Denk dat het met efficientie best wel mee zal valen (in de goede zin). Vergeet niet dat de meeste vergelijkingen met een derailleur zijn die altijd nieuw is. Ik denk dat je binnen een paar maanden efficienter rijdt met een naaf versnelling; en je hebt veel minder tjid nodig voor het onderhoud.boozzz schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:54:
[...]
Dank voor de tip! Heel lang geleden ook eens bekeken, mooi dat ze nu een singlespeed maken. Moet er wel eerst even op rijden, lijkt niet zo efficient, maar misschien valt dat reuze mee.
Ik heb sinds een maandje de Koga F3 8.0 en ik twijfel toch een beetje hoe deze afgesteld staat als ik sommige gemiddelde snelheden in dit topic voorbij zie komen. Ik heb een prima conditie maar 25km/u gemiddeld halen is praktisch onmogelijk.
Een Gates belt is nieuw voor mij, maar als ik achteruitdraai met de trapas zit daar zeer veel weerstand op. Als ik hem een zwieper geef komt ie een half rondje ver. Overigens ook als ik hem vooruit een zwieper geef (terwijl het wiel hard draait). Het wiel staat ook vrij snel stil nadat ik hem op redelijke snelheid heb. Is dat gebruikelijk? Ik heb de fietsenmaker ook gemaild, maar was ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Een Gates belt is nieuw voor mij, maar als ik achteruitdraai met de trapas zit daar zeer veel weerstand op. Als ik hem een zwieper geef komt ie een half rondje ver. Overigens ook als ik hem vooruit een zwieper geef (terwijl het wiel hard draait). Het wiel staat ook vrij snel stil nadat ik hem op redelijke snelheid heb. Is dat gebruikelijk? Ik heb de fietsenmaker ook gemaild, maar was ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Dat zit hem niet in de riem, maar in je lagers. En een gemiddelde van 25 op een fiets van 17kg met een Alfine naaf moet je met een beste pot zout nemen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Lijkt alsof de riem te hard gespannen staat.Aaron89d schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:52:
Ik heb sinds een maandje de Koga F3 8.0 en ik twijfel toch een beetje hoe deze afgesteld staat als ik sommige gemiddelde snelheden in dit topic voorbij zie komen. Ik heb een prima conditie maar 25km/u gemiddeld halen is praktisch onmogelijk.
En dan moet je de rest nog bekijken zoals lagers, banden, aanlopende remmen etc.
Maar ook de conditie van de fietser en de weersomstandigheden maken een enorm verschil.
Ik vond het bizar hoe groot het verschil kan zijn tussen 2 banden, maar ook wat er gebeurt als je de druk te hoog maakt.
Enne.. die banden met de allerhoogste lekbescherming lopen echt niet licht.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Een riem moet vrij strak gespannen zijn, je kunt dat vrij makkelijk controleren met de Gates app.Tommie12 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:57:
[...]
Lijkt alsof de riem te hard gespannen staat.
Overigens zou ik oppassen met die conclusie, een riem staat veel strakker dan een ketting en daardoor staat de trapas inderdaad veel sneller stil als je er een zwieper aan geeft i.v.m. een ketting. Een te slap gespannen riem is zo kapot. Ik zou daarom aanraden altijd de spanning op de juiste manier te meten i.p.v. een vergelijking van een irrelevante factor met een totaal ander systeem (ketting) te gebruiken als indicatie.
Persoonlijk haal ik de 25km/u gemiddeld ook niet op mijn Cube Travel EXC zonder enorm te gaan zweten trouwens.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Ik kan het filmpje nu niet vinden, maar er was een wereldfietser op YT die altijd met lage spanning reed en toch 20k haalde met een riem in nogal extreme omstandigheden.DaWaN schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:52:
[...]
Een riem moet vrij strak gespannen zijn, je kunt dat vrij makkelijk controleren met de Gates app.
Overigens zou ik oppassen met die conclusie, een riem staat veel strakker dan een ketting en daardoor staat de trapas inderdaad veel sneller stil als je er een zwieper aan geeft i.v.m. een ketting. Een te slap gespannen riem is zo kapot. Ik zou daarom aanraden altijd de spanning op de juiste manier te meten i.p.v. een vergelijking van een irrelevante factor met een totaal ander systeem (ketting) te gebruiken als indicatie.
Persoonlijk haal ik de 25km/u gemiddeld ook niet op mijn Cube Travel EXC zonder enorm te gaan zweten trouwens.
Gevonden: YouTube: Belts Are Now BETTER Than Chains On Bicycles! Kijk rond minuut 12.
[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 21-11-2024 10:12 ]
Ja een riem is anders dan een ketting, maar kan moeilijk vinden wat je kan verwachten qua vrij draaien etc. En eigenlijk hoe je kan controleren dat ie goed loopt.
Riem staat naar eigen idee niet zo strak.
Riem staat naar eigen idee niet zo strak.
Binnenkort kan ik mijn eigen Rose Black Lava 2 proefrijden. Na lang koekeloeren naar fietsen de knoop doorgehakt en er eentje besteld. Ik ben erg benieuwd! Zou binnen 10 dagen geleverd moeten worden. Vanzelfsprekend voor de Matt Mocha variant gegaan.Barista schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:40:
[...]
Rose Black Lava 2 vind ik zelf erg mooi. Geen idee of je die in Nederland kunt proefrijden zoals wordt aangeraden hier
Barista schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:25:
[...]
Vanzelfsprekend voor de Matt Mocha variant gegaan.
offtopic:
je moet wel met zo’n username
je moet wel met zo’n username
It's time to play the music, it's time to light the lights
Iemand ervaring met de BMC 257 AL One? Wordt op Marktplaats nieuw aangeboden door een fietsenmaken voor 1199 euro. Lijkt een hele goede deal met Alfine 8 en CDX riem. https://www.marktplaats.n...model-maat-s-nieuwe-fiets
Als hij past heb je er een mooi fietsje aan. BMC bouwt uitstekende fietsen en de prijs is niet gek.KappuhH schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
Iemand ervaring met de BMC 257 AL One? Wordt op Marktplaats nieuw aangeboden door een fietsenmaken voor 1199 euro. Lijkt een hele goede deal met Alfine 8 en CDX riem. https://www.marktplaats.n...model-maat-s-nieuwe-fiets
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Lijkt mij een prima fiets.KappuhH schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
Volgens mij heeft de fiets een Nexus naaf met rapidfire Alfine schakelaar. Niks mis mee hoor, heb ik zelf ook.
Dat is de Three, die is grijs/zwart en heeft ook geen verlichting. Die verkopen ze voor 999 euro. Ze hebben de verkeerde foto's op Marktplaats staan. De One is blauw, heeft wel een Alfine naaf en ook geintegreerde verlichting. Dat is met 1199 euro een veel betere deal denk ik.pjotter1965 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:42:
[...]
Lijkt mij een prima fiets.
Volgens mij heeft de fiets een Nexus naaf met rapidfire Alfine schakelaar. Niks mis mee hoor, heb ik zelf ook.
Ah..ik zie het. Wel knullig van BikeProKappuhH schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:19:
[...]
Dat is de Three, die is grijs/zwart en heeft ook geen verlichting. Die verkopen ze voor 999 euro. Ze hebben de verkeerde foto's op Marktplaats staan. De One is blauw, heeft wel een Alfine naaf en ook geintegreerde verlichting. Dat is met 1199 euro een veel betere deal denk ik.
Ik zie dat Koga de Schwalbe Racer banden van de F3 voor 2025 heeft vervangen door de goedkopere Schwalbe Road cruiser. Omdat ze beter zijn, of omdat ze een lagere inkoopprijs hebben?
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Waarschijnlijk het laatste.
Momenteel is het koud, dat scheelt zo enkele km/u gemiddeld. Dat klinkt gek maar het is echt zo, en ligt niet aan je conditie of koude spieren ofzo. Google zelf maar: gemiddelde snelheid wielrennen winter.Aaron89d schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:52:
Los daarvan, er zit een groot verschil tussen "als ik gewoon een beetje trap ga ik vrij gemakkelijk 25/u" vs. "ik ga 25/u gemiddeld". Dat eerste is namelijk wel mijn ervaring (op een net andere fiets met Alfine 8 en riem), het tweede is inderdaad nog andere koek, lukt me in de zomer wel op zeg een a twee uur fietsen zonder wind, maar absoluut gaat er dan een bidon/uur water mee omdat je die hoeveelheid ook uitzweet.
Uiteindelijk toch gegaan voor een Koga F3 6.0 met Alfine 11 en CDX riem. Tweedehands bij de fietsenmaker voor 750 euro. Leek me een betere deal. Fietsenmaker vertelde al dat Koga steeds minder goed afgemonteerd wordt. De nieuwste F3 6.0 zit een CDN riem op en een Alfine 8.KappuhH schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:17:
Ik rij nu ruim 4 jaar (intensief) op mijn Stevens Superflight en een gemiddelde van 25 is alleen mogelijk als je hele lange stukken hebt zonder verkeerslichten en voorangswegen. Maar ik haal het nog wel eens, een rondje van 20 km met een gem van ruim 25. Jawel, een man van 66 met een zware chemokuur achter zijn kiezen (godzijdank genezen - aan die fiets heb ik mijn uitstekende conditie en dus mijn leven te danken volgens de oncoloog!).Aaron89d schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:52:
Maar ik snap die discussie niet zo. Ik heb een racefiets voor de 'mooi' en lekker mijn mijn zoon te karren, de Stevens is een 'all terraine bike' waar ik geen spat onderhoud aan heb en niet om het jaar 't hele loopwerk kan vervangen, zeker na een paar pekeltochten. NOOIT meer een derailleur voor een fiets die ik dagelijks gebruik. De +25 km/u gem. doe ik wel op de racefiets.
De oude F3 6.0 (tot 2022?) moet je dan ook vergelijken met de F3 8.0 van nu, met vergelijkbare uitrusting en prijs.KappuhH schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:41:
[...]
Uiteindelijk toch gegaan voor een Koga F3 6.0 met Alfine 11 en CDX riem. Tweedehands bij de fietsenmaker voor 750 euro. Leek me een betere deal. Fietsenmaker vertelde al dat Koga steeds minder goed afgemonteerd wordt. De nieuwste F3 6.0 zit een CDN riem op en een Alfine 8.
De F3 6.0 was namelijk lang het "topmodel van de KOGA F3 serie" met belt, maar er zat nog wel een minder populaire F3 7.0 met derailleur boven (wat nummer betreft dan). De F3 6.0 is daarom 8.0 geworden met CDX en Alfine 11 en de huidige 6.1 heeft een mindere uitrusting en evenredig lagere prijs gekregen.
Ik heb hier wel gelezen dat er met de kwaliteit van de 8.0 soms wat issues waren, maar je kon ook een oude 6.0 krijgen waar bij aflevering problemen in zaten.
Persoonlijk lijkt me de geïntegreerde verlichting van de 8.0 wel een verbetering.
Heel in het begin waren er enkele gebruikers van de F3 waarbij de voorvork brak. Daarna volgde dan een dure vervanging van de hele voorvork t.w.v. €500+. Maar toen heeft Koga de techniek wat veranderd waardoor deze steviger is geworden en de voorvork weer gewoon gerepareerd kan worden i.p.v. in zijn geheel vervangen. Zo is het mij althans uitgelegd door de fietsenmaker..
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Hoi allemaal, ik ga binnenkort mogelijk een Cube Travel EXC (heet nu de Cube Editor) aanschaffen (als de proefrit bevalt).
De fiets komt met zwarte banden en ik zou er graag (direct of tzt) banden met bruine walls/zijkanten opzetten (het oog wil ook wat :-) ik rij vooral op verharde wegen, af en toe een overhard paadje, en vind grip in regen belangrijk. Fiets nu al zo’n 12 jaar op een omgebouwde singlespeed racefiets met dunne racebandjes, maar die heeft zn beste tijd wel gehad.
De Cube Travel EXC wordt geleverd met deze banden: Schwalbe Marathon Mondial, Kevlar, 37-622.
Alle specs: https://archiv.cube.eu/nl/2022/550400Z
Ik heb nu onderstaande buitenband op het oog als vervanging. Hij is wel wat breder, maar ik kon zelf geen andere buitenband met bruine walls vinden in maat 37-622. Wel wat gravelbanden, maar dat lijkt me niet passend voor mij.
Denken jullie dat deze Continental band een goede vervangig is voor de 37-622 Marathon?
Of kent iemand toevallig een andere buitenband met bruine walls in deze maat?
Maakt 40mm vs 37mm bandbreedte veel uit qua rolweerstand/rij-ervaring?
Continental Pure Contact - 40-622
https://www.bike24.com/p2838087.html
(persbericht, band bestaat pas 4 maanden: https://www.continental.c...ses/20240703-purecontact/)
De fiets komt met zwarte banden en ik zou er graag (direct of tzt) banden met bruine walls/zijkanten opzetten (het oog wil ook wat :-) ik rij vooral op verharde wegen, af en toe een overhard paadje, en vind grip in regen belangrijk. Fiets nu al zo’n 12 jaar op een omgebouwde singlespeed racefiets met dunne racebandjes, maar die heeft zn beste tijd wel gehad.
De Cube Travel EXC wordt geleverd met deze banden: Schwalbe Marathon Mondial, Kevlar, 37-622.
Ik heb nu onderstaande buitenband op het oog als vervanging. Hij is wel wat breder, maar ik kon zelf geen andere buitenband met bruine walls vinden in maat 37-622. Wel wat gravelbanden, maar dat lijkt me niet passend voor mij.
Denken jullie dat deze Continental band een goede vervangig is voor de 37-622 Marathon?
(persbericht, band bestaat pas 4 maanden: https://www.continental.c...ses/20240703-purecontact/)
Als je wat meer onverhard rijdt, ga dan nog maar wat breder als dat in je frame kan passen.thebluehour schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:59:
Hoi allemaal, ik ga binnenkort mogelijk een Cube Travel EXC (heet nu de Cube Editor) aanschaffen (als de proefrit bevalt).
Zorg gewoon dat je niet met te hoge of te lage druk gaat rijden.
Hier heb je een goede indicatie: https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator
En ja, wat daar uit komt is meestal lager dan verwacht, maar de meesten rijden met te hoge druk.
:strip_exif()/f/image/0HkTzC8ynEX9qt5kvlRoLqwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar is ie dan hoor! Inmiddels drie dagen aan het rijden en dat bevalt prima! Heerlijk om niets te horen wanneer je rijdt, op een heel bescheiden geluid van de banden na. Fiets is wel stijf dus je voelt alles op de weg maar dat maakt 'm ook sportief. De weg naar werk is er in ieder geval iets leuker op geworden nu!
Ik zie dat jij ook de meest simpele pedaaltjes erop hebt zitten. Bij mij heb ik die al vrij snel laten vervangen door mtb pedalen omdat ik tijdens mijn dagelijkse ritjes (met casual schoenen) toch met enige regelmaat van de pedalen afgleed. Nu niet meer 
De stijfheid is wel lekker omdat je alles voelt, al had ik iets meer demping in de voorvork toch wel fijn gevonden. Maar dat is pietlutten.
De stijfheid is wel lekker omdat je alles voelt, al had ik iets meer demping in de voorvork toch wel fijn gevonden. Maar dat is pietlutten.
[ Voor 21% gewijzigd door Superkiwi op 30-11-2024 12:34 ]
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Mooie kleur, dikke proficiat.Barista schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:23:
[Afbeelding]
Daar is ie dan hoor! Inmiddels drie dagen aan het rijden en dat bevalt prima! Heerlijk om niets te horen wanneer je rijdt, op een heel bescheiden geluid van de banden na. Fiets is wel stijf dus je voelt alles op de weg maar dat maakt 'm ook sportief. De weg naar werk is er in ieder geval iets leuker op geworden nu!
Begin maar eens te spelen met de bandendruk. Ik zie (
Mijn Stevens SuperFlight heeft ook Continental Pure Urban banden. Bevalt prima. weet alleen niet of ze exact dezelfde zijn. Kleur is iig andersthebluehour schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:59:
Life 's hard and then you die
Prachtig! 👍Barista schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:23:
[Afbeelding]
De lava 3 is nu in de actie voor 3050,-.
Met rohloff.
Ik heb momenteel een gazelle vento s30 met voor
42-32-22 en achter 11-32. Ik gebruik de fiets voor dagelijks woon-werk verkeerd, ik woon in een stad en fiets alleen over vlakke verharde wegen.
Ik vind de fiets heerlijk licht fietsen maar wordt een beetje moedeloos van het bijhouden van de ketting, en dus ben ik aan het oriënteren naar een fiets met naaf en riem.
Ik heb hier al wat rond gelezen en vind de stevens super flight met alfine 11 een mooie fiets. Vorige week bij 12gobiking en mantel in den bosch geweest, maar die hadden hem helaas niet staan. Ik heb toen op een gazelle chamonix s11 en c8 gefietst, maar ik vond het heel lastig te vergelijken met mijn huidige fiets omdat er een zadel met veerpen op zat en de frame maat was veel te klein voor mij. Vond het dus helemaal niet comfortabel fietsen.
Ik fiets 95% van de tijd in de hoogste versnelling (42 voor 11 achter). Ik heb geen snelheidsmeter, maar ik fiets ebikes voorbij en zie dan op hun display 25km/u, daarom gok ik dat ik ong 30km/u fiets (als ik geen wind tegen heb). Alleen wanneer ik moet stoppen schakel ik terug naar voor 32 achter 18, en dan schakel ik binnen 5 a 10 sec terug naar de hoogste versnelling.
Nu vraag ik me dus af, kan iemand met deze info iets zinnigs zeggen over of een fiets met naaf ongeveer net zo licht zal fietsen, en of ik aan een 8-speed genoeg heb, of kan ik beter voor een 11 gaan?
42-32-22 en achter 11-32. Ik gebruik de fiets voor dagelijks woon-werk verkeerd, ik woon in een stad en fiets alleen over vlakke verharde wegen.
Ik vind de fiets heerlijk licht fietsen maar wordt een beetje moedeloos van het bijhouden van de ketting, en dus ben ik aan het oriënteren naar een fiets met naaf en riem.
Ik heb hier al wat rond gelezen en vind de stevens super flight met alfine 11 een mooie fiets. Vorige week bij 12gobiking en mantel in den bosch geweest, maar die hadden hem helaas niet staan. Ik heb toen op een gazelle chamonix s11 en c8 gefietst, maar ik vond het heel lastig te vergelijken met mijn huidige fiets omdat er een zadel met veerpen op zat en de frame maat was veel te klein voor mij. Vond het dus helemaal niet comfortabel fietsen.
Ik fiets 95% van de tijd in de hoogste versnelling (42 voor 11 achter). Ik heb geen snelheidsmeter, maar ik fiets ebikes voorbij en zie dan op hun display 25km/u, daarom gok ik dat ik ong 30km/u fiets (als ik geen wind tegen heb). Alleen wanneer ik moet stoppen schakel ik terug naar voor 32 achter 18, en dan schakel ik binnen 5 a 10 sec terug naar de hoogste versnelling.
Nu vraag ik me dus af, kan iemand met deze info iets zinnigs zeggen over of een fiets met naaf ongeveer net zo licht zal fietsen, en of ik aan een 8-speed genoeg heb, of kan ik beter voor een 11 gaan?
Je rijdt zeker sneller dan gemiddeld. Ik zou met jouw voorkeur toch op voorhand de overbrenging goed narekenen. Kijk welke tandwielen er op die fiets zitten, en kijk dan goed na welke versnellingen je het meest gaat gebruiken. Ideaal zou zijn als je je cruissnelheid kan doen met de ‘directe’ overbrenging, dan fiets je het lichtst.MindCtrller schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:09:
Om dat te laten aanpassen zou ik kopen bij een goede fietsenmaker. Met wat geluk lul je het vervangen van dat kransje er wel af als dat nodig is.
Hierbij een link naar een site waar je kan narekenen welk verschil er is tussen jouw ketting+derailleur vs naaf (met riem).MindCtrller schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:09:
https://www.gear-calculator.com/
Mijn Alfine 11 maakt geluid vanaf de 7e / 8ste versnelling. Gezien hij in alle andere standen onder de 7 volledig stil is, wil ik jullie toch even vragen of dit gebruikelijk is of niet. Het is een redelijk zachte tik en vrij regelmatig maar komt ook over alsof er iets te strak staat.
Geluid wanneer je wat doet precies? Vooruit trappen? Achteruit? Niet trappen?Barista schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:31:
Mijn Alfine 11 maakt geluid vanaf de 7e / 8ste versnelling. Gezien hij in alle andere standen onder de 7 volledig stil is, wil ik jullie toch even vragen of dit gebruikelijk is of niet. Het is een redelijk zachte tik en vrij regelmatig maar komt ook over alsof er iets te strak staat.
Sorry. Als ik vooruit trap.bcome schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:49:
[...]
Geluid wanneer je wat doet precies? Vooruit trappen? Achteruit? Niet trappen?
Even langs de fietsenmaker als je het niet vertrouwd, zonde als er wat kapot knapt
Sinds afgelopen weekend de eigenaar van (één van de laatste uit eerste batch) de Cube Editor SLX FE fiets. Ik moest er 80km voor in de auto zitten om 'm bij een Cubestore te zien/proef te rijden en te kopen. Nu twee dagen op geforensd (20 km enkele reis).
Hiervoor vaak op de (gravel)racer naar kantoor maar ik merkte dat het douchen en omkleden me steeds meer tegenstond. Nu dus wat trager tempo (20 km/u gem.), geen zweet (al viel dat met de tegenwind van vanochtend nog tegen) en dus sneller aan het werk na aankomst.
Lekkere fiets hoor. Fluisterstil en wat me het meest opvalt, geen enkele trilling in de pedalen van de aandrijving. Da's toch anders dan op de racer. Kan niet precies duiden waar dat aan ligt maar fietsen met deze riem voelt zo soepel.
In het pikkedonker gisteravond op een slecht/niet verlicht gescheiden fietspad. Ik had graag iets meer verspreid licht gezien. Ik vind de bundel wat te geconcentreerd op één plek. Mogelijk dat ik een upgrade neem. Tips?
Het stuur is me te breed. Ik zie het even een maand aan en als ik er dan nog steeds zo over denk, laat ik het inkorten. Ik haal komend weekend 1 spacer onder het stuur vandaan. Ik zou graag iets lager willen zitten nog. De fiets in de parkeerruimte op kantoor tussen alle Riese&Müller, Batavussen en Gazelles heeft nu al het laagste stuur terwijl ik zeker niet klein ben (maat L frame).
Nu alweer zin om naar huis te gaan.
Hiervoor vaak op de (gravel)racer naar kantoor maar ik merkte dat het douchen en omkleden me steeds meer tegenstond. Nu dus wat trager tempo (20 km/u gem.), geen zweet (al viel dat met de tegenwind van vanochtend nog tegen) en dus sneller aan het werk na aankomst.
Lekkere fiets hoor. Fluisterstil en wat me het meest opvalt, geen enkele trilling in de pedalen van de aandrijving. Da's toch anders dan op de racer. Kan niet precies duiden waar dat aan ligt maar fietsen met deze riem voelt zo soepel.
In het pikkedonker gisteravond op een slecht/niet verlicht gescheiden fietspad. Ik had graag iets meer verspreid licht gezien. Ik vind de bundel wat te geconcentreerd op één plek. Mogelijk dat ik een upgrade neem. Tips?
Het stuur is me te breed. Ik zie het even een maand aan en als ik er dan nog steeds zo over denk, laat ik het inkorten. Ik haal komend weekend 1 spacer onder het stuur vandaan. Ik zou graag iets lager willen zitten nog. De fiets in de parkeerruimte op kantoor tussen alle Riese&Müller, Batavussen en Gazelles heeft nu al het laagste stuur terwijl ik zeker niet klein ben (maat L frame).
[ Voor 4% gewijzigd door ComaKip op 10-12-2024 10:58 ]
Busch und Müller levert diverse voorlampen met batterij of dynamo die mooi lichtbeeld hebben (wel de straat redelijk gelijkmatig verlicht, niet je tegenliggers verblind). Ik heb zelf een Ixon IQ op batterijen, maar deze werkt op dynamo. Ze laten ook mooi met foto's zien wat je van elk model kunt verwachten.ComaKip schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:56:
[...]
[...]
https://www.bumm.de/de/pr...2/produkt/1752qtsndi.html?
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Net naar een andere locatie gefietst toen me opviel dat de lamp wel iets weg heeft van zo'n Busch+Müller. Blijkt dat het om een B+M "IQ-XS friendly" gaat. Maar dan met Cube branding op de zijkant. Type melding bovenop erg vaag te zien. Deze zou dus wel van kwaliteit moeten zijn?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1lT52TGnR4YHFzm3q9MRYJhZ.jpg?f=user_large)
Mijn travel slx uit 2019 bevat idd deze: Busch&Müller Lumotec IQ-XS N Plus Vind dat die wel een bak licht geeft.
Ik heb gisteravond op een paar hele donkere stukken gespeeld met de positie van de lamp. Omdat ik me stoor aan de te veel hoog afgestelde en dus verblindende fietsverlichting, heb ik m'n eigen flink naar beneden afgesteld. Te veel.
Als ik de plaatjes op de B+M website mag geloven kan ik deze lamp zo goed als horizontaal instellen. Dit heb ik gisteren al fietstent gedaan. Ipv de velle lichtbundel 5 meter voor me heb ik nu dus een veel meer verspreidde lichtbundel die tot wel 50 meter ver schijnt. Veel beter zo. Nu maar vertrouwen op de techniek in de lamp en ik niemand aan het verblinden ben. Bedankt.
Als ik de plaatjes op de B+M website mag geloven kan ik deze lamp zo goed als horizontaal instellen. Dit heb ik gisteren al fietstent gedaan. Ipv de velle lichtbundel 5 meter voor me heb ik nu dus een veel meer verspreidde lichtbundel die tot wel 50 meter ver schijnt. Veel beter zo. Nu maar vertrouwen op de techniek in de lamp en ik niemand aan het verblinden ben. Bedankt.
30 Kilometer/uur = 8,33333333 Meter/seconde. De vraag is heb je 50 meter verlicht zicht nodig? Want lijkt me dat je dan wel verblindend bent.ComaKip schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:45:
Ik heb gisteravond op een paar hele donkere stukken gespeeld met de positie van de lamp. Omdat ik me stoor aan de te veel hoog afgestelde en dus verblindende fietsverlichting, heb ik m'n eigen flink naar beneden afgesteld. Te veel.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Verblindend is het pas als het licht op ooghoogte schijnt. Als je deze lamp goed afstelt dan verblindt hij niet.MrMarcie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:02:
[...]
30 Kilometer/uur = 8,33333333 Meter/seconde. De vraag is heb je 50 meter verlicht zicht nodig? Want lijkt me dat je dan wel verblindend bent.
Gefeliciteerd!ComaKip schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:56:
Sinds afgelopen weekend de eigenaar van (één van de laatste uit eerste batch) de Cube Editor SLX FE fiets. Ik moest er 80km voor in de auto zitten om 'm bij een Cubestore te zien/proef te rijden en te kopen. Nu twee dagen op geforensd (20 km enkele reis).
Maar huh?! Hoe kan dit? Ik heb hem twee dagen na introductie besteld, zou week 50 geleverd worden, maar wordt nu pas ergens volgend jaar...
Hoe lang ben je?
Ja, ik kreeg bij een FM en Cube dealer in de buurt nul op rekwest. Deze winkel heeft vervolgens in het systeem gekeken waarin ook andere winkels hun voorraden hebben staan. Ergens in Grootebroek stond nog een maat L. (Ik ben 186 cm). Ze hebben deze fiets geprobeerd over te nemen van de andere winkel maar helaas wilde die winkelier deze fiets niet kwijt.
Toen heb ik Cubestores gebeld. 80km van me vandaag was een Cubestore met nog een L-maat op voorraad. Die heb ik gelijk gereserveerd/aanbetaald en een aantal dagen later gekocht/opgehaald.
Toen heb ik Cubestores gebeld. 80km van me vandaag was een Cubestore met nog een L-maat op voorraad. Die heb ik gelijk gereserveerd/aanbetaald en een aantal dagen later gekocht/opgehaald.
Hoi
Ik heb een fiets (vortrieb 1.2) met ketting met een Shimano alfine 8s. Ik wil deze ombouwen naar een Gates cdx riem.
Er liggen banden op met maat 37-622
Ik wil met 90 omwentelingen per minuut in de 5e versnelling ongeveer 25 km/rijden. Ik ben sportief en fiets veel.
De cranck is 170 mm
Ik zie dat de meeste fietsen 55 tanden voor en 24 tanden achter hebben? Zoals de canyon commuter. Echter ik zie ook vaak 46T en 22T achter zoals de trek district.
Zijn er mensen die hierin advies kunnen geven? Klopt bovenstaande overbrengingsverhouding, is 55/24 een juiste keuze met een 8 speed Shimano alfine naaf?
Dankjewel
Ik heb een fiets (vortrieb 1.2) met ketting met een Shimano alfine 8s. Ik wil deze ombouwen naar een Gates cdx riem.
Ik wil met 90 omwentelingen per minuut in de 5e versnelling ongeveer 25 km/rijden. Ik ben sportief en fiets veel.
De cranck is 170 mm
Ik zie dat de meeste fietsen 55 tanden voor en 24 tanden achter hebben? Zoals de canyon commuter. Echter ik zie ook vaak 46T en 22T achter zoals de trek district.
Zijn er mensen die hierin advies kunnen geven? Klopt bovenstaande overbrengingsverhouding, is 55/24 een juiste keuze met een 8 speed Shimano alfine naaf?
Dankjewel
[ Voor 13% gewijzigd door Joeme op 17-12-2024 22:13 ]
Heb je een deelbaar frame?Joeme schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:05:
Hoi
De cranck is 170 mm
Dankjewel
Dat lijkt zowaar een fiets te zijn met deelbaar frame en een manier om de riem te spanner (het achterwiel kan schuiven).Joeme schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:05:
Je kunt met de gear calculator spelen.Zijn er mensen die hierin advies kunnen geven? Klopt bovenstaande overbrengingsverhouding, is 55/24 een juiste keuze met een 8 speed Shimano alfine naaf?
Persoonlijk zou ik geneigd zijn om de fiets te verkopen en een fiets met riem er voor terug te kopen.
Je zult moeten uitzoeken wat voor lengte riem je nodig gaat hebben (afhankelijk van de gekozen tandwielen) en alle componenten bij elkaar telt ook aardig op.
Dankjewel - ik kom uit op 50 / 24. Het ombouwen lijkt mij te doen, maar het is inderdaad wat uitzoekwerkDaWaN schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:01:
[...]
Dat lijkt zowaar een fiets te zijn met deelbaar frame en een manier om de riem te spanner (het achterwiel kan schuiven).
[...]
Je kunt met de gear calculator spelen.
Persoonlijk zou ik geneigd zijn om de fiets te verkopen en een fiets met riem er voor terug te kopen.
Je zult moeten uitzoeken wat voor lengte riem je nodig gaat hebben (afhankelijk van de gekozen tandwielen) en alle componenten bij elkaar telt ook aardig op.
Wat heel belangrijk is, dat is dat je tanwielen perfect uitgelijnd zijn.Joeme schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:46:
[...]
Dankjewel - ik kom uit op 50 / 24. Het ombouwen lijkt mij te doen, maar het is inderdaad wat uitzoekwerk
De trapas en de wielas moeten perfect parallel lopen, maar ook moeten voor en achter tandwiel exact in hetzelfde vlak liggen.
Als dat niet het geval is loopt je fiets zwaar, en gaan de riem en de tandwielen sneller slijten.
Niks is onmogelijk, maar je moet het wel in de gaten houden.
Dankjewel, ik wil op de alfine cranck fc s501 voor een 130 bcd 5 arms CDX blad monteren. Dat heeft een Shimano hollow cranck systeem, volgens mij kun je dat uitvullen met een shim tussen de cranck en de bracket om de uitlijning te tunenTommie12 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:16:
[...]
Wat heel belangrijk is, dat is dat je tanwielen perfect uitgelijnd zijn.
De trapas en de wielas moeten perfect parallel lopen, maar ook moeten voor en achter tandwiel exact in hetzelfde vlak liggen.
Als dat niet het geval is loopt je fiets zwaar, en gaan de riem en de tandwielen sneller slijten.
Niks is onmogelijk, maar je moet het wel in de gaten houden.
Dan op de alfine naaf gewoon een cdx Sprocket monteren
Is er iemand die dit eerder heeft gedaan? Zie ik iets over het hoofd?
@Joeme Wat ik zou doen is contact opnemen met Bike-Components en hen om advies vragen. Zij zijn namelijk de fabrikant van Vortrieb en zullen je zo kunnen vertellen wat er mogelijk is. Het is wel goed aangeschreven bedrijf, dus het frame zal wel geschikt zijn. Enige waar je wel goed op moet letten is hoe je die riem gaat spannen. Zit er een excentrisch bottom bracket in of verschuifbare patten?
Hoe bevalt ie nu na 2 jaar?Algurgazan schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:11:
[...]
Het wordt uiteindelijk een BSP Voyager belt. Die Cube is nergens leverbaar momenteel, laat staan in mijn maat. Heb de Trek en de BSP vandaag proefgereden, vond de BSP fijner fietsen. En voor mijn gebruik ook wel prima dat die iets minder sportief is dan de Trek.
Sta nu zelf voor die keuze en die BSP is op basis van criteria de 1e keuze.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Ik heb de Voyager Belt al weer ruim 4 jaar. Gebruik deze tegenwoordig als stadsfiets en daar waar ik mijn Stevens niet veilig kan parkeren. Ziet er mooi uit en fietst lekker voor het doel waar ik de fiets voor gebruik. Bevalt verder prima.MrMarcie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:03:
[...]
Hoe bevalt ie nu na 2 jaar?
Sta nu zelf voor die keuze en die BSP is op basis van criteria de 1e keuze.
Vorige week mijn Chamonix S11 gekregen. Prima fiets tot zo ver. Nu wachten nog op de S8 van mijn vrouw.
Die staat ook op mijn lijstje maar die vering staat me tegen. Is dat een probleem (op de lange termijn) en fietst het wel strak?Tweakriez schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:05:
Vorige week mijn Chamonix S11 gekregen. Prima fiets tot zo ver. Nu wachten nog op de S8 van mijn vrouw.
Ga begin januari ff proefrijden op die Gazelle en die BSP. Dan de def. keuze maken.
De S11 heb ik genomen omdat ik geen vering wilde hebben. Mijn vrouw zal de kleine achterop nemen en die heeft liever wel vering.MrMarcie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:56:
[...]
Die staat ook op mijn lijstje maar die vering staat me tegen. Is dat een probleem (op de lange termijn) en fietst het wel strak?
Ga begin januari ff proefrijden op die Gazelle en die BSP. Dan de def. keuze maken.
Wij hebben beide een dames model genomen omdat ik af en toe ons andere kind mee zal nemen achterop en we ook zo makkelijk kunnen switchen indien nodig (beide 57cm). Fiets rijdt lekker. Fijn dat het geen recht stuur is zoals je nu vaak ziet. Minder sportief als de Jan Jansen Zero CO2 welke ik eerst had, maar dat wist ik van te voren. Heb €1439,- betaald voor de S11 en €1189,- voor de S8 dus de prijs lag redelijk tegenover bijvoorbeeld de BSP.
Hoe bevalt de fiets tot nu toe? Zijn de problemen verholpen met het schakelen? Ik ben ook geïnteresseerd in de black lava 2. Had je van te voren nog een proefrit gemaakt in Duitsland?Barista schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:23:
[Afbeelding]
Nog niet langs de fietsenmaker geweest om te laten checken. Ik fiets maar weinig in versnelling 7 tot 11 tot noch toe.Daan19821 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:02:
[...]
Hoe bevalt de fiets tot nu toe? Zijn de problemen verholpen met het schakelen? Ik ben ook geïnteresseerd in de black lava 2. Had je van te voren nog een proefrit gemaakt in Duitsland?
Ik heb de fiets gekocht zonder proefrit. Puur op basis van techniek en looks. Ervaring tot nu toe: fiets vond ik zeker even wennen maar ik ben er erg blij mee. Ik kijk uit naar het ritje op m'n fiets van en naar werk, ook bij regen, kou of beiden.
Het is een zeer strakke fiets die licht aanvoelt. Verlichting is uitmuntend. Hij is volledig stil op een klein beetje bandengeluid na.
Enige dat ik jammer vind tot nu toe is dat er vuil bovenop het voorspatbord blijft liggen en dat dit nog eens extra wordt benadrukt door de koplamp die hier mij net op schijnt. Ik heb de lamp namelijk vrij laag staan omdat ik niemand wil verblinden.
Nu weet ik niet waar je woont maar als je niet te ver van een dealer of Bocholt woont, zou ik zeker even proefrijden. Bij mij heeft de gok goed uitgepakt maar het is een dom idee geweest om zoveel geld uit te geven zonder proefrit.
Is het mogelijk om de Rose Black lava ergens proef te rijden in NL? Woon niet echt in de buurt van Duitsland.
Zijn wel erg interessante fietsen. Zeker nu jij ook zegt dat ze heel licht rijden!
Zijn wel erg interessante fietsen. Zeker nu jij ook zegt dat ze heel licht rijden!
N=1 en ik heb nergens anders op proefgereden. Dus ik vind het licht maar weet ook niet beter.
Naar ik weet zijn er geen dealers in Nederland en is proefrijden niet mogelijk.
Naar ik weet zijn er geen dealers in Nederland en is proefrijden niet mogelijk.
Ik rijd al 12000 km zonder problemen rond met een Alfine 8 naafversnelling. Ik heb er helaas niet eerder bij stilgestaan, maar eigenlijk had deze al tweemaal een onderhoudsbeurt moeten hebben. (Shimano raadt aan elke 5k km opnieuw in te vetten).
Ik ben gaan horen bij enkele fietsenmakers. Bij geen van hen maakt het opnieuw invetten van de naafversnelling deel uit van de dienstverlening, zolang er ook geen schakelproblemen zijn.
Zelf opnieuw invetten is ook een optie, maar ik lees op internet dat er risico's zijn bij de demontage/montage als het niet grondig gebeurd dat het niet meer 100% afsluit en zo vocht kan binnendringen.
Dus ik weet niet goed wat ik ermee moet doen nu.
Kan het zijn dat Shimano's richtlijnen voor het onderhoud eerder gericht is voor regio's waar de versnellingsnaaf zwaarder belast wordt (bergachtig landschap, extremere temperatuurschommelingen) ?
Dus niet echt voor de Benelux met het zachtere klimaat en vlakke landschap.
Ik ben gaan horen bij enkele fietsenmakers. Bij geen van hen maakt het opnieuw invetten van de naafversnelling deel uit van de dienstverlening, zolang er ook geen schakelproblemen zijn.
Zelf opnieuw invetten is ook een optie, maar ik lees op internet dat er risico's zijn bij de demontage/montage als het niet grondig gebeurd dat het niet meer 100% afsluit en zo vocht kan binnendringen.
Kan het zijn dat Shimano's richtlijnen voor het onderhoud eerder gericht is voor regio's waar de versnellingsnaaf zwaarder belast wordt (bergachtig landschap, extremere temperatuurschommelingen) ?
Dat zijn van die fabrieksrichtlijnen waar geen dealer ooit iets mee doet en je verbaasd aankijkt wanneer je er om vraagt. Jammer, als je het mij vraagt, want als er een keer wat met die naven is dan is de reactie ook meestal dat het niet meer te repareren is. Nu zijn het redelijk onverwoestbare naven, maar toch.
Ik denk dat het risico op problemen groter is als die naaf open gaat, en er iemand dat ‘oud’ vet moet uit halen en vervangen.Thomassassin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:52:
Ik rijd al 12000 km zonder problemen rond met een Alfine 8 naafversnelling. Ik heb er helaas niet eerder bij stilgestaan, maar eigenlijk had deze al tweemaal een onderhoudsbeurt moeten hebben. (Shimano raadt aan elke 5k km opnieuw in te vetten).
Er is dan kans dat er te weinig in gaat, dat er ergens een metaalspaan of zandkorrel in gaat….
Gewoon rijden, niemand doet dat en die naven gaan meestal een fietsleven mee.
En anders….een ander binnenwerk is ook nog mogelijk, en op termijn wellicht goedkoper.
Zie voor die BSP 2 prijzen maar zie zo geen verschillen. Iemand een idee wat verschil is en of ie ook voor die net geen 1.100,= te krijgen is?MrMarcie schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:56:
[...]
Die staat ook op mijn lijstje maar die vering staat me tegen. Is dat een probleem (op de lange termijn) en fietst het wel strak?
1.099,-
1.399,-
1100 is bijna een nobrainer, 1400 is toch net ff meer slikken.
Ik heb vanaf groep 8 van de basisschool tot aan m'n 31e met een Gazelle Skyline gedaan met een Nexus 4. Ik wil niet weten hoeveel tien duizenden km's ik daar mee gemaakt heb in al die jaren, nooit iets aan de naaf laten doen qua onderhoud. Behalve af en toe de ketting bijstellen, een lampje fixen en een versleten band vervangen is er nooit iets aan onderhoud gedaan en fietste nog prima. Een maand voordat ik die fiets weg deed heb ik er nog een scouting kamp mee gefietst, 60km heen, 30km gedurende het kamp en 60km terug naar huis.
Na iets meer dan 3 jaar nader ik nu de 5000km op mijn Trek met Nexus 8, ook zonder problemen.
Na iets meer dan 3 jaar nader ik nu de 5000km op mijn Trek met Nexus 8, ook zonder problemen.
5000km is niks voor de slijtagedelen van een fiets hoor.FastFred schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:32:
Ik heb vanaf groep 8 van de basisschool tot aan m'n 31e met een Gazelle Skyline gedaan met een Nexus 4. Ik wil niet weten hoeveel tien duizenden km's ik daar mee gemaakt heb in al die jaren, nooit iets aan de naaf laten doen qua onderhoud. Behalve af en toe de ketting bijstellen, een lampje fixen en een versleten band vervangen is er nooit iets aan onderhoud gedaan en fietste nog prima. Een maand voordat ik die fiets weg deed heb ik er nog een scouting kamp mee gefietst, 60km heen, 30km gedurende het kamp en 60km terug naar huis.
Een fiets wordt ontworpen voor 10 jaar levensduur aan minstens 2000km per jaar.
Maar dat betekent dat er maar iets van 10% belangrijke uitval heeft.
Maar laat ons eerlijk zijn, als je te veel onderhoud laat doen aan een fiets, dan wordt dat gewoon te duur.
Stel dat je 2500km per jaar doet, en je fiets om de 2 jaar binnen brengt voor een onderhoud.
Als dan alles volgens de letter van de voorschriften moet gebeuren betaal je 200€.
Naaf invetten, nieuwe remblokken en banden. Alles eens nalopen… daar kruipen zo 2 werkuren in.
Heb je pech door een krom wiel, een paar versleten pedalen of de tandwielen moeten allemaal nieuw met nieuwe riem, dan ben je 500€ zo kwijt.
Dus all hail de wegwerpmaatschappij en na 10 jaar flikker je die fiets bij het grof vuil, terwijl een beetje fiets met fatsoenlijk onderhoud een leven lang mee kan gaan? Dat vind ik dus echt diep treurig en mijn Koga WTS gaat met jaarlijks wat nieuwe olie en af en toe wat slijtagedelen echt wel mee tot ik er niet meer op kan fietsen (hopelijk nog een jaartje of 40).Tommie12 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:00:
[...]
5000km is niks voor de slijtagedelen van een fiets hoor.
Een fiets wordt ontworpen voor 10 jaar levensduur aan minstens 2000km per jaar.
Maar dat betekent dat er maar iets van 10% belangrijke uitval heeft.
Maar laat ons eerlijk zijn, als je te veel onderhoud laat doen aan een fiets, dan wordt dat gewoon te duur.
Stel dat je 2500km per jaar doet, en je fiets om de 2 jaar binnen brengt voor een onderhoud.
Als dan alles volgens de letter van de voorschriften moet gebeuren betaal je 200€.
Naaf invetten, nieuwe remblokken en banden. Alles eens nalopen… daar kruipen zo 2 werkuren in.
Heb je pech door een krom wiel, een paar versleten pedalen of de tandwielen moeten allemaal nieuw met nieuwe riem, dan ben je 500€ zo kwijt.
Kijk, Shimano Nexus en Alfine zijn niet ontworpen op een leven lang martelen zonder onderhoud, maar met de boel een beetje schoonhouden kan het een flinke tijd mee. Doe je dan nog eens dat oliebadje (wat ook echt niet heel spannend is) dan heb je een redelijk onverwoestbare naaf voor dagelijks gebruik. Geen Rohloff, maar daar betaal je dan ook voor.
Dankjewel voor je reactie. Ik woon in Zuid Holland, dus pakweg 1,5 uur van Bocholt vandaan. Opzich een kleine moeite om een keer heen en weer te rijden, omdat 2500 euro een aardig bedrag is.Barista schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:42:
[...]
Nog niet langs de fietsenmaker geweest om te laten checken. Ik fiets maar weinig in versnelling 7 tot 11 tot noch toe.
Ik heb de fiets gekocht zonder proefrit. Puur op basis van techniek en looks. Ervaring tot nu toe: fiets vond ik zeker even wennen maar ik ben er erg blij mee. Ik kijk uit naar het ritje op m'n fiets van en naar werk, ook bij regen, kou of beiden.
Het is een zeer strakke fiets die licht aanvoelt. Verlichting is uitmuntend. Hij is volledig stil op een klein beetje bandengeluid na.
Enige dat ik jammer vind tot nu toe is dat er vuil bovenop het voorspatbord blijft liggen en dat dit nog eens extra wordt benadrukt door de koplamp die hier mij net op schijnt. Ik heb de lamp namelijk vrij laag staan omdat ik niemand wil verblinden.
Nu weet ik niet waar je woont maar als je niet te ver van een dealer of Bocholt woont, zou ik zeker even proefrijden. Bij mij heeft de gok goed uitgepakt maar het is een dom idee geweest om zoveel geld uit te geven zonder proefrit.
Leuk om lezen dat je vrij positief bent. Ik vind de fiets echt een mooie uitstraling hebben, maar het is natuurlijk het belangrijkst dat het lekker fietst.
Binnenkort maar een ritje Bocholt maken.
Daar ben ik het zeker mee eens. Het zijn de werkuren die het duur maken.Aziraphale schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:58:
[...]
Dus all hail de wegwerpmaatschappij en na 10 jaar flikker je die fiets bij het grof vuil, terwijl een beetje fiets met fatsoenlijk onderhoud een leven lang mee kan gaan? Dat vind ik dus echt diep treurig en mijn Koga WTS gaat met jaarlijks wat nieuwe olie en af en toe wat slijtagedelen echt wel mee tot ik er niet meer op kan fietsen (hopelijk nog een jaartje of 40).
Kijk, Shimano Nexus en Alfine zijn niet ontworpen op een leven lang martelen zonder onderhoud, maar met de boel een beetje schoonhouden kan het een flinke tijd mee. Doe je dan nog eens dat oliebadje (wat ook echt niet heel spannend is) dan heb je een redelijk onverwoestbare naaf voor dagelijks gebruik. Geen Rohloff, maar daar betaal je dan ook voor.
Een paar remblokjes heb je voor 20€, maar laat ze installeren en je bent 50€ kwijt.
Beetje zelf doen spaart wat uit, en kan de levensduur van een fiets stevig verlengen.
Als er niets mis mee is, gewoon lekker laten zitten.Thomassassin schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:52:
Mijn vorige fiets ging zo'n 50.000 km mee en nooit problemen met de naaf gehad.
Toen was het frame ernstig gecorrodeerd en mijn beide velgen versleten (van het remmen).
Toen vond ik het wel weer mooi geweest voor die fiets.
Op een gegeven moment wordt zoiets meer een principe kwestie, financieel is een fiets snel afgeschreven.Aziraphale schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:58:
[...]
Dus all hail de wegwerpmaatschappij en na 10 jaar flikker je die fiets bij het grof vuil, terwijl een beetje fiets met fatsoenlijk onderhoud een leven lang mee kan gaan? Dat vind ik dus echt diep treurig en mijn Koga WTS gaat met jaarlijks wat nieuwe olie en af en toe wat slijtagedelen echt wel mee tot ik er niet meer op kan fietsen (hopelijk nog een jaartje of 40).
Als je afhankelijk bent van een fietsenmaker, dan loopt het onderhouden snel in de papieren.
Hangt ook een beetje af van de omstandigheden: een fiets die buiten staat en regelmatig door de pekel gaat zal nooit langer mee gaan dan 10-15 jaar.
Ik ken wel verhalen van mensen die 100.000km doen met een fiets met Rohloff naaf.
Maar als ik dan hoor dat ze aan hun 3e frame en/of velg(en) bezig zijn met onderhoudsrekeningen van ruim 500 euro, dan zou ik zelf toch de voorkeur hebben om vaker van fiets te wisselen.
Die Gazelle Chamonix Lite City met 50.000km van mij zou ik in theorie ook weer kunnen opknappen met 2 nieuwe velgranden en alle slijtage onderdelen nieuw (handvaten, zadel, velgen, banden, remblokken, ketting, remkabels, versnellingkabel).
Leuk, maar dat gaat een klus worden van 400 euro of meer bij een fietsenmaker. Als ik het zelf doe kost het mij ook meer dan 10 uur. Maar dan heb ik nog steeds geen nieuwe fiets! Ik heb dan nog steeds een gecorrodeerd frame wat ik niet vertrouw en potentieel een fiets waar nog van alles van stuk kan gaan (bottom bracket, balhoofdlagers, trappers, etc.).
De gemiddelde fietsenmakers hebben het al druk zat, dus een nieuwe fiets is dan misschien toch beter voor iedereen?
Verrassend genoeg vraagt mijn fietsenmaker erg weinig voor herstellingen. 15 euro om nieuwe remblokjes te plaatsen en af te stellen. 25 euro om een lekke achterband te vervangen van een fiets met riem. Inclusief materiaal.Tommie12 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:01:
[...]
Daar ben ik het zeker mee eens. Het zijn de werkuren die het duur maken.
Een paar remblokjes heb je voor 20€, maar laat ze installeren en je bent 50€ kwijt.
Beetje zelf doen spaart wat uit, en kan de levensduur van een fiets stevig verlengen.
Dus gevolg is dat hij de mensen uit de buurt "lui" maakt waardoor mensen hun eigen banden zelfs niet meer willen oppompen.
Maar een ander gevolg is dan dat hij genoeg werkt heeft aan basisherstellingen, waardoor hij zich dus o.a. niet verder verdiept in afstellen of opnieuw invetten van naafversnellingen
Tja, hier was nog een oude fietsenmaker die banden oppompte voor 25ct.Thomassassin schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:32:
[...]
Verrassend genoeg vraagt mijn fietsenmaker erg weinig voor herstellingen. 15 euro om nieuwe remblokjes te plaatsen en af te stellen. 25 euro om een lekke achterband te vervangen van een fiets met riem. Inclusief materiaal.
Dus gevolg is dat hij de mensen uit de buurt "lui" maakt waardoor mensen hun eigen banden zelfs niet meer willen oppompen.
Maar een ander gevolg is dan dat hij genoeg werkt heeft aan basisherstellingen, waardoor hij zich dus o.a. niet verder verdiept in afstellen of opnieuw invetten van naafversnellingen
Gelukkig lieten de meeste mensen die dat lieten doen wel een hele euro achter.
In elk geval, die man zal niet rijk worden, en als hij stopt zal het zeker duurder worden.
Ik ben voor mijn partner op zoek naar een 'moederfiets' met een Gates riem. Helaas lijken de mogelijkheden beperkt. Dit leek me bijvoorbeeld een geschikt merk, die tikt bijna alle boxen:
- Gates
- 7 versnellingen (Nexus 8 was leuk geweest)
- Hydraulische schijfremmen
Volgens de verkoper bied deze echter niet al te veel ruimte tussen de fietser en het voorzitje.
Heeft iemand nog een andere tip? Anders gaan we voor de Batavus Mambo, die er behalve de ketting ook erg goed uit ziet.
- Gates
Volgens de verkoper bied deze echter niet al te veel ruimte tussen de fietser en het voorzitje.
Heeft iemand nog een andere tip? Anders gaan we voor de Batavus Mambo, die er behalve de ketting ook erg goed uit ziet.
Die ruimte zal je alleen met een echte "moeder fiets" meer hebben ben ik bang. Deze hebben vaak ook een vrij grote bocht in het stuur zitten en komen meestal met 26" banden ipv 28". Wij waren blij toen de kleine groot genoeg was om achter op gaan. Je kan ook evt tijdelijk een moeder fiets op marktplaats kopen voor een stuk minder en als je kind richting de twee gaat een nieuwe damesfiets nemen met een achterzitje.peligro2k schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:14:
Ik ben voor mijn partner op zoek naar een 'moederfiets' met een Gates riem. Helaas lijken de mogelijkheden beperkt. Dit leek me bijvoorbeeld een geschikt merk, die tikt bijna alle boxen:
- Gates
Wij hebben van de week onze fietsen geleverd gekregen. Ik een Chamonix S11 en mijn vrouw de S8. De S8 heeft een CDN riem, zadel en voorvering en een Alfine 8 icm Shimano schijfremmen. Mijn vrouw is er blij mee.
Deze heeft een zogenaamd MIKHD systeem waardoor je een compatible achter zitje er eenvoudig op kan klikken. Onze dochter van 18 maanden gaat daar achterop bij haar.
https://www.bol.com/nl/nl...yQ.2_18.19.ProductPageUrl
[ Voor 4% gewijzigd door Tweakriez op 30-12-2024 20:24 ]
Nog een tip voor wie een extra veiligheidslaagje wilt voor zijn fiets. Een bidon houder met compartiment waar een Mototag of Apple tag in past. Super eenvoudig te monteren en valt niet direct op.
https://a.aliexpress.com/_EHwTgko
https://a.aliexpress.com/_EHwTgko
![]() | ![]() | ![]() |
Gisteren is mijn Sensa Cintura (2020) met alfine 8 en CDX upgrade helaas gejat!
Nu was de fiets nog verzekerd zonder afschrijving.
Nu ben ik een beetje aan de rondkijken en wil ik eigenlijk meteen naar CDX terug maar dat is meestal icm met alfine 11.
Beetje lost wat nu een goede optie gaat zijn. Wie heeft advies?
Nu ben ik een beetje aan de rondkijken en wil ik eigenlijk meteen naar CDX terug maar dat is meestal icm met alfine 11.
Kijk eens bij Velo de Ville.Colombiaan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:35:
Daar kan je heel veel zelf kiezen.
Dat vind ik nu zo leuk aan een forum. Kom allemaal dingen tegen die ik niet ken. Veel geleerd hier al.Tommie12 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:56:
[...]
Kijk eens bij Velo de Ville.
Als ik kijk wat ik zou willen hebben kom je o.a. op een Gazelle Chamonix S11 uit van 1700 euro. Maar voor dat geld heb je ook zoiets, en dat ziet er leuker en exclusiefer uit en is waarschijnlijk ook net iets beter. Twijfel alleen nog over de kleurkeuze.
Dank voor de tip.
/f/image/wGmFlAlp2r4flk8uf4JwhFQ7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door MrMarcie op 01-01-2025 13:35 . Reden: Aangepase configuratie ]
Tweede tip: druk die config af, en ga er mee naar een VdV dealer. Overloop je keuzes, en met wat geluk heeft die kleurstalen. Kleuren op een computerscherm zijn nooit 100% in te schatten.MrMarcie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:33:
[...]
Dat vind ik nu zo leuk aan een forum. Kom allemaal dingen tegen die ik niet ken. Veel geleerd hier al.
Als ik kijk wat ik zou willen hebben kom je o.a. op een Gazelle Chamonix S11 uit van 1700 euro. Maar voor dat geld heb je ook zoiets, en dat ziet er leuker en exclusiefer uit en is waarschijnlijk ook net iets beter. Twijfel alleen nog over de kleurkeuze.
Dank voor de tip.
[Afbeelding]
En met wat geluk krijg je korting of een accessoire gratis.
Dank je, ga ik zeker doen!Tommie12 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Tweede tip: druk die config af, en ga er mee naar een VdV dealer. Overloop je keuzes, en met wat geluk heeft die kleurstalen. Kleuren op een computerscherm zijn nooit 100% in te schatten.
En met wat geluk krijg je korting of een accessoire gratis.
Top tip heerlijk om te neuzen en te spelen even!Tommie12 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:56:
[...]
Kijk eens bij Velo de Ville.
Waarom per se CDX? Bij de huidige modellen is het achtertandwiel ook bij CDN van staal, in elk geval sinds een jaar en misschien al wel twee. Of trap jij zo stevig door dat je de CDN riem te snel aan gort helpt?Colombiaan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:35:
Je hebt een punt.Wilke schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:48:
[...]
Waarom per se CDX? Bij de huidige modellen is het achtertandwiel ook bij CDN van staal, in elk geval sinds een jaar en misschien al wel twee. Of trap jij zo stevig door dat je de CDN riem te snel aan gort helpt?
Op een ebike zou ik zeker voor CDX kiezen (ik denk dat Gates het ook,o voor schrijft).
Op een gewone fiets zou ik het laten af hangen van je jaarlijkse afstand.
Tot 1000km/jaar gewoon CDN omdat het dan waarschijnlijk langer dan 10 jaar duurt eer je die versleten krijgt.
En erboven gewoon CDX kiezen, het verschil is ook maar 100€.
Mooi hoor die A400! Ik hoor maar niks meer over mijn bestelde Cube Editor, dus begin nu wel te twijfelen om hier maar eens voor te gaan kijken!
Edit: wie heeft de A400 en Stevens Super flight vergeleken met de Cube Editor SLX FE?
Edit: wie heeft de A400 en Stevens Super flight vergeleken met de Cube Editor SLX FE?
[ Voor 23% gewijzigd door zunrob op 02-01-2025 09:04 ]
Hmm, ik hoop er dit jaar 3500 te fietsen. Dus binnen enkele jaren kan ik hier in elk geval een N=1 ervaring rapporteren hoe lang 'ie het heeft uitgehouden (CDN).Tommie12 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:10:
Tot 1000km/jaar gewoon CDN omdat het dan waarschijnlijk langer dan 10 jaar duurt eer je die versleten krijgt.
En erboven gewoon CDX kiezen, het verschil is ook maar 100€.
[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 02-01-2025 09:13 ]
Er zit in ieder geval al een verschil in de wielen/banden tussen de Cube en Stevens (37-622 vs 47-622). De Stevens heeft bredere banden, in de praktijk vind ik dat lekkerder fietsen.zunrob schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:37:
Ook geen drama hoor, als er iets versleten is vervang je gewoon door CDX.Wilke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:12:
[...]
Hmm, ik hoop er dit jaar 3500 te fietsen. Dus binnen enkele jaren kan ik hier in elk geval een N=1 ervaring rapporteren hoe lang 'ie het heeft uitgehouden (CDN).
Maar ik hoop echt dat je komt melden hoe lang die het heeft uitgehouden, en in welke omstandigheden.
Let dan wel op dat je je bestelling correct annuleert, anders heb je 2 fietsen.zunrob schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:37:
Mooi hoor die A400! Ik hoor maar niks meer over mijn bestelde Cube Editor, dus begin nu wel te twijfelen om hier maar eens voor te gaan kijken!
Mijn vorige fiets had een CDN riem en die heb ik na (geloof rond de) 11.000km weggedaan en daar rijdt nu mijn zwager op, denk dat die fiets intussen wel op 15k km zit met de originele riem. Heb wel het achtertandwiel na 8k km moeten vervangen, dat was een kunsstof cdn tandwiel, heb ik toen vervangen voor een metalen cdxTommie12 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:10:
[...]
Ook geen drama hoor, als er iets versleten is vervang je gewoon door CDX.
Maar ik hoop echt dat je komt melden hoe lang die het heeft uitgehouden, en in welke omstandigheden.
Hoe zit/rijdt de Stevens Super flight? Ik heb een Batavus dinsdag exclusive plus en Gazelle S11 gereden. En dus de Cube Editor SLX FE. Die laatste is natuurlijk veel sportiever. Zit de Stevens hier een beetje tussenin?
Ik ken de genoemde andere fietsen niet echt. Maar de Stevens Super Flight (LT) die ik heb lijkt qua zithouding op de Cube Travel EXC die mijn vrouw heeft. Half sportief zeg maar. Ik kan het vergelijken met een BSP Voyager Belt , die is meer rechtop en een echte stadsfiets of de Canyon Commuter AL 6, die is sportiever. Voor mij een prima compromis.
Iemand ervaring met de Trek UM4+ belt? Ik kan er een tweedehands aanschaffen voor 900 euro. Zit wel 16k km op de teller..(accu is wel vernieuwd).
Kan er vrij weinig informatie over vinden.
Kan er vrij weinig informatie over vinden.
Ik heb met de cdn nog geen 2,5 jaar gedaan en toen dus vervangen ik vond dat wel erg snel dat was 2,5 jaar ook in corona tijd dat ik minder fietste ook. Ik heb nooit mijn trapvermogen gemeten maar ik hou wel van doorfietsen.Wilke schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:48:
[...]
Waarom per se CDX? Bij de huidige modellen is het achtertandwiel ook bij CDN van staal, in elk geval sinds een jaar en misschien al wel twee. Of trap jij zo stevig door dat je de CDN riem te snel aan gort helpt?
Daarom wilde ik ook naar Afline 11 ipv 8 omdat ik juist bij het snel fietsen wat mis soms.
Groot verschil in prijs is wel Alfine 8 vs Alfine 11?MrMarcie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:33:
[...]
Dat vind ik nu zo leuk aan een forum. Kom allemaal dingen tegen die ik niet ken. Veel geleerd hier al.
Dank voor de tip.
[Afbeelding]
ik heb gevraagd naar levertijden op de Editor en di was voor de SLX FE week 14 en voor de Race FE week 25zunrob schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:37:
Ik heb mijn eisenpakket bijgesteld en ga denk ik voor een leverbare Sensa Cintura Alfine 8 die leverbaar is en ik zag hem van 1599 voor 1279 afgesprijst voor het 2025 model! Wat een gekte bij Cube, schijnt overigens normaal te zijn.
Voor mij is VdeV een onbekend merk.MrMarcie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:33:
[...]
Dank voor de tip.
[Afbeelding]
Op basis waarvan vermoed je dat de kwaliteit net iets beter dan de Gazelle S11 is
Ik vind dat ook wel snel. Ik heb net de 4e servicebeurt (1 per jaar) erop zitten met mijn fiets met cdn en alfine 8 en volgens de fietsenmaker kon de riem nog gewoon mee. Dat met ongeveer 6K per jaar.Colombiaan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:55:
[...]
Ik heb met de cdn nog geen 2,5 jaar gedaan en toen dus vervangen ik vond dat wel erg snel dat was 2,5 jaar ook in corona tijd dat ik minder fietste ook. Ik heb nooit mijn trapvermogen gemeten maar ik hou wel van doorfietsen.
Daarom wilde ik ook naar Afline 11 ipv 8 omdat ik juist bij het snel fietsen wat mis soms.
VdV wordt verkocht door de betere fietswinkels hier, is van oorsprong duits en heeft een heel goede reputatie.nokiaan958GB schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:25:
[...]
Voor mij is VdeV een onbekend merk.
Op basis waarvan vermoed je dat de kwaliteit net iets beter dan de Gazelle S11 is
Fietsen zijn uitgerust met goede A merk componenten.
Hier nog voordeliger:Colombiaan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:03:
[...]
ik heb gevraagd naar levertijden op de Editor en di was voor de SLX FE week 14 en voor de Race FE week 25
Ik heb mijn eisenpakket bijgesteld en ga denk ik voor een leverbare Sensa Cintura Alfine 8 die leverbaar is en ik zag hem van 1599 voor 1279 afgesprijst voor het 2025 model! Wat een gekte bij Cube, schijnt overigens normaal te zijn.
https://www.adverstegenfi...-cintura-belt-drive-2025/
Thanks ja die zag ik ook wel beperkte voorwaarden volgens mij tot zondag deze prijs en ophalen. Maar ik ga zeker even bellen morgen.stroom schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:45:
[...]
Hier nog voordeliger:
https://www.adverstegenfi...-cintura-belt-drive-2025/
Ik twijfel ook weer of ik niet gewoon toch voor een alfine 11 fiets moet gaan met cdx, belt. Maar voor dit geld is het wel steeds interessanter.