Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
ik heb een sensa cintura met de alfine 8s, en in de 5 rijd ik 20-21, zeker in de stad is dat een van de meest gebruikte versnellingen. In de 6 rijd ik 25-30. Ik heb de fiets nu een jaar of 6, inmiddels de riem en het achtertandwiel vervangen door de cdx varianten. Verder echt een topfiets, zou hem zo weer kopen.FastFred schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:01:
Hoho, met de Nexus/Alfine 8 is alleen de 5e versnelling een 1:1 versnelling, het verschil tussen Nexus en Alfine is inderdaad dat de Alfine naaldlagers heeft. Die 5e is een fijne versnelling maar die gebruik je eigenlijk amper, afhankelijk van het aantal tanden op het tandwiel voor en achter zit je dan rond de 18km/h, en daar kom ik persoonlijk eigenlijk nooit, tenzij stevige wind tegen.
Ik neem aan dat 50km per week betekent dat je iedere dag 10km fietst (5 heen, 5 terug). Dan lijkt het mij echt niet nodig om meer dan 8 versnellingen te hebben, tenzij je in Limburg woont.
Die Editor SLX FE ziet er wel uit als een fijne fiets. Alfine-11 naaf, CDX aandrijving, naaf met dynamo, strak design, geen vering. Nu een Nexus-8 op de huidige fiets waar het verschil tussen 5 en 6 te groot is. Met windkracht 3-4 tegen is 5 niet fijn, maar 6 ook niet. Dit zou weleens de vervanger kunnen worden van mijn Kalkhoff Endeavour 8, maar even een paar maanden wachten wat de prijs gaat doen. Met dank voor de eerdere link!
Wat vind je er minder aan met jouw model?
[ Voor 7% gewijzigd door Houtenklaas op 05-09-2024 18:17 ]
Mooie upgrade! Prijs is trouwens 1799,-.Houtenklaas schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:01:
[...]
Die Editor SLX FE ziet er wel uit als een fijne fiets. Alfine-11 naaf, CDX aandrijving, naaf met dynamo, strak design, geen vering. Nu een Nexus-8 op de huidige fiets waar het verschil tussen 5 en 6 te groot is. Met windkracht 3-4 tegen is 5 niet fijn, maar 6 ook niet. Dit zou weleens de vervanger kunnen worden van mijn Kalkhoff Endeavour 8, maar even een paar maanden wachten wat de prijs gaat doen. Met dank voor de eerdere link!
Wat vind je er minder aan met jouw model?
De remmen van de mijne zijn iets beter, iets lichter en betere crank. Maar daarentegen ook duurder
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
Remmen is angst, gang is allesHekkeySE schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:18:
[...]
Mooie upgrade! Prijs is trouwens 1799,-.
De remmen van de mijne zijn iets beter, iets lichter en betere crank. Maar daarentegen ook duurder
Dat is een mooie fiets! Vraag me af welke framemaat ik nodig heb, ik lijk een beetje tussen 58 en 62 in te zitten. Lengte 1.88m, binnenbeenlengte ongeveer 91 cm. De Cube configurator zegt dan 58, maar met met een klein beetje meer lengte zegt ie 58 of 62. Hoe zijn jullie ervaringen?
Ik ben 193 met binnenbeen 87. Was 58 of 62. Uiteindelijk voor 62 gekozenzunrob schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 00:19:
[...]
Dat is een mooie fiets! Vraag me af welke framemaat ik nodig heb, ik lijk een beetje tussen 58 en 62 in te zitten. Lengte 1.88m, binnenbeenlengte ongeveer 91 cm. De Cube configurator zegt dan 58, maar met met een klein beetje meer lengte zegt ie 58 of 62. Hoe zijn jullie ervaringen?
Ben benieuwd naar je onderbouwing. Zat 62 simpelweg fijner?HekkeySE schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:35:
[...]
Ik ben 193 met binnenbeen 87. Was 58 of 62. Uiteindelijk voor 62 gekozen
Eerlijk gezegd was er nergens meer een 58 op voorraad in Nederland. Dit was ook de laatste 62 die ik kon vinden. Maar fietsenwinkel vond de hoogte ook ok + Cube berekening zijn ook 58 of 62 dus daarvoor gegaan.zunrob schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:48:
[...]
Ben benieuwd naar je onderbouwing. Zat 62 simpelweg fijner?
Heb daarom zojuist op een andere (elektrische) Editor gereden. Zithouding best wel sportief (voelt als op mijn MTB), maar tegelijkertijd dus ook makkelijk snelheid maken. Ik merk wel dat je je polsen belast.
Nu ben ik een sportievere stadsfiets gewend, de Batavus Dinsdag Exclusive Plus staat dan ook op mijn lijst. Ik vind het bij die fiets vervelend dat de remmen 'verkeerd om' zitten, maar verder voelt ie erg lekker en lijkt ie heel erg op wat ik nu gewend ben. Oftewel een licht sportieve zit; niet helemaal rechtop maar ook niet zo ver naar voren als bij de Cube. Wel merk ik, bij meerdere proefritjes, dat ik onder in de rug al vrij snel wat last krijg. Waarschijnlijk omdat ik niet super sportief ben en mijn onderrug wat door laat hangen. Bij de Cube heb je dat probleem natuurlijk niet, want je hangt meer naar voren. Allicht ook gewoon een kwestie van wennen want bij de huidige fiets heb ik er geen last van.
Ik gebruik mijn fiets vooral voor tochtjes in en rondom het huis, kinderzitje achterop (en nu ook nog voorop). Sinds kort hebben we een bakfiets met elektromotor. Ik denk dat ik deze met de Cube makkelijker bij kan houden, echter doordat je meer naar voren zit is het minder makkelijk om te communiceren met de kindjes in de bakfiets en de bestuurder van de bakfiets.
Ben dan ook heel erg benieuwd naar jullie advies.
Edit: Heb de Cude Editor SLX FE besteld. Benieuwd wanneer ie geleverd wordt! Ze hadden het over eind dit jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 07-09-2024 14:54 ]
Ik twijfel nu toch een beetje over mijn keuze voor een 58 (heb nergens een 62 kunnen proberen). Heb vandaag een 58 Editor Hybrid SLX FE 400 kunnen proberen (want gewone Editor was er niet) en die voelde wat kort. De FM merkte ook op dat mijn benen relatief dichtbij het stuur kwamen.HekkeySE schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:00:
[...]
Eerlijk gezegd was er nergens meer een 58 op voorraad in Nederland. Dit was ook de laatste 62 die ik kon vinden. Maar fietsenwinkel vond de hoogte ook ok + Cube berekening zijn ook 58 of 62 dus daarvoor gegaan.
Ik ben 1.88 meter lang, en afhankelijk van hoe hard ik het boek omhoog trek bij meten van binnenbeenlengte kom ik tot max. 93 cm. Volgens Cube zou mijn framemaat dan de 58 of 62 moeten zijn. Andere mensen hier met een Travel of Editor? Ben benieuwd naar jullie lengtes en framemaat...
Het is echt super onhandig dat je ze niet eenvoudig kunt uitproberen door de lage voorraden...
Ik heb naar de Dinsdag gekeken echter deze heeft Tektro ipv Shimano disk brakes en die blief ik niet. De S11 heeft daarnaast een CDX riem ipv CDN zoals bij de dinsdag. Ik betaal er €1439,- voor en dat is een prima prijs voor de opties die er op zitten lijkt me.
Klinkt als een goede oplossing! Waar heb je 'm gevonden voor die prijs als ik vragen mag? (mag ook in een prive bericht)Tweakriez schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:40:
Besloten dat ik voor een Chamonix S11 dames ga. Op mijn huidige herenfiets is het niet te doen met een achterzitje voor de kids. Mijn vrouw heeft de S8 al in bestelling staan. Zij zal de kleinste van de twee achterop hebben en dan is vering voor haar op zich wel prettig. Beiden hebben we dan het MIKHD systeem dus switches van kinderstoel gaat dan ook makkelijk.
Ik heb naar de Dinsdag gekeken echter deze heeft Tektro ipv Shimano disk brakes en die blief ik niet. De S11 heeft daarnaast een CDX riem ipv CDN zoals bij de dinsdag. Ik betaal er €1439,- voor en dat is een prima prijs voor de opties die er op zitten lijkt me.
Ik begreep van de fietsenmaker dat Cube frames sowieso kleiner vallen. Dus misschien toch een 62. Voorraden is altijd een issue bij Cube. Nu de 2025 modellen er zijn heb je al meer kans (12gobiking heeft de editor 2025 op voorraad) maar je moet er snel bij zijnzunrob schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:06:
[...]
Ik twijfel nu toch een beetje over mijn keuze voor een 58 (heb nergens een 62 kunnen proberen). Heb vandaag een 58 Editor Hybrid SLX FE 400 kunnen proberen (want gewone Editor was er niet) en die voelde wat kort. De FM merkte ook op dat mijn benen relatief dichtbij het stuur kwamen.
Ik ben 1.88 meter lang, en afhankelijk van hoe hard ik het boek omhoog trek bij meten van binnenbeenlengte kom ik tot max. 93 cm. Volgens Cube zou mijn framemaat dan de 58 of 62 moeten zijn. Andere mensen hier met een Travel of Editor? Ben benieuwd naar jullie lengtes en framemaat...
Het is echt super onhandig dat je ze niet eenvoudig kunt uitproberen door de lage voorraden...
Ja, dat heb ik ook gehoord dat ze iets kleiner vallen. Op de 58 voelt het alsof ik meer boven het stuur zit, en daardoor lekker wendbaar. De 62 voelde iets minder wendbaar, ik had het gevoel dat ik met mijn bovenlichaam veel moest draaien om even snel te sturen. Hij voelde minder wendbaar.HekkeySE schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:36:
[...]
Ik begreep van de fietsenmaker dat Cube frames sowieso kleiner vallen. Dus misschien toch een 62. Voorraden is altijd een issue bij Cube. Nu de 2025 modellen er zijn heb je al meer kans (12gobiking heeft de editor 2025 op voorraad) maar je moet er snel bij zijn
Wel zit ik op de 58 met mijn knieën relatief dicht bij het stuur. Het beperkte overigens niet, ik kon straatje keren zonder mijn benen naar buiten te steken. De 58 voelt heel erg als mijn MTB, de 62 voelde nog wat onwennig. Tevens kreeg ik op de 62 wat pijn bij mijn duim bij het vasthouden van het stuur.
Ik vind het echter super lastig om een keuze te maken! Neig wel naar de 58 nu.
Hoe lang ben jij, wat is je binnenbeenlengte en welke framemaat heb jij?
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 09-09-2024 21:02 ]
Als ik dat model zie dan kan ik mij niets bedenken wat er nog te verbeteren valt. Dus leek het mij het ideale moment om een fiets aan te schaffen voor de komende 20+ jaar. Want zo oud is mijn huidige fiets nu ook
Nu heb ik van de fietsenmaker om de hoek begrepen dat er in september altijd nieuwe modellen worden gelanceerd? Iemand een idee wat dat nou concreet betekent? Volgens mij geen korting o.i.d., maar wel dat er misschien een model komt met Rohloff afwerking?
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
192, 89, 62zunrob schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:00:
[...]
Ja, dat heb ik ook gehoord dat ze iets kleiner vallen. Op de 58 voelt het alsof ik meer boven het stuur zit, en daardoor lekker wendbaar. De 62 voelde iets minder wendbaar, ik had het gevoel dat ik met mijn bovenlichaam veel moest draaien om even snel te sturen. Hij voelde minder wendbaar.
Wel zit ik op de 58 met mijn knieën relatief dicht bij het stuur. Het beperkte overigens niet, ik kon straatje keren zonder mijn benen naar buiten te steken. De 58 voelt heel erg als mijn MTB, de 62 voelde nog wat onwennig. Tevens kreeg ik op de 62 wat pijn bij mijn duim bij het vasthouden van het stuur.
Ik vind het echter super lastig om een keuze te maken! Neig wel naar de 58 nu.
Hoe lang ben jij, wat is je binnenbeenlengte en welke framemaat heb jij?
Je kan nog veel met het stuur evt aanpassen.
Verder echt een heerlijke fiets. Voor die prijs vind ik dat er weinig andere concurrenten zijn qua afmontage. Koga ook mooie fietsen maar richt zich op een hele andere doelgroep (sportief vs stad).
:strip_exif()/f/image/jUsetjoO1kj49Aj3qetp81ao.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn oude Batavus Razer gebruik ik al bijna een jaar niet meer, pak altijd mijn Schindelhauer Arthur, dus de Batavus gaat naar een collega. Dit wordt dan mijn "reserve" fiets, dus niet electrisch.
Zijn er maar 50x gemaakt in deze configuratie en deze had 500,-- Euro extra korting vanwege een paar kleine lakbeschadigingen. Daar zijn ze in Duitsland nogal gevoelig voor blijkbaar, maar het was zeer minimaal.
Geweldig licht fietsje met prima onderdelen, Alfine 11 ,hydrolische schijfremmen en krankstel van Shimano, Brooks lederen zadel, handvatten, Supernova koplamp, Gates CDX riem + tandwielen, etc.
PSN-id: Chrasher
Is uiteindelijk puur de zithouding waardoor je voor de cube bent gegaan? Op het oog lijken het voor mij twee vrij gelijkwaardige fietsen, alleen is de cube meer dan 300 euro duurder dan de Batavus. Ik ben zelf ook geinteresseerd in de aanschaf van één van deze twee fietsen, maar kan op dit moment het prijsverschil tussen de twee niet helemaal plaatsen. Zie ik iets over het hoofd?zunrob schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:59:
..., de Batavus Dinsdag Exclusive Plus staat dan ook op mijn lijst. Ik vind het bij die fiets vervelend dat de remmen 'verkeerd om' zitten, maar verder voelt ie erg lekker en lijkt ie heel erg op wat ik nu gewend ben. Oftewel een licht sportieve zit; niet helemaal rechtop maar ook niet zo ver naar voren als bij de Cube. Wel merk ik, bij meerdere proefritjes, dat ik onder in de rug al vrij snel wat last krijg. Waarschijnlijk omdat ik niet super sportief ben en mijn onderrug wat door laat hangen. Bij de Cube heb je dat probleem natuurlijk niet, want je hangt meer naar voren. Allicht ook gewoon een kwestie van wennen want bij de huidige fiets heb ik er geen last van.
Ik gebruik mijn fiets vooral voor tochtjes in en rondom het huis, kinderzitje achterop (en nu ook nog voorop). Sinds kort hebben we een bakfiets met elektromotor. Ik denk dat ik deze met de Cube makkelijker bij kan houden, echter doordat je meer naar voren zit is het minder makkelijk om te communiceren met de kindjes in de bakfiets en de bestuurder van de bakfiets.
Ben dan ook heel erg benieuwd naar jullie advies.
Edit: Heb de Cude Editor SLX FE besteld. Benieuwd wanneer ie geleverd wordt! Ze hadden het over eind dit jaar.
Ik irriteerde me bij de Batavus aan het feit dat de remmen verkeerd om zitten imo (zou aan te passen zijn, maar niet heel netjes). De zithouding is wel compleet anders. De Batavus is rechtop en licht sportief, de Cube voelt meer als een MTB. Uiteindelijk was ik over de Cube enthousiaster, je gaat voor mijn gevoel makkelijk harder, hij weegt niet zoveel en hij heeft een flink maximaal gewicht (ivm kinderzitjes).suikerberg schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:27:
[...]
Is uiteindelijk puur de zithouding waardoor je voor de cube bent gegaan? Op het oog lijken het voor mij twee vrij gelijkwaardige fietsen, alleen is de cube meer dan 300 euro duurder dan de Batavus. Ik ben zelf ook geinteresseerd in de aanschaf van één van deze twee fietsen, maar kan op dit moment het prijsverschil tussen de twee niet helemaal plaatsen. Zie ik iets over het hoofd?
Voor mij waren de Shimano remmen ook een reden om voor de Chamonix S11 te gaan ipv de Batavus. De Dinsdag gebruikt onderdelen van Tektro. Technisch toch net wat minder en lastiger (dus duurder) te verkrijgen in het onderhoud.zunrob schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:10:
[...]
Ik irriteerde me bij de Batavus aan het feit dat de remmen verkeerd om zitten imo (zou aan te passen zijn, maar niet heel netjes). De zithouding is wel compleet anders. De Batavus is rechtop en licht sportief, de Cube voelt meer als een MTB. Uiteindelijk was ik over de Cube enthousiaster, je gaat voor mijn gevoel makkelijk harder, hij weegt niet zoveel en hij heeft een flink maximaal gewicht (ivm kinderzitjes).
:strip_exif()/f/image/Ng0xkie98iDXrtbo4UxRdlsf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wBW0f8AKd5y4cRBZEfMTqbQX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door onzichtbaar op 30-09-2024 10:47 ]
Die bovenste sleutel is nogal zwak, dat krijgt een slotenmaker echt snel open.onzichtbaar schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:37:
Misschien een beetje off-topic. Maar ik heb vorig jaar de Koga F3 8.0 (€ 2000) gekocht en maakte mij toch een beetje zorgen over diefstal. Toen een Abus 8210 (Art **) van 2,4 kg t.w.v. €79 gekocht. Ik was dit weekend bij de Bauhaus in Duitsland en vond daar deze. Een 1,7 kg en 1 kg kabelslot van de zwaarste en 1 na zwaarste Duitse kwaliteit. Deze gevlochten kabels hebben volgens de Duitse norm een hogere beveiliging dan een ketting en zijn bovendien lichter.[Afbeelding]
[Afbeelding] Bovendien zijn de sleutels van veel sterker staal dan de Abus sleutels. Anderen hier ervaring mee?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Sorry maar ik ben bang dat je daar niet veel aan gaat hebben. Kabelsloten zijn altijd zwakker.onzichtbaar schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:37:
Misschien een beetje off-topic. Maar ik heb vorig jaar de Koga F3 8.0 (€ 2000) gekocht en maakte mij toch een beetje zorgen over diefstal. Toen een Abus 8210 (Art **) van 2,4 kg t.w.v. €79 gekocht. Ik was dit weekend bij de Bauhaus in Duitsland en vond daar deze. Een 1,7 kg voor € 21,95 en 1 kg voor € 9,95 kabelslot van de zwaarste en 1 na zwaarste Duitse kwaliteit. Deze gevlochten kabels hebben volgens de Duitse norm een hogere beveiliging dan een ketting en zijn bovendien lichter.[Afbeelding]
[Afbeelding] Bovendien zijn de sleutels van veel sterker staal dan de Abus sleutels. Anderen hier ervaring mee?
Ik zweer bij deze:
https://www.google.com/ur...Vaw06nwbH9AnlopvqKXBlWE9i
/f/image/BRRtlKQe4S2G27NoVim20BXT.png?f=fotoalbum_large)
Overigens is elk slot te kraken/slopen. Het is alleen tijd vertragend natuurlijk. De Viro kan met enig moeite door een ervaren lockpicker wel geopend worden maar slopen en slijpen is echt niet makkelijk of snel te doen. De meeste junks hebben geen lockpick skills.Tweakriez schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:45:
[...]
Sorry maar ik ben bang dat je daar niet veel aan gaat hebben. Kabelsloten zijn altijd zwakker.
Ik zweer bij deze:
https://www.google.com/ur...Vaw06nwbH9AnlopvqKXBlWE9i
[Afbeelding]
https://www.abus.com/nl/A...sloten/BORDO-GRANIT-6500K
Een beugel kan soms lastig zijn om vast te maken. Het Viro slot is echt goed opgebouwd. Heeft geen ART certificaat maar dat is een wassen neus. Bijvoorbeeld ANWB verzekering doet hier ook niet moeilijk over als je ringslot maar wel ART gecertificeerd is. Ik gebruik een zadeltasje waar ik het slot in opberg. Zo heb ik geen gezeur met een kabel die mijn frame beschadigt, onbalans veroorzaakt of er roestvorming is.onzichtbaar schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:15:
Ik ben ernstig gevallen met de Koga F3 8.0. Maar dit was ook de eerste sportieve fiets die ik ooit heb gekocht. Moest dus wennen aan de wendbaarheid/directe sturen. Afgezien van het natte wegdek en de blaadjes denk ik dat de balans (2,4 kg slot aan de zadelpen) ook niet heeft geholpen. Eenmaal uit evenwicht trekt er toch 2,4 kg extra naar een kant. Beetje googlen laat zien dat het voornamelijk gaat om betonschaarbestendigheid en de slijptol. En dat binnen ongeveer 3 minuten. Meer dan 3 minuten, pakt men een andere fiets. Lock-picking is zeldzaam. Veel fietskettingen zijn verchroomd, tegen weersinvloeden. Maar chroom verzwakt het staal, terwijl kabels nauwelijks verchroomd zijn. En soms zijn verschillende laagjes juist sterker, denk aan een Japans zwaard. Bovendien heeft een kettingslot veel gewicht vanwege het schakelprincipe. Maar hoe bijvoorbeeld de ART classificatie tot stand komt is mij onduidelijk. Er wordt getest op duurzaamheid, weers- en omgevingsbestendigheid en weerstand tegen aanvallen. Maar de wegingsfactor, geen idee. Duidelijk is dat staalsoort & dikte de bescherming, gewicht en prijs bepaalt. Zo is de Abus City Chain X-plus veel sterker en maar nauwelijks zwaarder dan de ABUS Iven 8210. Ik kan mij voorstellen dat er ketting/kabelsloten zijn van supersuper hard materiaal maar toch licht van gewicht (1,5 kg max) waarbij je recreatief kan fietsen met een slot, voldoende om op de terugweg even 15 tot 30 min de bakker/slager/supermarkt/terras/cafe te bezoeken. Mijn indruk zover is dat een beugelslot nog het beste compromis is (minder chroom, maar bedekt met een laagje) ... bijvoorbeeld Abus Granit Super Extreme 2500 of GRANIT XPlus 540. Iemand anders dit tot op de bodem uitgezocht?
https://www.amazon.nl/ROC...adeltas%2Caps%2C83&sr=8-5
Hopelijk ben je er zelf goed vanaf gekomen? De fiets niet te veel beschadigd?onzichtbaar schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:15:
Ik ben ernstig gevallen met de Koga F3 8.0. Maar dit was ook de eerste sportieve fiets die ik ooit heb gekocht. Moest dus wennen aan de wendbaarheid/directe sturen. Afgezien van het natte wegdek en de blaadjes denk ik dat de balans (2,4 kg slot aan de zadelpen) ook niet heeft geholpen. Eenmaal uit evenwicht trekt er toch 2,4 kg extra naar een kant.
Ik moest ook even wennen aan mijn Cube Travel EXC toen ik van een Gazelle Chamonix af kwam.
Als je eenmaal gewend bent aan de zithouding dan vind ik zelf juist een sportievere houding wat stabieler. Het enige nadeel is dat je op lage snelheid en hele krappe bochtjes wat onhandiger bent t.o.v. een minder sportieve fiets.
Qua slot heb ik zelf een insteekketting van AXA, fiets niet verzekerd. Die ketting gooi ik in mijn kleine fietstas van de Decathlon.
AXA slot is van begin 2020, geen idee of die bestendig zijn tegen zo'n loper die je erin kunt slaan. Maar tot nu toe geen probleem. Als ik de stad in ga gebruik ik meestal mijn oude fiets of maak ik gebruik van een bewaakte stalling.
Uiteindelijk is zo'n slot puur een vertraging voor een dief. Zolang jouw fiets minder waard is of moeilijker te stelen is dan diegene die ernaast staat is het goed
[ Voor 3% gewijzigd door DaWaN op 30-09-2024 15:34 ]
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verder heb ik een testsite gevonden waar met name de zwaardere sloten (geschikt voor motoren), worden getest. De ABUS Granit Super Extreme 2500 wordt hier ook echt getest. Openen d.m.v. lockpicking, sloten uitboren en betonknippen is kansloos, en met de slijptol een langdurige, onhandige exercitie.
https://www.bennetts.co.u...-extreme-2500-lock-review
Ik ben eruit en heb het ABUS GRANIT 6950 ringslot met bovengenoemd beugelslot besteld. Veel geld, maar een nieuwe Koga is ook 2000 Euro. En nu kan ik de fiets ook weer gebruiken om boodschappen te doen!
Over het algemeen zijn beugelsloten vrij goed begreep ik. Het grote nadeel is dat deze lang niet overal bevestigd kunnen worden. Ringsloten zijn zoiezo nooit veilig genoeg. Die worden allemaal makkelijk open gehaald.onzichtbaar schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:55:
Mijn Koga F3 werd geleverd met een AXA Victory ringslot. Hier mijn bevindingen. Check on-line of er zgn Polensleutels worden aangeboden voor jouw type slot. Voor de ABUS 5650, 5750, Amparo en Iven zijn ze er, maar ook voor de AXA Block, Defender, Victory en Solid Plus.
Verder heb ik een testsite gevonden waar met name de zwaardere sloten (geschikt voor motoren), worden getest. De ABUS Granit Super Extreme 2500 wordt hier ook echt getest. Openen d.m.v. lockpicking, sloten uitboren en betonknippen is kansloos, en met de slijptol een langdurige, onhandige exercitie.
https://www.bennetts.co.u...-extreme-2500-lock-review
Ik ben eruit en heb het ABUS GRANIT 6950 ringslot met bovengenoemd beugelslot besteld. Veel geld, maar een nieuwe Koga is ook 2000 Euro. En nu kan ik de fiets ook weer gebruiken om boodschappen te doen!
300,- voor een slot vind ik echt veel geld. De Viro 4241 is ook zeer goed en kost slechts 40 euro. Is zeer bestand tegen slijpen en knippen en lockpicken kost de gelegenheids dief of junk veel te veel tijd en kan echt niet zonder echt goede skills bij dit slot.
Anwb fietsverzekering van €5,- per maand er op (minimaal 1 art 2 slot, het ringslot dus) en klaar is ome Jos.
Heb je een link voor die Viro, en waar je de test gevonden hebt?Tweakriez schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:29:
[...]
Over het algemeen zijn beugelsloten vrij goed begreep ik. Het grote nadeel is dat deze lang niet overal bevestigd kunnen worden. Ringsloten zijn zoiezo nooit veilig genoeg. Die worden allemaal makkelijk open gehaald.
300,- voor een slot vind ik echt veel geld. De Viro 4241 is ook zeer goed en kost slechts 40 euro. Is zeer bestand tegen slijpen en knippen en lockpicken kost de gelegenheids dief of junk veel te veel tijd en kan echt niet zonder echt goede skills bij dit slot.
Anwb fietsverzekering van €5,- per maand er op (minimaal 1 art 2 slot, het ringslot dus) en klaar is ome Jos.
Test weet ik zo 123 niet meer specifiek waar deze was. Had in ieder geval flink rondgekeken en deze kwam op meerdere fora, sites en filmpjes maar ook reviews als betrouwbaar over. Er zijn ook diverse fietsen zaken die goed aangeschreven staan zoals Rein Veenendaal die vol lof zijn over deze fietsenketting. Is dus alleen niet ART gecertificeerd. Maar ANWB eist alleen dat het eerste slot dat is.
:strip_exif()/f/image/4qbaLHwwyHy23EOXWkLu9PrZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NUm4x6GzSDbhY12I3m7vQPuT.jpg?f=fotoalbum_large)
Knoert van een slot. Ga je daar niet tegen komen met je hielen tijdens het trappen?onzichtbaar schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:07:
Ok, heb alles nu gemonteerd. De ABUS GRANIT 6950 is wel een klein beetje groter dan het gemiddelde ringslot. Ook zit deze niet plat/pal/vlak tegen het frame aan, door het bevestigingsmechanisme. Het ABUS Granit Super Extreme 2500 vereist wel wat nadenken over de plaatsing. Doordat deze net iets te kort is voor een gewone bagagedrager, moet je eigenlijk zo'n bagage drager hebben met een dubbele rail zoals op de Koga Traveller en Stevens Super Flight. Maar verder wel tevereden en durf nu weer gewoon even naar binnen bij de supermarkt. Achteraf had ik de sleutels op elkaar moeten afstemmen, maar ja, dat ging niet via Amazon.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel soms, als ik bijvoorbeeld op de trappers sta. Daarom de montage strips nog niet afgeknipt op de juiste lengte. Twijfel nog over de juiste plaatsing. Zag op Franse website, deze montage. Bij de bovenste montage zou die ook op de tweede, lagere, horizontale rail kunnen. Maar ik wil het zwaartepunt, natuurlijk zo laag mogelijk hebben.Tommie12 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:18:
[...]
Knoert van een slot. Ga je daar niet tegen komen met je hielen tijdens het trappen?
:strip_exif()/f/image/bvB98mQoNNa5ti1cnKJZeyVn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door onzichtbaar op 21-10-2024 11:05 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 22-10-2024 10:06 . Reden: Even iets minder generaliseren ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Om rafelen en roesten te voorkomen bij een kettingslot gebruik ik dan ook een zadeltasjes speciaal voor een kettingslot.timovd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:07:
Mijn vrouw heeft al heel wat jaren een ABUS Iven en die werkt probleemloos. Het omhulsel is nog in goede staat. De buitenkant is van stukken betere kwaliteit dan een Viro kettingslot die gaat roesten en het omhulsel gaat rafelen. Alleen jammer dat de fietsendieven een universele sleutel voor de Abus hebben.
[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 22-10-2024 10:07 . Reden: quote edit ]
Nu staat mijn fiets 98% van de tijd achter slot en grendel (inpandige berging thuis en op het werk).
Echter maak ik soms ook wel eens een stop bij de lokale supermarkt of PostNL punt, of we gaan even naar de binnenstad..
Nu is mijn omgeving niet zo berucht als het gaat om fietsdiefstallen, maar een extra slot is nooit verkeerd om de gelegenheids dief af te weren..
Maar ik heb tevens een hekel aan fietstassen..
Iemand ervaring met vouwsloten die je kunt bewaren op de "bidonhouder" plek??
Het lijkt mij redelijk "lomp", maar ik kan het ook mis hebben.
Dit bedoel ik:
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Ik heb daarvoor een insteekketting die ik in een gereedschapsbidon op mijn fiets heb zitten. Werkt prima en is, afhankelijk van de prijs van de fiets, ook voldoende voor de verzekering in combinatie met een ART2 ringslot.verstappen33 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:55:
Nu we het toch over sloten hebben, ik ontvang binnenkort mijn nieuwe fiets (Koga F3 8.0)..
Nu staat mijn fiets 98% van de tijd achter slot en grendel (inpandige berging thuis en op het werk).
Echter maak ik soms ook wel eens een stop bij de lokale supermarkt of PostNL punt, of we gaan even naar de binnenstad..
Nu is mijn omgeving niet zo berucht als het gaat om fietsdiefstallen, maar een extra slot is nooit verkeerd om de gelegenheids dief af te weren..
Dit bedoel ik:
[Afbeelding]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
:strip_exif()/f/image/ge1EpdYKHWVcTg1TmN37zvXE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door onzichtbaar op 21-10-2024 15:41 ]
Hoe doen die dingen het op een gehard stalen ketting?onzichtbaar schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:37:
Vouwsloten zijn iets minder veilig dan kettingsloten. Staal is dunner en je kunt mechanische kracht uitoefenen op de verbindingen. Bovendien hoef je maar 1x door te knippen en dan vouw je het vouwslot open. Voor iemand met een draagbare accu betonschaar tot 16 mm) , hoogstens 10 seconden. Maar als je niet in de grote stad woont, zal het wel goedkomen. Voordeel is wel dat je het gewicht mooi in het midden hebt zitten.
[Afbeelding]
Zou die breken in plaats van doorgesneden worden zoals met betonijzer?
[ Voor 9% gewijzigd door onzichtbaar op 21-10-2024 16:28 ]
Daarom altijd een extra slot. Een ringslot alleen is zoiezo vragen om problemen. Een insteekslot is natuurlijk net zo kansloos want als men je ringlsot open heeft gaat die ook los. Een kabelslot is zoiezo makkelijk door te knippen.
[ Voor 32% gewijzigd door Tweakriez op 21-10-2024 16:16 ]
Nu zouden de S8 deze week en de S11 volgende week geleverd worden. Stoeltjes in huis gehaald etc en even zonder fiets zitten, oude fietsen al verkocht namelijk.... Niks gehoord totdat ik afgelopen week even ging kijken of er al een tijdstip bekend was. Bleek de levertermijn van de S8 ineens een paar weken opgeschoven te zijn. Bij navraag blijkt dat het nu zelfs week 1 2025 gaat worden.... Lekker dan! De winkel gevraagd of men ter compensatie een fietsmand er bij wilt geven. Maar dat doet men niet, het komt immers door Gazelle en niet door hen dat de fiets niet geleverd wordt. Annuleren staat me wel vrij... *Zucht*
Ik heb precies dat slot op mijn Koga. Eigenlijk net iets te kort maar voelt stevig en is makkelijk opbergen. Er zit inmiddels wel een butsje in door iemand die heeft geprobeerd het open te breken maar dat zie ik dan maar als positief!verstappen33 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:55:
Nu we het toch over sloten hebben, ik ontvang binnenkort mijn nieuwe fiets (Koga F3 8.0)..
Dit bedoel ik:
[Afbeelding]
Hier hetzelfde met een nieuwe Cube. Paar dagen na presentie besteld, zou week 50 geleverd worden. Nu wordt het pas week 12 2025 toen ik afgelopen week belde. Ik kreeg een beetje de indruk dat ze simpelweg vergeten waren de bestelling door te zetten, maar dat was volgens hun natuurlijk niet zo. Erg balen. Ik kon wel een ander type fiets uitzoeken...Tweakriez schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:37:
Baal zelf enorm. In augustus voor zowel mij als mijn vrouw twee Chamonix fietsen besteld. Een S8 voor mijn vrouw en een S11 voor mijzelf. Beide dames modellen ivm kinderen achterop, bij haar de kleinste, vandaar ook de S8 met vering voor haar.
Nu zouden de S8 deze week en de S11 volgende week geleverd worden. Stoeltjes in huis gehaald etc en even zonder fiets zitten, oude fietsen al verkocht namelijk.... Niks gehoord totdat ik afgelopen week even ging kijken of er al een tijdstip bekend was. Bleek de levertermijn van de S8 ineens een paar weken opgeschoven te zijn. Bij navraag blijkt dat het nu zelfs week 1 2025 gaat worden.... Lekker dan! De winkel gevraagd of men ter compensatie een fietsmand er bij wilt geven. Maar dat doet men niet, het komt immers door Gazelle en niet door hen dat de fiets niet geleverd wordt. Annuleren staat me wel vrij... *Zucht*
Het is dat ik de fietsen nergens goedkoper kan krijgen. Heb nog geen 1200 betaald voor de S8 en nog geen 1450 voor de S11. Voor dit geld heb ik ze liever als een dinsdag. Daar zit namelijk Tektro ipv Shimano op en de S11 heeft CDX ipv CDN. Nu maar hopen dat er niet nog meer uitstel komt.zunrob schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:05:
[...]
Hier hetzelfde met een nieuwe Cube. Paar dagen na presentie besteld, zou week 50 geleverd worden. Nu wordt het pas week 12 2025 toen ik afgelopen week belde. Ik kreeg een beetje de indruk dat ze simpelweg vergeten waren de bestelling door te zetten, maar dat was volgens hun natuurlijk niet zo. Erg balen. Ik kon wel een ander type fiets uitzoeken...
BizarOut.of.Control schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:21:
Ik heb ook al sinds juli een S8 in bestelling staan (heren model). Paar weken geleden dacht de winkelier nog dat het week 42 zou worden, mogelijk later. Nog niets gehoord...
Het is inderdaad erg apart. Ik denk dat men fietsen met ondersteuning gewoon voorrang geeft, daar zit de marge op.onzichtbaar schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:42:
Raar verhaal, want het waren toch de grote onverkochte voorraden die sommige fietsproducenten in de problemen brachten?
Zoiets zou me niks verbazen. Fietsenhandel is altijd al een beetje een dubieuze branche geweest.onzichtbaar schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:20:
Dat de fietsenmaker de levering een week over het nieuwe jaar heentilt, lijkt erop dat hij zijn dealerdoelstelling cq bonus/kickback voor 2024 verwacht te halen en jouw fietsen wil laten meetellen voor de 2025 bonus.
Dat kan kloppen. Alleen op een tv of wasmachine, alsmede kleding of je bol.com bestelling hoef je geen maanden te wachten om vervolgens te horen dat het nòg eens maanden gaat duren. Dit vervolgens wegwuiven onder het mom van je kan annuleren of wachten ipv er iets van een compensatie tegenover te stellen om je klant het leed te verzachten vind ik best wel apart en toch ook een beetje arrogant overkomen.onzichtbaar schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:12:
Dat is een beetje te kort door de bocht. Fietsenhandel is niet meer of minder "dubieus" dan kleding, auto's, bruingoed, witgoed, Amazon, Bol of meubels. Fietsenhandelaren komen allemaal een doelstelling overeen met de fabrikanten/importeurs waar ze van afnemen. Als ze de doelstelling halen ontvangen ze een extra korting van ik vermoed, tussen de 4 en 8%, met terugwerkende kracht over het volledige aankoopbedrag bij de leverancier. Daarom zijn er vaak aan het eind van het jaar bij de ene handelaar goede deals te scoren en bij andere juist helemaal niet. Niet meer dan logisch dat fietsenhandelaren hun winst/marge optimaliseren.
Ik heb zo'n ding, de Axa Fold Ultra en ik vind em aardig ideaal, handig mee te nemen op het frame, klikt makkelijk vast en los en 90cm is in de praktijk ruim genoeg om em vast te zetten op de plekken waar ik dat wil. Handiger dan een ketting om het zadel heen binden of een zadeltas/fietstas meeslepen vind ik.verstappen33 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:55:
[ Voor 3% gewijzigd door Sebastiaannn op 22-10-2024 14:11 ]
super gave fiets en slotonzichtbaar schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:07:
Ok, heb alles nu gemonteerd. De ABUS GRANIT 6950 is wel een klein beetje groter dan het gemiddelde ringslot. Ook zit deze niet plat/pal/vlak tegen het frame aan, door het bevestigingsmechanisme. Het ABUS Granit Super Extreme 2500 vereist wel wat nadenken over de plaatsing. Doordat deze net iets te kort is voor een gewone bagagedrager, moet je eigenlijk zo'n bagage drager hebben met een dubbele rail zoals op de Koga Traveller en Stevens Super Flight. Maar verder wel tevereden en durf nu weer gewoon even naar binnen bij de supermarkt. Achteraf had ik de sleutels op elkaar moeten afstemmen, maar ja, dat ging niet via Amazon.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met die verdikking op de lantaarnpaal fiets je dan nog steeds met zo'n ding onder je arm. Voor paal dusGluten Parody schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:58:
Lantaarnpaal uitgraven en weg fiets.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Bedoeling is om de enkelprothese niet al te zwaar te belasten door te fietsen met een lichte cadans en me toch enigszins vlot te kunnen verplaatsen met een fiets die weinig onderhoud vraagt.
Hierbij mijn vraag welke naaf met een mooi opvolgende cadans zou nu het best voor me zou passen en waarop dien ik verder te letten bij aankoop?
Het gaat om afstanden van gemiddeld 7 à 8 km.
Update!
Aangepast naar vraag om gewone fiets, geen e-bike.
[ Voor 6% gewijzigd door Moris op 29-10-2024 18:06 ]
In elk geval een fiets met krachtsensor nemen (dus middenmotor).Moris schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:57:
Vanwege een enkelprothese ben op zoek naar een licht trappende fiets om toch enigszins mijn conditie wat op peil te houden door mijn verplaatsingen binnen de randstad te doen.
Bedoeling is om de enkelprothese niet al te zwaar te belasten door te fietsen met een lichte cadans en me toch enigszins vlot te kunnen verplaatsen met een fiets die weinig onderhoud vraagt.
Hierbij mijn vraag welke naaf met een mooi opvolgende cadans zou nu het best voor me zou passen en waarop dien ik verder te letten bij aankoop?
Het gaat om afstanden van gemiddeld 7 à 8 km.
En als je het hebt over mooi oplopende cadans, dan denk ik in de eerste plaats aan een enviolo, of een fiets met minstens 8 versnellingen.
Met motorondersteuning komen er andere afwegingen bij en ik denk dat de overwegingen over de naaf dan ook anders kunnen zijn.
Ik heb zelf een Koga met Alfine 11 (zonder trapondersteuning) en ik vind de stapjes tussen de versnellingen erg prettig (kleine stappen en vrij goed gelijkmatig verdeeld).
Het kan altijd beter met een Rolhoff Speedhub, maar dat is weer een flinke stap omhoog in het budget.
Ja, goed punt. Als het gaat om een gewone (niet electrische) fiets, dan valt de enviolo zeker af, want die heeft niet het beste rendement. Beste rendement (en dus licht lopend) krijg je met Rohloff (€€€€), of toch maar een derailleur, dan heb je ook een groot bereik en veel versnellingen.jorikc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:28:
Gaat de vraag om een e-bike of een "gewone" fiets zonder ondersteuning? Ik heb tot nu toe weinig e-bikes in dit Topic gezien, hoewel er natuurlijk genoeg e-bike's met riem zijn.
Met motorondersteuning komen er andere afwegingen bij en ik denk dat de overwegingen over de naaf dan ook anders kunnen zijn.
Ik heb zelf een Koga met Alfine 11 (zonder trapondersteuning) en ik vind de stapjes tussen de versnellingen erg prettig (kleine stappen en vrij goed gelijkmatig verdeeld).
Het kan altijd beter met een Rolhoff Speedhub, maar dat is weer een flinke stap omhoog in het budget.
Het gaat om een gewone onderhoudsvriendelijke fiets voor de randstad en centrum, dus geen e-bike.jorikc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:28:
Gaat de vraag om een e-bike of een "gewone" fiets zonder ondersteuning? Ik heb tot nu toe weinig e-bikes in dit Topic gezien, hoewel er natuurlijk genoeg e-bike's met riem zijn.
Een Rolhoff lijkt me voor het doel veel te duur en is ook gevoeliger voor diefstal.
Met een derailleur Deore XT heb ik het hoogste bereik en rendement, maar is voor me niet onderhoudsvriendelijk genoeg om dadelijk door weer en wind te fietsen.Tommie12 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:43:
[...]
Ja, goed punt. Als het gaat om een gewone (niet electrische) fiets, dan valt de enviolo zeker af, want die heeft niet het beste rendement. Beste rendement (en dus licht lopend) krijg je met Rohloff (€€€€), of toch maar een derailleur, dan heb je ook een groot bereik en veel versnellingen.
[ Voor 45% gewijzigd door Tweakriez op 29-10-2024 18:28 ]
Dacht dat die F3 al aardig aan de prijs was, maar nu staat er ook een Koga F3 9.0 2025 voor 3249,-
[ Voor 42% gewijzigd door onzichtbaar op 29-10-2024 18:32 ]
De alfine 8 en 11 met riem vielen al heel snel af doordat de fiets weerstand gaf. Ik had het gevoel of de bandendruk vrij laag was, maar dat was niet het geval. Daarna heb ik een fiets met derailleur Shimano Deore en Deore XT getest en deze fietsten heel wat lichter.
Ondanks het onderhoud dat een derailleur vraagt zal ik hierin mijn zoektocht verder zetten. Ik vraag met alleen af of er veel verschil zit tussen een Deore XT van 5 jaar geleden tov model 2025?
Zou de riemspanning niet te hoog geweest zijn?Moris schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:24:
Gisteren een fietsenwinkel binnengelopen waarvan ik het bestaan niet eens wist en hadden best wel wat op voorraad staan om te testen. Zo heb ik enkele fietsen voor proefrit gereserveerd en deze werden in het atelier voor me nagekeken.
De alfine 8 en 11 met riem vielen al heel snel af doordat de fiets weerstand gaf. Ik had het gevoel of de bandendruk vrij laag was, maar dat was niet het geval. Daarna heb ik een fiets met derailleur Shimano Deore en Deore XT getest en deze fietsten heel wat lichter.
Ondanks het onderhoud dat een derailleur vraagt zal ik hierin mijn zoektocht verder zetten. Ik vraag met alleen af of er veel verschil zit tussen een Deore XT van 5 jaar geleden tov model 2025?
Normaal is de efficientie van een riem zowat hetzelfde als een derailleur.
Riem ten opzichte van een ketting geloof ik best. Maar een casette (met derailleur) is toch echt efficienter dan een naafversnelling.Tommie12 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:46:
[...]
Zou de riemspanning niet te hoog geweest zijn?
Normaal is de efficientie van een riem zowat hetzelfde als een derailleur.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Klopt, daarom moet je bv de Nexus 8 in versnelling 5 zetten om goed te kunnen vergelijken.loeberce schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:52:
[...]
Riem ten opzichte van een ketting geloof ik best. Maar een casette (met derailleur) is toch echt efficienter dan een naafversnelling.
Groot voordeel is dat de riem bij vervuiling niet aan efficientie verliest. Ga bij 10 fietsen op straat eens kijken naar de ketting...
Daarom kan je stellen dat de gemiddelde riemfiets efficienter is dan de gemiddelde kettingfiets op straat.
Maar als je dat onderhoud doet, dan is een derailleur echt prima spul natuurlijk.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Dus maar een Cortina Transport fiets gescoord , Nexus 7, Geen naafdynamo.
Fietste met gemak naast mn ebike 22/25km p/u. Nooit verwacht dat dat zo licht kon in tegenstelling tot een ebike. Dat de juiste maat en fiets zoveel uitmaakt!
Fietst zelf al jaren op ebikes, maar zit al een tijd te kijjen naar de BSP Voyager Belt of de Koga F3 8.0.
Vind de onderhoudskosten van mijn ebike echt te hoog. Wil echt wel voor onderhoud betalen, fiets nu 20km per dag. Beurt vorige week zat op +/- 180 euro (85 euro voor een beurt, 70 voor vervangen van alleen de buitenband achter, de rest kkeinmateriaal en updates) Dit gemiddeld
2x per jaar (omdat het echt nodig is) + aanvullende reparaties
Nog andere modellen waar ik eens moet gaan kijken?
Dat zijn wel twee uitersten qua prijs. Er zijn nog fiets daar tussen in. De Batavus Dinsdag, Gazelle Chamonix S8 of S11 (deze laatste met CDX) en Trek. Deze heeft alleen een erg fragiel bagage rek.eenhoorntje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:24:
Zo vanochtend een nieuwe fiets voor mn dochter moeten kopen, want dr huidige fiets fietste te zwaar en was ook alweer te klein.
Fietste met gemak naast mn ebike 22/25km p/u. Nooit verwacht dat dat zo licht kon in tegenstelling tot een ebike. Dat de juiste maat en fiets zoveel uitmaakt!
Fietst zelf al jaren op ebikes, maar zit al een tijd te kijjen naar de BSP Voyager Belt of de Koga F3 8.0.
Vind de onderhoudskosten van mijn ebike echt te hoog. Wil echt wel voor onderhoud betalen, fiets nu 20km per dag. Beurt vorige week zat op +/- 180 euro (85 euro voor een beurt, 70 voor vervangen van alleen de buitenband achter, de rest kkeinmateriaal en updates) Dit gemiddeld
Ik fiets het hele jaar in weer en wind. De BSP is inderdaad wat fijner geprijst. Koga wel als uiterste genomen.
Valt mij wel op dat een non e bike best wrl een levertijd heeft. Wacht al een half jaar op een testrit voor de F3 8.0
[ Voor 32% gewijzigd door eenhoorntje op 31-10-2024 16:33 ]
Zeker. Ik heb in oktober de Chamonix S8 en S11 besteld. Wordt waarschijnlijk pas week 1 dat deze geleverd gaan worden. Zit veel minder marge op als op de E-bikes denk ik. En idd de flinke extra bedragen die ze continue kunnen blijven aanslaan door het onderhoud en slijtage.eenhoorntje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:31:
Bedankt!
Ik fiets het hele jaar in weer en wind. De BSP is inderdaad wat fijner geprijst. Koga wel als uiterste genomen.
Valt mij wel op dat een non e bike best wrl een levertijd heeft. Wacht al een half jaar op een testrit voor de F3 8.0
Ik zou toch eens investeren in wat gereedschap om die dingen zelf te doen. Updates kunnen me gestolen worden, mijn fiets werkt prima, en zo lang de motor prima werkt hoeft daar ook geen diagnose op te gebeuren. Blijft over: wat reinigen, alles nakijken, af een toe een band en remblokjes that's it. Een achterwiel uit nemen is nu ook niet zo moeilijk.eenhoorntje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:24:
Zo vanochtend een nieuwe fiets voor mn dochter moeten kopen, want dr huidige fiets fietste te zwaar en was ook alweer te klein.
En als de electronica raar doet of je riem en tandwielen zijn versleten, dan kan je naar de FM.
Bij FVS staan er diverse Koga’s met korting en ook bij 12go en bij die laatste je kun je vele fietsen ter plekke uitproberen.eenhoorntje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:31:
Bedankt!
Bedankt, Ik binnenkort weer een keer naar 12go. FVS kom ik liever niet, FVS hier in de buurt , kan niet eens fatsoenlijk een fiets afstellen.onzichtbaar schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:48:
[...]
Bij FVS staan er diverse Koga’s met korting en ook bij 12go en bij die laatste je kun je vele fietsen ter plekke uitproberen.
Kent iemand hier een merk dat zoiets kant en klaar maakt? Ik kom enkel een Cortina tegen met terugtraprem, maar die heeft helaas nog steeds 3 versnellingen.
Die ga je niet vinden,want vreemd genoeg is daar geen markt voor.boozzz schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:08:
Ben aan het zoeken naar een stadsfiets met riem, single speed en met een terugtraprem. Dus een ragbak die efficiënt blijft zonder onderhoud en altijd buiten staan.
Kent iemand hier een merk dat zoiets kant en klaar maakt? Ik kom enkel een Cortina tegen met terugtraprem, maar die heeft helaas nog steeds 3 versnellingen.
Zal moeilijk te vinden zijn.boozzz schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:08:
Ben aan het zoeken naar een stadsfiets met riem, single speed en met een terugtraprem. Dus een ragbak die efficiënt blijft zonder onderhoud en altijd buiten staan.
Koop een fiets met ketting, en als alles begint te piepen en kraken zet je er de tandwielen en een riem op, maar je zal wel een fiets met deelbaar frame moeten vinden.
Anderzijds, welk onderhoud verwacht je aan die 3 versnellingen?
Als die defect gaan zet je er een andere naaf of wiel in zonder versnellingen.
Bijvoorbeeld https://www.simplebikesto...-speed-stellar-green.html
Nee dat geloof ik ook, terwijl het voor de simpele stadsfiets toch een ideaal concept is.Aziraphale schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:01:
Die ga je niet vinden,want vreemd genoeg is daar geen markt voor.
Eerste zat ik ook aan te denken, maar riemklaar frame is dan wel een listige. Ik vrees niet zozeer veel onderhoud, maar ik haat de manier waarop die 3 versnellingsnaaf aangrijptTommie12 schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:48:
Zal moeilijk te vinden zijn.
Koop een fiets met ketting, en als alles begint te piepen en kraken zet je er de tandwielen en een riem op, maar je zal wel een fiets met deelbaar frame moeten vinden.
Anderzijds, welk onderhoud verwacht je aan die 3 versnellingen?
Als die defect gaan zet je er een andere naaf of wiel in zonder versnellingen.
Erg tof! Maar wil een iets relaxter model hebben, kind en boodschappen moeten af en toe meeonzichtbaar schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:30:
Die terugtraprem zal lastig zijn. Maar single speed riemaandrijving zijn er wel.
Bijvoorbeeld https://www.simplebikesto...-speed-stellar-green.html
Maar dank voor het meedenken allen, jammer dat het niet bestaat. Zag een verbouwde Cortina Blau op MP staan die mooi zou zijn, maar aan de andere kant van het land helaas. Ik ga een creatieve oplossing bedenken, iets knutselen is altijd leuk.
Ik kreeg meteen te horen dat ze die daar niet fysiek hebben omdat er teveel Gazelle dealers in de buurt zijn, bestellen kan wel.
Jammer, dat was juist de reden dat ik er was

De Koga F3 was wel aanwezig, dus daar opgestapt en me le naar buiten gegaan.
Dat ding rijd heerlijk soepel, het had voor mij 2 nadelen:
1 ) Al het schakelmateriaal op het rechter handvat zit tegen mn vingers aan in rust. Het handvat is niet al te breed.
2) Waarschijnlijk door de vering voorop lijkt er een kleine vertraging in het sturen te zitten. Als je instuurt komt het wiel net ff iets later mee.(het lijkt wel een ping van 100
Binnenkort maar een andere vestiging zoeken, die bel ik van te voren op zodat ik niet weer voor nop kom.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Je kan voor het testen van de Chamonix het beste een afspraak maken bij een van de Gazelle experience zaken via de website. Dan weet je zeker dat de fiets er is en je kan gelijk het verschil met de S8 bijvoorbeeld testen. Ik heb beide in bestelling staan bij FVS maar ik heb de S8 al kunnen testen bij iemand in mijn vriendenkring.DaWizza schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:33:
Vandaag naar Zwolle geweest bij fietsvoordeelshop om een ritje te maken op de Chamonix S11.
Ik kreeg meteen te horen dat ze die daar niet fysiek hebben omdat er teveel Gazelle dealers in de buurt zijn, bestellen kan wel.
Jammer, dat was juist de reden dat ik er was![]()
De Koga F3 was wel aanwezig, dus daar opgestapt en me le naar buiten gegaan.
Dat ding rijd heerlijk soepel, het had voor mij 2 nadelen:
1 ) Al het schakelmateriaal op het rechter handvat zit tegen mn vingers aan in rust. Het handvat is niet al te breed.
2) Waarschijnlijk door de vering voorop lijkt er een kleine vertraging in het sturen te zitten. Als je instuurt komt het wiel net ff iets later mee.(het lijkt wel een ping van 100)
Binnenkort maar een andere vestiging zoeken, die bel ik van te voren op zodat ik niet weer voor nop kom.
https://www.gazelle.nl/pr...AivAEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
[ Voor 9% gewijzigd door Tweakriez op 16-11-2024 20:36 ]
Is een brik met cardan niet een goed alternatief?boozzz schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:38:
[...]
Nee dat geloof ik ook, terwijl het voor de simpele stadsfiets toch een ideaal concept is.
[...]
Eerste zat ik ook aan te denken, maar riemklaar frame is dan wel een listige. Ik vrees niet zozeer veel onderhoud, maar ik haat de manier waarop die 3 versnellingsnaaf aangrijptEn ik gebruik ze niet. Maar om hem meteen te vervangen vind ik weer zo zonde.
[...]
Erg tof! Maar wil een iets relaxter model hebben, kind en boodschappen moeten af en toe mee
Maar dank voor het meedenken allen, jammer dat het niet bestaat. Zag een verbouwde Cortina Blau op MP staan die mooi zou zijn, maar aan de andere kant van het land helaas. Ik ga een creatieve oplossing bedenken, iets knutselen is altijd leuk.
https://search.app?link=h...l1%2Csh%2Fx%2Fgs%2Fm2%2F4
Dank voor de tip! Heel lang geleden ook eens bekeken, mooi dat ze nu een singlespeed maken. Moet er wel eerst even op rijden, lijkt niet zo efficient, maar misschien valt dat reuze mee.Barista schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:04:
[...]
Is een brik met cardan niet een goed alternatief?
https://search.app?link=h...l1%2Csh%2Fx%2Fgs%2Fm2%2F4
Ze geven zelf aan iets minder efficient dan een fiets met nieuwe ketting, maar Brik gebruikt ook de Nexus naven. Dat verlies zit er dus sowieso in tov een derailleur.boozzz schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:54:
[...]
Dank voor de tip! Heel lang geleden ook eens bekeken, mooi dat ze nu een singlespeed maken. Moet er wel eerst even op rijden, lijkt niet zo efficient, maar misschien valt dat reuze mee.