Sony A7 iv en wat recycled glas
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het is wel een degelijkere oplossing dan door de stuurbuis,want dat is een bewegend deel en dan is er kans dat de kabel gaat schuren.Inspired schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:00:
Zou me wel storen aan dat kabeltje dat het frame in gaat. Wat een debiele oplossing.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Er zijn toch genoeg fietsen waar dit prima anders opgelost is. Zo'n kabeltje aan de buitenkant is ook niet alles.timovd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:17:
[...]
Het is wel een degelijkere oplossing dan door de stuurbuis,want dat is een bewegend deel en dan is er kans dat de kabel gaat schuren.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik gebruik hem voor dagelijks woon/werk verkeer door alle soorten weer. Daarnaast maak ik er ook de nodige race/gravelritten mee. Ook af en toe een dagtochtje maak ik er wel mee.
Eigenlijk heeft de fiets alles wel gezien, regen, modder, stof, sneeuw etc etc etc.
Schoonmaken doe ik eigenlijk nauwelijks; af en toe de tuinslang eroverheen en 1 of 2 kee per jaar grondig schoonmaken voor het behoud van de fiets.
De riem is wel wat aan het slijten op het oog, maar er zit nog steeds weinig speling tussen de tandwielen en de riem (tenminste niet zoals ik dat wel bij een ketting heb gezien).
Ik ben benieuwd hoe de komende kilometers gaan worden en wanneer ik echt groot onderhoud ga hebben aan de riem en tandwielen. Tot nu toe is het altijd beperkt gebleven tot 1x per jaar de olie verversen van de Rohloff naaf en af en toe de rempads vervangen. (en 1x een lekke band...)
Nog wat vieze plaatjes:
:strip_exif()/f/image/W6rBaGoWROp24BMOAqtjoQdi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QBPfHgQMdIOR6tURyoJtIX15.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/beoBZyF3a2SpBUlFUQe2DxzF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lBdN5Hwofh8DShIC3MeXmEsj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1IGKqPQh1NQJVvsZnozsZbU3.jpg?f=fotoalbum_large)
Had liever de S8 maar die is met verende voorvorkColombiaan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:46:
[...]
Groot verschil in prijs is wel Alfine 8 vs Alfine 11?
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
"Waarschijnlijk".nokiaan958GB schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:25:
[...]
Voor mij is VdeV een onbekend merk.
Op basis waarvan vermoed je dat de kwaliteit net iets beter dan de Gazelle S11 is
Liefde voor het vak? Ik ga me er nog in verdiepen en bij een dealer kijken en proefrijden.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Nee ik heb er in afwachting van de verzekering al een besteld, mocht het niet goedgekeurd worden kan ik ook van mijn eigen geld geen betere en net zo lichte fiets vinden voor dit geld. Tenzij ik tweedehands zou doen.Tommie12 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:51:
[...]
Dat is echt een heel goede deal, en dan zou ik me ook niet storen aan een CDN.
Knap!PaveloW schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:35:
Hier net voor het nieuwe jaar nog een aardige mijlpaal van 20.000km na zo'n 4.5 jaar bereikt.
Ik gebruik hem voor dagelijks woon/werk verkeer door alle soorten weer. Daarnaast maak ik er ook de nodige race/gravelritten mee. Ook af en toe een dagtochtje maak ik er wel mee.
Eigenlijk heeft de fiets alles wel gezien, regen, modder, stof, sneeuw etc etc etc.
Schoonmaken doe ik eigenlijk nauwelijks; af en toe de tuinslang eroverheen en 1 of 2 kee per jaar grondig schoonmaken voor het behoud van de fiets.
De riem is wel wat aan het slijten op het oog, maar er zit nog steeds weinig speling tussen de tandwielen en de riem (tenminste niet zoals ik dat wel bij een ketting heb gezien).
Ik ben benieuwd hoe de komende kilometers gaan worden en wanneer ik echt groot onderhoud ga hebben aan de riem en tandwielen. Tot nu toe is het altijd beperkt gebleven tot 1x per jaar de olie verversen van de Rohloff naaf en af en toe de rempads vervangen. (en 1x een lekke band...)
Nog wat vieze plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die riem en de tandwielen zien er echt nog goed uit.
Inderdaad. Op de Amerikaanse markt worden fietsen vaak verkocht met de riem in een beschermende kast.Tommie12 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:24:
[...]
Knap!
Maar deze foto bewijst nog maar is dat een riem geschikt is om ermee in weer en wind te rijden.
Ik haat die kettingkasten.Thomassassin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:56:
[...]
Inderdaad. Op de Amerikaanse markt worden fietsen vaak verkocht met de riem in een beschermende kast.
Maar deze foto bewijst nog maar is dat een riem geschikt is om ermee in weer en wind te rijden.
Wat een drama om die te demonteren als je eens een wiel moet uit nemen. (En dat betaal je ook bij de fietsenmaker.
Mijn riem krijgt ook na een modeerig fietstochtje een straal van de tuinslang, en dan een paar keer per jaar een siliconenspray als ik wat hoor piepen of kraken.
Ik denk niet dat ik mijn riem versleten krijg.
Dank voor de tipstroom schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:45:
[...]
Hier nog voordeliger:
https://www.adverstegenfi...-cintura-belt-drive-2025/
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/70qFQdrbZeF92NdnZAcWXlqJ.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door MrMarcie op 04-01-2025 12:35 ]
Net besteld, ze komen haar gewoon afleveren bij je in Nederland.Colombiaan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 00:00:
[...]
Thanks ja die zag ik ook wel beperkte voorwaarden volgens mij tot zondag deze prijs en ophalen. Maar ik ga zeker even bellen morgen.
Ik twijfel ook weer of ik niet gewoon toch voor een alfine 11 fiets moet gaan met cdx, belt. Maar voor dit geld is het wel steeds interessanter.
P.S. Ze hebben me net gemaild, ze komen dinsdag afleveren bij me
[ Voor 7% gewijzigd door MrMarcie op 04-01-2025 13:16 . Reden: PS ]
Die deal is heel goed, alleen als Belg zou ik niet direct zo ver van huis kopen… Service…MrMarcie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Dank voor de tip![]()
. Die net besteld in de kleur grey. Ik fiets nog te weinig maar wil dat meer doen en heb ook fiets nodig voor alle dag. Goed georienteerd maar voor dit geld wel een no-brainer.
En de reacties hier gelezen op deze fiets, dan durf ik blind bestellen wel aan.
[Afbeelding]
Tsja, zo is er altijd wat. Ik heb nog nooit issues met fietsen gehad en dit lijkt me redelijk 'simpele' techniek. En als er dan toch echt iets is dan moet ik ff een uurtje in de auto. Voor gewoon onderhoud als dat nodig is heb ik hier het Rijwielpaleis op nog geen 200 meter.Tommie12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:36:
[...]
Die deal is heel goed, alleen als Belg zou ik niet direct zo ver van huis kopen… Service…
Voor een gewone fiets zou ik het ook durven, maar niet met een ebike.MrMarcie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:41:
[...]
Tsja, zo is er altijd wat. Ik heb nog nooit issues met fietsen gehad en dit lijkt me redelijk 'simpele' techniek. En als er dan toch echt iets is dan moet ik ff een uurtje in de auto. Voor gewoon onderhoud als dat nodig is heb ik hier het Rijwielpaleis op nog geen 200 meter.
Dank je. Inderdaad ook nog niet echt het gevoel dat hij versleten is. Al zal het allemaal vast wat minder strak zijn dan toen hij nieuw was; het voelt nog hetzelfde.Tommie12 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:24:
[...]
Knap!
Ik vraag me af in hoeverre het ermee te maken heeft dat Santos het wel aardig op orde heeft wat betreft riem fietsen. Ze zijn er al wat langer mee bezig en hebben een mooi systeem om alles mooi recht te krijgen. Betaal je natuurlijk ook wel weer voor.
Maar gewoon het feit dat ik al een dikke 4 jaar elke keer weer met een dikke glimlach opstap maakte het meer dan waard
Het is waard wat jij er voor over hebt.PaveloW schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:33:
[...]
Dank je. Inderdaad ook nog niet echt het gevoel dat hij versleten is. Al zal het allemaal vast wat minder strak zijn dan toen hij nieuw was; het voelt nog hetzelfde.
Ik vraag me af in hoeverre het ermee te maken heeft dat Santos het wel aardig op orde heeft wat betreft riem fietsen. Ze zijn er al wat langer mee bezig en hebben een mooi systeem om alles mooi recht te krijgen. Betaal je natuurlijk ook wel weer voor.
Maar gewoon het feit dat ik al een dikke 4 jaar elke keer weer met een dikke glimlach opstap maakte het meer dan waard
Niks mis mee, maar je weet wel bij Santos dat je tov een andere goede fiets meer dan het dubbele betaalt voor een beetje meer kwaliteit.
De exclusiviteit heeft zijn prijs.
Die heb ik ook besteld! Is de top fiets die ik had voor minder geld dan dat ik in 2020 heb betaald....MrMarcie schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Dank voor de tip![]()
. Die net besteld in de kleur grey. Ik fiets nog te weinig maar wil dat meer doen en heb ook fiets nodig voor alle dag. Goed georienteerd maar voor dit geld wel een no-brainer.
En de reacties hier gelezen op deze fiets, dan durf ik blind bestellen wel aan.
[Afbeelding]
Serieuze fietser, en ik vind het knap dat je zover met 1 riem gekomen bent. Mijn cdn riem was net voor de 8000 km gescheurd.PaveloW schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:35:
Hier net voor het nieuwe jaar nog een aardige mijlpaal van 20.000km na zo'n 4.5 jaar bereikt.
Nog wat vieze plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik teken nergens meer voor
:strip_exif()/f/image/o5wtSAAHnbQf3lOKzD1pQ4I6.jpg?f=fotoalbum_large)
Over een tijdje een verslag.
Je voorblad begint wel een klein beetje slijtage te vertonen maar dit moet nog wel even meekunnen als ik het zo zie, zodra de tandjes echt scherp beginnen te worden vervangen want dan snijdt het op een gegeven moment je riem kapot. Zeker bij die plastic CDN tandwielen is dat volgens mij ook vaak de reden dat de riem op een gegeven moment faalt, niet door de riem maar door de plastic tandwielen.PaveloW schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:35:
Nog wat vieze plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 08-01-2025 10:38 ]
Dank je; dit is wel allemaal CDX van alweer een tijd geleden. Heb ook wel verhalen gehoord dat Gates ook de CDX lijn minder goed zou hebben gemaakt, maar wat daar van waar is....Quakie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:32:
[...]
Serieuze fietser, en ik vind het knap dat je zover met 1 riem gekomen bent. Mijn cdn riem was net voor de 8000 km gescheurd.
Ah op die fiets; plastic slijt gewoon sneller.Metro2002 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:36:
[...]
Je voorblad begint wel een klein beetje slijtage te vertonen maar dit moet nog wel even meekunnen als ik het zo zie, zodra de tandjes echt scherp beginnen te worden vervangen want dan snijdt het op een gegeven moment je riem kapot. Zeker bij die plastic CDN tandwielen is dat volgens mij ook vaak de reden dat de riem op een gegeven moment faalt, niet door de riem maar door de plastic tandwielen.
Ik vraag me ook af in hoeverre een strakke uitlijning een rol speelt, als in hoe recht de twee tandwielen in een lijn staan. Kan me voorstellen dat dat ook niet bij alle fietsen perfect is en dat daardoor zaken eerder slijten.
Klopt, uitlijning en de juiste riemspanning zijn ook van groot belang.PaveloW schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:21:
[...]
Dank je; dit is wel allemaal CDX van alweer een tijd geleden. Heb ook wel verhalen gehoord dat Gates ook de CDX lijn minder goed zou hebben gemaakt, maar wat daar van waar is....
[...]
Ah op die fiets; plastic slijt gewoon sneller.
Ik vraag me ook af in hoeverre een strakke uitlijning een rol speelt, als in hoe recht de twee tandwielen in een lijn staan. Kan me voorstellen dat dat ook niet bij alle fietsen perfect is en dat daardoor zaken eerder slijten.
Nee eerst hadden ze de CDC met keramisch gecoate tandwielen. Die was qua levensduur superieur aan de CDX maar wordt niet meer geleverd.PaveloW schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:21:
[...]
Dank je; dit is wel allemaal CDX van alweer een tijd geleden. Heb ook wel verhalen gehoord dat Gates ook de CDX lijn minder goed zou hebben gemaakt, maar wat daar van waar is....
Wellicht voor sommige mensen interessant? Heb ik niet eerder gezien!
Vond het ook al op de officiële foto's lijkt wel wit maar dat is schijn denk ik? Mooie fiets!MrMarcie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:45:
Nou, die Sensa is vanmiddag netjes afgeleverd. Moet nog wel zadel wat lager zetten en stuur afstellen maar dat is het wel. Erg mooie fiets. Nogmaals dank aan de tipgever @stroom . De aanbieding is ondertussen wel afgelopen, fiets is nu bijna € 200 duurder.
[Afbeelding]
Over een tijdje een verslag.
Toch weer net iets anders afgemonteerd dan het model wat had uit 2020
https://www.bol.com/nl/nl...m-black/9200000130919298/
[ Voor 0% gewijzigd door Colombiaan op 09-01-2025 20:59 . Reden: plaatje ]
In sept-okt een proefrit gemaakt op de oude versie (grijze kleur), heerlijke fiets maar ik vond de kleur niet echt mooi. Verkoper vertelde mij dat er nieuwe kleuren aan zouden komen, maar deze waren nog niet te bestellen.
Ondertussen op het werk van mijn vrouw de fietsplan voorbereidingen gedaan, en half november hadden we de voucher die we konden inleveren bij de winkel.
Met Black Friday kwam het 2025 model (zwarte kleur) in de aanbieding, scheelde toch alweer 400 euro met de adviesprijs, en nog eens belastingvoordeel over de eerste 750 euro.
Levertijd zou 3-4 weken zijn, de stille hoop was voor de kerst maar het werd dus helaas deze week omdat er rond de kerst/nieuwjaar niets geleverd zou worden.
Heb er inmiddels 2-3 dagen op gefietst en het is echt een groot verschil met de Stevens Randonneur (uit 2014) die ik had..
Hij trapt iets zwaarder, maar dat is bijna verwaarloosbaar vind ik. Het onderhoudsvrije van de riemaandrijving zal mij veel meer plezier op gaan leveren, want afgelopen maanden zat ik wekelijks de boel schoon te maken en opnieuw te smeren.. Hopelijk is dat nu een stuk minder..
Betreft een maat L (ik ben 1m86, BBL 88cm), stuur in de sportieve stand gezet, moet alleen nog even de handremmen iets bijdraaien, staan nu net iets te ver naar beneden omdat ik het stuur moest draaien.
Blij mee!!
:strip_exif()/f/image/8BWzJPBz0ryF7I5RKePSKPHz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 10-01-2025 11:37 ]
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Ligt denk ik aan je scherm. Het is licht grijs, erg stijlvol al zeg ik het zelf.Colombiaan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:56:
[...]
Vond het ook al op de officiële foto's lijkt wel wit maar dat is schijn denk ik? Mooie fiets!
Toch weer net iets anders afgemonteerd dan het model wat had uit 2020
https://www.bol.com/nl/nl...m-black/9200000130919298/
Als ik naar de witte auto's op de achtergrond kijkt zie ik het ja ben benieuwd! Mijn verzekering is akkoord dus kan hem als het goed is ook deze week af laten leveren!MrMarcie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:51:
[...]
Ligt denk ik aan je scherm. Het is licht grijs, erg stijlvol al zeg ik het zelf.
Mooie fiets hoor! Geeft de geïntegreerde koplamp genoeg licht?verstappen33 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:18:
Eindelijk mijn Koga F3 8.0 binnen gekregen..
In sept-okt een proefrit gemaakt op de oude versie (grijze kleur), heerlijke fiets maar ik vond de kleur niet echt mooi. Verkoper vertelde mij dat er nieuwe kleuren aan zouden komen, maar deze waren nog niet te bestellen.
Ondertussen op het werk van mijn vrouw de fietsplan voorbereidingen gedaan, en half november hadden we de voucher die we konden inleveren bij de winkel.
Met Black Friday kwam het 2025 model (zwarte kleur) in de aanbieding, scheelde toch alweer 400 euro met de adviesprijs, en nog eens belastingvoordeel over de eerste 750 euro.
Levertijd zou 3-4 weken zijn, de stille hoop was voor de kerst maar het werd dus helaas deze week omdat er rond de kerst/nieuwjaar niets geleverd zou worden.
Heb er inmiddels 2-3 dagen op gefietst en het is echt een groot verschil met de Stevens Randonneur (uit 2014) die ik had..
Hij trapt iets zwaarder, maar dat is bijna verwaarloosbaar vind ik. Het onderhoudsvrije van de riemaandrijving zal mij veel meer plezier op gaan leveren, want afgelopen maanden zat ik wekelijks de boel schoon te maken en opnieuw te smeren.. Hopelijk is dat nu een stuk minder..
Betreft een maat L (ik ben 1m86, BBL 88cm), stuur in de sportieve stand gezet, moet alleen nog even de handremmen iets bijdraaien, staan nu net iets te ver naar beneden omdat ik het stuur moest draaien.
Blij mee!!![]()
[Afbeelding]
Thanks.elgitto schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:13:
[...]
Mooie fiets hoor! Geeft de geïntegreerde koplamp genoeg licht?
Het lampje in het frame zelf is gewoon een gimmick, het zorgt misschien wel dat mensen het zien, maar de echte koplamp zit gewoon op het stuur en geeft een goede bak licht.
Ik fiets in het donker door het bos naar mijn werk en kan de weg goed zien, wel is het een vrij gecentreerde bundel licht, het verlicht een paar m2 voor je tot een meter of 8-9 daarna wordt het een stuk minder, wil je echt verder alles goed verlicht hebben zul je moeten kijken naar een lamp van 1000+ lumens.
Achterlicht in de bagagedrager is wel fel en van grote afstand goed te zien.
[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 13-01-2025 09:13 ]
Helderverstappen33 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Thanks.
Het lampje in het frame zelf is gewoon een gimmick, het zorgt misschien wel dat mensen het zien, maar de echte koplamp zit gewoon op het stuur en geeft een goede bak licht.
Ik fiets in het donker door het bos naar mijn werk en kan de weg goed zien, wel is het een vrij gecentreerde bundel licht, het verlicht een paar m2 voor je tot een meter of 8-9 daarna wordt het een stuk minder, wil je echt verder alles goed verlicht hebben zul je moeten kijken naar een lamp van 1000+ lumens.
Achterlicht in de bagagedrager is wel fel en van grote afstand goed te zien.
Binnenkort maar eens een proefritje doen bij de lokale fietsenmaker.
Doe wel een proefrit op de versie met een riem, mijn eerste kennismaking met de Koga F3 was met derailleur en dat fietst wel anders (als in lichter trappen).elgitto schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:54:
[...]
Helder![]()
Binnenkort maar eens een proefritje doen bij de lokale fietsenmaker.
Toen ik vervolgens een week later de fiets met riem probeerde merkte ik wel iets meer weerstand, geen idee of dat in de riem aandrijving zit of in de naaf versnelling. Maar het is zeker merkbaar..
Qua fiets gevoel (sturen etc. zit er geen verschil in)..
En ik kwam er pas afgelopen weekend achter dat de lamp ook niet uit gezet kan worden.
Dit zorgt ook wel voor wat extra weerstand van de naafdynamo denk ik.. Op mijn vorige fiets kon je heel goed merken wanneer de verlichting wel of niet aanstond (zat lichtsensor op)..
Maar over het algemeen is die weerstand vrij laag hoor, ik fiets nog steeds gemiddeld met 22-23 km/u naar mijn werk zonder dat het heel veel moeite kost.
Dank voor de tips! Ik fiets al 8 jaar op een Specialized Source 11 en ga zeker niet terug naar een ketting. Een nieuwe fiets zal wat mij betreft minimaal even licht moeten trappen als mijn huidige fiets.verstappen33 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:19:
[...]
Doe wel een proefrit op de versie met een riem, mijn eerste kennismaking met de Koga F3 was met derailleur en dat fietst wel anders (als in lichter trappen).
Toen ik vervolgens een week later de fiets met riem probeerde merkte ik wel iets meer weerstand, geen idee of dat in de riem aandrijving zit of in de naaf versnelling. Maar het is zeker merkbaar..
Qua fiets gevoel (sturen etc. zit er geen verschil in)..
En ik kwam er pas afgelopen weekend achter dat de lamp ook niet uit gezet kan worden.
Dit zorgt ook wel voor wat extra weerstand van de naafdynamo denk ik.. Op mijn vorige fiets kon je heel goed merken wanneer de verlichting wel of niet aanstond (zat lichtsensor op)..
Maar over het algemeen is die weerstand vrij laag hoor, ik fiets nog steeds gemiddeld met 22-23 km/u naar mijn werk zonder dat het heel veel moeite kost.
Life 's hard and then you die
Maar of je die paar Watt van een LED-lampje in de praktijk voelt, dat is een heel ander verhaal. Kan me niet voorstellen dat je dat merkt.
Ook op mijn zeer lichte electrische fiets kan ik de Wattage van de motor aanpassen. Een 5W-10W verschil in vermogen is voor mij al heel duidelijk merkbaar.
Heb je een zware fiets met dikke banden waar je ook nog rechtop zit, dan zal je er denk ik niet zoveel van merken.
Hier een grafiekje van een test met verschillende merken dynamo's van de site: cyclingabout. Dit is een grafiek waarbij het licht uit staat. Als het licht aangezet wordt loopt het soms wel op tot 15W "drag". Zie het artikel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MQnmMWDe6xakvHAzvztJsHNC.jpg?f=user_large)
Hieronder Power vs Drag:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uyzEYNWuWwPcDmctf6om6ZVq.jpg?f=user_large)
Het is helaas niet altijd even duidelijk welk merk of type nu beter is. Wat mij wel opviel is dat de duurdere modellen vaak een ronde of kegelvormige hub hadden. De goedkopere zijn vaak cylindrisch. Maar er is altijd een verschil in weerstand tussen een wel en niet belaste dynamo.
[ Voor 49% gewijzigd door Chrasher op 14-01-2025 07:46 ]
PSN-id: Chrasher
Ik ken toch wel wat dagelijkse commuters die daarom gewoon goede batterijverlichting kopen en dat gewoon regelmatig opladen. Dan kan je ook lampen kopen die wat meer licht geven zonder dat je niet meer vooruit geraakt.vrotogel schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:05:
Oke, zo had ik er nog niet tegen aangekeken. Ik heb op mijn fietsen geen mogelijkheid de achterlamp uit te doen en voor de veiligheid vind ik verlichting altijd aan eigenlijk wel een goede zaak. Maar die extra weerstand die merk je eigenlijk nauwelijks, het is maar een kleine factor. Maar weer wat geleerd
10W is echt wel veel hoor.
Bij een ebike komt het gewoon uit de batterij natuurlijk.
15w is geen kleine factor meer hoor, dat is ongeveer 15% van wat een gemiddelde fietser aan vermogen trapt. Dat voel je wel. ik had voorheen ook een fiets met naafdynamo en alhoewel enorm efficient voelde je het alsnog altijd wel of het licht aan of uit stond. Zeker op wat langere afstanden voel je elke watt extra die je verbruikt wel.vrotogel schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:05:
Oke, zo had ik er nog niet tegen aangekeken. Ik heb op mijn fietsen geen mogelijkheid de achterlamp uit te doen en voor de veiligheid vind ik verlichting altijd aan eigenlijk wel een goede zaak. Maar die extra weerstand die merk je eigenlijk nauwelijks, het is maar een kleine factor. Maar weer wat geleerd
Helemaal te configureren naar smaakhttps://brikbikes.com/nl/configurator/belt-woman-11s/
[ Voor 22% gewijzigd door Colombiaan op 14-01-2025 12:00 ]
15W is zeker veel. Op mijn oude Batavus Torino gaat verlichting auto aan als het donker word. Dus ook in een tunneltje bijvoorbeeld. Is mij nooit opgevallen dat ik dan zwaarder moet trappen. Maar is natuurlijk verder ook best zware fiets.Metro2002 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:31:
[...]
15w is geen kleine factor meer hoor, dat is ongeveer 15% van wat een gemiddelde fietser aan vermogen trapt. Dat voel je wel. ik had voorheen ook een fiets met naafdynamo en alhoewel enorm efficient voelde je het alsnog altijd wel of het licht aan of uit stond. Zeker op wat langere afstanden voel je elke watt extra die je verbruikt wel.
:strip_exif()/f/image/4RquqrT93EcoC6PBKTck04Lk.jpg?f=fotoalbum_large)
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Toen ik terug kwam naar mijn fietsenmaker met mijn splinternieuwe Schindelhauer om die lamp zonder schakelaar te laten vervangen (dure Supernova), stond hij mij wel even vreemd aan te kijken. Uiteindelijk heeft hij alleen de werkuren op de rekening gezet. Ben goede klant, dus hij noemde dat service.
Wat is jouw ervaring met Schindelhauer?Chrasher schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:19:
.....
Toen ik terug kwam naar mijn fietsenmaker met mijn splinternieuwe Schindelhauer.....
Ik twijfel toch over mijn on hold staande degelijke Sensa Cintura vs een andere duurdere mooie Schindelhauer. Zijn ze het geld waard? Sommige mensen vinden ze overpriced.
Klopt, maar zo zijn er nog wel meer factoren die meewegen voor extra drag op de fiets, denk aan slecht gesmeerde ketting, houding op de fiets, grote fietstassen, windscherm voor je kind die voorop zit etc..Metro2002 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:31:
[...]
15w is geen kleine factor meer hoor, dat is ongeveer 15% van wat een gemiddelde fietser aan vermogen trapt. Dat voel je wel. ik had voorheen ook een fiets met naafdynamo en alhoewel enorm efficient voelde je het alsnog altijd wel of het licht aan of uit stond. Zeker op wat langere afstanden voel je elke watt extra die je verbruikt wel.
Persoonlijk koop ik een fiets voor een bepaald doel, ik fiets gemiddeld 8-10km enkele reis, soms een stukje verder, maar ook vaak genoeg korte stukjes in de stad..
Die 4-5% drag die mijn dynamo met zich meebrengt is merkbaar, maar is voor mij geen belemmering op stukjes van max een half uur waar snelheid eigenlijk niet van belang is.
Zou ik inderdaad een fiets vakantie gaan doen en/of dagelijks lange afstanden moeten fietsen dan zou ik daar ook de fiets op afstemmen en ook meer aandacht besteden aan efficientie van je naven, en schakelsysteem.
Mijn koga fietst heerlijk en of ik nu 22 gemiddeld fiets of 24, het scheelt mij hooguit een minuutje op een ritje van 20-30 minuten.
Wil ik sneller fietsen of langere afstanden, dan pak ik de racefiets wel.
Het is een van de duurdere merken, maar alle onderdelen zijn dan ook van topkwaliteit inclusief de afwerking, afmontage en bekabeling is altijd zeer netjes weggewerkt. Ik fiets in regen, kou en wind, maar heb nog nooit een roestplekje gezien. Nu heb ik alleen ervaring met de modellen met de Mahle achterwielmotor (rij ruim 10.000km per jaar), dus niet die met de Bosch. Rij nu op mijn 3e Arthur en heb nog een niet electrische Friedrich (special edition).Colombiaan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:20:
[...]
Wat is jouw ervaring met Schindelhauer?
Ik twijfel toch over mijn on hold staande degelijke Sensa Cintura vs een andere duurdere mooie Schindelhauer. Zijn ze het geld waard? Sommige mensen vinden ze overpriced.
Leuke anekdote, met een Schindelhauer heb ik nog nooit doorweekte schoenen gehad tijdens de regen van opspattend water van het voorwiel. Spatborden lopen altijd ver door naar onderen, waar ze bij 90% van de andere merken fietsen veel te kort zijn.
Volgende week krijgt mijn Sparta C-grid ultra een beurt na 14.000 km fietsen in 2 jaar tijd (uiteraard ook netjes al eerdere onderhoudsbeurten gehad bij de FM).Quakie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:32:
[...]
Serieuze fietser, en ik vind het knap dat je zover met 1 riem gekomen bent. Mijn cdn riem was net voor de 8000 km gescheurd.
Ben benieuwd hoe de beoordeling van de riem gaat zijn.
Ik teken nergens meer voor
Ik ga het zien, heb wel gewoon elke maand geld aan de kant gelegd ;-)Quakie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:40:
Hoop goed nieuws voor je. Serieuze afstand in slechts twee jaar. Dat is bijna 20 km per dag gemiddeld.
En inderdaad, ik fiets elke werkdag iets meer dan 20 kilometer (heen en terug) voor mijn werk. en verder geen auto in huis, dus ook alles met kinderen halen/brengen, boodschappen, vrije tijd enz. gaat 9 vd 10 keer met de fiets.
Nice, ik kijk al een paar jaar naar deze fietsen.Chrasher schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:31:
[...]
Het is een van de duurdere merken....waar ze bij 90% van de andere merken fietsen veel te kort zijn.
Ik ben nu toch serieus naar de Friedrich aan het kijken. Vraagje hoe heb jij het opgelost met slot en standaard? En neem je deze fiets ook mee op vakantie? Want ik heb niet het budget voor meerdere van dit soort fietsen! Haha!
14km/u? Sorry ik geloof veel maar dat de gemiddelde fietssnelheid 14km/u is geloof ik echt niet, dat is zeker niet wat ik in de praktijk zie in elk geval. 17-20km/u op een normale fiets is een geloofwaardigere snelheid.onzichtbaar schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:08:
Die 15W is een beetje extreme waarde en vooral van toepassing bij snelheden van 25 km/h en hoger. Volgens het CBS is de gemiddelde fietssnelheid voor mannen "maar" 14 km/h. en dan praat je over 4 tot 6W drag.
In de binnenstad zal dat wel wat lager liggen dan dan je 5km door de velden (zonder wind) fietst.Metro2002 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:30:
[...]
14km/u? Sorry ik geloof veel maar dat de gemiddelde fietssnelheid 14km/u is geloof ik echt niet, dat is zeker niet wat ik in de praktijk zie in elk geval. 17-20km/u op een normale fiets is een geloofwaardigere snelheid.
Top!
Hier is de mijne. Blijft een plaatje....
:strip_exif()/f/image/0iaqdoj0ce2Augm18cymtepl.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn fietsenmaker heeft er een ringslot op gezet en een standaard. Eventueel kan je een "originele standaard" bij Schindelhauer bestellen. Zijn normale montagepunten, dus genoeg keuze en anders zet je er een aan de achterbrug.Colombiaan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:13:
[...]
Nice, ik kijk al een paar jaar naar deze fietsen.
Ik ben nu toch serieus naar de Friedrich aan het kijken. Vraagje hoe heb jij het opgelost met slot en standaard? En neem je deze fiets ook mee op vakantie? Want ik heb niet het budget voor meerdere van dit soort fietsen! Haha!
Voor de vakantie pak ik nu mijn electrische Schindelhauer Arthur met extra externe accu (250+200=450W) sinds ik mijn Batavus Razer niet meer heb.
[ Voor 27% gewijzigd door Chrasher op 16-01-2025 18:09 ]
Ik heb hem via Simplebikes besteld hij stond in een keer tussen de te bestellen fietsen en hij is wel vet!Chrasher schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:00:
[...]
Top!Veel plezier ermee. En ik dacht nog de enige te zijn hier in Nederland met deze uitvoering. Dit is een limited edition waarvan er 50x gemaakt zijn. De meeste zullen wel in Duitsland rondrijden.
. Waar heb je deze vandaan?
[Afbeelding]
[...]
Mijn fietsenmaker heeft er een ringslot op gezet en een standaard. Eventueel kan je een "originele standaard" bij Schindelhauer bestellen. Zijn normale montagepunten, dus genoeg keuze en anders zet je er een aan de achterbrug.
Voor de vakantie pak ik nu mijn electrische Schindelhauer Arthur met extra externe accu (250+200=450W) sinds ik mijn Batavus Razer niet meer heb.
Heb er nu een simpele cleane zwarte standaard bij besteld en een art2 vouwslot wat in de plek van de bidonhouder kan, veel te zwaar natuurlijk eigenlijk maar een ringslot is niet genoeg, was het voor mijn Sensa iig niet.
Ik zal deze denk ik gewoon mee gaan nemen op de vakantie.
Welke maat fiets heb je?
Het is inderdaad een gemiddelde snelheid, geen kruissnelheid..Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:13:
[...]
In de binnenstad zal dat wel wat lager liggen dan dan je 5km door de velden (zonder wind) fietst.
Als ik kijk op mijn stadsritjes dan reken ik altijd met 17-18km/u inderdaad, ik hou wel van doorfietsen, maar stoplichten, even wachten bij een oversteek kost al snel een paar minuten extra.
Op korte stukje van 20 minuten is dat al gauw 15-20% van de tijd en ligt je gemiddelde ook zo een paar kilometer per uur lager.
Mijn woon-werk route gaat door 4 steden, wat dijken, weilanden en een open stuk langs een snelweg en op wat scholieren die 5 breed fietsen of de paar taaie bejaarden die niet aan de ebike willen na rijdt echt niemand zo langzaam, de gemiddelde snelheid op het fietspad ligt echt stukken hoger.Tommie12 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:13:
[...]
In de binnenstad zal dat wel wat lager liggen dan dan je 5km door de velden (zonder wind) fietst.
Een onderzoek uit 2022 door fietsberaad kwam op 20,4 km/u voor niet-ebikes en op 23,7km/u voor ebikes en dat strookt ook veel meer met mijn eigen observatie.
Ben benieuwd naar het linkje van het CBS en of ze inderdaad gemiddelde snelheid aanhouden ipv kruissnelheid want dat zou het verschil wel kunnen verklaren maar zou tegelijk ook een vreemde manier van snelheid meten zijn.verstappen33 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:03:
[...]
Het is inderdaad een gemiddelde snelheid, geen kruissnelheid..
Zeker in de stad gaat er echt veel tijd verloren aan verkeerslichten, ook de reden dat ik mijn route zou heb uitgekozen dat ik amper verkeerslichten heb onderweg al is het een klein stukje omfietsen.
[ Voor 28% gewijzigd door Metro2002 op 17-01-2025 19:01 ]
Ik vraag me af hoe ze dit hebben gemeten, want ik fiets op mijn stadsfiets echt niet sneller dan 15 km/uur en wordt daarmee echt niet aan alle kanten ingehaald door niet e-bikes. Zelfs Google maps rekent maar met 16 km/uur en ik kan bijna nooit in de tijd die Google maps aangeeft halen op een stadsfiets.Metro2002 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:56:
[...]
Mijn woon-werk route gaat door 4 steden, wat dijken, weilanden en een open stuk langs een snelweg en op wat scholieren die 5 breed fietsen of de paar taaie bejaarden die niet aan de ebike willen na rijdt echt niemand zo langzaam, de gemiddelde snelheid op het fietspad ligt echt stukken hoger.
Een onderzoek uit 2022 door fietsberaad kwam op 20,4 km/u voor niet-ebikes en op 23,7km/u voor ebikes en dat strookt ook veel meer met mijn eigen observatie.
[...]
Ben benieuwd naar het linkje van het CBS en of ze inderdaad gemiddelde snelheid aanhouden ipv kruissnelheid want dat zou het verschil wel kunnen verklaren maar zou tegelijk ook een vreemde manier van snelheid meten zijn.
Zeker in de stad gaat er echt veel tijd verloren aan verkeerslichten, ook de reden dat ik mijn route zou heb uitgekozen dat ik amper verkeerslichten heb onderweg al is het een klein stukje omfietsen.
[ Voor 4% gewijzigd door Z___Z op 17-01-2025 19:18 ]
Ik denk dat je gewoon de uitzondering op de regel bent danZ___Z schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:15:
[...]
Ik vraag me af hoe ze dit hebben gemeten, want ik fiets op mijn stadsfiets echt niet sneller dan 15 km/uur en wordt daarmee echt niet aan alle kanten ingehaald door niet e-bikes. Zelfs Google maps rekent maar met 16 km/uur en ik kan bijna nooit in de tijd die Google maps aangeeft halen op een stadsfiets.
Denk dat het wel meevalt, ikzelf ben een fervent wielrenner en heb een goede conditie, op de stadsfiets is mijn kruissnelheid rond de 22-23km/u als ik normaal fiets, fiets ik een beetje door dan is het rond de 25-26 en fiets ik gewoon naast mijn vrouw op de e-bike..Metro2002 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:10:
[...]
Ik denk dat je gewoon de uitzondering op de regel bent danIk rij zelf op een crappy vouwfiets al sneller
Ik haal hier in de stad best veel mensen in die niet op een e-bike zitten, ik schat hun snelheid rond de 17-18km/u?
E-Bikes etc. knallen hier gewoon met 25 over de fietspaden en zijn soms een gevaar voor de normale fietser, want blijkbaar hebben die e-bikes geen remmen en willen ze perse met 25 erlangs, ook al is er geen/amper ruimte..
Maarja dat is een andere discussie
https://www.instagram.com...ink&igsh=MzRlODBiNWFlZA==Chrasher schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:00:
..........Top!Veel plezier ermee. En ik dacht nog de enige te zijn hier in Nederland met deze uitvoering. Dit is een limited edition waarvan er 50x gemaakt zijn. De meeste zullen wel in Duitsland rondrijden.
. Waar heb je deze vandaan?...............
Blijkbaar 100 voor de Friedrich en 50 voor de Frieda, welk nummer heb jij? Ik ben zo benieuwd hij komt hopelijk deze week al! Kan niet wachten!
Zit er bij jou hexlox moeren op? Lijkt zo op de foto's.
Kan die Instagram link niet lezen zonder login, maar hier is de Schindelhauer link . Op het plaatje van mij staat 17 van 50. dus of die Instagram info is fout of ze hebben deze 2x gebouwd. Kan ik verder niet op de originele site vinden. Zit geen Hexloc op, maar volgens mij moet je die ook apart bestellen en monteren.Colombiaan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:51:
[...]
https://www.instagram.com...ink&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
Blijkbaar 100 voor de Friedrich en 50 voor de Frieda, welk nummer heb jij? Ik ben zo benieuwd hij komt hopelijk deze week al! Kan niet wachten!
Zit er bij jou hexlox moeren op? Lijkt zo op de foto's.
Op een van de foto's op instagram zie je ze hexlox staan vandaar dat ik het dacht.Chrasher schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Kan die Instagram link niet lezen zonder login, maar hier is de Schindelhauer link . Op het plaatje van mij staat 17 van 50. dus of die Instagram info is fout of ze hebben deze 2x gebouwd. Kan ik verder niet op de originele site vinden. Zit geen Hexloc op, maar volgens mij moet je die ook apart bestellen en monteren.
Sinds gisteren klinkt het alsof de riem aanloopt op momenten dat ik de trappers wat zwaarder belast (tijdens optrekken, heuvelop etc). Er klinkt dan een soort "zzz, zzz, zzz" geluid. Ik zie zo snel niet iets geks en zie niets aanlopen

De fiets is een 2 jaar oude Cube Travel Exc 2023.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Ik zou zeggen dat de riem teveel speling heeft? Er zijn apps waarmee je dit kan meten door het geluid van de riem als een gitaarsnaar te laten klinken?Superkiwi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:49:
Voordat ik met dit issue naar de fietsenmaker stap, misschien hebben jullie uit opgedane ervaringen een idee:
Sinds gisteren klinkt het alsof de riem aanloopt op momenten dat ik de trappers wat zwaarder belast (tijdens optrekken, heuvelop etc). Er klinkt dan een soort "zzz, zzz, zzz" geluid. Ik zie zo snel niet iets geks en zie niets aanlopen
Daar zou je zomaar eens gelijk kunnen hebben, het klinkt wel plausibel.Colombiaan schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:18:
[...]
Ik zou zeggen dat de riem teveel speling heeft? Er zijn apps waarmee je dit kan meten door het geluid van de riem als een gitaarsnaar te laten klinken?
Heb het even nagevraagd, 100 totaal van de Friedrich 50 en Frieda 50.Chrasher schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:16:
[...]
Kan die Instagram link niet lezen zonder login, maar hier is de Schindelhauer link . Op het plaatje van mij staat 17 van 50. dus of die Instagram info is fout of ze hebben deze 2x gebouwd. Kan ik verder niet op de originele site vinden. Zit geen Hexloc op, maar volgens mij moet je die ook apart bestellen en monteren.
Verleden jaar gekocht,na een weekje fietsen begint de fiets ergens bij de belt of tandwielen(ik heb er geen verstand van hoe het allemaal heet}of uit de cassette te kraken en te piepen als je kracht zet.
Na een beurtje is het weer een paar dagen weg,om vervolgens weer met een krakende piepende fiets te rijden.
Als ik geen kracht zet is hij stil,maar zodra er een kracht wordt uitgeoefend kraakt het weer.
Ook de remschijf achter liep aan,vond dat ding op een gegeven moment wel heel zwar fietsen.
En het viel mij op dat de achtervelg niet in het midden staat,tenmiste voor mij als leek lijkt het zo.
De 2 stangetjes{1 links langs het wiel en 1 rechts langs het wiel}kan ik bij 1 kant mijn vinger ertussen halen maar andere kant niet.
Of is dit normaal bij een kalkhoff?ik had hiervoor een gazelle en spijt dat ik die heb weggedaan,was een fiets met ketting en dat ding fietste geruisloos bijna.
Nooit meer een kalkhoff en zeker nooit meer 1 met schijfremmen,meest flauwekul op een normale fiets.
Denk erover om hem op marktplaats te trappen en weer een gazelle te nemen,stugge rotfiets.
Dank jullie
Het kan altijd dat je achterwiel krom gespaakt is en je riemspanning te hoog of te laag is. (mij lijkt het nogal hoog)remco2706 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:07:
Goedendag iedereen,ik heb een kalkhoff endeavour 8 met remschijven en belt aandrijving,maar ik vind het echt een waardeloze fiets.
Verleden jaar gekocht,na een weekje fietsen begint de fiets ergens bij de belt of tandwielen(ik heb er geen verstand van hoe het allemaal heet}of uit de cassette te kraken en te piepen als je kracht zet.
Na een beurtje is het weer een paar dagen weg,om vervolgens weer met een krakende piepende fiets te rijden.
Als ik geen kracht zet is hij stil,maar zodra er een kracht wordt uitgeoefend kraakt het weer.
Ook de remschijf achter liep aan,vond dat ding op een gegeven moment wel heel zwar fietsen.
En het viel mij op dat de achtervelg niet in het midden staat,tenmiste voor mij als leek lijkt het zo.
De 2 stangetjes{1 links langs het wiel en 1 rechts langs het wiel}kan ik bij 1 kant mijn vinger ertussen halen maar andere kant niet.
Of is dit normaal bij een kalkhoff?ik had hiervoor een gazelle en spijt dat ik die heb weggedaan,was een fiets met ketting en dat ding fietste geruisloos bijna.
Nooit meer een kalkhoff en zeker nooit meer 1 met schijfremmen,meest flauwekul op een normale fiets.
Denk erover om hem op marktplaats te trappen en weer een gazelle te nemen,stugge rotfiets.
Dank jullie
Niks onoplosbaar, en ik zou verwachten dat je fietsmaker dit oplost in garantie.
Toevallig exact hetzelfde probleem. Bij het wegrijden een soort snerpend geluid. De fiets staat buiten, wellicht heeft de kou ermee te maken, riem wat stugger. Volgende week is het weer wat warmer, als het dan weg is in de morgen klopt de hypothese.Superkiwi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:49:
Voordat ik met dit issue naar de fietsenmaker stap, misschien hebben jullie uit opgedane ervaringen een idee:
Dat was ook mijn idee. Morgen (jeej, warmte!) eens even testen.pep_82 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:10:
[...]
De fiets staat buiten, wellicht heeft de kou ermee te maken, riem wat stugger.
Hier exact hetzelfde sinds maandag met mijn Chamonix S8 (7 maanden oud). Ik twijfel of ik er mee naar de fietsenmaker moet.Superkiwi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:49:
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Een beetje siliconenspray op de riem zou kunnen helpen.jelmervos schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:15:
[...]
Hier exact hetzelfde sinds maandag met mijn Chamonix S8 (7 maanden oud). Ik twijfel of ik er mee naar de fietsenmaker moet.
Zou je een foto willen maken en posten of sturen hoe ze het hebben opgelost met het ringslot? Er zit geen standaard bevestiging voor bij dus had gekozen voor een los slot maar dat heeft weer nadelen voor de verzekering (dan is het een racefiets verzekeringstechnisch)Chrasher schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:00:
[...]
Top!Veel plezier ermee. En ik dacht nog de enige te zijn hier in Nederland met deze uitvoering. Dit is een limited edition waarvan er 50x gemaakt zijn. De meeste zullen wel in Duitsland rondrijden.
. Waar heb je deze vandaan?
[Afbeelding]
[...]
Mijn fietsenmaker heeft er een ringslot op gezet en een standaard. Eventueel kan je een "originele standaard" bij Schindelhauer bestellen. Zijn normale montagepunten, dus genoeg keuze en anders zet je er een aan de achterbrug.
Het staat ook gewoon op de foto die je hebt geplaats....

[ Voor 3% gewijzigd door Colombiaan op 23-01-2025 13:16 ]
Ja haha dat heb ik inderdaad ook! Zal wel iets van vuil zijn ofzo.elgitto schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:38:
[...]
Een beetje siliconenspray op de riem zou kunnen helpen.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Wiel was ietsje pietsje uit het midden,maar kon geen kwaad zei die omdat ze remmen ook als zodanig hebben afgesteld en je bij kalkhoff niet veel ruimte hebt om hem 100 procent kaarsrecht af te stellen omdat dan de remschijf gaat aanlopen?Binnenkort worden de trappers en as vernieuwd onder garantie,lijkt wel een luide krakende trap als je een beetje kracht zet op de pedalen.
Dat had ik ook, en gezien andere ervaringen hier lijkt het wel wat correlatie met de kou te hebben. Ik heb toen hem schoongemaakt (gewoon met water en een borstel), en toen was het weg, maar misschien ook omdat de riem natuurlijk dan nat was, en de dagen erna was zo mistig dat het ook nat is gebleven.Superkiwi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:49:
Echter toen ik na het schoonmaken ging testen door eens goed kracht te zetten, gewoon staand in zijn vijf (Alfine 8 naaf) wegfietsen was het "Pang", en schoot iets over. Ik dacht eerst de riem, bij de lokale fietsenmaker langsgeweest om dat te checken. Die heeft hem (gratis!) wat strakker gezet, al dacht hij dat hoewel hij los stond, hij niet te los stond. Helaas was dat niet de oplossing.
Dus ik naar de zaak waar hij gekocht is teruggegaan, want dan moest het de naaf zijn. 35-40 minuten enkele reis, maar goed, dat is nou eenmaal zo. Meteen waren ze het ermee eens dat het niet zo hoort, ze merkten zonder kracht te zetten dat hij iets niet goed liep, en onder garantie hebben ze hele ding uit elkaar gehaald en gereviseerd.
Eind goed al goed? Nou ja, niet helemaal, want paar dagen later ophalen, proefritje doen, en het leek goed te gaan, tot de laatste keer dat ik aan wilde zetten: "Pang", en hij schoot weer over. Toen hebben ze iemand die wat zwaarder is dan mijn 75kg erop gezet, en ja, ze konden het reproduceren zonder problemen. Conclusie: Normaal gedrag, je moet net als bij een auto niet in een hoge versnelling wegrijden, zolang je het op zijn 2-3 houdt kan je nooit genoeg kracht zetten dat het gebeurd...
Oftewel de vraag voor dit topic: Het lijkt mij onzin dat ik met mijn 75kg niet staand zou kunnen wegfietsen in zijn 5 zonder dat de naaf erdoorheen schiet. Of herkennen andere wel dat dit ook bij hun gebeurd?
(Waarbij full disclosure alvast: Ik heb de fabrikant gemaild, en die zegt dat het zeker niet normaal is en dat de dealer het moet oplossen. Dat heb ik bij hun helpdesk gelegd, en die vertellen me dat ik dan toch weer terug moet naar de winkel, wat ik ook ga doen, maar even hier dubbel checken dat ik niet gek ben).
Edit met uitkomst: Sissors in "Het grote fietsen met riem topic deel 1" TL;DR: Fietsenwinkel bleef moeilijk doen, heeft het geprobeerd op te lossen maar lukte niet, en uiteindelijk koop ontbonden. Bij andere winkel nieuwe fiets gekocht die het helemaal prima doet
[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 25-02-2025 08:40 ]
Ik was fietsen met mijn vriendin,zij heeft een elektrische gazelle,en we gingen een klein heuveltje af.
Had wel een lekker gangetje natuurlijk,schakelde naar de hoogste versnelling, althans dat was de bedoeling,maar prompt liep die verd.... riem er weer af.
Had ik natuurlijk niet opgerekend dus verloor de controle doordat me benen ineens gingen zwaaien.
Ging al niet zachtjes,maar voor ik het wist lag ik op de grond op me achtervelg en de fiets schuin tegen de hoge stoeprand.
Velg 90 graden vanaf de onderkant tot midden geknikt dus de naaf e. d zal ook wel kapot zijn.
Fiets nog geen halfjaar oud en zoveel ellende ,dacht dat kalkhoff goed aangeschreven stond, een postcode loterij fiets is nog beter.
Afijn ze zullen het wel horen van mij,hand ligt open fiets kapot door die rotriem.
Zit je dan met een dure schade,ik weet niet of ze dit ook kunnen verhalen bij kalkhoff want dit mag toch niet gebeuren,maar dat zal wel niet.
Wat zou een nieuwe velg en band met erop zetten ong kosten?ben ik even nieuwsgierig naar want ik kan pas ergens volgende week naar de fietsenmaker.
Kan me over de rest van de schade niet uit spreken, maar een riem die er zomaar af loopt is niet echt normaal.remco2706 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:33:
Nou die fiets staat met een geknikte velg bij de fietsenmaker,hoop meegemaakt maar zoiets.
Ik was fietsen met mijn vriendin,zij heeft een elektrische gazelle,en we gingen een klein heuveltje af.
Had wel een lekker gangetje natuurlijk,schakelde naar de hoogste versnelling, althans dat was de bedoeling,maar prompt liep die verd.... riem er weer af.
Had ik natuurlijk niet opgerekend dus verloor de controle doordat me benen ineens gingen zwaaien.
Ging al niet zachtjes,maar voor ik het wist lag ik op de grond op me achtervelg en de fiets schuin tegen de hoge stoeprand.
Velg 90 graden vanaf de onderkant tot midden geknikt dus de naaf e. d zal ook wel kapot zijn.
Fiets nog geen halfjaar oud en zoveel ellende ,dacht dat kalkhoff goed aangeschreven stond, een postcode loterij fiets is nog beter.
Afijn ze zullen het wel horen van mij,hand ligt open fiets kapot door die rotriem.
Zit je dan met een dure schade,ik weet niet of ze dit ook kunnen verhalen bij kalkhoff want dit mag toch niet gebeuren,maar dat zal wel niet.
Wat zou een nieuwe velg en band met erop zetten ong kosten?ben ik even nieuwsgierig naar want ik kan pas ergens volgende week naar de fietsenmaker.
Dat is bij mijn fiets nog nooit gebeurd op bijna 5 jaar.
En laat ons duidelijk zijn, dat is niet wat je mag verwachten van een Kalkhoff, en ook niet wat je hier regelmatig leest.
Heb je de fiets verzekerd? Ik was toen ik een tak tussen m'n riem kreeg in het bos ongeveer 250 euro kwijt aan nieuwe riem+achtertandwiel+uitlijnen, en een velg+band zal wellicht ook rond de 200 euro zitten vermoed ik. Wordt een duur geintje ben ik bang.remco2706 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:33:
Nou die fiets staat met een geknikte velg bij de fietsenmaker,hoop meegemaakt maar zoiets.
Ik ga wel doorgeven dat dit echt niet normaal is,ben al een keer eerder geweest voor een beurt met de opmerking dat de riem er soms afligt.
Ik heb al wat fietsen gehad maar heb dit nooit meegemaakt.En anders jammer van die 200neuro,hoop dat ze iets kunnen doen uit coulance ofzo,maar zo niet dan is dit wat het is.Het vertrouwen is sowieso weg in die rotfiets.Mis mijn vorige gazelle vond ik toch wat beter inelkaar zitten dan deze en geruisloos.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ik heb dat met mijn koga ook als het koud is. Niets aan te doen vrees ik.Superkiwi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:49:
hier heb ik ook last van op mijn sensa, heel af en toe, als het nat en koud is. Alicht dat het een combinatie is van kleine varianties in de spanning van de riem en vuil door het vieze weer?stutrecht schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:01:
[...]
Ik heb dat met mijn koga ook als het koud is. Niets aan te doen vrees ik.
Hier ook deze fiets. Ook hier sinds een paar weken dit zelfde issue. In maart ga ik een keer een beurt geven kijken of het een issue is. Ga m wel even schoonmaken nu.Superkiwi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:49:
Morgenochtend stap ik met iets hogere temperaturen op, eens zien of het dan nog steeds aanwezig is.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Ik had dit pas op mijn Batavus Dinsdag, lokale fietsenmaker gaf de tip om de riem even in te spuiten met vaselineapray en toen was het weg. Maar zo te lezen is het ook jou gerelateerdSuperkiwi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:49:
Warm weer (lees: +06°C): de eerste paar keer trappen zat de 'zzz zzz zzz' er nog in, daarna verdween het als sneeuw voor de zon. Bergje op, aanzetten op de trappers, helemaal geen geluid meer. Het leek/lijkt dus inderdaad om een gevalletje 'issue tijdens vrieskou' te gaan.Superkiwi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:34:
Als ik zie hoeveel mensen er met de (vries)kou last van hebben zal het inderdaad wel een koudweerdingetje zijn.
Morgenochtend stap ik met iets hogere temperaturen op, eens zien of het dan nog steeds aanwezig is.
Jullie reacties lezende trek ik dezelfde conclusie
Aan de componenten te zien is er niks verkeerd. En de fiets is ook niet verdacht goedkoop.eenhoorntje schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 15:43:
Weer iemand wat de kwaliteit van de BSP Voyager Belt is? Is ter vervanging van mn Stella.
Heb je al een proefrit gemaakt?
[ Voor 6% gewijzigd door vrotogel op 26-01-2025 16:48 ]
Dit heb ik ook regelmatig gehad, en na een hoop nalezen vermoed ik inderdaad dat dit met spanning te maken heeft - waarbij de temperatuur daadwerkelijk invloed kan hebben. Na opnieuw nakijken / spannen (laat ik door de fietsenmaker doen) is het altijd weer langere tijd weg. Als ik er last van heb, laat ik altijd wat water uit mijn bidon erover lopen en dan kan ik zo weer 1-2 uur fietsen zonder geluid.borft schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:04:
[...]
hier heb ik ook last van op mijn sensa, heel af en toe, als het nat en koud is. Alicht dat het een combinatie is van kleine varianties in de spanning van de riem en vuil door het vieze weer?
In dit topic wordt ook meermaals de Sensa Cintura genoemd. Die zit qua prijs op vergelijkbaar niveau.
De Giant heeft bredere banden (45 vs 37 mm) wat ik een voordeel vind. De Giant heeft verlichting op batterij/accu wat een nadeel kan zijn.
En de Giant heeft een verende zadelpen, maar die is eenvoudig te vervangen.
Ik lees ook iets over CDN met een kunststof (carbon) tandwiel, maar weet niet of dat nog voor de laatste modeljaren geldt?
Welke zouden jullie kiezen?