MLPN schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:59:
Ik zat mij toevallig net af te vragen waarom niemand nou eens met de giants als keuze kwam in dit topic. Ik rijd een giant Anytour CS1 (2019) met veel plezier en ik vond het de meerprijs waard, maar dat is echt gevoel. Vooral het schakelen doet mij beter aan. De CS2 heeft zo'n draaiknop.
Ik heb destijds vooral voor de giant gekozen omdat hij geen vering heeft, zonde van de energie en vering voelt voor mij alsof je over een waterbed fietst. De zadelpenvering heb ik ook gewisseld voor een 'normale' zadelpen. De banden van de Anytour zijn wat breder dan normaal en vangen daardoor de oneffenheden in het wegdek genoeg op.
Blij dat er nog meer mensen zijn die voor Giant hebben gekozen

Ik zag ook al een post van @
Lord_T en @
draakhoofd. Ik kom op internet niet zo gek veel reviews/ervaringen tegen... of ik kijk verkeerd.
Ik heb eind vorig jaar al wat proefgereden op een paar Koga fietsen, zowel met riem als met ketting/derailleur. Hele fijne fietsen, maar wel heel erg prijzig. Ik heb dan wel ambities om veel meer te gaan fietsen, maar het is dan wel een héél grote stap gezien m'n huidige €250 citybike met el cheapo derailleur
Voor m'n huidige baan zal ik hem niet gebruiken voor woon-werk, dus wat dat betreft hoeft de fiets niet tegen elk weerbeeld bestand te zijn. En al zou dat in de toekomst wijzigen, wie weet wordt het dan een elektrische fiets. Het gaat me
nu vooral om een fiets voor alle ritten, dus van ontspannen gezinsritjes tot wat meer tempo afstanden die ik zelf wil afleggen in het kader van goed bewegen.
Ik moet nog proefrijden op een Giant, maar ik denk met de Giant AnyTour een fiets te hebben waarbij m'n houding wel meer voorover zal zijn dan bij mijn huidige fiets (redelijk rechtop), maar ook weer niet teveel, waardoor het zowel voor ontspannen als inspannende ritjes prettig is. In ieder geval geen voorvork vering en ook lekker licht.
Maar CS1/2 of RS1/2... ik ben er nog niet aan uit. Enerzijds nog de afweging riem of geen riem, anderzijds de afweging model 1 of 2. Het onderhoudsarme van een riem bevalt me wel, maar gezien m'n gebruik weet ik niet of het wel zo'n belangrijk punt voor me moet zijn; ik hoef immers niet door weer en wind als ik niet wil (en buienradar in de gaten hou

). Wél zie ik mezelf deels ook op stukken niet geasfalteerde weg rijden als die op de route komen. Een fiets met ketting/derailleur is meen ik wat "vlotter"? Ik hoop echt dat de proefritjes wat meer duidelijkheid gaan geven.
Eerst zal moeten uitwijzen of ik voor een riem ga of niet. Aangezien ik mezelf echt zie als "beginner" zal het waarschijnlijk een CS2 of RS2 worden, ook al zou ik voor het geld van een CS2 ook een RS1 kunnen kopen; dan kan ik denk ik beter het geld besparen voor zaken zoals een evt. ander zadel of zo.
[Edit]: ik zie dat de RS1 wel voorvork vering heeft.