Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-07 00:07
JackBol schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:36:
[...]

Bij DALI heb je ook de drivers nodig.

Als je naar bijv. de ELDOLED dual 560/A kijkt, deze heeft 2 kanalen van 50W en kost ongeveer €60.
Je kan dus 5 lampen van 10W op een kanaal driver zetten maar dat is op het randje. 4 is realistischer.

Je hebt 17 + 11 + 2 kanalen = 30 kanalen is 15 drivers. Is ook nog eens €900.

Verder kunnen die DALI drivers natuurlijk veel mooier dimmen dan een fase af/aansnijding dimmer.
De spots zijn maximaal per 4 gegroepeerd dus dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Clumsy Smurf schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:57:
[...]

Ik weet niet wat precies de reden is dat je 2 DALI gateways nodig hebt, maar over het algemeen kunnen er 64 sturingen op.
Mogelijk dat dit een extra kabel onderling de kosten wat omlaag brengt?
Ik ben ook aan het overwegen naar Loxone over te stappen (en ik moet nog verlichting kopen), maar dit is me eigenlijk ook niet helemaal duidelijk door wat er op de Loxone website staat:
  • tot 64 DALI lampen flexibel aansturen
  • ondersteunt tot 16 DALI groepen
Zelf ging ik er van uit dat je 64 licht kringen, elk apart kan aansturen (b.v. 64 drivers om te dimmen met elk 4 led spots). Geen idee of de groepen nog nuttig zijn samen met Loxone, de groepen zouden dienen voor snelheid, maar dat begrijp ik niet goed.

Blijkbaar kan je ook DALI relais kopen om 230v aan/uit of fase dimmen. Ik zag zelfs iets om rolluiken te schakelen... Al weet ik niet of Loxone software dit zou toelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

poing schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:38:

Zelf ging ik er van uit dat je 64 licht kringen, elk apart kan aansturen (b.v. 64 drivers om te dimmen met elk 4 led spots).
Klopt. Op de DALI bus heb je maximaal 64 adressen dus 64 apparaten. Volgens mij heeft de DALI controller ook een adres nodig dus 63 drivers in totaal. Een driver kan meerdere kanalen hebben, welke weer meerdere leds kunnen hebben.

Een DALI groep is een combinatie van meerdere adressen. Stel je hebt 8 LEDs die je samen wil aansturen, verdeeld over 2 drivers, dan kan je een groep maken waar al deze LEDs in zitten zodat je deze met 1 commando kan sturen.
Geen idee of de groepen nog nuttig zijn samen met Loxone, de groepen zouden dienen voor snelheid, maar dat begrijp ik niet goed.
Als je 8 LEDs in 1 ruimte hebt, verdeeld over 2 drivers (=2 adressen), die je gelijkmatig als geheel wil dimmen, zal je een groep moeten aanmaken. Anders moet je eerst driver 1 aanspreken en dan driver 2, waardoor de ene eerder en de ander later begint met dimmen, wat opvalt als je alles in 1 ruimte hebt.
Blijkbaar kan je ook DALI relais kopen om 230v aan/uit of fase dimmen. Ik zag zelfs iets om rolluiken te schakelen... Al weet ik niet of Loxone software dit zou toelaten.
Goede vraag, volgens mij kan Loxone momenteel alleen licht aansturen via DALI. Overigens is het volgens mij makkelijker om een NANO Air te pakken als je remote rolluiken wil schakelen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-07 19:59
De Tree to Air Bridge, werkt die ook "andersom"? Stel ik heb een huis met een Miniserver Go, dus alleen Air. Nu doe ik een aanbouw met een kleine Tree branch. Kan ik die Tree branch dan draadloos verbinden met de Go via een Tree to Air bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
roderickvd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:32:
De Tree to Air Bridge, werkt die ook "andersom"? Stel ik heb een huis met een Miniserver Go, dus alleen Air. Nu doe ik een aanbouw met een kleine Tree branch. Kan ik die Tree branch dan draadloos verbinden met de Go via een Tree to Air bridge?
Hmm.. als Air to Tree Bridge zou je 't allereerst als zelfstandig device via Air willen kunnen ontdekken. Kan me moeilijk voorstellen dat zulke functionaliteit ongedocumenteerd toevallig aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:46

JHe

roderickvd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:32:
Helaas is dit niet mogelijk. Heb een vergelijkbare situatie waar ik niet kan komen met de tree kabel, maar wilde daar toch een kleine netwerk van tree producten aanleggen. Dit heb ik nagevraagd bij mijn Loxone partner en hij heeft dit tevens nagevraagd bij Loxone. Het antwoord van Loxone was: "nee dit is niet mogelijk en waarom zou je dit willen doen? Het biedt geen meerwaarde, gewoon air producten gebruiken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JHe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:53:
Het biedt geen meerwaarde, gewoon air producten gebruiken.
@roderickvd Klinkt op zich wel logisch: je installeert een repeater (bijv. een smart socket air) op de plaats waar je die bridge wilde en dan is er vast wel air bereik in de aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Dank voor de reacties. Voorbeeld van een use case: vloerverwarming met een heel aantal stelmotoren. Heb dan liever goedkopere 24V gevoede stelmotoren, dan Air stelmotoren met batterijen en overbodige temperatuursensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

roderickvd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:06:
Dank voor de reacties. Voorbeeld van een use case: vloerverwarming met een heel aantal stelmotoren. Heb dan liever goedkopere 24V gevoede stelmotoren, dan Air stelmotoren met batterijen en overbodige temperatuursensor.
Heb je niet al bestaande "thermostaatdraad" naar die plekken liggen die je kan hergebruiken? Meestal is dat 4x0,8mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 23:34
Of net als ik kleine behuizingen maken met een Denkovi ethernet relay er in, dan nóg goedkopere 24v actuatoren er op ;-)

Ben ze nu nog aan het maken, foto's volgen nog.

Ander dingetje, vrouwlief is het hier niet eens met een RGBW Slim Pendulum Tree die ik hier heb liggen gloednieuw in doos, is er interesse voor? Anders gaat hij op V&A en MP.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Air stelmotoren kunnen op 24V gevoed, zonder batterijen. Dat dan wel.
Maar 't prijsverschil wordt je vast niet terug betaald ;).

Wel opmerkelijk dat een VVW hoofdleiding aanleggen geen probleem is, maar het daarbij mee trekken van een tree kabel wel. Denk dat dat relatief zeldzaam blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Heb je dan vloerverwarming zonder massa?

Want anders (met massa) kan je hoogstens een zone “permanent” verhogen / verlagen van temperatuur. B.v. een slaapkamer met ideale temperatuur van 18-19° wens je op 21° om in de toekomst als bureau te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Of net als ik kleine behuizingen maken met een Denkovi ethernet relay er in, dan nóg goedkopere 24v actuatoren er op ;-)

Ben ze nu nog aan het maken, foto's volgen nog.

Ander dingetje, vrouwlief is het hier niet eens met een RGBW Slim Pendulum Tree die ik hier heb liggen gloednieuw in doos, is er interesse voor? Anders gaat hij op V&A en MP.
Hier zit ik ook naar te kijken. Ik heb al 230V thermische motoren.
Om 16 tree ventielen te kopen ben ik bijna 2 ruggen kwijt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:33
JackBol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Hier zit ik ook naar te kijken. Ik heb al 230V thermische motoren.
Om 16 tree ventielen te kopen ben ik bijna 2 ruggen kwijt ;(
daar moet toch ook een andere oplossing voor zijn? iets in de vorm van shelly ofzo, waarbij je een 230V stelventiel aan een 230V (wifi) relais hangt? ik gebruik KNX 230V relais met 230V stelventielen, werkt prima. Maar als je geen signaal kabel hebt liggen dan moet het toch via wifi mogelijk zijn zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
HiBe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:54:
[...]

daar moet toch ook een andere oplossing voor zijn? iets in de vorm van shelly ofzo, waarbij je een 230V stelventiel aan een 230V (wifi) relais hangt? ik gebruik KNX 230V relais met 230V stelventielen, werkt prima. Maar als je geen signaal kabel hebt liggen dan moet het toch via wifi mogelijk zijn zou je denken.
De Denkovi relay heb je ook met wifi, en ipv 24v kun je ook 230v er mee schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:02:
[...]

De Denkovi relay heb je ook met wifi, en ipv 24v kun je ook 230v er mee schakelen.
Ja dit inderdaad. Het enige waar ik mee zit is dat de huidige Honeywell die er zit, ook met opentherm de warmtevraag van de ketel stuurt. Dat moet ik met Loxone dus in software gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
hoe stuurt de honeywell dit dan? ik neem aan dat daar 2 draden voor zijn, of iets draadloos?
normaal gesproken stuurt zo'n honeywell ding dit op basis van een warmtevraag, hoe wordt deze nu bepaald? komen er ook allemaal temperatuur sensoren/thermostaten in deze ruimte uit?

zitten er nu al stelventielen op? zijn deze 24V, 230V, 0-10V of nog iets anders?

welke bedrading is er? of is er helemaal niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Stelmotoren op 24V zijn een goede tip. Maar het is maar één voorbeeld van één deelsysteem van mogelijk nog veel meer in een aanbouw of bijbouw. Of building-to-building. Van alles kan met kabels maar draadloos was een handige functionaliteit geweest. Prima natuurlijk als een producent ergens een grens stelt maar zo opmerkelijk als Loxone naar vraagt lijkt het me allemaal ook weer niet (wifi bridges anyone?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HiBe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:09:
hoe stuurt de honeywell dit dan? ik neem aan dat daar 2 draden voor zijn, of iets draadloos?
normaal gesproken stuurt zo'n honeywell ding dit op basis van een warmtevraag, hoe wordt deze nu bepaald? komen er ook allemaal temperatuur sensoren/thermostaten in deze ruimte uit?

zitten er nu al stelventielen op? zijn deze 24V, 230V, 0-10V of nog iets anders?

welke bedrading is er? of is er helemaal niets?
Het is een Honeywell HCE20. Deze kan tot 6 groepen sturen op basis van ruimte thermostaten.
Het werkingsprincipe is eenvoudig, wanneer een ruimte thermostaat warmtevraag heeft, opent de HCE de bijbehorende ventielen middels de thermische motoren die op lokale relais zitten.

De HCE20 heeft een opentherm verbinding (2x0,75mm2) naar de ketel en bij het openen van het ventiel stuurt het ook warmtevraag naar de ketel.

Ik weet niet of die warmtevraag automatisch komt wanneer een ventiel open gedraaid wordt of wanneer de aanvoer temperatuur onder een threshold zakt, maar eigenlijk maakt dat voor de werking niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:25:
De HCE20 heeft een opentherm verbinding (2x0,75mm2) naar de ketel en bij het openen van het ventiel stuurt het ook warmtevraag naar de ketel.
Maar alleen vraag, toch? D.w.z. hij stuurt niet zelf de modulatie van de ketel aan, dacht ik?

Voor zover mij bekend, kan elke ketel ook gewoon een aan/uit thermostaat aan. Oftewel, geschakeld worden vanaf een digitale uitgang van Loxone. Het missen van OpenTherm wordt pas relevant als je een modulerende thermostaat vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
welke thermostaten hangen er in de ruimte(s)? en zitten er loxone componenten (al dan niet tree enabled) in de ruimte waar ook de ketel zit? de HCE20 is als ik het even snel zie gekoppeld aan 230V stelmotoren, klopt dit? heb je toevallig ook KNX in huis? welke versie van de miniserver heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:35:
[...]

Maar alleen vraag, toch? D.w.z. hij stuurt niet zelf de modulatie van de ketel aan, dacht ik?

Voor zover mij bekend, kan elke ketel ook gewoon een aan/uit thermostaat aan. Oftewel, geschakeld worden vanaf een digitale uitgang van Loxone. Het missen van OpenTherm wordt pas relevant als je een modulerende thermostaat vervangt.
Klopt alleen vraag. Het is ook mogelijk om die thermostaat met 0/1 te schakelen.
Het is ook geen probleem, ik moet het alleen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HiBe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:37:
welke thermostaten hangen er in de ruimte(s)? en zitten er loxone componenten (al dan niet tree enabled) in de ruimte waar ook de ketel zit? de HCE20 is als ik het even snel zie gekoppeld aan 230V stelmotoren, klopt dit? heb je toevallig ook KNX in huis? welke versie van de miniserver heb je?
Naast elke ruimte thermostaat (Honeywell Round Modulation) hangt een touch pure, dus ik kan alle benodigde data tbv verwarming aanleveren. Geen KNX. Het gaat om een Miniserver v2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
kun je vanaf de ketel wel met tree verder? dan zou je de draadjes van de opentherm sturing kunnen hergebruiken om tree te verlengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HiBe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:14:
kun je vanaf de ketel wel met tree verder? dan zou je de draadjes van de opentherm sturing kunnen hergebruiken om tree te verlengen...
Ja dat was mijn eerste idee. Ik heb een tree kabel in de technische ruimte bij de CV en van de CV naar de vloerverdelers ligt zelfs 4x0,8mm2. Dat had dus prima gegaan, ook met de 24V voeding.

Echter kost dat grapje me dus 16x90 = 1500…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
hmm, wat als je de 230v ventielen die je nu hebt laat zitten (ik neem aan dat je wel 230V hebt in de ruimte waar de verdeler zit). en deze aansluit op de https://shop.loxone.com/nlnl/nano-2-relay-tree.html ? (per 2 stelventielen een nano relais)... alternatief is de loxone bus verlengen (als je genoeg draden hebt liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HiBe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:01:
hmm, wat als je de 230v ventielen die je nu hebt laat zitten (ik neem aan dat je wel 230V hebt in de ruimte waar de verdeler zit). en deze aansluit op de https://shop.loxone.com/nlnl/nano-2-relay-tree.html ? (per 2 stelventielen een nano relais)... alternatief is de loxone bus verlengen (als je genoeg draden hebt liggen)
Heb ik ook al naar gekeken 😆

Ik heb 3 VV met 6, 5 en 5 ventielen. Dat zijn dus 9 nano’s = €900.

Dan kan ik ook die stelventielen kopen als ik deze ordegrootte geld ga investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

En de huidige 16 240v stelventielen kan ik dan ook nog eens verpatsen voor €250 of zo, waardoor het verschil helemaal klein wordt.

Eigenlijk zijn er een paar opties:
- 3x railduino wifi plaatsen en de 230V motoren houden (+/- €750)
- die nano optie met 230V
motoren (€900)
- stelventielen kopen en 230v motoren verkopen (€1500-€250 = €1250)

[ Voor 30% gewijzigd door JackBol op 11-01-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
is verlengen van de loxone bus een optie? dan kun je met de relais extensie iets maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Vandaag de nieuwe miniserver v2 geinstalleerd, de overgang was een makkie. Wat kleine problemen met de muziekserver maar ik denk dat alles binnen 30 minuten was omgezet. Dat hebben ze toch wel goed voor elkaar bij Loxone.

Ik had overal 1.5mm draad voor de stroom, deze past echter niet meer op de nieuwe miniserver (te dik). Heeft iemand een suggestie voor de stroomdraad van de miniserver en extensies? Ik ben ook niet echt tevreden hoe ik het nu heb, dus een goed moment om dat in orde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

-SimJoc- schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 06:39:
Vandaag de nieuwe miniserver v2 geinstalleerd, de overgang was een makkie. Wat kleine problemen met de muziekserver maar ik denk dat alles binnen 30 minuten was omgezet. Dat hebben ze toch wel goed voor elkaar bij Loxone.

Ik had overal 1.5mm draad voor de stroom, deze past echter niet meer op de nieuwe miniserver (te dik). Heeft iemand een suggestie voor de stroomdraad van de miniserver en extensies? Ik ben ook niet echt tevreden hoe ik het nu heb, dus een goed moment om dat in orde te maken.
Data sheet stelt 0.25 tot 0.8 kwadraat.
https://www.loxone.com/wp.../Datasheet_Miniserver.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 16:53
JackBol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:30:
[...]

Heb ik ook al naar gekeken 😆

Ik heb 3 VV met 6, 5 en 5 ventielen. Dat zijn dus 9 nano’s = €900.

Dan kan ik ook die stelventielen kopen als ik deze ordegrootte geld ga investeren.
Je hoeft toch niet elk ventiel apart te sturen? die kan je gewoon parallel aan elkaar hangen per ruimte. indien je 6 5 en 5 ruimtes bedoelde klopt je statement wel natuurlijk. Anders heb je daar meteen je eerste besparing te pakken.

Wil je per se analoog sturen? of mag een open/dicht klep ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 14:45
All,
Ik heb sedert een 2tal maanden problemen bij het afspelen van de TuneIn radiozenders via de Loxone Audio Server. Het geluid hapert soms, stops 1 à 2 sec en speelt dan versnelt door gedurende enkele seconden. Zeer vervelend!
Ik heb gemerkt dat TuneIn/Loxone sedert een 2-3 maand ook reclames afspeelt, iets wat bij mij toch vroeger niet het geval was. Ik vermoed dat het ook hier iets mee te maken kan hebben.
Er zijn in elke zone 2 plafondspeakers, ingesteld om stereo te spelen. Aan de (kwaliteit van de) speakers zal het zeker niet gelegen zijn.

De recentste updates zijn geïnstalleerd.
Het treedt op bij alle radiozenders - alle 6 die ik beluister - commerciele en overheidszenders

Heeft iemand een idee ?

Hieronder een kleine hint naar mijn setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFRJIQRZhlph3mJsjsON3cCgnb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KX7gQn77fPAKJPMUfbTLIYVS.png?f=fotoalbum_large

edit: foto geanonimiseerd....

[ Voor 43% gewijzigd door lowlow op 14-01-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-11-2024
Voor een inbouwkast wil ik graag hele dunne spotjes inbouwen in de schappen. Heb er 2 gevonden van 12mm dik, in 230v en 12v. Voor meubels heb ik liever laag spanning, en de vraag is of we die 12v spotjes kunnen aansturen met de RGBW 24v dimmer van Loxone. Heb 'm ingesteld voor 4 onafhankelijke WW kanalen, en de andere 3 kanalen werken op 24v, dus ik kan niet de hele dimmer op 12v zetten. Is het mogelijk om 1 kanaal te maximaliseren op 12v, kan volgens mij geen max spanningswaarde instellen bij de eigenschappen, of misschien het signaal van de lichtsturing bewerken met "delen door 2" als het een spanningsdimmer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@AlbertHeym Twee twaalf volt spots in serie zijn samen 24V :).

Bij halogeen of gloeilampen: done deal. Ik *denk* bij LED ook. Wie weet dat zeker (van wel / niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-05 19:17
saeJ7Oxo schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Ik heb inmiddels een Skylux iWindow3 in de garage liggen wachtend op installatie op het dak van mijn woning.

Deze heeft een kabel waarbij je een puls kunt geven op de verschillende aders om functionaliteit aan te sturen.

[Afbeelding]

Het is dus nog niet gemonteerd en getest, maar zal vast makkelijk te sturen zijn via de digitale uitgangen van een extensie of tree ding.
Hi @saeJ7Oxo ,

Heb je dit ondertussen kunnen automatiseren in Loxone? Werk je met een raamcontact om de status te kennen?
Eventueel een config voorbeeld?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Gwaihir schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:14:
@AlbertHeym Twee twaalf volt spots in serie zijn samen 24V :).

Bij halogeen of gloeilampen: done deal. Ik *denk* bij LED ook. Wie weet dat zeker (van wel / niet)?
Goed idee, maar ik zou niet weten of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

AlbertHeym schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Goed idee, maar ik zou niet weten of dat kan.
Ligt een beetje aan de driver. Als je twee LEDs in serie schakelt wil je dat met constant current doen.
Aangezien die 24V RGBW dimmers op basis van PWM zijn, zou je de load en frequentie moeten kunnen beheersen, maar ik heb geen praktijk ervaring ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
AlbertHeym schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:46:
Voor een inbouwkast wil ik graag hele dunne spotjes inbouwen in de schappen. Heb er 2 gevonden van 12mm dik, in 230v en 12v. Voor meubels heb ik liever laag spanning, en de vraag is of we die 12v spotjes kunnen aansturen met de RGBW 24v dimmer van Loxone. Heb 'm ingesteld voor 4 onafhankelijke WW kanalen, en de andere 3 kanalen werken op 24v, dus ik kan niet de hele dimmer op 12v zetten. Is het mogelijk om 1 kanaal te maximaliseren op 12v, kan volgens mij geen max spanningswaarde instellen bij de eigenschappen, of misschien het signaal van de lichtsturing bewerken met "delen door 2" als het een spanningsdimmer is?
Met LED strip werken of niet dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met energie-management met Loxone? Volgens enkele studies zou je een warmtepomp 30% efficiënter kunnen maken door koppeling van WP-PV-batterij en domotica (al dan niet met buffervat en elektrische ventielen).
Ben zelf erg geinteresseerd om nieuwbouw "smart" te maken op vlak van energie met aansturing WP-buffervat (warmte opslaan in buffervat bij overconsumptie), koppeling van laadstation voor auto aan opstelling, automatisch aansturen passieve koeling, convectoren, screens,... in functie van zon en beschikbare energie.

SMA home manager lijkt deze zaken beperkt te kunnen, maar verder lees ik dat ook loxone hier behoorlijk ver in staat. Echter weinig ervaringen die gedeeld worden op het internet precies?

Wat ik voor ogen heb:
- Buffervat extra verwarmen (10°) op moment dat er overconsumptie is.
- Laadsnelheid lader variabel maken op basis van productie PV en capaciteit batterij.
- Screens automatisch op basis van binnen- buiten-temperatuur en zonneschijn.
- Ik lees in tussenseizoen dat het met WP en 1 circuit vloerverwarming niet evident is om badkamer warm te houden (thermostaat centraal stuurt WP niet aan omdat temp daar oké is). Met elektrische ventielen en temp-sensor in badkamer zou ik dit willen overrulen en badkamer toch wat warmer te krijgen.
- Vraaggestuurde ventilatie (type D) extra aansturen centraal op vlak van verwarming en koeling ('s nachts extra bij hete dagen,...). Ik weet dat je hier niet extreem veel van moet verwachten maar als het mogelijk is en systeem is er toch... waarom ook niet?
- Nog andere zaken die ik vergeet?

[ Voor 36% gewijzigd door Free1990 op 18-01-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Free1990 30% t.o.v.? Ik zou dergelijke cijfers toch al snel met een korreltje zout nemen.

Ja, dat kan allemaal. In toenemende mate met standaard blokken en de rest maak je er zelf bij vanaf meer 'basic' bouwblokjes. Maar of je daar je installatie + koppelingen / sensoren / actoren mee terug verdient dat weet ik niet hoor.. Het lijkt vooral leuk voor 'erbij'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
Gwaihir schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:19:
@Free1990 30% t.o.v.? Ik zou dergelijke cijfers toch al snel met een korreltje zout nemen.

Ja, dat kan allemaal. In toenemende mate met standaard blokken en de rest maak je er zelf bij vanaf meer 'basic' bouwblokjes. Maar of je daar je installatie + koppelingen / sensoren / actoren mee terug verdient dat weet ik niet hoor.. Het lijkt vooral leuk voor 'erbij'.
Het een is al efficiënter dan het andere. Ik ga er ook van uit dat energieprijzen hoog blijven of boven index verder stijgen (ook elektriciteit), dus bij eigen verbruik optimaliseren haal je het er dan wel uit. Plus gezien inflatie zorgt dat investering van vandaag wel wat meer rendeert dan vaak in rekening wordt gebracht.
Die 30% neem ik inderdaad met korrel zout. Was adhv 2 testopstellingen te vergelijken met als variabele domoticasysteem. Type systeem en investering niet gespecificeerd, dus wetenschappelijk weinig van waarde en inderdaad te relativeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
poing schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Met LED strip werken of niet dimmen?
Sorry, covid gooide wat roet in het eten qua reactietijd... ledstrip is eigenlijk alleen leuk als je hem niet direct ziet zitten, in de onderkant schappen wordt dat iets te veel kermis 6 boven elkaar. Niet dimbaar zou op zich wel kunnen, maar dan is het wel een first-time-right shot. Heb inmiddels al veel ledlampen in de zolderkast liggen die eigenlijk gewoon te lelijk licht gaven, te fel of juist te zwak...

Heb inmiddels wel een leuke gevonden die ik kan testen op de Loxone dimmer en inbouwmaat. Als het die niet wordt dan zijn er altijd nog onze Ali vrienden waar het gokje nog wel eens waard kan zijn.

Volgens mij zijn er ook dimbare led drivers toch, die je met een gedimde 230v spanning kan aansturen. Zoiets zou dan misschien kunnen: 230VAC Triac DMX 512 dimmer > dimbare 230v/12v LED driver > 12v leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertst
AlbertHeym schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:56:

Heb inmiddels wel een leuke gevonden die ik kan testen op de Loxone dimmer en inbouwmaat.
Hm, die is mogelijk interessant, inderdaad!
Heb je hier al ervaring mee? Werkt het dimmen goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertHeym
@Free1990 ik heb ervaring met een 200 L buffervat met 2 onafhankelijke hydraulische circuits: warmte aanvoer met hybride warmtepomp / gasketel, en een onafhankelijk afgifte systeem met lage temperatuur open verdelers vloerverwarming. Per verdeler 1 klep (Loxone ventiel) die de hele verdieping aanstuurt. Loxone regelt de afgifte, dus bij warmtevraag gaat het ventiel x% open en vanaf die ingestelde min ventiel % threshold gaat ook de circulatiepomp aan. WP heeft een weersafhankelijk regeling.

Ik begrijp jouw idee, maar in de praktijk gaat het wel altijd minder mooi;
- Het vat schommelt sowieso al flink tussen de 25-45 graden. Eigenlijk na elke sessie eindigt ie rond de 40gr door de minimale draaitijd, nalooptijd, etc.
- 200 L is voor "warmte-opslag-voor-gunstige-tijden" veel te weinig massa. Als 1 verdeler een beetje flow vraagt dan trekt ie dat vat binnen een paar minuten helemaal leeg qua temperatuur. Dat is een lopend proces. Het duurt vervolgens best lang voordat de WP het weer op temperatuur heeft. Ondertussen heeft de vloer die aanvankelijke puls van 40gr water gekregen, daarna een uur op 25gr, en daarna wordt het langzaam weer 30/35gr. Heb inmiddels die Lox-min-ventiel-open-% threshold verlaagd naar 2% icm variabele pomp, het systeem loopt nu wel iets gevoeliger/vloeiender, nadeel is dat de WP nu vrijwel continu draait. Beetje tweaken nog.
- badkamer een graadje warmer geloof ik niet zo in, dan krijg je in je comfort weer telkens andere temperaturen. Ik merk ook dat Loxone (en het hele systeem) baat hebben bij een 100% constante temperatuursetting. Dan zie je dat die vv ventielen rustig moduleren, meestal tussen de 0% - 30% door telkens wat temperatuur die vloer in te sturen. Voelt als een goede balans. Zodra je de ruimtetemperatuur 1 of 2 graden hoger zet, gaat die klep open naar 100%, trekt ie dat vat leeg, gaat de WP weer volop aan, eventueel gas-cv mee... en dat wil je juist niet, tenzij je dit natuurlijk helemaal afregelt in Loxone config, maar of je dat helemaal goed krijgt... Dan is het wellicht handiger om gewoon 1 extra PV paneel op het dak te gooien :)
- Vraaggestuurde ventilatie type D sowieso doen, echt een aanrader, ook wat betreft comfort. Als je het hebt wil je nooit meer anders. Nadeel is dat je opeens merkt hoe slecht de luchtkwaliteit is in een ander huis.. Nachtkoeling gaat automatisch, nog mooier is ook de Zehner Comfo-Cool, die de temperatuur in die heetste paar weken in bedwang houdt. Ze zeggen dat ie "3 graden koelt", en dat is meer dan voldoende omdat het cumuleert door de WTW en de compleet-ververs-cycli van een paar uur. Afgelopen zomer bleef het netjes 25-27 graden in de slaapkamer. Wel de deuren dichthouden, is nog wel eens lastig met een schuifdeur, kleine kinderen, ..die WTW regelt dat allemaal zelf, daar zou je mijns inziens ook zoveel mogelijk van af moeten blijven. Loxone regelt alleen het toerental met een 0-10v om het vraaggestuurd te maken.
- Screens draagt natuurlijk ook passief bij, al heb ik nog niet echt goed kunnen ervaren hoe veel graden het scheelt, durfde de screens niet open te doen in die hete dagen :). Ook 100% voor comfort, want economisch gezien is dit gewoon veel te duur voor die paar graden niet-opwarming.
- EDIT: de WP doet wekelijks een anti-legionella-run voor het WW tapwater. Je ziet dat ie dan een uur of zo op >2,5kW draait. Dat is bij de Vaillant WP een vast moment in de week. Dat zou natuurlijk mooi zijn als je dat weersafhankelijk kan regelen. Maar ook dan; is het die extra KNX koppeling waard? Koppeling a 800,- = inkoop 2800 kWh = 1100 cycli = 20 jaar. En dan alleen als het op dinsdagmiddag wel/niet zonnig is... ja, misschien alleen als je KNX al hebt liggen.

Over warmte-opslag; volgens mij werkt zoiets wel goed, maar dan moet je wel je 30 kuub tuinhuisje opofferen...

[ Voor 6% gewijzigd door AlbertHeym op 21-01-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbertHeym
Gertst schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Hm, die is mogelijk interessant, inderdaad!
Heb je hier al ervaring mee? Werkt het dimmen goed?
Ik wacht even de kast af, die komt over 2 weken, dan weet ik of de maten passen. Had helaas al eerder de maten moeten doorgeven aan de kastbouwer... Ik kan het je dus over 3 weken laten weten. Ik had ze gebeld omdat erbij vermeld stond dat alleen hun dimmer zou werken, maar dat is meer een garantie/marketing dingetje. Bericht was dus; zelf testen of het werkt met jouw dimmer.

[ Voor 18% gewijzigd door AlbertHeym op 21-01-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Free1990 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:10:
- Vraaggestuurde ventilatie (type D) extra aansturen centraal op vlak van verwarming en koeling ('s nachts extra bij hete dagen,...). Ik weet dat je hier niet extreem veel van moet verwachten maar als het mogelijk is en systeem is er toch... waarom ook niet?
- Nog andere zaken die ik vergeet?
Automatisch gestuurde (dak) ramen zou nuttig kunnen zijn om het huis echt af te koelen. In combinatie met tempartuur, het weer, alarm (buiten detectoren)? Retro fit & niet Velux ben ik echter nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertst
poing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Automatisch gestuurde (dak) ramen zou nuttig kunnen zijn om het huis echt af te koelen. In combinatie met tempartuur, het weer, alarm (buiten detectoren)? Retro fit & niet Velux ben ik echter nog niet tegen gekomen.
Ik heb Skylux iWindow dakramen laten plaatsen: deze kan je met een relais open/dicht doen. Nadeel is wel dat je enkel de toggle open/dicht hebt (Comfort) en dus geen status. Je hebt dus nog een raamcontact nodig. Of je kan het "rain" contact gebruiken: deze doet het raam altijd dicht en dan eb je de status niet meer nodig. Maar dan heb je wel een 2e relais nodig: een raamcontact leek me dan goedkoper ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dmqrs6TCyP5caOCA5XaNoDoGs4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wm2qkI3THnFjVebsnTU1zuxc.png?f=user_large

Verder zijn er ook nog opties om de sun screen en ledverlichting te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
AlbertHeym schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:46:
@Free1990 ik heb ervaring met een 200 L buffervat met 2 onafhankelijke hydraulische circuits: warmte aanvoer met hybride warmtepomp / gasketel, en een onafhankelijk afgifte systeem met lage temperatuur open verdelers vloerverwarming. Per verdeler 1 klep (Loxone ventiel) die de hele verdieping aanstuurt. Loxone regelt de afgifte, dus bij warmtevraag gaat het ventiel x% open en vanaf die ingestelde min ventiel % threshold gaat ook de circulatiepomp aan. WP heeft een weersafhankelijk regeling.

- Het vat schommelt sowieso al flink tussen de 25-45 graden. Eigenlijk na elke sessie eindigt ie rond de 40gr door de minimale draaitijd, nalooptijd, etc.
- 200 L is voor "warmte-opslag-voor-gunstige-tijden" veel te weinig massa. Als 1 verdeler een beetje flow vraagt dan trekt ie dat vat binnen een paar minuten helemaal leeg qua temperatuur. Dat is een lopend proces. Het duurt vervolgens best lang voordat de WP het weer op temperatuur heeft. Ondertussen heeft de vloer die aanvankelijke puls van 40gr water gekregen, daarna een uur op 25gr, en daarna wordt het langzaam weer 30/35gr. Heb inmiddels die Lox-min-ventiel-open-% threshold verlaagd naar 2% icm variabele pomp, het systeem loopt nu wel iets gevoeliger/vloeiender, nadeel is dat de WP nu vrijwel continu draait. Beetje tweaken nog.
- badkamer een graadje warmer geloof ik niet zo in, dan krijg je in je comfort weer telkens andere temperaturen. Ik merk ook dat Loxone (en het hele systeem) baat hebben bij een 100% constante temperatuursetting. Dan zie je dat die vv ventielen rustig moduleren, meestal tussen de 0% - 30% door telkens wat temperatuur die vloer in te sturen. Voelt als een goede balans. Zodra je de ruimtetemperatuur 1 of 2 graden hoger zet, gaat die klep open naar 100%, trekt ie dat vat leeg, gaat de WP weer volop aan, eventueel gas-cv mee... en dat wil je juist niet, tenzij je dit natuurlijk helemaal afregelt in Loxone config, maar of je dat helemaal goed krijgt... Dan is het wellicht handiger om gewoon 1 extra PV paneel op het dak te gooien :)
- Vraaggestuurde ventilatie type D sowieso doen, echt een aanrader, ook wat betreft comfort. Als je het hebt wil je nooit meer anders. Nadeel is dat je opeens merkt hoe slecht de luchtkwaliteit is in een ander huis.. Nachtkoeling gaat automatisch, nog mooier is ook de Zehner Comfo-Cool, die de temperatuur in die heetste paar weken in bedwang houdt. Ze zeggen dat ie "3 graden koelt", en dat is meer dan voldoende omdat het cumuleert door de WTW en de compleet-ververs-cycli van een paar uur. Afgelopen zomer bleef het netjes 25-27 graden in de slaapkamer. Wel de deuren dichthouden, is nog wel eens lastig met een schuifdeur, kleine kinderen, ..die WTW regelt dat allemaal zelf, daar zou je mijns inziens ook zoveel mogelijk van af moeten blijven. Loxone regelt alleen het toerental met een 0-10v om het vraaggestuurd te maken.
- Screens draagt natuurlijk ook passief bij, al heb ik nog niet echt goed kunnen ervaren hoe veel graden het scheelt, durfde de screens niet open te doen in die hete dagen :). Ook 100% voor comfort, want economisch gezien is dit gewoon veel te duur voor die paar graden niet-opwarming.
- EDIT: de WP doet wekelijks een anti-legionella-run voor het WW tapwater. Je ziet dat ie dan een uur of zo op >2,5kW draait. Dat is bij de Vaillant WP een vast moment in de week. Dat zou natuurlijk mooi zijn als je dat weersafhankelijk kan regelen. Maar ook dan; is het die extra KNX koppeling waard? Koppeling a 800,- = inkoop 2800 kWh = 1100 cycli = 20 jaar. En dan alleen als het op dinsdagmiddag wel/niet zonnig is... ja, misschien alleen als je KNX al hebt liggen.

Over warmte-opslag; volgens mij werkt zoiets wel goed, maar dan moet je wel je 30 kuub tuinhuisje opofferen...
Ivm vloerverwarming wat is jouw set-up: meerdere pompen aanwezig? Of 1 pomp en pure regeling via ventielen met temp sensor per circuit?
Inderdaad is balans belangrijk. Hoor regelmatig dat WP+vv met 1 thermostaat er voor zorgt dat je badkamer in tussenseizoen wat minder warm is. De thermostaat voelt immers normale temperatuur en badkamer heb je graag af en toe wel nog verwarmd in tussenseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlbertHeym schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:46:
Bij een systeem met 100% VVW? Ik vind dat wel erg warm.
Heb inmiddels die Lox-min-ventiel-open-% threshold verlaagd naar 2% icm variabele pomp, het systeem loopt nu wel iets gevoeliger/vloeiender, nadeel is dat de WP nu vrijwel continu draait.
Zo'n lage threshold zou er toe kunnen leiden dat de WP bij (te) lage vraag al aan slaat. Maar dan zou hij ook snel weer af moeten slaan. Op zich is een continue draaiende WP juist goed: zo'n ding levert z'n beste rendement bij rustig doortuffen, niet bij ineens een haal (moeten) maken.
Ik merk ook dat Loxone (en het hele systeem) baat hebben bij een 100% constante temperatuursetting.
Ik heb ook elke vorm van (nacht)verlaging op de VVW laten varen. Dat past inderdaad niet bij een WP. Maar de badkamer is toch echt een graadje warmer dan elders hoor :).
Dan zie je dat die vv ventielen rustig moduleren, meestal tussen de 0% - 30% door telkens wat temperatuur die vloer in te sturen. Voelt als een goede balans.
Oh? Als je ventielen nooit ergens (bijna) 100% open gaan, staat naar mijn mening je stooklijn te warm. E.e.a. zou dan waarschijnlijk vloeiender lopen, met beter rendement, wanneer je die ietsje omlaag zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:27
Ik heb een vraag waar ik al een tijd naar zoek. Ik heb een Unifi G4 bel en ik wil deze graag aansluiten in het loxone systeem. Wat ik wil bereiken is dat wanneer er wordt aangebeld ik een bel geluid hoor via bepaalde luidsprekers die zijn aangesloten op de adioserver. Bij de G4 bel zit een adaptor die je normaal op een gong kan aansluiten. Wanneer er op de bel gedrukt wordt komt er uit de adaptor een 20VAC. Kan ik deze ergens gebruiken? En hoe zou de config er dan uit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-07 10:51
@IceBlue Ik ken het assortimet van de Loxone modules niet zo goed. Maar je zou een relais kunnen aansluiten op de 20V AC.
En dan het maak contact van het relais aansluiten op een van je ingangen die je mogelijk nog vrij hebt.
Dan heb je een ingang en met dat ingang kun je in de Loxone software van alles hangen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@IceBlue Die moet je op een digitale ingang aansluiten. Indirect, want die ingang verwacht gelijkstroom. Via een relais lijkt mij ook het meest logisch, maar via een gelijkrichter zou ook moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

IceBlue schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:19:
Ik heb een vraag waar ik al een tijd naar zoek. Ik heb een Unifi G4 bel en ik wil deze graag aansluiten in het loxone systeem. Wat ik wil bereiken is dat wanneer er wordt aangebeld ik een bel geluid hoor via bepaalde luidsprekers die zijn aangesloten op de adioserver. Bij de G4 bel zit een adaptor die je normaal op een gong kan aansluiten. Wanneer er op de bel gedrukt wordt komt er uit de adaptor een 20VAC. Kan ik deze ergens gebruiken? En hoe zou de config er dan uit zien?
Deze ertussen zetten op interval mode.
https://www.vekto.nl/tijdrelais-13-functies-20-240v-ac-dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
Ik heb digitale ingangen vrij in Loxone. Ik heb dit relais nog liggen zou ik deze kunnen gebruiken?

https://www.amazon.de/gp/...itle_o03_s00?ie=UTF8&th=1 Welke poorten van de relais zou ik dan moeten gebruiken om aan te sluiten op de digitale ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-07 10:51
@IceBlue

Het relais wat je laat zien is 24V ik kan niet garanderen dat hij werkt, maar je kunt het op zijn minst proberen.

van af de deurbel aansluiten op A1 en A2
naar je Loxone ingang vanaf het relais aansluiting 1 en 3.

[ Voor 3% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-01-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Gwaihir schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:33:
Bij een systeem met 100% VVW? Ik vind dat wel erg warm.
Dat heeft misschien wat toelichting nodig. Ik zie dat de gewenste aanvoertemp deze dagen 34gr is, dat is aardig warm, ingesteld door Vaillant monteur. Het maximum toelaatbare temp staat op 38gr, maar je ziet dat het vat regelmatig piekt naar de 45gr op het moment dat de afgifte stopt. Dan draait de WP nog door. Ook gaat die gasketel nog lang door gaat terwijl het al lang op temp is, ik weet niet waarom die WP daarom vraagt dan. Misschien ga ik die gasketel nog een keer blokkeren bij "temp-bereikt", al wil ik niet te veel mixen met alle aansturingen. Heb het nu als test op stooklijn 5.0 gezet waardoor 31gr gewenst is.
Ik heb ook elke vorm van (nacht)verlaging op de VVW laten varen. Dat past inderdaad niet bij een WP. Maar de badkamer is toch echt een graadje warmer dan elders hoor :).
Ja tuurlijk, alleen ik las het als het tijdelijk verhogen van de badkamer temperatuur als buffer.
Oh? Als je ventielen nooit ergens (bijna) 100% open gaan, staat naar mijn mening je stooklijn te warm. E.e.a. zou dan waarschijnlijk vloeiender lopen, met beter rendement, wanneer je die ietsje omlaag zet.
Ja beetje interpretatie van de gegevens; doorgaans deze dagen inderdaad tot 30%. wordt het snel veel kouder in de nacht, dan zie je ze wel naar 100% gaan. Maar met de verlaging van de stooklijn kan dit wel eens wat anders worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Free1990 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Ivm vloerverwarming wat is jouw set-up: meerdere pompen aanwezig? Of 1 pomp en pure regeling via ventielen met temp sensor per circuit?
Inderdaad is balans belangrijk. Hoor regelmatig dat WP+vv met 1 thermostaat er voor zorgt dat je badkamer in tussenseizoen wat minder warm is. De thermostaat voelt immers normale temperatuur en badkamer heb je graag af en toe wel nog verwarmd in tussenseizoen.
Ja die 2e. Dus 1 afgifte pomp aangestuurd door Loxone. 4 vv-verdelers met elk op de aanvoerleiding een klep met Loxone ventiel. Loxone rekent met de gemiddelde temperatuur van de ruimtes van de betreffende vv-verdeler. Dus een zone-regeling per verdieping, en de vv-verdelers ingeregeld met vaste verdeling tussen de ruimtes op de gewenste temp per ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
Clumsy Smurf schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:39:
@IceBlue

Het relais wat je laat zien is 24V ik kan niet garanderen dat hij werkt, maar je kunt het op zijn minst proberen.

van af de deurbel aansluiten op A1 en A2
naar je Loxone ingang vanaf het relais aansluiting 1 en 3.
Ik ga het proberen bedankt voor de hulp. Ik ga de deurbel ook aansluiten op 24V ipv de bij geleverd 16V dan komt er volgen mij ook 24V uit de uitgang naar de gong waardoor het relais de juiste spanning krijgt. Het enige wat ik mij dan nog afvraag. Ik kan maar met 1 kabel naar een digitale ingang. Met de andere kabel dan naar de ground/GND?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

IceBlue schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:49:
[...]

Ik ga het proberen bedankt voor de hulp. Ik ga de deurbel ook aansluiten op 24V ipv de bij geleverd 16V dan komt er volgen mij ook 24V uit de uitgang naar de gong waardoor het relais de juiste spanning krijgt. Het enige wat ik mij dan nog afvraag. Ik kan maar met 1 kabel naar een digitale ingang. Met de andere kabel dan naar de ground/GND?
Je moet van de 24V die de miniserie voedt aftakken naar het relais en deze doorverbinden naar de DI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik ga een carport bouwen en wil daarin 10 spots maken. Ook wil ik een aanwezigheidsmelder hebben.
Ik heb nog nooit eerder met verlichting van Loxone gewerkt, maar omdat ik maar 1 loze leiding heb naar de plek waar ik die spots wil maken, moet ik een beetje creatief zijn.

Ik zat te denken om dus 1 tree kabel naar de carport te trekken en daar dus die spots op te plaatsen. Dan heb ik besturing en voeding in 1.

De vraag die ik nu heb, is dat ik twee opties heb, maar behalve het prijsverschil zie ik zo niet direct wat het voor of nadeel zou zijn.

- Ik kan kiezen voor 10x Tree spot. Ik heb eigenlijk alleen maar warm wit licht nodig, maar volgens mij komt de Tree spot alleen maar in RGBW.
- Andere optie is dat ik 10x PWM spot neem en een 24V dimmer Tree erbij. Deze heb je wel in WW en zijn maar €41 ex.
- Als ik een alternatief kan bedenken voor die presence sensor, kan ik ook een NANO DIMMER AIR plaatsen. Ik kan dan 230V spots gebruiken, daar is in de reguliere markt wat meer opties in. En dan zou ik een 3rd party sensor op de DI van die NANO kunnen plaatsen.

Wellicht nog andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAPWare
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:32
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:32:
Ik ga een carport bouwen en wil daarin 10 spots maken. Ik zat te denken om dus 1 tree kabel naar de carport te trekken en daar dus die spots op te plaatsen. Dan heb ik besturing en voeding in 1.
De Loxone Tree Spots hebben maar een IP20 rating en zijn dan ook niet geschikt voor buitengebruik.
Ik heb gebruik gemaakt van IP65 DALI spots i.c.m. de Loxone DALI Extension.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:32:
Ik ga een carport bouwen en wil daarin 10 spots maken. Ook wil ik een aanwezigheidsmelder hebben.
Ik heb nog nooit eerder met verlichting van Loxone gewerkt, maar omdat ik maar 1 loze leiding heb naar de plek waar ik die spots wil maken, moet ik een beetje creatief zijn.

Ik zat te denken om dus 1 tree kabel naar de carport te trekken en daar dus die spots op te plaatsen. Dan heb ik besturing en voeding in 1.

De vraag die ik nu heb, is dat ik twee opties heb, maar behalve het prijsverschil zie ik zo niet direct wat het voor of nadeel zou zijn.

- Ik kan kiezen voor 10x Tree spot. Ik heb eigenlijk alleen maar warm wit licht nodig, maar volgens mij komt de Tree spot alleen maar in RGBW.
- Andere optie is dat ik 10x PWM spot neem en een 24V dimmer Tree erbij. Deze heb je wel in WW en zijn maar €41 ex.
- Als ik een alternatief kan bedenken voor die presence sensor, kan ik ook een NANO DIMMER AIR plaatsen. Ik kan dan 230V spots gebruiken, daar is in de reguliere markt wat meer opties in. En dan zou ik een 3rd party sensor op de DI van die NANO kunnen plaatsen.

Wellicht nog andere ideeen?
Ik had in mijn oude woning 12v GU5.3 spots in de veranda/overkapping zitten. Binnen een 12v voeding van Meanwell met een PWM dimmer van DMX4U, wel 3 kringen gemaakt ( maar dat was meer vanwege verschillende zit-zones ).

In jouw geval zou je dan Tree + 12V + 24V over een Tree kabel sturen, kan natuurlijk, maar is niet helemaal de bedoeling by-design ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hoe bedoel je 12 en 24V?
Ik kan toch die spots en de aanwezigheidsmelder met 24V voeden?

Ah met jou setup bedoel je.

[ Voor 17% gewijzigd door JackBol op 24-01-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:09:
Hoe bedoel je 12 en 24V?
Ik kan toch die spots en de aanwezigheidsmelder met 24V voeden?

Ah met jou setup bedoel je.
Yes, maar dan kun je dus wel net zoals met de 230V versie elk armatuur gebruiken, scheelt wel wat in de kosten, met een goede Meanwell voeding en de HR dimmer van DMX4U én Osram GU5.3 12v spots behaal ik hele mooie dimresultaten ( tot nagenoeg 5% ), bij 230V haal ik niet zulke mooie resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Yes, maar dan kun je dus wel net zoals met de 230V versie elk armatuur gebruiken, scheelt wel wat in de kosten, met een goede Meanwell voeding en de HR dimmer van DMX4U én Osram GU5.3 12v spots behaal ik hele mooie dimresultaten ( tot nagenoeg 5% ), bij 230V haal ik niet zulke mooie resultaten.
Mijn grootste bottleneck is dat alles door 1 pvc pijp van 5/8" moet.
Dus daarom de 100% tree oplossing.

En met Halloween kan ik er ook nog een mooi spook-programma in laden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlbertHeym schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:16:
Dat heeft misschien wat toelichting nodig. Ik zie dat de gewenste aanvoertemp deze dagen 34gr is, dat is aardig warm, ingesteld door Vaillant monteur. Het maximum toelaatbare temp staat op 38gr, maar je ziet dat het vat regelmatig piekt naar de 45gr op het moment dat de afgifte stopt. Dan draait de WP nog door. Ook gaat die gasketel nog lang door gaat terwijl het al lang op temp is, ik weet niet waarom die WP daarom vraagt dan. Misschien ga ik die gasketel nog een keer blokkeren bij "temp-bereikt", al wil ik niet te veel mixen met alle aansturingen. Heb het nu als test op stooklijn 5.0 gezet waardoor 31gr gewenst is.

[...]

Ja beetje interpretatie van de gegevens; doorgaans deze dagen inderdaad tot 30%. wordt het snel veel kouder in de nacht, dan zie je ze wel naar 100% gaan. Maar met de verlaging van de stooklijn kan dit wel eens wat anders worden.
Met 'n gasketel erbij is 45 graden inderdaad op zich niet zo'n bijzonder hoge piek. Maar zoals je zegt wel vreemd dat die gasketel mee blijft doen terwijl de temperatuur al bereikt is. (En 45 graden durf ik hier niet eens de vloer in te laten, zeker niet in zo'n klap ineens bij de start.)

Je stooklijn heeft doorgaans twee instellingen, zodat je 'm kunt verschuiven en 'draaien'. Klinkt alsof hij 's nachts (dus bij lagere buitentemp) wel ok stond, maar bij hogere niet zo. (Afhankelijk van wat je precies hebt aangepast, staat hij nu wellicht overdag goed maar 's nachts te koud.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Mijn grootste bottleneck is dat alles door 1 pvc pijp van 5/8" moet.
Dus daarom de 100% tree oplossing.

En met Halloween kan ik er ook nog een mooi spook-programma in laden ;)
Ja dan gewooon voor de RGBW tree’s gaan, en dan maar een reserve of 2 hebben liggen. IP21 is eigenlijk absoluut minimum voor “buiten” maar ik heb gekkere dingen gezien.

Ik heb ook een schutbuis met o.a. Voeding, DMX en Tree liggen naar de voortuin voor de volgende kerst, eens kijken wat ik met de voortuin kan doen 😈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HammieDuDe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:05:
[...]

Ja dan gewooon voor de RGBW tree’s gaan, en dan maar een reserve of 2 hebben liggen. IP21 is eigenlijk absoluut minimum voor “buiten” maar ik heb gekkere dingen gezien.

Ik heb ook een schutbuis met o.a. Voeding, DMX en Tree liggen naar de voortuin voor de volgende kerst, eens kijken wat ik met de voortuin kan doen 😈
Die carport is aan 3 kanten potdicht. Dus het is niet dat de regen er met slechte dagen doorheen jakkert.
Ik durf het wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Gwaihir schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:00:
[...]
Met 'n gasketel erbij is 45 graden inderdaad op zich niet zo'n bijzonder hoge piek. Maar zoals je zegt wel vreemd dat die gasketel mee blijft doen terwijl de temperatuur al bereikt is. (En 45 graden durf ik hier niet eens de vloer in te laten, zeker niet in zo'n klap ineens bij de start.)

Je stooklijn heeft doorgaans twee instellingen, zodat je 'm kunt verschuiven en 'draaien'. Klinkt alsof hij 's nachts (dus bij lagere buitentemp) wel ok stond, maar bij hogere niet zo. (Afhankelijk van wat je precies hebt aangepast, staat hij nu wellicht overdag goed maar 's nachts te koud.)
Ja idd de hellingshoek en de hoogte, ben daar bekend mee. Maar pakt die WP niet een lopend gemiddelde van de laatste x dagen als reken-buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Heeft iemand ervaring met een betaalbare uitleesmethode voor een Itron RF1 c G4 gasmeter. Er zit geen led puls op, maar volgens mij wel een magnetische puls ingebouwd op het mechanische telwerk. Kwam deze tegen maar is toch wel best prijzig met een equivalent van 50 kuub. Misschien kan een regulier reedcontact ook werken?

[ Voor 15% gewijzigd door AlbertHeym op 24-01-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlbertHeym schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:05:
Maar pakt die WP niet een lopend gemiddelde van de laatste x dagen als reken-buitentemperatuur?
Oh, dat klinkt best logisch voor een L/W WP. (Ik heb een W/W en bovendien de stooklijn in Loxone zelf.)

Als hij dan (vrijwel) elk etmaal wel geruime tijd 100% laat zien, dan staat hij waarschijnlijk goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Gwaihir schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Oh, dat klinkt best logisch voor een L/W WP. (Ik heb een W/W en bovendien de stooklijn in Loxone zelf.)

Als hij dan (vrijwel) elk etmaal wel geruime tijd 100% laat zien, dan staat hij waarschijnlijk goed?
Hoe ziet jouw regeling/opstelling er verder uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlbertHeym schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:08:
Hoe ziet jouw regeling/opstelling er verder uit?
Onze verwarming / SWW voorziening gebruikt drie warmtebronnen: CV-haard, W/W warmtepomp, en zonnecollector en de verwarming heeft twee afgifte circuits: VVW en radiatoren. (Balansventilatie en isolatie zijn nog 'to do', evenals licht e.d. via Loxone laten lopen. Loxone doet nu deze verwarmingsinstallatie en onze beregening.)

Het schema van de opstelling staat hier Gwaihir in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

Loxone verzorgt de regeling, ook van de warmtepomp omdat deze hier niet in de lead is, maar aan moet vullen wat niet uit andere bron is aangeleverd. Ik heb die zelf gemaakt en ben daarin nog 'n tikkie aan het optimaliseren, maar moet vooral achter de installateur aan: er moet nl. nog één leiding aangepast worden. Dat komt omdat de installatie origineel voor haard + CV-ketel + warmtecollector was ontworpen en we het verschil met een (kouder water makende) WP nog niet helemaal overzien hadden. Helaas is die man véél te druk met van alles behalve onze losse eindjes / groeiend inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Iemand geprobeerd om een utp kabel en tree kabel samen door een 5/8 pvc buis te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Gwaihir schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Onze verwarming / SWW voorziening gebruikt drie warmtebronnen: CV-haard, W/W warmtepomp, en zonnecollector en de verwarming heeft twee afgifte circuits: VVW en radiatoren. (Balansventilatie en isolatie zijn nog 'to do', evenals licht e.d. via Loxone laten lopen. Loxone doet nu deze verwarmingsinstallatie en onze beregening.)

Het schema van de opstelling staat hier Gwaihir in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

Loxone verzorgt de regeling, ook van de warmtepomp omdat deze hier niet in de lead is, maar aan moet vullen wat niet uit andere bron is aangeleverd. Ik heb die zelf gemaakt en ben daarin nog 'n tikkie aan het optimaliseren, maar moet vooral achter de installateur aan: er moet nl. nog één leiding aangepast worden. Dat komt omdat de installatie origineel voor haard + CV-ketel + warmtecollector was ontworpen en we het verschil met een (kouder water makende) WP nog niet helemaal overzien hadden. Helaas is die man véél te druk met van alles behalve onze losse eindjes / groeiend inzicht.
Redt die WP het goed in een HT systeem met aparte vv pomp/mixcircuit? Ik dacht zelf ook ooit aan een CV-pelletkachel erbij te zetten, maar volgens mij geven die veel te hoog vermogen (hoge T en v) voor een LT systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
JackBol schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:36:
Iemand geprobeerd om een utp kabel en tree kabel samen door een 5/8 pvc buis te trekken?
Hier wel gelukt, maar alleen met zelf gebogen bochten, zitten er voogetrokken bochten tussen of koppelstukjes, wordt het heel erg lastig, heb CAT6 moet soepele kern gebruikt, anders was het niet te doen. Ik had een plek naar de WC waar zowel een Occy als een 24v RGBW Tree dimmer kwam te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlbertHeym schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:02:
Redt die WP het goed in een HT systeem met aparte vv pomp/mixcircuit?
Ik zie het niet als een HT systeem. Zowel WP als zonnecollector (bij gebruik voor CV-ondersteuning) houden daar niet van, dus je wilt maximaal van het LT aspect profiteren.

Het is een systeem met verschillende, sterk wisselende temperaturen, dus die mixers op de verwarmingsaanvoeren zijn wel 'n must. Het idee is dat in doorsnee gebruik, ze kunnen trekken uit een LT leiding, aangevuld vanuit een HT leiding.

Daarin zit ook de nog door te voeren optimalisatie: in het bovenste deel van de middelste buffer, loopt de warmtestroom van haard en WP (te zeer) door elkaar. Wanneer de haard aan is, drukt deze de WP er daardoor min of meer uit en die gaat pas weer aan wanneer de (meeste) haardwarmte al verbruikt is. De aansluting voor WP en de VVW (als primaire verbruiker) moeten omlaag naar onder dat stuk buffer. Dan worden de samenwerking en bufferingsmogelijkheid een stuk beter.

Het is wel een installatie die primair op de VVW leunt. (Het is een VVW van eind jaren 70. Die 12 groepen zijn elk 2 à 3 maal een groep zoals die vandaag de dag aangelegd zou worden.) Radiatoren zijn met name slaapkamers: kamers die meestal niet zo gek warm hoeven, dus warmte wel van elders krijgen, en gezamenlijk niet zo'n enorm vermogen vragen. Bovendien blijkt het echt nog ver te komen op lauw water, (tot) 24x7 aan toe. Het is hier nu 3,4 graden (gevoel voor de mens 0,6). De radiatoren gebruiken water van 31,8 graden (conform een stooklijn in Loxone), en geven 24,5 graden retour. Meest veeleisend is daarbij de logeerkamer, momenteel werkkamer van mijn vrouw, en ook die is prima op temperatuur. Die warmte komt pakweg voor de helft van de WP en voor de andere helft uit de buffer, van de gisteravond gestookte haard.
Ik dacht zelf ook ooit aan een CV-pelletkachel erbij te zetten, maar volgens mij geven die veel te hoog vermogen (hoge T en v) voor een LT systeem.
Hoge T zeker, fijn voor je SWW. Maar welk volume daarbij hoort, hangt geheel van de maat af. Zeker bij een pelletkachel, want die kan rustig 24x7 draaien, als je dat wilt. Dat is dan wat minder een verhaal van soms stoken en bufferen.

Maar of je dat automatisch 24x7 echt wilt is ook de vraag. Wij wonen hier ruim, goede schoorsteen, etc. Maar laatst besloot er een buur op een mistige ochtend afval te gaan verbranden in z'n tuin. Tja.. met zo'n timing geef je toch hoe dan ook de hele buurt forse overlast en zeker met zo'n slecht verbrandend vuur als bron.. Het is toch gewoon fijner om zulke uren over te (kunnen) slaan :).

N.B. Wij zijn er erg blij mee; het is helemaal ons. Maar op puur economische gronden, kun je beter aan een eenvoudiger installatie denken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:36:
Ja, nou ja, d.w.z. Een UTP (CAT 6) en een CAT7 in gebruik voor Loxone tree.

Bepaald niet van harte, maar het was nu eenmaal de (lege en rechte) buis die al tussen huis en schuur lag, onder het erf door. Erg hard trekken en duwen (tegelijk), ruim vaseline op gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Ja, nou ja, d.w.z. Een UTP (CAT 6) en een CAT7 in gebruik voor Loxone tree.

Bepaald niet van harte, maar het was nu eenmaal de (lege en rechte) buis die al tussen huis en schuur lag, onder het erf door. Erg hard trekken en duwen (tegelijk), ruim vaseline op gesmeerd.
In mijn geval gaat het om een echte tree kabel. De UTP zal Cat5e zijn want het is voor een camera.
Omdat ik 10x 24V RGBW spots ga ophangen heb ik wel 1,5mm2 nodig. Dat ga ik met CAT7 niet redden.

Een andere optie is een 24V naar 802.3af PoE converter. Dan kan ik die camera gewoon aan de Tree kabel hangen. Ik vindt ze van Ubiquiti wel andersom (802.3af PoE naar 24V) maar dat gaat denk ik niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JackBol Ik heb nooit een 'echte' tree kabel in mijn handen gehad voor 't vergelijk. Jij wellicht wel een CAT7? Tree heeft minder shielding en minder aders, maar wel dat dikkere paar.

Mijn buis was meen ik 18 meter, trouwens, dus best 'n afstand.

Edit: ik bedoel dit puur voor het vergelijk in dikte. Niet om je naar een andere kabel te praten..

[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 26-01-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Tree kabel is voorzien van een soort poederachtige coating van buiten, waardoor het trekken best prima verloopt, maar het is wel aardig stug, samen met CAT6A of hoger door 5/8 kun je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:01:
@JackBol Ik heb nooit een 'echte' tree kabel in mijn handen gehad voor 't vergelijk. Jij wellicht wel een CAT7? Tree heeft minder shielding en minder aders, maar wel dat dikkere paar.

Mijn buis was meen ik 18 meter, trouwens, dus best 'n afstand.
Ik moet wel voor een tree gaan omdat 10x die spot ruim 3A trekt. Dat ga je niet redden over AWG22.

Ik ga het binnenkort proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Nog geen ervaring; maar ik denk zelf EIB Bus kabel gebruiken en indien nodig in combinatie met VOB kabels.

Een (goed) idee?
  • CAT6 kost even veel, maar dunnere geleiders.
  • CAT7 kost veel meer x2,5.
  • Klachten over CAT kabels die afbreken.
Minder geleiders ja, maar heb je toch niet nodig?

[ Voor 45% gewijzigd door poing op 26-01-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Gwaihir schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:00:
Ik zie het niet als een HT systeem. Zowel WP als zonnecollector (bij gebruik voor CV-ondersteuning) houden daar niet van, dus je wilt maximaal van het LT aspect profiteren. Het is een systeem met verschillende, sterk wisselende temperaturen, dus die mixers op de verwarmingsaanvoeren zijn wel 'n must. Het idee is dat in doorsnee gebruik, ze kunnen trekken uit een LT leiding, aangevuld vanuit een HT leiding.
[...]
Klinkt als een mooi hobby project :) zeker met Loxone als regelaar. Ik heb inmiddels ook meer info over wat er bij ons fout gaat... Ook de bestaande cv ga ik denk ik vervangen voor een lager minimaal vermogen 3,5kW ipv 7kW, zodat die het vermogen en AT beter kan afstemmen op wat nodig is als bijverwarming. Want met deze dagen met een buitentemperatuur van 1-5gr staat de gasketel al 50% aan... Dat zal in die nieuwe hydraulische config wel al veel schelen trouwens. En ook heb ik het idee dat de WP bron gewoon te klein is (PVT systeem met glycol panelen op het dak), lang leve de specialisten... anyway, misschien gaan we iets te veel off-topic met al die verwarming praat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@AlbertHeym Tja.. Loxone is waar 't bij elkaar komt. De verschillende topics gaan steeds over één ding en zijn daarover prima plekken om verder te praten. Maar juist zo'n oplossing als Loxone maakt de combi's (mogelijk). Dus dan moet 't topic er maar eventjes tegen kunnen ;).

Loxone bevalt inderdaad goed als regelaar hiervoor: geeft veel vrijheden en mogelijkheden in de regeling, op een praktische, m.i. toegankelijke manier.

(Ik vermoed op basis van de link dat jouw buffer niet handig is aangesloten, vermoedelijk qua plek van temperatuurmeting? Dat is zo nodig wel iets voor 't WP topic, lijkt me.)

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 26-01-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Ik gebruik een Loxone config bedrijfsurenteller om de gebruikstijd van een bepaalde status te tellen. Weet iemand hoe ik daar gemakkelijk een gebruikspercentage van kan maken? Ik dacht er aan die tellerwaarde te vergelijken met een 'tijd verstreken sinds tellerstart' maar kan daar weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
AlbertHeym schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:07:
te vergelijken met een 'tijd verstreken sinds tellerstart'
Klinkt als 'n tweede teler die deze 100% telt en dan de outputs in seconden door elkaar delen.

Ik vind Loxone vrij zwak in het rekenen met tijd en weergeven ervan. Zo hier en daar heb ik 'n bak kleine blokjes voor een nette datumweergave. Verder wil ik dit soort rekenkunst vooral overlaten aan een nog los te bouwen dashboard met statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHeym
Gwaihir schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Klinkt als 'n tweede teler die deze 100% telt en dan de outputs in seconden door elkaar delen.

Ik vind Loxone vrij zwak in het rekenen met tijd en weergeven ervan. Zo hier en daar heb ik 'n bak kleine blokjes voor een nette datumweergave. Verder wil ik dit soort rekenkunst vooral overlaten aan een nog los te bouwen dashboard met statistieken.
Dank! Inderdaad gelukt met een zelfde bedrijfsurenteller waarbij de En input continu op 1 staat, en de twee Q waarden met Divider door elkaar delen. Met een Drukknop op de 2 RA ingangen kunnen de tellers dan tegelijk aanvangen. Had eigenlijk verwacht dat er wel ergens een all-in-one bouwsteen zou zijn. Ben het met je eens, Loxone heeft voor veel dingen mooie complexe algoritme-achtige oplossingen, maar mist wel wat simpele bouwstenen op het basale vlak. Want eigenlijk raar dat er wel een onderhouds-interval-bedrijfsurenteller beschikbaar is, maar geen stopwatch of countdown timer achtige tools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Eerder is er al eens een korte discussie geweest over de integratie van de energiemonitor van Loxone met andere systemen, ik kon dit echter niet terug vinden. Ik heb thuis een systeem van Victron wat eigenlijk heel overzichtelijk is. Nu met de smart energie manager van loxone leek het me toch leuk om de energiemonitor te gaan gebruiken.

Ik gebruik het door waardes van Modbus TCP in te laden en hier wat formules op los te laten. Het ziet er best wel netjes uit en werk ook erg goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2GmXiWlPC2-cyXuCu3OUXdyzng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QN9ywXN1b3kqg81HRots22fY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
Ik ben ook met de energie monitor aan het spelen. Heb je ook een afbeelding van je config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Ik meld mij ook hier met de vraag of mensen mee kunnen denken in de keuze voor het juiste domotica systeem. Het gaat om zelfbouw, dmv prefab en dus moeten we alles goed van te voren laten meenemen.

Tijdens de orientatie fase ben ik in gesprek geweest met 3 partijen die allen een ander systeem hanteren, namelijk: KNX, Loxone en DigitalStrom.

Overwegingen (op basis van informatie van de 3 partijen / kan zijn dat ik soms iets verkeerd heb begrepen)
KNX: Voordelen van KNX is het open systeem en daarmee de ruime keuze in schakelmateriaal. We vinden zelf de TS4 van Gira bijvoorbeeld mooi en duidelijk omdat ook gasten kunnen zien hoe deze schakelaars werken. Dit in tegenstelling tot de Touch van Loxone.
Het nadeel van KNX vind ik dat programmeren voor een leek niet makkelijk is en dat je dus altijd aangewezen bent op een installateur. Ik ben geen technicus maar zou het wel fijn vinden als ik in de toekomst nog scenes kan toevoegen / aanpassen.

Loxone: Voordeel van Loxone vind ik persoonlijk dat het een compleet systeem is en dat je later zelf ook nog aanpassingen kan doen aan de scenes. De Loxone Touch vind ik er mooi uitzien maar ik twijfel of deze praktisch is. Ik heb hier in het forum ook al gelezen dat sommige hier niet zo snel meer voor zouden kiezen.

DigitalStrom: Voordeel dat dit op de conventionele elektra kan en ook later makkelijk kan worden uitgebreid. Met dit systeem kan ik er ook voor kiezen om alleen op de begane grond te beginnen en zien hoe het bevalt. Het nadeel vind ik dat ik hier weinig over kan vinden, met dit soort investeringen ga ik niet graag experimenteren met systemen waar weinig over te vinden is.

Ik heb aan alle 3 de partijen gevraagd wat zij vinden van de andere systemen en (logischerwijs) vinden zij hun systeem het beste. Hier werd ik dus niet veel wijzer van.

Wensen om aan te sturen:
Screens (10x)
Vloerverwarming
Verlichting:
Begane grond: 14 lichtkringen
1e etage: 10 lichtkringen
2e etage: 3 lichtkringen
Waarschijnlijk heb ik hier 1x een DALI driver nodig voor de begane grond en 1x voor de 1e en 2e etage.

Mijn gevoel gaat nu uit naar Loxone, maar de investering in Loxone (+-20K) en de benodigde investering voor al het extra leidingwerk bij de aannemer (geschat op 10K) zorgen ervoor dat ik het lastig vind een keuze te maken. Ook omdat de aannemer (en elektricien) weinig ervaring hebben met domotica en ik het gevoel krijg dat ze liever de standaard elektra aanleggen zoals in de overeenkomst staat.
Ik vrees dat ik straks met een systeem zit wat niet helemaal naar wens is waar ik spijt van krijg.

Zijn er mensen die dezelfde zoektocht (met deze systemen) hebben gemaakt en hoe hebben jullie de keuze uiteindelijk gemaakt? Ik lees ook dat mensen zijn overgestapt van KNX naar Loxone, dit geeft mij ook het gevoel dat Loxone de betere keuze is. Als iemand zijn ervaring kan delen die beide systemen heeft gebruikt dan houd ik mij aanbevolen.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Destijds heb ik moeten kiezen tussen Loxone en KNX. De veelzijdigheid van beide is enorm, al is loxone de laatste jaren een iets andere koers aan het varen. Loxone is zeker goedkoper als knx een ik heb er tot op de dag van vandaag nog geen spijt van dat ik voor loxone ben gegaan.

Nagenoeg nooit zelf storingen gehad en de config is simpel en flexibel. De touch word door mij een de andere gebruikers als zeer fijn ervaren.

Ik heb het thuis zelf geïnstalleerd, maar ik zou niet zo snel met een "gewone" elektricien aan dit domotica avontuur beginnen. Beter kijken voor een socialist, gaat uiteindelijk goedkoper zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Figaro9 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:31:
Ik heb aan alle 3 de partijen gevraagd wat zij vinden van de andere systemen en (logischerwijs) vinden zij hun systeem het beste. Hier werd ik dus niet veel wijzer van.
En dan hoop je in de (drie?) draadjes hier dat 't anders is ;).

Ik zie DigitalStrom toch vooral als retrofit waarmee je nog best 'n eind kunt komen. Nieuw lijkt het me gewoon niet handig om data perse over de stroomkabel te zetten.

KNX zou je, zegt men, vooral moeten doen vanwege de decentrale aard. Maar tot dusverre lijkt het daardoor niet (systematisch) goedkoper en wie echt wat wil, geeft hoog op van z'n "logicmachine". En dat is dan in feite een miniserver voor KNX waardoor het toch weer voor een flink stuk gecentraliseerd wordt (er zijn al gauw een stuk of vijf opties, van verschillende fabrikanten, stuk voor stuk flink duurder dan een miniserver). En ja: ik snap die behoefte, want met de losse componenten kom je toch maar zo verre.. Het programmeren in ETS valt wel te leren en de kosten van de licentie zijn, op zo'n installatie, ook niet absurd. Ik heb een klein hoekje KNX in mijn Loxone installatie (met gen 1 miniserver) en dus een klein beetje hands-on vergelijk.

Loxone.. tja.. tot nu toe blij met het systeem :). Alleen die radiatorknoppen irriteren me: ze werken, maar wat een waardeloze fysieke bouwkwaliteit. Eentje hebben we al meerdere keren doormidden gelopen (gaat dan wel weer zo'n beetje in elkaar). Een ander heeft onze (toen) driejarige er al een paar keer af getrokken. Dat had zo makkelijk beter gekund :(.

En - denk hier nog 'ns goed over na - dat van die knoppen hebben ze m.i. juist wél begrepen. Veel van wat ik van KNX zie doet me denken aan hoe de videorecorders eind jaren tachtig in een overdaad aan knopjes en lichtjes ten onder gingen. Loxone heeft wel gelijk dat je eigenlijk nagenoeg geen knoppen nodig zou moeten hebben, en zeker geen per vertrek unieke indeling. Dus waar je nog een knop hebt, volstaat het voor je gast om te weten dat indrukken aan / volgende scene is en dubbelklikken uit. (Dat er dan evt. nog opties aan de zijkanten zitten op nog vier knopjes, ach.. daar hoeven ze niets mee.) En vind je dat nog te ingewikkeld, dan kun je ook kiezen voor een uit in het 1x drukken lijstje (scene1->scene2->scene3->uit->).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hechteleir
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-03 08:37
Ik heb Loxone en heb alles in ster bekabeld. Dus alles gaat naar de centrale miniserver. Geen tree kabel gebruikt (toegegeven, die was er 10 jaar geleden nog niet). Dimbare spots kan ook via DALI. Doordat alles samenkomt aan de miniserver zou ik die kunnen vervangen door een ander systeem als Loxone er over lange tijd misschien mee ophoudt of om een andere reden.

Verder heb ik de 4 voudige knoppen van NIKO gebruikt. Ik heb ook niet de behoefte om een display in mijn drukknoppen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
herkenbaar "probleem". wij begonnen in 2017 met 100% loxone... inmiddels is het vooral KNX met loxone als centrale logic voor de complexere zaken. een paar jaar terug was Loxone nogal aan het zwalken en waren de relais en dimmers exorbitant duur. Dus toen zijn we overgestapt op KNX relais en (230V) KNX dimmers. Na 3 jaar was de familie nog steeds niet gelukkig met Loxone touch, en dus heb ik deze allemaal vervangen door Gira KNX knoppen....

Vervolgens had ik het idee om niets meer afhankelijk te hebben van de grillen en grollen van Loxone. maar hier ben ik inmiddels wat genuanceerder over. zelfs als je helemaal KNX zou willen dan nog heb je op een gegeven moment een logica module en een visualisatie module nodig. Deze zijn voor zover ik heb kunnen achterhalen niet zo flexibel als de miniserver en de configuratie mogelijkheden van Loxone.... en zeker meestal ook niet zo goed voor de portemonnee.

Als ik het allemaal opnieuw moest doen dan zou ik waarschijnlijk weer kiezen voor de Loxone miniserver. ik zou veel meer bewegingsmelders en sensoren (temp, Co2 etc.) in het huis integreren en minder knoppen.

de Loxone miniserver bij ons vervangt minimaal een beregeningscomputer, een alarm systeem, kamer thermostaten (icm temp sensoren in de Gira KNX drukknoppen) en een energie manager (zodat ik op 3x25A kan blijven en niet naar 3x35A hoef ..scheelt bijna 800 euro per jaar)... als ik dat allemaal los moest kopen dan was ik meer geld kwijt dan ik nu voor een miniserver kwijt ben, en was het allemaal veel minder overzichtelijk.

Kortom de Loxone miniserver zou ik zo weer doen, waarschijnlijk ook weer in combinatie met andere (open) standaarden voor inputs en outputs (bijv. KNX, DALI, DMX, MODBUS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noah jao
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2022
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de programmatie van de DMX 302 in loxone ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimyke
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 23:24
Noah jao schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:44:
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de programmatie van de DMX 302 in loxone ?
Er zijn velen op dit forum (waaronder mezelf) dat daar ervaring mee hebben.
Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Iedereen bedankt voor het delen van zijn/haar ervaringen met Loxone en de keuzes die jullie ook hebben moeten maken. Ben in ieder geval weer wat wijzer geworden.
-SimJoc- schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:18:

Ik heb het thuis zelf geïnstalleerd, maar ik zou niet zo snel met een "gewone" elektricien aan dit domotica avontuur beginnen. Beter kijken voor een socialist, gaat uiteindelijk goedkoper zijn.
De uitdaging is dat de bouw een totaalpakket is en dat bij oplevering de elektra moet werken (aangelegd door eigen elektricien) en we voor de oplevering niet met andere partijen naar binnen mogen.
Hier ga ik nog wel een keer met ze over in gesprek, ik wil inderdaad het liefst een specialist het werk laten doen en ben tegen onnodig dingen laten uitvoeren voor oplevering om deze later weer weg te halen.
Gwaihir schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:39:
[...]

En dan hoop je in de (drie?) draadjes hier dat 't anders is ;).
Ik hoop hier vooral meer ervaringsdeskundige te horen die objectiever naar het systeem kijken en daarbij ook de nadelen delen; iets wat vanuit de 3 partijen niet naar voren kwam. Omdat mijn voorkeur/gevoel uitgaat naar Loxone heb ik ervoor gekozen om het in dit draadje te plaatsen.
Gwaihir schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:39:
[...]

En - denk hier nog 'ns goed over na - dat van die knoppen hebben ze m.i. juist wél begrepen. Veel van wat ik van KNX zie doet me denken aan hoe de videorecorders eind jaren tachtig in een overdaad aan knopjes en lichtjes ten onder gingen. Loxone heeft wel gelijk dat je eigenlijk nagenoeg geen knoppen nodig zou moeten hebben, en zeker geen per vertrek unieke indeling. Dus waar je nog een knop hebt, volstaat het voor je gast om te weten dat indrukken aan / volgende scene is en dubbelklikken uit. (Dat er dan evt. nog opties aan de zijkanten zitten op nog vier knopjes, ach.. daar hoeven ze niets mee.) En vind je dat nog te ingewikkeld, dan kun je ook kiezen voor een uit in het 1x drukken lijstje (scene1->scene2->scene3->uit->).
Goed om jouw ervaringen met de Touch knop te lezen. Ik heb inderdaad begrepen dat je juist veel bewegingssensoren moet hebben en weinig knoppen, mijn vrouw is nog niet overtuigd. Die is bang dat als je een half uurtje rustig op de bank zit dat het licht uitgaat. Zelf vind ik het vooral spannend om géén knoppen meer in ieder vertrek te hebben om in sommige gevallen de bewegingssensor te overrulen. Bijvoorbeeld: bewegingsensor laat het licht in de woonkamer aangaan terwijl je alleen maar iets hoeft te pakken en na 30 seconde weer uit de ruimte bent. Vervolgens staat het licht een half uur aan.

.
HiBe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:03:

Kortom de Loxone miniserver zou ik zo weer doen, waarschijnlijk ook weer in combinatie met andere (open) standaarden voor inputs en outputs (bijv. KNX, DALI, DMX, MODBUS).
Dank voor het delen van jouw ervaringen. Zo had ik er nog niet naar gekeken om een combinatie te doen van de 2 systemen. Duidelijk lijkt in ieder geval dat de Loxone miniserver met de visualisatie mogelijkheden een goed startpunt is. DALI is inderdaad gepland voor de verlichting. Zijn er partijen die beide systemen kunnen installeren? Zeker Loxone partners zullen denk ik alleen Loxone willen installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Wij hebben in bijna alle vertrekken bewegings sensoren en ook de loxone touch knoppen. Wat ik niet heb gedaan is in de slaapkamers bewegingssensoren plaatsen, hier heb ik behoorlijk veel spijt van. Niet zo zeer om de beweging te triggeren, maar vooral om bij geen beweging acties toe te passen. Licht uit als je in slaap valt of als je de ruimte hebt verlaten bijvoorbeeld.

De touch knoppen gebruiken wij niet veel, maar toch in bijna elke kamer gebruiken we ze wel dagelijks. Of om de muziek wat harder te zetten, de gordijnen aan te passen of om het licht op een andere stand te dimmen. Tevens gebruik ik ze om de gemiddelde temperatuur te berekenen met de ruimte klimaat sensor.

Ik denk wel dat 90% automatische sturing is, maar dat je het met de hand kan bedienen is toch ook erg fijn. Vooral de andere mensen in huis gebruiken dat wat vaker en ik wijk zelf wat vaker uit naar de tablet aan de muur.

De badkamer touch gebruiken we bijvoorbeeld nooit voor verlichting, maar geregeld voor de muziek.
Pagina: 1 ... 27 ... 43 Laatste