redwing schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:12:
[...]
Dit topic ? Je zult merken dat ik vooral reageer op mensen die winterbanden willen verplichten of iig vinden dat je zonder winterbanden niet kunt/mag rijden. Volgens mij zitten we hier in een forum en houden we een discussie met de bezoekers hier.
Dan nog, als je getallen begint te noemen, of bewoordingen gebruikt als 'veel' mag je best even met wat bronnen aan komen zetten om je punt wat kracht bij te zetten.
[...]
Algeheel de reviews bijhouden en daar het gemiddelde van nemen. Zodra de temperatuur rond de 15-20 graden zit kom je uit op 20%, bij een graad of 5-10 is het vaak nog 10% en onder de 0 zijn de zomerbanden juist slechter.
Ik ken eigenlijk geen tests die 20 graden hebben getest. ADAC gebruikte 13 en 35 graden in hun specifieke test. Je zou kunnen interpoleren, maar vaak is er een breekmoment waardoor dat niet eenvoudig te zeggen is.
Verder zijn verschillende tests eigenlijk niet te vergelijken. Asfalt, rotzooi op de baan, luchtdruk etc kunnen allemaal verschillend zijn.
Wie weet doet de ADAC maar 20kPa in de banden, terwijl autobild 27kPa doet..
[...]
Punt is dat temperaturen rond de 15-20 wel voorkomen en dan zit je al aan verschillen van 15-20%. helaas worden die temperaturen inderdaad niet echt vaak vermeld.
Tja, ik zou graag eens een zomerbandentest willen zien met de winterwinnaar van afgelopen jaar, en dat daarbij ook de temperatuur wordt weergegeven.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de winterbandentest met een zomerband.
En dan niet 'reference' maar het beestje bij de naam noemen.
[
[...]
Het grote probleem is dat je in al die onderzoeken nooit de link ziet tussen winter/zomerbanden en ongelukken. Als ik dus iemand zie zeggen die stelt dat rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden niet acceptabel en veel te gevaarlijk is, kan ik niet anders dan aangeven dat als dat het geval is het ook betekent dat rijden op een droog wegdek met 10-15 graden net zo goed veel te gevaarlijk is. Als je echt bewijs zoekt wens ik je veel succes, ik heb die onderzoeken iig nog niet vinden
Als je echter kijkt naar mijn mening dan is die simpelweg dat mensen zelf moeten bepalen wat het beste voor hun is. In Nederland sneeuwt het simpelweg te weinig om winterbanden verplicht te stellen. Er zijn veel meer omstandigheden welke veel meer invloed hebben op wat voor soort band je het beste kunt kiezen.
Ik denk dat de link tussen banden sowieso moeilijk te geven is. Immers, de kans is groot dat zij die op winterbanden rijden ook daadwerkelijk meer kilometers rijden.
Je zult dan dus een vergelijking per gemaakte kilometer tov ongevallen moeten maken, en die combinatie lijkt me zeer lastig te fabriceren.
Alphabet had dat in 2015 kunnen doen
https://www.autoweek.nl/nieuws/meer-schade-met-winterbanden/ maar aangezien zij ook al aangeven dat juist de kleinere auto's geen winterbanden hebben, verwacht ik dat die inderdaad ook minder kms rijden.
Wat echter onomstotelijk vaststaat is dat je in de winter waarin sneeuw valt, je minder grip hebt met zomerbanden. Dat sommigen een helling niet eens op komen, en daarmee files veroorzaken.
[...]
Dan zie ik graag de bewijzen dat de ongelukken in de winter komen door mensen die op zomerbanden rijden. Helaas worden die dingen schijnbaar niet onderzocht.
Je zult dan ook merken dat ik in dit geval reageer op mensen die aangeven dat rijden in de winter met zomerbanden onverantwoord is omdat dat meer ongelukken zou geven. Ik kan inderdaad net als jij op elk van die stellingen reageren met ‘geef eens bewijs !’ , maar dat geeft weinig discussie

Juist resultaten van onderzoeken geven aanleiding tot een correcte discussie waarbij je data kunt gebruiken om je gelijk aan te tonen.
Wat denk ik vooral weinig discussie oplevert is continu op iedereen reageren die van mening is dat hij/zij voordeel heeft van winterbanden en continu dezelfde argumenten opnoemen zonder bewijs.
Bovendien heb ik al vaak genoeg gezegd dat winterbanden ja/nee afhankelijk is van gebruiksscenario. Ik ben dus niet per definitie voor of tegen, maar ik snap prima dat mensen ze willen.
Ik heb ze zelf wel vanwege mijn woonlocatie, en mijn scenario. Mijn vrouw heeft ze niet, vanwege dat zij een ander gebruiksscenario heeft, met veel minder kms en niet in het buitenland.
Ik snap ook dat mensen ze zsm eronder leggen na de mail van de leasemaatschappij. Dan ben je tenminste op tijd. Ik ben echter ook van mening dat je beter een goede winterband kunt hebben (die leasemaatschappijen wel geven) dan de gemiddelde Linglong die onder een Corsa B door de eigenaar wordt gegooid.
[
Voor 7% gewijzigd door
GAIAjohan op 08-10-2018 21:51
]