"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
De motor aan de kant van de niet aangedreven as hebben liggen werkt niet zo goed in de sneeuw. Niet zozeer inherent achterwielaandrijving. Een Twingo, Porsche 911, Toyota MR of Alpine of Smart hebben allemaal achterwielaandrijving, maar zijn best goed in de sneeuw, omdat het grootste deel van het gewicht over de aangedreven as hangt.Cyb schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:49:
[...]
Van achterwielaandrijving is toch bekend dat het in sneeuw slecht werkt? Dat probleem zou bij vieraandrijving niet het geval zijn.
RWD en sneeuw...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Nee, merp!

Heb zo'n hekel aan de winter, mij te koud. Brrr.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Je kunt beter vragen of mensen in het algemeen wat meer afstand willen houden, liefst nog rekening houdend met materiaal en omstandigheden. Want als ik om mij heen kijk is dat een breed probleem.wwiilleemm schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:50:
Vraagje aan de voorstanders van winterbanden:![]()
Willen jullie zo vriendelijk zijn om bij droog weer wat meer afstand te houden als ik voor je rijd?
Ik heb ze er namelijk niet onder zitten.![]()
En bovendien is de afdruk van mijn trekhaak in jouw bumper ook niet echt flatteus.
Vriendelijke groet, en goede reis.![]()
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik snap wat je wil zeggen en mijn statement daarmee onderuit halen, maar das natuurlijk een brug te ver.Cyb schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:19:
[...]
Je auto (Alpha Romeo?) heeft neem ik aan vierwielaandrijving?
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Semi slick op droog gaan vergelijken met gewone winterbanden (die nog eens specifieker gemaakt voor ice)....GoldenSample schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 00:25:
[...]
Tja zo lust ik er nog well een paar:
YouTube: Do You Need Winter Tires If It Doesn't Snow?
Ik wist niet dat Engineering explained ook zo scheef kunnen zijn. Meestal maakt hij best oke video's.
Life is too short to drive boring cars
Verwijderd
Tot en met 4mm of je moet het puur doen om aan de wet te voldoen, want dan mag 1.6mm nog. Maar dan heb je niks aan de winterbanden, omdat ze niks van grip bieden.greatgonzo schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:01:
tot hoeveel mm is het nog zinvol evententuele 2e hands winterbanden aan te schaffen? Ik ga er van uit dat er 13.000 mee gereden wordt
Eigenlijk dienen ze bij 4mm al vervangen te worden, dus je kunt beter voor 5mm of meer kijken. Ik heb zelf ook voor tweedehands velgen zitten kijken, alleen het is het meestal net niet.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2018 11:05 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Keer met vriend mee geweest, banden zagen er perfect uit. Onder de auto alles trillen, opnieuw balanceren, nog steeds trillen. Eraf en nieuwe eronder.
Dan zijn ze niet goed gebalanceerd, zo'n beetje elke trilling is op te lossen.Tusk schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:46:
Keer met vriend mee geweest, banden zagen er perfect uit. Onder de auto alles trillen, opnieuw balanceren, nog steeds trillen. Eraf en nieuwe eronder.
Maar dat zegt verder niets of de staat van de banden, die kunnen zoals je aangeeft heel slecht zijn.
Ik zou ze zelf nooit tweedehands kopen. Nu doe ik dat wel, maar enkel via mijn normale garage die ze regelmatig heeft, maar ook weet wat ze hebben. Daar vertrouw ik wel op, die hebben de kennis en kunde in huis tenslotte.greatgonzo schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:01:
tot hoeveel mm is het nog zinvol evententuele 2e hands winterbanden aan te schaffen? Ik ga er van uit dat er 13.000 mee gereden wordt
[ Voor 34% gewijzigd door Drardollan op 31-10-2018 12:25 ]
Hoogteslag geeft ook trillingen en dat is onmogelijk op te lossen met balanceren. Dan helpt alleen andere banden.Drardollan schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:24:
[...]
Dan zijn ze niet goed gebalanceerd, zo'n beetje elke trilling is op te lossen.
Maar dat zegt verder niets of de staat van de banden, die kunnen zoals je aangeeft heel slecht zijn.
[...]
Ik zou ze zelf nooit tweedehands kopen. Nu doe ik dat wel, maar enkel via mijn normale garage die ze regelmatig heeft, maar ook weet wat ze hebben. Daar vertrouw ik wel op, die hebben de kennis en kunde in huis tenslotte.
En anders: inderdaad nieuwe band.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Nee, deze banden zijn niet specifiek voor ijs. Ze zijn bedoeld voor Nordic Winters. Dus eigenlijk bedoeld om 80% in sneeuw te baggeren. Ze zijn veel slechter dan onze 'normale' winterbanden op asfalt..gergs schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:14:
[...]
Semi slick op droog gaan vergelijken met gewone winterbanden (die nog eens specifieker gemaakt voor ice)....
Ik wist niet dat Engineering explained ook zo scheef kunnen zijn. Meestal maakt hij best oke video's.
In Europa heb je zeg maar deze indeling qua banden (VS en Canada is een tikje anders).
zomer
Semi-slick (bv Toyo r888)
Sport (bv Michelin pilot sport, Bridgestone potenza, Conti CSC)
Normaal (Michelin primacy, Bridgestone Turanza, Conti CPC)
Eco (Michelin energy saver, Bridgestone ecopia, Conti ecocontact)
All-season
Summer based: (Michelin crossclimate, Bridgestone weather control)
Winter based: (Goodyear vector 4season, Conti allweather)
Winter
Normaal: Michelin alpin 5, Conti TS860
Nordic: (Nokian Hakkapelliitta, Michelin ice-x)
Studs: vaak dezelfde als Nordic, maar met studs
In de VS en Canada heten 'onze' all-season 'all-weather'.
Aan de andere kant van de plas hebben ze nog een 'all season' category. Die heeft bv geen 3 mountain peak w sneeuwvlok, maar heeft wel -enige- wintereigenschappen.
En ja, deze test van die jongen is gewoon complete Bullshit.. Nordic winter Vs semi slick, en dan verbaasd zijn dat de semi slick wint op asfalt

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
https://tirol.orf.at/news/stories/2944757/
Ab heute gilt die Winterreifenpflicht
Mit 1. November tritt österreichweit die Winterreifenpflicht in Kraft.
...
Es müssen alle vier Winterreifn montiert sein und eine Profiltiefe von mindestens vier mm aufweisen. Zudem müssen die Winterreifen mit M und S gekennzeichnet sein.
Unterschiede bei Winterreifenpflicht
Während bei Pkw und Lkw bis 3,5 Tonnen die Winterreifenpflicht nur bei winterlichen Fahrbahnverhältnissen gilt, müssen Fahrzeuge für die Personenbeförderung mit mehr als acht Sitzplätzen zwingend vom 1. November bis zum 15. April Winterreifen montiert haben und auch Schneeketten mitführen. Gleiches gilt für Lkw über 3,5 Tonnen Gesamtgewicht. Dadurch soll verhindert werden, dass im Winter Straßen durch hängengebliebene Schwerfahrzeuge unpassierbar werden.
Süd-Tirol (Italië):
https://verkehr.provinz.b...erausruestungspflicht.pdf
Winterausrüstungspflicht in SÜDTIROL
Auf Staats- und Landesstraßen: Bei winterlichen Verhältnissen (Schnee, Matsch oder Eis) dürfen ALLE Fahrzeuge nur mit Winterreifen oder mit montierten Schneeketten (bzw. mit einer gleichwertigen, homologierten Ausstattung) fahren.
Diese Verordnung hat ständige Gültigkeit und wird der Öffentlichkeit mittels Anbringung der entsprechenden Straßenbeschilderung zur Kenntnis gebracht und gilt als aufgehoben mit der Entfernung bzw. Verdeckung derselben.
A22 Brennerautobahn (Abschnitt Brenner – Affi) sowie Stadtgemeinde Bozen:
Vom 15. November bis zum 15. April besteht Winterausrüstungspflicht, unabhängig davon,
ob winterliche Verhältnisse herrschen, d. h. die Fahrzeuge müssen mit Winterreifen
ausgestattet sein oder entsprechende für Schnee- oder Eisbelag geeignete Antirutsch-
vorrichtungen mitführen. In Bozen gilt zusätzlich Fahrverbot für Motorräder und Mopeds
bei winterlichen Verhältnissen.
Is het gewoon een kwestie van wisselen, of moet er daarna nog uitgelijnd/balanceerd of weet ik wat gebeuren wat ik niet zelf kan ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Mochten van precies dezelfde auto komen en plaats je ze exact hetzelfde terug heb je kans dat je niks hoeft te doen, maar ik verwacht eerder dat je toch zal moeten uitlijnen/balanceren de eerste keer.ZeRoC00L schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:04:
Zit eraan te denken een setje winterbanden van marktplaats te halen (incl passende velgen).
Is het gewoon een kwestie van wisselen, of moet er daarna nog uitgelijnd/balanceerd of weet ik wat gebeuren wat ik niet zelf kan ?
Float like a butterfly, sting like a bee.
https://www.autoweetjes.c...0wielen%20balanceren.html
https://www.michelin.nl/b.../Balancering-van-een-band
Of bestaande velgen, met daarop banden, gebalanceerd zijn, is altijd de vraag. Hoe lang geleden is dat voor het laatst gebeurd? Hoe is de vorige berijder er mee omgesprongen? Heeft de velg/band combinatie veel klappen te verduren gekregen... Je weet 't niet...
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 02-11-2018 15:13 ]
Vraag moet eigenlijk beginnen bij de maten/specs van de velgen. Zijn die dingen 100% gelijk qua diameter/breedte én ET waarde aan de huidige "zomer" velgen of verschillen ze ergens? Is één van die variabelen anders dan kun je al weer (opnieuw) aan 't uitlijnen als je 't goed wil doen.ehtweak schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:11:
@ZeRoC00L Uitlijnen is wat anders dan balanceren!![]()
https://www.autoweetjes.c...0wielen%20balanceren.html
https://www.michelin.nl/b.../Balancering-van-een-band
Of bestaande velgen, met daarop banden, gebalanceerd zijn, is altijd de vraag. Hoe lang geleden is dat voor het laatst gebeurd? Hoe is de vorige berijder er mee omgesprongen? Heeft de velg/band combinatie veel klappen te verduren gekregen... Je weet 't niet...
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb nog NOOIT een 100% goed setje 2e hands banden of velgen gekocht, er is altijd wel iets. Anderzijds heb ik nog nooit problemen gehad met gloednieuwe banden.
Je kunt als particulier niet goed zien of een velg recht is of niet. Ga er maar van uit dat ze krom zijn. Heb in verschillende prijsklasses 2e hands velgen gekocht en altijd laten richten. En er was ook altijd een velg bij die het nodig had. Als je bij een wiel erg veel gewichtjes ziet dan weet je het eigenlijk al. Of als er RA op de band is geschreven, ook verdacht.
En banden zijn zoals gezegd vaak gewoon oud. 6-7 jaar oud maar wel profiel. Heb je niks aan, veel te oud.
Of droogtescheuren, reparaties waarvan je niet weet of ze goed zijn uitgevoerd. Steentjes in het profiel die als je ze weghaalt het karkas blootleggen. Hoogteslagen etc.
Als je niet zo'n grote maat hebt (15-16" ) dan is een nieuwe band ook echt niet zo duur en het bespaart veel ellende en levert des te meer comfort op.
Verwijderd
quote: "Verder blijft het een kwestie van gokken of er daadwerkelijk veel sneeuwdagen in ons land zullen komen. Het fabeltje dat winterbanden onder de 7 graden Celsius beter presteren dan zomerbanden, is allang achterhaald. Alleen als er daadwerkelijk sneeuw en ijs op de weg ligt, zijn ze in het voordeel."
[ Voor 4% gewijzigd door wwiilleemm op 06-11-2018 11:43 ]
In 2016-2017 ook die strategie gevolgd en pas de winterbanden gemonteerd toen ze echt nodig waren. Dus toen ik op een zaterdagochtend in januari met code oranje in heel slecht weer van Nijmegen naar Westerbork moest, mocht ik eerst in de sneeuw gaan klussen.
Als dat dit seizoen niet op een zaterdagochtend is maar op een doordeweekse dag, dan moet dat maar. Ben ik een half uurtje later op mijn werk, so be it. Al is het slim om het iets handiger te gaan plannen...
Punctuality is the politeness of kings
wat is weerman zijn toch een mooi beroep. Zo maar iets roepen, ff wat statistieken van het verleden erbij zoeken die je stelling onderbouwen en dan achteraf roepen....ja het was maar een voorspelling
En al die code rood waarschuwingen zijn ook meestal overdreven. Dit jaar meer dan de helft van de code X waarschuwingen mbt terror regen resulteerden in mijn woonplaats op 0 mm regen en soms zelfs gewoon zon. Die keer dat er hagelballen ter grote van sinaasappels uit de lucht vielen was er geen waarschuwing.
Maargoed, beetje offtopic
Ik monteer ook de winterset om m'n zomervelgen met diamond cut netjes te houden. Zout is killing en maakt voor mn winterset niet zoveel uit.catchingfire schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:15:
https://www.autoweek.nl/a...el/winterbandentest-2018/
quote: "Verder blijft het een kwestie van gokken of er daadwerkelijk veel sneeuwdagen in ons land zullen komen. Het fabeltje dat winterbanden onder de 7 graden Celsius beter presteren dan zomerbanden, is allang achterhaald. Alleen als er daadwerkelijk sneeuw en ijs op de weg ligt, zijn ze in het voordeel."
Dat is het nadeel van het door de garage laten doen, je kan niet op stel en sprong terecht. Maar het is beter dan zelf de vieze handen, opslag en moeite. Dus ik neem het voor lief.dreamscape schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:59:
Ik denk er net zo over als AutoWeek. Ik geloof echt wel in het nut van winterbanden, maar niet meteen vanaf 7 graden. Afgelopen week was het een paar dagen goed koud in de ochtend, maar nu valt het weer mee. Ik wacht even tot het structureel kouder wordt en er winterse neerslag wordt voorspeld.
In 2016-2017 ook die strategie gevolgd en pas de winterbanden gemonteerd toen ze echt nodig waren. Dus toen ik op een zaterdagochtend in januari met code oranje in heel slecht weer van Nijmegen naar Westerbork moest, mocht ik eerst in de sneeuw gaan klussen.
Als dat dit seizoen niet op een zaterdagochtend is maar op een doordeweekse dag, dan moet dat maar. Ben ik een half uurtje later op mijn werk, so be it. Al is het slim om het iets handiger te gaan plannen...
Vandaag gaat de eerste set erop, morgen de tweede. Normaal is het nu wel koud genoeg, maar die paar dagen dat het nu nog boven de 7 graden is in de ochtend is op 1 hand te tellen gelukkig.
Waarbij ik die 7-graden-grens dus ook niet echt aanhoud, maar dat terzijde.
Ja mooie quote maar t snijdt echt geen hout. Want bewijzen komen ze niet mee. Terwijl in NL de weersomstandigheden onder de 7 graden niet alleen koud zijn maar ook vochtig, waardoor winterbanden zeker beter presteren dan zomerbanden... Apart dat ze dat een fabeltje noemen. Waarom testen ze dan überhaupt winterbanden als ze er zelf niet in gelovencatchingfire schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:15:
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Bij regen presteren winterbanden niet beter hoor, integendeel.zwahiel schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:43:
[...]
Ja mooie quote maar t snijdt echt geen hout. Want bewijzen komen ze niet mee. Terwijl in NL de weersomstandigheden onder de 7 graden niet alleen koud zijn maar ook vochtig, waardoor winterbanden zeker beter presteren dan zomerbanden... Apart dat ze dat een fabeltje noemen. Waarom testen ze dan überhaupt winterbanden als ze er zelf niet in geloven
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Er moet toch juist bewezen worden dat het wel zo is. Die bewijzen heb ik ook nooit gezien?zwahiel schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:43:
[...]
Ja mooie quote maar t snijdt echt geen hout. Want bewijzen komen ze niet mee.
Ik dacht: luie donders hier. Niemand die even de moeite neemt om de test de kopen om naar bewijzen te zoeken? Heb zelf net betaald, krijg ik via de pdf download link: "PDF-bestand niet gevonden."catchingfire schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:15:

Heb overigens net ook de Auto Bild test gekocht voor vergelijking van winterbanden met een zomerband:
https://www.autobild.de/heftarchiv/
De test van Auto Bild is uitgebreid. Het gaat verder dan alleen de remwegtesten die Tyrereviews.co.uk heeft gejat van Auto Bild: https://www.tyrereviews.c...-Winter-Tyre-Shootout.htm
Alleen het grootste vraagstuk blijft onbeantwoord in deze test: hoe presteren zomerbanden t.o.v. winterbanden in koude temperaturen zonder sneeuw. Ze testen wel sneeuw, nat en droog weer in deze winterbandentesten, alleen de temperaturen staan er niet bij vermeld. (Mijn Duits is slecht, dus misschien zie ik het over het hoofd.)
Je zou verwachten dat de winterbandentest bij koude temperaturen is uitgevoerd, maar de foto's die staan bij de nat- en droogtest, zijn genomen met een bestuurder die met zomerse kleding met veel zon rijdt in een gebied dat lijkt op een lekker warme mediterrane omgeving.

[ Voor 34% gewijzigd door Cyb op 06-11-2018 17:41 ]
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Ten eerste jat tyrereviews niet, ze geven er duidelijk een bronvermelding bij.Cyb schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:38:
[...]
Ik dacht: luie donders hier. Niemand die even de moeite neemt om de test de kopen om naar bewijzen te zoeken? Heb zelf net betaald, krijg ik via de pdf download link: "PDF-bestand niet gevonden."![]()
Heb overigens net ook de Auto Bild test gekocht voor vergelijking van winterbanden met een zomerband:
https://www.autobild.de/heftarchiv/
De test van Auto Bild is uitgebreid. Het gaat verder dan alleen de remwegtesten die Tyrereviews.co.uk heeft gejat van Auto Bild: https://www.tyrereviews.c...-Winter-Tyre-Shootout.htm
Ten tweede staat de volledige test gewoon op hun site.
http://www.tyrereviews.co...Bild-Winter-Tyre-Test.htm
Ze zorgen er gewoon voor dat alle tests verzameld worden.
Als autobild het zo graag verwijderd had willen zien, zou ze dat wel lukken
[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 06-11-2018 20:42 ]
Voordeel van vroeg weg en laat thuis, dan is het meestal wat koelerdreamscape schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:34:
Het is de warmste 6 november sinds de metingen zijn begonnen. Temperatuur gaat de komende dagen wel dalen, maar het zou zomaar kunnen dat je wel meer handen nodig gaat hebben om die dagen te tellen
Waarbij ik die 7-graden-grens dus ook niet echt aanhoud, maar dat terzijde.
En aangezien ik regelmatig in Duitsland vertoef ontkom ik er toch niet aan. Dat beetje extra slijtage zal me wel, het zal de wereld niet uitmaken.
Met die quote blijft het heel vreemd dat Autoweek in de all-season test het resultaat van Autobild aanhoudt, IPV de Bridgestone de overwinning te geven...catchingfire schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:15:
http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm
Deze dus..
[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 06-11-2018 20:47 ]
Die gejatte test is niet volledig t.o.v. de bron (Auto Bild).GAIAjohan schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:41:
[...]
Ten eerste jat tyrereviews niet, ze geven er duidelijk een bronvermelding bij.
Ten tweede staat de volledige test gewoon op hun site.
Ze zorgen er gewoon voor dat alle tests verzameld worden.
Als autobild het zo graag verwijderd had willen zien, zou ze dat wel lukken
Maar dat boeit ook niet. Waar het mij om ging was onder welke condities er getest is, en dat kan ik niet direct terugvinden in de test van Auto Bild. (Al hoewel mijn Duits slecht is, en ik dus misschien iets over het hoofd zie.)
Natuurlijk is hij niet volledig, want het gaat er alleen om dat banden echt te vergelijken zijn. En als je 1 band selecteert, je in 1 oogopslag alle tests ziet van allerlei testers, en de basiseigenschappen van de test.Cyb schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:58:
[...]
Die gejatte test is niet volledig t.o.v. de bron (Auto Bild).
Maar dat boeit ook niet. Waar het mij om ging was onder welke condities er getest is, en dat kan ik niet direct terugvinden in de test van Auto Bild. (Al hoewel mijn Duits slecht is, en ik dus misschien iets over het hoofd zie.)
Qua temperaturen wordt er vrijwel nooit wat genoemd, en dat zijn mijns inziens de grootste tekortkomingen van deze tests.
Er is ook nog nooit echt bewijs geleverd dat winterbanden beter zijn in de regen met koud weer.
Alhoewel ik ook vermoed dat gelijke omstandigheden heel moeilijk zijn als je 50 sets gaat testen
Ik ben tegenwoordig doorgaans rond 7u weg en rond 18u thuis. En ik kom nog vrij vaak in Duitsland. Voorheen ging ik op de fiets naar het werk, maar dat gaat niet meer. Ik kan het dus dit jaar niet zoals vroeger uitstellen tot het moment dat het daadwerkelijk sneeuwt. Maar ik vermoed dat ze de komende paar weken nog niet heel hard nodig zijn. Zodra de temperaturen verder zakken richting vriespunt, ga ik wel wisselen vanwege die uitstapjes naar Duitsland...Drardollan schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:43:
[...]
Voordeel van vroeg weg en laat thuis, dan is het meestal wat koeler
En aangezien ik regelmatig in Duitsland vertoef ontkom ik er toch niet aan. Dat beetje extra slijtage zal me wel, het zal de wereld niet uitmaken.
Feiten:Tusk in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2"zwahiel schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:43:
[...]
Ja mooie quote maar t snijdt echt geen hout. Want bewijzen komen ze niet mee. Terwijl in NL de weersomstandigheden onder de 7 graden niet alleen koud zijn maar ook vochtig, waardoor winterbanden zeker beter presteren dan zomerbanden... Apart dat ze dat een fabeltje noemen. Waarom testen ze dan überhaupt winterbanden als ze er zelf niet in geloven
Het heeft niet met geloven te maken, maar met geld verdienen
https://www.lidl-shop.nl/...ED-Stempelkrik/p100246552Drardollan schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:31:
[...]
Dat is het nadeel van het door de garage laten doen, je kan niet op stel en sprong terecht. Maar het is beter dan zelf de vieze handen, opslag en moeite. Dus ik neem het voor lief.
Na 1 wissel al terugverdiend. Op deze manier nog geen half uur werk.
En vieze handen? Gewoon ff afspuiten/wasstraat voordat je gaat wisselen.
Ik heb een appartement met een fietsenhok, daar liggen mijn banden keurig in het hoekje. Nog ruimte genoeg over.
Ik draai ze er in januari pas onder als ik op wintersport ga.
Sorry, misschien klink ik wat decadent maar daar heb ik geen zin meer in.Tusk schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:59:
https://www.lidl-shop.nl/...ED-Stempelkrik/p100246552
Na 1 wissel al terugverdiend. Op deze manier nog geen half uur werk.
En vieze handen? Gewoon ff afspuiten/wasstraat voordat je gaat wisselen.
Ik heb een appartement met een fietsenhok, daar liggen mijn banden keurig in het hoekje. Nog ruimte genoeg over.
Ik draai ze er in januari pas onder als ik op wintersport ga.
Heb alles thuis hoor, garagekrik, slagmoersleutel op de compressor en een momentsleutel. Heb het ook jaren zelf gedaan.
Maar dat constante gesjouw elke 6 maanden, in de kou op straat zitten en opslag van 8 banden. Nee, ik pas er tegenwoordig voor. Ik rijd nu lekker naar de garage, drink een bakkie koffie en de banden komen eronder. Half uurtje later sta ik buiten en de banden gaan naar een degelijke opslag waar ze beter liggen dan thuis (opgestapeld, bijzonder slecht voor de banden).
Tja, product differentiatie heet dat in goede marketing termen.Tusk schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:59:
[...]
Feiten:Tusk in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2"
Het heeft niet met geloven te maken, maar met geld verdienen
Echter de test die je aanhaalt is in de UK en ik vind het klimaat van de UK nou niet helemaal het zelfde als dat in Nederland, persoonlijk. Dit soort producten zijn eigenlijk landafhankelijk. Het niet voor niets dat de all season banden in Nederland en België zo goed lopen, het is hier het perfecte klimaat voor dat soort producten.
Ik reed gewoon naar een DHZ garage, betaal 15 euro voor n uurtje een brug, neem mijn sleutel mee en draai op mijn gemakkie lekker warm de banden eraf, nieuwe banden erop en drink nog een bakkie koffie. Qua vieze handen had ik altijd handschoenen. Net zo makkelijkDrardollan schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:18:
[...]
Sorry, misschien klink ik wat decadent maar daar heb ik geen zin meer in.
Heb alles thuis hoor, garagekrik, slagmoersleutel op de compressor en een momentsleutel. Heb het ook jaren zelf gedaan.
Maar dat constante gesjouw elke 6 maanden, in de kou op straat zitten en opslag van 8 banden. Nee, ik pas er tegenwoordig voor. Ik rijd nu lekker naar de garage, drink een bakkie koffie en de banden komen eronder. Half uurtje later sta ik buiten en de banden gaan naar een degelijke opslag waar ze beter liggen dan thuis (opgestapeld, bijzonder slecht voor de banden).
Wel vraag ik me af hoe jij aan 8 banden komt die je opslaat?
Nu heb ik all seasons, bespaart me dat gedoe.
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Voor een paar euro extra wordt het gedaanzwahiel schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:14:
[...]
Ik reed gewoon naar een DHZ garage, betaal 15 euro voor n uurtje een brug, neem mijn sleutel mee en draai op mijn gemakkie lekker warm de banden eraf, nieuwe banden erop en drink nog een bakkie koffie. Qua vieze handen had ik altijd handschoenen. Net zo makkelijk
Overigens zou ik ook geen DHZ garage weten in mijn regio, het zou wel een uitkomst zijn soms. Heb zelf wel een vrijstaande garage bij huis maar die staat vol en is niet geschikt voor grotere auto's.
3 auto's, waarvan 2 met zomer/winterbandenWel vraag ik me af hoe jij aan 8 banden komt die je opslaat?
Net niet banden die niet overal toegestaan zijn. Als je enkel in Nederland rijdt en bij goed weer in Duitsland e.d. is dat meer dan prima. Ik ben regelmatig nabij een wintersportgebied en moet door de Ardennen heen, dan kom je er helaas niet met die banden.Nu heb ik all seasons, bespaart me dat gedoe.
Heel wagenpark dus, ja dan snap ik het wel ja, ga je niet lopen rommelen buiten op straat, groot gelijk.Drardollan schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:25:
3 auto's, waarvan 2 met zomer/winterbandenDus er liggen sowieso altijd 2 sets in de opslag.
[...]
Net niet banden die niet overal toegestaan zijn. Als je enkel in Nederland rijdt en bij goed weer in Duitsland e.d. is dat meer dan prima. Ik ben regelmatig nabij een wintersportgebied en moet door de Ardennen heen, dan kom je er helaas niet met die banden.
Als je gewoon goede all seasons hebt, kom je prima overal door. Zelf heb ik Vredestein Quatrac 5 eronder liggen en die zijn gewoon gecertificeerd als winterband. De enige landen waarmee je er niet mee inkomt zijn de Scandinavische landen omdat daar simpelweg andere eisen gelden. De Alpen, geen probleem. Het fabeltje dat je een boete kunt krijgen is onzin als je gewoon gecertificeerde all season banden koopt, en dan bedoel ik niet die AS banden van 3 tientjes bij de lokale bandenboer uit China.
Michelin Cross Climate hebben gewoon een sneeuwvlokje en daar mag je dus overal mee rijden in de winter, ook in de Alpenlanden. Ze presteren in de sneeuw wel minder dan de meeste winterbanden, maar het verschil is niet eens zo heel groot.Drardollan schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:25:
[...]
Voor een paar euro extra wordt het gedaan
Overigens zou ik ook geen DHZ garage weten in mijn regio, het zou wel een uitkomst zijn soms. Heb zelf wel een vrijstaande garage bij huis maar die staat vol en is niet geschikt voor grotere auto's.
[...]
3 auto's, waarvan 2 met zomer/winterbandenDus er liggen sowieso altijd 2 sets in de opslag.
[...]
Net niet banden die niet overal toegestaan zijn. Als je enkel in Nederland rijdt en bij goed weer in Duitsland e.d. is dat meer dan prima. Ik ben regelmatig nabij een wintersportgebied en moet door de Ardennen heen, dan kom je er helaas niet met die banden.
Ook ik ga naar all seasons, in ons Nederlandse klimaat hebben echte winterbanden (die eigenlijk sneeuwbanden hadden moeten heten) geen enkele zin IMHO.
[ Voor 7% gewijzigd door havana op 07-11-2018 11:58 ]
Hoe noem jij Nordic winterbanden zonder spikes dan? Zijn serieus anders dan de winterbanden in midden en west Europa. Veel slechter op asfalt.havana schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:57:
[...]
Ook ik ga naar all seasons, in ons Nederlandse klimaat hebben echte winterbanden (die eigenlijk sneeuwbanden hadden moeten heten) geen enkele zin IMHO.
Onze winterbanden 'sneeuwbanden' noemen geeft ze eigenlijk iets teveel eer m.i.
[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 07-11-2018 13:07 ]
Persoonlijk vind ik er nog te weinig bewijs voor om te concluderen dat winterbanden alleen in de sneeuw nut hebben. Het lijkt er inderdaad wel op afhankelijk van welke bron je raadpleegt, maar het aantal bronnen (wat ik hier voorbij heb zien komen) is nog mager en de bronnen die er zijn vaak zwak.havana schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:57:
[...]
All-season banden slijten misschien ook sneller dan zomerbanden, wat indirect ook weer mee kan spelen in de totaalkosten. Het beste is denk ik als je thuis wat zomer- en winterbanden hebt, en ze zelf kan verwisselen.
Er zijn ook diverse bedrijven die banden opslaan.
Thuis opslaan kan gemakkelijk met een velgenboom, als je de ruimte hebt:

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Het kan ook wel zonder velgenboom: https://www.conti.nl/nieuws/opslag-winterbanden/Cyb schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:44:
[...]
Er zijn ook diverse bedrijven die banden opslaan.
[Afbeelding]
Ben benieuwd =).
Hoezo velgenboom? Gewoon stapelen.Cyb schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:44:
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Makkelijk als er (om wat voor reden van ook) iets van bovenaf invalt
opstapelen kan zonder problemen, mits:

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Plaatje 1 denk ik vooral, met velg.Gonadan schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:47:
En zoals plaatje zes staan ze bij al die opslagboeren en geen enkele boer draait ze daadwerkelijk.
Hoi!
Voor heb ik 2 nieuwe banden nodig (zomerbanden)
Mn winterbanden zijn niet helemaal top meer. Waarschijnlijk presteren mn zomerbanden beter.
Profiel van mn winterbanden:
lv 3.5 mm
rv 3.3 mm
la 3.9 mm
ra 3.2 mm
Ga verder niet op wintersport en rij iets meer dan 20k per jaar.
Twijvel wat ik nu zal doen.
-Winter door met mn nieuwe ''zomer' banden die nagenoeg nieuw zijn.
-Toch nieuw setje winterbanden erbij.
Of is de profieldiepte van mn wintersetje nog genoeg voor nederlands winter weer?
Of neem 4 seizoenen bandenRemco Tr schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:53:
Dillema,
Mn winterbanden zijn niet helemaal top meer. Waarschijnlijk presteren mn zomerbanden beter.
lv 3.5 mm
rv 3.3 mm
la 3.9 mm
ra 3.2 mm
Of is de profieldiepte van mn wintersetje nog genoeg voor nederlands winter weer?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik zou als ik jou was deze winter de winterbanden gewoon oprijden. En volgend jaar een nieuw setje halen.Remco Tr schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:53:
Dillema,
lv 3.5 mm
rv 3.3 mm
la 3.9 mm
ra 3.2 mm
Bedenk wel dat je winterbanden nu niet optimaal presteren maar het zachte rubber is een voordeel. Omdat het profiel minder is heb je met natte weg en echte sneeuw geen voordeel meer tov zomerbanden.
Die kan je dan kopen als je je winterbanden en zomerbanden hebt opgereden.Martinusz schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:56:
[...]
Of neem 4 seizoenen bandenben je gelijk van je dilemma af
Eerst de oude opmaken hè
[ Voor 13% gewijzigd door wmeester op 13-11-2018 12:25 ]
Mijn advies: Nooit concessies doen aan je veiligheid.
Je oude winterbanden zijn op. Dus met vier nieuwe de winter door.
en dan van het voorjaar de nieuwe zomerbanden.
Dan rijd je vanaf nu gewoon optimaal veilig.
Nu wil ik hem gebruiken voor tripjes naar de Alpen in de winter (3-4 dit jaar), ik neem aan dat winterbanden dan de logische keus is ipv all-season banden? Zal 20-30k km per jaar worden met het zomerverkeer erbij.
Van een lokaal bedrijf kreeg ik een offerte voor 4x continental wintercontact TS860 195/65/r15 met alu velgen voor 600 euro. Zouden jullie 15 inch alu aanraden? Iets dunner is sowieso wel beter voor grip in de winter als ik online rondkijk. Twijfel alleen nog over de diameter, zou ook kunnen kijken naar 16 inch alu/staal.
Ik denk alleen dat 15 inch wel heel iel gaat ogen
De octavia wordt af fabriek ook met 195/65R15 gelverd (al dan niet in Nederland), daar is niets mis mee. Geef je niets om de looks dan is 15 inch prima, maar dan neem je geen lichtmetalen velgen. Setje staal er onder is prima. Geef je wel om de looks dan weet je zelf wel wat je wil.cedrix5 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:54:
Mijn nieuwe Skoda Octavia wordt morgen geleverd met 4 205/55r16 zomerbanden.
Nu wil ik hem gebruiken voor tripjes naar de Alpen in de winter (3-4 dit jaar), ik neem aan dat winterbanden dan de logische keus is ipv all-season banden? Zal 20-30k km per jaar worden met het zomerverkeer erbij.
Van een lokaal bedrijf kreeg ik een offerte voor 4x continental wintercontact TS860 195/65/r15 met alu velgen voor 600 euro. Zouden jullie 15 inch alu aanraden? Iets dunner is sowieso wel beter voor grip in de winter als ik online rondkijk. Twijfel alleen nog over de diameter, zou ook kunnen kijken naar 16 inch alu/staal.
Ik ben ook voor iets (kleinere wielen) gegaan, banden iets smaller en hoger en kleinere stalen velg.cedrix5 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:54:
Mijn nieuwe Skoda Octavia wordt morgen geleverd met 4 205/55r16 zomerbanden.
vanwege vuil heb ik liever staal dan alu. of je moet iets van softline velg hebben die je makkelijk schoon kunt houden.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Voordeel van LM vs staal is dat je ook geen lelijke wieldoppen hebt. En 15 of 16 inch LM kost geen drol meer gelukkig.AndRo555 schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:06:
[...]
De octavia wordt af fabriek ook met 195/65R15 gelverd (al dan niet in Nederland), daar is niets mis mee. Geef je niets om de looks dan is 15 inch prima, maar dan neem je geen lichtmetalen velgen. Setje staal er onder is prima. Geef je wel om de looks dan weet je zelf wel wat je wil.
Ander, soms belangrijk, punt: mijn auto mag maximaal 15 inch winterbanden hebben in verband met eventuele sneeuwkettingen.
Hier snap ik niks van. Kan je het uitleggen?!Martinusz schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:09:
[...]
Mochten van precies dezelfde auto komen en plaats je ze exact hetzelfde terug heb je kans dat je niks hoeft te doen, maar ik verwacht eerder dat je toch zal moeten uitlijnen/balanceren de eerste keer.
Balanceren heeft toch 0,0 met de auto te maken noch de positie van de velg voor/achter?
Ik dacht dat balanceren van de wielen zelfs op een machine gebeurde en niet op de auto... Uitlijnen heeft dan juist weer niks met de wielen te maken maar met de auto(ophanging) zelf en is dus onafhankelijk van de wielen..
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Klopt helemaal, balanceren is puur de band in evenwicht brengen en heeft niets te maken met de auto, uitlijnen is in principe de wielen goed recht zetten en heeft niets te maken met de banden.bombadil schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:37:
[...]
Hier snap ik niks van. Kan je het uitleggen?!
Balanceren heeft toch 0,0 met de auto te maken noch de positie van de velg voor/achter?
Ik dacht dat balanceren van de wielen zelfs op een machine gebeurde en niet op de auto... Uitlijnen heeft dan juist weer niks met de wielen te maken maar met de auto(ophanging) zelf en is dus onafhankelijk van de wielen..
[removed]
al vind ik die kleine dopjes je tegenwoordig veel op de transporters etc ziet ook wel hip
hopelijk komend weekend hem op de winterslofjes zetten
[ Voor 12% gewijzigd door SMSfreakie op 18-11-2018 17:51 ]
404 Signature not found
@redwing het wiel, je band is juist uit balans.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Balanceren kan zowel aan de auto als op een balanceermachine.bombadil schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:37:
[...]
Hier snap ik niks van. Kan je het uitleggen?!
Ik plaats de zomerbanden(complete wielen in mijn geval) zoals ze er af zijn gekomen. heb ze van binnen gemarkeerd met VR,VL-AR,AL.
@Gonadan In de winter heb je meer met vuil te maken. en ik vind het zonde om alu te gebruiken of apart te kopen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 18-11-2018 18:00 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is wat anders ja. nu is alles donker in de wielkastGonadan schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:03:
@Hackus dat snap ik heel goed, maar dat is dan een bewust compromis. Ik snap best dat mensen het zonde van het geld of de velgen vinden, maar roepen dat het net zo prima staat gaat er echt niet in bij mij. Dan houd je jezelf voor de gek.
(heb geen wieldoppen)
Klopt, ga ik bij een verduidelijking zomaar zelf de verkeerde termen gebruiken.....Gonadan schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:57:
Tja als je staal prima vind waarom zet je hem dan in de zomer wel op wat knaps? Scheelt een hoop knaken.
@redwing het wiel, je band is juist uit balans.

[removed]
Overigens liggen mijn LM velgen (met 'zomer'banden) dus bij de bandenboer, maar gewoon rechtop (terwijl ze beter plat kunnen liggen) en ze zijn nog vies ook (vergeten af te spuiten). Moet ik me zorgen maken over hoe ze er aan toe zijn na een maand of 4? Of valt dat wel mee? Ik twijfel nu eigenlijk om ze op te halen en thuis op te slaan.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dan nog moet je naar de garage om ze te laten inleren. Of je moet de huidige kunnen klonen qua nummer.TommyGun schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:07:
maar totaal niet gedacht aan de TPMS sensoren... dus ik zit eraan te denken een setje sensoren te kopen en die in de huidige velgen te laten monteren. Elke keer een waarschuwing en twee oranje lichtjes op het dashboard is behoorlijk irritant.
Ik heb TPMS uitleeskastje voor weinig uit China die allerlei sensoren kan uitlezen maar slechts een merk kan programmeren. (niet degene die in de winterwielen zitten). Auto firmware is zo dom.
Daarnaast heeft Volvo eigenlijk alleen lelijke wieldoppen.
Dus ja, ik heb vrij simpele lm velgen voor de winter erbij. Eenvoudig schoon te maken ook. Kostten me ook maar €110 excl banden.
Rechts is zomer, links is winter

Ziet er dan zo uit:

Gewoon lekker zelf wisselen op de oprit

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 19-11-2018 18:22 ]
Klopt, ik hobbel nu lekker door. Geeft wel een fijn gevoel moet ik zeggen.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:18:
[...]
Bij het wisselen zijn je wielen ovaal geworden
Hoe krijg je die dopsleuteldinges in je accuschroefmachine?GAIAjohan schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:19:
Nadeel van staal vind ik het roesten.
Dus ja, ik heb vrij simpele lm velgen voor de winter erbij. Eenvoudig schoon te maken ook. Kostten me ook maar €110 excl banden.
[Afbeelding]
Ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je dan zoiets nodig?
Of wat heb je er op?
Hoi!
Zo'n adapter gebruik ik inderdaad. Vind een accuslagboor veel te duur voor hoe vaak ik hem gebruik. En hiermee zit je sowieso al op 20Nm vast. Je hoeft niet meer bang te zijn dat het wiel er daarna af dondert, het gaat heel snel vergeleken een normale sleutel. Dan kun je de krik eronder weg halen.EWK schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:04:
[...]
Hoe krijg je die dopsleuteldinges in je accuschroefmachine?
Heb je dan zoiets nodig?
Of wat heb je er op?
Daarna gewoon netjes met de momentsleutel naar 110Nm.
Een goede 1/2" accuslagtol is inderdaad behoorlijk overkill voor alleen maar de wielenwissel 2x per jaar. Ik heb wel 18V 1/2" Makita slagtol, maar ik sleutel wat meer aan mijn autos en dan is zo'n ding een zegenGAIAjohan schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:09:
[...]
Zo'n adapter gebruik ik inderdaad. Vind een accuslagboor veel te duur voor hoe vaak ik hem gebruik. En hiermee zit je sowieso al op 20Nm vast. Je hoeft niet meer bang te zijn dat het wiel er daarna af dondert, het gaat heel snel vergeleken een normale sleutel. Dan kun je de krik eronder weg halen.
Daarna gewoon netjes met de momentsleutel naar 110Nm.
Een goede 1/4" accuslagtol zou je nog wel kunnen overwegen. Die heb ik namelijk ook en zo'n ding kan je bij allerhande kluswerk van pas komen, zeker als een normale accuschroeftol niet genoeg kracht heeft. Een 1/4"-tol krijgt ook je wielbouten nog wel los als die op het juiste moment zijn vastgezet en daar heb je dan echt gemak van.
In mijn geval is het nu gewoon direct omhoog krikken; losrammelen met de tol, wiel wisselen en vast rammelen op de laagste stand (~80Nm). Laten zaken en natrekken met de momentsleutel op ~105Nm.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Nu heb ik ook bijv. de goodride sw608 gezien. Reviews zijn wel goed en is voor de helft van de prijs te krijgen.
Ik twijfel dus wat ik moet doen. Kies ik voor mindere band of toch de veiligheid.
Welke maat heb je überhaupt nodig?Highfive95 schreef op maandag 19 november 2018 @ 22:56:
Ik zit met een dilemma. Mijn huidige winterbanden zijn op dus normaal zou ik gewoon een setje michelin of nokian kopen. Echter krijg ik in augustus 2019 mijn nieuwe lease auto. Dus beetje zonde om voor alleen de wintersport een dure set aan te schaffen.
Nu heb ik ook bijv. de goodride sw608 gezien. Reviews zijn wel goed en is voor de helft van de prijs te krijgen.
Ik twijfel dus wat ik moet doen. Kies ik voor mindere band of toch de veiligheid.
En plaats 28 van de 51 kan ik niet 'wel goed' noemen. Het is de band waar de rotzooi begint.. de eerste band die meer dan 1m verliest op de band ervoor
http://www.tyrereviews.co...-Winter-Tyre-Shootout.htm
Hetzelfde beeld 1 jaar eerder op plaats 30 vd 45, en dan heb ik nog de band op p28, waar ik absoluut niet tevreden over ben:
http://www.tyrereviews.co...Winter-Tyre-Shoot-Out.htm
Een verschil van meer dan 6m tussen p28 en p29...
[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 19-11-2018 23:06 ]
Lastige maat idd. Mijn zomerbanden hebben die maat..Highfive95 schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:08:
[...]
Maat die ik nodig heb is 205 50 17. Dus vrij dure banden.
Onder de €90 vind je eigenlijk niks..
Ik zie Goodride voor €47.. en ja
Nexen winguard sport2 voor €73
En daar houdt het eigenlijk mee op als je onder de 90 wil uitkomen..
De Nexen werd in de 2017 test hierboven 9e, en mocht dus deelnemen aan de volledige test waar hij 10e werd. Lijkt dus best een aardige band te zijn
Verder dit jaar in de UHP test gezeten, waar hij dan wel 1na laatste werd, maar zeker niet slecht was:
http://www.tyrereviews.co...-UHP-Winter-Tyre-Test.htm
Prijzen:
https://banden.autoweek.n...-2/205-50-r17-93v-246304/
[ Voor 20% gewijzigd door GAIAjohan op 19-11-2018 23:32 ]
Verwijderd
Op marktplaats zie ik diverse a-merk tweedehands banden die nog één seizoen meekunnen voor zon 25-30 euro per stuk. Ben je inclusief montage zon 150 kwijt.
Lijken mijn tools wel:GAIAjohan schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:19:
Nadeel van staal vind ik het roesten.
[Afbeelding]
Ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zelfde krik
bosch schroeftol met 1/2" adapter
Alhoewel ik afgelopen keer met een "slag"moer sleutel gewerkt heb. "slag" want het ding (of eerder m'n compressor) heeft niet genoeg punch om de wielmoeren los te draaien (dat doe ik dan maar met een wringijzer).
Voordeel is wel dat de slagmoersleutel wat meer toeren draaid
Deze heb ik:

Mijn compressor is 25l, 1500W dus dat is de bottleneck
en een set van deze (ook lidl):

[ Voor 13% gewijzigd door SniperGuy op 21-11-2018 10:27 ]
https://www.autobild.de/a...eifenpflicht-1271774.html
Winterreifenpflicht — 21.11.2018
Die wichtigsten Winterreifen-Regeln
In Deutschland gibt es eine Winterreifenpflicht. Wer dagegen verstößt, riskiert ein Bußgeld. Seit Juni 2017 droht das nicht nur dem Fahrer, sondern auch dem Fahrzeughalter. Ab wann die Pflicht gilt und weitere Infos!
➤ Winterreifenpflicht in Deutschland
➤ Welche Strafen drohen bei fehlenden Winterreifen?
➤ Welche Reifen sind wintertauglich?
➤ Wer ist von der Winterreifenpflicht ausgenommen?
➤ Ab wann sollte man auf Winterreifen wechseln?
➤ Zahlt die Kfz-Versicherung beim Unfall mit Sommerreifen?
➤ Wie ist die Winterreifenpflicht im Ausland geregelt?
Is als zodanig ook in het Nederlands vertaald terug te vinden indien duidelijker?ehtweak schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:51:
In het kader van regels, richtlijnen en (mogelijke) boetes bij onze Oosterburen, hier wat recente info:
https://www.autobild.de/a...eifenpflicht-1271774.html
Winterreifenpflicht — 21.11.2018
Die wichtigsten Winterreifen-Regeln
In Deutschland gibt es eine Winterreifenpflicht. Wer dagegen verstößt, riskiert ein Bußgeld. Seit Juni 2017 droht das nicht nur dem Fahrer, sondern auch dem Fahrzeughalter. Ab wann die Pflicht gilt und weitere Infos!
➤ Winterreifenpflicht in Deutschland
➤ Welche Strafen drohen bei fehlenden Winterreifen?
➤ Welche Reifen sind wintertauglich?
➤ Wer ist von der Winterreifenpflicht ausgenommen?
➤ Ab wann sollte man auf Winterreifen wechseln?
➤ Zahlt die Kfz-Versicherung beim Unfall mit Sommerreifen?
➤ Wie ist die Winterreifenpflicht im Ausland geregelt?
hardware-lover in "Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2"
Testing, one, two ...
En, wat opmerkelijk is, is dit:
Wer dagegen verstößt, riskiert ein Bußgeld. Seit Juni 2017 droht das nicht nur dem Fahrer, sondern auch dem Fahrzeughalter
M.a.w. niet alleen de bestuurder krijgt een boete bij overtreding, maar tevens de eigenaar van de auto; 2 x keer dus.
Geen volledig letterlijke vertaling nee. Maar er staat wel beschreven waar je aan moet voldoen om überhaupt niet met één, of in dit geval, meerdere boetes opgezadeld te worden.ehtweak schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:22:
@hardware-lover Ik zie in jouw post geen letterlijke vertaling van dat hele Autobild verhaal.![]()
En, wat opmerkelijk is, is dit:
Wer dagegen verstößt, riskiert ein Bußgeld. Seit Juni 2017 droht das nicht nur dem Fahrer, sondern auch dem Fahrzeughalter
M.a.w. niet alleen de bestuurder krijgt een boete bij overtreding, maar tevens de eigenaar van de auto; 2 x keer dus.
Testing, one, two ...
En ik zie in jouw post al helemaal niet het hele verhaal, maar alleen de tussenkopjes van het artikel.ehtweak schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:22:
@hardware-lover Ik zie in jouw post geen letterlijke vertaling van dat hele Autobild verhaal.