteen vol ingegaan en heb je je blokken daarmee meteen verpest? Zie ook https://cyclingtips.com/2...cess-end-vibrating-noise/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
MikeN schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:37:
Als je schijfremmen (Shimano BR-MT200 op die Cube) al na 10km lawaai maken, wat doe je er dan precies mee? Rem je ze wel goed in, of ben je er meteen vol ingegaan en heb je je blokken daarmee meteen verpest? Zie ook https://cyclingtips.com/2...cess-end-vibrating-noise/
De monteur zei dat ik er in het begin niet te hard mee mocht remmen. Dus de eerste 10km eigenlijk zo goed als niet geremd. Daarna heeft de fiets een weekje in de schuur gestaan en piepten ze weer als vanouds. Daarna gaf de service afdeling aan dat ik ze goed hard in moest remmen. Uiteraard zijn ze daar nog harder van gaan piepen. Ze piepen nu zo hard dat ik de fiets niet meer fatsoenlijk kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gisae schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:02:
[...]

De monteur zei dat ik er in het begin niet te hard mee mocht remmen. Dus de eerste 10km eigenlijk zo goed als niet geremd. Daarna heeft de fiets een weekje in de schuur gestaan en piepten ze weer als vanouds. Daarna gaf de service afdeling aan dat ik ze goed hard in moest remmen. Uiteraard zijn ze daar nog harder van gaan piepen. Ze piepen nu zo hard dat ik de fiets niet meer fatsoenlijk kan gebruiken.
Raar.... ik heb dezelfde remmen, en die hoor ik niet.

Staan alle boutjes van de klauw en de schijf goed vast?

Inremmen.... nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Afgelopen week heb ik voor het eerst op een fiets met riem gereden (Trek District 3) en daarbij viel me iets op; het leek wel alsof er een weerstand aanwezig op de trappers was ten opzichte van een fiets met ketting. Ter vergelijk ging ik naar de winkel op mijn oude Gazelle Impala (Nexus 7) die nooit onderhouden wordt en bijna is weggeroest.

Ik gaf dit aan bij de verkoper die mij vertelde dat de riem misschien te strak stond. Ik heb toen een ander exemplaar meegekregen waar dit iets minder was, maar nog steeds die weerstand tov mijn Gazelle. Alsof de trapper niet vrijelijk beweegt maar iets wordt tegengehouden. Is dit normaal bij fietsen met riem, of was dit een exemplarisch probleem? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

[...]
De monteur zei dat ik er in het begin niet te hard mee mocht remmen.
Dat is dus geen handig advies geweest...
Het beste is juist nieuwe remmen zo snel mogelijk 1x goed heet te stoken, zodat je blokjes een mooie laag afzetten op de schijf.
N=1 ervaring, maar toen ik mijn fiets in ontvangst nam heb ik als eerste meteen de blokjes ingeremd. Ik heb dat toen gedaan door met slepende remmen in de eerste versnelling te fietsen. Dat heb ik een paar honderd meter gedaan met zowel de voor- als achterrem totdat ik ze begon te ruiken. Ik heb een Cube Travel EXC 2020 met Shimano resin blokjes. Die remmen werken nu 5000 kilometer later nog prima zonder enig geluid.

Ik weet ook niet wat voor blokjes er gemonteerd zijn? De zachte resin blokjes zijn wat mij betreft prima voor Nederland en woon/werkverkeer. Enig nadeel is dat je iets harder moet knijpen als het regent, maar daar wen je vanzelf aan. Zou goed kunnen dat je nu (semi-) metallic blokjes gekregen hebt, die maken inherent al meer lawaai.

Slijtage valt bij mij alles mee, ik fiets vrij regelmatig door de regen en in de stad rem ik vaak fors, maar na 5000 km zit er nog genoeg voering op de blokjes. Bij mijn oude fiets met V-brakes was ik iedere 5000 km aan nieuwe blokjes toe, dus deze schijfremmen bevallen mij een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
DaWaN schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:38:
[...]
Dat is dus geen handig advies geweest...
Zelf dan zouden ze in 10km en 3-4 keer minimaal remmen niet direct als een malle mogen gaan piepen.
Maar dit is slechts een van de vele problemen met deze fiets. Ik pak nu eigenlijk alleen mijn oude fiets nog. Intussen zoveel ellende gehad met deze fiets dat ik er niet meer op wil fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:56
Tommie12 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:01:
[...]

Helemaal akkoord dat een stijf frame bijdraagt aan comfort, maar ook voor je rendement bij het fietsen.
Nope... Eigenlijk is er nauwelijks verlies tussen een stijf en slap frame (eisen van een riem even niet meegenomen), de energie kan eigenlijk nergens heen (dit is al heel vaak gemeten). En de consensus is dat een stijver frame minder comfortable is vanwege de trillingen. Nou ben ik de eerste die dat wegwuift en zegt dat je dat moet oplossen met goede brede banden, maar in principe is stijver meer trillingen.

Blijft natuurlijk over dat een stijver fiets juist met zware belasting veel voorspelbaarder reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Energie gaat nergens heen, maar bij het terugflexen gaat die niet naar aandrijving.

Laat me stellen dat mijn vorige fiets niet stijf was, en dan voel je gewoon dat het niet vlot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:57
[...]

Beetje kopervet aan de achterkant van het remblokje doen wil meestal wel helpen. Let op, niet teveel anders komt het vet op je schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
sinasappel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Beetje kopervet aan de achterkant van het remblokje doen wil meestal wel helpen. Let op, niet teveel anders komt het vet op je schijf.
Al geprobeerd bij de vorige set schijven en toen nog nieuwe blokken. Heeft niks geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:37

Lulukai

God's gift to women

Wat is het verschil tussen de Trek L500 en de Trek District 3 en 4? Het lijkt erop dat die District de opvolger is? Want de fietsen zijn toch erg gelijkaardig.
https://www.trekbikes.com...ie/l-series/l500/p/28781/
https://www.trekbikes.com.../p/33495/?colorCode=black

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:37

Lulukai

God's gift to women

[b]boomsma in "Het grote fietsen (met riem) topic deel 1"
Jammer dat deze niet meer nieuw gemaakt wordt, wel een versie met een Nexus 8 naaf i.p.v. een alfine 11 naaf.
Waarom zou dit zijn? Je ziet de 8 naaf véél meer dan de Alfine 11 naaf.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gisae schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:45:
[...]

Al geprobeerd bij de vorige set schijven en toen nog nieuwe blokken. Heeft niks geholpen.
Rij eens een kilometer op de hoogste ondersteuning, in de kleinste versnelling, en met de remmen zo ver mogelijk dichtgeknepen (wel blijven rijden).
Andere methode is een keer of 5 zo snel mogelijk optrekken tot 25, en dan snel afremmen zonder slippende wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:57
Gisae schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:45:
[...]

Wellicht andere remblokken gebruiken? Set die van een zachter materiaal zijn? Meestal heb je ze van harder materiaal, die langer meegaan en van zachter materiaal, die beter remmen maar minder lang mee gaan. Mogelijk het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mijn fiets nadert intussen de 5000km en het achtertandwiel lijkt toch enige slijtage te vertonen (tandjes wat 'scherper') maar misschien zie ik dat verkeerd, wat denken jullie?
Heb wel de riem een kwartslag verder gezet zodat de slijtage aan in elk geval het voorblad wat gelijkmatiger verloopt. Verder ook geen klachten, riem staat goed op spanning en merk verder met fietsen niks maar liever voorkomen dan genezen zeg ik altijd maar. Zou zonde zijn als ik het tandwiel én de riem straks moet vervangen ipv alleen het tandwiel.

Achter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoIni0HqvC2dlZWqAgE5u7BvZ3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeZb35owiDh3p2h9I8FRXmkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsGRxmw6d1-XvsxMeHuZYQ-oHQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQ65NgKdxFeNmV5S8RSH9oqZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 11-05-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Metro2002 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:12:
Mijn fiets nadert intussen de 5000km en het achtertandwiel lijkt toch enige slijtage te vertonen (tandjes wat 'scherper') maar misschien zie ik dat verkeerd, wat denken jullie?
Heb wel de riem een kwartslag verder gezet zodat de slijtage aan in elk geval het voorblad wat gelijkmatiger verloopt. Verder ook geen klachten, riem staat goed op spanning en merk verder met fietsen niks maar liever voorkomen dan genezen zeg ik altijd maar. Zou zonde zijn als ik het tandwiel én de riem straks moet vervangen ipv alleen het tandwiel.

Achter:

[Afbeelding]

Voor:
[Afbeelding]
Ik zie amper slijtage hoor, en dat op een CDN!
Nu zou ik wel door rijden tot alles versleten is, en dan inderdaad achtertandwiel en riem samen vervangen. Voortandwiel gaat normaal langer mee.

Maar als ik de toestand bekijk, dan haal je de 20.000 met wat geluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodners
Vorige week op vakantie in Drenthe mijn nieuwe Trek District 3 met CDN tandriem mogen gebruiken in het onstuimige lenteweer. Bij weinig wind rijdt ik met gemak mee met partner op de elektrische fiets met 25 km/u. Het blijkt zelfs redelijk makkelijk om haar dan in te halen!

Het werd pas duidelijk dat ik geen motorhulp had wanneer we in de storm reden en wanneer we een heuvel beklommen. Daar won de elektrische fiets het, al was het verschil in de storm iets minder merkbaar.

Het voordeel van de hogere spanning van een tandriem tegenover een ketting is me nu ook duidelijk. Met een ketting heb je bij fikse tegenwind veel krachtverlies tijdens het trappen, elke trap begint met het aanspannen van de ketting vanwege de speling. Dat kost veel kracht, vooral als je lange tijd met tegenwind moet fietsen. De tandriem staat veel strakker, en daardoor wordt er veel meer trapkracht overgebracht op de wielen. Scheelt ook belasting op de knieën, wat ik gelijk merkte toen we onderweg even wisselden van fiets.

Dat de trappers en framehoogte aansluiten op mijn lengte is ook een gigantisch verschil. Dus aan alle mensen die nog op een ouwe afdanker rijden raadt ik aan om een fiets te kiezen met de juiste framehoogte!

Nu wachten tot kantoorwerk weer gewoon wordt, ik heb er nu nog meer zin in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:12:

Achter:

[Afbeelding]

Voor:
[Afbeelding]
Dat valt wel mee. Mijne zag er na 1000km al zo uit. Dat achterste tandwiel gaat wellicht de 10k halen, de voorste nog wel meer.
Ik heb nog een reserve CDX tandwiel liggen omdat die CDN zo hard aan het slijten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gisae schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:26:
[...]

Dat valt wel mee. Mijne zag er na 1000km al zo uit. Dat achterste tandwiel gaat wellicht de 10k halen, de voorste nog wel meer.
Ik heb nog een reserve CDX tandwiel liggen omdat die CDN zo hard aan het slijten was.
Wel bijzonder dat de ervaringen met CDN zo verschillen. Ik heb de aandrijving echt niet bepaald gespaard, fiets er mee door de regen, sneeuw en pekel, blubberpaden en neem er ook meer dan genoeg klimmetjes mee.

Mijn kettingen gingen gemiddeld maar zo'n 3000km mee ondanks heel veel TLC :X slecht weer is behoorlijk killing voor de aandrijflijn.
De riem krijgt eigenlijk nauwelijks aandacht. Ik heb hem een paar keer afgespoeld en toen ik hem van de week los had heb ik met een borsteltje en water de boel even goed schoongemaakt (riem en de tandwielen) en 1 keer tussendoor iets opgespannen maar verder kijk ik er eigenlijk amper naar om (daar kocht ik hem immers ook voor :P )
dodners schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:34:
Vorige week op vakantie in Drenthe mijn nieuwe Trek District 3 met CDN tandriem mogen gebruiken in het onstuimige lenteweer. Bij weinig wind rijdt ik met gemak mee met partner op de elektrische fiets met 25 km/u. Het blijkt zelfs redelijk makkelijk om haar dan in te halen!

Het werd pas duidelijk dat ik geen motorhulp had wanneer we in de storm reden en wanneer we een heuvel beklommen. Daar won de elektrische fiets het, al was het verschil in de storm iets minder merkbaar.

Het voordeel van de hogere spanning van een tandriem tegenover een ketting is me nu ook duidelijk. Met een ketting heb je bij fikse tegenwind veel krachtverlies tijdens het trappen, elke trap begint met het aanspannen van de ketting vanwege de speling. Dat kost veel kracht, vooral als je lange tijd met tegenwind moet fietsen. De tandriem staat veel strakker, en daardoor wordt er veel meer trapkracht overgebracht op de wielen. Scheelt ook belasting op de knieën, wat ik gelijk merkte toen we onderweg even wisselden van fiets.

Dat de trappers en framehoogte aansluiten op mijn lengte is ook een gigantisch verschil. Dus aan alle mensen die nog op een ouwe afdanker rijden raadt ik aan om een fiets te kiezen met de juiste framehoogte!

Nu wachten tot kantoorwerk weer gewoon wordt, ik heb er nu nog meer zin in ;)
Een ketting hoort geen speling te hebben bij het aanzetten hoor ;) Dan was er iets niet helemaal goed. Een riem is ten opzichte van een goede kettingaandrijving juist iets minder efficient (voornamelijk door de versnellingsnaaf tov een derailleur). Een versleten kettingaandrijving daarentegen is weer véél minder efficient dan een riem dus of een riem of ketting efficienter is valt of staat wel met de staat van onderhoud of of je een derailleur gebruikt of voor de ketting ook een versnellingsnaaf.

Een fiets die past is inderdaad enorm van belang , niet alleen voor je comfort en potentiele schade aan je lichaam op lange afstanden (knieen, rug) maar ook voor je vermogens output.

De vergelijking met een ebike ken ik, mijn vrouw rijdt er ook op eentje en die hou ik prima bij maar inderdaad niet met harde wind of heuvelop maar dat is met 250 wat in het nadeel ook niet zo gek. :P

[ Voor 54% gewijzigd door Metro2002 op 12-05-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:44:
[...]

Wel bijzonder dat de ervaringen met CDN zo verschillen. Ik heb de aandrijving echt niet bepaald gespaard, fiets er mee door de regen, sneeuw en pekel, blubberpaden en neem er ook meer dan genoeg klimmetjes mee.
Ik kan me voorstellen, dat als je veel start/stopt je veel meer piekbelastingen hebt op je tandwielen en daardoor een stuk sneller zullen slijten dan als je 10km constante snelheid trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:44:
[...]

Mijne is een krap jaar lang voor woon-werk verkeer gebruikt. 12km verhard met alleen een paar weken wat zand op de weg door boeren. Dat zal ook de meeste slijtage hebben veroorzaakt. En dan spoelde ik het zand bijna dagelijks af.
In dat jaar heeft de fiets meer dan 2 maand bij de fietsenmaker gestaan met verschillende problemen.
Ik gebruik nu mijn racefiets omdat die Cube zo'n ellendig ding is dat ik er niet meer op wil fietsen. Die racefiets heeft de laatste 5k alleen een nieuwe ketting gekregen. Verder foutloos (als je mijn vaders mislukte reparatie van het wiellager niet meerekenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gisae schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:02:
[...]
In dat jaar heeft de fiets meer dan 2 maand bij de fietsenmaker gestaan met verschillende problemen.
Ik gebruik nu mijn racefiets omdat die Cube zo'n ellendig ding is dat ik er niet meer op wil fietsen. Die racefiets heeft de laatste 5k alleen een nieuwe ketting gekregen. Verder foutloos (als je mijn vaders mislukte reparatie van het wiellager niet meerekenen).
Geen gebroken spaken bij racefiets door slechte overgangen tussen wegvlakken?

Verder is in mijn ervaring juist een racefiets onderhoudsarm makkelijk te onderhouden als je er niet mee in de regen fietst. Cassette en bladen zijn triviaal te vervangen en beperkt qua kosten. Ketting ook. Regulier onderhoud aan ketting (olie/schoonmaken) is ook straight forward.

Alfine wint het wel wat betreft onderhoud… Kan het echter zelf niet onderhouden en een derailleur wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:28
Wie kan me op weg helpen, bij mijn zoektocht naar een tweedehands fiets met riemaandrijving:
- mix tussen een sportieve stadsfiets en racefiets. Snel maar ook praktisch.
- mogelijkheid om bagage mee te nemen (maar redelijk lichte bagage, ik ga geen fietskampeervakanties doen)
- ik wil naast de rechte houding ook voorovergebogen op stuur kunnen leunen (ossekop).
- naast verhard ook op schelpenpaden/zandwegen kunnen fietsen zonder zorg op lek rijden. Maar geen zware offroad/MTB.
- budget ergens tussen de € 1.000- € 2.000
- leeftijd 2 tot 3 jaar, dus jonge occasion van modeljaar 2018/2019..

Welke 2 of 3 modellen zijn een goede start om op marktplaats of fiets-sites in de gaten te houden? Ik ben zelf een Gazelle Ultimate vaker tegengekomen, maar ik kan dit model nog niet zo goed plaatsen in een prijs/kwaliteit-kwadrant (waarbij kwaliteit wordt bepaald door mijn eisen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Highland
Met jouw eisen moet je wat in het hogere segment gaan zoeken.
Geen idee of je met dat budget een Santos krijgt in occasion, maar ik zou de merken Velo de Ville, Stevens en Koga in de gaten houden op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 02:18
Hi allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets (met riemaandrijving) van max. €1200.

- Ik kan de Union Lite met 8 versnellingen krijgen voor zo'n €750. Ik hoor daar echter weinig verhalen over.
- Voor een (best wel veel) hogere prijs van €1200 is er de Trek District 3 Equipped.
- Ook de Giant CS1 behoort tot de mogelijkheden, maar is pas over een aantal maanden leverbaar.

Welke fiets raden jullie aan? Zie ik nog een fiets, of een aantal fietsen, over het hoofd?
Pagina: 1 ... 7 ... 26 Laatste