Lag die daadwerkelijk zo snel op de weg dat je geen tijd meer had om je snelheid aan te passen?
Het gaat mij niet om de weersvoorspelling, maar of je in staat bent om je aan te passen aan de omstandigheden. Bij slecht weer is dat _altijd_ het geval (mits je kunt rijden), bij een ongeval of gevaarlijke situatie kan je soms dingen écht niet zien aankomen. Dat is een heel groot verschil.
Wellicht let je dan niet genoeg op, of neem je te weinig afstand. Mijn auto is in 3 jaar tijd slechts 2x op de noodstopstand gegaan (alarmlichten automatisch aan enzo). Sneeuw heb ik vaker meegemaakt. 30k/jaar.
Mijn auto heeft niet eens een noodstopstand, dat moet ik zelf doen. Ondanks dat ik probeer op te letten en voldoende afstand te houden komt het toch voor dat je in situaties komt waarin je banden het moeilijk hebben.
Denk aan een auto die op het allerlaatste moment toch de voorrangsweg nog op rijdt met z'n neus, een bus met aanhanger die ineens midden op twee stroken gaat rijden als je op het punt staat hem in te halen, een auto op de snelweg die ineens vol in de remmen gaat en voor je langs vliegt om nog een afslag te halen.
in welk Nederland woon jij? Niet in dat van mij schijnbaar. Verder kom je met je zomerbandjes een redelijke stijging niet op. Of wellicht begin ik wat vroeger met werken
Zelf woon ik in een vlakke kustprovincie, dus Zuid-Limburgse perikelen heb ik geen last van. In alle jaren dat ik rond rijd heb ik slechts één winter meegemaakt dat ik echt last had van onbegaanbare wegen en dat was de winter dat het strooizout overal op was. Verder had je uiteraard wel achteraf dorpjes of bospaadjes die minder schoon waren, maar daar kon je met zomerbanden ook uit de voeten.
Het rijdt echter wel gewoon irritant, daarom ben ik uiteindelijk evengoed voor winterbanden gegaan. De afgelopen jaren ben ik echter weer steeds meer gaan twijfelen. Als we al tien tot vijftien jaar oude anekdotes erbij moeten gaan halen om over serieuze sneeuw te gaan praten zegt dat eigenlijk al genoeg.