Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:45
redwing schreef op woensdag 19 september 2018 @ 06:58:
[...]

Het rubber is nu veelal van een veel betere kwaliteit wat het profiel al voor een groot deel compenseert. Banden zijn in de afgelopen jaren echt enorm verbeterd.
Dat kan, maar dan nog, als er geen bijtkracht dmv dwarsprofiel (of lamellen zoals in een winterband) is, kom je nergens in de sneeuw.
Op de fiets is een setje tie wraps al voldoende om je band winter eigenschappen te geven voor de sneeuw. Zo geweldig hoeft het spul niet te zijn om in sneeuw te kunnen grijpen.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 19-09-2018 07:14 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 12:02
Trichoglossus schreef op woensdag 19 september 2018 @ 06:57:
Na jarenlang op Michelin energy gereden te hebben, nu de overstap gemaakt naar Michelin Cross Climate.
Dat wisselen van zomer- naar winterbanden zonder velg erbij begon vervelend te worden. Lange wachttijden altijd.

Ik ben benieuwd hoelang ik met de cross climates doe. Met de energy banden reed ik 90.000km per set.
Bewust voor de CrossClimate gekozen? Ik neig momenteel wat naar de Continental AllSeasonContact. Komt erg goed uit de tests....

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 12:42
Ik hoorde uit mijn omgeving goede verhalen over de cross climates. En als ze minder bevallen, dan gaan er over 2 jaar weer andere banden onder.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:40
catchingfire schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:54:
[...]

Bewust voor de CrossClimate gekozen? Ik neig momenteel wat naar de Continental AllSeasonContact. Komt erg goed uit de tests....
Heb ze er afgelopen weekend onder laten leggen, nog niet echt geweldig kunnen testen, maar ze rijden tot nu toe zuiniger dan de Vredestein Quatrac 5 die ik had :)

Cross Climates kwamen uit de laatste tests minder eruit, zeker voor dat geld.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• catchingfire
Martinusz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:14:
[...]

Heb ze er afgelopen weekend onder laten leggen, nog niet echt geweldig kunnen testen, maar ze rijden tot nu toe zuiniger dan de Vredestein Quatrac 5 die ik had :)

Cross Climates kwamen uit de laatste tests minder eruit, zeker voor dat geld.
De CrossClimate(+), Quatrac5, Vector 4Seasons gen2 zijn allemaal alweer "oud". Uit de tests blijkt wel dat Continental een flinke stap heeft gezet met de AllSeasonContact. Jammer dat de Bridgestone Weather Control A005 nog nergens getest is, maar gezien de recente prestaties van Bridgestone durf ik deze band eigenlijk niet aan.

• Martinusz
catchingfire schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:23:
[...]

De CrossClimate(+), Quatrac5, Vector 4Seasons gen2 zijn allemaal alweer "oud". Uit de tests blijkt wel dat Continental een flinke stap heeft gezet met de AllSeasonContact. Jammer dat de Bridgestone Weather Control A005 nog nergens getest is, maar gezien de recente prestaties van Bridgestone durf ik deze band eigenlijk niet aan.
Daarom nu ook bewust gekozen voor de Continentals :)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Sinds een paar maanden een setje Michelin Cross Climate Plus onder mijn mercedes laten zetten. Ik rioj niet meer zoveel km per jaar en naar wintersport ga ik niet meer met de auto als ik al ga. Voorheen had ik altijd aparte winterbanden en zomerbanden maar dat leek me nu overdreven. bovendien is het laten wisselen altijd een gedoe.

Bovendien is er nogal wat prietpraat over wanneer winterbanden beter zouden zijn waar ik me soms behoorlijk aan stoor. De Michelins doen het als zomerband erg goed (ook met 37 graden in de schaduw zoals we hebben gehad) en doen niet onder voor een goede zomerband. Daarvoor zaten er dunlop blue response zomerbanden onder en die waren zeker niet beter in de zomer. Enige is als je de bandenspanning wat hoger maakt (lange rit volbeladen) en daarna breng je spanning niet terug dat ze iets zweverig aanvoelen. Dat heb je echter met meer banden als de spanning net iets te hoog is.
Voor de dunlop,s had ik conti's maar dat was onder een andere auto. De conti's sturen wat strakker maar de auto was anderhalf keer zo zwaar en had 2,5 maal het vermogen met grote low profile banden dus logisch dat dat anders voelt.

De winter heb ik nog niet zelf kunnen testen maar als ik alle testen zie dan kunnen ze behoorlijk meekomen met goede winterbanden.

Als er nog eens flink sneeuw valt hier dan zal ik nog wel even mijn bevindingen posten. Voorlopig erg tevreden en niet meer wisselen

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Indoubt schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:08:
Sinds een paar maanden een setje Michelin Cross Climate Plus onder mijn mercedes laten zetten. [knip]

Als er nog eens flink sneeuw valt hier dan zal ik nog wel even mijn bevindingen posten. Voorlopig erg tevreden en niet meer wisselen
Ik heb ze meteen (onverwachts) uit kunnen testen toen ze net een week onder onze auto zaten, in het eerste weekend van december 2017 (op vrijdagavond). We werden op zo'n 100km van huis verrast met een flinke pak sneeuw (voor hollandse begrippen). Geen prettige rit naar huis, maar de banden gaven prima grip en ik had geen moment het gevoel de auto te verliezen, voelde erg veilig. Wel met een aangepast tempo natuurlijk, wat wil zeggen dat we als personenauto's links werden ingehaald door menig vrachtwagen. Dat vond ik wat minder aangezien er geen strepen op de weg zichtbaar waren op sommige stukken weg.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

redwing schreef op woensdag 19 september 2018 @ 06:58:
[...]

Vandaar ook de :+ Veelal kiezen de mensen hier voor de 2 uitersten terwijl het in het echt zo vaak een compromis is dat uitkomt tussen die 2 uitersten.

[...]

Precies wat ik de hele tijd zeg !

Als ik om me heen kijk zie ik simpelweg een groep mensen die de auto dagelijks nodig heeft en op wintersport gaan welke zeker winterbanden moeten kiezen. Aan de andere kant zie ik ook genoeg mensen die makkelijk de auto een dag kunnen laten staan welke totaal geen voordeel hebben om winterbanden te hebben. Of b.v. mensen die ook nog wel eens in het bos of op vuile wegen komen waar de all-seasons juist weer voordelig zijn. Gewoon lekker zelf je keuze maken dus :)

[...]

Het rubber is nu veelal van een veel betere kwaliteit wat het profiel al voor een groot deel compenseert. Banden zijn in de afgelopen jaren echt enorm verbeterd.

[...]

Op zich stelt het ook niet veel voor, maar veel mensen willen het niet zelf doen, kunnen het niet zelf en/of hebben niet de ruimte om de banden op te slaan. Inderdaad is het veelal willen, maar ook dat moet je meenemen in de kosten van winterbanden.
Nou, ik kan je melden dat je met deze banden:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7344/27115452396_bbddb4650b_b.jpg20160521_121820 by Chris Hogevonder, on Flickr
dus echt niet op sneeuw wil rijden.

Op een droge weg en in de regen niks te klagen over grip, maar ik merk het al als de temperatuur richting 0 gaat dat ze minder gaan presteren en op sneeuw en hagel hebben ze echt géén grip. Sneeuw ligt er misschien niet veel, maar hagel komt toch echt wel genoeg voor, ook tot het punt dat er korte tijd een laagje smeltend ijs ligt. En dan is dat lengteprofiel compleet nutteloos en is er te weinig dwarsprofiel aanwezig om grip te hebben op sneeuw of hagel.

Maar inderdaad, heb je de luxe je auto te kunnen laten staan, dan is het de vraag of winterbanden nut hebben (hoewel ik van mening ben dat als er ook maar een kleine kans is dat je in de sneeuw zou kunnen rijden, het altijd nut heeft). Daarom heb ik de afgelopen winter ook geen winterbanden meer gemonteerd. Ik zat werkeloos thuis en was aan het solliciteren voor nieuwe banen waar mogelijk een lease-auto bij hoort.

Hoewel ik het zoveel mogelijk probeerde te voorkomen, heb ik toch in de sneeuw gereden met mijn auto, op deze zomerbanden, in het platte Alphen a/d Rijn. En dat was alles behalve prettig. En dan moet je weten dat ik met sneeuw rustig een grote parkeerplaats opzoek om te gaan driften en er bepaald niet vies van ben om met overstuur een bocht te pakken en daarbij echt wel m'n auto goed onder controle heb. Maar met remmen begon de auto direct te glijden en optrekken was bijna onmogelijk. Op het kleine stukje waar sneeuw lag, was ik op dat moment meer passagier in mijn auto, dan bestuurder.

En dat is mijn punt, je kan nog zo hard roepen dat je bij sneeuw wel de auto laat staan, maar dat heb je niet altijd in de hand, je kan onderweg overvallen worden door een winterse bui (die echt wel regelmatig voorkomen in Nederland) of je moet onverwachts weg. En juist met sneeuw neemt de kans toe dat je juist wel de auto nodig hebt omdat het OV stil komt te liggen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Ook het argument dat sneeuwdagen per jaar in Nederland op een hand te tellen zijn, doet er eigenlijk niet toe. Net wat meer grip op sneeuw op die ene dag in het ganse jaar kan een ongeluk schelen. En daar hoef je echt niet voor op wintersport.

Ik ben zelf geen jakkeraar, maar ik ben al te vaak overvallen geweest door sneeuw op mijn zomerbanden in het platte Randstad in Nederland. En dan is het wel eens passief glijden op rotondes met 2 km/u. Ja, dan zijn de strooizoutploegen ook overvallen en dus te laat.

Het gaat dus om iets meer zekerheid dat je ten allen tijde meer controle hebt over je voertuig.
Net als verzekeringen - je weet nooit wanneer je die nodig hebt :P

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Voor die 3 dagen per jaar vind ik het prima om met 5 km/h over de rotonde de gaan.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Tusk schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:02:
Voor die 3 dagen per jaar vind ik het prima om met 5 km/h over de rotonde de gaan.
Trol

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:50
deepbass909 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:07:
[...]
Nou, ik kan je melden dat je met deze banden:
[Afbeelding]20160521_121820 by Chris Hogevonder, on Flickr
dus echt niet op sneeuw wil rijden.

Op een droge weg en in de regen niks te klagen over grip, maar ik merk het al als de temperatuur richting 0 gaat dat ze minder gaan presteren en op sneeuw en hagel hebben ze echt géén grip.
Sorry, maar als je tijdens normaal rijden al verschil merkt met temperaturen richting to 0 ligt het echt niet aan de banden :+
Sneeuw ligt er misschien niet veel, maar hagel komt toch echt wel genoeg voor, ook tot het punt dat er korte tijd een laagje smeltend ijs ligt. En dan is dat lengteprofiel compleet nutteloos en is er te weinig dwarsprofiel aanwezig om grip te hebben op sneeuw of hagel.
Dan rijd je toch even stapvoets ? Dat zou je toch al moeten doen zelfs al zou je winterbanden hebben.
Hoewel ik het zoveel mogelijk probeerde te voorkomen, heb ik toch in de sneeuw gereden met mijn auto, op deze zomerbanden, in het platte Alphen a/d Rijn. En dat was alles behalve prettig. En dan moet je weten dat ik met sneeuw rustig een grote parkeerplaats opzoek om te gaan driften en er bepaald niet vies van ben om met overstuur een bocht te pakken en daarbij echt wel m'n auto goed onder controle heb. Maar met remmen begon de auto direct te glijden en optrekken was bijna onmogelijk. Op het kleine stukje waar sneeuw lag, was ik op dat moment meer passagier in mijn auto, dan bestuurder.
Precies mijn punt, 'op dat kleine stukje'. Dus wat is het probleem om dan even stapvoets te rijden ? Tuurlijk heb je met winterbanden meer grip, maar als je op sneeuw simpelweg heel rustig rijdt is het ergste dat kan gebeuren dat je een keer vast staat. En zelfs dat gebeurt meestal vooral omdat je zelf niet zit op te letten :P
En dat is mijn punt, je kan nog zo hard roepen dat je bij sneeuw wel de auto laat staan, maar dat heb je niet altijd in de hand, je kan onderweg overvallen worden door een winterse bui (die echt wel regelmatig voorkomen in Nederland) of je moet onverwachts weg. En juist met sneeuw neemt de kans toe dat je juist wel de auto nodig hebt omdat het OV stil komt te liggen.
Zolang je geen hellingen op hoeft en er niet echt ijs ligt, kom je overal, alleen met een wat lagere snelheid.

Zoals ik al zei pak ik gewoon altijd de auto, ongeacht de banden en of er sneeuw ligt en ik heb nog nooit problemen gehad. Tuurlijk werken winterbanden beter maar er is maar weinig dat je niet op kunt lossen door je rijgedrag aan te passen.
Hoezo trol ? Voor Nederland geldt dit voor heel veel mensen. Wat is het probleem om als er sneeuw ligt stapvoets te gaan rijden ?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Voor Vredestein zou dit resultaat eigenlijk ook aan moeten geven dat ze hun Snowtrac5 weer eens moeten vervangen.
Ook hun Quatrac5 begint de laatste tests steeds lager te komen. Net als de Sportrac5, wat naar mijn idee vooral leeftijd is. Nieuwe technieken/profielen die beter zijn.

Ook denk ik dat bij Vredestein men niet geheel blij kan zijn met wat de Ultrac Satin qua scores heeft al ben ik best tevreden met de Satin, en vond ik de Sportrac5 ook prima presteren op verschillende auto's.

Vredestein moet m.i. uitkijken dat ze niet te ver terugvallen..
redwing schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:36:
[...]

Sorry, maar als je tijdens normaal rijden al verschil merkt met temperaturen richting to 0 ligt het echt niet aan de banden :+
Ik merk ook verschil hoor. Zeker rotondes zijn met kouder weer minder vlot te nemen.
[...]

Dan rijd je toch even stapvoets ? Dat zou je toch al moeten doen zelfs al zou je winterbanden hebben.
In besneeuwde landen in de winter rijdt men ook niet stapvoets. Ik zit nu in Canada, en heb inmiddels ook al in de sneeuw gereden, maar hier rijdt iedereen gewoon door, en zeker niet stapvoets. Maar in BC zijn winterbanden tussen 1 oktober en 30 april dan ook verplicht. Kortom iedereen móet aangepast zijn.
[...]

Precies mijn punt, 'op dat kleine stukje'. Dus wat is het probleem om dan even stapvoets te rijden ? Tuurlijk heb je met winterbanden meer grip, maar als je op sneeuw simpelweg heel rustig rijdt is het ergste dat kan gebeuren dat je een keer vast staat. En zelfs dat gebeurt meestal vooral omdat je zelf niet zit op te letten :P

[...]

Zolang je geen hellingen op hoeft en er niet echt ijs ligt, kom je overal, alleen met een wat lagere snelheid.
Onzin. In de winter van 2005 en 2009 is er in 1 nacht 30+ cm sneeuw gevallen waar ik woonde. Met zomerbanden kom je daar absoluut niet doorheen. Ook met winterbanden was het lastig.

Wat ik ook heb gezien zijn mensen die op een schuine weg simpelweg de sloot in gleden op zomerbanden. Je komt echt niet overal.

Kleine hellinkjes zijn grote problemen. Laat staan sneeuwduinen die boven de frontlip uitkomen en daarmee je auto verder vertragen.

Deze foto heb ik al vaker gedeeld: winter van 2009, de sneeuwlaag zelf is +/- 30cm maar heb ook kniehoogte gezien, sneeuwduinen op de weg links en rechts. Hierbij wens ik je veel succes met zomerbanden
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cmUYCyg.jpg
Hoezo trol ? Voor Nederland geldt dit voor heel veel mensen. Wat is het probleem om als er sneeuw ligt stapvoets te gaan rijden ?
Wat dacht je van het in de weg zitten van hulpdiensten? Als je je niet op een redelijke manier aanpast, moet je m.i. gewoon niet deelnemen aan het verkeer. Dat is hetzelfde als ongetraind deelnemen aan de Elfstedentocht op Ijshockeyschaatsen.

Of wat te denken van thuiszorgmedewerkers? Afgelopen maart heb ik sowieso hier in de buurt 1 in de sloot zien liggen (was op het nieuws). De bandjes waren duidelijk zomerbandjes. Ik vind het ongelooflijk dat zulke instellingen hun medewerkers niet op pad sturen met minstens all season.

[ Voor 62% gewijzigd door GAIAjohan op 21-09-2018 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[quote]GAIAjohan schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 06:31:
Ik merk ook verschil hoor. Zeker rotondes zijn met kouder weer minder vlot te nemen.
[/quote[
Inderdaad precies wat ik zeg, misschien moet je dan toch eerst eens naar je rijstijl kijken......
[...]
In besneeuwde landen in de winter rijdt men ook niet stapvoets. Ik zit nu in Canada, en heb inmiddels ook al in de sneeuw gereden, maar hier rijdt iedereen gewoon door, en zeker niet stapvoets. Maar in BC zijn winterbanden tussen 1 oktober en 30 april dan ook verplicht. Kortom iedereen móet aangepast zijn.
Wat zijn we er weer bij aan het halen.... Een land waar het meters sneeuwt vergelijken met Nederland om het punt te maken dat je hier toch echt winterbanden nodig hebt 8)7
[...]
Onzin. In de winter van 2005 en 2009 is er in 1 nacht 30+ cm sneeuw gevallen waar ik woonde. Met zomerbanden kom je daar absoluut niet doorheen. Ook met winterbanden was het lastig.
En wederom zo'n mooi punt, winters van de afgelopen 15 jaar erbij moeten halen om winterbanden te promoten. Je bewijst hier meer mijn punt mee dan dat je het onderuit haalt ;)
Wat ik ook heb gezien zijn mensen die op een schuine weg simpelweg de sloot in gleden op zomerbanden. Je komt echt niet overal.
Tja, als het zo glad is moet je gewoon niet rijden, ook niet op winterbanden. Als je op zomerbanden de sloot in glijdt heb je dus ook op je winterbanden niet echt veel grip en moet je er gewoon wegblijven.
[...]
Wat dacht je van het in de weg zitten van hulpdiensten? Als je je niet op een redelijke manier aanpast, moet je m.i. gewoon niet deelnemen aan het verkeer. Dat is hetzelfde als ongetraind deelnemen aan de Elfstedentocht op Ijshockeyschaatsen.
Als er hulpdiensten aankomen ga je toch simpelweg ff aan de kant. Kom je dan vast te zitten in de berm is dat pech en zul je b.v. even een voetenmatje uit je auto moeten pakken om weer verder te kunnen rijden.

Laten we wel wezen, de meeste ongelukken bij sneeuw en ijs komen niet door de banden maar doordat mensen zich niet aanpassen. Zo lag er bij ons in de straat een paar jaar geleden ook een vrouwke met d'r auto om een lantaarnpaal. Helemaal verbaasd 'want ze had toch winterbanden' :+

Uiteindelijk kun je beter iemand op zomerbanden hebben die zich aanpast dan iemand op winterbanden die dat niet doet. En als je dan echt iets wil veranderen pak dan zo'n wet als in Duitsland waar je zelf moet weten waar je op rijdt zolang je als het sneeuwt maar all-seasons/winterbanden hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Ik ben het er mee eens dat mensen zonder winterbanden op eieren lopen in het verkeer (in dit geval rijden..) en mensen met winterbanden te zelfverzekerd worden en zoals hierboven al staat 'vlot' op een rotonde willen afstormen bij gladheid en ijzel.

Vorig jaar heb ik wel in de sneeuwbui op de snelweg gestaan, daar zag je ook heel veel auto's met de voorwielen spinnen terwijl ik makkelijk door kon. De winterbanden zullen vast geholpen hebben, maar rustig en beheerst op het gas blijft de grootste factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 11:32
Ik ga dit jaar voor het eerst met een automaat op pad in de winter, dat zal bij gladde wegen wel manueel schakelen worden zodat je weet in welke versnelling je zit (ik schakel nooit manueel).

Ik moet verplicht winterbanden gebruiken door de leasemaatschappij, maar dat zijn altijd van die brol banden ala nokian/fulda voor een auto van bijna 50k (Belgische prijs). Ik heb met mijn vorige auto altijd met schrik rondgereden in de winter want de grip was echt 0,0.
Heb nu geen snelle auto met 150pk op 1700kg, maar je wil toch wel grip ivm stopafstand.
Ik ga proberen deze keer iets deftigs te krijgen, maar goede winterbanden in 245/45R18 zijn niet goedkoop natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
redwing schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:00:
~~~
[...]
Inderdaad precies wat ik zeg, misschien moet je dan toch eerst eens naar je rijstijl kijken......
Nee, aangezien ik rotondes in zo'n situatie interessant vind om te voelen wat de huidige situatie precies betekent. Ik rij niet standaard te hard, maar een verschil is zeker merkbaar. Dat valt niet te ontkennen.
[...]

Wat zijn we er weer bij aan het halen.... Een land waar het meters sneeuwt vergelijken met Nederland om het punt te maken dat je hier toch echt winterbanden nodig hebt 8)7

[...]

En wederom zo'n mooi punt, winters van de afgelopen 15 jaar erbij moeten halen om winterbanden te promoten. Je bewijst hier meer mijn punt mee dan dat je het onderuit haalt ;)
volgens mij haal ik je punt prima onderuit. Niet onder alle winterse omstandigheden kom je thuis op zomerbanden. Door sommige zaken kun je niet rijden op zomerbanden, waar dat met winterbanden wel lukt.
En of dat nu 2uur geleden is of 200 jaar gelden boeit wat dat betreft geen ene zak. Ook de locatie boeit niet, het toont alleen aan dat stapvoets rijden zeker niet noodzakelijk is, en men dat op die locaties ook niet doet, simpelweg omdat men aangepast is.

Of je per se winterbanden nodig hebt, heb ik nooit gezegd. Ik blijf erbij dat dat een persoonlijke keuze is die afhankelijk is van je omstandigheden. Nabijheid heuvels, Duitsland, mogelijkheid thuis te werken etc etc.
[...]

Tja, als het zo glad is moet je gewoon niet rijden, ook niet op winterbanden. Als je op zomerbanden de sloot in glijdt heb je dus ook op je winterbanden niet echt veel grip en moet je er gewoon wegblijven.
Interessant.. laten we dat voorleggen aan mensen die daar jaarlijks mee te maken krijgen. Of ambulance chauffeurs. Verder zit er wel degelijk een groot verschil tussen banden, daarover later meer.
[...]

Als er hulpdiensten aankomen ga je toch simpelweg ff aan de kant. Kom je dan vast te zitten in de berm is dat pech en zul je b.v. even een voetenmatje uit je auto moeten pakken om weer verder te kunnen rijden.
Wie zegt dat jij aan de kant kúnt?! Wie weet dat jij mooi op platgereden sneeuw of ijs rijdt, en er tussen en naast je wielen centimeters sneeuw aanwezig is?
Laten we wel wezen, de meeste ongelukken bij sneeuw en ijs komen niet door de banden maar doordat mensen zich niet aanpassen. Zo lag er bij ons in de straat een paar jaar geleden ook een vrouwke met d'r auto om een lantaarnpaal. Helemaal verbaasd 'want ze had toch winterbanden' :+
Dat klopt idd. Maar goed, ik snap ook niet dat een slipcursus niet verplicht is bij het rijbewijs. Daar merk je duidelijk wat een gladde weg precies doet. Ik kreeg destijds bij mijn 206 gewoon de kont om in de 'ijs'slalom, met 20kmh.
Uiteindelijk kun je beter iemand op zomerbanden hebben die zich aanpast dan iemand op winterbanden die dat niet doet. En als je dan echt iets wil veranderen pak dan zo'n wet als in Duitsland waar je zelf moet weten waar je op rijdt zolang je als het sneeuwt maar all-seasons/winterbanden hebt.
Ben ik het op zich mee eens, dan ben je er niet toe verplicht te kopen, maar indien nodig wel aangepast te zijn.

Verder levert een winterband en een all season band wel degelijk meer grip op ijs. Dus was diegen op winterbanden wellicht helemaal niet simpelweg opzij de sloot in gegleden. Uit de laatste all season test blijkt bv dat de Quatrac5 van Vredestein slechter is op ijs dan veel concurrenten, en dat verschil is te zien door het oudere minder ontwikkelde profiel.
Engineer Stewie schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:42:

Ik moet verplicht winterbanden gebruiken door de leasemaatschappij, maar dat zijn altijd van die brol banden ala nokian/fulda voor een auto van bijna 50k (Belgische prijs).
Euh.. Fulda zit in de top de laatste jaren, zowel zomer als winter. Zie ook de laatste test van auto Bild: catchingfire in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie -..."

Nokian is dé winterbandleverancier.. Canadezen en Scandinaviërs zweren erbij..

Dus om die twee merken nou brol te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
GAIAjohan schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:54:
Euh.. Fulda zit in de top de laatste jaren, zowel zomer als winter. Zie ook de laatste test van auto Bild: catchingfire in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie -..."

Nokian is dé winterbandleverancier.. Canadezen en Scandinaviërs zweren erbij..

Dus om die twee merken nou brol te noemen?
Toch heb ik met Fulda's (weet niet welk type) nooit goede grip gehad. Bij minste regen slipte ze zelfs al bij wegrijden en ben nu niet echt een strepentrekker.
Nu rij ik bij veel sneeuw praktisch nooit omdat ik mijn werktijd/plaats heel flexibel kan kiezen, 90km enkele afstand door sneeuw is nu ook niet echt praktisch bij sneeuw/ijzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
Ik heb ooit een set Fulda Kristall Montero bandjes gehad en dat was ook helemaal niks. Nou kan dat aan dat specifieke type hebben gelegen of aan de combinatie met mijn auto, dus ik schrijf het merk nog niet helemaal af.

Daar staat tegenover dat ik op mijn Peugeot drie winters op Nokian winterbanden heb gereden en dat was echt fantastisch spul. Op asfalt maakte het wat meer geluid, bijna alsof het tractorbanden waren, maar in de sneeuw had ik dan ook de grip van tractorbanden.
Voor mijn huidige auto heb ik een set Michelin Alpin, maar als die op zijn (en de auto nog niet), ga ik weer op zoek naar Nokians.

Voor in Nederland niet zo heel hard nodig, maar ik kom regelmatig in Duitsland en ga twee keer per jaar op wintersport in een minder toeristisch gebied met kleine smalle weggetjes. Voor mijn use case zijn die dingen dus gewoon ontzettend nuttig en eigenlijk ook verplicht.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Verschil merken is wat anders dan grip verlezen hè. Ik merk dat het rubber stugger wordt, meer geluid begint te maken en in de regen wat sneller tot slippen te krijgen is. Dat zijn toch echt 100% product-eigenschappen.
[...]

[...]

[...]

Zoals ik al zei pak ik gewoon altijd de auto, ongeacht de banden en of er sneeuw ligt en ik heb nog nooit problemen gehad. Tuurlijk werken winterbanden beter maar er is maar weinig dat je niet op kunt lossen door je rijgedrag aan te passen.
[...]
Hoe moeilijk is het om te lezen wat ik (en anderen) schrijven? Het gaat er niet om dat als je op een glad stuk rijdt, je dat met aangepaste snelheid doet, het gaat erom dat je het lang niet altijd op tijd door hebt om je snelheid aan te kunnen passen. Dus tenzij je de hele route met 5 km/u wilt gaan rijden, want er zou weleens sneeuw/hagel op de weg kunnen liggen, is jouw standpunt gewoon niet reëel.

In de inmiddels 12 jaar dat ik auto rij, ben ik bijna iedere winter wil minimaal één keer overvallen door een winterse bui. En nogmaals, dan heb ik het absoluut niet alleen over sneeuw, ook hagel hoort daarbij.

Prima dat jij van mening bent zo'n perfecte chauffeur te zijn dat je nooit in de problemen zal komen na een onverwachtse bui, maar ik hoop ten zeerste dat je op dat moment dan niet achter mij rijdt en er net een kind/kat/hond de weg over komt rennen.

Ow, en tip, ik zou in de zomer semi-slicks onder auto leggen. Dat rijdt nog veel beter en bij die met die enkele regenbui kan je best met 5 km/u over de rotonde ;)
Dit is ongeveer de houding die je inneemt, ik hoop dat je dan een beetje inziet waar je redenatie fout gaat.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

1000 punten voor jouw gehele post _/-\o_
deepbass909 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:38: het gaat erom dat je het lang niet altijd op tijd door hebt om je snelheid aan te kunnen passen.
Tuurlijk wel. Als het gevroren heeft of er ligt sneeuw of pulp is het heel makkelijk om ff te checken hoeveel grip je óngeveer hebt. Kort remmen totdat je de ABS voelt, kort wat gas tot dat je de TC/ESP voelt. Paar korte stuurbewegingen om te kijken wat voor zijdelingse grip je hebt. Ook wanneer je wel op winterbanden rijdt.

Dan weet je óngeveer waar je mee te maken hebt. Als je dan onder die grens gaat rijden en om de zoveel tijd op stukken waar er ruimte voor is checkt hoeveel grip je hebt, dan kom je overal. En dan blijkt meestal dat je nog een stuk harder zou kunnen rijden dan de buurvrouw in haar Kia Picanto 6 auto's voor je.

Anticipeer op fouten van anderen en maak er zelf geen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Tusk op 21-09-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Tusk schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:02:
Mijn punt was:
En dan is het wel eens passief glijden op rotondes met 2 km/u.
M.a.w. ongecontroleerd = kans op botsingen.
Je kan je voorstellen dat als je kinderen naar school brengt of voor schooltijd uitrijdt, dat je echt niet wil hebben om tegen een kind aan te glijden met je 1200+ kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
Nogmaals een poging om de oeverloze welles/nietes discussies te doorbreken en met feiten te komen:

AutoMotorSport
Afbeeldingslocatie: https://reifenpresse.de/wp-content/uploads/2018/09/AMS-Ganzjahresreifentest-2018-09.jpg

AutoBild:
Afbeeldingslocatie: https://reifenpresse.de/wp-content/uploads/2018/09/AutoBild-Winterreifentest-2018.jpg

Autozeitung
Afbeeldingslocatie: https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/187/7045/79776862/bildschirmfoto-2018-09-21-um-08-56-56-3426166018791691495.png

[ Voor 14% gewijzigd door catchingfire op 21-09-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik ga dit jaar voor het eerst met een automaat op pad in de winter, dat zal bij gladde wegen wel manueel schakelen worden zodat je weet in welke versnelling je zit (ik schakel nooit manueel).

[knip]
@Engineer Stewie, onze (toch vrij eenvoudige Renault met automaat), heeft een sneeuwstand. Die heb je niet beschikbaar?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
catchingfire schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:24:
Nogmaals een poging om de oeverloze welles/nietes discussies te doorbreken en met feiten te komen:

AutoMotorSport
[Afbeelding]
*O* heb net die Continentals eronder laten leggen, flinke verbetering t.o.v. de Vredestein Quatrac 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Indoubt schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:08:
Bovendien is er nogal wat prietpraat over wanneer winterbanden beter zouden zijn waar ik me soms behoorlijk aan stoor. De Michelins doen het als zomerband erg goed (ook met 37 graden in de schaduw zoals we hebben gehad) en doen niet onder voor een goede zomerband. Daarvoor zaten er dunlop blue response zomerbanden onder en die waren zeker niet beter in de zomer.
De Bluresponse is volgens de site van Dunlop zo'n energiezuinige band, dan merk je al snel minder verschil inderdaad, dat is nogal logisch.

@catchingfire wat wil je concluderen uit die plaatjes dan? Ik mis wat onderbouwing.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tusk schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:21:

Tuurlijk wel. Als het gevroren heeft of er ligt sneeuw of pulp is het heel makkelijk om ff te checken hoeveel grip je óngeveer hebt. Kort remmen totdat je de ABS voelt, kort wat gas tot dat je de TC/ESP voelt. Paar korte stuurbewegingen om te kijken wat voor zijdelingse grip je hebt. Ook wanneer je wel op winterbanden rijdt. Dan weet je óngeveer waar je mee te maken hebt.
Denk je nu echt dat dat geen standaard praktijk is. Zeker op niet te vertrouwen wegen met ijzel is dat continue praktijk. Daarnaast is dit ook een manier om grip uit te proberen op een rotonde. Met een fwd heb je in 90% van de gevallen onderstuur, en is het dus makkelijk op te vangen, en zo kom je erachter dat de grens met zomerbanden wel degelijk makkelijker te vinden is in de winter, ook al is er geen sneeuw.
Als je dan onder die grens gaat rijden en om de zoveel tijd op stukken waar er ruimte voor is checkt hoeveel grip je hebt, dan kom je overal.
en dat is dus niet zo. Ik zie jou graag door 30cm sneeuw ploegen met je zomerbandjes, of een helling op rijden.
Gaat je gewoon niet lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 21-09-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

GAIAjohan schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:05:
en dat is dus niet zo. Ik zie jou graag door 30cm sneeuw ploegen met je zomerbandjes, of een helling op rijden.
Gaat je gewoon niet lukken.
Klopt maar we hadden het over Nederland. En daar komt beide niet voor :)

Ik weet echt wel hoe goed winterbanden in een dikke pak sneeuw werken. Ooit (voor mijn gevoel) 45 graden een heuvel met verse sneeuw opgereden zonder probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door Tusk op 21-09-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Tusk schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:07:
[...]
Klopt maar we hadden het over Nederland. En daar komt beide niet voor :)
Klopt Limburg bestaat niet, en de winter van 2009 in Groningen die ik hierboven liet zien bestaat ook niet.
/Sarcasm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

GAIAjohan schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:08:
[...]

Klopt Limburg bestaat niet, en de winter van 2009 in Groningen die ik hierboven liet zien bestaat ook niet.
Ik heb het geluk dat ik nooit in Limburg hoef te zijn :) En ten tijde van de winter van 2009 in Groningen (overigens ook ver van mijn bed) had ik de auto laten staan. Bij zulke barre omstandigheden is het sws niet verstandig om de weg op te gaan.

Ga aub niet zo bijdehand op details reageren. Je snapt precies wat ik bedoel
/Sarcasme gemist

[ Voor 5% gewijzigd door Tusk op 21-09-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
deepbass909 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:38:
[...]
Verschil merken is wat anders dan grip verlezen hè. Ik merk dat het rubber stugger wordt, meer geluid begint te maken en in de regen wat sneller tot slippen te krijgen is. Dat zijn toch echt 100% product-eigenschappen.
Ik merk ook verschil als het 15 graden is en ik op winterbanden rijdt en dat terwijl 3/4 van de mensen door bijft rijden als het al 20+ is. Daarnaast zijn dat verschillen die je ook merkt bij A en B banden. Laten we het dus gewoon hebben over de sneeuw/ijsdagen hebben waar winterbanden echt het verschil maken. En die heb je in Nederland nu eenmaal bar weinig, zeker als je naast grotere wegen woont.
[...]
Hoe moeilijk is het om te lezen wat ik (en anderen) schrijven? Het gaat er niet om dat als je op een glad stuk rijdt, je dat met aangepaste snelheid doet, het gaat erom dat je het lang niet altijd op tijd door hebt om je snelheid aan te kunnen passen. Dus tenzij je de hele route met 5 km/u wilt gaan rijden, want er zou weleens sneeuw/hagel op de weg kunnen liggen, is jouw standpunt gewoon niet reëel.
Je kent het weer toch en je weet waar het glad kan zijn. Er zijn maar weinig punten waar het echt onverwacht glad is en daar wil je ook met je winterbanden niet met onaangepaste snelheid overheen. Tuurlijk zijn winterbanden dan beter maar dat geldt net zo goed voor all-seasons als je onverwacht een modderweg tegen komt (wat je ook niet altijd aan ziet komen)
Prima dat jij van mening bent zo'n perfecte chauffeur te zijn dat je nooit in de problemen zal komen na een onverwachtse bui, maar ik hoop ten zeerste dat je op dat moment dan niet achter mij rijdt en er net een kind/kat/hond de weg over komt rennen.
Dat hoop ik dan ook niet met jouw winterbanden want als je het niet door hebt dat het gladder is ben je ook simpelweg te laat.
Ow, en tip, ik zou in de zomer semi-slicks onder auto leggen. Dat rijdt nog veel beter en bij die met die enkele regenbui kan je best met 5 km/u over de rotonde ;)
Dit is ongeveer de houding die je inneemt, ik hoop dat je dan een beetje inziet waar je redenatie fout gaat.
Dat is niet de houding die ik aanneem, ik zeg simpelweg dat het in Nederland zo zelden voor komt dat je echt winterbanden nodig hebt dat winterbanden verplichten gewoon zinloos is. Het ligt veel meer aan je eigen situatie of het zinvol is of niet. Op zo'n 3 dagen per jaar na is het verschil tussen winterbanden en zomerbanden tegen elkaar weg te strepen. Zeker als je meeneemt hoevaak mensen te vroeg en veel te lang doorrijden op winterbanden wat ook beduidend minder grip oplevert.

We zijn hier veel te vaak de discussie over extreme omstandigheden aan het pakken (met zelfs weersomstandigheden in Canada erbij halen.....) terwijl je eerst eens moet kijken hoe vaak je nu daadwerkelijk in die situatie komt. We gaan toch ook geen regenbanden verplichten in Nederland. ondanks dat dat veel vaker voorkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 21-09-2018 16:59 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
Gonadan schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:42:
@catchingfire wat wil je concluderen uit die plaatjes dan? Ik mis wat onderbouwing.
Oh onderbouwing was helemaal niet de insteek van mijn post. Het is gewoon een verzameling van recente professionele testresultaten en geen onzinnige "ik heb nu de xxx onder m'n auto liggen en die zijn vet goed en ik heb wel 305'ers want dat is wel nodig met mijn 600+pk" prietpraat.

Voor onderbouwing mag je de genoemde tijdschriften kopen. Iets met (c) enzo.

[ Voor 43% gewijzigd door catchingfire op 21-09-2018 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
hardware-lover schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:59:
[...]

@Engineer Stewie, onze (toch vrij eenvoudige Renault met automaat), heeft een sneeuwstand. Die heb je niet beschikbaar?
Ik heb vanalle opties (full adaptive led lights, dynamische pinkers, full led interior lights, spoilers/luchthappers, virtual cockpit, lane assist, traffic jam assist, predictive adaptive cruise control, gps, camera,...) maar de bak kent alleen drive, sport en manueel :). Ik had geen budget meer voor drive profielen en de keren dat ik in de sneeuw zit op 4 jaar zijn op 1 hand te tellen :p.

Kwestie van prioriteiten dus

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Martinusz schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:08:
[...]

*O* heb net die Continentals eronder laten leggen, flinke verbetering t.o.v. de Vredestein Quatrac 5.
Flinke verbetering op welk gebied? Ik twijfel nog.
Was zeer tevreden over de Quatrac5, al heb ik het idee dat de handling wel wat sportiever kon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 04:24
Ik ben het met je eens hoor redwing, ik rij al meer dan 25 jaar en heb nog nooit winterbanden (lees: sneeuwbanden) gebruikt.. De hele discussie daarover is echt iets van de laatste +/- 10 jaar en wordt volgens mij vooral ingegeven door een lobby van de bandenhandel.. Wat dat is het vooral, extra handel in aanschaf, opslag en montage.,. In Nederland komt echt winterweer met sneeuw en ijs op de weg gewoon veel te weinig voor om de extra kosten voor speciale sneeuwbanden te rechtvaardigen.. Je bent in bijna alle andere weersomstandigheden beter af met gewone (zomer)banden.. Ik kies dus voor 99% van de tijd de beste banden en neem de 1% van de tijd dat mijn banden veel minder zijn voor lief, daar pas ik me dan goed op aan.. En ik rij echt niet de makkelijkste auto wat dat betreft, een BMW Z4 met achterwielaandrijving.. Dat kunnen sommigen dan wel gevaarlijk noemen in de winter, maar wat zijn al die mensen dan die op winter/sneeuwbanden met zoveel minder grip en veel langere remwegen doorrijden op droog asfalt bij temperaturen van boven 0 (het meest voorkomende winterweer in Nederland)?!? Er zijn zelfs mensen die het hele jaar doorrijden op winter/sneeuwbanden, om die idioterie zou ik me meer druk om maken als je het over veiligheid hebt.. Ik ben slechts een labiliteit op die paar dagen met sneeuw, die mensen zijn het de rest van het hele jaar..

• Martinusz
Timmert schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:52:
[...]

Flinke verbetering op welk gebied? Ik twijfel nog.
Was zeer tevreden over de Quatrac5, al heb ik het idee dat de handling wel wat sportiever kon.
Vond ze op nat tegen vallen, vaak beetje glibberen op rotondes bijvoorbeeld, en nee ik neem ze niet sportief. Qua verbruik scoort de Continental voorlopig ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik snap dat ze voor op sneeuw kijken naar smallere maten, maar toch ben ik wel benieuwd hoe breder maten het in verhouding doen.
Beetje flauw, zelfs Limburg is maar voor een beperkt deel heuvelachtig. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Gonadan op 25-09-2018 21:13 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GAIAjohan
Gonadan schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:09:
Ik snap dat ze voor op sneeuw kijken naar smallere maten, maar toch ben ik wel benieuwd hoe breder maten het in verhouding doen.

[...]

Beetje flauw, zelfs Limburg is maar voor een beperkt deel heuvelachtig. ;)
Maar zelfs dan, als je in die regio woont of moet zijn, ben je ook eerder in Duitsland of de Ardennen

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06 00:11
België, onder Leuven.

Sneeuwdagen zijn beperkt (kan je even goed eens thuis blijven/werken/alternatieven gebruiken), maar erg koude dagen is het merkbaar leuker om Alpin 5's te hebben liggen dan Pilot Sport 4's.

Mij draait het vooral om stopafstand rond 0°c en de hellingen hier probleemloos opraken tussen november-maart. Gepast materiaal geeft gewoon een comfortabel randje veiligheid.

Tussen auto's onderling zou het net beter zijn dat iedereen ongeveer met dezelfde grip rond bolt (en even traag of even snel stopt). Omdat er een klein miljoen lease/bedrijfsvoertuigen rond vlamt op winterbanden moet je wel volgen vind ik.

Voorbije weekend was er een beetje (extra) regen en de helft van de bestuurders was even vergeten wat normaal vlot rijden is.

Je kan een perfecte 'snowmobiel' hebben maar dan nog steek je vast achter die 'bmw-übermensch' die winterbanden overbodig vond. Die bandentestjes zeggen feitelijk weinig (is wel ok als aankoopadvies), het is veel interessanter om de verschillen op video te zien.

[ Voor 80% gewijzigd door anessie op 26-09-2018 03:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
GTÜ/ACE 09/2018 185/65R15 + 3 Ganzjahresreifen

Afbeeldingslocatie: https://www.gtue.de/sixcms/media.php/gtue_relaunch_2015_develop.a.687.de/thumb_950/gtue-test_winterreifen_2018-09_ergebnisse.jpg

https://www.gtue.de/Press...ngen/80492.html?nav=55959

Interessant om te zien hoe de Continental AllseasonContact het hier doet tov de "echte" winterbanden.

[ Voor 7% gewijzigd door catchingfire op 26-09-2018 18:09 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-06 18:02
catchingfire schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:23:

Interessant om te zien hoe de Continental AllseasonContact het hier doet tov de "echte" winterbanden.
Daarom heb ik ze ook op mijn forester liggen :)

• catchingfire
Autobild 195/65R15 allseasons
Ganzjahresreifen laut AutoBild-Test „längst eine verlässliche Größe“
Afbeeldingslocatie: https://reifenpresse.de/wp-content/uploads/2018/09/AutoBild-Ganzjahresreifentest.jpg

(Enige persoonlijke twijfel die ik had om de nieuwe Bridgestone Weather Control A005 een kans te geven is als sneeuw voor de zon verdwenen)

Test ams Auto-Motor-Sport 205/55R16
Afbeeldingslocatie: https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/187/7045/79813527/bildschirmfoto-2018-09-27-um-12-12-45-3007266417093868281.png

ADAC Winterreifentest 2018
205/55 R16 H & 175/65 R14 T
ADAC Winterreifentest 2018: Alle Ergebnisse & Infos zum Test

[ Voor 24% gewijzigd door catchingfire op 27-09-2018 17:08 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Gonadan schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:09:
Ik ook, ik heb de afspraak alvast gemaakt. Ik moest gokken dus ik heb hem op 21 november gezet...

235/40 R19

Geen idee welk merk eronder komt...

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 27-09-2018 14:51 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Doorstroming!
Het is zo typerend als je vanuit Duitsland met tientallen centimeters sneeuw, Nederland inrijdt met nog geen 2 cm sneeuw.

In duitsland rijdt iedereen 80-100 op de snelweg, voldoende afstand en door 10cm sneuuw op winterbanden. In Nederland staat iedereen opeens stil bij een centimeter...

Blijf dan lekker thuis! Ga anderen niet in de weg zitten.

Ik moet verplicht winterbanden gebruiken door de leasemaatschappij, maar dat zijn altijd van die brol banden ala nokian/fulda voor een auto van bijna 50k (Belgische prijs). Ik heb met mijn vorige auto altijd met schrik rondgereden in de winter want de grip was echt 0,0.
Heb nu geen snelle auto met 150pk op 1700kg, maar je wil toch wel grip ivm stopafstand.
Ik ga proberen deze keer iets deftigs te krijgen, maar goede winterbanden in 245/45R18 zijn niet goedkoop natuurlijk.
Moet je iet speciaals doen met een automaat?
Hier ook voor het eerst een automaat...

Wel zet ik hem in de sneeuw op de AWD stand. Daar wordt het vermogen op de voorwielen beperkt tot 70pk en op de achterwielen heb je dan ook 70pk (elektrisch). Tenzij ik echt het gas intrap, dan komt er wat extra's bij op de voorwielen.

Dit in combinatie met winterbanden zou toch geen problemen mogen opleveren in de sneeuw :+
hardware-lover schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:59:
[...]

Hmmm, die heb ik niet op de Volvo...

Niet echt een remtest oid, maar volgens mij kan hij prima met sneeuw overweg!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Dat gaat niet gebeuren ben ik bang :) Er hoeft er maar 1 in het rijtje te rijden die geen winterbanden heeft (of zelfs 1 die wel winterbanden heeft maar gewoon bang is) en de hele rij erachter is de lul :)

Zelfs als het een beetje regent heb je er altijd wel zo'n schijtert tussen zitten die 60 ipv 80 gaat rijden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
redwing schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:00:
bladiebla
[/quote]
Sterk punt ! ;w
dfrenner schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:51:
[...]
Ik ook, ik heb de afspraak alvast gemaakt. Ik moest gokken dus ik heb hem op 21 november gezet...

235/40 R19

Geen idee welk merk eronder komt...
Je gaat nu al gokken wanneer je er andere banden op legt en gaat dan zeggen dat iemand die op zomerbanden door rijdt dom bezig is 8)7 Ik durf nu al gerust te wedden dat ik minder dagen op 'verkeerde' banden zal rijden dan jij.

Daarnaast om wel serieus op je andere verhaal in te gaan, als je de eerste dagen dat er sneeuw is rond rijdt in zowel Duitsland als Nederland staat het simpelweg vast. Echter, zodra iedereen na een paar dagen aan de sneeuw is gewend merk je dat de doorstroming er plotseling weer is. Aangezien we in Nederland minder vaak sneeuw hebben en het daarnaast minder lang blijft liggen raken mensen er zelden aan gewend.

Sterker nog, ik rijd op mijn zomerbanden vaak harder rond dan anderen op winterbanden. Even proberen hoe glad het is en rekening houden met waar je rijdt (bruggen zijn b.v. vaak glad) en je kunt veilig doorrijden. Je kunt nl. wel andere banden hebben, maar het aanpassen aan de omstandigheden blijft het belangrijkste.

[removed]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als aanvulling hierop: ehtweak in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2"

Zojuist terug van 2 weekjes naar/door/van de Alpen.
Op de heenweg, Deutsche Autobahn, 28 graden, 160km/h, in Oostenrijk diverse steile (> 15%) bergweggetjes bestaande uit puin/aangestampte modder waar je stapvoets omhoog rijdt.
En de laatste dagen zelfs nog wat natte sneeuwprut op de lokale geasfalteerde passen. En dan weer terug, diverse regenbuien op de Autobahn. En in Nederland weer droog weer bij 18 graden.

Wat is dan de juiste band? Geen enkele eigenlijk. :|
Vandaar dat 4-seizoenen rubber een goede middenmoot vormt, waarmee je prima uit de voeten kunt. :Y

En nee, ik hoef geen rondetijden op de Nürburgring te verbeteren... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Sterk punt ! ;w

[...]

Je gaat nu al gokken wanneer je er andere banden op legt en gaat dan zeggen dat iemand die op zomerbanden door rijdt dom bezig is 8)7 Ik durf nu al gerust te wedden dat ik minder dagen op 'verkeerde' banden zal rijden dan jij.

Daarnaast om wel serieus op je andere verhaal in te gaan, als je de eerste dagen dat er sneeuw is rond rijdt in zowel Duitsland als Nederland staat het simpelweg vast. Echter, zodra iedereen na een paar dagen aan de sneeuw is gewend merk je dat de doorstroming er plotseling weer is. Aangezien we in Nederland minder vaak sneeuw hebben en het daarnaast minder lang blijft liggen raken mensen er zelden aan gewend.

Sterker nog, ik rijd op mijn zomerbanden vaak harder rond dan anderen op winterbanden. Even proberen hoe glad het is en rekening houden met waar je rijdt (bruggen zijn b.v. vaak glad) en je kunt veilig doorrijden. Je kunt nl. wel andere banden hebben, maar het aanpassen aan de omstandigheden blijft het belangrijkste.
[/quote]

Ik moet een afspraak inplannen, banden liggen bij de bandenboer...
Als ik nu niet gok, heb je kans dat ik pas in januari een plekje heb. Dus ik moet nu wel gokken ja.

Wetende dat we meestal ergens in december wel een dagje/weekendje/weekje Duitsland doen...

Maar hoe dan ook, winterbanden hebben met winterse omstandigheden veeeeeeeeeeeeel meer grip. Dan heb ik ze er liever alvast onder zitten!

Het verschil is als dag en nacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ehtweak schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:31:
Als aanvulling hierop: ehtweak in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2"

Zojuist terug van 2 weekjes naar/door/van de Alpen.
Op de heenweg, Deutsche Autobahn, 28 graden, 160km/h, in Oostenrijk diverse steile (> 15%) bergweggetjes bestaande uit puin/aangestampte modder waar je stapvoets omhoog rijdt.
En de laatste dagen zelfs nog wat natte sneeuwprut op de lokale geasfalteerde passen. En dan weer terug, diverse regenbuien op de Autobahn. En in Nederland weer droog weer bij 18 graden.

Wat is dan de juiste band? Geen enkele eigenlijk. :|
Vandaar dat 4-seizoenen rubber een goede middenmoot vormt, waarmee je prima uit de voeten kunt. :Y

En nee, ik hoef geen rondetijden op de Nürburgring te verbeteren... ;)
gewoon een goed zomerband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Inflatable schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:38:
[...]
Ik ben het met je eens hoor redwing, ik rij al meer dan 25 jaar en heb nog nooit winterbanden (lees: sneeuwbanden) gebruikt.. De hele discussie daarover is echt iets van de laatste +/- 10 jaar en wordt volgens mij vooral ingegeven door een lobby van de bandenhandel.. Wat dat is het vooral, extra handel in aanschaf, opslag en montage.,. In Nederland komt echt winterweer met sneeuw en ijs op de weg gewoon veel te weinig voor om de extra kosten voor speciale sneeuwbanden te rechtvaardigen..
Het gaat niet om die paar dagen waarop je het nodig hebt. Het gaat om voorbereid te zijn. Het is namelijk niet zo dat die sneeuwdagen al vooraf gepland zijn, dat mensen bijv. alvast vrije dag of thuiswerkdag (als dat al mag) inplannen. En dan hebben we het nog niet over noodgevallen. Sneeuwval en de mate waarin zijn vaak pas een dag van tevoren goed te voorspellen.

Elke keer als het een keer sneeuwt zie je dat er weer monsterfiles zijn door de vele blikschades op de weg. Je kan de registraties daarop naslaan. Rara, hoe komt dat? Niet doordat mensen doorjakkeren als op een zonnige dag, kan ik je vertellen, iederen rijdt als een slak, en toch gewoon tegen elkaar aanglijden.
Maar misschien ben je nog niet in een situatie gekomen waarin je had gewenst dat je meer grip in de sneeuw had met je zomerbanden?

Maar goed, misschien zijn voor sommige mensen kosten belangrijker dan veiligheid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 14:41

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Iemand ervaring met deze band: Vredestein Wintrac Xtreme S?
Deze krijg ik aangewezen voor mijn leasebak.

Zelf heb ik nog geen ervaring met Vredestein banden.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Fireshade schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:18:
[...]

Het gaat niet om die paar dagen waarop je het nodig hebt. Het gaat om voorbereid te zijn. Het is namelijk niet zo dat die sneeuwdagen al vooraf gepland zijn, dat mensen bijv. alvast vrije dag of thuiswerkdag (als dat al mag) inplannen. En dan hebben we het nog niet over noodgevallen. Sneeuwval en de mate waarin zijn vaak pas een dag van tevoren goed te voorspellen.

Elke keer als het een keer sneeuwt zie je dat er weer monsterfiles zijn door de vele blikschades op de weg. Je kan de registraties daarop naslaan. Rara, hoe komt dat? Niet doordat mensen doorjakkeren als op een zonnige dag, kan ik je vertellen, iederen rijdt als een slak, en toch gewoon tegen elkaar aanglijden.
Maar misschien ben je nog niet in een situatie gekomen waarin je had gewenst dat je meer grip in de sneeuw had met je zomerbanden?

Maar goed, misschien zijn voor sommige mensen kosten belangrijker dan veiligheid. :P
Grappig, ik zie vaak de helden met winterbanden op de witte linkerstrook rijden en de sneeuwdammetjes op de middenstreep doorkruisen alsof het niks is. Die denken gelijk God te zijn omdat de winterbanden het wel op zullen lossen. Dat geeft veel meer schijnveiligheid en dus gevaar dan iemand die met zomerbanden (eigenlijk regenbanden) voortsukkelt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Señor Sjon schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 15:03:
[...]

Grappig, ik zie vaak de helden met winterbanden op de witte linkerstrook rijden en de sneeuwdammetjes op de middenstreep doorkruisen alsof het niks is. Die denken gelijk God te zijn omdat de winterbanden het wel op zullen lossen. Dat geeft veel meer schijnveiligheid en dus gevaar dan iemand die met zomerbanden (eigenlijk regenbanden) voortsukkelt.
Grappig, ik zie vaak ook de helden die denken nog met zomerbanden te kunnen rijden in de sneeuw in de stad niet kunnen optrekken en "stilstaan" bij een stoplicht, of tegen stoepranden aan botsen ondanks hun 'voortsukkel'snelheid. Of in de start-stopfiles tegen hun voorligger aanglijden omdat er geen remgrip is.

Niet dat ik jouw helden met winterbanden goedkeur, want die hebben hun rijles blijkbaar niet begrepen, maar van dat soort argumenten ken ik er ook wel een paar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dfrenner schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:13:
Ik moet een afspraak inplannen, banden liggen bij de bandenboer...
Als ik nu niet gok, heb je kans dat ik pas in januari een plekje heb. Dus ik moet nu wel gokken ja.

Wetende dat we meestal ergens in december wel een dagje/weekendje/weekje Duitsland doen...

Maar hoe dan ook, winterbanden hebben met winterse omstandigheden veeeeeeeeeeeeel meer grip. Dan heb ik ze er liever alvast onder zitten!

Het verschil is als dag en nacht...
Het verschil als het droog en 15/20 graden is, wat het in die tijd nog goed kan zijn, tussen een goede zomer en winterband is ook dag en nacht. Ik vind het dan ook zeer raar dat iemand wel gaat klagen dat anderen op de 'goede' banden moet rijden, maar zelf totaal geen rekening met de omstandigheden houdt en er willekeurig een keer winterbanden onder legt. Dan moet je of niet klagen, of er zelf wat meer moeite in steken en er pas winterbanden onder leggen als ze daadwerkelijk voordeel geven.
[...]

Ik heb de afgelopen jaren nog geen 1 keer sneeuw gehad die niet vantevoren al voorspeld waren (oftewel de dag van te voren al zien dat er her en der kans op sneeuw is). Daarnaast blijkt dat in Nederland er bij sneeuw inderdaad meer schades zijn, maar wat kosten en letsel betreft het juist gelijk/minder is. Zo'n groot probleem is het dus niet. Ook niet echt gek gezien die maximaal paar dagen per jaar dat het daadwerkelijk glad is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Señor Sjon Volgens een kennis van me met afsleepdienst (in DE), zijn de meeste voertuigen die ze afslepen in de winterperiode, voertuigen die niet op winterbanden rijden. vaak uit Nederland die net een stuk over de grens rijden. (weekendje weg, of vakantie)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
redwing schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 18:10:
[...]

Het verschil als het droog en 15/20 graden is, wat het in die tijd nog goed kan zijn, tussen een goede zomer en winterband is ook dag en nacht. Ik vind het dan ook zeer raar dat iemand wel gaat klagen dat anderen op de 'goede' banden moet rijden, maar zelf totaal geen rekening met de omstandigheden houdt en er willekeurig een keer winterbanden onder legt. Dan moet je of niet klagen, of er zelf wat meer moeite in steken en er pas winterbanden onder leggen als ze daadwerkelijk voordeel geven.

[...]

Ik heb de afgelopen jaren nog geen 1 keer sneeuw gehad die niet vantevoren al voorspeld waren (oftewel de dag van te voren al zien dat er her en der kans op sneeuw is). Daarnaast blijkt dat in Nederland er bij sneeuw inderdaad meer schades zijn, maar wat kosten en letsel betreft het juist gelijk/minder is. Zo'n groot probleem is het dus niet. Ook niet echt gek gezien die maximaal paar dagen per jaar dat het daadwerkelijk glad is.
Van mij hoeven anderen niet op winterbanden te rijden, maar blijf op zomerbanden in de sneeuw dan wel lekker thuis!

Het verschil met een winterband op 10 graden droog met een zomerbanden op 10 graden droog is veel kleiner dan een winterband in 10cm sneeuw en een zomerband in 10cm sneeuw!

Op zomerbanden glijd je alle kanten op in de sneeuw, dat gebeurt met een winterband en 10 of zelf 20 graden absoluut niet...

Ik heb net als veel leaserijders helaas geen keuze. Ik moet nu al een afspraak maken, want straks zitten ze vol...
Ik zou graag anders zien, of ze er zelf onderleggen, maar dat kan helaas niet. Iedere auto bij ons bedrijf heeft verplicht winterbandenregeling van de leasemij.

Nu kan ik nog dag en tijd kiezen, in november is het te laat en ben ik in januari de eerste...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inflatable
[...]

Het gaat niet om die paar dagen waarop je het nodig hebt. Het gaat om voorbereid te zijn.
Maar ik ga dus niet elk jaar maandenlang op minder presterende winterbanden rondrijden in niet winterse omstandigheden om op mogelijk een paar dagen sneeuw op de weg in dit vlakke zeeklimaat land waar men de wegen erg goed onderhoudt voorbereid te zijn.. Extra kosten en gedoe met opslag en montage etc buiten beschouwing gelaten.. Zelfs in de afgelopen winter waar we bovengemiddeld veel sneeuw gehad hebben heb ik slechts 1 dag echt op sneeuw hoeven rijden, de rest van de tijd was het altijd asfalt..

Ik ontken niet dat winterbanden veel meer grip bieden zijn als er sneeuw op de weg ligt, ik zeg alleen maar dat de situatie die erom vraagt veel te weinig voorkomt om de mindere prestaties in vele malen vaker voorkomende niet winterse omstandigheden en de extra kosten te rechtvaardigen.. Ik onderstreep ook wat anderen hier ook al zeiden, dat rijstijl belangrijker is dan banden.. Winterbanden bieden geen zekerheid, ze verkleinen alleen het risico.. En ik verklein het risico misschien wel meer door mijn rijstijl op de juiste manier aan te passen als de situatie er om vraagt, zeker vergeleken met iemand die op een onjuiste gevaarlijke manier blijft doorrijden omdat hij/zij denkt dat het wel kan met winterbanden..

https://www.autoweek.nl/nieuws/meer-schade-met-winterbanden/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
dfrenner schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:15:
[...]
Van mij hoeven anderen niet op winterbanden te rijden, maar blijf op zomerbanden in de sneeuw dan wel lekker thuis!
Blijf jij dan ook thuis als het boven de 15 graden is en je je winterbanden er op hebt liggen ?
Het verschil met een winterband op 10 graden droog met een zomerbanden op 10 graden droog is veel kleiner dan een winterband in 10cm sneeuw en een zomerband in 10cm sneeuw!
Het ene komt regelmatig voor, het andere hooguit een paar keer per jaar. Daarnaast komt ook nog dat de temperaturen wel boven de 10 graden komen in de tijd dat de meesten er hun winterbanden onder hebben liggen (zeker bij degene die ze laten wisselen bij de garage)
Op zomerbanden glijd je alle kanten op in de sneeuw, dat gebeurt met een winterband en 10 of zelf 20 graden absoluut niet...
15-20% minder grip kan anders al snel voor ongelukken zorgen, zeker omdat jij je rijgedrag niet aan zult passen op je winterbanden. Iets wat degene op zomerbanden die in de sneeuw rijdt wel zal (moeten ;) ) doen. Daarnaast zijn de wegen in NL meestal heel snel weer sneeuwvrij waarbij grotendeels de sneeuwdagen dus eigenlijk gezien moeten worden als normale koude dagen.

En laten we wel even eerlijk zijn, als jij op winterbanden in de aangereden sneeuw rijdt moet je nog steeds erg opletten omdat je alsnog zo alle kanten op glijdt. De grip is een stuk beter dan van zomerbanden, maar je grip en remweg ten opzichte van een normale weg is alsnog vele malen slechter.
Ik heb net als veel leaserijders helaas geen keuze. Ik moet nu al een afspraak maken, want straks zitten ze vol...
Ik zou graag anders zien, of ze er zelf onderleggen, maar dat kan helaas niet. Iedere auto bij ons bedrijf heeft verplicht winterbandenregeling van de leasemij.

Nu kan ik nog dag en tijd kiezen, in november is het te laat en ben ik in januari de eerste...
Tja, ook al snap ik het best, het blijft op zich natuurlijk een zwak excuus, wel vinden dat anderen maar thuis moeten blijven, maar je zelf verschuilen achter je leasemaatschappij en daarom op slechte banden toch van huis gaan.
Want zoveel veiliger vind ik het eigenlijk niet klinken, 30 dagen met 10-20% minder grip rond te rijden om op een paar dagen per jaar 50% meer grip te hebben waarbij je die dagen toch al langzaam moet rijden :P

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inflatable
Was het maar 30 dagen.. Ze rijden er gemiddeld zo'n 5 maanden op denk ik, van oktober t/m maart wordt er gewisseld.. Met een paar onverschilligen die er zelfs nog langer op rijden tot wel het hele jaar door.. Ik vind het een irrationele keuze om 99+% van de tijd met mindere banden rond te rijden omdat je voorbereidt wil zijn op die <1% sneeuwdagen.. Ik denk dat de meeste mensen ook gewoon niet weten dat winterbanden zoveel minder presteren dan "gewone" banden op asfalt als het niet vriest..

Dat het verplicht is in de meeste leasecontracten verbaast me ook niks, want zoals ik al in mijn 1e reactie zei, het is vooral handel.. Je betaalt er gewoon voor en er wordt aan verdient..

Ik vind sowieso dat er veel teveel geleased wordt in dit land, tegenwoordig ook steeds meer private lease.. Er wordt vanuit die hoek ook gelobbyd om de BPM in stand te houden.. Maar dat is een andere discussie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Afbeeldingslocatie: https://reifenpresse.de/wp-content/uploads/2018/10/AutoBild-Allrad-SUV-Winterreifentest-2018.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
7 oktober, het wordt komende week nog dik 20 graden buiten en ik zie net dat mijn buurman nu alweer winterbanden onder zijn leasewagen heeft zitten.. :/ |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Inflatable schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:33:
7 oktober, het wordt komende week nog dik 20 graden buiten en ik zie net dat mijn buurman nu alweer winterbanden onder zijn leasewagen heeft zitten.. :/ |:(
Tja, verplichting vanuit leasemaatschappij of wellicht heeft hij een vakantie gepland.

Verder lijkt het me niet jouw zaak om daar op internet even anoniem over te gaan klagen.
Het remwegverschil bij 35 graden en 100kmh was 16m bij nieuwe winterbanden volgens ADAC. Bij winterbanden met 4mm profiel was het 5m verschil bij 35 graden en 100kmh
Maar die 35 graden gaan we niet halen en wellicht zijn het al gebruikte banden.

Maar zelfs dan, als ik op putdeksels zou rijden, zou ik het ook niet tof vinden als mijn buurman daar op internet even over gaat klagen..
Ik heb nu inderdaad de Toyo S954, en ze zijn inderdaad niet best in de sneeuw

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 07-10-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
GAIAjohan schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 17:17:
[...]

Tja, verplichting vanuit leasemaatschappij of wellicht heeft hij een vakantie gepland.

Verder lijkt het me niet jouw zaak om daar op internet even anoniem over te gaan klagen.
Het remwegverschil bij 35 graden en 100kmh was 16m bij nieuwe winterbanden volgens ADAC. Bij winterbanden met 4mm profiel was het 5m verschil bij 35 graden en 100kmh
Maar die 35 graden gaan we niet halen en wellicht zijn het al gebruikte banden.
Dit topic gaat over de voor- en na-delen van winterbanden. En dit is daar natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van. Als je ze er nu al onder legt rijd je een hele tijd rond op banden die een stuk slechter presteren. En dat wordt dan gedaan onder het mom van veiligheid...

En buurman lijkt me trouwens aardig anoniem dus zou ook geen probleem moeten zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
redwing schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 17:30:
[...]

Dit topic gaat over de voor- en na-delen van winterbanden. En dit is daar natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van. Als je ze er nu al onder legt rijd je een hele tijd rond op banden die een stuk slechter presteren. En dat wordt dan gedaan onder het mom van veiligheid...

En buurman lijkt me trouwens aardig anoniem dus zou ook geen probleem moeten zijn.
Tja, maar doet hij dat vanwege een vakantie naar de Alpen? Of vanwege een verplichting vanuit de leasemaatschappij? Had hij misschien vorig jaar te laat gewisseld bij die buien in december en wilde hij nu op tijd zijn?

En ja, winterbanden zijn bij die temperaturen als ze nieuw zijn inderdaad problematisch, maar dat is een afweging als je nu al wisselt of laat wisselen.

Daarom heb ik het wisselen liever zelf in de hand. Overigens boeit voor mij de maximumtemperatuur op een dag sowieso niet. Dan rijd ik nauwelijks. Ik vind het veel interessanter wat voor temperaturen er in de ochtend en avond zijn.

Vorig jaar heb ik ze eind november of begin december erop gelegd. En een paar dagen later had ik sneeuw en in de ochtend vriestemperaturen in DE. En iets later ook in NL.

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 07-10-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
Hem een beetje kennende komt het vanuit zijn leasecontract en om de drukte voor te zijn, hij interesseert zich totaal niet in auto's en gaat ook niet op wintersport.. Maar zijn reden interesseert me ook niet echt, ik probeer hiermee alleen de absurditeit aan te geven en wat tegengas te geven aan de winterbanden lobby die elk jaar steeds weer sterker lijkt te worden (wat hand in hand gaat met het steeds groter wordende leasemarkt in dit land).. Zoals mijn buurman rijden er helaas steeds meer rond.. Ze hebben autolengtes langere remwegen etc en daar rijdt men dus vele maanden mee rond in niet winterse omstandigheden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Inflatable schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 18:30:
Ze hebben autolengtes langere remwegen etc en daar rijdt men dus vele maanden mee rond in niet winterse omstandigheden..
Tja, zo heb je ook mensen die het hele jaar op Linglong, Maxtrek etc rijden..

In dat licht is deze all season test wel interessant:
http://www.tyrereviews.co...-Season-Tyre-Shootout.htm

Waar de Bridgestone 45,2m nodig had op het natte, deed de Atlas Green 4s er 61,9m over.

Of deze zomertest:
http://www.tyrereviews.co...-Summer-Tyre-Overview.htm

De Bridgestone haalt 34,3m. De Fortuna 51,9..

Of deze wintertest:
http://www.tyrereviews.co...-Winter-Tyre-Shootout.htm
Waar de Conti 34,5 haalt, en de Antares 49,8m.

Toch zullen velen op Fortuna, Antares of Atlas bandjes rijden als die goedkoop zijn..

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 07-10-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
Dat verbaast me ook niks, veruit de meeste mensen interesseert auto's niks behalve een middel om van A naar B te gaan, men weet niet of men voor- of achterwielaandrijving heeft en hebben geen benul van banden etc, velen zullen daarom inderdaad voor het goedkoopste gaan.. Wat mij betreft worden de normen van banden strenger en budget-troep die daaraan niet voldoet verboden.. Maar ik ga er niet over en velen zullen weer gaan zeuren dat het te duur wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
GAIAjohan schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 18:48:
[...]

Tja, zo heb je ook mensen die het hele jaar op Linglong, Maxtrek etc rijden..

In dat licht is deze all season test wel interessant:
http://www.tyrereviews.co...-Season-Tyre-Shootout.htm

Waar de Bridgestone 45,2m nodig had op het natte, deed de Atlas Green 4s er 61,9m over.

Of deze zomertest:
http://www.tyrereviews.co...-Summer-Tyre-Overview.htm

De Bridgestone haalt 34,3m. De Fortuna 51,9..

Of deze wintertest:
http://www.tyrereviews.co...-Winter-Tyre-Shootout.htm
Waar de Conti 34,5 haalt, en de Antares 49,8m.

Toch zullen velen op Fortuna, Antares of Atlas bandjes rijden als die goedkoop zijn..
Vandaar ook juist mijn reaktie, er zijn heel veel mensen die vinden dat winterbanden verplicht moeten zijn, terwijl er net zoveel verschillen zijn als het niet gesneeuwd heeft. En als je de winterbanden er dan ook nog veel te vroeg eronder gelegd worden of te laat eraf gehaald maak je dat verschil op 'normale' omstandigheden alleen nog maar groter. Gezien de paar dagen sneeuw die we in NL hebben zijn de verschillen op andere dagen dan ook zo groot dat dat elkaar makkelijk compenseert.

Dus waarom zouden we winterbanden verplichten terwijl we de verschillen op de veel meer voorkomende andere dagen wel accepteren ?

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 08-10-2018 17:33 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
redwing schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:27:
[...]

Dus waarom zouden we winterbanden verplichten terwijl we de verschillen op de veel meer voorkomende andere dagen wel accepteren ?
Volgens mij zijn er vrij weinig mensen die ze verplicht willen hebben. Tenzij je een linkje hebt met de (grote) aantallen.
Echter is een groot verschil dat met sneeuw veel zomerbandrijders voor opstoppingen zorgen omdat ze überhaupt geen grip hebben. Daarnaast blijkt uit de tests hierboven en de opmerkingen van ADAC dat op nat wegdek de verschillen lang niet zo groot zijn, zolang je maar voor een goed merk kiest. De Chinezen zakken daar door het ijs.
Op droog zijn de verschillen an sich iets groter, maar zijn de verschillen tussen banden onderling al niet heel groot, tenzij heel hoge temperaturen (zie ADAC artikel). En zelfs Chinezen kunnen droog wegdek aan..

Op sneeuw echter is het verschil duidelijk.

Met winterbanden ben je in de winter verzekerd van vervoer als je dat nodig hebt. Op zomerbanden minder. En ja m.i. moet je dan gewoon de auto laten staan als je nauwelijks vooruit komt

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 08-10-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

GAIAjohan schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:26:
[...]

Volgens mij zijn er vrij weinig mensen die ze verplicht willen hebben.
Echter is een groot verschil dat met sneeuw veel zomerbandrijders voor opstoppingen zorgen omdat ze überhaupt geen grip hebben. Daarnaast blijkt uit de tests hierboven en de opmerkingen van ADAC dat op nat wegdek de verschillen lang niet zo groot zijn, zolang je maar voor een goed merk kiest.
Op droog zijn de verschillen iets groter, maar zijn de verschillen tussen banden onderling niet heel groot, tenzij hoge temperaturen (zie ADAC artikel).

Op sneeuw echter is het verschil duidelijk.

Met winterbanden ben je in de winter verzekerd van vervoer als je dat nodig hebt. Op zomerbanden minder.
Het is vergeefse moeite. De technocraten hier op het forum gaan toch niet snappen dat 10% meer remweg binnen de marge valt (een slechte zomerband doet het al minder goed) terwijl 100+% meer remweg in de sneeuw totaal niet acceptabel is. Ze doen net alsof het een lineair sommetje is waarbij je het aantal dagen waar een band in het voor- of nadeel is zo kunt optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 915187 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:35:
[...]

Het is vergeefse moeite. De technocraten hier op het forum gaan toch niet snappen dat 10% meer remweg binnen de marge valt (een slechte zomerband doet het al minder goed) terwijl 100+% meer remweg in de sneeuw totaal niet acceptabel is. Ze doen net alsof het een lineair sommetje is waarbij je het aantal dagen waar een band in het voor- of nadeel is zo kunt optellen.
Tja, ik snap dan weer niet hoe het kan dat je niet snapt dat 20% extra remweg bovenop de marge die er normaal al is, gezien over meerdere maanden per jaar veel meer ongelukken zal opleveren dan die 100% extra remweg die je hebt op die 2 dagen dat je toch al stapvoets aan het rijden bent.

Op zomerdagen gebeuren er veel meer zware ongelukken met doden/gewonden dan in de winter. Het lijkt me logisch om aan te nemen dat daar een heel aantal van wordt veroorzaakt door die 20% extra remweg (en ook een heel aantal had voorkomen kunnen worden met goede merkbanden). En als ik mag kiezen dan is het veel belangrijker om de schades met letsel te beperken en vind ik de blikschades eerlijk gezegd veel minder belangrijk.

Oftewel die 20% extra remweg valt niet binnen de marge maar komt juist bovenop de marge komt die je toch al hebt door het verschil in kwaliteit van banden. Je zult dan ook meer doden/gewonden voorkomen door merkbanden te verplichten dan door winterbanden te verplichten. En toch laten we het eerste vrij en doen we moeilijk over wel/niet winterbanden. Reguleer of beiden of laat het lekker zoals het nu is en laat mensen zelf bepalen wat ze willen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
redwing schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:52:
[...]

Tja, ik snap dan weer niet hoe het kan dat je niet snapt dat 20% extra remweg bovenop de marge die er normaal al is, gezien over meerdere maanden per jaar veel meer ongelukken zal opleveren dan die 100% extra remweg die je hebt op die 2 dagen dat je toch al stapvoets aan het rijden bent.

Op zomerdagen gebeuren er veel meer zware ongelukken met doden/gewonden dan in de winter. Het lijkt me logisch om aan te nemen dat daar een heel aantal van wordt veroorzaakt door die 20% extra remweg (en ook een heel aantal had voorkomen kunnen worden met goede merkbanden). En als ik mag kiezen dan is het veel belangrijker om de schades met letsel te beperken en vind ik de blikschades eerlijk gezegd veel minder belangrijk.

Oftewel die 20% extra remweg valt niet binnen de marge maar komt juist bovenop de marge komt die je toch al hebt door het verschil in kwaliteit van banden. Je zult dan ook meer doden/gewonden voorkomen door merkbanden te verplichten dan door winterbanden te verplichten. En toch laten we het eerste vrij en doen we moeilijk over wel/niet winterbanden. Reguleer of beiden of laat het lekker zoals het nu is en laat mensen zelf bepalen wat ze willen.
Nogmaals, wáár zijn de mensen die het in Nederland willen verplichten? Waar zijn de onderzoeken?

Waar haal jij je 20% vandaan?
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm
Uit bovenstaande winterbandentest komt de zomerband op 39m bij droog wegdek. De beste winterband op 43m. Dat is 10%.

Op nat wegdek haalt de zomerband iets minder dan 36m, terwijl de beste winterband Net boven de 34m uitkomt.

Dit zal waarschijnlijk wel bij temperaturen rond de 5-10 graden zijn, al wordt dat bijna nooit verteld. De grote verschillen op droog gebeuren bij hogere temperaturen, aldus ADAC in hun onderzoek.

De kans dat het in oktober nog 35 graden wordt in Nederland is 1% of minder. 25 is al uitzonderlijk

Verder zou ik graag een bron zien dat ongelukken in de zomer komen door de gebruikte banden. Of omdat de één op Michelin rijdt, en de andere op Bridgestone. Voordat je zoiets roept moet je wel met bewijzen komen natuurlijk.

Ik heb even gezocht en een Belgisch onderzoek gevonden die jouw claims niet direct ondersteunen.

Ja in de zomer zijn er meer ongevallen, maar dat lijkt vooral te komen door fietsers.

Helaas ligt BRON van SWOV eruit. Toch nog wat anders gevonden
https://www.sapadvocaten....eeste-verkeersongevallen/
Statistisch gezien is de kans op een verkeersongeval met dodelijke afloop het grootst op een vrijdag in de maand oktober tussen 12 en 15 uur. Ben je een man van 65+ die in Gelderland, Noord-Brabant of Zuid-Holland rondrijdt dan heb je de statistieken wel volledig tegen.
Verder noemen zij op basis van de cijfers vooral de wintermaanden, maar helaas kan ik dat niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
GAIAjohan schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:14:
[...]
Nogmaals, wáár zijn de mensen die het in Nederland willen verplichten? Waar zijn de onderzoeken?
Dit topic ? Je zult merken dat ik vooral reageer op mensen die winterbanden willen verplichten of iig vinden dat je zonder winterbanden niet kunt/mag rijden. Volgens mij zitten we hier in een forum en houden we een discussie met de bezoekers hier.
Waar haal jij je 20% vandaan?
Algeheel de reviews bijhouden en daar het gemiddelde van nemen. Zodra de temperatuur rond de 15-20 graden zit kom je uit op 20%, bij een graad of 5-10 is het vaak nog 10% en onder de 0 zijn de zomerbanden juist slechter.
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm
Uit bovenstaande winterbandentest komt de zomerband op 39m bij droog wegdek. De beste winterband op 43m. Dat is 10%.

Op nat wegdek haalt de zomerband iets minder dan 36m, terwijl de beste winterband Net boven de 34m uitkomt.

Dit zal waarschijnlijk wel bij temperaturen rond de 5-10 graden zijn, al wordt dat bijna nooit verteld. De grote verschillen op droog gebeuren bij hogere temperaturen, aldus ADAC in hun onderzoek.

De kans dat het in oktober nog 35 graden wordt in Nederland is 1% of minder. 25 is al uitzonderlijk
Punt is dat temperaturen rond de 15-20 wel voorkomen en dan zit je al aan verschillen van 15-20%. helaas worden die temperaturen inderdaad niet echt vaak vermeld.
Verder zou ik graag een bron zien dat ongelukken in de zomer komen door de gebruikte banden. Of omdat de één op Michelin rijdt, en de andere op Bridgestone. Voordat je zoiets roept moet je wel met bewijzen komen natuurlijk.
Dan zie ik graag de bewijzen dat de ongelukken in de winter komen door mensen die op zomerbanden rijden. Helaas worden die dingen schijnbaar niet onderzocht.

Je zult dan ook merken dat ik in dit geval reageer op mensen die aangeven dat rijden in de winter met zomerbanden onverantwoord is omdat dat meer ongelukken zou geven. Ik kan inderdaad net als jij op elk van die stellingen reageren met ‘geef eens bewijs !’ , maar dat geeft weinig discussie :)
Ik heb even gezocht en een
....
Verder noemen zij op basis van de cijfers vooral de wintermaanden, maar helaas kan ik dat niet controleren.
Het grote probleem is dat je in al die onderzoeken nooit de link ziet tussen winter/zomerbanden en ongelukken. Als ik dus iemand zie zeggen die stelt dat rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden niet acceptabel en veel te gevaarlijk is, kan ik niet anders dan aangeven dat als dat het geval is het ook betekent dat rijden op een droog wegdek met 10-15 graden net zo goed veel te gevaarlijk is. Als je echt bewijs zoekt wens ik je veel succes, ik heb die onderzoeken iig nog niet vinden :)

Als je echter kijkt naar mijn mening dan is die simpelweg dat mensen zelf moeten bepalen wat het beste voor hun is. In Nederland sneeuwt het simpelweg te weinig om winterbanden verplicht te stellen. Er zijn veel meer omstandigheden welke veel meer invloed hebben op wat voor soort band je het beste kunt kiezen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
redwing schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:12:
[...]

Dit topic ? Je zult merken dat ik vooral reageer op mensen die winterbanden willen verplichten of iig vinden dat je zonder winterbanden niet kunt/mag rijden. Volgens mij zitten we hier in een forum en houden we een discussie met de bezoekers hier.
Dan nog, als je getallen begint te noemen, of bewoordingen gebruikt als 'veel' mag je best even met wat bronnen aan komen zetten om je punt wat kracht bij te zetten.
[...]

Algeheel de reviews bijhouden en daar het gemiddelde van nemen. Zodra de temperatuur rond de 15-20 graden zit kom je uit op 20%, bij een graad of 5-10 is het vaak nog 10% en onder de 0 zijn de zomerbanden juist slechter.
Ik ken eigenlijk geen tests die 20 graden hebben getest. ADAC gebruikte 13 en 35 graden in hun specifieke test. Je zou kunnen interpoleren, maar vaak is er een breekmoment waardoor dat niet eenvoudig te zeggen is.
Verder zijn verschillende tests eigenlijk niet te vergelijken. Asfalt, rotzooi op de baan, luchtdruk etc kunnen allemaal verschillend zijn.
Wie weet doet de ADAC maar 20kPa in de banden, terwijl autobild 27kPa doet..
[...]

Punt is dat temperaturen rond de 15-20 wel voorkomen en dan zit je al aan verschillen van 15-20%. helaas worden die temperaturen inderdaad niet echt vaak vermeld.
Tja, ik zou graag eens een zomerbandentest willen zien met de winterwinnaar van afgelopen jaar, en dat daarbij ook de temperatuur wordt weergegeven.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de winterbandentest met een zomerband.
En dan niet 'reference' maar het beestje bij de naam noemen.
[
[...]

Het grote probleem is dat je in al die onderzoeken nooit de link ziet tussen winter/zomerbanden en ongelukken. Als ik dus iemand zie zeggen die stelt dat rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden niet acceptabel en veel te gevaarlijk is, kan ik niet anders dan aangeven dat als dat het geval is het ook betekent dat rijden op een droog wegdek met 10-15 graden net zo goed veel te gevaarlijk is. Als je echt bewijs zoekt wens ik je veel succes, ik heb die onderzoeken iig nog niet vinden :)

Als je echter kijkt naar mijn mening dan is die simpelweg dat mensen zelf moeten bepalen wat het beste voor hun is. In Nederland sneeuwt het simpelweg te weinig om winterbanden verplicht te stellen. Er zijn veel meer omstandigheden welke veel meer invloed hebben op wat voor soort band je het beste kunt kiezen.
Ik denk dat de link tussen banden sowieso moeilijk te geven is. Immers, de kans is groot dat zij die op winterbanden rijden ook daadwerkelijk meer kilometers rijden.
Je zult dan dus een vergelijking per gemaakte kilometer tov ongevallen moeten maken, en die combinatie lijkt me zeer lastig te fabriceren.
Alphabet had dat in 2015 kunnen doen https://www.autoweek.nl/nieuws/meer-schade-met-winterbanden/ maar aangezien zij ook al aangeven dat juist de kleinere auto's geen winterbanden hebben, verwacht ik dat die inderdaad ook minder kms rijden.

Wat echter onomstotelijk vaststaat is dat je in de winter waarin sneeuw valt, je minder grip hebt met zomerbanden. Dat sommigen een helling niet eens op komen, en daarmee files veroorzaken.
[...]

Dan zie ik graag de bewijzen dat de ongelukken in de winter komen door mensen die op zomerbanden rijden. Helaas worden die dingen schijnbaar niet onderzocht.

Je zult dan ook merken dat ik in dit geval reageer op mensen die aangeven dat rijden in de winter met zomerbanden onverantwoord is omdat dat meer ongelukken zou geven. Ik kan inderdaad net als jij op elk van die stellingen reageren met ‘geef eens bewijs !’ , maar dat geeft weinig discussie :)
Juist resultaten van onderzoeken geven aanleiding tot een correcte discussie waarbij je data kunt gebruiken om je gelijk aan te tonen.
Wat denk ik vooral weinig discussie oplevert is continu op iedereen reageren die van mening is dat hij/zij voordeel heeft van winterbanden en continu dezelfde argumenten opnoemen zonder bewijs.
Bovendien heb ik al vaak genoeg gezegd dat winterbanden ja/nee afhankelijk is van gebruiksscenario. Ik ben dus niet per definitie voor of tegen, maar ik snap prima dat mensen ze willen.
Ik heb ze zelf wel vanwege mijn woonlocatie, en mijn scenario. Mijn vrouw heeft ze niet, vanwege dat zij een ander gebruiksscenario heeft, met veel minder kms en niet in het buitenland.

Ik snap ook dat mensen ze zsm eronder leggen na de mail van de leasemaatschappij. Dan ben je tenminste op tijd. Ik ben echter ook van mening dat je beter een goede winterband kunt hebben (die leasemaatschappijen wel geven) dan de gemiddelde Linglong die onder een Corsa B door de eigenaar wordt gegooid.

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 08-10-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
GAIAjohan schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:44:
[...]
Dan nog, als je getallen begint te noemen, of bewoordingen gebruikt als 'veel' mag je best even met wat bronnen aan komen zetten om je punt wat kracht bij te zetten.
Klopt, maar zoals ik al zei is het ook niet leuk om iedere keer alleen om bronnen te vragen als je toch al weet dat die er niet zijn. Vandaar dat ik nog wel eens de logica die gebruikt wordt probeer door te trekken om aan te geven dat die niet juist is.
[...]
Ik ken eigenlijk geen tests die 20 graden hebben getest. ADAC gebruikte 13 en 35 graden in hun specifieke test. Je zou kunnen interpoleren, maar vaak is er een breekmoment waardoor dat niet eenvoudig te zeggen is.

Verder zijn verschillende tests eigenlijk niet te vergelijken. Asfalt, rotzooi op de baan, luchtdruk etc kunnen allemaal verschillend zijn.
Wie weet doet de ADAC maar 20kPa in de banden, terwijl autobild 27kPa doet..
Zo specifiek kan ik ze ook niet vinden, ik weet wel dat ze hier eerder voorbij gekomen zijn, maar wederom klopt het dat er uit de testen lastig een conclusie te trekken is. Er zijn veel variabelen die niet genoemd worden.
[...]
Tja, ik zou graag eens een zomerbandentest willen zien met de winterwinnaar van afgelopen jaar, en dat daarbij ook de temperatuur wordt weergegeven.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de winterbandentest met een zomerband.
En dan niet 'reference' maar het beestje bij de naam noemen.
Inderdaad, dat zijn de soort testen die echt iets zouden bijdragen. Het jammere hiervan is echter dat dat niet snel zal gebeuren omdat geen enkele bandenleverancier wil laten zien dat winterbanden ook hun nadelen hebben. Ze proberen ten slotte juist het imago te kweken dat je niet zonder winterbanden kunt.
Ik denk dat de link tussen banden sowieso moeilijk te geven is. Immers, de kans is groot dat zij die op winterbanden rijden ook daadwerkelijk meer kilometers rijden.
Je zult dan dus een vergelijking per gemaakte kilometer tov ongevallen moeten maken, en die combinatie lijkt me zeer lastig te fabriceren.
Alphabet had dat in 2015 kunnen doen https://www.autoweek.nl/nieuws/meer-schade-met-winterbanden/ maar aangezien zij ook al aangeven dat juist de kleinere auto's geen winterbanden hebben, verwacht ik dat die inderdaad ook minder kms rijden.

Wat echter onomstotelijk vaststaat is dat je in de winter waarin sneeuw valt, je minder grip hebt met zomerbanden. Dat sommigen een helling niet eens op komen, en daarmee files veroorzaken.
Zo staat ook onomstotelijk vast dat je in de wintermaanden waar geen sneeuw valt veelal beter af bent met zomerbanden. Aangezien er echter geen onderzoeken te vinden zijn die de link leggen tussen ongevallen en de soort band kun je echter niet concluderen welke van de 2 nu een grotere invloed heeft.
[...]
Juist resultaten van onderzoeken geven aanleiding tot een correcte discussie waarbij je data kunt gebruiken om je gelijk aan te tonen.
Wat denk ik vooral weinig discussie oplevert is continu op iedereen reageren die van mening is dat hij/zij voordeel heeft van winterbanden en continu dezelfde argumenten opnoemen zonder bewijs.
Klopt, alleen wegens gebrek aan goede onderzoeken is dat lastig. Daarnaast zijn die uitspraken zelf al veelal niet onderbouwd dus dat maakt het helemaal lastig. En tja, een echte discussie zal het inderdaad niet snel opleveren. Aan de andere kant zonder te reageren houd je weer weinig topic over :P

Maar ik zal inderdaad eens wat meer naar bewijzen vragen en wat minder op meningen antwoorden :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 12:42
Ik ga als het wat kouder wordt mijn zomerbanden toch maar even omwisselen met winterbanden. De zomerbanden hebben wat minder profiel zag ik, de winterbanden nog meer dan genoeg.
Volgend jaar wel eens een beslissing nemen over nieuwe zomerbanden of een 4 seizoenenband.

Er hoeft hier maar een paar dagen sneeuw/vastgereden sneeuw/ijs te liggen, en ik kom mijn hol lopende straat al niet meer fatsoenlijk uit met zomerbanden. Met winterbanden zonder enige moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Trichoglossus schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:06:
Ik ga als het wat kouder wordt mijn zomerbanden toch maar even omwisselen met winterbanden. De zomerbanden hebben wat minder profiel zag ik, de winterbanden nog meer dan genoeg.
Volgend jaar wel eens een beslissing nemen over nieuwe zomerbanden of een 4 seizoenenband.

Er hoeft hier maar een paar dagen sneeuw/vastgereden sneeuw/ijs te liggen, en ik kom mijn hol lopende straat al niet meer fatsoenlijk uit met zomerbanden. Met winterbanden zonder enige moeite.
Als er echt ijzel of ijs ligt, geraakt je op je winterbanden ook geen meter verder. Op sneeuw wel.

Maar op echt ijs, winterband = zomberband = 0 grip. Gelukkig is dat al tijdje geleden dat het echt geijzeld heeft hier.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
azz_kikr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:21:
[...]

Maar op echt ijs, winterband = zomberband = 0 grip. Gelukkig is dat al tijdje geleden dat het echt geijzeld heeft hier.
Nokian is het daar niet mee eens..
Toegegeven, er zit geen zomerband bij, maar toch zit er tussen een normale winterband en een all season al best een verschil.

Of bekijk deze test, toch een groot verschil in tractie op ijs.

Bedenk bij de onderste wel dat een Amerikaanse all season, niet te vergelijken is met een Europese all season.
Wat wij hier all season noemen, is daar all weather.

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 09-10-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Beetje zinloze tests voor NL niet?
Bij ijzel praat je over hele andere omstandigheden en rijdt men over het algemeen over normale wegen ;) of je dan 50 of 100 meter glijdt is dan vrij irrelevant omdat je voor die tijd minstens al iets geraakt hebt in NL.

Tenzij je dagelijks op een bevroren meer kan rijden in NL :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Martinusz schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:58:
Beetje zinloze tests voor NL niet?
Bij ijzel praat je over hele andere omstandigheden en rijdt men over het algemeen over normale wegen ;) of je dan 50 of 100 meter glijdt is dan vrij irrelevant omdat je voor die tijd minstens al iets geraakt hebt in NL.

Tenzij je dagelijks op een bevroren meer kan rijden in NL :+
Grappig.. ontkracht je:
azz_kikr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:21:
[...]

Maar op echt ijs, winterband = zomberband = 0 grip.
met voorbeelden.

Zijn ze ineens niet relevant :?
Of dat ijs nu op een weg ligt, of dat het een meer is, maakt voor de gladheid geen donder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

GAIAjohan schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:02:
[...]

Grappig.. ontkracht je:

[...]

met voorbeelden.

Of dat ijs nu op een weg ligt, of dat het een meer is, maakt voor de gladheid geen donder uit.
Bwa, ijs op een ijsbaan ligt 100% vlak.

Ijzel ligt met van die kleine bultjes en de straat ligt ook meestal niet echt plat en maakt het geheel stuk "gladder" dan vlak ijs. Ik vind het nog best meevallen, die zomerbanden op ijs :D

[ Voor 4% gewijzigd door SadisticPanda op 09-10-2018 18:06 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:02:
[...]

Grappig.. ontkracht je:

[...]

met voorbeelden.

:? Ik leg geen relatie met zomerband vergelijking hoor.

Ik zeg alleen dat die test vrij onzinnig is qua uitvoering om die toe te passen op NL wegennet met ijzel.
Beetje zelfde als de brandstofverbruik indicatie van de fabriekant, die worden uitgevoerd in omstandigheden die er nooit in de realiteit zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
azz_kikr schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:05:
[...]

Bwa, ijs op een ijsbaan ligt 100% vlak.

Ijzel ligt met van die kleine bultjes en de straat ligt ook meestal niet echt plat en maakt het geheel stuk "gladder" dan vlak ijs. Ik vind het nog best meevallen, die zomerbanden op ijs :D
Oh? Ik heb als noorderling vaak genoeg geschaatst, ook op straat, maar naar mijn idee zit er qua gladheid weinig verschil in. Sowieso is natuurijs, zoals de Nokian test nooit helemaal glad.

Verder zei je dat er 0 verschil zou zijn. Dat verschil is er dus wel.
Martinusz schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:22:
[...]

Ik zeg alleen dat die test vrij onzinnig is qua uitvoering om die toe te passen op NL wegennet met ijzel.
Beetje zelfde als de brandstofverbruik indicatie van de fabriekant, die worden uitgevoerd in omstandigheden die er nooit in de realiteit zijn :)
Tja.. zo kun je ook zeggen dat de nat weer testen niet realistisch zijn want in Nederland hebben we ZOAB. Of dat de droog weer testen niet relevant zijn, want elk land heeft ander type asfalt.

Hoe zou jij een test op ijs/IJzel dan uitvoeren om toch voor alle banden de omstandigheden gelijk te houden?

Brandstofverbruik is een gestandaardiseerde test, want zonder standaard heb je immers geen (vergelijkings)test. Dat hij niet realistisch is, doet daar weinig aan af.

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 09-10-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
GAIAjohan schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:34:
[...]

Oh? Ik heb als noorderling vaak genoeg geschaatst, ook op straat, maar naar mijn idee zit er qua gladheid weinig verschil in. Sowieso is natuurijs, zoals de Nokian test nooit helemaal glad.

Verder zei je dat er 0 verschil zou zijn. Dat verschil is er dus wel.

[...]

Tja.. zo kun je ook zeggen dat de nat weer testen niet realistisch zijn want in Nederland hebben we ZOAB. Of dat de droog weer testen niet relevant zijn, want elk land heeft ander type asfalt.

Hoe zou jij een test op ijs/IJzel dan uitvoeren om toch voor alle banden de omstandigheden gelijk te houden?

Brandstofverbruik is een gestandaardiseerde test, want zonder standaard heb je immers geen (vergelijkings)test. Dat hij niet realistisch is, doet daar weinig aan af.
Nou gewoon op asfalt met ijzel erop :) dat kan men toch wel nabootsen?
Maar goed is verder off-topic denk ik, ik rij in ieder geval nooit over egale ijsvlaktes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Martinusz schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:59:
[...]

Nou gewoon op asfalt met ijzel erop :) dat kan men toch wel nabootsen?
Ik denk dat je zwaar onderschat hoe je dat voor alle tests gelijk gaat krijgen.
Hoe dik moet de laag zijn? Welk soort asfalt? Moet het hele asfalt bedekt zijn, of slechts een klein stukje? En indien een klein stukje, hoe ga je dat dan voor alle tests 100% gelijk krijgen?
Hoe ga je dan zorgen dat dat stukje voor de ene band niet op een lastiger plaats zit dan voor de andere band?

Ik denk zelf dat een ijshal de perfecte locatie is. Daar ligt immers al beton onder.

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 09-10-2018 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb de laatste paar pagina's doorgelezen nadat ik zelf wat onderzoek had gedaan en een offerte heb opgevraagd bij Euromaster :) Maar nu zie ik door de bandenbomen het bandenbos niet meer :-(

Mijn VW Golf 7 heeft op dit moment Pirelli Cinturato P7 (225/45 R17) 91W eronder liggen. Die "W" doet vermoeden dat de band tot 270 km/u kan rijden. Maar de auto komt niet boven de 230 uit volgens mij :P

Voor de Nederlandse winter + een ritje naar Oostenrijk en terug voor een ski-trip in januari wil ik dus winterbanden aanschaffen. Geld mag geen bezwaar zijn en Euromaster kwam met deze suggestie:

Michelin Alpine 6 (225/45 R17) 91H. Qua maten en maximale snelheid + belading is dat meer dan prima (ook op de autobahn ga ik niet veel harder dan 200) met de prijs per wiel van 127,18 euro.

Maar ik kwam uit op twee opties eigenlijk, waarvan de CrossClimate volgens mij voor het Nederlandse weertype logischer is. De Alpine is toch vooral bedoeld voor sneeuw. Dat kan ook in Nederland vallen natuurlijk, maar hier hebben we minder bergen...

Michelin Alpine 6:
Brandstofscore van "C" en grip op nat wegdek "B" met 69 dB aan geluid = 127,18 euro.

Michelin CrossClimate:
Brandstofscore van "C" en grip op nat wegdek "B" met 69 dB aan geluid = 115,98 euro.

Maar die laatste is een all-season band. Mag ik daarmee op besneeuwde bergweggetjes rijden in Duitsland en Oostenrijk? Gooi ik geld weg aan een Michelin band of is dat gewoon een goede koop?

En dan zie ik Goodyear, Pirelli, Continental, Bridgestone, Dunlop... :|

Hoe wordt een leek hier wijs uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De Crossclimate(plus) heeft het sneeuwvlok symbool op de band, dat geeft deze theoretische geschiktheid voor vermelde landen. Praktische bruikbaarheid is een ander verhaal. Ik denk dat onder diverse weersomstandigheden de sneeuwvlok op de band niet afdoende is voor de situatie op de weg en zal er een ketting oid noodzakelijk zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Blue-eagle schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 17:11:
Ik heb de laatste paar pagina's doorgelezen nadat ik zelf wat onderzoek had gedaan en een offerte heb opgevraagd bij Euromaster :) Maar nu zie ik door de bandenbomen het bandenbos niet meer :-(

Mijn VW Golf 7 heeft op dit moment Pirelli Cinturato P7 (225/45 R17) 91W eronder liggen. Die "W" doet vermoeden dat de band tot 270 km/u kan rijden. Maar de auto komt niet boven de 230 uit volgens mij :P

Voor de Nederlandse winter + een ritje naar Oostenrijk en terug voor een ski-trip in januari wil ik dus winterbanden aanschaffen. Geld mag geen bezwaar zijn en Euromaster kwam met deze suggestie:

Michelin Alpine 6 (225/45 R17) 91H. Qua maten en maximale snelheid + belading is dat meer dan prima (ook op de autobahn ga ik niet veel harder dan 200) met de prijs per wiel van 127,18 euro.

Maar ik kwam uit op twee opties eigenlijk, waarvan de CrossClimate volgens mij voor het Nederlandse weertype logischer is. De Alpine is toch vooral bedoeld voor sneeuw. Dat kan ook in Nederland vallen natuurlijk, maar hier hebben we minder bergen...

Michelin Alpine 6:
Brandstofscore van "C" en grip op nat wegdek "B" met 69 dB aan geluid = 127,18 euro.

Michelin CrossClimate:
Brandstofscore van "C" en grip op nat wegdek "B" met 69 dB aan geluid = 115,98 euro.

Maar die laatste is een all-season band. Mag ik daarmee op besneeuwde bergweggetjes rijden in Duitsland en Oostenrijk? Gooi ik geld weg aan een Michelin band of is dat gewoon een goede koop?

Volgens mij gaan ze er altijd boven zitten, mijn C30 met een top van 195 had ook W code op de banden.

Mijn huidige V60 zelfs Y, terwijl het bij 244 wel over was in Duitsland... Harder ging hij echt niet en dan was hij al gechipt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

als je ze vooral voor wintersport gebruikt, dan zou ik sneeuwbanden nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:43
Ik heb vrijdag weer gewisseld van zomer naar winterbanden. Mijn oude winterbanden liggen er dus weer om. Rij ik vanochtend naar mijn werk begint vanaf 90kmh de auto te schudden (het is meer dan trillen). Dus voor vanmiddag even afspraak gemaakt bij Profile om dubbel te laten checken, iemand die weet wat het zou kunnen zijn? Kan dit ontstaan door het verplaatsen van voorbanden naar achter en vice versa? En gaat dit dan vanzelf weer weg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ja dat is 'winterbands' voor "Gek! Het is buiten 24 graden ik wil in een koude garage liggen!" ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tusk op 15-10-2018 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Bij temperaturen > 20 graden ben je echt aan gummen :S
Bij een beetje noodstop, of na een paar uitbundig genomen rotondes, ligt er meteen voor een paar euro rubber op straat. :'(

Ezelsbruggetje: Bij aanvang wintertijd winterbanden er om, en bij aanvang zomertijd de zomer de zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Koerski schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:26:
Ik heb vrijdag weer gewisseld van zomer naar winterbanden. Mijn oude winterbanden liggen er dus weer om. Rij ik vanochtend naar mijn werk begint vanaf 90kmh de auto te schudden (het is meer dan trillen). Dus voor vanmiddag even afspraak gemaakt bij Profile om dubbel te laten checken, iemand die weet wat het zou kunnen zijn? Kan dit ontstaan door het verplaatsen van voorbanden naar achter en vice versa? En gaat dit dan vanzelf weer weg?
Kan van alles zijn.. bobbel op de band, alhoewel je dat wel eerder zou voelen. Wellicht een loodje die er af is gevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Blue-eagle schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 17:11:

Michelin Alpine 6:

Michelin CrossClimate:

Die Crossclimate zijn volgens de testen voldoende voor NL condities en als je soms echt de sneeuw in gaat kunnen ze dat ook. Je moet er gewoon rekening mee houden dat ze niet de grip geven van een winterband en iets rustiger aan doen als er echt veel sneeuw en ijzel ligt.
Ik laat ze aankomende woensdag onder de auto leggen, ik heb geen zin meer om 2 keer per jaar de banden te wisselen. Ook geeft het wisselen tussen winter en zomerband vaak meerdere weken op de verkeerde band rijden wat imo meer gevaar oplevert dan een goede all-weather band. Laatst was er al nachtvorst en nu is het weer 24 graden overdag, volgens mij kan je dan beter op een all-weather rijden dan op een zomer of winterband.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 15-10-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 15:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 23% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 22:10 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Pagina: 1 ... 8 ... 24 Laatste