Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Meer info over de invloed van bandbreedte/hoogte op winterbanden
[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 24-10-2018 22:56 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
XBOX Live Gamertag: PerfektOne
Dat is de reden dat winterbanden een zachtere compound hebben. Zodat ze bij koudere temperaturen meer grip leveren dan zomerbanden.PerfektOne schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:15:
Duidelijk, ze voelen inderdaad ook hard aan. Maar dan zou ik denken dat het voornamelijk onderdoet voor het comfort. Wordt rubber onder 0 / koud sowieso niet hard?
Omslagpunt ligt ongeveer op de 8 graden
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Dat hebben ze op de marketing afdeling bedacht, toen ze "sneeuwbanden" gingen hernoemen naar "winterbanden". Kun je een test delen waarin blijkt dat winterband op droog asfalt bij temperaturen <8'C meer grip heeft dan een zomerband?Yamy_Daffy schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:33:
Dat is de reden dat winterbanden een zachtere compound hebben. Zodat ze bij koudere temperaturen meer grip leveren dan zomerbanden.
YouTube: Winter Tires vs. Summer Tires in Cold Weather | Porsche Centre Oakvillecatchingfire schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:24:
[...]
Dat hebben ze op de marketing afdeling bedacht, toen ze "sneeuwbanden" gingen hernoemen naar "winterbanden". Kun je een test delen waarin blijkt dat winterband op droog asfalt bij temperaturen <8'C meer grip heeft dan een zomerband?
Droog asfalt, koude temperaturen.
Je hoeft er niet in te geloven als je niet wilt.
Ik heb regelmatig het verschil gevoeld vorig jaar.
Grootste verschil was dat ik te laat was vorig jaar met de winterbanden te monteren. Vrouw kreeg de auto niet eens in het parkeervak gereden door de sneeuw.
Op dezelfde plek de set winterbanden gemonteerd en nergens meer last van!
Dat rubber is keihard na 16 jaar, daar haal je echt nul voordeel mee. Zonde van je centen, breng maar naar de stort.PerfektOne schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:55:
Ik heb voor een zacht prijsje winterbanden met originele merkvelgen op de kop getikt. De winterbanden zijn als nieuw en hebben ook geen scheurtjes en zien er niet versleten uit - echter zijn ze al 16 jaar oud . Ik lees hier en daar dat ik er gewoon op kan rijden als ze optisch in nieuwstaat zijn, mits goed gestald.
Heeft iemand toevallig ervaring met het rijden op oude banden? Ik begrijp dat nieuwe banden altijd beter zijn maar ik vind het zonde om deze weg te gooien als ik er nog makkelijk één winter op kan rijden. Ik zal hooguit 100-150 km per week(end) rijden dus het zijn ook geen grote afstanden.
Hoor graag jullie ervaringen!
Interessant. Eigenlijk bevestiging van wat vaak gezegd wordt, alleen zijn de verschillen een stuk kleiner dan men vaak doet voorkomen. Dat maakt het enigszins beter te begrijpen dat de ADAC zo weinig met de maat bezig is.GAIAjohan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:54:
[YouTube: The differences between 16, 17 and 18 inch WINTER tyres tested and explained!]
Meer info over de invloed van bandbreedte/hoogte op winterbanden
Grappig dat je de stijfheid van de wang ook zo duidelijk terug ziet op nat en droog. Blijkbaar heeft een band toch best wat baat bij het in stand houden van de vorm van het loopvlak.
Dan is het nog ietsje stommer om met je winterbanden in de zomer door te gaan.
@Yamy_Daffy heb je ook een test waarbij ze het verschil laten zien tussen warm en koud? Want dat winterbanden in een winterbandentest winnen lijkt mij evident, ik heb alleen nog nooit een test kunnen vinden die daadwerkelijk zomer- en wintertemperaturen vergelijkt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ging uit van de profieldiepte die ervoor zorgt dat de banden contact maken met het wegdek door de sneeuw heen en beter sneeuw kunnen afvoeren, waardoor je dus itt zomerbanden wel grip hebt. De hardheid leek mij ervan los te staan. Just my 2 centsFastFred schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:53:
[...]
Dat rubber is keihard na 16 jaar, daar haal je echt nul voordeel mee. Zonde van je centen, breng maar naar de stort.
XBOX Live Gamertag: PerfektOne
Na 16 jaar hard dat rubber gewoon uit (denk aan oude elastiekjes).
Ecobanden die moeten helpen in lager brandstofverbruik zijn ook van een harder rubber. Hard rubber = lage rolweerstand = minder wrijving = minder brandstofverbruik, maar ook minder grip.
[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 25-10-2018 10:29 ]
Nee idd. Ben niet overtuigt van een Porsche verkoper die op de parkeerplaats vertelt dat de ultra-high-performance Pirelli P-zero bij koud weer niet zo grippy zijn als een winterband. Zo'n banden zijn niet echt vergelijkbaar met de banden die Jan Modaal onder z'n Kia Picanto heeft liggen, en moet je sws warmrijden om echt te laten plakken.Yamy_Daffy schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:46:
YouTube: Winter Tires vs. Summer Tires in Cold Weather | Porsche Centre Oakville
Als ik deze test er nog eens bijpak,
http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm
het is me niet duidelijk met welke temperaturen de remtesten gedaan zijn, maar de verschillen in remafstand tussen een zomer en winterband zijn zo gigantisch dat ik me afvraag of je bij een relatief warme natte dag op winterbanden je een goed gevoel hebt als je 12mtr (pak 'm beet 3 Kia Picanto's) verder stilstaat t.o.v. een zomerband (en 8mtr (2 Picanto's?) verder dan een goede allseason).
Sneeuw? Oh die ene dag begin maart.Grootste verschil was dat ik te laat was vorig jaar met de winterbanden te monteren. Vrouw kreeg de auto niet eens in het parkeervak gereden door de sneeuw.
Dat is hét probleem met winterbanden in Nederland. Je bent altijd te laat of te vroeg met wisselen en per saldo rij je quasi nooit op passende banden. En dan worden allseason banden afgedaan als "compromis"

Hoeveel dagen is het overdag(!) kouder dan 7gr geweest dit jaar?:
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2018
Verwijderd
Maar dan verkopen bandenboeren en autogarages dus meer banden en ook velgen, omdat je in-principe een tweede set velgen nodig hebt voor winterbanden. Of je moet ze steeds van de velg afhalencatchingfire schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:36:
[...]
En dan worden allseason banden afgedaan als "compromis".
In Duitsland zie je ja hetzelfde: daar word iedereen wijs gemaakt dat er een winterbanden plicht is. Dus toen ik helaas nog bij een Duits bedrijf, in Nederland werkte: werd mij door mijn Duitse collega's op het hart gedrukt dat ik toch echt winterbanden onder mijn auto moest leggen

Dat heb ik natuurlijk niet gedaan: want ik had net mijn rijbewijs behaald en een autootje gekocht, welke nog prima (zomer) banden had. En ben daar gewoon probleemloos de winter mee door gekomen
Ik reed toen ook gewoon regelmatig naar Duitsland met de auto: NRW om precies te zijn. En had als regel, dat ik enkel overdag reed omdat dan de temperatuur boven nul was en dus geen sprake was van winterse weersomstandigheden.
Ik zie toch echt dat de maand gemiddelde van november tot en met maart rond of onder de 7 graden is.catchingfire schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:36:
[...]
Nee idd. Ben niet overtuigt van een Porsche verkoper die op de parkeerplaats vertelt dat de ultra-high-performance Pirelli P-zero bij koud weer niet zo grippy zijn als een winterband. Zo'n banden zijn niet echt vergelijkbaar met de banden die Jan Modaal onder z'n Kia Picanto heeft liggen, en moet je sws warmrijden om echt te laten plakken.
Als ik deze test er nog eens bijpak,
http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm
het is me niet duidelijk met welke temperaturen de remtesten gedaan zijn, maar de verschillen in remafstand tussen een zomer en winterband zijn zo gigantisch dat ik me afvraag of je bij een relatief warme natte dag op winterbanden je een goed gevoel hebt als je 12mtr (pak 'm beet 3 Kia Picanto's) verder stilstaat t.o.v. een zomerband (en 8mtr (2 Picanto's?) verder dan een goede allseason).
[...]
Sneeuw? Oh die ene dag begin maart.
Dat is hét probleem met winterbanden in Nederland. Je bent altijd te laat of te vroeg met wisselen en per saldo rij je quasi nooit op passende banden. En dan worden allseason banden afgedaan als "compromis".
Mij maakt het niet veel uit, ik vind het niet veel moeite om een in een uurtje 4 wielen te wisselen voor de deur. Als ik daarmee die ene keer dat het erop aankomt een ongeluk kan voorkomen.
Je hebt meer grip en controle met een winterband in winterse omstandigheden dan met een zomerband en daar gaat het mij om. Het rijdt een stuk makkelijker en dat geeft een hoop rust en ontspanning achter het stuur.
Noodstops gelukkig nog nooit echt hoeven maken in slecht weer. Ik rijd alleen op best geteste banden (top3), winter en zomer.
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Het gemiddelde inderdaad. Jij rijdt altijd 's nachts?Yamy_Daffy schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:20:
Ik zie toch echt dat de maand gemiddelde van november tot en met maart rond of onder de 7 graden is.
Precies, onder winterse omstandigheden. Zie je ook dat de maximale temp overdag slechts een handvol dagen gedurende de hele winter onder de 7'C is geweest? Dus dan heb je vele winterdagen waarbij de temperatuur overdag boven de 7'C gereden met niet optimale banden. En zoals in de test die ik aanhaalde bleek dat je dan een remweg van wagenlengtes verschil riskeert.Mij maakt het niet veel uit, ik vind het niet veel moeite om een in een uurtje 4 wielen te wisselen voor de deur. Als ik daarmee die ene keer dat het erop aankomt een ongeluk kan voorkomen.
Je hebt meer grip en controle met een winterband in winterse omstandigheden dan met een zomerband en daar gaat het mij om. Het rijdt een stuk makkelijker en dat geeft een hoop rust en ontspanning achter het stuur.
Je krijgt van de media/verkopers/marketing-machine een schijnveiligheid cadeau.
Gaan we weer met die discussie. Komt steeds maar naar voren.catchingfire schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:56:
[...]
Het gemiddelde inderdaad. Jij rijdt altijd 's nachts?
[...]
Precies, onder winterse omstandigheden. Zie je ook dat de maximale temp overdag slechts een handvol dagen gedurende de hele winter onder de 7'C is geweest? Dus dan heb je vele winterdagen waarbij de temperatuur overdag boven de 7'C gereden met niet optimale banden. En zoals in de test die ik aanhaalde bleek dat je dan een remweg van wagenlengtes verschil riskeert.
Het is niet zo dat je altijd weet welke dag het onder 7 graden is, of dat je altijd 's nachts rijdt. We rijden niet in een lab waarin we die ene dag met sneeuw van het jaar effe instellen.
Je weet dat namelijk nooit van te voren, en je soms/vaak heb je gewoon geen keus om te gaan rijden.
Dan kun je beter zorgen dat je de meest geschikte banden onder hebt. Pech dat je winterbanden dan iets meer slijten als het niet koud genoeg is (hangt ook van je rijstijl af), maar ze zullen er niet minder om rijden.
Jij hebt in 2017 nooit je ramen hoeven schoon te krabben in de ochtend neem ik aan?catchingfire schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:56:
[...]
[...]
Precies, onder winterse omstandigheden. Zie je ook dat de maximale temp overdag slechts een handvol dagen gedurende de hele winter onder de 7'C is geweest? Dus dan heb je vele winterdagen waarbij de temperatuur overdag boven de 7'C gereden met niet optimale banden. En zoals in de test die ik aanhaalde bleek dat je dan een remweg van wagenlengtes verschil riskeert.
Een auto moet ik 24 uur per dag kunnen pakken en weg rijden ja. Ook midden in de nacht ja.
Ik wil ten alle tijden dat ik naar de auto kan lopen, starten en weg rijden. Of het nou droog is nat is of er 20 cm sneeuw ligt.
Kom ik met winterbanden in het droge en relatief warm weer waar ik wezen moet? Jazeker! Ik heb het gevoel dat ik alles onder controle heb.
Kom ik met zomerbanden en een goed pak sneeuw waar ik wezen moet? Dat is wel bewezen, daar moet ik nee op antwoorden.
Dus vandaar dat ik wissel met zomer en winterbanden.
Ik geloof niet in die grens van 8 graden. Het echte verschil is er pas bij sneeuw, en wellicht onder 0.Yamy_Daffy schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:33:
[...]
Dat is de reden dat winterbanden een zachtere compound hebben. Zodat ze bij koudere temperaturen meer grip leveren dan zomerbanden.
Ik rij winterbanden ivm voorbereid te zijn op sneeuw. Echter nu nog niet. Eind november zal ik ze erop leggen.
Wat maakt de maximumtemperatuur eigenlijk uit? Velen rijden in de ochtendspits en avondspits. Beide momenten zijn zeker met wintertijd niet de momenten wanneer het het warmst is.catchingfire schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:56:
[...]
[...]
Precies, onder winterse omstandigheden. Zie je ook dat de maximale temp overdag slechts een handvol dagen gedurende de hele winter onder de 7'C is geweest? Dus dan heb je vele winterdagen waarbij de temperatuur overdag boven de 7'C gereden met niet optimale banden.
In de ochtend als ik vertrek is het vaak het koudste moment van de dag. Als ik weer naar huis ga koelt het ook af
Onder een Kia Picanto ligt tegenwoordig keihard eco rubber. Dat levert ook geen enkele grip op überhaupt.catchingfire schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:36:
[...]
Nee idd. Ben niet overtuigt van een Porsche verkoper die op de parkeerplaats vertelt dat de ultra-high-performance Pirelli P-zero bij koud weer niet zo grippy zijn als een winterband. Zo'n banden zijn niet echt vergelijkbaar met de banden die Jan Modaal onder z'n Kia Picanto heeft liggen, en moet je sws warmrijden om echt te laten plakken.
Toch is een winterband onder de 7 graden celsius bij 100 km/u een band waarmee je eerder stilstaat dan met een zomerband.Tusk schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:32:
Ik heb de ervaring dat een winterband me alleen betere grip in allerdaags verkeer biedt wanneer er sneeuw ligt en dan heb ik het niet over van die pap die je hier in NL meestal hebt. In alle andere weersomstandigheden heb ik een veiliger gevoel met mijn zomerbanden, vooral in bochtenwerk.
Noodstops gelukkig nog nooit echt hoeven maken in slecht weer. Ik rijd alleen op best geteste banden (top3), winter en zomer.

Maar dat zijn onderbouwde test die in grote getale zijn te vinden online. Als jouw ervaring anders is moet je daar misschien een onderbouwde test voor vinden of zelf opzetten, want dat zou veel mensen veel geld besparen.
Vanaf 8 graden gaat een zomerband of winterband zich onderscheiden. Dit is alleen met een degelijke remmentest te zien. Ook ik merk dan zelf het verschil nog niet. Maar dat is ook omdat je op de openbare weg zeker niet het limiet op zoekt om het verschil naar voren te halen.GAIAjohan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:55:
[...]
Ik geloof niet in die grens van 8 graden. Het echte verschil is er pas bij sneeuw, en wellicht onder 0.
Ik rij winterbanden ivm voorbereid te zijn op sneeuw. Echter nu nog niet. Eind november zal ik ze erop leggen.
Ook ik monteer de winterbanden voornamelijk voor het geval er een flink pak sneeuw valt of een goede spontane hagelbui.
Probleem is dat je zoveel factoren hebt:
- Je band is altijd anders dan het gemiddelde
- Je band heeft een andere maat dan wat getest is
- Je band zit onder een andere auto dan wat getest is
- Je band slijt naarmate je meer kilometers maakt
Ene allseason band is ook niet de ander. Een Michelin CrossClimate trekt meer naar zomerband dan naar winterband, bij een Goodyear of Conti is weer anders.
De zomerband is een hankook s12 evo oid in maar 245/35R20 en de winterband zal maatje 245/45R18 zijn.
Vorig jaar reed ik op Fulda met mijn vorige wagen en alhoewel die soms goed uit de test komen vond ik ze 2 keer niks. Ben benieuwd naar de resulaten van de Michelin.
Het koudste moment van de dag is meestal rond zonsopkomst, oftewel rond de ochtendspits. Tevens is het aan de grond nog weer enkele graden koeler dan de gemeten gemiddelde temperatuur op 1,5 (?) meter boven het maaiveld.catchingfire schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:56:
[...]
[...]
Ik denk dat er in Nederland heel wat dagen zijn dat het aan het wegoppervlak onder de 7 graden is, zij het misschien alleen tijdens de ochtendspits.
Grote getale? Als dat zo was dan hadden we die discussie hier niet steeds. Juist het gebrek aan een compleet dekkende test is het bestaansrecht van dit topic.Blue-eagle schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:21:
Toch is een winterband onder de 7 graden celsius bij 100 km/u een band waarmee je eerder stilstaat dan met een zomerband.
[Afbeelding]
Maar dat zijn onderbouwde test die in grote getale zijn te vinden online. Als jouw ervaring anders is moet je daar misschien een onderbouwde test voor vinden of zelf opzetten, want dat zou veel mensen veel geld besparen.
Ik heb ook ernstig het vermoeden dat die bewust niet bestaan, als de verschillen dusdanig waren dat je die hele verhalen kunt onderbouwen dan hadden de bandenboeren die test zelf wel laten doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die is er toch ook? Winterse omstandigheden = winterbanden verplicht. Aangezien we het weer niet kunnen beïnvloeden of tot in detail kunnen voorspellen...lijkt me winterbanden in de wintermaanden toch wel een must.Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:08:
In Duitsland zie je ja hetzelfde: daar word iedereen wijs gemaakt dat er een winterbanden plicht is.
Boven nul betekent niet dat het niet kan sneeuwen
Reken dat maar eens goed na. je gaan nu van 729mm naar 678mm hoogte. 245/55R18 komt dichter in de buurtEngineer Stewie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:56:
Ik heb (lease) uiteindelijk de Michelin Pilot Alpin 5 gekozen voor onder mijn wagen.
De zomerband is een hankook s12 evo oid in maar 245/45R20 en de winterband zal maatje 245/45R18 zijn.
Vorig jaar reed ik op Fulda met mijn vorige wagen en alhoewel die soms goed uit de test komen vond ik ze 2 keer niks. Ben benieuwd naar de resulaten van de Michelin.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Foutje, het is 245/35R20 zomerband en 245/45R18 winterband. Anders zou het idd niet goed zijn.Hackus schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:15:
[...]
Reken dat maar eens goed na. je gaan nu van 729mm naar 678mm hoogte. 245/55R18 komt dichter in de buurt
Even in mijn weerapp gekeken, maar voor zondag zie ik dat na 11u >7 graden.Roenie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:35:
Ik vraag mij af hoeveel mensen al naar winterbanden over zijn gestapt met dit weer. De komende weken is het in de nacht wel onder de 7 graden, maar in ochtend al snel daarboven.
Op maandag zelfs pas in de middag.
En dat is op 1,5m hoogte. Banden liggen gewoonlijk wat lager.
Zaterdag rij ik de garage uit met winterbandenRoenie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:35:
Ik vraag mij af hoeveel mensen al naar winterbanden over zijn gestapt met dit weer. De komende weken is het in de nacht wel onder de 7 graden, maar in ochtend al snel daarboven.
@Engineer Stewie ik zou dan naar 225/50/R18 gaan. iets smallere hogere band vind ik zelf het fijnst als winterband.
[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 25-10-2018 19:33 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Met het weer van afgelopen weken niet hoop ik. Komende week lijkt het voor het eerst zinvol te worden om er überhaupt over na te denken.Roenie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:35:
Dat is dan voor de doe-het-zelvers uiteraard, als je een afspraak moet maken heb je een stuk minder keuzevrijheid.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De auto moet er dan tot einde contract, eind September 2019, wel mee toe kunnen met ongeveer 30K per jaar aan kilometers.
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 25-10-2018 20:13 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat het precies 7 is wel, maar dat bij koudere temperaturen en zachtere band beter kan presteren zeer zeker niet.thejoker80 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:38:
en dat winterbanden beter zouden presteren onder 7 graden was sowieso een fabel toch? (of heb ik iets gemist?)
Het punt is echter dat we nog steeds geen sluitend bewijs gezien hebben voor alle gemaakte claims, alleen vage aanwijzingen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Leasemaatschappijen laten de auto's tegenwoordig overigens steeds vaker verplicht op "All Aeason" banden afleveren waarbij die dingen ook een M&S (Mud & Snow) specificatie hebben.
Uiteraard is dat subjectief en zegt het nog niets over grip, maar het verband zou er wel kunnen zijn.
Dit jaar heb ik nieuwe, enigszins sportieve banden dus ik ben benieuwd of ik die ook te hard ga vinden rond het vriespunt. Misschien krijg ik wel helemaal geen drang om te wisselen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat ligt uiteraard aan waar je woont en hoe laat je de deur uit gaat. Voor mij betekent dat nog even afwachten.GAIAjohan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:28:
[...]
Even in mijn weerapp gekeken, maar voor zondag zie ik dat na 11u >7 graden.
Op maandag zelfs pas in de middag.
En dat is op 1,5m hoogte. Banden liggen gewoonlijk wat lager.
Dat M+S is niet meer wat het waard was. voor wintercondities is dit van belangwimmel_1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:00:
@Gonadan Ik heb persoonlijk 't vermoeden dat dat hele verhaal hier in Nederland voornamelijk door de leasemaatschappijen aangebracht is én ook in stand gehouden wordt. Als je nooit in de Alpen landen komt, waar die dingen bovendien ook nog eens verplicht zijn, dan zul je er niet bijzonder veel voordeel van hebben. Uiteraard gaat dat alléén op als je ook met een goede set zomerbanden de winter in gaat en niet zoals ik nú met banden rijd welke ámper nog door een APK mogen komen (amper 2mm profiel rondom, momenteel).
Leasemaatschappijen laten de auto's tegenwoordig overigens steeds vaker verplicht op "All Aeason" banden afleveren waarbij die dingen ook een M&S (Mud & Snow) specificatie hebben.
( was mud + slush, nu mud + snow )

Ik kreeg die kris(is)alp dingen onder de Skoda RS geleverd door athlon. Kleben deden ze allerminst. Ongelofelijk gevaarlijk, ondersturen bij het minste of geringste en als ze gingen, gingen ze ook gelijk helemaal. Gelijk er vanonder laten trekken en conti wintercontact geëist. Nog een keertje met conti voor en hp2 achter gereden, en toen brak de achterkant uit op een natte kruising. Het is een voorwielaangedreven auto!!!wimmel_1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:45:
Ik heb afgelopen dinsdag de afspraak gemaakt om de winterbanden (Kléber HP2 KrisAlp) op 4 December te laten monteren op de huidige velgen (lease).
Nu voor de privé auto lekker Conti TS860 gekocht. Voorspelbaar weggedrag, meer grip en bijna niet duurder.
[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-10-2018 20:27 ]
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:26:
[...]
Ik kreeg die kris(is)alp dingen onder de Skoda RS geleverd door athlon. Kleben deden ze allerminst. Ongelofelijk gevaarlijk, ondersturen bij het minste of geringste en als ze gingen, gingen ze ook gelijk helemaal. Gelijk er vanonder laten trekken en conti wintercontact geëist. Nog een keertje met conti voor en hp2 achter gereden, en toen brak de achterkant uit op een natte kruising. Het is een voorwielaangedreven auto!!!
Nu voor de privé auto lekker Conti TS860 gekocht. Voorspelbaar weggedrag, meer grip en bijna niet duurder.
't Is niet voor niets dat ik die dingen er altijd zo kort mogelijk onder laat liggen in NL. Als ik er mee naar de Alpen landen ga dan zijn het echter érg fijne banden welke vooral in de "sludge" en verse sneeuw ontzettend veel grip hebben én dat ook houden. Jouw RS had met de zelfde motorisering ook wat meer gewicht mee te sleuren dan mijn Golfje met hetzelfde blok
Ik heb bij diezelfde LM (Athlon) ook al "tig" keer gezeurd om andere winterbanden maar schijnbaar hebben ze een deal met Kléber?
Niks mee te maken. Ik heb na de eerste winter bij zowel Athlon als mijn wagenparkbeheerder duidelijk gemaakt dat die dingen er _niet_ meer onder komen. Die knuppels bij Kwikfit probeerden het wel keer op keer, en staken het op een onmogelijkheid om dat soort afspraken na te zien in hun systemen, dus elke keer wanneer ik het niet specifiek vermeldde hingen ze die meuk er weer onder. De laatste keer dat dit gebeurde heb ik het laten corrigeren en toen wisselden ze alleen de voorkant, daarom bleven achter die klebers erop liggen. Daar kwam ik dus achter toen hij op die kruising uitbrak, wat me in 3 jaar tijd nog nooit was gebeurd.wimmel_1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:33:
Ik heb bij diezelfde LM (Athlon) ook al "tig" keer gezeurd om andere winterbanden maar schijnbaar hebben ze een deal met Kléber?
En ja, ik heb op die ene verdwaalde dag een keer in besneeuwde modder gereden op klebers, de eerste winter. Dat is letterlijk één keer gebeurd. En toen waren ze prima. Op het asfalt: kut.
Ik zég: Zorg dat je gewoon wéét met wat voor een banden, spanning én profiel je aan het rijden bent (waarbij ik moet aantekenen dat ik ook regelmatig met banden zónder enig profiel rijd, alleen dan uiteraard niet gemonteerd op het leasemachien_JGC_ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:04:
@HTT-Thalan Dan heb jij ervaren waarom alle garages het fout doen: beste banden achter, ook bij voorwielaandrijving. Zonder grip op je achterbanden hebben die zwenkwielen voor niks meer te vertellen. (zei degene die met kogellift een aanhanger voorbij zag vliegen terwijl de auto van ene op andere moment de andere kant op reed)
Ik word echt zo onmeunig moe van die discussie. Elke keer weer moet je de monteur overtuigen, of eigenlijk zeggen dat hij z'n kop moet houden en het gewoon doen._JGC_ schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:04:
@HTT-Thalan Dan heb jij ervaren waarom alle garages het fout doen: beste banden achter, ook bij voorwielaandrijving. Zonder grip op je achterbanden hebben die zwenkwielen voor niks meer te vertellen. (zei degene die met kogellift een aanhanger voorbij zag vliegen terwijl de auto van ene op andere moment de andere kant op reed)
Mijn eigen garageboer snapt dat wel, maar voor banden ga ik naar de bandenspecialist en die snappen het nooit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik laat hem eens per zoveel jaar lekker mijn auto uitlijnen, de banden shop ik wel ergens anders.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lease dus enkel de maat die er af komt. Heb ik weinig in de pap te brokken.Hackus schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:31:
[...]
Zaterdag rij ik de garage uit met winterbanden
@Engineer Stewie ik zou dan naar 225/50/R18 gaan. iets smallere hogere band vind ik zelf het fijnst als winterband.
Weet ook niet of 2cm minder goed op de velg past, een getrokken winterband wil je nu ook niet vermoed ik.
Met een bétere band op de vooras trek je een "leeg" spoor voor de achterband en dat is met een voorwiel aangedreven auto vooral in de regen wel prettig op een rechte weg. Bredere banden op de achteras om dát verschil te compenseren zodat je dat lege spoor weer kunt blijven oppakken in een bocht , tja..... Probeer dat maar eens op een standaard VW UP!wappiewappie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:18:
Het gebruikelijke advies is beste bandjes achter, maar eerlijk gezegd vind ik overstuur veel makkelijker op te vangen dan onderstuur. Bij dat laatste moet je tegennatuurlijk minder insturen.
[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 25-10-2018 23:04 ]
Die zijn al een tijdje uit productie.. Jammer dat je de hp3 niet krijgt, die komen wél goed uit testswimmel_1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:45:
Ik heb afgelopen dinsdag de afspraak gemaakt om de winterbanden (Kléber HP2 KrisAlp) op 4 December te laten monteren op de huidige velgen (lease).
18 inch blijft 18 inch, de band is smaller en iets hoger. meer comfort en beter grip (tenminste is mijn ervaring in tijden dat ik met winterbanden rij)Engineer Stewie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:17:
[...]
Lease dus enkel de maat die er af komt. Heb ik weinig in de pap te brokken.
Weet ook niet of 2cm minder goed op de velg past, een getrokken winterband wil je nu ook niet vermoed ik.
Doordat de band smaller is wordt 't een "getrokken" band. Je moet voor de grap maar eens gaan kijken naar de "tuning" style van veel Duitsers... Daar is de band vaak expres té smal ten op zichten van de velg (en dus getrokken).Hackus schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:31:
[...]
18 inch blijft 18 inch, de band is smaller en iets hoger. meer comfort en beter grip (tenminste is mijn ervaring in tijden dat ik met winterbanden rij)
Ik ben waarschijnlijk één van de weinige welke géén negatieve ervaringen heeft met de HP2 versie maar da's waarschijnlijk omdat ik ze alleen maar gebruik als de wegcondities er ook echt naar zijn.GAIAjohan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:30:
[...]
Die zijn al een tijdje uit productie.. Jammer dat je de hp3 niet krijgt, die komen wél goed uit tests
[ Voor 29% gewijzigd door Will_M op 25-10-2018 22:37 ]
dat kan al je een te brede velg hebt. hij gaat van 20 naar 18, ik weet niet of de velg smaller is.wimmel_1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:33:
[...]
Doordat de band smaller is wordt 't een "getrokken" band. Je moet voor de grap maar eens gaan kijken naar de "tuning" style van veel Duitsers... Daar is de band vaak expres té smal ten op zichten van de velg (en dus getrokken).
(in mijn eigen geval wel)
Weinig, maar er zijn meer merken die goede banden maken.
Allseason was volgens hem ook niks en de beste banden voor want die maken de weg schoon voor de achterbanden. Klopt wel als je alleen rechtdoor gaat, maar zodra je een bocht maakt zie je toch echt een set extra sporen.
Velgen blijven 't zelfde bij 'm, hij wisselt de banden en niet de wielen (= velg + band)Hackus schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:37:
[...]
dat kan al je een te brede velg hebt. hij gaat van 20 naar 18, ik weet niet of de velg smaller is.
(in mijn eigen geval wel)
hij gaat van 20 naar 18 inch zoals ik laswimmel_1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:39:
[...]
Velgen blijven 't zelfde bij 'm, hij wisselt de banden en niet de wielen (= velg + band)
Engineer Stewie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:56:
Ik heb (lease) uiteindelijk de Michelin Pilot Alpin 5 gekozen voor onder mijn wagen.
De zomerband is een hankook s12 evo oid in maar 245/35R20 en de winterband zal maatje 245/45R18 zijn.
[ Voor 47% gewijzigd door Hackus op 25-10-2018 22:43 ]
Jawel.wimmel_1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:39:
[...]
Velgen blijven 't zelfde bij 'm, hij wisselt de banden en niet de wielen (= velg + band)
Heb een 20” velgenset (Rotiform), 8,5J breed en ET35 en een originele VW set (18” Sebring), 8J breed en ET40. Op 8J zou 225 nog net gaan, maar dan valt de velgbescherming weg.
Engineer Stewie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:43:
[...]
Jawel.
Heb een 20” velgenset (Rotiform), 8,5J breed en ET35 en een originele VW set (18” Sebring), 8J breed en ET40. Op 8J zou 225 nog net gaan, maar dan valt de velgbescherming weg.
Dan klopt bovenstaande dus niet? Je zegt daar dat je dezelfde maat terug gaat leggenEngineer Stewie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:17:
[...]
Lease dus enkel de maat die er af komt. Heb ik weinig in de pap te brokken.
óf heb je die 20" velgen mét banden (en een andere ET waarde) toevallig zelf aangeschaft en betaalt uit een privé fonds?
De lease laat dezelfde maat leggen als origineel afgeleverd en dat is 245/45R18.wimmel_1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:47:
Dan klopt bovenstaande dus niet? Je zegt daar dat je dezelfde maat terug gaat leggen![]()
óf heb je die 20" velgen mét banden (en een andere ET waarde) toevallig zelf aangeschaft en betaalt uit een privé fonds?
De 20" velgen en banden zijn inderdaad mijn eigen velgen en banden. Met 140 euro bijtelling kon dat er wel af
Ja, maar toch legt VW er standaard die max maat op. En als je dan begint te discussieren met een leasemaatschappij is de winter voorbij eer je een besluit hebtHackus schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:49:
@Engineer Stewie breedte 8" minimaal 215 aanbevolen 225 of 235 max245
[ Voor 30% gewijzigd door Engineer Stewie op 26-10-2018 08:04 ]
Zoals @_JGC_ al opmerkt is dat verhaal niet echt waar in een bocht, terwijl dat juist de momenten zijn waarover het gaat.wimmel_1 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:24:
Met een bétere band op de vooras trek je een "leeg" spoor voor de achterband en dat is met een voorwiel aangedreven auto vooral in de regen wel prettig op een rechte weg. Bredere banden op de achteras om dát verschil te compenseren zodat je dat lege spoor weer kunt blijven oppakken in een bocht , tja..... Probeer dat maar eens op een standaard VW UP!
Het is overigens ook wel afhankelijk van je profiel. Als het sterft van de lengtegroeven dan krijg je zo'n mooie straal richting je achterbanden. Helemaal mooi als die dat dan niet aan kunnen omdat ze een stuk meer versleten zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eeuh nee. Zie mijn eerdere post. Er bestaat geen test die hard maakt dat de grens bij 7 graden ligt. Winterbanden tests gebeuren bijna altijd onder het vriespunt. 7 graden is gewoon een marketing truuk om twijfelende Nederlanders over de streep te trekken, in winterbanden tests van de laatste jaren word sowieso geen zomerband meer meegenomen als referentie. Een all-season test lijkt dan vaak al veel meer informatie te bieden.Blue-eagle schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:21:
[...]
Toch is een winterband onder de 7 graden celsius bij 100 km/u een band waarmee je eerder stilstaat dan met een zomerband.
[Afbeelding]
Gas los of licht remmen is vaak al voldoende om onderstuur op te lossen. Dat is ook de natuurlijke reactie bij mensen die te hard een bocht in gaan. Pas je dat toe bij overstuur... vangrailtje.wappiewappie schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:18:
Het gebruikelijke advies is beste bandjes achter, maar eerlijk gezegd vind ik overstuur veel makkelijker op te vangen dan onderstuur. Bij dat laatste moet je tegennatuurlijk minder insturen.
Voor dit jaar hoef ik mij daar in ieder geval niet druk over te maken.
Voor mijn huidige auto had ik nog geen winterwielen. Er komen nu dus 4 nieuwe banden en velgen op.
Helaas heeft een ontwerper van Mitsubishi in vlaag van verstandsverbijstering bedacht dat 4x114,3 een mooie steekmaat is. De velgkeuze is daardoor nogal beperkt.

Er zijn merken (waaronder Rotiform die ik zelf heb) die boring op maat doen.wappiewappie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:35:
Helaas heeft een ontwerper van Mitsubishi in vlaag van verstandsverbijstering bedacht dat 4x114,3 een mooie steekmaat is. De velgkeuze is daardoor nogal beperkt.
Ik heb mijn laten boren om de originele te matchen, ik gebruik dus de originele VW bouten en slotbouten op mijn 2de set velgen.
Als 5 gaats zeer waarschijnlijk maar niet met 4 gaten?Marcel Br schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:08:
114,3 mm is 4,5 inch, daar rijdt half Amerika op.
https://www.velgensteek.nl/4x114.3.html
Testing, one, two ...
Tja zo lust ik er nog well een paar:Yamy_Daffy schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:46:
[...]
YouTube: Winter Tires vs. Summer Tires in Cold Weather | Porsche Centre Oakville
Grootste verschil was dat ik te laat was vorig jaar met de winterbanden te monteren. Vrouw kreeg de auto niet eens in het parkeervak gereden door de sneeuw.
YouTube: Do You Need Winter Tires If It Doesn't Snow?
Ik gaat ze er vandaag omheen leggen.GoldenSample schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 00:25:
[...]
Tja zo lust ik er nog well een paar:
Niet dat ik verwacht dat ik ze deze week of volgende week nodig heb, maar voor het geval dat het weleens kan gaan sneeuwen volgende maand. Ik ondervindt er ook geen nadelen van om ze er nu onder te leggen.
Het voorbereid zijn op slechte omstandigheden.
Dan rij ik een stuk comfortabeler met winterbanden.
Het is elk jaar een gok of ik er nou echt wat aan hebt gehad, maar ik wil ten alle tijden de auto kunnen pakken wanneer het nodig is, ook in de winter met sneeuw.
Het is de auto waar me vrouw elke dag in rijdt met me 2 dochters achterin. Dus als ik voor een paar euro haar er veiliger kan laten rijden in slechte omstandigheden, waarom zou ik het dan niet doen?
Ik snap best dat mensen door rijden op zomerbanden of All Seasons. Maar ik wil een stukje zekerheid en veiligheid voor een kleine investering. Want de zomerbanden slijten dan ook niet meer als ze in de garage liggen.
Ik heb in 2014 hier wel eens flink naar zitten zoeken, maar duidelijke testen waren toen amper te vinden.Blue-eagle schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:21:
[...]
Het grote probleem was toen dat testbedrijven als Adac zomerbanden niet meenemen in de winterbandentesten. Iets dat ik vreemd en opvallend vind, wat dat is juist waar veel mensen interesse in hebben. (Nu zijn er misschien wel wat meer testen te vinden.)
Waar komt dat remafstandplaatje vandaan?
Een test die ik toen heb kunnen vinden kwam van Vredestein. Ik post mijn bericht hier opnieuw:
Zomer vs winterbanden filmpje van Vredenstein, onder verschillende weersomstandigheden:
Vredenstein filmpje data:
weer | temp | snelheid | zomerb. | winterb. | beste | verschil | verschil t.o.v. best | gem. remafstand |
droog | 16c | 100km/h | 36m | 41m | zomerb. | 5m | 13.9% | 38.5m |
nat | 16c | 100km/h | 44m | 47m | zomerb. | 3m | 6.8% | 45.5m |
droog | 5c | 100km/h | 38m | 38m | - | 0m | 0.0% | 38.0m |
nat | 5c | 100km/h | 49m | 44m | winterb. | 5m | 14.4% | 46.5m |
sneeuw | -2c | 50km/h | 53m | 25m | winterb. | 28m | 112.0% | 39.0m |
Conclusies op basis van het Vredenstein filmpje:
- Bij *hoge* temperaturen presteren zomerbanden iets beter dan winterbanden.
- Het omslagpunt bij droog weer ligt bij 5c.
- Het omslagpunt bij nat weer ligt naar schatting rond de 11.5c.
- Het prestatieverschillen zijn zeer groot in sneeuw.
Interessant filmpje.GoldenSample schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 00:25:
[...]
De bevindingen ervan:
weer | temp | snelheid | rem. zomerb. | rem. winterb. | beste | verschil | verschil t.o.v. best |
droog | -3.5c | 100km/h | 39.0m | 49.3m | zomerb. | 10.3m | 26.4% |
Conclusie uit dat filmpje:
- De "winterbanden" functioneren slechter dan de "zomerbanden" in temperaturen onder 0 bij droog weer.
- De reviewer merkt op een subjectieve test (zonder data) op de winterbanden een stuk beter functioneren in sneeuw.
@GAIAjohan merkt op in GAIAjohan in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2" dat de geteste banden niet relevant zijn voor west Europa.
Als jullie nog meer filmpjes of testen hebben met duidelijke data, dan graag delen
[ Voor 31% gewijzigd door Cyb op 28-10-2018 09:59 ]
Maar er is meer dan remweg. Behalve op tijd stilstaan gaat het ook om voertuigcontrole.
Vreemde combinatie van banden, en totaal niet relevant voor west Europa.GoldenSample schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 00:25:
[...]
De zomerband is een soort semi slick die heel sterk is in remmen.
De winterband is een echte sneeuwband zoals in Zweden verkocht. De Michelin x-ice is niet bedoeld voor asfalt. Het is niet voor niets dat we in Nederland de Alpin als Winterband hebben.
Zie:
https://m.michelin.se/dack/michelin-x-ice-xi3
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 28-10-2018 09:50 ]
https://www.michelin.ca/CA/en/tires/products/x-ice-xi3.htmlGAIAjohan schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:37:
[...]
Vreemde combinatie van banden, en totaal niet relevant voor west Europa.
De zomerband is een soort semi slick die heel sterk is in remmen.
De winterband is een echte sneeuwband zoals in Zweden verkocht. De Michelin x-ice is niet bedoeld voor asfalt. Het is niet voor niets dat we in Nederland de Alpin als Winterband hebben.
Zie:
https://m.michelin.se/dack/michelin-x-ice-xi3
(Niet te vinden op de Nederlandse Michelin site?)
vs
https://www.tirerack.com/...enza+RE-71R&affiliate=DZ3
"Extreme Performance Summer"
Dus twee ongebruikelijke banden zijn getest? Waardoor de conclusies uit die test wat lastiger op onze doeleinden te projecteren zijn.
De winterband is een band voor Zweden, Canada enz. Nordic winter tyreCyb schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:56:
[...]
https://www.michelin.ca/CA/en/tires/products/x-ice-xi3.html
(Niet te vinden op de Nederlandse Michelin site?)
vs
https://www.tirerack.com/...enza+RE-71R&affiliate=DZ3
"Extreme Performance Summer"
Dus twee ongebruikelijke banden zijn getest? Waardoor de conclusies uit die test wat lastiger op onze doeleinden te projecteren zijn.
https://m.michelin.se/dack/michelin-x-ice-xi3 <-Zweedse pagina
De zomerband is een semi-slick die niet echt geschikt is voor nat wegdek.
Zie: https://www.bridgestone.com.sg/en/tyre/potenza-re71r
Kortom, ligt -totaal- niet binnen het gebruiksscenario van Nederland.Tuned for maximum handling on the track and engineered to deliver faster lap times, POTENZA RE-71R semi-slick tyre is designed to fit performance cars which are popular among enthusiast drivers. POTENZA RE-71R tyre from Bridgestone features a newly developed tread compound that increases contact with the road surface, giving car enthusiasts more grip when cornering and braking.
Deze winterband heeft natuurlijk mindere eigenschappen op droog en nat, omdat deze bedoeld is voor sneeuw, waar er met zand gestrooid wordt.
Verder heeft hij dus een compleet kansloze set in de regen
[ Voor 46% gewijzigd door GAIAjohan op 28-10-2018 10:32 ]
Dank je voor de tip.Engineer Stewie schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:54:
[...]
Er zijn merken (waaronder Rotiform die ik zelf heb) die boring op maat doen.
Ik heb mijn laten boren om de originele te matchen, ik gebruik dus de originele VW bouten en slotbouten op mijn 2de set velgen.
Ik heb ondertussen al wel wat kunnen vinden: https://www.online-velgen...9662-rc-design-19-zilver/
Incl. een setje conti's voorgemonteerd en gebalanceerd.

Na

Dit is een stuk relevanter voor onze Nederlandse omstandigheden, volgens mij:GAIAjohan schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:10:
Kortom, ligt -totaal- niet binnen het gebruiksscenario van Nederland.
Deze winterband heeft natuurlijk mindere eigenschappen op droog en nat, omdat deze bedoeld is voor sneeuw, waar er met zand gestrooid wordt.
Verder heeft hij dus een compleet kansloze set in de regen
YouTube: What's the BEST winter tyre? Winter, all season and summer tyres...
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Yep, en het Engelse klimaat kun je grotendeels hier ook toepassen, tenzij je het over Schotland gaat hebben.Herko_ter_Horst schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:50:
[...]
Dit is een stuk relevanter voor onze Nederlandse omstandigheden, volgens mij:
Whoa wat is dat? Plastic-dip?p.d.akkerman schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:37:
Vandaag mijn wintervelgen uit de berging, maar eerst nog ff voorzien van plastic-dip
Plasti-dip legt een laagje ‘plastic’ erover. Je hoeft de band zelfs niet af te tapen als je niet wil. De overspray kan je er zo aftrekken...
RC-design is het b-merk van brock, heb je ineens degelijk (maar wat zwaarder) materiaal.wappiewappie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:42:
[...]
Dank je voor de tip.
Ik heb ondertussen al wel wat kunnen vinden: https://www.online-velgen...9662-rc-design-19-zilver/
Incl. een setje conti's voorgemonteerd en gebalanceerd.
De testresultaten hebben ze van Tyrereviews:Herko_ter_Horst schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:50:
[...]
Dit is een stuk relevanter voor onze Nederlandse omstandigheden, volgens mij:
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm
(Beetje onduidelijk op welke temperaturen er is getest.)
welke het weer heeft van Auto Bild:
https://www.autobild.de/a...reifen-test-10811081.html
Overzicht van diverse testen:
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre-Tests/
Dat YouTube kanaal IS van tyrereviews.Cyb schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:24:
[...]
De testresultaten hebben ze van Tyrereviews:
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm
(Beetje onduidelijk op welke temperaturen er is getest.)
welke het weer heeft van Auto Bild:
https://www.autobild.de/a...reifen-test-10811081.html
Overzicht van diverse testen:
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre-Tests/
Zij verzamelen alle tests en kijken dan naar de resultaten wat voor hun grootste publiek (UK) de beste opties zijn.
Verder maken ze soms wat kleinschalige testjes

Dus lekker op je zomerbandjes rijden. En alleen als het écht terror weer wordt of je gaat de Alpen in, schroef je die lelijke stalen velgen eronder
Altijd lastig dat vooraf plannen bij de bandenboer, nu wordt het opeens veel kouder....
Hopelijk blijft de sneeuw nog even uit!
Op basis van dat plaatje zou ik juist voor All seasons gaanTusk schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:13:
Dit plaatje vat alles samen wat ik ook denk/vind. De conclusie is dat winterbanden alleen voordeel bieden in sneeuw en ijs. In alle andere omstandigheden zijn winterbanden gelijk of slechter. Alleen all seasons hebben in koud, nat weer een heel klein voordeel.
[Afbeelding]
Dus lekker op je zomerbandjes rijden. En alleen als het écht terror weer wordt of je gaat de Alpen in, schroef je die lelijke stalen velgen eronder
Float like a butterfly, sting like a bee.
Op basis van dit plaatje Summer-bias allseason dus. Als je niet als een debiel op twee wielen door de bochten gaat continu is dat hét perfecte compromis om het hele jaar door zorgeloos te rijden in Nederland.Tusk schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:13:
Dit plaatje vat alles samen wat ik ook denk/vind. De conclusie is dat winterbanden alleen voordeel bieden in sneeuw en ijs. In alle andere omstandigheden zijn winterbanden gelijk of slechter. Alleen all seasons hebben in koud, nat weer een heel klein voordeel.
[Afbeelding]
Als je nooit banden/wielen wilt wisselen is summer bias all season idd de beste optie. Maar ik zou no way moet zulke banden de Alpen inrijden.
Toch ben ik wel benieuwd naar nog meer bronnen dan alleen TyreReviews, er zijn immers bronnen die in tegenstrijd met elkaar zijn. Ze gebruiken dan wel testen van o.a. Auto Bild, maar ik heb nog niet duidelijk terug kunnen vinden onder welke temperaturen er getest is (in het plaatje dat je aanhaalt staan de temperaturen wel vermeld) of waar de data precies beschreven staat (mijn Duits voor Auto Bild is niet al te best).Tusk schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:13:
[...]
Wat is er met Schotland dan?GAIAjohan schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:57:
[...]
Yep, en het Engelse klimaat kun je grotendeels hier ook toepassen, tenzij je het over Schotland gaat hebben.
(Was daar prima rijden in de zomer met zomerbanden)
Als je dat claimt, wat doe je dan als je weer terug in Nederland bent vanuit de Alpen? Want je pure winterbanden doen het in het algemeen een stuk minder op droog en nat wegdek bij de temperaturen die we zo gemiddeld hier hebben. En als het mooi droog zomerweer is, ga je dan naar semi-slicks? Die geven bij droog weer meer grip dan "normale" zomerbanden en jij wilt tenslotte "altijd de beste grip"...Tusk schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:02:
Ik wil altijd de beste grip. Geen compromis, al helemaal niet in nat weer. En dat is winterband in de sneeuw en een goede zomerband voor alle andere omstandigheden.
Als je nooit banden/wielen wilt wisselen is summer bias all season idd de beste optie. Maar ik zou no way moet zulke banden de Alpen inrijden.
Kortom, als je het een beetje praktisch wilt houden, rij je waarschijnlijk 90% van de tijd met een compromis-band, of je nou 2x per jaar wisselt of niet. Dit hele topic bestaat omdat de Nederlandse omstandigheden niet extreem genoeg zijn voor puur dit of puur dat.
Ben wel met je eens, dat voor ons klimaat een summer-bias all-season band het beste compromis lijkt te zijn als je helemaal niet wilt wisselen, maar wel in 99,99% van de weersomstandigheden veilig de weg op wilt kunnen.
Mijn bandensituatie de afgelopen jaren was als volgt:
~ maart t/m november: zomerbanden (Michelin Pilot Sport 4)
~ december t/m februari: winterbanden (Continental TS850)
Maar daar ga ik vanaf. De pure winterbanden hebben voor mijn gebruik (zonder wintersport ) teveel nadelen in de zachte Nederlandse winters. Ik ga daarom voor de wintermaanden naar summer-bias all-seasons (Michelin CrossClimate+), de rest van het jaar blijf ik bij zomerbanden.
De Michelin CrossClimate+ is meer dan goed genoeg in sneeuw voor Nederland en omstreken (zie ook: YouTube: Does the Michelin CrossClimate work in ALL weathers?) en je kunt er ook gewoon in alle omstandigheden zonder zorgen Duitsland mee in (M+S en bergje-symbool), m.u.v. het hooggebergte. En belangrijker nog: in onze herfst-achtige winters doet ie het op droog en nat gewoon vrijwel net zo goed als een zomerband. Dat is dus voor mij het beste compromis voor de winter.
Wisselmoment is voor mij overigens puur afhankelijk van het weer. Ik kijk naar de 14-daagse verwachting en het langjarig gemiddelde. Als in de 14-daagse verwachting de maximum temperatuur over meerdere dagen onder 7 graden duikt (en dit is geen vreemde uitzondering), dan maak ik een afspraak voor de wielenwissel. En omgekeerd, als het in het voorjaar weer langere tijd boven de 5 graden gaat komen en er geen sneeuwdreiging meer is. Dit kwam de afgelopen jaren uit ergens tussen eind november/half december en begin/half maart.
Op dit moment zie ik o.b.v. deze paar frissere dagen bijvoorbeeld nog geen enkele reden om al te wisselen. Tegen het weekend gaat het weer richting 15 graden, en komt het ook 's nachts niet onder de 7. Ik rij dus gewoon nog even door op de zomerbanden.
In de zomer niks, maar de winters zijn wel behoorlijk heftiger dan in het zuiden, zeker in de Highlands.Fireshade schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:13:
[...]
Wat is er met Schotland dan?
(Was daar prima rijden in de zomer met zomerbanden)
[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-10-2018 16:33 ]
Het probleem is dat wanneer het wel sneeuwt, de verschillen tussen zomer en winterband dermate groot worden, dat het gewoon gevaarlijk wordt.Herko_ter_Horst schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:14:
[...]
Als je dat claimt, wat doe je dan als je weer terug in Nederland bent vanuit de Alpen? Want je pure winterbanden doen het in het algemeen een stuk minder op droog en nat wegdek bij de temperaturen die we zo gemiddeld hier hebben. En als het mooi droog zomerweer is, ga je dan naar semi-slicks? Die geven bij droog weer meer grip dan "normale" zomerbanden en jij wilt tenslotte "altijd de beste grip"...
Kortom, als je het een beetje praktisch wilt houden, rij je waarschijnlijk 90% van de tijd met een compromis-band, of je nou 2x per jaar wisselt of niet. Dit hele topic bestaat omdat de Nederlandse omstandigheden niet extreem genoeg zijn voor puur dit of puur dat.
Ben wel met je eens, dat voor ons klimaat een summer-bias all-season band het beste compromis lijkt te zijn als je helemaal niet wilt wisselen, maar wel in 99,99% van de weersomstandigheden veilig de weg op wilt kunnen.
Mijn bandensituatie de afgelopen jaren was als volgt:
~ maart t/m november: zomerbanden (Michelin Pilot Sport 4)
~ december t/m februari: winterbanden (Continental TS850)
Maar daar ga ik vanaf. De pure winterbanden hebben voor mijn gebruik (zonder wintersport ) teveel nadelen in de zachte Nederlandse winters. Ik ga daarom voor de wintermaanden naar summer-bias all-seasons (Michelin CrossClimate+), de rest van het jaar blijf ik bij zomerbanden.
De Michelin CrossClimate+ is meer dan goed genoeg in sneeuw voor Nederland en omstreken (zie ook: YouTube: Does the Michelin CrossClimate work in ALL weathers?) en je kunt er ook gewoon Duitsland mee in (M+S en bergje-symbool).
Wisselmoment is voor mij overigens puur afhankelijk van het weer. Ik kijk naar de 14-daagse verwachting en het langjarig gemiddelde. Als in de 14-daagse verwachting de maximum temperatuur over meerdere dagen onder 7 graden duikt (en dit is geen vreemde uitzondering), dan maak ik een afspraak voor de wielenwissel. En omgekeerd, als het in het voorjaar weer langere tijd boven de 5 graden gaat komen en er geen sneeuwdreiging meer is. Dit kwam de afgelopen jaren uit ergens tussen eind november/half december en begin/half maart.
Op dit moment zie ik o.b.v. deze paar frissere dagen bijvoorbeeld nog geen enkele reden om al te wisselen. Tegen het weekend gaat het weer richting 15 graden, en komt het ook 's nachts niet onder de 7. Ik rij dus gewoon nog even door op de zomerbanden.
[...]
In de zomer niks, maar de winters zijn wel behoorlijk heftiger dan in het zuiden, zeker in de Highlands.
Het aantal verkeersongevallen ligt met winters weer echt velen malen hoger dan zonder winters weer... Een winterband is dan eerder HET verschil, dan een zomerband, zonder winters weer.
Die haal ik er dan weer vanaf. Ik rij gemiddeld nog geen maand op winterbanden. Meestal week vtv erop en de week erna er alweer af.Herko_ter_Horst schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:14:
[...]
Als je dat claimt, wat doe je dan als je weer terug in Nederland bent vanuit de Alpen?
Wellicht dit jaar wat langer omdat ik 2x op wintersport wil gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Tusk op 29-10-2018 16:38 ]
Klopt, daarom zou ik ook nooit op zomerbanden de winter door willen. Maar een pure winterband heeft voor 90-95% van de tijd ook nadelen in het Nederlandse weer, m.n. de langere remweg t.o.v. een zomerband op droog én nat (tenzij het echt dik onder nul is) en vager weggedrag vanwege het zachtere rubber.dfrenner schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:37:
[...]
Het probleem is dat wanneer het wel sneeuwt, de verschillen tussen zomer en winterband dermate groot worden, dat het gewoon gevaarlijk wordt.
Het aantal verkeersongevallen ligt met winters weer echt velen malen hoger dan zonder winters weer... Een winterband is dan eerder HET verschil, dan een zomerband, zonder winters weer.
Vandaar dat ik nu kies voor een summer-bias all-season voor de (Nederlandse) winter. En dat is ook wat ik mensen aanraad die één band voor het hele jaar willen.
Willen jullie zo vriendelijk zijn om bij gladheid wat meer afstand te houden als ik voor je rijd?
Ik heb ze er namelijk wel onder zitten.
En bovendien is de afdruk van mijn trekhaak in jouw bumper ook niet echt flatteus.
Vriendelijke groet, en goede reis.

Je auto (Alpha Romeo?) heeft neem ik aan vierwielaandrijving?Tusk schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:02:
Ik wil altijd de beste grip. Geen compromis, al helemaal niet in nat weer. [...]
Vierwielaandrijving zorgt niet voor meer grip, alleen een betere verdeling van aandrijfkrachten. Het helpt precies 0,0 bij remmen en sturen.Cyb schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:19:
[...]
Je auto (Alpha Romeo?) heeft neem ik aan vierwielaandrijving?
Van achterwielaandrijving is toch bekend dat het in sneeuw slecht werkt? Dat probleem zou bij vieraandrijving niet het geval zijn.Herko_ter_Horst schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:17:
[...]
Vierwielaandrijving zorgt niet voor meer grip, alleen een betere verdeling van aandrijfkrachten. Het helpt precies 0,0 bij remmen en sturen.