Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:40
CriticalHit_NL schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:42:
[...]

Dat niet alleen, maar ik heb verder nog niets gelezen over het fijnstof dat je dan nog meer de ruimte in slingert door de extra slijtage van rubber.
Dus het is ook nog eens slechter voor het milieu en de gezondheid.

Edit:
Nu ik daar over na denk, denk ik dat de EV-fanatiekelingen met hun loodzware accu auto (no pun intended) er ook niet over nadenken dat hun op die manier meer vervuiling veroorzaken met fijnstof.
Maar ja, dat is weer een andere discussie.
Volgens mij wordt bandenrubber niet onder fijnstof gerekend (maar is het wel uitstoot).
Rubber komt in de grond, het water en door vissen en dieren in de voedselketen...
Dat lijken ze echter vaak niet te realiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
SniperGuy schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:54:
Volgens mij wordt bandenrubber niet onder fijnstof gerekend (maar is het wel uitstoot).
Rubber komt in de grond, het water en door vissen en dieren in de voedselketen...
Dat lijken ze echter vaak niet te realiseren
Zeker wel!
Moderne diesels stoten namelijk 5 keer minder fijnstof uit de motor dan een moderne benzine. Het grootste deel van de fijnstofuitstoot komt door banden en remmen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35
dfrenner schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:24:
[...]

Volgens mij gaan ze er altijd boven zitten, mijn C30 met een top van 195 had ook W code op de banden.

Mijn huidige V60 zelfs Y, terwijl het bij 244 wel over was in Duitsland... Harder ging hij echt niet en dan was hij al gechipt...
Zijn auto gaat niet harder dan 230. In theorie zou je dan af kunnen met snelheidsindex V, oftewel 240km/h. Wellicht dat dat een te kleine marge was, dus zijn ze voor W banden gegaan.

Mijn auto heeft de puf op bij 207, dus eigenlijk snelheidsindex H (210), maar er liggen banden onder met snelheidsindex V (240)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.tiresleader.com/static/sites/bandenleader.be/img/indice-vitesse.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 16-10-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
dfrenner schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:36:
[...]

Zeker wel!
Moderne diesels stoten namelijk 5 keer minder fijnstof uit de motor dan een moderne benzine. Het grootste deel van de fijnstofuitstoot komt door banden en remmen.
Het gaat over full EV bestuurders die vaak roepen "Mijn auto heeft geen uitstoot!" Dat klopt dus niet :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
FastFred schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:00:
[...]

Zijn auto gaat niet harder dan 230. In theorie zou je dan af kunnen met snelheidsindex V, oftewel 240km/h. Wellicht dat dat een te kleine marge was, dus zijn ze voor W banden gegaan.

Mijn auto heeft de puf op bij 207, dus eigenlijk snelheidsindex H (210), maar er liggen banden onder met snelheidsindex V (240)

[Afbeelding]
Fabrieksopgave is leading bij snelheidsrating en (winter)banden.
In DE moeten je banden een hogere rating hebben dan de auto, indien dat niet het geval is moet je een sticker op je snelheidsmeter plakken of de limiter erop (laten?) zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

[Afbeelding]
Maar waarom had mijn C30 dan W banden (270) met een topsnelheid van 195?
En mijn huidige V60 heeft Y banden (300) met een topsnelheid van 244?

Die laatste snap ik dan nog wel een beetje, maar de C30 was zwaar overdreven.
SniperGuy schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:11:
Het gaat over full EV bestuurders die vaak roepen "Mijn auto heeft geen uitstoot!" Dat klopt dus niet :N
Het klopt ook voor geen meter, al ik het voor de volksgezondheid wel stukken beter dan een ICE.
Maar voor CO2 is het een erg dure grap voor relatief weinig CO2 winst.... Als het nu vijf voor twaalf is, kunnen we beter beginnen met de goedkopere en effectievere "quick wins". Maar dat gaat wat off topic hier.
SniperGuy schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:34:
[...]

Fabrieksopgave is leading bij snelheidsrating en (winter)banden.
In DE moeten je banden een hogere rating hebben dan de auto, indien dat niet het geval is moet je een sticker op je snelheidsmeter plakken of de limiter erop (laten?) zetten :)
Mijn C30 kreeg in de winter H banden (210), ondanks dat de topsnelheid 195 was, kreeg ik toch een sticker :+

[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 16-10-2018 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49
Ernemmer schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:28:
Die Crossclimate zijn volgens de testen voldoende voor NL condities en als je soms echt de sneeuw in gaat kunnen ze dat ook. Je moet er gewoon rekening mee houden dat ze niet de grip geven van een winterband en iets rustiger aan doen als er echt veel sneeuw en ijzel ligt.
Ik laat ze aankomende woensdag onder de auto leggen, ik heb geen zin meer om 2 keer per jaar de banden te wisselen. Ook geeft het wisselen tussen winter en zomerband vaak meerdere weken op de verkeerde band rijden wat imo meer gevaar oplevert dan een goede all-weather band. Laatst was er al nachtvorst en nu is het weer 24 graden overdag, volgens mij kan je dan beter op een all-weather rijden dan op een zomer of winterband.
Helemaal mee eens. Rij al jaren tevreden op Goodyear Vector 4Seasons na jaren het ongemak van winterbanden ervaren te hebben: je wisselt altijd te vroeg of te laat dus per saldo rij je ook dan enorm veel ritjes op niet de best passende band bij de condities. Dan maar het gemak van allseasons en op elke situatie best oké voorbereidt zijn.

Moet voor deze winter ook 1 as nog vernieuwen. Wil eens wat anders dan de Goodyear proberen en twijfel nogal tussen de Michelin CrossClimate+ en Continental AllSeasonContact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
dfrenner schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:23:
[...]

Maar waarom had mijn C30 dan W banden (270) met een topsnelheid van 195?
En mijn huidige V60 heeft Y banden (300) met een topsnelheid van 244?

Die laatste snap ik dan nog wel een beetje, maar de C30 was zwaar overdreven.

[...]

Het klopt ook voor geen meter, al ik het voor de volksgezondheid wel stukken beter dan een ICE.
Maar voor CO2 is het een erg dure grap voor relatief weinig CO2 winst.... Als het nu vijf voor twaalf is, kunnen we beter beginnen met de goedkopere en effectievere "quick wins". Maar dat gaat wat off topic hier.

[...]

Mijn C30 kreeg in de winter H banden (210), ondanks dat de topsnelheid 195 was, kreeg ik toch een sticker :+
205/50/17 met load index 93 is er ook niet echt veel in 'langzamere' maten. Als ze er zijn, is het vaak met load index 89.
Sinds kort heeft Vredestein wel een Sportrac5 in 205/50/17 93H..
Maar voor hetzelfde geld heb je de hoger gepositioneerde Ultrac Satin in 205/50/17 93V en 205/50/17 93Y.. heb zelf de V-variant geplaatst.

In de winter gebruik ik zelf 205/55/16 91H. Mijn auto kan 200kmh, en heb er dan ook nooit problemen mee gehad. (Apk is in de winter)..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
GAIAjohan schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:56:
[...]

205/50/17 met load index 93 is er ook niet echt veel in 'langzamere' maten. Als ze er zijn, is het vaak met load index 89.
Sinds kort heeft Vredestein wel een Sportrac5 in 205/50/17 93H..
Maar voor hetzelfde geld heb je de hoger gepositioneerde Ultrac Satin in 205/50/17 93V en 205/50/17 93Y.. heb zelf de V-variant geplaatst.

In de winter gebruik ik zelf 205/55/16 91H. Mijn auto kan 200kmh, en heb er dan ook nooit problemen mee gehad. (Apk is in de winter)..
Geen idee wat ik eronder krijg van de leasemij.

Nu zit er 235/40/19 96Y onder. Ik vond de zomerbanden al een duur grapje.

21 november gaan ze wisselen en weet ik welke winterbanden ik krijg...

Volgens mij zijn het Pirelli’s die er vorig jaar onder zaten, toevallig is de link naar autotrack nog actief:
https://cdn.autotrack.nl/40043500/0-MOR-1980620059.jpg

Volgens mij lijkt daar “Sottozero” op de zijkant te staan.

Dan zouden deze eronder komen:
https://bandenkopen.eurom...ii/235-40-19-W-96-1010928

Iemand ervaring met deze Pirelli’s?

[ Voor 20% gewijzigd door BlakHawk op 16-10-2018 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik lach me rot. Las zojuist een overzicht van het wagenpark op werk, de meesten hebben al moeten wisselen van de leasemaatschappij. Daar rij je dan met dat slappe plakrubber met 25 graden buiten. _O-

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
dfrenner schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:32:
[...]

Geen idee wat ik eronder krijg van de leasemij.

Nu zit er 235/40/19 96Y onder. Ik vond de zomerbanden al een duur grapje.

21 november gaan ze wisselen en weet ik welke winterbanden ik krijg...

Volgens mij zijn het Pirelli’s die er vorig jaar onder zaten, toevallig is de link naar autotrack nog actief:
https://cdn.autotrack.nl/40043500/0-MOR-1980620059.jpg

Volgens mij lijkt daar “Sottozero” op de zijkant te staan.

Dan zouden deze eronder komen:
https://bandenkopen.eurom...ii/235-40-19-W-96-1010928

Iemand ervaring met deze Pirelli’s?
Ik denk dat het de 3e serie is. De 2e in je Euromaster link is al vrij oud ;). Laatste test is van 2012(!)

Bekijk deze link maar effe:
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm

Plaats 18.
Erg Goed op nat en droog, matig op sneeuw

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 16-10-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
GAIAjohan schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:37:
[...]

Ik denk dat het de 3e serie is. De 2e in je Euromaster link is al vrij oud ;). Laatste test is van 2012(!)

Bekijk deze link maar effe:
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm

Plaats 18.
Erg Goed op nat en droog, matig op sneeuw
Raar dat de leasemij hiervoor kiest, hij gaat erg kort mee! Minder dan 30k km gemiddeld.

Ik wil niet weten wat dit onder de v60 doet, die zomerbanden al zeer fors verslijt.

We gaan het meemaken, ik was sowieso van plan om met sneeuw awd continu aan te zetten, dat zal ook wel helpen met grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

[Afbeelding]
Dit is onverstandig*.Niet zozeer omdat je die snelheden meestal toch niet haalt en in NL ook gewoon rijbewijsverslindend zijn, ik heb begrepen uit de tekst van de ADAC testen dat een te hoge snelheidscodering zorgt voor slechtere prestaties.

Een daadwerkelijke test van zeg een "T' versus "W" van hetzelfde type en maat heb ik nog niet mogen lezen maar het klinkt logisch als de hogere snelheidsindex meer is dan enkel marketing, dan moeten er andere prestaties worden opgeofferd in het compromis .

*uiteraard in Duitsland geen "te langzame"banden gebruiken of simpel een sticker met V/max plakken.

[ Voor 7% gewijzigd door bombadil op 17-10-2018 00:37 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
bombadil schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 00:35:
[...]

Dit is onverstandig*.Niet zozeer omdat je die snelheden meestal toch niet haalt en in NL ook gewoon rijbewijsverslindend zijn, ik heb begrepen uit de tekst van de ADAC testen dat een te hoge snelheidscodering zorgt voor slechtere prestaties.

Een daadwerkelijke test van zeg een "T' versus "W" van hetzelfde type en maat heb ik nog niet mogen lezen maar het klinkt logisch als de hogere snelheidsindex meer is dan enkel marketing, dan moeten er andere prestaties worden opgeofferd in het compromis .

*uiteraard in Duitsland geen "te langzame"banden gebruiken of simpel een sticker met V/max plakken.
Bij sommige auto's staat het gewoon in het boekje.
Volgens het boekje moet mijn auto 205/55/16 V/W, 205/50/17 W of 215/45/18 W hebben.
Als het onveilig zou zijn, zou Volvo dat nooit hebben voorgeschreven.

Ik denk eerder dat je de load index bedoelt. Banden met hoge load index zacht oppompen kan leiden tot een snelle breuk van het canvas.

Verder nog even bij ADAC gekeken voor de snelheidsindex, maar daar hebben ze het vooral over de relatie ervan met de load index. En daar zie je ook meteen waarom eet snel naar W of Y wordt gegrepen terwijl V voldoende zou kunnen zijn.
Bij hogere snelheden worden de load indexes van de banden lager.
Bijvoorbeeld bij 240kmh mag V nog maar 91% van de regulier maximale load index. Terwijl W en Y nog op 100% zitten.
Bij 270kmh zit W nog op 85% terwijl Y nog op 100% zit.

[ Voor 24% gewijzigd door GAIAjohan op 17-10-2018 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

GAIAjohan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:33:
Als het onveilig zou zijn, zou Volvo dat nooit hebben voorgeschreven.
Er wordt geschreven over mindere prestaties, dat is toch nog iets heel anders dan onveilig? :?
Ik kan mij best voorstellen dat een band die voor hogere snelheden geschikt moet zijn een net iets andere samenstelling heeft wat net weer iets minder goed werkt op andere vlakken. Dat maakt het niet meteen een slechte band maar geeft wel aan dat het wellicht zonde is om voor een hogere snelheidsclassificatie te gaan dan je nodig hebt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gonadan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:50:
[...]

Er wordt geschreven over mindere prestaties, dat is toch nog iets heel anders dan onveilig? :?
Ik kan mij best voorstellen dat een band die voor hogere snelheden geschikt moet zijn een net iets andere samenstelling heeft wat net weer iets minder goed werkt op andere vlakken. Dat maakt het niet meteen een slechte band maar geeft wel aan dat het wellicht zonde is om voor een hogere snelheidsclassificatie te gaan dan je nodig hebt.
Is dat zo? Of is het wel beter maar alleen duurder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• catchingfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mooie linkdrop, wat vind je er zelf van?
dfrenner schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:30:
[...]

Is dat zo? Of is het wel beter maar alleen duurder?
Dan verwijs ik je graag naar de ADAC-tekst waar @bombadil het over heeft. Ik heb de betreffende tekst niet gelezen en reageer puur op de stelling dat een te hoge snelheidsclassificatie onnodig voor mindere prestaties zou kunnen zorgen en dat het direct als onveilig geïnterpreteerd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 17-10-2018 11:51 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Gonadan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:49:
Mooie linkdrop, wat vind je er zelf van?
Ik neem aan dat je het tegen mij hebt? Nou, ik heb recent geen Michelin gereden maar ben wel benieuwd. Ik kan me een test herinneren waar deels afgesleten banden getest werden, en dat Michelin daarin opmerkelijk goed scoorde in vergelijking met concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik rij nu op een vers setje Michelin Primacy 3, bij de vorige set merkte ik toch flink wat onderstuur toen ze de 2mm voorbij waren en ik wat enthousiast een bocht of rotonde neem. Nieuwe set eronder en stuurt weer als een kart.

Heb ze vrijwel gelijktijdig vervangen, achter slijten ze gek genoeg bijna net zo hard als voor. Vorige set heeft het ~50.000km / 2.5 jaar volgehouden.

Volgende setje wordt denk ik Primacy 4, of iets wat sportiever.

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 17-10-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

catchingfire schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:55:
Ik neem aan dat je het tegen mij hebt? Nou, ik heb recent geen Michelin gereden maar ben wel benieuwd. Ik kan me een test herinneren waar deels afgesleten banden getest werden, en dat Michelin daarin opmerkelijk goed scoorde in vergelijking met concurrenten.
De gebruikte argumentatie in het artikel vind ik nogal bijzonder, om het maar subtiel te omschrijven. Heel kort door de bocht redeneren ze dat vroegtijdig vervangen niet nodig is omdat je ook gewoon voorzichtiger kunt gaan rijden.

Daarnaast wordt gesteld dat het beter voor het milieu zou zijn. Feitelijk verkopen ze nu meer 'versleten' banden (lees: minder profiel) om een beter label te krijgen en hopen dan dat je ze zelf wat langer gaat oprijden om te zorgen dat het niet zo slecht voor het milieu is.

Het onderstreept voor mij aardig mijn beeld van Michelin. Ze maken prima banden, maar hun marketingapparaat poept met grote regelmaat enorme onzin uit.
Maar goed, dat lijkt te werken. Één WC-eend blogje en half Nederland rijdt ineens op cross-climates. :D

Wat ik wel goed vind is de wens om het label te verbeteren en ook prestaties bij niet-nieuwstaat te tonen. Dat zou fabrikanten stimuleren om banden te maken die over de gehele levensduur zuinig en veilig zijn.
Op dit moment is het label, net zoals de meeste labels, een farce.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 20:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Energysavers beginnen al met weinig grip, dus dan zal niet veel afnemen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Edit:ik had bovenstaande vervolgdiscussie nog niet gelezen alvorens te posten.
GAIAjohan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:33:
Ik denk eerder dat je de load index bedoelt. Banden met hoge load index zacht oppompen kan leiden tot een snelle breuk van het canvas.
Nee. Ik bedoel wat ik schrijf: banden met hogere snelheidscodering zijn slechter op normale snelheid.
Kies je winterbanden vanwege de veiligheid dan doe je dat deels teniet door een hoge snelheidscodering te kiezen. (ik heb overigens zelf ook "V" liggen onder de Z3 ivm Duitsland).

Zie ANWB - Snelheidscodering bijv:
Onze ervaring is dat de hogere snelheidscoderingen (zoals V – tot 240 km/h en W – tot 270 km/h) slechter presteren in de sneeuw. Banden met een snelheidscodering T (tot 190 km/h) of H (tot 210 km/h) brengen je verder in de sneeuw. Voor winterbanden met een M+S logo op de wang mag een lagere snelheidscodering worden gemonteerd dan eigenlijk voor de auto is voorgeschreven in het onderhoudsboekje. Ons advies is dan ook om het voor winterbanden te kiezen voor T (tot 190 km/h) of H (tot 210 km/h).
Wel zoek ik nog naar een test met dezelfde banden (type, maat, enkel andere code) ter staving van deze claim.

Ik zou nog wel meer testen willen zien overigens:
  • De genoemde:
  • prestatie-vergelijk enigszins versleten winterbanden(bijv 6mm Michelin, vs 6mm Goodyear, vs 6mm Hankook oid )
  • zelfde merk type maar dan iets smaller; hoeveel scheelt het om 205 breed te rijden ipv 225? ( bij zelfde omtrek)
  • verschillende snelheidscoderingen zelfde band tegen elkaar
  • Exact zelfde band, type, maat, profiel DOT nieuw versus DOT 3 jaar oud (donker opgeslagen).

[ Voor 25% gewijzigd door bombadil op 17-10-2018 14:06 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
FastFred schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:20:
[...]
Heb ze vrijwel gelijktijdig vervangen, achter slijten ze gek genoeg bijna net zo hard als voor. Vorige set heeft het ~50.000km / 2.5 jaar volgehouden.

[...]
Ik doe al 6 jaar met een set Conti TS830 (en het wordt de 3e auto waar dit setje onder gaat) :D :+
Maar heb er net iets meer dan 30000km opgezet (wissel ze zelf en alleen als het echt nodig begint te worden)
Er zit nog net 6mm profiel op (9mm origineel) dus ik ben best tevreden en zolang er geen droogtescheuren inzitten rij ik er nog op door 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@SniperGuy na 6 jaar zou ik toch eens overwegen om te vervangen. Ze mogen dan wel geen droogtescheurtjes hebben, maar het rubber droogt wel uit, wordt harder en geeft daardoor minder grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
FastFred schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:12:
@SniperGuy na 6 jaar zou ik toch eens overwegen om te vervangen. Ze mogen dan wel geen droogtescheurtjes hebben, maar het rubber droogt wel uit, wordt harder en geeft daardoor minder grip.
Valt we mee: ik zit volgens de fabrikant net over de helft (= 5 jaar) van de geadviseerde THT datum heen: https://www.conti.nl/nieuws/wanneer-zijn-winterbanden-oud/
Banden hebben een maximum leeftijd van 10 jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door SniperGuy op 17-10-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@SniperGuy ik ben het 100% met @FastFred eens. Zelf had ik tot voor kort ook conti's van een jaar of zes oud. Die waren gewoon hard geworden en dat ga je merken. Verminderde grip, meer geluid bij sturen op lage snelheid, etc.
Had ook geen last van scheuren en dergelijke, maar toch was het na vervangen een wereld van verschil. Dan kom je er ook pas achter hoe slecht je de achteruitgang merkt omdat het zo geleidelijk gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
bombadil schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:54:
Edit:ik had bovenstaande vervolgdiscussie nog niet gelezen alvorens te posten.

[...]

Nee. Ik bedoel wat ik schrijf: banden met hogere snelheidscodering zijn slechter op normale snelheid.
Kies je winterbanden vanwege de veiligheid dan doe je dat deels teniet door een hoge snelheidscodering te kiezen. (ik heb overigens zelf ook "V" liggen onder de Z3 ivm Duitsland).

Zie ANWB - Snelheidscodering
Aha, winterbanden.. tja zou kunnen.. voor winterbanden staan er in het Volvo-boekje een andere range indexen.
Q, T, H en V..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7fe5r5yl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Afbeeldingslocatie: https://reifenpresse.de/wp-content/uploads/2018/10/Sportauto-Winterreifentest-2018.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Met dit weer hoeven we pas in januari aan winterbanden te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:28:
[...]

Die Crossclimate zijn volgens de testen voldoende voor NL condities en als je soms echt de sneeuw in gaat kunnen ze dat ook. Je moet er gewoon rekening mee houden dat ze niet de grip geven van een winterband en iets rustiger aan doen als er echt veel sneeuw en ijzel ligt.
Ik laat ze aankomende woensdag onder de auto leggen, ik heb geen zin meer om 2 keer per jaar de banden te wisselen. Ook geeft het wisselen tussen winter en zomerband vaak meerdere weken op de verkeerde band rijden wat imo meer gevaar oplevert dan een goede all-weather band. Laatst was er al nachtvorst en nu is het weer 24 graden overdag, volgens mij kan je dan beter op een all-weather rijden dan op een zomer of winterband.
Ik heb ook naar 4-seizoensbanden zitten kijken en een ding is mij erg opgevallen: dat de ene hand juist erg goed is voor de zomer, terwijl de andere band bijna op het niveau van een winterband zit. Beste 4-seizoensband volgens ADAC zou de Nexen N Blue 4 Season zijn.

Maar eigenlijk is het juist interessant om naar de eigenschappen van de band te kijken: de Goodyear verslijten bijvoorbeeld minder snel, terwijl ze nog steeds een voldoende scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:58:
[...]

Ik heb ook naar 4-seizoensbanden zitten kijken en een ding is mij erg opgevallen: dat de ene hand juist erg goed is voor de zomer, terwijl de andere band bijna op het niveau van een winterband zit. Beste 4-seizoensband volgens ADAC zou de Nexen N Blue 4 Season zijn.

Maar eigenlijk is het juist interessant om naar de eigenschappen van de band te kijken: de Goodyear verslijten bijvoorbeeld minder snel, terwijl ze nog steeds een voldoende scoren.
Is die test voor een speciale bandmaat? zag de link niet :X
Want uit zo'n beetje alle laatste test komt de Continental op plek 1 voor 4-seizoenenband.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinusz schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:04:
[...]

Is die test voor een speciale bandmaat?
Want uit zo'n beetje alle laatste test komt de Continental op plek 1 voor 4-seizoenenband.
Ja dat is de banden maat voor kleine auto's zoals de Kia Picanto en natuurlijk de Volkswagen Up, maar ook de Hyundai i10. Zelf denk ik trouwens ook nog na over welke band het nou word: ik ben een zuinige rijder, dus dan is de Continental ook zeer interessant.

Dat is namelijk de zuinigste band en ook erg goed op sneeuw, maar weer minder op het droge. Ik wacht zelf echter nog even met vervangen van de banden, omdat ik nog een paar mm profiel op mijn huidige banden heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:58:
Dat is wat kort door de bocht. Die ADAC test gaat over voor de tegenwoordige tijd "kleine bandjes": 175/65/14. Ik zou een test proberen te zoeken van banden die het dichtst bij de maat zit die je zelf gebruikt. In mijn geval (225/45/17) vind ik deze test interessant: https://www.auto-motor-un...-test-2018-kompaktklasse/

Daarbij staar je nooit blind op de #1 uit één test, bekijk altijd meerdere testen. Uit de recente tests eindigt de Continental AllSeasonContact (bijna?) overal in de top-3. (Bij de ADAC ook al op #2)
Je hebt allseasonbanden die wat meer naar een zomerband neigen en allseasonbanden die wat meer naar een winterband neigen. Als je vooral in Nederland rijdt lijken mij persoonlijk de eerste variant een goede keuze. Als je echter elk jaar enkele keren naar Winterberg gaat zou de tweede variant wellicht een betere keuze zijn.
Martinusz schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:04:
Twee dingen houden mij nog wat van m'n keuze van de Conti af: droogremmen en slijtage. Daarin is de CrossClimate+ een betere keuze. En het is best wel heel vaak droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik denk dat je bij de scores van de ADAC niet moet vergeten dat prestaties op sneeuw daar veel belangrijker is dan hier, en dus ook zo worden beoordeeld.
In Nederland zou een band die heel goed is op nat en droog maar minder in de sneeuw eigenlijk hoger moeten eindigen dan bij de ADAC in Duitsland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:23:
[...]

Dat is wat kort door de bocht. Die ADAC test gaat over voor de tegenwoordige tijd "kleine bandjes": 175/65/14. Ik zou een test proberen te zoeken van banden die het dichtst bij de maat zit die je zelf gebruikt. In mijn geval (225/45/17) vind ik deze test interessant: https://www.auto-motor-un...-test-2018-kompaktklasse/

Daarbij staar je nooit blind op de #1 uit één test, bekijk altijd meerdere testen. Uit de recente tests eindigt de Continental AllSeasonContact (bijna?) overal in de top-3. (Bij de ADAC ook al op #2)
Toevallig rij ik een auto met 14 inch wielen, maar de bandenmaat is in mijn geval 165/65/14 en dan is deze test redelijk relevant :) Ik ben dus nog steeds in overleg: het heeft namelijk niet perse haast, omdat ik wettelijk gezien nog genoeg profiel heb op mijn zomerbanden.

Bij de Nexen vind ik de prijs-kwaliteitsverhouding gewoon heel interessant: je vind de banden al voor € 35 per stuk, alleen dan zit je nog met de montagekosten en dat is bij o.a Bandenconcurrent een stuk beter geregeld. De Vredestein Quatrac 5 zijn eigenlijk ook nog wel interessant: die band scoorde het beste op droog wegdek, maar is dan weer minder goed in de sneeuw. Moeilijk allemaal dus... vooral als je ook naar de slijtage gaat kijken.

De CrossClimate+ van Michelin is dan inderdaad ook het overwegen waard, die zou een heel stuk minder slijten. Maar erg goed op sneeuw scoorde die dan weer niet: is misschien in Nederland ook niet zo belangrijk met hoogstens twee weken sneeuw per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:00
Ik heb sinds kort een auto en heb eigenlijk ook nieuwe banden nodig. Ik overweeg ook AllSeason banden te kopen. Ik word niet helemaal wijzer van alle tests, maar ik heb het idee dat het wel een mooie tussenweg is.

Ik zie dat de Vredestein Quatrac 5 nu bij Kwikfit 2e voor de halve prijs zijn, dus per 4 is dat €42 per stuk in mijn geval (175/65/14). De Nexen N Blue scoort alleen beter in die test en heeft een vergelijkbare prijs.

Vredestein ken ik van naam, de Nexen ziet er wat B-merk achtig uit. Heeft iemand ervaring met Nexen banden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ja..
Op IJsland zaten Nexen banden onder de huurauto (Suzuki Vitara). Viel me niet tegen. Maar nu liggen de snelheden daar niet hoger dan 90kmh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nexen is een Koreaanse bandenproducent, maar ze leveren kwalitatief goede banden heb ik begrepen. Alleen het is wel meer een B-merk voor de Europese markt. In geval van de 4-seizoenenbanden lijkt het mij vooral de beste allround band: hij blinkt eigenlijk nergens echt in, behalve dan op ijs. Vind die vergelijkingstabel van ADAC in iedere geval wel erg ophelderend.

Aanbieding van Kwikfit is trouwens echt wel interessant, dus daar ga ik ook mooi even naar kijken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:00
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:02:
Nexen is een Koreaanse bandenproducent, maar ze leveren kwalitatief goede banden heb ik begrepen. Alleen het is wel meer een B-merk voor de Europese markt. In geval van de 4-seizoenenbanden lijkt het mij vooral de beste allround band: hij blinkt eigenlijk nergens echt in, behalve dan op ijs. Vind die vergelijkingstabel van ADAC in iedere geval wel erg ophelderend.

Aanbieding van Kwikfit is trouwens echt wel interessant, dus daar ga ik ook mooi even naar kijken :)
Yes die tabel is een stuk duidelijker. Dan zijn sws de Nexen en de Vredestein vrij goede keuzes voor het Nederlandse weer, waar je vooral te maken krijgt met droge en natte condities.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
Sjurm schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:51:
Ik heb sinds kort een auto en heb eigenlijk ook nieuwe banden nodig. Ik overweeg ook AllSeason banden te kopen. Ik word niet helemaal wijzer van alle tests, maar ik heb het idee dat het wel een mooie tussenweg is.

Ik zie dat de Vredestein Quatrac 5 nu bij Kwikfit 2e voor de halve prijs zijn, dus per 4 is dat €42 per stuk in mijn geval (175/65/14). De Nexen N Blue scoort alleen beter in die test en heeft een vergelijkbare prijs.

Vredestein ken ik van naam, de Nexen ziet er wat B-merk achtig uit. Heeft iemand ervaring met Nexen banden?
Ik heb de vredestein gehad (wel andere maat), bevielen op zich aardig, echter op nat toch wat gripverlies. Sinds tijdje de continental eronder liggen en deze is beter op nat, daarnaast ook nog zuiniger :) tevreden dus tot nu toe.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjurm schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:06:
[...]

Yes die tabel is een stuk duidelijker. Dan zijn sws de Nexen en de Vredestein vrij goede keuzes voor het Nederlandse weer, waar je vooral te maken krijgt met droge en natte condities.
Ja dat was mij conclusie ook: alleen de Nexen heeft label F wat betreft brandstofverbruik, terwijl de Vredestein label C heeft. En hij slijt net iets sneller, maar eigenlijk is het gewoon de beste allround band volgens de tabel. Maja volgens mij directe buurman moest ik niet zoveel over banden na denken en maar de goedkoopste nemen, want ik heb een rustige rijstijl :X

Behalve dat je bij de goedkoopste echt geen veilige banden koopt, dus liever een paar euro meer uitgeven en je verdiepen in wat je onder je auto laat monteren. In Duitsland zijn die Nexen banden goedkoop te krijgen en je kunt ze dan bij een montage partner laten monteren. Bij de Kwikfit val ik achterover van de montagekosten :(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2018 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Dat label zegt vrijwel niets.. banden met hele slechte scores op nat wegdek in echte tests, kunnen gewoon label B Nat wegdek hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:30:
Dat label zegt vrijwel niets.. banden met hele slechte scores op nat wegdek in echte tests, kunnen gewoon label B Nat wegdek hebben..
Bedoelde het brandstofverbruik label: maar ik kijk met name naar de vergelijkingstabel van ADAC, omdat het natuurlijk geen testdata van de fabrikanten zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 19:11
GAIAjohan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 18:59:
Ja..
Op IJsland zaten Nexen banden onder de huurauto (Suzuki Vitara). Viel me niet tegen. Maar nu liggen de snelheden daar niet hoger dan 90kmh
Wegdek is natuurlijk ook niet echt te vergelijken.
Dit waren mijn banden in ijsland trouwens, rom 1700km gereden, zeker 90% op ijs. Reed als een trein op de rails. :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XzBWPCl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gaNuCji.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 18-10-2018 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo toch besloten om de Nexen N'Blue 4Season te bestellen: de prijs was wat mij betreft doorslag gevend, in Duitsland zijn ze voor € 35 per stuk online te bestellen en dat heb ik dus gedaan *O* Vond zelfs nog een 4% kortingscode, dus uiteindelijk heb ik per band € 33,84 en ze worden afgeleverd bij een bandenboer vlak over de grens waar de banden voor € 40 totaal gemonteerd worden :)

De banden heb ik bij Goodwheel besteld: dus wellicht een tip voor de mensen die bij de Duitse grens wonen? Prijzen van autobanden liggen in Duitsland namelijk een stuk lager en je omzeilt het leverprobleem, door ze direct aan de garage te laten leveren die ze mag monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Dacuuu schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:16:
[...]

Wegdek is natuurlijk ook niet echt te vergelijken.
Dit waren mijn banden in ijsland trouwens, rom 1700km gereden, zeker 90% op ijs. Reed als een trein op de rails. :P
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, en volgens mij gooien huurmaatschappijen daar het goedkoopste eronder vanwege de kans op lekke banden. Heb ook huurauto's daar op Sunny rond zien rijden.

Ben er zelf 3 weken in mei 2016 geweest. De auto had winterbanden trouwens. Weinig ijs, wel veel onverhard. Ik heb de 1 volledig gevolgd, behalve dat ik de Öxi pas heb gedaan, daarnaast nog naar Ísafjörður geweest. Heen via de 'oostkant' door alle fjorden, daarna richting Reykjavik via de onverharde weg aldaar. En de Golden circle nog gedaan in de laatste week.
Members only: foto's
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:50:
Zo toch besloten om de Nexen N'Blue 4Season te bestellen: de prijs was wat mij betreft doorslag gevend, in Duitsland zijn ze voor € 35 per stuk online te bestellen en dat heb ik dus gedaan *O* Vond zelfs nog een 4% kortingscode, dus uiteindelijk heb ik per band € 33,84 en ze worden afgeleverd bij een bandenboer vlak over de grens waar de banden voor € 40 totaal gemonteerd worden :)

De banden heb ik bij Goodwheel besteld: dus wellicht een tip voor de mensen die bij de Duitse grens wonen? Prijzen van autobanden liggen in Duitsland namelijk een stuk lager en je omzeilt het leverprobleem, door ze direct aan de garage te laten leveren die ze mag monteren.
Ik zie weinig prijsverschil tov de pricewatch op Autoweek..
Voor een beetje zomerband betaal ik in Nederland 85, en op je website ook ongeveer..

In Nederland zijn de kwikfits, Euromasters etc gewoon duur. Kijk je even naar de pricewatch van Autoweek zie je voldoende alternatieven.

[ Voor 34% gewijzigd door GAIAjohan op 18-10-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
Even een vraag. Voor winterbanden monteer je doorgaans een wat smallere band. Nu overweeg ik all seasons banden (Continental of Michelin), maar ga je dan ook kleiner dan de 'zomerband', of houd je de 'zomerband' maat aan?

Kan hier niet direct iets over terugvinden.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:58:
[...]
Ik zie weinig prijsverschil tov de pricewatch op Autoweek..
Voor een beetje zomerband betaal ik in Nederland 85, en op je website ook ongeveer..

In Nederland zijn de kwikfits, Euromasters etc gewoon duur. Kijk je even naar de pricewatch van Autoweek zie je voldoende alternatieven.
Is per set uiteindelijk toch een verschil van € 26 totaal: hebben of niet hebben. Bij Kwikfit waren de Vredestein wel goedkoop i.v.m. die actie, maar de montagekosten voor vier bandjes was bijna € 100 8)7

In Duitsland is trouwens meestal de montagekosten van autobanden goedkoper: maar je krijgt wel extra toeslagen, als je met eigen banden komt aanzetten. Al zal dat laatste in Nederland ook wel zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2018 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:50:
Moet je nog zelf met de garage in kwestie een afspraak maken of wordt dat ook gefaciliteerd door Goodwheel?

Ik heb het probleem dat Goodwheel m'n PLZ niet pakt. Ik wil 41334 gebruiken (vlak over de grens bij Venlo), maar kom dan midden in Duitsland (Muhlhausen) uit. Doe ik iets verkeerd?

(Scheelt op de Conti AllSeasonContact ongeveer €10/band met de goedkoopste in NL, ik wil eens kijken waar ik incl montage mee uitkom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:57:
[...]

Moet je nog zelf met de garage in kwestie een afspraak maken of wordt dat ook gefaciliteerd door Goodwheel?

Ik heb het probleem dat Goodwheel m'n PLZ niet pakt. Ik wil 41334 gebruiken (vlak over de grens bij Venlo), maar kom dan midden in Duitsland (Muhlhausen) uit. Doe ik iets verkeerd?

(Scheelt op de Conti AllSeasonContact ongeveer €10/band met de goedkoopste in NL, ik wil eens kijken waar ik incl montage mee uitkom)
Ga eens de chat in met een medewerker van Goodwheel en vraag naar een "Montagepartner" want schijnbaar, gaat er iets mis wanneer je een random Duitse postcode invoert. Meen mij te herinneren, dat ik zelf ook eerst via de chat gevraagd had waar er een Montagepartner was ( wel Duits gebruiken ).

Geloof wel dat de garage dan nog een afspraak met je maakt, nadat zij de banden ontvangen hebben. Maar dat was mij niet heel duidelijk: zeer waarschijnlijk krijg ik een mailtje, met wat ik verder moet doen.

Hetgeen wat Goodwheel wel doet: zei hebben een netwerk van Montagepartners, behalve dat het zoeksysteem blijkbaar enige bugs heeft. Dus ik zou even in de chat vragen, dan kun je vervolgens die postcode opgeven in het bestelproces waar ook de prijzen voorbij komen voor montage.

Je kunt trouwens ook nog bij Fritz Reifen kijken, maar daar kost montage € 16,90 en die werken samen met Euromaster. PS met kortingscode "BSEREIFEN" krijg je bij Goodwheel 4% extra korting op je banden. En anders kun je ook bij ATU kijken, die verkopen ook Conti banden en rekenen€ 12,50 voor de montagekosten.

Goodwheel heeft helaas geen Montagepartner in Nettetal, dat heb ik net via de chat nagevraagd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2018 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 20:19
Members only:

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:11:
[...]

Ga eens de chat in met een medewerker van Goodwheel en vraag naar een "Montagepartner" want schijnbaar, gaat er iets mis wanneer je een random Duitse postcode invoert. Meen mij te herinneren, dat ik zelf ook eerst via de chat gevraagd had waar er een Montagepartner was ( wel Duits gebruiken ).
Die site werkt niet helemaal lekker lijkt het.. Maar ook dan nog, ze zijn niet goedkoper.
Ik voer 52525 in voor Heinsberg. PLZ ist falsch..
Ik voer 41836 in voor Hückelhoven.. -> Vindt hij wel.
Dichtstbijzijnde? -> KFZ Savina in Karken, PLZ 52525 ;)...
€15 per band.. De banden kosten €250,52 (Vredestein Snotrac5 205/55/16

Ik kijk ook in NL
topbanden.com (al vaker besteld) 4x dezelfde band = €244,80
Kies daar de DHZ garage bin Panheel die het ook voor €15 doet..

Tsja, ik zie echt geen reden om naar Duitsland te gaan :P

België Kinrooi is 12euro per band monteren bij André, de band is in BE net zo duur :)

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 19-10-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GAIAjohan schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:06:
[...]

Die site werkt niet helemaal lekker lijkt het.. Maar ook dan nog, ze zijn niet goedkoper.
Ik voer 52525 in voor Heinsberg. PLZ ist falsch..
Ik voer 41836 in voor Hückelhoven.. -> Vindt hij wel.
Dichtstbijzijnde? -> KFZ Savina in Karken, PLZ 52525 ;)...
€15 per band.. De banden kosten €250,52 (Vredestein Snotrac5 205/55/16

Ik kijk ook in NL
topbanden.com (al vaker besteld) 4x dezelfde band = €244,80
Kies daar de DHZ garage bin Panheel die het ook voor €15 doet..

Tsja, ik zie echt geen reden om naar Duitsland te gaan :P
Dat is wel met meerdere Duitse webwinkels hoor: het voelt allemaal een beetje knullig aan hoor :+ Maar voor mij werkte het en in het geval van Nexen, zijn ze in Duitsland wel degelijk goedkoper.

Als het Vredestein was geweest, dan was het definitief goedkoper bij de Bandenconcurrent. Die zijn eigenlijk nooit echt goedkoper in Duitsland: maja is ja ook een Nederlands merk he :)F

Ik kijk in iedere geval graag over de grens, want nu betaal ik per band straks € 43 inclusief de montage. Is eigenlijk gewoon om te lachen: de beste ( Volgens ADAC ) 4-seizoensband voor slechts € 33 per stuk. Heb vanmorgen ook nog even nagevraagd, of de montagekosten van € 10 wel klopte. En dat was richtig :)

Is ook echt big business daar in Duitsland: want in Nederland tuft het merendeel doodleuk op zomerbanden verder, maar in Duitsland mag je dan niet de weg op als er sneeuw of ijzel ligt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2018 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Er is ook weer een nieuwe allseason test uit van Autobild:
http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm

Juist de slechtste band, (Bridgestone Weather Control A005) in het totaalresultaat lijkt mij in Nederland een heel goede keuze. Beste op droog, nr 1 of 2 op nat. Alleen in de sneeuw verliest hij wat terrein.

Altijd een beetje jammer dat sommige tests zo erg op Duitsland gespitst zijn. Eigenlijk zou het per gebied een ander resultaat moeten geven. Ik vind sommige van die Allseasons gewoon te slecht op droog wegdek.

[ Voor 28% gewijzigd door GAIAjohan op 19-10-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt mij ook op dat de resultaten in deze test totaal anders zijn, dan die van de ADAC en het enige verschil wat ik zie is de bandenmaat. Het zijn bredere en een maat grotere banden. Maakt dit dan zo'n groot verschil?

Dat die tests erg op Duitsland is gericht zijn vind ik dan wel weer logisch: het is een grote afzetmarkt, omdat de overheid semi-verplicht om of 4-seizoensbanden te laten monteren of twee maal in jaar banden te wisselen. In Nederland kunnen wij helemaal niet dat soort verplichtingen bij het autorijden :)F

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Persoonlijk zal ik er geen winterbanden onder zetten. Ik rijd op all-season banden die veel beter op het Nederlandse klimaat zijn afgestemd. Namelijk in natte en droge condities. Mocht het dan bij uitzondering toch gaan sneeuwen pas ik mijn rijstijl wel aan.

Wat wel erg duidelijk uit die Autobild test naar voren komt is dat de all seasons qua prestaties erg dicht tegen zomerbanden aanzitten. Die verschillen in grafieken zijn nogal overtrokken omdat er heel erg ingezoomd word. Behalve dan als je het over sneeuw hebt. Want dan zakt die zomerband ( niet verrassend) compleet door het ijs.
Maar mijn conclusie is dat je met een allseason eigenlijk nooit met een slechte band zit, ongeacht het weer.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:54:
Valt mij ook op dat de resultaten in deze test totaal anders zijn, dan die van de ADAC en het enige verschil wat ik zie is de bandenmaat. Het zijn bredere en een maat grotere banden. Maakt dit dan zo'n groot verschil?

Dat die tests erg op Duitsland is gericht zijn vind ik dan wel weer logisch: het is een grote afzetmarkt, omdat de overheid semi-verplicht om of 4-seizoensbanden te laten monteren of twee maal in jaar banden te wisselen. In Nederland kunnen wij helemaal niet dat soort verplichtingen bij het autorijden :)F
Maten maken zeker uit. Bij zomerbanden maakt zoiets ook uit welke tegenstand je bv tegenkomt.
Ik noem een Vredestein Sportrac5, die z'n topprestaties vooral in 185 breed haalde. Al ging de 205 test vooral fout ivm een snelheidstest die fout ging.
185 breed: http://www.tyrereviews.co...-Tyre-Test-185-65-R15.htm
195 breed: http://www.tyrereviews.co...-R15-Summer-Tyre-Test.htm
205 breed: http://www.tyrereviews.co...-Tyre-Test-205-55-R16.htm

Maar in 205 zijn de tegenstanders Michelin Primacy 3,Conti CPC5, Hankook Ventus Prime3.
In 185 waren de tegenstanders nog steeds de Conti CPC5, maar Michelin EnergySaver, Hankook Kinergy Eco.. Toch een iets andere klasse qua banden ;).

Stel jouw product is middelmatig tegenover een Michelin Primacy3, dan kan het best top zijn tov een Michelin EnergySaver. Zodra je in de kleinere maten komt, kom je sowieso gauwer bij Ecobanden..
Daarnaast kunnen sommige profielen bv heel matig of goed zijn in bepaalde maten.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 19-10-2018 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Balboa schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:40:
Even een vraag. Voor winterbanden monteer je doorgaans een wat smallere band. Nu overweeg ik all seasons banden (Continental of Michelin), maar ga je dan ook kleiner dan de 'zomerband', of houd je de 'zomerband' maat aan?

Kan hier niet direct iets over terugvinden.
De reden om winterbanden smaller te willen heeft te maken met meer druk op een kleiner oppervlak in de sneeuw. Op droog heb je er eerder nadeel van.
Omdat ik al zo weinig sneeuw meemaak heb ik dan ook winterbanden in dezelfde maat als zomer. Bij vierseizoenenbanden rijd je in verhouding nog veel meer op droog dus zou ik nooit voor een smallere maat gaan.
Al is het maar omdat het ook iets doet met stuurgedrag en wegligging.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
GAIAjohan schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:48:
Er is ook weer een nieuwe allseason test uit van Autobild:
http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm

Juist de slechtste band, (Bridgestone Weather Control A005) in het totaalresultaat lijkt mij in Nederland een heel goede keuze. Beste op droog, nr 1 of 2 op nat. Alleen in de sneeuw verliest hij wat terrein.

Altijd een beetje jammer dat sommige tests zo erg op Duitsland gespitst zijn. Eigenlijk zou het per gebied een ander resultaat moeten geven. Ik vind sommige van die Allseasons gewoon te slecht op droog wegdek.
Jeetje ja als je er zo naar kijkt lijkt die A005 wel weer een erg goede keuze in NL. Jammer dat er maar één test is waar deze band getest is. Het trackrecord van Bridgestone geeft nou niet echt veel vertrouwen. Autoweek geeft geen details maar serveert hem ook gewoon af als "Slecht": https://banden.autoweek.n...seizoenenbandentest-2018/

Had de CrossClimate+ en AllSeasonContact op m'n shortlist maar wellicht de WeatherControl er ook maar weer bij. (225/45/17)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

catchingfire schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:10:
Jeetje ja als je er zo naar kijkt lijkt die A005 wel weer een erg goede keuze in NL.
Hell no. Deze test bewijst weer dat vierseizoenen ook gewoon ruk is als het niet sneeuwt. In Nederland ben je blijkbaar nog steeds verreweg het beste af met een goede zomerband.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
catchingfire schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

Jeetje ja als je er zo naar kijkt lijkt die A005 wel weer een erg goede keuze in NL. Jammer dat er maar één test is waar deze band getest is. Het trackrecord van Bridgestone geeft nou niet echt veel vertrouwen. Autoweek geeft geen details maar serveert hem ook gewoon af als "Slecht": https://banden.autoweek.n...seizoenenbandentest-2018/
Autoweek=Autobild

Autobild raadt hem compleet af vanwege sneeuweigenschappen. Autoweek neemt gewoon de resultaten over zonder te kijken of om te rekenen wat een band in Nederland moet doen.
Gonadan schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:16:
[...]

Hell no. Deze test bewijst weer dat vierseizoenen ook gewoon ruk is als het niet sneeuwt. In Nederland ben je blijkbaar nog steeds verreweg het beste af met een goede zomerband.
Apart dat dat jouw conclusie is. Ik vergelijk de droogweer band met de Bridgestone in dit geval:

Wáár zijn die resultaten die jij 'verreweg' noemt?!

De droogweer resultaten zijn enorm ingezoomd waardoor een klein verschil al reusachtig lijkt.
Remmen op droog zo te zien nog geen meter verschil.
Handling op droog slechts 2kmh lager gemiddeld. (Terwijl dit in de grafiek gigantisch lijkt)
Remmen op nat - 3m verschil.
Handling op nat <1kmh verschil
Aquaplaning wint de all-season met 5kmh verschil
Op sneeuw wint de Bridgestone met gemak..

Waar is dus volgens jou het 'verreweg' superieur zijn?

Ik denk dat die Bridgestone in Nederland echt fantastisch is

[ Voor 47% gewijzigd door GAIAjohan op 20-10-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Oké, ik geef toe dat ik enigszins beïnvloed was door de schaalverdeling. :D

Feit is wel dat de zomerband gewoon nog steeds wint, daarnaast zou ik zoals men hierboven noemt wel meer tests willen zien met deze band.

Het liefst zie ik eens een test met de top 3 (of whatever) beste zomer, winter en vierseizoenenbanden die ze tegelijk onder dezelfde omstandigheden testen. Op een gangbare maat (dus niet van die achterlijke fietsbandjes) en liefst bij 0 graden en 20 graden.
Je ziet namelijk vaak wel een 'reference tyre' maar lang niet altijd is bekend hoe goed die is en hoe die meegenomen is.
Wat houdt de instanties tegen om écht een objectieve vergelijking te maken? Lobby? Belangen? Kosten? Of zijn wij Tweakers simpelweg de enigen die zich zo autistisch met dit onderwerp bezig houden? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Is dat zo?
Als ik kijk naar die statistiekjes dan is de zomerband inderdaad beter in droog mooi weer. Op het moment dat het k*tweer word (lees sneeuw en plensbuien) dan doen de allseasons beter hun werk.

Ik weet in elk geval wel in welke van de 2 bovenstaande weerscondities ik de beste banden er onder wil hebben. Zie je al die zomerbandrijders weer links en rechts in de sloot liggen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Gonadan schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:13:
[knip]
Het liefst zie ik eens een test met de top 3 (of whatever) beste zomer, winter en vierseizoenenbanden die ze tegelijk onder dezelfde omstandigheden testen. Op een gangbare maat (dus niet van die achterlijke fietsbandjes) en liefst bij 0 graden en 20 graden.
[knip]
Definieer "gangbare maat" t.o.v. de "achterlijke fietsbandjes", anders zegt het zo weinig?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou weleens een test willen zien met de vijf zomerbanden, vijf all-seasons en vijf winterbanden. Allemaal van de A-merken en ze dan onderwerpen aan dezelfde testen (droog, nat, bladeren, sneeuw, beton, asfalt, met verschillende temperaturen, etc). Zo'n referentieband maakt het allemaal niet overzichtelijker omdat je geen idee hebt of het een goede band is of een middenmoter.

Ik deel overigens wel de conclusie dat de Bridgestone Weather Control A005 een goed compromis is voor de Nederlandse omstandigheden, zelfs voor diegene die op wintersport gaan. Kettingen mee en je komt er overal mee. Overigens valt die wel door de mand met betrekking tot geluid, zoals alle Bridgestone banden.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

In-principe wel inderdaad: maar laten mensen dan ook hun auto staan, als het dan toch sneeuwt? Of het geijzelt heeft? Bij mij in de straat heb ik letterlijk auto's door de straat zien glijden, die hadden duidelijk niet de goede banden :+

Voor mij persoonlijk is een zomerband en winterband geen optie: twee paar velgen, betekend dat ik een tweede set sensoren nodig heb. Rijden met zomerbanden in Duitsland in de winter is in-principe toegestaan, mits geen sneeuw of ijzel.

Als ik dus niet vaak in Duitsland zou rijden, dan zou ik nog lekker een half jaartje met mijn huidige zomerbanden van Bridgestone hebben verder gereden. Banden voren hebben nog zo'n 4 a 6mm en achter 3mm.

Dus wettelijk gezien nog gewoon prima, maar dan zou ik dus enkel overdag in Duitsland mogen rijden: want avonds is het in de winter al gauw onder nul en dan heb je wel degelijk winterbanden of 4-seizoensbanden nodig: of je moet de discussie met oom agent aan willen gaan >:)

Want in-principe mag je met zomerbanden rijden, zolang er geen ijzel of sneeuw of sneeuwmodder ligt. Ben alleen bang dat de Duitse politie dat net iets anders zou interpreteren :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:59:
[...]
[knip]
Want in-principe mag je met zomerbanden tijden, zolang er geen ijzel of sneeuw of sneeuwmodder ligt. Ben alleen bang dat de Duitse politie dat net iets anders zou interpreteren :(
Volgens de ANWB info is net ff wat anders in Duitsland, je moet afhankelijk van het weertype geschikte banden onder je auto hebben liggen. Dus theoretisch gezien; bij sneeuw in juli, banden geschikt voor het weertype.

Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is. Ook buiten de wintermaanden kan er sprake zijn van winterse omstandigheden.

En dan nog dit.

Sinds kort is de definitie van geschikte banden in de Duitse wet aangescherpt. Banden met alléén M +S aanduiding zijn niet meer voldoende. De band (winterband of all seasonband) moet voorzien zijn van het Alpine-symbool (berg met sneeuwvlokje).

Er is een overgangsregeling voor het gebruik van banden die alleen M+S markering hebben. Deze mogen nog tot 30 september 2024 gebruikt worden, mits zij voor 1 januari 2018 zijn geproduceerd. Let bij het kopen van nieuwe banden daarom goed op de productiedatum van de band.

Let op:
Er zijn ook zomerbanden met M+S aanduiding. Deze zomerbanden hebben geen winterse eigenschappen en zijn dus niet geschikt voor het rijden in Duitsland bij winterse omstandigheden, dus ook niet in de overgangsperiode.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Omdat je het aantal dagen telt en niet naar risico kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:59:
In-principe wel inderdaad: maar laten mensen dan ook hun auto staan, als het dan toch sneeuwt? Of het geijzelt heeft? Bij mij in de straat heb ik letterlijk auto's door de straat zien glijden, die hadden duidelijk niet de goede banden :+
Waarom laten staan? Ik vind dat altijd zo'n vreemde verwachting.

Het risico op een ongeval is ook hoger bij regen, nacht, drukte, verkoudheid, vermoeidheid, bij vervoer van kinderen, etc. Dan laten we de auto toch ook niet collectief staan?
Ben je moe dan houd je daar rekening mee maar ga je de weg op, kan je de ogen niet open houden dan ga je niet rijden. Alles komt met nuances, zo ook banden. Sneeuwt het maar heb je wel controle over de wagen dan ga je rijden, merk je dat de controle wel erg makkelijk weg is dan doe je het niet.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:20:
Omdat je het aantal dagen telt en niet naar risico kijkt.
Die aanname mag je uitleggen.
hardware-lover schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:38:
Definieer "gangbare maat" t.o.v. de "achterlijke fietsbandjes", anders zegt het zo weinig?
205 bijvoorbeeld, mooie middenweg in wat men gebruikt. Die 175 die je vaker ziet is zo'n beetje de ondergrens van wat nog verkocht wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door Gonadan op 20-10-2018 16:41 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Gonadan schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:36:
Sneeuwt het maar heb je wel controle over de wagen dan ga je rijden, merk je dat de controle wel erg makkelijk weg is dan doe je het niet.
En wat als je nu ergens moet zijn? Dan ga je maar gewoon niet, want met je zomerbanden rijdt het ff niet zo fijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

catchingfire schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:42:
En wat als je nu ergens moet zijn? Dan ga je maar gewoon niet, want met je zomerbanden rijdt het ff niet zo fijn?
'Moeten' is relatief, maar als het niet veilig kan dan liever niet nee.
Overigens heb ik nog geen sneeuw meegemaakt waar ik met zomerbanden niet op kon rijden. Ik heb nu winterbanden omdat ik dat gewoon veel prettiger vind als je wel op sneeuw rijdt.

Overigens ben ik dan benieuwd wat jij met ijzel verwacht, want dan is een winterband vele malen gevaarlijker dan een zomerband op sneeuw.
arbraxas schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:42:
Is dat zo?
Als ik kijk naar die statistiekjes dan is de zomerband inderdaad beter in droog mooi weer. Op het moment dat het k*tweer word (lees sneeuw en plensbuien) dan doen de allseasons beter hun werk.
In de test wint de zomerband ook gewoon keihard met regen. Alleen bij aquaplaning doet de vierseizoenenband het goed, maar als je dan gewoon door wilt blijven kachelen ben je niet goed bij je hoofd. :P
Ik weet in elk geval wel in welke van de 2 bovenstaande weerscondities ik de beste banden er onder wil hebben. Zie je al die zomerbandrijders weer links en rechts in de sloot liggen.
De referentieband is meestal een gemiddelde band, niet de winnaar van de zomertest. Ik ben erg benieuwd hoe het plaatje eruit ziet als je het af zet tegen een zomerband die bovenin de test eindigt en erg goed presteert op nat.

Want dat is namelijk wat men hier ook als zomerband zou kiezen. De eerder genoemde 2 meter verschil kon dan wel eens een stuk meer zijn.

Het is steeds maar appels met peren bij die tests.

[ Voor 47% gewijzigd door Gonadan op 20-10-2018 16:53 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
In de test wint de zomerband ook gewoon keihard met regen. Alleen bij aquaplaning doet de vierseizoenenband het goed, maar als je dan gewoon door wilt blijven kachelen ben je niet goed bij je hoofd.
Dat is precies mijn punt, op het moment dat je echt je banden nodig bent zijn dus de zomerbanden niet de goede keus. Of rij jij met je zomerbanden constant op het randje van hun performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

arbraxas schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:55:
Dat is precies mijn punt, op het moment dat je echt je banden nodig bent zijn dus de zomerbanden niet de goede keus. Of rij jij met je zomerbanden constant op het randje van hun performance?
Want in alle andere situaties behalve aquaplaning heb je de banden dus niet echt nodig als ik het goed begrijp? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arbraxas
Inderdaad, tenzij je dus constant als een randdebiel aan het rondscheuren bent. Maar met mooi tot matig weer zul je met een normale rijstijl niet aan het maximum van je banden komen.
Met sneeuw,ijzel of zeer zware regen zit je dus wel heel snel aan het maximum van wat een band aankan.
Dan lever ik liever iets van de prestatie in normaal weer in die ik waarschijnlijk toch niet nodig ben voor maximale prestatie wanneer ik in slechte weersomstandigheden terecht kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

arbraxas schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:12:
Inderdaad, tenzij je dus constant als een randdebiel aan het rondscheuren bent. Maar met mooi tot matig weer zul je met een normale rijstijl niet aan het maximum van je banden komen.
Met sneeuw,ijzel of zeer zware regen zit je dus wel heel snel aan het maximum van wat een band aankan.
Dan lever ik liever iets van de prestatie in normaal weer in die ik waarschijnlijk toch niet nodig ben voor maximale prestatie wanneer ik in slechte weersomstandigheden terecht kom.
Sneeuw, ijzel of zware regen komt niet zonder aankondiging, het ligt niet ineens op de weg. Als de weersomstandigheden slecht zijn dan houd je daar rekening mee zodat je ver van je grenzen blijft. Net zoals je bij goed weer ver van je grenzen probeert te blijven.

Tel daarbij op dat mijn ervaring is dat het aantal keer wat ik stevig heb moeten ankeren of uitwijken vele malen hoger is dan dat ik last had sneeuw of aquaplaning. In die zin zoek je dus ongewild de grenzen op droog vaker op, niet vanwege je eigen rijstijl maar vanwege het feit dat er ook andere mensen op de weg rijden die wel eens rare dingen doen.

Emotioneel gezien snap ik je gevoel dat je in slechte omstandigheden beschermd wilt zijn, zo heb ik ooit ook winterbanden gekocht omdat ik in die paar maanden liever iets remweg en rijgedrag toegaf om in de sneeuw heel veel makkelijker te kunnen rijden.
Rationeel gezien is het gewoon niet logisch, zeker niet omdat in Nederland (want daar gaat deze discussie over) de meeste doorgaande wegen zeer snel schoon zijn of al preventief gestrooid. Hooguit je route naar de doorgaande wegen toe kan dan een uitdaging zijn, maar daar kan je je op instellen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Sneeuw, ijzel of zware regen komt niet zonder aankondiging, het ligt niet ineens op de weg
https://www.ad.nl/buitenl...n-heel-rome-lam~a024fdac/
Toevallig vandaag in de krant. En deze is dan wel heel extreem, maar zware onweersbuien met plaatselijk heel veel water zie je elke zomer weer.
En verder kijk je alleen naar de tijdsduur waarin zomerbanden iets beter zijn, maar niet naar de factor risico die je loopt met zomerbanden tijdens die slechte weersomstandigheden.
Dat remmen en uitwijken was je ook met een allseason gelukt, op het moment dat jij auquplaneert ben je gewoon alle controle kwijt. Op dat moment is het gewoon mazzel dat je niets raakt.
Rationeel gezien is het gewoon niet logisch, zeker niet omdat in Nederland (want daar gaat deze discussie over) de meeste doorgaande wegen zeer snel schoon zijn of al preventief gestrooid.
Geen idee hoe vroeg jij van huis gaat, maar ik heb toch regelmatig meegemaakt dat er of nog niet gestrooid is, of dusdanig kort geleden dan het haast nog geen effect heeft gehad. Ook op de doorgaande wegen. Zeer zeker de op en afritten zijn dan zeer verradelijk.
Op die momenten heb ik dan liever het beste rubber eronder, ipv die marginale voordelen bij goed/matig weer. Want instellen/aanpassen op die slechte omstandigheden moet je toch, ongeacht het rubber wat je onder je wagen hebt liggen. Daar veranderd niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:08:
[...]

Sneeuw, ijzel of zware regen komt niet zonder aankondiging, het ligt niet ineens op de weg.
Bijzonder.. Ik kan me toch echt de sneeuwbui van 2 of 3 maart 2005 herinneren in het noorden.. Onaangekondigd 30cm sneeuw.
Tel daarbij op dat mijn ervaring is dat het aantal keer wat ik stevig heb moeten ankeren of uitwijken vele malen hoger is dan dat ik last had sneeuw of aquaplaning.
Wellicht let je dan niet genoeg op, of neem je te weinig afstand. Mijn auto is in 3 jaar tijd slechts 2x op de noodstopstand gegaan (alarmlichten automatisch aan enzo). Sneeuw heb ik vaker meegemaakt. 30k/jaar.
Rationeel gezien is het gewoon niet logisch, zeker niet omdat in Nederland (want daar gaat deze discussie over) de meeste doorgaande wegen zeer snel schoon zijn of al preventief gestrooid. Hooguit je route naar de doorgaande wegen toe kan dan een uitdaging zijn, maar daar kan je je op instellen.
in welk Nederland woon jij? Niet in dat van mij schijnbaar. Verder kom je met je zomerbandjes een redelijke stijging niet op. Of wellicht begin ik wat vroeger met werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aangezien het vanaf zondag in Duitsland 7/8gr wordt als maximum temperatuur, gaan bij mij de winterwielen er onder zaterdag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Geplande hagel, sneeuw, en -ijzelbuien bestaan niet. Deze altijd onvoorspelbaar. Er zijn hooguit indicaties te geven, of en wanneer deze voor zouden kunnen komen.

Geplande ongelukken bestaan ook niet.

Ook al zijn er winters bij waar nauwelijks winterse omstandigheden voorkomen, ook deze zijn pas achteraf vast te stellen.

Net zoals de beurten, de vloeistoffen, de ruitenwissers, de wintercheck, behoren de bandenwissels bij het standaard onderhoud van de auto.

Net als de autoverzekering en de veiligheidsgordels. Die hoop je ook nooit nodig te hebben.
Maar als dan toch dat ene, altijd onverwachte moment optreedt , ben je er toch wel even blij mee.

En wat kosten nou die bandenwissels: hooguit twee keer per jaar een paar tientjes.
Verder zijn er geen kosten. Als je normaal vier jaar doet met alleen een set zomerbanden, doe je met een set zomerbanden plus winterbanden 8 jaar (ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Godzijdank: mijn auto heeft geen directe TPMS sensoren in de velgen zitten _/-\o_ Echt een opluchting, want daarmee zijn een tweede set velgen wel plotseling een optie. Al hou ik het hoe dan ook liever bij 4-seizoensbanden, zolang ik slechts 1 paar velgen heb. Mijn banden uit Duitsland zijn in iedere geval nog steeds niet verstuurd :+ Ik denk dat de Duitser nu massaal Nexen banden voor de kleine auto besteld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
GAIAjohan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:55:
[...]
Bijzonder.. Ik kan me toch echt de sneeuwbui van 2 of 3 maart 2005 herinneren in het noorden.. Onaangekondigd 30cm sneeuw.
Ach, 1 keer in de 15 jaar een onverwachte sneeuwbui lijkt me niet zo'n heel groot probleem. Sterker nog, in zo'n sneeuwbui zal iedereen met winterbanden net zo goed stil staan;)
[...]
Wellicht let je dan niet genoeg op, of neem je te weinig afstand. Mijn auto is in 3 jaar tijd slechts 2x op de noodstopstand gegaan (alarmlichten automatisch aan enzo). Sneeuw heb ik vaker meegemaakt. 30k/jaar.
Mijn auto is nog nooit in de noodstopstand gegaan en heeft ook nog nooit last gehad van sneeuw (20k/jaar). Tja, ik blijf er bij dat je aanpassen tig keer belangrijker is dan winter/zomerbanden. Alle keren dat ik sneeuw heb gezien en daarbij mensen in de problemen zag had het weinig met de banden te maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Zijn er ook Tweakers die hun eigen bandjes vervangen? In het verleden hadden we maar één setje velgen en zetten we de zomer/winterbanden steeds om. Nadeel: Je moet steeds naar de garage en het is wat minder goed voor de hiel van de band. Dus paar jaar geleden voor het hele 'wagenpark' stalen velgen geregeld voor de winterbanden. Voordeel is dat we ze nu zelf kunnen wisselen, op het moment dat het past en het weer er ook naar is.

Nu heb ik gisteren zelf een paar nieuwe winterbanden op de stalen velgen gezet met zo'n handmatige bandenverwisselaar, dat ging heel eenvoudig. Ventiel verwisselen etc. allemaal geen probleem. Maar dan komt het, ik heb geen dynamisch balanceerapparaat. Opties: alleen voor het balanceren naar de garage of zelf de band statisch balanceren op de oude manier. Hoe doen jullie dat? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

redwing schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:35:
[...]
Ach, 1 keer in de 15 jaar een onverwachte sneeuwbui lijkt me niet zo'n heel groot probleem. Sterker nog, in zo'n sneeuwbui zal iedereen met winterbanden net zo goed stil staan;)
[knip]
We hoeven niet zo ver terug in de tijd. De sneeuw die op 7 december 2017 is gevallen was ook niet voorspeld voor die dag maar later in het weekend, en het was op verschillende wegen (regio Nijmegen Arnhem) later op de dag een flinke puinhoop op de weg mag ik wel stellen, de hoeveelheid sneeuw was zeker niet te onderschatten. Maar dat zijn situaties die idd tamelijk uitzonderlijk zijn, toch komen ze vaker voor dan men denkt, alleen niet grootschalig misschien.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

GAIAjohan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:55:
Lag die daadwerkelijk zo snel op de weg dat je geen tijd meer had om je snelheid aan te passen?

Het gaat mij niet om de weersvoorspelling, maar of je in staat bent om je aan te passen aan de omstandigheden. Bij slecht weer is dat _altijd_ het geval (mits je kunt rijden), bij een ongeval of gevaarlijke situatie kan je soms dingen écht niet zien aankomen. Dat is een heel groot verschil.
Mijn auto heeft niet eens een noodstopstand, dat moet ik zelf doen. Ondanks dat ik probeer op te letten en voldoende afstand te houden komt het toch voor dat je in situaties komt waarin je banden het moeilijk hebben.
Denk aan een auto die op het allerlaatste moment toch de voorrangsweg nog op rijdt met z'n neus, een bus met aanhanger die ineens midden op twee stroken gaat rijden als je op het punt staat hem in te halen, een auto op de snelweg die ineens vol in de remmen gaat en voor je langs vliegt om nog een afslag te halen.
in welk Nederland woon jij? Niet in dat van mij schijnbaar. Verder kom je met je zomerbandjes een redelijke stijging niet op. Of wellicht begin ik wat vroeger met werken
Zelf woon ik in een vlakke kustprovincie, dus Zuid-Limburgse perikelen heb ik geen last van. In alle jaren dat ik rond rijd heb ik slechts één winter meegemaakt dat ik echt last had van onbegaanbare wegen en dat was de winter dat het strooizout overal op was. Verder had je uiteraard wel achteraf dorpjes of bospaadjes die minder schoon waren, maar daar kon je met zomerbanden ook uit de voeten.
Het rijdt echter wel gewoon irritant, daarom ben ik uiteindelijk evengoed voor winterbanden gegaan. De afgelopen jaren ben ik echter weer steeds meer gaan twijfelen. Als we al tien tot vijftien jaar oude anekdotes erbij moeten gaan halen om over serieuze sneeuw te gaan praten zegt dat eigenlijk al genoeg. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hardware-lover schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:05:
[...]
We hoeven niet zo ver terug in de tijd. De sneeuw die op 7 december 2017 is gevallen was ook niet voorspeld voor die dag maar later in het weekend, en het was op verschillende wegen (regio Nijmegen Arnhem) later op de dag een flinke puinhoop op de weg mag ik wel stellen, de hoeveelheid sneeuw was zeker niet te onderschatten. Maar dat zijn situaties die idd tamelijk uitzonderlijk zijn, toch komen ze vaker voor dan men denkt, alleen niet grootschalig misschien.
Als er sneeuw voorspeld is voor de komende dagen en regen voor vandaag weet je dat de kans groot is dat die regen toch sneeuw/ijzel is. Een verrassing voor mij is het als er totaal geen sneeuw voorspeld is en het plotseling toch hard uit de lucht komt vallen. En dat komt inderdaad regelmatig voor maar zoals je zegt zeer kleinschalig en dus is dat een situatie waar je slechts eens in de tig jaar in terecht komt. En ja, dan heb je graag winterbanden maar zeer waarschijnlijk moet je dan toch stoppen en dat is gelijk een goed moment om heel rustig daarna te gaan rijden :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

redwing schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:14:
[...]
[knip]Een verrassing voor mij is het als er totaal geen sneeuw voorspeld is en het plotseling toch hard uit de lucht komt vallen.[knip]
En dat was op die 7e nu net het geval, alleen niet landelijk, zoals ik al zei, rondom Arnhem en Nijmegen. Wij waren op dat moment 100km van huis (Doetinchem).

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wann0wfhc
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09 14:04
Hier ook de winterbandjes weer onder de C1 gezet. Deze set zat splinternieuw onder mijn tweedehands C1 bij aanschaf. Daarom heb ik toen meteen een setje zomerbanden gekocht omdat ik het zonde vond om de winterbanden in de zomer op te gaan rijden.

Bij het wisselen merkte ik dat linksvoor redelijk leeg was gelopen. Banden op spanning gezet en even gewacht met links, leek er op dat deze niet snel leegliep dus vanochtend naar de bandenboer gereden.

Ze hebben de band nagekeken en het bleek aan de velgrand te liggen waar lucht langs is ontsnapt. Deze even schoongemaakt en opgeschuurd, band er weer op en zelfs nog een nieuw ventiel en dit allemaal onder de noemer service dus ik kon zo weer verder. Ook wel eens lekker als een tripje naar de garage je niks kost en je auto er beter uit komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hardware-lover schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:11:
[...]

En dat was op die 7e nu net het geval, alleen niet landelijk, zoals ik al zei, rondom Arnhem en Nijmegen. Wij waren op dat moment 100km van huis (Doetinchem).
Als ik het goed herinner (toevallig pas geleden opgezocht :) ) zou het van 6 op 7 rond het vriespunt worden met de dag erna stormachtig weer. De dagen erna waren er winterse buien voorspelt. Echt onverwacht vind ik het dan toch niet. Alhoewel natuurlijk het nadeel van dat soort plaatselijke buien is dat ze niet echt voorspeld kunnen worden is het niet zo dat je ze niet kunt verwachten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Doet me denken aan de omwaaiende caravans: "Ja ik weet wel dat er storm voorspeld was maar dat het zo hard zou waaien was ook weer niet bekend.". ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:42
Hier zijn vandaag ook weer de nieuwe winterbanden binnen gekomen.
Zaterdag ga ik ze zelf erom heen leggen.

In de zomer op zoek naar een complete nieuwe set velgen inclusief zomerbanden.

Ikzelf vind het een zeer prettig gevoel dat de auto op het winterse weer is voorbereid. Want tijdens een noodstop telt elke meter die je kan winnen.

Dat is mij die paar euro per jaar meer dan waard!

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfektOne
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 23:24

PerfektOne

Striving for Perfektion

Ik heb voor een zacht prijsje winterbanden met originele merkvelgen op de kop getikt. De winterbanden zijn als nieuw en hebben ook geen scheurtjes en zien er niet versleten uit - echter zijn ze al 16 jaar oud . Ik lees hier en daar dat ik er gewoon op kan rijden als ze optisch in nieuwstaat zijn, mits goed gestald.

Heeft iemand toevallig ervaring met het rijden op oude banden? Ik begrijp dat nieuwe banden altijd beter zijn maar ik vind het zonde om deze weg te gooien als ik er nog makkelijk één winter op kan rijden. Ik zal hooguit 100-150 km per week(end) rijden dus het zijn ook geen grote afstanden.

Hoor graag jullie ervaringen!

XBOX Live Gamertag: PerfektOne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:42
16 jaar oud, dan zijn echt alle weekmakers wel uitgewerkt en zijn die banden kneiterhard.

Mijn advies is vervangen. Dat zijn echt geen prettige banden meer om mee te rijden.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 03:28
De afstand die je doet maakt niet uit, minder dan 100 meter kan je ook de kant in gaan.

Die zien er misschien nieuw uit omdat ze compleet hard geworden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

leeftijd van een band kan dacht ik ook apk afkeur zijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

mrc4nl schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:57:
leeftijd van een band kan dacht ik ook apk afkeur zijn.
Nope ;) Als vuistregel wordt wel aangeraden om autobanden maximaal tien jaar te gebruiken en aanhanger-/caravanbanden niet langer dan zes jaar.

Voor de APK wordt alleen gekeken naar de staat van de band (profieldiepte, geen 'eieren' op de wang, geen beschadigingen waarbij het karkas zichtbaar is), de wijze van monteren (juiste draairichting, gelijke maatvoering op dezelfde as) en de bandenspanning.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
hardware-lover schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:05:
[...]

I member, rond die tijd. Moest toen vanuit omgeving Venlo naar Goes rijden, en kon daar ook absoluut niet onderuit. Dan ben je gruwelijk blij dat je er winterbanden onder hebt liggen kan ik je wel vertellen. ;) Zeker omdat ik stukken binnendoor moest vanwege afgesloten opritten en dat soort fratsen. Wat dan ook meteen pijnlijk opvalt is hoe slecht sommige mensen met die situatie om kunnen gaan.

Ik ga ze hier ook maar eens inplannen om er onder te laten zetten, verwacht niet dat we nog (veel) dagen krijgen met temperaturen van 27 graden ;) Een keer een uitschietertje naar een graad of 18 kan weinig kwaad.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Staat al lang en breed in het topic, maar nog maar een keer dan.

Ik had banden van zo'n zes jaar oud en merkte dat ze te hard werden. Snel gripverlies bij optrekken op maat wegdek, verminderd comfort en bijgeluiden bij sturen op klinkers. Uiteindelijk klonk het zelfs alsof m'n wiellager stuk was.
Na vervangen alle klachten weg.
Wok schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:14:
Nope ;) Als vuistregel wordt wel aangeraden om autobanden maximaal tien jaar te gebruiken en aanhanger-/caravanbanden niet langer dan zes jaar.
Andersom juist toch? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 24-10-2018 21:59 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Nope ;) Aanhanger-/caravanbanden hebben een kortere 'maximale' levensduur, juist vanwege het feit dat deze door stilstand, uitdroging en zwaardere belading meer te lijden hebben.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Pagina: 1 ... 9 ... 24 Laatste