Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

dreamscape schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:19:
[...]

En ik zie in jouw post al helemaal niet het hele verhaal, maar alleen de tussenkopjes van het artikel. ;)
Nee, duh...
Moet ik dan de complete tekst alhier pleur&sleur neerzetten?

Kleine moeite om ff de link aan te klikken, als iemand daadwerkelijk geïnteresseerd is, en vervolgens het hele verhaal te lezen... :F ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:22

PauseBreak

derp!

Ik denk dat het niveau hier nu lager ligt dan de buitentemperatuur :P

Nee, merp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
Voor een poosje terug hebben we de winterbanden weer onder de Yaris gelegd. De voorbandjes, Goodyear UltraGrip 7+ waren af, deze hebben we toen vervangen voor Goodyear Ultragrip 8. De achterbanden waren nog voldoende >4mm profiel. Ik heb nog in twijfel gestaan om de nieuwe banden achter te zetten in plaats van voor, maar so far so good :).

Nu hebben we soms toch wat last van overstuur, bijvoorbeeld bij het uitkomen van een bocht op nat wegdek. Dat is natuurlijk niet gewenst. Wel wat vreemd, want tot 9 maanden terug reden we immers nog op vier van deze 'oude' winterbanden. Het wisselen van de achterbanden naar voren zal het probleem verplaatsen en dan krijg je last van onderstuur. Dus conclusie, ook maar twee nieuwe bandjes achter (Goodyear UltraGrip 9) het zijn de kosten ook niet voor minder dan €50 per band.

Moraal van het verhaal, als je wat oudere banden hebt kun je ze het beste alle vier tegelijk vervangen. De nieuwe banden zijn natuurlijk lekker zacht en hebben meer grip.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 15:07
Puch-Maxi schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:32:
Voor een poosje terug hebben we de winterbanden weer onder de Yaris gelegd. De voorbandjes, Goodyear UltraGrip 7+ waren af, deze hebben we toen vervangen voor Goodyear Ultragrip 8. De achterbanden waren nog voldoende >3mm profiel. Ik heb nog in twijfel gestaan om de nieuwe banden achter te zetten in plaats van voor, maar so far so good :).

Nu hebben we soms toch wat last van overstuur, bijvoorbeeld bij het uitkomen van een bocht op nat wegdek. Dat is natuurlijk niet gewenst. Wel wat vreemd, want tot 9 maanden terug reden we immers nog op vier van deze 'oude' winterbanden. Het wisselen van de achterbanden naar voren zal het probleem verplaatsen en dan krijg je last van onderstuur. Dus conclusie, ook maar twee nieuwe bandjes achter (Goodyear UltraGrip 9) het zijn de kosten ook niet voor minder dan €50 per band.

Moraal van het verhaal, als je wat oudere banden hebt kun je ze het beste alle vier tegelijk vervangen. De nieuwe banden zijn natuurlijk lekker zacht en hebben meer grip.
Volgens mij wordt ook aangeraden voor winterbanden met >3.5mm te werken, je gebruikt ze immers voor extra grip. Als je van gloednieuwe zomerbanden over gaat naar 2mm winterbanden weet ik aardig zeker dat je er op achteruit gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Zebby De zomerbanden waren slicks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is ook waarom ik mijn winterbanden nog in de schuur heb liggen. Die gebruik ik al een paar jaar, maar mijn zomerbanden heb ik net een paar maanden geleden gehaald.
Koud is het ook gewoon nog niet en mijn zomerbanden zijn zacht (sportief, geen ecomeuk) dus heb nog niet de motivatie kunnen vinden om de krik te pakken. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Puch-Maxi schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:32:

De voorbandjes, Goodyear UltraGrip 7+ waren af, deze hebben we toen vervangen voor Goodyear Ultragrip 8. De achterbanden waren nog voldoende >3mm profiel. I

Nu hebben we soms toch wat last van overstuur

De moraal van het verhaal moet zijn dat de beste banden altijd achter moeten liggen, niet voor. Heeft niks te maken met of je aandrijving voor of achter hebt (bij remmen en sturen is dat ook niet relevant!) maar of je overstuur of onderstuur wenst te krijgen als je over de grens gaat. En onverwachts onderstuur is makkelijker op te lossen dan onverwachts overstuur.

En wat ook mee speelt is dat je betere voorbanden had, en dan misschien onbewust iets harder gaat. Maar de achterbanden kunnen dan op een gegeven moment niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ben ik het mee eens @Dirk33 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Hebben jullie ze er al onder?

Lees en huiver : :-(

https://grootheerenveen.n...t-een-koude-zware-winter/

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:20
Ik huiver altijd als Piet wat zegt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maar goed dat ik eergisteren m'n winterbanden weer heb laten monteren dus :+

Ben je onderweg naar de bandenboer, krijg je een steentje op de voorruit met een sterretje tot gevolg…. Meteen maar even bij de overburen (autotaalglas) dat ook laten maken.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 16:30
Piet is de ideale weerman.

"Het zonnetje kan schijnen, maar het is hier en daar ook bewolkt. Hier en daar valt buitje met kans op plaatselijk een sneeuwbui"

Zo kan ik ook een weerbericht in elkaar frutten :9
"Het kan -20 worden".
Nou piet, het kan ook -30 worden, en ook +10. Het kan allemaal......

Zou er weinig waarde aan hechten. Gemiddeld genomen ligt er een aantal dagen per jaar sneeuw. Hoe verder van de zee/grote plassen water hoe meer kans op sneeuwdagen.

Zelf geen winterbanden nodig. Want als er sneeuw ligt neem ik sowieso vrij O-) met 3 "witte" dagen gemiddeld per jaar vind ik het zonde om niet van die dagen te genieten... Maar niet iedereen heeft die luxe O-) dus begrijp de keuze voor winterbanden maar al te best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Vanochtend is m'n leaseauto weer voorzien van winterbanden. Laat de vorst maar komen. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 21:39
*knip* Het is op Tweakers niet de bedoeling om je advertenties aan te prijzen.

[ Voor 74% gewijzigd door Yorinn op 10-12-2018 00:16 ]

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Zebby schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:27:
[...]
Volgens mij wordt ook aangeraden voor winterbanden met >3.5mm te werken, je gebruikt ze immers voor extra grip. Als je van gloednieuwe zomerbanden over gaat naar 2mm winterbanden weet ik aardig zeker dat je er op achteruit gaat ;)
Om hier nog even op terug te komen, heb het zojuist even nagemeten en ik kom gemiddeld op 4.3mm profiel.
De banden waren wel al 8 jaar oud. Ze zijn inmiddels vervangen en het probleem met overstuur is hiermee opgelost :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Heb nog steeds de motivatie niet gevonden, maar komend weekend is misschien wel een mooi moment. Daarna is het meteen kerstvakantie en als de shit dan komt heb ik geen tijd. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Gonadan schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:58:
Heb nog steeds de motivatie niet gevonden, maar komend weekend is misschien wel een mooi moment. Daarna is het meteen kerstvakantie en als de shit dan komt heb ik geen tijd. :+
Ik zit met hetzelfde dilemma (en woon op 3km van de duitse grens, waar ik niet echt hoef te komen).
Zolang het vriest maar droog is... mwah dan neem ik mijn afstand en rijgedrag mee en pas aan.

Komt er nu echt sneeuw, ijzel, of combo: vorst + regen/neerslag, tja dan is t misschien tijd om toch winterbandendans te doen dit weekend....

#dilemma ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik doe ze pas over een week of 6 onder als ik op wintersport ga. Dan laat ik ze zitten tot de 2e wintersport ( O-) ) en bij thuiskomst schroef ik er nieuwe zomerbandjes onder.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk33
Vorige week een nieuwe auto gekocht waar toevallig nieuwe Continental TS860 onder lagen. Normaal hecht ik niet zoveel waarde aan winterbanden want die 3 dagen dat het sneeuwt blijf ik wel thuis of ga ik met de fiets, maar ik ben wel positief verrast over die banden qua grip. Zijn sowieso testwinnaars, maar ze presteren naar mijn inziens beter dan een goedkope zomerband als het droog is of als het regent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 23:31

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Heb ze er nu ook 2 weken onder en ben ook wel positief verrast door de TS860's. Ze hebben zeker niet de grip als m'n Conti Sportcontact zomerbanden maar mag niet klagen 8) .

• Zebby
Tja, ik heb ze toch liggen, dus waarom zou ik ze er niet onder zetten? Maakt het uit welk rubber je slijt tijdens het rijden? Kan je net zo goed de banden gebruiken die voor de periode passend zijn.
Ik vind het in Nederland geen vereiste. Als je je rijgedrag aanpast aan de situatie kom je er ook wel met zomerbanden. Winterbanden zijn geen sneeuwkettingen, al lijken sommige bestuurders dat nog steeds te denken. Of dat 4/AWD betekent dat je niet meer kan glijden. Zolang ze mij maar missen onderweg naar de vangrail :)

• NielsTn
Zebby schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:48:
Tja, ik heb ze toch liggen, dus waarom zou ik ze er niet onder zetten? Maakt het uit welk rubber je slijt tijdens het rijden? Kan je net zo goed de banden gebruiken die voor de periode passend zijn.
Ik vind het in Nederland geen vereiste. Als je je rijgedrag aanpast aan de situatie kom je er ook wel met zomerbanden. Winterbanden zijn geen sneeuwkettingen, al lijken sommige bestuurders dat nog steeds te denken. Of dat 4/AWD betekent dat je niet meer kan glijden. Zolang ze mij maar missen onderweg naar de vangrail :)
voor een 100% elektrische auto maakt het rubber wel behoorlijk wat uit qua verbruik.
Maar op winterbanden rijd ik een maat smaller dan op zomerbanden (185/15 inch versus 195/16 inch breedte)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
NielsTn schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:55:
[...]

voor een 100% elektrische auto maakt het rubber wel behoorlijk wat uit qua verbruik.
Maar op winterbanden rijd ik een maat smaller dan op zomerbanden (185/15 inch versus 195/16 inch breedte)
Zeker waar, maar aangezien er maar 36.000 elektrische auto's rijden in Nederland van de 8,3 miljoen personenwagens totaal (0,43% dus) ging ik er even voor het gemak van uit dat het om de ouderwetse plofkip ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

NielsTn schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:14:
Ik zit met hetzelfde dilemma (en woon op 3km van de duitse grens, waar ik niet echt hoef te komen).
Zolang het vriest maar droog is... mwah dan neem ik mijn afstand en rijgedrag mee en pas aan.

Komt er nu echt sneeuw, ijzel, of combo: vorst + regen/neerslag, tja dan is t misschien tijd om toch winterbandendans te doen dit weekend....

#dilemma ;)
Gisteren toch naar de krik gepakt, niet dat er überhaupt nog wat op de weg ligt als ik de auto nodig heb.
En wat maken winterbanden toch een takkegeluid. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij waren winterbanden of 4-seizoensbanden vanmorgen of vanacht geen overbodige luxe: het nieuws staat weer vol met automobilisten die de macht over het stuur verloren hebben, en tegen de vangrail aankwamen....

Raar raar, hoe zou dat nou komen? Half Nederland gaat gewoon met zomerbanden de weg op, ookal is er gewaarschuwd voor winterse weersomstandigheden. Dan ben ik maar wat blij dat ik al enkele weken de 4-seizoensbanden onder de auto heb liggen :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat heeft gewoon met rijgedrag en -kwaliteiten te maken. Als je met de aangekondigde sneeuw toch 'zomaar' de vangrail in weet te knallen dan durf ik te beweren dat je gewoon te hard ging. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:25
Dynazap schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:56:
[...]

Heb ze er nu ook 2 weken onder en ben ook wel positief verrast door de TS860's. Ze hebben zeker niet de grip als m'n Conti Sportcontact zomerbanden maar mag niet klagen 8) .
Maar wel weer meer grip dan de bijna versleten conti zomerbandjes die ik op de achterwielen had liggen.
Ik had verwacht dat na het wisselen de besturing allemaal wat minder scherp zou aanvoelen, maar het tegenovergestelde is het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Gonadan schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:47:
[...]

Gisteren toch naar de krik gepakt, niet dat er überhaupt nog wat op de weg ligt als ik de auto nodig heb.
En wat maken winterbanden toch een takkegeluid. }:|
ook hier de winterbanden zaterdagochtend er op gezet. En zondagnacht: sneeuw. Het stuurt hier wel lichter nu met wat smallere winterbanden, hopelijk bewijzen ze nog hun nut bij komende dagen/weken :)
korte story ervan:
https://www.renewable-ene...ault-zoe-op-winterbanden/

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 16-12-2018 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:41
Gonadan schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:02:
Dat heeft gewoon met rijgedrag en -kwaliteiten te maken. Als je met de aangekondigde sneeuw toch 'zomaar' de vangrail in weet te knallen dan durf ik te beweren dat je gewoon te hard ging. ;)
Kraamhulp was vanmorgen een halfuurtje later door de sneeuw, die was gewoon rustig 80 over de snelweg gaan tuffen.
Werd alleen wel ingehaald door "professionals" met groot materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_JGC_ schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:48:
[...]

Kraamhulp was vanmorgen een halfuurtje later door de sneeuw, die was gewoon rustig 80 over de snelweg gaan tuffen.
Werd alleen wel ingehaald door "professionals" met groot materieel.
Lekker veilig als je continu door vrachtwagens wordt gelapt (y) d:)b

Snelweg is juist de plek waar het beste gestrooid wordt, en vooral nu zonder echte vorst is dat niet zo spannend.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
YakuzA schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:18:
[...]

Snelweg is juist de plek waar het beste gestrooid wordt, en vooral nu zonder echte vorst is dat niet zo spannend.
Die vrachtwagens rijden gewoon in de begrenzer ongeacht de omstandigheden. Harde wind: gewoon leeg rijden, ze moeten. Snelheidsbeperking: negeren, ze moeten ergens op tijd zijn. Sneeuw of ijzel: zelfde. Afstand houden? vergeet het. Inhaalverbod? Schijt aan.
Meestal zijn het ook de vrachtwagens die scharen en vervolgens alles blokkeren tijdens winterse omstandigheden of bij storm.

We hebben het hier over de A32 op zondagochtend tussen 7 en 8. Dan kan je strooien wat je wilt, maar zonder verkeer blijft die sneeuw gewoon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:25
EWK schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:56:
[...]

Bij autobandenmarkt, maar bij pneus ook prima ervaringen trouwens. Zelfde idee.
Zo even een update op autobandenmarkt.nl (delticom)
In deze tijd toch wel leveringsproblemen op een setje complete wielen (Dezent 17" velgen + 225/45-17 Conti Banden)
Leverdatum onbekend dus maar geannuleerd en lokaal een vergelijkbare set (voor 300 euro meer) gekocht.
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zondag 16 december 2018 @ 16:18:
[...]

met de naald precies op de 80 is bij een gewone auto niet persé 80 :+
dit kan zodanig verschillen dat deze maar 75 reed volgens de geijkte snelheidsmeter van de chauffeur.
of kraamhulp had een zwak gasvoetje en schomelde steeds in snelheid.

Dus schuif nu niet alle winterse problemen op de chauffeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier iemand die nu twee jaar op vierseizoenenbanden rijdt ipv zomer-winter-zomer en daar dik tevreden over. Qua comfort (specifiek : rolgeluid) iets minder, maar geen gedoe met wissel en opslag weegt voor mij daar voldoende tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:44:
Hier iemand die nu twee jaar op vierseizoenenbanden rijdt ipv zomer-winter-zomer en daar dik tevreden over. Qua comfort (specifiek : rolgeluid) iets minder, maar geen gedoe met wissel en opslag weegt voor mij daar voldoende tegenop.
Met of zonder sneeuwvlokje?

Ik vind winterbanden voor mezelf niet zo zinvol.... aangezien het hier vlak is en als er veel sneeuw ligt ik thuis blijf. Maar in de toekomst zou wintersport met de auto een optie gaan worden.... dus dan is een sneeuwvlok-band wel verplicht en fijn....

Wisselen/opslag/extra velgen zie ik ook niet zo zitten namelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:07:
[...]

Met of zonder sneeuwvlokje?

Ik vind winterbanden voor mezelf niet zo zinvol.... aangezien het hier vlak is en als er veel sneeuw ligt ik thuis blijf. Maar in de toekomst zou wintersport met de auto een optie gaan worden.... dus dan is een sneeuwvlok-band wel verplicht en fijn....

Wisselen/opslag/extra velgen zie ik ook niet zo zitten namelijk :+
Met sneeuwvlok !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Lekker hoor. Winterbandjes er keurig onder, geen sneeuw, dik tien graden en je tractie laat te wensen over. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

LOL. Vorige week hebben we hier maarliefst 4 uur lang sneeuw gehad (toen was alles weer gesmolten).

Ow wat had ik graag mijn winterbandjes gehad....NOTT :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:36:
Lekker hoor. Winterbandjes er keurig onder, geen sneeuw, dik tien graden en je tractie laat te wensen over. :')
Zullen ze in Nordrhein Westfalen hun zomerbanden er dan weer onder gemonteerd hebben? Want dat is wat de Duitse wet zeg: banden die bij de weersomstandigheden passen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Vorig jaar een peugeot 308 SW gekocht. Zelf 2e hands LM peugeot velgen met nieuwe continental TS860 winterbanden erbij gekocht. Bij m’n vorige peu (307) deed ik alles zelf. Geen zin meer in nu, dus 2x per jaar €44.- incl. opslag.

Altijd blij met winterbanden. Het enige probleem is dat er altijd chauffeurs zijn die met sneeuw toch gewoon met zomerbanden op pad gaan en dan zelfs de drempels niet meer overkomen....en daar sta je dan met je winterbanden.......erachter.....in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14
(jarig!)
immetjes schreef op vrijdag 21 [right]december[/right] 2018 @ 19:40:
Altijd blij met winterbanden. Het enige probleem is dat er altijd chauffeurs zijn die met sneeuw toch gewoon met zomerbanden op pad gaan en dan zelfs de drempels niet meer overkomen....en daar sta je dan met je winterbanden.......erachter.....in de file.
Het gaat meestal eerder om chauffeurs die niet kunnen rijden. Oftewel je moet simpelweg niet stoppen net voor een drempel(zelfs met winterbanden is dart niet zo slim). Ik heb regelmatig achter mensen gestaan die vast stonden terwijl ik op mijn zomerbanden nergens last van had.

Mensen hebben gewoon tijd nodig om zich aan te passen :-)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Als een drempel met sneeuw ineens een probleem zou worden dan neem ik je niet meer serieus als bestuurder, al had je slicks. Bij ijzel oké, maar met wat sneeuw? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:54
Een drempel is wel erg als je daar niet overheen komt.

Een dijk oprijden komt al meer in de buurt als er wat sneeuw ligt.
Daar rij ik dan liever met mijn winterbanden met fatsoenlijk profiel, dan met de zomerbanden die nu nog 2mm profiel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:18:
Als een drempel met sneeuw ineens een probleem zou worden dan neem ik je niet meer serieus als bestuurder, al had je slicks. Bij ijzel oké, maar met wat sneeuw? :D
Platgereden sneeuw is glad, dat is gewoon ijs. Met winterbanden gaat dat wel maar op de zomerbandjes nee.
Ik heb auto's gezien en die kwamen gewoon niet weg met een duwtje in de goede richting ging het wel als ze maar blijven rollen, stoppen op een hele flauwe helling was niet handig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Als het ijs is werken winterbanden ook amper. Al die n=1 anekdotes ken ik onderhand wel. Ik zal het nut van winterbanden niet bestrijden, maar blijf wel graag realistisch.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:18:
Ter verdedigin, sommige gemeenten kennen het verschil tussen een drempel en een Terp niet echt goed. Daar kan je op blijven steken, zelfs met winterbanden - indien je met onvoldoende snelheid aanrijdt. Maar je wil ook niet weer te hard eraf natuurlijk omdat er dan iemand de weg op kan lopen. Bij file rijden is dit wel een probleem.
En dat is dan ook vaak de kern, anticiperen & nadenken is voor teveel bestuurders een te grote uitdaging, daar helpt geen band bij, 4x4 misschien net.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@franssie de lier weer introduceren als optie? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

franssie schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:37:
[...]
Ter verdediging, sommige gemeenten kennen het verschil tussen een drempel en een Terp niet echt goed. Daar kan je op blijven steken, zelfs met winterbanden - indien je met onvoldoende snelheid aanrijdt. Maar je wil ook niet weer te hard eraf natuurlijk omdat er dan iemand de weg op kan lopen. Bij file rijden is dit wel een probleem.
En dat is dan ook vaak de kern, anticiperen & nadenken is voor teveel bestuurders een te grote uitdaging, daar helpt geen band bij, 4x4 misschien net.
4x4?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@hardware-lover oh ja ik heb mijn wagenpark (de oldtimer niet) op all seasons staan, komt goed weg.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Laatst online: 25-07 22:36
4x4 helpt nauwelijks op sneeuw, voorwielaandrijving met elektronisch differentieel is wat je nodig hebt, 4x4 met elektronisch differentieel zal iets beter zijn maar veel verschil gaat het niet geven. (elektronisch differentieel is alles behalve standaard, meestal terug te vinden in echte terreinwagens en duurdere sportwagens).
Om te remmen maakt de aandrijving niet uit, type band, breedte band (smaller is beter) en gewicht auto (hoe lager hoe beter) zijn daar de factoren.

Hou rekening dat winterbanden niet optimaal presteren in regen,
bij 15+ graden & in regen moet je er mee oppassen.

[ Voor 14% gewijzigd door sprankel op 23-12-2018 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@franssie, ik ook ons gehele wagenpark ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik moet toch wel grinniken dat na bijna 12.000 posts mensen nog steeds basiskennis als vernieuwend posten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sprankel schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:32:
4x4 helpt nauwelijks op sneeuw, <>
mwah - toch wel eens we-gereden met een volvo 4x4 waar de rest stond te graven om sneeuwkettingen om te leggen. Ik heb nu geen 4x4 maar ik ben het met je omschrijving "nauwelijks" niet eens. Dat het met 120 km/u niet veel verschil maakt, ja - als je met 120 km/u over natte sneeuw rijdt dan is dat een ander topic.

Gonadan schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:50:
Ik moet toch wel grinniken dat na bijna 12.000 posts mensen nog steeds basiskennis als vernieuwend posten. :P
religie is het, eigen band eerst!

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 23-12-2018 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
franssie schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:52:
[...]

mwah - toch wel eens we-gereden met een volvo 4x4 waar de rest stond te graven om sneeuwkettingen om te leggen. Ik heb nu geen 4x4 maar ik ben het met je omschrijving "nauwelijks" niet eens. Dat het met 120 km/u niet veel verschil maakt, ja - als je met 120 km/u over natte sneeuw rijdt dan is dat een ander topic.

[...]

religie is het, eigen band eerst!
Volvo gebruikt sinds de jaren 80 diff locks en meer recent elektronische differentieel op achterwiel & 4wiel aandrijving.
En mijn excuus, ik heb niet die 12 000 posts gelezen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:40
4x4 helpt nauwelijks op sneeuw, voorwielaandrijving met elektronisch differentieel is wat je nodig hebt, 4x4 met elektronisch differentieel zal iets beter zijn maar veel verschil gaat het niet geven. (elektronisch differentieel is alles behalve standaard, meestal terug te vinden in echte terreinwagens en duurdere sportwagens).
Om te remmen maakt de aandrijving niet uit, type band, breedte band (smaller is beter) en gewicht auto (hoe lager hoe beter) zijn daar de factoren.
Ga je dan uit van 4x4 van met een volledig gelockt voordifferentieel, achterdifferentieel en middendifferentieel? Of doel je op AWD met een viscositeitskoppeling? Vooral de laatste zal juist een stuk beter presteren dan bijvoorbeeld een Haldex.
Tja... Net als met de meeste andere van dit soort bandentesten is er niet echt sprake van een realistisch scenario voor ons Nederlanders. Als je in Finland woont is dat misschien anders. Als je die gedeeltelijk opgevroren oprit op moet rijden heeft vierwielaandrijving wel degelijk zin. Zodra je met voorwiel/achterwielaandrijving zo'n stukje ijs pakt ga je dwars, waar dit bij vierwielaandrijving een minder groot probleem zal zijn. Dat een winterband in de sneeuw veel beter is dan een zomerband staat buiten kijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Pyramiden, ik weet niet wat tegenwoordig een realistisch scenario is voor ons Nederlanders? Zelfs op een 100% droog wegdek onder ideale omstandigheden zie je sommigen (hoewel sommigen?), nog het meest dwaze rijgedrag vertonen, dus laten we die afslag maar niet nemen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Hou rekening dat winterbanden niet optimaal presteren in regen,
bij 15+ graden & in regen moet je er mee oppassen.
Ben ik echt niet met je eens.
Besneeuwde helling op FWD vs AWD. Ik kwam door de geweldige tractiecontrole van mijn toenmalige C30 beter weg vanaf stilstand, maar eenmaal in beweging ging die AWD exponentieel harder dan ik...

Vooral op hellingen is 4x4 echt een voordeel.

Ik heb nu geen C30 meer, maar een V60 AWD en ben vorige week in de sneeuw bijten gaan spelen. In de AWD stand gaat accelereren echt stukken sneller.

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 24-12-2018 07:13 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ach AWD. En dan zit je op het punt dat het net aan het verschil kan maken en geven Henk en Anita gewoon stevig gas met de tractiecontrole aan. _O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Gonadan schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:20:
Ach AWD. En dan zit je op het punt dat het net aan het verschil kan maken en geven Henk en Anita gewoon stevig gas met de tractiecontrole aan. _O-
Deed ik ook met de C30 besneeuwde helling op in Duitsland. Vol gas in zijn 1... gebeurde weinig...

Toerenteller kroop omhoog van 1500 toeren naar 1550, 1600, etc...

Waar de 4x4 naast mij slechter wegkwam van zijn plaats, die tractiecontrole van Volvo is wat mij betreft echt ongeëvenaard. Maar eenmaal op gang, reed die 4x4 of AWD echt hard weg bij mij. Dat maakt echt een overduidelijk verschil.

De mijne doet nu niet écht 4x4, als ik gas doseer, probeert hij in de awd stand evenveel vermogen naar de voor en achterwielen te sturen. Maar zodra ik meer gas geef, krijgt de voorkant veel meer vermogen. Achter kan maximaal 70pk leveren, voor 230pk.

In elektrische stand heb ik alleen achterwielaandrijving, ik had vorige week met die sneeuw te veel grip en te weinig vermogen om hem te laten driften. Lukte gewoon niet...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Het punt dat ik wil maken is dat voorwiel wint van achterwiel aandrijving, 4 wiel aandrijving iets beter is dan voorwiel maar dat differentieel (en andere snufjes) meer doen dan 4 wiel aandrijving op zich.

Voorwiel aandrijving met elektronisch differentieel vs old school 4 wiel aandrijving, als een van de voorbanden tractie verliest heb je enkel nog je achteras, echt niet handig als je een slipperige helling op moet. Een offroad helling met gladde stenen had een stuk waar je op een bepaald punt niet anders kon dan een van je voorwielen van de grond te laten komen en het ding had niets van diff locks , ik ben er nog door geraakt maar die achter mij zat er hopeloos vast.

Uiteraard is 4 wiel aandrijving met nog een hoop elektronica, liefst die het vermogen per wiel afhankelijk kunnen sturen nog beter. De laatste generatie echte offroaders zijn op dat vlak zo goed dat de fun eraf is om er mee te offroaden, die dingen hebben zelf een cruise control die hem stabiel op 5 km/uur houd of je nu daalt of stijgt zonder dat je nog maar een pedaal moet aanraken.

Tractiecontrole is fantastisch maar niet iedere fabrikant steekt er moeite in om af te stellen, een Opel, uit ervaring, laat de wielen tractie verliezen, grijpt te laat in om eenmaal gecorrigeerd de boel weer volledig los te laten. Gevolg op een slibberige helling tractie controle, aan, af, aan, af, etc waarbij iedere keer de wagen slipt om terug controle te nemen.
Een goed afgestelde tractiecontrole zal in die situatie continu aanstaan waarbij je idd het gaspedaal volledig mag induwen, hij gaat dat negeren en rustig aan versnellen of gewoon de snelheid behouden (op een slipperige helling is het eigenlijk beter je snelheid constant te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:14
sprankel schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:19:
Het punt dat ik wil maken is dat voorwiel wint van achterwiel aandrijving,
...
Niet altijd. Denk aan een Renault Twingo, Smart Forfour, Porsche 911, Cayman/Boxster, Alpine A110, Alfa 4C, etc.
Allemaal achterwielaandrijvers met het meeste gewicht op de aangedreven as (achter) en die doen het allemaal op sneeuw beter dan de gemiddelde voorwielaandrijver. Zeker als je de shift in asdruk meeneemt bij acceleratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@sprankel het punt wat ik wilde maken is dat als je bij gladheid vol gas geeft je in negen van de tien auto's gewoon niet van je plek komt.
Feitelijk wilde ik gewoon zeggen dat het belangrijker is om echt te weten wat je doet dan dat je specifieke aandrijving hebt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Gonadan schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:28:
@sprankel het punt wat ik wilde maken is dat als je bij gladheid vol gas geeft je in negen van de tien auto's gewoon niet van je plek komt.
Feitelijk wilde ik gewoon zeggen dat het belangrijker is om echt te weten wat je doet dan dat je specifieke aandrijving hebt. :P
9 van de 10 lijkt mij wel heel erg veel O-) Iets of wat recente Saabs, Volvo's en Land rovers komen zonder probleem van hun plaats als je dat doet, de rest kan ik niet bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mijn winterbanden hebben nog genoeg profiel, maar heb echt het gevoel dat ik door iedere bocht heen aan het glijden ben met de voorbanden... Zal met zomerbanden niet anders geweest zijn en logischerwijs aan het weer liggen, maar toch :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

sprankel schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:32:
9 van de 10 lijkt mij wel heel erg veel O-) Iets of wat recente Saabs, Volvo's en Land rovers komen zonder probleem van hun plaats als je dat doet, de rest kan ik niet bevestigen
Tja, negen van de tien mensen rijdt gewoon een wat oudere personenauto. Zou me niets verbazen als een aanzienlijk aandeel niet eens tractiecontrole heeft. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Gonadan schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:47:
[...]

Tja, negen van de tien mensen rijdt gewoon een wat oudere personenauto. Zou me niets verbazen als een aanzienlijk aandeel niet eens tractiecontrole heeft. :+
mijn Vectra uit '99 had al TC :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
Gonadan schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:47:
[...]

Gemiddelde leeftijd wagen in Nederland is 10 jaar, sinds 2011 is ESP verplicht op nieuwe modellen en sinds 2014 moet iedere nieuwe wagen het aan boord hebben of je kan hem niet inschrijven. Gezien ESP ook tractiecontrole inhoud is dat al een aanzienlijk aantal. Heeft er vooral voor gezorgd dat kleinere wagens ESP kregen gezien de grotere wagens dat doorgaans al langer in de standaard uitrusting hadden in plaats van op de optielijst.

Exacte cijfers zijn er niet maar 10% lijkt mij wel heel laag geschat, moet je de EU voor bedanken overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:22

PauseBreak

derp!

Het is wel wat genuanceerder. De gemiddelde benzineauto is 11 jaar oud, de gemiddelde diesel 7,2 jaar. Dan moet je ook nog rekening houden met kilometrage en segment en meer van die leuke dingen en dan blijkt dat je helemaal geen “blanket statements” kunt doen over het wagenpark.

Bron voor de cijfers: https://www.cbs.nl/nl-nl/...rsonenauto-s-steeds-ouder

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@sprankel die 10% ging niet over het aantal auto's met TC. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Op dit moment, in Oostenrijk, is het weer echt winterbandenweer. :+
Maar je hebt natuurlijk altijd mensen die denken dat het met zomerbandjes ook wel lukt, bergaf... :N

https://www.bgland24.de/b...schneepflug-10948457.html
https://salzburg.orf.at/news/stories/2956615/

Dan verliest een Audi A5 (met russische bestuurder) het toch echt van een massieve sneeuwploeg! >:)
...
Unfalllenker musste Kaution hinterlegen

Da während der Unfallaufnahme festgestellt wurde, dass der PKW des Russen mit Sommerreifen ausgestattet war, wurde der Mann angezeigt. Für die Sicherung des Verfahrens musste er einen dreistelligen Geldbetrag als Sicherheitsleistung hinterlegen.

Kan nog een duur ritje worden... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@ehtweak je zou zeggen dat een rus toch wel weet wat gladheid en sneeuw betekent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Waah schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:37:
@ehtweak je zou zeggen dat een rus toch wel weet wat gladheid en sneeuw betekent...
je weet ook hoe die dash-cam movies een hit zijn door de russen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 21:47

EektheMan

DPC

sprankel schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:19:
Het punt dat ik wil maken is dat voorwiel wint van achterwiel aandrijving, 4 wiel aandrijving iets beter is dan voorwiel maar dat differentieel (en andere snufjes) meer doen dan 4 wiel aandrijving op zich.
Vraagje : Hoe zit dat bv bij voorwielaangedreven VW Golfjes bv? Die hebben het lastig bij een besneeuwde berg, behalve achterwaarts, dan gaat het behoorlijk goed (zag dit in Kosovo veel). Licht dat Ann het gewicht?

Nu in Macedonië en in Griekenland bij 35cm sneeuw, ijs en rond de - 12/-16C werd je beneden specifieke bergen opgewacht door de weg politie oid. Met 4WD mag je doorrijden, zonder moet je met sneeuw ketting. Zegt misschien iets over de grenzen van 2WD of hangt nog aan oude aannames?

Offtopic: Leuk om te zien dat in noord Griekenland vooral Suzuki's, RAVjes en nog leuker, pick up trucks rijden. Veel oudjes, zelfs nog wat Datsun gespot. Vooral <2014 is dat wss de beste keus in boerenland en sneeuwgebieden.

[ Voor 17% gewijzigd door EektheMan op 05-01-2019 00:33 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand vandaag problemen gehad met winterbanden? ik reed namelijk vandaag bijna de sloot in 30kmph. Misschien toch mijn winterbanden vervangen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Netoj Of je gereedschap (in casu winterbanden) moet worden vervangen, hangt er vanaf in hoeverre het gebruikte gereedschap al dan niet meer toereikend is, voor het beoogde doel...

Voor de rest:
de allerbelangrijkste factor of je al dan niet (bijna) de sloot inrijdt, zit tussen hoofdsteun en stuur (je weet wel, die weke massa ;) )
Een stuk aangepast rubber rond je velgen is, afhankelijk van de omstandigheden en praktische gebruik, in meer of mindere mate, van invloed op het totale dynamische gedrag van je vehikel. >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:17:
Iemand vandaag problemen gehad met winterbanden? ik reed namelijk vandaag bijna de sloot in 30kmph. Misschien toch mijn winterbanden vervangen ;w
Klinkt dus alsof je een bocht met 30 probeerde te nemen. Misschien je snelheid aanpassen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Als het glad is door ijs is de gripwinst bij winterbanden minimaal. Hou dat in je achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht moet mijn nieuwe auto vierwielaandrijving hebben :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
EektheMan schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:21:
[...]

Vraagje : Hoe zit dat bv bij voorwielaangedreven VW Golfjes bv? Die hebben het lastig bij een besneeuwde berg, behalve achterwaarts, dan gaat het behoorlijk goed (zag dit in Kosovo veel). Licht dat Ann het gewicht?

Nu in Macedonië en in Griekenland bij 35cm sneeuw, ijs en rond de - 12/-16C werd je beneden specifieke bergen opgewacht door de weg politie oid. Met 4WD mag je doorrijden, zonder moet je met sneeuw ketting. Zegt misschien iets over de grenzen van 2WD of hangt nog aan oude aannames?

Offtopic: Leuk om te zien dat in noord Griekenland vooral Suzuki's, RAVjes en nog leuker, pick up trucks rijden. Veel oudjes, zelfs nog wat Datsun gespot. Vooral <2014 is dat wss de beste keus in boerenland en sneeuwgebieden.
De achterwiel aangedreven Mercedes heeft ook erg veel problemen in de sneeuw, het achterdifferentieel wat in de Mercedes zit zorgt ervoor dat het een 1WD wordt en als dan 1 van de 2 geen grip heeft kom je geen berg op.

Staan ook wel leuke filmpjes van op internet.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 22-01-2019 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Ernemmer schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:26:
[...]

De achterwiel aangedreven Mercedes heeft ook erg veel problemen in de sneeuw, het achterdifferentieel wat in de Mercedes zit zorgt ervoor dat het een 1WD wordt en als dan 1 van de 2 geen grip heeft kom je geen berg op.

Staan ook wel leuke filmpjes van op internet.
Daar heeft _iedere_ auto last die geen vorm heeft van limited slip of een lock-up :P dat is namelijk inherent aan het ontwerp van een differentieel

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 22-01-2019 18:20 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

Wok

Dakloos...

Bij deze kan ik bevestigen dat de Vredestein Quatrac 5 all-seasonband (225/40ZR18) zich prima staande weet te houden in winterse omstandigheden :) Geen centje pijn zojuist onderweg naar huis (regio Eindhoven; verkeersinfarct des doods, maar hendig omheen weten te rijden :P )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
heb continental allseason contact op mijn forester liggen...

zojuist een stuk geweest rijden, maar ze doen het echt goed in de sneeuw...al helpt 4wd AWD ook wel natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Detonator op 22-01-2019 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 16:59
De Pirelli Sottozero 3 doen niet echt wat ik verwacht en gewend ben van winterbanden. Matig in bochten vooral..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wok schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:04:
Bij deze kan ik bevestigen dat de Vredestein Quatrac 5 all-seasonband (225/40ZR18) zich prima staande weet te houden in winterse omstandigheden :) Geen centje pijn zojuist onderweg naar huis (regio Eindhoven; verkeersinfarct des doods, maar hendig omheen weten te rijden :P )
Welke winterse omstandigheden? Ik heb nog niets gezien waar je serieus last van zou mogen hebben. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

Wok

Dakloos...

@Gonadan Dit:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7881/46789162702_f0c530444d_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4918/46789162742_8c9e711581_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4840/45926883365_c8893bc7e2_c.jpg

Toch een centimeter of vier uiteindelijk :)
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4894/39876288643_0b34d42b4f_c.jpg

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Hier iemand een idee hoe het zit in Oostenrijk tijdens wintersport met sneeuwkettingen met een Audi met quattro?
Ik lees op sommige plekken dat we sneeuwkettingen verplicht aan boord moeten hebben, op andere plekken weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 11-09 20:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was me eerlijk gezegd ook aan het bedenken om voor de cross climates gaan. Ik neem aan dat die banden snel slijten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Vanmiddag weer op zomerbanden thuis gekomen.
Maar in de wijk wel gemerkt dat winterbanden dan toch wel fijn zouden zijn. Remmen was lastig met de laag sneeuw. En de carport(die omhoog loopt) was een uitdaging.

Misschien volgend jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Zo vandaag dag 1 van de 3 dagen in het jaar gehad dat winterbanden echt nuttig zijn.

Maar de Conti TS860s hielden zich keurig, merkte bar weinig van de sneeuw moet ik zeggen. Alleen op een lege parkeerplaats met de handrem wilde de kont iets zetten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CriticalHit_NL schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:20:
[...]

Nee, ze zijn niet zoals traditionele all-weather banden in de basis een winterband met 'zomerse eigenschappen', daarom slijten die banden veel sneller.

De CrossClimates zijn juist vanuit een zomerband richting de winterse eigenschappen gegaan, en dus ook een stuk slijtvaster.
Ze hebben ook het sneeuwvlok symbool en mogen dus in Duitsland gebruikt worden.
Heb het recent niet meer opgemeten maar ik meen dat ik ze met 6.5mm nieuw kreeg en 19.000-20.000KM verder was er rondom nog zo'n 6mm van over. (veel snelweg en lichte auto)
Ben nu weer ~10.000KM verder dus misschien ~5.8mm nu.
Hier vreten ze eraf, maar dat ligt aan de uitlijning. Heb 3 jaar gedaan met de eerste set, 70.000km. Sinds 3.000km nieuwe voorbanden, die zijn nu al verder heen dan de achterbanden die al 25.000 zitten.
Over 3 weken mag ie weer voor de APK, daarna maar even opnieuw uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CriticalHit_NL schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:39:
[...]

Dat is wel buiten proportioneel zou ik zeggen, ze zouden veel langer mee moeten kunnen gaan. (tenzij je zoveel kilometers binnendoor rijdt)
Als het gaat cuppen door de uitlijning dan is het bij alle banden wel snel einde verhaal helaas.

Kunnen ze daar nu geen permanente oplossing op verzinnen?

Moet wel zeggen dat ze bij mij tijdens het wisselen en volgens mij recent bij een grote beurt ook nog wat uitlijning hebben gedaan maar daarvoor waren de oude banden ook niet gecupt.
Had te maken met het preventief vervangen van een paar dingen zoals een wiellager, schroefveer, stuurkogels en spoorstangen.

Gaat weer een beetje offtopic overigens. :$
Toen ik de auto kocht kwam ik met 3 druppen regen niet weg zonder extreme wielspin. Laten uitlijnen, ding stond qua sporing zo extreem, had uitlijnboer nog niet eerder gezien.
Nu ruim 3 jaar verder vreten de buitenkanten eraf en heb ik wielspin bij wegrijden, ook op droog wegdek.
Heeft nu geen zin om uit te lijnen, over 3 weken mag ie voor de APK, daarna uitlijnen. In het vervolg maar advies van de uitlijnboer opvolgen: elk jaar na de APK laten doen.

Overigens hoekt ie prima om de rotondes en ligt ie rotsvast in de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:24
ehtweak schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:23:
Op dit moment, in Oostenrijk, is het weer echt winterbandenweer. :+
Maar je hebt natuurlijk altijd mensen die denken dat het met zomerbandjes ook wel lukt, bergaf... :N

https://www.bgland24.de/b...schneepflug-10948457.html
https://salzburg.orf.at/news/stories/2956615/

Kan nog een duur ritje worden... ;)
Je weet dat Weißbach, de Weißbach, Schneizlreuth en de B305 in Duitsland liggen? ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Teijgetje schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Je weet dat Weißbach, de Weißbach en de B305 in Duitsland liggen? ;)
Ja! En? :S

Het ging over nieuwsberichten in (Land) Salzburg, en net over de grens in Duitsland m.b.t. 'helden' in het winterse weer... :+ 'Deutsches Eck'

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 22-01-2019 22:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:24
ehtweak schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:06:
[...]

Ja! En? :S

Het ging over nieuwsberichten in (Land) Salzburg, en net over de grens in Duitsland m.b.t. 'helden' in het winterse weer... :+
Je hebt het over Oostenrijk, waar het echt winterbandenweer is, en komt met een ongeluk in Duitsland.
Weliswaar gelinkt via (een Duitse en) ook een Oostenrijkse site maar dat maakt het nog niet in Oostenrijk winterbandenweer of een Oostenrijks ongeluk. (Al is het daar gelukkig wel verplicht).

Zowel Schneizlreuth als Weissbach liggen in Beieren, niet in (Land) Salzburg. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 22-01-2019 22:17 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Da's iets meer dan hier inderdaad, maar toch nog steeds niet iets om problemen van te krijgen? Even rustig aan tot de openbare weg, en die is gewoon schoon toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wok schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:04:
Ik heb ze ook en hoewel ik dit jaar nog niet van die 's doods omstandigheden heb mogen meemaken doen ze het inderdaad lekker. Ik heb ze ook onder de auto van mijn vriendin gelegd - prima bandjes. Vrijdag lekker ermee naar Duitsland - met vol vertrouwen en gepaste rijstijl.

Pagina: 1 ... 12 ... 24 Laatste