• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:54

Ves

A gadget addicted Bounty

Robinblitz schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:18:
Heel eerlijk, ik kan niet zo warm lopen voor Planet Tech V5... Ja het ziet er allemaal mooi uit en het staat leuk op de screenshots... Maar het is geen gameplay... Ik zit meer te wachten op dingen die daadwerkelijk impact zullen hebben op de game zoals Social Tools, player trading en basebuilding.

I know, I know "Is niet hetzelfde team wat eraan werkt" maar toch.
Het speelt wel een belangrijke rol bij o.a. base building. Bijv, bij het plaatsen dat je outpost er niet gek uit komt te zien. Zoals je nu kan zien bij sommige outposts.

Denk op korte termijn dat de social tools en player trading een grotere impact zullen hebben.
En gezien de social tools voor eind dit jaar staan gepland, kan ik niet wachten op een verbeterde VOIP.

Game PC 2024

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 19:29
Vooral player trading, of gewoon trading scherm in het algemeen. Ik snap echt niet dat CIG dat zo lang blijft uitstellen. Zou dat zijn doordat ze zoveel mogelijk de freight elevators willen blijven gebruiken ofzo? Het zou het inleveren van spullen voor bijv quests (Dickelo) ook zoveel makkelijker maken.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Ik chargeer graag

Ik ben blij dat ik al mijn pledges nog heb (giftable). 📈

Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• Robinblitz
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-09 20:37
_eLMo_ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:24:
Ik ben blij dat ik al mijn pledges nog heb (giftable). 📈
Helemaal omdat ze giftable blijven zullen ze over tijd waarschijnlijk juist meer waard worden haha.

• mvds
Ik verwacht eigenlijk ook nog wel dat CIG gaat aankondigen alle buy backs te gaan schrappen (op den duur).

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:54

Ves

A gadget addicted Bounty

Lijkt mij zeker iets dat ze gaan doen naarmate ze dichter bij 1.0 komen.

Game PC 2024

• Vanduul42
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10:59
Ik zei dit op de frontpage ook al, dus post hier hetzelfde:

Als het nog lang niet af zou zijn, zouden ze in oktober geen preview event houden. Dan ben je toch wel zeker van je zaak om het aan de media te tonen. En tuurlijk heeft GTA6 wel degelijk grotendeels ermee te maken. Releasen in diezelfde time frame is killing voor je game. En misschien komt het ook wel goed uit voor ze. Misschien hebben ze nog wel even wat maanden tijd nodig, maar ik denk meer dat ze rond Invictus willen releasen, waardoor ze voor Q2 kiezen. Extra tijd om de puntjes op de “i” te zetten en je doet het samen met een groot in-game event.

De mensen die zeggen “Maar de gene die SQ42 wilde, hebben het toch al”? Uhm nee, wij (oudere backers) wel, maar SQ42 is al jaren niet meer los te koop. Hun target is niet alleen bestaande backers maar ook nieuwe spelers. Gezien SQ42 een single-player game is, trek je daarmee een heel ander publiek mee binnen. Mensen die bv vooral interesse hebben in dit genre ipv bv een MMO. Ook op die manier trek je mensen weer naar SC toe.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Robinblitz schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:18:
Heel eerlijk, ik kan niet zo warm lopen voor Planet Tech V5... Ja het ziet er allemaal mooi uit en het staat leuk op de screenshots... Maar het is geen gameplay... Ik zit meer te wachten op dingen die daadwerkelijk impact zullen hebben op de game zoals Social Tools, player trading en basebuilding.

I know, I know "Is niet hetzelfde team wat eraan werkt" maar toch.
Star Citizen is juist een game waarbij aankleding van planeten veel uitmaakt, op moment kan je overal je ship neerpleuren dat moet echt minder zodat grondvoertuigen en fps nuttig worden, op moment zijn de planeten nog veel te kaal kwa aankleding.

Planet Tech v5 is nog maar een klein voorbeeldje.

Indirect maakt het veel uit voor de gameplay want je moet meer oppassen voor gevaren die op de loer liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 30-08-2026 12:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mvds
Vanduul42 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:32:
Als het nog lang niet af zou zijn, zouden ze in oktober geen preview event houden.
Zo zwart/wit hoeft het natuurlijk niet te zijn. Het is heel gebruikelijk om voor een preview/demo, slechts een heel klein deel van de content beschikbaar te maken. Dus als ze, als voorbeeld, het eerste half uur helemaal hebben opgepoetst, dan kunnen ze mensen prima die laten spelen, terwijl de rest nog verre van af is.

En omdat ze al een hele tijd geleden hebben gezegd dat ze SQ42 in delen gaan uitbrengen, houdt ook niemand ze tegen om de content wat in de eerste release beschikbaar gaat zijn, flink in te korten en dan de rest pas in latere delen beschikbaar te maken.

Aangezien ze heel geheimzinnig doen over wat de storyline gaat worden, kunnen ze die inkorten zoveel ze willen, niemand gaat weten dat ie ingekort is, en hoeveel (behalve CIG zelf).

Dus nee, daarin ben ik het totaal niet met je eens. Sterker nog, ik denk dat juist daar een deel van de reden voor de geheimzinnigheid in zit.

• mvds
mr_evil08 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:05:
[...]

Star Citizen is juist een game waarbij aankleding van planeten veel uitmaakt, op moment kan je overal je ship neerpleuren dat moet echt minder zodat grondvoertuigen en fps nuttig worden, op moment zijn de planeten nog veel te kaal kwa aankleding.

Planet Tech v5 is nog maar een klein voorbeeldje.

Indirect maakt het veel uit voor de gameplay want je moet meer oppassen voor gevaren die op de loer liggen.
Het punt wat @Robinblitz (volgens mij) probeerde te maken is dat Planet Tech v5 op zich zelf geen content gaat toevoegen. Ook al lopen er straks dieren rond, het is niet zo dat die je ineens een missie gaan geven. Daarvoor heb je toch echt iets van een POI achtig iets nodig, met een uitgedachte missie die voor die POI bedoeld is.

En al ben ik wel benieuwd naar hoe het er straks uit ziet, ik ben het er wel mee eens dat het jammer is dat er weer veel aandacht gaat naar het oppoetsen van SC (terwijl SC er al goed uit zag) maar dat op het gebied van content het best schaars is. En dan hebben we het niet eens over de (gamebreaking) bugs die maar steeds terug lijken te komen.

Overigens is er nu al wat meer duidelijk over hoe stabiel 4.10 is en de eerste scheurtjes worden alweer gerapporteerd. Desync is weer terug, warpende NPCs zijn weer terug, haperende liften zijn er nog. Enz.

Het is dus allemaal niet zo mooi als de release notes deden geloven. (kon ik mij al niet voorstellen, maar ik wilde niet TE negatief zijn)

• Vanduul42
mvds schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:30:
[...]

Zo zwart/wit hoeft het natuurlijk niet te zijn. Het is heel gebruikelijk om voor een preview/demo, slechts een heel klein deel van de content beschikbaar te maken. Dus als ze, als voorbeeld, het eerste half uur helemaal hebben opgepoetst, dan kunnen ze mensen prima die laten spelen, terwijl de rest nog verre van af is.

En omdat ze al een hele tijd geleden hebben gezegd dat ze SQ42 in delen gaan uitbrengen, houdt ook niemand ze tegen om de content wat in de eerste release beschikbaar gaat zijn, flink in te korten en dan de rest pas in latere delen beschikbaar te maken.

Aangezien ze heel geheimzinnig doen over wat de storyline gaat worden, kunnen ze die inkorten zoveel ze willen, niemand gaat weten dat ie ingekort is, en hoeveel (behalve CIG zelf).

Dus nee, daarin ben ik het totaal niet met je eens. Sterker nog, ik denk dat juist daar een deel van de reden voor de geheimzinnigheid in zit.
Het is vooral grappig dat preview events blijkbaar alleen “verdacht” zijn wanneer het om SQ42 gaat. 😂 Alsof het tonen van een klein deel van de game die ze vermoedelijk gewoon kunnen spelen een “nieuw” gebeuren is tijdens preview-events. Heb je soms voor het eerst van het fenomeen preview event gehoord?

Daarnaast klopt je informatie over Squadron 42 ook niet helemaal: het spel komt niet in delen uit. Je bouwt dus een heel scenario rondom iets dat feitelijk niet eens de planning is. Maar omdat het CIG is, wordt blijkbaar elk normaal preview event meteen omgetoverd tot een conspiracy.

• mvds
Vanduul42 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Het is vooral grappig dat preview events blijkbaar alleen “verdacht” zijn wanneer het om SQ42 gaat. 😂 Alsof het tonen van een klein deel van de game die ze vermoedelijk gewoon kunnen spelen een “nieuw” gebeuren is tijdens preview-events. Heb je soms voor het eerst van het fenomeen preview event gehoord?
Huh? Helemaal niet :D Ik zeg juist dat het heel gebruikelijk is om het zo te doen. Dus zeggen dat ze pas een preview evenement kunnen doen wanneer het af is, dat klopt gewoon niet. Dat zeg ik alleen. Ik maak er helemaal geen conspiracy van.
Daarnaast klopt je informatie over Squadron 42 ook niet helemaal: het spel komt niet in delen uit. Je bouwt dus een heel scenario rondom iets dat feitelijk niet eens de planning is. Maar omdat het CIG is, wordt blijkbaar elk normaal preview event meteen omgetoverd tot een conspiracy.
Vanaf het begin zegt CIG al dat SQ42 als trilogy komt hoor. Dat is helemaal geen geheim ofzo. Dus ja, het komt zeker wel in delen. En er is vrij weinig bekend wat het verhaal gaat zijn wat in deel 1 zit, dus het staat CIG vrij om die in te korten. Niks conspiracy.

• mac-rolec
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17:08
Ben wel benieuwd naar de reacties op die speelsessie. :)

Even iets anders, dit ziet er wel uit als een leuke feature:

Star Citizen besturen met je natuurlijke stem
Hoi allemaal,

Ik ben een slimme, op intentie gebaseerde spraakbesturingsapp aan het bouwen met de naam Vex. Vooral omdat Star Citizen veel meer controls heeft dan ik ook maar enigszins kan onthouden.

Spraakbesturing is niet nieuw, maar ik vond het nooit fijn om een lijst met keybinds te vervangen door een andere lijst die ik weer moest onthouden. Alleen is het dit keer een lijst met zinnen.

Vex werkt dus juist met de acties en bindings die je al hebt ingesteld, en probeert te snappen wat je bedoelt op een natuurlijke manier.

Dus "lower the landing gear", "wheels down" en "drop gear" kunnen allemaal uitkomen op dezelfde actie, zonder dat je aparte zins-mapping nodig hebt, en zonder die commando's handmatig in te stellen.

Voor Star Citizen weet het wat de standaardcontrols zijn en kan het je actionmaps.xmlimporteren, inclusief HOTAS/HOSAS-bindings.

Er zijn al best wat projecten die op spraakbesturing lijken, allemaal met net een andere aanpak. Bij Vex ligt de focus op controls als eerste. Het is geen voice companion, geen bot en geen volledige game-automatisering. Het is gewoon weer een controller.

Ik heb één principe aangehouden bij het bouwen ervan:

Games geven kennis en context aan Vex, geen extra features.

Star Citizen-ondersteuning geeft Vex begrip van de terminologie, controls en wat die controls echt doen. Het onderliggende product blijft generiek en gericht op controle. Geen game-memory injectie en geen lezen, en ook geen geautomatiseerde gameplay.

Star Citizen-ondersteuning is nu klaar. Andere games kunnen al in zekere mate out-of-the-box werken, maar ondersteunde games krijgen extra, game-specifieke kennis en setup-context.

Het zit nu in een openbare beta, en ik ben benieuwd naar feedback van iedereen die denkt dat dit soort besturing handig zou zijn, vooral mensen met HOTAS/HOSAS-setup(s). Iets vergeten te binden, maar het is wel beschikbaar als toetsenbordbinding—en je wist het gewoon niet? Geen probleem!

Welke Star Citizen-controls zou je daadwerkelijk via spraak gebruiken, en waarom?

Ik gebruik het vooral voor controls die ik zelden aanraak en daarna weer vergeet: ejecting, deuren openen, je shield of power distribution aanpassen, ATC-verzoeken, en soortgelijke dingen.
Reddit post

https://heyvex.gg/

• mvds
mac-rolec schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:19:
Ben wel benieuwd naar de reacties op die speelsessie. :)
Ik ook :) Ik ben vooral benieuwd naar hoeveel vrijheid je hebt in het spel, of dat het allemaal scripted is/aanvoelt.

• Vanduul42
mvds schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Huh? Helemaal niet :D Ik zeg juist dat het heel gebruikelijk is om het zo te doen. Dus zeggen dat ze pas een preview evenement kunnen doen wanneer het af is, dat klopt gewoon niet. Dat zeg ik alleen. Ik maak er helemaal geen conspiracy van.

[...]

Vanaf het begin zegt CIG al dat SQ42 als trilogy komt hoor. Dat is helemaal geen geheim ofzo. Dus ja, het komt zeker wel in delen. En er is vrij weinig bekend wat het verhaal gaat zijn wat in deel 1 zit, dus het staat CIG vrij om die in te korten. Niks conspiracy.
Mijn originele comment had niks te maken dat de game in “delen” zou komen.

• mvds
Vanduul42 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Mijn originele comment had niks te maken dat de game in “delen” zou komen.
Nee, maar je zegt letterlijk; "Als het nog lang niet af zou zijn, zouden ze in oktober geen preview event houden."

Wat dus helemaal niet zo hoeft te zijn. Aangezien ze nu hoogstwaarschijnlijk maar een heel klein deel laten zien tijdens het event, hoeft alleen dat hele kleine deel af te zijn. Het houden van het evenement zegt echt helemaal niks over de staat waarin de rest (wat waarschijnlijk dus nog niet te zien gaat zijn op het evenement) is.

Daarnaast is "af" ook een heel ruim begrip, een daar komt het uitbrengen van SQ42 in delen bij kijken. CIG heeft nooit gezegd hoeveel van het totale verhaal wat SQ42 moet gaan vertellen, in deel 1 beschikbaar gaat zijn.

Zie het als het uitbrengen van een boek. Je kan 14 jaar lang volhouden dat het boek bijna af is, dan mensen een voorproefje geven door ze 10 bladzijdes te laten lezen. Dat voorproefje zegt alleen dat die 10 bladzijdes af zijn, het geeft geen garantie over hoeveel er van de rest van het boek af is.

Dat is nu ook zo. Dat CIG een evenement geeft in oktober is verre van een garantie dat heel SQ42 in de staat is waarin CIG zegt dat het is. Misschien is slechts het deel wat ze gaan laten zien af.

En je kan het meteen op een conspiracy gooien, ik noem het gewoon gezond sceptisme aangezien Chris Roberts al sinds 2014 roept dat het vrijwel klaar is en elk moment uit kan komen.

En alle beelden die CIG ons toont zeggen ook vrij weinig. Dat CIG mooie filmpjes kan maken weten we al heel lang. Gameplay beelden hebben we nog maar heel weinig gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door mvds op 30-08-2026 16:33 ]

• Rickokun
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-08 22:35
Hahaha wow. Vorige maand nog zo'n keihard gefaalde stream gekeken waar ze op een private shard zaten te falen met elkaar, en zelfs iemand ingreep om de stream te stoppen.

Nu voor de zoveelste keer weer gelijk gekregen dat ze het echt niet uitbrengen in 2026.

Gelukkig wel een mail binnen gekregen dat ze weer 4 scheepjes gaan verkopen!

• Robinblitz
mvds schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:36:
[...]

Het punt wat @Robinblitz (volgens mij) probeerde te maken is dat Planet Tech v5 op zich zelf geen content gaat toevoegen. Ook al lopen er straks dieren rond, het is niet zo dat die je ineens een missie gaan geven. Daarvoor heb je toch echt iets van een POI achtig iets nodig, met een uitgedachte missie die voor die POI bedoeld is.
Dat is inderdaad waar ik op doelde! Alle andere planeten hebben ditzelfde probleem. Je hebt één "grote" stad (waarvan maar een heel klein deel speelbaar is) en vervolgens wat copy+paste POIs (op MicroTech na, die heeft wel wat custom made "settlements") maar 90% van de planeten is voor de rest geen ruk te doen.

Dus super dat ze het wederom weer oppoetsen, maar inhoudelijk kwa gameplay kun je er helemaal niks mee. Dat is juist waar de alpha om zou moeten draaien: de core gameplay en features toevoegen (en beetje oppoetsen). Maar we zijn nu al 14 jaar verder en hebben nog steeds geen degelijke social systemen, player trading (wat niet via 3rd party is), dingen die fundamenteel zijn voor een MMO.

Dat zou ik liever zien dan de volgende planet tech. Betekend overigens niet dat ik het niet wil zien. Maar niet als prioriteit.

• mvds
Ik vond dit filmpje best leerzaam. Ik ga geen mening geven, dat laat ik aan ieder voor zichzelf over :)

• roepie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:09
mvds schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

Ik ook :) Ik ben vooral benieuwd naar hoeveel vrijheid je hebt in het spel, of dat het allemaal scripted is/aanvoelt.

Ga maar uit van ‘scripted’ (heel ruim begrip natuurlijk). SQ42 is geen open world game dus de vrijheid zal beperkt zijn. Misschien komen er iets van side missions maar het draait allemaal om 1 verhaal dat de rode draad door het hele spel zal zijn.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:28
mvds schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:37:
Ik verwacht dat het meer een soort interactieve film zal zijn waarin jij als speler in het begin een gunner bent tijdens de slag om Vega die uiteindelijk zich ontwikkelt tot piloot in het beroemde squadron 42. Misschien in de basis vergelijkbaar met de recente game "Mafia: The Old Country" dat ook getypeerd wordt als een interactieve film. Maar dat is ook de insteek van die Mafia games, en ik denk ook de insteek van Squadron 42. Voor vrijheid om zelf te kiezen wat je wilt doen, en waar, en hoe, moet je bij Star Citizen zijn.

• mac-rolec
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17:08
Er is wel iets meer vrijheid dan Mafia, The old country, dat is wel een heel extreem voorbeeld van een on rails game. :)

In essentie is het een lineaire singleplayer game net zoals Wing Commander. Maar je hebt binnen de missies wel de vrijheid om de missie op verschillende manieren aan te pakken en dit bepaalt ook voor een deel het verloop van het verhaal. Daarnaast heb je tussen de missies door op je moederschip de vrijheid om relaties aan te gaan met mede crew members en om te sleutelen aan je ship loadout. Je kan zelf een beetje kiezen hoever je hierin wil gaan.

Je bent onderdeel van het leger, dus je kan niet deserteren en naar de andere kant van het systeem gaan om te minen/traden, het is geen sandbox. :)

Ik neem aan dat er ook wel wat zijmissies zullen zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Bovenstaande informatie is wel een paar jaar oud inmiddels, dus het een en ander kan weer veranderd zijn.

• Robinblitz
Haay schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Ik verwacht dat het meer een soort interactieve film zal zijn waarin jij als speler in het begin een gunner bent tijdens de slag om Vega die uiteindelijk zich ontwikkelt tot piloot in het beroemde squadron 42. Misschien in de basis vergelijkbaar met de recente game "Mafia: The Old Country" dat ook getypeerd wordt als een interactieve film. Maar dat is ook de insteek van die Mafia games, en ik denk ook de insteek van Squadron 42. Voor vrijheid om zelf te kiezen wat je wilt doen, en waar, en hoe, moet je bij Star Citizen zijn.
Ik verwacht eerder een soort game als Metal Gear Solid 4. Die game is 18 uur met 9 uur aan cutscenes. Heeft zelfs het wereld record van langste aan één lopende cutscenes van 71 minuten en de langste individuele cutscene van 26 minuten.

Zou wel lachen zijn als SQ42 dat record weet te pakken nadat MGS4 hem heeft sinds 2008.

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-09 17:24
Wat Squadron 42 precies gaat worden?
We hebben het een beetje kunnen zien vorig jaar (of was het een jaar daarvoor?), het is meer een interactieve film.
Ik denk niet dat het slecht wordt, maar ik verwacht dat als je hem uitgespeeld hebt dat je zoiets hebt van: "ja leuk, niets speciaals. Hebben we hier nou zolang op moeten wachten?"
SC Update 4.10 is, voor mij, wel weer wat stabieler dan de vorige 2 updates, maar dat is geen garantie voor de toekomst.
Wat ik mis in SC is een samenhangend geheel, het zijn allemaal losse dingen. Het kan zoveel meer (zijn), gaat het ooit ook eens meer worden?

• mvds
Tadream schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:24:
Wat ik mis in SC is een samenhangend geheel, het zijn allemaal losse dingen. Het kan zoveel meer (zijn), gaat het ooit ook eens meer worden?
Ik ga er vanuit dat dat wel de bedoeling is, maar ik ben het met je eens. Het voelt allemaal als een samenraapseltje. Helpt ook niet dat van de hele SC Verse, ongeveer 95% leeg/dood is. Het hele idee van overal heen kunnen vliegen klinkt leuk, maar waarom zou je dat doen? Op het grootste deel van de planeten is helemaal niks te doen. En ook al ziet SC er mooi uit, ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd dan een beetje doelloos rond te vliegen. Dat zien we al genoeg in de reclamefilmpjes van CIG en de filmpjes van de content creators.

En we hebben gewoon wat meer gevarieerde content nodig. Het is vrijwel alleen nog maar FPS, minen, hauling en salvagen. Dat is al jaren zo.

Wil niet zeggen dat de nieuwe missies (Hathor, Rockbreaker, ASD) niet leuk (kunnen) zijn, maar het lijkt allemaal wel erg op elkaar qua gameplay loop.
Pagina: 1 ... 125 126 Laatste